Oooooh, burn!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe slap die Indonesiers waren dat ze zich 300 jaar door zo'n volk lieten koloniseren.
Wat is dat voor een onzin? Dus elke keer dat een EU-land een wet aanneemt die in een aantal andere landen niet werd aangenomen of omgekeerd is dat een bewijs dat de EU hypocriet bezig is? Zo lust ik er ook nog wel een.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil best serieus met je discussiëren, maar dan moet je niet de essentie van mijn antwoord wegknippen en onjuiste suggesties doen.
In de praktijk winnen de economische consequenties het trouwens altijd van de mensenrechten. En daarin is Nederland ook uitermate hypocriet. Zo gingen we in 1978 vrolijk naar het WK Voetbal in Argentinië, maar was de toenmalige landbouwminister 24 jaar later ineens niet welkom op de bruiloft van zijn dochter in Nederland. Ook heeft Nederland deelgenomen aan de Olympische Spelen in China.
In de praktijk komen mensenrechten altijd pas op het tweede of derde plan. Wat ik net aangeef (en waar je niet op ingaat), is dat ik zeg: prima, maar probeer het dan ook niet via verdragen te regelen en wek niet de schijn dat de EU gezamenlijke waarden kent, die in een soort "Grondwet" moeten zijn verankerd. Allemaal onzin.
Slovenië was voornemens om homo's dezelfde rechten toe te kennen als getrouwde hetero's. Dat is wat die familiewet zou regelen. Onder druk van religieuze groeperingen heeft de bevolking dat in een referendum verworpen. En uit de berichtgeving leid ik af dat de wet daardoor niet wordt ingevoerd.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:20 schreef Ulx het volgende:
ALs Slovenie zou stemmen voor inperking van de rechten had Elfletterig misschien een punt, maar de situatie daar is ongewijzigd. Had men geen referendum gehouden had hij er niets over gezegd.
Slovenie voldoet nog steeds gewoon aan de eisen die zijn gesteld aan het respecteren van de mensenrechten.
Imam elfletterig.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je maakt een vergelijking die nergens op slaat. Een vergelijking die uitgaat van de (foute) veronderstelling dat we een Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking zouden moeten toelaten in de westerse samenleving. Het verbieden van de Boerka belemmert op geen enkele wijze de rechten van moslims; temeer omdat het dragen van de boerka volgens de Koran niet verplicht is.
diezelfde generaal hing wel huilend bij een Nederlander aan de telefoon toen de schoen aan de andere voet zat en de NAVO met oa Nederland voorop zijn spulletjes stukmaaktequote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:04 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Duh, NL gaf zich al na een kwartier over aan de Duitsers
Niet voor niet durfde een generaal te beweren dat de Serven hun gang konden gaan vanwege NL flikkers in het leger
Volk van mietjes
Dat roep ik wel. En het slaat wel ergens op. En het raakt ook nog eens de kern van wat er mis is met de Europese Unie: we zijn niet werkelijk een unie, we hebben niet werkelijk gedeelde waarden. We zijn tot op het bot toe verdeeld over tal van onderwerpen. Van mij mag dat hoor, maar pretendeer dan vooral niet meer te zijn dan een zuiver economische unie (of beter gezegd: samenwerking).quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:29 schreef Ulx het volgende:
In Ierland is abortus nauwelijks toegestaan, laat staan euthanasie. Dan ga je toch ook niet roepen dat de EU niet werkt en dat er helemaal geen gezamelijke waarden zijn tussen al die landen enzovoort enzovoort? Dat slaat helemaal nergens op.
Ik heb veel termen naar mijn hoofd geslingerd gekregen de afgelopen jaren, maar "imam" is nieuw. Ik gaf slechts aan wat algemene kennis is, namelijk dat de koran nergens het dragen van een boerka verplicht stelt, dus dat moslima's die dat toch doen, zich niet op hun geloof kunnen beroepen als hen dat verboden wordt. Dat verbod is namelijk geen aantasting van hun religieuze vrijheid.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:35 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Imam elfletterig._________________!
Hoezo? Jij woont in Nederland. Ik woon in Nederland. Ik heb gelijk. Jij hebt ongelijk. Dus we zijn verdeeld.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat roep ik wel. En het slaat wel ergens op. En het raakt ook nog eens de kern van wat er mis is met de Europese Unie: we zijn niet werkelijk een unie, we hebben niet werkelijk gedeelde waarden. We zijn tot op het bot toe verdeeld over tal van onderwerpen. Van mij mag dat hoor, maar pretendeer dan vooral niet meer te zijn dan een zuiver economische unie (of beter gezegd: samenwerking).
Jij interpreteert de Islam voor hen, vandaar Imam...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:39 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb veel termen naar mijn hoofd geslingerd gekregen de afgelopen jaren, maar "imam" is nieuw. Ik gaf slechts aan wat algemene kennis is, namelijk dat de koran nergens het dragen van een boerka verplicht stelt, dus dat moslima's die dat toch doen, zich niet op hun geloof kunnen beroepen als hen dat verboden wordt. Dat verbod is namelijk geen aantasting van hun religieuze vrijheid.
Gast, je denkt toch niet serieus dat pedofielen alleen maar homo zijn he? Om over de rest van je domme reactie maar te zwijgen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:03 schreef KabulCuisine het volgende:
Zonder homorechten hadden we bijvoorbeeld nooit Robert M. in NL kunnen hebben. Er is vaak een vage grens tussen homofilie en pedofilie, we zien dat ook in de kerk. Het overgrote deel heeft dat niet maar zolang het bestaat ben ik TEGEN het recht op de kans dat er twee pedofielen met elkaar kunnen 'huwen' om legaal kinderen te kunnen adopteren.
Wat is er mis met een slaapkamer huren? Waarom per se voorrechten eisenWaar worden homofielen eigenlijk in beperkt?
Zonder immigratie ook niet, hij is van Letse afkomst.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:03 schreef KabulCuisine het volgende:
Zonder homorechten hadden we bijvoorbeeld nooit Robert M. in NL kunnen hebben.
Erger nog, als je een pedofiele man en een pedofiele vrouw hebt, dan kunnen ze, ze ook nog zelf maken, oweequote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:03 schreef KabulCuisine het volgende:
Zonder homorechten hadden we bijvoorbeeld nooit Robert M. in NL kunnen hebben. Er is vaak een vage grens tussen homofilie en pedofilie, we zien dat ook in de kerk. Het overgrote deel heeft dat niet maar zolang het bestaat ben ik TEGEN het recht op de kans dat er twee pedofielen met elkaar kunnen 'huwen' om legaal kinderen te kunnen adopteren.
Wat is er mis met een slaapkamer huren? Waarom per se voorrechten eisenWaar worden homofielen eigenlijk in beperkt?
Sorry, maar dit slaat nergens op. Je verwart de individuele mening van mensen met datgene wat is verankerd in wet- en regelgeving. Je zou een punt hebben als er bijvoorbeeld in Drenthe compleet andere wetten en regels golden dan in Zeeland. Dat is niet het geval.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:43 schreef Ulx het volgende:
Hoezo? Jij woont in Nederland. Ik woon in Nederland. Ik heb gelijk. Jij hebt ongelijk. Dus we zijn verdeeld. Zullen we dan maar ophouden te refereren aan Nederland als een land en het maar zien voor wat het is? Een verzameling losse individuen?
Ik interpreteer niks. Ik geef een feit weer. De koran stelt nergens het dragen van een boerka verplicht.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:43 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Jij interpreteert de Islam voor hen, vandaar Imam...
Degenen die een boerka dragen interpreteren de Islam op een andere manier dan jij doet, dat jij niet op de hoogte bent van hun religieuze argumenten betekent niet dat ze niet bestaan.
De pedofiel Robert M kon op allerlei gronden naar Nederland komen, bijvoorbeeld omdat je als inwoner van EU-lidstaat in een andere lidstaat mag werken. Het verband (en de vage grens) tussen homoseksualiteit en pedofilie komt exact overeen met het verband tussen heteroseksualiteit en pedofilie.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:03 schreef KabulCuisine het volgende:
Zonder homorechten hadden we bijvoorbeeld nooit Robert M. in NL kunnen hebben. Er is vaak een vage grens tussen homofilie en pedofilie, we zien dat ook in de kerk. Het overgrote deel heeft dat niet maar zolang het bestaat ben ik TEGEN het recht op de kans dat er twee pedofielen met elkaar kunnen 'huwen' om legaal kinderen te kunnen adopteren.
Wat is er mis met een slaapkamer huren? Waarom per se voorrechten eisenWaar worden homofielen eigenlijk in beperkt?
Dat doe je wel. Lees je reactie nog een keer:quote:
Je zegt dat "moslima's die dat toch doen, zich niet op hun geloof kunnen beroepen"...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:39 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb veel termen naar mijn hoofd geslingerd gekregen de afgelopen jaren, maar "imam" is nieuw. Ik gaf slechts aan wat algemene kennis is, namelijk dat de koran nergens het dragen van een boerka verplicht stelt, dus dat moslima's die dat toch doen, zich niet op hun geloof kunnen beroepen als hen dat verboden wordt. Dat verbod is namelijk geen aantasting van hun religieuze vrijheid.
In Nederland is niet voor niets eerst het geregistreerd partnerschap ingevoerd in 1998, voordat in 2001 het burgerlijk huwelijk werd opengesteld. Dat tweede was in 1998 nog een brug te ver. Het probleem lag toen met name op het gebied van kinderen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:06 schreef Ulx het volgende:
Als je de discussies van een paar jaar terug over homo's en adoptie zoals ze in Nederland waren terugleest verschilde de mening van de gemiddelde Henk en Ingrid ook niet veel met die van de gemiddelde Sloveen.
Wat een walgelijke aanname.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:03 schreef KabulCuisine het volgende:
Zonder homorechten hadden we bijvoorbeeld nooit Robert M. in NL kunnen hebben. Er is vaak een vage grens tussen homofilie en pedofilie, we zien dat ook in de kerk. Het overgrote deel heeft dat niet maar zolang het bestaat ben ik TEGEN het recht op de kans dat er twee pedofielen met elkaar kunnen 'huwen' om legaal kinderen te kunnen adopteren.
Wat is er mis met een slaapkamer huren? Waarom per se voorrechten eisenWaar worden homofielen eigenlijk in beperkt?
En dus is het geen discussiepunt voor de gemiddelde Henk en Ingrid meer? Als ik de topics uit die tijd lees zie ik heel wat mensen heel wat bezwaren uiten. Ik denk niet dat die mensen het na het toestaan van adoptie door homostellen ineens allemaal fantasties-te-gek-hoe-heeft-het-ooit-verboden-kunnen-zijn gaan roepen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:55 schreef freako het volgende:
[..]
In Nederland is niet voor niets eerst het geregistreerd partnerschap ingevoerd in 1998, voordat in 2001 het burgerlijk huwelijk werd opengesteld. Dat tweede was in 1998 nog een brug te ver. Het probleem lag toen met name op het gebied van kinderen.
Geregistreerde partners kregen in eerste instantie niet automatisch het gezag over de kinderen geboren in zo'n partnerschap, dat moest via de rechtbank toegekend worden. Alleen de moeder van het kind kreeg het automatisch. Dit is in 2002 veranderd, vanaf dat moment ging het verkrijgen van het gezag automatisch voor heterostellen en lesbische stellen.
Adoptie van het kind van de partner is voor homoseksuelen pas mogelijk sinds de openstelling van het burgerlijk huwelijk in 2001. Adoptie als homostel binnen Nederland is mogelijk sinds 2002, adoptie uit het buitenland kan sinds 2009.
Je mag best met een peniskoker om rondlopen hoor. Zolang je lul er maar in blijft zitten en je reet bedekt is.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:31 schreef KabulCuisine het volgende:
Leuk geblaat allemaal maar leg je nog eens uit waarin er wordt beperkt?
Ik word ook beperkt omdat ik niet met een peniskoker mag lopen maar ik hang niet de relhetero uit en accepteer het.
Nogmaals: het is geen interpretatie, het is een feit. De kwestie is ook niet of mensen op basis van bepaalde opvattingen of interpretaties een boerka aantrekken, de kwestie is dat we het ding in Nederland verbieden omdat we het dragen ervan als ongewenst beschouwen. En dat verbod is op geen enkele manier een beperking van de religieuze vrijheid waarop moslims zich mogen beroepen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:28 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Dat doe je wel. Lees je reactie nog een keer:
Je zegt dat "moslima's die dat toch doen, zich niet op hun geloof kunnen beroepen"...
Nou dat kunnen ze dus wel doen, maar jij legt jouw interpretatie van de Islam aan hen op.
De Islam is meer dan alleen de Koran.
Je faalt hopeloos in zowel begrijpend lezen als het geven van een inhoudelijk antwoord. Je bent overduidelijk niet in staat om je persoonlijke aversie jegens homo's te scheiden van het feit dat ook andere mensen bepaalde rechten hebben. En laat me raden: je verwacht uiteraard wél dat mensen begrip opbrengen voor jouw levensovertuiging, want die is "heilig", dat is de enige waarheid...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:31 schreef KabulCuisine het volgende:
Leuk geblaat allemaal maar leg je nog eens uit waarin er wordt beperkt?
Ik word ook beperkt omdat ik niet met een peniskoker mag lopen maar ik hang niet de relhetero uit en accepteer het.
Jij brengt jouw interpretatie als een onwrikbaar feit, maar dat is niet het geval, ergo: je beperkt die moslima's die een boerka als een deel van het geloof zien in hun religieuze vrijheid.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:13 schreef Elfletterig het volgende:
De moslima is niet verplicht om een boerka te dragen. Dat is een onwrikbaar feit.
Ah, sorry. Daar ging wat mis. De bedoeling was om nog een zin toe te voegen om je gelijk te geven.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
En dus is het geen discussiepunt voor de gemiddelde Henk en Ingrid meer? Als ik de topics uit die tijd lees zie ik heel wat mensen heel wat bezwaren uiten. Ik denk niet dat die mensen het na het toestaan van adoptie door homostellen ineens allemaal fantasties-te-gek-hoe-heeft-het-ooit-verboden-kunnen-zijn gaan roepen.
Maar is die weerstand dan niet minder omdat Henk en Ingrid gewoon niet meer durven te zeggen dat ze tegen zijn omdat ze bang zijn voor homofoob te worden uitgemaakt?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:32 schreef freako het volgende:
[..]
Ah, sorry. Daar ging wat mis. De bedoeling was om nog een zin toe te voegen om je gelijk te geven.
Het is niet voor niets dat adoptie door homostellen pas enkele jaren na het invoeren van het geregistreerd partnerschap is toegestaan, eerder was er gewoon niet een meerderheid voor te vinden. De publieke opinie op dit punt is echter schuivende in Nederland, en in de rest van de wereld, wat niet wegneemt dat er nog steeds weerstand is. Alleen is die procentueel gezien in Nederland waarschijnlijk lager dan in andere Europese landen.
Je kunt alles wel interpreteren als onderdeel van een religie, ook al staat het nergens in een boek. In principe kun je op die manier onbegrensd van alles onderdeel maken van jouw geloofsbeleving: grenzeloos.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:22 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Jij brengt jouw interpretatie als een onwrikbaar feit, maar dat is niet het geval, ergo: je beperkt die moslima's die een boerka als een deel van het geloof zien in hun religieuze vrijheid.
Voor de zoveelste keer: het is geen feit. Het is maar jouw interpretatie van de Koran. Wat maakt jouw interpretatie van de Koran beter dan hun interpretatie? (je bent ook nog eens sektarisch bezig als je de ene interpretatie voortrekt op andere interpretaties, hier zou een staat zich niet mee moeten bemoeien) En zoals ik al eerder zei, de Islam baseert zich niet alleen op de Koran maar ook op de ahadith. Je bent niet eens op de hoogte hiervan, maar jij weet het wel beter dan die moslima's hoe ze de Koran moeten interpreteren.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:41 schreef Elfletterig het volgende:
De werkelijke inhoud van Koran en Bijbel lijkt me het meest geschikte toetsingskader om te beoordelen of bepaalde uitingen/gedragingen onderdeel zijn van de religieuze vrijheid of daar buiten staan. En dan kom ik toch weer bij het feit (sorry, maar het is een feit) dat de koran het dragen van een boerka niet verplicht stelt.
Wel dus.quote:Op religieuze gronden is er dus niks in te brengen tegen een boerkaverbod
Daar gaat het mij niet om. Waar het mij om gaat is dat je wel degelijk de religieuze vrijheid van die moslima's beperkt, je kunt er wel omheen draaien, maar het is gewoon zo.quote:Staat religie bij jou onaantastbaar boven de wet? Of moet de beleving van religie passen binnen de kaders van onze democratische wetten? Ik ben groot voorstander van dat laatste.
Als de wet zich bemoeit met de inhoud en de beleving van een geloof is dat een schending van de scheiding van kerk en staat.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:41 schreef Elfletterig het volgende:
Staat religie bij jou onaantastbaar boven de wet? Of moet de beleving van religie passen binnen de kaders van onze democratische wetten? Ik ben groot voorstander van dat laatste.
Verkeerde topic blijkbaar. Dit topic gaat over dat referendum.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als de wet zich bemoeit met de inhoud en de beleving van een geloof is dat een schending van de scheiding van kerk en staat.
Wat is daar mis mee? Dat is toch juist het hele idee van de scheiding van religie en politiek?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:41 schreef Elfletterig het volgende:
Als je wilt toetsen of iets wel of niet binnen de religieuze vrijheid valt, zul je het toch ergens aan moeten toetsen? Of wil je gewoon toestaan dat mensen hun religieuze boeken zodanig kunnen interpreteren dat ze onbegrensde rechten hebben? Het lijkt me een absurd idee.
Nee, dat is het niet. Maar goed, zodra de wetgever voor gelovigen gaat bepalen hoe ze hun geloof moeten belijden... ga je dan niet op een theocratie lijken?quote:De werkelijke inhoud van Koran en Bijbel lijkt me het meest geschikte toetsingskader om te beoordelen of bepaalde uitingen/gedragingen onderdeel zijn van de religieuze vrijheid of daar buiten staan. En dan kom ik toch weer bij het feit (sorry, maar het is een feit) dat de koran het dragen van een boerka niet verplicht stelt.
Sorry, het wordt echt vermoeiend. Je weet feit en interpretatie niet van elkaar te onderscheiden.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:57 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Voor de zoveelste keer: het is geen feit. Het is maar jouw interpretatie van de Koran.
Ik had al uitgelegd dat mijn uitlating een feit is en geen interpretatie. En we hebben nou juist wetten (die bepaalde grenzen aangeven) om niet te verzanden in ellenlange discussies over welke interpretatie superieur is aan de andere. Het zal me een rotzorg zijn hoe een moslim de koran interpreteert, zolang -ie zich maar aan de Nederlandse wet houdt. Ik weet dus ook niet beter hoe het boek geïnterpreteerd moet worden. Ik weet alleen het verschil tussen feit en interpretatie.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:57 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Wat maakt jouw interpretatie van de Koran beter dan hun interpretatie? (je bent ook nog eens sektarisch bezig als je de ene interpretatie voortrekt op andere interpretaties, hier zou een staat zich niet mee moeten bemoeien) En zoals ik al eerder zei, de Islam baseert zich niet alleen op de Koran maar ook op de ahadith. Je bent niet eens op de hoogte hiervan, maar jij weet het wel beter dan die moslima's hoe ze de Koran moeten interpreteren.![]()
Niet dus, aangezien de boerka nergens het dragen van een boerka verplicht stelt. Vrouwen kunnen op andere manieren invulling geven aan de passage in de Koran die bedekking voorschrijft. Hun religieuze vrijheid wordt totaal niet aangetast door een boerkaverbod.quote:
Je ontwijkt het antwoord, terwijl dat nou juist de essentie van het hele verhaal is. Jammer.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:57 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Daar gaat het mij niet om. Waar het mij om gaat is dat je wel degelijk de religieuze vrijheid van die moslima's beperkt, je kunt er wel omheen draaien, maar het is gewoon zo.
Dat zou in theorie kunnen. Zowel de Bijbel als de Koran bevatten talloze haatdragende passages die mensen kunnen lezen als een oproep om anderen (ongelovigen, homo's, anders gelovigen) te vermoorden. Gewoon maar toestaan?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:17 schreef Ulx het volgende:
Als de wet zich bemoeit met de inhoud en de beleving van een geloof is dat een schending van de scheiding van kerk en staat.
Wat toestaan? Die tekst of moord?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat zou in theorie kunnen. Zowel de Bijbel als de Koran bevatten talloze haatdragende passages die mensen kunnen lezen als een oproep om anderen (ongelovigen, homo's, anders gelovigen) te vermoorden. Gewoon maar toestaan?
Ik snap niet hoe je dat serieus kunt vragen? Denk nou zelf logisch na. Als mensen zichzelf ongebrensde vrijheden toedichten en vinden dat ze alles mogen, is het hek toch van de dam? Xa1pt slaat een Bijbel open, leest ergens iets dat hij interpreteert als "alle roodharigen moeten dood" en voegt vervolgens de daad bij het woord, omdat hij dat ziet als zijn onaantastbare vrijheid. Gewoon maar toestaan, dat mensen elkaar uitmoorden?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:21 schreef Xa1pt het volgende:
Wat is daar mis mee? Dat is toch juist het hele idee van de scheiding van religie en politiek?
Je verdraait de realiteit. De wetgever bepaalt niet hoe mensen hun geloof belijden of interpreteren. De wetgever legt alleen bepaalde grenzen op. Er is geen enkele wet die de SGP-stemmer voorschrijft op welke dagen hij naar de kerk moet, wanneer hij zondagsrust moet genieten of wanneer hij gedwongen naar de koopzondag moet.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:21 schreef Xa1pt het volgende:
Nee, dat is het niet. Maar goed, zodra de wetgever voor gelovigen gaat bepalen hoe ze hun geloof moeten belijden... ga je dan niet op een theocratie lijken?
Ik doelde op de moord. En om deze discussie (in het verkeerde topic) te bespoedigen. Moord is een wetsovertreding en het dragen van een boerka ook. De één weliswaar veel ernstiger dan de ander, maar het principe is gelijk. Op basis van bepaalde argumenten is de boerka verboden. En dat is gebeurd op basis van een democratisch proces.quote:
Je zit nu het vermoorden van mensen als voorbeeld te gebruiken om het verbieden van een boerka goed te praten.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je dat serieus kunt vragen? Denk nou zelf logisch na. Als mensen zichzelf ongebrensde vrijheden toedichten en vinden dat ze alles mogen, is het hek toch van de dam? Xa1pt slaat een Bijbel open, leest ergens iets dat hij interpreteert als "alle roodharigen moeten dood" en voegt vervolgens de daad bij het woord, omdat hij dat ziet als zijn onaantastbare vrijheid. Gewoon maar toestaan, dat mensen elkaar uitmoorden?
[..]
Je verdraait de realiteit. De wetgever bepaalt niet hoe mensen hun geloof belijden of interpreteren. De wetgever legt alleen bepaalde grenzen op. Er is geen enkele wet die de SGP-stemmer voorschrijft op welke dagen hij naar de kerk moet, wanneer hij zondagsrust moet genieten of wanneer hij gedwongen naar de koopzondag moet.
De wet stelt bepaalde grenzen aan elke levensovertuiging (gelovig of niet-gelovig) en logischerwijze ook aan vrijheden die mensen zich menen te kunnen permitteren. Geen enkele vrijheid is absoluut, omdat zo'n vrijheid altijd (per definitie) op gespannen voet staat met andermans vrijheden.
Je hebt een nogal vreemde manier van discussiëren en samenvatten, is mij gebleken. Als je mijn standpunten zo graag in één zin wil samenvatten, doe het dan als volgt:quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:39 schreef Ulx het volgende:
Je zit nu het vermoorden van mensen als voorbeeld te gebruiken om het verbieden van een boerka goed te praten.
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt een nogal vreemde manier van discussiëren en samenvatten, is mij gebleken. Als je mijn standpunten zo graag in één zin wil samenvatten, doe het dan als volgt:
Religie staat niet boven de wet en geen enkele vrijheid is absoluut en onbegrensd, ook religieuze vrijheid niet.
Als jij gaat lopen roepen dat de overheid zich moet bemoeien met de de inhoud en de beleving van het geloof door individuele mensen, maak je je net zo hard schuldig aan het schenden van de scheiding van kerk en staat.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat zou in theorie kunnen. Zowel de Bijbel als de Koran bevatten talloze haatdragende passages die mensen kunnen lezen als een oproep om anderen (ongelovigen, homo's, anders gelovigen) te vermoorden. Gewoon maar toestaan?
Ik zeg volgens mij nergens dat je gelovigen die vrijheid ook maar moet geven. Ik ben alleen van mening dat de wetgever de manier waarop een moslim zijn geloof belijdt, niet behoort te toetsen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je dat serieus kunt vragen? Denk nou zelf logisch na. Als mensen zichzelf ongebrensde vrijheden toedichten en vinden dat ze alles mogen, is het hek toch van de dam? Xa1pt slaat een Bijbel open, leest ergens iets dat hij interpreteert als "alle roodharigen moeten dood" en voegt vervolgens de daad bij het woord, omdat hij dat ziet als zijn onaantastbare vrijheid. Gewoon maar toestaan, dat mensen elkaar uitmoorden?
Gelukkig niet. Waarom zou je dat in godsnaam willen?quote:Je verdraait de realiteit. De wetgever bepaalt niet hoe mensen hun geloof belijden of interpreteren.
Nou, prima dan toch? Ik ageer alleen tegen je stelling dat de wetgever moslims voorschrijft welk voedsel wel of niet halal is, of hoe familierechten geregeld moeten worden.quote:De wetgever legt alleen bepaalde grenzen op. Er is geen enkele wet die de SGP-stemmer voorschrijft op welke dagen hij naar de kerk moet, wanneer hij zondagsrust moet genieten of wanneer hij gedwongen naar de koopzondag moet.
Eens.quote:De wet stelt bepaalde grenzen aan elke levensovertuiging (gelovig of niet-gelovig) en logischerwijze ook aan vrijheden die mensen zich menen te kunnen permitteren. Geen enkele vrijheid is absoluut, omdat zo'n vrijheid altijd (per definitie) op gespannen voet staat met andermans vrijheden.
Nogmaals: het is geen feit. Het maakt niet uit hoe vaak je dezelfde leugen blijft herhalen, maar het is gewoon geen feit. Als het een feit was, dan zou geen een moslima een niqaab dragen, maar ze bestaan wel en doen het om een reden, omdat het dragen van een niqaab volgens bepaalde interpretaties wel moet. Jij gebruikt de interpretatie die jou het best uitkomt, je blaat alleen maar de interpretatie van bepaalde moslims na waarmee jij het eens bent.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:24 schreef Elfletterig het volgende:
Sorry, het wordt echt vermoeiend. Je weet feit en interpretatie niet van elkaar te onderscheiden.
Feit: De Koran stelt nergens het dragen van een boerka verplicht. Ik wil dit desnoods ook wel tien keer copy-pasten, in bold zetten of letter voor letter spellen, maar het wordt er niet anders van. Ik snap niet hoe je iets dat een feit is, stug blijft uitleggen als een interpretatie.
De interpretatie vindt juist plaats door gelovigen die boekteksten lezen daarmee aan de haal gaan. De koran gebiedt vrouwen zich te bedekken als ze buitenshuis gaan. Die zin is op een bepaalde manier geïnterpreteerd in gebieden waar vrouwen worden onderdrukt. De boerka is een Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking. Het is voor een moslima op geen enkele manier noodzakelijk om zich in een boerka te hullen, teneinde zich te bedekken.
Omdat je denkt dat je gelijk hebt, maar ik heb aangetoond dat jouw "feit" toch geen feit is.quote:Ik weet alleen het verschil tussen feit en interpretatie.
In een Islamitische staat is religie de wet.quote:staat religie bij jou boven de wet, of moet religie zich voegen naar de grenzen die de wet aangeeft?
De overheid moet zich zo min mogelijk bemoeien met welke inhoud dan ook die mensen aan hun leven geven. Ik mis bij jou volledig het besef dat aan elke vrijheid bepaalde grenzen zitten. Ik stel je directe vragen, je draait er omheen en geeft geen antwoord.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:16 schreef Ulx het volgende:
Als jij gaat lopen roepen dat de overheid zich moet bemoeien met de de inhoud en de beleving van het geloof door individuele mensen, maak je je net zo hard schuldig aan het schenden van de scheiding van kerk en staat.
Om direct met het voorbeeld van moord aan te komen ben je wel erg fout bezig. Kies dan een punt dat evenveel impact heeft op de betrokkenen zodat er een goede vergelijking mogelijk is. Niet jouw intepretatie van een kledingregel met een potje moord. Alsjeblieft zeg.
Sorry, maar je bent niet in staat om feit en interpretatie te scheiden. Feit is dat de Koran stelt dat vrouwen zich moeten bedekken. Feit is ook dat de Koran nergens het dragen van een boerka verplicht stelt. Dat is nou juist een interpretatie.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 18:22 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Nogmaals: het is geen feit. Het maakt niet uit hoe vaak je dezelfde leugen blijft herhalen, maar het is gewoon geen feit. Als het een feit was, dan zou geen een moslima een niqaab dragen, maar ze bestaan wel en doen het om een reden, omdat het dragen van een niqaab volgens bepaalde interpretaties wel moet. Jij gebruikt de interpretatie die jou het best uitkomt, je blaat alleen maar de interpretatie van bepaalde moslims na waarmee jij het eens bent.
Jij wilt voor moslima's bepalen hoe zij hun religie moeten beleven door hen te vertellen dat een niqaab geen onderdeel is van de Islam omdat het "niet voorkomt in de Koran", maar dat laatste heb jij nooit onderzocht, je blaat alleen maar na wat je van anderen hebt gehoord, terwijl de moslima's die een niqaab dragen misschien wel het volgende hebben gelezen. Dit is alleen maar 1 voorbeeld uit de Koran, laat staan wat er in de ahadith staat (heb jij ook nooit onderzocht, waarom doe je je dan voor als een Islam-expert).
Dat is bekend. En om het topic maar weer even richting de EU en zijn lidstaten te sturen: staat de islam (of het christendom) in Europa boven de nationale wetten, of hebben religies te handelen binnen de grenzen van de wet?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 18:22 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
In een Islamitische staat is religie de wet.
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:04 schreef Elfletterig het volgende:
Feit is ook dat de Koran nergens het dragen van een boerka verplicht stelt. Dat is nou juist een interpretatie.
Jemig, wat dodelijk vermoeiend is dit zeg. Ik geef je een link naar een pagina waar letterlijk de tekst uit de koran, inclusief een groot aantal vertalingen staat. Kun je niet lezen, of doe je alsof?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:11 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
[..]Het is geen feit! Wat wel een feit is dat wij beide aan het interpreteren zijn, maar jij doet net voorkomen dat jouw interpretatie een feit is!
Dat hangt van de wet af. Een jood die zich niet aan de Neurenbergse rassenwetten hield was technisch gezien ook in overtreding. Is het dan terecht dat men hem oppakte? Ik vind van niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 18:50 schreef Elfletterig het volgende:
: staat religie boven de wet, of moet religie binnen de grenzen van de wet blijven?
Fijn. En nu naar de EU, anno 2012. Graag antwoord op dezelfde vraag.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat hangt van de wet af. Een jood die zich niet aan de Neurenbergse rassenwetten hield was technisch gezien ook in overtreding. Is het dan terecht dat men hem oppakte? Ik vind van niet.
Hangt van de wet af.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fijn. En nu naar de EU, anno 2012. Graag antwoord op dezelfde vraag.
Fijn dat je nu zelf ook een element als "overlast" in je antwoord opneemt. Daarmee erken je dus dat overlast een argument kan zijn om bepaalde "vrijheden" in te dammen. En dus impliciet ook dat vrijheden niet absoluut en onbegrensd zijn. Tegen de boerka bestaan zowel ethische als praktische bezwaren.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:23 schreef Ulx het volgende:
Hangt van de wet af.
Als men wetjes gaat verzinnen die om wat voor reden dan ook bedoeld zijn om mensen de uitoefening van hun geloof te bemoeilijken en waar die mensen zelf niet om hebben gevraagd, waarom zou zo'n wet moeten worden opgevolgd, het betreft alleen die mensen, en anderen hebben er geen overlast van.
Maar voor zover ik weet zijn er niet echt bepalingen die lidstaten hier expliciet e.e.a. in verplicht stellen, toch?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:36 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil het topic graag weer terugsturen richting het oorspronkelijke onderwerp: de ongelijke rechten voor homo's in EU-lidstaten, terwijl die landen wel het Verdrag van Lissabon hebben getekend.
Dat tweede is geen feit. Het vers zegt dat vrouwen zich moeten bedekken..... vervolgens interpreteren sommigen dat als "bedekken met een niqaab/boerka" en anderen zeggen dat alleen een hoofddoek genoeg is, twee interpretaties dus!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:20 schreef Elfletterig het volgende:
Feit: De koran roept ertoe op dat vrouwen zich bedekken als ze buitenshuis gaan.
Feit: Nergens wordt het dragen van een boerka verplicht gesteld
Volgens jouw interpretatie staat dat er niet in de Koran, jouw interpretatie van het vers is geen feit!quote:Interpretatie: Bepaalde moslims interpreteren het bovengenoemde als: de vrouw moet zich volledig, van top tot teen bedekken. Dat is NIET wat er in de koran staat, dat is hoe bepaalde moslims het interpreteren.
Je had jezelf de moeite kunnen besparen door te erkennen dat je fout zit.quote:Ik ben er nu trouwens ook echt klaar mee, met dit geneuzel. Ik reageer alleen nog on-topic.
Anders stop je toch niet met jammeren. Maar als je ethische bezwaren opnoemt ben je het dus niet eens met de scheiding van kerk en staat. Da's dan duidelijk.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fijn dat je nu zelf ook een element als "overlast" in je antwoord opneemt. Daarmee erken je dus dat overlast een argument kan zijn om bepaalde "vrijheden" in te dammen. En dus impliciet ook dat vrijheden niet absoluut en onbegrensd zijn. Tegen de boerka bestaan zowel ethische als praktische bezwaren
Wat staat er in het verdrag van Lissabon over homo's?quote:.
Ben nu zo onderhand wel klaar met koranteksten en boerka's trouwens. Ik wil het topic graag weer terugsturen richting het oorspronkelijke onderwerp: de ongelijke rechten voor homo's in EU-lidstaten, terwijl die landen wel het Verdrag van Lissabon hebben getekend.
Ethiek is exclusief voorbehouden aan religie? Het kan niet in verband staan met andere denkbeelden dan religie?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:48 schreef Ulx het volgende:
Anders stop je toch niet met jammeren. Maar als je ethische bezwaren opnoemt ben je het dus niet eens met de scheiding van kerk en staat. Da's dan duidelijk.
De praktische bezwaren bij het aantal vrouwen waarover het gaat lijkt me ook niet heel relevant.
Dat ga je zelf maar uitpluizen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:48 schreef Ulx het volgende:
Wat staat er in het verdrag van Lissabon over homo's?
Gezien de overheidsbemoeienis in de uitoefening van een religie die jij graag ziet ben je geen voorstander van de scheiding van kerk en staat. Je realiseert je toch wel dat die scheiding beide kanten op werkt?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ethiek is exclusief voorbehouden aan religie? Het kan niet in verband staan met andere denkbeelden dan religie?Ik ben groot voorstander van scheiding tussen kerk en staat.
[..]
Dan zal er niks belangrijks in staan over homo's.quote:Dat ga je zelf maar uitpluizen.
Bij herhaling leun je mij een standpunt aan dat niet het mijne is. Ik heb het je al uitgelegd; ik ben voor vandaag wel klaar met herhalen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 21:48 schreef Ulx het volgende:
Gezien de overheidsbemoeienis in de uitoefening van een religie die jij graag ziet ben je geen voorstander van de scheiding van kerk en staat. Je realiseert je toch wel dat die scheiding beide kanten op werkt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat vraag ik mezelf ook al anderhalve pagina af, waarom ik die moeite doe... - We zullen wel zien hoe het topic verder loopt. Overigens word ik niet zo snel echt kwaad.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:17 schreef Ulx het volgende:
Waarom blijf je trouwens de hele tijd zo off-topic gaan, Elfletterig?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |