quote:vr 06 apr 2012, 07:51 | 269 reacties
|
Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM - Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend.
Volgens Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1 Journaal.
Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. „Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.
Tegelijk neemt de toevoer van voedsel aan de voedselbank af. Dat is een trend die vorig jaar ook al zichtbaar was. „Er zijn genoeg overschotten, maar die komen niet naar ons toe”, zei Sies.
Ja maar denk jij dat die terugkomen???quote:
http://www.bnr.nl/topic/s(...)geld-komt-niet-terugquote:Bos: Grieks geld komt niet terug
quote:. "Stop met de illusie dat we al ons geld terugkijken", wilde Bos kwijt. "Dat krijgen we niet."
Bos sprak op een bijeenkomst waar Olli Rehn, de eurocommissaris voor economische en financiële zaken, de eerste 'Europe Lecture' zal uitspreken. De eurolanden hebben Griekenland, Portugal en Ierland de afgelopen tijd noodsteun gegeven.
Bos is niet de eerste prominent die voorspelt dat Europa weinig tot niets terugziet van de Griekse lening. Zo ging Willem Buiter, hoofdeconoom bij de Amerikaanse bank Citigroup, hem voor. Buiter zei onlangs op BNR dat de kans daarop 'levens- en stervensgroot' is.
Dit dus. Hoe vaak zie je niet mensen in items die hierover gemaakt worden dat ze in de auto aan komen rijden met het mobieltje in de hand. Het is maar waar je prioriteiten liggen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:42 schreef kawotski het volgende:
Ik zou wel eens inzicht willen hebben in het financiele huishouden van die voedselbank bezoekers.
Borrelpraatquote:Op vrijdag 6 april 2012 12:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit dus. Hoe vaak zie je niet mensen in items die hierover gemaakt worden dat ze in de auto aan komen rijden met het mobieltje in de hand. Het is maar waar je prioriteiten liggen.
Waarom, ik ken een paar mensen die in een bijstand positie zitten. Maar die kunnen prima rondkomen van dat geld. het is geen vetpot, en overbodige luxe is er niet. maar je hoeft niet dakloos te zijn of te verhongeren en daar is de bijstand voor bedoelt.quote:
Met schoolgaande kinderen en wonend in het westen des lands, tuuuuurlijk.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
die kunnen prima rondkomen van dat geld
Dus iedereen in de bijstand woont in het westen en heeft schoolgaande kinderenquote:Op vrijdag 6 april 2012 12:58 schreef niels0 het volgende:
[..]
Met schoolgaande kinderen en wonend in het westen des lands, tuuuuurlijk.
Vaak speelt er meer namelijk schulden en die kunnen eigen schuld zijn(te luxe leven en dat financieren met leningen) of buiten eigen schuld zijn (b.v. schulden overhouden na verkoop van een huis). Moeilijk wat over te zeggen zonder specifieke achtergronden van mensen te kennen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom, ik ken een paar mensen die in een bijstand positie zitten. Maar die kunnen prima rondkomen van dat geld. het is geen vetpot, en overbodige luxe is er niet. maar je hoeft niet dakloos te zijn of te verhongeren en daar is de bijstand voor bedoelt.
Je mag als plaatselijke winkelier niet maar een voedselbank helpen, dat gaat landelijk waardoor het vaak niet genoeg is en de eisen daarvoor dus niet worden gehaald.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:03 schreef sleepingbeauty het volgende:
Goed dat ze er zijn, maar schandalig dat zoveel mensen er op terug moeten vallen om te kunnen leven op een min of meer normale manier.
Vaak zijn de pakketten niet je van het, bijvoorbeeld 75% bestaat uit koek of toastjes, maar dan nog goed werk van de voedselbanken.
Als aanvulling zou het ook goed zijn als de plaatselijke winkeliers ook mee zouden helpen, ben er van overtuigd dat ook die genoeg hebben dat niet meer verkocht kan worden. Vervolgens wordt het vernietigd, terwijl het in principe nog wel gegeten kan worden.
Ik denk niet dat mensen onterecht van de voedselbank gebruik maken. Ik denk dat een groot deel van de mensen die er gebruik van maakt verkeerde prioriteiten heeft en dat is een essentieel verschil.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:10 schreef eight het volgende:
De aandacht kan m.i. beter uitgaan naar de vraag waarom de overschotten niet bij de voedselbanken terechtkomen, dan over het kleine groepje mensen die onterecht gebruikt maakt van de voedselbanken.
Iedereen die een beetje kan nadenken.quote:Dit is toch niet langer te verkopen aan de bevolking.
Wie snapt dit nog ????
Dit! In NL hoeft niemand van de honger dood te gaan, tenzij je in het verleden keuzes hebt gemaakt die verkeerd uitvielen. Risico inventarisatie bij moeilijke en lastige keuzes helpt dit te vermijden. Als je dat niet kan, dan vraag je dat iemand anders te doen.quote:Ik denk niet dat mensen onterecht van de voedselbank gebruik maken. Ik denk dat een groot deel van de mensen die er gebruik van maakt verkeerde prioriteiten heeft en dat is een essentieel verschil.
Meestal is gezond voedsel dan weer niet goedkoopquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Iedereen die een beetje kan nadenken.
[..]
Dit! In NL hoeft niemand van de honger dood te gaan, tenzij je in het verleden keuzes hebt gemaakt die verkeerd uitvielen. Risico inventarisatie bij moeilijke en lastige keuzes helpt dit te vermijden. Als je dat niet kan, dan vraag je dat iemand anders te doen.
Stoppen met roken, auto verkopen en gezond goedkoop voedsel kopen zal voor velen al een oplossing zijn.
Niemand is verantwoordelijk voor jouw keuzes en elke keuze heeft een consequentie, die je moet onderzoeken. Als je dat niet doet, kan je niet andere hiervoor verantwoordelijk stellen, tenzij je bent opgelicht.
Persoonlijk denk ik dat bij de meeste mensen met schulden toch een eigen beslissing in het verleden de basis vormt voor de problemen in het heden. Alleen bij mensen die door gezondheidsklachten in de problemen zijn gekomen kun je spreken van volledig buiten hun schuld.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Meestal is gezond voedsel dan weer niet goedkoopen helaas zijn er echt wel mensen die, volledig buiten hun schuld, in financiele problemen komen...percentages ken ik niet maar ik ken er wel eentje persoonlijk, alleen heeft hij het zonder hulp weten op te lossen alhoewel het wel 10 jaar van zijn leven heeft gekost om alle schulden tot de laatste cent te betalen...en zonder voedselbank want die was er nog niet.
http://www.voedselbankennederland.nl/quote:De Europese Unie heeft een voedselhulpprogramma bestemd voor àlle lidstaten. Dit jaar wordt voedsel ter waarde van 500 miljoen euro verdeeld onder de 20 landen die zich daarvoor hebben aangemeld. Nederland is daar niet bij, wèl landen als België, Luxemburg en Frankrijk. 18 miljoen burgers uit die 20 landen ontvangen groente, fruit, granen, aardappels, rijst, pasta, zuivel, vlees en vis. De helft van alle voedsel dat de Europese voedselbanken uitdelen komt uit dit Europese voedselhulpprogramma! Als Nederland mee zou doen, zou in één klap voedsel ter waarde van 15 miljoen euro beschikbaar komen voor de Nederlanders die ook afhankelijk zijn van voedselhulp. Deze voedselhulp wordt door de Europese Unie betaald en kost Nederland dus NIETS! Een simpel verzoek van onze regering aan Europa is voldoende en vervolgens kan zij de uitvoering aan de voedselbanken overlaten. De voedselbanken in Nederland vormen immers een uitstekende infrastructuur die zich elke dag bewijst en door meer dan 6.000 vrijwilligers wordt gerund. Onze regering blijft echter weigeren om ook Nederlandse burgers die te weinig te eten hebben gebruik te laten maken van dit gratis Europese voedselhulpprogramma! Argument van de regering: voedselhulp is sociaal beleid en daar is elke lidstaat zelf verantwoordelijk voor.
Een onbegrijpelijk argument omdat we als grootste nettobetaler van de Europese Unie wèl aan dit voedselhulpprogramma meebetalen Daar komt bij dat 20 andere landen wel van dit programma gebruik maken en zelfs nu meer krijgen, omdat het deel dat eigenlijk voor ons land bestemd is verdeeld wordt tussen de landen die wèl deelnemen!
Voedselbanken zijn dan ook een korte termijn oplossing. Als je jarenlang afhankelijk bent van de voedselbanken is er idd. vaak sprake van verkeerde prioriteiten stellen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen onterecht van de voedselbank gebruik maken. Ik denk dat een groot deel van de mensen die er gebruik van maakt verkeerde prioriteiten heeft en dat is een essentieel verschil.
Het beperken van overschotten staat al jaren op de agenda maar blijkt in de praktijk toch lastig te zijn. Het is wel mogelijk maar niet altijd rendabel. vb: de broodafdeling van de supermarkt bakt meestal slechts op 1 of 2 momenten het brood en stuurt vervolgens personeel naar huis. Hierdoor krijg je wel meer waste maar dat verlies is lager dan de loonkosten waar je op bespaart.quote:Supermarkten en toeleveranciers zijn bezig de overschotten zoveel mogelijk te beperken door beter te plannen om op die manier minder voorraden te hebben waardoor er uiteindelijk ook minder hoeft te worden weggegooid. Kosten besparingen zodat ze de producten in de supermarkt goedkoper kunnen houden.
Bij deze persoon zeker niet eigen schuld, anderen kan ik uiteraard niets over zeggen maar als je inderdaad door gezondheidsproblemen in de schulden komt (en dat is tegenwoordig niet zo heel moeilijk meer met het uitkleden van de zorgverzekeringen) dan ben je mooi het haasje als je inderdaad geen geld meer gaat overhouden omdat je voorzieningen/medicijnen nodig hebt die niemand meer gaat vergoeden en waar je niet zonder mee kunt.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat bij de meeste mensen met schulden toch een eigen beslissing in het verleden de basis vormt voor de problemen in het heden. Alleen bij mensen die door gezondheidsklachten in de problemen zijn gekomen kun je spreken van volledig buiten hun schuld.
Sommige dingen zijn een must om uit de bijstand te komen. Zoals een auto.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit dus. Hoe vaak zie je niet mensen in items die hierover gemaakt worden dat ze in de auto aan komen rijden met het mobieltje in de hand. Het is maar waar je prioriteiten liggen.
Grote onzin. Ik vind dat zo'n verschrikkelijke dooddoener. Toen ik begon te werken had ik ook geen auto. Mocht ik door onvoorziene omstandigheden ook in de bijstand komen dan is de auto het eerste wat weg gaat. Dat ding is pure luxe en daar betaal je ook voor. Als ik geen financiele middelen heb om te eten EN om een auto te onderhouden, dan kies ik toch voor het eten.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:31 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn een must om uit de bijstand te komen. Zoals een auto.
quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:31 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn een must om uit de bijstand te komen. Zoals een auto.
Tot je potentiële werkgever tegen jou zegt: Eigen vervoer?quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Grote onzin. Ik vind dat zo'n verschrikkelijke dooddoener. Toen ik begon te werken had ik ook geen auto. Mocht ik door onvoorziene omstandigheden ook in de bijstand komen dan is de auto het eerste wat weg gaat. Dat ding is pure luxe en daar betaal je ook voor.
Als iedereen nou zo intelligent was als jij zouden we uiteraard stukken minder problemen hebben in dit land. Helaas is dat niet zo en gebeurt het geregeld dat mensen door het nemen van risico's op momenten dat het kan in de problemen raken als de omstandigheden onverwacht veranderen .. dat hoeft geen ziekte te zijn, kan ook zo iets 'simpels' zijn als je bedrijf dat failliet gaat ..quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat bij de meeste mensen met schulden toch een eigen beslissing in het verleden de basis vormt voor de problemen in het heden. Alleen bij mensen die door gezondheidsklachten in de problemen zijn gekomen kun je spreken van volledig buiten hun schuld.
Mijn zoon had zijn baan niet gekregen als hij geen auto zou hebben gehad, dus niks dooddoenerquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Grote onzin. Ik vind dat zo'n verschrikkelijke dooddoener. Toen ik begon te werken had ik ook geen auto. Mocht ik door onvoorziene omstandigheden ook in de bijstand komen dan is de auto het eerste wat weg gaat. Dat ding is pure luxe en daar betaal je ook voor.
Dan zou ik ja zeggen en als hij dan zegt je bent aangenomen neem ik een klein krediet ergens en koop direct een kleine goedkope auto.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:34 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Tot je potentiële werkgever tegen jou zegt: Eigen vervoer?
Wat je natuurlijk direct krijgt als je al maanden of jaren thuis gezeten hebt........pfff hopelijk ben je slimmer.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dan zou ik ja zeggen en als hij dan zegt je bent aangenomen neem ik een klein krediet ergens en koop direct een kleine goedkope auto.
Bij een eigen bedrijf loop je altijd risico op een faillissement. Daar moet je van te voren rekening mee houden. Daar staat toch een eigen keuze aan de basis.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:35 schreef moussie het volgende:
[..]
Als iedereen nou zo intelligent was als jij zouden we uiteraard stukken minder problemen hebben in dit land. Helaas is dat niet zo en gebeurt het geregeld dat mensen door het nemen van risico's op momenten dat het kan in de problemen raken als de omstandigheden onverwacht veranderen .. dat hoeft geen ziekte te zijn, kan ook zo iets 'simpels' zijn als je bedrijf dat failliet gaat ..
Ja tegen woekerrentes misschienquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:41 schreef klipper het volgende:
[..]
Wat je natuurlijk direct krijgt als je al maanden of jaren thuis gezeten hebt........pfff hopelijk ben je slimmer.
Nee, ik heb een sociaal netwerk waarin ik dat zelf regel slimpie. Ik help nou ook wel eens iemand, en ik weet dat er dan ook mensen zullen zijn die bereid zijn mij te helpen. Slimmerdquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:41 schreef klipper het volgende:
[..]
Wat je natuurlijk direct krijgt als je al maanden of jaren thuis gezeten hebt........pfff hopelijk ben je slimmer.
Noem mij 1 functie die je krijgt nadat je jaren thuis hebt gezeten, waarbij een auto verplicht is???? Ik daag je uit. mensen die jarenlang thuis zitten in de bijstand zijn meestal niet degenen met de hoogste opleidingen, dus ik wil wel eens weten voor welke functies een auto dan een verplichting is?quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:41 schreef klipper het volgende:
[..]
De vraag of je eigen vervoer hebt is heel normaal hoor. Als werkgever zit je niet echt te wachten op iemand zonder eigen vervoerquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Noem mij 1 functie die je krijgt nadat je jaren thuis hebt gezeten, waarbij een auto verplicht is???? Ik daag je uit. mensen die jarenlang thuis zitten in de bijstand zijn meestal niet degenen met de hoogste opleidingen, dus ik wil wel eens weten voor welke functies een auto dan een verplichting is?
als je een auto nodig hebt voor het uitoefenen van je functie dient je werkgever dat te regelen in de vorm van een lease auto.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Mijn zoon had zijn baan niet gekregen als hij geen auto zou hebben gehad, dus niks dooddoener
onzin, wat maakt het een werkgever nou uit of je een auto hebt als je maar op tijd op je werk verschijntquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:47 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
De vraag of je eigen vervoer hebt is heel normaal hoor. Als werkgever zit je niet echt te wachten op iemand zonder eigen vervoer
Precies op deze manier heb ik dat destijds ook gedaan. Verzekering, belasting en onderhoud zijn gewoon te hoog op momenten dat je weinig te besteden hebt en daarnaast is een 2de hands auto kopen zodra je weer werk hebt zo gepiept.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dan zou ik ja zeggen en als hij dan zegt je bent aangenomen neem ik een klein krediet ergens en koop direct een kleine goedkope auto.
subsidie van Brussel , dan is het kringetje weer rondquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Is een fonds of iets dergelijks niet een optie voor de voedselbank ondersteuning ?
Derde rangs burger? wat the fuck!!!! Is het hebben van geen auto nou al genoeg om je minder van te voelen? Ik ken zat mensen die geen auto hebben, met of zonder werk. Voor degene met werk is het zelfs een bewuste keuze, denk jij echt dat ik op die mensen neer kijk omdat ze geen auto hebben. Ik vind het sowieso een verschrikkelijke trend om je status te ontlenen aan materieel bezit.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Functie ? je bedoelt de algehele noodzakelijkheid in vele gevallen, of wil je iedereen degraderen tot 3e rangs burgers.
Ik vind deze dagen een auto vaak geen luxe meer, net zoals tv en internet, dat hoort er bij tegenwoordig. Familie woont verder, afspraken door de gehele gemeente etc. ( tuurlijk, openbaar vervoer ) Maar dat loopt ook erg op !
FOK! blijft me verbazen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Functie ? je bedoelt de algehele noodzakelijkheid in vele gevallen, of wil je iedereen degraderen tot 3e rangs burgers.
Ik vind deze dagen een auto vaak geen luxe meer, net zoals tv en internet, dat hoort er bij tegenwoordig. Familie woont verder, afspraken door de gehele gemeente etc. ( tuurlijk, openbaar vervoer ) Maar dat loopt ook erg op !
het is zo triest dat het weer dolkomisch wordquote:
Met status heeft het erg weinig van doen, dat zegt meer iets over jouw beleving van een auto denk ik..quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Derde rangs burger? wat the fuck!!!! Is het hebben van geen auto nou al genoeg om je minder van te voelen? Ik ken zat mensen die geen auto hebben, met of zonder werk. Voor degene met werk is het zelfs een bewuste keuze, denk jij echt dat ik op die mensen neer kijk omdat ze geen auto hebben. Ik vind het sowieso een verschrikkelijke trend om je status te ontlenen aan materieel bezit.
maar als ik moest kiezen tussen vreten en een auto dan was de keuze heel snel gemaakt, dan was die auto direct weg. Maar dat vind ik dus geen armoede, dat vind ik prioriteiten stellen.
En binnen een gemeente kun je prima fietsen, dat de meesten daar tegenwoordig al te lui voor zijn is wel tekenend voor hun vermogen om zelf weer aan het werk te komen
verklaar je nader?quote:
Jij zegt dat ik mensen degradeer tot derde rangs burgers door hun auto ter discussie te stellen. Dus jij ontleent daar status aan. Of wil je nu weer iets anders beweren?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:05 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Met status heeft het erg weinig van doen, dat zegt meer iets over jouw beleving van een auto denk ik..
Ik heb het puur over praktische zaken.
Ach, ik denk gewoon graag mee voor anderen. Ik begrijp de reactie prima hoor van jouw kant.quote:
Nee dat zei ik ook niet, ik zeg zou je mensen willen degraderen tot 3e rangs burgers !quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij zegt dat ik mensen degradeer tot derde rangs burgers door hun auto ter discussie te stellen. Dus jij ontleent daar status aan. Of wil je nu weer iets anders beweren?
Welke praktische zaken heb je het dan over. Want ik kan geen enkele praktische verklaring geven om een auto te zien als eerste levensbehoefte.
Natuurlijk is het een eigen keuze, behalve als je ziek wordt is het dat altijd. Maar die keuze, hoe verantwoord ook op het moment dat je hem neemt, kan verkeerd uitpakken waardoor je in een klap met een gigantische berg schulden zit en zonder inkomen ..quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Bij een eigen bedrijf loop je altijd risico op een faillissement. Daar moet je van te voren rekening mee houden. Daar staat toch een eigen keuze aan de basis.
Eeuh, als mijn werkende 20-jarige zoon thuis zou blijven wonen zouden we het met de nieuwe gezinsnorm voor de bijstand moeten doen met 855 euro per maand. Nou verdient mijn zoon net even meer dan dat, dus ik zou uit de bijstand geknikkerd worden. En dan zouden we ons moeten zien te redden van nog geen 900 euro per maand. Na het betalen van de prioriteiten, en dat is incluis wegenbelasting, internet en mobiele telefoon (nodig voor zijn werk), zou er amper geld over zijn om van te eten, laat staan te leven. Dus nee, ons sociale stelsel was misschien een van de besten, maar dat is het niet meer, er wordt gewoon gehakt met een botte bijlquote:En ik zeg niet dat ik mensen niet wil helpen. Ik denk dat ons sociale stelsel ondanks alle bezuinigingen nog steeds 1 van de besten op deze wereld is en dat als mensen hun prioriteiten beter stellen er niemand gebruik van de voedselbank hoeft te maken.
En hoeveel verdient je 20 jarige zoon ?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:10 schreef moussie het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een eigen keuze, behalve als je ziek wordt is het dat altijd. Maar die keuze, hoe verantwoord ook op het moment dat je hem neemt, kan verkeerd uitpakken waardoor je in een klap met een gigantische berg schulden zit en zonder inkomen ..
[..]
Eeuh, als mijn werkende 20-jarige zoon thuis zou blijven wonen zouden we het met de nieuwe gezinsnorm voor de bijstand moeten doen met 855 euro per maand. Nou verdient mijn zoon net even meer dan dat, dus ik zou uit de bijstand geknikkerd worden. En dan zouden we ons moeten zien te redden van nog geen 900 euro per maand. Na het betalen van de prioriteiten, en dat is incluis wegenbelasting, internet en mobiele telefoon (nodig voor zijn werk), zou er amper geld over zijn om van te eten, laat staan te leven. Dus nee, ons sociale stelsel was misschien een van de besten, maar dat is het niet meer, er wordt gewoon gehakt met een botte bijl
Dus zijn we terug bij mijn punt dat jij mensen als derde rangs ziet omdat ze geen auto hebben. Jij doet dat ik niet.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Nee dat zei ik ook niet, ik zeg zou je mensen willen degraderen tot 3e rangs burgers !
Ik denk bijvoorbeeld aan boodschappen, spullen vervoeren of aanschaffen bv.
Ik gun iedereen een bepaalde kwaliteit van leven, alleen denk ik dat mijn perceptie van het woord kwaliteit van leven een andere inhoud heeft als velen anderen. Ik vind veel meer kwaliteit in leven in het tijd doorbrengen met vrienden en familie. Over het algemeen boeit materieel bezit me niet zoveel als anderen in deze maatschappij.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dit soort gesprekken moeten denk ik vooral gaan over de morele vraag of we andere mensen die het moeilijk hebben, of veel moeilijker dan anderen, of we die mensen gunnen dat ze een bepaalde kwaliteit van leven hebben ? Toch.
Volgens de meesten hier is het verschrikkelijk en ben je derde rangs burger als je geen auto hebtquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:16 schreef Copycat het volgende:
Een autoloos bestaan is echt geen moeilijk bestaan, hoor.
Hoeveel dat precies is gaat je niet aan, het is voldoende om te weten dat het minimumjeugdloon voor een 20-jarige met 890 euro zo'n 35 euro hoger is dan de gezinsnorm voor een gezin van twee volwassenen waarvan eentje onder de 21.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En hoeveel verdient je 20 jarige zoon ?
En dan maar kankeren dat we in nederland mensen laten creperen, omdat ze geen auto hebben.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:16 schreef Copycat het volgende:
Een autoloos bestaan is echt geen moeilijk bestaan, hoor.
Dat dacht ik dus al. Je kan dus prima leven op gedeelde kosten van de Staat en je zoon.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:18 schreef moussie het volgende:
[..]
Hoeveel dat precies is gaat je niet aan, het is voldoende om te weten dat het minimumjeugdloon voor een 20-jarige met 890 euro zo'n 35 euro hoger is dan de gezinsnorm voor een gezin van twee volwassenen waarvan eentje onder de 21.
het is hier echt verschrikkelijk, mensen sterven van de honger in hun eigen auto'squote:Op vrijdag 6 april 2012 14:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan maar kankeren dat we in nederland mensen laten creperen, omdat ze geen auto hebben.
Hele volksstammen hebben nog nooit een auto gezien en leven op drie graankorrels, maar nee, hier in Nederland, daar hebben we het pas slecht! Je wordt gewoon gekort op je uitkering als je een werkende zoon of dochter hebt die bijdraagt in de toch al riante uitkeringspot! Huhuhuhu! Nederland
Shit.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
Volgens de meesten hier is het verschrikkelijk en ben je derde rangs burger als je geen auto hebt
Het gaat er niet om dat je ook echt 3e rang zou zijn, maar om het idee dat je mensen buitensluit van bepaalde basale zaken. Dat is iets anders dan dat je bewust de keuze maakt om geen auto te hebben en lekker gaat wandelen door de provincie..quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens de meesten hier is het verschrikkelijk en ben je derde rangs burger als je geen auto hebt
Een auto is GEEN basale zaak. Nooit. En dat zal het ook nooit worden ook.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat je ook echt 3e rang zou zijn, maar om het idee dat je mensen buitensluit van bepaalde basale zaken. Dat is iets anders dan dat je bewust de keuze maakt om geen auto te hebben en lekker gaat wandelen door de provincie..
Het schijnt bewezen te zijn dat mensen psychische armoede erger ervaren als de werkelijke armoede !quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan maar kankeren dat we in nederland mensen laten creperen, omdat ze geen auto hebben.
Hele volksstammen hebben nog nooit een auto gezien en leven op drie graankorrels, maar nee, hier in Nederland, daar hebben we het pas slecht! Je wordt gewoon gekort op je uitkering als je een werkende zoon of dochter hebt die bijdraagt in de toch al riante uitkeringspot! Huhuhuhu! Nederland
Tja, schijnbaar ben je nu wel een derderangs burger. Ik hoop dat je het je niet teveel aantrektquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Shit.
Ik heb alweer een jaar of drie geen eigen auto. In het begin raakte ik half in paniek: zonder auto! Dat kan toch niet. Maar al snel raakte ik niet alleen gewend, maar ook verknocht aan het fietsen.
En heb ik echt een auto nodig, vanwege afstand of bagage, regel ik binnen een paar minuten een Greenwheels.
Ik heb gehoord dat mensen in Amerika doodgaan van de honger. Verschrikkelijk.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
het is hier echt verschrikkelijk, mensen sterven van de honger in hun eigen auto's. Dat dit kan in Nederland
3e rangs burger! Hoe kun je zo leven!?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Shit.
Ik heb alweer een jaar of drie geen eigen auto. In het begin raakte ik half in paniek: zonder auto! Dat kan toch niet. Maar al snel raakte ik niet alleen gewend, maar ook verknocht aan het fietsen.
En heb ik echt een auto nodig, vanwege afstand of bagage, regel ik binnen een paar minuten een Greenwheels.
Ik sla me er wel doorheen. Met pijn. En moeite.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:23 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tja, schijnbaar ben je nu wel een derderangs burger. Ik hoop dat je het je niet teveel aantrekt
Hoe worden mensen die geen auto bezitten buitengesloten van de meest bassale zaken? Dat is echt alleen in je hoofd zo. Als ik mijn auto morgen de deur uit doe kan ik me nog steeds prima redden zonder.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat je ook echt 3e rang zou zijn, maar om het idee dat je mensen buitensluit van bepaalde basale zaken. Dat is iets anders dan dat je bewust de keuze maakt om geen auto te hebben en lekker gaat wandelen door de provincie..
Als je alles op loop- en fiets afstand hebt zitten is dat makkelijk praten, maar er zijn ook heel wat mensen die in kleinere gemeenten wonen en grotere afstanden moeten afleggen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dus zijn we terug bij mijn punt dat jij mensen als derde rangs ziet omdat ze geen auto hebben. Jij doet dat ik niet.
Ik haal ook boodschappen op de fiets, wat is daar mis mee? Wat zou ik moeten aanschaffen als ik in de bijstand zou zitten en ik al moeite genoeg heb om mijn hoofd boven water te houden?
Vraag je nou gewoon eens af: als jij de keuze zou hebben tussen autorijden of verhongeren, wat zou je dan kiezen.
Voor mij is de keuze heel makkelijk, als ik in die positie zou zitten zou de auto het allereerste zijn dat zou verdwijnen.
Nee, een dak ook boven je hoofd ook niet. Het gaat wel over de gehele context en niet de echte noozakelijke zaken als eten en drinken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een auto is GEEN basale zaak. Nooit. En dat zal het ook nooit worden ook.
Het gaat over de beleving zeg maar, living a poor mans life in a rich mans world !quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:24 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hoe worden mensen die geen auto bezitten buitengesloten van de meest bassale zaken? Dat is echt alleen in je hoofd zo. Als ik mijn auto morgen de deur uit doe kan ik me nog steeds prima redden zonder.
Een dak boven je hoofd is redelijk basaal. Een autodak daarentegen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Nee, een dak ook boven je hoofd ook niet. Het gaat wel over de gehele context en niet de echte noozakelijke zaken als eten en drinken.
Een dak boven je hoofd, kleding en eten zijn primaire levensbehoeftes. Een auto niet, niet, niet. Zal het ook nooit wordenquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Nee, een dak ook boven je hoofd ook niet. Het gaat wel over de gehele context en niet de echte noozakelijke zaken als eten en drinken.
De gehele context bevat niks anders dan de simpele waarheid dat een Auto, net zoals een TV of een fontein in je tuin, nooit en te nimmer onder het kopje 'basale zaken' vallen maar onder het kopje 'luxe voor de verwende Nederlander'.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Nee dat snap ik ook wel..quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een dak boven je hoofd, kleding en eten zijn primaire levensbehoeftes. Een auto niet, niet, niet. Zal het ook nooit worden
Heb je het stukje over psychische armoede gelezen en begrepen ?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De gehele context bevat niks anders dan de simpele waarheid dat een Auto, net zoals een TV of een fontein in je tuin, nooit en te nimmer onder het kopje 'basale zaken' vallen maar onder het kopje 'luxe voor de verwende Nederlander'.
ah, nu op die fiets (of auto, maar net waar je je happy mee voelt).quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:26 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Het gaat over de beleving zeg maar, living a poor mans life in a rich mans world !
Maar op de één of andere manier krijg ik beelden van melaatsen buiten de stadsmuur te zien..quote:
Misschien moeten we de langdurig werklozen maar met behoud van uitkering naar de derde wereld sturen, dan hebben ze die psychologische spanningen in ieder geval niet meer.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:27 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Heb je het stukje over psychische armoede gelezen en begrepen ?
Dat ligt dan toch echt aan jouw hoge dramagehalte.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:29 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar op de één of andere manier krijg ik beelden van melaatsen buiten de stadsmuur te zien..
Ja, maar zonder bron kan ik dat niet serieus nemen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:27 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Heb je het stukje over psychische armoede gelezen en begrepen ?
Op deze manier kunnen we alles bagataliseren. Kun je het je niet indenken allemaal, of ken je het fenomeen niet.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
ah, nu op die fiets (of auto, maar net waar je je happy mee voelt).
Maar als maatschappij kunnen we iemand beleving niet veranderen, dus zeg ik iedereen 3000 euro bijstand. Dan hoeft niemand zich meer arm te voelen. (ga ik morgen ook mijn baan opzeggen)
Welk gedeelte van 'mijn bijstand komt te vervallen' begrijp je niet?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:20 schreef Scorpie het volgende:
Dat dacht ik dus al. Je kan dus prima leven op gedeelde kosten van de Staat en je zoon.
Het kan maar duidelijk zijn !!quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:30 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat ligt dan toch echt aan jouw hoge dramagehalte.
Zijn ze spontaan genezen van hun onderbuik gevoelens om maar de grootste plasma TV die er is te vinden binnen de Mediamarkt te kopen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Misschien moeten we de langdurig werklozen maar met behoud van uitkering naar de derde wereld sturen, dan hebben ze die psychologische spanningen in ieder geval niet meer.
ik zie hier al 3 dingen die weg kunnen: auto (met dus ook verzekering, wegenbelasting, benzine en afschrijving), internet is ook niet nodig (dat kun je ook gratis in de bibliotheek) en als hij echt een mobiel voor zijn werk nodig had dan kreeg hij daar wel een vergoeding voor of zelfs een mobiel van de zaakquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:10 schreef moussie het volgende:
. Na het betalen van de prioriteiten, en dat is incluis wegenbelasting, internet en mobiele telefoon (nodig voor zijn werk), zou er amper geld over zijn om van te eten, laat staan te leven.
Ik heb wel eens vaker naar je berekeningen gevraagd, want wat je nu zegt, namelijk dat je uitkering gekort wordt naar 195 euro, klopt niet. Ik nodig je bij deze uit je cijfers te onderbouwen met een berekening. Het is niet alsof je iets beters te doen hebt, dus kom maar op.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:31 schreef moussie het volgende:
[..]
Welk gedeelte van 'mijn bijstand komt te vervallen' begrijp je niet?
Als mijn zoon nu 18 zou zijn en het voor die leeftijd toepasselijke loon van pakweg 660 euro zou verdienen zou ik een uitkering krijgen van 195 euro, en hoe we van die 855 euro rond komen, tja, dat moeten we maar uitzoeken .. er bestaat een voedselbank hé, gaan we toch daar maar naar toe.
En dus moet de bijstand zo hoog zijn dat iedereen in de bijstand kan beschikken over een auto. Dat klinkt me erg logisch in de orenquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:24 schreef moussie het volgende:
[..]
Als je alles op loop- en fiets afstand hebt zitten is dat makkelijk praten, maar er zijn ook heel wat mensen die in kleinere gemeenten wonen en grotere afstanden moeten afleggen.
Mocht ik het tegenkomen dan plaats ik het nog een keer.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar zonder bron kan ik dat niet serieus nemen.
Nee, ik kan er niet bij dat je jezelf arm noemt en in de auto naar de voedselbank gaat. En vervolgens gaat lopen klagen hoe slecht we het in Nederland hebben. Een auto kost al snel 75-100 euro in de maand. Daar kun je ook 2 weken van eten. Dus echt arm ben je dan nog niet.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:30 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Op deze manier kunnen we alles bagataliseren. Kun je het je niet indenken allemaal, of ken je het fenomeen niet.
Dat zijn dingen die hij wel nodig heeft voor zijn werk, hij is oproepkracht en moet ten allen tijde bereikbaar zijn, gegevens na kunnen lezen op internet, en meteen op pad kunnenquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:32 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ik zie hier al 3 dingen die weg kunnen: auto (met dus ook verzekering, wegenbelasting, benzine en afschrijving), internet is ook niet nodig (dat kun je ook gratis in de bibliotheek) en als hij echt een mobiel voor zijn werk nodig had dan kreeg hij daar wel een vergoeding voor of zelfs een mobiel van de zaak
Doet me denken aan dat artikel van die vrouw die met haar veel te dure auto bij de voedselbank staat omdat ze pleinvrees hadquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, ik kan er niet bij dat je jezelf arm noemt en in de auto naar de voedselbank gaat. En vervolgens gaat lopen klagen hoe slecht we het in Nederland hebben. Een auto kost al snel 75-100 euro in de maand. Daar kun je ook 2 weken van eten. Dus echt arm ben je dan nog niet.
Dan krijgt hij die kosten toch vergoed?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat zijn dingen die hij wel nodig heeft voor zijn werk, hij is oproepkracht en moet ten allen tijde bereikbaar zijn, gegevens na kunnen lezen op internet, en meteen op pad kunnen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |