Volgens mij geldt het ook voor oude hypotheken, tenminste dat meende ik net te horen. Misschien als ze moeten worden verlengd.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Alleen krijgen mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten alleen maar HRA als dat een annuiteitenhypotheek is.
Die komt volgende week... Gisteren vooral moeten lachen om een makelaar die mij een prijsdaling van bijna 30 % probeerde aan te praten (verkoopt wel lekker makkelijk, zeker als je dan ook nog een vaste provisie opstrijkt, die n.b. het hoogste was van alle makelaars die ik sprak.)quote:Op woensdag 25 april 2012 21:40 schreef sorcees het volgende:
[..]
fundalinkje?
kunnen we mee duimen en je van ongevraagde adviezen voorzien
http://www.nu.nl/kabinets(...)oord-noodpakket.htmlquote:Onderdeel van het akkoord is een hervorming van de woningmarkt. De overdrachtsbelasting blijft op 2 procent, de huurmarkt wordt aangepakt en de aflossingsvrije hypotheek wordt afgeschaft.
O dus je mag nog wel gewoon aan aflossingsvrije hypotheek nemenquote:Op donderdag 26 april 2012 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Alleen krijgen mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten alleen maar HRA als dat een annuiteitenhypotheek is.
De villasubsidie blijft gehandhaafd idd; de gewone consument betaalt meerr BTW en de kleine huurder wordt vogelvrij.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
Voorlopig gaat er natuurlijk nog niks gebeuren.... eerst komen er verkiezingen en daarna kan er nog van alles gaan veranderen.
Overigens is het huidige pakket natuurlijk weer gemaakt om de banken en de scheefleners de hand boven het hoofd te houden. Scheefleners mogen van hun HRA gebruik blijven maken, OB blijft laag en dat betalen we de door een lastenverhoging. We gaan meer BTW betalen, pakken de huurders nog even harder aan en gaan de mensen ook nog hun reiskostenvergoeding afpakken. Al deze maatregelen gaan natuurlijk de koopkracht herstellen
Maar goed... JK kan vol goede moed naar Brussel afreizen... maar sinds wanneer geloven we JK nog op zijn blauwe ogen
Nou.... vlak D66 ook niet uit.... dat zijn ook enge mensen hoorquote:Op donderdag 26 april 2012 19:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De villasubsidie blijft gehandhaafd idd; de gewone consument betaalt meerr BTW en de kleine huurder wordt vogelvrij.
dankzij Groen Links
Groen Rechts: alleen de wormen zijn er blij meequote:Op donderdag 26 april 2012 19:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De villasubsidie blijft gehandhaafd idd; de gewone consument betaalt meerr BTW en de kleine huurder wordt vogelvrij.
dankzij Groen Links
Ik denk dat als je een nieuwe hypotheek afsluit (of oversluit) dat je dan weer onder de nieuwe regels gaat vallen.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:03 schreef michaelmoore het volgende:
maar als je een hypotheek hebt en je gaat een ander huis kopen wat dan ??
dUs dan is nu de markt met gewapend beton afgesloten, maar dit jaar zal er ongelofelijk veel verkocht wordenquote:Op donderdag 26 april 2012 20:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk dat als je een nieuwe hypotheek afsluit (of oversluit) dat je dan weer onder de nieuwe regels gaat vallen.
Natuurlijk niet.... je 'verworven rechten' mag je gewoon meenemen. De bank kan het immers niet hebben als je niet meer kan betalen en het is van groot belang dat 'het treintje' op gang blijft.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk dat als je een nieuwe hypotheek afsluit (of oversluit) dat je dan weer onder de nieuwe regels gaat vallen.
En niet alleen de huizenmarkt ligt op rampkoers .....quote:Op donderdag 26 april 2012 20:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.... je 'verworven rechten' mag je gewoon meenemen. De bank kan het immers niet hebben als je niet meer kan betalen en het is van groot belang dat 'het treintje' op gang blijft.
Wel op de rode seinen letten hè... want de huizenmarkt zeepbel ligt op rampkoers met de realiteit
Tnx. Valt mij nog mee...quote:
Ik ben bang van niet! Huizen zijn zojuist 20 procent minder waard geworden. Geen aftrek meer op aflossingsvrije- en spaarhypotheken meer.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:12 schreef Bayswater het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat de Fundateller dit jaar flink omlaag gaat.
Als ik kijk naar hoeveel ik minder kan lenen lijk mij dat overdreven...quote:Op donderdag 26 april 2012 21:15 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Ik ben bang van niet! Huizen zijn zojuist 20 procent minder waard geworden. Geen aftrek meer op aflossingsvrije- en spaarhypotheken meer.
Dus wel, omdat je dit jaar nog tegen de huidige voorwaarden kan kopen en een deel van de verkopers tegemoet zal komen aan de verwachte daling.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:15 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Ik ben bang van niet! Huizen zijn zojuist 20 procent minder waard geworden. Geen aftrek meer op aflossingsvrije- en spaarhypotheken meer.
20% lijkt mij overdreven, maar er is wel weer iets weggesmolten ja, vooral in deze dagen.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:15 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Zit wat in!quote:Op donderdag 26 april 2012 21:18 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dus wel, omdat je dit jaar nog tegen de huidige voorwaarden kan kopen en een deel van de verkopers tegemoet zal komen aan de verwachte daling.
Op spaarhypotheken ook niet? WTF Hoezo dat?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:15 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
vanaf 1 januari 2013 alleen nog maar annuiteitenhypotheken, waarbij 100% wordt afgelost in 30jaar. Verder wordt volgens mij ook de aftrek ook lineair beperkt voor bestaande hypotheken, maar dit laatste is niet helemaal duidelijk in de tekst.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Op spaarhypotheken ook niet? WTF Hoezo dat?
Geen maximale aftrek over 30 jaar meer. Scheelt een hoop geld! Wat is het verschil tussen een spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek mbt belastingaftrek!quote:Op donderdag 26 april 2012 21:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Omdat de overheid aan een spaarhypotheek net zoveel kwijt is als aan een aflossingsvrije hypotheek. Je hebt immers volledige aftrek tot einde looptijd. Dat je daarnaast spaart doet daar niks aan af.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, en dat is juist interessant. En hoe zit het met mensen van wie de hypotheek over 2 jaar verloopt? Moeten die dan ook een annuiteitenhypotheek afsluiten willen ze de aftrek behouden? Of niet? En mensen die variabele rente hebben?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
vanaf 1 januari 2013 alleen nog maar annuiteitenhypotheken, waarbij 100% wordt afgelost in 30jaar. Verder wordt volgens mij ook de aftrek ook lineair beperkt voor bestaande hypotheken, maar dit laatste is niet helemaal duidelijk in de tekst.
Achja, logisch idd, je lost pas aan het einde van de rit af.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:23 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Geen maximale aftrek over 30 jaar meer. Scheelt een hoop geld! Wat is het verschil tussen een spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek mbt belastingaftrek!
Maar ja, wat doet de prijs na 2013? Je moet wel zeker weten dat je een hele tijd in die woning blijft.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:18 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dus wel, omdat je dit jaar nog tegen de huidige voorwaarden kan kopen en een deel van de verkopers tegemoet zal komen aan de verwachte daling.
Helaas reageert die prijs vaak extreem traag. Waren het aandelen dan werd dit morgen ingecalculeerd.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:25 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Maar ja, wat doet de prijs na 2013? Je moet wel zeker weten dat je een hele tijd in die woning blijft.
De vraag ik mijzelf ook af? Wat als je volledige aflossingsvrije hypotheek of 2 jaar verloopt? Wat gaan je lasten worden?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, en dat is juist interessant. En hoe zit het met mensen van wie de hypotheek over 2 jaar verloopt? Moeten die dan ook een annuiteitenhypotheek afsluiten willen ze de aftrek behouden? Of niet? En mensen die variabele rente hebben?
Als ze slim zijn zakken ze als eerste in prijs.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:28 schreef Bayswater het volgende:
De vraag is inderdaad wat gaan de verkopers nu doen.
Ja, kijken hoever je kan zakken en alsnog je geld pakken.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze slim zijn zakken ze als eerste in prijs.
Geld het nu voor nieuwe hypotheken of nieuwe hypotheekhouders?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:28 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
De vraag ik mijzelf ook af? Wat als je volledige aflossingsvrije hypotheek of 2 jaar verloopt? Wat gaan je lasten worden?
Daar is volgens mij nog niet over nagedacht!quote:Op donderdag 26 april 2012 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geld het nu voor nieuwe hypotheken of nieuwe hypotheekhouders?
Want als het voor nieuwe hypotheken geldt dan ben je flink genaaid als je hebt afgesloten op de top van je inkomen en je moet nu gaan aflossen.
Het is wel een essentieel verschil.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:32 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Daar is volgens mij nog niet over nagedacht!
het is ook logisch, want anders levert het niets op. Het gaat er juist om dat de overheid steeds minder geld kwijt is aan die HRA, dat bereik je alleen door de aftrek voor alle hypotheken annuitair te beperken. Bij een spaarhypotheek heb je tot het eind van de looptijd de maximale aftrek, dat wordt nu (terecht) onmogelijk gemaakt.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Omdat de overheid aan een spaarhypotheek net zoveel kwijt is als aan een aflossingsvrije hypotheek. Je hebt immers volledige aftrek tot einde looptijd. Dat je daarnaast spaart doet daar niks aan af.
ik neem aan dat je "hypotheekgevers " bedoeld. Maar je hebt een punt.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel een essentieel verschil.
Ik zou het namelijk erg onrechtvaardig vinden als het om nieuwe hypotheeknemers ging. Dan hangt het net van het toeval af of je hypotheek net nu afloopt of pas over 20 jaar! Pure willekeur.
Dan kunnen ze beter maximaal aftrekken over 33% ofzo, dan is het gelijke monikken gelijke kappen.
Dat vind ik ook wel goed en ik vond die mogelijkheid van aflossingsvrij of spaarhypotheken altijd al bizar. Maar het gaat me nu om de mensen die al een bestaande hypotheek hebben. Wat als die afloopt? Moeten ze dan gaan aflossen? En als ze nog 20 jaar looptijd hebben, hoelang moeten ze dan aflossen?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het is ook logisch, want anders levert het niets op. Het gaat er juist om dat de overheid steeds minder geld kwijt is aan die HRA, dat bereik je alleen door de aftrek voor alle hypotheken annuitair te beperken. Bij een spaarhypotheek heb je tot het eind van de looptijd de maximale aftrek, dat wordt nu (terecht) onmogelijk gemaakt.
juist groot voordeel is ook dat de huizenprijzen flink omlaag zullen gaan. De betaalbaarheid van de huizen neemt immers af als de gehele hypotheek gedurende de looptijd moet worden afgelost.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:35 schreef LXIV het volgende:
Voor die mensen die nu nog een huis moeten kopen maakt het niet uit, die extra kosten worden wel verdisconteert in de huizenprijs. En die zijn mooi klaar op het einde van de looptijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |