Klopt, met een heldere hemel doorgaans aan het prille begin van de ochtend.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:35 schreef Maver24 het volgende:
4 nachten boven -10 , en ik denk nog wel lager dan dat, richting de ochtend is het toch vaak het koudst ?
IJsgroei is prima te voorspellen, daarvoor is er genoeg bekend qua natuurkunde, maar je moet natuurlijk wel de input hebben voor je model. En daar wringt de schoen. Waar de meteoroloog voor wat betreft het weer beschikt over een schat aan informatie die in de weermodellen ingevoerd kan worden, heeft men dat niet voor wat betreft het ijs. Waar het bestuur op in kan gaan zetten de komende jaren is een verbeterd waarnemingsnetwerk opzetten en meer informatie over de route in kaart brengen (dus staan er bomen langs het water, wat is de stroomsnelheid, is er stedelijke bebouwing in de buurt, enzovoort). Op die manier kan je snel tot betere ijsmodellen komen, wat dan natuurlijk weer aan de weersverwachtingen gekoppeld kan worden.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:07 schreef marcodej het volgende:
[..]
Meteoroloog Hiemstra zei net nog dat ijsgroei enorm lastig te voorspellen, zeker voor een meteoroloog.
Nu ja.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:35 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het ijs is (nu) niet dik genoeg. Je kunt geen 16000 mensnen over 8cm ijs sturen.
Dat vraag ik mij dus ook af, een paar keer meten kan geen kwaad toch,quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:37 schreef Maanvis het volgende:
gaan de ijsmeesters nou ook niet meer het ijs op enzo?
Na een paar nachten richting de -20 en overdag zelden boven de -8 is het ijs verre van dik genoeg. Een paar nachtjes net boven de -10 en overdag zelfs dooi (morgen) is dan gewoon niet genoeg.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:35 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Bullshit. Als je ziet wat het ijs de afgelopen week al voor moois heeft gedaan, dan is het bizar dat ze de komende vorstverscherping negeren.
Tsja, daar vestig ik mijn hoop niet op.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:34 schreef Lemans24 het volgende:
Wie weet, misschien bedenken ze zich vrijdagochtend nog.
Je kunt het risico niet nemen. Als het mis gaat en er verzuipt 1000 man, dan heb je toch enigszins stront aan de knikker.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:36 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Nu ja.
Maar nu hoeft er ook niks gereden te worden.
Nogmaals, met een afzegging op vrijdag zou ik prima kunnen leven. We zitten nu gewoon vier volle dagen voor de mogelijke datum. Er wordt niet optimaal gebruik gemaakt van de tijd die ze hebben om tot een beslissing te komen, en dat is onbegrijpelijk.
Natuurlijk wel, er worden nog genoeg andere tochten georganiseerd en er is natuurlijk nauw contact met de Friese IJswegencentrale.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:37 schreef Maanvis het volgende:
gaan de ijsmeesters nou ook niet meer het ijs op enzo?
Wonderlijk?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:38 schreef thettes het volgende:
Ik vind het echt wonderlijk hoe je denkt het beter te weten terwijl er allemaal mannen rond de route het ijs constant monitoren.
En daarom wacht je dus tot vrijdagochtend, want dan weet je meer.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je kunt het risico niet nemen. Als het mis gaat en er verzuipt 1000 man, dan heb je toch enigszins stront aan de knikker.
Is de voorbereidingstijd voor zo'n groot evenement dan niet veel te kort?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:39 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
En daarom wacht je dus tot vrijdagochtend, want dan weet je meer.
Fixedquote:Op donderdag 9 februari 2012 00:38 schreef thettes het volgende:
[..]
Na een paar nachten richting de -20 en overdag zelden boven onder de -8 is het ijs verre van dik genoeg. Een paar nachtjes net boven onder de -10 en overdag zelfs dooi (morgen) is dan gewoon niet genoeg.
1. Nee, de richtlijnen geven 36 uur aan en daar is men ook compleet op ingespeeld. Hier is jaren op voorbereid en ook nu is al vanalles in gang gezet achter de schermen. 36 uur kan prima.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:41 schreef APK het volgende:
[..]
Is de voorbereidingstijd voor zo'n groot evenement dan niet veel te kort?
Op zondag verwacht men dooi en regen.
Waarom zou -20 dan ineens wel een groot verschil maken ?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
-8 of -11 gaat het verschil niet maken hoor.
In '87 was ik 1, in '96 heb ik het gevolgd voor zover toen mogelijk.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:39 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Wonderlijk?
Sorry hoor, maar waar was jij in '87 en '96?
Deze mannen maken ook fouten en trekken voorbarige conclusies.
Die schrijnende gevallen (want zelfs de organisatie zelf heeft later toegegeven dat in die jaren gereden had kunnen worden) maken dat pijnlijk duidelijk.
Alle kleine beetjes helpen, zo worden winters gemaakt; stapje voor stapje. En zo groeit ijs; stapje voor stapje.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
-8 of -11 gaat het verschil niet maken hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |