abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 april 2012 @ 03:28:40 #1
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_110047901
Dit is toch niet langer te verkopen aan de bevolking.
Wie snapt dit nog ????

http://www.telegraaf.nl/b(...)r_voedselbank__.html

quote:
vr 06 apr 2012, 07:51 | 269 reacties
|
Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM - Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend.
Volgens Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1 Journaal.

Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. „Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.

Tegelijk neemt de toevoer van voedsel aan de voedselbank af. Dat is een trend die vorig jaar ook al zichtbaar was. „Er zijn genoeg overschotten, maar die komen niet naar ons toe”, zei Sies.

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  zondag 8 april 2012 @ 03:32:15 #2
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_110047926
quote:
Tegelijk neemt de toevoer van voedsel aan de voedselbank af. Dat is een trend die vorig jaar ook al zichtbaar was. „Er zijn genoeg overschotten, maar die komen niet naar ons toe”, zei Sies.
Weet niet of het al besproken is maar ik denk dat ik weet waar die overschotten blijven. De afgelopen tijd nemen de marktkramen met goedkoop eten dat bijna over de datum is erg toe. Ik vermoed dat zij het eten voor een prikkie verkopen aan die marktkoopmannen.
pi_110047992
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 03:18 schreef Tayu het volgende:

[..]

Veel succes, de winkels zijn dicht morgen :D

Weet je iig zeker dat je bijzonder goedkoop uit bent ;)
AH hier is elke dag open, 7-24.
Op zon- en feestdagen is het 16-24.
pi_110048003
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 03:32 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Weet niet of het al besproken is maar ik denk dat ik weet waar die overschotten blijven. De afgelopen tijd nemen de marktkramen met goedkoop eten dat bijna over de datum is erg toe. Ik vermoed dat zij het eten voor een prikkie verkopen aan die marktkoopmannen.
Of het gaat naar de dierentuin. Of wordt gewoon weggeflikkerd.
pi_110048103
quote:
9s.gif Op zondag 8 april 2012 03:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

AH hier is elke dag open, 7-24.
Op zon- en feestdagen is het 16-24.
Hier niet, hier is morgen (eerste paasdag) toch echt alles dicht. Zelfs de AH XL.
  zondag 8 april 2012 @ 03:50:03 #6
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_110048118
quote:
9s.gif Op zondag 8 april 2012 03:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Of het gaat naar de dierentuin. Of wordt gewoon weggeflikkerd.
Door de crisis kopen winkels voorzichtiger in zodat er minder overblijft om weg te geven.
pi_110048125
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2012 03:50 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Door de crisis kopen winkels voorzichtiger in zodat er minder overblijft om weg te geven.
Daar merk ik niets van als ik door de winkel loop.
  zondag 8 april 2012 @ 03:54:58 #8
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_110048175
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 03:50 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ja C1000 heeft nu vaker dan ooit vleeswaren die je voor soms maar de helft van de oorspronkelijke prijs meekrijgt.
  zondag 8 april 2012 @ 03:56:38 #9
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_110048196
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 03:50 schreef Tayu het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/359578-voedselbanken-groeien-te-snel.html

Bovendien houden bedrijven als Albert Heijn minder voedsel over. Ze leveren vooral minder vers voedsel. Dat komt doordat ze onder druk van de economische crisis scherper inkopen en minder grote voorraden opbouwen
pi_110048211
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 03:54 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Ja C1000 heeft nu vaker dan ooit vleeswaren die je voor soms maar de helft van de oorspronkelijke prijs meekrijgt.
In mijn woonplaats was de AH XL eerder nooit open op zondag. Op zaterdagavond sloeg ik dan mijn slag waar het om afgeprijsde producten ging (vooral vleeswaren). Sinds ze ook op zondag geopend zijn (behalve dus vandaag), is die pret over :(
pi_110048259
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2012 03:56 schreef Flow3r het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/359578-voedselbanken-groeien-te-snel.html

Bovendien houden bedrijven als Albert Heijn minder voedsel over. Ze leveren vooral minder vers voedsel. Dat komt doordat ze onder druk van de economische crisis scherper inkopen en minder grote voorraden opbouwen
Dat is eigenlijk ook wel heel logisch in deze tijd. In de AH waar ik altijd mijn boodschappen doe, merk ik daar echter niets van.
pi_110048326
Volgens mij wordt er nog steeds nog net zoveel weggegooid als voorheen.

Zag dit gister:

quote:
Zembla over voedselverspilling.

Een pak melk dat een dag of twee over de houdbaarheidsdatum is of een blik soep dat net een maand te lang in de kast heeft gestaan. Veel mensen eten dat niet meer.

Bij elkaar wordt er in Nederland eten en drinken met een totale waarde van bijna vijf miljard euro op de vuilnisbelt gegooid. Veel daarvan is nog prima eetbaar. Het Vara-programma Zembla onderzoekt de houdbaarheidsdatum.

Te gebruiken tot
Op zeer bederfelijke producten moet van de wet de tekst ‘Te gebruiken tot’ met een datum staan. Dit zijn bijvoorbeeld vleesproducten en zijn minder dan vijf dagen te bewaren. Na de genoemde datum kun je het product het beste weggooien.

Tenminste houdbaar tot
Op andere producten moet een ‘Ten minste houdbaar tot-datum’ of ‘THT-datum’ staan. Dit geeft niet aan dat een product hierna is bedorven, maar dat de fabrikant de kwaliteit na afloop van de termijn niet meer kan garanderen. Veel 'overdatum'producten zijn dan nog heel goed te eten, maar worden toch vaak weggegooid. Zembla onderzoekt waarom het voedsel weggegooid wordt en wie er echt belang heeft bij een uiterste houdbaarheidsdatum.

Terugkijken:
Zembla, vrijdag 9 maart om 21.20 uur op Nederland 2
  zondag 8 april 2012 @ 07:39:15 #13
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_110049054
Ik weet niet of het al gepost was maar even voor de mensen die het niet weten. De voedsel bank is niet vrij toegankelijk. Je moet er met de billen bloot.

Particulieren kunnen zich niet rechtstreeks aanmelden bij de voedselbank.
Indien u zich wilt laten registreren voor een voedselpakket, dient u de volgende documenten te overleggen: Inkomensverklaring (loon of uitkering), huur en huurtoeslag, kosten energie en water, kinderbijslag, voorlopige teruggave (kindgebonden budget enz.) van de belasting, reiskosten woon-werk, reiskosten schoolgaande kinderen, eventuele schulden (zie Aanmeldingsformulier). Aan de hand van bankafschriften (aaneengesloten over 3 maanden) wordt mede inzage gegeven in bovenstaande gegevens.

1. De norm
Bij de toekenning van voedselpakketten gaat de Voedselbank uit van het besteedbaar maandelijks inkomen van een huishouden (voor voeding, kleding e.d.) nadat de vaste lasten betaald zijn. Een huishouden komt in aanmerking voor een voedselpakket wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen valt:

NORMBEDRAGEN 1-persoonshuishouden ¤ 180,00

Bij meerpersoonshuishoudens is dit bedrag voor iedere volgende volwassene binnen het huishouden te vermeerderen met
¤ 60,00

En voor ieder kind t/m 18 jaar dat tot het huishouden behoort (zonder eigen inkomen) te vermeerderen met
¤ 50,00

Voorbeelden:
- 2 volwassenen zonder kinderen = ¤ 180+60 = ¤ 240,00
- 2 ouders met 2 kinderen (12 en 16 jaar, beide kinderen zonder eigen inkomen) = ¤ 180+60+50+50 = ¤ 340,00

2. Hoe bereken je of de norm van toepassing is?
Het loon (AOW, WAO, WW, etc) moet verminderd worden met alle vaste lasten: huur, gas/water/licht, zorg- en andere verzekeringen, aantoonbare schulden (alleen die bij schuldsanering bekend zijn).
Huurtoeslag, teruggave belastingen, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kostgeld kinderen moet er worden bijgeteld. Kinderbijslag en vakantiegeld worden niet meegerekend.
In Inkomsten en Lasten worden al deze posten toegelicht en op een rijtje gezet.
3. Hoe moet worden aangetoond dat iemand in de doelgroep valt?
Aan de hand van bankafschriften (aaneengesloten over 3 maanden) wordt inzage gegeven in de gegevens die bevestigd moeten worden. Alleen dan kan een handtekening worden gezet.

4. Wat betekent de handtekening?
Een handtekening onder het ingevulde formulier betekent dat voldaan wordt aan de criteria en dat deze zijn gecontroleerd door degene die de handtekening heeft gezet.

5. En verder….
Aangegeven moet worden voor hoe lang de hulp, naar verwachting, noodzakelijk is. Er moet immers naar gestreefd worden dat er op korte of lange termijn een oplossing voor de noodsituatie komt. Periodiek moet getoetst (kunnen) worden of de hulp nog steeds noodzakelijk is.

Er moet met de grootst mogelijke zorg gewaakt worden over de privacy van degenen die de pakketten ontvangen. Hun gegevens mogen derhalve niet aan anderen ter beschikking worden gesteld of ter inzage worden gegeven. De Voedselbank en iedereen die bij de uitdeling of toekenning van de pakketten betrokken is, is verplicht zich hieraan strikt te houden. De gegevens dienen uitsluitend om de continuïteit te kunnen garanderen voor het geval de uitdelende instantie of persoon haar taak niet meer kan of wil verrichten, om vast te kunnen leggen tot wanneer de hulp noodzakelijk is en als verantwoording ten opzichte van sponsors en andere belanghebbenden wat er met de ingezamelde goederen gebeurt.

Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
  zondag 8 april 2012 @ 08:29:10 #14
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110049239
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 07:39 schreef Ryker het volgende:
Ik weet niet of het al gepost was maar even voor de mensen die het niet weten. De voedsel bank is niet vrij toegankelijk. Je moet er met de billen bloot.

Particulieren kunnen zich niet rechtstreeks aanmelden bij de voedselbank.
Indien u zich wilt laten registreren voor een voedselpakket, dient u de volgende documenten te overleggen: Inkomensverklaring (loon of uitkering), huur en huurtoeslag, kosten energie en water, kinderbijslag, voorlopige teruggave (kindgebonden budget enz.) van de belasting, reiskosten woon-werk, reiskosten schoolgaande kinderen, eventuele schulden (zie Aanmeldingsformulier). Aan de hand van bankafschriften (aaneengesloten over 3 maanden) wordt mede inzage gegeven in bovenstaande gegevens.

1. De norm
Bij de toekenning van voedselpakketten gaat de Voedselbank uit van het besteedbaar maandelijks inkomen van een huishouden (voor voeding, kleding e.d.) nadat de vaste lasten betaald zijn. Een huishouden komt in aanmerking voor een voedselpakket wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen valt:

NORMBEDRAGEN 1-persoonshuishouden ¤ 180,00

Bij meerpersoonshuishoudens is dit bedrag voor iedere volgende volwassene binnen het huishouden te vermeerderen met
¤ 60,00

En voor ieder kind t/m 18 jaar dat tot het huishouden behoort (zonder eigen inkomen) te vermeerderen met
¤ 50,00

Voorbeelden:
- 2 volwassenen zonder kinderen = ¤ 180+60 = ¤ 240,00
- 2 ouders met 2 kinderen (12 en 16 jaar, beide kinderen zonder eigen inkomen) = ¤ 180+60+50+50 = ¤ 340,00

2. Hoe bereken je of de norm van toepassing is?
Het loon (AOW, WAO, WW, etc) moet verminderd worden met alle vaste lasten: huur, gas/water/licht, zorg- en andere verzekeringen, aantoonbare schulden (alleen die bij schuldsanering bekend zijn).
Huurtoeslag, teruggave belastingen, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kostgeld kinderen moet er worden bijgeteld. Kinderbijslag en vakantiegeld worden niet meegerekend.
In Inkomsten en Lasten worden al deze posten toegelicht en op een rijtje gezet.
3. Hoe moet worden aangetoond dat iemand in de doelgroep valt?
Aan de hand van bankafschriften (aaneengesloten over 3 maanden) wordt inzage gegeven in de gegevens die bevestigd moeten worden. Alleen dan kan een handtekening worden gezet.

4. Wat betekent de handtekening?
Een handtekening onder het ingevulde formulier betekent dat voldaan wordt aan de criteria en dat deze zijn gecontroleerd door degene die de handtekening heeft gezet.

5. En verder….
Aangegeven moet worden voor hoe lang de hulp, naar verwachting, noodzakelijk is. Er moet immers naar gestreefd worden dat er op korte of lange termijn een oplossing voor de noodsituatie komt. Periodiek moet getoetst (kunnen) worden of de hulp nog steeds noodzakelijk is.

Er moet met de grootst mogelijke zorg gewaakt worden over de privacy van degenen die de pakketten ontvangen. Hun gegevens mogen derhalve niet aan anderen ter beschikking worden gesteld of ter inzage worden gegeven. De Voedselbank en iedereen die bij de uitdeling of toekenning van de pakketten betrokken is, is verplicht zich hieraan strikt te houden. De gegevens dienen uitsluitend om de continuïteit te kunnen garanderen voor het geval de uitdelende instantie of persoon haar taak niet meer kan of wil verrichten, om vast te kunnen leggen tot wanneer de hulp noodzakelijk is en als verantwoording ten opzichte van sponsors en andere belanghebbenden wat er met de ingezamelde goederen gebeurt.

maar met het invullen / verzamelen van de gegevens kan een ambtenaar van de gemeente helpen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_110049460
Voor elke instantie waar je extra's kunt halen moet je met de billen bloot.
Je geeft toestemming voor inzage in bankgegevens en belastingdienst.
pi_110050214
quote:
4s.gif Op zondag 8 april 2012 09:08 schreef Lalin het volgende:
Je moet niet zeiken, maar je moet blij zijn dat je wat extra krijgt.
pi_110050650
quote:
waarom denk je dat dat zo is?
pi_110051035
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:17 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je moet niet zeiken, maar je moet blij zijn dat je wat extra krijgt.
Ik zeik niet, het is een feit waar ik geen probleem mee, en ook geen last van heb.

In mijn optiek zeiken de mensen die geen idee hebben van de feiten en vooral de realiteit. :)
pi_110051040
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:09 schreef Lalin het volgende:

[..]

Ik zeik niet, het is een feit waar ik geen probleem mee, en ook geen last van heb.

In mijn optiek zeiken de mensen die geen idee hebben van de feiten en vooral de realiteit. :)
Waarom zeur je dan dat je met de billen bloot moet?
pi_110051069
Ik zeur niet. :)
pi_110051076
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:11 schreef Lalin het volgende:
Ik zeur niet. :)
Toch wel.
pi_110051103
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Toch wel.
Probeer mij dan maar uit te leggen wat jij onder zeuren verstaat want ik begrijp je niet. :)
pi_110051126
quote:
Volledig terecht.
pi_110051130
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:14 schreef Lalin het volgende:

[..]

Probeer mij dan maar uit te leggen wat jij onder zeuren verstaat want ik begrijp je niet. :)
Die post van je over met de billen bloot.
pi_110051213
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die post van je over met de billen bloot.
Ik schrijf niet dat ik dat erg vind, ik vind dat normaal en het is een feit.

Jij leest dat ik zeur omdat je beeld van de zogenaamde uitkeringstrekker / bijstandstrekker of hoe men mensen ook categoriseert al vast staat.

Ik ben geen van allen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')