abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110863335
Mooi dat je nog ff mag herkansen ja.
Bij ons in de klas ook 2 die de MO zelfs niet hadden gehaald, maar ook herkansing kregen omdat ze wel gewoon medisch in orde waren.

Vandaag trouwens vrij gekregen omdat ik anders niet aan de rusttijden zou voldoen :')
pi_110864051
Hoe zorg je eigenlijk voor een stage? Moet je dat zelf doen of wordt er voor je gezocht?
pi_110864123
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:30 schreef DrNick het volgende:
Hoe zorg je eigenlijk voor een stage? Moet je dat zelf doen of wordt er voor je gezocht?
Dit jaar heeft school het zelf gedaan (1e keer opleiding).
Maar wij konden wel zelf aangeven waar onze voorkeur naar uit ging. Goederen, reizigers aannemerij. :)
En ze houden wel rekening met je woonplaats. Paar jongens uit Limburg in de klas die bij Veolia aan de slag konden daar. En 2 jongens uit het Noorden bij Arriva.
NSR deed deze periode niet mee met stage, maar wellicht volgende periode wel.
pi_110864238
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit jaar heeft school het zelf gedaan (1e keer opleiding).
Maar wij konden wel zelf aangeven waar onze voorkeur naar uit ging. Goederen, reizigers aannemerij. :)
En ze houden wel rekening met je woonplaats. Paar jongens uit Limburg in de klas die bij Veolia aan de slag konden daar. En 2 jongens uit het Noorden bij Arriva.
NSR deed deze periode niet mee met stage, maar wellicht volgende periode wel.
ZIjn er mensen die zo vaak uit Limburg komen dan? :o
pi_110864315
Ik woon naast 't Sloe, een stage daar zou wel top zijn. ^O^
pi_110864325
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:35 schreef DrNick het volgende:

[..]

ZIjn er mensen die zo vaak uit Limburg komen dan? :o
Nee ze hebben via school een kamer geregeld :)
STC Loopplank heet het :) En eventueel kan je er soort van "begeleiding" krijgen.
Dit omdat veel jongens die de scheepvaartopleidingen komen doen nog wat jonger zijn en nog niet volwassen genoeg zijn om op hunzelf te wonen.
Dit is optioneel.
Ik heb zelf een appartementje gezocht met een maat van me in Rotterdam.
Het is wel prettig om in de buurt te wonen, elke keer op en neer vanuit Arnhem is pittig, en soms maak je lange dagen.
pi_110864354
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:37 schreef DrNick het volgende:
Ik woon naast 't Sloe, een stage daar zou wel top zijn. ^O^
DB Shenker gaat daar vaak heen, maar als je een bedrijf kiest dan kom je bij hun standplaats terecht. Bij DB zou het dus Kijfhoek zijn, en veel andere op de Waalhaven Zuid in Rotterdam.
pi_110864492
Leuk om te lezen Mono! En succes Greavy bij de volgende test!
pi_110864501
Speciaal voor Dr_Flash dit plaatje van ouwe meuk geschoten in Emmerich.
Geen idee hoe oud het is, maar gezien de uiterlijke staat, staat die daar al een tijdje :')

pi_110864590
3! draaistellen assen!
pi_110864680
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:37 schreef Monopoly het volgende:

[..]

STC Loopplank heet het :) En eventueel kan je er soort van "begeleiding" krijgen.
Dit omdat veel jongens die de scheepvaartopleidingen komen doen nog wat jonger zijn en nog niet volwassen genoeg zijn om op hunzelf te wonen.
Dit is optioneel.
Het is wel prettig om in de buurt te wonen, elke keer op en neer vanuit Arnhem is pittig, en soms maak je lange dagen.
Ik dacht al. :) Appartement aldaar is wel handig dan ja, Je hebt toch 30 weken theorie, en dan 20 weken stage?
pi_110864766
Gisteren liep alles een beetje in de soep op stage.
Duitsland kent het begrip "Wagenmeester" niet echt. Hierdoor is er een machinist van Kijfhoek naar Emmerich gereden met 3 vastzittende remmen. Niet echt slim natuurlijk. Het resultaat liegt er niet om.

Hier zie je het mooi dat er een stuk is weg gesleten. Dit maakt dus een beste herrie als je over de rails heen rijdt. TAK TAK TAK hoor je dan nogal hard.

Materieelopstuwing wordt dit genoemd. Doordat de wielen vastzitten genereren ze enorm veel warmte. Stukjes staal spatten los en worden daarna "geplakt" tegen de wielen. Als dit afkoelt heb je geen gladde wielen meer.

De kunststof remblokken vonden het ook niet zo fijn. Er was ook één wagon (oud Oostblok materiaal) die gietijzeren remblokken had. Maar die was helaas al weggesleept.

[IMG500]http://i.imgur.com/Riu9H.jpg[/IMG]
pi_110864853
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:45 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ik dacht al. :) Appartement aldaar is wel handig dan ja, Je hebt toch 30 weken theorie, en dan 20 weken stage?
1e jaar 30 weken theorie, 10 weken stage :)
2e jaar 20 weken theorie, 20 weken stage :)
pi_110864964
En maar zeuren over kwaliteit spoor, eerst die treinen renoveren! }) ~O>
pi_110864975
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:49 schreef Monopoly het volgende:

[..]

1e jaar 30 weken theorie, 10 weken stage :)
2e jaar 20 weken theorie, 20 weken stage :)
Ah, dus zo. ZIjn er ook bedrijven met als standplaats Vlissingen en omstreken? (die jij zo weet) Op het sporenplan zie ik in ieder geval een hoop, oa Termphos, Covra en anderen.
pi_110865012
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:48 schreef Monopoly het volgende:
Gisteren liep alles een beetje in de soep op stage.
Duitsland kent het begrip "Wagenmeester" niet echt. Hierdoor is er een machinist van Kijfhoek naar Emmerich gereden met 3 vastzittende remmen. Niet echt slim natuurlijk. Het resultaat liegt er niet om.
-knip-
En bij wie ligt de schuld?
pi_110865060
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:52 schreef b2py het volgende:
En maar zeuren over kwaliteit spoor, eerst die treinen renoveren! }) ~O>
Hahaha :D Ja, die shuttletrein is vaker drama. Gaat ook allemaal door naar Tsjechië en dat soort landen. Die wagens worden bij wijze van opgelapt met ductape :')
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:52 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ah, dus zo. ZIjn er ook bedrijven met als standplaats Vlissingen en omstreken? (die jij zo weet) Op het sporenplan zie ik in ieder geval een hoop, oa Termphos, Covra en anderen.
Niet dat ik weet zo uit mijn hoofd, maar die hebben dan wat kleinere diensten neem ik aan. Dan kan je bijv beter naar DB gaan en dan misschien 10 weken wel even klooien met vervoer etc, maar dan kom je ook in Emmerich enzo, en dan maak je een hoop mee :)
pi_110865129
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:53 schreef DrNick het volgende:

[..]

En bij wie ligt de schuld?
Lastig te zeggen.
Omdat het bedrijf waar ik stage loop (ik zal/mag geen namen noemen), en die heeft ook een vestiging in Duitsland. Met hun is een soort van vertrouwenscontract afgesloten dat treinen door hun worden gecontroleerd bij aankomst. Dit is dus blijkbaar niet gedaan (of wel maar niet door gecommuniceerd). Erg lastig in ieder geval.
pi_110865165
RurTahlBahn loop je toch? :P Stond iig op je vestje ;)
pi_110865664
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:56 schreef b2py het volgende:
RurTahlBahn loop je toch? :P Stond iig op je vestje ;)
Ja klopt :') Maar ik noem verder niet graag namen, wie weet lezen ze mee :')
pi_110865766
Maakt toch niet uit? Je vertelt toch enthousiast en niet negatief erover? ;)

Maar ik snap je punt hoor, ik loop ook niet te koop met waar ik stage loop :P (Ook spoorgerelateerd)
pi_110866146
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:11 schreef b2py het volgende:
Maakt toch niet uit? Je vertelt toch enthousiast en niet negatief erover? ;)

Maar ik snap je punt hoor, ik loop ook niet te koop met waar ik stage loop :P (Ook spoorgerelateerd)
Ja precies, je weet het maar nooit. Heb ook zeker geen kwaad in de zin, maar sommige bedrijven zijn hier nogal huiverig voor.
pi_110866256
Klopt, alhoewel ik me dat niet kan voorstellen als je je niet negatief erover zou uiten..
pi_110866393
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:54 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Niet dat ik weet zo uit mijn hoofd, maar die hebben dan wat kleinere diensten neem ik aan. Dan kan je bijv beter naar DB gaan en dan misschien 10 weken wel even klooien met vervoer etc, maar dan kom je ook in Emmerich enzo, en dan maak je een hoop mee :)
Ik zie het dan wel, het is nog 2,5 jaar weg :)
pi_110866404
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:28 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ik zie het dan wel, het is nog 2,5 jaar weg :)
Alles op z'n tijd :Y
pi_110866831
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 09:30 schreef DrNick het volgende:
Maar waarom LO? Dat heb je toch niet nodig als machinist? Is daar ook vrijstelling voor te krijgen?
Ben er zelf ook niet kapot van. Maar misschien is het omdat als je voor bijvoorbeeld goederen kiest je ook redelijk fit moet zijn :)
Denk helaas niet dat er vrijstelling voor te krijgen is.

quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:37 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit is optioneel.
Dat klinkt interessant, is het er ook voor oudere jongeren en dan zonder de begeleiding (voor een vriendelijk prijsje O-) )?
Of zit ik dan in een gedeelde ruimte met al die kinderen? :')
pi_110866962
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:38 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ben er zelf ook niet kapot van. Maar misschien is het omdat als je voor bijvoorbeeld goederen kiest je ook redelijk fit moet zijn :)
Jammer, als ik wil sporten doe ik dat zelf wel. :)
quote:
[..]

Dat klinkt interessant, is het er ook voor oudere jongeren en dan zonder de begeleiding (voor een vriendelijk prijsje O-) )?
Als ik daar ga wonen wil ik wel een appartement op mezelf hoor, geen studentenhuis enzo :')
pi_110867009
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:38 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

[..]

Klasgenoot van mij zit voor 400 vlak bij school. Heeft geen begeleiding en een degelijk appartementje voor zichzelf.
Voor minder kan je het delen (wel eigen slaapkamer). Maar iets helemaal voor jezelf is altijd wel prettig.

http://www.stc-group.nl/documents/Brochure_2010.pdf

Wel een beetje een kinderlijke folder, maar goed, het idee is duidelijk :')
Begeleiding is optioneel.
pi_110867259
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:42 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Klasgenoot van mij zit voor 400 vlak bij school. Heeft geen begeleiding en een degelijk appartementje voor zichzelf.
Voor minder kan je het delen (wel eigen slaapkamer). Maar iets helemaal voor jezelf is altijd wel prettig.

Had de brochure al wel gezien ja. Ik ben niet bekend met huurprijzen, is 400 goedkoop/duur/normaal?
pi_110867422
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:47 schreef DrNick het volgende:

[..]

Had de brochure al wel gezien ja. Ik ben niet bekend met huurprijzen, is 400 goedkoop/duur/normaal?
Ik deel een appartement met een vriend van me voor 390 euro kale huur per maand. We hebben een appartement van 95m2 op 4 minuten afstand van Hofplein en 4 minuten afstand van Centraal station :D

Maar er is een hoop (dure) meuk wat wordt aangeboden. Wij hebben dit via een makelaar geregeld, die het huis niet verkocht kreeg. Wij huren nou gewoon voor een periode van max 3 jaar, met kans op verlenging of evt koop.
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:51:13 #181
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110867435
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:39 schreef greavy het volgende:
Ging om het concentratie onderdeel, waar je snel moest kijken voor de juiste combi's.
Goed uitgerust en ontspannen aan je herkansing beginnen dus!
pi_110867519
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:42 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Helder. Een soort begeleid wonen-light dus. Das niks voor mij :P
400 euro klinkt best goedkoop. Al komen er natuurlijk nog een hoop extra kosten bij. Moet denk ik maar eens gaan berekenen wat het handigste is wat betreft kosten en haalbaarheid.

Mijn vriendin zal wel niet mee willen. Die studeert in Arnhem ;(
pi_110868914
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:52 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Helder. Een soort begeleid wonen-light dus. Das niks voor mij :P
400 euro klinkt best goedkoop. Al komen er natuurlijk nog een hoop extra kosten bij. Moet denk ik maar eens gaan berekenen wat het handigste is wat betreft kosten en haalbaarheid.

Mijn vriendin zal wel niet mee willen. Die studeert in Arnhem ;(
Maakt niet uit, als ze weet dat je machinist word, worden ze helemaal opgewonden. Ik moet de vrouwen van me af slaan tegenwoordig. Gekkenhuis.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 april 2012 @ 17:52:46 #184
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110869817
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:39 schreef greavy het volgende:
Net resultaten van psychologisch onderzoek gehoord. Had m nrt niet gehaald, maar zij zeggen dat ik het kan, en zouden mij een herkansing op eigen kosten willen geven.
Ging om het concentratie onderdeel, waar je snel moest kijken voor de juiste combi's.
jammer. Hopelijk haal je het de tweede keer wel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110869937
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:27 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Maakt niet uit, als ze weet dat je machinist word, worden ze helemaal opgewonden. Ik moet de vrouwen van me af slaan tegenwoordig. Gekkenhuis.
:')
  vrijdag 27 april 2012 @ 18:58:45 #186
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110871999
Even over het hypocriete geklets vanuit de politiek over de salarissen van de ProRail-top:

http://www.voorbeterov.nl/120427.php
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:00:04 #187
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_110872052
Zo. Net twee uur borrel achter de rug bij vestiging Utrecht van mijn werk. Nu in de trein naar vestiging Enschede, waar om acht uur NOG een borrel begint :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110872181
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 18:58 schreef DriekOplopers het volgende:
Even over het hypocriete geklets vanuit de politiek over de salarissen van de ProRail-top:

Goed verhaal!!

Ik meen mij trouwens te herinneren dat er weer 100 miljoen terug komt naar het OV. Wegens nieuwe regeringsbesluit.. Correct me if wrong
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:03:47 #189
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110872185
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Net twee uur borrel achter de rug bij vestiging Utrecht van mijn werk. Nu in de trein naar vestiging Enschede, waar om acht uur NOG een borrel begint :D
Proost!
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:07:54 #190
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_110872336
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 18:58 schreef DriekOplopers het volgende:

Driek godver. Lul.
pi_110872764
Schultz wil loonsverhoging ProRail blokkeren
AMSTERDAM - De directie van Prorail kan een salarisverhoging van 16 procent op zijn buik schrijven, wat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) betreft.
Volgens haar kan er "in geen enkel geval" sprake van zijn dat de 16 procent aan variabele beloning die het bestuur tot voor kort kon verdienen voortaan volledig wordt opgenomen in hun vaste salaris.
Dat laat haar woordvoerder weten.
Schultz Verhaegen stuurt de Tweede Kamer op diens verzoek volgende week een brief over de kwestie.

Afgeschaft
Een woordvoerder van Prorail laat weten dat bonussen zijn afgeschaft op het moment dat er, onder voormalig minister Eurlings, werd besloten dat Prorail een volledig publiek bedrijf is. "Daar passen variabele beloningen niet bij", aldus de zegsman.
Vervolgens besloot het bedrijf om de bonus van 16 procent die de directie per jaar maximaal kan verdienen in drie fases integraal op te nemen in het vaste loon. Een opmerkelijke manoeuvre, aangezien het bestuur hiermee in feite een gratis bonus incasseert.
In januari 2011 werd een eerste deel van 5 procent bijgeboekt bij de salarissen. "Per 1 januari 2013 is de volledige variabele beloning opgenomen in het vaste salaris", schrijft de raad van commissarissen in het jaarverslag van het spoorbedrijf.

Bron: http://mobiel.nu.nl/pda/e(...)orail-blokkeren.html
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:19:52 #192
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_110872831
Schultz Verhaegen? Neukt ze met Maxime of wat?
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:25:21 #193
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110873063
quote:
18s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Driek godver. Lul.
?
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:28:42 #194
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_110873200
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:25 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

?
Ja, je loopt het beloningsbeleid bij prorail te vergoeilijken met 'het kan NOG erger'.

Alsof we eigenlijk alles maar prima moeten vinden zolang de kindjes in Afrika honger lijden. 8)7
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 april 2012 @ 19:36:41 #195
Maffe Fries
pi_110873582
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Schultz Verhaegen? Neukt ze met Maxime of wat?
met een borreltje minder op had je het goed gelezen, Fles :P
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:38:18 #196
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110873679
quote:
18s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, je loopt het beloningsbeleid bij prorail te vergoeilijken met 'het kan NOG erger'.

Hoe kom je daar nou bij???

Mag ik even zo ongeveer de helft van mijn verhaal citeren? Ja? Komt 'ie:

"De variabele beloning van een aantal ProRail-directeuren wordt omgezet in een vast salaris. Dat is gek. Want ook als de kwaliteit niet wordt geleverd, krijgen de betrokkenen die bonus dus standaard in de vorm van een vaste loonsverhoging. Dus wel de lusten, maar niet de verantwoordelijkheid.

En gezien de prestaties van ProRail is zelfs een gedeeltelijke bijtelling bij het loon van de betrokkenen onterecht. Want zo geweldig presteert ProRail niet. Bovendien is de timing hoogst ongelukkig. De wissels van ProRail waren onlangs nog volstrekt onvoldoende bestand tegen ons Hollandse winterweer, en mede door het ontbreken van het nieuwe beveiligingssysteem reed zaterdag een trein door rood, met een dodelijk slachtoffer en vele tientallen gewonden als triest resultaat. En woensdag ging het in Utrecht maar op het nippertje goed met een vergelijkbaar incident, waarbij eveneens een trein met passagiers was betrokken. Ook daar was het verbeterde veiligheidssysteem nog niet geīnstalleerd. Op zo’n moment komt de mededeling dat enkele ProRail-directeuren een forse salarisverhoging tegemoet mogen zien, niet erg prettig op mij over. Vandaar dat ik vandaag in de Sp!ts spreek van een klap in het gezicht van de reiziger en van een salariëring onder de noemer ProVeel."
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:38:42 #197
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_110873699
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

met een borreltje minder op had je het goed gelezen, Fles :P
Okee Maxime heet ook niet zo :p maar het staat er verkeerd.
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:39:55 #198
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_110873738
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:38 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij???

Mag ik even zo ongeveer de helft van mijn verhaal citeren? Ja? Komt 'ie:

"De variabele beloning van een aantal ProRail-directeuren wordt omgezet in een vast salaris. Dat is gek. Want ook als de kwaliteit niet wordt geleverd, krijgen de betrokkenen die bonus dus standaard in de vorm van een vaste loonsverhoging. Dus wel de lusten, maar niet de verantwoordelijkheid.

En gezien de prestaties van ProRail is zelfs een gedeeltelijke bijtelling bij het loon van de betrokkenen onterecht. Want zo geweldig presteert ProRail niet. Bovendien is de timing hoogst ongelukkig. De wissels van ProRail waren onlangs nog volstrekt onvoldoende bestand tegen ons Hollandse winterweer, en mede door het ontbreken van het nieuwe beveiligingssysteem reed zaterdag een trein door rood, met een dodelijk slachtoffer en vele tientallen gewonden als triest resultaat. En woensdag ging het in Utrecht maar op het nippertje goed met een vergelijkbaar incident, waarbij eveneens een trein met passagiers was betrokken. Ook daar was het verbeterde veiligheidssysteem nog niet geīnstalleerd. Op zo’n moment komt de mededeling dat enkele ProRail-directeuren een forse salarisverhoging tegemoet mogen zien, niet erg prettig op mij over. Vandaar dat ik vandaag in de Sp!ts spreek van een klap in het gezicht van de reiziger en van een salariëring onder de noemer ProVeel."
Dat stukje daarna :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 april 2012 @ 19:40:52 #199
Maffe Fries
pi_110873786
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Okee Maxime heet ook niet zo :p maar het staat er verkeerd.
1e keer niet ;)

tweede keer wel :P
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:46:36 #200
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110874074
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat stukje daarna :)
Dat vergoelijkt het niet, maar dat gaat over het boter op het hoofd van de geachte afgevaardigden. Dat is wat anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')