quote:vr 06 apr 2012, 07:51 | 269 reacties
|
Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM - Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend.
Volgens Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1 Journaal.
Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. „Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.
Tegelijk neemt de toevoer van voedsel aan de voedselbank af. Dat is een trend die vorig jaar ook al zichtbaar was. „Er zijn genoeg overschotten, maar die komen niet naar ons toe”, zei Sies.
quote:Nemen we voor het gemak bijstandsmoeder Ingrid met kinderen Geert (12) en Geertje (8). De vader van de kinderen en vriend van Ingrid; Henk is nu al acht jaar dood. Ingrid woont te Amsterdam.
Inkomen:
Bijstand: ¤ 935,49 (alleenstaande ouder met minderjarige kinderen)
huurtoeslag ¤ 205 per maand (op 425 + 25 euro huur)
kindgebonden budget ¤ 84 per maand (
zorgtoeslag ¤ 69 per maand
Kinderbijslag: 166,23 euro (per maand!)
ANW: heb ik niet meegenomen in berekening
Inkomsten: 1459 euro netto.
Uitgaven:
Huur: 425 kale huur en 25 euro servicekosten, totaal 450 euro huur (sociale huurwoning)
Gas/water/licht: 175 euro
Verzekering(en): 95 euro voor het gezin zorgverzekering, 45 inboedel en WA.
Gemeentebelastingen: 0 euro (kwijtschelding)
Waterschap: 0 euro (kwijtschelding)
Telefoon/internet: 40 euro
Uitgaven: 800 euro
Verschil inkomsten en uitgaven: 659 euro.
Ik neem aan dat de zorgverzekering basis is?quote:Op zaterdag 7 april 2012 17:28 schreef detulp050 het volgende:
Nemen we voor het gemak bijstandsmoeder Ingrid met kinderen Geert (12) en Geertje (8). De vader van de kinderen en vriend van Ingrid; Henk is nu al acht jaar dood. Ingrid woont te Amsterdam.
Inkomen:
Bijstand: ¤ 935,49 (alleenstaande ouder met minderjarige kinderen)
huurtoeslag ¤ 205 per maand (op 425 + 25 euro huur)
kindgebonden budget ¤ 84 per maand (
zorgtoeslag ¤ 69 per maand
Kinderbijslag: 166,23 euro (per maand!)
ANW: heb ik niet meegenomen in berekening
Inkomsten: 1459 euro netto.
Uitgaven:
Huur: 425 kale huur en 25 euro servicekosten, totaal 450 euro huur (sociale huurwoning)
Gas/water/licht: 175 euro
Verzekering(en): 95 euro voor het gezin zorgverzekering, 45 inboedel en WA.
Gemeentebelastingen: 0 euro (kwijtschelding)
Waterschap: 0 euro (kwijtschelding)
Telefoon/internet: 40 euro
Uitgaven: 800 euro
Verschil inkomsten en uitgaven: 659 euro.
Ik hoor graag waar ik de fout inga.
Soms heb je alleen maar een beetje pech nodig, om in die situatie terecht te kunnen komen. Dat geldt ook voor een deel van de mensen die in de schuldhulpverlening is beland.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:15 schreef gomi het volgende:
@ tayu:
Nee, ik hoop dat ook niet en ga daar ook niet vanuit tbh.
Ik ben voor een vangnet voor mensen die dat nodig hebben. Ik ben echter tegen t toelaten tot allerlei extraatjes voor mensen die in de schuldhulpverlening tertdechtkomen omdat ze op afbetaling allerlei zooi kochten omdat de buren dat ook hadden. Dat vangnet is imo niet voor dat type mensen.
In alles wordt flink gesnoeid de laatste tijd.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:22 schreef Jellereppe het volgende:
Maar daarentegen is in Nederland wel alles goed geregeld. Je hebt een sociale vangnet als er iets misgaat en iedereen heeft toegang tot zorg. Hoewel dat de laatste tijd ook wat minder wordt.
en dat is duis waarom ik t had over een hoop en niet over iedereenquote:Op zaterdag 7 april 2012 19:20 schreef Tayu het volgende:
[..]
Soms heb je alleen maar een beetje pech nodig, om in die situatie terecht te kunnen komen. Dat geldt ook voor een deel van de mensen die in de schuldhulpverlening is beland.
hoezo opzij leggen? Daar is een vangnet voor opgezet imo. Als iemand geld kan sparen van die voorzieningen, zijn die voorzieningen te hoogquote:Op zaterdag 7 april 2012 19:20 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de zorgverzekering basis is?
Nou weet ik niet hoe het in Amsterdam is, maar in mijn gemeente heb je een collectieve verzekering incluis AV voor iedereen met een inkomen tot 110% van het bijstandsniveau, waardoor de premie sinds kort wat lager uitvalt dan normaal. Je bent weliswaar niet verplicht eraan deel te nemen, maar de consequentie is wel dat je niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komt als je te maken krijgt met ziektekosten die anders gedekt zouden zijn door de verzekering. Daarnaast is het sowieso onverantwoord om geen AV te hebben als je kinderen hebt.
Maar ja, of het nou 659 of 640 euro zijn die overblijven maakt eigenlijk niet zoveel uit. Afgaand op de bedragen van het Nibud gaan daar maandelijks 425 euro af aan gezonde voeding. Blijft dus iets van ongeveer 225 euro over 'de rest'. Daarvan zet je als je verstandig bent zo'n 150 euro opzij, 75 als afschrijving van je inboedel en 50 voor de kleding van je kinderen en 25 euro voor noodgevallen (gat in een broek gevallen, scheur in de jas, schoen voortijdig overleden, die dingen die veel te vaak gebeuren bij kinderen). Blijft dus zo'n pakweg 75 euro over. Daarvan gaan er per kind 20 euro naar een sportclub of andere buitenschoolse activiteiten, en laten we zeggen 15 euro aan schoonmaakmiddelen en persoonlijke hygiëne. Heeft moeders nog 20 euro over voor haar eigen kleding en sociale leven. Een dagje Efteling met de kinderen spaart moeders dus bij elkaar door haar kleding te kopen bij het Leger des Heils oid en zich elk sociaal leven buiten gratis visite aan bekenden te ontzeggen.
Helaas. Vooral de kosten in de zorg lopen de spuigaten uit. Een grote hap van de Nederlandse begroting gaat daar naar toe. Ook het hoger onderwijs wordt steeds minder toegankelijk. ¤ 10.000 voor een jaartje premaster. Hoeveel mensen kunnen dat opbrengen. Maar gelukkig hebben we een (sociaalquote:Op zaterdag 7 april 2012 19:22 schreef Tayu het volgende:
[..]
In alles wordt flink gesnoeid de laatste tijd.
idd, voor dingen als medische voorzieningen, goed ondderwijs voor iedereen. Dat zijn zaken waar ik wel met alle liefde voor betaalquote:Op zaterdag 7 april 2012 19:22 schreef Jellereppe het volgende:
Maar daarentegen is in Nederland wel alles goed geregeld. Je hebt een sociale vangnet als er iets misgaat en iedereen heeft toegang tot zorg. Hoewel dat de laatste tijd ook wat minder wordt.
Hiervoor wil ik wel een paar euro extra aan belasting betalen.
Helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:27 schreef gomi het volgende:
[..]
idd, voor dingen als medische voorzieningen, goed ondderwijs voor iedereen. Dat zijn zaken waar ik wel met alle liefde voor betaal
Ik vind 425 euro voeding voor een vrouw en twee kinderen erg aan de hoge kant. 75 euro per maand afschrijving van de inboedel is ook vreselijk hoog. Vervanging van koelkast/wasmachine is ook een gemeentelijk potje voor als het nodig is.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:20 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de zorgverzekering basis is?
Nou weet ik niet hoe het in Amsterdam is, maar in mijn gemeente heb je een collectieve verzekering incluis AV voor iedereen met een inkomen tot 110% van het bijstandsniveau, waardoor de premie sinds kort wat lager uitvalt dan normaal. Je bent weliswaar niet verplicht eraan deel te nemen, maar de consequentie is wel dat je niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komt als je te maken krijgt met ziektekosten die anders gedekt zouden zijn door de verzekering. Daarnaast is het sowieso onverantwoord om geen AV te hebben als je kinderen hebt.
Maar ja, of het nou 659 of 640 euro zijn die overblijven maakt eigenlijk niet zoveel uit. Afgaand op de bedragen van het Nibud gaan daar maandelijks 425 euro af aan gezonde voeding. Blijft dus iets van ongeveer 225 euro over 'de rest'. Daarvan zet je als je verstandig bent zo'n 150 euro opzij, 75 als afschrijving van je inboedel en 50 voor de kleding van je kinderen en 25 euro voor noodgevallen (gat in een broek gevallen, scheur in de jas, schoen voortijdig overleden, die dingen die veel te vaak gebeuren bij kinderen). Blijft dus zo'n pakweg 75 euro over. Daarvan gaan er per kind 20 euro naar een sportclub of andere buitenschoolse activiteiten, en laten we zeggen 15 euro aan schoonmaakmiddelen en persoonlijke hygiëne. Heeft moeders nog 20 euro over voor haar eigen kleding en sociale leven. Een dagje Efteling met de kinderen spaart moeders dus bij elkaar door haar kleding te kopen bij het Leger des Heils oid en zich elk sociaal leven buiten gratis visite aan bekenden te ontzeggen.
Maar daar heb jij als buitenstaander dus helemaal geen zicht op. Dus zodra jij iemand treft in de schuldsanering of een bezoek aan de voedselbank, ga jij meteen af op je eigen vooronderstelling: "Eigen schuld, dikke bult".quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:23 schreef gomi het volgende:
[..]
en dat is duis waarom ik t had over een hoop en niet over iedereen
hmm nee. Ik ga daar niet zomaar vanuit. Iig niet op de manier waarop jij er blijkbaar vanuitgaat dat ik dat zou doenquote:Op zaterdag 7 april 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar daar heb jij als buitenstaander dus helemaal geen zicht op. Dus zodra jij iemand treft in de schuldsanering of een bezoek aan de voedselbank, ga jij meteen af op je eigen vooronderstelling: "Eigen schuld, dikke bult".
In je posts in het vorige deel, deed je toch wel dergelijke stellige uitspraken. Het is iig duidelijk dat dat toch wel jouw eerste uitgangspunt is.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:34 schreef gomi het volgende:
[..]
hmm nee. Ik ga daar niet zomaar vanuit. Iig niet op de manier waarop jij en blijkbaar vanuitgaat dat ik dat zou doen
nee, dat is jouw invulling. Ik heb t steeds gehad over een deel. Jij vult nu dingen in op jouw manier.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:35 schreef Tayu het volgende:
[..]
In je posts in het vorige deel, deed je toch wel dergelijke stellige uitspraken. Het is iig duidelijk dat dat toch wel jouw eerste uitgangspunt is.
Lees maar in mijn antwoord hoeveel daarvan overblijft als je er verstandig mee omgaat, het is geen geen vetpot. Je kan ermee rondkomen, dat wel, maar veel meer ook niet.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:15 schreef klipper het volgende:
Als je zo leest wat ze per maand binnen kunnen halen aan uitkering, kindgebonden budget, huursubsidie, kwijtscheldingen, kinderbijslag, enz, enz, is het blijkbaar gewoon nog veel te veel.
Je hebt de plicht om voor je eigen levensonderhoud te voorzien, en wanneer dat tijdelijk door omstandigheden niet lukt het recht op wat hulp.
Deze hulp moet echter niet een structureel karakter krijgen, dat is waar het hier misgaat.
quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:37 schreef gomi het volgende:
[..]
nee, dat is jouw invulling. Ik heb t steeds gehad over een deel. Jij vult nu dingen in op jouw manier.
Ik zie waarschijnlijk een deel over het hoofd hier?quote:Op zaterdag 7 april 2012 18:38 schreef gomi het volgende:
Eigen schuld. Op t grote voet leven en de rest van de maatschappij met hun rotzooi opzadelen.
Veel werkenden hebben amper een vetpot, het verschil tussen bijstand en werk is voor veel te veel mensen nog steeds te klein.quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:38 schreef moussie het volgende:
[..]
Lees maar in mijn antwoord hoeveel daarvan overblijft als je er verstandig mee omgaat, het is geen geen vetpot. Je kan ermee rondkomen, dat wel, maar veel meer ook niet.
Dat is op zich ook niet erg hoor, het is bedoeld als tijdelijk vangnet, en zelfs als moeder met jonge kinderen heb je tegenwoordig de mogelijkheid om te werken, er is nu wel ruimschoots opvang mogelijk die ook nog eens betaalbaar is.
Maar lang niet iedereen in de bijstand is redelijk jong en gezond, er zitten juist vrij veel mensen arbeidsongeschikt in de (aanvullende) bijstand, die zijn merendeels voor een werkgever zo onaantrekkelijk dat ze er nooit meer uitkomen .. en daar gaat het dus mis. De bedragen zijn bedoeld als tijdelijk vangnet, als je er langdurig gebruik van moet maken kom je op gegeven moment klem te zitten, daarvoor is een onverwachte hoge uitgave genoeg
Precies, want als je in de bijstand zit en kanker krijgt oid, dan mag je best door de maatschappij uitgekotst worden. Toch?quote:Op zaterdag 7 april 2012 19:45 schreef klipper het volgende:
[..]
Veel werkenden hebben amper een vetpot, het verschil tussen bijstand en werk is voor veel te veel mensen nog steeds te klein.
Juist dit verschil moet behoorlijk groot zijn.
Ik zou ook een groot voorstander zijn om bijstandstrekkers geen geld te geven maar hulp in de vorm van pakketten en of bonnen.
En verzamelhuizen zou ook geen slecht idee zijn.
Het handje op houden moet zo onaantrekkelijk mogelijk zijn, schaamtegevoel is wat dat betreft dan ook niet erg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |