abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 21 april 2012 @ 10:51:40 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_110587553
Het topic voor baby's en oudere kindjes met een voedsel- of andere allergie.

Voor vragen, antwoorden, tips en dergelijke.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110587596
Handig linkje: http://www.thebig8.nl/
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_110587622
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 april 2012 10:50 schreef Troel het volgende:
Nee.
Worden ze machinaal niet goed genoeg gescheiden?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 21 april 2012 @ 10:55:27 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_110587633
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 10:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Worden ze machinaal niet goed genoeg gescheiden?
Ik wilde de hele tijd editten en zeggen "anders zou je het niet vragen en bij twijfel nee", maar ik krijg het niet ge-edit :)

En B&J zou ik hoe dan ook voor mezelf houden :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110589291
Ik ben op mijn eten aan het letten, Dot niet, dus die B&J is sowieso minder voor mij dan voor anderen.

Alleen lijkt het me moeilijk wit en geel te scheiden dus kan me slecht voorstellen dat dat perfect gaat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:36:20 #6
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110589908
hier kan ik eigeel wel gebruiken met O. maar eiwit niet.. dus gebruik ik het eigeel om te marineren oid gaat dat prima, maar meringues bijv. gaat niet.

Maar daar wordt het bij mij via de BV nog verknipter.. ik weet niet ik zie niet de toegevoegde waarde om een dreumes B&J te geven sowieso..
Of je het durft is niet aan mij , dat beslis alleen jij ( e je lief) maar ik vind het niet verstandig als ze zo overduidelijk op ei reageerde.. tenzij het aleen met bloedtest bewezen is en nooit met eten van.. dan zou ik het wel doen.. :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_110590001
Alleen met de bloedtest, nog niet live geprobeerd.

Toegevoegde waarde hoeft eten wat mij betreft niet altijd te hebben. We laten haar in principe alles proeven waar ze interesse in heeft.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:42:02 #8
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110590037
Dan zou ik het proberen, want testen zijn op die leeftijd echt nog nniet 100% betrouwbaar.. :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_110590288
Ow, fantastisch die big8 App!
Had ik eerder moeten weten *O*

Hier inmiddels bij F-je ei weer geprobeerd. De eerste keer na een uurtje 1x fikse diarree, verder nergens last van.
2 dagen later weer geprobeerd, 's middags. Volgende ochtend weer zo'n enorme diarree-luier, weer 1, en van die rode randjes onder zijn ogen. Verder goed humeur en geen klachten.

Wat ik daar nou van moet maken... Nog maar eens een keer testen binnenkort (even wachten,nu ziek) In ieder geval is het geen drama als hij incidenteel wat ei binnenkrijgt, maar of het nou verstandig is om het in zijn standaard menu ook te gebruiken vraag ik me af.

Op melk reageert hij nog wel heftig. Het duurt een dagdeel, maar daarna is het echt 1,5 dag gillen en huilen als hij perongeluk een keer ergens een hapje jat.
pi_115996672
*schop* voor dit topic.

Na een hele tijd hanessen en zoeken bij de jongste lijkt het er toch sterk op dat zij coeliakie heeft. Binnenkort gaat ze voor biopt voor een zekere diagnose. Oudste zal ook dat traject ingaan om zekerheid te krijgen. Het lijkt er dus op dat wij voor in ieder geval 1 en mogelijk 2 kinderen glutenvrij moeten. Ik heb samen met een lieve behulpzame user al een paar vragen beantwoord gekregen. We gaan ook nog naar de diëtiste voor advies, maar ik ben momenteel ook erg op zoek naar input van jullie. OUD-user of niet, heb je ervaring met coeliakie, do's/dont's, weet je een superlekker glutenvrij recept of een goeie website (livaad glutenvrij.nl en coeliakieforum oa zijn al bekend ;) ) dan hou ik me aanbevolen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in glutenvrij aziatische gerechten of gerechten met rijst als het even kan. Maar bijvoorbeeld een lekkere glutenvrije basissaus voor pasta is ook welkom.

*gaat verder googelen*
:)
pi_116002754
glutenvrije (basis) pastasaus is kant en klaar te koop. Bij de AH hebben ze het in zakken (oa Bertolli) en ook in die doosjes (eigen merk).. Maar uitje fruiten, gehakt rullen, kruiden en dan tomatenpuree en op smaak brengen. Uiteraard verder naar eigen smaak verder klaar te maken. Bij de toko kan je bami in verschillende diktes halen (maar dat zal je wel weten) en als pasta gebruiken.

Ik ben niet zo into de aziatische gerechten. verder dan nasi, chicken tonight en allerlei andere kruidenzakjes kom ik niet.

Overigens niet alle ketjap is GV. UIt mijn hoofd gezegd is Inproba dit wel, staat er ook op.

wat is een lekker gerecht? in de praktijk komt het er op neer dat je niet altijd gebruik kan maken van kant en klare sauzen en mixen. Verder goed verpakkingen lezen.

Ik moet nog ergens een engels kookboek hebben, maar die is mn gericht op bakken..

Ik kan mij herinneren dat er ook laatst ergens een boek over glutenvrij eten te downloaden was. Maar ik weet zo 123 niet waar. Ik kwam wel deze tegen, maar of het wat is , dan weet ik niet.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:23:40 #12
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_116002825
Deze stond toevallig in mijn favo's, ik kijk nog even verder... ;)

http://www.eetgoedvoeljegoed.com/search/label/glutenvrij
pi_116003409
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 21:22 schreef loezzie het volgende:
glutenvrije (basis) pastasaus is kant en klaar te koop. Bij de AH hebben ze het in zakken (oa Bertolli) en ook in die doosjes (eigen merk).. Maar uitje fruiten, gehakt rullen, kruiden en dan tomatenpuree en op smaak brengen. Uiteraard verder naar eigen smaak verder klaar te maken. Bij de toko kan je bami in verschillende diktes halen (maar dat zal je wel weten) en als pasta gebruiken.

Ik ben niet zo into de aziatische gerechten. verder dan nasi, chicken tonight en allerlei andere kruidenzakjes kom ik niet.

Overigens niet alle ketjap is GV. UIt mijn hoofd gezegd is Inproba dit wel, staat er ook op.

wat is een lekker gerecht? in de praktijk komt het er op neer dat je niet altijd gebruik kan maken van kant en klare sauzen en mixen. Verder goed verpakkingen lezen.

Ik moet nog ergens een engels kookboek hebben, maar die is mn gericht op bakken..

Ohja van ketjap had ik al her en der wat voorbij zien komen, die inproba schijnt idd glutenvrij te zijn. Maar ik gebruik ook veel Japanse en Chinese sojasaus. En ik heb even snel gekeken maar die zijn niet glutenvrij geloof ik. Kwam op Schiphol een paar weken geleden een heel schap aziatische glutenvrije spullen tegen, ik heb het onthouden omdat ik me verbaasd heb over de prijzen van dat spul :')

Goeie tip van die noedels als spaghetti! Daar kom ik wel uit.
Ik heb aan een oud-studiegenootje met coeliakie gevraagd wat de Chinese woorden zijn voor oa gluten/glutenvrij etc. Ik kan het ook wel op gaan zoeken maar dan moet ik mn woordenboek afstoffen en meh :P
Bedankt voor het linkje :)

Juud thnx, even speuren!

Ik ben vooral heel erg geinteresseerd in alternatieven voor glutenvrije producten, zoals jouw tip voor de noedels als pasta, daar ben ik heel blij mee Loezzie, daar ga ik gelijk wat van halen denk ik straks.
:)
pi_116003640
veel recepten maar wel van engelse sites:

http://glutenfreegoddess.(...)e-goddess-ebook.html

http://www.gluten-free-ar(...)en-free-recipes.html

http://www.julesglutenfree.com/

hmmm.. alternatieven. Bij de toko rondkijken kan sowieso geen kwaad. Ze verkopen er ook vaak allerlei soorten mais/ rijst koekjes. (en ook glutenvrij borrelnoten, maar die zal je jongste niet eten)

Heb je zelf enig idee wat je nu snel zou eten en waarvoor je een alternatief zoekt? want speciek GV-spullen zijn inderdaad stervensduur.

Maar bijv aardappelkroketjes (ja door de naam zou je het niet geloven) van de LIDL zijn ook glutenvrij (de laatste keer dat ik ze kocht)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_116004257
Wij eten zelf erg veel rijst en gerechten uit aziatische keuken. Maleis/Indisch, Japans, Koreaans, Chinees, die hoek zeg maar. We houden zelf best wel van Mexicaans en in mindere mate van Italiaans, maar niet zoveel dat we er echt wekelijks flink geld aan uit zouden geven. Zelf tortilla's maken van maismeel zou ik wel willen overwegen als dat kan.

Die aardappelkroketjes ga k onthouden. Heb jij enig idee of ik die dan gewoon in mijn gewone oven/combi magentron kan bereiden? Of moet dat in een gv frituur? En indien in de oven, in een nieuwe ovenschaal dan zeker?

Voor lunch overweeg ik bento's mee te geven voorlopig aan de gastouder, met rijst/groente/fruit en iets van eiwit. Dat is vrij makkelijk glutenvrij te houden en goedkoper dan gv-brood.

Voor ontbijt weet ik het allemaal echt nog niet. We zouden rijst bij het ontbijt kunnen eten, maar het is wel een illusie om te denken dat ik altijd bijtijds genoeg klaar zal zijn om tijdig te ontbijten enzo :') dat moet echt wel in mn systeem komen. Yoghurt met fruitjes zou ook kunnen als ontbijt maar dan nog iets erbij, maar wat dan? Zijn van die mais-kellogs gv?

Nouja genoeg vragen nog voorlopig :')
:)
pi_116005575
Er zijn wel GV -tortilla's te koop.. stervensduur. Er staat me bij dat ik ze ook wel eens bij de Xenos heb zien liggen ,maar dan moet je heel veel geluk hebben.
Tortillia-chips zijn niet altijd GV, datzelfde geldt voor rijstewafels

Aardappel-kroketten (en bij de AH liggen nog veel meer varianten) zijn in je eigen oven/pan te maken. Moet je wel even goed naar kijken, want soms wordt idd een frituur aangeraden. Ik zou daar idd een schaal voor gebruiken die niet eerder gebruikt is. (zal eens navragen of anderen uit mijn omgeving dat ook doen)

lunch: pannenkoeken? niet heel moeilijk te maken en ook te doen met glutenvrij meel.

Over Kellogs Cornflakes & Rice Crispies is er een discussie omdat er gerstmoutaroma inzit. Gerst is niet GV, maar gerstmoutaroma zou het wel zijn. Veel mensen eten het daarom niet.
Rijstewafels, WASA knackebrod is ook GV te koop (maar alles waar GV voor staat is duur)

Kijk eens in de reformwinkel rond. Ms kan je daar ideeën opdoen, maar ook de Tuinen en Jumbo verkopen GV spullen. Het brood van de Jumbo (ligt in de vriezer) is in verhouding niet zo duur en is redelijk te eten. Jumbo verkoopt/ verkocht ook glutenvrij gepaneerd vlees (en goedkoper dan normaal).
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_116006154
Glutenvrije tortilla vond ik echt niet te eten.
volgens mij heb ik ergens een ebook met glutenvrije recepten, maar dat zou ik thuis moeten opzoeken, moet je me aan herinneren (na dinsdag want buitenland).
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_116006749
Als tussendoortje bitterkoekjes ;) die eet mijn vader altijd schijnen een van de weinige koekjes zonder gluten te zijn..
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
  zondag 26 augustus 2012 @ 01:25:37 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_116012149
bij mijn weten zit er in bitterkoekjes wel gluten..

Verders Rijstewafels van euroshopper gaan hier goed, cornflakes van kellogs gaan nie goed.. hier in Engeland staat er bij contains barley, maar de ene coeliaak kan het wel de ander niet verdragen..
En mijn muppet reageert er op.. ik zou sowieso dat soort dingen pas uittesten wanneer het rustig is.
Verders ga ik je spaghetti etc opsturen :)!

qua ontbijt vind arwen gepofte quinoia lekker met rijstemelk, al hebben we hier nu allerlei soorten "cereals" maar gepofte quinoia moet voor jou beter te verkrijgen zijn :)

Let bij vlees goed op..

Dan verder vers vers vers vers vers...

Qua taco's zijn er gv pakjes bij!! regelmatig bij appie in de aanbieding *O*

verders pasta saus : sofrito, en verse groente pakket en zelf kruiden bij gooien :)

Ook ges;aagd voor makkelijke maaltijd hier is een flink gevulde omelet :) verse groente fijn snijden, eitjes klutsen.. bak wat piepers en gooi dat spul erbij en je hebt een goede maaltijd

Verders frituur dingen deed ik voor haar in een grote wok met zonnebloem olie.. :)
Bakpannen/koekenpannen etc had/heb ik voor haar eigenste etc. verders spullen voor de kinders boven in zetten omdat er dan geen kruimelen etc opvallen.

moet ik nog doorgaan?

:*
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 26 augustus 2012 @ 10:39:30 #20
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_116015946
Nog drie handige linkjes Mignonne.
http://glutenvrijkookhoekje.blogspot.nl/
http://glutenvrijemama.blogspot.nl/
http://pinterest.com/search/?q=glutenfree

Warm eten is nog eigenlijk het makkelijkste deel, zeker als je vers kookt zoals jij doet.
Broodvervangers en vervangers van koekjes is iets minder makkelijk. Een eigen boterkuipje is overigens al iets wat handig is. Eigen messen is ook een idee, zodat je je niet vergist en je eigen mes pakt. Zo ook eigen snijplank, bordjes..... Er zijn wel ontbijtgranen te koop die glutenvrij zijn, ook van de reguliere merken.
En aan tafel eten en de kindjes niet bij elkaar in de buurt, dan is er zo iets doorgegeven en krijgt ze alsnog wat binnen.

Het ligt er ook een beetje aan hoe erg de allergie is, je hebt gradaties zoals bij alle allergieen. De een kan van een kruimeltje al ziek worden en de ander kan daar wel tegen. Maar dat is denk ik bij kleine kindjes lastig te bepalen.
pi_116016150
Vaak wordt een "eigen" gluten vrij keukenkastje geadviseerd.
Zou ik zelf niet doen, in andere situaties (school, bij vriendjes etc) kan het kind ook niet zomaar alles eten. Ik zou dus wel adviseren om aan te leren dat niet alle voedingsmiddelen gegeten mogen worden.

Bestek, pannen, borden etc wel apart plaatsen. Boven in de kast bijv. Idd ivm kruimels.


Edit: volgens mij kun je van teff meel glutenvrij brood (etc) maken

[ Bericht 10% gewijzigd door Pannenkoeken op 26-08-2012 13:33:06 ]
  zondag 26 augustus 2012 @ 14:39:45 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_116023568
Niet iedere coeliaak kan tegen teff :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_116027423
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 22:18 schreef loezzie het volgende:
Er zijn wel GV -tortilla's te koop.. stervensduur. Er staat me bij dat ik ze ook wel eens bij de Xenos heb zien liggen ,maar dan moet je heel veel geluk hebben.
*O* we waren toevallig bij Xenos vandaag dus ik heb mn ogen opengehouden en tadaam :D glutenvrije maistortilla's, 1,30 voor een pakje van 8 stuks, vond k een schappelijke prijs :Y Normaal zou ik ze hebben laten liggen maar door jouw verhaal van veel geluk heb ik ze toch maar meegenomen ;)
mocht je nog zoeken, in R. in het winkelcentrum, er lagen nog 10 pakjes ofzo.
:)
pi_116027526
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 10:39 schreef Juud79 het volgende:
Nog drie handige linkjes Mignonne.
http://glutenvrijkookhoekje.blogspot.nl/
http://glutenvrijemama.blogspot.nl/
http://pinterest.com/search/?q=glutenfree

Warm eten is nog eigenlijk het makkelijkste deel, zeker als je vers kookt zoals jij doet.
Broodvervangers en vervangers van koekjes is iets minder makkelijk. Een eigen boterkuipje is overigens al iets wat handig is. Eigen messen is ook een idee, zodat je je niet vergist en je eigen mes pakt. Zo ook eigen snijplank, bordjes..... Er zijn wel ontbijtgranen te koop die glutenvrij zijn, ook van de reguliere merken.
En aan tafel eten en de kindjes niet bij elkaar in de buurt, dan is er zo iets doorgegeven en krijgt ze alsnog wat binnen.

Het ligt er ook een beetje aan hoe erg de allergie is, je hebt gradaties zoals bij alle allergieen. De een kan van een kruimeltje al ziek worden en de ander kan daar wel tegen. Maar dat is denk ik bij kleine kindjes lastig te bepalen.
thnx voor die linkjes, ik ga ze straks eens rustig op mn gemak doorlezen. :)

Hoe erg ze wel of niet zal reageren is voor ons straks moeilijk te zeggen, wat je zegt ja, omdat ze nog zo klein is zal het aangeven niet zo makkelijk gaan. Misschien denken wij van nou ze heeft geen gierende buikpijn dus het zal wel gaan, maar wie weet heeft zij zelf wel zoiets van BWURK, don't feel well :X
:)
pi_116288176
Tja, da's het lastige aan de kleintjes. Ze kunnen niet altijd even goed aangeven of ze klachten hebben en zo ja welke. Blijft toch gissen zo af en toe.

Zo krijgt Toby geen aardbeien meer. 5 poepluiers gedurende 'n dag of wat nadat hij ze gegeten heeft :X
En hij kan inmiddels wel aangeven dat hij buikpijn heeft, echt zielig. Jammer wel, hij vindt ze erg lekker en zoveel fruitsoorten lust hij niet. Ah well...

We hebben er waarschijnlijk een nieuw allergie-klantje bij hier :{
Seth is nu 2 maanden oud en is een behoorlijk onrustige en huilerige baby. Krampjes, verborgen reflux (krijgt daar Zantac voor) en eigenlijk lijkt hij nooit echt tevreden te zijn.
Omdat zijn grote broer allergisch was (kma/ei) en is (pinda's/noten/...) heeft hij verhoogde kans om ook allergisch te zijn.
Sinds een paar dagen ben ik volledig melkvrij gaan eten en drinken (ik geef borstvoeding) en begin nu toch wel wat verschil te merken. Hij huilt minder, lijkt wat vaker ontspannen te zijn...
Maar nu heb ik in de brochure van Stichting Voedselallergie gelezen dat ik in onze situatie beter kan overstappen naar een hypoallergeen dieet. Dus ook geen soja, vis, noten, pinda, zaden etc.
En daar ben ik vandaag dus mee begonnen. Best pittig, maar voor het welzijn van mijn kleintje heb ik dat natuurlijk over O+ En ach, er mogen ook best wat kilo's af hier :P ;)

Bij Toby heb ik destijds een km- en eivrij dieet gevolgd toen we er achter kwamen dat hij allergisch was, maar hij was toen net 1 jaar oud en kreeg dus al bijvoeding. Seth is nog zo klein en is volledig van mij afhankelijk wat voeding betreft. Ik ben het aan hem verplicht om dit serieus te nemen en zo te voorkomen dat hij eventuele verdere allergieën gaat ontwikkelen.
Die gedachte maakt het net even wat gemakkelijker om alles wat ik zo lekker vind voortaan aan me voorbij te laten gaan :Y
Want jemig zeg, er blijft niet veel over dat je nog kan eten zo...
.... met gevoel voor drama....
pi_116288646
Heftig Kers, das hetzelfde dieet als ik gevolgd heb voor de jongste. Er blijft idd niet veel over, hopelijk kun je toch een beetje uit de voeten :* Ik weet niet of je een melkdrinker bent (ik niet namelijk :P dus dat was niet zo'n punt.) maar rijstmelk en amandelmelk mogen wel en die schijnen best okay te zijn.

Om te bakken, van kokosmelk in blikjes kun je prima, hele lekkere, slagroom maken en dan met zelfgemaakte appelflappen (euroshopper bladerdeeg mag) is dat best lekker. Chips mag je nog ;) en qua broodbeleg was het bij mij vaak zo dat euroshopper het minste soja en zulks bevatte. Lidl heeft ook redelijk wat broodbeleg dat kan.

Qua hagelslag, bespaar jezelf de zoektocht, alleen de fairtrade hagelslag puur mag. (witte doos met rode letters), bij AH te koop. Afbakbroodjes en pitabroodjes van AH mogen wel, en de falafel van AH geloof ik ook.

Nouja zomaar lukraak een paar ditjes en datjes :) wie weet zit er wat nuttigs bij voor je. Ik at noodgedwongen idd alles maar vers, fruit, groente, heel braaf mn bammetjes + fruitje tussendoor en avondeten enzo. Want mja, veel anders kon niet :') goed voor de kilo's indeed.
:)
  zaterdag 1 september 2012 @ 23:10:56 #27
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_116288762
Dat en ga onder begeleiding van diëtist !!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_116289529
Dank voor de tips Mignonne! Mochten je nog meer handigheidjes te binnen schieten dan lees ik die graag.

Diëtisten worden helemaal niet meer vergoed door de verzekering, toch? Dat zou nl. best een beetje een drempel zijn dan :@
.... met gevoel voor drama....
pi_116289636
Ik zal er morgen even over denken. In het vorige topic geloof ik staat nog een lijstje dat ik ooit gemaakt had van alle dingen die je wel nog kunt eten. Ik weet niet meer of dat onder deze nick is of niet.

En diëtetiek wordt in jouw geval niet vergoed nee, tenzij je top aanvullend verzekerd bent maar zelfs dan moet je je polis er op nalezen. Wij betaalden 65 euro per consult, een gangbaar tarief voor allergie-consulten. Telefonische consulten zijn goedkoper, mocht je dat toch overwegen.
:)
pi_116289938
Hmmm, denkend aan alle chocola die niet meer gekocht hoeft te worden... Dan moet zo'n consult best betaald kunnen worden _O-
Ik ga eens terugzoeken in de vorige topics. En niet te veel denken aan al het lekkers dat ik morgen op het verjaardagsfeestje van Toby ga serveren en dat ik zelf niet mag eten.

Klink ik bitter? Beetje wel he :@
Heel dubbel hoor. Aan de andere kant vind ik het vanzelfsprekend om te diëten voor mijn baby. aan de andere kant baal ik behoorlijk. Maandenlang heb ik vanwege de zwangerschap weinig tot niet kunnen eten. En nu ik juist alles aan het inhalen ben, weer zo kan genieten van eten en alles weer kan... komt dit op mijn pad.
Booohooo, dan geef je toch gewoon kv?
Not an option, en daarmee is de kous af en ga ik ook niet meer zeiken :6
.... met gevoel voor drama....
  zondag 2 september 2012 @ 00:37:36 #31
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_116292173
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 23:37 schreef Kersjes het volgende:
Hmmm, denkend aan alle chocola die niet meer gekocht hoeft te worden... Dan moet zo'n consult best betaald kunnen worden _O-
Ik ga eens terugzoeken in de vorige topics. En niet te veel denken aan al het lekkers dat ik morgen op het verjaardagsfeestje van Toby ga serveren en dat ik zelf niet mag eten.

Klink ik bitter? Beetje wel he :@
Heel dubbel hoor. Aan de andere kant vind ik het vanzelfsprekend om te diëten voor mijn baby. aan de andere kant baal ik behoorlijk. Maandenlang heb ik vanwege de zwangerschap weinig tot niet kunnen eten. En nu ik juist alles aan het inhalen ben, weer zo kan genieten van eten en alles weer kan... komt dit op mijn pad.
Booohooo, dan geef je toch gewoon kv?
Not an option, en daarmee is de kous af en ga ik ook niet meer zeiken :6
Herkenbaar!!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 2 september 2012 @ 09:12:02 #32
35189 Troel
scherp en bot
pi_116296602
Respect :Y Echt :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116314121
Zo, verjaardagsfeestje hebben we overleefd :)
Wel een paar keer 'n close call gehad. Dat ik met taart snijden slagroom op mijn hand kreeg en dat er bijna af wilde likken. En dat ik een zak chips opentrok en zonder erbij na te denken een chipje in mijn mond stak, hem direct weer uitspuugde en na controle bleek dat er lactose en melkeiwit in zat...
Ik ben nog niet helemaal gewend zeg maar ;)
.... met gevoel voor drama....
pi_116326282
Kersjes! Respect! En succes!

Mignonne... Je arme prullie.. hopelijk snel de biopt en duidelijkheid.

Hier gaat het zozo. We hebben een tijdje geleden moeten provoceren van de kinderarts. Een week lang yoghurt. dat was doffe ellende met heel veel huilen en compleet flesweigeren.
Nu moeten we in November een blinde test in het ziekenhuis, 2 volle dagen daar vertoeven en 1 dag ervan dan met melkproducten (welke dag blijft natuurlijk onbekend).

Momenteel gaat het 's avonds echt heel slecht, van 9 tot 11 huilen over het algemeen.. we hebben besloten terug naar de basis te gaan en helemaal koemelkvrij te gaan, ook in sporen (we waren nu wat relaxter geworden met brood enzo). Kijken of het aan haar allergie ligt.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_116332438
Wickie, waarom in november pas blind testen? Nu het momenteel zo slecht gaat... Kan het niet wat vervroegd worden?

Mignonne, ik heb je lijst gevonden. Dat gaat zeker helpen, thanks!
.... met gevoel voor drama....
pi_116332494
En ik heb mijn enorme behoefte aan zoetigheid vanavond bevredigd met dadels :Y)
.... met gevoel voor drama....
  maandag 3 september 2012 @ 11:29:10 #37
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_116339795
Bol.com eeft ernstig uitverkoop en ik vond tussen de kookboeken het boek smikkelen en smullen. recepten voor kinderen met voedselintolerantie ed. Het kost nu 5 euro. Leek mij niet zo gek.

gratis tip :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_116339825
En ik vond deze lijst op de site van appie: http://cmgtcontent.ahold.(...)ucten_april_2012.pdf

dat kwam eigenlijk weer door een advertentie in de nieuwe Allerhande voor glutenvrije producten van damhert.com die ze bij AH verkopen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_116341076
De lijst die Snoopy noemt bevat glutenvrije producten van AH eigen merk.
Er is ook een melkvrije versie: http://cmgtcontent.ahold.(...)ucten_april_2012.pdf
.... met gevoel voor drama....
pi_116402662
Sinds zaterdag volg ik dus het hypoallergene dieet. En ik denk dat het werkt!
Hij is rustiger, huilt minder, kan nu ook gezellig zijn als hij wakker is...
Klachtenvrij is hij niet, maar hij is natuurlijk nog maar 2 maanden oud en tja, baby's huilen nou eenmaal.
Maar ik heb dus wel het idee dat hij gebaat is bij mijn dieet, we gaan dus gewoon door :Y
.... met gevoel voor drama....
pi_116402755
Oh ja, nog een tip, iets dat ik geweten heb maar dus weer vergeten was :@ :
Als je allergisch bent voor pinda's dan mag je dus wel gewoon pindaolie.
.... met gevoel voor drama....
pi_116403708
Echt? Ligt dat niet aan de mate van allergie?
Anders kan de druivenpitolie weer de deur uit en Azië here we come w/

Overigens mogen wij eind van het jaar gaan provoceren in t ziekenhuis, ik hoop nog steeds dan te horen dat het helemaal over is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_116405039
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 22:34 schreef Kersjes het volgende:
Oh ja, nog een tip, iets dat ik geweten heb maar dus weer vergeten was :@ :
Als je allergisch bent voor pinda's dan mag je dus wel gewoon pindaolie.
quote:
In 1981 werd een artikel gepubliceerd over de veiligheid van pindaolie voor pinda-allergische patiënten. Sindsdien is die mening aangepast. Zuivere pindaolie zou in principe geen pinda-allergenen mogen bevatten, maar afhankelijk van de productieprocessen blijkt dit in de praktijk helaas anders uit te vallen.Ongeraffineerde pindaolie bevat nog pinda-allergenen; deze olie wordt soms gebruikt in margarines, bakolie, slaolie en ijs. Bij de geperste olie is er een verschil tussen koude persingen (bevatten pinda-allergeen) en hete persingen (veelal geen aantoonbaar pinda-allergeen). Helaas wordt al deze informatie niet vermeld op de verpakkingen van producten, zodat patiënten die geconfronteerd worden met termen als plantaardige olie, arachisolie en pindaolie niet met zekerheid die producten veilig kunnen gebruiken. In de meeste gevallen wordt dan ook aangeraden: "bij twijfel vermijden". Pinda wordt veel gebruikt in de voedingsindustrie. Het zijn vooral de verborgen pindabestanddelen die, verwerkt in de maaltijden, risico´s opleveren voor (herhalings-) reacties. Pinda-allergenen zijn hittestabiel; dit wil zeggen dat roosteren geen invloed heeft op de allergeniciteit.
bron: http://www.allergologie.nl/Pinda_allergie.htm
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 5 september 2012 @ 00:09:19 #44
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_116408172
Mij is altijd aangeleerd te vermijden.. ?! :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 5 september 2012 @ 07:46:39 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_116410714
Een kennisje van mij reageert ook op pinda-olie :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116412033
Even een korte vraag hoeveel tijd na het overstappen op km-vrije babymelk kun je verandering gaan zien?? (gaat om de kleine van mijn zusje)
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_116413342
Bij lars destijds binnen een paar dagen.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_116421268
Vroeger bakten we altijd in arachide-olie, maar sinds we weten dat Toby allergisch is niet meer.
Ik werd er van de week door iemand aan herinnerd dat pinda-olie wel zou mogen, maar schijnbaar is het toch niet altijd even veilig...
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 5 september 2012 @ 16:25:28 #49
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_116424875
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 09:29 schreef MamaPurk het volgende:
Even een korte vraag hoeveel tijd na het overstappen op km-vrije babymelk kun je verandering gaan zien?? (gaat om de kleine van mijn zusje)
Ligt er aan gaat het om de koemelk of Lactose?
Hier (lactose-intollerantie) verschilt het. Dat ligt voornamelijk aan de hoeveelheid die ze binnen heeft gekregen, hoe meer, des te sneller en heftiger is de reactie.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_116432940
Ze is 8 weken krijgt sinds 4 weken fv, nu sinds een paar dagen koemelkvrij. Er lijkt wel ontspanning te komen in haar lijfje. (we zijn nu met ze op vakantie en het is zo hartverscheurend als ze huilt). We wachten dus nog even af, het lijkt wel al iets te doen, alleen die krampen en duidelijke buikpijn is echt sneu.
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_116472446
Vandaag was M. bij een vriendje aan het spelen en werd ik gebeld door de moeder. Ze hadden een gewoon volkorenbiscuitje gegeten en M. kreeg een reactie. Prikkende mond, zweten, warm. Ik ben er snel heen gefietst met zijn tabletjes en toen was het gelukkig snel weer over. Ik denk dat het echt een geval van 'kan sporen bevatten' was. Of misschien kwam het daar wel uit een trommeltje waar iets met noten/sesam/pinda's in heeft gezeten.

Affijn, ik zit nu te denken wat wijsheid is. Op school en thuis liggen zijn medicijnen en epipen. Die kan ik natuurlijk wel in zijn tas doen maar als hij bij een vriendje gaat spelen heeft hij die tas dan weer niet mee. Ik heb nu met de ouders van vriendje afgesproken om daar 1 tabletje neer te leggen voor het geval dat. En bij een ander vriendje is een zusje met dezelfde allergie dus die zijn sowieso voorbereid.
Hoe doen anderen dat?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 6 september 2012 @ 20:00:19 #52
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_116472639
Kan je niet een klein pillendoosje kopen voor in z'n zak?

http://www.google.nl/sear(...)iw=768&bih=928#biv=i|5;d|scOzVBVnWLZORM:

Bijvoorbeeld :P dan heeft ie ze gewoon altijd bij zich. Of toch aanwennen een tas mee te nemen zodat zijn epipen ook mee is? Wellicht sowieso niet een slecht idee aangezien het iets blijvends is?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_116474135
Mijn zusje (met wespenallergie) droeg vroeger in de zomer altijd zo'n ouderwetse sos-ketting:



daar paste precies een tabletje in voor als ze geprikt werd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_116474246
Misschien is zo'n ketting idd iets. Pillendoosje gaat hij geheid vergeten. Maar ja, de epipen dan...
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 6 september 2012 @ 21:33:40 #55
35189 Troel
scherp en bot
pi_116477875
Hier heb ik altijd of zelf een epipen in mijn tas of hij heeft zijn tas mee, daarnaast ligt er eentje op school. Bij de epipen in zijn tas zitten ook tabletjes in, voor als dat genoeg zou kunnen zijn (maar hij slikt liever geen tabletjes).

Als hij dus ergens gaat spelen, neemt hij zijn tas mee, dat is ook wat ik hem aanleer :) Hij heeft een extra doggytag hier met allergieinformatie, wat ook aan zijn etui met epipen zit :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116478505
Hier liggen op school ook spullen en zelf neem ik alles mee als we ergens naartoe gaan. Misschien toch maar etui steeds meegeven als hij naar een vriendje gaat.
De pilletjes (waar je op zuigt) neemt hij maar al te graag want alles in zijn mond prikt en doet zeer als het mis gaat en hij voelt zich echt naar met zweten enzo.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 6 september 2012 @ 21:47:49 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_116478735
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2012 21:44 schreef snoopy het volgende:
Hier liggen op school ook spullen en zelf neem ik alles mee als we ergens naartoe gaan. Misschien toch maar etui steeds meegeven als hij naar een vriendje gaat.
De pilletjes (waar je op zuigt) neemt hij maar al te graag want alles in zijn mond prikt en doet zeer als het mis gaat en hij voelt zich echt naar met zweten enzo.
Wij hebben die pilletjes als standaard, hij wilde toen geen drankje: moeite gedaan voor pilletjes en daar begon hij meteen op te kauwen = vies, dus toch liever drankje. Maar drankje meegeven is geen optie, vandaar dat ik een aantal pilletjes erbij heb zitten :)

Ik heb een rood etui en daar zit de boel in, met een duidelijke aanwijzing aan de buitenkant dat er zoiets in zit :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116478975
Misschien ook om zuigtabletten vragen? Die werken ook veel sneller dan gewone pillen en hij vindt ze niet vies. Wij kregen ze op advies van de HAP na het humusincident.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_116482559
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:56 schreef snoopy het volgende:
Vandaag was M. bij een vriendje aan het spelen en werd ik gebeld door de moeder. Ze hadden een gewoon volkorenbiscuitje gegeten en M. kreeg een reactie. Prikkende mond, zweten, warm. Ik ben er snel heen gefietst met zijn tabletjes en toen was het gelukkig snel weer over. Ik denk dat het echt een geval van 'kan sporen bevatten' was. Of misschien kwam het daar wel uit een trommeltje waar iets met noten/sesam/pinda's in heeft gezeten.

Affijn, ik zit nu te denken wat wijsheid is. Op school en thuis liggen zijn medicijnen en epipen. Die kan ik natuurlijk wel in zijn tas doen maar als hij bij een vriendje gaat spelen heeft hij die tas dan weer niet mee. Ik heb nu met de ouders van vriendje afgesproken om daar 1 tabletje neer te leggen voor het geval dat. En bij een ander vriendje is een zusje met dezelfde allergie dus die zijn sowieso voorbereid.
Hoe doen anderen dat?
Heel wat anders, want niet allergie enzo. Maar ik heb de stesolid voor de jongste (voor/tegen koortsstuipen) altijd in mn tas zitten. Daarnaast ligt er 1 bij de gastouder en er ligt er 1 boven. Kortom, op een plaats waar ze regelmatig komt moesten we zo'n ding neerleggen van de kinderarts zodat indien nodig het snel toegediend kon worden. Ik vind het daar neerleggen van een pilletje wel een goede. Zo weet je ook zeker dat de ouders weten dat er een pilletje is en heb je hen erover gesproken enzo.
:)
pi_116482816
Hij heeft gelukkig niet al te veel 'wisselende contacten' :+ dus op zich geen gek idee om om vaste plekken zo'n pilletje te leggen. Epipen wordt natuurlijk wat ingewikkelder, dus toch maar zelf meegeven steeds.

Pillen zijn vaker gebruikt en epipen gelukkig nog nooit *afklopt*
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_116482951
Wij hebben 1 epipen beneden liggen, voor het grijpen op een plankje in de (open) keuken. Eentje ligt op het kdv en er zit er 1 in de tas die dienst doet als luiertas zodra we de deur uitgaan. Yay voor peuters die geen haast hebben met zindelijk worden :P
Pilletjes hebben we eigenlijk nooit aangeboden gekregen.
Hij krijgt wel elke dag zijn drankje voor het slapen gaan (Xyzal, een anti-histamine).
.... met gevoel voor drama....
pi_116483358
Elke dag?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_116484294
Yep. Anders heeft hij 's nachts zoveel jeuk dat er van slapen weinig terecht komt.
In de 4 dagen voordat hij naar de allergoloog moet mag hij dat drankje niet gebruiken, anders krijg je onbetrouwbare testresultaten. Leuk joh, nachten vol gehuil en gekerm enzo :X
Hij slaapt trouwens nog steeds in die speciale pakjes waarbij alleen zijn hoofd bloot is en hij zichzelf niet stuk kan krabben. Tijdens de echt hete zomerse nachten ging hij soms in alleen een romper slapen, maar in de loop van de avond/nacht werd hij dan vanzelf wakker omdat hij zo aan het krabben was.
.... met gevoel voor drama....
pi_116484434
Sneu hoor :{ Morris had vroeger ook zo'n pakje en slaapzakjes met mouwtjes die je speciaal over de handjes kon vouwen zodat hij niet kon krabben. Maar gelukkig is die erge eczeem wel stukken minder geworden. Ik hoop dat dat bij jullie ook gebeurt :*
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_116484755
Weet je? De echt open eczeemplekken vallen tegenwoordig enorm mee. Het is meer dat zijn huid, ondanks het vele smeren, zo enorm droog en jeukerig is. Zodra hij de kans krijgt (verschonen, badderen) dan gaat hij krabben.
Ik heb eens van een oudere jongen gehoord dat zijn allergie zorgde voor het gevoel van kleine beestjes die constant onder je huid aan het krioelen zijn. Lijkt me echt vreselijk, zo'n jeuk. En 's nachts is dat natuurlijk veel erger dan overdag.
Nou is Toby ook allergisch voor boompollen, er hangt dus ook nog eea in de lucht waar hij op reageert.
Maar met de Xyzal is het in principe goed onder controle meestal :Y
.... met gevoel voor drama....
  vrijdag 7 september 2012 @ 05:30:14 #66
35189 Troel
scherp en bot
pi_116487834
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:06 schreef snoopy het volgende:
Elke dag?
hier ok nog tree maal daags Xyzal. Heerlijk die hooikoorts.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116501839
hier ook xyzol. voor mij dan :@
met periodes van minder/meer heb ik dit jaar vanaf februari af constant. ligt het aan mij of is het dit jaar een stuk extremer?

wb die jeuk; die omschrijving past wel goed ;( wat mij hielp/helpt is een klein flesje olie naast bed en zodra het echt beroerd wordt, dat er even opsmeren. dat trekt wat makkelijker in dan die zalf. die zalf vind ik toch zo'n kutgevoel. je kan niks fatsoenlijk vastpakken dan
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 7 september 2012 @ 16:15:03 #68
35189 Troel
scherp en bot
pi_116502504
Ja, het is een stuk extremer heb ik het gevoel. Er zijn dagen dat ik echt een dubbele dosis nodig had :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116623029
Seth (10 weken oud) krijgt nu 1,5 week koemelkvrije- en al een ruime week hypoallergene borstvoeding.
En toeval of niet: hij is rustiger, huilt minder en heeft de laatste dagen haast geen krampjes meer *O*

Wanneer zou ik het best kunnen gaan provoceren? Na 4 weken? En dan beginnen met koemelk?
.... met gevoel voor drama....
pi_116627282
Stefan Kleintjes houd geloof ik 6 weken aan kersjes, dat eb ik toen ook gevolgd
pi_116637359
4 tot 6 weken inderdaad, ik lees het net op bv.com.
Mrien, welke voedingsmiddelen liet jij weg?
.... met gevoel voor drama....
pi_116637816
Ik had gister bij nader inzien niet moeten posten. Heb al de hele ochtend een zielig overstrekkend jengeltje op schoot. Die net zijn 4e luier van vandaag met veel kabaal volmaakt :{

Zou ik per ongeluk iets verkeerds (voor hem) gegeten hebben? :@
.... met gevoel voor drama....
pi_117307052
Provocatie melk en ei is goed gegaan!
Hij is alleen maar vrolijker geworden met elke dag die verstreken is, en de krampjes lijken nu ook verleden tijd te zijn.
Laten we er maar van uit gaan dat hij niet allergisch is *O*
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 27 september 2012 @ 19:21:28 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_117323234
Dat is fijn nieuws Kersjes! Scheelt toch een slok op een borrel!

Hier sinds het stoppen van de Xyzal de overbekende pandaoogjes. Voor het stoppen had hij die niet. Dus binnen een week na stoppen heeft hij ze terug. Ergens heb ik dan het gevoel dat hij dus teveel noot binnenkrijgt, maar waar zit het dan in?
Ik heb inmiddels notenvrij en sporenvrij brood, en echt gewoon geen spullen in huis die noot bevatten. Ook op school zal hij echt niets krijgen.

Of zouden we toch nog een allergie hebben waar niet op getest is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_121671516
Ben je er inmiddels achter of hij nog ergens anders allergisch op reageert, Troel?

We zijn sinds kort voorzichtigjes met bijvoeding begonnen.
Nou heeft hij gister eind van de middag voor het eerst wat hapjes pompoen gehad. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar afgelopen nacht was hij behoorlijk onrustig. Veel huilen, scheetjes laten... Buikpijn?
En nu zie ik dat hij wat rode plekjes in zijn gezicht heeft.

Hmmm.... Voorlopig maar even geen pompoen meer geloof ik?
.... met gevoel voor drama....
pi_121671567
Voor hetzelfde geld is het niks hoor, maar omdat ik al een allergisch kind heb gaan er toch wat sneller alarmbellen rinkelen :@
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 17 januari 2013 @ 10:53:23 #77
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121671965
Heeft hij eerder pompoen gehad?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121672144
Nope, dit was de eerste keer. Maar hij heeft nog niet veel uitgeprobeerd hoor, we doen het heel rustig aan.
.... met gevoel voor drama....
pi_121672193
Och man, ik hoop echt dat de vlekjes gewoon door de kou ofzo komen *zucht*
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 17 januari 2013 @ 12:27:08 #80
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121674955
Jij wel vaker pompoen gehad ? En dan geen klachten? Weet je het is ook wel het seizoen voor allerlei virusjes etc. ik zou het bij complete rust aan zijn lijfje weer eens proberen komt het dan hetzelfde/sterker op dan kan je aan allergie denken maar nog niet direct nu dan ga je denk ik Uit angsten denken ipv reeel :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 17 januari 2013 @ 14:09:11 #81
35189 Troel
scherp en bot
pi_121678483
Kersjes, nergens op laten testen, maar nog steeds hetzelfde verschijnsel. Wel inmiddels een bronchitis achter de rug en niet lekker zijn (eigenlijk al maanden niet) en inmiddels ook Ventolin. Tel daar nog steeds de terugkomende buikpijn bij op en je hebt zo'n beetje Ruben.
Over een tijdje als het goed is een nieuwe afspraak bij de allergoloog.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_121684171
Evenstar, ik kan me niet herinneren afgelopen seizoen zelf pompoen te hebben gegeten...
De vlekjes zijn weer weg trouwens.
En wat je zegt is ook wel zo hoor. Had ik geen allergisch kind gehad dan had ik er hoogstwaarschijnlijk niks achter gezocht. Maar omdat hij een allergische broer heeft maakt dat Seth toch meer kans heeft zelf ook allergisch te zijn/worden. Dat spookt toch door m'n achterhoofd dan.

Sneu voor Ruben.
.... met gevoel voor drama....
pi_121734110
Wat zielig voor Ruben zeg! Hopelijk voelt hij zich snel een stuk beter en kan de allergoloog wat voor hem doen.

Ik had eigenlijk een vraagje... Weet iemand iets van een toetje etc wat ik kan geven aan Lisa waar dus geen koemelk inzet? Ik kom eigenlijk zo snel niet op iets behalve soja toetjes..
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121735305
Een stuk fruit?

Jelly toetjes bevatten ook geen melk maar niet echt baby-geschikt denk ik.
:)
pi_121741414
Fruit krijgt ze tussendoor al en savonds dus met ons aan tadel haar warme hapje maar daarna wil ik haar ook wel iets toetjes achtig aanbieden Jelly toetjes lijkt me nogal een hoop suiker in te zitten? Weet niet of het er is zo niet ook prima maar dacht er vandaag aan omdat Amber naar een toetje vroeg als zoiets er is wil ik het namelijk wel gaan proberen :)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121741876
Een extra stuk fruit kan geen kwaad, gewoon een gezond dessert.
Jell-o zit idd veel suiker in, daarnaast glibbert het ook zo je keel in, lijkt me niet erg geschikt voor een kind. Maar qua suiker, behalve yoghurt zijn alle toetjes wel rijkelijk voorzien van suiker.

Ik las laatst iets over een of andere plantaardige yoghurt in de supermarkt, geen soja-yoghurt maar iets anders. Daar zou je eens naar kunnen kijken. Ik dacht van Arla maar dat weet ik niet zeker.
:)
pi_121742174
kan het niet meer terugvinden, enige wat ik kan vinden is Alpro en dat is wel soja.
Het was op tv, even je ogen open houden in de supermarkt wellicht.

Je zou ook kunnen overwegen amandelmelk te maken en dat als toetje te geven, superzoet, beetje opschuimen en je hebt een soort mini-milkshake. Recepten zijn vast wel online te vinden.
:)
pi_121743415
Dan ga ik daar voor kijken bedankt !
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121746152
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 19:35 schreef Sam1993 het volgende:
Wat zielig voor Ruben zeg! Hopelijk voelt hij zich snel een stuk beter en kan de allergoloog wat voor hem doen.

Ik had eigenlijk een vraagje... Weet iemand iets van een toetje etc wat ik kan geven aan Lisa waar dus geen koemelk inzet? Ik kom eigenlijk zo snel niet op iets behalve soja toetjes..
Soja is hoog-allergeen, ik zou dat niet willen geven aan een jong kind met kma :)
Pap van havermout? Of yoghurt maken van amandelmelk?
pi_121746253
Dat Amandelgoedje heb ik inderdaad voor op internet gekeken ga morgen wat spulletjes ervoor in huis halen. en dan eens proberen wat ik ermee kan. Kan ik tevens even kijken of ze koemelkvrij brood hebben.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121746291
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 23:05 schreef Sam1993 het volgende:
Dat Amandelgoedje heb ik inderdaad voor op internet gekeken ga morgen wat spulletjes ervoor in huis halen. en dan eens proberen wat ik ermee kan. Kan ik tevens even kijken of ze koemelkvrij brood hebben.
Blue band witbrood is koemelkvrij en Allison donker volkoren is ook koemelkvrij :)
:)
pi_121746390
Dankje ! Vind het wel een beetje tijd worden om haar wat meer vaste dingen te gaan geven dan Gepureerd fruit etc en aangezien ze peer niet vast kan haouden want te glad en appel (nu weer 2 dagen gegeven en ze reageerd niet meer erop :) )weer te hard is denk ik dat het met brood wel moet lukken. Morgen meteen even halen. Dankje!
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121788444
Sam, wij gaven Wies ook fruit als toetje.

Wies heeft een provocatie test gehad en daar kwam uit dat ze niet meer (klinisch) allergisch is voor KMA *O*
Tijdens de test kreeg ze wat rode uitslag op haar wangen en ze was wat meer chagrijnig de rest van de dag. Maar voor de rest was er niks te merken.
We proberen dus nu koemelk te introduceren, maar ze weigert het in alle vormen :') (en ze een hele makkelijk eter)
Ook sojaproducten weigert ze. Gaat nog leuk worden als onze machtiging van Pepti over 2 weken afloopt.
Vanaf volgende week gaan we gewone flesvoeding proberen te introduceren dan maar. Niet geweldige timing (we zitten midden in een verhuizing)...
Ze zit nu nog op 3 voedingen, we hadden aanvankelijk het plan om haar sojamelk te gaan geven en vanuit daar rustig de koemelkproduct inname op te voeren (dit omdat ze dus nog vooral chaggo wordt ervan, oftewel er toch gevoelig voor is. De kinderarts had ze gezegd dat dit zo zou zijn in het begin, dus dan kijken we het maar aan). Maar ja, ons introductie plan is dus in de war geschopt.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_121788458
Maar wel tof dat ze niet (nauwelijks) meer allergisch blijkt.
Wij gaan deze maand ei provoceren. Zal me benieuwen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_121841681
Pff, wat is dat provoceren een uitputtingsslag met een dreumes die net heeft besloten dat ze alleen eet als zij er zin in heeft...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124596884
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 13:31 schreef Vanyel het volgende:
Pff, wat is dat provoceren een uitputtingsslag met een dreumes die net heeft besloten dat ze alleen eet als zij er zin in heeft...
Hoe gaat het nu? En hoe is het provoceren gegaan?
Is er al iets bij Dot wat nu beter gaat dan voorheen qua voeding?
:)
pi_124597050
Hier gister bij de kinderarts geweest. Het gaat goed met mn kleine meisje, ze is in de lengte gegroeid eindelijk en ze pakt de lijn weer op richting target-height (wat niet zo groot is gezien de lengte van mn lief :P ). Maar goed, al met al zijn we tevreden *O* cb-arts bleef zanniken over dat haar lengte welliswaar gestegen was maar dat haar bmi gedaald was (goh hoe zou dat toch komen :') ) maar de kinderarts was alleen maar aan het jubelen en op haar curve was er helemaal geen sprake van een daling in bmi. "ze gebruiken ook de verkeerde curves op die cb's, onbegrijpelijk dat ze dat nog steeds doen" dus. En ze gaat een briefje schrijven naar het cb met een update over haar beleid en daarin ook dat ze het onwenselijk vindt dat het cb ons ook nog eens gaat volgen. Want de cb-arts had intussen bedacht dat ze het groeien van mn meisje goed wilde vervolgen en dus moesten we zo'n beetje twee-maandelijks langs om te wegen/meten. Aangezien ze goed in de gaten wordt gehouden in het ziekenhuis vind ik dat niet zo nodig maar ik kom er niet onderuit zonder een dikke stempel te krijgen :')

Verder, het dieet gaat goed, ze gaat steeds meer dingen waarderen. Voorheen wilde het brood niet zo, inmiddels hebben we een aparte broodrooster voor haar en geroosterd eet ze het beter. Avondeten gaat prima en het glutenvrij koken enz. valt me mee. Enige jammere is dat wij nu gewoon geen geschikte oven hebben om echt zelf te gaan bakken. koekjes lukken nog net maar een taart of een cake bakken, of brood, gaat gewoonweg niet. Van mn lieve buuf mag ik haar oven gebruiken als t nodig is maar das toch niet heel handig. Kortom, als we verhuizen komt er een goeie oven O+

Ik ben wel geschrokken van haar antistoffen. Zoals de kinderarts het telefonisch bracht toen was het "niet voldoende om direct uitsluitsel te kunnen geven" ik heb dat opgevat als dat de waarde te laag zijn om er echt iets over te kunnen te zeggen. Bij een waarde tot 7 is de bloedtest negatief, 7-10 is twijfel en >10 is positief. Ik ben er dus vanuit gegaan dat mijn meiske tussen die 7 en 10 in zat.
Nu bleek dat de kinderarts bedoelde dat de waarden niet hoog genoeg waren om een diagnose zonder biopt te kunnen stellen (90-100). De uitslagen waren anti-ttg 88, ema sterk verhoogd en anti-gliadine 83. :X Ze is gister weer geprikt en als het goed is moet de boel al iets gedaald zijn nu. Bovendien wordt haar vitamine-spiegel Hb calcium enz nagekeken. Beetje spannend wel hoe dat gaat.
:)
pi_124597149
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 08:38 schreef mignonne het volgende:

[..]

Hoe gaat het nu? En hoe is het provoceren gegaan?
Is er al iets bij Dot wat nu beter gaat dan voorheen qua voeding?
Ja dat was wel interessant. We hebben vóór de tweede keer thuis ook pannenkoeken gemaakt, om er in vertrouwde omgeving mee te oefenen. Dat scheelde nogal, tweede keer ging alles er in een keer in. Misschien wel handig als ze vooraf vertellen wat ze je kind gaan voeren, wij verwachtten koekjes..

Dot eet nu zonder problemen alles met bewerkt ei. Onbewerkt mogen we pas tegen volgend jaar proberen, kans bestaat dat ze daar nog wel fors op zou reageren. Betekent in de praktijk geen brownies en mayonaise. Heuse echte eieren wil ze niet, daar waren we misschien eerder te duidelijk over ;)

Nu dus alleen nog sesam en pinda. Thuis makkelijk te vermijden, buitenshuis nogal eens wat moeilijker, maar voorlopig best te doen (als we er geen tahin in proppen... :@ ).

Gaat dus gewoon goed. Alleen dat stomme eczeem wil maar niet helemaal weg, dus dat blijft smerensmerensmeren. Aan de andere kant zijn we wel gestopt met de dagelijkse antihistaminica, dus waar zeur ik over?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124597164
En wat tof van jouw mini dat ze langzaamaan richting ietsmindermini gaat.
Hoe is het met haar humeur? En t huilen? En jouw energie?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124597298
ze heeft energie voor 10, speelt, lacht, springt danst en praat. Huilen doet ze heus wel eens, als ze geen tweede/derde/vierde koekje krijgt :P maar het hangen en huilen vanwege buikpijn doet ze niet meer. Het is een heerlijk kind O+ dat was ze al :P maar gewoon ze zit veel fijner in haar vel en dat merk je.


Zolang ik goed slaap is het met mijn energie prima :+

en wat valt dan onder bewerkt ei voor Dot? alles wat gebakken is ofzo zoals koekjes of pannenkoeken? Waarom geen brownies of mayo? Klein geluk dat ze ze toch niet boeiend vindt :D

[ Bericht 13% gewijzigd door mignonne op 28-03-2013 18:14:17 ]
:)
  donderdag 28 maart 2013 @ 09:21:45 #101
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_124597615
Zo fijn dat ze het goed doet!! En vanyel daar ook :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_124601437
Eiwit dat gaar is, daar gaat t om. Brownies en mayo zijn niet gaar (genoeg).

Filmpje O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 28 maart 2013 @ 11:37:31 #103
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_124601525
Vanyel en Mignonne, dat zijn goede berichten!

Hier is het na maandenlange relatieve rust weer helemaal mis met z'n huid. Dik, rood, opgezwollen, jeukerig...
Fijn dat het lente is en alles weer gaat groeien en bloeien, maar voor mijn allergieklantje wat minder }:|

Snoopy, ik hoorde dat de allergoloog Widjaja gaat stoppen :o
Onze afspraak staat voor half mei, maar ik sprak gister iemand die werkzaam is in de farmaceutische industrie en die zei dat hij tegen die tijd al zeker gestopt is :{
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 28 maart 2013 @ 13:40:53 #104
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_124605473
Hier ook maar update uitslagen van Arwen zijn er 23 allergieën !
Ze moet nu weer heel streng en hoop dat iig de koemelk over poos weer mag want die ging goed maar haar lijf moet even herstellen van 13 weken "vergiftiging " .
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 6 mei 2013 @ 08:08:47 #105
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_126118569
Hier na een glutenintolerantie bij de middelste, meer ellende bij de jongste van 9mnd.
(Hij wordt volgende week overigens opgenomen ter observatie en behandeling vanwege meerdere dingen en ook allergie zal uitvoerig getest gaan worden)
Maar ik zit nu toch met een groot jeukend probleem voor hem.

Een van de symptomen van andere aandoening is eczeem, deze reageert nog heftiger als hij iets heeft gehad waar hij niet goed tegen kan. Zover het nu lijkt ook gluten (incl de krampen, diarree etc!).
Anyhow, hij heeft al diverse smeersels gehad en zitten nu op emovate, dit helpt nagenoeg niets, en het lijkt alleen maar vuurrood te worden. Hij heeft ontzettende jeuk. Nu kreeg hij groninger bad- en douchelotion, alleen na gebruik hiervan leek het wel alsof hij de mazelen had heel veel kleine vurige bultjes en zichtbare opzwelling van hemzelf.
Uiteraard contact opgenomen met HAP en KA maar die blijven zeggen dat het niet kan omdat het hypoallergeen is en op basis van Soya dus hij kan er tegen.
Uiteraard nog maals geprobeerd toen de uitslag verdwenen was na 4 dagen(?!) en weer exact hetzelfde verhaal. Dienstapotheek geeft aan behandeling tegen advies van KA te staken want hypoallergeen houd alleen in dat er op zoveel miljoen gebruik geen noemenswaardige dingen gebeurt zijn of slechts een heel laag percentage.

Iemand van jullie nog tips om de jeuk te verminderen? (zemelenbadje geeft geen verlichting, maar wel extreem vurige eczeemplekken en lijkt meer jeuk te geven) Smeer m nu 2 maal daags in met kidsclin op advies van dienstapotheek, maar 1 bus per dag lijkt mij ook niet de bedoeling. Hij moet nog een week doorsukkelen, maar krabt zich zelf tot bloedens toe open.

Voeding : Friso Comfort 2 ivm reflux
Bijvoeding: beperkt fruithapje
Medicatie:
Co trimoxazol
Zantac vloeibaar
Domperidon 10mg zetpil
en Ermovatezalf
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  maandag 6 mei 2013 @ 08:40:49 #106
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_126118855
Kan het niet zijn dat water zijn huid kapot maakt?
Klinkt wellicht raar maar Arwen haar vader als die langer dan een minuut douchen en zich niet goed afdroogde echt extreme eczeem en jeuk zelfs zo erg dat zijn huid tot op het bot stuk krabde..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 6 mei 2013 @ 08:50:55 #107
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_126118966
Het zou kunnen, ik sluit nu niets meer uit als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zorg sowieso al dat elk druppeltje van zijn lijfje weg is eer ik m aankleed, dus afdrogen met 4 hydrofielen (of meer indien nodig) dan nog aan de lucht laten na drogen in warme badkamer en daarna pas de ermovate.
Maar eens kijken of korter afspoelen verlichting brengt :Y we waren al gestopt met zeep etc, dus puur water iig.
Ik ga het proberen!
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  maandag 6 mei 2013 @ 09:46:49 #108
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_126119877
Wat hij deed was puur met was handje wassen en dan niet eens elke dag , klinkt onhygienisch maar hij had geen keus :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 6 mei 2013 @ 23:17:22 #109
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_126154716
Oh wat zielig maffe... Jeuk is echt heel erg.

Toby kreeg nog voordat hij 1 jaar oud was en we überhaupt wisten dat hij allergisch was al Fenistil druppels omdat hij zo'n jeuk had. Voorgeschreven door de dermatoloog en we merkten echt dat hij daar baat bij had.
Maar ja, we propten hem toen nog lekker vol met ei, melk en meer waar hij niet tegen kon, onwetend als we waren...
Emovate deed hier trouwens ook niks.

We hebben bericht gehad dat onze allergoloog gelukkig niet helemaal gestopt is, maar dat hij slechts zijn praktijk heeft gesloten. Hij zit nu in een gezondheidscentrum in Amsterdam Zuid.

Vraagje:
Sinds alles buiten weer groeit en bloeit, is Toby z'n huid er verschrikkelijk aan toe. Het lijkt wel schuurpapier, is dik opgezet, rood (hier en daar zelfs bruin) en jeukerig.
Nou wisten we al dat hij allergisch is voor bomen en pollen. Kan dat ook zo'n effect hebben op de huid? Of heeft hij wellicht toch een nieuwe (voedsel)allergie ontwikkeld?
.... met gevoel voor drama....
  maandag 6 mei 2013 @ 23:38:20 #110
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_126155906
Ja Arwen heeft dat ook en Ik ook , zij heeft oog druppels neusspray en antihistamine drankje :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 7 mei 2013 @ 09:24:19 #111
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_126162158
Oh. Nice...
.... met gevoel voor drama....
pi_126172605
Misschien zit ik hier niet helemaal goed, maar ik denk dat jullie er op FOK het meest verstand van hebben. Bestaat er lactosevrij melkpoeder? Nutrilon heeft volgens mij geen lactosevrije variant, of wel? En hoe zit het met huismerken?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 15:00:59 #113
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_126173208
Melkpoeder met wat voor doel?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:59:15 #114
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_126196584
Als ik het vergelijkende merk zie bedoeld sowieso babyvoeding...
En Ja, Nutrilon heeft wel lactosevrije voeding (Nutrilon Soja) EN Friso heeft Friso Allergy Care maar zou eerlijk gezegd voeding op recept vragen, dit wordt volgens sommigen door sommige verzekeraars vergoed namelijk, en weet je zeker dat je de goede voeding hebt.
Ga niet zomaar dokteren! (en na constatering van allergie is het vaak zinloos om naar hypoallergene varianten te stappen omdat het leed al geleden is, en de 'allergene' stof daar fijn geknipt toch in zit)
Kortom, als het om een kind gaat, naar de kinderarts/huisarts voor juist voedingsadvies.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_126197081
Voeding oprecept were bij vgz en nu bij fbto uit het basispakket vergoed. Lisa heeft lactoseintolerantie maar mag ook geen soya heeft dat ook met lactose te maken? Want dan zou hij ook niks hebben aan nutrilon soya
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_126201176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 14:40 schreef Sowieso. het volgende:
Misschien zit ik hier niet helemaal goed, maar ik denk dat jullie er op FOK het meest verstand van hebben. Bestaat er lactosevrij melkpoeder? Nutrilon heeft volgens mij geen lactosevrije variant, of wel? En hoe zit het met huismerken?
oa Nutramigen is lactose-vrij, is van Mead Johnson.
:)
pi_126201255
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 23:06 schreef Sam1993 het volgende:
Voeding oprecept were bij vgz en nu bij fbto uit het basispakket vergoed. Lisa heeft lactoseintolerantie maar mag ook geen soya heeft dat ook met lactose te maken? Want dan zou hij ook niks hebben aan nutrilon soya
Ze had toch koemelkallergie? Of is Lisa niet je jongste?
:)
pi_126235944
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 00:10 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ze had toch koemelkallergie? Of is Lisa niet je jongste?
Jawel lisa is mijn jongste. Maar de dietiste zei dat lactoseintolerantie een verzamelnaam is voor koemelk en soya allergie. ze mag bijvoorbeeld ook geen ei. Lisa heeft nu ook nutramigen. Voor miij is het heel lan gonduidelijkgeweest ik dacht kma maar de dietiste zei lactose al met al is het volgens de dietiste een verzamelnaam.

Ik heb al wel gemerkt dat ze ei en soya redelijkgoed tollereert terwijl melk en de bestanddelen daarvan nog steeds niet gaan.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_126238139
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 21:08 schreef Sam1993 het volgende:

[..]

Jawel lisa is mijn jongste. Maar de dietiste zei dat lactoseintolerantie een verzamelnaam is voor koemelk en soya allergie. ze mag bijvoorbeeld ook geen ei. Lisa heeft nu ook nutramigen. Voor miij is het heel lan gonduidelijkgeweest ik dacht kma maar de dietiste zei lactose al met al is het volgens de dietiste een verzamelnaam.

Ik heb al wel gemerkt dat ze ei en soya redelijkgoed tollereert terwijl melk en de bestanddelen daarvan nog steeds niet gaan.
My two cents, zoek een andere diëtist :X

ik weet niet waar het probleem zit, maar als je diëtiste dit werkelijk gezegd heeft dan heeft ze het echt NIET begrepen.

Koemelkallergie = een allergische reactie op de eiwitten in koemelk.
Lactose-intolerantie = het niet in staat zijn melksuikers af te breken.

Die twee hebben echt geen kont met elkaar te maken.
De eiwitten die in soja en kippen-ei zitten lijken qua structuur op de eiwitten in koemelk. De kans is dan aanwezig dat het lichaam in de war raakt en de soja voor koemelk aanziet en daar dan dus ook op gaat reageren. Daarom mag een kind met kma het eerste jaar geen soja en geen kippen-ei.
Iemand met lactose-intolerantie mag prima soja of kippenei, dat staat los van elkaar. het is zeker, ab-so-luut geen verzamelnaam.

Iemand met een koemelkallergie verdraagt doorgaans in principe wel (kleine beetjes) lactose. Iemand met een lactose-intolerantie absoluut niet. Maar iemand met een lactose-intolerantie kan dan weer wel prima die lactosevrije koemelk drinken die campina nu heeft bijvoorbeeld. Iemand met kma gaat van die melk echt flink van de rel.
:)
pi_126238548
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 21:47 schreef mignonne het volgende:

[..]

My two cents, zoek een andere diëtist :X

ik weet niet waar het probleem zit, maar als je diëtiste dit werkelijk gezegd heeft dan heeft ze het echt NIET begrepen.

Koemelkallergie = een allergische reactie op de eiwitten in koemelk.
Lactose-intolerantie = het niet in staat zijn melksuikers af te breken.

Die twee hebben echt geen kont met elkaar te maken.
De eiwitten die in soja en kippen-ei zitten lijken qua structuur op de eiwitten in koemelk. De kans is dan aanwezig dat het lichaam in de war raakt en de soja voor koemelk aanziet en daar dan dus ook op gaat reageren. Daarom mag een kind met kma het eerste jaar geen soja en geen kippen-ei.
Iemand met lactose-intolerantie mag prima soja of kippenei, dat staat los van elkaar. het is zeker, ab-so-luut geen verzamelnaam.

Iemand met een koemelkallergie verdraagt doorgaans in principe wel (kleine beetjes) lactose. Iemand met een lactose-intolerantie absoluut niet. Maar iemand met een lactose-intolerantie kan dan weer wel prima die lactosevrije koemelk drinken die campina nu heeft bijvoorbeeld. Iemand met kma gaat van die melk echt flink van de rel.
Dat dacht ik al wel dat dat niet helemaal klopt. Want ze krijg van ei en soya alleen een klein beetje missen 2 of 3 vlekjes onder haar mondje waar het de huid heeft geraakt. Geen krampjes geen diaree en niet ziek. Terwijl als ik haar ook maar een drupje koemelkgeef wat ik inmiddels een paar keer heb geprobeerd met producten ze van top tot teen onder staat en acuut diaree krijgt. Dan heeft de kinderarts het dus toch goed gehad. Naja het heeft iniedergeval geen kwaad gekunnen het haar niet te geven de eerste maanden.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  donderdag 16 mei 2013 @ 14:57:25 #121
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_126583166
Zo, kleine ligt inmiddels sinds afgelopen Maandag in het zh (observatieopname) en we mogen op compleet koemelkvrij voor iig 2mnd... (dan is hij 1 jaar) en wordt er een nieuwe test gedaan.
Tips en tricks zijn welkom aangezien het ene brood het andere niet is, idem voor boter, koekjes.
Gaat dus om een 'dieet' die toepasbaar is voor 6 tot 12mnd
Dietiste heeft wel aangegeven op welke stofnamen te letten, maar aangezien ik weet dat er hier ervaringsdeskundigen zijn leg ik mijn vraag ook hier neer :@
Wat zijn 'veilige' producten en wat zijn onveilige producten?
Voeding blijft voorlopig allergycare van Friso iig. Het gaat dus puur om bijvoeding ;)
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:08:17 #122
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_130665791
Ik heb even jullie hulp ideeen nodig;

Larissa heeft al sinds dat ze 3 maandjes oud is constitutioneel eczeem. We zijn nu 2 jaar verder, en haar huid is er niet veel beter op geworden. Elk stukje blote huid wordt kapot gekrabt.
We moeten haar 2x per dag helemaal insmeren met vaseline paraffine en 1x per dag met Elocon hormoonzalf (alleen op de plekjes waar ze last heeft). In april zijn we naar de allergoloog gegaan en hebben wij een krasjestest laten uitvoeren. Daar kwam uit: kattenharen en ei-allergie. Bloedonderzoek kwam uit dat ze op een heeeeeleboel dingen reageerde, maar dat dat niet perse een allergie hoeft te betekenen.

Wat hebben we gedaan: op advies de katten (we hebben er 2) 2 weken uit alle slaapruimtes houden (ondertussen slaapt Larissa op haar eigen kamer, waar geen katten komen). En ook 2 weken geen ei geven (of iets met ei erin). Ik heb eigenlijk maar 1 dag gehad dat ik dacht; "he, het gaat beter", want daarna was alles weer zoals normaal (heel veel jeuk!). Ze krijgt ook 's nachts een krabpakje aan, waardoor ze in ieder geval dan niet zichzelf helemaal open kan krabben.

Waarom we niet aan de bel hebben getrokken? We hoopten dat het misschien met nog meer schoonmaken en zo weinig mogelijk ei gebruiken het beter zou gaan, maar helaas.
Ook zijn we al vaak met Larissa bezig qua specialisten (ze heeft veel driftbuien), en wil ik haar niet nog meer laten stressen door naar nog meer afspraken te gaan, en nog meer onderzoeken uit te laten voeren.

Vorige week ben ik met haar een week op vakantie geweest, en hoopte ik op verbetering omdat we toen in een kattenvrije omgeving zaten, maar ook daar bleef ze krabben.

Maandag ga ik toch weer contact op nemen met de allergoloog, maar misschien hebben jullie nog ideeen?
Ik weet dus niet zeker of Larissa ook daadwerkelijk heftig op kattenharen of ei reageert, of dat ze alsnog een andere allergie heeft. Sorry voor het warrige verhaal, begin alleen een beetje wanhopig te worden zo.
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_130666056
Lastig. Hoe oud is ze nu?

Amber zit ook weer helemaal onder dr eczeem. Ze krabt zichzelf helemaal open. Er valt niet tegenaan te smeren. Van de week met dr naar de huisarts voor een verwijzing naar een dermatoloog
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:39:25 #124
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_130666234
Vicky, ze is nu 2 jaar en 3 maanden. En inderdaad, je blijft smeren. Gisteren heeft ze er ook nog een leuke schimmel in het luiergedeelte erbij gekregen ;( Daar kreeg ik bij de huisarts weer een andere zalf voor.
Dermatoloog is altijd slim, zij weten ook wat voor soort eczeem het is en kunnen ook eventueel een sterkere hormoonzalf voorschrijven en/of een andere soort vaseline.
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_130666569
Ik kom me ook 'aanmelden' in dit topic.

Dochter (8mnd) blijkt allergisch voor pinda's en moet naar dietiste want ze kan dan waarschijnlijk dan ook niet tegen ei? Al eet ze al een tijd koekjes en dat gaat goed. Van de week ff bellen en kijken wat de dietiste te melden heeft want ei zit echt in vanalles. :{

Had gehoopt dat de allergie voor bep. wasmiddelen het enige was maar helaas.

Ik ga lezen, kijken of er nog goeie tipste vinden zijn mbt dietiste, ei en pinda's :) ^O^
pi_130668394
Tankgirl, wij hebben ook een kind met kattenallergie. Wij hebben acuut de kat weggedaan. De allergoloog vertelde dat het zo 2 jaar kan duren voor de allergenen ook echt uit je huis zijn. Dat advies van twee weken vind ik dan ook echt :?

Het kattengedoe zit natuurlijk ook in al jullie kleren, ik kan me dus ook wel voorstellen dat die ene week niet hielp.
Ik zou het rigoureus aanpakken. Katten weg, grote schoonmaak en haar kleren wassen. Dan kan het nog best een paar weken duren voor je verbetering merkt.

Zo weinig mogelijk ei vind ik ook wat dubieus. Als ze allergisch is, geen ei. Dat is de enige manier om van de klachten af te komen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Vanyel op 31-08-2013 12:37:34 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:30:08 #127
35189 Troel
scherp en bot
pi_130668470
Hier ook echt een nieuw tehuis voor de katten gezocht en gevonden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_130668674
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:00 schreef ohnee het volgende:
Ik kom me ook 'aanmelden' in dit topic.

Dochter (8mnd) blijkt allergisch voor pinda's en moet naar dietiste want ze kan dan waarschijnlijk dan ook niet tegen ei? Al eet ze al een tijd koekjes en dat gaat goed. Van de week ff bellen en kijken wat de dietiste te melden heeft want ei zit echt in vanalles. :{

Had gehoopt dat de allergie voor bep. wasmiddelen het enige was maar helaas.

Ik ga lezen, kijken of er nog goeie tipste vinden zijn mbt dietiste, ei en pinda's :) ^O^
Ik zou eerder een allergoloog zoeken dan een diëtist. Mijn ervaringen met de laatste waren ronduit slecht. Die gokte op basis van ons verhaal op een aantal allergieën. Door haar advies op te volgen hebben wij Dot nog maanden langer zooi gevoerd waar ze allergisch voor was en vanalles uitgebannen waar ze prima tegen bleek te kunnen. Bloedtesten zouden ze volgens haar (en de huisarts) niet doen op die leeftijd.

De specialist dacht daar nogal anders over, er blijkt al getest te worden vanaf 6 maanden.
Zeker met een pinda-allergie (hoe weet je dat eigenlijk) zou ik die stap nemen, agz die vaak nogal heftig zijn.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_130669581
Mijn zoon heeft een pindaallergie maar geen problemen met ei.
Ook hier is er met 7 maanden een bloedtest gedaan. Later zijn we bij een allergoloog terecht gekomen die dmv een krasjestest bevestigde wat we al wisten. Via de allergoloog hebben we ook een Epipen voorgeschreven gekregen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_130669729
Amber heeft koemelkallergie gehad, daar is ze overheen gegroeid.
Vorige week op vakantie heeft ze echter houdbare melk gedronken en toen is de eczeem wel weer erger geworden. Misschien dat daar nu het probleem ligt.
Toen ze jonger was is er wel een allergietest gedaan maar daar kwam toen verder niets uit. Maar toen werd gezegd dat testen onder de 4 jaar een vertekend beeld kunnen geven.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_130673203
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik zou eerder een allergoloog zoeken dan een diëtist. Mijn ervaringen met de laatste waren ronduit slecht. Die gokte op basis van ons verhaal op een aantal allergieën. Door haar advies op te volgen hebben wij Dot nog maanden langer zooi gevoerd waar ze allergisch voor was en vanalles uitgebannen waar ze prima tegen bleek te kunnen. Bloedtesten zouden ze volgens haar (en de huisarts) niet doen op die leeftijd.

De specialist dacht daar nogal anders over, er blijkt al getest te worden vanaf 6 maanden.
Zeker met een pinda-allergie (hoe weet je dat eigenlijk) zou ik die stap nemen, agz die vaak nogal heftig zijn.
Dank voor de info. :)

Ben doorverwezen dus ga kijken wat ze gaat zeggen. Als het niks is ben ik zo weer weg.

Hier zeiden ze ook dat bloedtesten bij babies niet betrouwbaar genoeg zijn..?

Ik weet dat ze een allergie heeft omdat ze een keer stukje brood pakte van me waar pindakaas op zat. Kreeg ze uitslag van en laatst kreeg ze stuk van mn korst. Zat beetje pindakaas op en was alweer vergeten dat ze vorige keer wat uitslag kreeg en toen was dr hele mond rood en opgezet, dikke ogen en huilen. Volgens HA en kinderarts duidt dit op allergie voor pinda's en moet ik pinda's (voorlopig)vermijden. Maar dat laatste had ik zelf ook al bedacht natuurlijk..
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:29:00 #132
35189 Troel
scherp en bot
pi_130674260
Zeker als het gaat om een pinda-allergie (wat dus niet door een allergoloog vastgesteld is nog), zou ik een verwijzing willen naar een allergoloog!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_130674508
Ik heb stage gelopen bij een allergoloog en daar vaker onderzoeken gedaan bij behoorlijk jonge kindjes dus het kan wel degelijk. :Y wat ik deed waren geen bloedonderzoeken maar een kleine priktest op het onderarmpje. De meeste kinderen waren stoerder dan volwassenen :o
E.
pi_130675795
Is het bij een pinda allergie ook niet zo dat de reactie steeds heftiger wordt?

Vicky, herkenbaar, bij Lars precies zo. Die kan inmiddels overal tegen behalve tegen pure melk.
Dat is prima te doen natuurlijk
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_130680565
Ja pinda allergie kan erg heftig worden.
Maar waarom wordt ik dan doorverwezen naar een dietiste als ik naar de allergoloog moet?? :?
Moet je zeker doorverwijzing van de HA voor hebben zeker?
pi_130681490
Ja, ohnee, in ieder geval wel waar ik stage liep. Er was ook een flinke wachttijd toen, weet niet hoe dat nu is.
E.
pi_130682089
Wachtlijsten zijn wel lang bij een allergoloog, maar zeker bij een vermoedelijke pindaallergie zou ik daar wel heen gaan!
Een pindaallergie hoeft niet perse elke keer erger te worden maar het kan wel.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_130682150
Absoluut, zou nog eens naar je huisarts terug gaan! :Y
E.
pi_130683304
Balen zeg, allergieën en eczeem.
Het is echt zo sneu, vooral bij de kleintjes.

Mijn zoon is over z'n ei-allergie hen gegroeid, maar is hoogstwaarschijnlijk wel allergisch voor pinda. We hebben het nooit uitgeprobeerd omdat uit bloedonderzoek nog voor z'n 1e verjaardag bleek dat hij hiervoor allergisch was.
Cashewnoten zijn we wel zelf achter gekomen nadat hij heftig reageerde :'(
Zowel pinda's als andere noten hebben we verder nooit geprobeerd.

Een maand of 2 geleden had hij een mengsel van zonnebloem- en pompoenpitten gegeten. Een heel bakje vol. Daarna zat hij als n gek te krabben, tintelende lippen en een dikke tong -O-

We hebben nu, naast de epi-pen, ook Aerius smelttabletjes gekregen voor onder de tong, in geval van een allergische reactie.

T. z'n huid is ook drama. Tegenwoordig heeft hij het meest last van zijn handen, op zijn vingers is de huid helemaal dik en open. Hij wrijft en wrijft, soms tot bloedens toe "ik kan niet stoppen mama"
Ik had handschoentjes voor hem besteld van Dermasilk, hetzelfde merk als waar hij vroeger die slaappakjes van had. Maar meneer weigert ze aan te houden }:|

Op advies van zijn nieuwe dermatoloog smeren we nu wekelijks 4 dagen achtereen met hydrocortison als het nodig is. Daarnaast elke dag koelzalf en we wassen hem nu met douche- en badolie van Eucerin.
Die met de blauwe dop moet je hebben, verkrijgbaar bij de apotheek. Geweldig spul!
.... met gevoel voor drama....
pi_130686474
Aerius smelttabletten hebben wij ook. Wel lastig dat de apotheek ze nooit op voorraad heeft en we altijd lang moeten wachten.

Hier bleek sesam ook heftige reacties te geven.
En in mindere mate appel en kersen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Licht Ontvlambaar zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:28:37 #141
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_130686612
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 22:26 schreef snoopy het volgende:
Aerius smelttabletten hebben wij ook. Wel lastig dat de apotheek ze nooit op voorraad heeft en we altijd lang moeten wachten.

Hier bleek sesam ook heftige reacties te geven.
En in mindere mate appel en kersen.
Walnoten hier en het magazijn van Ikea om de een of andere reden... Aerius smelttabletten ook hier, maar apotheek heeft ze eigenlijk altijd op voorraad gelukkig.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_130687947
Het magazijn van IKEA?
Wat gebeurt er dan?

Zelf krijg ik daar altijd prikkende ogen. Misschien door het hout ofzo?

Gratis tip:
Ik kwam er vandaag achter dat ze bij de AH van die zakken mini candybars verkopen van Euroshopper.
Nep-Mars en -Bounty enzo.
Maar ze hebben allemaal dezelfde verpakking, en er zit dus ook nep-Snickers tussen.
Goed opletten dus.
.... met gevoel voor drama....
  Licht Ontvlambaar zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:43:27 #143
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_130689604
Ze krijgt netelroos, zal inderdaad aan hout of misschien lijm liggen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 1 september 2013 @ 05:46:09 #144
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_130694607
Jeetje joh :o

En het kan geen verlate reactie zijn op de balletjes ofzo?
.... met gevoel voor drama....
  zondag 1 september 2013 @ 09:03:48 #145
35189 Troel
scherp en bot
pi_130695263
Ik heb het nu zelf soms in de winkel, al een paar keer achter elkaar gehad, dat ik echt een allergische reactie op mijn vingers krijgt. Dus echt iets wat ik aangepakt heb. Maar nog niet uit kunnen sluiten wat het is en thuis heb ik er geen last van :X

Hier hebben we toen met de prikjestest echt van alles laten testen. Dus zoveel als we konden verschillende noten, maar ook kers, abrikoos, tomaat, sesam en dergelijke. Arme kind zat onder de krasjes, maar het heeft wel heel veel inzicht gegeven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_130695292
Dank voor alle info. binnenkort HA nogmaals bellen dus.
En allergisch voor Ikea magazijn... pfff zie maar eens uit te vinden wat er precies de reactie veroorzaakt. :S Lees best wel heftige allergieën en reacties zeg, had geen idee van dat er zoveel kindjes zoveel last hebben van zoveel allergieën :o .
  zondag 1 september 2013 @ 09:10:55 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_130695328
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 09:07 schreef ohnee het volgende:
Dank voor alle info. binnenkort HA nogmaals bellen dus.
En allergisch voor Ikea magazijn... pfff zie maar eens uit te vinden wat er precies de reactie veroorzaakt. :S Lees best wel heftige allergieën en reacties zeg, had geen idee van dat er zoveel kindjes zoveel last hebben van zoveel allergieën :o .
Maandag bellen ;) Wachtlijst kan wel eens enkele maanden zijn en als ze echt een pinda-allergie heeft, dan wil je ook zo snel mogelijk actie ondernomen hebben.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_130695427
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 21:10 schreef Kersjes het volgende:
Balen zeg, allergieën en eczeem.
Het is echt zo sneu, vooral bij de kleintjes.

T. z'n huid is ook drama. Tegenwoordig heeft hij het meest last van zijn handen, op zijn vingers is de huid helemaal dik en open. Hij wrijft en wrijft, soms tot bloedens toe "ik kan niet stoppen mama"
Ik had handschoentjes voor hem besteld van Dermasilk, hetzelfde merk als waar hij vroeger die slaappakjes van had. Maar meneer weigert ze aan te houden }:|
je kan het proberen met katoenen handschoenen en dan de vingertoppen eraf knippen. dan heb je niet zo'n last van die dingen. tis echt bloedirritant om niks fatsoenlijk te kunnen pakken.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Licht Ontvlambaar zondag 1 september 2013 @ 09:36:05 #149
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_130695617
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 05:46 schreef Kersjes het volgende:
Jeetje joh :o

En het kan geen verlate reactie zijn op de balletjes ofzo?
het is alleen die twee keer gebeurd dat we echt heel lang in magazijn gehangen hebben om vanalles bij elkaar te zoeken, heel vaag...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_130979122
poeh sterkte kersjes. Tis wat voor die kleintjes he. :{

En nog dank voor de tip van de allergoloog dames. ik kan volgende week di al terecht. *O* HA zag er het nut niet van in want KA zei dit en dat maar toch verwijsbrief gekregen ^O^ Ik ben blij.

[ Bericht 1% gewijzigd door ohnee op 09-09-2013 10:34:07 ]
pi_130981095
Hm, ik twijfel of ik me hier moet melden. Vooralsnog bestaat de reactie uit rode vlekken op Tobias z'n wang. Eerst dacht ik dat het kwam van het wasmiddel dat we op vakantie gebruikten, en dan m.n. van de washandjes die we na elke maaltijd gebruikten om em weer schoon te poetsen. Na de eerste keer wassen kreeg hij vlekken, die wat ruw aanvoelden op z'n hoofd, en bovenste deel van z'n borst, net boven de romper zeg maar.
We zijn weer een aantal dagen thuis nu, ik heb alles gewassen van hem, maar vanmorgen had hij toch weer grote vlekken op z'n wang, die niet ruw aanvoelden en niet wegtrokken.
Hij eet niks anders dan anders, ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst soja gegeten.
Overgevoeligheid ergens voor? Iemand een idee?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 9 september 2013 @ 13:21:14 #152
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_130983602
Weersverandering ?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_130983753
Daan (dec 2011) heeft ook van die ruwe plekken op zijn wang, soms op en af. Begon rond de 9 maand ergens. Het komt nog steeds af en toe terug, maar wel steeds minder. De dokter zei hier dat het of babyuitslag is (bijv door het kwijlen), of gewoon eczeem. In het eerste geval groeit hij er wel overheen, in het tweede geval niet zo snel.
We smeren nu met vette zalf (bepanthen of vaseline lannete) en daarmee gaat hij bijna altijd ook wel weer weg. 2 keer hebben we een hormoonzalf gebruikt. Maar dan was het ook wel echt knalrood en bijna open. Dan was er echt gevaar voor ontstekingen als het open zou knappen..

Hier hebben we het niet kunnen linken aan voeding, wasmiddelen (daar reageert hij soms wel op met pukkels waar de kleding zat) of iets anders.
pi_130993071
Hier ook vaak rode vlekjes op kin en keel. Waarschijnlijk van het kwijlen.
Morretje, Wellicht weet de HA wat die vlekjes zijn? Mn dochter heeft eczeem gehad (wasmiddel) elke dag smeren met sudocrem heeft het weggekregen. Het duurt wel even (maandje of wat langer) eer het wat weg gaat trekken. Ben zelf allergisch voor zo'n beetje elke zalf voor op de huid maar met sudocrem krijg ik uiteindelijk alles weg. Misschien werkt dat ook voor jou kindje :)
pi_130993991
Sudo droogt uit, toch? Bepanthen kan ik in elk geval wel even proberen. Hoewel het nu vanmiddag wel lijkt uit te breiden naar z'n andere wang.
maar overgevoeligheid voor de soja die ik gebruik kan nog niet?
weersverandering weet ik niet evenstar, is dat niet gek zo ineens?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 9 september 2013 @ 18:49:52 #156
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_130994208
Nee hoor , je huid moet zich anders reguleren dus kan dit een soort reactie zijn.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_130994514
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 18:49 schreef _evenstar_ het volgende:
Nee hoor , je huid moet zich anders reguleren dus kan dit een soort reactie zijn.
Ah ok. Nou ja, in de gaten houden dan maar en kijken of we het kunnen herleiden. Geen idee of de HA nog wat kan betekenen overigens, jullie?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_131015704
Als je erg twijfelt, gewoon HA bellen. Zeker als je kindje er last van lijkt te hebben.
pi_131156810
Mijn zusje, eczeem ervaringsspecialist to The max 😡, zei dat de eerste reactie prima van het vakantie wasmiddel kom komen. En dat het vervolgens niet wegtrok komt doordat hij veel kwijlt en zich zo ondersmeert met eten. Al het vocht van eten laat de huid weer reageren zei ze. Dus nu smeren voor en na het eten. Merk meteen verschil. Heb overigens een tube cetamacrogol van haar gekregen.
Ik denk nu dus nog geen reactie op eten in de eerste plaats.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  zaterdag 14 september 2013 @ 16:36:37 #160
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_131166851
Fijn!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 6 januari 2014 @ 13:42:18 #161
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135142728
hmmm, ik vraag me af of ik hier moet zijn hoor, maar het volgende: Mijn zoontje heeft al tijden diarree, maanden. Hij heeft ook 'normale' ontlasting, en wanneer hij diarree heeft dan is dat heeeel weinig of soms alleen maar een soort schuim. In t begin hielden we t op een virus, maar dit duurt onderhand erg lang.... Nu zijn we gaan uitproberen of er mss een bepaald voedingsmiddel is waar hij op zou kunnen reageren. Het lijkt erop dat hij na inname van melk of melkproducten het meeste last heeft. Zo ongeveer een uur, soms iets langer, na inname. Daarom gebruikt hij sinds een week lactosevrije melk en dat lijkt verlichting te geven, maar melk zit in zoveel producten dat t eigenlijk bijna niet uit te sluiten is. Daarbijwillen we eigenlijk niet uitsluiten voor weer dingen zeker weten.
Volgende week heb ik een afspraak bij de huisarts staan voor hem, maar de huisarts begon met stellen dat de reactie op inname veel te snel na de consumptie van melk is, waardoor het eigenlijk daar niet aan zou kunnen liggen. Iemand ervaring op dit gebied? Tips/adviezen?
  maandag 6 januari 2014 @ 20:08:20 #162
35189 Troel
scherp en bot
pi_135160238
Hoe vaak heeft hij normale ontlasting? Klaagt hij ook over buikpijn? Vraag sowieso doorverwijzing naar de allergoloog :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_135161032
Lisa heeft ook heel snel last van koemelk vaak binnen een half uur maar diaree zou inderdaad langer moeten duren. Je kunt trouwens wel koemelkvrij eten. Heb je soyamelk geprobeerd? Lactulosevrij kan lisa niet hebben. Brood is ook vaak melkvrij net als veel versbeleg koken zonder sausjes of appart maken een optie? Echt uitsluiten zou wel het fijnst zijn om te controleren.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  maandag 6 januari 2014 @ 20:34:01 #164
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135161902
Dank voor jullie reacties! Sam, kma is wel echt iets anders dan lactose intolerantie, maar ik ga t even meenemen. Verwijzing naar allergoloog vind ik ook een goeie!
pi_135166107
KMA en lactoseintolerantie zijn twee heel verschillende dingen inderdaad :Y
Volgens onze diëtiste kon voeding wel degelijk binnen een a twee uur na inname al voor maag/darmklachten zorgen. Het komt na een paar minuten al in de maag natuurlijk en binnen 1 a 2 uur ook in de dunne darm.

Het is nuttig/zinvol om een dagboekje bij te houden waarin je vrij nauwkeurig bijhoudt wat hij eet én drinkt en de hoeveelheden/tijdstippen. Daarnaast moet je dan ook bijhouden wat hij voor ontlasting heeft. Als je je met maag/darmklachten en vermoeden allergie bij een arts meldt dan zal hij/zij daar bijna altijd naar vragen. Bovendien kan het je zelf ook veel inzicht geven.

Succes, hopelijk komt er iets uit voor jullie waar je wat mee kunt!
:)
pi_135166216
En mini-update van onze kant, met de jongste gaat het prima nu. Groeit nog niet heel hard maar ze doet het goed op haar dieet.

Oudste krijgt komende maand ook een biopt, kans is heel klein maar niet ondenkbaar dat ze ook coeliakie heeft. Bovendien komt er ook een biopt voor Hirschsprung, vanwege de nog steeds immer hardnekkige obstipatie.
We wachten het af, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er iets uit komt.
:)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 09:33:09 #167
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135179642
Dank je Mignonne. Nu we hem alleen de lactosevrije melk geven gaat t eigenlijk al een heel stuk beter. Gisteren heeft hij s avonds na het eten kwark gehad ipv vla en ook dat ging goed. Zolang we hem dus geen grote hoeveelheden melkproducten (lactose) geven, lijkt t dus goed te gaan. We rekenen twijfelen of we voor t bezoek aan de arts wel of niet moeten gaan provoceren. Verder stelde de arts aan de tlf een bloedtest voor, maar zoals ik t lees op internet is t daarmee niet aantoonbaar. Wel met een ademtest. Ik twijfel een beetje of ik t aan de arts zal laten of dat ik toch mee zal gaan sturen in t traject.... Een jong kind onnodig 'plagen' met bloedprikken zie ik niet zitten, zeker omdat ik eigenlijk vooraf dus weet dat t daarmee niet aantoonbaar zal zijn en er andere mogelijkheden zijn.
pi_135179958
Voor my two cents.

Mijn oudste heeft die ademtest gehad en dat was geen pretje. Het duurt vrij lang, ze moeten geloof ik 2 of 3 uur daar zitten. Je moet maar hopen dat ze dat gore suikerdrankje opdrinken en dat blazen in een kapje is ook geen feest.

Je hebt lactose-intolerant en lactose-intolerant. Sowieso heb je aangeboren, primaire en secundaire intolerantie. Kinderen met aangeboren intolerantie worden doorgaans in de kraamweek al heel ziek (moedermelk bevat veel lactose), deze vorm zie je zelden. Primaire intolerantie komt meer voor en mensen verdragen de lactose dan gewoon slecht door het natuurlijke verloop van het lichaam. Na je 2e of 3e jaar neemt je vermogen om lactose af te breken af, bij de een gaat dit harder dan bij de ander. Meestal kunnen mensen dit zelf oplossen zoals Miss-Sly ergens anders al aangaf.

Daarnaast heb je ook secundaire lactose intolerantie die te maken heeft met een ander probleem, vaak is de darmwand dan tijdelijk beschadigt. Mijn jongste kon ook slecht tegen lactose ivm die beschadigde darm. Nu de darm zich aan het herstellen is kan ze ook weer beter allerhande suikers verdragen.

Het is zelden nodig om echt álle vormen van lactose te vermijden. Denk bijvoorbeeld ook aan zoetjes of vulmiddelen in medicijnen. Je komt een heel eind met het vervangen van melk en yoghurt (is er ook lactose-vrij of in sojavariant!). Harde NL'se kaas, zeg maar goudse kaas bevat géén lactose. Dit kun je dus prima eten met een intolerantie. Zo kom je toch aan je zuivel. Zachte kaas enzo bevat het weer wel.
Een diëtiste kan helpen met volwaardige voeding samenstellen, maar heel eerlijk gezegd, je melk vervangen door een lactosevrije melk is geen rocketscience natuurlijk. Als je een officiële diagnose hebt kom je, meen ik, wel in aarnmerking voor een vergoeding van de belastingdienst omdat deze voeding doorgaans iets duurder is. Maar ik weet niet hoe dit zit, ik hoorde iets over dat dieetvergoedingen afgeschaft gaan worden. en ik hou mijn fingers crossed dat ze dat achterlijk dure glutenvrije voer dan ook in prijs gaan verlagen :X
:)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 09:57:30 #169
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135180089
Mignonne, ik begrijp je post niet helemaal, wat probeer je tussen de regels eigenlijk te zeggen...? Denk je dat we door de lactosevrije varianten te gebruiken en verder goed op te letten (eigenlijk zoals miss zegt) geen bezoek aan de arts zouden hoeven brengen. Want wat ik me ook wel afvraag: wat voegt evt een diagnose toe? Lactose is idd een suiker, maar is t bv schadelijk als je er te weinig van binnen krijgt? Of andersom, is t schadelijk als je t wel binnenkrijgt en je er intolerant voor bent? Ik denk idd aan primaire intolerantie. Weet jij mss of je daar ook overheen kunt groeien?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 09:58:17 #170
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135180104
Trouwens, een goede vriendin van mij heeft al haar hele leven coeliakie, als je wilt kan ik haar dingen vragen voor je....
pi_135180433
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:57 schreef mikoxx het volgende:
Mignonne, ik begrijp je post niet helemaal, wat probeer je tussen de regels eigenlijk te zeggen...? Denk je dat we door de lactosevrije varianten te gebruiken en verder goed op te letten (eigenlijk zoals miss zegt) geen bezoek aan de arts zouden hoeven brengen. Want wat ik me ook wel afvraag: wat voegt evt een diagnose toe? Lactose is idd een suiker, maar is t bv schadelijk als je er te weinig van binnen krijgt? Of andersom, is t schadelijk als je t wel binnenkrijgt en je er intolerant voor bent? Ik denk idd aan primaire intolerantie. Weet jij mss of je daar ook overheen kunt groeien?
hehe, ik blaat een hoop maar zeg weinig, story of my life :+

Een diagnose is een diagnose, je moet er daarna toch zelf mee aan de slag om het op te lossen. Het geeft je alleen wat handvatten bij de belastingdienst, dieetadvies en wellicht medicijnen (lactase-pillen). Als je dat niets vindt toevoegen dan kun je het gerust skippen. Aan de andere kant, je weet niet zeker of het dit is, en het is niet ondenkbaar dat een arts meer op het spoor zou komen dan je zelf denkt. Mogelijk is het helemaal geen lactose-intolerantie maar een darmparasiet die berucht is voor dezelfde klachten als die intolerantie. Die parasiet teert op suikers/gisting dus nouja als je lactosevrije melk gebruikt = minder suiker = minder voeding voor parasiet = minder klachten. Die parasiet kan jaren klachten geven en komt toch nog vrij veel voor, onderzoek daarnaar is heel eenvoudig met bloedtest of ontlastingkweek en behandeling is ook eenvoudig.

Ik denk dat je af moet wegen hoe vervelend je een onderzoek vindt en wat het je op zou kunnen leveren qua diagnose. Ik zou niet zo goed weten wat ik zelf zou doen eigenlijk.

Een lactoseintolerantie is niet schadelijk, wel oncomfortabel. Wat wel schadelijk is, is bijvoorbeeld chronisch diarree als gevolg van die intolerantie. Daar moet je wel iets mee. Maar het is anders dan mensen die in een shock kunnen raken door inname van pinda's bijvoorbeeld. Voor deze intolerantie heb je niet van die prikpennen nodig.

Over die intolerantie als gevolg van darmschade, dat is tijdelijk, daar kun je overheen groeien. Primaire intolerantie niet, maar vaak verdragen die mensen wel best wat lactose, alleen is een puur glas melk gewoon teveel. Maar dat betekent dus niet per se dat hij ook koekjes of hagelslag niet meer verdraagt ofzo.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:58 schreef mikoxx het volgende:
Trouwens, een goede vriendin van mij heeft al haar hele leven coeliakie, als je wilt kan ik haar dingen vragen voor je....
Lief van je :D
sinds onze diagnose schieten de coeliaken als paddestoelen tevoorschijn om me heen haha
:)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 10:36:00 #172
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135181055
Duidelijk verhaal, dank je!
pi_136134977
Pinda-allergie kan genezen door pinda's

CAMBRIDGE -
Kinderen met een pinda-allergie kunnen daarvoor met succes worden behandeld met pinda's. Die opmerkelijke bevinding komt naar voren uit een groot klinisch onderzoek dat is gedaan in het Britse Cambridge, zo meldde donderdag het medische vakblad The Lancet.

Het onderzoek werd gedaan onder een groep van 85 kinderen met een pinda-allergie. Ze kregen elke dag een heel klein beetje pindapoeder en de dosis werd over een periode van 6 maanden telkens wat opgevoerd. Aan het eind van die periode kon ruim 80 procent van de groep zonder problemen dagelijks vijf pinda's eten. Na nog een half jaar kon 54 procent van de groep zelfs tien pinda's per dag verdragen.
De methode is erop gericht de gevoeligheid van het immuunsysteem voor pinda's te verminderen.
Pinda-allergie is de meest voorkomende voedselallergie. Een klein beetje pinda's kan al dodelijk zijn. Tijdens het onderzoek kregen kinderen die meededen ook allergische reacties, maar die waren meestal niet ernstig. Gemeld werden misselijkheid, overgeven, jeuk aan de mond en piepende ademhaling. In één geval moest een kind worden behandeld met adrenaline.

http://www.telegraaf.nl/b(...)zen_met_pinda__.html
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 30 januari 2014 @ 14:49:44 #174
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136135225
Wow! Dat is wel geweldig nieuws zeg! 5 pinda's kunnen verdragen maakt het waarschijnlijk mogelijk iets te eten wat 'gemaakt is in een fabriek waar ook pinda's worden verwerkt?'

(en sluit dit aan op het nieuws van laatst dat als je boterhammen met pindakaas eet in je zwangerschap de kans afneemt op een kind met pinda-allergie?)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 30 januari 2014 @ 15:21:16 #175
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_136136241
Ik las t nieuws ook al, klinkt als goed nieuws, want een pinda-allergie kan hele heftige gevolgen hebben natuurlijk...

Hier geen afwijkingen gevonden in t bloed, maar de klachten blijven bestaan na melkinname. Ben nu een uitgebreid eet- en drinkdagboek aan t bijhouden. Dat is pittig, vind ik, maar ook even noodzakelijk nu. En ik wil gewoon ook nog graag zeker weten dat hij geen voedingsstoffen tekort komt als we overstappen op lactosevrije melk en kwark.
pi_136136433
Dat laatste vraag ik me af buuf, ik ben gek op pindakaas maar dat heeft niet geholpen vwb mijn oudste -O-
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_136136491
En de vraag is of deze behandeling toegepast gaat worden bij iedereen met een pinda-allergie.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 30 januari 2014 @ 15:34:23 #178
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136136723
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 15:27 schreef snoopy het volgende:
En de vraag is of deze behandeling toegepast gaat worden bij iedereen met een pinda-allergie.
ik ken wel al best wat mensen die zo van hun wespenallergie af zijn en ook van hooikoorts.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_136137835
Zal eens informeren bij de allergoloog!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 30 januari 2014 @ 20:18:21 #180
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_136147187
Zou toch geweldig zijn! Ik Ben echt zo blij dat die allergie hier niet kwam!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_136155866
:{
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_136156330
Jaaaaa, het pinda-nieuws!
Gele M&M's, patatje oorlog, gado gado, borrelnootjes, een dikke klodder satesaus om je stokbroodjes in te dippen tijdens het BBQ'en..
En zo kan ik nog wel even doorgaan :+
Ik gun het mijn middelste heel erg om deze geneugten ook eens te leren kennen. Ooit. Hopelijk.
Ik ben heeeeeel benieuwd......
.... met gevoel voor drama....
  vrijdag 31 januari 2014 @ 01:06:05 #183
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_136159252
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 23:13 schreef snoopy het volgende:
:{
?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 23 juni 2014 @ 22:12:42 #184
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_141469529
Hallo,

ik heb even hulp nodig van ervaringsdeskundigen.
Zouden jullie even met me willen meedenken?

Huubke zit sinds 2 weken onder de uitslag op zijn romp. Het voelt alsof hij continu kippenvel heeft (mijn man noemt hem framboos }:| ). In eerste instantie had hij geen jeuk dus heeft hij een weekje zo rondgelopen. Vorige week maandagochtend trok ik zijn slaapromper uit, en toen zaten er 'onder' de bultjes van die grote verdikte vlekken (netelroos zeg maar). Hij begon meteen ook te krabben.
De huisarts concludeerde een allergische reactie maar even snel brainstormend (voedsel, wasmiddel, douchezeep) konden we niet direct een oorzaak vinden. Hij heeft Aerius-drankje meegekregen.

De rode vlekken verdwenen met een dag, maar de bultjes blijven en hij houdt verschrikkelijk jeuk. Huid is inmiddels ook wat droog lijkt het.
Donderdag terug naar de huisarts. Ivm jeuk kregen we mentolgel mee, maar dat heb ik na 1x smeren in de kast gegooid want hij begon meteen te gillen dus ik heb het er meteen onder de douche weer afgewassen. Ik smeer hem nu in met uierzalf om maar even iets verkoeling te geven en het droge wat tegen te gaan.

Ik pieker me suf waar hij allergisch voor zou kunnen zijn. Hij eet zo'n beetje altijd hetzelfde. Er zijn geen dingen bij die hij nog nooit gehad heeft, behoudens framboos en kers, maar die heeft hij nauwelijks gegeten (ik wel veel). Dus ik dacht: dat zijn de boosdoeners, maar als ik ze hem geef, is de reactie niet heftiger en hij krijgt ook geen uitslag op handen of gezicht.

Eigenlijk heeft hij gewoon een tshirt van bultjes aan. Dus toen dacht ik weer: wasmiddel. Maar ik heb grootverpakkingen van de Makro en ik zit halverwege de flessen. Dus dat is ook al niet anders.

Douchezeep heb ik al tijden dezelfde (wat zijn we saai :X ).

Dus kan iemand nog iets bedenken wat ik over het hoofd heb gezien?
pi_141469628
Geen nieuw fruit? Ik heb zoiets gehad van mandarijnen - reactie op bestrijdingsmiddel op de schil.

Ander merk brood, boter oid?
Home is where the O+ is...
  maandag 23 juni 2014 @ 22:25:35 #186
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_141470294
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 22:14 schreef Cwen het volgende:
Geen nieuw fruit? Ik heb zoiets gehad van mandarijnen - reactie op bestrijdingsmiddel op de schil.

Ander merk brood, boter oid?
Nee, behalve dan die frambozen en kersen. Maar die krijgt hij niet dagelijks en als ik hem eentje geef en dan op de reactie let, wordt het niet erger.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 00:19:26 #187
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_141476172
Zonneallergie? Ik heb ook bultjes op mijn armen zitten die vreselijk jeuken. Komen door de zon. Zon weg dan verdwijnen de bultjes ook.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 07:50:56 #188
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_141479114
Ja maar hij heeft juist niks op armen en benen, alleen zijn hele romp zit vol.
En als de zon weg is, zijn de bultjes nog niet weg...

Maar gisteren nog een keer een rondje gegoogled met andere zoektermen en ik denk dat hij warmtebultjes heeft.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 08:48:56 #189
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_141479705
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 07:50 schreef Asyniur het volgende:
Ja maar hij heeft juist niks op armen en benen, alleen zijn hele romp zit vol.
En als de zon weg is, zijn de bultjes nog niet weg...

Maar gisteren nog een keer een rondje gegoogled met andere zoektermen en ik denk dat hij warmtebultjes heeft.
Dat kan ook idd. sterkte er in elk geval mee jeuk is zo niet leuk.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_141524175
Anders even opletten met wasmiddel of de samenstelling is veranderd ofzo. Had hier altijd eigen merk wasmiddel, maar dochter kon daar als baby niet tegen, alleen tegen persil. Dus een jaar persil gebruikt en toen ze 1 was een keertje eigen merk geprobeerd en dat ging prima. Maar toen bleek mn vriend plots allergisch voor t eigen merk : :? . Had overal jeuk en bultjes. Was een nieuwe fles dus gok dat ze iets veranderd hebben waardoor mn vriend er niet meer tegen kon. Blijf nu maar (de dure }:| ) persil gebruiken... Zit iedereen veilig. :P
  woensdag 25 juni 2014 @ 10:57:03 #191
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_141525827
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 07:50 schreef Asyniur het volgende:
Ja maar hij heeft juist niks op armen en benen, alleen zijn hele romp zit vol.
En als de zon weg is, zijn de bultjes nog niet weg...

Maar gisteren nog een keer een rondje gegoogled met andere zoektermen en ik denk dat hij warmtebultjes heeft.
Nou ikzelf heb ook weleens bultjes of dat nou door de zon of warmte komt, geen idee
Maar die zijn ook niet gelijk weg als de zon weg is hoor.
Rayen 2½ jaar!
pi_143420877
Hieperdepiep *O*
Albert Heijn breidt het assortiment met glutenvrije, lactosevrije, suikervrije en natriumarme producten uit.
Goed nieuws voor ons, wellicht ook handige info voor mensen hier.

https://www.ah.nl/pers/actualiteiten/bericht?id=1160784

http://missglutenvrij.nl/(...)ije-assortiment-uit/

[ Bericht 14% gewijzigd door mignonne op 14-08-2014 19:02:01 ]
:)
  donderdag 14 augustus 2014 @ 19:37:49 #193
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_143422324
oh, wat goed!!

Hier inmiddels twee met een zeer sterk vermoeden van lactose intolerantie. Manlief vaart nl ook erg wel bij de lactosevrije producten. Er vallen en aantal dingen op hun plek, zeg maar....

Het vinden van lactosevrije producten lukt steeds beter en het blijkt in veel restaurants ook geen enkel probleem te zijn. Tijdens onze vakantie waren we iets minder 'strikt' qua lactosevrij (lees: hij mocht een softijsje van ons, paar dgn erna een fristi) en hoppa, daar was t weer.... paar uur na inname had hij last, daarna was t ook klaar. Duidelijk verhaal lijkt me.... ik lees wel steeds dat je er overheen kunt groeien.... hope so!

[ Bericht 22% gewijzigd door mikoxx op 14-08-2014 19:54:34 ]
pi_143424246
Wij gaan komende maandag op voor dubbelblinde provocatie testen. Totaal 4 maandagen, 2x voor pinda en 2x voor hazelnoot.
Dat hij er niet tegen kan weten we al, nu kijken in welke mate en wanneer en of hij er op reageert ivm zn astma.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 20:32:29 #195
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_143424383
Oh spannend zeg, mrien! Succes alvast!
pi_143425194
Oh brrr. Provocaties zijn niks leuk. Hopen dat t zinnige info oplevert.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_143426427
Spannend zeg mrien! Idd wat vanyel zegt, hopelijk levert het wat nuttigs op qua info
:)
pi_143426522
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 20:47 schreef Vanyel het volgende:
Oh brrr. Provocaties zijn niks leuk. Hopen dat t zinnige info oplevert.
Hoe gaat het nu bij jullie?
:)
pi_143427356
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:11 schreef mignonne het volgende:
Spannend zeg mrien! Idd wat vanyel zegt, hopelijk levert het wat nuttigs op qua info
Ik verwacht er niet zo veel van eigenlijk, dan kan het ook niet tegenvallen ;)
Maar met het oog op school straks is het wel fijn te weten hoe het nu precies zit. En vooral of het ook aanvallen veroorzaakt als hij het product zelf binnen krijgt
pi_143427543
Ei lijkt definitief ok, kwam goed uit de provocatie en ze kan t met mate ook eten nu. Voor pinda en sesam hebben we een tijd gelee een huidtest gevraagd omdat we hoopten dat t over was. Ze veegde over haar arm en daarna in haar oog en had vervolgens genoeg reactie dat de allergoloog ons nog 2u met dubbele dosering aerius in de wachtkamer hield omdat ze zeker wilde weten dat t niet problematisch werd.
Was dus beetje jammer, op allebei goed heftig.

En gij, oh wijze, hoe is het met u en de uwen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_143427591
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:28 schreef mrien het volgende:

[..]

Ik verwacht er niet zo veel van eigenlijk, dan kan het ook niet tegenvallen ;)
Maar met het oog op school straks is het wel fijn te weten hoe het nu precies zit. En vooral of het ook aanvallen veroorzaakt als hij het product zelf binnen krijgt
Wat anders dan het product zou hij binnenkrijgen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_143429589
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:32 schreef Vanyel het volgende:
Ei lijkt definitief ok, kwam goed uit de provocatie en ze kan t met mate ook eten nu. Voor pinda en sesam hebben we een tijd gelee een huidtest gevraagd omdat we hoopten dat t over was. Ze veegde over haar arm en daarna in haar oog en had vervolgens genoeg reactie dat de allergoloog ons nog 2u met dubbele dosering aerius in de wachtkamer hield omdat ze zeker wilde weten dat t niet problematisch werd.
Was dus beetje jammer, op allebei goed heftig.

En gij, oh wijze, hoe is het met u en de uwen?
Haha :D

Het gaat hier goed hoor. Dieet komt aardig voor elkaar en E. is echt een heel ander kind geworden. Ze zingt, danst en is actief de hele dag. Toevallig is ze vandaag niet zo lekker, buikpijn, niet lekker en wat andere klachten, gister had ze stiekem een stukje van een koekje van A. op. Daar betaalt ze nu de prijs voor dus. :X eerste keer dat we zeker weten dat ze iets verkeerds gegeten heeft en we reactie zien, heel apart. Ergens wel fijn voor ons dat we t niet voor niets doen zeg maar. Maar voor haar is het ontzettend sneu.

Qua groei gaat het so-so. 88 cm als ze rechtop staat met de adem in :P en 12,5 kilo nu. Op de cb curve zakt ze eronder, de bv-curve blijft ze wel op het onderste lijntje en lijkt ze die te volgen. Hopelijk dat ze die lijn idd vasthoudt.



:)
pi_143432351
Klein maar fijn dus.

Stiekem toch wel fijn lijkt me, bevestiging dat je niet zomaar wat zit te doen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_143438399
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Wat anders dan het product zou hij binnenkrijgen?
Ik bedoelde direct pinda ipv verwerkt in pindakaas.

Arme E, sneu dat ze er zo last van heeft Mignonne
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:28:19 #205
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_143438735
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 14:40 schreef snoopy het volgende:
Pinda-allergie kan genezen door pinda's

CAMBRIDGE -
Kinderen met een pinda-allergie kunnen daarvoor met succes worden behandeld met pinda's. Die opmerkelijke bevinding komt naar voren uit een groot klinisch onderzoek dat is gedaan in het Britse Cambridge, zo meldde donderdag het medische vakblad The Lancet.

Het onderzoek werd gedaan onder een groep van 85 kinderen met een pinda-allergie. Ze kregen elke dag een heel klein beetje pindapoeder en de dosis werd over een periode van 6 maanden telkens wat opgevoerd. Aan het eind van die periode kon ruim 80 procent van de groep zonder problemen dagelijks vijf pinda's eten. Na nog een half jaar kon 54 procent van de groep zelfs tien pinda's per dag verdragen.
De methode is erop gericht de gevoeligheid van het immuunsysteem voor pinda's te verminderen.
Pinda-allergie is de meest voorkomende voedselallergie. Een klein beetje pinda's kan al dodelijk zijn. Tijdens het onderzoek kregen kinderen die meededen ook allergische reacties, maar die waren meestal niet ernstig. Gemeld werden misselijkheid, overgeven, jeuk aan de mond en piepende ademhaling. In één geval moest een kind worden behandeld met adrenaline.

http://www.telegraaf.nl/b(...)zen_met_pinda__.html
Grappig in Nederland waren ze bezig met een test met pleisters, er werd toen gevraagd of ik mee wilde doen (ik kan een halve pinda verdragen, althans bij de test, daarna kreeg ik een heftig allergisch reactie). Dat kon toen niet omdat we niet wisten of we een derde wilde of niet.

Wel fijn om te zien dit, vooral voor kinderen is dit erg moeilijk, als volwassen is er goed mee te leven.
pi_143438836
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:04 schreef mrien het volgende:

[..]

Ik bedoelde direct pinda ipv verwerkt in pindakaas.

Arme E, sneu dat ze er zo last van heeft Mignonne
ja sneu is t wel, maar goed het valt gelukkig wel mee met de reactie hoor. Zo heftig als bij jullie met ziekenhuisopnames of epipennen is het absoluut niet. Probleem bij ons is meer de lange termijn schade :X

Ze heeft er geen directe klachten van over het algemeen, ze gaat bijvoorbeeld niet direct spugen of direct aan de gierende diarree ofzo. Die mensen heb je ook die dat als reactie hebben. Maar dat maakt het ook wel weer lastig voor omgeving, die zien niets aan haar. Als ze per ongeluk ergens een boterham zou eten dan zal er niets spannends gebeuren verder. Pas thuis gaat t los dan.
Ze heeft nu niet zo heel veel last meer gelukkig, wel nog diarree en plakpoep (serieus, meconium is er niets bij), maar de buikpijn lijkt grotendeels weggetrokken en ze voelt zich ook niet meer niet lekker.
:)
pi_143440465
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:04 schreef mrien het volgende:

[..]

Ik bedoelde direct pinda ipv verwerkt in pindakaas.
Nog spannender lijkt me.

Ik zou Dot verdomd graag laten desensitiseren, alleen al omdat ze zelf echt nog niet snapt, laat staan kan aangeven, dat ze bepaalde dingen niet kan en mag eten. Vraag me af hoe lang het duurt voor dit uit de experimentele fase is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:55:16 #208
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_143448760
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 11:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Nog spannender lijkt me.

Ik zou Dot verdomd graag laten desensitiseren, alleen al omdat ze zelf echt nog niet snapt, laat staan kan aangeven, dat ze bepaalde dingen niet kan en mag eten. Vraag me af hoe lang het duurt voor dit uit de experimentele fase is.
Reken maar op nog een aantal jaar.

Het is gewoon een #@$%#@% allergie. Onze kinderen hebben nog nooit pindakaas op of nootjes, want stel dat ze dat hebben, het mij niet vertellen of vergeten en mij een kus geven. Dan is het meteen epi-pen, anti histamine en prednison voor mij.

Maar ik weet niet of ik het zou durven... Lijkt mij zo eng om elke keer weer jezelf bloot te stellen.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:46:02 #209
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_143456033
Ik snap je angst heel goed Silmarwen.
Hoe doe je dat nu dan? Feestjes, verjaardagen... Er zal er maar net een zijn die net een handje pinda's naar binnen gooit en jou vervolgens iets te hartelijk begroet.

Zo zat ik me laatst al druk te maken over hoe dat later moet. Als T. bijvoorbeeld lekker gaat stappen en in the heat of the moment bijvoorbeeld gaat zoenen met iemand die net een patatje oorlog op heeft.....
Wat als hij, al dan niet onder invloed van het een of ander, gedachteloos een hap van een Snickers neemt...
Die met pindakaas gevulde Reese's pieces aanziet voor Smarties....
"Hier, moet je proeven!"

Altijd een tas met zijn epipen mee?
Zorgen dat hij nooit laveloos wordt of anderszins de controle over zichzelf verliest?

Ik vind het nog te confronterend allemaal.
Voorlopig kan mijn kleuter zich gelukkig nog prima redden met "Ik mag geen nootjes en pinda's, want ik ben allergisch."
.... met gevoel voor drama....
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:07:24 #210
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_143456864
Ik denk doordat ze er mee opgroeien echt wel zich bewust er van zullen zijn.

Vooral belangrijk is het blijven communiceren naar ze. Laat ze wanneer ze ouder worden fipmpjes zien met uitleg over de gevolgen.
Leg ze uit wat een shock is. Wat de gevolgen zijn.
Niet later maar nu al mee beginnen, welliswaar naar wat het vermogen van het kind is.

Weet je arwen heeft niet DE pinda allergie maar genoeg andere allergieen. En toen ze vorig jaar de vis challenge had in het zkh zwelde na alleen een aanraking op haar onderlip al de mond op. Ik heb haar laten kijken wat het deed en samen met de zuster en een plaatje van een lijf laten zien dat als ze het binnenkrijgt dat waar de vis komt het op gaat zwellen.
Daarna hebben we een ballon opgeblazen via een buisje.
De buis was haar mond en de ballon haar longen. En met de vinger op de top van het buisje bootsten we na dat er lucht uit kwam als ware het uitademen en opblazen kwam er lucht in.
En daar waar je de ballon normaliter knoopt als ware de keel/hals. Daar losjes de vingers geplaatst.Uitgelegd dat als ze dat binnen krijgt dat dan de keel opzwelt en dus het halsje dichtgehouden en zo de lucht eruit gelaten en opblazen dat dat bijna niet meer ging.

Zo besefte ze dat ademen nier goed ging en dat dat juist belangrijk is.
Misschien komt dat hard over maar bij bepaalde producten is dat wel haar realiteit. En ze beseft sindsdien echt wel goed dat ze niet zomaar dingen mag aannemen.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:08:07 #211
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_143456896
En ja het is confronterend.
Enorm..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:01:21 #212
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_143459035
Altijd een epi-pen. Als ik ergens nieuw ben, meteen vertellen. Knut en ik waren net aan het daten, hij had een balisto op en ik toen enorm opgezette lippen en een rood jeuk hoofd. Gelukkig waren dat maar hazelnoten. De allergie had ik overigens niet in de pubertijd.

Nu sta ik doodangsten uit als iemand naast mij in de bios lekker een zakje gele m en ms wegstopt. Als we ergens bbq'en houden ze er altijd rekening mee. Open zijn, en de meeste mensen zijn enorm bedachtzaam. Wat wel rot was, was toen ik op de BSO werkte, er geen pindakaas op de groep was, en dat was erg sneu voor een autistische jongen daar. We hebben toen afgesproken dat hij zijn boterham in de keuken maakte, een apart mes voor de pindakaas pakte en die zelf, en het bord, afwaste. En niet naast mij ging zitten eten.

Maar als puber, ja is wel lastig. Altijd de epi-pen mee sowieso.

Ik zit meer met reizen. Ik wil ooit naar Japan, maar hoe moet ik daar etiketten lezen bijvoorbeeld. In het Frans kan ik nu vragen of er pinda's of noten inzit.

Kinderen zeggen zelf dat ze geen pinda's mogen en leggen uit waarom. Heel schattig. O+

Evenstar, ik denk dat dat enorm goed is. Je mag best bang zijn, dat gevoel van shock zal ik nooit vergeten.

Schoor, hees, heel raar en onrustig gevoel, hoge hartslag, Knut was de dokter al aan het bellen omdat ademen ineens lastiger ging. Tegen de tijd dat hij iemand aan de lijn had (en ik al 2 dosis ventolin had gebruikt) klonk ik alsof ik een hevige astma aanval had. Ze vroegen of er een ambulance moest komen, we zijn de auto in gegaan en na 5 min stonden we bij de HAP waar 2 artsen klaar stonden met medicatie. Dat waren de engste 5 min van mijn leven. Ik kon bijna niet ademen (ik gierde echt, heel raar een soort raspend, stikkend geluid) en voelde mijzelf gewoon wegzakken.

Ademen was alsof je door een dicht geknepen rietje moest ademen, terwijl je langzaam bewust zijn verliest en vreselijk in de war bent.

Er is dus alle reden om bang te zijn, en dus altijd voorzichtig te handelen. En ja, dat is niet leuk, maar in shock raken is nog veel vervelender. Ik ben ook heel eerlijk naar mensen. "Wat gebeurt er dan als je een pinda binnenkrijgt." "Nou, dan ga ik binnen 15 minuten dood, als er niet gehandeld kan worden."
pi_143459273
Daar heb je wel vertaalkaartjes voor toch sil? Japan lijkt me nog te doen, wordt veel in rijstolie gebakken. China of vietnam zou een groter probleem zijn, daar bakken ze alles in arachide olie. Een kennis van mij is ook vreselijk allergisch voor pinda's en zulks en hij is toen wel op zakenreis daarheen geweest. Met vertaalkaartjes op zak, en een lading met approved noodvoer in zijn koffer. Hij leeft nog en voor zover ik weet is t goed gegaan.
:)
pi_143459436
Dingen als bbq vind ik echt supereng. Zo vaak is het dan 'we zetten de pindasaus (hummus, whatever) wel op de hoge tafel, daar kan ze toch niet bij'. En dat is dan wel zo, maar je loopt wel moordwapens voor mijn kind te snaaien.

Dus dan zitten we allebei de hele tijd hyperalert te zijn. Want direct weggaan is ook dag sociaal leven en al. Aan de andere kant beginnen we daar wel langzaam naar te neigen. Misschien gaan mensen er dan wel rekening mee houden.
Of niet.

En ik wil ook met haar naar Azië! :(
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:16:20 #215
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_143464384
Vanyel ik zal kijken of ik het filmpje kan vinden online wat ze hier in zkh lieten zien. En die eens laten zien aan je bekenden.

zoiets:
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_143465751
Leer ik weer van dat t goed is dat we inmiddels 2 epipennen hebben liggen thuis en op t kdv.
Filmpje op zich is denk ik te klinisch, ze weten wat er kan gebeuren, maar beseffen het niet echt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:54:25 #217
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_143487995
Wij hebben 2 op school 1 bij brownies en 2 thuis...
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_143489342
Wij hebben buiten thuis en kdv nog geen echt vaste plekken dus met 4 moet t te doen zijn.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 17 augustus 2014 @ 09:48:20 #219
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_143502015
Jemig Sil, wat eng :{

Dat filmpje is voor later misschien wel goed, maar het heeft weinig nut om nu al aan mijn kleuter te laten zien.

Hij heeft 2 maanden terug trouwens 2 hapjes Liga Continue koekje met choco-hazelnoot vulling gegeten, bedenk ik me net :o
Laatste avond avondvierdaagse, wachtend tot we achter de fanfare aan zouden lopen tijdens de feestelijke intocht. Uitgelaten stemming, alle kindjes hyper en allerlei lekkers dat door iedereen werd rondgedeeld.
En dan let je een paar minuten niet op en zie je hem ineens een koekje eten waarvan je wéét dat er stukjes hazelnoot in zitten....
Ik ben me rot geschrokken, en hij ook toen ik het van hem afpakte en hem gebood het hapje uit te spugen :X
We hadden geen epipen mee, wel Aerius-smelttaletjes, maar die gaf ik niet meteen. Ik bleef aan zijn zijde en hield hem constant in de gaten. Er gebeurde gelukkig niets.

Even de voorgeschiedenis:
Uit bloedonderzoek vlak voor zijn eerste verjaardag, bleek dat hij allergisch was voor onder meer pinda. Dit heeft hij nog nooit binnen gekregen. Toen hij ongeveer 2,5 was, zaten we ongebrande cashewnoten te eten. Hij ook, vond 'ie heerlijk!
10 minuten later begon hij te kuchen. Het hield maar niet op, en even later begon het projectielspugen... De hele avond was hij van de leg. Huilen, kronkelen, spugen....
Toen wisten we: hij is dus ook allergisch voor noten. Vanaf dat moment heeft hij nooit meer (producten met) noten gegeten.
Na dat incident met de avondvierdaagse gok ik dat hij misschien toch niet allergisch is voor hazelnoten. Maar ik ben niet van plan om op eigen houtje de proef op de som te gaan nemen. En nu was het de eerste keer, voor hetzelfde geld reageert hij na n 2e contact ineens wel!

Misschien toch maar weer terug naar de allergoloog. Zijn we al tijden niet geweest.
Snoopy, waar gaan jullie tegenwoordig heen?
.... met gevoel voor drama....
  zondag 17 augustus 2014 @ 09:53:27 #220
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_143502078
En ik kwam dit artikel tegen.
Onvoorstelbaar.....
Een simpele vliegreis kan voor een ernstig allergisch persoon potentieel dodelijk zijn :o

En de lompheid, het egoïsme van sommige mensen....
Gatverdamme :r

http://www.standard.co.uk(...)arnings-9667938.html
.... met gevoel voor drama....
pi_143502282
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 09:53 schreef Kersjes het volgende:
En ik kwam dit artikel tegen.
Onvoorstelbaar.....
Een simpele vliegreis kan voor een ernstig allergisch persoon potentieel dodelijk zijn :o

En de lompheid, het egoïsme van sommige mensen....
Gatverdamme :r

http://www.standard.co.uk(...)arnings-9667938.html
het is helemaal niet bekend of die man wel (goed) engels verstond
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:06:57 #222
35189 Troel
scherp en bot
pi_143632116
Waarschuwing PLUS Grillworst Naturel

De winkelverpakte PLUS Grillworst Naturel kan mogelijk pinda bevatten. Het betreft de verpakkingen voorzien van de houdbaarheidsdatum 18-8-2014 tot en met donderdag 21-8-2014.
De PLUS Saté grillworst is ten onrechte verpakt als zijnde PLUS Grillworst Naturel. De grillworst ruikt naar saté waardoor herkenbaar is dat het geen naturel grillworst is.
Voor mensen met een pinda allergie kan de grillworst gevaarlijk zijn. Indien u allergisch bent, adviseren we u dit product niet te eten.
De betreffende partij is uit de schappen genomen, maar mogelijk heeft u dit product nog thuis op voorraad. U kunt dit product terugbrengen naar de winkel. U ontvangt het aankoopbedrag retour.
Mensen zonder een overgevoeligheid voor pinda, kunnen dit product gewoon eten. De grillworst die nu in de schappen ligt is juist geëtiketteerd.
Met vragen kunt u contact opnemen met de PLUS Consumentenservice 0800-2224443 (gratis)

Hier overigens 4 epipennen. Gelukkig nog nooit nodig gehad.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:11:13 #223
35189 Troel
scherp en bot
pi_143632319
Overigens weet Ruben heel goed dat hij allergisch is en hij weet dat hij ALTIJD ALTIJD ALTIJD ALTIJD zijn schooltas mee moet nemen (daar zit een epipen in). Op school zijn er dus twee, want er ligt er ook standaard eentje daar.

Als er iets op tafel staat wat er niet door mij is neergezet, dan vraagt hij altijd of het veilig is. Bij de chipjes op vakantie geregeld door de campingbaas, heeft hij keurig aan mijn vader gevraagd of het veilig was. Hij slaat liever iets af als hij niet zeker weet of het veilig is, dan dat hij het risico neemt.

Soms zijn er producten waarvan je weet dat het niet veilig is. Heel veel brood is niet sporen van noten vrij. In dat soort gevallen leg ik hem altijd uit dat het mogelijk wel noten kan bevatten en dat ik hem dus in de gaten wil houden (en vaak slaat hij dan liever af). Ik ben dolblij met het brood van de ALDI, dat is veilig!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 augustus 2014 @ 09:03:35 #224
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_143805383
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 09:53 schreef Kersjes het volgende:
En ik kwam dit artikel tegen.
Onvoorstelbaar.....
Een simpele vliegreis kan voor een ernstig allergisch persoon potentieel dodelijk zijn :o

En de lompheid, het egoïsme van sommige mensen....
Gatverdamme :r

http://www.standard.co.uk(...)arnings-9667938.html
Ik snap niet zo goed waarom die ouders zelf geen epipen bij zich hadden of weten te hanteren als ze blijkbaar wel wisten dat ze dusdanig allergisch was dat er geen noten in haar omgeving gegeten mogen worden. :?

Mijn (Engelse) collega heeft trws een metalen armbandje waar haar noten-allergie op staat, hebben jullie dat ook voor jezelf of je kinderen?
***
  maandag 25 augustus 2014 @ 09:54:18 #225
35189 Troel
scherp en bot
pi_143806105
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 09:03 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom die ouders zelf geen epipen bij zich hadden of weten te hanteren als ze blijkbaar wel wisten dat ze dusdanig allergisch was dat er geen noten in haar omgeving gegeten mogen worden. :?

Mijn (Engelse) collega heeft trws een metalen armbandje waar haar noten-allergie op staat, hebben jullie dat ook voor jezelf of je kinderen?
Dat dus. Ik zou in zo'n geval echt drie of vier epipennen bij me willen hebben (en het liefst ook gewoon een arts in het vliegtuig :o ) (Maar desondanks inderdaad ook nog steeds wel idioot van die man :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_143806496
Maar de man scheen nauwelijks tot geen engels te heb en gesproken. Het is maar net afhankelijk van hoe die instructies besproken/gegeven zijn of zo iemand die dan ook bericht, als er in van dat platte engels of juist import engels wordt omgeroepen dan mja. Veel mensen, zeker zakelijke vliegers luisteren niet eens meer naar die omroepinstructies aan t begin van de vlucht.

Ik vind het nogal wat om te stellen zoals die moeder zegt dat het een egoistische daad was van die medepassagier. Daar geloof ik niet zo heel erg in tbh. Ik denk eerlijk gezegd vooral dat die moeder nu met haar neus heel duidelijk op de feiten js gedrukt dat het risico gewoon nooit helemaal weg is. Ik zeg niet dat ze dan maar niet had moeten vliegen maar gewoon, het risico is nooit helemaal weg, hoe goed je de instructies ook geeft, het blijft altijd waakzaam en alert zijn, voorbereid zijn op de mogelijkheid. En das behoorlijk rot to say the least :X
:)
pi_145153685
De conclusie van een aantal grote onderzoeken over het wel of niet coeliakie bij kinderen is er eindelijk.

quote:
"De ideale timing voor het introduceren van gluten in het dieet van baby’s is al langere tijd onderwerp van discussie. Er werd gedacht dat het vroeger (wanneer het kind 4 tot 6 maanden oud is) introduceren van kleine hoeveelheden gluten, het liefst gedurende de periode van borstvoeding, het risico op coeliakie verlaagt. Afgelopen maand zijn er 2 studies gepresenteerd over dit onderwerp. Gelukkig hebben ze beiden dezelfde uitslag: Zowel het tijdstip waarop gluten wordt geintroduceerd bij baby's als ook het geven van borstvoeding hebben geen effect op het risico op coeliakie."
Hier iets meer uitleg over de betreffende onderzoeken.
https://ikbenglutenvrij.nl/?p=9545
:)
pi_147415023
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 20:32 schreef Vanyel het volgende:

*lokpost* :+

Zoals beloofd een post over wat wij gedaan hebben qua school.

Ik ben op de juf afgestapt en heb gevraagd of zij al op de hoogte was van E. haar glutengedoe, dat had ze wel al gehoord maar ze wist er het fijne niet van dus ze vroeg om meer informatie. Nouja goed, we hebben een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek waar we dat soort dingen ook even in zouden bespreken, wel fijn om dat te doen zodat we even rustig konden zitten ervoor vond ik.

We hebben dus een aantal hele concrete situaties besproken die in de klas voor (kunnen) komen, zoals trakteren, overblijven, activiteiten als pepernoten/pannenkoeken maken enz. Daarvan hebben we besproken waar de juf op moest letten, dus bijvoorbeeld dat andere kinderen niet eerst hun eigen boterham vast hebben en daarna die van E. vastpakken enz.
Ook hebben we gesproken over het knutselmateriaal (omdat in lijm, klei en krijt ook gluten zitten vaak), maar dat was na een snelle check helemaal okay, alle spullen die school gebruikt zijn glutenvrij. Eventueel was er wel budget geweest schijnbaar om daar andere spullen voor aan te schaffen zei de juf. Ik weet niet of het voor jullie van toepassing is maar dat is wellicht wel nog iets om mee te nemen.
Daarnaast hebben we het gehad over de praktische invulling van dingen, wat moet ze doen als ze toch iets verkeerds binnen krijgt. Nuja in ons geval, helemaal niets. Wij weten het ook niet zo goed, ze heeft sinds ze op dieet is nooit meer echt heel veel gluten in 1 keer binnen gekregen. We weten dat ze er hoge koorts van kan krijgen en dat ze kan gaan overgeven, dus als dat zich voordoet dan belt juf ons en gaan we haar ophalen. Bij dingen als Sint-intocht of andere gelegenheden zorg ik voor een glutenvrij alternatief. En er komt een trommeltje in de klas waar traktaties enzovoorts in komen die alleen voor haar zijn, mocht er niets bijzitten wat zij mag bij een traktatie.

Tot slot hebben we een brief gemaakt, voor de andere ouders. Wij hebben er voor gekozen om er niet te dramatisch over te doen verder, ik zou het sneu vinden als E. straks niet wordt uitgenodigd voor een kinderfeestje of om te spelen alleen omdat de ouders denken dat er weetikveelwat gebeurd als ze gluten binnen krijgt. In jullie geval ligt dat nog weer heel anders natuurlijk en dat zou ik dus ook zeker wél expliciet in de brief zetten in belang van Dot. (Juf vroeg overigens wel nog aan ons of ze een epipen in de klas moest leggen voor E. en ze was enigszins opgelucht toen ik aangaf dat dat voor E. echt niet nodig was.)

Onder spoiler de brief die we gemaakt hadden. Hij is inmiddels digitaal verstuurd aan de ouders van de klasgenoten, geen idee of ouders bereid zijn om rekening te houden met Elin maar wij zijn in ieder geval ten alle tijden bereid om iets te regelen/maken/doen voor haar als t nodig is dus hopelijk weten ze ons dan te vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het paste allemaal op 1 a4'tje, ik heb een kleine foto van E. bijgevoegd bij de brief zodat ouders ook weten over welk kind het gaat en ik heb een plaatje van het glutenvrije logo toegevoegd zoals dat bij AH op de verpakkingen staat indien ouders zelf iets willen kopen bijvoorbeeld. Verder heb ik bewust een aantal voorbeeldtraktaties genoemd in de hoop dat andere ouders daarmee ook zien dat het echt niet een heel circus hoeft te worden.
Het was even twijfelen over of we nou wel of niet iets over kruisbesmetting moesten opnemen; in jullie geval zou ik dat wel doen denk ik, gezien de epipen enz. In ons geval hebben we ervoor gekozen om het hierbij te laten en de juf erop attent te maken en bij twijfel iets uit de trommel te laten kiezen.

Zo, hele lap tekst, hopelijk heb je er wat aan :)
:)
pi_147415041
ohja en de juf vond het fijner als E. een eigen bekertje zou krijgen in de klas. Soms krijgen kinderen wat water tussendoor of als ze gevallen zijn en die beker wordt dan weer afgewassen en teruggezet. Van mij had er geen aparte beker gehoeven maar zij vond dat wel fijn dus dat hebben we geregeld.

En juf nam het verder allemaal heel serieus en leek ook gerustgesteld bij het idee dat het ergste wat er kon gebeuren projectielbraken was :P :r :+
:)
pi_147415330
Dank je, vooral voorbeeldbrief is fijn!
Wij moeten nog beginnen met bespreken. Dot gaat pas in maart naar school (en misschien zelfs later als nodig). Idd is de lading iets anders wegens risico op dramatische gevolgen, maar t komt er in beide gevallen op neer dat iedereen t moet weten en er rekening mee moet houden.

Slapende baby op schoot, laat t hier ff bij ;)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_147415700
Sorry voor het inbreken maar vanyel, je inbox is vol! ;(
pi_147428717
Vanalles verwijderd, maar ik geloof niet dat t echt helpt.

Dm?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 9 december 2014 @ 19:45:10 #233
35189 Troel
scherp en bot
pi_147431120
Ook je verwijderde items leeggooien!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_147435567
Die zie ik mobiel niet -O-
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 23 december 2014 @ 13:53:14 #235
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_147878982
Ik kom me hier ook melden, meelezen en eventueel tips geven. Mijn situatie: Mijn vrouw, dochter en ikzelf hebben verschillende voedselintoleranties. We kunnen alledrie geen lactose en gluten verdragen, mijn dochter en ik kunnen ook geen ei hebben, mijn vrouw en dochter kunnen geen soja hebben en ik kan daarnaast ook niet tegen pinda's, hazelnoten, banaan, kiwi en nog wat andere dingen die je niet zo vaak tegenkomt.

Mijn tip in de communicatie over allergenen, is dat je vooral bij mensen aangeeft wat er wel gegeten kan worden, anders ziet men vaak door de bomen het bos niet meer.
&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
  dinsdag 23 december 2014 @ 15:52:40 #236
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_147882964
Jeetje dat is een lijst van jullie samen.

Mijn dochter is allergisch voor melk, soja en ei. Pas had ze rijstmelk en daar leek ze ook op te reageren.
pi_147883754
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 21:11 schreef Vanyel het volgende:
Dingen als bbq vind ik echt supereng. Zo vaak is het dan 'we zetten de pindasaus (hummus, whatever) wel op de hoge tafel, daar kan ze toch niet bij'. En dat is dan wel zo, maar je loopt wel moordwapens voor mijn kind te snaaien.
(...)
Dus dan zitten we allebei de hele tijd hyperalert te zijn.
Ja, heftig is dat hè. Ik merk dat er vaak een beetje lacherig over wordt gedaan (gelukkig niet door iedereen) als ik benadruk hoe ontzettend gevaarlijk die pinda's kunnen zijn.
Zeker sinds we een epipen hebben lijkt het of de alertheid bij de mensen wat afneemt. Zo van "ach dan geeft het niet meer zo als ze wat binnenkrijgt, je hebt toch dat ding bij je?" :(

Ondertussen is ze groot genoeg om er zelf op te letten, en op school hebben we een trommeltje snoep neergezet voor het geval er iets getrakteerd wordt dat ze niet mag. Als ze na school bij iemand gaat spelen krijgt ze een extra boterham mee en eet ze bij haar vriendinnetjes thuis alleen fruit, dat scheelt weer verpakkingen lezen.
Maar met verjaarspartijtjes of schooluitjes houd ik toch soms best mijn hart vast.
  dinsdag 23 december 2014 @ 22:34:00 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_147898430
Hebben jullie altijd een of twee pennen mee trouwens? Volgens de apotheek zou ik eigenlijk overal twee pennen moeten hebben, omdat ze kunnen blokkeren :X
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_147898804
Blokkeren? Heb ik nooit over gehoord. Er ligt standaard een reserve op het kdv en thuis, maar we nemen er zelden twee mee.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_147900018
Over blokkeren is tegen ons nooit iets gezegd, wel dat één juniorpen op haar leeftijd misschien net een te lage dosis zou kunnen zijn, vandaar dat wij een tweede voor reserve kregen.
  woensdag 24 december 2014 @ 08:11:23 #241
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_147909501
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 15:52 schreef -Bubseltje- het volgende:
Jeetje dat is een lijst van jullie samen.

Mijn dochter is allergisch voor melk, soja en ei. Pas had ze rijstmelk en daar leek ze ook op te reageren.
Jep, maar op zich ook wel weer makkelijk dat we er allemaal mee te maken hebben. Het hele huis is gluten en lactose vrij.

Wat is wel cool vind is dat als mijn dochter ergens gaat spelen (ze is 5), dat vaak de ouders vragen wat ze moeten kopen om ook haar iets aan te kunnen bieden.

Hier geen pennen, omdat wij te maken hebben met intolerantie, dus geen reactie van het immuunsysteem, maar 'gewoon' gruwelijke buikpijn, niet levensbedreigend.
&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:54:03 #242
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_148992754
Mocht je informatie zoeken over een glutenvrije eter, daar heb ik een blog over geschreven:

https://allergenenhardlop(...)envrij-hoe-moet-dat/
&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
pi_148993114
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:54 schreef MaleDuck het volgende:
Mocht je informatie zoeken over een glutenvrije eter, daar heb ik een blog over geschreven:

https://allergenenhardlop(...)envrij-hoe-moet-dat/
Ik heb je blog gelezen, en ik heb wat kleine aanvullingen.. want niet alles is zo zwart-wit (al las ik ook al dat je nog andere allergieën hebt, maar je spreekt in deze blog speciaal over glutenvrij)

- Soepen: zijn kant en klaar te koop. Unox heeft momenteel meerdere soorten glutenvrije soepen (bevatten ook geen sporen van ..)
- Borrelnoten, zowel de Lidl als Hema hebben momenteel glutenvrije nootjes
- Uit mijn hoofd gezegd, is Improba ketjap glutenvrij. Het staat er zelfs met grote letters op :-)

Het is en blijft een kwestie van lezen, lezen en nog een lezen. En ja, ingrediënten kunnen veranderen en ja, daar kan dan een fout in je dieet sluipen. Dat is helaas zo. Zo bleken er in de AH Kruidenboter 'opeens' tarwegluten te zitten
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  vrijdag 23 januari 2015 @ 22:05:40 #244
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_148993191
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:03 schreef loezzie het volgende:

[..]

Ik heb je blog gelezen, en ik heb wat kleine aanvullingen.. want niet alles is zo zwart-wit (al las ik ook al dat je nog andere allergieën hebt, maar je spreekt in deze blog speciaal over glutenvrij)

- Soepen: zijn kant en klaar te koop. Unox heeft momenteel meerdere soorten glutenvrije soepen (bevatten ook geen sporen van ..)
- Borrelnoten, zowel de Lidl als Hema hebben momenteel glutenvrije nootjes
- Uit mijn hoofd gezegd, is Improba ketjap glutenvrij. Het staat er zelfs met grote letters op :-)

Het is en blijft een kwestie van lezen, lezen en nog een lezen. En ja, ingrediënten kunnen veranderen en ja, daar kan dan een fout in je dieet sluipen. Dat is helaas zo. Zo bleken er in de AH Kruidenboter 'opeens' tarwegluten te zitten
Thanks voor je feedback! ^O^ Ik zal eens kijken of ik het er netjes tussen kan zetten. Het klopt dat ik nog andere intoleranties heb, dus vandaar dat alles vanuit een zwart-wit perspectief geschreven is.
&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
pi_148993522
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:05 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Thanks voor je feedback! ^O^ Ik zal eens kijken of ik het er netjes tussen kan zetten. Het klopt dat ik nog andere intoleranties heb, dus vandaar dat alles vanuit een zwart-wit perspectief geschreven is.
YW

Door 3 glutenvrije personen in mijn omgeving (ik weet niet beter dan dat er bij ons iemand GV eet) ben ik getraind op boodschappen doen en ingrediënten te lezen. :-)
Er is op Facebook een groep met veel tips. "Glutenvrije Tips".

Ik was mijn berichtje nog aan het aanvullen. Geen idee of je nog wat hebt aan onderstaande informatie:

Of er tarwe, rijst of mais gebruikt wordt als bindmiddel heeft vaak met de kosten te maken. Momenteel is er veel glutenvrij te koop. Blijkbaar zij mais en rijst goedkoop. AH verkoopt veel glutenvrij vlees (zelfs vlees waarvan je het niet zou verwachten zoals slavinken), maar ook salades (en ja, ook daar lees ik altijd alles na ondanks het glutenvrije logo, want onder de codex is bij hen ook glutenvrij).

De borrelnoten is ook zo'n voorbeeld. Deze zijn de ene keer wel glutenvrij en de andere keer niet.

AH verkoopt tegenwoordig ook glutenvrije Almondy Daimtaart in bijna alle filialen. In de XL filialen liggen ook nog andere glutenvrije \Almondy taarten in de diepvries. Ook IKEA verkoopt standaard diverse glutenvrije taarten.

Bakkerij Stoepje heeft ook glutenvrij brood en andere producten. Vaak moet dit wel van te voren besteld worden. Als dit niet zo is, kan je het aan het einde van de marktdag vaak goedkoop meekrijgen
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_148995148
Ik krijg van het stoepje aan het einde van de dag standaard een pak koeken of cakejes aangeboden als extraatje "voor de meiden". Haske lief, maar we kopen het brood niet voor niks glutenvrij he :D
Ik hoorde van de stoepje -man hier dat er mogelijk volgend jaar in december ook gv oliebollen in t assortiment komen. Ben benieuwd :)

qua ingrediënten idd, lezen lezen lezen. Helaas verandert er een hoop.
:)
pi_149021480
Ik vind het uitzoeken voor normaal dagelijkse boodschappen niet zo ingrijpend. Avondeten kan heel makkelijk glutenvrij zonder dat je echt andere producten nodig hebt.

Lastig vind ik verjaardagen, uiteten, afwisseling voor schoolkoekjes, voorleesontbijt, kerstdinner, snoep dat wordt uitgedeeld. Enz enz.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157314588
Megakick

Wij waren vandaag bij de allergoloog. Dot, die eerder allergisch testte en reageerde op pinda, kreeg laatst een hap pindakoek van iemand. Dikke paniek, pillen erin en we zaten klaar met epipen en al, maar ze had nul reactie. Dat moest dus getest.

Allergoloog vertelde dat waar ze een paar jaar geleden dachten dat maar 10% over die pinda-allergie heen groeit dat wel zo'n 30/40% blijkt te zijn. Goeie hoop dus.
Wij krijgen volgende week de uitslag, misschien meer kinderen die lang niet getest zijn voor wie het de moeite is om nog eens te kijken hoe het ervoor staat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157314664
Ik snap nog steeds niet waarom mensen kinderen ongevraagd eten geven... Onderhand is het denk 1 van mn grootste irritaties..

Dat je kind een koekje van iemand krijgt, 4 dagen erna een bloedtest heeft en dat de kinderarts vroeg of ze uberhaupt op een glutenvrij dieet zit...

Zucht.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157315714
oh dat zou heel mooi nieuws zijn vanyel!

Maar ik deel jullie frustratie wel :X
hier duwde een of andere promo kerel een bord kruidnootjes onder de neus van mn kind "jij lust vast wel wat lekkers". En dan dat koppie heel sip 'ik mag geen gluten'. In plaats dat ie daar op reageert duwt ie die schotel onder mijn neus, of ik dan wat wilde. Ehm nee?? Ik ga dan toch niet voor de neus van mn sippe kind die boel wel in mn mik proppen? :') denk even na...

Ze weet heus dat er dingen zijn die wij wel eten en die zij niet krijgt, maar ik vond dit zo ontzettend onnodig :X
:)
pi_157316899
Hier was het oma :X
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157319842
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 17:02 schreef Vanyel het volgende:
Hier was het oma :X
:{

realiseert oma zich wel welk risico ze dot aan blootgesteld heeft zo? :o
:)
pi_157320602
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 19:18 schreef mignonne het volgende:

[..]

:{

realiseert oma zich wel welk risico ze dot aan blootgesteld heeft zo? :o
Oh ja hoor. Ze nam zelf een hap, riep deze is lekker, hier neem ook een hapje, nam zelf nog een hap en kreeg praktisch een hartaanval toen ze doorhad wat ze gedaan had.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 4 november 2015 @ 22:59:31 #254
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_157326282
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 15:13 schreef Vanyel het volgende:
Megakick

Wij waren vandaag bij de allergoloog. Dot, die eerder allergisch testte en reageerde op pinda, kreeg laatst een hap pindakoek van iemand. Dikke paniek, pillen erin en we zaten klaar met epipen en al, maar ze had nul reactie. Dat moest dus getest.

Allergoloog vertelde dat waar ze een paar jaar geleden dachten dat maar 10% over die pinda-allergie heen groeit dat wel zo'n 30/40% blijkt te zijn. Goeie hoop dus.
Wij krijgen volgende week de uitslag, misschien meer kinderen die lang niet getest zijn voor wie het de moeite is om nog eens te kijken hoe het ervoor staat.
Goed nieuws!
Misschien moeten we (na een paar jaar :@) toch maar weer eens een allergoloog opzoeken.

T. gebruikt nog maar zelden zijn antihistamine (Xyzal). Al begint zijn eczeem nu in de herfst wel weer wat op te spelen, maar we kunnen het vooralsnog goed af met smeren.
Sinds afgelopen zomer weten we wel dat hij allergisch is voor pistachenoten...

Op vakantie, all inclusive en overal op het resort kon je eten krijgen.
We dachten alert te zijn, dat is hij zelf ook altijd, en ohohoh, die macarons die we elke middag haalden waren heerlijk! Roze, witte en bruine.
En toen hadden ze ineens ook groene :{
De jongens zaten te snoepen en ineens begint T. te gillen dat het pittig is, dat het prikt op zijn tong. "Pittig? Maar jullie zitten toch koekjes te eten? Laat eens kijken dan!" En toen zag ik de halfopgegeten groene pistache-macaron in zijn hand...
Manlief is als de wiedeweerga naar de overkant van het zwembad gezwommen om bij de hotelkamer medicatie te halen, en ik probeerde mijn gillende kleintje te kalmeren die intussen over de grond aan het kronkelen was van de pijn ;(
Hij kreeg ook uitslag, zijn hele romp zat onder de rode bultjes en hij was heftig aan het krabben. Smelltablet onder de tong (die lagen voor het grijpen) en 10 minuten later uit voorzorg nog een.
Na een uurtje of 3 op bed te hebben gerust was zijn buikpijn over, zijn uitslag verdwenen en had hij weer volop praatjes.
Pfffff, toestanden zeg. Ik ben er nog lang onrustig van geweest.
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 4 november 2015 @ 23:02:55 #255
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_157326368
En echt, dat er mensen zijn die moedwillig een kind pijn (of erger :X) aandoen door ze voor hun schadelijk eten te geven. Walgelijk :(
.... met gevoel voor drama....
pi_157328831
Maar niemand doet dat toch moedwillig? Meer onwetendheid of stommigheid (dat laatste bij ons dan, hoewel we er dus achteraf wel blij mee zijn).

Zielig van de pistache. Stom hoe je zo eigenlijk altijd en overal toch nog verrast kunt worden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157330288
Niet zo zeer dit voorbeeld inderdaad, maar ik heb wel vaker gehoord en gelezen dat er uit nonchalance of desinteresse toch weer kinderen ziek worden of reageren op voedsel dat ze krijgen aangeboden.
"Ach, dat kleine beetje kan toch geen kwaad?" Dat als je de amandelschaafsel van het speculaasje lospeutert het ineens wel gegeten kan worden door iemand met notenallergie.
Of iemand die doodleuk tegen me zei de sateetjes wel even onder de kraan af te gaan spoelen, zodat er geen pindasaus meer op zat en mijn zoon er toch van zou kunnen eten 8)7

Okay, misschien toch dommigheid.
Maar het niet goed uitvoeren van voorzorgsmaatregelen kan behoorlijk link zijn. En zeker als het iemand uit je nabije omgeving is waarvan al jarenlang bekend is dat diegene allergisch is, dan mag je toch wel verwachten dat het inmiddels duidelijk moet zijn?
Ik merk dat ik steeds vaker weer overal moet verkondigen wat hij niet mag. Mensen lijken het 'vergeten' te zijn, zo kon ik laatst ternauwernood voorkomen dat hij een hapje verjaardagstaart nam waar een dikke laag marsepein op zat.

[ Bericht 29% gewijzigd door Kersjes op 05-11-2015 10:02:56 ]
.... met gevoel voor drama....
pi_157330442
:o
Zoveel onwetendheid.

Ik had het eens bij een Marokkaanse bakker. Tegen beter weten in en eeen beetje balorig vroeg ik of ze ook sesamvrij brood had wegens allergie. Ja
hoor.
Ik zie hier veel lekkers met sesamzaad. Maken jullie dat allemaal zelf, en het brood ook?
Jazeker.
Doen jullie dat in dezelfde ruimte?
Ja natuurlijk.
Op hetzelfde werkblad?
Ja.
Dan denk ik niet dat ik het voor mijn dochter zal kopen.
Waarom dan niet, wat gebeurt er dan?
Dan gaat ze dood.
:o :o :o

Beetje cru gezegd, ik weet het, maar leek me fijn als ze tegen een volgende klant niet weer zou zeggen ddat ze sesamvrij had.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157330479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 16:07 schreef mignonne het volgende:
oh dat zou heel mooi nieuws zijn vanyel!

Maar ik deel jullie frustratie wel :X
hier duwde een of andere promo kerel een bord kruidnootjes onder de neus van mn kind "jij lust vast wel wat lekkers". En dan dat koppie heel sip 'ik mag geen gluten'. In plaats dat ie daar op reageert duwt ie die schotel onder mijn neus, of ik dan wat wilde. Ehm nee?? Ik ga dan toch niet voor de neus van mn sippe kind die boel wel in mn mik proppen? :') denk even na...

Ze weet heus dat er dingen zijn die wij wel eten en die zij niet krijgt, maar ik vond dit zo ontzettend onnodig :X
Hoe vaak Leyla inderdaad nee moet zeggen, das idd zo sneu soms. En dan heb ik soms een jaloerse Jennifer dat er voor Leyla zoveel aandacht is qua eten, en dat ze haar eigen spullen heeft....

Dat druk ik dan ook goed de kop in, je hebt niks om jaloers op te zijn dame.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157330482
Dat van de omgeving herken ik in zekere zin wel, maar dan zit het meer in slecht etiketten lezen of onderschatten hoe moeilijk het is om in een ruimte te zijn met pindasaus of hummus etende mensen zonder ermee in contact te komen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157330494
Dat is nu juist het probleem met al die glutenvrije hipheid overal.
Geen gluten eten omdat men die momenteel evil vindt, of geen gluten eten omdat je darmen daar stuk van gaan en je daar nog dagen lang pijn van hebt.
Wereld van verschil, maar dat zijn de te treffen voorzorgsmaatregelen ook.
.... met gevoel voor drama....
pi_157330498
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:10 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Hoe vaak Leyla inderdaad nee moet zeggen, das idd zo sneu soms.
Dot snapt nog niet dat ze nee moet zeggen, dat maakt het voor ons ook extra spannend.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157330501
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 06:37 schreef Vanyel het volgende:
Maar niemand doet dat toch moedwillig? Meer onwetendheid of stommigheid (dat laatste bij ons dan, hoewel we er dus achteraf wel blij mee zijn).

Zielig van de pistache. Stom hoe je zo eigenlijk altijd en overal toch nog verrast kunt worden.
onwetend ja, dat is het goede woord.

Men vindt het "zielig" dat leyla een banaan bij zich heeft en geen koekje krijgt. Stomme moeder die weer vindt dat haar kind geen koekje mag, hier schat heb je wat lekkers...

Maar ik heb wel even aangekaart of ze een idee had wat de gevolgen zijn...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157330514
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:12 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dot snapt nog niet dat ze nee moet zeggen, dat maakt het voor ons ook extra spannend.
Ja maar dan heb je de truuk nog: Leyla vraagt zitten er gluten in?
- Wat is dat, doe niet zo raar eet gewoon op..

Echt gebeurd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157330567
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:12 schreef Kersjes het volgende:
Dat is nu juist het probleem met al die glutenvrije hipheid overal.
Geen gluten eten omdat men die momenteel evil vindt, of geen gluten eten omdat je darmen daar stuk van gaan en je daar nog dagen lang pijn van hebt.
Wereld van verschil, maar dat zijn de te treffen voorzorgsmaatregelen ook.
Dat hippe is killing.

Ja het aanbod wordt wel meer, in de supermarkt heb je hele schappen met glutenvrije spullen en het wordt betaalbaar...

Maar uit eten... Of er iemand glutenvrij eet omdat dat hip is of omdat iemand echt ziek wordt is nogal een verschil. Iemand die het doet omdat het hip is zal niks merken bij een fout. Dus uiteindelijk zie je dus terug dat er onzorgvuldig wordt omgegaan met glutenvrij eten, want tja, ze merken het toch vaak niet...

Mac donalds doet het wel heel goed. Die kunnen het niet gebruiken dat er een kind ziek wordt van hun nu onwijs gepromote glutenvrije hamburgers.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157330595
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar dan heb je de truuk nog: Leyla vraagt zitten er gluten in?
- Wat is dat, doe niet zo raar eet gewoon op..

Echt gebeurd.
Hopelijk niet iemand die ze (en jullie) vaak tegenkomt?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_157330603
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:18 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Hopelijk niet iemand die ze (en jullie) vaak tegenkomt?
nee, gelukkig niet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157330616
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar dan heb je de truuk nog: Leyla vraagt zitten er gluten in?
- Wat is dat, doe niet zo raar eet gewoon op..

Echt gebeurd.
Jemig :o
.... met gevoel voor drama....
pi_157330672
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:20 schreef Kersjes het volgende:

[..]

Jemig :o
Ik stond dus met tranen in mn ogen idd...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 5 november 2015 @ 10:30:31 #270
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_157330756
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 06:37 schreef Vanyel het volgende:
Maar niemand doet dat toch moedwillig? Meer onwetendheid of stommigheid (dat laatste bij ons dan, hoewel we er dus achteraf wel blij mee zijn).

Zielig van de pistache. Stom hoe je zo eigenlijk altijd en overal toch nog verrast kunt worden.
Die zijn er bij hoor...

He heftig kersjes..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 5 november 2015 @ 10:32:57 #271
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_157330798
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:07 schreef Vanyel het volgende:
:o
Zoveel onwetendheid.

Ik had het eens bij een Marokkaanse bakker. Tegen beter weten in en eeen beetje balorig vroeg ik of ze ook sesamvrij brood had wegens allergie. Ja
hoor.
Ik zie hier veel lekkers met sesamzaad. Maken jullie dat allemaal zelf, en het brood ook?
Jazeker.
Doen jullie dat in dezelfde ruimte?
Ja natuurlijk.
Op hetzelfde werkblad?
Ja.
Dan denk ik niet dat ik het voor mijn dochter zal kopen.
Waarom dan niet, wat gebeurt er dan?
Dan gaat ze dood.
:o :o :o

Beetje cru gezegd, ik weet het, maar leek me fijn als ze tegen een volgende klant niet weer zou zeggen ddat ze sesamvrij had.
Dat zei ik dus ook meest effectieve want dood kent iedereen, ernst van anafylactische shock niet.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 5 november 2015 @ 10:35:56 #272
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_157330844
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar dan heb je de truuk nog: Leyla vraagt zitten er gluten in?
- Wat is dat, doe niet zo raar eet gewoon op..

Echt gebeurd.
Arm ding :{

Maar zo herkenbaar..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_157330928
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:35 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Arm ding :{

Maar zo herkenbaar..
Wat leuker is: Bram eet chips. Papa vraagt mag ik ook een chipje van jou? Waarop Bram zegt, nee daar zitten gluten in.

:')
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157331057
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:41 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat leuker is: Bram eet chips. Papa vraagt mag ik ook een chipje van jou? Waarop Bram zegt, nee daar zitten gluten in.

:')
_O-
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 5 november 2015 @ 12:55:12 #275
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_157333390
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:41 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat leuker is: Bram eet chips. Papa vraagt mag ik ook een chipje van jou? Waarop Bram zegt, nee daar zitten gluten in.

:')
Hahahahahaha
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 13 juni 2016 @ 22:15:16 #276
147316 crew  DJMO
#trut
pi_162991044
Kick voor ludann en Hupje.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 13 juni 2016 @ 22:17:54 #277
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_162991175
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:12 schreef LuDann het volgende:

[..]

Als je hem vindt of opent, wil je mij dan ook even taggen? Lijkt me ook hendig. :Y
dit is ook een soort tag toch ;)

thnx voor het zoeken DJMO
pi_162994084
Dank voor de up!

J heeft KMA en eet dus koemelkvrij. Tot nu toe heeft hij ook geen soja gehad, i.v.m. kans op kruisallergie. In principe raadde de diëtiste sojavrij aan tot een jaar, maar omdat J met 10 maanden nog een reactie had op melk, heb ik tot nu toe geen soja gegeven.
Deze maand staat weer een controle bij de KA gepland en in de zomer de dubbelblinde provocatietest. Is het wijsheid om toch binnenkort soja te gaan proberen, om mee te kunnen nemen naar de arts als daar wél een reactie op komt? Of toch liever wachten tot de 6 mnd reactievrij voorbij zijn?
  dinsdag 14 juni 2016 @ 11:18:59 #279
409579 LuDann
All the way
pi_163000597
Bedankt voor het opsnorren en de tags! ;)

Lastig Hupje. Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat ik zelf zou wachten tot na de afspraak bij de KA. Dan kun je daar met hem bespreken wat je gaat doen naar aanleiding van de resultaten van de thuis provocatie.
  maandag 27 juni 2016 @ 21:14:55 #280
409579 LuDann
All the way
pi_163352277
Ik geloof dat er niet veel leven zit in dit topic, maar ach. Kan ik even van me afschrijven. :P

Morgen hebben wij de huidtest met Wolk (10,5 maanden oud) in het ziekenhuis. Uit een bloedtest met 9 maanden bleek niets, ondanks dat we er behoorlijk zeker van is dat ze allergisch is voor ei en pinda. We zijn nadat ze dat gegeten had een paar keer in het ziekenhuis geëindigd met een acute allergische reactie. Naast het medicijn Tavegyl hebben we ook een epi-pen in huis. We hebben ook melk (of alle zuivel eigenlijk) en soja uit haar dieet geschrapt omdat dat een van de meest voorkomende allergieën zijn. Ik ben op hetzelfde dieet vanwege borstvoeding.

We hopen er met de huidtest achter te komen of ze melk en/of soja wel mag want ik vind het dieet behoorlijk zwaar. We mogen niet thuis provoceren omdat de reacties te hevig waren op ei en pinda en het is mogelijk dat ze op melk en soja reageert met een groeiachterstand en dat merk je pas na een langere periode als de schade al is gedaan.

Nu slaapt Wolk al een tijdje erg slecht en ik vraag me af of er misschien nog een allergie is waar we nog niet van afweten. Naast het lijstje dat ik al geschrapt heb zijn noten, vis en tarwe nog de meest voorkomende allergieen. Ik weet alleen niet of ik dan doorsla. Heeft iemand ervaring met een onrustig slapende baby door een allergie?
  maandag 27 juni 2016 @ 21:54:16 #281
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_163353908
Gluten, Lu?
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 27 juni 2016 @ 21:56:51 #282
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163354011
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 21:14 schreef LuDann het volgende:
Ik geloof dat er niet veel leven zit in dit topic, maar ach. Kan ik even van me afschrijven. :P

Morgen hebben wij de huidtest met Wolk (10,5 maanden oud) in het ziekenhuis. Uit een bloedtest met 9 maanden bleek niets, ondanks dat we er behoorlijk zeker van is dat ze allergisch is voor ei en pinda. We zijn nadat ze dat gegeten had een paar keer in het ziekenhuis geëindigd met een acute allergische reactie. Naast het medicijn Tavegyl hebben we ook een epi-pen in huis. We hebben ook melk (of alle zuivel eigenlijk) en soja uit haar dieet geschrapt omdat dat een van de meest voorkomende allergieën zijn. Ik ben op hetzelfde dieet vanwege borstvoeding.

We hopen er met de huidtest achter te komen of ze melk en/of soja wel mag want ik vind het dieet behoorlijk zwaar. We mogen niet thuis provoceren omdat de reacties te hevig waren op ei en pinda en het is mogelijk dat ze op melk en soja reageert met een groeiachterstand en dat merk je pas na een langere periode als de schade al is gedaan.

Nu slaapt Wolk al een tijdje erg slecht en ik vraag me af of er misschien nog een allergie is waar we nog niet van afweten. Naast het lijstje dat ik al geschrapt heb zijn noten, vis en tarwe nog de meest voorkomende allergieen. Ik weet alleen niet of ik dan doorsla. Heeft iemand ervaring met een onrustig slapende baby door een allergie?
vraag evenstar even. Zij heeft helaas, belachelijk veel ervaring op het gebied van allergieen bij jonge kinderen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 27 juni 2016 @ 22:11:41 #283
409579 LuDann
All the way
pi_163354623
Bedoel je gluten als in coeliakie, Kim?

Bedankt voor de tip, DJMO.

quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 12:55 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]
Lokquote. Hoi. :P
pi_163354676
Wij hebben morgen weer controle bij de kinderarts, dus dan heb ik ook weer wat te vullen hier ;)

J is een heel moeilijke slaper. Toen we nog niet wisten van zijn allergie sliep hij bijna niet, sinds het dieet gaat het veel beter (al blijft het moeizaam). Bij ons hing dat dus duidelijk samen.
Kun je je twijfels niet uiten en kunnen ze dan evt niet meer allergenen testen? Bij zo'n gevoelig meisje zou ik persoonlijk alle 'grote' dingen willen uitsluiten of zeker willen weten, het ongemak van de test heeft ze toch al.

Succes morgen! :*
  maandag 27 juni 2016 @ 22:25:07 #285
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_163355228
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 22:11 schreef LuDann het volgende:
Bedoel je gluten als in coeliakie, Kim?

Bedankt voor de tip, DJMO.

[..]

Lokquote. Hoi. :P
Ja! Ik kan me voorstellen dat ze door de ongemakken die dat met zich meebrengt ook lastiger/onrustiger zouden kunnen slapen en verder is dat een allergie/intolerantie die vanuit mijn visie ook lang kan sluimeren voordat men daar de vinger oplegt. Ik heb er alleen gelukkig weinig ervaring mee, dus misschien is het een waardeloze brainfart
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  maandag 27 juni 2016 @ 22:30:02 #286
409579 LuDann
All the way
pi_163355434
Ah, ik ben benieuwd Hupje. Heb je al weer soja geprobeerd of nog niet?

Wolk slaapt overdag veel beter nu we melk, ei, soja en pinda geschrapt hebben maar 's nachts is het de laatste maanden drama, ze slaapt soms maar 6 uur per nacht. En ik dus nog minder. Nu deed het vandaag opeens *klik* bij me, ik eet tegenwoordig meer brood en noten dan ooit ter vervanging van de andere dingen. Wat nu als het slechte slapen daar door komt?

@Kim: ik sluit niets uit, ik weet dat de middelste van mignonne uiteindelijk ook coeliakie bleek te hebben toen er aan allergie werd gedacht. Het is echter niet het eerste wat in me opkomt. Een allergie voor tarwe kan ook, daar denk ik dan eerder aan.

Edit: oh ja, ik weet trouwens niet precies waar ze op geprikt wordt morgen. Het zou best kunnen dat het een uitgebreide test is, dat was het bloedonderzoek ook.

[ Bericht 10% gewijzigd door LuDann op 27-06-2016 22:38:30 ]
pi_163355922
De mijne sliep ook slecht. Toen ze aan de antihistaminica en corticosteroïdenzalf ging was dat acuut over. Kind had altijd jeuk.

En iets heel anders, wat ik hier al gepost dacht te hebben maar nu zo snel niet zie. We hebben in januari pinda geprovoceerd. Test niet helemaal afgemaakt wegens echt geen pinda's lusten, maar ze heeft het glansrijk, zonder enige reactie, doorstaan. Zomaar over de pinda-allergie heen gegroeid... (over de voedingsreactie dan, bloedwaarden gaven nog wel allergie aan, contact ook een beetje).
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 27 juni 2016 @ 23:01:15 #288
409579 LuDann
All the way
pi_163356862
Wat sneu Vanyel, van de jeuk. Was het eczeem? Wel fijn dat ze over de pinda allergie heen lijkt te zijn! Komt niet zo vaak voor dacht ik, dat ze daar overheen groeien.

Wolk heeft gelukkig geen jeuk of eczeem. Chronische klachten die ze had waren spugen (20 tot 50 keer per dag) en een groeiachterstand. Ze slaapt ook veel makkelijker in en slaapt overdag nu 1,5 tot 2 uur in plaats van 30 tot 45 minuten. En ze is vrolijker.

Ik heb een beetje hap-snap wat zitten teruglezen en zag iets over panda-ogen. Die heeft Wolk ook wel geloof ik.

( O+ )

Hier al een paar weken op dieet, ze waren eerder dieper en donkerder, de wallen.
pi_163361080
Eczeem ja. En die blije snuit heeft idd wel pandaogen ook :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_163364317
Wat fijn, Vanyel! Dan hoef je je in elk geval niet zo'n zorgen te maken of ze per ongeluk pinda binnenkrijgt.

Reactie op het babytopic: Balen, LuDann, dat de huidtest nu niet kan plaatsvinden! Ook stom dat ze dat er niet bij zetten. Hopelijk kun je wel je vragen stellen vanmiddag en kan de test op korte termijn alsnog plaatsvinden.

J heeft nog steeds de Dennie Morgan plooi onder zijn ogen.

Ons bezoek aan de kinderarts: thuis kijken of hazelnoot een reactie geeft (pinda is veilig, weten we inmiddels). De zkhdietist gaat me laten weten wat ik het beste kan geven (zonder koemelk). En ik word gebeld om de provocatietest in te plannen. De bloedtest hoeft niet opnieuw, omdat er de vorige keer geen IgE gemedieerde allergie te zien was en de provocatietest genoeg informatie geeft.
De kinderarts vond alleen de groei in gewicht matig -O-, hij heeft er een notitie van gemaakt om in de gaten te houden. Ik merk dat ik daar een beetje zenuwachtig van word; daar gaan we weer...
  dinsdag 28 juni 2016 @ 12:36:55 #291
409579 LuDann
All the way
pi_163365561
Ja, beetje balen inderdaad, Hupje. (voor de meelezers, Wolk heeft vannacht om 3 uur antihistamine gehad omdat ze ontroostbaar aan het huilen was. In de brief stond geen informatie hierover maar toen ik vanochtend belde om navraag te doen bleek dat de huidtest nu niet door kan gaan. We hebben daar vannacht niet bij stilgestaan)

Oh, heet dat een Dennie Morgan plooi! Ik heb het even door Google heen gehaald, weer iets geleerd.

Spannend, Hupje, de provocatietest. Dubbelblind of niet? Wat vervelend van het gewicht, hoe zag zijn curve eruit? Wolks' gewicht is ook niet om over naar huis te schrijven, maar haar lengte gaat wel eindelijk goed.
  dinsdag 28 juni 2016 @ 12:40:14 #292
409579 LuDann
All the way
pi_163365619
Overigens werd Wolk helemaal rustig nadat we haar antihistamine hebben gegeven. Binnen een 20 minuten sliep ze en bleef slapen, 4 uur achter elkaar. Dat zou aan de ene kant kunnen duiden op inderdaad een allergische reactie maar aan de andere kant heeft dit medicijn ook een licht versuffende werking, dus dat zou het ook kunnen zijn.
pi_163377527
LuDann, ben je wel wat wijzer geworden van je afspraak vanmiddag?

Wij krijgen inderdaad de dubbelblinde provocatietest. De curve is op zich nog niet dramatisch, maar zijn gewicht zakte nu net onder de -1 lijn, waar hij de afgelopen tijd steeds netjes op zat.
  dinsdag 28 juni 2016 @ 22:01:59 #294
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163378809
Ha, ik werd gelokt! Wat wil je weten?

hier mag oudste morgen weer haar jaarlijkse ronde doen.
er zijn er twee afgegaan maar ook 2 bij gekomen.. we zitten dus nog op 29 :+ maar waren er ooit 47 dus heuj winst!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 28 juni 2016 @ 22:17:04 #295
409579 LuDann
All the way
pi_163379370
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:21 schreef Hupje het volgende:
LuDann, ben je wel wat wijzer geworden van je afspraak vanmiddag?

Wij krijgen inderdaad de dubbelblinde provocatietest. De curve is op zich nog niet dramatisch, maar zijn gewicht zakte nu net onder de -1 lijn, waar hij de afgelopen tijd steeds netjes op zat.
Niet echt nee. De afspraak was maar erg kort, ze is niet eens gewogen en gemeten. De KA was erg aardig en begripvol over het slechte slapen maar dacht niet dat een niet onderkend allergeen (die ze via de borstvoeding krijgt) hiervan de schuld te geven was.

Zelf twijfel ik, en dat was dan ook een beetje mijn vraag aan jou, _evenstar_ (en anderen met ervaring). Is in jouw ervaring slecht slapen toe te schrijven aan een allergie of toch niet zozeer?

Verder gaat ze wel goed. De metingen van 3 weken geleden laten zien dat ze in ieder geval in de lengte wel weer groeit, alleen het gewicht laat wat te wensen over. Hier heb ik het niet met de KA over gehad trouwens. Die zien we pas 30 augustus weer voor een huidtest... Tot dan beiden nog op dit dieet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat goed van de afname in allergieën _evenstar_ Hoe oud is je kindje (dochter toch?) nu?
  dinsdag 28 juni 2016 @ 22:57:33 #296
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163380540
Met oudste geen ervaring qua allergie in combinatie met borstvoeding. Met jongste wel die had er paar maar hij is over alles heen gegroeid.
Oudste reageerde vooral met extreem spugen en huiduitslag en sliep enorm veel.
Jongste is echter altijd een slechte slaper geweest.
Wat mij heel erg hielp is echt 3 weken lang elk voedingsmiddel noteren en als ik niet verse producyen gebruikt dan plakte ik de ingredienten lijst er in.
Ook noteerde ik alle bijzonderheden /zijn slaap patroon / luiers/ huiltjes etc.
Hierdoor kreeg ik een heel duidelijk plaatje waar het euvel zat.

En op de foto idd panda oogjes en de "beroemde" dubbele oogleden.

Misschien kun je een dieet dag boek bij houden en wil ik best met je meekijken.
Mijn ervaring is dat vaak artsen soms te snel weg wuiven, maar ook dat ouders soms te panisch zijn en bij een keer krampjes of huildagen al een oordeel maken. Het gevolg daarvan is dat ze soms onnodig dingen weghalen en dan na lange poos weer introduceren en ze dan een keer krampjes hebben want darmen moeten weer even wennen en zo dus vals beeld creeren.

Gluten zou ik echt nog niet als eerste aan denken.

Oh even ter duidelijkheid ik bedoel niemand persoonlijk maar gewoon ervaringen over de jaren.

Oudste dame is 10.5 en heeft naast de allergieen ook lactose- en glutenintollerantie.. ze is altijd een mini mini meiske geweest. MAAR ze is aardig gegroeid Ben dus erg benieuwd naar de stats morgen ahaha.

[ Bericht 1% gewijzigd door _evenstar_ op 28-06-2016 23:52:46 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 29 juni 2016 @ 10:46:36 #297
409579 LuDann
All the way
pi_163386119
Bedankt voor je antwoord, _evenstar_. Wat te panische ouders versus artsen die te snel wegwijven betreft: ik zie dat heel erg in de facebookgroepen over baby's met allergieën waar ik lid van ben. Artsen hebben niet veel tijd voor afspraken en zijn dan niet geneigd uit te leggen waarom ze niet aan een bepaalde allergie denken. Ouders voelen zich dan niet serieus genomen en gaan het in andere hoeken zoeken, zoals de alternatieve hoek. Ik zie soms moeders hele lijsten van soms wel 50 dingen posten die ze niet meer mogen, dat hebben ze dan via bioresonantie ofzo uitgevonden. Inclusief suiker. Nu geloof ik dat veel toegevoegd suiker voor niemand gezond is, maar ik geloof niet dat je daar allergisch voor kunt zijn. En dan blijkt het kind uiteindelijk alleen een KMA te hebben. Dan maak je het als moeder superlastig voor jezelf als je borstvoeding geeft en zoveel moet laten staan, maar voor het kind is het ook niet gezond omdat je dan een heel eenzijdig dieet krijgt.

Maar het is ook zo lastig. Wanneer is iets toe te schrijven aan een allergie en wanneer is het gewoon toeval of ergens anders aan te wijten? Als Wolk iets binnenkrijgt waar ze niet tegen kan dan is dat meteen duidelijk, dan is het een tripje ziekenhuis. Maar daar kwamen we pas met 8 maanden achter, al die tijd had ze die vage klachten doordat ze via de borstvoeding dingen binnenkreeg. Dus ja, dan schiet er bij elke wissewasje toch die allergie door je hoofd terwijl het ook een van die talloze typische babydingen kan zijn.

Een dagboekje is wel een goed idee, ik heb dat eerder gedaan maar toen alleen op de 'grote' klachten gelet zoals spugen en galbulten.

Wat waren de stats vandaag van je oudste?
  woensdag 29 juni 2016 @ 12:00:11 #298
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163387455
1.36 bij 28.2 kg!
prima in verhouding dus.
en op de who op 25ste percentiel ongeveer.
Voor iemand die erg lang niet eens binnen welk percentiel ook viel vind ik het super. Nu wachten op de arts zelf :+


en qua FB groepen is idd waar ik op doelde. Ook gelijk al bij een een keer diarree gillen het is gluten. Alsof het zo tof is dat te hebben :X

[ Bericht 1% gewijzigd door _evenstar_ op 29-06-2016 12:14:52 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 29 juni 2016 @ 20:28:17 #299
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163397715
12 grote buisjes bloed armer :X
Maar ze was super stoer en gaf geen kik of traan!
Ik leverde de lijsten in en ze zei wat zijn de geboorte data ii zeg dat is voor een kind. Balie medewerker verschoot. ze mocht ook vrij wel gelijk de kamer in. ze hadden twee extra zusters maar ze was zo stoer O+ ze ging met Arwen alle kamers af het bakje laten zien en kreeg van allemaal een sticker en knuffel. Echt kind was helemaal blij!
Op de curves die het zkh gebruikt zit ze op iets minder hoog als de WHO maar ze is best gegroeid en goed in verhouding. Ze testen een hoop allergenen met name die een wat heftigere reactie gaven. En ijzer calcium en algemeen bloedbeeld leverwaarden etc.
Dit gaan we telefonisch bespreken en aan de hand daarvan gaan we provocaties doen in het zkh. Ze wil zoveel mogelijk aankomend schooljaar doen.

Hebben daarna maar lekker bij haar favo restaurant gegeten en een kleinigheidje van mama en engelse oma!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_163398395
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:46 schreef LuDann het volgende:Artsen hebben niet veel tijd voor afspraken en zijn dan niet geneigd uit te leggen waarom ze niet aan een bepaalde allergie denken. Ouders voelen zich dan niet serieus genomen en gaan het in andere hoeken zoeken, zoals de alternatieve hoek. Ik zie soms moeders hele lijsten van soms wel 50 dingen posten die ze niet meer mogen, dat hebben ze dan via bioresonantie ofzo uitgevonden. Inclusief suiker. Nu geloof ik dat veel toegevoegd suiker voor niemand gezond is, maar ik geloof niet dat je daar allergisch voor kunt zijn.
Eh kan wel, fructosemalabsorptie. Daar zijn ademtesten voor zoals bij lactose. (Voor volwassenen althans.)
Bioresonantie is niet een betrouwbare methode idd :'). Is zo jammer dat gebrek aan tijd en begrip enzo, dan krijg je idd te vlug de alternatieve hoek waar ze wel wat vinden en halleluja wat blij en dat is dan heilig.
  woensdag 29 juni 2016 @ 21:19:04 #301
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163399417
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:49 schreef Unihipili het volgende:

[..]

Eh kan wel, fructosemalabsorptie. Daar zijn ademtesten voor zoals bij lactose. (Voor volwassenen althans.)
Bioresonantie is niet een betrouwbare methode idd :'). Is zo jammer dat gebrek aan tijd en begrip enzo, dan krijg je idd te vlug de alternatieve hoek waar ze wel wat vinden en halleluja wat blij en dat is dan heilig.
Hahaha ik heb het een keer laten doen. want destijds kende ik niemand met kind met zoveel allergieen en dacht minder belastend etc.
volgens die persoon had ze helemaal geen koemelk allergie etc. terwijl dat juist de meest duidelijk was en ach die reactie op Ei kon echt niet kloppen.
Nee joh we zaten voor Jan l*l op de SEH omdat ze grauwig en koud werd.
safe to say dat ik er Echt geen hoge pet van op heb :')
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')