Ik deel deze meningquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit.
Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Van de tien geboden zijn (in de joodse telling) 6 en 8 t/m 10 ook wel okay
...
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime?
Waarom vind jij dit een goede regel? Bijna alle menselijke vooruitgang komt voort uit een vorm van begeerte.
Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.
Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?
Als het gaat over vrouwen vind ik het nog vreemder. Alsof een vrouw een bezitting is.
Het start met het begeren van de spullen van je buurman. het drijft je uiteindelijk om zelf actie te ondernemen en dat is of stelen of kopen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere.
Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zienquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit.
Regels moet je lezen in de context. Als er iets is wat Jezus in het evangelie predikt, dan is het dat wel.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef SpecialK het volgende:
Oh en dan nog de gouden regel. Een vrijbrief voor sadomasochisten (en die bestaan) om anderen pijn te doen.
Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zienZie b.v. dit werk van Alain Badiou.
Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het universalisme wat Paulus predikt in zijn brieven. Dat is ook de kerngedachte van het boekquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek?
Ik snap de kritiek van sommige mensen dat het Christendom ideeën heeft geleend nooit zo goed. Maakt dat ze minder waardevol? Of het nou origineel was of niet, Paulus heeft er een vuist voor gemaakt en zijn ideologie in daden omgezet. Of dat nou deels, gedeeltelijk of niet voortborduurt op oude ideeën vind ik alleen vanuit historisch perspectief interessant. En dan nog ten dele, want je kunt je afvragen hoeveel ideeën nou echt "origineel" zijn.quote:Er is niets nieuws onder de zon.
Wanneer men van iets zegt: Kijk, iets nieuws,
dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
nou klink dat redelijk depressief, alhoewel ik vind dat er ook grote waarheid in schuilt.quote:Alles is ijdelheid
2 IJdelheid der ijdelheden, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid! 3 Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen, waarmee hij zich aftobt onder de zon? 4 Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft altoos staan. 5 De zon komt op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt. 6 De wind gaat naar het zuiden en draait naar het noorden, aldoor draaiend gaat hij voort en op zijn kringloop keert de wind weer terug. 7 Alle beken stromen naar de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de plaats waarheen de beken stromen, daarheen stromen zij altijd weer. 8 Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend; het oog wordt niet verzadigd van zien, en het oor wordt niet vervuld van horen. 9 Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon. 10 Is er iets, waarvan men zegt: Ziehier, dat is nieuw – het was er al in verre tijden, die vóór ons waren. 11 Er is geen heugenis van de vorige tijden, en ook van de latere, die er zullen zijn, zal er geen heugenis wezen bij hen die nog later leven zullen.
en die betekenisloosheid die tegelijkertijd ook heel bevrijdend kan zijn, is wat mij zo aanspreekt in Predikerquote:Wat bereik je met tobben en zwoegen? 10 Ik heb gemerkt dat God de mensen een zware en vermoeiende taak heeft opgelegd. 11 God heeft voor alles het juiste moment bepaald; wel heeft hij de mensen besef van tijd gegeven, maar ze zijn niet in staat om Gods doen en laten van het begin tot het eind te volgen. 12 Daarom lijkt het me het beste dat de mens vrolijk is en geniet van het leven. 13 Want als hij eet en drinkt en plezier heeft van zijn werk, is dat een geschenk van God.
Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf.
idd, en daarom verschilt het ook zo ongelovelijk veel welke vertaling je pakt.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie.
Dat de oudtestamentische God nogal grillige trekken vertoont hoor je me trouwens niet ontkennen
quote:ijdelheid der ijdelheden, ijdel betekent hier dus ijl en niet verwaand. Het gebruik van dit woord 'ijdel' was een poging om het Hebreeuwse 'hevel' te vertalen. Het heeft hier de betekenis ijl Het woord 'hevel' komt maar weinig voor in de Hebreeuwse Bijbel: ongeveer zeventig maal, waarvan achtendertig keer in Qohelet. Het is tevens de Hebreeuwse naam van het personage uit Genesis 4 dat wij als Abel kennen. Letterlijk betekent het 'damp' of 'wind' (cf. Js 57,13), dit slaat op de vluchtigheid van de wereld, in Prediker vaak gebruikt in combinatie met het woord 'leegte'.
ik vind beide vormen kwalijkquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:32 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie?
ik bedoel je hebt de negatieve variant in de zin dat je en ander het licht in de ogen niet gunt, afgunst dus.
maar je hebt ook jaloezie in de zin van dat je bewonderend naar een ander kunt kijken en denken 'dat wil ik ook' daar lijkt me niets mis mee
geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OTquote:maria is bevrucht door haar trommelvlies om haar maagdenvlies te bewaren ...
vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen?quote:
heb je een bijbelvers?quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:39 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OT
Dat eerste als ik iemand zie en dan denk ''dat wil ik ook' dat vind ik een verschrikkelijke gedachte...quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:39 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen?
dus dat je het puur hebt over de begeerte van iets wat je op dat moment nog niet bezit.
zoek maar eens op bevruchting trommelvlies mariaquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:40 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
heb je een bijbelvers?
heb dit nog nog nooit gelezen, dus ben wel benieuwd nu haha
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |