abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108777173
We zijn bezig met het kopen van onze eerste woning. Nu hebben we al een woning op het oog, maar weten nog niet precies wat voor openingbod we willen doen. Mijn vader die al meerdere woningen heeft bezichtigd voor familie en vrienden en is bouwkundig ingenieur en heeft de woning ook gezien. Vraagprijs is 215.000,= en mijn vader zegt dat je 195.000 tot 200.000 als doel moet hebben (dat is ie waard). Maar waar begin je dan?
Het gaat om een 2 onder 1 kap woning die slaapkamer en badkamer beneden heeft. Er staan nog 2 van deze woningen te koop maar dan zonder slaap- en badkamer beneden maar wel een 2e verdieping, die dit huis niet heeft. 1 woning had vraagprijs 216.000 en is vorige week verkocht (3 weken te koop gestaan) en de ander heeft vraagprijs 225000. De verkoper heeft 10 jaar geleden deze woning gekocht voor 200.000 euro weet ik.
Wie kan me raad geven?
  Redactie Frontpage dinsdag 6 maart 2012 @ 12:30:35 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_108777564
De badkamer beneden vind ik persoonlijk een groot minpunt. Die slaapkamer beneden, is dat de enige? Is die ten laste gegaan van andere ruimtes beneden? Of is het aangebouwd?

Als je 200k tot doel wilt hebben, rekening houdend met die badkamer, dan zou ik openen met 180.000
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_108777698
Het is een kopersmarkt.
Leg gewoon je eindbod neer, take it or leave it.
En dan niet die ¤200.000,- maar een bedrag daaronder.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_108778309
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Het is een kopersmarkt.
Leg gewoon je eindbod neer, take it or leave it.
En dan niet die ¤200.000,- maar een bedrag daaronder.
Als andere woningen in dezelfde klasse/omgeving in 3 weken verkocht worden dan is het geen kopersmarkt meer...

Uiteindelijk gaat het ook niet om wat de woning waard is of wat ze er voor vragen. Het gaat er om wat jij wilt betalen. En als jij 200k wilt betalen terwijl ze 215k vragen zou ik inderdaad op 180k beginnen....
pi_108778362
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:50 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Als andere woningen in dezelfde klasse/omgeving in 3 weken verkocht worden dan is het geen kopersmarkt meer...
Wat geen enkele garantie is dat deze woning niet 3 jaar te koop blijft staan.
Het is een kopersmarkt.

quote:
Uiteindelijk gaat het ook niet om wat de woning waard is of wat ze er voor vragen. Het gaat er om wat jij wilt betalen. En als jij 200k wilt betalen terwijl ze 215k vragen zou ik inderdaad op 180k beginnen....
Waarom zo moeilijk doen en het oude spelletje willen spelen?
pi_108779454
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:30 schreef Innisdemon het volgende:
De badkamer beneden vind ik persoonlijk een groot minpunt. Die slaapkamer beneden, is dat de enige? Is die ten laste gegaan van andere ruimtes beneden? Of is het aangebouwd?

Als je 200k tot doel wilt hebben, rekening houdend met die badkamer, dan zou ik openen met 180.000
Boven zitten nog 2 ruime slaapkamers met mogelijkheid voor het maken van een 3e (kleinere) kamer en er is nog een "badkamer" met wc en wastafel en mogelijkheid om douchecabine te plaatsen. Slaapkamer beneden is tijdens de bouw al "ingebouwd". De buren hebben hier hun (ruime) keuken.
De slaapkamer beneden willen wij graag bij de kamer betrekken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Femmie13 op 06-03-2012 13:30:20 ]
pi_108779712
Misschien wel interessant nog; de woning staat nu 1,5 jaar te koop.
pi_108779788
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:50 schreef Kumerian het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:31 schreef Femmie13 het volgende:
Misschien wel interessant nog; de woning staat nu 1,5 jaar te koop.
_O-
pi_108779863
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom zo moeilijk doen en het oude spelletje willen spelen?
Omdat dat het spelletje is wat de tegenpartij speelt. Het heeft niets met spelletjes te maken, het heeft te maken met de tegenpartij duidelijk maken dat je hem serieus neemt. Simpelweg een bedrag noemen en stellen "take it or leave it" zorgt er voor dat de tegenpartij zich niet serieus genomen voelt waardoor de kans op "leave it" behoorlijk toeneemt.

Hoezeer wij ook proberen in de huidige maatschappij onze emoties geen rol te laten spelen bij dit soort beslissingen, ze zijn er wel en hebben altijd een rol.
pi_108779954
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:35 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Omdat dat het spelletje is wat de tegenpartij speelt. Het heeft niets met spelletjes te maken, het heeft te maken met de tegenpartij duidelijk maken dat je hem serieus neemt. Simpelweg een bedrag noemen en stellen "take it or leave it" zorgt er voor dat de tegenpartij zich niet serieus genomen voelt waardoor de kans op "leave it" behoorlijk toeneemt.

Hoezeer wij ook proberen in de huidige maatschappij onze emoties geen rol te laten spelen bij dit soort beslissingen, ze zijn er wel en hebben altijd een rol.
De tijd dat de verkopers de spelregels bepalen is al een tijdje voorbij hoor.
Misschien eens onder die steen vandaan kruipen?
pi_108781029
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:19 schreef Femmie13 het volgende:
en mijn vader zegt dat je 195.000 tot 200.000 als doel moet hebben (dat is ie waard).
Waarom is ie 195.000,- tot 200.000,- waard?
Waarom doen wat je vader zegt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 14:48:07 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108782862
Een huis is natuurlijk altijd waard "wat de gek ervoor geeft", zeker in deze kopersmarkt.
Het pand staat al anderhalf jaar te koop? Nou, wat let je om bijvoorbeeld 175K te bieden?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  dinsdag 6 maart 2012 @ 14:48:24 #13
368503 S_Holmes
"You know my methods Wats
pi_108782873
bied de helft
pi_108782916
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom is ie 195.000,- tot 200.000,- waard?
Waarom doen wat je vader zegt?
Een aankoopmakelaar schat ook de waarde van het huis. Waarom zou je doen wat de aankoopmakelaar zegt? ;)
Mijn vader heeft genoeg verstand van huizen om deze op waarde te schatten met name dan bouwtechnisch. Dus wat dat betreft ga ik daar wel in mee.
pi_108784074
Ik zou veel lager beginnen. Ik heb mijn huis ook gekocht voor onder de taxatiewaarde en wat mensen vonden dat die waard was. Uit eindelijk bepaalt de koper wat het huis waard is, niemand anders.
Als de verkoper meer wil dan gaat de koop niet door en is er geen sprake van een koper. Er is keuze zat dus ik zou echt veel lager beginnen.
Ik ken het huis niet, maar als de vraagprijs 210k is dan zou ik beginnen bij 185k. Als ze nee zeggen dan zou ik op zoek gaan naar een ander huis. Als ze met een ander bod komen (zoals bij mij het geval was) ga je daar weer onder zitten, als ze nee zeggen, dan ga je weer verder op zoek. Als ze dan weer met een lager bod komen, dan ga je daar weer onder zitten, etc.
Zo heb ik het gedaan en dat beviel me prima.
Wat je absoluut niet moet doen is denken dat dit huis jouw droomhuis is en ten koste van alles het willen kopen. Er zijn zat huizen. Hou je emotie erbuiten, als je dat niet kan, huur iemand in die dat wel kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 15:53:56 #16
323439 HetKlusKonijn
pi_108785093
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou veel lager beginnen. Ik heb mijn huis ook gekocht voor onder de taxatiewaarde en wat mensen vonden dat die waard was. Uit eindelijk bepaalt de koper wat het huis waard is, niemand anders.
Als de verkoper meer wil dan gaat de koop niet door en is er geen sprake van een koper. Er is keuze zat dus ik zou echt veel lager beginnen.
Ik ken het huis niet, maar als de vraagprijs 210k is dan zou ik beginnen bij 185k. Als ze nee zeggen dan zou ik op zoek gaan naar een ander huis. Als ze met een ander bod komen (zoals bij mij het geval was) ga je daar weer onder zitten, als ze nee zeggen, dan ga je weer verder op zoek. Als ze dan weer met een lager bod komen, dan ga je daar weer onder zitten, etc.
Zo heb ik het gedaan en dat beviel me prima.
Dat is doorgaans de wijze waarop beide partijen een deal bereiken waar ze allebei mee tevreden zijn ja. En wat is nou eigenlijk het probleem als je 'te laag' zou bieden en je bod wordt geweigerd? So what? Dan kijk je gewoon verder. En sta niet raar te kijken als je een aantal weken later datzelfde bod geaccepteerd ziet worden, zeker in deze kopersmarkt.
quote:
Wat je absoluut niet moet doen is denken dat dit huis jouw droomhuis is en ten koste van alles het willen kopen. Er zijn zat huizen. Hou je emotie erbuiten, als je dat niet kan, huur iemand in die dat wel kan.
Dit kan dus niet vaak genoeg benadrukt worden. Een "droomhuis" is per definitie te duur: oftwel letterlijk, oftewel figuurlijk omdat je er teveel voor gaat betalen. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_108786977
Even de belangrijkste vraag weten jullie wel al hoeveel hypotheek jullie kunnen krijgen? Anders kun je wel in onderhandelingen gaan maar als je het toch niet kan financieren vind ik dat ook niet zo netjes.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:03:12 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108787457
Je kan roepen 'het is een kopersmarkt' tot je blauw aanloopt, maar als de verkoper het niet aan je wil verkopen voor jouw prijs houdt het hartstikke keihard op. Hoor.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:05:11 #19
323439 HetKlusKonijn
pi_108787506
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:03 schreef Lienekien het volgende:
Je kan roepen 'het is een kopersmarkt' tot je blauw aanloopt, maar als de verkoper het niet aan je wil verkopen voor jouw prijs houdt het hartstikke keihard op. Hoor.
Uiteraard. En dan kijk je gewoon verder, of je herhaalt het bod nog eens als het pand over zes maanden nog steeds te koop staat.
pi_108787837
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:49 schreef Femmie13 het volgende:
Een aankoopmakelaar schat ook de waarde van het huis. Waarom zou je doen wat de aankoopmakelaar zegt? ;)

Je moet niet eens denken aan het inschakelen van een aankoopmakelaar

quote:
Mijn vader heeft genoeg verstand van huizen om deze op waarde te schatten met name dan bouwtechnisch. Dus wat dat betreft ga ik daar wel in mee.
Je moet niet eens denken aan .......

Wat vind je (jullie) zelf?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108789031
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Misschien moet jij onder je steen vandaan komen.

Termen als kopersmarkt zijn gewoon lachwekkend en overhyped. Je hebt een woningmarkt, niet meer en niet minder. Als iemand niet uit zijn huis hoeft, heb je niks te eisen. Je kan onderhandelen over de prijs, overdrachtsdatum, wat blijft er achter, etc. en als je daar beide mee eens bent heb je een deal.

Zonder het huis te kennen en de situatie denk ik dat je met 180k gewoon uitgelachen wordt als eindbod. Ik zou in ieder geval heel hard lachen en niet eens antwoorden. Als je echter begint op 180k en op 195 tot 200 uit wil komen dan heef ik je een prima kans.

Pas ook op met speculeren op omstandigheden. Je weet niets van de verkopers, en of het nu 1,5 of 2 jaar te koop staat of 10 jaar maakt niks uit. Zolang mensen niet perse weg hoeven zegt het niks. Speel het gewoon open en eerlijk, dan maak je de meeste kans.

Zorg ook voor een bedrag in je hoofd wat je zou willen betalen en wat je maximaal wil betalen. Het zou zonde zijn om je droomhuis op 1000 euro te laten lopen, maar er zijn genoeg droomhuizen. Laat het niet op 100 euro niet door gaan, maar kijk wel goed uit.
pi_108789058
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Uiteraard. En dan kijk je gewoon verder, of je herhaalt het bod nog eens als het pand over zes maanden nog steeds te koop staat.
Persoonlijk ga ik liever de schuldsanering in dan op dat soort mensen in te gaan.
pi_108789449
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Termen als kopersmarkt zijn gewoon lachwekkend en overhyped. Je hebt een woningmarkt, niet meer en niet minder. Als iemand niet uit zijn huis hoeft, heb je niks te eisen. Je kan onderhandelen over de prijs, overdrachtsdatum, wat blijft er achter, etc. en als je daar beide mee eens bent heb je een deal.

Zonder het huis te kennen en de situatie denk ik dat je met 180k gewoon uitgelachen wordt als eindbod. Ik zou in ieder geval heel hard lachen en niet eens antwoorden. Als je echter begint op 180k en op 195 tot 200 uit wil komen dan heef ik je een prima kans.

Pas ook op met speculeren op omstandigheden. Je weet niets van de verkopers, en of het nu 1,5 of 2 jaar te koop staat of 10 jaar maakt niks uit. Zolang mensen niet perse weg hoeven zegt het niks. Speel het gewoon open en eerlijk, dan maak je de meeste kans.

Zorg ook voor een bedrag in je hoofd wat je zou willen betalen en wat je maximaal wil betalen. Het zou zonde zijn om je droomhuis op 1000 euro te laten lopen, maar er zijn genoeg droomhuizen. Laat het niet op 100 euro niet door gaan, maar kijk wel goed uit.
Dit dus, daarnaast is het ook wel typisch dat er om de zoveel tijd een topic voorbij komt met de vraag "Ik heb een huis op het oog met vraagprijs X, wat moet ik bieden"? Net alsof er maar één manier is om dit soort zaken af te handelen die voor elk huis in Nederland precies hetzelfde is.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  dinsdag 6 maart 2012 @ 18:26:42 #24
323439 HetKlusKonijn
pi_108789982
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:53 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Persoonlijk ga ik liever de schuldsanering in dan op dat soort mensen in te gaan.
Ach, misschien ben ik zelf wel op deze manier aan mijn koopappartement gekomen, twee maanden geleden?
Maar ga je gang hoor, als je per sé teveel wilt betalen, be my guest.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 18:33:00 #25
323439 HetKlusKonijn
pi_108790129
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 18:05 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dit dus, daarnaast is het ook wel typisch dat er om de zoveel tijd een topic voorbij komt met de vraag "Ik heb een huis op het oog met vraagprijs X, wat moet ik bieden"? Net alsof er maar één manier is om dit soort zaken af te handelen die voor elk huis in Nederland precies hetzelfde is.
Ik krijg soms het idee dat onervaren koopwilligen inderdaad denken dat hier 'regels' voor bestaan. Niet zo gek eigenlijk, in een volledig geoverreguleerd land waar zowat voor alles regels bestaan.

Er zijn nog zoveel andere manieren om te onderhandelen dan alleen in 'hoeveel-cash-moet-ik-bieden'-termen. Je kunt als verkoper bijvoorbeeld ook aanbieden om alvast (een gedeelte van) een verbouwing van bijvoorbeeld een keuken of badkamer aanbieden. Toen ik in eerste instantie niet accoord ging met het uiterste bod van de verkoper van mijn appartement, heeft hij aangeboden om voor dat bedrag twee muren en een badkamer te slopen. En toen ben ik dus wel accoord gegaan. :Y
pi_108790193
quote:

[..]

Vertel, heb je al een huis gekocht in deze tijd? Just curious.
pi_108791591
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 18:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Vertel, heb je al een huis gekocht in deze tijd? Just curious.
Dat is van belang, omdat?
pi_108791657
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat is van belang, omdat?
Omdat de beste kapiteins meestal aan wal staan. :P
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_108792042
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Touché
pi_108793098
quote:
Je ziet mij ook nergens stellen dat de verkopers de regels bepalen. Je ziet mij wel stellen dat het kopen van een huis én het verkopen van een huis een emotionele aangelegenheid is en dat je niet simpelweg kunt zeggen: Vergeet alle emotie. Niet als koper en ook niet als verkoper.

De regels worden bepaald door hoe de mens in elkaar zit. En als je daar niet aan mee kunt doen dan heb je simpelweg pech. Als je het huis wilt hebben zul je mee moeten doen met het spelletje omdat de mens nou eenmaal zo in elkaar zit. Hoef je het huis niet te hebben dan kun je net zo goed niet bieden.
pi_108793359
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dank u :)
pi_108793389
quote:

Termen als kopersmarkt zijn gewoon lachwekkend en overhyped. Zonder het huis te kennen en de situatie denk ik dat je met 180k gewoon uitgelachen wordt als eindbod. Ik zou in ieder geval heel hard lachen en niet eens antwoorden.
Hier moet ik dus om lachen. Jij weet niet waar het over gaat, en dan doe je een fundamentele uitspraak over de waarde, de onderhandelingen en de afloop.
quote:

Pas ook op met speculeren op omstandigheden. Je weet niets van de verkopers, en of het nu 1,5 of 2 jaar te koop staat of 10 jaar maakt niks uit.

Dat maakt alles uit.

quote:
Speel het gewoon open en eerlijk, dan maak je de meeste kans.
De meeste kans om genaaid te worden, ja.
quote:

Wat wil je nou zeggen? Kopen of niet kopen? Welke bied- en laatprijs? Uitkijken? Waarvoor? Voor slechte adviezen van aankoopmakelaar, (schoon)pappa en ThaDuck, ja.
pi_108793489
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dank u :)
Feit blijft dat het een kopersmarkt is. Voor elk huid staan er tien anderen te koop. Een kopersmarkt dus.
pi_108793611
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:45 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Je ziet mij ook nergens stellen dat de verkopers de regels bepalen. Je ziet mij wel stellen dat het kopen van een huis én het verkopen van een huis een emotionele aangelegenheid is en dat je niet simpelweg kunt zeggen: Vergeet alle emotie. Niet als koper en ook niet als verkoper.

De regels worden bepaald door hoe de mens in elkaar zit. En als je daar niet aan mee kunt doen dan heb je simpelweg pech. Als je het huis wilt hebben zul je mee moeten doen met het spelletje omdat de mens nou eenmaal zo in elkaar zit. Hoef je het huis niet te hebben dan kun je net zo goed niet bieden.
Eerste alinea prima
Tweede alinea. Draai het om. Wil je niet verkopen? Prima. Voor jouw huis 10 anderen en een reële kans dat de volgende koper nog lager biedt.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:15:26 #35
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_108794682
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:50 schreef blomke het volgende:
Hier moet ik dus om lachen. Jij weet niet waar het over gaat, en dan doe je een fundamentele uitspraak over de waarde, de onderhandelingen en de afloop.
Pot en ketel.

quote:
Dat maakt alles uit.
Nee, de tijd dat een huis te koop heeft gestaan an sich zegt niets.
Ook de ontwikkeling van de vraagprijs in die tijd is van belang, bijvoorbeeld.

TS, niemand kan precies zeggen wat je moet doen, want niemand van hier kent jouw situatie tot in detail. Niemand weet hoe graag jij het huis wil hebben, en niemand weet of het huis dat je op het oog hebt, het geld waard is.

Dr vraag is, is het voor jou het geld waard?
Dát kun je uiteindelijk alleen zelf beantwoorden.

Mijn mening: als je het huis graag wil, doen die paar duizend euro waarschijnlijk weinig. Iedereen die zegt dat 'het droomhuis niet bestaat', heeft op zich gelijk (immers, over 1 jaar kun je een ander huis zien dat je beter bevalt dan hetgeen waar je nu naar kijkt), maar net zoals bij auto's geldt, zoals je zelf zegt, dat de aankoop méér is dan een transactie: het is emotie.

En so what als je er 200k voor betaalt en achteraf zou je erachter komen dat je het ook voor 195k had kunnen krijgen.... voel je je dan erger verziekt dan als het huis voor je neus wordt weggekaapt omdat een andere patij 1000 euro meer biedt, of omdat de verkoper je eindbod niet accepteert?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 21:30:41 #36
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_108798824
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
Mijn mening: als je het huis graag wil, doen die paar duizend euro waarschijnlijk weinig. Iedereen die zegt dat 'het droomhuis niet bestaat', heeft op zich gelijk (immers, over 1 jaar kun je een ander huis zien dat je beter bevalt dan hetgeen waar je nu naar kijkt), maar net zoals bij auto's geldt, zoals je zelf zegt, dat de aankoop méér is dan een transactie: het is emotie.
Mooi gezegd. Ik denk dat dit het enige goede antwoord is.

Als met het huis technisch niks mis is, dan zou ik zeggen; pak je uiterste prijs en neem dat als het midden voor je eerste bod.

Als het huis 220 kost, en jij wil 200 geven, dan bied je als eerste bod 180. Van daaruit ga je verder.

Zo heb ik het twee keer gedaan, althans.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
pi_108800730
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Erhm, het is het meest zinnige wat je kan stellen op basis van de gegevens die TS geeft. Om een echt oordeel te vellen moet je het huis zien, de mensen kennen, de maximale hypotheek weten en wat zo verder.

quote:
Dat maakt alles uit.
Want? Misschien zet ik mijn huis wel te koop zonder weg te moeten. De tijd in de verkoop zegt niks maar dan ook helemaal niks. Behalve voor mensen die roepen over een kopersmarkt, die snappen namelijk niet hoe het werkt.

quote:
De meeste kans om genaaid te worden, ja.
Wat een gelul. Er is niks mis met open en eerlijk spelen. Dat is wat anders dan het achterste van je tong laten zien, voor het geval je dat niet snapt.

quote:
Wat wil je nou zeggen? Kopen of niet kopen? Welke bied- en laatprijs? Uitkijken? Waarvoor? Voor slechte adviezen van aankoopmakelaar, (schoon)pappa en ThaDuck, ja.
Tuurlijk.
pi_108800786
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 19:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Eerste alinea prima
Tweede alinea. Draai het om. Wil je niet verkopen? Prima. Voor jouw huis 10 anderen en een reële kans dat de volgende koper nog lager biedt.
De kans dat de volgende koper lager biedt is net zo groot als de kans dat de volgende koper hoger bied. Wat een nonsens.
pi_108800817
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 18:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ach, misschien ben ik zelf wel op deze manier aan mijn koopappartement gekomen, twee maanden geleden?
Maar ga je gang hoor, als je per sé teveel wilt betalen, be my guest.
Ik heb ooit een computer op straat gevonden met een goede harde schijf!
pi_108800970
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 18:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik krijg soms het idee dat onervaren koopwilligen inderdaad denken dat hier 'regels' voor bestaan. Niet zo gek eigenlijk, in een volledig geoverreguleerd land waar zowat voor alles regels bestaan.

Er zijn nog zoveel andere manieren om te onderhandelen dan alleen in 'hoeveel-cash-moet-ik-bieden'-termen. Je kunt als verkoper bijvoorbeeld ook aanbieden om alvast (een gedeelte van) een verbouwing van bijvoorbeeld een keuken of badkamer aanbieden. Toen ik in eerste instantie niet accoord ging met het uiterste bod van de verkoper van mijn appartement, heeft hij aangeboden om voor dat bedrag twee muren en een badkamer te slopen. En toen ben ik dus wel accoord gegaan. :Y
Natuurlijk zijn hier 'regels' voor. Dat heten vraag en aanbod regels. Een verkoper vraagt een prijs voor een iets en een koper biedt een prijs voor iets. Dat zijn de regels, dat is het spel en dat is hoe het werkt. In welke, bedachte, markt we ook leven. En waar het ook om gaat, of het nu een huis is of een stuk kaas.

Zoals ik al eerder postte, en waar je natuurlijk vakkundig overheen leest, is het een kwestie van onderhandelen. Je onderhandeld over de prijs, overdrachtsdatum, wat blijf achter, etc. Daar kan gerust een stuk verbouwing, schilderwerk of een leuke plantenbak inzitten. Feit is en blijft dat 1 partij iets aanbiedt en de ander het wil kopen en dat je daarover dus onderhandeld.

Of loop jij de supermarkt binnen, pakt een blok kaas van 3 euro, loopt naar de kassa en flikkert het blok op de band en roept "IK BETAAL HIER 1 EURO 50 VOOR EN DAT IS HET. HET IS EEN KOPERSMARKT. ALS JE DAT NIET WIL ZOEK JE HET MAAR UIT!!!"???
pi_108801120
quote:

[..]

Maar je vader heeft blijkbaar niet genoeg verstand van om met welke openingsbod te beginnen en dus vraag je het maar op FOK??
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_108801207
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 21:30 schreef Heinlein het volgende:

[..]

Als met het huis technisch niks mis is, dan zou ik zeggen; pak je uiterste prijs en neem dat als het midden voor je eerste bod.

Als het huis 220 kost, en jij wil 200 geven, dan bied je als eerste bod 180. Van daaruit ga je verder.

Zo doet iedereen het. Zeker de mensen die hier het hardst roepen hoe zij tienduizenden euro's bespaard hebben zogenaamd. Die schreeuwen zo hard mogelijk om te verbloemen dat ze zelf ook emoties hebben.

Of zouden er hier in dit topic (of op heel Fok!) mensen zijn die een huis of auto kopen zonder emotie? Dan moet je zowat in een betonnen bak gaan wonen zonder vloerbedekking of iets dergelijks. Als het je toch niks doet tenslotte. Een garage kost maar 10 tot 20k, is prima te doen dan voor die mensen.

Elke aankoop is emotie, of het nu een pak suiker is of een huis. Het verschil is dat je het ene vaak zo kan kopen en het andere met een hypotheek moet oplossen en dus aan wat voorwaarden vast zit.

Voor TS als laatste: als je een echt advies wilt waar je wat mee kan in jouw situatie moet je een aankoopmakelaar inschakelen. Dat kost je een paar euro, maar als je goede afspraken maakt dan heb je wel waar voor je geld. Als het je niet zoveel uitmaakt of het 199k of 201k wordt dan kan je je de moeite besparen en zou ik gewoon voor de emotie gaan (je wilt het huis graag) en vertrouwen op het technisch advies wat je hebt ingewonnen. Maar hier op Fok! gaat niemand je vertellen wat de beste stappen zijn, die zijn er namelijk sowieso niet.
pi_108801954
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 21:30 schreef Heinlein het volgende:

[..]

Nog meer biijval, ik zou het ook zo aanpakken.
Langs de makelaar gaan en een bod doen van 185k. Daarbij de hint geven dat je op 200k uit wilt komen en dat het van de verkoper afhangt of je daar op uit komt en hoelang dat dan gaat duren.
En duidelijk maken dat je doorgaat met zoeken, vraag even naar de kortste weg naar zijn dichtstbijzijnde collega/concurrent bijvoorbeeld. Er zijn niet veel makelaars die op dit moment de provisie van 200k willen mislopen, die die hint begrijpt hij zeker.
-
pi_108802293
Fundalinkje?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_108803350
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:29 schreef quo_ het volgende:
Nog meer biijval, ik zou het ook zo aanpakken.
Langs de makelaar gaan en een bod doen van 185k. Daarbij de hint geven dat je op 200k uit wilt komen en dat het van de verkoper afhangt of je daar op uit komt en hoelang dat dan gaat duren.
En duidelijk maken dat je doorgaat met zoeken, vraag even naar de kortste weg naar zijn dichtstbijzijnde collega/concurrent bijvoorbeeld. Er zijn niet veel makelaars die op dit moment de provisie van 200k willen mislopen, die die hint begrijpt hij zeker.
huh!??! Nooit hinten dat je op 200k wilt uitkomen! Dan neem je per onmiddelijk iedere kans weg om minder dan 200k te betalen en waarschijnlijk geef je hem genoeg ammunitie om méér dan 200k te gaan betalen.

Sorry hoor, maar hinten op een mogelijk eindbedrag is de doodsteek voor je onderhandelings positie. "Ik bied 185k maar wil uitkomen op 200k" = "Hij bied 200k laten we er wat meer uit slepen"
pi_108803804
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:59 schreef Kumerian het volgende:

[..]

huh!??! Nooit hinten dat je op 200k wilt uitkomen! Dan neem je per onmiddelijk iedere kans weg om minder dan 200k te betalen en waarschijnlijk geef je hem genoeg ammunitie om méér dan 200k te gaan betalen.
Wat je gaat betalen ben je altijd nog zelf baas over
quote:
Sorry hoor, maar hinten op een mogelijk eindbedrag is de doodsteek voor je onderhandelings positie. "Ik bied 185k maar wil uitkomen op 200k" = "Hij bied 200k laten we er wat meer uit slepen"
Ik zou het ook wel iets subtieler brengen :)
Maar in deze prijsklasse 30k onder vraagprijs bieden op een courant object is zelfs in deze tijd nog iets te link. Ik zou als verkoper waarschijnlijk niet eens een tegenbod doen als je weet dat zo'n huis in deze buurt nog steeds kans heeft om snel weg te gaan.
-
  dinsdag 6 maart 2012 @ 23:24:23 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108804128
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 23:14 schreef quo_ het volgende:

[..]

[..]

Maar in deze prijsklasse 30k onder vraagprijs bieden op een courant object is zelfs in deze tijd nog iets te link. Ik zou als verkoper waarschijnlijk niet eens een tegenbod doen als je weet dat zo'n huis in deze buurt nog steeds kans heeft om snel weg te gaan.
Waarom niet? De koper kan bijv. 2000 zakken en de reactie afwachten.
pi_108804330
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 23:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom niet? De koper kan bijv. 2000 zakken en de reactie afwachten.
Omdat het als koper soms ook handig is je poot stijf te houden. Als je zakt geef je toe.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 23:34:27 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108804470
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 23:30 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Omdat het als koper soms ook handig is je poot stijf te houden. Als je zakt geef je toe.
Het kan, het moet niet. En je weet niet met welke prijs de verkoper uiteindelijk genoegen wil nemen. Als de verkoper een klein beetje zakt, is de koper weer aan de beurt. Komt die weer met zo'n laag bod, kan de verkoper nog altijd stoppen.

De verkoper kan net zo goed aftasten.
pi_108809676
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:59 schreef Kumerian het volgende:
Anders gezegd: zij ziet het als haar droomhuis (laat d'r maar in die droom, als ze ontwaakt blijkt het een natte droom) en wil daarvoor nog wel een paar duizend extra betalen; we houden ons poot stijf op 205.000,- .
Met dank aan (schoon)pappa, die zo'n geweldig bouwtechnisch inzicht heeft.
pi_108809692
quote:
Hoe weet je dat nou? Andere huizen zijn anders ingedeeld en liggen op een andere plek. Dit huis staat al 1,5 jaar te koop in en tijd dat de prijzen razendsnel zakken.
pi_108809866
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:06 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

De kans dat de volgende koper lager biedt is net zo groot als de kans dat de volgende koper hoger bied. Wat een nonsens.
Nee.
Prijzen zijn dalend.
Dus is de kans reel dat een volgende koper lager biedt hoger dan dat een volgende koper hoger biedt.
pi_108809947
quote:
mwah, dat valt wel mee hoor. In de "verkopersmarkt" van 2002 hebben wij het ook voor ons huis gedaan. Zolang voor de verkopende partij duidelijk is dat de koper serieus is, hoeft 30k lager bieden helemaal geen probleem te zijn.
pi_108810279
We hebben het hier over "prijzen" en "wat het huis waard is".

Praktijkvoorbeeld: ouders van mijn collega zijn overleden in 2010, ouderlijk huis komt te koop bij verkopend makelaar.

Laatste zegt in 2010: het huis is ¤350.000,- waard, we zetten een vraagprijs van ¤389.000,- neer.

Na een aantal prijsverlagingen, staat het huis nu voor ¤325.000,- te koop. Er komt geen kijker!!! Wat zegt dus een uitspraak (van een zogenaamde deskundige) over de waarde?

Fundalinkje?
pi_108810373
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:51 schreef blomke het volgende:

Praktijkvoorbeeld: ouders van mijn collega zijn overleden in 2010, ouderlijk huis komt te koop bij verkopend makelaar.

Laatste zegt in 2010: het huis is ¤350.000,- waard, we zetten een vraagprijs van ¤389.000,- neer.

Na een aantal prijsverlagingen, staat het huis nu voor ¤325.000,- te koop. Er komt geen kijker!!! Wat zegt dus en uitspraak over de waarde?

Fundalinkje?
Een huis is niet waard wat de makelaar vind dat het waard is, een huis is waard wat de koper vind dat het waard is. Wij hebben zelf pas een ander huis gekocht en ik heb soms het idee dat he gros van de makelaars nog steeds een beetje achter de feiten aanlopen zowel qua huizenprijzen als wat een koper te besteden heeft. ("Ach, als je die keuken niet leuk vind, dan plaats je toch een nieuwe? Een nieuwe keuken heb je al voor 10.000 euro...")
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  woensdag 7 maart 2012 @ 08:59:45 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108810392
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:51 schreef blomke het volgende:

Na een aantal prijsverlagingen, staat het huis nu voor ¤325.000,- te koop. Er komt geen kijker!!! Wat zegt dus een uitspraak (van een zogenaamde deskundige) over de waarde?

Fundalinkje?
In dit geval kun je achteraf vaststellen dat die uitspraak weinig voorspellende waarde had.
pi_108810399
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:14 schreef Tha_Duck het volgende:

Zo doet iedereen het.
Blijkbaar ben ik dan de uitzondering die die regel bevestigt. Ik heb 25 jaar geleden één bod neergelegd met de mededeling: "dat bied ik, en niet meer". 10% onder de vraagprijs terwijl die vraagprijs al lager was dan de prijs waarvoor het naastgelegen pand een half jaar eerder verkocht was. Maar die kopers (mijn buren) zagen het als "hun droomhuis, een unieke kans". En ze namen hun aankoopmakelaar mee..... :')
pi_108810425
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:59 schreef Lienekien het volgende:

In dit geval kun je achteraf vaststellen dat die uitspraak weinig voorspellende waarde had.
Het was geen voorspellende waarde, het was een "status quo" waarde. Die dus nergens op sloeg.
pi_108810465
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:58 schreef Snapcount2 het volgende:
Een huis is niet waard wat de makelaar vind dat het waard is, een huis is waard wat de koper vind dat het waard is.
Dat probeer ik nou het hele topic al duidelijk te maken. Maar bijna iedereen begint over "de prijs waar je op uit MOET komen", de onderhandelingsstrategie die iedereen volgt, de uitkomst die gemiddeld moet worden via vraag en aanbod "....
  woensdag 7 maart 2012 @ 09:04:55 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108810478
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Het was geen voorspellende waarde, het was een "status quo" waarde. Die dus nergens op sloeg.
Het was de waarde van de uitspraak.
  woensdag 7 maart 2012 @ 09:05:50 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108810497
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat probeer ik nou het hele topic al duidelijk te maken. Maar bijna iedereen begint over "de prijs waar je op uit MOET komen", de onderhandelingsstrategie die iedereen volgt, de uitkomst die gemiddeld moet worden via vraag en aanbod "....
De prijs waar je op uit WILT komen, toch?
pi_108811223
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt, er is nog een user die dat probeert te vertellen. Maar het is blijkbaar lastig te begrijpen dat je op een huis geen prijsje kunt plakken net zoals dat in de supermarkt gebeurd en dat makelaars er ook belang bij hebben om vooral niet te laten weten dat de woningmarkt eigenlijk zo simpel is.
pi_108811654
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Blijkbaar ben ik dan de uitzondering die die regel bevestigt. Ik heb 25 jaar geleden één bod neergelegd met de mededeling: "dat bied ik, en niet meer". 10% onder de vraagprijs terwijl die vraagprijs al lager was dan de prijs waarvoor het naastgelegen pand een half jaar eerder verkocht was. Maar die kopers (mijn buren) zagen het als "hun droomhuis, een unieke kans". En ze namen hun aankoopmakelaar mee..... :')
Dat kan gerust. Ik zal ook niet beweren dat je het niet zo hebt gedaan. Dat is echter, zover mij bekend, geen gangbare manier van onderhandelen over iets als een huis. Meestal kom je op dat punt na een aantal boden naar elkaar toe. Dat hoeft echter niet, als je het huis niet zo graag wilt hebben dan is het waarschijnlijk makkelijker om op die manier te onderhandelen.

Overigens heb ik zelf op het eind van mijn onderhandelingen over het huis waar ik nu woon hetzelfde gedaan. Na 3 of 4 keer heen en weer bieden heb ik een eindbod neergelegd, daar wilde de verkopend makelaar toch nog geld bij, maar toen heb ik mijn poot stijf gehouden.
  woensdag 7 maart 2012 @ 10:00:08 #64
238326 Worteltjestaart
pi_108811713
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:58 schreef Snapcount2 het volgende:
Een huis is niet waard wat de makelaar vind dat het waard is, een huis is waard wat de koper vind dat het waard is.
De ironie is nu juist, dat als je het huis wilt hebben als koper, dat heel goed kan betekenen dat het voor jou als koper meer waard is dan als je als koele kikker kijkt naar een stapel stenen die enigszins systematisch zijn neergezet.

Ergo, zeggen dat je niet meer dan XXX moet bieden omdat het huis het niet waard is, is net zo'n dom advies.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_108811801
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 10:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

De ironie is nu juist, dat als je het huis wilt hebben als koper, dat heel goed kan betekenen dat het voor jou als koper meer waard is dan als je als koele kikker kijkt naar een stapel stenen die enigszins systematisch zijn neergezet.

Ergo, zeggen dat je niet meer dan XXX moet bieden omdat het huis het niet waard is, is net zo'n dom advies.
Wat dus precies overeenkomt met wat ik zeg, een huis is waard wat de koper vind dat het waard is.
pi_108811910
quote:

[..]

Helaas is een woning niet alleen onderhevig aan deze redenering, locatie en faciliteiten in de omgeving spelen ook een rol en nog tal van andere zaken. Anders was mijn huis een ton goedkoper geweest, maar ik woon hartje Gooi dus daar betaal ik voor.

Ik zou een bod doen waar jij mee kan leven. Jij bepaald de waarde van de woning die je wilt kopen, zo is de markt at the moment (binnen redelijkheid natuurlijk)
  woensdag 7 maart 2012 @ 10:12:57 #67
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_108812035
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 10:08 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Helaas is een woning niet alleen onderhevig aan deze redenering, locatie en faciliteiten in de omgeving spelen ook een rol en nog tal van andere zaken. Anders was mijn huis een ton goedkoper geweest, maar ik woon hartje Gooi dus daar betaal ik voor.
Zelfs zaken zoals het straatbeeld doen er toe. De straat waar ik woon, is gewoon vijf- tot tienduizend duurder dan de straatjes eromheen. Dat komt door een mooie bomenrij, een veel breder opgezette straat en een stukje architectuur.

Vind je het dat waard? Ik wel.
pi_108812291
Waarmee dus het hele onzingedoe rond het bieden en laten met vraag- en aanbodprijzen is aangetoond. We weten niet eens waar het over gaat en waar het pand in casu ligt.

Het komt op mij over als..."er wordt in de krant een auto te koop aangeboden, de vraagprijs is ¤15.000,-"

Wat is de goede prijs waarvoor ik 'm wil kopen? ¤12.000,-??
pi_108813213
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 10:24 schreef blomke het volgende:
Waarmee dus het hele onzingedoe rond het bieden en laten met vraag- en aanbodprijzen is aangetoond. We weten niet eens waar het over gaat en waar het pand in casu ligt.

Het komt op mij over als..."er wordt in de krant een auto te koop aangeboden, de vraagprijs is ¤15.000,-"

Wat is de goede prijs waarvoor ik 'm wil kopen? ¤12.000,-??
Ach, dit soort topics zijn er elke maand wel 3. En het is constant gissen en raden. Je moet er niet zoveel waarde aan hechten aan de adviezen hier, het zijn voornamelijk algemene adviezen die in algemene keren nuttig zijn.
pi_108818797
quote:

[..]

[..]

Geen tegenbod is ook een tegenbod. Als ik 180K zou bieden en de verkoper blijft bij zijn originele aanbieding, geeft dat bij mij het signaal dat hij niet per se wil verkopen. Dus ga ik daarna omhoog met m'n prijs.

Hebben wij ook gedaan met ons huis (we hadden wel een aankoopmakelaar, en die heeft hard voor ons moeten werken, aangezien we op meerdere huizen geboden hebben, en het fixed price was). We wilden het per se hebben. Maar zijn wel 25K onder de prijs gaan zitten (en dit was voor de huidige malaise op de markt). Uiteindelijk hebben wij 5K toegegeven en de verkoper 20K... Heeft wel ruim een maand geduurd voordat we eruit kwamen... (in tegenstelling, ons eerste huis was binnen een week beklonken, de oorspronkelijke bewoners hadden nogal wat haast en zo'n vreselijke overwaarde dat het hun volgens mij niet zoveel uitmaakte :P)
pi_108823417
Wij zitten ook in een leuk parket. Huis staat 19 maanden te koop, oorspr. vr. pr. 239.000. Jaar geleden gezakt naar 220.000. Oud vrouwtje van 81 met rollator die op handen en voeten de trap op moet. Van binnen een draak van een huis en er moet nog zeker 35.000 euro tegen aan om e.e.a. toonbaar te krijgen. Buren en overburen (zelfde type) huis hebben 4,5 jaar geleden gekocht voor 230k en 235k. Wij vinden dat er dus nog meer af moet (gezien de algehele daling van de laatste jaren) en gaan streven naar 190.000 k.k

Nou nog even het eerste bod en de strategie bepalen....
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_108844378
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:21 schreef mark_dabomb het volgende:
Wij zitten ook in een leuk parket. Huis staat 19 maanden te koop, oorspr. vr. pr. 239.000. Jaar geleden gezakt naar 220.000. Oud vrouwtje van 81 met rollator die op handen en voeten de trap op moet. Van binnen een draak van een huis en er moet nog zeker 35.000 euro tegen aan om e.e.a. toonbaar te krijgen. Buren en overburen (zelfde type) huis hebben 4,5 jaar geleden gekocht voor 230k en 235k. Wij vinden dat er dus nog meer af moet (gezien de algehele daling van de laatste jaren) en gaan streven naar 190.000 k.k

Strategie: bied 190.000,- en laat niet meer van je horen. Geef geen antwoord op vragen van de verkoper.
pi_108847756
Waarom spreekt toch (bijna) iedereen over kopersmarkt, en een waarde die bepaalt wordt door de koper?

Vooral dat laatste wekt de indruk dat de verkoper geen inspraak heeft in de waarde van het huis, terwijl dat naar mijn idee juist de reden is van de stagnatie in het aantal verkopen (waarde voor de koper blijft lager dan de waarde voor de verkoper, ook na onderhandelingen).

Hoe kan men nu ergens een waarde aan hangen als vraag en aanbod niet tot elkaar gekomen zijn (en dan notabene de waarde nemen van degene die het niet heeft gekregen)
  donderdag 8 maart 2012 @ 00:28:38 #74
323439 HetKlusKonijn
pi_108849753
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:35 schreef frederik het volgende:
Waarom spreekt toch (bijna) iedereen over kopersmarkt, en een waarde die bepaalt wordt door de koper?

Vooral dat laatste wekt de indruk dat de verkoper geen inspraak heeft in de waarde van het huis, terwijl dat naar mijn idee juist de reden is van de stagnatie in het aantal verkopen (waarde voor de koper blijft lager dan de waarde voor de verkoper, ook na onderhandelingen).

Hoe kan men nu ergens een waarde aan hangen als vraag en aanbod niet tot elkaar gekomen zijn (en dan notabene de waarde nemen van degene die het niet heeft gekregen)
Het is heel erg simpel: als jij als verkoper een bepaalde minimumprijs in gedachten hebt, dan ga je er uiteraard voor om die prijs ook binnen te halen. De vraag is alleen, hoe realistisch is die minimumprijs eigenlijk?

Het hangt helemaal van je situatie af als verkoper, en de gok die je wenst te nemen om af te wachten tot een hoger bod. In deze markt is het niet zo heel erg realistisch om als je nog nauwelijks biedingen hebt ontvangen, de 'hoofdprijs' te willen ontvangen. En dan komt het aan op je eigen keuze: blijft je inderdaad maar afwachten op die 'hoofdprijs', met het risico dat hoe langer je wacht, hoe lager de prijzen worden, of neem je eieren-voor-je-geld en onderhandel je met een geïntereseerde koper tot uiteindelijk een redelijke prijs door beide partijen wordt aanvaard?

In deze markt stel ik dat de laatstgenoemde attitude de juiste is. Uiteraard is eea afhankelijk van eenieders persoonlijke situatie, en is het een heel verschillende situatie als je een pand wilt verkopen dat volledig is afbetaald en je dus geen hypotheekschuld hebt, itt tot de verkopers die in een problematische situatie verkeren waar ze wel een zeker bedrag 'moeten' vangen om hun restschuld zo minimaal mogelijk te houden.

Het is aan de koper om een inschatting te maken van de situatie van de desbetreffende verkoper.
Nogmaals: de procedure van het kopen van een huis is volledig vormvrij, het komt toch echt min-of-meer neer op: wat heb je ervoor over, en wenst de verkoper daarmee accoord te gaan. Het blijft altijd een gok of je wel of niet en bepaald bod moet doen, en of de verkoper daarmee accoord gaat. Nee heb je - ja kun je krijgen.

De koper van mijn pandje twee maanden geleden was het hier helemaal mee eens. ;)
pi_108853844
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:21 schreef mark_dabomb het volgende:

Heerlijk, denken te weten wat de verkoper denkt en wil :')
pi_108853887
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:13 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ach, misschien heeft hij geluk en krijgt hij het daadwerkelijk voor ~75% van de oorspronkelijke vraagprijs, maar de kans is groot dat de verkopende partij er niet op ingaat.
pi_108853913
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 22:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Strategie: bied 190.000,- en laat niet meer van je horen. Geef geen antwoord op vragen van de verkoper.
Doe je tegenwoordig ook al gratis consultancy op afstand blomke? Knap van je.
pi_108853931
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 00:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Het is heel erg simpel: als jij als verkoper een bepaalde minimumprijs in gedachten hebt, dan ga je er uiteraard voor om die prijs ook binnen te halen. De vraag is alleen, hoe realistisch is die minimumprijs eigenlijk?

Het hangt helemaal van je situatie af als verkoper, en de gok die je wenst te nemen om af te wachten tot een hoger bod. In deze markt is het niet zo heel erg realistisch om als je nog nauwelijks biedingen hebt ontvangen, de 'hoofdprijs' te willen ontvangen. En dan komt het aan op je eigen keuze: blijft je inderdaad maar afwachten op die 'hoofdprijs', met het risico dat hoe langer je wacht, hoe lager de prijzen worden, of neem je eieren-voor-je-geld en onderhandel je met een geïntereseerde koper tot uiteindelijk een redelijke prijs door beide partijen wordt aanvaard?

In deze markt stel ik dat de laatstgenoemde attitude de juiste is. Uiteraard is eea afhankelijk van eenieders persoonlijke situatie, en is het een heel verschillende situatie als je een pand wilt verkopen dat volledig is afbetaald en je dus geen hypotheekschuld hebt, itt tot de verkopers die in een problematische situatie verkeren waar ze wel een zeker bedrag 'moeten' vangen om hun restschuld zo minimaal mogelijk te houden.

Het is aan de koper om een inschatting te maken van de situatie van de desbetreffende verkoper.
Nogmaals: de procedure van het kopen van een huis is volledig vormvrij, het komt toch echt min-of-meer neer op: wat heb je ervoor over, en wenst de verkoper daarmee accoord te gaan. Het blijft altijd een gok of je wel of niet en bepaald bod moet doen, en of de verkoper daarmee accoord gaat. Nee heb je - ja kun je krijgen.

De koper van mijn pandje twee maanden geleden was het hier helemaal mee eens. ;)
Wat je dus zegt is dat er geen algemene uitspraak over kan worden gedaan en dat je puur en alleen op persoonlijke titel spreekt. Dat ben ik met je eens.
  donderdag 8 maart 2012 @ 09:18:20 #79
238326 Worteltjestaart
pi_108853951
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 22:32 schreef blomke het volgende:
En het dan gek vinden dat de huizenmarkt op zijn gat ligt |:(
pi_108854185
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:13 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waar suggereer ik dat? Ik bekijk alleen objectief de gegevens.
pi_108854202
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:30 schreef mark_dabomb het volgende:

[..]

Hoe hoog schat je de kans in dat je het voor 190 gaat krijgen? Just curious :)
pi_108854508
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:30 schreef mark_dabomb het volgende:

[..]

Het is maar wat je objectief noemt.
pi_108854741
quote:
7s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoe hoog schat je de kans in dat je het voor 190 gaat krijgen? Just curious :)
Geen idee, ik kan niet in de portemonnee van de verkoper kijken.
pi_108856332
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:18 schreef Worteltjestaart het volgende:

En het dan gek vinden dat de huizenmarkt op zijn gat ligt |:(
Nee, dat vind ik niet gek. Zolang kopers nog het idee hebben dat hun huis een droomhuis is (natte droom effect: je voelt de nattigheid pas als je ontwaakt), ligt "de huizenmarkt op z'n gat". Een term die ik btw niet onderschrijf........mijn nuancering: de huizenmarkt koerst langzaam maar zeker naar "normale" transactieprijzen. Er zijn nl. nog steeds transacties op een lager prijsniveau. En dat prijsniveau daalt in de loop van de tijd.

Alleen de psychologie "van de koude grond" wil (net als bij aandelen) dat men niet verkoopt terwijl de prijs daalt, omdat men geen verlies wil nemen -> veel verkopers houden vast aan een vraagprijs die niet conform de transactieprijzen is -> hun huis verkoopt niet -> hun (boekhoudkundig) verlies loopt op -> sommigen roepen "de markt ligt op z'n gat" -> ik roep: "tegen een lage prijs verkoop je je huis binnen de kortste keren, bijv. executoriaal!
pi_108856431
quote:
10s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:16 schreef Scorpie het volgende:

Doe je tegenwoordig ook al gratis consultancy op afstand blomke? Knap van je.
Knap? Knap is dat het een aanpak is die werkt!
pi_108856547
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 10:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Knap? Knap is dat het een aanpak is die werkt!
Dus jij garandeert dat hij met de door jou gevolgde methode het huis voor 190.000 euro koopt? mark_dabomb, lees je mee?
pi_108857802
Kleine toevoeging: naast het niet beantwoorden van vragen, ook niet ingaan op tegenbiedingen van de verkoper(s).
pi_108857995
Ik lees mee, ik vind het nogal umm...kamikaze?
pi_108858031
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:48 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik lees mee, ik vind het nogal umm...kamikaze?
Gewoon blomke zijn advies opvolgen joh, succes gegarandeerd ! En zo niet, dan hou je hem gewoon verantwoordelijk.
  donderdag 8 maart 2012 @ 11:50:02 #90
238326 Worteltjestaart
pi_108858071
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:42 schreef blomke het volgende:
Kleine toevoeging: naast het niet beantwoorden van vragen, ook niet ingaan op tegenbiedingen van de verkoper(s).
Dit slaat gewoon echt nergens op.
Ik ben het eens met de gedachte dat in principe de koper bepaalt of een huis een bepaalde prijs waard is, en niet de verkoper.
Maar als ik als verkoper een koper tref die zo omgaat met het proces, kan hij in de stront zakken.
pi_108858205
Je begrijpt nog steds niets van de huidige woningmarkt. Als je met een huis omhoog zit, nou dan wil je wel op ieder bod (hoe bot ook) springen.
pi_108858318
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:53 schreef blomke het volgende:
Je begrijpt nog steds niets van de huidige woningmarkt. Als je met een huis omhoog zit, nou dan wil je wel op ieder bod (hoe bot ook) springen.
Koop een huis zou ik zeggen, altijd handig om er 1 achter de hand te hebben, zeker met die prijzen van nu! Gewoon hup 50% eraf dit dat hoppatee.
  donderdag 8 maart 2012 @ 11:58:36 #93
238326 Worteltjestaart
pi_108858428
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:53 schreef blomke het volgende:
Nee.
Ook al wil ik mijn huis in principe verkopen, ik ga niet op een idioot bod in. En een idioot bod is elk bod waarvan ik vind dat het te laag is, ongeacht of de koper vindt of het huis wel of niet meer waard is.
Op die manier kan je net zo goed ¤10000 euro bieden op een vrijstaande woonvilla in Blaricum en verontwaardigd zijn als het bod afketst.

Dat heeft niets met (on)begrip over de huizenmarkt te maken, maar alles met een normale handelstransactie tussen 2 partijen. Dat jij dat niet begrijpt, kun je anderen niet aanrekenen.
pi_108859336
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:58 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nee.
Ook al wil ik mijn huis in principe verkopen, ik ga niet op een idioot bod in. En een idioot bod is elk bod waarvan ik vind dat het te laag is, ongeacht of de koper vindt of het huis wel of niet meer waard is.
Op die manier kan je net zo goed ¤10000 euro bieden op een vrijstaande woonvilla in Blaricum en verontwaardigd zijn als het bod afketst.

Dat heeft niets met (on)begrip over de huizenmarkt te maken, maar alles met een normale handelstransactie tussen 2 partijen. Dat jij dat niet begrijpt, kun je anderen niet aanrekenen.
Er is geen normale handelstransactie.
Defineer normaal.
  donderdag 8 maart 2012 @ 12:34:59 #95
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_108859494
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 12:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Defineer normaal.
Ga nou niet zitten mierenneuken. Er is een gebruikelijke manier om een huis te kopen. En dat is bieden en loven. In de huidige markt begint dat met een bod tussen de 15 en 5 procent onder de verkoopprijs, waarop de verkoper reageert met een tegenbod, en daarna kom je ruwweg in het midden uit.

Maar dat wist je vast wel. We weten dat het anders kan, en je hebt jouw visie ook gegeven, maar die is gewoon ongebruikelijk. Hij kan best werken, dat weet ik niet, maar hij is wel ongebruikelijk.
pi_108859841
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dit slaat gewoon echt nergens op.
Ik ben het eens met de gedachte dat in principe de koper bepaalt of een huis een bepaalde prijs waard is, en niet de verkoper.
Maar als ik als verkoper een koper tref die zo omgaat met het proces, kan hij in de stront zakken.
Het is een combinatie van factoren. De koper heeft een maximum prijs in gedachten, en de verkoper wil een minimum hebben. En pas als deze een overlap hebben, kom je tot een overeenstemming. En dan geldt, wie kan (en wil) het langst volhouden...

Maar als de verkoper niet zou reageren op een bod wat ik doe (hoe vreemd dat bod ook zou mogen zijn), zou ik gelijk afhaken. (Hetzelfde als ik verkoper zou zijn en ik geeft een tegenbod aan de koper). Niet reageren vind ik asociaal...
  donderdag 8 maart 2012 @ 13:21:34 #97
238326 Worteltjestaart
pi_108861072
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 12:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Defineer normaal.
Partij A biedt iets aan, en partij B wil dat kopen.
Dat er allerlei juridische en financiële bijkomende zaken zijn is irrelevant t.o.v. het feit dat de partijen overeenstemming moeten bereiken over de prijs.
pi_108862521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 13:21 schreef Worteltjestaart het volgende:

Dat er allerlei juridische en financiële bijkomende zaken zijn is irrelevant t.o.v. het feit dat de partijen overeenstemming moeten bereiken over de prijs.
Waarom MOET dat?
  donderdag 8 maart 2012 @ 14:10:26 #99
238326 Worteltjestaart
pi_108862578
Omdat er anders geen handel is.

Jezus, ben je nou echt zo dom of doe je alleen maar zo?
pi_108862665
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 12:34 schreef Heinlein het volgende:

1. Er is een gebruikelijke manier om een huis te kopen. En dat is bieden en loven. In de huidige markt begint dat met een bod tussen de 15 en 5 procent onder de verkoopprijs, waarop de verkoper reageert met een tegenbod, en daarna kom je ruwweg in het midden uit.

2. Maar dat wist je vast wel. We weten dat het anders kan, en je hebt jouw visie ook gegeven, maar die is gewoon ongebruikelijk. Hij kan best werken, dat weet ik niet, maar hij is wel ongebruikelijk.
1. Waar staat dat? Wie zegt dat? Overigens valt een prijs van 190.000,- nog binnen de 15%-marge bij die vraagprijs van 220.000,- waarmee mijn prijsstelling dus deel uit maakt van jouw "gebruik".

2. Juist door ongebruikelijke manieren van handelen, kom je tot unieke resultaten. "We doen iets omdat we het altijd al zo gedaan hebben......", dan zouden we nog in berenvellen rondrennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')