Hier zijn er maar weinig die er van moeten leven (je kunt ook haast niet leven van een pbz-salaris), dus de drempel om ontslag te nemen ligt voor de meesten niet zo hoog. Er zijn al mensen die ontslag hebben genomen omdat ze te ver moesten fietsen nadat hun zakjesadres werd opgedoekt (bedankt, Autobedrijfquote:Op donderdag 23 februari 2012 21:26 schreef Poesopstokje het volgende:
Vanochtend nog met twee collega's gesproken, beide willen ze er mee kappen. Het is gewoon niet meer te doen zeggen ze. En wij hebben de Georoute en 3 bundels nog niet eens! Kun je nagaan..
Erg sneu voor de mensen die afhankelijk zijn van de inkomsten, gelukkig kan ik er nog (optijd) mee kappen, het plezier is er wel van af nu.
Zijn er hier collega's die hetzelfde hebben, maar niet kunnen/willen stoppen?
ik hoor deze signalen ook,probleem is dat sommigen echt van de habbekrats moeten leven.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:26 schreef Poesopstokje het volgende:
Vanochtend nog met twee collega's gesproken, beide willen ze er mee kappen. Het is gewoon niet meer te doen zeggen ze. En wij hebben de Georoute en 3 bundels nog niet eens! Kun je nagaan..
Erg sneu voor de mensen die afhankelijk zijn van de inkomsten, gelukkig kan ik er nog (optijd) mee kappen, het plezier is er wel van af nu.
Zijn er hier collega's die hetzelfde hebben, maar niet kunnen/willen stoppen?
zal aan je geslacht en uiterlijk liggen of dat meer oplevert of minderquote:Op donderdag 23 februari 2012 23:56 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ik hoor deze signalen ook,probleem is dat sommigen echt van de habbekrats moeten leven.
Mede door dwang uwv.BWW etc..
Je kan dan beter nog in raam gaan zitten.
Hier krijg ik dus door dat systeem ook nooit meer betaalt dan de 10 uur die voor mn wijk staat terwijl ik iedere week minstens 15 uur loop. En ik ben dus zo'n bezorger die de luxe niet heeft er tegen te protesteren, want ik ben verplicht te werken door het UWV. Als ik ontslagen zou worden door mijn eigen gedrag sta ik dus letterlijk op straat omdat het UWV mij dan geen uitkering meer verstrekt.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan moet je een statement maken, en werken wat de tijdenje aangeven. Post mee terug nemen. Als iedereen dat en masse doet ligt het probleem bij PostNL, en niet bij jou.
Geen grijze haar op mijn kop die in eigen tijd gaat werken. PostNL behoord gewoon te dokken.
Ik wil er best eentje opzetten, maar dan moet ik wel de verhalen van de bv de PBZ. hebben. Zonder content geen verhaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:12 schreef Troeta het volgende:
is het geen idee om een site of hyves te maken om zo postbezorgers te bereiken die dit probleem ook hebben? In de MR zitten ook postbezorgers en misschien kan iemand van de bond jullie dan ook bijstaan.
Het is belachelijk dat er zoveel mensen in eigen tijd moeten werken terwijl het salaris al zo laag is.
Daar komen die berichtjes in de kranten nou vandaan dat er ergens post opgestapeld ligt in een huis omdat ze het niet redden.
Er is wel een bestaande site voor postbezorgers (met een apart PostNL gedeelte), misschien dat je daar wat aan hebt. http://www.postbezorgers.org/forum/index.phpquote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:12 schreef Troeta het volgende:
is het geen idee om een site of hyves te maken om zo postbezorgers te bereiken die dit probleem ook hebben? In de MR zitten ook postbezorgers en misschien kan iemand van de bond jullie dan ook bijstaan.
Het is belachelijk dat er zoveel mensen in eigen tijd moeten werken terwijl het salaris al zo laag is.
Daar komen die berichtjes in de kranten nou vandaan dat er ergens post opgestapeld ligt in een huis omdat ze het niet redden.
Dat is werkelijk te gek voor woorden. Persoonlijk ben ik niet afhankelijk van het salaris, maar jij wordt letterlijk behandelt als oud vuil en hebt geen keuze dan het maar moeten slikken. Sterkte.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 06:50 schreef Selestha het volgende:
[..]
Hier krijg ik dus door dat systeem ook nooit meer betaalt dan de 10 uur die voor mn wijk staat terwijl ik iedere week minstens 15 uur loop. En ik ben dus zo'n bezorger die de luxe niet heeft er tegen te protesteren, want ik ben verplicht te werken door het UWV. Als ik ontslagen zou worden door mijn eigen gedrag sta ik dus letterlijk op straat omdat het UWV mij dan geen uitkering meer verstrekt.
Ideaal voor PostNL, zulke semi-slaven.
Dat laatste is inderdaad ontzettend sneu en waardeloos!quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:15 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat extra brood vandaag was wel nodig, want ik had 12 oranje tassen! (voor 1 wijk, welteverstaan). Naast dat Nuonboekje ook een dubbeldikke Elsevier, Plus Magazine, en dikke postorderboeken voor de bedrijven (sommige bedrijven hadden er wel 10!).
Gelukkig maakte het loonstrookje bij thuiskomst veel goed. Helaas zat er een folder bij dat ze de papieren loonstrook gaan afschaffen. Die moet je straks downloaden van die voor geen meter werkende brakke k*tsite MijnPostNL.nl. Dus daar ben je lekker mee.
Tsja ach t werk is goed voor mn conditie en het is fijn om wat te doen te hebbenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:11 schreef Blobje het volgende:
[..]
Dat is werkelijk te gek voor woorden. Persoonlijk ben ik niet afhankelijk van het salaris, maar jij wordt letterlijk behandelt als oud vuil en hebt geen keuze dan het maar moeten slikken. Sterkte.
@erwinrommel Voor een eventuele website wil ik graag mijn verhaal aanleveren.
Als ze in Harmony staan worden ze uitbetaald. Anders niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:37 schreef Susi het volgende:
Zeg, die overuren die jullie werken en (in sommige gevallen) niet uitbetaald krijgen, staan die dan wel op de Harmony ?
Je kan wel je personeelsdossier inzien, zelfs de gescande bankpas/id kaart staat er in!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:24 schreef V__L_N het volgende:
Ik heb me aangemeld op mijnpostnl... Letterlijk niks op die site doet het he. Salaris bekijken enzo, niks pagina niet gevonden. Dat gaat lekker.
Klopt de pagina bestaat nog niet,in de envelop van je loonstrook zit een folder in waar o.a. instaat dat je loonstrookje kunt inzien vanaf maart.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:00 schreef V__L_N het volgende:
Nou bij mij niet, ik krijg een melding dat de pagina niet bestaat. Heb beetje rondgeklikt, maar niks onder de knop personeelsdossier doet het hier.
Eerst maar eens zien en dan geloven, want hier doet ook bijna niks van die site 't...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:07 schreef postfiets het volgende:
[..]
Klopt de pagina bestaat nog niet,in de envelop van je loonstrook zit een folder in waar o.a. instaat dat je loonstrookje kunt inzien vanaf maart.
op het andere forum zijn genoeg mensen te vinden die een bijdrage willen leverenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:18 schreef ErwinRommel het volgende:
Is er animo om een FB zwartboek te maken over PostNL? Ik moet het wel weten want mijn tijd is ook kostbaar. En mijn baan als chauffeur wil ik zelfs op het spel zetten om PostNL toch een signaal af te geven.
Daarvoor heb ik wel content nodig, content, verhalen dus. Die moeten we bundelen.
Is een website geen beter idee? Wordpress erop. Gastenboek aanmaken. Misschien een forum eraan hangen. Mijn verhaal kan je op rekenen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:18 schreef ErwinRommel het volgende:
Is er animo om een FB zwartboek te maken over PostNL? Ik moet het wel weten want mijn tijd is ook kostbaar. En mijn baan als chauffeur wil ik zelfs op het spel zetten om PostNL toch een signaal af te geven.
Daarvoor heb ik wel content nodig, content, verhalen dus. Die moeten we bundelen.
Anoniem klagen is veel makkelijkerquote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:18 schreef ErwinRommel het volgende:
dat is lekker, want ik krijg mijn loonstrook dus digitaal en daardoor krijg ik al die folders en brieven niet. Vorige keer ook al , met die jaaropgaaf. Lekker slim is dat, ik begin het ondertussen echt een beetje beu te raken al dat gezeik. Trouwens werkelijk belachelijk dat je je loonstrook niet meer op paier kan krijgen.. stelletje uitkaaiersquote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:07 schreef postfiets het volgende:
[..]
Klopt de pagina bestaat nog niet,in de envelop van je loonstrook zit een folder in waar o.a. instaat dat je loonstrookje kunt inzien vanaf maart.
Ah, duidelijk, bedankt. Dan gaat het bij mij eigenlij heel goed, maf wel. Van één collega weet ik dat ze per week standaard vier uur voor nop werkt (32-uurs contract), en bij mij klopt eigenlijk altijd alles precies.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:57 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Als ze in Harmony staan worden ze uitbetaald. Anders niet.
Hmm, ik heb nog niets gehoord.. Gek dat dat per vestiging zo verschilt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 09:37 schreef Deezertje het volgende:
Kreeg net SMS dat het extreem druk is (gemeenteaanslagen e.d.).
Hopelijk betalen ze vandaag wel extra tijd uit, anders zullen ze de komende dagen nog wel bezig zijn met nabezorgen aangezien ik anders gewoon stop bij de tijd die ik er voor krijg...
succes ermee, hoop dat het hier meevalt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 09:37 schreef Deezertje het volgende:
Kreeg net SMS dat het extreem druk is (gemeenteaanslagen e.d.).
Hopelijk betalen ze vandaag wel extra tijd uit, anders zullen ze de komende dagen nog wel bezig zijn met nabezorgen aangezien ik anders gewoon stop bij de tijd die ik er voor krijg...
Dat is beter, ik heb ze er hier wel bij, had sowieso al minimaal twee zakken voor 1 straat, en de rest nog niet binnen. Wou dat die dombo´s de hah erbij gedaan hadden, had ik vast kunnen beginnen..quote:Op zaterdag 25 februari 2012 11:12 schreef Kaatjedezoveelste het volgende:
In mijn stad wordt alle gemeentelijke post, dus ook de aanslagen en zo door de sociale werkvoorziening bezorgd. Dat zal waarschijnlijk op meer plaatsen zo zijn, zou een deel van die grote verschillen in volume kunnen verklaren.
Hier geen gemeentebrieven (heb ik ook al gehad) en leek idd een daldag. Maar 2 zakken.. Was lekker vroeg klaarquote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:36 schreef HetBrabandertje het volgende:
Het is dat die gemeentebrieven erbij zaten, anders had het meer op een drukke daldag geleken. Was wel vertraging ontstaan in de aanvoer van de HSM-post, maar zelf gelukkig geen last ven gehad.
En daar krijg je 2 uur voor met een salaris van 6,36quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:22 schreef Herfstblad het volgende:
Wat een chaos vandaag! Mijn wijk was ten eerste 1.5 uur te laat (en mijn wijk is er normaal pas om 13;15) en ik heb bijna een uur op het depot staan wachten. En toen kwamen er tassen (3 voor mijn wijk), misten er nog 2 zakken van mijn wijk + HAH en moest ik dus nog 15 min wachten.
Ten tweede waren de gemeentebrieven er vandaag.
Ook waren er 2 bundels van een straat 'kwijt', zaten ze in de allerlaatste zak onderin! Argh! En van de 6 straten, zaten er 3 weer over verschillende tassen verdeeld. Nee, het was vandaag echt een rampdag.
Ik krijg wat meer.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:54 schreef Troeta het volgende:
[..]
En daar krijg je 2 uur voor met een salaris van 6,36![]()
Hier was het heel rustig en geen HAH.....dat was in jaren niet meer voorgekomen.
Staat ontslag op, aldus onze Tc.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:44 schreef Blobje het volgende:
Ik zal morgen eerst eens met wat collega's gaan praten en voorstellen om te stoppen zodra de tijd verstreken is.
Desnoods hang ik anoniem een briefje neer in elk depot in de buurt met de omroep om de post terug te brengen na de verstreken tijd.
Eenlingbussen worden niet geleegd op zondag.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:35 schreef Snoepje5 het volgende:
En nu wordt de brievenbus ineens niet meer op zondag geleegd, of dacht iemand grappig te zijn om de brievenbus vóór half 4 al te legen?
Oude NS topmannen zijn zeker naar PostNL gegaan.
Ongetwijfeld dat ze dat zeggen. Kan me echter niet voorstellen dat zij ook gelijk krijgen als je je ontslag aanvecht. Je hebt tenslotte gewoon je werk gedaan in de tijd die postnl je geeft.quote:
echt?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:21 schreef postfiets het volgende:
Op de site van mijnpostnl.nl kun je ook kleding bestellen.
Het gaat met punten en het heeft ook te maken hoeveel dagen je werkt hoe meer dagen je werkt hoe meer punten.
Heb regenkleding en een blouse met k.mouwen bestelt,nu weer opnieuw sparen voor punten
Heb daar inderdaad eerder iets over gelezen hier.quote:Op zondag 26 februari 2012 20:04 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Eenlingbussen worden niet geleegd op zondag.
Dan zal er wel iets bijzonders aan de hand zijn. Het is namelijk echt niet de bedoeling dat ze voor zessen geleegd worden.quote:Op zondag 26 februari 2012 22:21 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Heb daar inderdaad eerder iets over gelezen hier.
Echter is het geen eenlingbus en werd de bus normaliter op zondag gewoon geleegd. Ik kan er dan ook niet met mijn gezond verstand bij waarom er nu plots om half 4 al staat ''volgende lichting: maandag na 18:00'' terwijl er normaliter staat '' zondag na 18:00''.
Ik ben 5 bussen afgegaan in de hele wijk om te hopen dat er een nog gelicht zou worden, maar niet heus. Allemaal pas weer maandag avond.
Kan ik morgen weer lekker mailtjes gaan beantwoorden waarom de artikelen maandag niet aangekomen zijn.
Oranje kaart invullen en opsturen!quote:Op zondag 26 februari 2012 21:37 schreef Blobje het volgende:
[..]
Ongetwijfeld dat ze dat zeggen. Kan me echter niet voorstellen dat zij ook gelijk krijgen als je je ontslag aanvecht. Je hebt tenslotte gewoon je werk gedaan in de tijd die postnl je geeft.
Als ik een brievenbus leeg om 17:59:59 mag ik terug naar desbetreffende brievenbus om hem opnieuw te legen en te scannen. In Breda zijn ze heel erg streng wat dat betreft.quote:Op zondag 26 februari 2012 23:07 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Dan zal er wel iets bijzonders aan de hand zijn. Het is namelijk echt niet de bedoeling dat ze voor zessen geleegd worden.
En zo hoort het!quote:Op maandag 27 februari 2012 08:55 schreef LanaWoef het volgende:
[..]
Als ik een brievenbus leeg om 17:59:59 mag ik terug naar desbetreffende brievenbus om hem opnieuw te legen en te scannen. In Breda zijn ze heel erg streng wat dat betreft.
Ja maar dat kan. Dat is dan een voorlichting. Zo heb ik meerdere ritten waarbij ik om half 4 al een postkantoor moet leeghalen. Postkantoren worden naar mijn weten ook vaker eerder dan 18 uur opgehaald. i.v.m. de sluitingstijd van de winkel.quote:Op maandag 27 februari 2012 09:48 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
En zo hoort het!
Hier staat altijd dat ie na 18:00 geleegd wordt, ikg eloof er geen snars van. Vandaar dat ik er altijd om 17:00 al ben. Laatst was meneer op vrijdag om 16:50 ook al pakketjes bij het postkantoor (lees c1000) aan t halen!
Klopt, dat noemt men "afromen van retailers".quote:Op maandag 27 februari 2012 09:58 schreef LanaWoef het volgende:
[..]
Ja maar dat kan. Dat is dan een voorlichting. Zo heb ik meerdere ritten waarbij ik om half 4 al een postkantoor moet leeghalen. Postkantoren worden naar mijn weten ook vaker eerder dan 18 uur opgehaald. i.v.m. de sluitingstijd van de winkel.
In sommige kleine dorpen waar ik kom sluiten ze wel om 18 uur.quote:Op maandag 27 februari 2012 10:35 schreef Snoepje5 het volgende:
Ken anders geen supermarkt die om 18:00 al sluit hoor
Normaliter is dit 20:00
En de Bruna of Primera zoals iemand al aangaf hierboven.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:07 schreef LanaWoef het volgende:
[..]
In sommige kleine dorpen waar ik kom sluiten ze wel om 18 uur.
Ja in dorst ofzo waarschijnlijk wel, en misschien in het weekend wel om 4...maar dat weet ik nietquote:Op maandag 27 februari 2012 11:07 schreef LanaWoef het volgende:
[..]
In sommige kleine dorpen waar ik kom sluiten ze wel om 18 uur.
Liggen bij ons op het depot, maar volgens mij liggen ze ook op de vestiging.quote:Op maandag 27 februari 2012 10:58 schreef Blobje het volgende:
[..]
Daar heb ik al eens vaker iets over gelezen. Hoe kom ik aan zo'n oranje kaart?
Als ze zelf al niet weet of die krassen er al op zatenquote:Op maandag 27 februari 2012 15:44 schreef Peterselieman het volgende:
als het eigen terrein was dan is je collega verantwoordelijk, want hij/zij had ook even kunnen lopen. Op de openbare weg hangt het van de situatie af, maar de kans is gering dat je zelf verantwoordelijk bent.
dat moet wel eerst duidelijk zijn ja, maar dat is logischquote:Op maandag 27 februari 2012 16:10 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Als ze zelf al niet weet of die krassen er al op zaten
Heb alleen ervaring met het gesprek voor pbz....dat stelde niets voor.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:41 schreef Nezhi het volgende:
Hoi, ik heb alweer gesolliciteerd bij PostNL, hopelijk leid het deze keer daadwerkelijk tot een sollicitatiegesprekHeeft iemand hier ervaring met de gesprekken voor voorbereider en het werk zelf?
zie topic werkzoekend topicquote:Op maandag 27 februari 2012 18:41 schreef Nezhi het volgende:
Hoi, ik heb alweer gesolliciteerd bij PostNL, hopelijk leid het deze keer daadwerkelijk tot een sollicitatiegesprekHeeft iemand hier ervaring met de gesprekken voor voorbereider en het werk zelf?
de test is eigenlijk wat je op de basisschool had geleerdquote:
quote:Top TNT en PostNL ontving miljoenen extra
De top van TNT Express en PostNL heeft vorig jaar na de splitsing van het bedrijf 12 miljoen euro aan extra beloningen ontvangen uit het afkopen van aandelen en optiepakketten. De aandelenprogramma's werden afgekocht met contant geld, terwijl de koersen van beide bedrijven vorig jaar onderuitgingen.
Voormalig TNT Post-topman Peter Bakker krijgt daardoor nog eens bijna negen ton, wat de totale kosten van zijn vertrek op 4,5 miljoen euro brengt. Dat bleek maandag uit het jaarverslag van PostNL over 2011.
De posttak van het gesplitste bedrijf draait op voor de extra betalingen aan het voormalige management, omdat het officieel de rechtsopvolger is van het voormalige TNT Post. PostNL is in totaal 4 miljoen euro kwijt, waarvan 1,2 miljoen euro aan het voormalige management.
Pijnlijk
Die uitbetaling is pijnlijk, omdat het bedrijf bezig is duizenden postbodes te ontslaan. Bovendien weigert PostNL voorlopig geld bij te storten in het pensioenfonds, dat onder de vereiste dekkingsgraad zit.
De uitbetaling van de aandelen en opties in geld is verder opmerkelijk omdat het management zo beloond wordt voor de splitsing die tot nu toe is uitgedraaid op een mislukking. Het toenmalige TNT Post werd vorig jaar mei gesplitst onder druk van activistische aandeelhouders. Die hoopten dat het apart zetten van het 'saaie' postbedrijf PostNL zou leiden tot een bod op de internationale pakketbezorger TNT Express, waardoor een mooi rendement gemaakt kon worden. Dat snelle bod bleef uit, waardoor de koersen van TNT Express en PostNL vorig jaar tientallen procenten daalden.
Gouden handdruk
Het management had geen last van die gedaalde koersen, omdat de aandelenregelingen bij de splitsing werden 'gecasht'. Dat levert voormalig TNT Post-topman Bakker bijna negen ton op, naast ruim 1 miljoen euro voor andere posten rond zijn vertrek. Eerder werd al bekend dat hij een gouden handdruk kreeg van 2,6 miljoen euro.
Dat leidde tot kritiek, omdat onder meer twee jaarsalarissen werden betaald, terwijl het volgens de regels voor goed bestuur maximaal een jaarsalaris mag zijn. In totaal heeft Bakker, die nu werk doet voor de Verenigde Naties, bij zijn vertrek 4,5 miljoen euro meegekregen.
Afkoop van aandelen
Naast Bakker krijgen TNT-baas Marie-Christine Lombard en PostNL-topman Harry Koorstra ieder 182 duizend euro uit de afkoop van de aandelen. De totale beloning van Koorstra komt daardoor, en door een bonus van vijf ton, uit op ruim 2 miljoen euro, zes ton meer dan een jaar eerder.
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) kan zich voorstellen dat het 'cashen' van de aandelen niet goed valt. 'Dit bevestigt het beeld dat bestuurders goed voor zichzelf zorgen, in goede en slechte tijden', zegt een woordvoerder.
Bron: De Volkskrant
Ja, daar is wel geld voorquote:
noooooit wat gehoord over scenarios.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:15 schreef Selestha het volgende:
Krijg net een sms ''vandaag hebben we scenario E''
Geen idee meer wat dat is
quote:A: met hah 1.20 zonder hah 0.55
B: met hah 1.20 zonder hah 1.00
C: met hah 1.25 zonder hah 1.05
D: met hah 1.25 zonder hah 1.05
E: met hah 1.25 zonder hah 1.10
Mja ik verwacht niet andersquote:
Zolang je je uren maar kan schrijvenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:43 schreef Selestha het volgende:
[..]
Mja ik verwacht niet anders
Dan heb ik vandaag 2 uur en 10 minuten om het te lopenHeb nog nooit met HaH op een dinsdag onder de 3 uur gezeten..
Ik kan ze wel schrijven, maar krijg ze niet uitbetaalt.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:58 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Zolang je je uren maar kan schrijven
Als je al meermaals duidelijk hebt aangegeven dat het je niet lukt in de tijd moet je gewoon stoppen na 2:10 en ze het maar laten uitzoeken.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:59 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ik kan ze wel schrijven, maar krijg ze niet uitbetaalt.
Dat zou ik wel willen, ware het niet dat ik afhankelijk ben van een uitkering die ik alleen krijg als ik dit werk doe.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 11:01 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Als je al meermaals duidelijk hebt aangegeven dat het je niet lukt in de tijd moet je gewoon stoppen na 2:10 en ze het maar laten uitzoeken.
Het is geen vrijwilligerswerk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |