Nee, nee, hoeft niet meer. Dat soort landen hebben overal altijd hun mannetjes.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:47 schreef remlof het volgende:
[..]
We kunnen er eentje aan Rusland verkopen en eentje aan China voor een goede prijs, denk ik zo.
Natuurlijk niet. Je bent gewoon eigenaar van dat toestel, ook na de testfase.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:31 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het test toestellen, dus gaan weer terug na testfase. Ik heb ergens gehoord trouwens dat we nooit de eigenaar van de toestellen en de techniek worden, maar dat kan een roddel zijn.
Met een leopard eroverheen rijden bij wijze van oefening.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Je bent gewoon eigenaar van dat toestel, ook na de testfase.
Daarom.. wat gaat er met die toestellen gebeuren?
We worden net zo eigenaar als we van de F-16 eigenaar zijn geworden. Ze worden onder het FMS aangeschaft, en krijgen dus Amerikaanse serial numbers. Daarna worden ze overgedragen aan Nederland en mogen we er mee doen wat we willen. Er is maar één ding dat niet mag: Ze doorverkopen zonder toesteming van de VS. Onze F-16s die verkocht zijn aan Chili en Jordanië bijvoorbeeld moesten eerst even de software voor bepaalde bewapening verwijderd krijgen. Dat is geen abnormale eis trouwens, dat gebeurt zelfs bij burgervliegtuigen. Sommige landen staan op de zwarte lijst voor bepaalde strategische electronica of zelfs motoren. Daar moet dan vervangend spul voor gevonden worden. Dat doen alle levereanciers: De Britten, Fransen en Russen mogen ook niet alles leveren aan het buitenland.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:31 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het test toestellen, dus gaan weer terug na testfase. Ik heb ergens gehoord trouwens dat we nooit de eigenaar van de toestellen en de techniek worden, maar dat kan een roddel zijn.
We hebben wel degelijk test toestellen gehad. De eerste Europese F-16s maakten deel uit van een multinationale eenheid op de vliegbasis Hill in Utah. Alhoewel met Nederlandse registraties en nationaliteitskenmerken vlogen ze wel met de staartcode HL van de vliegbasis en een TAC badge.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:25 schreef remlof het volgende:
Ik heb gezocht, maar van de F-16 hebben we volgens mij nooit testtoestellen gehad. Die gingen meteen in productie bij Fokker.
Hier staat wel een interessant verhaaltje over de aanschaf van de F-16: http://www.geschiedenis24(...)nog-plezier-van.html
Zomerreces duurt tot 2 september. 12 september verkiezingen. Veel tijd heeft dit demissionaire kabinet niet om na te denken.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 22:24 schreef Cobra4 het volgende:
: kabinet gaat goed nadenken over JSF
Hij zei niet hoe lang het kabinet gaat nadenken.
Het kabinet heeft ook ingestemd met een onafhankelijk onderzoek naar de kosten van terugtrekking uit het JSF-project. Dat moet in oktober of november klaar zijn.
Dus komt er 2 september een uitstelbrief en mag het nieuwe Kabinet het oplossen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 23:35 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Zomerreces duurt tot 2 september. 12 september verkiezingen. Veel tijd heeft dit demissionaire kabinet niet om na te denken.
Die eerst maanden bezig zijn om te formeren, waarna het oktober/november rapport als uitgangspunt genomen kan wordenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 23:36 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dus komt er 2 september een uitstelbrief en mag het nieuwe Kabinet het oplossen.
Yep, en ondertussen loopt het programma gewoon door.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 23:39 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Die eerst maanden bezig zijn om te formeren, waarna het oktober/november rapport als uitgangspunt genomen kan worden
En in september wordt het eerste test-toestel geleverd.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 23:40 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Yep, en ondertussen loopt het programma gewoon door.
Hopelijk heeft Hamer het bonnetje nog.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
We hebben wel degelijk test toestellen gehad. De eerste Europese F-16s maakten deel uit van een multinationale eenheid op de vliegbasis Hill in Utah. Alhoewel met Nederlandse registraties en nationaliteitskenmerken vlogen ze wel met de staartcode HL van de vliegbasis en een TAC badge.
Overigens is bij de aanschaf van de F-35s afgesproken dat ze aan de VS terugverkocht zouden worden als Nederland uit het JSF project zou stappen.
F-xxx serials dus. Weet ik dat ook weerquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 20:36 schreef M5 het volgende:
[ afbeelding ]
Afgelopen week de eerst vlucht voor de eerste Nederlandse F-35A
De F-16 heeft maar twee prototypes gekend, beiden YF-16s van de USAF. Daarna zijn ze direct in productie gegaan. Maar van de eerste klanten was er wel degelijk een multi-nationale test-eenheid op Hill AFB. Daar werd alles uitgeprobeerd: wapen-tests, tactieken, ervaring opdoen met onderhoud, noem het maar. Pas daarna zijn de toestellen naar Europa terug gebracht.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:25 schreef remlof het volgende:
Ik heb gezocht, maar van de F-16 hebben we volgens mij nooit testtoestellen gehad. Die gingen meteen in productie bij Fokker.
Hier staat wel een interessant verhaaltje over de aanschaf van de F-16: http://www.geschiedenis24(...)nog-plezier-van.html
Ah ok, thanks.quote:Op maandag 13 augustus 2012 00:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De F-16 heeft maar twee prototypes gekend, beiden YF-16s van de USAF. Daarna zijn ze direct in productie gegaan. Maar van de eerste klanten was er wel degelijk een multi-nationale test-eenheid op Hill AFB. Daar werd alles uitgeprobeerd: wapen-tests, tactieken, ervaring opdoen met onderhoud, noem het maar. Pas daarna zijn de toestellen naar Europa terug gebracht.
Edit: De J-212 was als Block-1 toestel één van de kisten die op Hill stond. Als Block-1 toestel was het ook één van de eerste F-16s die afgeleverd werden. Een andere was de J-213
Wat een lelijke kist is het ookquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 20:36 schreef M5 het volgende:
[ afbeelding ]
Afgelopen week de eerst vlucht voor de eerste Nederlandse F-35A
Tussen de YF-16s en de eerste productie F-16s zijn nog 8 FSD (full-scale development) F-16's gebouwd. Alle 8 voor de USAF met tailnr 75-07xx. Die zijn een beetje te verglijken met de SDD kisten die voor de F-35 zijn gebouwd: AA-01, AF-01/04, BF-01/05 en CF-01/03.quote:Op maandag 13 augustus 2012 00:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De F-16 heeft maar twee prototypes gekend, beiden YF-16s van de USAF. Daarna zijn ze direct in productie gegaan. Maar van de eerste klanten was er wel degelijk een multi-nationale test-eenheid op Hill AFB. Daar werd alles uitgeprobeerd: wapen-tests, tactieken, ervaring opdoen met onderhoud, noem het maar. Pas daarna zijn de toestellen naar Europa terug gebracht.
Edit: De J-212 was als Block-1 toestel één van de kisten die op Hill stond. Als Block-1 toestel was het ook één van de eerste F-16s die afgeleverd werden. Een andere was de J-213
Nigga please, jij wil je gewoon afhengsten op een "Europees" toestel.quote:
Kun je beter zaken doen met Northrop dan met Lockheed, de eersten hadden dat principe 30 jaar geleden al door.quote:Op woensdag 5 september 2012 15:49 schreef Cobra4 het volgende:
'Alternatieven voor de JSF zijn duurder en slechter'
...
Volgens Wijninga draait het om een nieuw concept van oorlogsvoering in de lucht. Dat vraagt niet om snelheid en wendbaarheid zoals die van de Saab of F-16, maar om onzichtbaarheid (stealth) en wapensystemen die van grote afstand doel kunnen treffen. "De JSF vliegt niet zo hard en is niet zo wendbaar, maar schakelt van grote afstand een F-16 uit."
De high performance fighter waar ze het over hebben lijkt de Chinese J-20 te zijn, maar de fighter die vorige week 'ondekt' werd geeft natuurlijk alleen maar extra kracht aan de white paper.quote:The white paper dedicates several pages to the decision to obtain the F-35A over the Boeing F/A-18E/F Super Hornet and Eurofighter Typhoon in the F-X competition.
With regard to the threat environment that the new fighter will face, it cites "the emergence of high-performance fighter aircraft with excellent stealth capability and situation awareness capabilities".
de JSF is volgens Japan dus overall de betere keus.quote:The white paper lists four main criteria for Japan’s selection of the F-35A: performance; cost; industry participation; and logistical support.
It says that mathematical analysis indicated that the F-35A was the best performer and that it had obtained "a good balance of high scores in aircraft performance, fire control capability, electronic warfare capability, stealth target detection capability (air-to-ground attack capability, etc) and all other evaluation criteria."
Although the F-35A was second to the Super Hornet in purchase costs and second to the Typhoon in lifetime fuel costs, it actually won on a cost basis owing to the fact that it is already compatible with Japan’s air-to-air refuelling fleet. This indicates that the F-35A buy will obviate the requirement to modify the nation’s tankers.
All three types did well under industrial participation, while there was fierce competition under the logistical support criterion. Here, the F-35A won based on the aircraft’s ability to identify failures in greater detail, as well as "the function to indicate the expected time to replace components".
All three rivals came with a performance-based logistics programme, where the user only pays when pre-specified maintenance outcomes are achieved. All three had equal scores here.
Op alle facetten beter, behalve in een pure dogfight. Maar een dogfight is iets van het verleden, een F-16 wordt al vanaf grote afstand uit de lucht geknald door een F-35 wanneer de piloot van de F-16 nog niet eens doorheeft dat er een tegenstander in de lucht is.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:07 schreef CornflakesXL het volgende:
Hoeveel beter is zo'n JSF nou dan een f-16?
Dominerend? Ach, het ding zal doen wat wij vinden dat 'ie moet kunnen (maar dat kunnen andere kisten ook). Het blijft wel het gehandicapte broertje van de F-22 natuurlijk.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 20:43 schreef CornflakesXL het volgende:
Dan is die F-16 wel aan vervanging toe..
Is dit dan het dominerende vliegtuig voor de komende aantal jaren?
Ik ben blij dat hij dat niet gedaan heeft, want de gemiddelde Volkskrantlezer kan dit nog wel behappen, maar 'militairder' gaat die afhaken. Ze snappen het militaire niet, ze willen het ook niet snappen, ze willen alleen maar een mening er over hebben. Dan moet je niet met al te sterke feiten komen. Daar kunnen ze niet tegen.quote:Op zaterdag 3 november 2012 20:18 schreef sp3c het volgende:
niet echt een heel sterk stukje, het is vooral 'Smits zegt A maar dat klopt helemaal niet'
heel veel dieper gaat hij er niet op in terwijl hij toch kennis genoeg in huis heeft om dat te kunnen doen
Totale kosten vallen dan uiteindelijk veel hoger uit en zit je met verouderd materiaal.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:09 schreef BOAC het volgende:
Misschien ben ik heel dom, maar ik wil het toch even kwijt.
Die JSF, is een heel nieuw vliegtuig, die hebben ze gekocht omdat de F16 verouderde apparatuur heeft. Waarom stop je in de F16 geen nieuwe apparatuur? I.P.V. dat je een heel nieuw vliegtuig maakt, dat miljarden kost?
Beetje dom volgens mij.
quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:11 schreef waht het volgende:
[..]
Totale kosten vallen dan uiteindelijk veel hoger uit en zit je met verouderd materiaal.
Daarom.
Dat kan wel, maar wat is er er mis met de F16? Volgens mij hoef je niet per se een nieuw vliegtuig te maken? Zou je niet verder kunnen gaan met de F16? En bijvoorbeeld de Abrahams tank, die gaat al 30 jaar mee.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:13 schreef sp3c het volgende:
om te beginnen hebben we JSF nog niet gekocht, we denken er nog over na
maar zie het als je computer, kun je wel steeds een nieuwe grafische kaart en extra geheugen en een grotere harde schijf in proppen om de levensduur te rekken maar daarmee blijft hij niet eeuwig houdbaar en bovendien is de kans aanwezig dat je achteraf gezien meer geld hebt besteed aan het blijven upgraden dan wanneer je op het juiste moment een nieuwe had gekocht
simpel gezegd dan he
De F16 is al meer dan dertig jaar oud. Onderhoud wordt steeds duurder.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:16 schreef BOAC het volgende:
[..]
[..]
Dat kan wel, maar wat is er er mis met de F16? Volgens mij hoef je niet per se een nieuw vliegtuig te maken? Zou je niet verder kunnen gaan met de F16? En bijvoorbeeld de Abrahams tank, die gaat al 30 jaar mee.
F16 gaat ook al 30 jaar meequote:Op zaterdag 3 november 2012 22:16 schreef BOAC het volgende:
[..]
[..]
Dat kan wel, maar wat is er er mis met de F16? Volgens mij hoef je niet per se een nieuw vliegtuig te maken? Zou je niet verder kunnen gaan met de F16? En bijvoorbeeld de Abrahams tank, die gaat al 30 jaar mee.
Dat is ook waar, het duurt gemiddeld 6 dagen om een smerige F16 dag en nacht door 6 monteurs schoon te maken. Maar mijn punt is meer van: Waarom een heel nieuw model ontwerpen, wanneer je al zat goede modellen hebt? Dat we een nieuw gevechtsvliegtuig nodig hebben is wel duidelijk, maar ik vind het zo raar dat ze daarvoor een heel nieuw model nodig hebben.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:17 schreef waht het volgende:
[..]
De F16 is al meer dan dertig jaar oud. Onderhoud wordt steeds duurder.
Nou ja, de JSF is niet 100% nieuw, bepaalde onderdelen of systemen zullen ongeveer hetzelfde zijn. Punt is meer dat een gevechtsvliegtuig zo'n complex geheel vormt dat als je maar iets kleins wilt aanpassen dat weer volledig opnieuw getest moet worden. Laat staan als je volledig nieuwe technologieën wilt toevoegen. Na verloop van tijd is het dan gewoon goedkoper om een nieuw project op te zetten.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:22 schreef BOAC het volgende:
[..]
Dat is ook waar, het duurt gemiddeld 6 dagen om een smerige F16 dag en nacht door 6 monteurs schoon te maken. Maar mijn punt is meer van: Waarom een heel nieuw model ontwerpen, wanneer je al zat goede modellen hebt? Dat we een nieuw gevechtsvliegtuig nodig hebben is wel duidelijk, maar ik vind het zo raar dat ze daarvoor een heel nieuw model nodig hebben.
Oke, ik ben overtuigt, we hebben een nieuw gevechtsvliegtuig nodig.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:29 schreef sp3c het volgende:
ik snap niet zo heel goed wat hier raar aan is?
het is een 30jaar oud model ontwikkeld voor de wereld van 40 jaar geleden met middelen, technieken en kennis van 50 jaar geleden
tijd voor wat nieuws lijkt me
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |