abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107822387
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 17:54 schreef Gia het volgende:

[..]

In de winkel? Gewoon laten zeuren. Negeren. Reacties van mensen die dat belachelijk vinden? Ook negeren.
Tsja....;)

[ Bericht 19% gewijzigd door Maron op 10-02-2012 12:13:52 ]
pi_107830068
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 10:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is een meta analyse geweest van 20 jaar onderzoek, op het medische aspect gericht.
Slecht onderzoek zou ik niet willen zeggen dus, want dan brand je even 20 jaar onderzoek af namelijk van verschillende bronnen.
Het engelse artikel is wat duidelijker.

Ik merk vooral op dat er een enorme omwil is bij mensen om hier zelfs maar over na te denken, alsof de tik het enige is wat een opvoeding goed maakt.
Ik vind dat heel erg raar, want serieus, als je je hond een tik geeft dan staat de hele omgeving op z'n kop, hoe afschuwelijk je dan wel niet bent voor je hond, maar een kind moet maar een tik krijgen zodat men kan zien dat je wat doet aan opvoeding ofzo.

Ik vind ook dat er rare tegenstellingen gebruikt worden, de tik voorstanders doen net alsof geen tik gebruiken betekend dat je niet opvoed, dat je oeverloos discuseert met je kind. Maar de werkelijkheid leert dat daar erg veel tussen zit.

Waarom is het zo dat alle heropvoeders zo'n beetje zonder tik werken en een goed resultaat hebben daar waar ouders al gefaald hebben(of die nu een tik gebruikte of niet)? Het antwoord is heel simpel, de tik is niet nodig, consequent zijn wel, duidelijk zijn wel.

Ik denk niet dat een tikje op de vingers, of op de bil bij een uk heel erg schadelijk zijn mits met mate, maar wat is de meerwaarde ervan? Ik zie die niet boven andere manieren, waarom zou je dan toch werken met een pijnprikkel(lichte pijnprikel, maar toch)?
Maar wat zijn de explicitiete voorwaardes dan wanneer een slaan wel zeker problemen geeft? Dat een hond een tik geven 'erger' zou zijn kan ik me overigens totaal niet in vinden. Ik heb bij iemand eens een kat rond zien vliegen omdat ie de gordijnen in ging; hoewel ik even raar zat te kijken lag ik er echt niet wakker van die avond.
Dat zonder slaan opvoeden goed mogelijk is, is overigens geen argument om niet te slaan; het is ook mogelijk dat opvoeden zonder slaan schadelijk is (zoals je zelf aangeeft), netzoals slaan schadelijk kan zijn. Het zegt allemaal niets.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  vrijdag 10 februari 2012 @ 16:02:10 #203
3542 Gia
User under construction
pi_107830381
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 10:03 schreef erodome het volgende:

Waarom is het zo dat alle heropvoeders zo'n beetje zonder tik werken en een goed resultaat hebben daar waar ouders al gefaald hebben(of die nu een tik gebruikte of niet)? Het antwoord is heel simpel, de tik is niet nodig, consequent zijn wel, duidelijk zijn wel.
Zo'n beetje? Dus ze gebruiken weleens pijn of sommige gebruiken weleens pijn toedienen als onderdeel van de heropvoeding?

Er is niemand die jou veroordeeld omdat jij geen tik uitdeelt. Moet je lekker zelf weten. Maar mogen andere mensen andere ideeën hebben over opvoeding? En ook met het, uiteraard zeldzaam uitdelen van een corrigerende tik, kun je nog consequent zijn in de opvoeding.

Dat mishandeling wettelijk verboden is, is niet meer dan normaal. Maar een corrigerende tik is geen mishandeling. Slaan is dat wel. Laat dat verschil a.u.b. duidelijk zijn en laat mensen, binnen de grenzen van de wet, zelf weten hoe ze hun kinderen opvoeden.

Persoonlijk vind ik het voorbeeld, even terug, jongen van 18, die vertelt dat hij met zijn broek naar beneden in de hoek moest staan, vele malen erger dan een opvoedkundige tik.
pi_107830676
Wat ik me afvraag is of hier ouders posten die zelf nooit geslagen zijn maar hun eigen kinderen wel slaan, ook een corrigerende tik versta ik hieronder?
En wat hiertoe de aanleiding was?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_107835174
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 16:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het voorbeeld, even terug, jongen van 18, die vertelt dat hij met zijn broek naar beneden in de hoek moest staan, vele malen erger dan een opvoedkundige tik.
Niet dat het nu aan de orde van de dag was maar in de hoek staan was in ieder geval in mijn eigen kamer dus eigenlijk alleen in het zicht van mijn ouders (mijn moeder voornamelijk). In dat opzicht had ik geen schaamte.

Straf is toch nooit leuk eigenlijk? Moet natuurlijk ook niet. Ik mag door een verklooit schooljaar nu helemaal niet weg 's-avonds en moet op tijd naar bed. Ook dat is weer erger dan een tik, dan zijn de meesten er van af.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 19:17:48 #206
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_107836687
quote:
Dat mishandeling wettelijk verboden is, is niet meer dan normaal. Maar een corrigerende tik is geen mishandeling. Slaan is dat wel. Laat dat verschil a.u.b. duidelijk zijn en laat mensen, binnen de grenzen van de wet, zelf weten hoe ze hun kinderen opvoeden.
This is where you're wrong.

Feitelijk is tikken, in welke gradatie ook, een vorm van fysiek geweld. Kun je niet leuk vinden, is wel zo.
Dat wil niet zeggen, dat een tik hetzelfde effect heeft als een regelmatige plank hout in de nek (voorbeeld).

De grens tussen een tik en fysiek geweld is echter niet definieerbaar en daarom wordt de tik dus onder geweld gerekend.

En dan kun jij wel zeggen, 'mag iedereen dat voor zichzelf weten', maar het antwoord is dus NEE. De cijfers over kindermishandeling zijn triest, diep triest. Blijkbaar zijn er middelen nodig omdat te veel ouders dat geen punt vinden. Dus nee, je mag het niet zelf weten in dit geval.

Ik zou ook graag ophouden met belasting betalen. Die vrijheid heb ik ook niet.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_107844416
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 19:17 schreef Worteltjestaart het volgende:

Feitelijk is tikken, in welke gradatie ook, een vorm van fysiek geweld. Kun je niet leuk vinden, is wel zo.
Dat wil niet zeggen, dat een tik hetzelfde effect heeft als een regelmatige plank hout in de nek (voorbeeld).

De grens tussen een tik en fysiek geweld is echter niet definieerbaar en daarom wordt de tik dus onder geweld gerekend.
Inderdaad, je kunt hier beter principieel in zijn want zodra je dat los laat gaat de doos van Pandora open. Want waar leg je de grens en wie bepaald dat?
De hersenen van een kind zijn nog niet voldoende ontwikkeld en vooral gefocused op de korte termijn. Zou je een geestelijk gehandicapte ook een corrigerende tik geven of een seniele bejaarde?
Kinderen bevinden zich plots in het domein dat dat wel zou moeten kunnen. Het is imo intellectuele gemakzucht of onkunde van de ouders.
Verder leidt schaamte over het gedrag tot normalisatie bij de slachtoffers die dit van generatie op generatie doorgeven. Laten we het verstand liever de boventoon voeren en deze perverse cyclus doorbreken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 10-02-2012 22:00:04 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_107850853
Ik zeg dit ~O> erover.

Al die kutkoters die alles doen omdat hun zwak(e)(begaafde) ouders ze niets in de weg leggen...

Vooral de ouders moeten eens een flink pak opvoedkundige rammel krijgen om die onzin eruit te slaan!

Geef grenzen aan !!!

Zachte opvoeders kweken rottende kinderen :r :r :r
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  zaterdag 11 februari 2012 @ 17:20:47 #209
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_107864573
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 00:37 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Ik zeg dit ~O> erover.

Al die kutkoters die alles doen omdat hun zwak(e)(begaafde) ouders ze niets in de weg leggen...

Vooral de ouders moeten eens een flink pak opvoedkundige rammel krijgen om die onzin eruit te slaan!

Geef grenzen aan !!!

Zachte opvoeders kweken rottende kinderen :r :r :r
:')

Blijkbaar versta jij onder harde opvoeding 'fysiek geweld toepassen' en zie jij het niet toepassen van fysiek geweld als 'zachte opvoeding'... daar lijkt het tenminste op als ik jouw simpele en vooral onduidelijke post zo lees.

Wat jij wellicht niet begrijpt, is dat het feit dat veel mensen zelf niet de vaardigheden hebben om hun kind 'de baas te blijven' zonder fysiek geweld toe te passen, natuurlijk niet betekent dat het niet toepassen van geweld nagenoeg gelijk staat aan het kweken van rottende kinderen. Dat hangt immers volledig af van de opvoedkundige vaardigheden van de ouder.
Krekker is de bom!
pi_107866349
Het ene kind is het andere niet..je hebt schatjes en je hebt ettertjes..
Kinderen zoeken hun grenzen op, en het is aan de ouders om aan te geven waar die grenzen ongeveer liggen..
Bij het ene kind kan je het af met redenatie, en bij de ander is een hardere hand nodig..
De manier van straffen kan op vele manieren, maar soms is het nodig om iets harder op te treden dan voor straf in de hoek staan..(een soort van lik-op-stuk beleid)..éven een directe reminder voor iets wat echt niet kan..
Sommige kinderen kunnen soms het bloed onder je nagels vandaan halen, en lachen je vierkant uit met je zachte aanpak..ik vind dat een (pittige) tik voor de broek dan toch even iéts beter overkomt, en ook meer indruk maakt dan dreigen met een week geen tv kijken..
Ikzelf heb vroeger ook wel eens een tik, een draai om mijn oren, en zelfs eens een flink pak voor mijn (blote) billen gehad :@ , maar ik heb er geen trauma's aan overgehouden, en het had het beoogde effect ..
Echt slaan of mishandelen is natuurlijk uit den boze, en is idd ook vaak een teken van onmacht,
Maar de resultaten van die té zachte aanpak is vandaag de dag (te) vaak zichtbaar bij (te) veel jongeren..dat uit zich in nergens respect voor hebben, en schijt hebben aan een ander..
En zoiets moet dan later ook nog kinderen opvoeden.. :|W

[ Bericht 4% gewijzigd door Maron op 11-02-2012 18:40:40 ]
pi_107870630
Het grens opzoeken bij mijn ouders kan ik me nog goed herinneren. Ik wist ook al snel wat getolereerd werd of niet. Ook dan liep het weleens uit de pas en had ik met een beetje pech een straf te pakken die je op dat moment natuurlijk altijd belachelijk vond. Ik heb ze ook weleens uitgelachen om iets maar kreeg het dubbel en dwars betaald. Wat dat betreft heb ik er nooit een anarchie van kunnen maken, nu nog niet overigens.
pi_107874341
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 21:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Inderdaad, je kunt hier beter principieel in zijn want zodra je dat los laat gaat de doos van Pandora open. Want waar leg je de grens en wie bepaald dat?
De hersenen van een kind zijn nog niet voldoende ontwikkeld en vooral gefocused op de korte termijn. Zou je een geestelijk gehandicapte ook een corrigerende tik geven of een seniele bejaarde?
Kinderen bevinden zich plots in het domein dat dat wel zou moeten kunnen. Het is imo intellectuele gemakzucht of onkunde van de ouders.
Dit... Kan je je net zo goed afvragen waarom je ook niet iedereen mag slaan/tikken, als je kinderen mag slaan/tikken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 18:17 schreef Maron het volgende:
Het ene kind is het andere niet..je hebt schatjes en je hebt ettertjes..
Kinderen zoeken hun grenzen op, en het is aan de ouders om aan te geven waar die grenzen ongeveer liggen..Bij het ene kind kan je het af met redenatie, en bij de ander is een hardere hand nodig..
"De ene volwassene is de andere niet. Je hebt schatjes en je hebt ettertjes. Volwassenen zoeken hun grenzen op, en het is aan medevolwassenen om aan te geven waar die grenzen liggen. Bij de ene volwassene kan je het af met redenatie, en bij de ander is een hardere hand nodig.."
Etc.

Het komt niet vaak voor, maar bij het beeld van een volwassene die een kind trekt, tikt, slaat, bedreigend vasthoudt etc. voel ik de neiging om precies hetzelfde bij die volwassene te doen (jammer dat ik geen grote, sterke, intimiderende man ben). Misschien extra gewapend om te compenseren voor het fysieke machtsverschil tussen volwassene en kind.

En toch ga ik ervoor opgepakt worden als ik volwassenen zo behandel, terwijl ik met mijn kinderen zou mogen doen wat ik wil, zolang het maar binnen bepaalde grenzen valt (niet doen wat wettelijk als mishandeling geldt). Het is voor mij een kwestie van respect naar mijn medemens toe, kind of volwassene, om niet dreigementen en lichte of zware fysieke aanval te gebruiken. Een minimum besef van fatsoen. Mensen die dat niet op kunnen brengen, die zich niet in kunnen leven in de situatie van de ander, zijn in mijn ogen beestachtig.
pi_107874647
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:00 schreef eldodo het volgende:

[..]

Dit... Kan je je net zo goed afvragen waarom je ook niet iedereen mag slaan/tikken, als je kinderen mag slaan/tikken.

[..]

"De ene volwassene is de andere niet. Je hebt schatjes en je hebt ettertjes. Volwassenen zoeken hun grenzen op, en het is aan medevolwassenen om aan te geven waar die grenzen liggen. Bij de ene volwassene kan je het af met redenatie, en bij de ander is een hardere hand nodig.."
Etc.

Het komt niet vaak voor, maar bij het beeld van een volwassene die een kind trekt, tikt, slaat, bedreigend vasthoudt etc. voel ik de neiging om precies hetzelfde bij die volwassene te doen (jammer dat ik geen grote, sterke, intimiderende man ben). Misschien extra gewapend om te compenseren voor het fysieke machtsverschil tussen volwassene en kind.

En toch ga ik ervoor opgepakt worden als ik volwassenen zo behandel, terwijl ik met mijn kinderen zou mogen doen wat ik wil, zolang het maar binnen bepaalde grenzen valt (niet doen wat wettelijk als mishandeling geldt). Het is voor mij een kwestie van respect naar mijn medemens toe, kind of volwassene, om niet dreigementen en lichte of zware fysieke aanval te gebruiken. Een minimum besef van fatsoen. Mensen die dat niet op kunnen brengen, die zich niet in kunnen leven in de situatie van de ander, zijn in mijn ogen beestachtig.
Oftewel: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Of die ander nu een volwassene of een kind is.
pi_107885084
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 15:54 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Maar wat zijn de explicitiete voorwaardes dan wanneer een slaan wel zeker problemen geeft? Dat een hond een tik geven 'erger' zou zijn kan ik me overigens totaal niet in vinden. Ik heb bij iemand eens een kat rond zien vliegen omdat ie de gordijnen in ging; hoewel ik even raar zat te kijken lag ik er echt niet wakker van die avond.
Dat zonder slaan opvoeden goed mogelijk is, is overigens geen argument om niet te slaan; het is ook mogelijk dat opvoeden zonder slaan schadelijk is (zoals je zelf aangeeft), netzoals slaan schadelijk kan zijn. Het zegt allemaal niets.
Waarom zo je best doen om maar in bochten te wringen om de tik goed te kunnen keuren?
Je ziet zelf toch ook wel dat je moet uitwijken naar allerlei drogredenen e.d.?

Het is gewoon niet nodig en alles wijst erop dat er geen enkel positief effect is op de langere termijn bij slaan. Dat er ook andere manieren zijn waarop je je kind negatief kan opvoeden is waar, maar dat maakt niet ineens dat slaan wel goed is.

Dat het misschien zonder negatief effect kan is mogelijk, maar waarom zou je iets doen met een grote kans op een negatief effect(fysiek straffen verminderd de grijze massa in de hersenen) als het gewoon makkelijk anders kan?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_107885192
quote:

[..]

Zo'n beetje? Dus ze gebruiken weleens pijn of sommige gebruiken weleens pijn toedienen als onderdeel van de heropvoeding?

Er is niemand die jou veroordeeld omdat jij geen tik uitdeelt. Moet je lekker zelf weten. Maar mogen andere mensen andere ideeën hebben over opvoeding? En ook met het, uiteraard zeldzaam uitdelen van een corrigerende tik, kun je nog consequent zijn in de opvoeding.

Nee schat, dat zo'n beetje is omdat ik niet alle heropvoeders ken en er misschien een uitzondering is die wel fysieke straffen hanteerd. Om een slag om de arm te houden dus.

Toen ik een klein meisje was woonde wij vlakbij een tehuis voor zeer moeilijk opvoedbare jongens, later hadden we op de middelbare school jongens van een ander tehuis in de klas.
Geen kattepis, vaak uit ernstige situatie's, vaak met een hoop geweld in het verleden en dan ook nog jongens die daardoor vies in de problemen waren gekomen, agressie-problemen e.d.
Dat heeft natuurlijk niets met de opvoedkundige tik te maken, maar wat tekenend was was dat de begeleiders geen van alleen fysieke straffen hanteerde, dat met echt moeilijke kinderen en dat die kinderen daar heel prima op reageerde.

Zelfde met een neefje van mij(geen bloedverwant), komt uit een rotte situatie, groot agressie-probleem, uit huis geplaats omdat hij onhandelbaar werd(wat ik niet hele raar vond). Het gaat nu best heel goed met hem, maar de fysieke straffen zijn verdwenen.

Ik vind het vb van in de blote billen in de hoek staan ook geen mooie, dat zou ik niet bij mijn kind doen en ja je kan consequent zijn en tikken uitdelen.
Maar ook voor jou hier geld hetzelfde antwoord, waarom zou je het doen als het anders kan, waarom zou je het doen als die tik niet zo belangerijk is, dat consequent en duidelijk zijn wel?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_107885571
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik kreeg vroeger pantoffels naar m'n hoofd. Ik ben er niet dommer van geworden. Alleen maar slimmer :)
Ligt eraan, voor een pantoffel hoe je nog niet weg te duiken, maar wat als die pantoffel iets anders wordt.
pi_107885652
Als kind nooit een tik gekregen. Toen ik eenmaal een puber was, werd dat wel anders. Verdiende het ook echt. :D
  zondag 12 februari 2012 @ 11:36:41 #218
3542 Gia
User under construction
pi_107885673
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 18:17 schreef Maron het volgende:

Maar de resultaten van die té zachte aanpak is vandaag de dag (te) vaak zichtbaar bij (te) veel jongeren..dat uit zich in nergens respect voor hebben, en schijt hebben aan een ander..
En zoiets moet dan later ook nog kinderen opvoeden.. :|W
Helemaal mee eens.

Het kan in allebei de gevallen fout gaan in de opvoeding. Wat belangrijk is, is dat de kinderen ervaren dat ze geliefd en gewenst zijn.

Als je een kind een tik geeft en verder aan zijn lot overlaat, zal het zich diep ongelukkig voelen. De enige aandacht die het krijgt is een tik als hij vervelend is. Dat kind zal dus vervelend gaan doen om, negatieve, aandacht te krijgen, om maar aandacht te krijgen.

Maar dat werkt hetzelfde bij kinderen die in een washok worden gestopt voor straf. Als je alleen op die momenten aandacht aan het kind schenkt, hetgeen ook negatieve aandacht is, zal het ook blijven vervelen om maar aandacht te krijgen.

Een kind dat een heleboel positieve aandacht krijgt, waar de ouders veel mee ondernemen, een spelletje doen na schooltijd, bijvoorbeeld, samen een boek lezen, effe naar de speeltuin op woensdagmiddag, een ouder die meegaat naar de sportclub, zal gelukkiger opgroeien dan een kind dat alleen maar aandacht krijgt als het vervelend is. Of die negatieve aandacht nu bestaat uit een tik of uit het 'in een washok zetten'.

Waar het tegenwoordig dus vaak fout gaat met kinderen is dat de leraar en de naschoolse opvang niet mag disciplineren, dus dat moeten de ouders doen in de schaarse uurtjes dat ze de kinderen zien. En dát willen ze niet, want in die paar uurtjes doen ze liever leuke dingen met de kinderen. Begrijpelijk, maar ze krijgen niet de preek die ze nodig hebben voor wat ze op school hebben uitgevreten. Nee, de school moet ze maar opvoeden, vinden zij. Echter, pakt een leraar Carolientje even te hard bij d'r arm om haar de klas uit te krijgen, omdat ze niet te handhaven is, dan stapt mama op hoge poten naar de politie vanwege mishandeling.
  zondag 12 februari 2012 @ 11:44:55 #219
3542 Gia
User under construction
pi_107885855
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:32 schreef klipper het volgende:

Ligt eraan, voor een pantoffel hoe je nog niet weg te duiken, maar wat als die pantoffel iets anders wordt.
Haha, doet me eraan denken dat ons pa ook vaak met zijn voet, zijn pantoffel naar ons gooide en die moesten we dan terug aan zijn voet gaan steken. Mijn jongste zus gooide die echter gewoon keihard terug.

Die pantoffel is ook eens in de kerstboom terecht gekomen. Resultaat, nogal wat ballen kapot.

Maar goed, ik blijf erbij dat een corrigerende tik, op jonge leeftijd, om gevaar af te wenden, heel nuttig kan zijn, zolang het kind ook vooral veel positieve aandacht krijgt. Zo'n tik moet echter niet te pas en te onpas gebruikt worden. Als een kind een vies woord zegt, bijvoorbeeld, hoor je geen tik te geven. Want er is geen gevaar. Als het naar de theepot grijpt, kan een tik voorkomen dat ze het nog eens proberen. En je hebt nooit 24/7 je kind in de gaten.
Een kind vanaf een jaar of 5 hoef je geen tik meer te geven. Die kun je heel goed uitleggen waarom iets gevaarlijk is en of dreigen met bepaalde straf als ze iets doen wat niet mag.

Een tik moet sowieso een zeldzaamheid zijn, anders is het effect er niet. Als je om alles een tik geeft, die geen pijn doet dus, heeft dat net zoveel effect als de hele dag "nee, mag niet" roepen. Geen dus.
  zondag 12 februari 2012 @ 12:56:28 #220
238326 Worteltjestaart
pi_107887964
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:36 schreef Gia het volgende:
Helemaal mee eens.
Dus jij bent ervan overtuigd dat een kind wat 'kind' is (nl. door het opzoeken van grenzen, en zijn eigen 'ik' ontwikkelen) maar een tik moet krijgen? Jij denkt dat elke opvoeding die jij nu als mislukt ziet, was geslaagd als er maar geslagen was? En jij bent er dus ook van overtuigd dat een opvoeding zonder tikken niet kan?

Triest. Diep triest.

quote:
Waar het tegenwoordig dus vaak fout gaat met kinderen is dat de leraar en de naschoolse opvang niet mag disciplineren, dus dat moeten de ouders doen in de schaarse uurtjes dat ze de kinderen zien.
Je posts staan echt vol van onzin en aannames.
Ten eerste: een leraar of leidster mag best wel disciplineren, maar als ik merk dat ze mijn (of een ander) kind slaan om bepaald gedrag te corrigeren, hebben ze een groot probleem met mij. Als je een kind moet straffen dan moet je het maar op een andere manier doen; pak het op en zet het de klas uit, of iets dergelijks. Kun je dat niet, dan heb je niet het benodigde overwicht op het kind en heb je het verkeerde beroep.
Ten tweede: doe nou even niet alsof het schering en inslag is dat ouders hun kinderen vrijwel nooit zien, en dat als gevolg daarvan de kinderen het gezag van de ouders niet meer zien en opgelegd krijgen. Ik weet niet zeker of ons kinderdagverblijf een goed voorbeeld is voor heel Nederland, maar ik weet wel dat bij ons de gemiddelde hoeveelheid opvang voor het voltijdse dagopvang, ongeveer 15 uur per kind is (dus iets meer dan anderhalve dag). Laten we het afronden op 2 dagen (hoe dan ook over de week verdeeld): dan zijn er nog 3 werkdagen en 2 weekenddagen over, buiten de uren dat de kinderen ook 's avonds en 's morgens (na en vóór de opvang) thuis zijn.

En dan nog iets; zelfs al zóú het zo zijn dat een kind de ouders minder ziet, dan zie ik nog steeds niet in waarom meppen dan maar zou mogen. Pedagogisch medewerkers die de tik gebruiken als opvoedkundig middel, zul je niet vinden.
Rara, waarom is dat?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_107888638
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dus jij bent ervan overtuigd dat een kind wat 'kind' is (nl. door het opzoeken van grenzen, en zijn eigen 'ik' ontwikkelen) maar een tik moet krijgen? Jij denkt dat elke opvoeding die jij nu als mislukt ziet, was geslaagd als er maar geslagen was? En jij bent er dus ook van overtuigd dat een opvoeding zonder tikken niet kan?

Triest. Diep triest.

[..]

Ten eerste: een leraar of leidster mag best wel disciplineren, maar als ik merk dat ze mijn (of een ander) kind slaan om bepaald gedrag te corrigeren, hebben ze een groot probleem met mij. Als je een kind moet straffen dan moet je het maar op een andere manier doen; pak het op en zet het de klas uit, of iets dergelijks. Kun je dat niet, dan heb je niet het benodigde overwicht op het kind en heb je het verkeerde beroep.
Ten tweede: doe nou even niet alsof het schering en inslag is dat ouders hun kinderen vrijwel nooit zien, en dat als gevolg daarvan de kinderen het gezag van de ouders niet meer zien en opgelegd krijgen. Ik weet niet zeker of ons kinderdagverblijf een goed voorbeeld is voor heel Nederland, maar ik weet wel dat bij ons de gemiddelde hoeveelheid opvang voor het voltijdse dagopvang, ongeveer 15 uur per kind is (dus iets meer dan anderhalve dag). Laten we het afronden op 2 dagen (hoe dan ook over de week verdeeld): dan zijn er nog 3 werkdagen en 2 weekenddagen over, buiten de uren dat de kinderen ook 's avonds en 's morgens (na en vóór de opvang) thuis zijn.

En dan nog iets; zelfs al zóú het zo zijn dat een kind de ouders minder ziet, dan zie ik nog steeds niet in waarom meppen dan maar zou mogen. Pedagogisch medewerkers die de tik gebruiken als opvoedkundig middel, zul je niet vinden.
Rara, waarom is dat?
Als jij het verschil niet kent tussen opvoedkundige tik (waar het over gaat) en 'meppen' dan heb ik mijn twijfels bij het beroep dat je uitoefent, dan kun je beter gaan krantenlopen.
  zondag 12 februari 2012 @ 13:22:24 #222
238326 Worteltjestaart
pi_107888842
Wat heeft mijn beroep ermee te maken? Helemaal niets.
Lekker onder de gordel joh. Ga ermee door ^O^ 8)7

En hoe definieer jij de grens tussen een tik en een mep? Die grens is er niet namelijk, het is zo grijs als wat.
pi_107889275
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:22 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat heeft mijn beroep ermee te maken? Helemaal niets.
Lekker onder de gordel joh. Ga ermee door ^O^ 8)7

En hoe definieer jij de grens tussen een tik en een mep? Die grens is er niet namelijk, het is zo grijs als wat.
Ik zeg lees het topic even terug want dat is al een paar keer besproken. Als jij het verschil niet weet tussen een opvoedkundige tik (bijvoorbeeld op de vingers) en een mep,.....dan doe je het verkeerde beroep en mag dat best gezegd worden. Zou mooi zijn als een chirurg het verschil niet weet tussen een arm en een been transplantatie, immers gaat er bij beiden een ledemaat af.
pi_107889564
quote:
99s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:33 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ik zeg lees het topic even terug want dat is al een paar keer besproken. Als jij het verschil niet weet tussen een opvoedkundige tik (bijvoorbeeld op de vingers) en een mep,.....dan doe je het verkeerde beroep en mag dat best gezegd worden.
Het gaat er om dat dat verschil nauwelijks te maken is en bovendien nogal afhankelijk is van de context. En om die reden wordt gezegd dat je maar beter sowieso je handen thuis kunt houden.
  zondag 12 februari 2012 @ 19:29:49 #225
3542 Gia
User under construction
pi_107902169
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Triest. Diep triest.

Sorry hoor, maar jij legt me woorden in de mond die ik niet gezegd (geschreven) heb. Jij leest schijnbaar andere dingen tussen de regels dan ik zeg. Ik zeg nergens dat een opvoeding zonder tik niet zou kunnen slagen. En ik zeg ook nergens dat een mislukte opvoeding te wijten is aan het gebrek aan slaag. Ik ben tegen slaan. Een tik (op de vingers of tegen de pamper) is geen slaag.
quote:
Dus, als een leraar een kind oppakt om het de klas uit te zetten en dat kind rukt zich los, dan mag de leraar het niet stevig bij de armen pakken om het de klas uit te krijgen, want stel je voor dat dit blauwe plekken achterlaat. Je hebt kinderen die echt gewoon zo losgeslagen zijn dat de leraar ze wel hard aan moet pakken. En nee, dan heb ik het niet over slaan of een tik geven, maar wel bij de arm pakken. En ook dat wordt al als mishandeling gezien.

Heb je van die onopgevoede krengen en krijgt de leraar te horen dat hij geen overwicht heeft.
Dat ouders verdomme hun kroost leren luisteren, i.p.v. altijd maar een tegenwoord geven.
Kinderen zijn tegenwoordig zo brutaal als de neten. Totaal geen ontzag voor de leerkracht.
quote:
Rara, waarom is dat?
Ik zeg nergen dat meppen moet of nodig is. Een tik is niet erg. Maar het is ook niet erg als je een andere strafmaatregel gebruikt. Het gaat om voldoende positieve aandacht. Ouders die er vrijwel nooit zijn, en ja, je hebt ouders die beide 40 uur per week werken, gaan niet hun schaarse qualitytime gebruiken voor een donderpreek omdat kindlief op school fikkie heeft gestookt. Nee, de leraar moet dat maar oplossen. De school moet de kinderen maar opvoeden. Right.

Opvoeden is de taak van de ouders. Ook als je maar zo weinig tijd met je kind door kunt brengen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')