abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:52:15 #1
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108386571
Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk vorige week vrijdag een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt. Mogelijke revalidatie kan maanden of jaren duren.

Zeer ernstig hersenletsel Friso

Laatste update: 24 februari 2012 20:38

AMSTERDAM - Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk vorige week vrijdag een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt.

Als de prins wakker wordt, kan het maanden of zelfs jaren duren voordat hij herstelt. Dat zegt het hoofd van het artsenteam dat de prins behandelt in het academisch ziekenhuis van Innsbruck vrijdag tijdens een korte persconferentie.

Friso heeft 25 minuten onder de sneeuw gelegen, waardoor zijn hersenen zuurstoftekort hebben opgelopen. Dit heeft een hartstilstand veroorzaakt die ongeveer 50 minuten duurde.
Gedurende deze hele periode moest de prins worden gereanimeerd. ''50 minuten reanimatietijd is lang. Je kan zeggen te lang'', aldus Wolfgang Koller.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden tijdens skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven onder een lawine.

Artsen hoopten aanvankelijk dat de schade aan de hersenen beperkt zou kunnen blijven door Friso's lage lichaamstemperatuur onder het pak sneeuw en later in het ziekenhuis. Dat bleek niet het geval.

MRI-scan
De medici konden donderdag voor het eerst veilig een MRI-scan uitvoeren. Daaruit bleek de ernstige hersenbeschadiging.

De arts zei dat de koninklijke familie nu op zoek kan naar een andere instelling, waar prins Friso verder kan worden verpleegd.

Kans
Volgens neuroloog-intensivist Michaël Kuiper is de kans dat Prins Friso herstelt zonder blijvende schade zeer klein. Dat zei hij vrijdagmiddag tegenover de NOS.

Kuiper vermoedt dat de artsen in Innsbruck wel verbetering zullen verwachten, maar dat gezien de duur van de hartstilstand en het gebrek aan zuurstof het herstel jaren kan duren.

Kuiper zei verder dat als een patiënt blijft verkeren in een zogenoemde vegetatieve toestand, waarbij een patiënt uit een coma komt maar niet reageert op prikkels uit de omgeving, in Nederland over het algemeen de behandeling wordt stopgezet. Hij benadrukt dat in enkele gevallen anders wordt besloten.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden levensgevaarlijk gewond toen hij tijdens het skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven raakte onder een lawine.

Nederlandse vertaling van de prognose van de Oostenrijkse artsen

------

Laatste nieuws

Prins Friso via Nu.nl
Nos nieuws; Friso
Telegraaf: Friso

---

Wat is er gebeurd?

Prins Friso en Florian Moosbrugger waren rond het middaguur afgelopen vrijdag vertrokken voor een skitocht. Er was een lawine-alarm van 4 op de schaal van 5 afgegeven. Toch kozen ze er voor om van een niet-geprepareerde piste te skiën.

"Er liepen sporen door de sneeuw. Waar ze skieden was een duidelijk ingesleten spoor naar de volgende helling. Ze voelden zich dus zeker van hun zaak", aldus moeder Moosbrugger later. Ook zagen de twee sporen van lawinepijlen, die in de sneeuw waren geschoten om preventief lawines te veroorzaken. "Ze hebben de krater van de ontploffing gezien. Er was geen lawine geweest." Toch sloeg het noodlot toe en werden ze overvallen door een lawine van zo'n 30 meter breed en 200 meter lang.

De 43-jarige Oostenrijker kon zichzelf bevrijden uit de lawine omdat hij een speciale airbag droeg. Zodra hij zichzelf bevrijd had, is hij gaan graven in de sneeuw, op zoek naar Friso.

De prins lag begraven onder een laag van zo'n 40 centimeter sneeuw. Na zo'n twintig minuten graven lukte het Florian en het reddingsteam om Friso uit het sneeuwdek te bevrijden. Prins Friso had geen airbag bij zich, maar wel een zendertje. Het signaal van het zendertje gaf zijn positie onder het sneeuwdek aan. Na de redding werd de prins gereanimeerd en met een traumahelicopter naar het ziekenhuis in Innsbruck gebracht.

Video - 'Koningin heeft Florian als eigen zoon behandeld'
http://nos.nl/koningshuis(...)-zoon-behandeld.html

Video - 'Friso voelde zich veilig'
http://nos.nl/koningshuis(...)lde-zich-veilig.html

---

Hoe werd hij behandeld?

Nadat hij uit de sneeuw is gehaald, is hij gereanimeerd. Zijn hart stond stil. 'Dat komt door zuurstofgebrek of door onderkoeling', zegt intensive care-arts Rik Gerritsen van het Medisch Centrum Leeuwarden.

De eerste uren na het ongeluk zijn cruciaal. De toxische stoffen die door het zuurstofgebrek vrijkomen, kunnen een eventuele hersenschade verergeren. Het lichaam van de patiënt wordt in Oostenrijk 3 á 4 dagen gekoeld op 33 graden. Dan vertraagt de stofwisseling en hiermee wordt de schade zo veel mogelijk beperkt. 'Patiënten worden hierbij in slaap gehouden', zegt cardioloog Ruud Koster van de Hartstichting en het Amsterdamse AMC. 'Anders is het rillen ondraaglijk.' Vaak krijgen patiënten daarom spierverslappers.

Hierna volgen er spannende momenten. 'Dan laten we iemand weer warm worden en stoppen we de slaapmiddelen', zegt Gerritsen. 'Vervolgens kijken we of een patiënt zelf wakker wordt. Als dat zo is, dan zit je goed.' Koster: 'Het duurt wel even voordat het lichaam is opgewarmd. Je bent dan minimaal 12 uur verder.'

'Als iemand dan nog niet wakker is, doen we neurologisch onderzoek', aldus Gerritsen. 'Dan geven we een elektrische puls op de pols, en kijken we of we reactie zien in de hersenschors. Als we geen reactie zien, is het zeker dat iemand nooit meer wakker wordt. In Nederland staken we dan de behandeling, waarna de patiënt overlijdt. In het buitenland is dat minder gebruikelijk.' In Oostenrijk duren de verschillende neurologische onderzoeken naar verluidt 3 á 4 dagen, waarna men een prognose vaststelt.

---

Wat nu?

Volgens de berichtgeving gaat de koninklijke familie op zoek naar een revalidatiecentrum om Friso verder te laten behandelen.

Uitleg over coma

---

Bio prins

Prins Friso
Johan Friso Bernhard Christiaan David is op 25 september 1968 geboren in Utrecht.
De Prins heeft twee broers, Prins Willem-Alexander (1967) en Prins Constantijn (1969). Friso is geboren als Prins der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg.

Studie
Prins Friso slaagde in 1986 voor het vwo-examen op het Eerste Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag. Van 1986 tot 1988 studeerde Prins Friso Mechanical Engineering aan het College of Engineering van de University of California te Berkeley (VS). Aansluitend studeerde hij vanaf 1988 luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Hij behaalde zijn ingenieursdiploma in 1994.

Vanaf 1990 studeerde Prins Friso ook bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 1995 slaagde hij voor zijn doctoraal examen. In 1997 studeerde de Prins aan het European Institute of Business Administration (INSEAD) te Fontainebleau (Frankrijk) waar hij zijn MBA behaalde.

Huwelijk en gezin
Prins Friso trad op 24 april in het huwelijk met Mabel Wisse Smit. Het huwelijk werd ingezegend in de Oude Kerk te Delft. Prins Friso en Prinses Mabel hebben twee kinderen. Op 26 maart 2005 werd Luana geboren en op 18 juni 2006 Zaria. Het gezin woont in Londen.

Friso, Mabel en de kinderen, tijdens het fotomoment in 2011

Werkzaamheden
Sinds 2011 is Prins Friso werkzaam als CFO (Chief Financial Officer) bij URENCO in Stoke Poges, Buckinghamshire, Engeland. Daarvoor was de Prins achtereenvolgens werkzaam bij de firma McKinsey & Company en bij de investeringsbank Goldman Sachs International in Londen waar hij werkzaam was in de investment banking divisie. Vervolgens was de Prins mededirecteur bij TNO Space in Delft en managing director voor Wolfensohn & Company in Londen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_108386799
Fipo.
  Miss 200.000.000! zaterdag 25 februari 2012 @ 17:03:50 #3
367000 roos94
pi_108386932
Hoe is hij er nu aan toe? nog niks nieuws?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:05:20 #4
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108386986
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:03 schreef roos94 het volgende:
Niet sinds gisteren nee.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:09:47 #5
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_108387145
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:14 schreef L-E het volgende:
Gelijkheid bestaat niet. Dat vinden mensen moeilijk.
En terecht dat mensen het moeilijk vinden. Ik heb van Herman Pleij gehoord hoe dat ging, zijn onderhoud met Trix op een officiele aangelegenheid. Hij werd voorgesteld als hoogleraar Middeleeuwse Letterkunde, zijn vakgebied.

Eerste dat ze zei: "Oh nee he, onze kinderen en wij moeten niets van literatuur weten. Mijn moeder is nog eens in een roman van Couperus begonnen, maar ben blij dat wij ons er verre van houden."

Daar sta je dan, terwijl je ook nog gebriefd ben dat je niets mag zeggen vooraleer zij het woord tot je richt, en dat je haar ook nog met Majesteit moet aanspreken.

Heb sterk het idee in deze epische topicreeks dat de echte Oranje fans alles goed praten en de media, allerhande artsen, en mensen die niet Noord-Koreaans zijn in hun verdrietuitingen, aanvallen.

Ik vind het ook erg voor Friso, maar als na 3 maanden er geen vooruitgang is en er een vegetatieve toestand optreedt... na verloop van tijd (een paar jaar) krijg je orgaanfalen e.d. Lijdensweg voor de familie vooral.
pi_108387258
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:03 schreef roos94 het volgende:
Nieuws zal er niet zo snel meer komen lijkt me, behalve in het geval dat hij over gebracht wordt naar een kliniek, hij overlijdt of wanneer er over lange tijd heel misschien een wonder gebeurt (iets in de strekking als; hij kan reageren door af en toe met zijn ogen te knipperen).
pi_108387573
@MaLo, lapo vorig topic:
Meeleven met Friso. Hoe uit zich dat? Massaal online roepen: "oh wat erg!", bloemen brengen aan Mabel, je skivakantie annuleren?

Of je doet iets nuttigs, of bied steun ofzo. Dat gelul in de ruimte heeft echt niemand iets aan. En dat heet dan compassie :?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:23:32 #8
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108387657
E_M: waarom post je hier nog als het je zo weinig interesseert?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:26:27 #9
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108387750
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:21 schreef El_Matador het volgende:
@MaLo, lapo vorig topic:
Meeleven met Friso. Hoe uit zich dat? Massaal online roepen: "oh wat erg!", bloemen brengen aan Mabel, je skivakantie annuleren?

Of je doet iets nuttigs, of bied steun ofzo. Dat gelul in de ruimte heeft echt niemand iets aan. En dat heet dan compassie :?
Bij jou moet ook alles nut hebben he? Jij kijkt naar wat iemand gepresteerd heeft alvorens te beslissen of je het dan erg vindt, je kijkt naar hoeveel nut bepaalde reacties precies hebben..

Nou als je zo nodig nut moet hebben: Saamhorigheid is ook nut. Ik heb in dit topic al meerdere mensen ontmoet die me erg aardig lijken, puur door de gedeelde interesse in deze situatie.
pi_108387765
Zat even dit stuk uit de OP te lezen, over gevallen die bekend zijn waarbij mensen na jaren coma ontwaakten, zijn daar docu's of bepaalde sites waarin het leven erna beschreven staat te vinden online? Lijkt me wel interessant :o.
pi_108387766
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:23 schreef Catbert het volgende:
E_M: waarom post je hier nog als het je zo weinig interesseert?
Zie antwoord vorige topic.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_108387872
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:21 schreef El_Matador het volgende:
@MaLo, lapo vorig topic:

Moeten we dan massaal naar Huis ten Bosch om bloemen en een kaartje te brengen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108388001
Wat ik niet begrijp is dat er gezegd wordt, revalideren zal maanden zo niet jaren duren. Maar hoezo dan revalideren? Wanneer dan?
pi_108388014
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:29 schreef roos85 het volgende:

[..]

Moeten we dan massaal naar Huis ten Bosch om bloemen en een kaartje te brengen?
Je moet juist niets.

Ik vraag me oprecht af waar die gedeelde compassie vandaan komt. Strani is monarchist, bekende hij in een ander topic. Soit.

Maar als je het echt zo erg vindt, dan DOE je toch iets lijkt me.

zaterdag 25 februari 2012 @ 17:35:15 #15
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108388077
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:33 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je moet juist niets.

Ik vraag me oprecht af waar die gedeelde compassie vandaan komt. Strani is monarchist, bekende hij in een ander topic. Soit.

Ik ben monarchist ja, maar als dit een ander bekend (of voor mij bekend) iemand was overkomen dan had ik net zo gereageerd hoor.

Het verschil zit 'm voor mij vooral in de vraag hoe het koningshuis hier mee om gaat omdat ze in een veel moeilijkere situatie zitten dan de meeste anderen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:35:43 #16
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108388094
quote:
Zoals een kaartje sturen? Dat doen een hoop mensen. Maar je kunt er verder sowieso niks aan doen, er is geen enkele oplossing voor het probleem.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_108388112
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:26 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Zat even dit stuk uit de OP te lezen, over gevallen die bekend zijn waarbij mensen na jaren coma ontwaakten, zijn daar docu's of bepaalde sites waarin het leven erna beschreven staat te vinden online? Lijkt me wel interessant :o.
Ik las ergens dat die bewering bullshit is en dat een coma maximaal zes weken bedraagt
pi_108388161
quote:

[..]

Doe ik, ik jank al een week lang. Meer kan ik niet doen denk ik
pi_108388244
quote:

[..]

Je moet juist niets.
Er is niks verplicht inderdaad, iedereen gaat hier mee om op een manier die hij/zij prettig vindt.
quote:
Interessante vraag, bij heftige gebeurtenissen zie je wel vaker dat mensen elkaar op de een of andere manier opzoeken.
Mensen hebben blijkbaar toch de neiging om daar met elkaar over te praten.
quote:
Je geeft net aan niets moet, maar je verwacht wel dat mensen iets gaan doen..
Definieer eens dan wat wij dan zouden moeten doen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108388479
Ik heb een paar keer in mijn heel naaste omgeving dodelijke verkeersongelukken meegemaakt en dan weet je hoe het is, de dagen tussen ongeluk en crematie/begrafenis met zijn allen bij elkaar zitten, huilen, lachen, praten. En dan daarna als iedereen weer de draad op moet pakken en dat gaat allemaal met pieken en dalen en dat duurt echt jaren.

Als ik nu in de krant lees dat iemand dodelijk is verongelukt sta ik daar even bij stil, dan denk ik shit, wat die familie nu door moet, wat een kuttijd.

Twee weken geleden las ik ook van een Nederlandse man die op de piste dodelijk was getroffen door een lawine. Toen dacht ik dat ook, ook het naar Nederland halen van zo'n dode, dat is ook nog een heel gedoe.

Zo denk ik dat ook nu bij de familie en vrienden van Friso en vooral ook die Florian. Ook al is hij niet officieel dood, die gaan gewoon een klotetijd door. Dat is zo, daar sta ik even bij stil en vind ik zielig voor hen. Dat mag toch wel, meer hoef je er ook niet mee te doen.

En als je dat niet hebt, dan doe je dat gewoon niet.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:48:10 #21
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108388570
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb een paar keer in mijn heel naaste omgeving dodelijke verkeersongelukken meegemaakt en dan weet je hoe het is, de dagen tussen ongeluk en crematie/begrafenis met zijn allen bij elkaar zitten, huilen, lachen, praten. En dan daarna als iedereen weer de draad op moet pakken en dat gaat allemaal met pieken en dalen en dat duurt echt jaren.

Als ik nu in de krant lees dat iemand dodelijk is verongelukt sta ik daar even bij stil, dan denk ik shit, wat die familie nu door moet, wat een kuttijd.

Twee weken geleden las ik ook van een Nederlandse man die op de piste dodelijk was getroffen door een lawine. Toen dacht ik dat ook, ook het naar Nederland halen van zo'n dode, dat is ook nog een heel gedoe.

Zo denk ik dat ook nu bij de familie en vrienden van Friso en vooral ook die Florian. Ook al is hij niet officieel dood, die gaan gewoon een klotetijd door. Dat is zo, daar sta ik even bij stil en vind ik zielig voor hen. Dat mag toch wel, meer hoef je er ook niet mee te doen.

En als je dat niet hebt, dan doe je dat gewoon niet.
Mooi verwoord :)
pi_108388896
quote:
Veel Nederlanders willen graag hun medeleven betuigen aan prinses Mabel en haar dochters Luana en Zaria, Koningin Beatrix en de overige leden van de Koninklijke familie.

Het Koninklijk Huis heeft daarvoor een speciaal e-mailadres geopend: adhesie@dkh.nl

Medeleven betuigen kan ook via de RVD: rvd.pers.kh@minaz.nl

Ook is het mogelijk om gewone post te versturen om uw medeleven te betuigen. Dit kan naar: Paleis Noordeinde, postbus 30412, 2500 GK Den Haag.
Voor de geïnteresseerden
pi_108388948
quote:

Die gedeelde compassie heeft te maken met het feit dat de Oranjes voor verbondenheid zorgen in Nederland: dat delen wij, dat is ons Koningshuis, daarom dragen wij bij bepaalde feesten oranje mutsen en oranje pruiken die nergens op slaan, en daarom weten wij wie Friso is. Dat weet jij ook. Dat weet iedereen. En daarmee is Friso een spreekwoordelijke buurjongen. Je hoeft geen fan van het koningshuis te zijn om toch te snappen dat die familie een rol speelt in de identiteit van ons land, en dus raakt het elke Nederlander. (Of bijna elke Nederlander, maar ik denk dat tegenstanders van het koningshuis in dit geval ook nog wel meeleven, gewoon omdat Friso een aardige jongen leek die zich nou niet bepaald liet voorstaan op zijn afkomst, sterker, hij had weinig boodschap aan alle koekhapfestiviteiten).

quote:
Dat is echt heel kinderachtig.
Nadenken is goed genoeg :)
pi_108389022
Wat een onzin trouwens dat ze locked in syndroom noemen in dat artikeltje in de OP. Heeft natuurlijk niets met een verlaagd bewustzijn cq coma te maken, maar goed, staat wel interessant ofzo...
I feel kinda Locrian today
pi_108389057
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:59 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Die gedeelde compassie heeft te maken met het feit dat de Oranjes voor verbondenheid zorgen in Nederland: dat delen wij, dat is ons Koningshuis, daarom dragen wij bij bepaalde feesten oranje mutsen en oranje pruiken die nergens op slaan, en daarom weten wij wie Friso is. Dat weet jij ook. Dat weet iedereen. En daarmee is Friso een spreekwoordelijke buurjongen. Je hoeft geen fan van het koningshuis te zijn om toch te snappen dat die familie een rol speelt in de identiteit van ons land, en dus raakt het elke Nederlander. (Of bijna elke Nederlander, maar ik denk dat tegenstanders van het koningshuis in dit geval ook nog wel meeleven, gewoon omdat Friso een aardige jongen leek die zich nou niet bepaald liet voorstaan op zijn afkomst, sterker, hij had weinig boodschap aan alle koekhapfestiviteiten).
Dat vind ik dan weer onzin. Ik heb wel compassie, maar gewoon omdat ik het heel erg voor hen vind. Dat zou ik ook vinden als het iemand anders was. Ik heb helemaal niks met het koningshuis en draag geen oranje pruiken en mutsen en ik ben een Republikein. Maar het zijn volgens mij best aardige mensen die iets vreselijks doorstaan en dat vind ik wel erg.
pi_108389188
Die Beatrix krijgt het toch wel echt voor dr kiezen tijdens dit leven. Zo iemand valt nu niet bepaald te benijden. Een minder sterk iemand was hier al 10x aan onder door gegaan.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_108389312
Het heeft iets religieus, iets karma-achtigs.

Ik ben dol op de verbondenheid met Kdag, draag veel oranje en ben een trotse Nederlander. Maar een prins is voor mij niet extra bijzonder.

De zaak Friso is een medisch en ethisch (wordt het de eerste euthanasie op koninklijk terrein?) interessant vraagstuk. Maar verder niet voor mij.

pi_108389339
Interessanter lijkt het mij als ze eens gaan nadenken over hoe stamcellen een rol kunnen spelen in een eventueel herstel. Als we toch stigma's achter ons gaan laten, laat het dan stamcellen boven euthanasie wezen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:16:06 #29
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108389423
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:11 schreef El_Matador het volgende:

Ik ben dol op de verbondenheid met Kdag, draag veel oranje en ben een trotse Nederlander. Maar een prins is voor mij niet extra bijzonder.

De zaak Friso is een medisch en ethisch (wordt het de eerste euthanasie op koninklijk terrein?) interessant vraagstuk. Maar verder niet voor mij.
Dus als het om het koningshuis gaat is het vooral de lusten, niet de lasten? Als je zo principieel niks met het koningshuis hebt, zou het je sieren als je koninginnedag voortaan links laat liggen.
pi_108389509
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:16 schreef Strani het volgende:

[..]

Dus als het om het koningshuis gaat is het vooral de lusten, niet de lasten? Als je zo principieel niks met het koningshuis hebt, zou het je sieren als je koninginnedag voortaan links laat liggen.
Lusten, lasten? Sieren?

Wat zijn dat voor voorwaarden? Ik ben ook niet katholiek, vier wel carnaval. En nu?

Kdag symboliseert voor mij dat we met 16 miljoen zielen een goeie tijd kunnen hebben. Marokkanen die lekkere falafel verkopen, Surinamers die lekker meefeesten, ideaal.

Ik heb niks met het koningshuis, maar het is praktischer dan een republiek.

pi_108389544
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:12 schreef Pizzakoppo het volgende:
Interessanter lijkt het mij als ze eens gaan nadenken over hoe stamcellen een rol kunnen spelen in een eventueel herstel. Als we toch stigma's achter ons gaan laten, laat het dan stamcellen boven euthanasie wezen.
Ik heb 0 medische kennis maar kun je met stamcellen hersenen repareren?

Zoja, helemaal eens natuurlijk.

zaterdag 25 februari 2012 @ 18:21:54 #32
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108389558
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lusten, lasten? Sieren?

Wat zijn dat voor voorwaarden? Ik ben ook niet katholiek, vier wel carnaval. En nu?

Kdag symboliseert voor mij dat we met 16 miljoen zielen een goeie tijd kunnen hebben. Marokkanen die lekkere falafel verkopen, Surinamers die lekker meefeesten, ideaal.

Ik heb niks met het koningshuis, maar het is praktischer dan een republiek.
Dus saamhorigheid is mooi als het positief is? Als we met z'n allen feesten zonder (voor jou) duidelijke reden?

Maar saamhorigheid die voorkomt uit iets negatiefs zoals dit is vreemd en voer voor psychologen?
pi_108389655
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:21 schreef Strani het volgende:

[..]

Dus saamhorigheid is mooi als het positief is? Als we met z'n allen feesten zonder (voor jou) duidelijke reden?

Maar saamhorigheid die voorkomt uit iets negatiefs zoals dit is vreemd en voer voor psychologen?
Correct. Zo zie ik het inderdaad.

zaterdag 25 februari 2012 @ 18:30:50 #34
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108389800
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Correct. Zo zie ik het inderdaad.
Mooi, dan is dat duidelijk.
pi_108389820
Ik heb vele nieuws gevolgd rondom prins Johan Friso. Ik wens namens de familie V. de Koninklijke familie heel veel sterkte om het trieste nieuws te verwerken. Heel verschrikkelijk is dat wel voor hun.

Ik zelf heb vroeger te maken gehad met een zuurstofgebrek toen ik zelf een jaar was, en heb een motorische handicap daardoor gekregen. En zelfs ben ik ook al ernstig slechthorend, ook door de ziekte van mij. Ik heb zo iets meegemaakt, maar lag gelukkig niet in coma. Ik was wel bijna er aan gestorven! Ik weet dat zelfs ook voor mijn ouders heel aangrijpend was en wel heftig om zoiets mee te maken. Hierbij moet ik wel aan mijn vroegere ziekte denken toen ik vorige week vrijdag het nieuws hoorde.

Nu heb ik bepaalde bedenkingen over wat hier ook veel mensen ook domme of respectloze reacties hebben geleverd. Ik vind het wel erg dat sommige mensen geen respect voor de Koninklijke familie zoals bij Johan Friso hebben. Ze zijn ook normale mensen net als u en ik. Wat het ook voor andere mensen misschien het ook vervelend is dat zij hierdoor opnieuw geconfronteerd worden over zijn of haar eigen verleden, zodat zij of hij in een kritieke toestand in een ziekenhuis heeft gelegen. Echt vreselijk.

Ik heb zelf een neef in mijn familie die vroeger in een coma heeft gelegen vanwege een ernstig auto-ongeluk, die is helaas wel lichamelijk gehandicapt, maar goed afgekomen. Hij kan zelf een auto rijden en woont op zichzelf in zijn eigen huis. En werkt bij mijn broer in de zaak. Heel knap teruggekomen. Zijn artsen voorspelden hem een ernstig gehandicapte man die bijna helemaal niks meer kan! De artsen kunnen wel mis hebben met prognoses.

Ik begrijp ook dat sommige mensen wel in een wonder geloven voor Friso. Ja, dat kan altijd gebeuren, maar is altijd moeilijk voor te spellen. Dus ik geloof wel in een sprankje hoop voor Beatrix en haar familie dat het met Friso goed kan komen, maar realiteit zegt dat niet meer goed komt. Hoe het hard ook eigenlijk is.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:35:28 #36
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108389944
Mooie post Misterven1, dank daarvoor.
pi_108389986
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:11 schreef El_Matador het volgende:
...
Welnee, bij hele mensenmassa's wellen de waterlanders in hun ogen als ze kijken naar emotionele scenes in films. Of ze zitten stilletjes te snikken als Robert ten Brink mensen met hun ververwijderde vakantieliefde herenigt. Men laat ongegeneerd de tranen vloeien als een populair personage uit een of andere soap het leven laat. Een grafkist trekt volle stadions als Andre Hazes er in ligt opgebaard. Zo zitten mensen in elkaar.
pi_108390049
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:36 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Welnee, bij hele mensenmassa's wellen de waterlanders in hun ogen als ze kijken naar emotionele scenes in films. Of ze zitten stilletjes te snikken als Robert ten Brink mensen met hun ververwijderde vakantieliefde herenigt. Men laat ongegeneerd de tranen vloeien als een populair personage uit een of andere soap het leven laat. Een grafkist trekt volle stadions als Andre Hazes er in ligt opgebaard. Zo zitten mensen in elkaar.
Je kunt er je eigen emoties en verdriet door kwijt . Dan dient de rouw van de ander als vehikel.
pi_108390249
En moet je ook jezelf plaats geven, dat kost veel tijd! Het leven is voor iedereen niet altijd leuk, maar kent ook veel up en downs. Heel belangrijk dat de Koninklijke familie in alle rust moet krijgen om alles goed over te denken. Zo'n super moeilijke beslissing neem je niet zo maar om bijvoorbeeld een stekker uit te trekken van een beademingsapparaat. Hoe erg ik het vind voor Mabel en haar kinderen dat ze misschien straks zonder Friso verder moeten leven.
pi_108390361
Wat de afloop ook zal zijn, het is een flink verlies voor de familie.
Het financiele brein is uitgevallen.
pi_108390461
SandraReporter twitterde op zaterdag 25-02-2012 om 17:21:48 Prins Willem-Alexander en prinses Maximo wonen op dit moment de kerkdienst bij in Lech die aan Friso wordt gewijd. reageer retweet
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:53:09 #42
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108390493
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:52 schreef Jojoke het volgende:
SandraReporter twitterde op zaterdag 25-02-2012 om 17:21:48 Prins Willem-Alexander en prinses Maximo wonen op dit moment de kerkdienst bij in Lech die aan Friso wordt gewijd. reageer retweet
Maximo? Okay, dit wist ik niet van haar. Dit moet ik even verwerken :'(
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:54:54 #43
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_108390555
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat de afloop ook zal zijn, het is een flink verlies voor de familie.
Het financiele brein is uitgevallen.
Als WA staatshoofd wordt kan hij zijn eigen misschien aan Friso geven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:57:08 #44
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_108390620
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat er gezegd wordt, revalideren zal maanden zo niet jaren duren. Maar hoezo dan revalideren? Wanneer dan?
men verwacht dat hij zal bijkomen?
pi_108390635
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:54 schreef Rica het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn eigen wat? Ik vat hem niet :?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:04:14 #46
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108390886
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zijn eigen wat? Ik vat hem niet :?
Dat ie dan z'n eigen hoofd niet meer nodig heeft omdat hij dan al het staatshoofd is/heeft.

Denk ik hoor.
pi_108391043
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:57 schreef Marrije het volgende:

[..]

men verwacht dat hij zal bijkomen?
Je weet 't niet.
  Miss 200.000.000! zaterdag 25 februari 2012 @ 19:09:14 #48
367000 roos94
pi_108391091
Prinses maximo :Y) _O- _O- _O-
pi_108391268
Friso was de slimme uitvoering van zijn 1 jaar oudere broer, daar valt echt wel wat weg.
pi_108391290
En hij had een hele goeie baan bij Unreco in Engeland.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:16:48 #51
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_108391379
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:54 schreef Rica het volgende:

[..]

SPOILER
:')
We zullen zien, zei de blinde.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:17:52 #52
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_108391432
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik heb 0 medische kennis maar kun je met stamcellen hersenen repareren?

Dat kan en het heet 'Stem Cell Neurogenese". Er zijn veelbelovende ontwikkelingen hiermee op het gebied van Alzheimer en Parkinson's disease. Deze ontwikkeling staat echter nog in de kinderschoenen.

Lees hier meer: Neural Stem Cell Institute
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:18:09 #53
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_108391440
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:04 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat ie dan z'n eigen hoofd niet meer nodig heeft omdat hij dan al het staatshoofd is/heeft.

Denk ik hoor.
Ja als hij het staatshoofd(schap) krijgt heeft hij een reservehoofd.

Het garpje werkt niet helemaal. ;(
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:19:56 #54
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_108391520
quote:
Oostenrijkse kranten treuren om Friso
Redactie 25/02/12, 10:50

Het trieste nieuws over het ernstige hersenletsel van prins Friso stond zaterdag prominent in de Oostenrijkse kranten. 'Een zware slag voor de koninklijke familie', kopte de Tiroler Tageszeitung op de voorpagina.

De krant wijdde binnenin nog een hele pagina aan Friso, met een reportage uit Lech en een uitleg over hoe iemand in coma terechtkomt.

De populistische Kronen Zeitung, de grootste krant van Oostenrijk, plaatste op de voorpagina een grote foto van Friso en een kleine foto van een treurende prinses Mabel. 'De prins zal niet meer ontwaken', luidt de kop.

Volgens de krant kregen Nederlandse journalisten tranen in de ogen toen ze vrijdag in het ziekenhuis van Innsbruck hoorden dat Friso misschien nooit meer bij bewustzijn zal komen. Ook heeft de Kronen Zeitung een portret van Mabel, die op jonge leeftijd haar vader verloor.

In de toonaangevende Die Presse is het nieuws op pagina 11 beland, al is het wel meer dan een halve pagina. De koninklijke familie gaat volgens de krant 'door een dal van tranen'. Die Presse speculeerde dat de tragedie met Friso een troonswisseling wel eens zou kunnen bespoedigen
Bron: volkskrant.nl
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:20:17 #55
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_108391539
-knip-
pi_108391618
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:18 schreef Rica het volgende:

[..]

Zaphod Beeblebrox
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:24:51 #57
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108391738
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:18 schreef Rica het volgende:

[..]

Maakt niet uit hoor :*
pi_108391757
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:16 schreef Strani het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die er een takken hekel aan hebben, waaronder ik. Neemt niet weg dat ik het een treurige situatie vind
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:28:40 #59
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108391864
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:25 schreef Soury het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die er een takken hekel aan hebben, waaronder ik. Neemt niet weg dat ik het een treurige situatie vind
Dat is het 'm: Je kunt prima ergens niets mee hebben of er zelfs een tegenstander van zijn, en dan nog gevoel hebben voor het persoonlijke drama.

Behalve natuurlijk als een moorddadige dictator over een steen struikelt, dan vind ik het minder erg.
pi_108391921
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_108392155
Het is een persoonlijk drama voor die familie, toevallig hoort ie bij een bekende.
pi_108392165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:01 schreef starla het volgende:
Wat een onzin trouwens dat ze locked in syndroom noemen in dat artikeltje in de OP. Heeft natuurlijk niets met een verlaagd bewustzijn cq coma te maken, maar goed, staat wel interessant ofzo...
Wat voor opleiding heb jij gehad, dr.starla?
I´m back.
pi_108392192
quote:
Ja, dat wordt nu wel een puntje (zoals aangestipt in de Oostenrijkse krant): komt die troonswisseling nu eerder? En zo ja: wordt het dan een sobere aangelegenheid? Of bikkelt Beatrix door? Voor Alexander is dit ook niet het ideale moment om zijn stempel als koning te zetten.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat Beatrix de bijl erbij neer wil gooien, zogezegd, maar ja, dat kan nu eigenlijk niet. Dat is denk ik nog een - bijkomende, maar toch - consequentie van dit drama: die troonswisseling kan de eerstkomende twee, drie jaar niet in optimistisch licht worden gevierd. Ik had het idee dat het er wel aan zat te komen, de kroning van Alex.

Enfin, trieste toestand :{
pi_108392282
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat voor opleiding heb jij gehad, dr.starla?
Zij is in opleiding tot neuroloog
Shine bright like a diamond.
pi_108392444
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:39 schreef June. het volgende:

[..]

Zij is in opleiding tot neuroloog
Echt?
I´m back.
pi_108392678
WA is zijn broer kwijt, Beatrix haar zoon.
Friso gaan ze echt hard missen.
pi_108392788
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
WA is zijn broer kwijt, Beatrix haar zoon.
Friso gaan ze echt hard missen.
Wat ik begrepen heb is dat Friso ook zo'n beetje de financiële man was van de familie.
Gekke is eigenlijk dat ik hem nooit heb zien spreken oid. Beetje de sterke man op de achtergrond, denk ik.
I´m back.
pi_108392897
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Echt?
Ja
Shine bright like a diamond.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:56:37 #69
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108392911
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat ik begrepen heb is dat Friso ook zo'n beetje de financiële man was van de familie.
Gekke is eigenlijk dat ik hem nooit heb zien spreken oid. Beetje de sterke man op de achtergrond, denk ik.
Hij hield ook niet van publiciteit. Volgens mij doen ze dat trouwens geen van allen, maar Friso wist z'n privacy aardig te beschermen.
pi_108392941
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:56 schreef June. het volgende:

[..]

Ja
Ja, okee. Vind wel dat ze altijd heel resoluut post iig.
Ze is wel erg intelligent ook toch... daar zijn er ook niet zoveel van op FOK!, dus dat valt wel op...
I´m back.
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:04:22 #71
43556 miss_dynastie
pi_108393192
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:36 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, dat wordt nu wel een puntje (zoals aangestipt in de Oostenrijkse krant): komt die troonswisseling nu eerder? En zo ja: wordt het dan een sobere aangelegenheid? Of bikkelt Beatrix door? Voor Alexander is dit ook niet het ideale moment om zijn stempel als koning te zetten.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat Beatrix de bijl erbij neer wil gooien, zogezegd, maar ja, dat kan nu eigenlijk niet. Dat is denk ik nog een - bijkomende, maar toch - consequentie van dit drama: die troonswisseling kan de eerstkomende twee, drie jaar niet in optimistisch licht worden gevierd. Ik had het idee dat het er wel aan zat te komen, de kroning van Alex.

Enfin, trieste toestand :{
Ik heb heel sterk het gevoel dat het voor januari volgend jaar gepland was. Ik weet niet of Beatrix het kan, nog langer bikkelen....
pi_108393523
Ik denk dat er aanzienlijke kans is dat als Friso na de komende week nog in levensgevaar in het Oostenrijkse ziekenhuis ligt, dat Beatrix dan in Oostenrijk blijft met Mabel en dat ze tijdelijk haar 'Koninklijk Gezag' neerlegt. Prins Willem-Alexander wordt dan prins-regent. En is een wet die dit mogelijk maakt en het is eerder gebruikt toen Wilhelmina oververmoeid was en Juliana haar taken overnam als prinses-regentes.
pi_108393561
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:12 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat er aanzienlijke kans is dat als Friso na de komende week nog in levensgevaar in het Oostenrijkse ziekenhuis ligt, dat Beatrix dan in Oostenrijk blijft met Mabel en dat ze tijdelijk haar 'Koninklijk Gezag' neerlegt. Prins Willem-Alexander wordt dan prins-regent. En is een wet die dit mogelijk maakt en het is eerder gebruikt toen Wilhelmina oververmoeid was en Juliana haar taken overnam als prinses-regentes.
Oh dat is dus best interessant :o
Live from Chicago
Well behaved women rarely make history
Op dinsdag 29 oktober 2013 16:10 schreef _Ophelia_ het volgende:
PS de AKQSC-cliffhangerkoningin en ongekroond kampioene al dan niet verwacht goede aflopen. ;)
pi_108393606
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:56 schreef Strani het volgende:

[..]

Hij hield ook niet van publiciteit. Volgens mij doen ze dat trouwens geen van allen, maar Friso wist z'n privacy aardig te beschermen.
Denk dat het eerder andersom werkt. Als je niet interessant bent voor de pers komen ze je ook niet opzoeken.
pi_108393717
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:12 schreef Jojoke het volgende:
Dat is een intressante theorie kan plaatsvinden, dat zou best wel goed kunnen. Dan kan Beatrix een tijdje zonder haar verplichtingen even haar werk tijdelijk neerleggen, zodat zij vaak bij Friso kan zijn. Helaas moeten wij het wel afwachten wat de familie gaat beslissen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')