Dan de dooiquote:Op woensdag 8 februari 2012 23:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
op zondag ligt er overal 15cm, wat is dan nog het probleem?
Ik weet wel zeker dat we er nog ver vanaf zitten, anders hadden ze nu niet nee gezegd.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Mwah, ik denk dat we er nog redelijk ver af zaten eigenlijk. Het kon echt nog lang niet.
Dat dat er zondag niet ligt, dat is het probleem.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
op zondag ligt er overal 15cm, wat is dan nog het probleem?
dan schaats je toch een stukje in het water.quote:
Daarom hadden ze moeten wachten tot vrijdag. En met dooi kan ook geschaats worden. Het is niet zo dat het ijs meteen weg is. Kijk maar naar een elfstedentocht van tijdje terug.quote:
Het werd vandaag nog meerdere malen bevestigd dat het idd zo werkt dat er voldoende ijs moet liggen op moment van uitschrijven.quote:Op woensdag 8 februari 2012 19:09 schreef dakpan90 het volgende:
Dan loop je altijd achter de feiten aan, de organisatie is namelijk niet binnen één dag volledig geregeld en opgezet. Denk dat ze zeker wel gebruik maken van de weersvoorspellingen van 2 à 3 dagen vooruit, omdat deze betrouwbaar genoeg zijn om mee verder te werken.
Ook wel logisch, want als de ijsgroei tegenvalt, dan kunnen ze het weer afblazen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het werd vandaag nog meerdere malen bevestigd dat het idd zo werkt dat er voldoende ijs moet liggen op moment van uitschrijven.
http://www.nu.nl/binnenla(...)inde-onmogelijk.htmlquote:''Er zijn uitschieters van boven de 15 centimeter, maar ook plekken waar het slechts 8 tot 9 centimeter is.'' Dat geldt vooral voor het ijs in het zuiden en zuidwesten van de provincie. ''Die problemen kunnen we niet zomaar oplossen.''
...
Tot zondag verwacht Wieling geen aanzienlijke ijsgroei. Door de wind en de hogere temperaturen woensdag is zelfs ''veel ijs verloren gegaan''. ''In of na het weekeinde komt er dooi. Het is frustrerend. Na 10 dagen vorst zitten we vlak voor de eindstreep. Maar de veiligheid voor iedereen is net zo belangrijk als onze wens om de tocht te houden. We willen zo graag. Maar het kan op dit moment niet.''
...
Tekenend, aldus Wieling, is dat dinsdag nog een van de rayonhoofden door het ijs is gezakt. ''We hebben de grens opgezocht. We hebben meter voor meter het ijs van het Slotermeer geïnspecteerd. Maar veiligheid is de grens.''
Een andere route tussen stavoren en hindelopen bedoel ik. En stavoren was de plek waar het ijs nog te dun was. Geen idee of dat nu nog steeds 1 van de grootste problemen is, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:39 schreef brother52 het volgende:
Stavoren alternatieve route?
Daar zullen ze sowieso langs moeten.
Dat slijt vanzelf. Ik schat dat we er ergens halverwege juni wel vanaf zullen zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:41 schreef noruas_ het volgende:
Jullie zitten nog steeds op de knmi site te f5-en? de koorts moet nog een beetje slijten geloof ik
Haha..ik doe het ook nog steeds inderdaad, uit ijdele hoop, gok ik.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:43 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dat slijt vanzelf. Ik schat dat we er ergens halverwege juni wel vanaf zullen zijn.
Is het nu zo moeilijk te snappen dat er zondag gewoon niet genoeg ijs gaat liggen? Teringquote:Op woensdag 8 februari 2012 23:21 schreef Anno2012 het volgende:
Daarom hadden ze moeten wachten tot vrijdag. En met dooi kan ook geschaats worden. Het is niet zo dat het ijs meteen weg is. Kijk maar naar een elfstedentocht van tijdje terug.
ijsaangroei laat zich niet voorspellen, anders hadden ze maandag ook wel kunnen zeggen dat er woensdag niet genoeg ijs ligt.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:52 schreef Catbert het volgende:
[..]
Is het nu zo moeilijk te snappen dat er zondag gewoon niet genoeg ijs gaat liggen? Tering
Ijsgroei laat zich enorm goed voorspellen. Het is gewoon natuurkunde. Er kon in het uiterste geval 4 cm bijkomen en dat was niet genoeg. Klaar.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:58 schreef Maanvis het volgende:
ijsaangroei laat zich niet voorspellen, anders hadden ze maandag ook wel kunnen zeggen dat er woensdag niet genoeg ijs ligt.
Nee, er zijn te veel factoren die invloed hebben.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ijsgroei laat zich enorm goed voorspellen. Het is gewoon natuurkunde. Er kon in het uiterste geval 4 cm bijkomen en dat was niet genoeg. Klaar.
Heulemaal niet. Er zijn zoveel factoren op van invloed, dat laat zich absoluut niet raden.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ijsgroei laat zich enorm goed voorspellen. Het is gewoon natuurkunde. Er kon in het uiterste geval 4 cm bijkomen en dat was niet genoeg. Klaar.
Bel Gerrit Hiemstra even dat het weer voor een jaar vooruit ook gewoon te voorspellen is. Het is gewoon natuurkunde.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dan hadden we het vorige week al af kunnen lasten. Het is te afhankelijk van teveel factoren.quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Weet je, als jullie het allemaal zoveel beter weten dan de meteorologen, ga dan lekker zelf een tocht organiseren. I'm out, tegen zoveel dom gelul kan ik niet op.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:02 schreef Doodloper het volgende:
Bel Gerrit Hiemstra even dat het weer voor een jaar vooruit ook gewoon te voorspellen is. Het is gewoon natuurkunde.
waarom hebben ze dan al niet maandag gezegd dat het niet door ging?quote:Op woensdag 8 februari 2012 23:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Meteoroloog Hiemstra zei net nog dat ijsgroei enorm lastig te voorspellen, zeker voor een meteoroloog.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:04 schreef Catbert het volgende:
[..]
Weet je, als jullie het allemaal zoveel beter weten dan de meteorologen, ga dan lekker zelf een tocht organiseren. I'm out, tegen zoveel dom gelul kan ik niet op.
Omdat de weersvoorspellingen toen nog anders waren. Wat snap je niet? We krijgen in het BESTE geval elke nacht X graden vorst. Ze weten dat nu zeker want ze kunnen vrij goed bepalen wat de range is van de minimale temperatuur de komende dagen. Als ze uitgaan van de meest gunstige voorspellingen (dus niet de gemiddelden, de meest koude) komen ze uit op maximaal 4 centimeter ijsgroei. Maximaal, ervanuitgaande dat de condities verder goed zijn. Vandaag is op sommige plaatsen, ondanks dat het vroor, het ijs zelfs dunner geworden. Wat is hier niet aan te snappen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:05 schreef Maanvis het volgende:
waarom hebben ze dan al niet maandag gezegd dat het niet door ging?
Ze weten niet wat het exact gaat doen. Ze weten wel dat IN HET BESTE GEVAL er maximaal 4 centimeter bijkomt. Wat is hier niet aan te snappen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:07 schreef marcodej het volgende:
Meteoroloog Hiemstra zei net nog dat ijsgroei enorm lastig te voorspellen, zeker voor een meteoroloog.
Dat vind ik toch wel appart, precies waar ze het nodig hebben is het nu het koudst, zo het niet kunnen vanwege dat de bevroren wateren daar nog extra kou afgeven omdat nu dat sneeuw daaraf is gehaald ?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:17 schreef Van_Poppel het volgende:
Inmiddels -10 in heel Friesland...
Ze halen ongeveer 0,00001% sneeuw weg en dat moet het verschil maken voor een heel gebied?quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:21 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Dat vind ik toch wel appart, precies waar ze het nodig hebben is het nu het koudst, zo het niet kunnen vanwege dat de bevroren wateren daar nog extra kou afgeven omdat nu dat sneeuw daaraf is gehaald ?
Ja inderdaad, en buiten dat, je hebt gewoon nog serieus met vandaag nog 4 nachten met -10 graden vorst, ik weet niet, das toch best serieus , we praten wel makkelijk over -10 maar denk effe na, zovaak komt het niet voor.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:22 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Tsja, dit ziet heel meteorologisch Nederland al aankomen natuurlijk.
Die zogenaamde dooi waar ze het bij de persconferentie over hadden komt volgens de berekeningen ook pas op het moment dat de eventuele tocht allang weer voorbij is, namelijk de avond/nacht van zondag op maandag.
Men maakt gewoon weer precies dezelfde fout als in 1987 en 1996.
Ja weet ik veel, daarom vraag ik het ookquote:Op donderdag 9 februari 2012 00:25 schreef APK het volgende:
[..]
Ze halen ongeveer 0,00001% sneeuw weg en dat moet het verschil maken voor een heel gebied?
Ik ben blij dat iemand het met me eens is.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:25 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Ja inderdaad, en buiten dat, je hebt gewoon nog serieus met vandaag nog 4 nachten met -10 graden vorst, ik weet niet, das toch best serieus , we praten wel makkelijk over -10 maar denk effe na, zovaak komt het niet voor.
quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:17 schreef Van_Poppel het volgende:
Inmiddels -10 in heel Friesland...
Die eerste dag dooi lijkt me niet zon groot probleem. Dan kan er nog best gereden worden.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:22 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Tsja, dit ziet heel meteorologisch Nederland al aankomen natuurlijk.
Die zogenaamde dooi waar ze het bij de persconferentie over hadden komt volgens de berekeningen ook pas op het moment dat de eventuele tocht allang weer voorbij is, namelijk de avond/nacht van zondag op maandag.
Men maakt gewoon weer precies dezelfde fout als in 1987 en 1996.
Dat laatste weten we inmiddels allemaal, daarom hebben ze het ook weggehaald, maar dat kleine beetje geeft volgens mij niet die extra kou af in heel de Zuid-Westhoek van Friesland.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:28 schreef thettes het volgende:
Het is echt niet genoeg voor een tocht met 16000 man op een aanvaardbaar veiligheidsniveau.
Over die sneeuw, volgens mij is het gewoon zo dat op die stukken waar de sneeuw weg is het ijs wel degelijk sneller groeit. Laat die 0.00001% waar het weg is nu net de route zijn.
precies wat balk en het slotermeer nodig hebben.quote:
Omdat het ijs echt niet genoeg aangroeit.Je ziet alleen wat je wilt zien, dat was eerder vanavond ook al zo.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:33 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Godverdomme... de nieuwste berekeningen laten de dooi steeds iets later invallen en laten hem steeds minder voorstellen.
Waarom heeft men in hemelsnaam niet gewoon gewacht tot vrijdagochtend met de persconferentie en het besluit? Dat geeft ze nog genoeg ruimte binnen de vastgestelde richtlijnen om de tocht al dan niet definitief te schrappen of aan te kondigen.
Het gaat vrijwel alle nachten richting of zelfs onder strenge vorst. Tot zondag.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:33 schreef APK het volgende:
Anyways, voor deze nacht -en aankomende nachten- was toch redelijke vorst voorspeld?
Bullshit. Als je ziet wat het ijs de afgelopen week al voor moois heeft gedaan, dan is het bizar dat ze de komende vorstverscherping negeren.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:34 schreef thettes het volgende:
[..]
Omdat het ijs echt niet genoeg aangroeit.Je ziet alleen wat je wilt zien, dat was eerder vanavond ook al zo.
Het ijs is (nu) niet dik genoeg. Je kunt geen 16000 mensen over 8cm ijs sturen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 00:33 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Godverdomme... de nieuwste berekeningen laten de dooi steeds iets later invallen en laten hem steeds minder voorstellen.
Waarom heeft men in hemelsnaam niet gewoon gewacht tot vrijdagochtend met de persconferentie en het besluit? Dat geeft ze nog genoeg ruimte binnen de vastgestelde richtlijnen om de tocht al dan niet definitief te schrappen of aan te kondigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |