abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110190537
Tweede Paasdag, Hemelvaart, Eerste Pinksterdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag afschaffen als officiele feestdagen.

In plaats daarvan 5 'vakantieplus'-dagen invoeren. Dat betekent dat de werkgever deze dagen niet mag weigeren mits tijdig bekend gemaakt. Zo kunnen mensen voor wie Tweede Paasdag belangrijk is dat gewoon vieren, moslims Suikerfeest etc. en Elfletterig Eerste en Tweede Darwindag.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_110190618
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar die blijven toch wel, omdat de beminde gelovigen nog steeds vrij zullen nemen op die dagen.

Er komen dan zelfs meer dagen met festiviteiten, omdat andere gelovigen op andere dagen massaal vrij kunnen nemen.
De logica hiervan ontgaat me even volledig...
  woensdag 11 april 2012 @ 17:43:54 #53
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_110190624
Ik ben er wel voor om een collectieve christelijke dag in te ruilen voor bijvoorbeeld een collectieve nationale dag. Bijvoorbeeld 26 juli, de dag dat in 1581 de Acte van Verlatinghe werd getekend, wat het onofficiele begin is van Nederland als onafhankelijke staat.

Ruil daar Tweede Pinksterdag voor in. Ben je ook van dat enorme gat tussen Pinksteren en Kerstmis af, waarin helemaal geen feestdagen vallen en we dus geen enkele dag vrij hebben.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 11 april 2012 @ 17:43:58 #54
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_110190626
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:42 schreef RabbitHeart het volgende:
Dat betekent dat de werkgever deze dagen niet mag weigeren mits tijdig bekend gemaakt.
Dat werkt in de praktijk zo niet.
pi_110190688
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:43 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Waarom niet?
  woensdag 11 april 2012 @ 17:45:21 #56
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_110190695
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:43 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Als je het wettelijk vastlegt, werkt het zo wel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_110190726
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben er wel voor om een collectieve christelijke dag in te ruilen voor bijvoorbeeld een collectieve nationale dag. Bijvoorbeeld 26 juli, de dag dat in 1581 de Acte van Verlatinghe werd getekend, wat het onofficiele begin is van Nederland als onafhankelijke staat.

Ruil daar Tweede Pinksterdag voor in. Ben je ook van dat enorme gat tussen Pinksteren en Kerstmis af, waarin helemaal geen feestdagen vallen en we dus geen enkele dag vrij hebben.
Bevrijdingsdag vind ik eigenlijk ook wel een feestdag waard. 26 juli is een goed idee, zo lekker in de zomer!
  woensdag 11 april 2012 @ 17:46:26 #58
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_110190732
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je het wettelijk vastlegt, werkt het zo wel.
Ja, en als je er consequent gebruik van maakt kun je fluiten naar je promotie.
Ok stelletje hokboeren
pi_110190792
quote:
19s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:27 schreef kingmob het volgende:
Ik begrijp de toegevoegde waarde van welke collectieve dag dan ook niet echt eerlijk gezegd. Dergelijke collectieve dagen ontstaan vanzelf en verdwijnen vanzelf lijkt me.
Neen. Werkgevers kiezen immers voor de centen (op korte termijn) en dat blijft dan dus niet vanzelf. Als je er waarde aan hecht moet je het ook zo nodig durven beschermen ipv te doen alsof het vanzelf wel zo blijft als je stiekem misschien toch wel prettig vindt.

quote:
Kerst en oud&nieuw bijvoorbeeld zullen vast blijven bestaan voor de meeste mensen, maar ik denk dat met Koninginnedag al heel veel mensen gewoon liever willen werken. Waarom niet de keuze aan iedereen houden?
Omdat je dan onder het mom van keuze feitelijk en praktisch de keuzevrijheid vermindert. Als we even van de waarschijnlijk onjuiste veronderstelling uitgaan dat je zelf zou kunnen kiezen wanneer je een vrije dag opneemt en je werkgever het niet opdraagt heb je dan 2 opties:
Je werkt of je viert individueel je vrije dag.
Nu heb je 3 opties: je werkt, je viert individueel je vrije dag, of je viert collectief die vrije dag.

Nou heeft misschien niet iedereen werk waarbij die ook op een vrije dag kan werken, er zijn genoeg dagen in het jaar dat dat wel kan. De beperking op de keuzevrijheid betreft dus slechts het moment en alleen voor een beperkte groep. Als de collectieve vrije dag wordt afgeschaft kan je niet meer iets collectief vieren, niet die ene dag, maar helemaal geen dag meer, het hele jaar door niet, altijd. Het is er gewoon niet meer, dus kun je er ook niet voor kiezen.

Netto lever je dus heel veel keuzevrijheid in, in plaats van dat je meer keuzevrijheid zou krijgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_110190866
Gaan we hier nou ook al ruzie over maken? Pffff, hard werken man dat fokken.

Mijn voorstel: zoeken jullie het effe lekker uit, ik vind alles best. Huidige situatie prima. Helft eraf en vrij te besteden terug, ook prima. Liever niet meteen zo'n radicale omwenteling vlak nadat de paus ons bijna is vergeten.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_110191094
Weinig mensen weten uberhaupt waar Pinksteren voor staat.
  woensdag 11 april 2012 @ 18:01:50 #62
3542 Gia
User under construction
pi_110191343
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:55 schreef RabbitHeart het volgende:
Vurige tongen!!! Toch? :P :9 :6 })
pi_110191347
In een tijd van toenemende individualisering is een collectieve vrije dag volgens mij een van de laatste zaken die je moet willen laten verdwijnen...

De keuzevrijheid lijkt misschien wel leuk, maar is echt niet alleen maar leuk. De enkele die hard Remie (schijn je tegenwoordig met 11 letters te spellen... ;)) daargelaten... collectieve dagen worden op prijs gesteld. Het is vaak een tijd die mensen met gezin of familie spenderen. En ja, dat kun je ook zo plannen als je keuzevrijheid hebt, maar de praktijk zal dan anders zijn. En het belang van familie (of welke sociale samenhang dan ook) wordt m.i. nogal eens onderschat.

Ook voor werkgevers heeft het een functie. Collectief vrij is bedrijf dicht. Uitzonderingen daargelaten... Het afschaffen van collectieve dagen zorgt voor meer openingstijden, waardoor de bezetting op die dagen gemiddeld 98% is als ik even snel reken. Dan kan dat inhouden dat je meer personeel nodig hebt, of dat jouw personeel een tandje bij moet zetten... hoe dan ook: het is weinig efficiënt.

Nee, m.i. overheersen de nadelen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_110191409
quote:
Neuken.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  woensdag 11 april 2012 @ 18:06:19 #65
3542 Gia
User under construction
pi_110191523
quote:
11s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De logica hiervan ontgaat me even volledig...
De kerstmarkten zullen niet verdwijnen als Kerst niet meer verplicht vrij is, bijvoorbeeld.

Andersgelovigen kunnen op hun feestdagen ook makkelijker festiviteiten plannen als ze meer verlofdagen hebben. Kans is ook groot dat niet gelovigen geïnteresseerd zijn en dan vrij nemen, net zoals ze een dagje vrij zouden kunnen nemen voor de kerstmarkt.

Ook de koopzondagen van de winkelboulevards zullen doorgaan. Waarschijnlijk niet per se op 2de paasdag, maar op een willekeurige zondag. Mensen die daarnaar toe willen, gaan dan toch wel.
  woensdag 11 april 2012 @ 18:09:06 #66
3542 Gia
User under construction
pi_110191621
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:01 schreef DS4 het volgende:

Ook voor werkgevers heeft het een functie. Collectief vrij is bedrijf dicht. Uitzonderingen daargelaten... Het afschaffen van collectieve dagen zorgt voor meer openingstijden, waardoor de bezetting op die dagen gemiddeld 98% is als ik even snel reken. Dan kan dat inhouden dat je meer personeel nodig hebt, of dat jouw personeel een tandje bij moet zetten... hoe dan ook: het is weinig efficiënt.
Dat zal voor bepaalde bedrijven gelden. Toch zijn er bedrijven die met een collectief bedrijfsuitje doordraaien met een minimale bezetting. Altijd van die figuren die niet mee willen en liever werken.

Als dát kan, kan dat met Kerst, Pasen en Pinksteren ook.
pi_110192294
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:09 schreef Gia het volgende:

Dat zal voor bepaalde bedrijven gelden. Toch zijn er bedrijven die met een collectief bedrijfsuitje doordraaien met een minimale bezetting. Altijd van die figuren die niet mee willen en liever werken.

Als dát kan, kan dat met Kerst, Pasen en Pinksteren ook.
In plaats van met het bedrijfsuitje meegaan gewoon op de zaak blijven en werken... dat is echt wezenlijk anders dan niet meegaan met het bedrijfsuitje en daar extra vrije dagen voor krijgen...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 11 april 2012 @ 18:42:17 #68
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_110192889
Ga toch weg. Irritant gedoe, zelfbeschikkingsfetisjisme. Je hebt genoeg "eigen" vrije dagen om naar believen in te delen. Niks mis met collectief vrij, die negen dagen per jaar.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 april 2012 @ 18:45:51 #69
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_110193051
We hebben in NL in vergelijking met andere landen al heel weinig van dit soort dagen. Lekker houden dus.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 11 april 2012 @ 18:49:04 #70
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_110193198
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:45 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat de werkgever dat soms gewoon niet wil en dan heb je als werknemer niet zo veel meer in te brengen, omdat wellicht het gevolg is dat je baan dan op het spel staat.
  woensdag 11 april 2012 @ 19:26:54 #71
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110195158
En die zogenaamde christelijke feestdagen zijn net zo religieus als je ze zelf maakt.

Tot iemand voor mij moet gaan beslissen wanneer ik wel en niet mag werken...
  woensdag 11 april 2012 @ 19:27:34 #72
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110195194
"Omdat de werkgever dat soms gewoon niet wil en dan heb je als werknemer niet zo veel meer in te brengen, omdat wellicht het gevolg is dat je baan dan op het spel staat. "

Dan pak je dat aan, niet dit als excuus gebruiken om iedereen verplicht thuis te laten zitten, lekker collectief :')
  woensdag 11 april 2012 @ 19:40:40 #73
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_110196145
quote:
14s.gif Op woensdag 11 april 2012 15:23 schreef Elfletterig het volgende:
Goed opinie-artikel in HP/De Tijd over feestdagen. Onderstaand een ingekorte versie:

[..]

Bron (en compleet artikel) : http://hpdetijd.nl/2012-04-06/weg-met-de-vrije-dagen

Aanvullend, de kalender van feestdagen:

[..]

Ik heb me (vooral) maandag ook weer stierlijk zitten vervelen. Gedwongen vrij, omdat christenen een dag eerder iets met Jezus herdenken. Waarom is religieuze idioterie als Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag een officiële feestdag, terwijl Bevrijdingsdag nog steeds een halfbakken feestdag is?

En wordt het ook niet eens tijd voor een - verplichte - feestdag om de zegeningen van het atheïsme en humanisme (wezenlijke stromingen in ons land) te vieren? Ik pleit voor 12 februari: de geboortedag van Darwin. Maar andere voorstellen zijn ook welkom.
in meerdere opzichten met TS eens
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  woensdag 11 april 2012 @ 19:41:26 #74
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_110196191
quote:
boeit dat? Kan jij alle negen planeten van ons zonnestelsel in de juiste volgorde opnoemen?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_110196934
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:41 schreef Outlined het volgende:

[..]

boeit dat? Kan jij alle negen planeten van ons zonnestelsel in de juiste volgorde opnoemen?
Niet in de juiste volgorde...

Ik zou liever op bevrijdingsdag vrij willen, of 26 juli in plaats van een Christelijke feestdag waarvan niemand weet wat het betekent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')