abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:14:46 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109344902
Ik ben niet gelovig, maar wel gelovig (gereformeerd) opgevoed. En dan blijven je wel eens dingen bij. Zo is daar de 'gouden regel' maar die is al wat ouder is als de bijbel "wat gij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet" maar ook vergelijkingen als "je ziet wel de splinter in iemands anders oog maar niet de balk in je eigen" zijn toch wel dingen die mij vaak door het hoofd vliegen en eigenlijk prima maatstaven zijn om naar te leven.

Daarom dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om hier wat quotes uit de bijbel te verzamelen die ook buiten de godsdienstige context nog hout snijden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:16:01 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_109344952
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden die voor ons normaal zijn en de samenleving in goede banen leiden, gebaseerd zijn op onze Christelijk geschiedenis.
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:18:50 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109345052
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:19:05 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109345060
Van de tien geboden zijn (in de joodse telling) 6 en 8 t/m 10 ook wel okay :P

Gij zult niet moorden.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:20:17 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109345103
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit.
Ik deel deze mening :Y Alleen is de bijbel dus een boek waar dit soort dingetjes vrij vroeg in opgeschreven zijn, en redelijk goed bewaard gebleven.
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:20:17 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109345104
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Van de tien geboden zijn (in de joodse telling) 6 en 8 t/m 10 ook wel okay :P
...
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime?

Waarom vind jij dit een goede regel? Bijna alle menselijke vooruitgang komt voort uit een vorm van begeerte.
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:21:41 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109345166
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime?

Waarom vind jij dit een goede regel? Bijna alle menselijke vooruitgang komt voort uit een vorm van begeerte.
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet.
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:22:42 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109345205
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?

Als het gaat over vrouwen vind ik het nog vreemder. Alsof een vrouw een bezitting is.
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:23:47 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109345256
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde?

Als het gaat over vrouwen vind ik het nog vreemder. Alsof een vrouw een bezitting is.
Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere.

Ik heb althans altijd de regel beschouwd als iemand iets misgunnen, als in ik gun de buurman die grasmaaier niet ik wil hem zelf. Maar je hebt een punt.
pi_109345278
Het boek waarvan ik denk dat het niet-gelovigen erg kan aanspreken, is het boek Prediker :)
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:25:28 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109345324
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere.
Het start met het begeren van de spullen van je buurman. het drijft je uiteindelijk om zelf actie te ondernemen en dat is of stelen of kopen.

Oh en dan nog de gouden regel. Een vrijbrief voor sadomasochisten (en die bestaan) om anderen pijn te doen.
pi_109345345
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zien :) Zie b.v. dit werk van Alain Badiou.
pi_109345430
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef SpecialK het volgende:
Oh en dan nog de gouden regel. Een vrijbrief voor sadomasochisten (en die bestaan) om anderen pijn te doen.
Regels moet je lezen in de context. Als er iets is wat Jezus in het evangelie predikt, dan is het dat wel.

Werkbare ethiek valt onmogelijk in 1 regeltje te samenvatten :) Dat is ook een reden waarom in de Joodse traditie er een mondelinge Thora is ontstaan, waaruit o.a. de Talmoed is voortgekomen.
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:28:29 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109345449
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zien :) Zie b.v. dit werk van Alain Badiou.
Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek?
pi_109345520
quote:

[..]

Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf.
pi_109345589
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek?
Het universalisme wat Paulus predikt in zijn brieven. Dat is ook de kerngedachte van het boek :) In hoeverre dat "volkomen origineel" was, valt moeilijk te zeggen natuurlijk, maar het was in de Romeinse cultuur niet bepaald gangbaar. Daarbij, wat is "origineel" en waarom is dat zo belangrijk? Om met Prediker te spreken:

quote:
Er is niets nieuws onder de zon.
Wanneer men van iets zegt: Kijk, iets nieuws,
dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
Ik snap de kritiek van sommige mensen dat het Christendom ideeën heeft geleend nooit zo goed. Maakt dat ze minder waardevol? Of het nou origineel was of niet, Paulus heeft er een vuist voor gemaakt en zijn ideologie in daden omgezet. Of dat nou deels, gedeeltelijk of niet voortborduurt op oude ideeën vind ik alleen vanuit historisch perspectief interessant. En dan nog ten dele, want je kunt je afvragen hoeveel ideeën nou echt "origineel" zijn.

In Starks Rise of Christianity kun je lezen waarom circa 70% van de vroege Christenen vrouwelijk waren: omdat het Christendom een ethiek en moraal naar voren schoof die voor vrouwen in de Romeinse en Griekse cultuur nogal wat voordelen opleverde. Dat met de komst van de kerk veel van die voordelen ook weer zijn vervlogen, is uitermate treurig :)

-edit: iemand had Prediker al gequote, zie ik :P

[ Bericht 7% gewijzigd door Haushofer op 21-03-2012 13:31:34 ]
pi_109345624
quote:

[..]

Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie?
ik bedoel je hebt de negatieve variant in de zin dat je en ander het licht in de ogen niet gunt, afgunst dus.
maar je hebt ook jaloezie in de zin van dat je bewonderend naar een ander kunt kijken en denken 'dat wil ik ook' daar lijkt me niets mis mee :)

even mijn eigen toevoeging uit Prediker:
quote:
Alles is ijdelheid
2 IJdelheid der ijdelheden, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid! 3 Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen, waarmee hij zich aftobt onder de zon? 4 Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft altoos staan. 5 De zon komt op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt. 6 De wind gaat naar het zuiden en draait naar het noorden, aldoor draaiend gaat hij voort en op zijn kringloop keert de wind weer terug. 7 Alle beken stromen naar de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de plaats waarheen de beken stromen, daarheen stromen zij altijd weer. 8 Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend; het oog wordt niet verzadigd van zien, en het oor wordt niet vervuld van horen. 9 Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon. 10 Is er iets, waarvan men zegt: Ziehier, dat is nieuw – het was er al in verre tijden, die vóór ons waren. 11 Er is geen heugenis van de vorige tijden, en ook van de latere, die er zullen zijn, zal er geen heugenis wezen bij hen die nog later leven zullen.
nou klink dat redelijk depressief, alhoewel ik vind dat er ook grote waarheid in schuilt.
Maar prediker kan ook heel positief zijn:
quote:
Wat bereik je met tobben en zwoegen? 10 Ik heb gemerkt dat God de mensen een zware en vermoeiende taak heeft opgelegd. 11 God heeft voor alles het juiste moment bepaald; wel heeft hij de mensen besef van tijd gegeven, maar ze zijn niet in staat om Gods doen en laten van het begin tot het eind te volgen. 12 Daarom lijkt het me het beste dat de mens vrolijk is en geniet van het leven. 13 Want als hij eet en drinkt en plezier heeft van zijn werk, is dat een geschenk van God.
en die betekenisloosheid die tegelijkertijd ook heel bevrijdend kan zijn, is wat mij zo aanspreekt in Prediker :)
pi_109345632
quote:
3s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf.
Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie.

Dat de oudtestamentische God nogal grillige trekken vertoont hoor je me trouwens niet ontkennen ;)
pi_109345737
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie.

Dat de oudtestamentische God nogal grillige trekken vertoont hoor je me trouwens niet ontkennen ;)
idd, en daarom verschilt het ook zo ongelovelijk veel welke vertaling je pakt.
ik heb bijvoorbeeld altijd gedacht bij 'ijdelheid der ijdelheiden' aan verwaande mensen.
maar nu ik wat research deed voor dit topic kom ik op een hele andere betekenis:
quote:
ijdelheid der ijdelheden, ijdel betekent hier dus ijl en niet verwaand. Het gebruik van dit woord 'ijdel' was een poging om het Hebreeuwse 'hevel' te vertalen. Het heeft hier de betekenis ijl Het woord 'hevel' komt maar weinig voor in de Hebreeuwse Bijbel: ongeveer zeventig maal, waarvan achtendertig keer in Qohelet. Het is tevens de Hebreeuwse naam van het personage uit Genesis 4 dat wij als Abel kennen. Letterlijk betekent het 'damp' of 'wind' (cf. Js 57,13), dit slaat op de vluchtigheid van de wereld, in Prediker vaak gebruikt in combinatie met het woord 'leegte'.
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:37:38 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109345743
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:32 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie?
ik bedoel je hebt de negatieve variant in de zin dat je en ander het licht in de ogen niet gunt, afgunst dus.
maar je hebt ook jaloezie in de zin van dat je bewonderend naar een ander kunt kijken en denken 'dat wil ik ook' daar lijkt me niets mis mee :)

ik vind beide vormen kwalijk

oeh en die quote is eng, dat men dat toen al dacht, ik denk het nu en kende dat stuk niet... (althans het eerste gedeelte het tweede gedeelte vind ik dan weer vrij onzinnig om daar god bij te betrekken)
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:39:25 #21
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_109345802
quote:
maria is bevrucht door haar trommelvlies om haar maagdenvlies te bewaren ...
geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OT
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_109345808
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:37 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ik vind beide vormen kwalijk
vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen?
dus dat je het puur hebt over de begeerte van iets wat je op dat moment nog niet bezit.
pi_109345848
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:39 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OT
heb je een bijbelvers?
heb dit nog nog nooit gelezen, dus ben wel benieuwd nu haha :P
  Moderator woensdag 21 maart 2012 @ 12:42:11 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109345911
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:39 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen?
dus dat je het puur hebt over de begeerte van iets wat je op dat moment nog niet bezit.
Dat eerste als ik iemand zie en dan denk ''dat wil ik ook' dat vind ik een verschrikkelijke gedachte... ;) Dat moet je toch niet willen...

En misschien ook wel een beetje het laatste, je hebt wat je hebt en het is onzinnig om meer te willen.

:@ ik ben denk ik echt te gereformeerd opgevoed ;(
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:51:48 #25
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_109346273
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:40 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

heb je een bijbelvers?
heb dit nog nog nooit gelezen, dus ben wel benieuwd nu haha :P
zoek maar eens op bevruchting trommelvlies maria

Dat soort pikante details haalden het nieuwe testament niet ... ah neen want daar moest andere onzin in die er initieel helemaal niet was ...

bv
http://www.pg-elst.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=484%3Aop-weg-naar-het-wonder-verkondiging-4-december&Itemid=114

http://bijbels.seniorennet.be/middagdienst/page96.html

exacte vers heb ik niet of zo ... ik heb het boek ook nooit gelezen ... geef geen ene f... om geloof vind persoonlijk dat mensen het geloof moeten gebruiken als een goede moraal en leidraad niet van kom we gaan met zijn alle op zondag wat samen een toneeltje spelen en kritiek hebben op iedereen die niet mee doet ;)
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')