Dat is nochtans niet de schuld van de OP.quote:Op zondag 15 april 2012 22:10 schreef cynicus het volgende:
Super! Het zoveelste feitenvrije bash-topic! Lekker even de vooroordelen en halve (on)waarheden spuwen. Dat lucht op, he?
Je moet uiteraard een reservecapaciteit hebben maar doordat er steeds meer hoge molens gebruikt worden (waar men meer en vaker wind vangt) en de weersvoorspellingen veel beter zijn geworden is de kans dat de molens plotseling onverwacht stil komen te staan (en dan ook nog eens een heel groot aantal bij elkaar, Duitsland is nogal een uitgestrekt land) niet zo heel gek groot. Het is praktisch gezien een groter probleem wanneer het te hard waait en er dus een piek aan teveel stroom opgevangen moet worden.quote:Als je er vanuit gaat dat voor elke MW wind vermogen 0.5MW reserve capaciteit klaar staat voor als de wind gaat liggen:
Dan hebben wij verschillende ideen over wat 'fact-based' is denk ik. Waar toont de OP aan dat kolencentrales op volle kracht doordraaien? Het zijn aannames, niet gestaafd door enig bewijs en bovendien erg onaannemelijk. En was dit niet de centrale stelling in de OP?quote:Op dinsdag 17 april 2012 00:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is nochtans niet de schuld van de OP.
Die is vrij helder en fact-based.
inderdaad.quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:25 schreef cynicus het volgende:
[..]
Dan hebben wij verschillende ideen over wat 'fact-based' is denk ik. Waar toont de OP aan dat kolencentrales op volle kracht doordraaien? Het zijn aannames, niet gestaafd door enig bewijs en bovendien erg onaannemelijk. En was dit niet de centrale stelling in de OP?
Nou ja...ik neem aan dat een grote electriciteits leverancier ook wel kontakt heeft met een RWE, Vattenfall etc. Ook krijgen ze wel nieuws van de duitse netbeheerder. Verder is voor bepaalde partijen wel on-line in te zien welke centrale hoe hard draait of gedraaid heeft.quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:25 schreef cynicus het volgende:
[..]
Dan hebben wij verschillende ideen over wat 'fact-based' is denk ik. Waar toont de OP aan dat kolencentrales op volle kracht doordraaien? Het zijn aannames, niet gestaafd door enig bewijs en bovendien erg onaannemelijk. En was dit niet de centrale stelling in de OP?
Die ligt dus te laag.quote:Op dinsdag 17 april 2012 11:53 schreef Asphias het volgende:
[..]
inderdaad.
de 0.5 MW per MW is een aanname, die wat mij betreft véél te hoog ligt.
Gemiddeld wel maar niet op elk moment. Vergeet niet dat wind in vlagen komt. Ook op land niveau.quote:per dag valt redelijk van te voren te voorspellen hoeveel wind er zal komen, dus deze backup is voornamelijk nodig om fluctuaties per uur op te vangen. maar de windmolens liggen niet allemaal op één plek. doordat ze over het hele land verspreid liggen
Van nieuwe eenheden...misschien. Maar van bestaande zit je meer op circa 12 uur. En na die 12 uur komen de eerste MW's op het grid. Dan moet je nog omhoog met tegen de 5-10MW/minuut tot aan vol last.quote:( http://en.wikipedia.org/w(...)n_in_Deutschland.png ) zul je juist krijgen dat pieken op de ene plek de dalen in andere plekken opvangen. daarnaast kan ik nergens de startuptime vinden van coal plants, maar wel een PP presentatie: http://www.realtimepower.(...)ization_for_Coal.pdf
waarbij het lijkt alsof het opstarten 3 uur kost.
Dat is maar deels het geval. Het zijn niet voor niets van die hoge molens tegenwoordig, dat is omdat de wind aldaar een stuk constanter is. Zoals al vaker aangegeven zit het probleem eerder in te veel opgewekte elektriciteit dan in te weinig.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:15 schreef TR08 het volgende:
[..]
Gemiddeld wel maar niet op elk moment. Vergeet niet dat wind in vlagen komt. Ook op land niveau.
[..]
Ook hele grote molens verliezen heel snel vrijwel hun volle vermogen. Niet zo snel als zo'n klein ding van 300W op jouw dakje misschien maar ze kunnen heel makkelijk binnen 1 minuut van hun vrijwel volle vermogen naar nul gaan en zelfs van het net afschakelen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is maar deels het geval. Het zijn niet voor niets van die hoge molens tegenwoordig, dat is omdat de wind aldaar een stuk constanter is. Zoals al vaker aangegeven zit het probleem eerder in te veel opgewekte elektriciteit dan in te weinig.
Dat een grote centrale uit kan vallen ben ik wel bekend mee (heb er zelfs bij gestaan terwijl het gebeurde). Probleem is alleen dat dat echt "incidenten" zijn. Dat je met wind vaak ineens een paar GW kwijt bent is nu schering in inslag. Daar zit het verschil.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:28 schreef cynicus het volgende:
Voor een kerncentrale of een grote kolencentrale draait ook 100% instantaan vermogen mee om het plotselingen uitvallen van zo'n grote centrale op te kunnen vangen. Dat plotseling wegvallen gebeurt meerdere keren per jaar (bijv. door transformator storing in het geval van kolen/kern, of een noodafschakeling in geval van kerncentrales). Je bent dan in een paar miliseconden honderden MW's aan productie kwijt, die moet je op zien te vangen. Het achter de hand houden van instantaan vermogen is dus al vele decennia standaard procedure. Wat de OP lijkt te missen is dat dit niet betekend dat daarvoor centrales op vol vermogen lopen en het reserve deel van hun opbrengst over de bypass gooien. Nee, wanneer nodig geven ze gewoon 'gas bij', oftwel de centrales draaien zelden op vollast maar op deellast en dat doen ze eigenlijk altijd al.
Wind energie kost trouwens (ex balancerings kosten) 30 euro per MWh, wist je dat? Dit zijn puur kosten van afschrijving, reparatie en wat overhead voor bedrijfsvoering rond het ding). Als je de balancerings kosten daarbij rekent (uitgaande van kolen dat mee draait) kom je per door kolen gebalanceerde MW op circa 30 euro extra. (Stroom uit gas kost gemiddeld 55/MWh, kolen normaliter circa 75% daarvan, per MW wind moet je 70% paraat hebben dus 29 eur/MWh).quote:Stroomverbruik is ook hoog variabel met een dagelijks piekgebruik dat zo'n 2x zo hoog ligt als het dalverbruik 's nachts. Wind voegt hier variabiliteit aan toe en daarmee hogere balancerings kosten maar daar staan kennelijk genoeg voordelen tegenover, zoals zeer goedkope electriciteit op momenten van veel wind. Er zijn al een heleboel studies geweest die gekeken hebben naar de balanceringskosten, dus we kunnen afgaan op de via via persoonlijke mening van deze of gene in een één op één gesprek of op zoek gaan naar een paar van dit soort studies.
Ik ben vaak genoeg bij windparken geweest en heb wel een beetje verstand van deze materie. Je claims weet je ook niet zo heel goed te onderbouwen omdat je blijft steken in, vrij dubieuze, aannames. Als je claim in de buurt van de waarheid zou komen zou hier al veel vaker een rel over zijn ontstaan, er zijn namelijk aardig wat figuren die hun hele leven wijden aan de strijd tegen windmolens.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:46 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ook hele grote molens verliezen heel snel vrijwel hun volle vermogen. Niet zo snel als zo'n klein ding van 300W op jouw dakje misschien maar ze kunnen heel makkelijk binnen 1 minuut van hun vrijwel volle vermogen naar nul gaan en zelfs van het net afschakelen.
Als je een keer een dagje zo'n park gaat bekijken zul je zien dat die dingen om de haverklap gaan draaien en weer stil gaan staan. Ook de grote jongens.
Dit is goed voor het 'wij van WC-eend' gevoel.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:33 schreef TR08 het volgende:
Als iemand die zelf zowel wind als nucleair als fossiele stroom levert op zeer grote schaal tegen mij claimt dat voor elke instantaan geleverde MW uit wind een "balansvermogen" standby moet staan van 0.7MWe uit om het even welke andere bron geloof ik dat.
De vermogens grafieken van hun eigen wind parken heb ik ook gezien en die vliegen op en neer. En dan heb ik het niet over 20 procent van het opgesteld vermogen per uur ofzo.
Dat gevoel heb ik ook wel eens bij bepaalde organisaties met regenbogen op hun schip.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit is goed voor het 'wij van WC-eend' gevoel.
Die moet je dan ook net zo min als waarheid aannnemen wat dit aangaat.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:37 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook wel eens bij bepaalde organisaties met regenbogen op hun schip.
Oh, dat sowieso.quote:Wat vervolgens niet wil zeggen dat ze er altijd maar wat bij lopen te liegen.
Begrijp me goed: Ik ben niet tegen wind of zonne energie. Ik denk alleen dat we nu gezien de schaal waarop het geinstalleerd is andere manieren van balanceren van het net moeten gaan zoeken.
Wat is het verschil voor de backup? Het verschil zit hem in dat de backup voor een grote centrale altijd mee moet draaien om bij storing direct het vermogen over te kunnen nemen, dit is duur. Voor wind een goedkopere backup gebruikt worden omdat het meerendeel van de variatie vooraf voorspeld kan worden. Backup capaciteit vind je dan ook in drie smaken: spinning reserve in frequency control mode, reserve capaciteit in producerende centrales en tenslotte centrales die uit staan. De eerste kan zeer snel reageren (seconden), de tweede heeft reactietijden van minuten en de derde in uren. Hoe beter je wind kunt voorspellen hoe goedkoper de balancingkosten omdat je de goedkoopste methode kunt toepassen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:59 schreef TR08 het volgende:
Dat een grote centrale uit kan vallen ben ik wel bekend mee (heb er zelfs bij gestaan terwijl het gebeurde). Probleem is alleen dat dat echt "incidenten" zijn. Dat je met wind vaak ineens een paar GW kwijt bent is nu schering in inslag. Daar zit het verschil.
Bij een noodafschakeling moet 1 of meer GW in een paar miliseconden bijgeregeld worden. Ik ben overigens wel benieuwd naar je bronnen die aantonen dat 8GW/5min windproductie variaties bijna dagelijks voorkomen in Duitsland.quote:Duitsland zit nu ineens in de situatie dat in 5 minuten tegen de 8GW op/af geregeld moet. Dat is 8x het vermogen van een hele flinke kolen bak. De kans dat in Duitsland 8 kolen centrales tegelijk van het net knallen is nihil. Bij wind is het inmiddels zeker wekelijkse en eigenlijk vrijwel dagelijkse praktijk.
En? Wat zijn deze kosten voor kolen of nucleair? Wikipedia geeft cijfers voor kolen en nucleair die net zo hoog dan wel hoger zijn...quote:Wind energie kost trouwens (ex balancerings kosten) 30 euro per MWh, wist je dat? Dit zijn puur kosten van afschrijving, reparatie en wat overhead voor bedrijfsvoering rond het ding).
Geef eens een bron voor 30 Euro/MWh balanceringskosten voor wind in Duitsland. Studies geven ongeveer een tiende ervan...quote:Als je de balancerings kosten daarbij rekent (uitgaande van kolen dat mee draait) kom je per door kolen gebalanceerde MW op circa 30 euro extra. (Stroom uit gas kost gemiddeld 55/MWh, kolen normaliter circa 75% daarvan, per MW wind moet je 70% paraat hebben dus 29 eur/MWh).
"Nu" is natuurlijk grotendeels voorspeld en geanticipeerd. Winvoorspellingen 12 uur vooruit zijn behoorlijk goed en de 1 of 4 uur voorspellingen nog veel beter en dat is genoeg om andere centrales voor te bereiden. Duitsland zelf heeft ongeveer 140 GW producticapaciteit.quote:De pijn zit hem niet in langzaam varierende gemiddelde kosten maar in dat je echt "nu" binnen een paar minuten het vermogen van een klein land tussen 0 en 100% moet kunnen varieren.
Je zit echt een orde grootte verkeerd qua tijd schaal. De problemen spelen binnen secondes/minuten. Niet binnen uren.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:46 schreef cynicus het volgende:
-knip- hier ga ik later op de dag hopelijk nog op in.
"Nu" is natuurlijk grotendeels voorspeld en geanticipeerd. Winvoorspellingen 12 uur vooruit zijn behoorlijk goed en de 1 of 4 uur voorspellingen nog veel beter en dat is genoeg om andere centrales voor te bereiden. Duitsland zelf heeft ongeveer 140 GW producticapaciteit.
is het dus niet specifiek voor wind, maar altijd al standaard procedure om een zeer grote backup te hebben voor het geval een grote centrale uitvalt.quote:Voor een kerncentrale of een grote kolencentrale draait ook 100% instantaan vermogen mee om het plotselingen uitvallen van zo'n grote centrale op te kunnen vangen. Dat plotseling wegvallen gebeurt meerdere keren per jaar (bijv. door transformator storing in het geval van kolen/kern, of een noodafschakeling in geval van kerncentrales). Je bent dan in een paar miliseconden honderden MW's aan productie kwijt, die moet je op zien te vangen. Het achter de hand houden van instantaan vermogen is dus al vele decennia standaard procedure. Wat de OP lijkt te missen is dat dit niet betekend dat daarvoor centrales op vol vermogen lopen en het reserve deel van hun opbrengst over de bypass gooien. Nee, wanneer nodig geven ze gewoon 'gas bij', oftwel de centrales draaien zelden op vollast maar op deellast en dat doen ze eigenlijk altijd al.
Dus omdat gas iets duurder is geworden zijn de balancing kosten voor wind ineens 30Euro/MWH terwijl alle studies die ik tot nu to gezien heb in 2020 met nog veel meer geinstalleerd wind vermogen rekenen met zo'n 3,5 Euro/MWH oftwel de balancing kosten zijn ineens vertienvoudigd. Ik heb zeer grote moeite dat te geloven. En ik heb nog steeds geen bron hiervoor gezien.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:06 schreef TR08 het volgende:
Je zit echt een orde grootte verkeerd qua tijd schaal. De problemen spelen binnen secondes/minuten. Niet binnen uren.
Vroeger was dat anders en als je veel STEG eenheden on line hebt is het nog "enigszins" te overzien. Nu draaien we vanwege duur gas voornamelijk op kolen en kern en dan krijg je de taferelen die we nu hebben.
Nou kennelijk gebeurt dit niet of maar heel weinig want 30 Euro/MWH is bizar hoog, een factor 10 tot 20 hoger dan waar dan ook op dit moment. Als dit werkelijk zo zou zijn dan denk ik dat dit in elke krant op de voorpagina zou staan.quote:De kosten voor balanceren baseer ik op dat een kolen bak die 100MW staat te balanceren door stoom over de bypass te gooien wel de volle mep kosten maakt maar niet die 100MW levert. Daarom kom je op tegen de 30 euro per MWh.
Ik geloof er niks van.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:04 schreef TR08 het volgende:
Balanceren met een gas centrale of met een kolen/kern bak is iets heel anders.
[..]
Bij kolen/kern kan dit niet. Daarom draaien die met hun warmte bron op vollast en de turbine op deellast.
Zeg je nu zelf dat balanceren met gas goedkoper is dan kolen of kern? Maar eerder beweerde je dat gas zo duur is geworden dat men in Duitsland nu met kolen balanceert voor een 10- tot 20-voudige prijs? Terwijl gas voor electriciteitscentrales lange-termijn contracten zijn? Terwijl er vorig jaar een gloedjenieuwe gaspijplijn vanaf Rusland naar Duitsland (via de Oostzee) in gebruik genomen is?quote:Dit zijn 2 heel fundamenteel verschillende methoden van bedrijfs voeren. Balanceren met gas is daarom relatief goedkoop tov balanceren met kolen of kern. Die factor 10 tussen die 2 verbaast me niets.
Frequency control wordt gedaan door de eenheid/eenheden met de meeste MW's die aan het net hangen. Degene met de meeste pk's is gewoon de baas.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:00 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van.![]()
- Je gaat er kennelijk nog steeds vanuit dat de frequency control door kolen centrales gedaan wordt. Dat is niet zo en zal ook nooit zo worden.
Normaal wel maar de laatste maanden dus niet. Als gas weer in prijs zakt keert die situatie weer terug.quote:- Zelfs de inefficiente open cycle gas piek installaties worden zelden gebruikt (omdat het duur is), het zijn vooral de CCGT centrales op afstand gevolgd door de kolencentrales die load balancing doen door simpelweg op- en af te regelen, niet door de duur opgewekte stoom ongebruikt de schoorsteen uit te jagen.
Nieuwe centrales zijn inderdaad sneller, maar heel veel wat er staat is nog oude meuk en nu gezien de goedkope kolen in bedrijf.quote:- Nieuwe kolencentrales hebben ook load following capaciteiten (typisch tussen 40 en 100% en 40% deltaP per uur). Deze kunnen en gaan zelfs in het weekend uit vanwege de lage vraag. Zie het promotie onderzoek van Bart Ummels.
[..]
...Ja en nee.quote:Zeg je nu zelf dat balanceren met gas goedkoper is dan kolen of kern? Maar eerder beweerde je dat gas zo duur is geworden dat men in Duitsland nu met kolen balanceert voor een 10- tot 20-voudige prijs? Terwijl gas voor electriciteitscentrales lange-termijn contracten zijn? Terwijl er vorig jaar een gloedjenieuwe gaspijplijn vanaf Rusland naar Duitsland (via de Oostzee) in gebruik genomen is?
De situatie van vandaag de dag is gek. De markt situatie is nu totaal anders dan anders en daarom zijn er nu gekke dingen aan de hand.quote:Echt, het wordt steeds gekker. Ga eerst maar eens op zoek naar meer betrouwbare bronnen of vraag ze of je het niet toevallig verkeerd begrepen hebt.
quote:ECN heeft onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van windvoorspellers. Het blijkt dat de opbrengst van windmolens maar tot op 30% te voorspellen valt. Het verschil moet ad hoc bijgeregeld worden. Let wel: het vermogen van een molen varieert als de derde macht van de windsnelheid, dus de windvoorspelling is nu tot op 10% nauwkeurig.
De netbeheerder brengt voor de (brandstof)kosten die hieraan verbonden zijn middels een zogenaamde onbalansheffing in rekening. Minister van der Hoeven heeft deze week bepaald, dat de molens die heffing niet meer hoeven te betalen.. Deze rekening wordt bij de verbruiker neergelegd.
Nee, de regelbaarheid is de belangrijkste factor.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:29 schreef TR08 het volgende:
Frequency control wordt gedaan door de eenheid/eenheden met de meeste MW's die aan het net hangen. Degene met de meeste pk's is gewoon de baas.
Ja dat had ik ook al gezegd, wat is de relevantie daarvan met wind?quote:Daarbij regelen (vaak kleine) eenheden heel snel op en af en die leveren voor relatief gezien een godsvermogen de laatste paar MW-tjes aan het net. Dat kan met een open cycle GT (die in circa 10 -15 minuten kan starten) of met een eenheid die al draait (normaal STEG maar nu kolen ivm de brandstof prijzen)
Bron?quote:Als je gas uit zet blijft kolen of kern over. Momenteel staat gas massaal uit vanwege het dure gas tov kolen dus moet het nu even met iets anders dan gas.
Normaal is dat anders maar vandaag dus even niet.
Bron?quote:De normale dagelijkse praktijk kan best anders zijn maar dit is hoe het vandaag is en zo lang gas zo duur is als nu tov kolen ook zal blijven.
Bron?quote:Normaal wel maar de laatste maanden dus niet. Als gas weer in prijs zakt keert die situatie weer terug.
Bron?quote:Nieuwe centrales zijn inderdaad sneller, maar heel veel wat er staat is nog oude meuk en nu gezien de goedkope kolen in bedrijf.
Bron?quote:...Ja en nee.
Als je de balans had tussen gas en kolen prijs van een jaar geleden: Ja.
Met de prijsverhouding van vandaag: Nee.
Bron?quote:Balanceren gebeurt nu inderdaad voor het tienvoudige van de prijs.
Bron?quote:Een STEG eenheid aan zetten kost een uur of 3-4 (en 10-20k euro aan gas voor uberhaupt de eerste MW het net op komt)
Nogmaals: Je deelt de van te voren al grotendeels bekende verandering zo economisch mogelijk over de vele beschikbare centrales (Duitsland heeft zo'n 140GW productie capaciteit en daarvan is een kleine 30 GW op conto van wind), daardoor is de verandering per centrale klein en hoef je normaal geen bizarre dingen te doen als op volle kracht produceren maar niks leveren, zoals je stelt. Doordat je meestal behoorlijk goed weet wat eraan zit te komen kun je dus op tijd die STEG aanzetten. Zie o.a. het stuk van Ummels en andere links die ik eerde postte.quote:en als je 3-4 minuten reaktie tijd nodig hebt moet je dus iets anders paraat hebben.
Ja, de spotprijzen zijn lager dan anders. Rara hoe kan dat? Hint: wind en zon misschien (zie links bovenaan)?quote:De situatie van vandaag de dag is gek. De markt situatie is nu totaal anders dan anders en daarom zijn er nu gekke dingen aan de hand.
Nou laat maar eens zien hoe raar die markt is. Waar zijn de links naar de cijfers?quote:Al die studies rekenen met relatief stabiele prijsverhoudingen van een jaar geleden en eerder voor gas en kolen maar zoals ik al zo vaak zei ligt de markt de laatste maanden volslagen anders. Daarom zijn we nu zo raar bezig.
De groene rekenkamer is in elk geval nog minder betrouwbaar dan de berekeningen van de club die met Green begintquote:Op dinsdag 17 april 2012 17:15 schreef TR08 het volgende:
Kijk anders ook even hier:
http://www.groenerekenkamer.com/node/946
http://www.groenerekenkamer.nl/node/1015
Een leuke quote over wind:
[..]
Ah, omdat Eems stil staat is Nijmegen voluit over de bypass te stoken? Ok, die relatie is glashelder...quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:34 schreef TR08 het volgende:
Om de discussie van prijs van kolen vs gas maar even plat te slaan:
-Ik ben de afgelopen maanden zo'n beetje elke week bij Eems geweest (een moderne STEG eenheid) en die heeft nagenoeg de hele tijd uit gestaan. Alleen EC7 is even aan geweest na onderhoud.
-Nijmegen (CG13), een oude kolen bak heeft veel aan gestaan.
Beide centrales zijn eigendom van GDF Suez / Electrabel.
Je kunt dan van de prijs ontwikkelingen van alles vinden maar blijkbaar is het nu rendabeler om een oude kolenbak aan het grid te hebben dan een relatief moderne STEG eenheid met een rendement van meer dan 56% piek.
E-on doet hetzelfde momenteel.
Wil je een bron? Rij naar die machines toe en kijk of er rook uit de schoorsteen komt.
Klopt, pieken is 's ochtends en 's avonds. Met name maandag ochtend is de piek duur.quote:Op dinsdag 17 april 2012 17:36 schreef cynicus het volgende:
-knip-
Ik vraag me trouwens af waar het diepe dal in de prijs vandaan komt, midden op de dag waarbij elektriciteitsprijzen zakken tot de nachtprijzen. Normaal worden de hoogste prijzen en de hoogste winsten door de grote monopolisten midden op de dag behaald, maar dat schijnt niet meer zo te zijn.
Je hebt 2 dingen:quote:Ik ben je niet onderbouwde stellingen nu wel een beetje zat, dus houd het kort:
[..]
Nee, de regelbaarheid is de belangrijkste factor.
De relevantie is dat -nu- gezien de huidige markt het balancerend vermogen duur geleverd wordt tov een normale stabielere situatie.quote:[..]
Ja dat had ik ook al gezegd, wat is de relevantie daarvan met wind?
Lang niet al dat vermogen staat aan dus per centrale is het effect nu wel degelijk groot.quote:Nogmaals: Je deelt de van te voren al grotendeels bekende verandering zo economisch mogelijk over de vele beschikbare centrales (Duitsland heeft zo'n 140GW productie capaciteit en daarvan is een kleine 30 GW op conto van wind),
Ik wil je verzoeken dit enigszins flexibel te lezen: Veel centrales staan deels over de bypass en het equivalent is samen enkele hele grote kolen bakken volledig over de bypass. De som van GW's waarvoor dit geldt klopt wel zo ongeveer.quote:daardoor is de verandering per centrale klein en hoef je normaal geen bizarre dingen te doen als op volle kracht produceren maar niks leveren, zoals je stelt.
Dat weet je gemiddeld over de dag waarschijnlijk wel maar niet elke piek/dal 2 minuten van tevoren.quote:Doordat je meestal behoorlijk goed weet wat eraan zit te komen kun je dus op tijd die STEG aanzetten. Zie o.a. het stuk van Ummels en andere links die ik eerde postte.
Ik zal kijken of ik de stroom prijzen per kwartier kan krijgen of een lijst van momenten waarop de handel is stil gelegd om calamiteiten te voorkomen.quote:[..]
Ja, de spotprijzen zijn lager dan anders. Rara hoe kan dat? Hint: wind en zon misschien (zie links bovenaan)?
[..]
Nou laat maar eens zien hoe raar die markt is. Waar zijn de links naar de cijfers?
Leuke links, hier en daar zal best over het grote geheel veel waar zijn. Dat je geld kunt krijgen om stroom af te nemen geloof ik wel, ik heb ook genoeg situaties gezien waarin mensen betaalden om van de stroom af te komen. Grosso modo zal stroom ook wel goedkoper worden met meer duurzaam.quote:Ik heb ook nog geen bewijs voor de initiele stelling van regelmatige 8GW/5min variabiliteit gezien.
Wat recent nieuws:
Ondanks sluiting van nucleare reactoren exporteerd Duitsland nog steeds veel elektriciteit: http://www.renewableenerg(...)ite-closing-reactors
Krijg geld om stroom af te nemen: http://www.renewablesinte(...)rmany/150/537/37817/
Prijzen ook voor 2013 lager: http://www.bloomberg.com/(...)-energy-markets.html
Zie het eerder geschreven "equivalent" zinnetje van me.quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:47 schreef cynicus het volgende:
Oh het gaat nu over Nederland. Nou, de Nederlandse overheid heeft alle CO2 aflaten betaald in plaats van de eigenaren van de elektriciteitscentrales. Daar zit al een deel van het prijsverschil tussen kolen en gas.
[..]
Ah, omdat Eems stil staat is Nijmegen voluit over de bypass te stoken? Ok, die relatie is glashelder...![]()
Ja nou moet je ophouden hoor...quote:En dat is allemaal de schuld van die razend vervelende windmolens?
quote:De werkelijke voorspellingsfout in Duitsland is kleiner dan 4.5% bij de 24-uurs prognose maar dat wordt vast niet op de groene rekenkamer genoemd....
Ja, en?quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:59 schreef TR08 het volgende:
Een leuke uit een van de bronnen door jou aangehaald:
.
[..]
[ afbeelding ]
Gemiddeld om de dag ingrijpen om het net stabiel te houden.
Gezien de tilel van het plaatje is dat hoogstwaarschijnlijk één van die grote fouten die één of twee keer per jaar voorkomen. Dat is in de orde van grootte als een grote kolen of kerncentrale die van het net valt. Vervelend maar prima met de huidige geimplementeerde spinning reserve op te lossen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:09 schreef TR08 het volgende:
Blijkbaar hebben ze dus om de dag in duitsland het op normale manier balanceren van wind niet in de greep.
Hier nog een mooi grafiekje.
[ afbeelding ]
Fouten tot 1500MWe blijkbaar. Gelukkig niet zo vaak. Jammer dat de tijdschaal er niet in staat. Je hebt nu geen idee of dit in de loop van een dag, een uur of een week is.
even corrigeren:quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:26 schreef cynicus het volgende:
Ik zal zo ook even een tegenhanger topic openen :p
"Windenergie waait ongebruikt weg als gevolg van gas- en kolencentrales".
In Zuid-Holland moet TenneT dagelijks ingrijpen om congestieproblemen op het netwerk te verhelpen door teveel stroomaanbod van o.a. gascentrales. Hierdoor komt CO2-vrije windenergie in het gedrang.
Waait die superschone elektriciteit toch zomaar over de bypass weg zeg. Zonde, want de NL overheid moet hiervoor wel 40 Euro/MWH aan CO2 rechten betalen voor vieze kolenstroom elders in het land.
Einde bericht.
Ach er is altijd wel wat te kankeren op een energievorm die je niet bevalt of je werkgever in de weg zit. Trouwens, TR08, waarom draait die Enecogen gascentrale wel voluit?
Die is nieuw en doet in het kader van de garantie periode 2 jaar base load. Dat was (en is bij mijn weten) standaard bij nieuwe eenheden. Niet in het minst om ze "in te rijden".quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:26 schreef cynicus het volgende:
Ach er is altijd wel wat te kankeren op een energievorm die je niet bevalt of je werkgever in de weg zit. Trouwens, TR08, waarom draait die Enecogen gascentrale wel voluit?
Natuurlijk jongen, ga nu maar weer gauw terug naar BNWquote:Op dinsdag 17 april 2012 19:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
even corrigeren:
windenergie zoals we die kennen met onze improduktieve windmolens is in netto opzicht energie opgewekt uit fossiele brandstoffen. Dus supervieze elektriciteit.
Tsja, leuk bericht. Die eenheid moet gewoon voor periode X in vollast. Zoals eerder uitgelegd. Die capaciteit is gewoon van tevoren ingekocht en afgedekt in de handel met futures. Het is jammer dat wind niet zelfstandig af regelt om de vraag te volgen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:26 schreef cynicus het volgende:
Ik zal zo ook even een tegenhanger topic openen :p
"Windenergie waait ongebruikt weg als gevolg van gas- en kolencentrales".
In Zuid-Holland moet TenneT dagelijks ingrijpen om congestieproblemen op het netwerk te verhelpen door teveel stroomaanbod van o.a. gascentrales. Hierdoor komt CO2-vrije windenergie in het gedrang.
Waait die superschone elektriciteit toch zomaar over de bypass weg zeg. Zonde, want de NL overheid moet hiervoor wel 40 Euro/MWH aan CO2 rechten betalen voor vieze kolenstroom elders in het land.
Einde bericht.
Klopt, als je wilt kun je zo'n turbine minder laten leveren, maar waarom zou je? Beter een gas of kolencentrale die afregelt dan een windturbine. Gas of kolen verbranden kost geld, een turbine laten draaien kost nauwelijks geld (de marginale kosten zijn veel lager, bijna nul) en je hebt minder uitstoot van schadelijke stoffen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
Tsja, leuk bericht. Die eenheid moet gewoon voor periode X in vollast. Zoals eerder uitgelegd. Die capaciteit is gewoon van tevoren ingekocht en afgedekt in de handel met futures. Het is jammer dat wind niet zelfstandig af regelt om de vraag te volgen.
Vermogen van de molens kun je namelijk wel degelijk af regelen ook al waait het harder.
Wie zijn eigenlijk de eigenaren van die verschrikkelijke turbines die het hele elektriciteitsnet overhoop gooien? Hebben die eigenaren toevallig ook traditionele opwek faciliteiten? Zo ja, waarom knijpen ze dan de turbines niet af als het allemaal zo slecht is voor hun oude systemen?quote:De situatie die ik het liefst zie is dat de wind cq duurzame branche manieren vindt om ook duurzaam te balanceren of ten minste de gradienten te beperken. Dat fossiel een groot deel van de klappen op vangt: Prima. Maar het gaat nu te gek dus de bal moet ook terug komen bij de duurzame branche om daar maar antwoorden op te vinden.
Dat de onbalans heffing van wind is verdwenen is ronduit oneerlijk. En ik ben in de basis pro-wind.
Die knijpen hun gas- en "kolen" turbines af omdat wind energie voorrang "moet" hebben van onze politiek. Niet omdat ze dat zelf graag willen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 21:44 schreef cynicus het volgende:
[..]
Wie zijn eigenlijk de eigenaren van die verschrikkelijke turbines die het hele elektriciteitsnet overhoop gooien? Hebben die eigenaren toevallig ook traditionele opwek faciliteiten? Zo ja, waarom knijpen ze dan de turbines niet af als het allemaal zo slecht is voor hun oude systemen?
Als er knetterhard bijgesprongen moet worden omdat we ergens een paar GW kwijt zijn vliegt de prijs omhoog. NL heeft nu tegen de 3GW opgesteld vermogen als ik de eerste google linkjes zo snel bekijk. Dat is 5x centrale gelderland (CG13).quote:Hoeveel GW aan wind heeft NL eigenijk? En hoeveel traditioneel? En waarom zou dat schamele aandeel wind dan voor die hoge prijzen (meer dan 1000Euro/MWH) zorgen?
Het is en- en.quote:De veroorzaker cq beklaagde in dit verhaal is niet "wind" maar "merit order" me dunkt.
Wind heeft met dank aan politiek voorrang op het net, net als bepaalde andere groene bronnen. Dat gaat boven economisch bedrijven of merit orders. Wind moet gewoon afgenomen punt. Dat wordt zo ver doorgedreven dat we om de haverklap stabiliteits problemen op het net hebben waardoor de handel stil gelegd moet.quote:De duurste centrales (gas) gaan het eerste uit, wind heeft de laagste marginale kosten en blijft daarom het langste draaien. Dat komt niet door die vermaledijde "duurzame energie branche" maar het economisch bedrijven van je assets. Gas, kolen en wind allemaal in de mix en dan zo goedkoop mogelijk stroom produceren.
Zo zou je het kunnen zien...quote:Als ik maar even aanneem dat zelfs het normaal gesproken zeer winstgevende balancing werk niet eens meer door gascentrales gedaan wordt dan is kolen simpelweg te goedkoop.
Daarom betaalt elke opwekker al per kg uitgestoten CO2. Die heffing is er dus al. En hoe je het wendt of keert: Uiteindelijk betalen jij en ik die. De energie leverancier moet dat wel doorberekenen anders valt het bedrijf domweg om.quote:Tijd om de bijvoorbeeld de CO2 belasting door de producenten (de energiegebruiker dus) te laten betalen i.p.v. de belasting betaler.
Nou een kolenbak is tegenwoordig schoner dan een vuilverbrander of zo'n mooie houtgestookte bak hoor...en al helemaal schoner dan van die gasmotoren op biogas.quote:Tijd om de ziektekosten veroorzaakt door de vieze uitstoot van kolencentrales door de producent te laten betalen i.p.v. de verzekerden. Gewoon eindelijk eens dat broodnodige level playingfield creëren waarop alle schonere elektriciteitproducenten op zitten te wachten incl. de kernenergie lobby.
Wat je als wind aanbied moet het net accepteren, dat is juist. Maar als jij als producent uit eigen beweging knijpt kan Den Haag je niet dwingen om meer te produceren. De keus ligt dus bij de producent en die wil zelf wind op het net zetten omdat de marginale kosten van wind zo laag zijn. Het is dus de keus van de producenten zelf. Maar de schuld bij een ander leggen is wel zo makkelijk.quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:02 schreef TR08 het volgende:
Die knijpen hun gas- en "kolen" turbines af omdat wind energie voorrang "moet" hebben van onze politiek. Niet omdat ze dat zelf graag willen.
Als, als, heb je Ummels nu al eens gelezen?quote:Als er knetterhard bijgesprongen moet worden omdat we ergens een paar GW kwijt zijn vliegt de prijs omhoog. NL heeft nu tegen de 3GW opgesteld vermogen als ik de eerste google linkjes zo snel bekijk. Dat is 5x centrale gelderland (CG13).
Niet.quote:Het is en- en.
Voorrang van duurzaam opgewekt energie is pas van kracht sinds 1 april 2011. Veel te laat natuurlijk, dit had al veel eerder gemoeten. De overheid stelt daarmee het nationale belang van duurzame energie boven de belangen van fossiele opwek commercie. De vele onderzoeken bevestigen dat er nog veel meer duurzaam aan het net gekoppeld kan worden voordat er echt structurele problemen ontstaan. En die zogenaamde stabiliteitsproblemen om de haverklap: nou het is echt een drama.quote:Wind heeft met dank aan politiek voorrang op het net, net als bepaalde andere groene bronnen. Dat gaat boven economisch bedrijven of merit orders. Wind moet gewoon afgenomen punt. Dat wordt zo ver doorgedreven dat we om de haverklap stabiliteits problemen op het net hebben waardoor de handel stil gelegd moet.
Onjuist. Nogmaals: de NL overheid geeft de CO2 rechten gratis aan de kolenstokers, uit het NAPII potje. Dus ik betaal die rechten als belastingbetaler, niet als energiegebruiker en dat vind ik zwaar onterrecht.quote:Daarom betaalt elke opwekker al per kg uitgestoten CO2. Die heffing is er dus al. En hoe je het wendt of keert: Uiteindelijk betalen jij en ik die. De energie leverancier moet dat wel doorberekenen anders valt het bedrijf domweg om.
Haha, sure. Een vuilverbrander heeft een andere hoofdfunctie en de gasmotoren zijn alleen voor zeldzame gevallen, nice pick. Een kolencentrale is nog steeds een vies ding, de levelized cost van kolen is niet voor niets net zo hoog als wind, ondanks dat kolenstroom zo goedkoop geproduceerd wordt (US DOE 2011, zie eerdere link).quote:Nou een kolenbak is tegenwoordig schoner dan een vuilverbrander of zo'n mooie houtgestookte bak hoor...en al helemaal schoner dan van die gasmotoren op biogas.
Jammer dat je zo reageert.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:22 schreef cynicus het volgende:
[..]
Natuurlijk jongen, ga nu maar weer gauw terug naar BNW
Als je nu eens met onderbouwde argumenten komt i.p.v. wilde stellingen, aannames en 'ik geloof' blabla. Dan beloof ik ook anders te reageren.quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:00 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Jammer dat je zo reageert.
In dit geval van W&T is er niks BNW bij mij; ik moet zelfs onze premier Mark Rutte gelijk geven, dat die windmolens draaien op subsidie i.p.v. op wind.
Er zijn geloof ik ook goede wetenschappelijke berekeningen die aangeven dat een windmolen, netto gezien, energie verbruikt; d.w.z. dus grotendeels draait op fossiele brandstoffen.
http://www.tegenwindn33.nl/Van%20gratis%20wind.pdfquote:Op dinsdag 17 april 2012 23:08 schreef cynicus het volgende:
[..]
Als je nu eens met onderbouwde argumenten komt i.p.v. wilde stellingen, aannames en 'ik geloof' blabla. Dan beloof ik ook anders te reageren.
Als -bijvoorbeeld- Eems en Rijnmond uit staan vanwege te duur gas wil dat niet zeggen dat ze niet beschikbaar zijn.quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:41 schreef cynicus het volgende:
Overigens, ik zit ff op de site van TenneT te kijken voor gister en zie aldaar:
- Geinstalleerd kolen vermogen: 4.267 MW waarvan beschikbaar ~3.9000 MW
- Geinstalleerd gas vermogen: 15.153 MW waarvan beschikbaar ~10.200 MW
Actueel verbruik tussen 08:00 en 17:00 was strak 10.000 MW
Ik denk dat die paar kolencentrales in NL inderdaad knetterhard over de bypass aan het stoken waren voor 30 Euro/MWH en de gascentrales uit pure luiheid het regelwerk aan de inefficiente kolenjongens overlieten![]()
Daar gaan alle sprookjes die we vandaag aan hebben moeten horen...
Hier neemt hij aan dat al die STEG eenheden altijd aan zijn en wel bij springen wanneer nodig. Dat is niet het geval in de praktijk. Als ze aan staan springen ze wel bij, maar als ze uit staan zijn ze altijd te laat.quote:New natural gas-fired units (total 3.68 GW) are CCGTs with a maximum operating efficiency
of 58% and an efficiency curve shape similar to existing CCGTs. Of the new CCGTs,
two units (1.26 GW total) are modeled as industrial CHPs with a must-run status
P55quote:For the short-term dynamic simulations, it is assumed that system load data do not show fast
variations apart from the gradual variation between two 15 min. time resolutions
P66quote:Ramp rates specify the maximum rate of change [MW/h] of a generation unit’s power output.
At the start of this research, the generation unit database of TenneT TSO did not comprise
ramp rates. The time resolution used for simulation studies thus far was one hour and it was
implicitly assumed that units were capable of ramping through their entire operational range
within one simulation time-step. When using a 15 min. time step however, this assumption
may no longer be valid.
P79quote:For the market design with 1 h. ahead gate closure, it is assumed that no wind power
forecast errors are present. For this market gate closure, a single simulation run is performed
using wind power data as input and assuming that international exchange is always possible.
In order to specifically consider wind power in the Dutch power system, it is assumed that
wind power in Germany can be predicted very well i.e. there are no wind power forecast
errors present at market closure, regardless of the international market gate-closure..
Die 900MW/generator is dus kolen.... STEG zit max rond 400. Meer is te koop maar 800 nog lang niet.quote:For the Netherlands,
a spinning reserve of 1600 MW (twice the largest single generator) is assumed, for the other
areas except Norway the reserve requirement is set at 2000 MW.
Die kabel ligt er dus vandaag niet.quote:The same is the case for an extra interconnector to Norway operated as assumed here.
Tikje dapper maar voor een proefschrift moet je soms wat.quote:It has been assumed here that energy storage does not replace investments in other capacity.
Dat snap ik natuurlijk.quote:Op woensdag 18 april 2012 06:35 schreef TR08 het volgende:
Als -bijvoorbeeld- Eems en Rijnmond uit staan vanwege te duur gas wil dat niet zeggen dat ze niet beschikbaar zijn.
Niet beschikbaar betekent stuk of uit voor onderhoud. Niet dat ze stil staan vanwege ongunstige markt situatie. Ze kunnen nu dus best uit staan maar "start klaar" zijn (als in: binnen X uur aan het net komen) en dus toch als beschikbaar in de boeken staan.
Je mist mijn punt met die post. Het punt is, aannemende dat alle beschikbare kolencentrales voluit draaien, er alsnog ca 5-6 GW gas meedraait die samen ruim voldoende regelvermogen hebben om een beetje variatie op te vangen. Er hoeven dus geen centrales aangezet te worden speciaal voor het balanceren van kleine variaties. En daarmee twijfel ik dan nog steeds ernstig aan jouw initiele bewering dat de kolencentrales "vol gas over de bypass" staan te branden.quote:En met luiheid heeft het ook niets te doen. Een STEG eenheid verdient juist bakken met geld met de laatste paar MW-tjes peak shaven. Alleen is het aanzetten een kosten post van 10-20k euro en lever je daarna momenteel nog verlies gevend stroom als je je op de korte termijn markt beweegt. Als het netto resultaat daarvan nu even slechter is dan extra kolen stoken dan doe je gewoon extra kolen op het vuur.
Is puur een markt gedreven overweging die geldt in de huidige markt, zoals ik eerder zei.
Ik moet het allemaal maar blindelings van je aannemen en daar heb ik moeite mee.quote:Op woensdag 18 april 2012 08:16 schreef TR08 het volgende:
Even wat aannames van Ummels die in de praktijk niet zo heel waar zijn:
Het is nog maar de vraag of er uberhaupt wel een probleem is. Ummels toont aan dat de huidige stand van zaken (ca 2-3 GW wind op een totaal van tegen de 30 GW in NL) absoluut geen problemen geeft en dat zelfs 7 a 8 GW, zonder dat er grote aanpasingen noodzakelijk zijn, ingepast kan worden. Als je dan nog meer wilt zul je pas ingrijpend moeten wijzigen in ons huidige systeem.quote:Op woensdag 18 april 2012 11:05 schreef Schonedal het volgende:
Er is best nog wel een oplossing te bedenken voor het probleem.
Gebruik de overtollige elektrische energie van de windmolens of centrales voor het maken van waterstofgas door middel van elektrolyse van water.
Dit waterstofgas kan vervolgens bijgemengd worden in het aardgas.
Dit proces werkt niet met een hoog rendement maar het is altijd beter dan de energie weg te gooien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |