Ik deel deze meningquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit.
Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Van de tien geboden zijn (in de joodse telling) 6 en 8 t/m 10 ook wel okay
...
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime?
Waarom vind jij dit een goede regel? Bijna alle menselijke vooruitgang komt voort uit een vorm van begeerte.
Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.
Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?
Als het gaat over vrouwen vind ik het nog vreemder. Alsof een vrouw een bezitting is.
Het start met het begeren van de spullen van je buurman. het drijft je uiteindelijk om zelf actie te ondernemen en dat is of stelen of kopen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere.
Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zienquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit.
Regels moet je lezen in de context. Als er iets is wat Jezus in het evangelie predikt, dan is het dat wel.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef SpecialK het volgende:
Oh en dan nog de gouden regel. Een vrijbrief voor sadomasochisten (en die bestaan) om anderen pijn te doen.
Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zienZie b.v. dit werk van Alain Badiou.
Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.
Het universalisme wat Paulus predikt in zijn brieven. Dat is ook de kerngedachte van het boekquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek?
Ik snap de kritiek van sommige mensen dat het Christendom ideeën heeft geleend nooit zo goed. Maakt dat ze minder waardevol? Of het nou origineel was of niet, Paulus heeft er een vuist voor gemaakt en zijn ideologie in daden omgezet. Of dat nou deels, gedeeltelijk of niet voortborduurt op oude ideeën vind ik alleen vanuit historisch perspectief interessant. En dan nog ten dele, want je kunt je afvragen hoeveel ideeën nou echt "origineel" zijn.quote:Er is niets nieuws onder de zon.
Wanneer men van iets zegt: Kijk, iets nieuws,
dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.
nou klink dat redelijk depressief, alhoewel ik vind dat er ook grote waarheid in schuilt.quote:Alles is ijdelheid
2 IJdelheid der ijdelheden, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid! 3 Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen, waarmee hij zich aftobt onder de zon? 4 Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft altoos staan. 5 De zon komt op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt. 6 De wind gaat naar het zuiden en draait naar het noorden, aldoor draaiend gaat hij voort en op zijn kringloop keert de wind weer terug. 7 Alle beken stromen naar de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de plaats waarheen de beken stromen, daarheen stromen zij altijd weer. 8 Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend; het oog wordt niet verzadigd van zien, en het oor wordt niet vervuld van horen. 9 Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon. 10 Is er iets, waarvan men zegt: Ziehier, dat is nieuw – het was er al in verre tijden, die vóór ons waren. 11 Er is geen heugenis van de vorige tijden, en ook van de latere, die er zullen zijn, zal er geen heugenis wezen bij hen die nog later leven zullen.
en die betekenisloosheid die tegelijkertijd ook heel bevrijdend kan zijn, is wat mij zo aanspreekt in Predikerquote:Wat bereik je met tobben en zwoegen? 10 Ik heb gemerkt dat God de mensen een zware en vermoeiende taak heeft opgelegd. 11 God heeft voor alles het juiste moment bepaald; wel heeft hij de mensen besef van tijd gegeven, maar ze zijn niet in staat om Gods doen en laten van het begin tot het eind te volgen. 12 Daarom lijkt het me het beste dat de mens vrolijk is en geniet van het leven. 13 Want als hij eet en drinkt en plezier heeft van zijn werk, is dat een geschenk van God.
Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf.
idd, en daarom verschilt het ook zo ongelovelijk veel welke vertaling je pakt.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie.
Dat de oudtestamentische God nogal grillige trekken vertoont hoor je me trouwens niet ontkennen
quote:ijdelheid der ijdelheden, ijdel betekent hier dus ijl en niet verwaand. Het gebruik van dit woord 'ijdel' was een poging om het Hebreeuwse 'hevel' te vertalen. Het heeft hier de betekenis ijl Het woord 'hevel' komt maar weinig voor in de Hebreeuwse Bijbel: ongeveer zeventig maal, waarvan achtendertig keer in Qohelet. Het is tevens de Hebreeuwse naam van het personage uit Genesis 4 dat wij als Abel kennen. Letterlijk betekent het 'damp' of 'wind' (cf. Js 57,13), dit slaat op de vluchtigheid van de wereld, in Prediker vaak gebruikt in combinatie met het woord 'leegte'.
ik vind beide vormen kwalijkquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:32 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie?
ik bedoel je hebt de negatieve variant in de zin dat je en ander het licht in de ogen niet gunt, afgunst dus.
maar je hebt ook jaloezie in de zin van dat je bewonderend naar een ander kunt kijken en denken 'dat wil ik ook' daar lijkt me niets mis mee
geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OTquote:maria is bevrucht door haar trommelvlies om haar maagdenvlies te bewaren ...
vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen?quote:
heb je een bijbelvers?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:39 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OT
Dat eerste als ik iemand zie en dan denk ''dat wil ik ook' dat vind ik een verschrikkelijke gedachte...quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:39 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen?
dus dat je het puur hebt over de begeerte van iets wat je op dat moment nog niet bezit.
zoek maar eens op bevruchting trommelvlies mariaquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:40 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
heb je een bijbelvers?
heb dit nog nog nooit gelezen, dus ben wel benieuwd nu haha
Ikzelf hanteer de regel ook wel eens op een negatieve manier... Als ikzelf iets niet fijn vind dan zal ik dat niet bij een andere doen, ookal vind die ander dat wel fijn en vraagt hij/zij erom.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oh en dan nog de gouden regel. Een vrijbrief voor sadomasochisten (en die bestaan) om anderen pijn te doen.
Ik ben ook gereformeerd opgevoed, dus heb ook geleerd dat begeerte naar materiele zaken niet goed is.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat eerste als ik iemand zie en dan denk ''dat wil ik ook' dat vind ik een verschrikkelijke gedachte...Dat moet je toch niet willen...
En misschien ook wel een beetje het laatste, je hebt wat je hebt en het is onzinnig om meer te willen.ik ben denk ik echt te gereformeerd opgevoed
vind die wel heel mooi, als je helpt doe je dat omdat je wil helpen niet om er zelf eer voor te claimen want dan doe je het dus alleen maar voor jezelf.quote:1 ‘Denk erom dat u Gods wil niet doet om op te vallen bij de mensen. Want dan zal uw Vader in de hemel u er niet voor belonen. 2 Als u iemand in nood helpt, bazuin het dan niet rond in de synagogen en op straat, zoals schijnheilige mensen doen om door andere mensen geëerd te worden. Ik verzeker u: zij hebben hun loon al ontvangen. 3 Maar wanneer ú iemand in nood helpt, zorg dan dat uw linkerhand niet weet wat uw rechterhand doet. 4 Uw hulp blijft dan verborgen. En uw Vader, die ziet wat verborgen is, zal u belonen.’
hmmm kan het echt nergens vinden in de bijbel.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:51 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
zoek maar eens op bevruchting trommelvlies maria
Dat soort pikante details haalden het nieuwe testament niet ... ah neen want daar moest andere onzin in die er initieel helemaal niet was ...
bv
http://www.pg-elst.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=484%3Aop-weg-naar-het-wonder-verkondiging-4-december&Itemid=114
http://bijbels.seniorennet.be/middagdienst/page96.html
exacte vers heb ik niet of zo ... ik heb het boek ook nooit gelezen ... geef geen ene f... om geloof vind persoonlijk dat mensen het geloof moeten gebruiken als een goede moraal en leidraad niet van kom we gaan met zijn alle op zondag wat samen een toneeltje spelen en kritiek hebben op iedereen die niet mee doet
Ik heb dat onderscheid niet zo.... ik ken de begeerte wel maar voel me daar niet goed bij.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:58 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
Ik ben ook gereformeerd opgevoed, dus heb ook geleerd dat begeerte naar materiele zaken niet goed is.
Maar ik heb geen probleem met begeerte naar immateriele zaken zoals liefde wijsheid en moed.
maar ontopic, ik vond nog een hele mooie leefregel:
[..]
Havel haveliem, hakol havelquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:37 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
idd, en daarom verschilt het ook zo ongelovelijk veel welke vertaling je pakt.
ik heb bijvoorbeeld altijd gedacht bij 'ijdelheid der ijdelheiden' aan verwaande mensen.
maar nu ik wat research deed voor dit topic kom ik op een hele andere betekenis:
[..]
Dat staat inderdaad niet in de bijbel. Het is een opvatting van latere theologen gebaseerd op het idee dat Jezus het "vleesgeworden Woord" van God is; vandaar dat de "bevruchting" plaatsvindt op het moment dat Gabriël tot Maria spreekt. Het is dus niet helemaal wat het lijkt, van een penetratie in seksuele zin is hier geen sprake.quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:07 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
hmmm kan het echt nergens vinden in de bijbel.
de links die je geeft, geven ook niet aan waar het dan in de bijbel zou staan.
als je zoekt op google dan zijn de 1e 2 resultaten van fok dat zegt ook al genoeg lijkt me.
Wat mijn houding tegenover het geloof betreft, ik ben gereformeerd opgevoed maar ben zoekende en inmiddels er van overtuigd dat ik mijn hele leven zoekende zal bijven hehe
voor mij is het zoals jouw ondertitel zegt: Minds are like parachutes, they work best when open!
Ja, en dit is dus afkomstig uit het Egyptische dodenboek en niet uit de Bijbel, Mozes heeft dat alleen maar overgenomen uit een bepaald specifieke lijst van regels om naar te leven, voordat men naar het hiernamaals zou gaan in het oude Egypte.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Van de tien geboden zijn (in de joodse telling) 6 en 8 t/m 10 ook wel okay
Gij zult niet moorden.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
En daarom staat het niet meer in de bijbelquote:Op donderdag 22 maart 2012 21:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, en dit is dus afkomstig uit het Egyptische dodenboek en niet uit de Bijbel, Mozes heeft dat alleen maar overgenomen uit een bepaald specifieke lijst van regels om naar te leven, voordat men naar het hiernamaals zou gaan in het oude Egypte.
Nee sorry, schrijffout van mij, het staat natuurlijk wel in de bijbel, maar de oorsprong ligt dus niet in de bijbel of in het christendom.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En daarom staat het niet meer in de bijbel
Het maakt me niet uit waar het oorspronkelijk instaat en wie wat bedacht heeft, dit topic ging over sommige handige wetmatigheden die in de bijbel staan... Ik ben niet opgevoed met het egyptische dodenboek maar wel met de bijbel... dus vandaar dat ik stukjes bijbel eerder parraat heb dan die uit het egyptische dodenboek
maar er is alleen zo weinig aan te doen de gedachte komt wel als een ander iets heeft wat voor jouw begeerlijk is. Het is enkel hoe je er mee omgaat, dat een deel van je onderbewustzijn met die gedachte aankomt kan je bewuste en daardoor jouw verantwoordelijke deel van je bewustzijn weer niks aan doen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat eerste als ik iemand zie en dan denk ''dat wil ik ook' dat vind ik een verschrikkelijke gedachte...Dat moet je toch niet willen...
quote:En misschien ook wel een beetje het laatste, je hebt wat je hebt en het is onzinnig om meer te willen.ik ben denk ik echt te gereformeerd opgevoed
Serieus, dat klinkt als nogal twijfelachtige speculatie... Naar wat ik altijd heb begrepen wordt zelfs de historiciteit van de Mozesfiguur betwijfeld, laat staan dat men zou weten waar hij zijn geboden vandaan haalde. Waar heb je die informatie vandaan, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, en dit is dus afkomstig uit het Egyptische dodenboek en niet uit de Bijbel, Mozes heeft dat alleen maar overgenomen uit een bepaald specifieke lijst van regels om naar te leven, voordat men naar het hiernamaals zou gaan in het oude Egypte.
De user ATON die hier op dit subforum actief is, hij gaf mij een link waar toch wel zeer sterke overeenkomsten te zien waren tussen de 10 geboden en een passage uit het Egyptische dodenboek.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Serieus, dat klinkt als nogal twijfelachtige speculatie... Naar wat ik altijd heb begrepen wordt zelfs de historiciteit van de Mozesfiguur betwijfeld, laat staan dat men zou weten waar hij zijn geboden vandaan haalde. Waar heb je die informatie vandaan, als ik vragen mag?
Ach, het verhaal van Mozes in zijn mandje op de Nijl heeft ook waarschijnlijk enige inspiratie geput uit het verhaal van Horus in zijn mandje op de Nijlquote:Op donderdag 22 maart 2012 22:06 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De user ATON die hier op dit subforum actief is, hij gaf mij een link waar toch wel zeer sterke overeenkomsten te zien waren tussen de 10 geboden en een passage uit het Egyptische dodenboek.
Maar in hoeverre is dat verhaal gebaseerd op een authentieke Egyptische mythe? Ik kan hier in elk geval niets over een mandje op de Nijl terugvinden. Het verhaal van Sargon van Akkad, die door zijn moeder in een mandje wordt gelegd en aan de Eufraat wordt toevertrouwd, is beter te verifiëren (bron). Dit verhaal lijkt sterk op dat van Mozes, maar het komt uit Mesopotamië, niet Egypte.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:11 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ach, het verhaal van Mozes in zijn mandje op de Nijl heeft ook waarschijnlijk enige inspiratie geput uit het verhaal van Horus in zijn mandje op de Nijl
Oké, ik zal eens zien of ik die link kan vinden.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:06 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De user ATON die hier op dit subforum actief is, hij gaf mij een link waar toch wel zeer sterke overeenkomsten te zien waren tussen de 10 geboden en een passage uit het Egyptische dodenboek.
Ik dacht reeds deze " Ontkennende biecht " van 42 vragen ergens gedeponeerd te hebben. Deze ontkennende biecht is te vergelijken met de 10 geboden uit de Bijbel en afkomstig uit het boek ' Reu Nu Pert Em Hru ( Boek van het overdag verschijnen )quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:06 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De user ATON die hier op dit subforum actief is, hij gaf mij een link waar toch wel zeer sterke overeenkomsten te zien waren tussen de 10 geboden en een passage uit het Egyptische dodenboek.
Goed punt!quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?
Als het gaat over vrouwen vind ik het nog vreemder. Alsof een vrouw een bezitting is.
Dus omdat ook de Egyptenaren niet mochten stelen, doden of overspel plegen zou Mozes zijn Tien Geboden uit Egypte hebben overgenomen? Dat zijn nogal algemeen klinkende bepalingen, niet? En de andere volkeren van die tijd, mochten die al die dingen dan wel doen?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik dacht reeds deze " Ontkennende biecht " van 42 vragen ergens gedeponeerd te hebben. Deze ontkennende biecht is te vergelijken met de 10 geboden uit de Bijbel en afkomstig uit het boek ' Reu Nu Pert Em Hru ( Boek van het overdag verschijnen )
Gij zult niet moorden.: 4 Ik heb geen moord gepleegd; ik heb niemand gedeerd.
Gij zult niet stelen.: 3 Ik heb niet gestolen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.: 13 Ik heb niet gelasterd ( tegen iemand ).
8 Ik heb geen onwaarheden gesproken.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.: 20 Ik heb andermans vrouw niet bezoedeld.
De volgorde is wel ongeveer hetzelfde als in de 10 geboden....quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dus omdat ook de Egyptenaren niet mochten stelen, doden of overspel plegen zou Mozes zijn Tien Geboden uit Egypte hebben overgenomen? Dat zijn nogal algemeen klinkende bepalingen, niet? En de andere volkeren van die tijd, mochten die al die dingen dan wel doen?
Het lijkt erop dat we hier weer eens te maken hebben met een heleboel speculatie op basis van wat oppervlakkige overeenkomsten.
En ook wel héél toevallig dat " Mozes " een Egyptenaar was. Ach, ik laat ze maar verder neuzelen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De volgorde is wel ongeveer hetzelfde als in de 10 geboden....
Het verbod op stelen komt in het Dodenboek in elk geval voor het verbod op moorden. En is het werkelijk zo verbluffend dat er in een lange lijst van (negatief geformuleerde) voorschriften enkele overeenkomsten met de Tien Geboden te vinden zijn?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De volgorde is wel ongeveer hetzelfde als in de 10 geboden....
2. Egyptische Dodenboek, versie 1:quote:Ik ben de Heer uw God
Gij zult geen andere goden hebben
Gij zult geen afgodsbeelden maken
Gij zult de naam van God niet misbruiken
Gedenk de sabbat en houd hem in ere
Eer uw moeder en vader
Gij zult niet doden (A)
Gij zult geen overspel plegen
Gij zult niet stelen (B)
Gij zult geen valse getuigenis afleggen
Gij zult de vrouw van uw medemens niet begeren
Gij zult het huis van uw medemens niet begeren.
3. Egyptische Dodenboek, versie 2:quote:I have done no falsehood.
I have not robbed.
I have not been rapacious.
I have not stolen. (B)
I have not killed men. (A)
I have not destroyed food-supplies.
I have done no crookedness.
I have not stolen the god’s-offerings.
I have not told lies.
I have not taken food.
I have not been sullen.
I have not transgressed.
I have not killed a sacred bull.
I have not committed perjury.
I have not stolen bread.
I have not eavesdropped.
I have not babbled.
I have not disputed except as concerned my own property.
I have not committed homosexuality...
(bron)
quote:I have not done crimes against people,
I have not mistreated cattle,
I have not sinned in the place of truth.
I have not known what should not be known,
I have not done any harm.
(...)
I have not blasphemed a god,
I have not robbed the poor. (B)
I have not done what the god abhors,
I have not maligned a servant to his master.
I have not caused pain,
I have not caused tears,
I have not killed,
I have not ordered to kill, (A)
I have not made anyone suffer.
I have not damaged the offerings in the temples,
...
(bron)
Een beetje skepsis kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:36 schreef ATON het volgende:
[..]
En ook wel héél toevallig dat " Mozes " een Egyptenaar was. Ach, ik laat ze maar verder neuzelen.
Dat hadden ze in de bijbel moeten zettenquote:I have not eavesdropped.
En dan zijn er ( zoals ik ) ook nog die beweren dat Mozes ( enkelvoud ) nooit bestaan heeft,... Een beetje skepsis kan geen kwaad.quote:
Jij twijfelt niet, jij denkt zeker te weten. Dat is geen skepsis.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 12:14 schreef ATON het volgende:
[..]
En dan zijn er ( zoals ik ) ook nog die beweren dat Mozes ( enkelvoud ) nooit bestaan heeft,... Een beetje skepsis kan geen kwaad.
Zoals ik schreef; hier wordt zeer veel geneuzeld.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 12:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Jij twijfelt niet, jij denkt zeker te weten. Dat is geen skepsis.
Er zijn nochthans een hoop academici die (denken) zeker te weten dat God bestaat in wat voor uitvoering dan ook.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 13:48 schreef Haushofer het volgende:
Da's vaak een verschil tussen hobbyisten en academici. Die eerste hebben door gebrek aan peer-review de luxe om zeker te weten.
Theologenquote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er zijn nochthans een hoop academici die (denken) zeker te weten dat God bestaat in wat voor uitvoering dan ook.
In welke zin "weten ze dat zeker"?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:15 schreef hoatzin het volgende:
Er zijn nochthans een hoop academici die (denken) zeker te weten dat God bestaat in wat voor uitvoering dan ook.
Tuurlijk, dat is een discussie waar (met gelovigen iig) niet uit te komen is.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In welke zin "weten ze dat zeker"?
In een geloof kun je niet "zeker weten". Geloven is in veel bijbelse context meer een synoniem voor "vertrouwen".
Maar ik begrijp überhaupt niet waarom deze opmerking relevant isJe vergelijkt de historisch-kritische methode nu met een religieuze ervaring.
En wat die zelfverklaarde academici zeker niet willen beseffen is dat geloof en religie-geschiedenis, twee totaal verschillende zaken zijn. Maar wat ze wél goed kunnen is er over te neuzelen als volleerde letterknechtjes.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er zijn nochthans een hoop academici die (denken) zeker te weten dat God bestaat in wat voor uitvoering dan ook.
Kun je trouwens een paar van dit soort academici aanstippen, en quoten waaruit zou blijken dat ze deze overtuiging hebben? Ik ken diverse academici die "diepgelovig" zijn, maar ik hoor ze eigenlijk nooit over "zeker weten" spreken.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 15:43 schreef hoatzin het volgende:
Er zijn nochthans een hoop academici die (denken) zeker te weten dat God bestaat in wat voor uitvoering dan ook.
Ja ik kan wel met namen komen maar wat zeggen die jou? Een kennis van mij, professor-doctor in de wis- en scheikunde is naast zijn maatschappelijke loopbaan een echte christelijk gereformeerde broeder, die zijn logica en rationalisme faliekant opzij zet als het om geloof gaat.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 17:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je trouwens een paar van dit soort academici aanstippen, en quoten waaruit zou blijken dat ze deze overtuiging hebben? Ik ken diverse academici die "diepgelovig" zijn, maar ik hoor ze eigenlijk nooit over "zeker weten" spreken.
ach..gelukkig is hoatzin gedoopt in het (enige) waarachtige geloofquote:Op zondag 25 maart 2012 00:55 schreef declassering het volgende:
Mijn uitvoering is dat dit heel erg ruikt naar de uitvoering van Cartesius e.a. die Hoatzin daaraan geeft, en wel in het gebruik van woorden dat van Hem wordt gemaakt. Cartesius had God wel nodig om vanuit de zekerheid van hemzelf naar de bedriegelijke wereld te gaan, maar God was daarin zelf allerminst zekergesteld, die kon ook de bedrieger zijn.
Hoe dan ook, onder academici, schijnt alleen al zo'n begrip als 'bestaan' alleen al tot de grootst mogelijke controverses te voeren, alleen al de vraag of het wel een begrip is, en zo ja of daar dan weer bestaan aan moet worden toegekend. Ik snap er allemaal niks van, maar ik weet wel dat het onder academici bibliotheken vol met problemen oplevert en inderdaad zeker geen zekerheden, maar ook dat is in het geval van geloof natuurlijk niet zeker. Want echt geloof kan ook een zeker geloof zijn, maar dan draait de zekerheid een andere kant op. Dan heeft het meer te maken met 'een zekere gang' daar zit dan vertrouwen op een goede afloop in etc. die ook kan blijken uit onverschrokken gedrag. In het algemeen kan de volgende stelregel gevolgd worden: het zekerstellen van God is het Kaltstellen van het probleem. Want uit de eis zeker te stellen volgt het niet bestaan.
Dus hoatzin bestaat niet (voor God)
Kan ik best begrijpen. Het is niet omdat je prof-doctor bent in wis-en scheikunde, dat je daarom ook van religie iets af weet. Misschien heeft die zich daar verder nooit vragen rond gesteld.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:50 schreef hoatzin het volgende:
Ja ik kan wel met namen komen maar wat zeggen die jou? Een kennis van mij, professor-doctor in de wis- en scheikunde is naast zijn maatschappelijke loopbaan een echte christelijk gereformeerde broeder, die zijn logica en rationalisme faliekant opzij zet als het om geloof gaat.
Als christelijk gereformeerde jongeling ben (was) je min of meer gedwongen om aan bijbelstudie te doen. Verder ging je naar catechisatie en bezocht je de jeugdvereniging van de kerk. Daar werd "behoorlijk" gediscussieerd.quote:Op maandag 26 maart 2012 19:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan ik best begrijpen. Het is niet omdat je prof-doctor bent in wis-en scheikunde, dat je daarom ook van religie iets af weet. Misschien heeft die zich daar verder nooit vragen rond gesteld.
Ik moet altijd zo lachen om een bepaalde aflevering van 'showroom' de oude jaren 80 serie, daarin zit een vrouw die heilig geloofd in kabouters en kabolten, haar man is profesor in de wiskunde. Het commentaar dat de man geeft is echt geweldig, "ja ik zie ze niet maar zij wel dus.." de hele tijd zo gort droog maar wel achter zijn vrouw blijven staan.quote:Op maandag 26 maart 2012 19:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan ik best begrijpen. Het is niet omdat je prof-doctor bent in wis-en scheikunde, dat je daarom ook van religie iets af weet. Misschien heeft die zich daar verder nooit vragen rond gesteld.
Ik vond catechisatie altijd leuk omdat ik probeerde de mensen die het gaven (in het begin waren dat gewoon vrijwilligers) onderuit te lullen, vaak was dat niet moeilijk (misschien heb ik daar wel mijn voorkeur voor discussie opgelopen) Later kregen we catechisatie van de dominee die was een stuk lastiger onderuit te lullenquote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als christelijk gereformeerde jongeling ben (was) je min of meer gedwongen om aan bijbelstudie te doen. Verder ging je naar catechisatie en bezocht je de jeugdvereniging van de kerk. Daar werd "behoorlijk" gediscussieerd.
Kan ik me indenken, maar dan wel discussies waar zeker niet buiten de lijntjes mocht gekleurd worden, mag ik veronderstellen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als christelijk gereformeerde jongeling ben (was) je min of meer gedwongen om aan bijbelstudie te doen. Verder ging je naar catechisatie en bezocht je de jeugdvereniging van de kerk. Daar werd "behoorlijk" gediscussieerd.
Ik kan niet voor hoatzin antwoorden maar ik denk dat dat heel erg per kerk verschilt.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan ik me indenken, maar dan wel discussies waar zeker niet buiten de lijntjes mocht gekleurd worden, mag ik veronderstellen.
En per docent.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kan niet voor hoatzin antwoorden maar ik denk dat dat heel erg per kerk verschilt.
Door sommigen, waaronder natuurlijk ikzelf, werd wel wel buiten de lijntjes gekleurd. Dat leverde soms onbegrip, hoofdschudden en soms een reprimande op. Stiekum ook wel bijval, maar dat waren de lafaards...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan ik me indenken, maar dan wel discussies waar zeker niet buiten de lijntjes mocht gekleurd worden, mag ik veronderstellen.
Dit blijf ik een mooie tekst/leefregel vinden, die zo ver ik weet ook redelijk uniek is voor het Christendom.quote:38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;
40 en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41 en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45 zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48 Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Inderdaad dat is een mooie (ook een lastige om je aan te houden trouwens, ik probeer het wel)quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit blijf ik een mooie tekst/leefregel vinden, die zo ver ik weet ook redelijk uniek is voor het Christendom.
Nou, dát zullen de Romeinen wel leuk gevonden hebben.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit blijf ik een mooie tekst/leefregel vinden, die zo ver ik weet ook redelijk uniek is voor het Christendom.
Kostelijk.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Door sommigen, waaronder natuurlijk ikzelf, werd wel wel buiten de lijntjes gekleurd. Dat leverde soms onbegrip, hoofdschudden en soms een reprimande op. Stiekum ook wel bijval, maar dat waren de lafaards...
OT
Ik herinner mij een catechisatieles waar de Babylonische spraakverwarring e.d. werd behandeld. In de koffiepauze moest ik de bijbels opruimen. Toen de dominee na de pauze zag wat ik had gedaan (alle bijbels opgestapeld op één stapel) vroeg hij wat dat te betekenen had. Ik zei toen: Dominee, dit is nu de toren van Bijbel.
Ik ben direct naar huis gestuurd en om 21:30 stond de dominee bij mij thuis op de stoep. Ouders er bij....tja, dat waren barre tijden....
Of niet, toen de Visigoten op de poorten van Rome klopten.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Nou, dát zullen de Romeinen wel leuk gevonden hebben.
' Het kan verkeren ' sprak Bredero.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Of niet, toen de Visigoten op de poorten van Rome klopten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |