Als ik dat doe krijg ik een dreun dat ik het stuur niet goed vasthoud.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:29 schreef Pino112 het volgende:
Gefeliciteerd, en dat autorijden leer je wel.
Ik ben ook geslaagd terwijl het niet heel goed ging met oa kijken, maar ik rijd nu na een 1.5maand heel anders dan tijdens les. Lijkt me nog wel eens leuk om gewoon weer in de lesauto te rijden met de instructeur naast me
Dat, stuur moet je vasthouden met 2 handen en dan niet op standje "half 6"quote:Op maandag 5 maart 2012 11:37 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Als ik dat doe krijg ik een dreun dat ik het stuur niet goed vasthoud.
Toch gefeliciteerd Coca_Cola! En als ze je laten slagen, gaat dat rijden echt wel goed komen.
Je kunt zoiets bij de Anwb doen, zo'n rij asessement.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:29 schreef Pino112 het volgende:
Gefeliciteerd, en dat autorijden leer je wel.
Ik ben ook geslaagd terwijl het niet heel goed ging met oa kijken, maar ik rijd nu na een 1.5maand heel anders dan tijdens les. Lijkt me nog wel eens leuk om gewoon weer in de lesauto te rijden met de instructeur naast me
Oh ja, dat schakelen ook ja.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:23 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Dat, stuur moet je vasthouden met 2 handen en dan niet op standje "half 6".
En dat ik sneller moet doorschakelen.
Ditquote:Op maandag 5 maart 2012 12:23 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Dat, stuur moet je vasthouden met 2 handen en dan niet op standje "half 6".
Ja, datwerd door mijn instructeur aangegeven met actieve en passieve rijder. Passief is dat je achter zo'n vrachtauto blijft hangen, actief dat je er naast gaat staan. Met actief rijden laat je zien dat je beslissingenkunt nemen en dat is wat een examinator graag ziet.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:19 schreef Prequel het volgende:
Succes Mss!
Die laatste rijles (donderdag was dat..) ging echt zo verschrikkelijk slecht. Ik was gespannen, andere auto, andere instructeur .. Ik kijk niet goed (dat wist ik al.. sterker nog, dat weet ik al een paar lessen lang), hij vond ook dat: ik niet goed terugschakelde voor stoplichten (in de 1 pas als je helemaal stil staat, dat moet al eerder blijkbaar? ), te laat snelheid verander, geen initiatief toonde omdat ik het nogal kansloos vind om een auto voor je in te halen als je zelf een beetje (max ~5km/h) sneller rijdt, dat ik achter een vrachtwagen ging wachten bij een stoplicht (Wtf boeit mij dat nou dat ik 2seconden later wegrijd) En meer van dat soort dingen, ik vind 't zelf complete onzin.. en ga alleen nog echt serieus m'n best doen op dat kijkgedrag..
Wat was ik blij toen we bij de volgende waren, de auto stond recht, de motor sloeg af, en ik was blij dat ik achterin kon zitten. Deze week gewoon weer m'n 'eigen' instructeur en 'eigen' auto.
Ohja, ik heb m'n handen op kwart over 9, de eerste paar lessen nog braaf op 10 over 10, maar dat zit voor geen meter
quote:
Coca_Cola, je ziet er behoorlijk jong uit voor iemand die zijn rijbewijs heeft gehaaldquote:Op maandag 5 maart 2012 10:43 schreef Coca_Cola het volgende:
Vandaag geslaagd voor het rijbewijs. Het was mijn 2e praktijkexamen. Maar ondanks dat ik geslaagd ben bleef de rij-instructeur opmerkingen geven. Hij zei, "Je hebt geluk want je maakte een grote fout. Je stond namelijk stil voor het stoplicht op een groot kruis dat vrij moet worden gehouden voor fietsers en bromfietsers. En daarna sneed je de bocht af. En binnen de bebouwde kom reed je te langzaam. Maar je reed gelukkig wel goed door op de snelweg. Je hebt geluk dat je dezelfde examinator hebt gehad die je voor de eerste keer ook had. Want die zag verbetering in je rijden. Maar goed, blijf oefenen, ga veel autorijden want als je een paar weken niet gaat rijden dan zal je het waarschijnlijk niet meer zo goed kunnen." Ik had zoiets van, sure dude nu weet ik het wel zeker nooit gehoord van zenuwen?
Hmm, nou als een examinator dat graag ziet, moet ik er maar extra op letten.. Ook al blijf ik het onzin vindenquote:Op maandag 5 maart 2012 16:25 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ja, datwerd door mijn instructeur aangegeven met actieve en passieve rijder. Passief is dat je achter zo'n vrachtauto blijft hangen, actief dat je er naast gaat staan. Met actief rijden laat je zien dat je beslissingenkunt nemen en dat is wat een examinator graag ziet.
zou ik maar doen, t vergroot je kansen. zelfde op de snelweg, niet blijven hangen achter een vrachtwagen maar inhalen. Op zn minst kijken, als het dan niet kan ook prima, maar dan heb je alweer laten zien dat je de mogelijkheid wel hebt overwogen.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:59 schreef Prequel het volgende:
[..]
Hmm, nou als een examinator dat graag ziet, moet ik er maar extra op letten.. Ook al blijf ik het onzin vinden
Ohja, maar dat doe ik ook wel hoorquote:Op maandag 5 maart 2012 17:59 schreef Marrije het volgende:
[..]
zou ik maar doen, t vergroot je kansen. zelfde op de snelweg, niet blijven hangen achter een vrachtwagen maar inhalen. Op zn minst kijken, als het dan niet kan ook prima, maar dan heb je alweer laten zien dat je de mogelijkheid wel hebt overwogen.
Tijdens mn examen hing ik achter een sloom busje, maar ik moest er al snel weer af dus het was meteen inhalen na het invoegen of blijven hangen. Na t invoegen meteen gekeken of t kon, t kon niet, ook prima dan.
En dat actief rijden, initiatief nemen werkt door in alles. Als t regent niet denken ach ik kan het nog wel zien, hou je ramen goed schoon. Of je t nou kan zien of niet, gewoon die examinator laten zien dat je je ervan bewust bent.
Het gaat niet alleen om jou, ook om het verkeer om je heen. Als je bij een stoplicht of op de snelweg achter een vrachtwagen gaat hangen belemmer je de doorstroom. Ik had eerst hetzelfde, maar toen viel het kwartje en bedacht ik me dat ik ook de doorstroom tegen hieldquote:Op maandag 5 maart 2012 16:19 schreef Prequel het volgende:
Succes Mss!
Die laatste rijles (donderdag was dat..) ging echt zo verschrikkelijk slecht. Ik was gespannen, andere auto, andere instructeur .. Ik kijk niet goed (dat wist ik al.. sterker nog, dat weet ik al een paar lessen lang), hij vond ook dat: ik niet goed terugschakelde voor stoplichten (in de 1 pas als je helemaal stil staat, dat moet al eerder blijkbaar? ), te laat snelheid verander, geen initiatief toonde omdat ik het nogal kansloos vind om een auto voor je in te halen als je zelf een beetje (max ~5km/h) sneller rijdt, dat ik achter een vrachtwagen ging wachten bij een stoplicht (Wtf boeit mij dat nou dat ik 2seconden later wegrijd) En meer van dat soort dingen, ik vind 't zelf complete onzin.. en ga alleen nog echt serieus m'n best doen op dat kijkgedrag..
Wat was ik blij toen we bij de volgende waren, de auto stond recht, de motor sloeg af, en ik was blij dat ik achterin kon zitten. Deze week gewoon weer m'n 'eigen' instructeur en 'eigen' auto.
Ohja, ik heb m'n handen op kwart over 9, de eerste paar lessen nog braaf op 10 over 10, maar dat zit voor geen meter
Als ik er niet achter ga staan, staat er iemand anders wel achter.. Eigen schuld toch, als die vrachtwagen toch wat langzamer optrekt dan verwacht, dan haal ik later wel in. Dat asfalt ligt er trouwens niet voor niksquote:Op maandag 5 maart 2012 22:27 schreef JochemP het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om jou, ook om het verkeer om je heen. Als je bij een stoplicht of op de snelweg achter een vrachtwagen gaat hangen belemmer je de doorstroom. Ik had eerst hetzelfde, maar toen viel het kwartje en bedacht ik me dat ik ook de doorstroom tegen hield
Mwah dat is niet echt onzin hoor. Het belemmerd de doorstroom. Waarom láter die vrachtwagen inhalen als je er meteen naast kan staan en er voorbij kan omdat je veel sneller optrekt. Scheelt weer een inhaalactie dus maakt het geheel voor iedereen overzichtelijker.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:59 schreef Prequel het volgende:
[..]
Hmm, nou als een examinator dat graag ziet, moet ik er maar extra op letten.. Ook al blijf ik het onzin vinden
Ik haal vrachtwagens en anders sloom verkeer wel gewoon in. Maar hoezo belemmert het de doorstroom bij een stoplicht ? Als iemand anders of ik er achter zit maakt toch geen meter uit. Je optrekken wordt niet belemmerd, als je gewoon een paar seconden wacht kan je normaal optrekken.. De vrachtwagen belemmert de doorstroom en niet een personenwagen. xDquote:Op maandag 5 maart 2012 23:01 schreef H-D het volgende:
[..]
Mwah dat is niet echt onzin hoor. Het belemmerd de doorstroom. Waarom láter die vrachtwagen inhalen als je er meteen naast kan staan en er voorbij kan omdat je veel sneller optrekt. Scheelt weer een inhaalactie dus maakt het geheel voor iedereen overzichtelijker.
Zelfde is met die snelweg..als jij 5km harder rijdt dan je voorganger en er zo'n beetje achter zweeft maakt dat de situatie voor anderen onoverzichtelijk. Ik zou dan ook zoiets hebben van ' gaat ze er nou voorbij of blijft ze er achter...wat doet ze'? Je moet dan gewoon bam beslissen en inhalen.
Er wordt gewoon van je verlangt dat je doelbewust en trefzeker beslissingen neemt en optreedt. Dat maakt het voor je collega weggebruikers ook een stuk overzichtelijker en makkelijker om te anticiperen.
Als er toch ruimte naast de vrachtwagen is en jij staat er achter en niet er naast dan belemmerd dat toch de doorstroom ofniet? Doordat die vrachtwagen langzaam gaat ga jij ook traag. Dus de auto's achter je evt ook. Dit alles terwijl je gewoon al lang verder en voorbij de vrachtwagen had kunnen zijn. Overigens zeg je zelf al waarom je optrekken belemmerd wordt. Je moet een paar seconden wachten. Als je er naast stond hoefde dat niet.quote:Op maandag 5 maart 2012 23:08 schreef Prequel het volgende:
[..]
Ja, met inhalen wel. Hoezo belemmert het de doorstroom? Als iemand anders of ik er achter zit maakt toch geen meter uit. Je optrekken wordt niet belemmerd, als je gewoon een paar seconden wacht kan je normaal optrekken.. De vrachtwagen belemmert de doorstroom en niet een personenwagen. xD
Ik ga het deze week vragen, als ik nog een rijles kan regelen.. wordt vast leuk
En ja sorry, jullie proberen een heel eigenwijs en koppig persoon om te praten (ook al lukt t jullie best aardig, ik ben nog niet 100% om)
Ja true; het is maar een rondje door Utrecht rijden. Bluh, smalle straatjes waar ik te langzaam ga enzulks. Oh man.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
Gewoon blijven ademen! 't Valt allemaal wel mee, zolang je maar gewoon je ding doet en niet het stuur los laat zodra het moeilijk wordt.
Ik vermoed dat het CBR ook heel kritisch naar je gaat kijken als je je altijd achter vrachtwagens opstelt en/of heel weinig inhaald. Misschien laten ze je er zelfs wel op zakken.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 06:10 schreef Marrije het volgende:
Grappig, ik zat er netaan te denken, zeg maar niet hardop dat je het onzin vindt want dat laat zien dat je het punt doorstroming niet hebt begrepen en daarmee minder verkeersinzicht. Maar jullie waren alweer verder
Prequel, ik probeer je niet om te praten, ik probeer je iets te laten zien, zodat je meer kans van slagen hebt![]()
Iemand hierboven zei het al, en hetzelfde had ik, duurde bij mij ook even eer ik dat inzicht had.
Dat bedoel ik dus. Per se moeten inhalen. Ik haal een vrachtwagen heus wel in, ik rijd meestal zelfs te hard.. Daarom zeg ik ook: als examinatoren het graag willen zien; mij best. Maar als ik ooit zelf ga rijden, lig ik er niet wakker van als ik achter een vrachtwagen terecht kom bij een stoplicht.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:47 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het CBR ook heel kritisch naar je gaat kijken als je je altijd achter vrachtwagens opstelt en/of heel weinig inhaald. Misschien laten ze je er zelfs wel op zakken.
haha, doet me denken aan m'n zus. die reed alleen onder bepaalde omstandighedenquote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:04 schreef Marrije het volgende:
Zonet voor het eerst alleen gereden![]()
![]()
Ik moet zsm oefenen met parkeren want net zo lang zoeken tot je een makkelijke parkeerplek hebt is irritant.
Dat is natuurlijk ook echt onacceptabel. Je betaalt voor lessen van 50min (is al een verkapte afzetterij), dus heb je recht op 50min les. Als mijn instructeur de les moest onderbreken of iets eerder stoppen, dan schreef hij dat op en haalden we dat later in.quote:Ik was het ondertussen ook wel beu dat in die 50 lesminuten ik hooguit maar een minuut of 20-30 daadwerkelijk aan het rijden was. Iedere rijles moesten we steeds terugrijden naar de rijschool, omdat mijn instructeur weer eens moest zeiken of koffie gaan halen. Dan sta je toch al gauw 15 minuten stil... En elke keer komt ie een minuut of 2-3 te laat aan voor mijn deur en staan we 2-3 minuten te vroeg voor de deur bij de andere leerling. Ik heb zelfs een keer moeten stoppen, omdat ie sigaretten moest halen.
Nee, jij niet, maar stel je eens voor dat er naast die vrachtwagen nog een strook voor rechtsaf ligt. Jij moet rechtsaf, er staat niemand voor rechtaf, maar doordat iedereen achter die vrachtwagen blijft staan, kan jij niet rechtsaf gaan en belemmer je zo de rest van het verkeer, immers, de file wordt weer langer waardoor er volgende kruispunten vast kunnen lopen. Vergelijk het met een buffer die ze bij files gebruiken, extra stroken. De capaciteit van het knelpunt blijft gelijk,maar door het in de breedte te doen in plaats van de lengte, kan je andere kruispunten vrijhouden.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 11:34 schreef Prequel het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Per se moeten inhalen. Ik haal een vrachtwagen heus wel in, ik rijd meestal zelfs te hard.. Daarom zeg ik ook: als examinatoren het graag willen zien; mij best. Maar als ik ooit zelf ga rijden, lig ik er niet wakker van als ik achter een vrachtwagen terecht kom bij een stoplicht.
GESLAAAAAGGDD!!!quote:Op maandag 5 maart 2012 17:44 schreef LeNick het volgende:
Morgen eerste keer examen. Wel TTT gehad. Zie het somber in vanwege m'n kijkgedrag, als ik het zelf niet nodig vind kijk ik niet, echt een discipline probleem.. plus dat ik nu al 2 weken niet gereden heb ivm mijn vakantie maar wilde zelf per se gelijk erna examenstraks wel nog 2 uur les en morgen dan ook nog eentje..
Als de ene baan vol is ga je automatisch naar de andere. Ik snap wel dat het verdeeld moet worden, alleen het probleem dat ik 1x achter een vrachtwagen stop bij een freaking stoplicht, en dat het zķ fout is. Als ik er niet ga staan, gaat er iemand anders staan. Als ik wel naast de vrachtwagen ga staan, gaan anderen er achter als het er naast vol is Dus in feite belemmert het de doorstroming helemaal niet. Is het naast de vrachtwagen vol, gaat de rest er wel achter. Als je begint met achter de vrachtwagen, gaan de andere auto's er wel naast.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, jij niet, maar stel je eens voor dat er naast die vrachtwagen nog een strook voor rechtsaf ligt. Jij moet rechtsaf, er staat niemand voor rechtaf, maar doordat iedereen achter die vrachtwagen blijft staan, kan jij niet rechtsaf gaan en belemmer je zo de rest van het verkeer, immers, de file wordt weer langer waardoor er volgende kruispunten vast kunnen lopen. Vergelijk het met een buffer die ze bij files gebruiken, extra stroken. De capaciteit van het knelpunt blijft gelijk,maar door het in de breedte te doen in plaats van de lengte, kan je andere kruispunten vrijhouden.
Wat Pizza_Boom zegt over die filevorming idd. Dat is zoo irritant als dat gebeurd omdat mensen zich debiel opstellen. Verder vind ik het gewoon logisch dat je moet inhalen van het cbr. Het komt gewoon enorm angstig/besluiteloos over als je het niet doet. Het getuigt ook van verkeersinzicht als je dat soort situaties ( vrachtwagen bij stoplicht, verkeer dat langzamer rijdt dan jij) snel signaleert anticipeert en oplost.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:09 schreef Prequel het volgende:
[..]
Als de ene baan vol is ga je automatisch naar de andere. Ik snap wel dat het verdeeld moet worden, alleen het probleem dat ik 1x achter een vrachtwagen stop bij een freaking stoplicht, en dat het zķ fout is. Als ik er niet ga staan, gaat er iemand anders staan. Als ik wel naast de vrachtwagen ga staan, gaan anderen er achter als het er naast vol is Dus in feite belemmert het de doorstroming helemaal niet. Is het naast de vrachtwagen vol, gaat de rest er wel achter. Als je begint met achter de vrachtwagen, gaan de andere auto's er wel naast.
Morgen rijles terwijl ik ziek aan het worden ben. Nou ja, zal wel goed komen
Welke rijschool heb je uiteindelijk gekozen?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 14:47 schreef das_phantom het volgende:
[..]
haha, doet me denken aan m'n zus. die reed alleen onder bepaalde omstandigheden.
hier weer een les of wat gehad. vorige keer reed ik te snel nu weer te langzaam, het is ook altijd wat!
ook wat rode stoplichten gemist, maar daar lig ik niet wakker van omdat dat vaak niet gebeurt.
Ben wel blij dat ik nu in een drukke stad rijd, dat stoppen en weer starten krijg ik nu veel oefening in.
Succes iedereen die deze week op moet!
Overigens vind ik het nog veel irritanter als er welgeteld 2 of 3 autos voor een stoplicht staan, waarvan 1 links zodat jij vol in de ankers kan als je komt aanzeilen en het groen wordt. Bij vrachtwagens okee, maar als er een BMW rechts staat, dat er dan een Hyundai Atos ofzo links staatquote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:39 schreef H-D het volgende:
[..]
Wat Pizza_Boom zegt over die filevorming idd. Dat is zoo irritant als dat gebeurd omdat mensen zich debiel opstellen. Verder vind ik het gewoon logisch dat je moet inhalen van het cbr. Het komt gewoon enorm angstig/besluiteloos over als je het niet doet. Het getuigt ook van verkeersinzicht als je dat soort situaties ( vrachtwagen bij stoplicht, verkeer dat langzamer rijdt dan jij) snel signaleert anticipeert en oplost.
Dāarom is het zo fout.
Hha en dan heeeeel langzaam optrekt..op de linkerbaan '). Primaa als je je op de linkerbaan opstelt maar hou je dan ook aan de linkerbaan-mores.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overigens vind ik het nog veel irritanter als er welgeteld 2 of 3 autos voor een stoplicht staan, waarvan 1 links zodat jij vol in de ankers kan als je komt aanzeilen en het groen wordt. Bij vrachtwagens okee, maar als er een BMW rechts staat, dat er dan een Hyundai Atos ofzo links staat![]()
Meer niks idd.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:18 schreef LeNick het volgende:
Trouwens, die medische lijst die je moest ondertekenen, die moest ik daar ondertekenen, maar hij deed er verder niks mee zover ik zag?
Morgen naar gemeentehuis toch alleen pasfoto en ID kaart?
Doe spoed aanvraag dan :pquote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:59 schreef LeNick het volgende:
het zal wel never nooit ambtenaren kennende, maar ik hoop echt dat ik hem vrijdag al heb als ik hem morgenochtend bestel
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:53 schreef LeNick het volgende:
[..]
GESLAAAAAGGDD!!!![]()
![]()
![]()
Het was echt easy.. Alles ging lekker, niets zat tegenTijdens de lessen keek ik altijd maar magertjes, tijdens examen wist ik waar t om ging en keek ik echt overal heen
Heb geen grote foute gemaakt, ik vroeg later nog of die nog andere kleine kritiekpuntjes had en het enige was om alles nog te perfectioneren!
Morgen rijbewijs aanvragen!(overigens raad ik iedereen die TTT wel aan, ikzelf vond het voor, tijdens en na de TTT ook grote onzin, maar ik was zelfs zenuwachtiger voor de TTT als voor het examen
het helpt dus echt, zeker als je vrijstelling krijgt zoals ik!)
Ton van Spanje, dacht dat die alleen in Leeuwarden (en omgeving natuurlijk) rijdt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 14:21 schreef Kwinsie het volgende:
Aan het lessen bij Ton Van Spanje in Drachten (automaat). Inmiddels (nog) maar 7 lessen gehad en doe twee x 60 minuten per week, dus ik hoop dat ik in mei ~ juli kan afrijden :-)
Indicatie was dat ik 35 lessen nodig zou hebben, maar heb het gevoel dat alles goed gaat en de instructrice ook, dus hopelijk kom ik eronder te zitten. :-)
Volgens mij zeggen ze altijd dat je nog meer vooruit moet kijken xDquote:Op woensdag 7 maart 2012 20:27 schreef Prequel het volgende:
[..]
Ton van Spanje, dacht dat die alleen in Leeuwarden (en omgeving natuurlijk) rijdt.![]()
Rijles terwijl ik ziek ben.. ging best wel erg goed.Ikke moet gewoon nog meer vooruit kijken..
Mwah, ze rijden ook in Drachten vast nu. Maar ze hebben volgens mij weinig mensen in Drachten, zie hen nooit hier rijden. Alleen mezelf.quote:Op woensdag 7 maart 2012 20:27 schreef Prequel het volgende:
[..]
Ton van Spanje, dacht dat die alleen in Leeuwarden (en omgeving natuurlijk) rijdt.![]()
Rijles terwijl ik ziek ben.. ging best wel erg goed.Ikke moet gewoon nog meer vooruit kijken..
Soms gaat het stoplicht al vrij snel weer op groen en zijn er niet zoveel anderen. . .quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:09 schreef Prequel het volgende:
[..]
Als de ene baan vol is ga je automatisch naar de andere. Ik snap wel dat het verdeeld moet worden, alleen het probleem dat ik 1x achter een vrachtwagen stop bij een freaking stoplicht, en dat het zķ fout is. Als ik er niet ga staan, gaat er iemand anders staan. Als ik wel naast de vrachtwagen ga staan, gaan anderen er achter als het er naast vol is Dus in feite belemmert het de doorstroming helemaal niet. Is het naast de vrachtwagen vol, gaat de rest er wel achter. Als je begint met achter de vrachtwagen, gaan de andere auto's er wel naast.
Morgen rijles terwijl ik ziek aan het worden ben. Nou ja, zal wel goed komen
Lol dat is wel weer iets waar je niks tegenin kan brengen xDquote:Op donderdag 8 maart 2012 10:33 schreef Marrije het volgende:
[..]
Soms gaat het stoplicht al vrij snel weer op groen en zijn er niet zoveel anderen. . .
Maar over anderen gesproken: die hebben hun rijbewijs al (zou mijn instructeur hebben gezegd), jij nog niet dus laat jij nou maar zien dat je het begrijpt![]()
Lenick, gefeliciteerd! Morgen heb je m?
Das phantom, onder bepaalde omstandigheden, haha, ja nog even wel. Alleen in het donker rijden heb ik ook nog niet gedaan. Lessen in een drukke stad is erg leerzaam, vond ik ook van de schilderswijk in den haag, waar iedereen zijn eigen regels hanteert en je vooral moet anticiperen op de fouten van een ander.
De mijne zegt: 'het is logisch dat ik beter rijd, maar ik heb daar ook 20 jaar langer over gedaan.' xDquote:Op donderdag 8 maart 2012 11:03 schreef H-D het volgende:
[..]
Lol dat is wel weer iets waar je niks tegenin kan brengen xD
Overigens is dat inhalen/opstellen enzo ook een kwestie van ervaring denk ik. In het begin vond ik het ook vaak nutteloos om altijd meteen in te halen of zsm vrachtwagens/langzaam verkeer voorbij en je zo ook op te stellen. Maar als je meer gaat rijden en meer km's op je naam hebt staan ga je ook meer waarde hechten aan vlot doorrijden denk ik. En heb je meer inzicht uiteraard.
Tja..toch het verkeerde moment ofzo? Klinkt dan toch als een verkeersinzichtkwestiequote:Op donderdag 8 maart 2012 17:10 schreef Prequel het volgende:
[..]
De mijne zegt: 'het is logisch dat ik beter rijd, maar ik heb daar ook 20 jaar langer over gedaan.' xD
Ik probeerde gister ook in te halen omdat er 2 rijstroken voor rechtdoor waren.. was het niet nodig omdat ik er best wel ver er achter reed. Is wel vaker zo, probeer ik eens een keer iets goeds te doen, slaat t nergens op.
Zoiets. Snelheid inschatten van anderen vind ik nog steeds best wel moeilijk..quote:Op donderdag 8 maart 2012 17:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Tja..toch het verkeerde moment ofzo? Klinkt dan toch als een verkeersinzichtkwestie
Op de snelweg bedoel je?quote:Op donderdag 8 maart 2012 17:19 schreef Prequel het volgende:
[..]
Zoiets. Snelheid inschatten van anderen vind ik nog steeds best wel moeilijk..
Moet je eens doen. Wel handig om beetje snelweg routine te krijgen. Anders word je er misschien nog keer bang/onzeker voor ofzoquote:Op donderdag 8 maart 2012 18:29 schreef Marrije het volgende:
Dat is ook iets wat ik lastig vind hoor: op de snelweg snelheid inschatten. Met veel spiegelen kom je ver maar duurt wel langer. Maar ook dat zal een kwestie van ervaring zijn. Ik heb nog niet weer op de snelweg gereden sinds ik mijn rijbewijs heb.
Toch maar in het weekend danquote:Op donderdag 8 maart 2012 18:46 schreef Marrije het volgende:
Is ook zo hoor HD, maar ik wil dat niet alleen doen en mijn man is van vroeg tot laat druk met zijn werk, dus dan vind ik het zo'n stom iets om in het weekend te doen. Maar het zou wel moeten
Ik vind dat met 90 op de middelste rijbaan rijden terwijl de rechterrijbaan leeg is toch wel een van de grootste ergernissen in het verkeer.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
Wat ik op snelwegen vooral merk is dat de helft van Nederland niet kan rijden. Invoegen met 60 (waar je achter zit, dus jij moet meedoen met gevaar op de weg zijn), met 90 op de middelste baan blijven rijden naast een compleet lege rechterbaan. En laatst had ik deze situatie:
Auto 1: Wordt op de middelste rijbaan gesneden door een vrachtwagen, moet hierdoor naar links. Blijft vervolgens op de meest linkse baan nog geen 100 rijden (max snelheid=120).
Auto 2: Ben ik, ik ga er rustig achter op de linkerrijbaan, want ik wil best wat harder dan 95. Wacht af tot auto 1 de vrachtwagen heeft ingehaald (wat niet snel gaat, want ze rijden ongeveer even hard.)
Auto 3: Komt met grote snelheid achterop Auto 2 (ik dus) aanrijden en besluit wat af te remmen als hij zowat in de bumper zit. Wel blijven duwen natuurlijk.
Auto 4: Besluit het rijtje auto 1 t/m 3 dan maar rechts in te halen, wat niet lukt omdat er een andere auto op die rijstrook rijdt. Remt daarom op het laatste moment af omdat hij toch echt niet voor auto 2 langs kan.
Ik ben dan blij dat ik toch vrij veel op de snelweg zit en me dus niet gek laat maken.
Ja klopt dat is irritant. Maar dan moet je snel een keuze maken; of snelheid terug zakken en erachter of terug naar de 3/4 (of kickdown ofzo als je aut. rijdt) en er toch nog voor.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:09 schreef Marrije het volgende:
Gefeliciteerd Barbapapamama![]()
Balen Crientj![]()
Die ingreep was aan het einde van de invoegstrook?
Balen is dat ook als die andere auto je dan niet helpt he. Ik raakte daar op een gegeven moment ook wel gewend aan, dat anderen je helpen en je de ruimte geven en hun snelheid aanpassen, maar als ze dat dan een keer niet doen dan wordt het lastig.
Ja ik weet. Heb het zelf ook een keer gehad dat ik aan het einde belandde(was eerste keer dat ik echt sochtends in spits moest rijden, allemaal forensen in mooie leaseauto's(en nee ik zeg niet dat die allemaal aso rijdenquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:21 schreef Marrije het volgende:
Is ook zo en als je aan het einde van de invoegstrook belandt dan was het zo aardig geweest van die ander als die jou er langs had gelaten. Maar daar mag je niet op rekenen, helemaal waar, zaak is om daar niet te belanden. Maar ja, toch flauw als je dan niet geholpen wordt. Maar je hebt gelijk hoor en je kunt het de ander ook niet echt verwijten, maar toch
Ik was de eerste keer ook gezakt op het invoegenquote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:42 schreef Crientj het volgende:
enn.. gezakt. Snelheid van een auto verkeerd ingeschat, en toen was ineens mn invoegstrook op. Ik in paniek, ingreep, en dat was t. Einde verhaal.
Ja, was idd aan het einde van de invoegstrook. Ik dacht echt dat ik voldoende ruimte had om in te voegen, maar ik had volgens mn instructeur mijn snelheidsmeter in de gaten moeten houden ipv teveel(!) kijken naar die andere auto. Kan kloppen; wist niet hoe hard ik reed, alleen dat de auto veel lawaai maakttequote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:09 schreef Marrije het volgende:
Gefeliciteerd Barbapapamama![]()
Balen Crientj![]()
Die ingreep was aan het einde van de invoegstrook?
Balen is dat ook als die andere auto je dan niet helpt he. Ik raakte daar op een gegeven moment ook wel gewend aan, dat anderen je helpen en je de ruimte geven en hun snelheid aanpassen, maar als ze dat dan een keer niet doen dan wordt het lastig.
Het is even wennen, benzine is wat minder vergeeflijk, dus bereid je erop voor dat je de auto laat uitdonderen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:04 schreef zponz het volgende:
Ik krijg aangeleerd om in zijn 3 naar 80 te gaan, schakelen naar zn 4 en dan pas invoegen. Moet natuurlijk geen file of iets dergelijks staan. Betekent wel dat je hard moet doortrappen op de oprit (liefst al voordat de blokmarkeringen beginnen al in zn 4 zitten).
Is de switch van diesel-lesauto naar benzine-auto goed te doen? Ik heb gehoord dat het wel iets anders is qua gas geven en koppeling op laten komen...
Hallo buurvrouw bij john carterquote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:12 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Het is even wennen, benzine is wat minder vergeeflijk, dus bereid je erop voor dat je de auto laat uitdonderen.
Als een eckte Fokker.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:12 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hallo buurvrouw bij john carter
(Niet op de avond durven aanspreken maar wel op fok.. Ik weet het... Maar dat mag want Fokker.. toch? )
quote:
Ik ben bekend.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]![]()
Ik vond je username zo bekend in de oren klinken maar ik kon die link ook niet helemaal leggen in de bios... Dus...
alsof je bij het rijden in kleine auto's wel gevoel krijgt om met grote auto's te rijden. kwestie van vijf minuutjes heel erg wennen, daarna nog even extra opletten en na een tijdje gaat het als vanzelf.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 23:04 schreef Coca_Cola het volgende:
Een paar tips voor wanneer je pas je rijbewijs hebt gehaald.
Wanneer je daarna meteen in een automaat gaat rijden, houdt rekening ermee dat de motor anders reageert dan bij een schakelauto.
Als je tevens les hebt gehad in een redelijk kleine lesauto en dan opeens in een stuk grotere auto gaat rijden, dat kan nog wel eens onhandig aanvoelen want je hebt het gevoel van de grootte van de auto niet.
Zelf geef ik de voorkeur er aan om dan ook eerst een redelijk kleine schakelauto te nemen. Dus zoiets als een Suzuki Swift, Fiat 500, Ford Ka, Volkswagen Polo/Golf of een Mitshubishi Colt.
Ik heb zelf in de Nissan Note met automaat van mijn ouders gereden en dat is een stuk grotere auto vergeleken met de VW Polo waar ik les in heb gehad. Daarnaast reageert de motor echt anders dan bij een schakelauto. Oh ja, en mijn ouders hadden ook nog commentaar op hoe ik reed. Het is te merken dat het 30 jaar geleden anders werd aangeleerd dan hoe het nu wordt gedaan.
Wat bedoel je precies met dat de motor anders reageert? Doel je dan op het vermogensverlies dat je soms bij een automaat hebt? Denk niet dat heel veel mensen dat meteen merken als ze voor het eerst gaan rijden. En veel is ook gewoon afhankelijk aan de bak die erin ligt. En de auto/motor.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 23:04 schreef Coca_Cola het volgende:
Een paar tips voor wanneer je pas je rijbewijs hebt gehaald.
Wanneer je daarna meteen in een automaat gaat rijden, houdt rekening ermee dat de motor anders reageert dan bij een schakelauto.
Als je tevens les hebt gehad in een redelijk kleine lesauto en dan opeens in een stuk grotere auto gaat rijden, dat kan nog wel eens onhandig aanvoelen want je hebt het gevoel van de grootte van de auto niet.
Zelf geef ik de voorkeur er aan om dan ook eerst een redelijk kleine schakelauto te nemen. Dus zoiets als een Suzuki Swift, Fiat 500, Ford Ka, Volkswagen Polo/Golf of een Mitshubishi Colt.
Ik heb zelf in de Nissan Note met automaat van mijn ouders gereden en dat is een stuk grotere auto vergeleken met de VW Polo waar ik les in heb gehad. Daarnaast reageert de motor echt anders dan bij een schakelauto. Oh ja, en mijn ouders hadden ook nog commentaar op hoe ik reed. Het is te merken dat het 30 jaar geleden anders werd aangeleerd dan hoe het nu wordt gedaan.
Ik was op een of andere manier niet zenuwachtig vooraf, heb ook de avond ervoor allemaal dingen gedaan waardoor ik er niet aan dacht dat ik sochtends moet rijden, en heb wel 3 keer zoveel spiegels gekeken dan eigenlijk nodig was. In principe stelt het niks voor, het is maar een half uurtje rijden.quote:Op zondag 11 maart 2012 14:48 schreef Warsaw het volgende:
Morgen voor de tweede keer afrijden! Eerste keer ging wel goed, maar had een zeiksnor als examinator en waren paar dingetjes die wellicht beter konden. Iemand nog tips? Zijn ze de tweede keer soepeler? Vorige keer op vrijdag, nu op maandag, maakt dat uit?
Een automaat remt veel minder af op de motor dan een schakelauto. Hierdoor remde ik vaker best laat of te vroeg want het remmen met het rempedaal gaat ook nog eens een stuk sneller dan bij een schakelauto.quote:Op zondag 11 maart 2012 14:57 schreef H-D het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met dat de motor anders reageert? Doel je dan op het vermogensverlies dat je soms bij een automaat hebt? Denk niet dat heel veel mensen dat meteen merken als ze voor het eerst gaan rijden. En veel is ook gewoon afhankelijk aan de bak die erin ligt. En de auto/motor.
En als je meteen in een grote auto gaat rijden went het ook gewoon snel. Even paar km wennen aan het formaat. Even wennen met parkeren en dan heb je het wel. Evt. kunnen je ouders daar ook gewoon mee helpen als het bijvoorbeeld hun auto is.
Gewoon kijken naar het slagingspercentage. Rijschoolgegeven.nlquote:Op zondag 11 maart 2012 19:49 schreef KNAK het volgende:
Ik ga morgen mijn eerste stap zetten en me ergens aanmelden bij een rijschool. Na wat Google gebruikt te hebben veel gevonden, maar toch hier ook even vragen...
Ergens een site waar goede reviews staan van rijscholen van gemeente zodat ik mijn keuze via deze weg kan maken welke rijschool te kiezen?
Als je in een schakelauto niet terug schakelt en gewoon in de hoogst mogelijke versnelling laat uitrollen is er weinig verschil hoor? Over dat rempedaal, dat heeft echt niks met automaat of handbak te maken. Elke auto heeft gewoon een ander remkarakter. Dus een Note remt anders dan een Polo. Maar dat ligt niet aan handbak of automaat.quote:Op zondag 11 maart 2012 16:47 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Een automaat remt veel minder af op de motor dan een schakelauto. Hierdoor remde ik vaker best laat of te vroeg want het remmen met het rempedaal gaat ook nog eens een stuk sneller dan bij een schakelauto.
Niet echt het enige waar je naar moet kijken hoor, een rijschool in het dorp waar mn moeder woont heeft een leuk slagingspercentage, maar laat mensen dan ook heeeel lang door rijden voor ze eens examen mogen doen. Er zijn meer scholen die het zo aanpakken, alleen maar om een hoog slagingspercentage te hebbenquote:Op zondag 11 maart 2012 20:39 schreef Repeating het volgende:
[..]
Gewoon kijken naar het slagingspercentage. Rijschoolgegeven.nl
Hangt een beetje van je regio af geloof ik.quote:Op zondag 11 maart 2012 21:54 schreef KNAK het volgende:
Wat voor extremen zijn er? Wat is nou per les heel goedkoop, wat is te duur wat prijzen betreft? (ben nog niet echt op de hoogte :p )
Wat IJs zegt inderdaad, hangt van de regio af.. Ik rijd in de stad Groningen en betaal ¤36 voor een uur,maar dat is wel vrij goedkoop hier, volgens mij is 40-42 euro per les gemiddeld. Ook nog iets om even op te letten, hoe lang een lesuur duurt. Een uur voor 40 euro is goedkoper dan 50 minuten voor ¤37.50quote:Op zondag 11 maart 2012 21:54 schreef KNAK het volgende:
Wat voor extremen zijn er? Wat is nou per les heel goedkoop, wat is te duur wat prijzen betreft? (ben nog niet echt op de hoogte :p )
Bij mij ging m'n instructeur mee en die heeft de hele tijd met de examinator gebabbeld.quote:Op zondag 11 maart 2012 22:24 schreef Warsaw het volgende:
Iemand nog een goed onderwerp waar ik met een examinator over kan lullen? Vragen of die vrouw of kindereen heeft ofzo?
Of over zn werk hoelang ie het al doet enzo,..of ie eerst iets anders deed etcquote:Op zondag 11 maart 2012 22:24 schreef Warsaw het volgende:
Iemand nog een goed onderwerp waar ik met een examinator over kan lullen? Vragen of die vrouw of kindereen heeft ofzo?
Heb dit ook een beetje, gelest in een volkswagen polo en nu met een volvo stationwagen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 23:04 schreef Coca_Cola het volgende:
Een paar tips voor wanneer je pas je rijbewijs hebt gehaald.
Wanneer je daarna meteen in een automaat gaat rijden, houdt rekening ermee dat de motor anders reageert dan bij een schakelauto.
Als je tevens les hebt gehad in een redelijk kleine lesauto en dan opeens in een stuk grotere auto gaat rijden, dat kan nog wel eens onhandig aanvoelen want je hebt het gevoel van de grootte van de auto niet.
Zelf geef ik de voorkeur er aan om dan ook eerst een redelijk kleine schakelauto te nemen. Dus zoiets als een Suzuki Swift, Fiat 500, Ford Ka, Volkswagen Polo/Golf of een Mitshubishi Colt.
Ik heb zelf in de Nissan Note met automaat van mijn ouders gereden en dat is een stuk grotere auto vergeleken met de VW Polo waar ik les in heb gehad. Daarnaast reageert de motor echt anders dan bij een schakelauto. Oh ja, en mijn ouders hadden ook nog commentaar op hoe ik reed. Het is te merken dat het 30 jaar geleden anders werd aangeleerd dan hoe het nu wordt gedaan.
Tsjah dat verschilt natuurlijk per persoon, mijn examinator kwam uit Enschede en als je dan kijkt naar mijn fok-naam en plaatje dan kan je wel raden waar we het de heletijd over hebben gehadquote:Op zondag 11 maart 2012 22:24 schreef Warsaw het volgende:
Iemand nog een goed onderwerp waar ik met een examinator over kan lullen? Vragen of die vrouw of kindereen heeft ofzo?
quote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:08 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik had dus ook een gigantisch makkelijke route, en eigenlijk maar 1 speciale verrichting. Omdat dat de 2e ( stopopdracht ) voor mijn neus weg reed haha.
Gefeliciteerd! Wat een fijn gevoel zal dat geven in het gemeentehuisquote:Op dinsdag 13 maart 2012 13:10 schreef Tante-Leen het volgende:
Ik heb het vandaag eindelijk gehaald!!! Het is dus toch mogelijk.En het ging redelijk goed, had wel wat foutjes maar voor m'n gevoel ging het oke.
Straks maar even op het fietsje naar het gemeentehuis..![]()
Voor degenen die binnenkort ook moeten: succes!
Ik les in een diesel en doe inderdaad hetzelfde als jij, maar krijg het dan nog steeds wel eens voor elkaar om de motor uit te laten vallen of schokkerig weg te rijdenquote:Op woensdag 14 maart 2012 00:13 schreef .aeon het volgende:
Les je in een benzine? Met diesel laat ik de koppeling gewoon opkomen tot aangrijpingspunt en dan pas gas bij.
Begin anders eerder al met een klein beetje gas bij te geven. Dat het zegmaar 1 vloeiende actie is; het oplaten komen van je koppeling en gas bij geven ipv een 1-2tje van eerst koppeling tot aangrijpingspunt en dān pas gas bij.quote:Op woensdag 14 maart 2012 00:18 schreef princess-a het volgende:
[..]
Ik les in een diesel en doe inderdaad hetzelfde als jij, maar krijg het dan nog steeds wel eens voor elkaar om de motor uit te laten vallen of schokkerig weg te rijden
Dat is wel even handig om te weten, wanneer de motor nou uitvalt en waardoor ik soms schokkerig wegrijd..quote:Op woensdag 14 maart 2012 00:44 schreef .aeon het volgende:
Motor uit laten vallen = koppeling iets langer vasthouden/langzamer laten opkomen.
Schokkerig = gas bij of terugschakelen.
Dat is je vast al uitgelegd maar veel meer kan ik er ook niet van maken, sorry
Zeg anders tegen je rijinstructeur dat je ff op een industrieterrein wilt oefenen. Gewoon in een lange weg 10x stilstaan, optrekken en weer stilstaan. Alsof je 10 stoplichten tegenkomt. Dan heb je het zeker onder de knie
Maar ach, motor uitvallen kan altijd, als het niet te vaak gebeurt niet al te druk om maken.
Ga ik proberen morgen, dankjewel!quote:Op woensdag 14 maart 2012 06:01 schreef H-D het volgende:
[..]
Begin anders eerder al met een klein beetje gas bij te geven. Dat het zegmaar 1 vloeiende actie is; het oplaten komen van je koppeling en gas bij geven ipv een 1-2tje van eerst koppeling tot aangrijpingspunt en dān pas gas bij.
Dit dus, schijt hebben aan wat de rest van het verkeer over je denkt, wel veilig blijven natuurlijkquote:Op woensdag 14 maart 2012 12:22 schreef TwenteFC het volgende:
Gewoon niet laten opnaaien dus
Ook al slaat je motor af, lekker boeien starten en rustig door tuffen.
Jep, er rijden sowieso veel idioten rond.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:40 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Dit dus, schijt hebben aan wat de rest van het verkeer over je denkt, wel veilig blijven natuurlijk.
Nadat ik mijn rijbewijs in september heb gehaald niet echt veel meer op de snelweg gereden, nu met de stage rijd ik iedere dag zo'n 20 minuten op de snelweg. Wat zijn er eigenlijk veel mensen die geen knipperlicht gebruiken... was me nog nooit zo hard opgevallen.
Had ik ook in het begin. Vooral toen ik nog van me pa een keer terug mocht rijden toen we op het industrieterrein aan het oefenen waren. Maar toen ik rijles had, en met zo'n mooie L op het dak reeds was dit helemaal weg..quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:23 schreef princess-a het volgende:
[..]
Dat is wel even handig om te weten, wanneer de motor nou uitvalt en waardoor ik soms schokkerig wegrijd..
Goede tip van het industrieterrein, hebben we gister gedaan in de stad, steeds in allemaal kleine straatjes stilstaan en weer wegrijden. Ging echt perfect! Maar dan sta ik voor een stoplicht, wil ik snel weg en hop het gaat weer mis. Denk dat ik me een beetje op laat naaien dan door verkeer om ons heen
[..]
Ga ik proberen morgen, dankjewel!
Ik doe het ook weleens nietquote:Op woensdag 14 maart 2012 17:40 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Dit dus, schijt hebben aan wat de rest van het verkeer over je denkt, wel veilig blijven natuurlijk.
Nadat ik mijn rijbewijs in september heb gehaald niet echt veel meer op de snelweg gereden, nu met de stage rijd ik iedere dag zo'n 20 minuten op de snelweg. Wat zijn er eigenlijk veel mensen die geen knipperlicht gebruiken... was me nog nooit zo hard opgevallen.
Tot nu toequote:Op woensdag 14 maart 2012 19:05 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik doe het ook weleens niet![]()
Sowieso knipper ik ook bijna altijd maar 1 of 2x ofzo..maar heel soms laat ik 'm ook weleens weg op de snelweg![]()
Of hoeveel mensen het heel normaal vinden om te rijden met één dimlicht en één stadslicht aan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:40 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Dit dus, schijt hebben aan wat de rest van het verkeer over je denkt, wel veilig blijven natuurlijk.
Nadat ik mijn rijbewijs in september heb gehaald niet echt veel meer op de snelweg gereden, nu met de stage rijd ik iedere dag zo'n 20 minuten op de snelweg. Wat zijn er eigenlijk veel mensen die geen knipperlicht gebruiken... was me nog nooit zo hard opgevallen.
Goedzo eigenlijkquote:Op woensdag 14 maart 2012 19:26 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Tot nu toeknipper ik nog altijd.
Hmm, verschilt nogal, volgens mij nooit totdat ik volledig op de andere baan ben, maar meestal tussen de 2 en 4 keer denk ikquote:Op woensdag 14 maart 2012 19:38 schreef H-D het volgende:
[..]
Goedzo eigenlijk![]()
![]()
Ook echt je hele beweging lang of hou je er na 1/2x ook wel mee op?
Of met 1 km/u harder gaan inhalen in plaats van even te planken. Ik denk dat dat mijn grootste ergernis is, mensen die langdurige inhaal acties hebben, waar vrachtwagens nog sneller inhalen doen zij er nog langer over.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Of hoeveel mensen het heel normaal vinden om te rijden met één dimlicht en één stadslicht aan.
Ik sta ervan verbaasd hoeveel mensen er met mistlicht voor aan rijden. Want dat zijn er echt heel veel!quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Of hoeveel mensen het heel normaal vinden om te rijden met één dimlicht en één stadslicht aan.
Dat is nogal storend idd. Vaak van die bejaarden of mensen die echt nooooooooooit op de snelweg komen ofzo. Totaal geen overzicht alleen maar stress. Of mensen die met de CC op 110 op de linkerbaan hangen en ondertussen 100 andere dingen aan het doen zijn. Kan ook nog.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:56 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Hmm, verschilt nogal, volgens mij nooit totdat ik volledig op de andere baan ben, maar meestal tussen de 2 en 4 keer denk ik
[..]
Of met 1 km/u harder gaan inhalen in plaats van even te planken. Ik denk dat dat mijn grootste ergernis is, mensen die langdurige inhaal acties hebben, waar vrachtwagens nog sneller inhalen doen zij er nog langer over.
Wannabe dagrijverlichting jwz.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:58 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik sta ervan verbaasd hoeveel mensen er met mistlicht voor aan rijden. Want dat zijn er echt heel veel!
Die ene waar jij ook zitquote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:42 schreef JochemP het volgende:
[..]
Welke rijschool heb je uiteindelijk gekozen?
Het gevoel dat je snel weg moet zijn verdween toen je met een lesauto ging rijden bedoel je? Mijn instructeur trapte van de week echt heel hard op de rem omdat er iemand echt een heel stuk ging bumperkleven, heb het gevoel dat hier in de stad mensen het nogal leuk vinden om pal op een lesauto te gaan rijdenquote:Op woensdag 14 maart 2012 18:57 schreef Repeating het volgende:
[..]
Had ik ook in het begin. Vooral toen ik nog van me pa een keer terug mocht rijden toen we op het industrieterrein aan het oefenen waren. Maar toen ik rijles had, en met zo'n mooie L op het dak reeds was dit helemaal weg..
Troost je, die lui zijn sneu tegenover alles wat ze minderwaardig vinden. Lessers, kleine autootjes...quote:Op donderdag 15 maart 2012 15:21 schreef princess-a het volgende:
[..]
Het gevoel dat je snel weg moet zijn verdween toen je met een lesauto ging rijden bedoel je? Mijn instructeur trapte van de week echt heel hard op de rem omdat er iemand echt een heel stuk ging bumperkleven, heb het gevoel dat hier in de stad mensen het nogal leuk vinden om pal op een lesauto te gaan rijden
Lesde jij in een cruiser ja?quote:Op donderdag 15 maart 2012 15:27 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Troost je, die lui zijn sneu tegenover alles wat ze minderwaardig vinden. Lessers, kleine autootjes...Het verschil tussen een Ford Ka en een PT Cruiser is verwonderlijk in ieder geval.
Nee, m'n zus heeft zo'n ding.quote:Op donderdag 15 maart 2012 15:29 schreef princess-a het volgende:
[..]
Lesde jij in een cruiser ja?Ik moet dan vaak dingen even verkeerd doen, heeeeel langzaam optrekken, op een helling klein stukje achteruit glijden, gewoon om het ze af te leren
Hmm ik denk alleen dat jou instructeur slimmer is dan die van princess-a aangezien jij nu de rem intrapt waar de instructeur dus niets aan kan doen en hij dus niet zo makkelijk de schuld kan krijgen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 15:32 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nee, m'n zus heeft zo'n ding.Ik leste in een Nissan Micra.
(En nu dus zelf een Ka)
Maar dat liet mijn instructeur me inderdaad ook doen bij zulke lui.
Niemand ziet wie er traptequote:Op donderdag 15 maart 2012 21:18 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Hmm ik denk alleen dat jou instructeur slimmer is dan die van princess-a aangezien jij nu de rem intrapt waar de instructeur dus niets aan kan doen en hij dus niet zo makkelijk de schuld kan krijgen.
Nee dat niet inderdaad, maar als er iemand achterop rijd als jij/je instructeur de rem vol intrapt als er niets aan de hand is en hij heeft getuigen denk ik dat je instructeur toch de sjaak zal zijn.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:49 schreef princess-a het volgende:
[..]
Niemand ziet wie er trapte
Optrekken ging vanavond heel goedOp de snelweg hield m'n instructeur de koppeling nog even extra vast omdat ik het echt niet kon maken om daar de motor uit te laten vallen, maar verder ging het echt perfect dus thanks voor de tips H-D en aeon!
Stoplicht tussen waar je de snelweg verlaat en de ring opgaat, ofzoquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:56 schreef H-D het volgende:
Yw!
Maar op de snelweg ga je toch niet vanuit stilstand optrekken?
Of stond je in de file?
Nee hoor.. mag hij uitleggen waarom er 0,0 afstand tussen beide auto's was (terwijl er notabene een L op mijn dak stond) en dan is hij toch echt de schuldige..quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:09 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Nee dat niet inderdaad, maar als er iemand achterop rijd als jij/je instructeur de rem vol intrapt als er niets aan de hand is en hij heeft getuigen denk ik dat je instructeur toch de sjaak zal zijn.
Ooh oke en je moest wachten bij het stoplicht..nu snap ik het:pquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:09 schreef princess-a het volgende:
[..]
Stoplicht tussen waar je de snelweg verlaat en de ring opgaat, ofzoik ging remmen vanaf 120 km per uur en na het stoplicht was een 80km weg
Nou echt niet voor 100% hr..ik bedoel als jij/je instructeur bewust de boel aan het fucken bent door opeens out of the blue in de ankers te gaan heb je zelf ook wel schuld hr ...dan gaat het niet meer op om alleen te zeggen "ja maar hij zat er te dicht op dus ik ram even op de rem om 'm te treiteren" en dan verwachten dat de verzekeraar dat pikt? ')quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:13 schreef princess-a het volgende:
[..]
Nee hoor.. mag hij uitleggen waarom er 0,0 afstand tussen beide auto's was (terwijl er notabene een L op mijn dak stond) en dan is hij toch echt de schuldige..
Haha ok, wie weet moet ik je ooit ophalen of andersom, maar daar komen we dan nooit achterquote:Op donderdag 15 maart 2012 15:17 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Die ene waar jij ook zit. Hoe gaat t er nu mee? Merk wel een en ander van wat je hebt gezegd, maar nu weet ik dat t niet persoonlijk is omdat ie ook wel eens tegen jou zo doet
Moet nu echt gewoon doorzetten, ik stop niet meer voordat ik m heb!
Op youtube staan trouwens filmpjes van anderen hun rijles als je zoekt op accuraat. Leuk om te zien en erg herkenbaar hoe leerlingen zich soms door de stromen van "kritiek" heen werken. Van niks zeggen tot over alles in discussie gaan.
Wel grappig trouwens dat die instructeurs alles op kijken gooien. Bij mij zie ik het vaak wel maar reageer dan onvoldoende (bijv gas los ipv ook remmen).
quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:49 schreef princess-a het volgende:
[..]
Niemand ziet wie er trapte
Optrekken ging vanavond heel goedOp de snelweg hield m'n instructeur de koppeling nog even extra vast omdat ik het echt niet kon maken om daar de motor uit te laten vallen, maar verder ging het echt perfect dus thanks voor de tips H-D en aeon!
Ik weet niet hoeveel lessen je nog denkt nodig te hebben, maar als je binnen een paar lessen weer op kunt zou ik de moeite niet nemen. Anderzijds ligt het natuurlijk ook een beetje aan hoe snel je een nieuwe rijschool gevonden hebt en hoe snel je daar kunt beginnen. Als dat direct kan, waarom niet meteen overstappen? Ik les zelf bij een wat grotere rijschool waar het iets professioneler gaat, dus weet niet wat gebruikelijk is, maar dit zou ik echt niet pikken.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:21 schreef Mss het volgende:
Beste mensen, ik heb een beetje een dilemma.
[verhaal]
Ik ben voor 5 lessen overgestapt naar een andere rijschool omdat hij veel goedkoper was en dit beviel me beter dan ik had verwacht.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:21 schreef Mss het volgende:
Beste mensen, ik heb een beetje een dilemma.
.....
Zal ik nog even doorbijten of toch overstappen?
En?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:12 schreef Finland. het volgende:
Zometeen afrijden voor de tweede keer! Ben al heel lang bezig (al bijna twee jaar iedere week, alhoewel sommige weken niet ivm vakantie en soms 2x) dus ik MOET en ZAL het halen. Ook al was het maar omdat ik niet van falen houd.
Zeker spannend! Het is niet dat 25%van de dingen niet goed gaan, 25% van de tijd denkt ie dat ;-) Maar er is nog wat tijd.. heb zelfs nog 'heb het eigenlijk wel gehad' gezegd, en dat werd niet verkeerd opgevatquote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:44 schreef Marrije het volgende:
Ik ben ook benieuwd, Finland.
Spannend Prequel, hopen dat je geen onderdelen krijgt die onder die 25% vallen.
Heb niet om een cijfer gevraagd ofzo. Mijn lessen wisselen nogal af.. in januari ging 't best goed en zei hij dat ik in februari wel kon afrijden. Nu is 't maart en heb ik nog steeds dat klote pasje niet. Vorige week was ik ziek en toen ging t echt wel goed, nu ging t 'normaal' ..quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:26 schreef Marrije het volgende:
Dus je zit nu volgens hem op een 7,5?
Mijn instructeur wilde me op het niveau van een 8 a 9 hebben voor het examen, omdat ik nogal last van stress had en je op een examen toch ook altijd fouten maakt, dan blijft er (in mijn geval) een 6 over. Nou ja, eerste keer gezakt en de 2e keer met een dikke 7 geslaagd (aan mijn instructeur gevraagd wat voor cijfer hij eraan zou hangen).
Dat is m'n plan welquote:
Jammer, hoeveel lessen moet je nog nemen volgens je instructeur?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 17:31 schreef Finland. het volgende:
Nee, gezakt helaas. Nog harder dan de eerste keer.
Ben nu aan het twijfelen wat ik moet doen. Ik woon in Groningen, maar rijd in Assen (school en werk was daar). Omdat ik gestopt ben met m'n studie kost het me ook continue het treinkaartje. Toen ik bij hem begon was het slagingspercentage hoger dan het nu het nu is (afgaande op internet), maar het is nog steeds hoger dan het gemiddelde bij het CBR in Assen.
Zit onwijs te twijfelen of ik niet beter een rijschool in Groningen kan zoeken.
Gefeliciteerdquote:Op maandag 19 maart 2012 09:34 schreef Etsu het volgende:
Driemaal is scheepsrecht: geslaagd.![]()
Ik ben de eerste in maart?
quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:41 schreef Barbapapamama het volgende:
Afgelopen maandag m'n rijbewijs ook gehaald
1x gezakt, 2e keer geslaagd, niks te klagen
Rond de 40 lessen gehad totaal.
quote:Op maandag 19 maart 2012 09:34 schreef Etsu het volgende:
Driemaal is scheepsrecht: geslaagd.![]()
Ik ben de eerste in maart?
Ja hallo ik heb mijn rijbewijs ook op maandag 5 maart behaald. Ik had het rijexamen om 08.55.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:36 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
Nee, ik was de eerste denk ik
[..]
Ik om 08:00.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 01:25 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
[..]
Ja hallo ik heb mijn rijbewijs ook op maandag 5 maart behaald. Ik had het rijexamen om 08.55.
Jij bent 14 toch?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 01:25 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
[..]
Ja hallo ik heb mijn rijbewijs ook op maandag 5 maart behaald. Ik had het rijexamen om 08.55.
Was zeker relaxt, en met al die stressverhalen wou ik toch graag even laten horen dat het ook zo kan lopen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:46 schreef Marrije het volgende:
Succes morgen, nacho.
Gefeliciteerd dutchlike, klinkt als een relaxt examen.
quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:00 schreef lindsay.ooh-00 het volgende:
Ik moet morgen afrijden!
En ik heb er écht geen zin in!
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 20 maart 2012 17:29 schreef Dutchlike het volgende:
Hier nooit gepost maar ik lurk wel eens.
Zojuist mijn examen gehaald, 1e keer, heb veel gehad aan mijn tussentijdse toets, zeker een aanrader.
Was van te voren heel zenuwachtig, maar toen ik eenmaal in de auto zat viel dit heel erg mee, al helemaal toen bleek dat mijn examinator ook een oude brommer had, half uurtje over zitten lullen en gewoon gereden.
Paar foutjes gemaakt, maar ook een paar foutjes van anderen opgelost dus dat hief elkaar wel weer een beetje op.
Ben blij dat ik ervan af ben, hoewel ik het wel altijd gezellig had in de auto.
Aaaah, ik dacht dat ik de eerste wasquote:
quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:20 schreef lindsay.ooh-00 het volgende:
IK BEN GESLAAGD!!!!
Gelijk de eerste keer! Na 6 x over 19 jaar![]()
Het rijden ging echt geniaal goed!
Ik ben helemaal blij nu!
Weten jullie dat ook even haha!
Ik zou zeggen dat is verkeersinzicht, mja, wie ben ik?quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:30 schreef princess-a het volgende:
Misschien wel leuk om theorieexamen tips te delen? Ik heb bijvoorbeeld allerlei proefexamens gemaakt en zakte steeds op het onderdeel met gas loslaten/remmen/niets doen. Totdat m'n instructeur uitlegde dat je met lage snelheden door het gas los te laten al snel de helft in snelheid vermindert en dus vaak niet hoeft te remmen. Dit geldt dus ook als je bijvoorbeeld hard rijdt en 10 km per uur in snelheid wilt verminderen, dan kun je gewoon gas loslaten. Alle examens die ik daarna heb gemaakt ben ik geslaagd. Meer mensen die het ineens begrepen en zoja, waardoor kwam dat? Deel je tips(Ik moet namelijk nog theorie examen doen dus hoe meer kennis, hoe beter.. wellicht hebben anderen er ook iets aan)
Ja dat is wel goeie inderdaad. Had ik zelf bij mijn examen ook wel wat aan. Mijn instructrice had zelf gekeken van tevoren en mij dan weer 'gebriefed'quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:23 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik heb trouwens nog wel een tip voor het praktijkexamen. Als je examen aangevraagd is, is bekend welke examinator erop zit. Vraag je instructeur welke eigenaardigheden dit persoon heeft en waar deze extra op schijnt te letten. Ik had bijv. een examinator die afstand houden (voor/naast) en vooruit kijken erg hoog in het vaandel had staan, maar die niet spraakzaam was. Hij zou uit zichzelf een praatje beginnen. Inderdaad, niet teveel gezegd, na 500 meter al vol in de ankers (gas was er al af) door gekke fietsers en na verloop van tijd begon hij zelf tegen me te praten. Maar wel meteen geslaagd.
Alsof je iedere verkeerssituatie maar op één manier op kunt lossenquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat is verkeersinzicht, mja, wie ben ik?
jah,thx. Het gekke is voor mijn Atje ging wel alles in een keer foutloos in 2010 (3 examens)...Motor heeft me meer energie en inzet gekost dan B en was ook moeilijker naar mijn idee. Aan de B lessen kon ik me alleen maar ergeren eigenlijk. Misschien straalde ik dat de eerste 5 x ook wel uit haha.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:21 schreef BlueMage het volgende:
Wow 6 x in 19 jaar maar uiteindelijk geslaagd, echt respect.
Sowieso is die gevaarherkenning gewoon vaag. In de praktijk werkt vaak remmen en gas los of een combi van beide ook.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:32 schreef princess-a het volgende:
[..]
Alsof je iedere verkeerssituatie maar op één manier op kunt lossenBij de oefenexamens krijg je feedback als het examen is afgelopen, en ik koos bijvoorbeeld remmen en dan moest ik gas loslaten. In de feedback was ik dan gevaarlijk, omdat ik het gas niet losliet en geen vaart minderde, terwijl ik dat wel deed. Ze zijn zo op zoek naar één antwoord dat soms heel erg op een ander antwoord kan lijken
Dat sowiso. En ik kijk vooruit, zie ik fietsers voor me slingeren of kinderen op straat spelen, dan gaat sowiso die poot al van het gas. Bij kleine kinderen op straat ga ik stapvoets rijden. Al meerdere keren alsnog vol in de rem kunnen trappen omdat er zo'n kleintje toch weer de straat op remt. En dan ben je blij dat je stapvoets door de 30zone gaat. 't Zijn nuttige dingen, maar soms een beetje kansloos. Beter zou men bij het CBS eerst een stukje verkeersinzicht op een circuitje doen voordat je de weg op gaat, in plaats van alles uit een boekje.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Sowieso is die gevaarherkenning gewoon vaag. In de praktijk werkt vaak remmen en gas los of een combi van beide ook.
Overigens denk ik dat Pizza_Boom doelde op het feit dat het verkeersinzicht is dat je ook een beetje snelheid kan minderen door gas los te laten en niet meteen op de rem hoef te stampen. Bijvoorbeeld op de snelweg oid.
Het is inderdaad ook vaag en wat jij omschrijft is dus ook wat ik bedoel. In de praktijk werkt remmen of gas los laten of een combi van beide ook, maar het is wel handig om tijdens theorie examen te weten wat ze zoeken..quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Sowieso is die gevaarherkenning gewoon vaag. In de praktijk werkt vaak remmen en gas los of een combi van beide ook.
Overigens denk ik dat Pizza_Boom doelde op het feit dat het verkeersinzicht is dat je ook een beetje snelheid kan minderen door gas los te laten en niet meteen op de rem hoef te stampen. Bijvoorbeeld op de snelweg oid.
Op een circuitje krijg je m.i. echt geen inzicht hoor.. Rijden leer je er wel maar het inzicht komt pas echt als je door de stad/op de weg manouvreert en echte mensen om je heen hebt. Uit een boekje krijg je m.i. ook geen inzicht want daarin staan vooral de regels en in dat boekje houdt ook iedereen zich daar aan. In de praktijk zijn er maar weinig die de regels nog echt volgenquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:46 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat sowiso. En ik kijk vooruit, zie ik fietsers voor me slingeren of kinderen op straat spelen, dan gaat sowiso die poot al van het gas. Bij kleine kinderen op straat ga ik stapvoets rijden. Al meerdere keren alsnog vol in de rem kunnen trappen omdat er zo'n kleintje toch weer de straat op remt. En dan ben je blij dat je stapvoets door de 30zone gaat. 't Zijn nuttige dingen, maar soms een beetje kansloos. Beter zou men bij het CBS eerst een stukje verkeersinzicht op een circuitje doen voordat je de weg op gaat, in plaats van alles uit een boekje.
Maar het rijden op een circuitje met her en der bewegende poppetjes opgesteld is al beter voor jou om te zien of je moet remmen, gas loslaten of helemaal niets moet doen dan een stilstaand plaatje met een fictieven snelheidsmeter erbij.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:56 schreef princess-a het volgende:
[..]
Op een circuitje krijg je m.i. echt geen inzicht hoor.. Rijden leer je er wel maar het inzicht komt pas echt als je door de stad/op de weg manouvreert en echte mensen om je heen hebt. Uit een boekje krijg je m.i. ook geen inzicht want daarin staan vooral de regels en in dat boekje houdt ook iedereen zich daar aan. In de praktijk zijn er maar weinig die de regels nog echt volgen
Maar op een circuit kan je wel mbv pionnen, dummys oid leren en zien wat een voertuig doet onder bepaalde omstandigheden met bepaalde snelheden. Dus dat kan wel zeker nuttig zijn voor je inzicht en gevaarherkenning en dus voor je voertuigbeheersing.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:56 schreef princess-a het volgende:
[..]
Op een circuitje krijg je m.i. echt geen inzicht hoor.. Rijden leer je er wel maar het inzicht komt pas echt als je door de stad/op de weg manouvreert en echte mensen om je heen hebt. Uit een boekje krijg je m.i. ook geen inzicht want daarin staan vooral de regels en in dat boekje houdt ook iedereen zich daar aan. In de praktijk zijn er maar weinig die de regels nog echt volgen
Maar dat is toch gewoon voertuigbeheersing? Weten hoe het voertuig reageert.. Kan inderdaad nuttig zijn. Bij die dummy weet je echter diep van binnen dat ie niet de weg op gaat vliegen, de mogelijkheid dat er iets onverwachts kan gebeuren is er niet. Of ben ik dan gek?quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:01 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar op een circuit kan je wel mbv pionnen, dummys oid leren en zien wat een voertuig doet onder bepaalde omstandigheden met bepaalde snelheden. Dus dat kan wel zeker nuttig zijn voor je inzicht en gevaarherkenning en dus voor je voertuigbeheersing.
Daarom, op railtjes zetten en de examinator een afstandbediening.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:41 schreef princess-a het volgende:
[..]
Maar dat is toch gewoon voertuigbeheersing? Weten hoe het voertuig reageert.. Kan inderdaad nuttig zijn. Bij die dummy weet je echter diep van binnen dat ie niet de weg op gaat vliegen, de mogelijkheid dat er iets onverwachts kan gebeuren is er niet. Of ben ik dan gek?
Opeens moet ik hier weer aan denken:quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:43 schreef Prequel het volgende:
Het is niet remmen of gas los laten, als je gas los laat rem je ook.![]()
Als je snel snelheid moet verminderen, moet je remmen als antwoord geven (geloof ik).
Let trouwens goed op de binnenspiegel, ik vergat daar in het begin ook naar te kijken. Deed ik bijv. remmen als antwoord bij een stoplicht dat op oranje stond, terwijl ze een vrachtwagen in de spiegel hadden gecopypaste
Bij oefenexamen was er een vraag, ik reed met 30 een woonwijk in en er reden vlak voor mij kleine kinderen op een fietsje aan mijn kant van de weg, helemaal aan de buitenkant van het fietspad. Ik koos remmen zodat ik heel langzaam voorbij kon rijden, goede antwoord was gas los want gevaarlijke situatie en 20 is dan een meer gepaste snelheid. Terwijl ze dus net iets voor me reden. Vandaar dus dat mijn instructeur aangaf dat het er vaker om gaat hoeveel je moet afremmen dan hoe snelquote:Op woensdag 21 maart 2012 21:43 schreef Prequel het volgende:
Het is niet remmen of gas los laten, als je gas los laat rem je ook.![]()
Als je snel snelheid moet verminderen, moet je remmen als antwoord geven (geloof ik).
Let trouwens goed op de binnenspiegel, ik vergat daar in het begin ook naar te kijken. Deed ik bijv. remmen als antwoord bij een stoplicht dat op oranje stond, terwijl ze een vrachtwagen in de spiegel hadden gecopypaste
Klopt heb je een punt. Dan maar wat Pizza_Boom zegtquote:Op woensdag 21 maart 2012 21:41 schreef princess-a het volgende:
[..]
Maar dat is toch gewoon voertuigbeheersing? Weten hoe het voertuig reageert.. Kan inderdaad nuttig zijn. Bij die dummy weet je echter diep van binnen dat ie niet de weg op gaat vliegen, de mogelijkheid dat er iets onverwachts kan gebeuren is er niet. Of ben ik dan gek?
Ik hoop wel dat als je moet remmen, altijd een combi van beide gebruiktquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Sowieso is die gevaarherkenning gewoon vaag. In de praktijk werkt vaak remmen en gas los of een combi van beide ook.
Overigens denk ik dat Pizza_Boom doelde op het feit dat het verkeersinzicht is dat je ook een beetje snelheid kan minderen door gas los te laten en niet meteen op de rem hoef te stampen. Bijvoorbeeld op de snelweg oid.
Tenzij je automaat rijdt, zal je eenvoudiger met rechts remmen dan met links, daar je met links wss ook nog zal moeten schakelen of je koppeling moet intrappen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:30 schreef Cardizzle14 het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat als je moet remmen, altijd een combi van beide gebruikt
Inderdaad, binnenspiegel is heel belangerijk, vergat ook vaak te kijken, en in heel veel gevallen zit het antwoord daar in.
Ook altijd kijken naar de andere weggebruikers, belangerijk punt is of je oogcontact hebt.
Als je automaat rijdt doet je linkervoet gewoon niks. Remmen doe je ook met rechts.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Tenzij je automaat rijdt, zal je eenvoudiger met rechts remmen dan met links, daar je met links wss ook nog zal moeten schakelen of je koppeling moet intrappen.
Nu je het zegtquote:Op woensdag 21 maart 2012 22:30 schreef Cardizzle14 het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat als je moet remmen, altijd een combi van beide gebruikt
Inderdaad, binnenspiegel is heel belangerijk, vergat ook vaak te kijken, en in heel veel gevallen zit het antwoord daar in.
Ook altijd kijken naar de andere weggebruikers, belangerijk punt is of je oogcontact hebt.
Je begrijpt het goed. Helaas snappen niet alle automaatrijders dit.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:44 schreef Kriegel het volgende:
Uh, ook bij een automaat moet je altijd met rechts remmen, je linkervoet heeft dan gewoon niks bij de pedalen te zoeken. Of begrijp ik je bedoeling verkeerd?
Niet?quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je begrijpt het goed. Helaas snappen niet alle automaatrijders dit.Maar ik suggereer dat je bij een automaat sneller kan remmen zonder je gas los te laten.
Ah ja, in theorie zou het inderdaad kunnen en dan ben je verdomd snel met handelen. In de praktijk ook, alleen moet je dus link uitkijken dat je niet tegelijk gasgeeft en remt.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je begrijpt het goed. Helaas snappen niet alle automaatrijders dit.Maar ik suggereer dat je bij een automaat sneller kan remmen zonder je gas los te laten.
1 2 3 4 5 6 7 | 10 of 12 autorijlessen met een praktijkexamen en event. een theorie-examen bij Verkeersschool De Afslag (vanaf ¤ 199) Kies uit: ¤ 199 voor 10 autorijlessen en een praktijkexamen (waarde ¤ 580) ¤ 299 voor 12 autorijlessen, een theorie- en een praktijkexamen (waarde ¤ 690) De lessen duren 60 minuten. Naast je zit een ervaren en enthousiaste rij-instructeur die je kennis laat maken met allerlei onderdelen van de auto en het autorijden zelf. Denk aan remmen, sturen, kijken en anticiperen en dat allemaal tegelijk. De instructeur leert je zelfstandig en veilig de weg op gaan, zodat jij straks helemaal klaar bent om mooie routes af te leggen. |
12 is wel heeeel weinig hrquote:Op donderdag 22 maart 2012 01:08 schreef KNAK het volgende:
Ik wil gaan beginnen met lessen, en het blijkt niet zo makkelijk te zijn uit een school te kiezen
Nu heb ik dat Groupon gebeuren, en zie ik dit
[ code verwijderd ]
Is dit de moeite waard? 12 lessen voldoende?
let je wel op dat er vaak stiekem in staat dat je alleen examen erbij krijgt als je na die 12 lessen kunt afrijden?quote:Op donderdag 22 maart 2012 01:08 schreef KNAK het volgende:
Ik wil gaan beginnen met lessen, en het blijkt niet zo makkelijk te zijn uit een school te kiezen
Nu heb ik dat Groupon gebeuren, en zie ik dit
[ code verwijderd ]
Is dit de moeite waard? 12 lessen voldoende?
Neem een andere andersquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:48 schreef princess-a het volgende:
Zometeen pittig gesprek met m'n rijinstructeur. Hij heeft ongeveer 1 op de 2 afspraken afgezegd of verzet , en deze en volgende week zelfs 3 van de 4 afspraken, en ik ben het spuugzat
M'n praktijkexamen is al betaald bij deze school en hij is de enige die, van deze rijschool dus, in mijn stad rijdt..quote:
Ok dan inderdaad even flink duidelijk maken dan. Hij zegt wel heel vaak af danquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:50 schreef princess-a het volgende:
[..]
M'n praktijkexamen is al betaald bij deze school en hij is de enige die, van deze rijschool dus, in mijn stad rijdt..
"Ja iedereen moet de mogelijkheid krijgen om te rijden". m.a.w. iemand anders kon alleen maar op het tijdstip dat ik zou rijden, dus zegt ie mij afquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Ok dan inderdaad even flink duidelijk maken dan. Hij zegt wel heel vaak af danwtf heeft ie elke keer voor reden dan
Beetje vaag als jij de afspraak al eerder gemaakt hebtquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:53 schreef princess-a het volgende:
[..]
"Ja iedereen moet de mogelijkheid krijgen om te rijden". m.a.w. iemand anders kon alleen maar op het tijdstip dat ik zou rijden, dus zegt ie mij af
Nee want hij wil inhalen op een moment dat ik niet kan. Ik vind dus inderdaad ook dat als die afspraak met mij eerder stond, dat die dan in overleg met mij verplaatst kan worden. Maar als ik niet kan verplaatsen, dan blijft het mijn afspraak want die stond het eerstquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:54 schreef H-D het volgende:
[..]
Beetje vaag als jij de afspraak al eerder gemaakt hebthaalt ie dan wel fatsoenlijk die lessen in dan op een ander tijdstip? Of moet je dan zelf alles weer regelen
Ja je hebt gewoon een punt imo...dat die kerel zelf ook niet snapt dat het gewoon lichtelijk onbeschoft isquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:56 schreef princess-a het volgende:
[..]
Nee want hij wil inhalen op een moment dat ik niet kan. Ik vind dus inderdaad ook dat als die afspraak met mij eerder stond, dat die dan in overleg met mij verplaatst kan worden. Maar als ik niet kan verplaatsen, dan blijft het mijn afspraak want die stond het eerstAls ik het zo tik word ik er weer sjagrijnig van
Vind het niet netjes.. ook niet om zo met mijn tijd om te springen, tis duur genoeg
Hij zei letterlijk vanochtend "dan moet je niet een instructeur kiezen die het zo druk heeft als ik en die in 2 steden rijdt en ook nog motorrijles geeft". Ik antwoordde dat ik een rijschool heb gekozen die op de website heeft staan dat 's avonds en in het weekend autorijden geen probleem is en waarbij in één keer afrijden het streven is van alle instructeurs. Niet bepaald wat hij doetquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:58 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja je hebt gewoon een punt imo...dat die kerel zelf ook niet snapt dat het gewoon lichtelijk onbeschoft is
Als dat in de voorwaarden staat gewoon contact opnemen met de centrale helpdesk of e.d van die rijschoolquote:Op donderdag 22 maart 2012 20:01 schreef princess-a het volgende:
[..]
Hij zei letterlijk vanochtend "dan moet je niet een instructeur kiezen die het zo druk heeft als ik en die in 2 steden rijdt en ook nog motorrijles geeft". Ik antwoordde dat ik een rijschool heb gekozen die op de website heeft staan dat 's avonds en in het weekend autorijden geen probleem is en waarbij in één keer afrijden het streven is van alle instructeurs. Niet bepaald wat hij doetIk koos hém niet, koos de voorwaarden op de website en heb zelfs nog gebeld of het wel echt kon, toen zeiden ze van wel
Succes.quote:Op donderdag 22 maart 2012 20:03 schreef princess-a het volgende:
Ga ik ook doen denk ik, het via zn baas spelenIk hoor hem toeteren, wish me luck!
Dat vind ik dus ook.. wil best een beetje flexibel zijn zo nu en dan, maar niet als dat ten koste van mezelf gaat. Ga niet mijn les steeds opzij zetten voor een vreemdequote:Op donderdag 22 maart 2012 21:04 schreef Daantke het volgende:
Die van mij had ook regelmatig dat ie iemand anders wilde laten rijden, maar alleen als ik op een ander tijdstip die dag/week kon. Meestal was dat geen probleem en mij maakte het eigenlijk niet uit. Als ik niet op een ander tijdstip kon, was het voor hem ook prima, dan had die derde gewoon pech... lijkt me niet meer dan redelijk
Altijd gehoord dat ANWB vrij duur is en helemaal niet zo geweldig.quote:Op zondag 25 maart 2012 20:37 schreef KNAK het volgende:
Het is erg lastig een passende rijschool te vinden. Ik heb het geld ervoor, ik heb elke dag tot aan het middaguur de tijd maar zie door de bomen het bos niet meer
Is het voor iemand die niet weet wat ie moet kiezen niet handig om gewoon naar ANWB te stappen en daar te beginnen?
ANWB schijnt ook tegen te vallen inderdaad.quote:Op zondag 25 maart 2012 20:45 schreef KNAK het volgende:
probleem is dat als ik denk een andere rijschool gevonden te hebben, dat ik dan daar weer van hoor dat dat niet zo goed is...
Ben nu al een maand bezig zo...
Misschien dat een Fokker in Zoetermeer e.o. me maar wat kan aanraden dan?
Probeer een eenmans/tweemans rijschool te vinden, vaak ben je daar geen nummertje en willen ze écht dat je het rijbewijs haalt.quote:Op zondag 25 maart 2012 20:45 schreef KNAK het volgende:
probleem is dat als ik denk een andere rijschool gevonden te hebben, dat ik dan daar weer van hoor dat dat niet zo goed is...
Ben nu al een maand bezig zo...
Misschien dat een Fokker in Zoetermeer e.o. me maar wat kan aanraden dan?
Heb er 1 gevonden... nog tips waar je op moet letten / naar vragen voor je in zee gaat met zo''n zaak?quote:Op zondag 25 maart 2012 23:31 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
Probeer een eenmans/tweemans rijschool te vinden, vaak ben je daar geen nummertje en willen ze écht dat je het rijbewijs haalt.
precies, had ik zelf ook en dat is héél erg waarquote:Op zondag 25 maart 2012 23:31 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
Probeer een eenmans/tweemans rijschool te vinden, vaak ben je daar geen nummertje en willen ze écht dat je het rijbewijs haalt.
Niet gaan denken: 'ik moet slapen, ik moet slapen, shiiit nog maar 8 uur slaap'. Dan ga je al helemaal niet meer in slaap vallen. Als je lichaam slaapt nodig heeft, zorgt 't daar wel voorquote:Op maandag 26 maart 2012 17:34 schreef RichardRichard het volgende:
Morgen moet ik afrijden om 10:45. Ik begin nu toch wel zenuwachtig te worden ook al gaan de lessen goed, het blijft toch spannend. Iemand misschien nog tips om die zenuwen een beetje kwijt te raken? Ik wil vannacht wel rustig kunnen slapen en niet heel de nacht wakker liggen.
Ik kan dezelfde ervaring delen, ik heb ook nog eens gelest bij een goede kennis van m'n ouders. Dat stukje extra persoonlijke benadering is erg prettig geweest.quote:Op maandag 26 maart 2012 17:31 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
precies, had ik zelf ook en dat is héél erg waar
Zorg ervoor dat je een goede klik hebt met je instructeur, anders heb je er een stuk minder plezier vanquote:Op maandag 26 maart 2012 00:34 schreef KNAK het volgende:
[..]
Heb er 1 gevonden... nog tips waar je op moet letten / naar vragen voor je in zee gaat met zo''n zaak?
Lijkt me sowieso al kut om op dat tijdstip te rijden, dan zit je net in de spitsquote:Op maandag 26 maart 2012 20:50 schreef HeetBoven het volgende:
Jullie hebben trouwens recht op 2 verslagen, want sinds de laatste update heb ik dus 2 examens gehad.
Eerste examen (26 januari) : volkomen kutik reed niet slecht vond ik zelf, maar de examinator dacht daar anders over. Om bij het begin te beginnen: om 8.00 was het examen gepland en donker, koud nat. Om 7.15 krijg ik een telefoontje van de instructeur: "waar zit je nou??" ik zeg wat dan? Hij zei dat we een uur van te voren nog zouden lessen, maar dit was niet duidelijk afgesproken, dus ik zei ik zie je wel bij het CBR.. Verder niets aan de hand, maar misschien al een voorteken
. Ik kom daar aan en ff duidelijk gemaakt dat hij dat wel beter mag communiceren de volgende keer, maar tot zover geen stress. Kopje thee gedronken en beetje bijgekletst en naar het tafeltje waar ik dhr. Broodman trof. Op het eerste gezicht een aardige vent, wat ik later natuurlijk weer niet vond maar da's logisch
. Het grappige was wel dat ik voor mijn Atje een examinator had die Taartman heette
. We gingen de auto in en de examinator vroeg zowat alle lampjes van de auto, geen probleem. De auto stond achteruit ingeparkeerd en ik heb geen kans gehad om mijn spiegels fatsoenlijk af te stellen tijdens het rijden maar een beetje proberen te doen
We waren 5 minuten onderweg en alle ramen waren beslagen, KUT. Ik kloten met de ventilator; weer tijdens het rijden, maar ging ook nog wel. Toen bij een grote kruising aangekomen en had een beetje geleerd gaatjes te zoeken als je kon oversteken, aldus geschiede. Ik had nog alle ruimte om te remmen voor de uitrit om evt. verkeer op het fietspad voor te laten gaan.maar ik trok redelijk vlot op en daar kwam een of andere scoot met hoge snelheid aan waarop hij een remingreep nodig vond
Hier was ik het niet mee eens omdat ik zelf ook al op de rem zat en we vrijwel tegelijkertijd reageerden zodat hij niet kon merken dat ik op tijd was. Ook de instructeur vroeg hiernaar later en vond het overdreven. Toen de beruchte vrachtwagens, ik negeerde zijn aanwijzing om uit te voegen en koos ervoor naar links op te schuiven om de vrachtwagen voor te laten gaan en de volgende afrit te pakken, dit leidde volgens hem tot een onveilige situatie. Hiervan zei mijn instructeur dat de examinator mogelijk gelijk had. Enfin onvoldoende en beteuterd droop ik weer af naar huis. Tweede keer afgelopen woensdag volgt zo
Kijk ook even in de vergelijkings tests en dan naar het slagings percentage per aantal lessen.quote:Op maandag 26 maart 2012 23:37 schreef zponz het volgende:
Ik heb mijn rijschool via via gevonden. Vrienden van mij hebben bij dezelfde instructeur gelest en vonden hem best wel goed. Dus heb ik maar een proefles genomen en dat beviel heel goed! Volgens mij is dat ook de 'veiligste' manier van een rijschool kiezen...
Juist wel gaan doen nu! Gewoon een paar lege parkeerplaatsen zoeken en draaien maar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 18:14 schreef Etsu het volgende:
Ik heb nu al paar keer zelfstandig gereden enzo. Voelt heel lekker en mijn auto rijdt ook lekker. Alleen vind ik achteruit parkeren eng.Opeens. En ik kan het ook niet zo goed meer.
Dus dat wordt voorlopig vooruit parkeren.
Ach, dit komt misschien gewoon omdat je nog niet echt gewend bent aan de auto en dus nog niet zo goed de grootte van de auto kunt inschatten? Gewoon blijven rijden misschien durf je het vanzelf wel weer.^wat IJsdraakje zegt kan ook natuurlijk, lijkt me zelfs nog beter.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 18:14 schreef Etsu het volgende:
Ik heb nu al paar keer zelfstandig gereden enzo. Voelt heel lekker en mijn auto rijdt ook lekker. Alleen vind ik achteruit parkeren eng.Opeens. En ik kan het ook niet zo goed meer.
Dus dat wordt voorlopig vooruit parkeren.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:54 schreef RichardRichard het volgende:
Net terug van examen en ik heb mn rijbewijs gehaald! Wel paar dingen die ik anders had willen doen. Maar mn examinator vond dat er meer pluspunten waren o.a. het goede kijken en nacontroles. Nu taart eten!
Watvoor cabrio ?:Pquote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:01 schreef LeNick het volgende:
Ik heb m'n rijbewijs nu 2 weken in bezit. Echt zo lekkah! Met dit mooie weer al flink gecabrio't in m'n ma's auto![]()
Nice, handbak?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:06 schreef LeNick het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
maar dan in 't zwart
Hmm persoonlijk liever automaat thoughquote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:23 schreef LeNick het volgende:
Handgeschakeld ja! Vind die kleur ook heel mooi, in de wijk staat ie ook in het wit, ook wel heel mooi hoor
Nog nooit in een automaat gereden, zal idd wel lekker zijn, maar mijn moeder is er al principieel op tegen 'omdat het dan geen autorijden meer is'quote:Op woensdag 28 maart 2012 00:18 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm persoonlijk liever automaat though
Wit ben ik op een of andere manier echt geen fan van bij auto's. Zwart dan weer wel. Rijdt het lekker overigens? Best pittig nog ofniet?
Scheelt toch een extra handeling. En in de file e.d. is het echt heerlijkquote:Op woensdag 28 maart 2012 14:25 schreef LeNick het volgende:
[..]
Nog nooit in een automaat gereden, zal idd wel lekker zijn, maar mijn moeder is er al principieel op tegen 'omdat het dan geen autorijden meer is'En enigszins kan ik me daar wel wat bij voorstellen, het schakelen gaat inmiddels toch al automatisch.
Hij rijdt idd wel pittig, vind zelf de VW Scirocco van de buurman echt heeeerlijk rijden! Nog beter dan de Opel Insignia of de Nissan Qashqai! Heb nog niet in een ''oude'' auto gereden, wat wel mijn eigen eerste auto zal worden
iMac heeft nu eerst prioriteit #1quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Scheelt toch een extra handeling. En in de file e.d. is het echt heerlijk![]()
Ga je een auto kopen dan binnenkort?
Dat zou helemaal mooi zijnquote:Op woensdag 28 maart 2012 14:44 schreef LeNick het volgende:
[..]
iMac heeft nu eerst prioriteit #1, daarna komen eigenlijk nog wat andere dingen, maar wil wel voor aankomende winter een auto.. Je hebt al wel een leuk Puegeot 206'je voor ¤1000 - ¤1500.. Met wat geluk krijg ik er zelfs eentje van m'n opa (autohandelaar) en hij zegt al dingen erover...
Zet m op he!quote:
Aah, dat had ik ook idd.. (en volgens mij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer mensen). Korte termijngeheugen aangetast? Hoe bedoel je dat?quote:Op woensdag 28 maart 2012 15:47 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Zet m op he!
Ben er nu achter wat al die maanden mijn probleem is: ik maak geen plan. Dwz ik zie een kruispunt, denk rechts heeft voorrang, vervolgens komt er iets rechts en rijd ik of door of trap vol op de rem
Het dringt gewoon niet tot mij door ofzo dat ik wat zou moeten doen met die info. Bij wijze van spreke haal ik na elk kruispunt opgelucht adem, dit klopt natuurlijk niet!
Mijn korte termijn geheugen is ook behoorlijk aangetast tijdens het rijdenterwijl ik daar nooit geen last van heb? Zal wel aan de spanning liggen
Had ik eerst ook. Je moet gewoon ver van te voren denken: kruispunt komt. Rechts heeft voorrang. Dan nader je gewoon rustig en bedenk je van te voren wat er allemaal kán gebeuren en wat je moet doen. Lijkt heel moeilijk, maar valt echt wel mee (en dat zeg ik na 70+ lessen en 2x gezakt te zijnquote:Op woensdag 28 maart 2012 15:47 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Zet m op he!
Ben er nu achter wat al die maanden mijn probleem is: ik maak geen plan. Dwz ik zie een kruispunt, denk rechts heeft voorrang, vervolgens komt er iets rechts en rijd ik of door of trap vol op de rem
Het dringt gewoon niet tot mij door ofzo dat ik wat zou moeten doen met die info. Bij wijze van spreke haal ik na elk kruispunt opgelucht adem, dit klopt natuurlijk niet!
Mijn korte termijn geheugen is ook behoorlijk aangetast tijdens het rijdenterwijl ik daar nooit geen last van heb? Zal wel aan de spanning liggen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |