Naar goed F&L gebruik ging het eerste deel natuurlijk weer over van alles en nog wat. Naast de gevraagde Christenen kwam ook een Moslim langs, om de Goddelijkheid van de Koran te verdedigen. Ondermeer door:quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:10 schreef MasterJapie het volgende:
Neem alsjeblieft even de tijd om het hele topic te lezen voor je reageert. Alvast bedankt
Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Ik weet niet of ik ooit echt in God heb geloofd. Ik denk het niet. Ik denk dat het mij met de paplepel werd ingegoten en dat ik er nooit reden voor zag om er iets tegenin te brengen. Maar ik werd steeds sceptischer over het geloof sinds m'n 12e, en sinds m'n 16e kan ik mij er niet meer toe brengen om in God te geloven. Ik ben nu 20 jaar en in het 2e jaar van m'n studie geneeskunde. Ik durfde het nooit eerder tegen m'n ouders te vertellen, maar gisteren ging ik ervoor. Ik sta nu immers op mijn eigen benen en ik woon al een tijd op mezelf, maar ik vond het voor mij persoonlijk belangrijk om mijn ouders te vertellen hoe ik echt in het leven sta. Na een korte stilte leek het alsof m'n moeder ging ontploffen. Waar het op neer komt is dat ik dus uiteindelijk zal branden in de hel en dat ze heeft gefaald als een moeder en dat ik bij hen thuis nooit meer welkom ben tot ik "het licht van God" heb gezien. Het was onmogelijk om met haar te praten over hoe ik erover denk, om te zien of ik haar kon kalmeren, maar ze bleef schreeuwen waardoor ik het maar opgaf en naar huis ging. Daarom vraag ik het nu maar hier, aan jullie:
Geloven jullie dat goede mensen in de hel belanden? Ik heb de bijbel 4x van kaft tot kaft gelezen. Ik ben nu aan mijn 5e keer en elke keer kom ik weer nieuwe dingen tegen. Maar 1 ding is steeds weer duidelijk: Niemand komt tot de vader dan door Mij. Hier werd bijna elke week in de kerk over gezongen. "Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de vader dan door Hem". Dit zou betekenen dat als ik mijn hele leven zou wijden aan het helpen van mensen in arme gebieden, ik uiteindelijk in de hel beland omdat ik niet geloof in God, en dus ook Jezus niet accepteer als mijn verlosser en heer. Als ik in God zou geloven en mijn leven lang dood en verderf achter me liet, zou ik op mijn sterfbed om vergeving kunnen vragen en een mooi plekje in de hemel kunnen krijgen. Zelfs al zou ik in God geloven, dan zou ik mijzelf haten om het feit dat ik dit zou accepteren.
Als God bestaat heeft Hij mij een gedachtegang gegeven die veel te nieuwsgierig is om religie te accepteren. Ik kan de mysteries van het leven simpelweg niet bestempelen als "God heeft het gedaan". Als mensen beweren dat ze medische wonderen hebben ervaren, dan wil ik die "wonderen" ontrafelen om te zien wat er daadwerkelijk is gebeurd, zodat ik met die kennis andere mensen kan helpen die met dezelfde ziekte zitten. Als ik het zou bestempelen als "daad van God" en er niet meer naar zou omkijken, dan zou ik nooit verder in het leven komen.
Twee weken geleden was er darmkanker geconstateerd bij mijn vader. Ze zijn er nog maar net op tijd bij geweest en het is volgens de dokters nog te genezen. Maar afgelopen zondag gingen mijn ouders naar een genezingsdienst. Ik vroeg waarom ze daarheen gingen als pap nog gewoon genezen kan worden. Ze zeiden dat er zo een grotere kans was dat hij geneest. Dit lijkt me sterk, dus vraag ik het maar aan jullie: Waarom zijn er genezingsdiensten? Geeft God voorrang aan zieken waar massaal voor word gebeden? Heeft mijn vader meer kans op een plotselinge, miraculeuze genezing als er voor hem word gebeden door honderden mensen tegelijk, dan een klein, terminaal ziek meisje die stilletjes voor zichzelf bid in haar kamer van het ziekenhuis?
Waarom bidden mensen eigenlijk om genezing in de eerste plaats? Ik kan begrijpen dat het op een emotioneel en spiritueel niveau behulpzaam is. Zo is het ook behulpzaam om je problemen met anderen te delen en niet alles op te kroppen. Daar is het hele beroep van een psychiater op gebaseerd. Maar waarom denken mensen dat bidden zou helpen met de fysieke aspecten van het leven? God is almachtig en alwetend. Als mijn vader zou genezen van kanker, dan was dat al die tijd deel van God's plan. God weet al of mijn vader zal genezen of niet. Zo weet Hij van alle mensen al of hun ziekte geneest of dat ze eronder zullen bezwijken. Dus waarom denken mensen dat hierom bidden helpt? Als mijn vader geneest en men zou denken dat het door bidden kwam, dan betekent dat dus dat ze ook denken dat als ze niet hadden gebeden, dat hij zou zijn overleden. Dat zou betekenen dat God in een kamer zit, vol met touwtjes die het leven van alle zieke mensen op aarde voorstellen. Elk touwtje heeft een schaar dat langzaamaan dichtklapt. En God houd die schaar pas tegen als er voor je gebeden word. Zo niet dan ben je op jezelf aangewezen, en het medische team dat voor je zorgt. Als je zegt dat iemand geneest dankzij gebed, dan kan je niet ontkennen dat iemand zal sterven als er juist een gebrek aan gebed is. Dus waarom bidden mensen nog steeds voor fysiek herstel als God alwetend is?
Ik heb erg lang geprobeerd om in God te blijven geloven. Elke gedachte die mij anders probeerde te overtuigen wierp ik van me af. En ik vroeg me een hele lange tijd af waarom dat zo was. Maar nu begrijp ik het. Ik was (ben) bang voor mijn sterfelijkheid. De gedachte dat er na dit leven op aarde niks meer is. En in plaats van deze gedachten simpelweg te verwerpen vroeg ik mij af waarom ik bang ben voor de dood. Het is omdat ik nog jong ben. Ik heb nog zoveel dingen die ik wil doen in het leven, zoveel dingen die ik nog wil ontdekken, dat de dood mij een soort oerangst inboezemt. Maar ik denk dat als ik oud en moe ben dat ik de dood veel beter zal kunnen accepteren. Zolang ik maar alles heb bereikt wat ik wilde bereiken, en een positieve invloed heb gehad op anderen zodat ik voort zal leven in hun herinneringen. Het feit dat het leven uiteindelijk zal eindigen bemoedigt mij juist om het leven tot het uiterste te leven. Als het leven oneindig zou zijn zou het alle waarde verliezen.
Het idee van een eeuwig leven na de dood vind ik nu dus beangstigender dan de dood zelf. Op aarde begrijp ik het verschil tussen blijheid en verdriet, omdat beiden aanwezig zijn. In de hemel zou men verdriet niet eens kennen. Hoe kan je blijheid waarderen zonder verdriet te kennen? Waarom zou ik een eeuwigheid in de hemel willen doorbrengen waar iedereen altijd een glimlach op zijn of haar gezicht heeft, en iedereen altijd blij en vrolijk is. De gedachte alleen al maakt me gek. Ik zou mijn opa en oma weer terug zien. Maar ik weet dat zij een gelukkig en vol leven geleid hebben hier op aarde. Ik wist dat ze uiteindelijk moe waren, en vonden dat hun tijd erop zat. Maar nu zouden ze dus voor eeuwig in de hemel zijn...voor eeuwig... Eeuwig is erg moeilijk om te bevatten, dus ik heb mezelf een gedachte experiment aangeleerd om een klein deel ervan te bevatten. Stel dat er in de hemel een groot blok ijzer zweeft van 1 bij 1 meter. Elke aardse dag zweeft er een veertje langs, die een onmerkbaar kleine corrosie aanricht. Pas als dit blok ijzer tot stof is gecorrodeerd zal de eerste dag van de eeuwigheid voorbij zijn. En zo gaan jaren van eeuwigheid voorbij, en mensen in de hemel zijn er omdat ze er zijn. Geen pijn en verdriet meer. Dus ook geen genot en blijheid. Ze bestaan alleen maar... Hoe zien jullie een eeuwig leven in de hemel voor je?
Ik heb heel lang met deze vragen gezeten, omdat ik het nooit met mijn familie heb kunnen bespreken. Als ik het erover probeerde te hebben dan moest ik maar gaan bidden voor antwoorden. Ik hoop dat ik hier wat meer antwoorden kan krijgen dan van boven, want daar bleef het stil.
Reactie daarop, waarop hopelijk pas na minstens 2 jaar gedegen en kritisch eigen onderzoek wordt gereageerd:quote:
Laatste lopende discussie deel 1:quote:Op zondag 1 april 2012 00:47 schreef UltraR het volgende:
En hier komt het dan TheRockyBalboa100!!
Let goed op, hier toon ik je resultaat van kritisch denken en zelf onderzoek doen! Komt het:
Dat filmpje moet dus de Goddelijkheid van de Koran aantonen doordat de verzen 9 en 49 samen 49.9(?) vormen en dat precies gelijk is aan de tijd in jaren die Sirius A nodig heeft om een baan rond Sirius te maken?
Nou... de baan van Sirius A rondom Sirius duurt helemaal geen 49.9 jaar maar 50.09 jaar...
Bron: van den Bos, W. H. (1960). "The Orbit of Sirius". Journal des Observateurs 43: 145–151
Check zelf maar, kan ook op een hele simpele wijze.
Type in Google 'sirius 49.9', en je krijgt alleen maar hits over de Koran.
Type in Google 'sirius 50.09' en je krijgt allemaal wetenschappelijke hits.
Nu jij weer.
Of nee wacht, voordat je reageert. Ga eerst even al die fantastische goddelijkheden aan de Koran die je zijn wijsgemaakt aan eigen kritisch onderzoek onderwerpen, zoals ik hierboven heb gedaan. Lijkt je dat een goed plan, of breng je ook de rest van je leven liever in zalige onwetendheid door?
quote:Op donderdag 5 april 2012 14:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
misschien heeft hij je die raad ook wel gegeven maar op een andere manier die je misschien nu niet ziet, maar over een jaar of misschien wel langer juist wel.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Het gaat niet altijd zoals de mens het precies wil hebben.
quote:Op donderdag 5 april 2012 14:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" Eén van de ergste dooddoeners uit het christendom.
Als gods wegen ondoorgrondelijk zijn waarom worden er dan boeken vol over hem geschreven, slaan mensen elkaar de hersens in om de uitleg, en als god onbegrijpelijk is, hoe kunnen al die godsdienstige leiders zoveel over hem weten? Hoe kunnen wij er zeker van zijn dat ze niet maar wat fantaseren?
Laatste post Deel 1:quote:Op donderdag 5 april 2012 15:03 schreef DustPuppy het volgende:
De zin "Gods' wegen zijn ondoorgrondelijk" blaast wel de geloofwaardigheid van elke vorm van religie uit het water, inderdaad.
quote:Op donderdag 5 april 2012 19:28 schreef Modus het volgende:
[..]
[..]
Dat. Op het moment dat je alleen nog maar op zo'n uitspraak kunt terugvallen worden veelal gedane absolute claims als 'god doet dit, god wil dat, goed denkt zus, god zegt zo' letterlijk waardeloos. Nog geheel los verder van of dat soort menselijke concepten als willen en denken überhaupt toe te passen zijn op een transcendente entiteit (whatever that may be), maar goed, een dergelijk godsbeeld wordt ook alleen maar naar voren gehaald wanneer dat goed uitkomt voor een discussie).
Goede vraag. Daar zou ik niet direct een goed antwoord op weten. Het tweede wat je noemt is dus een mogelijk antwoord op het eerste. Echter dat antwoord is gnostisch van aard en die traditie is nooit de dominante vorm geworden van het Christendom.quote:Op donderdag 5 april 2012 21:55 schreef BlackLodge het volgende:
Nog een vraagje voor christenen dan. Die zien Judas Iskariot vaak als slechtste en meest gehate man ooit. Maar als hij Jezus niet verraden had, was hij misschien wel helemaal niet gestorven (voor de zonden van alle mensen) en konden we ook niet in de hemel komen.
En dan heb je nog het evangelie van judas, waaruit blijkt dat Jezus hem juist expres vroeg om hem te verraden zodat hij kon sterven voor de mensen. Wat vindt men daar van? Aangezien het een hele andere draai aan Judas en Jezus.
Of Judas slecht was is maar helemaal de vraag.quote:Op donderdag 5 april 2012 21:55 schreef BlackLodge het volgende:
Nog een vraagje voor christenen dan. Die zien Judas Iskariot vaak als slechtste en meest gehate man ooit. Maar als hij Jezus niet verraden had, was hij misschien wel helemaal niet gestorven (voor de zonden van alle mensen) en konden we ook niet in de hemel komen.
Zo bekeken waren dat toch een stel domme kloten die apostelen dat ze dat de hele tijd niet doorhadden.quote:Op donderdag 5 april 2012 22:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Of Judas slecht was is maar helemaal de vraag.
Een theorie is dat Judas Jezus uitleverde omdat hij hiermee Jezus wilde dwingen zijn macht te gebruiken, en de aardse troon op te eisen, omdat Judas zijn hoop had gevestigd op een aards koninkrijk van Jezus, waarin de apostelen uiteraard vooraanstaande posities zouden bekleden.
Hij zou er van overtuigd zijn geweest dat Jezus die macht bezat, omdat hij Jezus goed genoeg kende, maar hij wilde de loop der gebeurtenissen forceren toen bleek dat Jezus geen aanstalten maakte een aards koninkrijk met zichzelf als koning op te richten.
Toen uiteindelijk bleek dat Jezus zich niet verzette, en zijn macht niet gebruikte, was Judas ontzet, en in wanhoop pleegde hij zelfmoord.
Ik denk dat je het positiever moet zien.quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:10 schreef MasterJapie het volgende:
Het idee van een eeuwig leven na de dood vind ik nu dus beangstigender dan de dood zelf. Op aarde begrijp ik het verschil tussen blijheid en verdriet, omdat beiden aanwezig zijn. In de hemel zou men verdriet niet eens kennen. Hoe kan je blijheid waarderen zonder verdriet te kennen? Waarom zou ik een eeuwigheid in de hemel willen doorbrengen waar iedereen altijd een glimlach op zijn of haar gezicht heeft, en iedereen altijd blij en vrolijk is. De gedachte alleen al maakt me gek.
Je schrijft het zo feitelijk. Mag ik om een bronvermelding vragen?quote:Op donderdag 5 april 2012 23:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het positiever moet zien.
Als je er in slaagt het eeuwige leven binnen te gaan - ter geruststelling, dit is bepaald niet eenvoudig - heb je eeuwig alle vrijheid, ook alle vrijheid om weer alle narigheid die je wilt over je af te roepen, wat jij zo graag zou willen als ik je post goed begrijp, en ook alle vrijheid om bij iedere hernieuwde geboorte (ja, reïncarnatie bestaat) alle herinnering aan voorafgaande levens te verliezen, en weer helemaal van voren af aan te beginnen, en alle fouten die je in het verleden gemaakt hebt te herhalen, zodanig dat de situatie vrijwel hopeloos wordt.
Echter ook alle vrijheid om op te gaan in het "niet - zijn", waarin tijd geen enkele rol speelt, en op te gaan in de eeuwige zaligheid.
Beschouw het maar als mijn persoonlijke visie, hoewel het niet iets is wat ik zelf bedacht heb, maar wat ik destilleer uit literatuur die ik gelezen heb op het gebied van esoterie, en esoterisch christendom en gnosis.quote:Op vrijdag 6 april 2012 00:07 schreef UltraR het volgende:
[..]
Je schrijft het zo feitelijk. Mag ik om een bronvermelding vragen?
Ik kan je enkel de raad geven deze literatuur nog maar eens te herlezen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 17:32 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Beschouw het maar als mijn persoonlijke visie, hoewel het niet iets is wat ik zelf bedacht heb, maar wat ik destilleer uit literatuur die ik gelezen heb op het gebied van esoterie, en esoterisch christendom en gnosis.
Wat hadden de apostelen de hele tijd niet door? Dat Jezus geen aards rijk wilde stichten?quote:Op donderdag 5 april 2012 22:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo bekeken waren dat toch een stel domme kloten die apostelen dat ze dat de hele tijd niet doorhadden.
Scherpe opmerking.quote:Op zondag 8 april 2012 18:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wat hadden de apostelen de hele tijd niet door? Dat Jezus geen aards rijk wilde stichten?
1. Tja Judas was de reden voor Jezus dood, maar het was Gods voornemen dat Jezus zou sterven om onze zonden te vergeven. Als dit niet via Judas was dan was het wel via een ander.quote:Op donderdag 5 april 2012 21:55 schreef BlackLodge het volgende:
En dan heb je nog het evangelie van judas, waaruit blijkt dat Jezus hem juist expres vroeg om hem te verraden zodat hij kon sterven voor de mensen. Wat vindt men daar van? Aangezien het een hele andere draai aan Judas en Jezus.
Wat een scherpe opmerking zeg !! Net zoals bij de overige auteurs van de evangelies, allemaal pseudoniemen. Enne.. men spreekt niet over ' waarachtige ', maar canonieke evangelies. De rest pastte niet zo goed in wat men er mee wou aanvangen.quote:Op maandag 9 april 2012 21:04 schreef bianconeri het volgende:
Het evangelie van Judas schijnt helemaal niet van Judas te zijn, is geen waarachtig evangelie.
Zoals mij bekend is zijn de eerste evangelies pas 30 jaar na Jezus z'n dood opgeschreven, dus na een hoop vertellen van vader op zoon en vergeten van details. Niet echt geloofwaardig zonder enig ander bewijs. En als die evangelies in de Bijbel (die er ook maar in staan omdat dat zo bepaald is bij de Eerste Concilie van Nicea) wel waar zijn, waarom zou die van Judas dan niet waar kunnen zijn.quote:Op maandag 9 april 2012 21:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Tja Judas was de reden voor Jezus dood, maar het was Gods voornemen dat Jezus zou sterven om onze zonden te vergeven. Als dit niet via Judas was dan was het wel via een ander.
2. Het evangelie van Judas schijnt helemaal niet van Judas te zijn, is geen waarachtig evangelie.
Al kwam God morgen persoonlijk naar de aarde om te vertellen dat Jezus niet zijn zoon is en ook geen messias, dan nòg zouden hele groepen zich daar niets van aantrekken. Wat met de paplepel is ingegoten zit vaak muurvast. Redelijkheid is dan geen argument. Zelf nadenken dus ook niet.quote:Op maandag 9 april 2012 22:51 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Zoals mij bekend is zijn de eerste evangelies pas 30 jaar na Jezus z'n dood opgeschreven, dus na een hoop vertellen van vader op zoon en vergeten van details. Niet echt geloofwaardig zonder enig ander bewijs. En als die evangelies in de Bijbel (die er ook maar in staan omdat dat zo bepaald is bij de Eerste Concilie van Nicea) wel waar zijn, waarom zou die van Judas dan niet waar kunnen zijn.
Ander vraagje meteen:
Wat ik de laatste tijd merk op dit forum en uit discussies met gelovige op m'n werk is dat alle aspecten van de Bijbel waar ik moeite mee heb om te begrijpen (als in: ik snap niet dat iemand zo kan denken) simpelweg worden verklaard door goddelijke kracht. En dat mijn argumenten tegen de geloofwaardigheid van de Bijbel gewoon genegeerd worden en niet worden opgenomen in een tegenargument. Waarom is dat? Waarom willen gelovigen mensen niet eens verder kijken dan hun bijbel lang is? Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat ze vroeger niet totaal begrepen wat ze allemaal zagen, dat bijvoorbeeld het rood worden van de Nijl kwam doordat er rode slib vrijkwam, i.p.v. dat God boos was. Waarom PER SE Bijbelse verklaringen geloven voor gebeurtenissen die nu gewoon normaal te verklaren zijn?
Het feit dat er al zoveel dingen in de Bijbel staan die elkaar tegenspreken is al een punt waarbij je moet gaan twijfelen aan de echtheid ervan. Buiten de gebeurtenissen die gewoon fysiek onmogelijk zijn uit de Bijbel.
http://www.demorgen.be/dm(...)rheid-of-mythe.dhtmlquote:Op dinsdag 10 april 2012 09:10 schreef hoatzin het volgende:
Al kwam God morgen persoonlijk naar de aarde om te vertellen dat Jezus niet zijn zoon is en ook geen messias, dan nòg zouden hele groepen zich daar niets van aantrekken. Wat met de paplepel is ingegoten zit vaak muurvast. Redelijkheid is dan geen argument. Zelf nadenken dus ook niet.
Is wel uit te leggen hoor:quote:Op maandag 9 april 2012 22:51 schreef BlackLodge het volgende:
Ander vraagje meteen:
Wat ik de laatste tijd merk op dit forum en uit discussies met gelovige op m'n werk is dat alle aspecten van de Bijbel waar ik moeite mee heb om te begrijpen (als in: ik snap niet dat iemand zo kan denken) simpelweg worden verklaard door goddelijke kracht. En dat mijn argumenten tegen de geloofwaardigheid van de Bijbel gewoon genegeerd worden en niet worden opgenomen in een tegenargument. Waarom is dat? Waarom willen gelovigen mensen niet eens verder kijken dan hun bijbel lang is? Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat ze vroeger niet totaal begrepen wat ze allemaal zagen, dat bijvoorbeeld het rood worden van de Nijl kwam doordat er rode slib vrijkwam, i.p.v. dat God boos was. Waarom PER SE Bijbelse verklaringen geloven voor gebeurtenissen die nu gewoon normaal te verklaren zijn?
Het feit dat er al zoveel dingen in de Bijbel staan die elkaar tegenspreken is al een punt waarbij je moet gaan twijfelen aan de echtheid ervan. Buiten de gebeurtenissen die gewoon fysiek onmogelijk zijn uit de Bijbel.
Wat is dat nou voor onzin.....quote:Op dinsdag 10 april 2012 09:10 schreef hoatzin het volgende:
Al kwam God morgen persoonlijk naar de aarde om te vertellen dat Jezus niet zijn zoon is en ook geen messias, dan nòg zouden hele groepen zich daar niets van aantrekken. Wat met de paplepel is ingegoten zit vaak muurvast. Redelijkheid is dan geen argument. Zelf nadenken dus ook niet.
Welke god lieverd? Want het zijn er duizenden. En hun aanhangers, jij voorop, denken allemaal dat hún versie de echte is.quote:Op dinsdag 10 april 2012 13:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor onzin.....
Als God morgen voor je zou staan zou je volgens mij nog zo koppig zijn om Zijn bestaan te negeren ook al zijn er vele bewijzen. Dan nog zou je huilend naar alternatieve dingen gaan zoals evolutie crap.
De christelijke God: Jehovah(JHWH).quote:Op dinsdag 10 april 2012 13:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Welke god lieverd? Want het zijn er duizenden. En hun aanhangers, jij voorop, denken allemaal dat hún versie de echte is.
dat zeg ik. Jouw god is de enige echte. En je hebt niet door dat die kreet voor iedereen geldt.quote:Op dinsdag 10 april 2012 13:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De christelijke God: Jehovah(JHWH).
En ja velen denken maar kunnen er niets van bewijzen. Christenen met de bewijzen voor de Bijbel wel degelijk. Zoals je zelf ook heel goed weet.
Het enige wat jij hier komt doen is wat schreeuwen, maar tot nu toe nog niks hebt kunnen weerleggen van wat ik jou gepost heb. Totaaaal nog niks ! Waar zijn jou bewijzen ? Dat vraag ik je al maaaaanden !quote:Op dinsdag 10 april 2012 13:47 schreef bianconeri het volgende:
De christelijke God: Jehovah(JHWH).
En ja velen denken maar kunnen er niets van bewijzen. Christenen met de bewijzen voor de Bijbel wel degelijk. Zoals je zelf ook heel goed weet.
De pot verwijt de ketel dat het zwart ziet.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Het enige wat jij hier komt doen is wat schreeuwen, maar tot nu toe nog niks hebt kunnen weerleggen van wat ik jou gepost heb. Totaaaal nog niks ! Waar zijn jou bewijzen ? Dat vraag ik je al maaaaanden !
Lezen is ook een kunst he.quote:Op dinsdag 10 april 2012 13:55 schreef hoatzin het volgende:
dat zeg ik. Jouw god is de enige echte. En je hebt niet door dat die kreet voor iedereen geldt.
Zo goedkoop kom je er niet onderuit. Ik wacht nog steeds op enig bewijs van jou beweringen. Weerleg maar iets wat ik hier heb geschreven. Dat kan je gewoon niet.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:01 schreef bianconeri het volgende:
De pot verwijt de ketel dat het zwart ziet.
Probleem is bij jou dat je het niet begrijpt wat je leest. Nazeggen wat ze je wijsmaken.quote:Lezen is ook een kunst he.
En waar haal je die aantoonbaarheid ? Waar zijn nu die originele bijbelse teksten ? Ik wacht nog steeds op antwoord.quote:Ik zeg er direct na dat zij het niet kunnen bewijzen. Jehovah is wel aantoonbaar de ware God.
De meeste geleerden geloven dat Jahowah of Jehova(h) een late (ca. 1100 n.Chr.) hybride vorm is, die is ontstaan door de combinatie van de medeklinkers van JHWH met de klinkers van adonai ( mijn heer ). Deze vorm werd gebruikt in de inleiding van de eerste uitgave van de Statenvertaling van 1637. Zelfs hun wijze van JHWH uit te spreken is al een dwaling. JHWH zou eigenlijk als 'jehoea' uitgesproken moeten worden.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:51 schreef hoatzin het volgende:
Holle vaten klinken het hardst Aton.
Ik wacht ook al heel lang op het onomstotelijke bewijs dat er een God is die waar is en naar de naam Jehovah luistert. Op de juiste (?) manier uitgesproken he?
Jij komt nooit met bewijzen, ja je domme ''muur van Jericho'' aanhaling zeker?quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:11 schreef ATON het volgende:
Zo goedkoop kom je er niet onderuit. Ik wacht nog steeds op enig bewijs van jou beweringen. Weerleg maar iets wat ik hier heb geschreven. Dat kan je gewoon niet.
Ja natuurlijk, ben een zombie geworden door die oh zo gevaarlijke sekte.quote:Probleem is bij jou dat je het niet begrijpt wat je leest. Nazeggen wat ze je wijsmaken.
Zelf keihard roepen dat je veel bewijs geeft(0 in feite) en mij altijd maar beschuldigen?quote:En waar haal je die aantoonbaarheid ? Waar zijn nu die originele bijbelse teksten ? Ik wacht nog steeds op antwoord.
Goed dat je het beseft, belangrijke stap.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:20 schreef bianconeri het volgende:
Ja natuurlijk, ben een zombie geworden door die oh zo gevaarlijke sekte.
Me hersenen zijn eruit gehaald en ben gewoon een robot geworden!!!!
Dat doet hij bij het Besturende Lichaam. Al wat hij zegt hebben zij voor hem bedacht. Hij heeft daar ook geen kritiek op want dat is gevaarlijk en zal leiden tot zijn ondergang.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:29 schreef Scabies het volgende:
[..]
Goed dat je het beseft, belangrijke stap.
Nou nog hulp zoeken.
Weer eens een bevestiging van Scabies' linken. Je hebt juist niks ontkracht, zelfs een antwoord schuldig gebleven.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:20 schreef bianconeri het volgende:
Jij komt nooit met bewijzen, ja je domme ''muur van Jericho'' aanhaling zeker?
Terwijl ik die allang heb ontkracht met verschillende punten vele maanden geleden.
Ho maar, dat wisten ze hier al lang hoor.quote:Ja natuurlijk, ben een zombie geworden door die oh zo gevaarlijke sekte.
Me hersenen zijn eruit gehaald en ben gewoon een robot geworden!!!!
Dat gaat te ver he, dan moet hij niet alleen zelf nadenken maar ook nog eens zelf een conclusie vormen.quote:
Maar hier ga ik een hele andere kant op. Want wat je nu zegt komt weer neer op interpretatie. "Dat is niet menselijk, dat moet wel door God geïnspireerd zijn" hiermee zeg je dus eigenlijk dat het gebrek aan kennis of bevatting van de wereld een bewijs is voor God. (God of the gaps, God van de gaten)quote:Op dinsdag 10 april 2012 13:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Is wel uit te leggen hoor:
Als je een echt grondig en onbevoordeeld onderzoek verricht naar de Bijbel en de achtergrond ervan dan zal je inzien dat het echt door God geinspireerd is. Bekijk voor het gemak maar de vele vele profetien die tot in de detail erin staan. Velen zelfs bewezen wetenschappelijk dat het opgeschreven is honderden jaren voor het werkelijk uitkwam tot in de details.
Dat is niet menselijk! Dat moet wel door God geinspireerd zijn. En zo zijn vele verhalen en personen van de Bijbel niet verzonnen maar allang historische figuren en gebeurtenissen.
Hierdoor kom je te weten dat de Bijbel werkelijk door God geinspireerd is, de gehele Bijbel.
Bepaalde dingen kun je als mens niet begrijpen, bv dat God altijd al heeft bestaan. Dat is de beperking van onze gedachte. Maar door ons geloof in God, dat er wel een God MOET zijn weten we dat dit soort dingen niet onmogelijk zijn. Ook al kunnen wij als simpele mensen het niet begrijpen.
Juliaanse vs Gregoriaanse kalender ?quote:Op dinsdag 10 april 2012 20:12 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Afgelopen weekend was het Pasen natuurlijk, maar waarom vieren veel orthodoxe stromingen (zoals de Arabische bijvoorbeeld) het een week later en maar één dag (aanstaande zaterdag)?
Geen idee, ik zie het voorkomen bij Armeense en Arabische christenen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 20:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Juliaanse vs Gregoriaanse kalender ?
En het maar 1 dag vieren is vrij normaal. In de VS bijvoorbeeld is paasmaandag gewoon een normale werkdag voor iedereen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pasen#Dataquote:Op dinsdag 10 april 2012 20:12 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Afgelopen weekend was het Pasen natuurlijk, maar waarom vieren veel orthodoxe stromingen (zoals de Arabische bijvoorbeeld) het een week later en maar één dag (aanstaande zaterdag)?
1. Ooit aan gedacht dat die natuurlijke gebeurtenissen door God veroorzaakt zijn?quote:Op dinsdag 10 april 2012 20:09 schreef BlackLodge het volgende:
Hierin komt namelijk precies naar voren wat ik bedoel met dat mensen gebeurtenissen als Goddelijk beschouwen terwijl er natuurlijke verklaringen voor zijn (die in die tijd nog niet bekend waren, maar daarom natuurlijk niet minder waar)
Want als alles wat in de Bijbel staat echt waar is, dan klopt dat gewoon niet met hoe de wereld in elkaar zit. Dan zou de wereld 6000 jaar oud zijn. Die stelling gaat gewoon niet op door alle archeologische vondsten die gedaan worden. En zo zijn al heel veel verschillende punten waarbij de Bijbel niet klopt met de geschiedenis. Waardoor je op een gegeven moment toch moet gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid, vind je niet?
Wij vieren pasen helemaal niet eens. Is een onbijbels feest aangezien het oude Pascha niet meer van toepassing is maar opging in het avondmaal/gedachtenisviering.quote:Op dinsdag 10 april 2012 20:12 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Ik heb al vaak genoeg aangegeven dat ik geen meeloper ben maar juist zeer kritisch tegenover dingen sta. En ik loop het Besturende Lichaam niet achterna, ik volg God.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:36 schreef hoatzin het volgende:
Dat doet hij bij het Besturende Lichaam. Al wat hij zegt hebben zij voor hem bedacht. Hij heeft daar ook geen kritiek op want dat is gevaarlijk en zal leiden tot zijn ondergang.
Bianconeri, ontken dat maar eens.
Nog zo'n perfect voorbeeld. Klopt, de Bijbel leert nergens dat het 6000 jaar oud is, maar verteld de hele levensloop tot aan de vloed en daarna tot aan Jezus (als ik me niet vergis) en daaruit kunnen we dus opmaken, na wat berekeningen, dat Adam en Eva ongeveer 6000 jaar geleden "gemaakt" moeten zijn. Dus dat houd in dat de wereld 6000 jaar oud is. En aangezien het in de Bijbel staat, is het waar, dat zeg je zelf.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Ooit aan gedacht dat die natuurlijke gebeurtenissen door God veroorzaakt zijn?
Ik weet niet of die aflevering die je stuurde van NG maar ik heb het wel eens gezien op NG over de 10 plagen. Perfect natuurlijk uit te leggen grotendeels.
Wel heel toevallig dat het in zo'n kort tijdsbestek gebeurde, terwijl dat normaal niet zo gebeurd in vele vele jaren. En dat het precies Gods volk hielp, dat heeeel toevallig net op die plek was.
2. De Bijbel leert niet dat de aarde maar 6.000 jaar oud is. Wij geloven ook dat de aarde heel erg oud is.
Maar op die manier kan je toch niks verklaren? Als ik van mijn fiets val, komt het dan door God, of komt het omdat ik 2 jaar geleden een klein scheurtje in m'n broek kreeg, dit scheurtje in de loop van de tijd groter werd tot er een sliertje aan m'n broek hing, deze tijdens het fietsen tussen mijn tandwiel kwam waardoor het vastliep en ik dus viel. Wanneer kan je zonder enige twijfel, 100% zeker, zweren op leven, zeggen dat het door God komt? Hoe kan je bewijzen dat ZIJN wil erachter zit en het niet gewoon een opeenstapeling van omstandigheden is?quote:Ooit aan gedacht dat die natuurlijke gebeurtenissen door God veroorzaakt zijn?
Dat is het mooie van literatuur en fictie, de schrijver kan het zo mooi maken als hij zelf wil, slechts beperkt door zijn eigen fantasie.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Ooit aan gedacht dat die natuurlijke gebeurtenissen door God veroorzaakt zijn?
Ik weet niet of die aflevering die je stuurde van NG maar ik heb het wel eens gezien op NG over de 10 plagen. Perfect natuurlijk uit te leggen grotendeels.
Wel heel toevallig dat het in zo'n kort tijdsbestek gebeurde, terwijl dat normaal niet zo gebeurd in vele vele jaren. En dat het precies Gods volk hielp, dat heeeel toevallig net op die plek was.
Mee eens!quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:45 schreef Schonedal het volgende:
Dan is echt wel het moment gekomen om de hele zaak gedag te zeggen en je eigen weg te gaan.
1. Ja nou hele interessante gedachte.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:56 schreef BlackLodge het volgende:
Nog zo'n perfect voorbeeld. Klopt, de Bijbel leert nergens dat het 6000 jaar oud is, maar verteld de hele levensloop tot aan de vloed en daarna tot aan Jezus (als ik me niet vergis) en daaruit kunnen we dus opmaken, na wat berekeningen, dat Adam en Eva ongeveer 6000 jaar geleden "gemaakt" moeten zijn. Dus dat houd in dat de wereld 6000 jaar oud is. En aangezien het in de Bijbel staat, is het waar, dat zeg je zelf.
En over dat eerste stukje wat je typte, nu draai je oorzaak en gevolg precies om. Misschien was het niet precies toevallig dat die dingen toen gebeurde, maar gebeurde ze en maakte de mensen er toen gebruik van. En het hielp niet Gods volk, want iedereen is Gods volk, ook de Maya's, Inca's, Egyptenaren, Sumeriërs, noem maar op, die nog nooit van Jezus of (de Bijbelse) God gehoord hebben.
1: De dagen in de bijbel zijn overduidelijk dagen zoals wij die kennen, omdat God zegt dat het donker werd en weer licht, zoals bij ons dag en nacht. Dit wordt ook door gelovige gewoon geaccepteerd. En in de Bijbel staat dat Adam op de zoveelste dag gemaakt wordt, dus is de aarde een paar dagen ouder dan Adam, staat echt in de bijbel.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Ja nou hele interessante gedachte.
Maar waarom stel je in vredesnaam het ontstaan van Adam en Eva gelijk aan dat van de aarde?
Wie zegt dat die op hetzelfde moment/jaar ontstaan zijn? De Bijbel leert dat dus absoluut niet.
2. Omdraaien?
Nee hoor. Maar het is wel heel toevallig dat Gods volk naast de rivier is als het water opzij gaat.
Dat heeft niets te maken met hun voordeel ervan doen want ze waren er al en gingen er al heen en niet van: ohhh ineens kunnen we er langs dus laten we er maar heen gaan trekken en doorheen.
Daarbij ging Mozes naar de Farao toe en voorspelde de rampen, zou wel apart zijn als ze gebruik maken van iets. Want tja als de sprinkhanen en waren en Mozes komt eraan: Ja er komt een ramp. Tja beetje mislukt punt dan he.
Dat is niet helemaal waar. De Bijbel leert ons immers ook dat het licht geen zonlicht kan zijn - omdat de zon, maan en sterren pas op de vierde dag gemaakt worden. Nadat er al fruitbomen enzo waren.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:14 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
1: De dagen in de bijbel zijn overduidelijk dagen zoals wij die kennen, omdat God zegt dat het donker werd en weer licht, zoals bij ons dag en nacht. Dit wordt ook door gelovige gewoon geaccepteerd.
Prachtig dit. Waar komt ons licht vandaan? De zon. Is dat de afgelopen duizenden (miljarden jaren voor niet gelovigen) jaren veranderd? Nee. Conclusie, het licht komt van de zon. In de Bijbel staatquote:Op dinsdag 10 april 2012 22:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. De Bijbel leert ons immers ook dat het licht geen zonlicht kan zijn - omdat de zon, maan en sterren pas op de vierde dag gemaakt worden. Nadat er al fruitbomen enzo waren.
Dus normale dagen kunnen het niet geweest zijn.
Hier staat toch echt duidelijk dat het dag en nacht is, wat dus door de zon veroorzaakt wordt.quote:4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
LEUGENAARquote:Op dinsdag 10 april 2012 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
2. De Bijbel leert niet dat de aarde maar 6.000 jaar oud is. Wij geloven ook dat de aarde heel erg oud is.
[..]
Wij vieren pasen helemaal niet eens. Is een onbijbels feest aangezien het oude Pascha niet meer van toepassing is maar opging in het avondmaal/gedachtenisviering.
Zoals wij dat afgelopen donderdag op de 14e nisan hielden.
[..]
Ik heb al vaak genoeg aangegeven dat ik geen meeloper ben maar juist zeer kritisch tegenover dingen sta. En ik loop het Besturende Lichaam niet achterna, ik volg God.
Grappig dat exodus nu wordt behandeld. De laatste South Park aflevering gaat daar ook over.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:05 schreef bianconeri het volgende:
2. Omdraaien?
Nee hoor. Maar het is wel heel toevallig dat Gods volk naast de rivier is als het water opzij gaat.
Dat heeft niets te maken met hun voordeel ervan doen want ze waren er al en gingen er al heen en niet van: ohhh ineens kunnen we er langs dus laten we er maar heen gaan trekken en doorheen.
Daarbij ging Mozes naar de Farao toe en voorspelde de rampen, zou wel apart zijn als ze gebruik maken van iets. Want tja als de sprinkhanen en waren en Mozes komt eraan: Ja er komt een ramp. Tja beetje mislukt punt dan he.
Das niet waar. Het woord dat voor die dagen gebruikt wordt in het scheppingsverslag betekend een langere periode en niet een letterlijke dag van 24 uur zoals wij die nu kennen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:14 schreef BlackLodge het volgende:
1: De dagen in de bijbel zijn overduidelijk dagen zoals wij die kennen, omdat God zegt dat het donker werd en weer licht, zoals bij ons dag en nacht. Dit wordt ook door gelovige gewoon geaccepteerd. En in de Bijbel staat dat Adam op de zoveelste dag gemaakt wordt, dus is de aarde een paar dagen ouder dan Adam, staat echt in de bijbel.
Dan staat er hoe oud Adam en al zijn zonen worden en hiermee, samen met bepaalde andere gebeurtenissen uit de bijbel is te berekenen wanneer de aarde ontstaan is. Dus 6000 jaar geleden.
Voorspellen wanneer precies die oosterwind met sprinkhanen kwam?quote:2: Misschien was Mozes een slimme man en wist hij wat er ging gebeuren toen eenmaal de Nijl rood werd door slib, want dat was gewoon een opeenstapeling van omstandigheden, zoals in die docu verteld wordt. Misschien deed Mozes hetzelfde zoals mensen zoals David Blaine e.d. nu doen. Logisch nadenken en doen alsof hij iets voorspelt terwijl hij gewoon wist dat dit ging gebeuren.
Wat is het verschil dan? Die omstandigheden zijn ook allemaal door God geschapen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:56 schreef BlackLodge het volgende:
Maar op die manier kan je toch niks verklaren? Als ik van mijn fiets val, komt het dan door God, of komt het omdat ik 2 jaar geleden een klein scheurtje in m'n broek kreeg, dit scheurtje in de loop van de tijd groter werd tot er een sliertje aan m'n broek hing, deze tijdens het fietsen tussen mijn tandwiel kwam waardoor het vastliep en ik dus viel. Wanneer kan je zonder enige twijfel, 100% zeker, zweren op leven, zeggen dat het door God komt? Hoe kan je bewijzen dat ZIJN wil erachter zit en het niet gewoon een opeenstapeling van omstandigheden is?
Verder lezen:quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:33 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Prachtig dit. Waar komt ons licht vandaan? De zon. Is dat de afgelopen duizenden (miljarden jaren voor niet gelovigen) jaren veranderd? Nee. Conclusie, het licht komt van de zon. In de Bijbel staat
[..]
Hier staat toch echt duidelijk dat het dag en nacht is, wat dus door de zon veroorzaakt wordt.
Ofwel: de Bijbel claimt dat er eerst een ander soort licht was. Wat de bron daarvan was is onbekend, aangezien de lichtbron zon pas op de vierde dag gemaakt werd.quote:14Toen zei God: "Ik wil dat er heldere lichten aan de hemel verschijnen om de aarde te verlichten en het verschil tussen dag en nacht aan te geven.
15Die lichten zullen de vaste tijden regelen en de dagen en jaren aangeven." En zo gebeurde het.
16God maakte twee grote lichten, de zon en de maan, die de aarde moesten verlichten. Het grootste licht, de zon, beheerste de dag en het kleinere, de maan, beheerste de nacht. Tegelijkertijd maakte God de sterren.
17Hij plaatste de lichten aan de hemel om de aarde te verlichten,
18dag en nacht aan te geven en het donker van het licht te scheiden. God zag dat het goed was.
19Dit alles gebeurde op de vierde dag.
Nee, Genesis spreekt zichzelf hier (verderop overigens wel - maar dat gaat weer over iets anders;)) niet tegen. Het doet alleen een paar rare uitspraken en hanteert een verkeerde volgorde voor de schepping.quote:Wat jij dus nu aanhaalt uit de Bijbel, is bewijs dat het niet klopt. De Bijbel spreekt zichzelf tegen.
Dus in feite is er geen verschil tussen een universum met god en een universum zonder god ? In beide gebeuren dezelfde opeenstapelingen van omstandigheden met dezelfde uitkomsten ?quote:Op donderdag 12 april 2012 02:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat is het verschil dan? Die omstandigheden zijn ook allemaal door God geschapen.
het enige verschil is God, denk ik.quote:Op donderdag 12 april 2012 07:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dus in feite is er geen verschil tussen een universum met god en een universum zonder god ? In beide gebeuren dezelfde opeenstapelingen van omstandigheden met dezelfde uitkomsten ?
Als je gewoon leest wat er staat, "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag." betekend dit gewoon 1 dag zoals wij die kennen. Zo simpel is het, anders is de aarde ook niet in 7 dagen gemaakt en zou zondag geen rustdag zijn.quote:Op woensdag 11 april 2012 22:56 schreef bianconeri het volgende:
[quote]Das niet waar. Het woord dat voor die dagen gebruikt wordt in het scheppingsverslag betekend een langere periode en niet een letterlijke dag van 24 uur zoals wij die nu kennen.
Maar als die mensen die bewezen hebben dat de aarde vele miljoenen jaren oud is, en dat geloof je (terwijl het de Bijbel tegenspreekt) waarom geloof je dan niet de evolutietheorie wat die zelfde mensen ook zeggen?quote:Een christen die zegt dat aarde 6.000 jaar oud is is harstikke gek, want zoals mensen hier ook zeggen blijkt de aarde en das bewezen vele miljoenen jaren oud is. Dus dat kan al niet ja.
+dat de Bijbel dus leert dat het geen 24 uurs dagen waren.
Nu voorspellen we dat toch ook? Is Mozes dommer dan dat we nu zijn dan? En buiten dat is het nog veel knapper om water uit elkaar te laten gaan en vervolgens 40 jaar in de woestijn te zwerven met voedsel uit de hemel.quote:Voorspellen wanneer precies die oosterwind met sprinkhanen kwam?
Das niet mogelijk. Voorspellen op welk precies moment en precies welke plek het water een gang vormde en daar dus precies op goede moment zijn? Nou knap hoor.
Alleen als je geloofd dat God dat allemaal doet. Ik vind het eerder gewoon het leven zoals het gaat. Maar dan kom je dus weer op het punt: wanneer weet je of God al die omstandigheden geschapen heeft? Nooit dus, alleen in je eigen interpretatie die is gebaseerd op jouw eigen visie van de wereld waarin God alle touwtjes in handen heeft.quote:Op donderdag 12 april 2012 02:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat is het verschil dan? Die omstandigheden zijn ook allemaal door God geschapen.
Maar moet er dan een andere lichtbron geweest zijn omdat het zo in Genesis staat, of zou het zoals het in Genesis staat gewoon verkeerd zijn?quote:Op donderdag 12 april 2012 07:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[quote]Ofwel: de Bijbel claimt dat er eerst een ander soort licht was. Wat de bron daarvan was is onbekend, aangezien de lichtbron zon pas op de vierde dag gemaakt werd.
Daarnaast claimt de Bijbel ook dat er fruitbomen bestonden voordat de zon bestond. Iets wat niet geheel klopt met de respectievelijke leeftijden van aarde en zon. En dat de maan een lichtbron is, wat ook al niet waar is.
Maar als dit het letterlijke woord van God is, waarom spreekt hij dan zo incoherent met rare uitspraken en verkeerde volgorde en 2 scheppingsverhalen door elkaar heen? De 1e pagina van wat zijn Heilige Boek moet zijn begint dan al met paradoxen, lijkt me niet echt logisch toch?quote:Nee, Genesis spreekt zichzelf hier (verderop overigens wel - maar dat gaat weer over iets anders;)) niet tegen. Het doet alleen een paar rare uitspraken en hanteert een verkeerde volgorde voor de schepping.
Komt er idd nog steeds op neer dat Genesis niet klopt, true, maar niet om de reden die jij aangeeft.
Dus is het enige verschil als je gelooft dat als er iets mis gaat je God de schuld kunt geven en als je niet gelooft is het gewoon het leven.quote:Op donderdag 12 april 2012 08:58 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
het enige verschil is God, denk ik.
God laat ook mensen liegen als hem dat zo uitkomt, dus zo raar is dat niet. Leugen in de hemel is blijkbaar heel gewoon.quote:Op dinsdag 10 april 2012 23:11 schreef UltraR het volgende:
[..]
Grappig dat exodus nu wordt behandeld. De laatste South Park aflevering gaat daar ook over.![]()
En daarin wordt een zeer goed punt aangesneden: 'en God verhardde farao's hart opdat hij het volk niet zou laten gaan.'
Gezellige actie weer van God. Hij zorgt ervoor dat Farao het volk niet laat gaan en straft hem vervolgens hier voor. Om natuurlijk maar te zwijgen over de eerstgeborenen die allemaal worden gedood bij de laatste plaag. Wat kunnen die aan de hele situatie doen?
Nee, het is al vaker voorbij gekomen, zelfs al zou God bestaan, dan zou ik nog niets met hem te maken willen hebben.
Wat BlackLodge zegt klopt helemaal dat de Bijbel ons leert dat alles 6000 jaar oud is, als je dat ontkent geef mij of ons redenen en argumenten waarom de Bijbel volgens jouw niet leert. Ik ben zeer benieuwd.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:05 schreef bianconeri het volgende:
[quote]1. Ja nou hele interessante gedachte.
Maar waarom stel je in vredesnaam het ontstaan van Adam en Eva gelijk aan dat van de aarde?
Wie zegt dat die op hetzelfde moment/jaar ontstaan zijn? De Bijbel leert dat dus absoluut niet.
Jij hebt duidelijk geen Bijbelkennis.quote:Op donderdag 12 april 2012 07:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nee, Genesis spreekt zichzelf hier (verderop overigens wel - maar dat gaat weer over iets anders;)) niet tegen. Het doet alleen een paar rare uitspraken en hanteert een verkeerde volgorde voor de schepping.
Komt er idd nog steeds op neer dat Genesis niet klopt, true, maar niet om de reden die jij aangeeft.
Just:quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:42 schreef Kingdom34 het volgende:
Lees eens Genesis 1 eens en lees dan een Genesis 2 dan zie je ook dat er een andere schrijver is geweest en dat geval was Adam.
Het gaat niet dat je moeite moet nemen om mijn taalfouten, maar feit is dat Genesis 1 T/M Genesis 2:3 door God zelf is geschreven. En als je mij gaat aanvallen over mijn taal fouten, waarom zou ik jou discussie serieus nemen ? Je toont al aan dat je niets kan weerleggen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:03 schreef UltraR het volgende:
[..]
Just:![]()
Tevens heb ik altijd moeite iemand serieus te nemen wiens taalbeheersing zo slecht is als die van jou. Sorry.
Jongen, als jij roept dat het een 'feit' is dat Genesis 1 door God zelf is geschreven en Genesis 2 door Adam. Hoe kan je dan van mij verwachten dat ik je serieus neem?quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:09 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Het gaat niet dat je moeite moet nemen om mijn taalfouten, maar feit is dat Genesis 1 T/M Genesis 2:3 door God zelf is geschreven. En als je mij gaat aanvallen over mijn taal fouten, waarom zou ik jou discussie serieus nemen ? Je toont al aan dat je niets kan weerleggen.
Atheisten zijn eenmaal persoonsgebonden als ze geen antwoord hebben, dat snap ik maar hou bij het onderwerp graag en niet op mij gericht of anders niet reageren als een klein kind die aandacht wilt vragen.
Dan meld ik zo naar de Moderator.
Jullie Atheisten moeten eens bewijzen dat God niet bestaad, dus jullie moeten geloven in evolutie de Bing Bang theorie en noem maar op.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:03 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dat is het mooie van literatuur en fictie, de schrijver kan het zo mooi maken als hij zelf wil, slechts beperkt door zijn eigen fantasie.
Ik zal bewijzen dat God niet bestaat nadat jij hebt bewezen dat onzichtbare kabouters, onzichtbare eenhoorns, de theepot tussen aarde en mars en het vliegende spaghettimonster niet bestaan.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Jullie Atheisten moeten eens bewijzen dat God niet bestaad, dus jullie moeten geloven in evolutie de Bing Bang theorie en noem maar op.
Fijn dat je me allerlei woorden in de mond legt die ik nooit heb uitgesproken noch heb opgeschreven. Ik ben geen 'gelovige' in de oerknal theorie, ik weet daar te weinig vanaf. Ik weet echter behoorlijk wat af van religies, en daaruit heb ik geconcludeerd dat dat al helemaal niet te bewijzen valt en bovendien oneindig veel ongeloofwaardiger is.quote:Jullie theorie dat leven is ontstaan uit een steen klinkt al zo dom en onzinnig, je kan geen levenloos ding van leven maken (laat staan een steen notanbenen met Miljoenen jaren regen dit en dat), dat is nooit aangetoond, maar als jij daarin geloofd is jouw religie niet de mijne.
Jij (Atheisme)hangt netzo aan religie als ik, alleen ik geef het toe en jij (evoluisten dat niet willen toegeven) Dus hier proberen te verkondigen dat de God niet bestaat, moet je eerst zien te verklaren hoe alles is ontstaan of niet?
Wie heeft dan Genesis 1 geschreven? Ik kan het niet bewijzen maar wie heeft het dan geschreven, kan je dat even beargumenteren?quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:15 schreef UltraR het volgende:
[..]
Jongen, als jij roept dat het een 'feit' is dat Genesis 1 door God zelf is geschreven en Genesis 2 door Adam. Hoe kan je dan van mij verwachten dat ik je serieus neem?
Goed zo! Je leert snel.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:24 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wie heeft dan Genesis 1 geschreven? Ik kan het niet bewijzen maar wie heeft het dan geschreven, kan je dat even beargumenteren?
Vind je het erg dat ik niet eens op een dergelijke website klik? De kans op neutraal onderzoek is daar om precies te zijn 0.000000%quote:http://creation.com/did-moses-really-write-genesis
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
conclusie
Uiteindelijk is de auteur van Genesis was God, werken via Mozes. Dit betekent niet dat God Mozes gebruikt als 'typemachine'. Integendeel, God voorbereid Mozes voor zijn taak vanaf de dag dat hij geboren werd. Toen de tijd kwam, Mozes had alle benodigde gegevens, en werd onfeilbaar geleid door de Heilige Geest over wat hij begrepen en wat hij weggelaten. Dit is in overeenstemming met bekende geschiedenis, en met de eisen en principes van de Bijbel (2 Timotheüs 3:15-17, 2 Peter 1:20-21).
Aan de andere kant is er geen historisch bewijs, en geen geestelijke of theologische basis dan ook voor de misleidende JEDP hypothese. Het onderwijs is volledig vals, de 'wetenschap' dat het bevordert is volkomen vals. Gestut door de theorie van de evolutie, het bestaat uitsluitend te ondermijnen het gezag van het Woord van God.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jij zegt dat de Bijbel in zekere zin fantasie is wat iemand jou probeert uit te leggen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:21 schreef UltraR het volgende:
[quote]Fijn dat je me allerlei woorden in de mond legt die ik nooit heb uitgesproken noch heb opgeschreven. Ik ben geen 'gelovige' in de oerknal theorie, ik weet daar te weinig vanaf. Ik weet echter behoorlijk wat af van religies, en daaruit heb ik geconcludeerd dat dat al helemaal niet te bewijzen valt en bovendien oneindig veel ongeloofwaardiger is.
Dus jij vind het ontstaan uit een steen (waar haal je dat vandaan?) minder geloofwaardig dan dat er een onzichtbare almachtige alwetende tovenaar alles tevoorschijn heeft ge-simsalabimd?
[ afbeelding ]
(fijne typo trouwens in dat plaatje.)
Dat zeg ik juist ik kan het niet bewijzen, dat is al bewezen met de link wat ik jou gaf en waar het wordt uitgelegd.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
[quote]Goed zo! Je leert snel.
Om antwoord te geven op je vraag: geen flauw idee. Niemand weet dat. Maar vergeef me dat ik het een iets logischer aanname vind dat het geschreven is door een willekeurig iemand een paar honderd jaar voor het begin van onze jaartelling dan dat het geschreven is door onzichtbare almachtige tovenaar.
Nee hoor, ik begrijp jou negeer modus wel, er is duidelijk verzen geplaatst die dat ook bevestigen in de Bijbel. Maar als je bewust selectief wilt zijn maak mij niets uit, je ontmaskert alleen jezelf mee niet mij.quote:Vind je het erg dat ik niet eens op een dergelijke website klik? De kans op neutraal onderzoek is daar om precies te zijn 0.000000%
Ik begrijp jouw hokjesdenken dan weer nietquote:Op zaterdag 14 april 2012 23:40 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik begrijp de Atheïsme humor wel, maar wat vind je van de uitleg ?
Ik ken dat zin, met andere woorden niet wilt weten waar het om gaat/ opzettelijk niet begrijpen/ opzettelijke negeren/opzettelijk vermijden of expres stom zijn (niet persoonlijk tegen jou bedoeld)quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:43 schreef Scabies het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw hokjesdenken dan weer niet
En de uitleg? gestoord.
Het probleem waar jij mee kampt, en dat geldt voor alle religieuzen die de poging wagen hun geloof te verdedigen, is dat je de bijbel ziet als bewijs. Dat is ook wat er op die websites gedaan wordt. Wat er in dat hele verhaal wat je hier over exodus linkt gedaan wordt. Rare dingen uit de bijbel worden met andere dingen uit de bijbel 'uitgelegd'. Maar ik geloof niet in de bijbel. Als Jezus iets zegt in de bijbel betekend dat niets voor mij. Zelfde geldt voor profeten. Het betekend precies evenveel voor mij als Perkamentus in de Harry Potter boeken iets zegt, of Gandalf in Lord of the Rings. Of eigenlijk betekenen die laatsten meer voor me omdat die boeken een stuk ethischer zijn dan de bijbel.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:39 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat zeg ik juist ik kan het niet bewijzen, dat is al bewezen met de link wat ik jou gaf en waar het wordt uitgelegd.
[..]
[..]
Nee hoor, ik begrijp jou negeer modus wel, er is duidelijk verzen geplaatst die dat ook bevestigen in de Bijbel. Maar als je bewust selectief wilt zijn maak mij niets uit, je ontmaskert alleen jezelf mee niet mij.
Omschrijf je nu jezelf? Klinkt als behoorlijk sterke projectie.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:48 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
met andere woorden niet wilt weten waar het om gaat/ opzettelijk niet begrijpen/ opzettelijke negeren/opzettelijk vermijden of expres stom zijn
Leg mij eens uit wat mijn probleem isquote:Op zaterdag 14 april 2012 23:55 schreef UltraR het volgende:
[..]
[quote]Het probleem waar jij mee kampt, en dat geldt voor alle religieuzen die de poging wagen hun geloof te verdedigen, is dat je de bijbel ziet als bewijs. Dat is ook wat er op die websites gedaan wordt. Wat er in dat hele verhaal wat je hier over exodus linkt gedaan wordt. Rare dingen uit de bijbel worden met andere dingen uit de bijbel 'uitgelegd'. Maar ik geloof niet in de bijbel. Als Jezus iets zegt in de bijbel betekend dat niets voor mij. Zelfde geldt voor profeten. Het betekend precies evenveel voor mij als Perkamentus in de Harry Potter boeken iets zegt, of Gandalf in Lord of the Rings. Of eigenlijk betekenen die laatsten meer voor me omdat die boeken een stuk ethischer zijn dan de bijbel.
Dus je hebt er niks van begrepen, nogmaals waar ging het over wat je hebt gelezen?quote:Dat verhaal over farao kan ik eerlijk gezegd geen antwoord in ontdekken, en ik heb het helemaal gelezen. Ik heb nog nooit zo'n heen en weer gevlieg van allerlei citaten uit alle hoeken en gaten van een boek gezien zonder dat er echt antwoord op de vraag wordt gegeven. Het enige wat eruit blijkt is dat God een ziek spelletje speelt met alle betrokkenen in Egypte. Zoals hij overigens wel vaker doet (vraagt aan Abraham zijn zoon Isaak te offeren, om hem net ervoor te stoppen. Ziek. Martelt Job, vermoord zijn familie, om een spelletje van Satan te winnen. Ziek. Laat zijn zoon Jezus voor hem de kastanjes uit het vuur halen door marteling en kruisiging. Ziek.)
Het is vermeld in de Bijbel, alleen jij accepteert het niet dat is alles.quote:Je zegt ook dat je niet gelooft dat ik niets geloof.
Ok... wat moet ik daarmee? Is het echt zo moeilijk te accepteren dat we het niet simpelweg niet weten? We weten niet hoe het gigantische heelal is ontstaan.
Ik weet het wel, als je bent vergeven door God dan krijg je het eeuwige leven, Jezus (God in vlees) heeft dat gegarandeerd. Alleen jij accepteert God niet als jou schepper jij wilt niet dat God jou leven mengt en zijn regels gehoorzamen daarom denk jij ook zo, maar God geeft jou wel de keuze.quote:We weten niet wat er na de dood gebeurd. We weten het niet. Tja, een hoop mensen kunnen die gedachte niet bevatten en kiezen er daarom voor een religie aan te hangen voor de schijnzekerheid die dat bied. Ik doe daar niet aan mee.
Als jij objectief keek, waarom ontkenning van de schepping? alles wat in de Bijbel staat is al grote deels bevestigd door de wetenschap. Als je objectief keek, waarom zie je niet dat mensen veranderen als ze Jezus aannemen als hun verlosser? Je ziet in landen waar de Islam heerst veel Christenen worden vermoord en toch komen er meer Christenen erbij in deze landen waar ze worden vervolgd, Jezus heeft dat ook gezegd dat mensen in dienst mijn naam worden vervolgd en vermoord.quote:Ik kijk objectief en constateer dat er nergens onweerlegbaar bewijs voor is. Dus sta ik er neutraal in met die toevoeging dat ik religies afwijs als zijnde buitengewoon onwaarschijnlijk. Om maar niet te spreken over het feit dat ik, als ik al zou denken dat er weleens een God zou kunnen zijn, geen enkel argument zie om God of Allah of Shiva boven Thor, Zeus, Ra het Vliegende Spaghettimonster of de Grote Juju van de Himalaya te kiezen.
Dat is een officiële erkenning van je dat je zelf toegeeft dat je wel weet waar het over gaat maar niet wilt toegeven wat de context zegt.quote:Op zondag 15 april 2012 00:04 schreef Scabies het volgende:
[..]
Omschrijf je nu jezelf? Klinkt als behoorlijk sterke projectie.
^ compleet betekenisloosquote:Op zondag 15 april 2012 00:18 schreef Kingdom34 het volgende:
Dat is een officiële erkenning van je dat je zelf toegeeft dat je wel weet waar het over gaat maar niet wilt toegeven wat de context zegt.
Kijk nou! Wat leuk! Koning Dom zit hier verstopt!quote:Op zondag 15 april 2012 00:18 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Dat is een officiële erkenning van je dat je zelf toegeeft dat je wel weet waar het over gaat maar niet wilt toegeven wat de context zegt.
Nu ga ik slapen, fijne nacht mensen![]()
Mozes in elk geval niet. Daar wordt Exodus aan toegeschreven, alhoewel Mozes als individu nooit bestaan heeft. Dit even terzijde.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:24 schreef Kingdom34 het volgende:
Wie heeft dan Genesis 1 geschreven? Ik kan het niet bewijzen maar wie heeft het dan geschreven, kan je dat even beargumenteren?
Dat laatste ontken ik niet. En de Bijbel leert helemaal niet dat de aarde maar 6.000 jaar oud is.quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:42 schreef Kingdom34 het volgende:
Wat BlackLodge zegt klopt helemaal dat de Bijbel ons leert dat alles 6000 jaar oud is, als je dat ontkent geef mij of ons redenen en argumenten waarom de Bijbel volgens jouw niet leert. Ik ben zeer benieuwd.
De Bijbel leert het wel aan, ben je wel een Christen? Want als je zegt dat de Bijbel niet zegt dat de Aarde 6000 jaar oud is, dan ontken je ook alles wat Jezus zegt en denk eraan Jezus is God in vlees die voor onze zondes is gestorven als de zoon van God.
Zucht...quote:Alles wijst dat de Aarde en de heelal 6000 jaar oud is. En mensen die denken of geloven waar de Atheïsme in geloof ofwel Evolutionisten genoemd geloven dat de Aarde 4 a 5 Miljard jaar oud is, alleen dat is niet bewezen of sterker nog niet aangetoond anders was de Aarde allang verbrand door de Zon en elke dag en was de Maan tegen de Aarde geknald dat noemen we (Get Mooned)
Je ziet, er lopen er nog steeds rond die nóg dommer zijn. Hele geruststelling niet ?quote:Op zondag 15 april 2012 09:22 schreef bianconeri het volgende:
Zucht...
Dan beschuldigen mensen mij er van om de wetenschap te negeren,
maar ook mijn tegenstanders moeten toegeven dat dit echt de kroon spant.
De aarde pas 6.000 jaar oud?
Lol.... Dat klopt al niet met de dino's enzo.
Jammer dat je niet toegeeft dat je zelf ook religieus bent.quote:Op zondag 15 april 2012 00:41 schreef UltraR het volgende:
Jammer vind ik dat veel religieuzen, zoals jij hier doet, met pure leugens aan komen zetten zoals dat de wetenschap de bijbel al grotendeels als waarheid heeft bewezen. Dat is gewoon onzin. Ik geloof best dat jij denkt dat het waar is, maar dat is het hele probleem, je onderzoekt je aannames niet. Als wetenschap de bijbel zou onderschrijven zouden alle wetenschappers toch Christelijk moeten zijn. Maar nee, de grote meerderheid van wetenschappers is ongelovig, zelfs in het meest Christelijke land ter wereld, Amerika. http://en.wikipedia.org/w(...)sts.27_belief_in_God
Je zegt dat ik geen antwoord geef, terwijl ik netjes op elk punt wat je aandraagt in ga. Jij bent degene die een heleboel argumenten die ik heb aangedragen negeert. Dat vind ik zelfs beledigend.
Maar goed, ik moet ook echt aanzienlijk minder tijd in dit subforum gaan besteden.
Wij zijn immers absoluut niet de eerste die deze eindeloze discussie voeren. Een paar plaatjes die het allemaal perfect samenvatten. Alle argumenten die ik kan geven zijn al honderd keer gegeven, maar het blijkt dat je net zo met een muur in discussie kunt gaan. Evenveel effect.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo, naast de beschrijving van de gemiddelde discussie tussen gelovige en ongelovige ook nog een paar perfect valide argumenten in mooie plaatjes weergegeven. Welterusten.... de rest van je leven...
Daar heb ik al antwoord gegeven.quote:Op zondag 15 april 2012 09:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Mozes in elk geval niet. Daar wordt Exodus aan toegeschreven, alhoewel Mozes als individu nooit bestaan heeft. Dit even terzijde.
Wie heeft Genesis dan wél geschreven ? De Sumeriërs > Akkadiërs > Babyloniërs. De Judeeërs hebben dit epos tijdens hun ballingschap overgeschreven en wat aan hun stamgod aangepast.
Altijd handig als je wat basic-geschiedenisles gekregen hebt, wat jou blijkbaar niet ten dele is gevallen. Maar goed, nooit te oud om bij te leren. Hier heb je het orrigineel:
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/index.html
Ben je nou nog steeds met die "wetenschap is ook religie"-nonsens bezig?quote:Op zondag 15 april 2012 11:37 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Jammer dat je niet toegeeft dat je zelf ook religieus bent.
Ik zie je vaker beweringen doen die niet waar zijn, maar deze wil ik toch even aanstippen. Je kunt zelf checken dat het woord wat daar gebruikt wordt, het Hebreeuwse "jom" is. "Jom" betekent "dag", maar staat vaak ook voor een langere periode. Dikgedrukte is dus onzin, en ik vraag me sterk af waar je dat vandaan haalt aangezien je dit zo makkelijk zelf kunt controlleren; aan welk woord zat je te denken dan?quote:Op zondag 15 april 2012 09:22 schreef bianconeri het volgende:
Omdat het woord dag dat in Genesis geschreven staat niet letterlijke dagen betekenen(daar is een ander woord voor in die taal) maar staat voor langere periodes.
Interessant. Wist ik niet. Waarom vertalen ze het dan toch altijd als 'dag'? Dat levert toch ontzettend veel verwarring op? En geldt dat ook voor 'jaar'? Dat zou namelijk de idiote leeftijden van die mensen verklaren.quote:Op zondag 15 april 2012 11:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie je vaker beweringen doen die niet waar zijn, maar deze wil ik toch even aanstippen. Je kunt zelf checken dat het woord wat daar gebruikt wordt, het Hebreeuwse "jom" is. "Jom" betekent "dag", maar staat vaak ook voor een langere periode. Dikgedrukte is dus onzin, en ik vraag me sterk af waar je dat vandaan haalt aangezien je dit zo makkelijk zelf kunt controlleren; aan welk woord zat je te denken dan?
Het gebruik van "jom" met ordinaalgetallen als tweede, derde etc. (de eerste dag wordt als "dag 1" aangeduid) laat mensen vaak denken dat daar gewoon "dagen" mee bedoeld worden, omdat de combinatie "jom"+ordinaalgetal in andere tekstplaatsen het woord "jom" vrijwel nooit de betekenis van een langere periode meegeeft.
quote:Maar als die mensen die bewezen hebben dat de aarde vele miljoenen jaren oud is, en dat geloof je (terwijl het de Bijbel tegenspreekt) waarom geloof je dan niet de evolutietheorie wat die zelfde mensen ook zeggen?
De Bijbel leert ook geen 24 uurs dagen, het staat er niet letterlijk, maar je kan het wel wel heel makkelijk uit de context halen.
Je negeert de wetenschap ook, want je gebruikt het alleen wanneer het jou uitkomt om de Bijbel te ondersteunen. Als je de Bijbel letterlijk neemt (zoals jij doet) kom je toch echt op een 6000 jaar oude aarde uit.quote:Zucht...
Lol.... Dat klopt al niet met de dino's enzo.
Maar ik geloof juist dat er van echte dagen gesproken wordt zoals wij die kennen omdat er staat:quote:Op zondag 15 april 2012 11:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie je vaker beweringen doen die niet waar zijn, maar deze wil ik toch even aanstippen. Je kunt zelf checken dat het woord wat daar gebruikt wordt, het Hebreeuwse "jom" is. "Jom" betekent "dag", maar staat vaak ook voor een langere periode. Dikgedrukte is dus onzin, en ik vraag me sterk af waar je dat vandaan haalt aangezien je dit zo makkelijk zelf kunt controlleren; aan welk woord zat je te denken dan?
Het gebruik van "jom" met ordinaalgetallen als tweede, derde etc. (de eerste dag wordt als "dag 1" aangeduid) laat mensen vaak denken dat daar gewoon "dagen" mee bedoeld worden, omdat de combinatie "jom"+ordinaalgetal in andere tekstplaatsen het woord "jom" vrijwel nooit de betekenis van een langere periode meegeeft.
Dat was de wetenschap vriend, heb dat duidelijk uitgelegd, alleen jij niet waarom de Bijbel niet leert dat het jong is. Dus volgens jou is Jezus een leugenaar?quote:Op zondag 15 april 2012 09:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[quote]Dat laatste ontken ik niet. En de Bijbel leert helemaal niet dat de aarde maar 6.000 jaar oud is.
Als je gelooft dat de aarde 6.000 jaar oud is zou ik maar eens de wetenschap gaan bestuderen.
Tuurlijk zitten die er veel naast maar er is allang bewezen dat de aarde vele malen ouder is.
Zet je geloof dus maar in de ijskast
Ik zal jou eens een link geven van een debat: Zeer interessant.quote:Waarom de Bijbel dat 6.000 jaar niet leert?
Omdat het woord dag dat in Genesis geschreven staat niet letterlijke dagen betekenen(daar is een ander woord voor in die taal) maar staat voor langere periodes.
Alles is 6000 jaar oud, dus ook de heelal. De Bijbel leert dat. de Bijbel leert ook dat een dag 24 uur is.quote:Zucht...
Je negeert de Bijbelse teksten, Draken zijn grote dieren genoemd in de Bijbel, alleen Atheisten hebben daar Dino genoemd.quote:Lol.... Dat klopt al niet met de dino's enzo.
Ja, maar het scheppingsverhaal heeft ook een sterk poëtisch karakter, net als b.v. Job of Prediker. Je kunt je dus afvragen in hoeverre dit letterlijk of allegorisch is bedoeld. Ik denk dat deze tekst vooral voor liturgische recitatie is bedoeld, om de schepping in het alledaagse te plaatsen en daarmee het alledaagse te heiligen (wat later in de Thora uit ten treure wordt gedaan via de mitzwot). De vraag of er dan letterlijke dagen worden bedoeld vind ik daarmee wat onzinnig. Als er in Prediker staat dat de zon zuchtend en steunend van plaats naar plaats gaat geloven we denk ik ook niet dat de zon een mannetje met een gezichtje is wat wat meer aan sport moet doen.quote:Op zondag 15 april 2012 11:54 schreef BlackLodge het volgende:
Maar ik geloof juist dat er van echte dagen gesproken wordt zoals wij die kennen omdat er staat:
"Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag."
Het avond en morgen gedeelte duidt juist zo sterk op een 24 uurs dag.
Het zelfde woord "jom", zie hier:quote:Op zondag 15 april 2012 11:55 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik heb jou uitleg gegeven met goede argumentatie. Maar wat is een ander woord geef eens wat citaten van de Bijbel wat de Bijbel suggereert voor langere periodes.
quote:1) day, time, year
1a) day (as opposed to night)
1b) day (24 hour period)
1b1) as defined by evening and morning in Genesis 1
1b2) as a division of time
1b2a) a working day, a day's journey
1c) days, lifetime (pl.)
1d) time, period (general)
1e) year
1f) temporal references
1f1) today
1f2) yesterday
1f3) tomorrow
"God" in figuurlijke zin... Dan blijft er van het geloof niet gek veel over hè?quote:Op zondag 15 april 2012 11:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar het scheppingsverhaal heeft ook een sterk poëtisch karakter, net als b.v. Job of Prediker. Je kunt je dus afvragen in hoeverre dit letterlijk of allegorisch is bedoeld. Ik denk dat deze tekst vooral voor liturgische recitatie is bedoeld, om de schepping in het alledaagse te plaatsen en daarmee het alledaagse te heiligen (wat later in de Thora uit ten treure wordt gedaan via de mitzwot). De vraag of er dan letterlijke dagen worden bedoeld vind ik daarmee wat onzinnig. Als er in Prediker staat dat de zon zuchtend en steunend van plaats naar plaats gaat geloven we denk ik ook niet dat de zon een mannetje met een gezichtje is wat wat meer aan sport moet doen.
Als je een "alles of niets"-denken hanteert, nietquote:Op zondag 15 april 2012 12:03 schreef Jigzoz het volgende:
"God" in figuurlijke zin... Dan blijft er van het geloof niet gek veel over hè?
Jammer hoe jij alles in hokjes duwt en vooral aan zelfbevestiging lijkt te doen in je posts. Dat is erg vermoeiend lezen en discusseren.quote:Op zondag 15 april 2012 11:37 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Jammer dat je niet toegeeft dat je zelf ook religieus bent.
Die snap ik niet.quote:Op zondag 15 april 2012 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je een "alles of niets"-denken hanteert, niet
Als bepaalde zaken in de bijbel figuurlijk zijn bedoeld, maakt dat God nog niet volledig figuurlijk. Tenminste, ik meende dat je daar op doelde.quote:
Over welke verhalen heb je over? Wees duidelijk waar je over hebt.quote:Op zondag 15 april 2012 11:54 schreef BlackLodge het volgende:
[quote]Je moet denk eens zelf gaan nadenken over alles wat je zegt en niet de verhaaltjes herkauwen die de man in de kerk aan je verteld heeft. Want dan kom je er achter dat alles wat hij zegt waar is, maar dan alleen wanneer je de Bijbel als waarheid beschouwt. En voordat je dat kunt doen, moet je nagaan of de Bijbel waarheidsgetrouw is, en als je dat gaat doen, loop je tegen zoveel muren aan dat het je fysiek pijn gaat doen.
De Bijbel leert dat de Aarde 6000 jaar oud is, het staat niet specifiek in de Bijbel maar het leert het wel. Genesis 2:3 And God blessed the seventh day, and sanctified it: because that in it he had rested from all his work which God created and made. Dat betekent God was klaar op de 6e dag en de 7e dag is een rustdag, God was klaar met de schepping, vandaar de Sabbat op de 7e dag. Het spreekt ook nog eens 24 uur dag en niet voor langere periode.quote:Ik zal het je nog een keer vragen:
Je negeert de wetenschap ook, want je gebruikt het alleen wanneer het jou uitkomt om de Bijbel te ondersteunen. Als je de Bijbel letterlijk neemt (zoals jij doet) kom je toch echt op een 6000 jaar oude aarde uit
Ben ik mee eens, dat is duidelijk in de Bijbel.quote:Maar ik geloof juist dat er van echte dagen gesproken wordt zoals wij die kennen omdat er staat:
"Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag."
Het avond en morgen gedeelte duidt juist zo sterk op een 24 uurs dag.
Ah, op die manier...quote:Op zondag 15 april 2012 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als bepaalde zaken in de bijbel figuurlijk zijn bedoeld, maakt dat God nog niet volledig figuurlijk. Tenminste, ik meende dat je daar op doelde.
Waarom? Ik zie de relatie niet. Omdat God volgens velen "almachtig" is oid? In dat opzicht zou God het kunnen doen. Dat betekent niet dat God het ook heeft moeten doen.quote:Op zondag 15 april 2012 12:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier...
Nou, als je echt in God gelooft, dan kun je toch ook wel aannemen dat hij de wereld in 6 dagen schiep?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |