Details uit het akkoord op een rij:quote:'Akkoord over noodpakket
DEN HAAG - VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie hebben een overeenkomst bereikt over een begroting die binnen de Europese afspraken valt. Dat melden D66-leider Alexander Pechtold en ChristenUnie-voorman Arie Slob. De twee gaan het akkoord nu verdedigen in hun fracties.
Dat zeiden de onderhandelaars na een urenlang overleg tussen minister Jan Kees de Jager (Financiën) en de betrokken partijen op de fractiekamer van D66.
De Jager stuurt nog voor het debat donderdagavond de punten waarover een akkoord is bereikt naar de Tweede Kamer in een zogeheten stabiliteitsprogrammabrief.
Hij zei hoopvol te zijn dat er een akkoord op hoofdlijnen mogelijk is: "De meerderheid is in zicht." Om kwart voor zes komen de onderhandelaars weer bij elkaar.
Fracties
Tot die tijd hebben de fractieleiders tijd om met hun fracties te overleggen over wat er op tafel ligt. Donderdagavond debatteert de Tweede Kamer daarover vanaf 19.30.
De PvdA steunt het pakket niet. Na afloop van een kort gesprek met De Jager liet Samsom weten het akkoord niet in detail te kennen, maar dat de lasten niet eerlijk verdeeld worden.
Hij noemt daarbij de nullijn voor ambtenaren en het sneller verhogen van de AOW-leeftijd. Hij zei wel verder te willen praten.
Sap liet echter, na afloop van een gesprek met Samsom, weten dat het te laat is voor de PvdA om aan te schuiven. "Ik betreur het zeer, maar ik heb hem niks meer te bieden", aldus Sap.
Samsom
Samsom liet eerder op de dag weten het het merkwaardig te vinden dat hij niet was uitgenodigd voor het gesprek met de onderhandelende partijen. Hij zegt dat hij bereid was zonder taboes te praten.
Ook het terugdringen van het begrotingstekort naar 3 procent in 2013 is voor hem geen taboe.
PvdA
Donderdagochtend waren er in de Tweede Kamer al vroeg her en der overlegjes.
Vrijwel tegelijkertijd was er op het departement van Financiën overleg tussen de fractievoorzitters van VVD en CDA en De Jager, premier Mark Rutte en vicepremier Maxime Verhagen.
Rutte zei daarna: ''We werken er allemaal verschrikkelijk hard aan. Ik durf geen voorspelling te doen. We willen zover mogelijk te komen.''
Woensdag was er tot diep in de nacht al veelvuldig overleg tussen verschillende partijen onderling en met de minister.
30 april
Nadat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV zaterdag klapten, ontstond de vraag hoe alsnog voor de deadline van 30 april een pakket maatregelen naar Brussel kan worden gestuurd die aan de Europese begrotingseisen tegemoet komt.
Brussel eist dat Nederland in 2013 uitkomt op een begrotingstekort van ten hoogste drie procent. Lukt dat niet, dan kan Brussel Nederland een boete geven van 1,2 miljard euro.
Ja, maar dat zijn er wel meer en die proberen wel op de inhoud te zitten. Hij is gewoon een typische actievoerder, overal tegen, maar oplossingen, ho maar. Er moet toch iéts gebeuren, zou je denken.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:42 schreef AldoTheApache het volgende:
[..]
het is gewoon een arrogant ventje
En Nederland draait niet zonder.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:43 schreef eriksd het volgende:
Diederik, de economie draait niet op ambtenaren.
En de mensen die echt ontevreden zijn gaan eerder naar de SP. Uit dit akkoord had de PVDA best nog wat uit kunnen halen, als ze wat meer meegewerkt hadden.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het komt de PvdA natuurlijk dramatisch uit. Ze staan nu vrij hoog in de peilingen door die lijsttrekkersverkiezing maar inhoudelijk is het helemaal niets.
Diederik heeft teveel hercencelletjes verloren door tegen kerncentrales te demonstreren.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:43 schreef eriksd het volgende:
Diederik, de economie draait niet op ambtenaren.
Ik denk dat de SP hier ook punten verspeelt.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:43 schreef Felagund het volgende:
[..]
En de mensen die echt ontevreden zijn gaan eerder naar de SP. Uit dit akkoord had de PVDA best nog wat uit kunnen halen, als ze wat meer meegewerkt hadden.
ben het met je eensquote:Op donderdag 26 april 2012 20:43 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn er wel meer en die proberen wel op de inhoud te zitten. Hij is gewoon een typische actievoerder, overal tegen, maar oplossingen, ho maar. Er moet toch iéts gebeuren, zou je denken.
quote:Op donderdag 26 april 2012 20:44 schreef Ryan3 het volgende:
• Het mes gaat in de hypotheekrenteaftrek.
????
Ik zie niets.
Zeker niet. De SP doet principieel niet mee. Dat siert ze. Daarbij zijn de SP stemmers sowieso niet zo te porren voor bezuinigingenquote:Op donderdag 26 april 2012 20:44 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik denk dat de SP hier ook punten verspeelt.
Hele slimme zet dit van CU, D66 en GL.
Dat hele idee ook dat er in Nederland honderdduizenden ambtenaren zijn die de hele dag uit het raam gapen. Het gros van de ambtenaren verricht gewoon nuttig werk voor de samenleving. En dat kan ook op kantoor zijn. Net alsof bij de grote bedrijven geen mensen op kantoor werken.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:44 schreef De_Guidance het volgende:
Ik vind leraren en politie-agenten niet vergelijkbaar met raamambtenaren.
Ik weet.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:44 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Dit is VKZ, dit is het niveau hier.
Itt het immer bashen van alles wat van de PvdA komt, bedoel je?quote:Op donderdag 26 april 2012 20:44 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Dit is VKZ, dit is het niveau hier.
Wat voor een kleur zou een PVdA-PVV-SGP kabinet hebben?quote:Op donderdag 26 april 2012 20:44 schreef Cerbie het volgende:
Samsom doet waar de VVD van beschuldigd werd (PVV napraten)
Geen idee nog.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:45 schreef AldoTheApache het volgende:
miss_dynastie, waar stem jij op?
Gitzwart.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:46 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Wat voor een kleur zou een PVdA-PVV-SGP kabinet hebben?
poepbruin en stinkend naar pisquote:Op donderdag 26 april 2012 20:46 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Wat voor een kleur zou een PVdA-PVV-SGP kabinet hebben?
Dat wel, even los van z'n opvattingen.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:47 schreef StM het volgende:
Eigenlijk he, is dit de reden waarom ik dol ben op Wilders. Hij maakt de politiek leuk
Zwart is geen kleur.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gitzwart.
Nu Wilders, dat wordt me weer een bak onzin. Kijken wie ie nu eens gaat schofferen.
Wat is hier leuk aan? Het is een grammafoonplaat.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:47 schreef StM het volgende:
Eigenlijk he, is dit de reden waarom ik dol ben op Wilders. Hij maakt de politiek leuk
De ietwat mentaal beperkte vervelende klasgenoot inderdaad.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:47 schreef eriksd het volgende:
Het is de vervelende klasgenoot die zijn spreekbeurt houdt.
Zijn metaforen worden met de dag slechter.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:48 schreef GSbrder het volgende:
Hollebolle-Brusselse Gijs.
Die is minder.
hij heeft het iig niet over Henk sr en Henk jrquote:Op donderdag 26 april 2012 20:48 schreef GSbrder het volgende:
Hollebolle-Brusselse Gijs.
Die is minder.
So true.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:47 schreef StM het volgende:
Serieus: Wilders was er als 1 van de eerste bij met de begrotingsnorm regel voor alle EU landen. Nog geen jaar geleden hebben ze ingestemd met deze wet. Nu NL er aan moet voldoen geld het opeens niet meer?quote:
quote:Op donderdag 26 april 2012 20:49 schreef alors het volgende:
Ik vind het nu wel weer leuk om naar Geert te kijken, wetende dat hij geen fuck meer zal inbrengen
Dat klopt hypocriet.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:49 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Serieus: Wilders was er als 1 van de eerste bij met de begrotingsnorm regel voor alle EU landen. Nog geen jaar geleden hebben ze ingestemd met deze wet. Nu NL er aan moet voldoen geld het opeens niet meer?
Nu je het zegt.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:50 schreef clumsy_clown het volgende:
Het blijft bijzonder dat die Limburgers de G niet uit kunnen spreken, tenzij ze de R bedoelen.
Maar ja, hij doet het verwachte. Kijk eens hoe hard ze jullie aanpakken jongens, kijk eens. Hij is wel erg afgevallen trouwens zeg.
Hij is nu ook grijs, nog even en hij hoeft niet meer te blonderenquote:Op donderdag 26 april 2012 20:50 schreef clumsy_clown het volgende:
Het blijft bijzonder dat die Limburgers de G niet uit kunnen spreken, tenzij ze de R bedoelen.
Maar ja, hij doet het verwachte. Kijk eens hoe hard ze jullie aanpakken jongens, kijk eens. Hij is wel erg afgevallen trouwens zeg.
CU/CDA/GL.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:50 schreef jcdragon het volgende:
Waarom wordt er niet meer gekort op de ontwikkelingssamenwerking ?
Spreekt toch tot de verbeelding.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:52 schreef GSbrder het volgende:
Ongekozen eurocraat met een hoepel. Aight.
Omdat het een verwaarloosbaar bedrag is als je het op de totale begroting bekijkt, afgezien van dat er een internationale afspraak is om niet onder een bepaald percentage te gaan zitten.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:50 schreef jcdragon het volgende:
Waarom wordt er niet meer gekort op de ontwikkelingssamenwerking ?
Zie je Jan-Kees al staan in zo'n sportbroekje?quote:
met btw-verlaging stimuleer je de economie, niet met een verhogingquote:Op donderdag 26 april 2012 20:52 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ja, daarmee dicht je het begrotingsgat.
Limburg ligt jammer genoeg te hoog.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:53 schreef De_Guidance het volgende:
Kunnen we Limburg niet onder water zetten?
quote:
Misschien of hij met z'n moeder mee naar de ChampionsLeague finale wil? Groetjes Bumaquote:Op donderdag 26 april 2012 20:55 schreef MrBaas het volgende:
wat zou er op die brief staan die JKdJager net in zijn handen kreeg?
Eethuis Jo-Khi-Wah.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:55 schreef MrBaas het volgende:
wat zou er op die brief staan die JKDJager net in zijn handen kreeg?
Nederland 2quote:Op donderdag 26 april 2012 20:56 schreef Doodloper het volgende:
pff we kunnen naar de maan en naar mars en in 4 uur naar fucking australie maar een stream maken die nooit achterloopt ho maar
alsof zijn achterban dat snaptquote:Op donderdag 26 april 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:
Het ergste is nog dat Wilders nu wel kan lopen janken over dit pakket, maar zelf de keuze gemaakt heeft om dat andere, meer rechtse pakket, te laten sneuvelen.
Dit inderdaad. Rutte die Jan Kees even bij de arm grijpt.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:55 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo grappig... maar zal wel aan mij liggen
quote:
Wilders wil ook helemaal geen rechts pakket maar meer een ultra links SP pakket...quote:Op donderdag 26 april 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:
Het ergste is nog dat Wilders nu wel kan lopen janken over dit pakket, maar zelf de keuze gemaakt heeft om dat andere, meer rechtse pakket, te laten sneuvelen.
quote:Op donderdag 26 april 2012 20:58 schreef Friek_ het volgende:
Valt me op dat Roemer bijzonder stil blijft.
Die wacht op Sapquote:Op donderdag 26 april 2012 20:58 schreef Friek_ het volgende:
Irrgang doet het debat.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:58 schreef Friek_ het volgende:
Daar wachten we nog op, Sybrand is alleen even de verkiezingstrijd te doen.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:58 schreef Friek_ het volgende:
vandaar stem ik CDAquote:Op donderdag 26 april 2012 20:59 schreef clumsy_clown het volgende:
Buma is a breath of fresh air lijkt het wel, na Balkenende enVerhagen
.
Jep. En toch staat mij deze veel te superieure toon van het CDA totaal niet aan.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Jammer Samson, gegokt en verloren.
Kale faalhaas dat je bent.
quote:Op donderdag 26 april 2012 20:59 schreef Janneke141 het volgende:
Tja, daar sta je dan met je PvdA-idealen.
Dit. Kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dit anders zien (behalve een paar hardcore PVDA-ers).quote:Op donderdag 26 april 2012 20:59 schreef Logros het volgende:
Wat triest dit zeg. Je hebt het dom gespeeld nu niet achteraf nog zitten huilen Samson.
quote:Op donderdag 26 april 2012 21:00 schreef Friek_ het volgende:
Nu heeft Buma wel gelijk hoor. Samsom moet z'n bek maar eens houden.
Ik geloof er helemaal niets van, u is slimmer dan dat.quote:
PvdDquote:
Het massaal kankeren op Samsom en de PvdA is inderdaad veel te simpel.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:01 schreef waht het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niets van, u is slimmer dan dat.
Het is overdreven, maar niet fout.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:02 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het massaal kankeren op Samsom en de PvdA is inderdaad veel te simpel.
Die zag ik even niet aankomenquote:Op donderdag 26 april 2012 21:02 schreef danos het volgende:
We gaan het gvd nu toch niet over de polder en de natuur hebben?
Idd, hoe belachelijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:02 schreef danos het volgende:
We gaan het gvd nu toch niet over de polder en de natuur hebben?
7,2/10quote:
Als reactie op de kinderachtige opstelling van Samsom is dit wel gerechtvaardigd, lijkt me.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:03 schreef FTWO het volgende:
Dit is (van Buma) toch gewoon wat iedereen in POL normaal regentesk gedrag noemt?!
Ester gaat mee in de polonaise van Samsomquote:Op donderdag 26 april 2012 21:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Komop Esther, bash de SGP nog even net zoals Dinsdag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |