abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109029429

Mark Rutte, Maxime Verhagen, Geert Wilders en hun secondanten zitten deze weken (bijna) dagelijks in het Catshuis om de volgende ronde van bezuinigingen te bespreken. Worden het 9, 12 of toch 15 miljard die we extra gaan bezuinigen om de Europese begrotingsregels in acht te nemen? Dit centrale topic is voor al het nieuws vanuit (erg weinig) en over (iets meer) het Catshuisoverleg.

pi_109029538
quote:
WELL - Het CDA zal niet akkoord gaan met een aanscherping van immigratieregels. PVV-leider Geert Wilders had dat geëist, in ruil voor steun aan pijnlijke bezuinigingsmaatregelen. Volgens CDA-voorzitter Ruth Peetoom zijn de afspraken uit het regeerakkoord de uiterste grens.
Zet Peetoom het overleg nu even op scherp?

Bron
pi_109029901
Laten we het hopen van niet. Wat een tergend gebrek aan fractiediscipline trouwens. Dat zijn we toch niet zo gewend van het CDA. Mediastilte, toch?

Het lijkt mij best als zowel Rutte als Wilders ergens punten scoren. Wat het CDA er aan kan hebben weet ik eigenlijk niet. Dat kan nog best een lastige kluif worden. Waar het vooral om draait is dat Verhagen het moet kunnen verkopen.
pi_109032362
Goed topic.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_109033990
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Laten we het hopen van niet. Wat een tergend gebrek aan fractiediscipline trouwens. Dat zijn we toch niet zo gewend van het CDA. Mediastilte, toch?

Het lijkt mij best als zowel Rutte als Wilders ergens punten scoren. Wat het CDA er aan kan hebben weet ik eigenlijk niet. Dat kan nog best een lastige kluif worden. Waar het vooral om draait is dat Verhagen het moet kunnen verkopen.
Het CDA begint de laatste tijd wel vaker rare fratsen uit te halen. Kijk naar het dossier '130 km/u', met het CDA was afgesproken dat er een proef zou worden ondernomen en dat als deze succesvol was de maximumsnelheid op veel plekken verhoogd zou worden. Toen deze proef inderdaad succesvol bleek kwam het CDA ineens terug op de gemaakte afspraak door aanvullende eisen te stellen voor wat betreft verkeersveiligheid en milieu.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:57:15 #6
66825 Reya
Fier Wallon
pi_109034066
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Partijdiscipline, in dit geval, Peetoom maakt geen deel uit van de fractie :P
  maandag 12 maart 2012 @ 23:02:55 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_109034365
Ik poneer even deze post van Nielsch hier:
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:33 schreef Nielsch het volgende:

Peetoom wil geen ingreep in immigratie
WELL - Het CDA zal niet akkoord gaan met een aanscherping van immigratieregels. PVV-Leider Geert Wilders had dat geëist, in ruil voor steun aan pijnlijke bezuinigingsmaatregelen. Volgens CDA-voorzitter Ruth Peetoom zijn de afspraken uit het regeerakkoord de uiterste grens.

CDA bobo's mengen zich nu ook in het debat omtrent bezuinigingen.

Bron
pi_109035891
quote:
CDA-voorzitter ontkent uitspraken
CDA-voorzitter Peetoom spreekt tegen dat ze heeft gezegd dat het CDA niet akkoord zal gaan met verdere aanscherping van de immigratieregels. Volgens haar hebben de media haar woorden op een ledenbijeenkomst in Limburg verkeerd weergegeven.

Het Nederlands Dagblad berichtte vanavond dat Peetoom op een spreekbeurt in Well zei dat de afspraken in het regeerakkoord over immigratie voor het CDA de uiterste grens zijn. "Wij houden vast aan de afspraken uit het coalitieakkoord. De mogelijkheden zijn vanwege de Europese regels overigens sowieso beperkt."

Internationale solidariteit
Peetoom zei volgens het Nederlands Dagblad ook dat ze die boodschap ook heeft meegegeven aan vicepremier Verhagen en fractieleider Van Haersma Buma, die namens het CDA in het Catshuis onderhandelen over extra bezuinigingen.

Verder zou ze gezegd hebben dat het CDA niet akkoord zal gaan met forse bezuinigingen op ontwikkelingshulp. "De internationale solidariteit geven we niet op. Die schaffen we niet af."

Vertrouwen
PVV-leider Wilders heeft strengere immigratieregels en forse bezuinigingen op ontwikkelingshulp geëist. Daarom zouden de aan Peetoom toegeschreven uitspraken de onderhandelingen onder druk kunnen zetten.

Maar volgens Peetom heeft ze alleen "aangegeven dat ontwikkelingssamenwerking en migratie belangrijke thema's zijn voor veel CDA-leden". Ook zegt ze dat ze geen eisen heeft meegegeven aan de CDA onderhandelaars. "Ik heb alle vertrouwen in de CDA-onderhandelaars en wacht - net als iedereen - het onderhandelingsresultaat met vertrouwen af."
pi_109036003
Jammer.

Overigens begrijp ik niet goed waar het CDA uberhaupt mee bezig is. De partij verkeert in crisis, is stuurloos en heeft recentelijk een nieuwe koers uitgestippeld die nu niet wordt gevolgd.

Helemaal de weg kwijt, die christen-democraten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_109037413
quote:
6s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Eerst met scherpe uitspraken Verhagen een betere onderhandelingspositie geven en als de media het opgepikt hebben ontkennen dat je het zo bedoeld had om toch ook de lieve vrede te bewaren. Sluw hoor, zou het een idee van Verhagen zijn geweest? :P
pi_109037417
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:43 schreef KoosVogels het volgende:

Overigens begrijp ik niet goed waar het CDA uberhaupt mee bezig is. De partij verkeert in crisis, is stuurloos en heeft recentelijk een nieuwe koers uitgestippeld die nu niet wordt gevolgd.
Ach, dat laatste was ook alleen maar voor de show.
pi_109039807
quote:
2s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:57 schreef Reya het volgende:

[..]

Partijdiscipline, in dit geval, Peetoom maakt geen deel uit van de fractie :P
En wat zegt zij meer dan een Wilders roeptoetert aan voorwaarden? Volgens mij is dit zelfs nog een stuk minder vergaand :D
pi_109040407
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 00:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ach, dat laatste was ook alleen maar voor de show.
Wellicht, maar het oogt nogal ongestructureerd. Het CDA komt over als een partij die op wanhopige wijze probeert een overdaad aan ballen af te vangen, zonder succes weliswaar, want hierdoor vliegen er juist meer ballen in het net.
pi_109040674
Kunnen de oppositiepartijen(met steun van een coalitie- of gedoogpartij natuurlijk) eigenlijk ook bezuinigingen voorstellen/doorvoeren?
Las vandaag in de Volkskrant dat de VVD, PvdA, D66 en Groenlinks voor het afschaffen van de basisbeurs zijn. De CDA en de PVV zijn hier echter tegen.
Zouden de VVD en een aantal oppositiepartijen nu dan alsnog gezamenlijk kunnen besluiten om de basisbeurs af te schaffen(als daar genoeg steun voor is natuurlijk)? :P
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  dinsdag 13 maart 2012 @ 09:20:12 #15
322645 Voorschrift
See if I care
pi_109040809
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:12 schreef Dutchnative het volgende:
Kunnen de oppositiepartijen(met steun van een coalitie- of gedoogpartij natuurlijk) eigenlijk ook bezuinigingen voorstellen/doorvoeren?
Las vandaag in de Volkskrant dat de VVD, PvdA, D66 en Groenlinks voor het afschaffen van de basisbeurs zijn. De CDA en de PVV zijn hier echter tegen.
Zouden de VVD en een aantal oppositiepartijen nu dan alsnog gezamenlijk kunnen besluiten om de basisbeurs af te schaffen(als daar genoeg steun voor is natuurlijk)? :P
Denk niet dat wetsvoorstellen van een kabinet in de kamer gegooid worden wanneer het kabinet het met het betreffende voorstel oneens is. Zonder PVV kan uiteraard wel, maar het CDA zou toch echt moeten instemmen eerst.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_109041953
quote:
De oppositiepartijen en gedoogpartijen kunnen niets beginnen als de minister dat niet wil. Ze kunnen met meerderheid moties aannemen, maar dan kan de minister besluiten om die motie niet uit te voeren. Dit gebeurde bijvoorbeeld onlangs nog bij het verbod op weigerambtenaren. Een meerderheid van de kamer (inclusief PVV) was voor dit verbod, maar de minister zal de motie niet uitvoeren.

De twee regeringspartijen kunnen natuurlijk wel samenwerken met de andere oppositiepartijen om moties erdoor te krijgen, zolang deze zaken niet zijn dichtgetimmerd in het gedoogakkoord. Dat gebeurd dan ook vrij regelmatig. Belangrijkste voorbeelden zijn Kunduz (steun van GroenLinks) en steun aan Griekenland (steun van PvdA).

Denk ook niet dat de VVD een motie zal uitvoeren waar zij wel achter staan en 't CDA niet. Ze zitten toch samen in een coalitie en dan moet je met elkaar rekening houden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2012 10:22:33 ]
  dinsdag 13 maart 2012 @ 11:24:42 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_109043470
quote:
Tweede-Kamerleden kunnen altijd een initiatiefwetsvoorstel indienen, maar in dit geval zitten daar wat haken en ogen aan.

- Als de VVD steun geeft aan zo'n initiatiefwetsvoorstel zouden CDA & PVV de steun aan het kabinet in kunnen trekken omdat de VVD zich niet aan het regeerakkoord houdt, met een kabinetscrisis tot gevolg.
- Er moet altijd een handtekening van een minister of staatssecretaris onder een aangenomen wetsvoorstel komen om het te bekrachtigen. Als dit contraseign geweigerd wordt, is er geen wet.
pi_109048937
tja... ik mag hopen dat de vvd zijn zin dit keer een beetje door kan drijven.

ik ben er ook geen fan van, maar een goed vvd beleid is nog altijd beter dan het nietsdoen wat pvv en cda willen.
pi_109048996
PvdA zegt nee tegen begrotingseis Brussel – geen Kamermeerderheid
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-kamermeerderheid/

Op zich is die 3% voor mij ook niet heilig, het lijden van gezichtsverlies nemen we maar op de koop toe. Ik heb liever in 2013 een tekort van 4% en een tekort van 1% in 2015, dan een tekort van 3% in 2013 waardoor economisch herstel uitblijft en we over een paar jaar nog verder van huis zijn.

Ik ben benieuwd waar de heren mee op de proppen komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2012 14:47:48 ]
pi_109049150
Hmmm, PvdA gooit een klein bommetje op het Catshuis. Wel een beetje laat volgens mij, aangezien Nederland het verdrag al geratificeerd heeft (of lees ik dat nou verkeerd?).
pi_109049183
Volgens het artikel nog niet.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 14:58:10 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_109049353
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:51 schreef Nielsch het volgende:
Hmmm, PvdA gooit een klein bommetje op het Catshuis. Wel een beetje laat volgens mij, aangezien Nederland het verdrag al geratificeerd heeft (of lees ik dat nou verkeerd?).
Nee, het is al wel ondertekend door Nederland. Ratificeren is de volgende stap.
pi_109049450
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:58 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, het is al wel ondertekend door Nederland. Ratificeren is de volgende stap.
ach so
pi_109049521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:45 schreef Asphias het volgende:

ik ben er ook geen fan van, maar een goed vvd beleid is nog altijd beter dan het nietsdoen wat pvv en cda willen.
Vandaar ook dat wij op de knoflooklanden na momenteel het slechtst presteren in Europa :')..

ontopic: Ook als Nederland het niet ratificeert kan het in principe nog altijd in werking treden, er zit namelijk een clausule in die het verdrag bindend verklaart op het moment dat 12 van de 17 aangesloten staten het geratificeerd hebben.
pi_109049561
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 15:04 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Vandaar ook dat wij op de knoflooklanden na momenteel het slechtst presteren in Europa :')..

ontopic: Ook als Nederland het niet ratificeert kan het in principe nog altijd in werking treden, er zit namelijk een clausule in die het verdrag bindend verklaart op het moment dat 12 van de 17 aangesloten staten het geratificeerd hebben.
klopt... maar toch... rutte slaat wel een klein pleefiguur als juist hij niet ratificeert. al denk ik niet dat dit hem gaat tegenhouden om toch hard te bezuinigen...
pi_109049648
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 15:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

klopt... maar toch... rutte slaat wel een klein pleefiguur als juist hij niet ratificeert. al denk ik niet dat dit hem gaat tegenhouden om toch hard te bezuinigen...
Zal neem ik aan ook wel de bedoeling van de PvdA zijn (Rutte die een pleefiguur slaat --> Europa neemt hem niet meer serieus --> Europa neemt Leers niet meer serieus --> Leers krijgt de door de PVV gewenste wijzigingen in het asielbeleid niet voor elkaar in Europa --> ??? --> Profit)
pi_109053227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:47 schreef Sloggi het volgende:
PvdA zegt nee tegen begrotingseis Brussel – geen Kamermeerderheid
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-kamermeerderheid/

Op zich is die 3% voor mij ook niet heilig, het lijden van gezichtsverlies nemen we maar op de koop toe. Ik heb liever in 2013 een tekort van 4% en een tekort van 1% in 2015, dan een tekort van 3% in 2013 waardoor economisch herstel uitblijft en we over een paar jaar nog verder van huis zijn.

Ik ben benieuwd waar de heren mee op de proppen komen.
Ik hoop dat de EC de messen al aan het slijpen is, en dat men snel tot sancties over gaat als Nederland zich niet aan het afgesproken pad (er is al voor getekend en het is niet nodig dat alle landen het steunen) voor het op orde krijgen van de overheidsfinanciën houdt. En nu weten we dus ook dat je voor solide overheidsfinanciën niet bij de PvdA hoeft te zijn.
pi_109053437
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik hoop dat de EC de messen al aan het slijpen is, en dat men snel tot sancties over gaat als Nederland zich niet aan het afgesproken pad (er is al voor getekend en het is niet nodig dat alle landen het steunen) voor het op orde krijgen van de overheidsfinanciën houdt.
Waarom zou jij niet voor 'mijn' weg kiezen? Duurzaam bezuinigen, zou ik het willen noemen (en dan heb ik het niet over de PvdA-manier; er moet hard worden gesneden én hervormd. Zodra de arbeidsmarkt aantrekt de WW verkorten, het ontslagrecht aanpakken, problemen in de zorg proberen aan te pakken etc. De kaasschaaf mag thuis worden gelaten).

quote:
En nu weten we dus ook dat je voor solide overheidsfinanciën niet bij de PvdA hoeft te zijn.
Leidt de 3%-norm per definitie tot solide overheidsfinanciën? Dat is de vraag dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2012 16:51:36 ]
pi_109053478
En daarom is de Europese politieke unie nog altijd onmogelijk.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109053645
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:50 schreef Sloggi het volgende:
Waarom zou jij niet voor 'mijn' weg kiezen? Duurzaam bezuinigen, zou ik het willen noemen (en dan heb ik het niet over de PvdA-manier; er moet hard worden gesneden én hervormd. Zodra de arbeidsmarkt aantrekt de WW verkorten, het ontslagrecht aanpakken, problemen in de zorg proberen aan te pakken etc. De kaasschaaf mag thuis worden gelaten).
Hervormen lijkt mij nu een uitgelezen mogelijkheid voor (ik heb bijvoorbeeld op dit forum het onderwerp HRA al meerdere malen aangesneden), helaas is er volgens mij nog veel politiek verdeeldheid op dat gebied. Het is voor mij echter geen reden om nu van het moeizaam tot stand gekomen tijdpad af te gaan wijken. Juist nu moeten de nieuwe begrotingsregels gestalte krijgen doordat de Noord-Europese landen het goede voorbeeld gaan geven.

quote:
Leidt de 3%-norm per definitie tot solide overheidsfinanciën? Dat is de vraag dus.
Dat doet het, uit onderzoek van de Wereldbank blijkt dat overheden die duidelijke (een vast percentage is transparant en voor iedereen helder) en lastig te omzeilen begrotingsregels hanteren structureel gezondere overheidfinancieen hebben. (Wereldbank World Development Report van 2002 en dan hoofdstuk 5)
pi_109053840
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hervormen lijkt mij nu een uitgelezen mogelijkheid voor (ik heb bijvoorbeeld op dit forum het onderwerp HRA al meerdere malen aangesneden), helaas is er volgens mij nog veel politiek verdeeldheid op dat gebied. Het is voor mij echter geen reden om nu van het moeizaam tot stand gekomen tijdpad af te gaan wijken. Juist nu moeten de nieuwe begrotingsregels gestalte krijgen doordat de Noord-Europese landen het goede voorbeeld gaan geven.
Dat is de politieke zijde van het verhaal; wat dat betreft ben ik het met je eens. Je slaat een modderfiguur als je je niet aan de regels houdt waar je eerder zo voor was. De afweging is dus: wat is belangrijker? Je imago in Europa of je economie?

Ikzelf heb niet zoveel met die 3% en vind het niet erg als we die norm in 2013 nog niet halen mits er op de langere termijn fundamenteel wordt bezuinigd en hervormd zodat je binnen een jaar of vijf op een beperkt tekort of idealiter een overschot op de balans hebt.

quote:
Dat doet het, uit onderzoek van de Wereldbank blijkt dat overheden die duidelijke (een vast percentage is transparant en voor iedereen helder) en lastig te omzeilen begrotingsregels hanteren structureel gezondere overheidfinancieen hebben. (Wereldbank World Development Report van 2002 en dan hoofdstuk 5)
Nu heb je het over de vraag hoe je ervoor zorgt dat je financiën gezond blijven; het gaat er nu om hoe we ze gezond krijgen. Dat is een fundamenteel andere vraag.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2012 17:04:29 ]
pi_109055963
quote:

[..]En nu weten we dus ook dat je voor solide overheidsfinanciën niet bij de PvdA hoeft te zijn.
En bij wie exact wel? Het huidige kabinet maakt er ook een zooitje van. Wat blijft er over?
pi_109056112
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

En bij wie exact wel? Het huidige kabinet maakt er ook een zooitje van. Wat blijft er over?
VVD en D66.
pi_109056151
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:09 schreef waht het volgende:

[..]

VVD en D66.
De VVD maakt er in dit kabinet ook een zooitje van. Enkel D66 dus? Kan ik me redelijk in vinden :).
pi_109056209
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

De VVD maakt er in dit kabinet ook een zooitje van. Enkel D66 dus? Kan ik me redelijk in vinden :).
Nee, samen. De VVD is niet puur verantwoordelijk voor dit kabinet, zoals een oplettende burger had kunnen opmerken.
pi_109056534
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:12 schreef waht het volgende:

[..]

Nee, samen. De VVD is niet puur verantwoordelijk voor dit kabinet, zoals een oplettende burger had kunnen opmerken.
Ok, dan zijn CDA en VVD samen prut. Blijft er alsnog weinig over :P
pi_109056610
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok, dan zijn CDA en VVD samen prut. Blijft er alsnog weinig over :P
Tja, wat wil je met een gigantisch populistisch blok. Dit is de bitterzoete smaak van democratie, beste du_ke.
pi_109056693
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:22 schreef waht het volgende:

[..]

Tja, wat wil je met een gigantisch populistisch blok. Dit is de bitterzoete smaak van democratie, beste du_ke.
Laat dat blok van SP en PVV lekker populistisch huilen in de hoek. Ze al te veel invloed geven op het landsbeleid zoals je geliefde VVD graag wil lijkt me in elk geval geen heel strak plan :P
pi_109056750
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Laat dat blok van SP en PVV lekker populistisch huilen in de hoek. Ze al te veel invloed geven op het landsbeleid zoals je geliefde VVD graag wil lijkt me in elk geval geen heel strak plan :P
Ik zeg het: bitterzoet. Met de PvdA was het ook huilen met de pet op.
pi_109056826
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:25 schreef waht het volgende:

[..]

Ik zeg het: bitterzoet. Met de PvdA was het ook huilen met de pet op.
Die zie ik eerder inschikken voor het landsbelang dan een PVV :).
pi_109061875
Het net sluit zich om Rutte.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 20:20:04 #42
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_109062433
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 20:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat betekent dat ? :)

Rutte staat best wel onder druk, komende week.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 21:55:57 #43
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_109067730
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 20:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Rutte moet duidelijke keuzes maken. Hij kan niet meer schipperen om iedereen te vriend te houden.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 22:31:20 #44
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_109069948
quote:

[..]

Ik hoop dat de EC de messen al aan het slijpen is, en dat men snel tot sancties over gaat als Nederland zich niet aan het afgesproken pad (er is al voor getekend en het is niet nodig dat alle landen het steunen) voor het op orde krijgen van de overheidsfinanciën houdt. En nu weten we dus ook dat je voor solide overheidsfinanciën niet bij de PvdA hoeft te zijn.
Zolang Nederland het niet ratificeert is het volgens mij niet gebonden aan dit verdrag. Het treedt in werking op het moment dat er 12 eurolanden het geratificeerd hebben, voor die 12 landen, en eventuele niet-eurolanden die het verdrag ook al geratificeerd hebben. De nrs 13-17 zijn pas gebonden aan het verdrag als ze het zelf geratificeerd hebben.
pi_109072506
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

[..]

Daar zitten natuurlijk de miljarden.
pi_109076268
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 22:31 schreef freako het volgende:
Zolang Nederland het niet ratificeert is het volgens mij niet gebonden aan dit verdrag. Het treedt in werking op het moment dat er 12 eurolanden het geratificeerd hebben, voor die 12 landen, en eventuele niet-eurolanden die het verdrag ook al geratificeerd hebben. De nrs 13-17 zijn pas gebonden aan het verdrag als ze het zelf geratificeerd hebben.
Ik heb het nagekeken en het klopt inderdaad, maar het betekent wel dat Nederland geen steun kan ontvangen uit het stabiliteitsfonds waar Nederland nota bene zelf fors aan bijdraagt. Daarnaast vind ik het uitermate slecht voor de geloofwaardigheid van de nieuwe begrotingsregels als een van de Noord-Europese landen zich zelf niet aan de begrotingsregels gaat houden. Op langer termijn kan dat aanzienlijke kosten veroorzaken, zoals de gang van zaken rondom het oude Stabiliteits en Groeipact heeft laten zien.
pi_109076495
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:01 schreef Sloggi het volgende:
Dat is de politieke zijde van het verhaal; wat dat betreft ben ik het met je eens. Je slaat een modderfiguur als je je niet aan de regels houdt waar je eerder zo voor was. De afweging is dus: wat is belangrijker? Je imago in Europa of je economie?

Ikzelf heb niet zoveel met die 3% en vind het niet erg als we die norm in 2013 nog niet halen mits er op de langere termijn fundamenteel wordt bezuinigd en hervormd zodat je binnen een jaar of vijf op een beperkt tekort of idealiter een overschot op de balans hebt.
Het is geen imagovraagstuk, het gaat om het realiseren van een duurzaam blijvende verandering in denken omtrent staatsschuld en begrotingstekorten. Als er nu al met de afgesproken regels gemarchandeerd gaat worden zit je wéér exact in hetzelfde schuitje als met het Stabiliteits en Groeipact in 2003.

Verder ben ik het er niet mee eens dat sprake zou zijn van een tegenstelling tussen 'imago' en economie. De economie heeft baat bij een snel herstel van de overheidsfinanciën omdat de private sector daardoor minder toekomstige belastingen gaat incalculeren omdat de overheidsfinancien gezonder worden. Verder verhoogt een gezond huishoudboekje van de overheid het vertrouwen bij private investeerders omdat zich minder onzekerheid voor doet rondom de overheid als instituut.

quote:
Nu heb je het over de vraag hoe je ervoor zorgt dat je financiën gezond blijven; het gaat er nu om hoe we ze gezond krijgen. Dat is een fundamenteel andere vraag.
Ook weer niet mee eens, heldere begrotingsregels helpen ook bij het krijgen van gezonde overheidsfinanciën omdat het de politiek meer onder druk zet. Daarom is het ook ontzettend belangrijk dat de Noord-Europese landen nu allen het goede voorbeeld laten zien. Als dat niet gebeurd zet dat de politiek minder onder druk omdat de politiek weer gaat marchanderen met zijn eigen regels omdat anderen het ook doen. En als de politiek druk wegvalt zullen de financiele markten de druk weer zelf gaan opvoeren met als gevolg weer instabielere financiele markten.
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:46:03 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_109083343
En de eerste scheuren in de ' media-stilte':

quote:
CDA-partijvoorzitter Ruth Peetoom heeft wel degelijk gezegd dat de afspraken uit het regeerakkoord over immigratie 'de grens' zijn voor het CDA. Dat stellen journalisten die maandag een bezoek van Peetoom aan het Limburgse Well bijwoonden.

Peetoom zou aan de CDA-onderhandelaars in het Catshuis de boodschap is meegegeven dat zij aanscherping van de regels niet moeten goedkeuren. Nadat persbureau GPD, het Nederlands Dagblad en andere media hierover berichtten, liet Peetoom weten dat haar uitlatingen verkeerd waren weergegeven.

'Ik heb op de bijeenkomst aangegeven dat ontwikkelingssamenwerking en migratie belangrijke thema's zijn voor veel CDA-leden. Ik heb alle vertrouwen in de CDA-onderhandelaars en wacht, net als iedereen, het onderhandelingsresultaat met vertrouwen af.' Peetoom noch haar medewerkers wilden een verdere toelichting geven.

Ander beeld
Verslaggever Paul Bots van dagblad De Limburger schetst een ander beeld. Hij was aanwezig toen Peetoom in discussie ging met CDA-leden en sprak haar later persoonlijk. Volgens Bots zei Peetoom onder meer: 'Ik zit niet aan de onderhandelingstafel. Wij hebben als bestuur wel meegegeven welke onderwerpen voor ons essentieel zijn. Wij houden vast aan de afspraken uit het coalitieakkoord. Daar ligt voor ons de grens.'

Elders parafraseert De Limburger de CDA-voorzitter: 'De maatregelen die nu in het regeerakkoord staan, zijn niet zomaar een grens', stelt Peetoom. 'Aanscherping van de regels moet het CDA niet goedkeuren. Dat is de boodschap die het partijbestuur heeft meegegeven aan de onderhandelaars die nu met Wilders en Rutte praten over bezuinigingen.'

Schending
Journalist Piet Reintjes van het plaatselijke Maasland Radio was aanwezig bij het gesprek dat Paul Bots van De Limburger met Peetoom voerde. 'Er staat geen woord verkeerd in het verslag van Bots', zegt hij.

Mocht Peetoom de uitlatingen inderdaad gedaan hebben, dan vormen die een duidelijk schending van de afspraak om geen politieke uitspraken te doen tijdens de lopende onderhandelingen in het Catshuis.
http://www.volkskrant.nl/(...)ben-geschonden.dhtml
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_109083541
Verhagen baalt dat het een grijze dag is. Nu kunnen ze de gesprekken namelijk niet naar de tuin van het Catshuis verplaatsen.

Bron: Maxime's twitteraccount.
pi_109114038
Als ze nou eens met hervormingen komen ipv al die geschraap. :r
Als hier niks uitrolt trek ik mijn stem in (jammer dat dit niet kan).
Maarja er is niks anders waar je op kan stemmen wat wél competent is.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_109176531
quote:
Geen nieuw regeerakkoord na Catshuisberaad

DEN HAAG - De onderhandelaars van VVD, CDA en PVV zijn niet bezig een nieuw regeer- en gedoogakkoord te schrijven in het Catshuis, maar juist bezig om de bestaande afspraken uit te voeren.

Dat zei premier Mark Rutte vrijdag na de wekelijkse ministerraad.

Volgens Rutte is er geen sprake van een tussenformatie of heronderhandelingen over het regeer- en gedoogakkoord.

''Het zijn geen heronderhandelingen want dan zou het stuk zelf weer ter discussie staan’’, zei Rutte.
Ramingen

Wel wordt er onderhandeld over een antwoord op de economische ramingen van het Centraal Planbureau, die aangeven dat het kabinet volgend jaar te maken heeft met een begrotingstekort van 4,5 procent. Uit die ramingen blijkt ook dat het kabinet de komende tijd door de eigen vooraf bepaalde ‘grenswaardes’ voor het begrotingstekort schiet. Ingrijpen is dan nodig.

De uitleg van Rutte is opvallend, omdat PVV-leider Geert Wilders bij het begin van het Catshuisberaad bijna twee weken geleden stelde dat er wat hem betreft ook weer onderhandeld zou gaan worden over zaken als asiel en immigratie.
Ben benieuwd, zo blijft er wel erg weinig over van de ambitie van Wilders.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 10:00:40 #52
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109304777
Geruchten dat ze er tot de zomer voor uittrekken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109304878
Bron?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 10:07:02 #54
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109304919
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:05 schreef Sloggi het volgende:
Bron?
Arie Slob in Goedemorgen Nederland.

Kan mij wel vinden in zijn klacht over het gebrek aan urgentie. Zolang hoeft het toch niet te duren? Jan-Kees en het Minfin komen met een lijst van onderwerpen (die ze echt wel hebben), en men trapt dat er in een week door.

Het schijnt dat op sommige dagen er gewoon helemaal niemand aanwezig is in het Catshuis _O-
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109304939
Ik weet niet goed welke smiley ik nu in moet zetten. Kunnen jullie me helpen?

1) :')
2) :{
3) -O-
pi_109304940
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:00 schreef eriksd het volgende:
Geruchten dat ze er tot de zomer voor uittrekken.
Dat kan echt niet.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 10:10:27 #57
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109305007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat kan echt niet.
De redenering is dat pas bij de voorjaarsnota echte knopen doorgehakt moeten worden. Dat is rond juni :')
Bis bis bis
pi_109305175
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:07 schreef eriksd het volgende:

Arie Slob in Goedemorgen Nederland.

Kan mij wel vinden in zijn klacht over het gebrek aan urgentie. Zolang hoeft het toch niet te duren? Jan-Kees en het Minfin komen met een lijst van onderwerpen (die ze echt wel hebben), en men trapt dat er in een week door.

Het schijnt dat op sommige dagen er gewoon helemaal niemand aanwezig is in het Catshuis _O-
De Christen Unie zat toch in het kabinet die eerst 100 dagen ging nadenken over wat het volk wilde?
Kortom, slap oppositie gedoe van Slob en Sap.
pi_109305247
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

De redenering is dat pas bij de voorjaarsnota echte knopen doorgehakt moeten worden. Dat is rond juni :')
Klopt in principe wel, maar het is natuurlijk een zwaktebod van jewelste.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 10:19:52 #60
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109305258
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:16 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

De Christen Unie zat toch in het kabinet die eerst 100 dagen ging nadenken over wat het volk wilde?
Dat was 2006, de tijd was wel wat anders hé.
Zie ook niet in wat dit te maken heeft met valide kritiek op de trage, weinig urgente indruk die het kabinet nu op mij maakt. Gebrek aan echte werkervaring misschien, geen idee waarom men het er zo bij laat hangen.

Dat ik het ooit nog voor Slob en Sap op zou nemen :')
Bis bis bis
pi_109305564
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:19 schreef eriksd het volgende:

Dat was 2006, de tijd was wel wat anders hé.
Zie ook niet in wat dit te maken heeft met valide kritiek op de trage, weinig urgente indruk die het kabinet nu op mij maakt. Gebrek aan echte werkervaring misschien, geen idee waarom men het er zo bij laat hangen.

Dat ik het ooit nog voor Slob en Sap op zou nemen :')
Het was 2007 en de rest van je betoog is ook van toepassing op dat jaar.
Kortom, slap gedoe van de oppositie.
pi_109488578
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:16 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Ja,dat was me wel een flater zeg, destijds.
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
  zondag 25 maart 2012 @ 14:29:25 #63
181126 MouzurX
Misschien?
pi_109490840
Als ze nou eens wat doen aan de huizenmarkt dan los je vrijwel alle problemen op.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_109524166
quote:
11s.gif Op zondag 25 maart 2012 14:29 schreef MouzurX het volgende:
Als ze nou eens wat doen aan de huizenmarkt dan los je vrijwel alle problemen op.
Het alleen aanpakken van de huizenmarkt levert op korte termijn geen geld op, er zal ook echt bezuinigd moeten worden en wel doordat de overheid minder geld uit gaat geven.
pi_109524335
quote:
11s.gif Op zondag 25 maart 2012 14:29 schreef MouzurX het volgende:
Nee, dat doe je niet. Afschaffen van de HRA zal waarschijnlijk veel meer geld kosten dan dat het oplevert. De waarde van woningen zal dalen waardoor er veel minder overdrachtsbelasting naar de schatkist zal vloeien. Ook de inkomsten uit de onroerendzaakbelasting zullen hierdoor een stuk lager uitvallen. Bijkomend gevolg is dus weer dat het eigenwoningforfait ook lager zal zijn, waardoor het belastbaar inkomen lager zal zijn waardoor er meer geld uitgegeven moet worden aan allerlei toeslagen en minder inkomstenbelasting geïnd kan worden.
  maandag 26 maart 2012 @ 11:42:37 #66
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_109524427
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 11:39 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee, dat doe je niet. Afschaffen van de HRA zal waarschijnlijk veel meer geld kosten dan dat het oplevert. De waarde van woningen zal dalen waardoor er veel minder overdrachtsbelasting naar de schatkist zal vloeien. Ook de inkomsten uit de onroerendzaakbelasting zullen hierdoor een stuk lager uitvallen. Bijkomend gevolg is dus weer dat het eigenwoningforfait ook lager zal zijn, waardoor het belastbaar inkomen lager zal zijn waardoor er meer geld uitgegeven moet worden aan allerlei toeslagen en minder inkomstenbelasting geïnd kan worden.
Als je ervan uitgaat dat alle belastingtarieven ongewijzigd blijven, terwijl de HRA afgeschaft wordt.

Je ziet nu al dat gemeenten de opbrengst uit de OZB prima op peil weten te houden ondanks de dalende WOZ-waarden, door gewoon het belastingtarief te verhogen.
  maandag 26 maart 2012 @ 12:16:53 #67
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_109525519
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:45 schreef Asphias het volgende:

Liever niets doen dan nog meer bezuinigen imo.
pi_109559427
quote:
'Hypotheekrenteaftrek taboe in Catshuis'

AMSTERDAM – Tijdens de onderhandelingen in het Catshuis over een nieuw bezuinigings- en hervormingspakket wordt er niet gesproken over de aanpak van de hypotheekrenteaftrek.

Volgens Stef Blok, fractievoorzitter van de VVD ligt hier een taboe op. Dit bericht de Leeuwarder Courant dinsdag.

Blok bracht maandag een werkbezoek aan Drachten, waar hij sprak met Friese VVD-bestuurders en politici.

Blok is een van de zes onderhandelaars die namens de drie gedoogpartners VVD, CDA en PVV onderhandelen over een nieuw pakket aan bezuinigingen en hervormingen.
http://www.nu.nl/politiek(...)boe-in-catshuis.html
  dinsdag 27 maart 2012 @ 10:28:35 #69
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109559540
:')
Bis bis bis
pi_109559584
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 12:16 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Liever niets doen dan nog meer bezuinigen imo.
En het tekort doorschuiven naar volgende generaties, inderdaad.
pi_109560181
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:30 schreef waht het volgende:

[..]

Precies wat de intentie was van dit kabinet bij hun start? Ze waren niet voor niets van plan om alles wat ook maar naar een structurele hervorming of keuze ruikt op de lange baan te schuiven. Daarnaast laten ze het begrotingstekort hard oplopen...
pi_109560381
Ongelooflijk. Tja waarom op rijken bezuinigen als je ook mensen hun eten kan afpakken.
pi_109560587
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:56 schreef The_Avatar het volgende:
Ongelooflijk. Tja waarom op rijken verkapte bankensubsidie bezuinigen als je ook mensen hun eten kan afpakken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:05:24 #75
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_109560628
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:30 schreef waht het volgende:

[..]

Nu bezuinigen is een depressie doorschuiven naar de huidige jongeren generatie.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:07:31 #76
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109560697
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:05 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Lekker op de pof verder en kijken waar het schip strandt? Dat was de insteek in 2008, heeft niet geholpen.
Bis bis bis
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:10:44 #77
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_109560785
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:07 schreef eriksd het volgende:

[..]

Lekker op de pof verder en kijken waar het schip strandt? Dat was de insteek in 2008, heeft niet geholpen.
De crisis van 2008 had niks te maken met de staatsschuld. Eerder met het niet of slecht reguleren van financiële producten en resulterende oplichtingspraktijken.

De VS krabbelt weer een beetje op nadat Obama aardig wat geld in economie heeft gepompt. In Nederland gaan we liever bezuinigen tijdens een crisis om ervoor te zorgen dat we nog dieper in de shit komen.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:11:54 #78
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109560821
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:10 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

De crisis van 2008 had niks te maken met de staatsschuld. Eerder met het niet of slecht reguleren van financiële producten en resulterende oplichtingspraktijken.
Dat zeg ik toch ook niet. In 2008 doemde er een tekort op en men besloot middels de nu zo befaamde deeltijd-WW tot extra op de pof, om zo te hopen de economie weer aan te slingeren. Dat kan nu dus niet meer.

Le-zen.
Bis bis bis
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:13:44 #79
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_109560891
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:11 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet. In 2008 doemde er een tekort op en men besloot middels de nu zo befaamde deeltijd-WW tot extra op de pof, om zo te hopen de economie weer aan te slingeren. Dat kan nu dus niet meer.

Le-zen.
Dat stond niet je eigen post, jij reageerde op mijn post die ging over overheidsuitgaven. Le-zen :')
pi_109560931
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Precies wat de intentie was van dit kabinet bij hun start? Ze waren niet voor niets van plan om alles wat ook maar naar een structurele hervorming of keuze ruikt op de lange baan te schuiven. Daarnaast laten ze het begrotingstekort hard oplopen...
Deels heb je gelijk maar deels ook niet. Ze snijden daar waar jij het niet graag ziet. De hervormingen vallen ietwat tegen door populistische invloeden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:05 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Onwaarschijnlijk.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:18:41 #81
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109561025
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:13 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Dat stond niet je eigen post, jij reageerde op mijn post die ging over overheidsuitgaven. Le-zen :')
En wat denk je dat een tekort impliceert?
Bis bis bis
pi_109561078
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:10 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

De VS krabbelt weer een beetje op nadat Obama aardig wat geld in economie heeft gepompt. In Nederland gaan we liever bezuinigen tijdens een crisis om ervoor te zorgen dat we nog dieper in de shit komen.
Dat is wel heel simpel gesteld. Amerika is alles behalve buiten de gevarenzone. Bovendien zitten wij met een prachtige Unie die hier en daar rammelt.

Maar goed, de praktijk is dat overheden nooit bezuinigen. Derhalve moet er in tijden van crisis gesneden worden met een verdomde hakbijl, een kettingzaag of alles wat er te pakken valt om te snijden.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:10:17 #83
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_109562481
quote:
'Hypotheekrenteaftrek taboe in Catshuis'

Tijdens de onderhandelingen over de bezuinigingen is het sleutelen aan de hypotheekrenteaftrek taboe. Dat heeft een van de zes onderhandelaars, fractievoorzitter Stef Blok van de VVD, volgens de Leeuwarder Courant gezegd tijdens een bijeenkomst in Friesland.

De woordvoerder van Blok ontkent de lezing van de krant. Volgens hem reageerde Blok op een vraag uit de zaal over het standpunt van de VVD over de hypotheekrenteaftrek. "U kent ons standpunt", zou Blok hebben gezegd. De woorden 'taboe' en 'Catshuis' zijn volgens de woordvoerder niet gevallen.

Geen taboes

De uitspraak zou opmerkelijk zijn, omdat de onderhandelaars vooraf hebben beloofd dat er geen taboes zijn in de zoektocht naar nieuwe bezuinigingen. Bovendien is door de partijen een radiostilte afgesproken, waardoor tot nu toe vrijwel niets over de onderhandelingen naar buiten kwam

VVD, CDA en PVV onderhandelen sinds 5 maart op het Catshuis over extra bezuinigingen. Die zijn volgens de partijen nodig omdat het begrotingstekort volgens het CPB volgend jaar 4,6 procent van het BBP is. Dat is 1,6 procentpunt boven de grens van 3 procent.

Goed nieuws
Vandaag was er overigens wel een klein beetje positief nieuws van het andere grote cijferbureau, het CBS. De Nederlandse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar namelijk niet 0,7 procent, zoals eerder werd gedacht, maar slechts 0,6 procent.
Bron: RTL Nieuws

Mocht dit waar zijn, dan vind ik dit een gemiste kans om de HRA eens aan te pakken. Misschien levert het niet veel op qua miljarden op de korte termijn, maar op de langere termijn zal de huizenmarkt wat gezonder worden door het beperken en langzaam afbouwen van de HRA.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:18:30 #84
319591 drug_tito
Sterk in onafhankelijkheid
pi_109562754
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:10 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Bron: RTL Nieuws

Mocht dit waar zijn, dan vind ik dit een gemiste kans om de HRA eens aan te pakken. Misschien levert het niet veel op qua miljarden op de korte termijn, maar op de langere termijn zal de huizenmarkt wat gezonder worden door het beperken en langzaam afbouwen van de HRA.
Als dit werkelijk zo is kan het CDA beter meteen stoppen met onderhandelen. Zij kunnen het t.o.v. hun achterban nooit verkopen dat er pijnlijke maatregelen worden genomen die de zwaksten zullen treffen terwijl de HRA door de VVD en PVV taboe wordt verklaard.
Broertje dood aan schoothondjesgedrag
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:18:44 #85
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_109562762
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:21 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is wel heel simpel gesteld. Amerika is alles behalve buiten de gevarenzone. Bovendien zitten wij met een prachtige Unie die hier en daar rammelt.

Maar goed, de praktijk is dat overheden nooit bezuinigen. Derhalve moet er in tijden van crisis gesneden worden met een verdomde hakbijl, een kettingzaag of alles wat er te pakken valt om te snijden.
In Zuid-Europa wordt anders keihard bezuinigd. De gevolgen op de korte termijn zijn desastreus, op de lange termijn is het maar de vraag hoeveel het zal opleveren. Ik ben niet tegen bezuinigen, alleen nu op dit moment.
pi_109562801
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:18 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

In Zuid-Europa wordt anders keihard bezuinigd. De gevolgen op de korte termijn zijn desastreus, op de lange termijn is het maar de vraag hoeveel het zal opleveren. Ik ben niet tegen bezuinigen, alleen nu op dit moment.
Door de crisis dus. Het is zo uit de hand gelopen omdat het steeds verder naar voren werd geschoven.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:26:58 #87
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_109563001
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:18 schreef drug_tito het volgende:

[..]

Als dit werkelijk zo is kan het CDA beter meteen stoppen met onderhandelen. Zij kunnen het t.o.v. hun achterban nooit verkopen dat er pijnlijke maatregelen worden genomen die de zwaksten zullen treffen terwijl de HRA door de VVD en PVV taboe wordt verklaard.
QFT
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:27:34 #88
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_109563025
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:20 schreef waht het volgende:

[..]

Door de crisis dus. Het is zo uit de hand gelopen omdat het steeds verder naar voren werd geschoven.
Maar nu suggereer je dat de crisis komt door permanent te hoge overheidsuitgaven in Zuid-Europa?
pi_109563133
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:27 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Maar nu suggereer je dat de crisis komt door permanent te hoge overheidsuitgaven in Zuid-Europa?
Terwijl een land als Spanje niet eens zo'n gek hoge staatsschuld heeft.
pi_109563263
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:27 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Dat was niet hetgeen de crisis in gang zette maar wat wel de situatie van Zuid-Europese landen op dit moment sterk heeft verslechterd. Er spelen natuurlijk meerdere factoren, de torenhoge werkloosheid in het zuiden heeft meerdere redenen.

Maar bekijk het zo: een overheid die met gezonde financiën een crisis in gaat heeft beduidend minder problemen dan een overheid die dit niet heeft.
pi_109563434
quote:
als dit zo is vrees ik dat de andere nodige hervormingen ook niet zo serieus bekeken worden door de onderhandelaars.

als deze wanvertoning dan ook nog tot de zomer zou moeten duren mogen ze wat mij betreft naar huis. :N
  dinsdag 27 maart 2012 @ 13:15:11 #93
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_109564542
Een garantie voor huizenbezitters en kopers van huizen dat de HRA gegarandeerd blijft voor de looptijd die zij hebben, zal de woningmarkt eerder boosten dan het huidige status quo waarbij een val van het kabinet binnen twee jaar zeker zal leiden tot een kabinet met een sterkere drang op de korte termijn de huizenmarkt te slopen.

Dus, mensen, geef nu gewoon een duidelijke garantie af en stop dan vanaf 2045 met de HRA.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_109566471
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:18 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Belangrijk is dat er nu politiek momentum is om de begrotingen in heel Europa op orde te krijgen. In Europa is een ongeevennaard programma afgesproken voor het realiseren van stabiele overheidsfinancieen, als je dat programma weer gaat afzwakken gaat dat voor een schadelijk precedent zorgen. Macro-economen vergeten maar al te graag de politieke realiteit. De politiek is degene die de besluiten neemt en niet de macro-economen, en dus mag je de zuiver economische uitspraken van macro-economen best met een korreltje zout nemen.

Stevig bezuinigen is het devies wat mij betreft, daarmee kan je de overheidsfinanciën het snelst weer op orde krijgen. Er moet ook hervormd worden, maar dat het meer te maken met het bieden van een verbeterde institutionele basis voor economische groei en niet direct met het beheersen van de overheidsfinanciën. De vlucht naar voren en alleen met hervormingen om daarmee op de langere termijn tot hogere overheidsinkomsten te komen is echt onvoldoende.
pi_109575168
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:15 schreef waht het volgende:

[..]

Deels heb je gelijk maar deels ook niet. Ze snijden daar waar jij het niet graag ziet.
Erg indrukwekkend is het allemaal ook niet...

quote:
De hervormingen vallen ietwat tegen door populistische invloeden.

[..]

Daar heeft men toch heel bewust voor gekozen met deze constructie? Het is nooit de intentie geweest om grondig te gaan hervormen :).
pi_109575953
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 13:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mediastilte?
Zelfs die disipline kunnen ze niet opbrengen :{
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 27 maart 2012 @ 18:35:13 #97
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_109576133
quote:
De Jager: wat er ook gebeurt, ik lever een stabiliteitsprogramma in

Resultaat of geen resultaat in het Catshuis. Minister van Financiën Jan-Kees de Jager stuurt voor 30 april een stabiliteitsprogramma op naar Brussel. Joost Vullings sprak met de minister.

audio: http://nos.nl/audio/35622(...)itsprogramma-in.html
De Jager heeft alvast wat achter de hand :D
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 27 maart 2012 @ 22:18:03 #98
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109587411
http://www.volkskrant.nl/(...)-zijn-te-groot.dhtml

Ik denk dan: als de problemen te groot zijn, houd er dan mee op.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 27 maart 2012 @ 22:24:33 #99
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109587878
Als ik zo kijk naar die onderhandelaars vraag ik mij af: zijn dit wel de meest capabele mensen? Geschiedkundigen, wat juristen, iemand van de sociale verzekeringsbank. Het is wel erg summier allemaal.
Bis bis bis
  dinsdag 27 maart 2012 @ 22:32:00 #100
104871 remlof
Europees federalist
pi_109588433
Zozo, het CDA heeft dus een troef gespeeld: Als het resultaat van de Catshuisonderhandelingen ze niet aanstaat stapt De Jager op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')