abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107612476
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
  Miss 200.000.000! zaterdag 4 februari 2012 @ 23:14:03 #2
367000 roos94
pi_107612505
jammer dat ik niets meer weet toen ik borstvoeding kreeg O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 23:15:20 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107612547
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:13 schreef Nirak het volgende:
Welke kaas mag eigenlijk niet dan evenstar als je bv geeft?
kma = vrijwel alle kaas uitgesloten. Hoogiut geitekaas, maar dat heeft zo'n uitgesproken smaak dat je het moet leren eten.

(correct me if i'm wrong evenstar) ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 00:08:10 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107614747
SPOILER: plaatje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_107614806
Zijn al die franse kaasjes dan ook echt van koemelk?
pi_107614830
quote:
12s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:08 schreef DJMO het volgende:
SPOILER: plaatje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een grote kerel alweer O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 00:11:01 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107614854
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:09 schreef Nirak het volgende:
Zijn al die franse kaasjes dan ook echt van koemelk?
franse kaas zou ik niet weten , 'k had 't zelf meer over hollandse kaas enzo :@

pi_107614864
Djmo geweldig O+ O+ en die wangetjes dan hoe lief!

Hier kolf ik me nog steeds suf :')
pi_107614984
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:11 schreef Sandous het volgende:
Djmo geweldig O+ O+ en die wangetjes dan hoe lief!

Hier kolf ik me nog steeds suf :')
Vind het knap van je hoor! Je houdt het zo goed vol! Heb je die andere fles al geprobeerd?
pi_107615680
Nee, site staat nu open. Gam nu bestellen, hopen dat het dan lukt.

Hij begint alles door te hebben, als ie dat stomme flesje ziet, gaat ie trappelen en hijgen.. Is ie blij :') als ie dat nou ook aan de borst deed pfff

Nirak bij mn dochtertje heb ik 11 maanden ft gekolfd (na 6 maanden wel voeding erbij enzo).. Dus ga nu ook weer door
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 00:33:33 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107615724
Sandous: dikke pluim! ik hoop voor je dat het nu wel snel live gaat lukken! :Y

zondag 5 februari 2012 @ 06:33:52 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107619799
Sandous zo een hulpsetje al geprobeert?

Nirak wat DJMO zegt :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_107619874
quote:
12s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:15 schreef DJMO het volgende:

[..]

kma = vrijwel alle kaas uitgesloten. Hoogiut geitekaas, maar dat heeft zo'n uitgesproken smaak dat je het moet leren eten.

(correct me if i'm wrong evenstar) ;)
Geitenmelk lijkt heel erg op koemelk. Dat werd bij ons ook afgeraden. Door mensen die verder ook niet helemaal in de goeie hoek zaten,dus ik ben wel benieuwd of dat nou klopt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_107620733
Sandous idd je houdt het goed vol! super van je!

DJMO lieve foto O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_107621745
Hai, k heb er ook weer een aan de borst. Grappig hoe anders het is bij een tweede. Hij doet t op zich prima, maar valt nog erg vaak na een paar slokken in slaap. En hij geeft aardig wat terug.

Bij kma mag toch alleen melk van koemelk niet? Vriendin van me heeft lactose-allergie, en die verdraagt wel geiten- en schapenkaas.
  zondag 5 februari 2012 @ 11:37:40 #16
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_107622131
Ik zat net een beetje te Googlen op paardenmelk en KMA, misschien is dit wel interessant:
Samenstelling van paardenmelk/koemelk/schapenmelk/geitenmelk/buffelmelk

Als ik het tabelletje mag geloven zit er in schapen- en geitenmelk bijna net zoveel lactose als koemelk, en in paarden- en buffelmelk zelfs meer.

Maar dan quote ik even van de Veelgestelde Vragen

quote:
Ik ben allergisch voor koemelk, kan ik dan wel paardenmelk verdragen?

In de meeste gevallen zijn de mensen allergisch voor de eiwitten in koemelk. Deze zijn lang en moeilijk verteerbaar en geven op darmniveau een negatieve reactie. Paardenmelk eiwitten zijn erg kort en geven die problemen niet. Men moet alleen opletten wanneer men een lactose-allergie heeft. Mensen kunnen dan vaak niet tegen de paardenmelk. Echter bij een lactose-intolerantie kunnen de gebruikers vaak wel tegen de lactose, omdat deze snel opgenomen of omgezet wordt. Langzaam opbouwen is dan wel verstandig.
Dus misschien is paardenmelk ook een optie om te proberen?

Ik heb zelf een tijdlang paardenmelk gebruikt ivm allergieen en eczeem. Het is werkelijk waar NIET TE ZUIPEN maar het hielp wel! .
Het grote nadeel is wel dat het vreselijk duur is en je het niet overal kan krijgen.
pi_107622886
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:09 schreef WupWup het volgende:
Heb je een infuus gehad tijdens de bevalling?

Welke kleur hebben je tepels na het voeden of kolven?
Nee, helemaal niets. Wat voor effect zou een infuus kunnen hebben? :)

Mijn tepels zijn tja, bruin/rood na het kolven. Hun normale kleur in ieder geval, hoewel de plekken waar mijn huid de kolf raakt soms wat vuriger zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_107623074
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Nee, helemaal niets. Wat voor effect zou een infuus kunnen hebben
Dat vroeg ik me ook af..

Hier was ik de dom aan het afbouwen tot niets, maar dat niets was van korte duur.. Vanmorgen bleek de ochtendborst niet voldoende (kolf ik normaal 200 ml uit), en heeft meneer m'n andere borst ook leeg gedronken (waar dan meestal rond de 100 ml uit komt).. Dus ik ben maar weer begonnen..
Maar het geeft niet, liever met domperidon lang en gelukkig voeden dan zonder domperidon en met een hoop frustraties en kunstvoedig..
pi_107625562
Een infuus kan zorgen voor een 'vals' geboortegewicht. Als moeder flink wordt gevuld, heeft baby ook meer vocht waardoor hij meer afvalt. 200 gram afvallen in de eerste nacht is wel bijzonder veel. Als je geen infuus hebt gehad, is het niet mogelijk dat er een meetfoutje is gemaakt?
pi_107627850
Nirak ik krijg het ook niet afgebouwd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_107628935
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:20 schreef WupWup het volgende:
Een infuus kan zorgen voor een 'vals' geboortegewicht. Als moeder flink wordt gevuld, heeft baby ook meer vocht waardoor hij meer afvalt. 200 gram afvallen in de eerste nacht is wel bijzonder veel. Als je geen infuus hebt gehad, is het niet mogelijk dat er een meetfoutje is gemaakt?
Kan altijd natuurlijk, maar ik heb hem beide keren gewogen zien worden en het gewicht ook gezien. Dus of dat ooit te achterhalen is? Nou was hij wel vrij fors, 3885 gram, maar een dag later toch echt nog maar 3650.
pi_107629381
Hier was het ook een geboorte gewicht van 3835 en gezakt naar 3600...maar ze wou de kunstvoeding niet, hebben het geprobeerd naast de bv maar ze dronk het telkens niet. De eerste weken was het aanleggen slopend..om het half uur soms snachts...
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_107630291
Vergeet ook niet het verschil tussen weegschalen. Als ze de eerste keer wegen in het ziekenhuis en de volgende dag op de weegschaal van de kraamverzorgster dan kan dat al een vertekend beeld geven. Geldt ook voor weegschaal kraam>weegschaal CB.
pi_107639041
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:09 schreef Ticootje het volgende:
Nirak ik krijg het ook niet afgebouwd.
Bummer... Hier net fles kv erin, want hij had niet genoeg meer aan mijn borsten..

Moet ik wat dom terugsturen? Waar had jij deze besteld trouwens?

Morgen weer naar CB voor de 3 maanden check, ben benieuwd hoeveel hij weegt. Ik gok op 6300 gram.
pi_107641724
Nee terugsturen hoeft niet. Gewoon bij thuisapotheek. Ik ga nu weer terug naar 2 per dag. Dat was precies goed. Even hopen dat het weer hersteld. Ik merk gewoon dat het moeilijk is nu leyla gewoon 2 of 3 dagen per week niet bij me is.
pi_107642178
Clubsoda, Hoe is je kleintje eronder?
Daan is begonnen op 3930 en zat op dag 4 op 3480. -11,5% (dacht 3930-3750-3580-3480). Maar verder wel prima alert en goed wakker tijdens de voedingen. We zijn natuurlijk wel gaan bijvoeden op dat moment en hij kwam ook weer gelijk 100 gram bij die eerste dag, en daarna ook rap omhoog. Hij heeft eerst 2 dagen KV heeft gehad als bijvoeding, en daarna kon ik de bijvoeding zelf nakolven.
Daan is de eerste paar dagen ontzettend veel meconium en vocht verloren. Daardoor kon het, denk ik, ook zo snel gaan. Maar zijn gedrag deed ons niet vermoeden dat er veel aan de hand was. Alleen de weegschaal gaf aan dat hij de verkeerde kant opging. Dat hebben zelf nog gecheckt met de weegschaal van de VK, en een gehuurde. Allemaal dezelfde score helaas.
pi_107643345
Aan het einde van de tweede dag werd hij steeds ontroostbaarder en moeilijker in slaap te krijgen. Ik vind het verder moeilijk om in te schatten hoe hij er verder onder was, bij een eerste kindje is alles nog zo onwerkelijk en nieuw. Maar hij ging ook behoorlijk richting de -10%. Toen dus besloten te gaan bijvoeden en na vijf slokken van het flesje viel hij tevreden in slaap. Nirak zei dat ook geloof, een heel ander kind gelijk. Maar inmiddels kolf ik ruim 100cc per keer en hij klokt dat in rap tempo naar binnen. Mijn ene borst liep een beetje achter op de ander, daar kwam echt een stuk minder uit, maar dat is nu ook aardig bijgetrokken. Dat gaat de goede kant op dus :)
pi_107643781
Fijn dat het de goede kant opgaat. Hopelijk lukt het ook om het kolven af te bouwen..
Het is mijn tweede, maar de eerste was bij -10% een stuk suffer dan deze bij 11,5%. Dus dan zie je wel dat het gewicht alleen niet alles zegt..
pi_107650403
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:24 schreef Ticootje het volgende:
Nee terugsturen hoeft niet. Gewoon bij thuisapotheek. Ik ga nu weer terug naar 2 per dag. Dat was precies goed. Even hopen dat het weer hersteld. Ik merk gewoon dat het moeilijk is nu leyla gewoon 2 of 3 dagen per week niet bij me is.
Het gaat me natuurlijk niets aan.. Maar was is Leyla die dagen dan wel? Want dan probeer je ook voor al die dagen voeding te kolven natuurlijk? Kan me voorstellen dat dat niet eenvoudig is zonder je kleine in de buurt..

Clubsoda, fijn dat het goed gaat! Ook alweer aan de borst af en toe?
pi_107658968
Even twee vraagjes:

Als je liggend op je zij voedt, wat doe je dan bij je kind met t onderste armpje?

En groene poep betekent toch dat hij voornamelijk voormelk binnen krijgt, of niet per se? Pietje heeft nl nogal vaak groene poep...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 6 februari 2012 @ 00:48:43 #31
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107659031
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 00:46 schreef Bleie het volgende:
Even twee vraagjes:

Als je liggend op je zij voedt, wat doe je dan bij je kind met t onderste armpje?

En groene poep betekent toch dat hij voornamelijk voormelk binnen krijgt, of niet per se? Pietje heeft nl nogal vaak groene poep...
overproductie kan 'n oorzaak zijn van groene poep, maar ook verkoudheid kan groene poep veroorzaken. Komt hij genoeg aan?

en 't armpje, naast z'n eigen hoofdje opzij omhoog leggen of langs z'n lichaampje naar beneden, of zelfs gewoon onder de borst laten liggen, tegen z'n eigen wangetje aan zeg maar.

pi_107661675
Ik heb niet echt overproductie, geloof ik, maar vraag en aanbod zijn natuurlijk nog niet helemal goed op elkaar afgestemd. Ik heb wel een vrij sterke tsr.

En afgelopen dinsdag (toen hij 7 dagen oud was) zat hij al boven zijn geboortegewicht, daarna nog niet gewogen, maar ik heb wel het idee dat hij aankomt.

[ Bericht 34% gewijzigd door Bleie op 06-02-2012 04:10:26 ]
pi_107662340
Bleie, ik legde Noah altijd op zn rug in bed en duwde hem dan vanaf zn ruggetje op zn zij. Dat stutte ik dan met een voedingskussen in zijn rug. Het armpje ging dan automatisch mee in de beweging, waardoor hij lekker lag :)
Lotte!
Noah!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 6 februari 2012 @ 07:59:52 #34
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107662374
in dat geval kun je kijken of je de ergste tsr kunt opvangen in een hydrofiel. Maar voor de beste tips en om overproductie te voorkomen zou ik even contact zoeken met een ln belei!

pi_107662445
Dank voor de tips!
pi_107664065
quote:
12s.gif Op maandag 6 februari 2012 07:59 schreef DJMO het volgende:
in dat geval kun je kijken of je de ergste tsr kunt opvangen in een hydrofiel. Maar voor de beste tips en om overproductie te voorkomen zou ik even contact zoeken met een ln belei!
Of je maakt nu gebruik van de overproductie door het te veel aan melk af te kolven en in te vriezen. Dat is handig voor als je weer gaat werken of voor als je eens een keer in een dip komt met borstvoeding. Dan kun je borstvoeding bijgeven ipv kunstvoeding.

Ik geef nu ook voor de eerste keer borstvoeding. Maar een volgende keer zou ik veel dingen anders doen weer ik nu. Met de kennis van nu ;) ;) zou ik mijn overproductie niet de kop indrukken maar afkolven als het pijn gaat doen: voor in de vriezer :)
pi_107664328
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2012 09:52 schreef Nirak het volgende:

[..]

Of je maakt nu gebruik van de overproductie door het te veel aan melk af te kolven en in te vriezen. Dat is handig voor als je weer gaat werken of voor als je eens een keer in een dip komt met borstvoeding. Dan kun je borstvoeding bijgeven ipv kunstvoeding.

Ik geef nu ook voor de eerste keer borstvoeding. Maar een volgende keer zou ik veel dingen anders doen weer ik nu. Met de kennis van nu ;) ;) zou ik mijn overproductie niet de kop indrukken maar afkolven als het pijn gaat doen: voor in de vriezer :)
Nou... ja en nee..
Overproductie lijkt een luxeprobleem... Maar dat is het toch niet hoor..

Het is toch echt het beste om die productie afgestemd te krijgen op de vraag...
pi_107664598
Dat is ook wel zo ticootje. Maar ik heb wekenlang met stuwing rondgelopen door overproductie. Dat was pijnlijk (en ongemakkelijk, want extreem lekken, natte kleding etc), maar het andere uiterste bij mij was te weinig productie... Ik weet nu wat ik liever heb ;)
Pijn is fijn zeg ik nu ;)
pi_107669545
En neem je in die berekening dan ook mee dat een baby flink buikpijn kan hebben van een overproductie? En te weinig kan groeien? En zoveel last van die tsr kan hebben dat hij een afkeer krijgt van de borst? Plus je eigen aardig verhoogde kans op verstopte melkkanaaltjes, borstontstekingen, of, zoals bij wickie zelfs een abces?

De eerste 6 weken hebben de meeste vrouwen iets meer aanbod dan de vraag van de baby en na die regeldagen raakt dat beter afgestemd. Een voorraadje in je vriezer is heel fijn, maar een overproductie is echt niet iets om na te streven.

Bleie, groene poep kanop veel dingen wijzen. Oa te veel melk en verkoudheid wat al genoemd werd, maar ook te weinig melk, tandjes, darmvirusje... van alles. Als er verder niks aan de hand is, hoef je er niks mee. Wees gewoon alert op evt andere dingen.
pi_107669964
quote:
De eerste 6 weken hebben de meeste vrouwen iets meer aanbod dan de vraag van de baby en na die regeldagen raakt dat beter afgestemd. Een voorraadje in je vriezer is heel fijn, maar een overproductie is echt niet iets om na te streven.
volledig met je eens, maar als ik alles van te voren geweten had, dan had ik iets minder mijn best gedaan om er vanaf te komen maar het meer op z'n beloop gelaten. Dan had ik andere dingen toegepast, zoals het weg laten vloeien van de eerste melk.

De dingen die jij noemt zijn niet bij me opgekomen, simpelweg omdat ondanks alles onze jongen daar geen last van leek te hebben. Behalve dan van de tsr..
pi_107670020
terug van het CB, meneer slaapt nu, maar hij was zo overstuur van de prikken dat ik hem maar gewoon z'n etenstijd voorbij laat slapen..
pi_107672065
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 13:09 schreef Nirak het volgende:
terug van het CB, meneer slaapt nu, maar hij was zo overstuur van de prikken dat ik hem maar gewoon z'n etenstijd voorbij laat slapen..

Dat haalt hij wel weer in.. Prikken zijn zo zielig.
pi_107673316
Bleie, ik merk dat ex altijd groene poep heeft als ik te snel van borst wissel dus denk dat hij dan teveel voormelk heeft gehad, dus zorg iig dat je 1 borst goed leeg laat drinken
pi_107676979
*O* Mijn knul is vandaag een week oud en hij heeft zojuist voor het eerst echt aan de borst gedronken! Hij hapte keurig aan om pas los te laten nadat hij lekker in slaap was gesukkeld. Fijn!
pi_107677707
Net het cb hier gehad voor de intake, ook even gehad over de groene poep. Steeds 1 borst goed leeg laten drinken, en evt wat van de tsr weg laten lopen, was inderdaad ook haar advies.

Ik wil ook wel een klein voorraadje gaan opbouwen, maar vind t nu nog te vroeg voor structurel kolven. Bovendien, hoeveel voorraad heb je nou echt nodig? Als ik weer ga werken, kolf ik op mijn werkdagen toch wat hij dan op t kdv opdrinkt?

Nirak: arm kereltje, prikken zijn zo naar voor die kleintjes! Mijn oudste was soms echt uren knock-out na prikken.

Clubsoda: wat fijn!
  maandag 6 februari 2012 @ 17:48:39 #46
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107681233
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:37 schreef Kleurdoos het volgende:
Bleie, ik merk dat ex altijd groene poep heeft als ik te snel van borst wissel dus denk dat hij dan teveel voormelk heeft gehad, dus zorg iig dat je 1 borst goed leeg laat drinken
Ohw :o hier ook donkergroene poep, ik wist niet dat dat nou niet zo goed is.
Ik zal er eens op letten dan.
Trouwens dat is al langer dan een week.

Ik was vandaag bij de dokter voor heel iets anders maar R ayen is nu 11 weken en kreeg ik van die doc te horen dat domperidom of hoe het ook mag heten, dat ik dat niet mocht gebruiken.
Nu gebruik ik dat niet en dat was eigenlijk ook het onderwerp niet, maar misschien zei hij dat naar aanleiding van de groene poep die ik meldde.
Maar afijn niet gebruiken want dat kon doordringen in de hersenen van die kleine omdat weet ik veel wat voor vlies dat nog gewoon doorliet :?
Nah ik meld het maar, misschien weet iemand er meer van, hij noemde ook nog een ander merk maar die naam ben ik vergeten
Rayen 2½ jaar!
pi_107682532
Niet helemaal bijgelezen, maar wilde even melden dat evaatje vandaag haar 3e fles helemaal zelf heeft leeggedronken zonder hulp :o
En dit met de breastflow fles :) nu hopen dat ze het blijft doen!
Ik denk, zal t ff melden voor de andere mama's met flessenweigeraars. En dank bitterend voor de tip!! _O_
Tralalalaaa
pi_107683015
TAP!! geweldig *O* *O* *O*
  maandag 6 februari 2012 @ 19:00:44 #49
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107684026
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:25 schreef Take_A_Picture het volgende:
Niet helemaal bijgelezen, maar wilde even melden dat evaatje vandaag haar 3e fles helemaal zelf heeft leeggedronken zonder hulp :o
En dit met de breastflow fles :) nu hopen dat ze het blijft doen!
Ik denk, zal t ff melden voor de andere mama's met flessenweigeraars. En dank bitterend voor de tip!! _O_
Yahooooo *O*
Welk merk heb je gekocht? wil ik natuurlijk ook weten :+
Rayen 2½ jaar!
pi_107684643
breastflow TJ.....
http://breastflowfles.nl/
  maandag 6 februari 2012 @ 20:44:09 #51
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107689729
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:12 schreef bitterend het volgende:
breastflow TJ.....
http://breastflowfles.nl/
haha oh dat was de merknaam al.... oops
enne bedankt weer hé !!!
Rayen 2½ jaar!
pi_107689774
Nee merknaam is First Years :D :*
  maandag 6 februari 2012 @ 21:44:14 #53
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107693391
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 20:44 schreef bitterend het volgende:
Nee merknaam is First Years :D :*
|:( :@ hahahahahaaa....
Rayen 2½ jaar!
pi_107695170
Dat is de enige die ik nog niet heb geprobeerd...... :o
pi_107695459
Domperidon komt in de borstvoeding terecht inderdaad. Maar als het kwaad kan snap ik niet dat lactatiekundigen het (weliswaar als laatste redmiddel) adviseren...
  dinsdag 7 februari 2012 @ 05:46:12 #56
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107702738
Nirak de internist van mijn moeder zei het zo: geen enkel medicijn is geheel risicovrij , vroeger werd het ook aan baby'tjes gegeven met reflux onder de naam motilium. Daar is vooral alle ophef door maar hij zegt ook het is zo een eenzijdig onderzoek weer maar negatief blijft beter hangen.
De hoeveelheid die ze via de BV binnen krijgen is verwaarloosbaar en de nadelen daarvan wegen niet op tegen alle goede voordelen van borstvoeding!
pi_107708777
Ik ben ZO trots! mijn baby doet het zo goed op mijn melk! kreeg allemaal complimentjes op het CB :D
"is het je eerste kindje??" "jee je doet het geweldig" "krijgt ze borstvoeding?" "heerlijk! wat een prachtige baby" O+ O+ O+

pi_107709207
Lekker Bitterend!!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 12:37:52 #59
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107709479
Bitterend, wat groeit ze voorbeeldig, wat fijn! ;)
Heerlijk he, dat ze het zo goed doet op jouw melk!
pi_107709520
Mooie naam ook :Y
pi_107710050
Bedankt! O+
pi_107710888
Oh even een vraagje:
sinds 1 week slaapt mijn baby vanaf 8 uur tot 2-3 uur en dan weer tot 7-8 uur
als ze wakker is om 2 uur drinkt 5-10 minuutjes uit een borst en heeft ze genoeg, de andere borst is dan zo hard en pijnlijk..ik moet heb nu dat ik elke nacht even na de voeding nog af kolf want ik kan niet slapen met de pijn/ongemak.
Overdag drinkt ze om de 3 uur ongeveer..
Zullen mijn borsten aan de nieuwe ritme gewoon wennen? of blijf ik s'nachts kolven tot het einde van de bv(over 1 jaar of 2 dus?)
pi_107710941
Ik zou niet kolven. Mss even de druk eraf masseren maar als je blijft kolven gaat het nooit over!
pi_107710970
Zal het mijn productie niet in gevaar brengen als er 8 uur lang niet wordt gedronken?
pi_107711010
Heb je ooit problemen gehad met onderproductie?
pi_107711067
Nee denk het niet, ze heeft altijd genoeg gehad (zie curve), nooit kv hoeven geven..
maar ze heeft snachts aan een borst genoeg, dat betekend dat de andere bijna 10 uur lang niet wordt geleegd... :{ ik weet niet of dat goed is?
pi_107711103
Dan zou ik denken dat het prima is! Elise drinkt ook weleens zo lang niet. En mocht het teruglopen dan regelt ze dat wel weer!
Fijn trouwens zulke nachten! En prachtige curves!
pi_107712482
Gewoon even goed in de gaten houden bitterend.. Stuwing is sowieso slecht voor je productie, het zorgt namelijk voor een hormoon dat de melkproductie remt.. Er wordt immers een sein gegeven, bost is vol, stop met nog meer maken.

Maar het zal waarschijnlijk niet meteen zorgen voor onderproductie. Als de stuwing vervelend is raad ik je wel aan om toch de druk er een beetje af te halen, dit om niet in problemen te komen met verstopte kanalen, harde plekken enz.. Niet leegkolven, want je borsten moeten wel wennen aan de vraag..
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:30:15 #69
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107713053
Stom vraagje wellicht maar Oliver poept na elke Voeding zo wat en echt veel en waterdun het is gelig/oranjeachtig
Kan dat zijn dat hij daarom zo minimaal aangekomen is?
pi_107713113
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:30 schreef _evenstar_ het volgende:
Stom vraagje wellicht maar Oliver poept na elke Voeding zo wat en echt veel en waterdun het is gelig/oranjeachtig
Kan dat zijn dat hij daarom zo minimaal aangekomen is?
Hoe oud is hij ook alweer?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:32:49 #71
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107713150
10weken
pi_107713391
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:32 schreef _evenstar_ het volgende:
10weken
Dan vind ik het nog steeds wel normaal poepgedrag... Een paar keer per dag poepen is niet raar voor een jonkie.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:45:33 #73
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107713613
Ja maar zo waterdun ? De hoe vaak is normaal, maar het is echt heel dun? En meer oranjegeel ipv mosterd kleur.
pi_107713970
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:45 schreef _evenstar_ het volgende:
Ja maar zo waterdun ? De hoe vaak is normaal, maar het is echt heel dun? En meer oranjegeel ipv mosterd kleur.
Die had Jelte vanochtend ook. Ik luister even mee :P
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:55:53 #75
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107714028
Oliver heeft dat echt Al weken :o Alleen de Eerste twee weken mosterd geel.
pi_107714093
Vreemd. Jelte was gister ziek, dus nu die poep vond ik een logische verklaring. Kan het niet komen omdat Oliver ook last heeft?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:58:33 #77
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107714150
Even wat anders Hij ligt bij mij kruipt naar Mijn borst en grijnst zo van mghihighi O+
Geef hem de borst en draait gelukzalig met zijn oogjes :D

Zo mooi he *traantje wegpinkt*
pi_107714333
Jaah O+ Dat wegdraaien van de ogen O+
  dinsdag 7 februari 2012 @ 15:26:06 #79
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107715361
Lientje had de eerste weken ook geel/oranje poep en zo dun als bodylotion ongeveer.
Pas veel later ging het wat meer in dikken.
pi_107715430
Tico dankje! ben idd bang voor verstopping..zal door gaan met de druk af kolven!

Hier varieert de kleur van poep! donker groen, geel, licht bruin, mosterd...soms erg dun, soms brokkelig..feest in een pamper :D
pi_107723855
Dames: ik wil jullie allemaal bedanken voor wat ik allemaal van jullie opsteek. Geen borstvoeding gegeven, maar dankzij dit topic weet ik toch een beetje van de hoed en de rand.

Mijn vriendin is vrijdag bevallen en de borstvoeding liep niet helemaal. Ik had hier gelezen over het inschakelen van een lactatiekundige, liefst zo vroeg mogelijk. Haar zus opperde dat ook.
Vanmiddag belde ze intens gelukkig, lde actatiekundige was net weg en haar zoon had voor het eerst gedronken!!! Ik moest gewoon huilen toen ik dat hoorde (zwanger he!). Wat een geluk!
pi_107724836
Mooi bericht Bodpa :) Gefeliciteerd met de kleine van je vriendin!

Hier heeft Elise ook weeeeeeeeeeeeeken hele dunne gele poep gehad! Vaker waterdun dan zalvig!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 19:48:00 #83
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107725087
Mooie curves bitterend en terecht trots! :Y

Wat fijn bodpa! O+

Vandaag is de intake van de kraamzorg geweest en zij vond het geweldig dat ik nog tot 21 maanden gevoed heb! En nu heb ik weer helemaal zin in zo'n hummeltje aan de borst O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 februari 2012 @ 19:53:08 #84
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107725395
mooie curve bitterend!

wat een fijne afloop bodpa!

Mijn kruimel blijft drinken vanavond .. * DJMO dipt flink door menstruatie. :(

pi_107728287
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:58 schreef _evenstar_ het volgende:
Even wat anders Hij ligt bij mij kruipt naar Mijn borst en grijnst zo van mghihighi O+
Geef hem de borst en draait gelukzalig met zijn oogjes :D

Zo mooi he *traantje wegpinkt*
O+
pi_107728612
Spuit 11, maar TAP: *O* wat fijn!

Verder heb ik elke dag gelezen maar ben ik vergeten waar ik op wilde reageren door werkstress.

Het is een rare avond: mijn man heeft Joris om half vijf gevoed en om kwart over vijf in bed gelegd, denkend dat hij een uur of maximaal 2 zou slapen maar hij slaapt nog steeds. En zo vast dat als ik hem aai, hij wel beweegt maar tevreden blijft slapen. Hij is dus vervroegd aan zijn lange ruk begonnen. Een uur geleden dus maar even gekolfd (had voor het laatst om half 3 op mijn werk gekolfd...) maar niet te veel voor als hij zich ineens meldt.

Op zich mag hij met zijn 4,5 maand best 8 uur achter elkaar slapen ofzo maar dit is wel een erg raar schema aangezien hij normaal in de vooravond veel drinkt, en dan vaak later op de avond nog een keer, plus een nachtvoeding tussen 3 en 5. Ik hoop maar dat hij zich meldt tussen 10 en 11 want anders slaap ik echt niet goed.

(ik weet niet waar ik precies bang voor ben, ik denk dat hij zo vast slaapt dat hij nooit meer wakker wordt - echt belachelijk ik weet het)

Ik vrees trouwens wel dat ik rond 4 uur een klaarwakker kereltje aan de borst heb: lekker bezig met zijn ontbijtje en klaar om naar het KDV gegaan omdat hij al zo lang geslapen heeft }:|
pi_107729063
O+

DJMO wat stom van je dip :( heb je lange menstruatie?

Asy O+ 21 maanden! _O_ ik wil ook!

bodpa ^O^

sver ik hoop dat je lekker van je nacht rust mag genieten ;)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 21:31:06 #88
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107729903
volgens mij komt er zo om 22 uur op TLC een programma over Borstvoeding, geen idee of het wat is hoor, maar ik denk, ik meld het ff. Ga in elk geval zelf kijken.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_107730094
pi_107730151
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:13 schreef bitterend het volgende:
sver ik hoop dat je lekker van je nacht rust mag genieten ;)
Pff ondanks dat ik om acht uur een halve voeding heb afgekolfd voel ik de melk zitten :X Misschien ga ik hem toch maar even een droomvoeding geven. En dan te bedenken dat ik een voorraad moet aanleggen voor een paar dagen in april. Maar kolven heb ik gewoon geen zin in. Wil mijn mannetje aan de borst. O-)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 21:37:25 #91
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107730234
quote:
o dat zou idd heel goed kunnen :) ik heb het nog niet gezien, dus kruip zo lekker in mijn bed en ga kijken.
pi_107731224
quote:
Dat is een aanrader!
pi_107731790
Jaaaaaaa dat is hem nu op TLC O+ O+
pi_107732381
Oeh, dank voor de tip! ^O^
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:07:18 #95
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_107734700
Ik vond het best vooringenomen eigenlijk. Redelijk veel focus op de moeilijke/pijnlijke kanten.
Maar ja, dat ben ik.

Als ik die mini's aan de borst zie, besef ik me wel dat wij al een heel stuk verder zijn O+
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_107735219
Oh Cherry Healy is altijd wel leuk. Jammer dat ik alleen de eerste helft heb kunnen kijken. Mini krijste nogal (net gevoed en schone luier) en toen die eindelijk stil was begon maxi te krijsen. Nu een zetpilworsteling, flesje melk (KV ja) en een kwartiertje Dora verder is het programma afgelopen. Gaat altijd zo als ik wat wil zien op tv :')
Overigens toch wel herkenbaar: tepelkloven, borstontsteking, slecht aanhappen...ervaring is kennelijk ook niet alles bij een tweede kindje :{

Hier loopt de borstvoeding wel goed nu trouwens ^O^

Vanmiddag wilde Hannah ook 'melluk eteh' bij mij toen ik Mia aan het voeden was :D Ze gaf een soort likje aan mijn tepel, maar wist duidelijk niet meer hoe het moest. Ik smolt wel even helemaal weg O+
pi_107739969
Nou zoals verwacht zit ik beneden met een klaarwakker kind :-)
Het was een goede nacht. Hij meldde zich gelukkig om tien voor tien al en daarna om half drie. Maar was vanaf vijf uur wakker zonder honger. Nu zit hij in zijn slaapzak bij mij op schoot, heel lief.
pi_107740073
Is dat van cherry healy die over kang voeden? (kan fimpje niet kijken, dann wordt manlief wakker).

Sverbern O+

ik had ook een zware nacht verwacht. Pietje had gisteravond enorm last van krampjes, maar hij viel om half elf in slaap, en kwam daarna nog om 1.00, 3.30 en 6.10 voor een voeding, en tussendoor sliep hij steeds heerlijk. Prima dus!
pi_107740279
Ik heb het begin van de documentatie gekeken maar vond het wel erg over pijn gaan. En ze doen net alsof slapeloze nachten met een twee weken oude baby door de bv komt...
Maar verder leek het me wel aardig.
pi_107740485
Even een stukje van Cherry gekeken, die was inderdaad een poosje terug ook al op tv. Vond hem toen wel aardig.
pi_107740985
Al twee dagen last van mn linkerborst, beurs blauwe gevoel. En als ik kolf met krommende tenen, nu opgestaan met nog meer pijn B-) het aanraken vd borst doet al pijn, ik hoop niet op n bo. Ga zo masseren onder een warme douche

En ik moet vandaag weer voor het eerst gaan werken (bang dat ik morgen weer moet ziekmelden :') )
  woensdag 8 februari 2012 @ 08:53:21 #102
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_107741052
Ik vond het juist erg verfrissend! Niet alleen maar in de gloria verhalen, maar ook dat borstvoeden doorzetten betekent, dat het niet floep tepel en gaan is, maar wennen, aan elkaar, en pijn er ook bij kan 'horen'
Maar dat je dan hulp kunt vragen én krijgen. En dat doorzetten dan kan lonen, maar ook dat het soms niet lukt. En dat dit ook niet erg is. Dat het niet betekent dat je minder van je kind houdt.

Ik vond het juist eens een eerlijk goed verhaal. Hierdoor gaan mensen voeden. Niet door het móet want het is het beste. En we vertellen lekker niks over de dingen die mis kunnen gaan. (want dat schrikt af) ik denk juist dat door het niet te vertellen mensen vroeger afhaken, mét een gevoel van falen, zie je wel, dat makkelijke kan ik niet eens. Ik ben een faalmoeder.

Schokkend vond ik wel hoe ver de mens van zijn biologie afraakt. Borsten zijn voor sex en om mee te pronken. Right.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_107741531
Ik vond het ook een goede documentaire, heb er iig wat van opgestoken. Over het aanleggen meteen na de bevalling en het aanhappen.
Dat een tienermeisje zo'n uitspraak doet over haar borsten vond ik niet zo heel schokkend. Het was ook echt een meisje wat echt niet klaar was voor het moederschap. Al draaide ze later wel wat bij dat het misschien toch wel beter was geweest voor haar te kleine meisje.
Dat de band minder is als je fv geeft blijf ik niet waar vinden, maar ik ga het zeker langer proberen en hulp inschakelen bij de nieuwe baby.
  woensdag 8 februari 2012 @ 09:58:24 #104
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107742330
Hoezee, een voorbeeldig kind, het begint bijna saai te worden....
Nieuwe wijkverpleegkundige, jammer want met de oude kon ik het wel vinden. Kreeg een riedel te horen dat ze nu max 500 cc melkproducten mag per dag en dat bv daar ook onder valt, met een jaar mag ze nog maar 300 cc melkproducten.
En ze kon wel naar minder voedingen per dag zodat ze meer vast voedsel gaat eten... 8)7
Gevalletje ene oor in andere oor uit....we zaten niet echt op dezelfde lijn zegmaar. Gelukkig kan ik het met de arts wel prima vinden.

Stats, 8 maanden, 8945 gram en 69,5 cm. *O*

pi_107742678
Troeta: van de band tussen moeder en kind ben ik helemal met je eens. Maar ik geloof ook niet dat een bevalling zonder pijnstilling beter is voor de hechting.

Juud: wow, prachtge curve zeg! Zeker niets aantrekken van verpleegkundige, je doet t duidelijk goed.
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:18:58 #106
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107742933
Ik heb hier op het cb een gezien die pro bv is en kennis heeft.. Die van afgelopen keer.. Lief mens maar advies wat nergens op slaat.." Zijn curve buigt wat af.. Maar dat geeft nog niet het is op t randjes . Geef je nog bv?"

Dus met ja geantwoord en vervolgens vroeg ze hoevaak ik zeg zoveel hij wil ik voed op verzoek. Maar gemiddeld tussen de 8 en 12 keer..

"dat is veel te vaak je moet dat wel wat minderen"

.... Dus je wilt een kind wat al minimaal groeit beperken .. :') 8)7 O|o
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:20:02 #107
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107742965
En mooie curve idd , die van bitterends Bollo ook O+
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:31:32 #108
348178 NotTheSame
pi_107743333
Mooie curve voor Lientje en Rebecca!

Een feest van herkenning, die horken van het CB... Vanaf moment één heb ik al ruzie daar, het zullen mijn vriendinnetjes niet worden.
Ik ga er ook heen met de instelling: Linker oor erin, rechter eruit, laat maar waaien...
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:02:35 #109
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_107744182
Oeh Lientje wat een geweldige lengtecurve! Sowieso ziet het er mooi uit!

Mijn laatste afspraak was volgens mij net nadat Nathan zich weer es een schaafwond op zn voorhoofd had gevallen. Eergisteren sprak ik een moeder in het park en zij vertelde dat de cb-verpleegkundige die ik had getroffen zelf 5 kinderen heeft. Daarom was ze zo realistisch. Ik ben wel blij met waar ik nu zit, maar goed, nog maar 1 keer geweest en ze weten niet dat ik Nathan nog bv geef (en volgens mij veel meer dan 300cc melkproducten per dag krijgt als je dat meerekend :') )

[ Bericht 0% gewijzigd door pessie op 08-02-2012 14:07:56 ]
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:27:03 #110
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107744833
Ik dacht ook echt over die mevr, hoor je wel wat je zegt.....
Alsof ik weet hoeveel cc borstvoeding ze binnenkrijgt, moet ik dan het aantal slokjes tellen ofzo? :D

Ze zei ook nog dat ouders tegenwoordig snel het idee hebben dat hun kind te weinig krijgt....nou dat heb ik nog nooit gehad, behalve tijdens dipdagen. Als ze een paar dagen minder bijvoeding krijgt, maak ik me daar nooit druk over, het regelt zichzelf, zowel bv als de bijvoeding, ze neemt wat ze nodig heeft, soms een beetje meer van het een en soms wat meer van het andere. Dat is dan het voordeel van een kind met spekjes, dan kan je dat nog makkelijker loslaten, denk ik.

* Laat het gaan Juud, laat het gaan...*
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:45:49 #111
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107745274
:Y best frustrerend idd ;)

mooie curves zeg van de dames!!! keurig :Y

Ik heb gister die documentaire nog gekeken, en vond het best interessant. Herkende ook wel veel in de situatie van Emma, die eerste moeizame weken... (vooral bij Evie).
maar idd het was best erg gericht op het stoppen van Cherry, en ik had het gevoel dat ze zichzelf probeerde te overtuigen dat het echt niet anders gekunt had...
pi_107747819
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:02 schreef pessie het volgende:
en ze weten niet dat Nathan nog bv geeft
Sorry, deze is te mooi om te laten schieten :P
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:08:24 #113
259886 pessie
pi_107749601
Oeps, sorry, ik was er denk ik niet helemaal bij, gewijzigd!
pi_107750540
Ze vroegen mij maandag op het CB niet eens hoeveel voedingen D nog krijgt. Ze vroegen wel wat voor voeding..

Maar mooe curve voor lientje en de kleine Bitterend

Sandous, voelt de borst ook warm? Rode plek? Ik hoop met je mee dat het geen bo is... :*
pi_107751174
Ik heb die vragen ook nooit gehad hoor... Net als de vragen over nachtvoedingen en dat soort dingen :) ze gaven altijd aan: als jij je er goed bij voelt is er niks aan de hand.

Ze hebben wel rond de 5 maanden een keer gezegd: je mag best al met vaste voeding beginnen, maar toen ik aangaf echt nog even te willen wachten, was het ook afgedaan als prima...
pi_107751915
Wat dat betreft heb ik ook geen klagen over mijn CB, ik heb ook het idee dat ze me volgen. Ik krijg geen adviezen als ik niks zeg. Als ik er om vraag geven ze de opties aan, met ook de voor- en nadelen. De laatste keer (met 18 maand oid) gaf ik aan dat ik het aantal nachtvoedingen soms erg veel vond, waarop de wvpk zei: je kunt dat best afbouwen, maar het is de vraag of je het er voor over hebt. Je praat dan waarschijnlijk wel over een week met nare, wakkere nachten.

Fijne insteek vind ik dat, je volgen en tips geven waarvan je zelf mag kiezen of je er wat mee doet of niet. Geen adviezen waar je niet om vraagt.

Ik merkte dat ik wat kriegelig werd van de docu, maar waar em dat nu precies in zat...
pi_107752514
Het verhaal van Emma was zoooo herkenbaar! die pijn...de vermoeidheid en de tranen van de eerste weken! Ik geniet er nu wel echt van! maar man het was echt hard werken!
Ik vond dat Cherry te veel naar een bevestiging zocht..dat flesvoeding net zo goed is...beetje jammer vond ik het maar wel fijn dat ze toegaf volgende keer wel hulp in te schakelen als de bv niet goed loopt!

Oh over het CB hier zijn ze erg pro bv! hangen overal posters aan erover en folders..ik weet alleen niet of ze veel van weten want meeste info haal ik van borstvoeding.com en het website van la leche league enzo

[ Bericht 20% gewijzigd door bitterend op 08-02-2012 15:37:26 ]
pi_107753534
Argh, CB's. De CB-arts heeft me de laatste keer zooooooooooooo onzeker gemaakt. Elise rolde niet, at dr voeten nog niet op, begon pas net met bijvoeding (was die dag precies 6 mnd), was te dik (week ervoor complimenten van kinderarts over haar gewicht en de voedingen!).. Kortom, ze was niet te spreken over ons.

Grappig dat Elise die week leerde rollen, dr voeten ontdekte..
De verpleegkundige is fijn maar die arts mag ik echt niet. Ze snappen gewoon echt niks van BV he!
Waarom zou ik gaan afbouwen met bv? Het is op verzoek en dat werkt voor ons.

Sja dat Elise zo dik is.. Dat zal er wel af gaan toch?
pi_107753586
Lopen ze er wel weer af joh.
pi_107753636
Je hoort wel vaak mensen klagen over hun cb... bij ons wordt het al constipatiebureau genoemd. Heb er nog geen negatieve ervaring mee gehad, alleen dat de arts heel stellig zei dat Eva absoluut niet meer uit de fles ging drinken en laatst dat de afspraak 2 weken later zou worden, en dat terwijl ze ons al vrij laat gepland hadden (er zat 7 weken tussen de eigenlijke afspraak en afgelopen afspraak in).
Nouja. Komende dinsdag moeten/mogen wij weer. Krijgt Eva weer prikjes, kijk er nu al naar uit (not).

Verder wil ik even zeggen dat de lichte spruw van Eva alweer weg is. Jeuj voor cranberrysap. Moet het nog wel even blijven smeren omdat Eva's weerstand nu zo laag is met die verkoudheid en snot-oog.
Tralalalaaa
pi_107753894
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:55 schreef Sannne het volgende:
Argh, CB's. De CB-arts heeft me de laatste keer zooooooooooooo onzeker gemaakt. Elise rolde niet, at dr voeten nog niet op, begon pas net met bijvoeding (was die dag precies 6 mnd), was te dik (week ervoor complimenten van kinderarts over haar gewicht en de voedingen!).. Kortom, ze was niet te spreken over ons.

De verpleegkundige is fijn maar die arts mag ik echt niet. Ze snappen gewoon echt niks van BV he!

Mijn dame is afgelopen 2 weken vrij ziek geweest, en het spekkige is er gewoon helemaal vanaf.. ondanks dat ze helemaal bovenaan in de curve zit (ze was zelfs door de bovenste lijn heen :D)... dus het komt echt wel goed! :Y (ik hou mijn hart vast voor als ze gaat lopen :X dan blijft er helemaal niks meer van mijn meisje over :D)
pi_107754052
TAP jeeej voor de sap! hoe is het met je tepels?
pi_107754097
Oh geen spekjes.. moet er niet aan denken! I love her spekjes :D

Beterschap voor je meisje en fijn om te weten dat er meer meisjes over de bovenste lijn gaan :D
pi_107754124
Hihi die lekker spek beentjes en cellulitis op de kont! i love it O+
pi_107754260
Zoiets? :P

weg.

[ Bericht 56% gewijzigd door Sannne op 08-02-2012 17:01:01 ]
pi_107754346
JA! geweldig! O+ O+ O+ :D en die lekkere bolle buik hihi
pi_107754371
Hier was ze nog maar 3 mnd.. Moet je nagaan hoe ze dr nu uit ziet :D
pi_107754391
_O-
Gezonde spek!
pi_107754734
O+ Spekbaby's, wat heerlijk toch! O+

Het gekke was dat ik een stukje ervan heb gekeken, op Youtube, dat hier geplaatst was, maar dat ik me die pijn helemaal niet kan herinneren. Messen? :o
Ik word er nu zelfs een beetje bang van terwijl ik Ko meer dan 2 jaar heb gevoed. :@
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107754929
Maar jij hebt toch met een tepelhoedje gevoed Oeke? Dan sterken je tepels volgens mij rustiger aan.

Hier voelde het als piranhatandjes :D
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:37:09 #131
259886 pessie
pi_107755066
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:33 schreef Sannne het volgende:
Maar jij hebt toch met een tepelhoedje gevoed Oeke? Dan sterken je tepels volgens mij rustiger aan.

Hier voelde het als piranhatandjes :D
:') toen we na een maand of 4/5 af gingen bouwen met het tepelhoedje had ik echt wel aanzuigpijn. Groot voordeel met hoedje is dat je na clusteravonden geen beurse tepels hebt (althans, dat begreep ik van een vriendin).

Sanne, die foto :D
pi_107755288
Ja, maar Sanne, ik ben pas na 4 weken naar een LK gegaan. We hebben nog ontzettend lang gemodderd met gewoon aanleggen en een spuitje. Zelfs tot 80 ml per spuitje.

Hij wilde alleen niet goed aanhappen, mijn tepels waren te vlak.
Dat is trouwens niet helemaal correct, ik denk dat van het aanhappen er 2 op de tien keer wel goed werd aangehapt.
Dus ik heb ook zonder gevoed.

Zelfs tussendoor nog best vaak zonder omdat ik het hoedje als een tijdelijk iets zag en er vanaf wilde.
Ik herinner me echt geen pijn, alleen de frustratie het niet aanhappen en de grote voldoening als het wel goed ging.
pi_107755453
Sowieso hebben lang niet alle mama's pijn hoor! Pijngrenzen, gevoeligheid van je tepel, manier van aanhappen, heeft er allemaal mee te maken..

En Oeke, 80 ml per spuitje, wow!
pi_107755972
Ja, eigenlijk best bizar hoe ver we daarmee zijn gegaan. De LK gaf ons meteen een flesje, terwijl ik heel bang was voor de tepel-speen verwarring.
Ja, ik moet me ook niet zo bang laten maken. Gewoon zien, de vorige keer is het gelukt ondanks alle strijd en deze keer hoop ik ook weer dat het lukt.

Weet je wat me wel verward als ik zo'n docu kijk, hoe het dan is in de landen waar kv sowieso geen optie is. Waar geen LK's voor handen zijn etc. Is daar dan nog een gezamenlijk geheugen, door moeders en oma's bijvoorbeeld? En word daar anders naar het lichaam gekeken, als functioneel ipv om mee te pronken en sexy te zijn?
En wat gebeurt er als de optie van kv er niet is, dan is de startpositie van de moeder ook anders, zou dat op de psychologie doorwerken, van bijvoorbeeld pijn etc.
Eigenlijk wat Buuf zegt, dat de mens zover van zijn biologie is geraakt.
  woensdag 8 februari 2012 @ 17:07:27 #135
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107756225
pf ik heb een best hoge pijngrens, maar die enorme tepelkloven deden wel echt echt echt enorm veel pijn... echt zo'n gemeen stekend gevoel de eerste minuten... :'(

maar ook hier loopt het prima hoor. Alweer bijna een half jaar :) gaat lekker dus O+
pi_107756307
In derde wereldlanden heb je ehh.. help me nou! Hoe heten die vrouwen die bv geven aan je kind als jij het zelf niet kan?

Wel supermooi geregeld daar allemaal!
pi_107756384
Min? Heette dat niet zo?

Oh BJ, kloven, ik hoop zo dat ik die niet hoef mee te maken.

Nouja, het heeft ook weinig zin om me er nu al druk over te maken, ik heb jullie gelukkig en een goede portie basiskennis, het moet goed komen toch? :)
pi_107756465
Ja, minnen!

Tuurlijk gaat het goedkomen Oeke! Alleen maar naar uitkijken! :D
pi_107756622
Haha, dat doe ik wel hoor! O+
  woensdag 8 februari 2012 @ 17:19:37 #140
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_107756765
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:55 schreef Sannne het volgende:

Annicka heeft haar voeten nooit interessant gevonden... Ze leeft nu bijna weer op de bv trouwens, die heeft het echt weer herontdekt... :p
En volgens mij gaat het met Ayden ook prima, zijn avondlijke huilpartijen zijn voorbij en hij is nu heel tevreden. Hij slaapt voor zover ik weet 's nachts door, maar ik word zélf wakker en hij krijgt dan vaak nog een droomvoeding.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 8 februari 2012 @ 17:21:30 #141
348178 NotTheSame
pi_107756846
GWS, mag ik je nog complimenteren met je super interview in de Mijn Geheim van december? Ik heb het gelezen toen ik net bevallen was!
pi_107756979
Ik heb de documentaire half gezien, dus misschien komt het nog, maar wat me opviel is dat er helemaal niet gesproken wordt over kolven als (tijdelijke) tussenoplossing. Nu zit ik misschien erg in m'n eigen straatje te denken, maar als ik dat meisje hoor vertellen dat ze een fles kunstvoeding geeft om haar tepels rust te gunnen, dat zou natuurlijk ook met een kolf en flesje borstvoeding kunnen. Ik vond kolven zoveel minder pijnlijk, ook omdat je zelf de kracht kunt regelen. En Cherry zelf, met haar megastuwing en pijn bij het aanleggen, was het niet beter geweest die borsten leeg te kolven? Misschien was ze dan ook wel gestopt maar dan was haar in ieder geval een borstontsteking bespaard gebleven. Ik vond het bijzonder dat ze met grote ogen naar die arts zat te kijken die vertelde dat je juist moet aanleggen bij zulke stuwing en waar een borstontsteking vandaan komt. Dat is toch zonde, als dat soort informatie niet eerder bij iemand terecht is gekomen.

Hier gaat het heel prima, sinds gisteren heb ik m'n kind volledig aan de borst *O* Ik ben er zo blij mee! Mijn huid moet wel echt wennen, ik heb geen last van m'n tepels maar net er omheen, de tepelhof is heel gevoelig. Hij hapt dus wel mooi groot aan, maar het blijft pijnlijk. Komt dit iemand bekend voor?

En nog geen ervaring met het consultatiebureau hier, overmorgen komen ze op huisbezoek. Ik ben benieuwd!
pi_107760814
Ja, ik heb last als madame teveel hangt. Dichterbij drukken helpt. En zorgt voor kramp in m'n arm :')
pi_107761205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:21 schreef NotTheSame het volgende:
GWS, mag ik je nog complimenteren met je super interview in de Mijn Geheim van december? Ik heb het gelezen toen ik net bevallen was!
Is dat nog ergens te lezen?

Ik ga die docu nu eens kijken :)
pi_107762050
Oeke, ik hoop van harte dat het dit keer beter gaat, qua aanhappen! ^O^
Maar hou je ook in je achterhoofd dat het hetzelfde kan gaan als bij Ko?

Wij zijn trouwens sinds dat Noah 4 maanden is tepelhoedjesloos. En dat gaat heel goed! Alleen rechts doet sinds gister ineens pijn...geen idee hoe het komt. Als ik m'n borst ondersteun doet het geen zeer :?

Noah is trouwens ook een spekkie, waar Lotte een dunne was. Zou dat er dan toch aan liggen dat bij Noah het tepelhoedje sneller afgebouwd is?
Lotte!
Noah!
  woensdag 8 februari 2012 @ 20:57:24 #146
348178 NotTheSame
pi_107767568
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:21 schreef Nirak het volgende:

[..]

Is dat nog ergens te lezen?

Ik ga die docu nu eens kijken :)
Geen idee of het online staat... Mocht het niet zo zijn, dan kan ik vragen of mijn tante de uitgave nog heeft, wij doen hier namelijk aan tijdschrijft-sharing ;) .
pi_107769002
Ik moet zeggen dat het me bij Mia niet heel veel gemakkelijker afgaat dan bij Hannah destijds. Bij Hannah had ik geen pijnlijke tepels, kloven of een borstontsteking maar zij dronk gewoon niet goed. Ik heb me toen helemaal suf gekolft en een tijd een tepelhoedje gebruikt.

Bij Mia heb ik na een paar dagen al giga tepelkloven gekregen omdat ze op de een of andere manier toch niet helemaal goed de tepels in de mond had. Volgens mij zuigt ze de tepels tegen haar gehemelte waar ze tegenaan raspen. En tepelkloven zijn echt enorm pijnlijk :X :X Daarna een borstontsteking gehad en heel veel twijfels of ik wel door moest gaan.

Het grote verschil was dat ik nu WEL wist dat het na verloop van tijd echt beter zou gaan en daarom heb ik doorgezet. Ze is nu 5 weken en het klopt. Al zijn mijn tepels nu weer een beetje pijnlijk, ze drinkt als een tierelier.

In de nieuwste Viva mama staat nu ook een stuk over 'de waarheid' van de voor- en nadelen van BV/FV.
pi_107769737
Octo bedankt voor de tip! even morgen kijken op station.

Ik had echt mijn verstand op nul gezet tijdens de kloven in het zh en de eerste weken...ik zal nooit vergeten de eerste keer toen de vk ukkie aan mijn tepel heeft gezet...dat vacuüm :o :X
pi_107771116
Dat zo'n klein mensje zo'n enorme kracht heeft verbaasde me enorm!

Heb net de docu gekeken, wat een eerlijk in beeld gebracht verhaal. En die Emma, wat een ontzettend dappere jongedame, respect voor haar doorzettingsvermogen! En zo herkenbaar, een flesje kunstvoeding geven om haar borsten even te ontzien maar dat emotioneel niet aan kunnen..
pi_107771393
Oh GWS, ik zou ht ook nog wel willen lezen, je interview!

En ja, dat aanhappen de eerste weken :{ Ik weet nog dat ik een nacht tijdens de kraamweek al jammerend tegen Ravage zei: ik wil niet... terwijl Isabel dus wakker werd van de honger. Maar ik herinnerde me toen al dat ik niet 's nachts een beslissing moest willen nemen (want dan is alles erger enzo).. Rechts heeft trouwens langer (zeker een week of 6) pijn gedaan dan links..
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:03:33 #151
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107771664
ik blijf het nog steeds iets bijzonders/ wonderbaarlijks vinden dat het instinct van zo'n kindje ervoor zorgt dat ze weten waar ze moeten zijn, en als je geluk hebt je kindje ook al weet wat het moet doen... O+

Bij Evie ging dat helaas niet op, maar Liene zat binnen 20 min aan de borst en deed het direct uitstekend... zo bijzonder, en ik ben zo dankbaar dat ik ook dat nu heb mogen ervaren...
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:07:02 #152
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107771838
1:23 uur op 17 augustus, de allereerste keer aan de borst...

O+
pi_107772138
BJ O+
Aanhappen heeft bij mij nooit pijn gedaan, wel een hoop andere zaken (stuwing, spruw, ontsteking, abces enz) en ik wist echt niet dat die zaken zo pijn konden doen :D
Maar ik vond het geweldig ondanks dat het voeden, al was het maar zo kort die 6 weekjes.

Morgen heb ik nacontrole voor m'n borst en worden beiden borsten geplet :X
(ik heb niet meer geinformeerd na een echo, alle medische heisa, ik kon het niet meer opbrengen, maar wel heel erg bedankt voor de onderzoeken Wup en Davinia, ik zal vaker een mammografie moeten omdat mijn moeder en tante borstkanker hebben gehad. Dus wel waardevol voor volgende keren).
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  woensdag 8 februari 2012 @ 23:13:45 #154
12913 GreatWhiteSilence
pi_107775552
Ik kan het artikel via e-mail opsturen, ik heb zelf scans toegestuurd gekregen. Als iemand interesse heeft, stuur dan maar een PM met een mailadres waar het naartoe kan. :)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_107775944
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:39 schreef Linda2205 het volgende:
Oeke, ik hoop van harte dat het dit keer beter gaat, qua aanhappen! ^O^
Maar hou je ook in je achterhoofd dat het hetzelfde kan gaan als bij Ko?
Jahoor, de hoedjes liggen hier nog steeds. Tenminste, ik moet misschien wel nieuwe halen, ze zijn een half jaar niet gebruikt.
Maar ik wil er los instappen, zonder de ervaring van de vorige keer zeg maar. Natuurlijk neem ik die mee en zal ik dingen anders doen, maar niet als uitgangspunt.
Ik hoop ergens dat doordat ik zo lang gevoed heb, mijn tepels nu beter 'gevormd' zijn, dan bij het begin van Ko's voedingsperiode.

Lang lulverhaal waar wrs bijna niemand op zit te wachten. :P
SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door oeke op 08-02-2012 23:35:20 ]
pi_107776540
Heb ik ook, Oeke. Ik kan me dat echt niet voorstellen.
pi_107777209
Ik sprak net mijn zusje en vroeg haar of ze borstvoeding wilde gaan geven. zegt ze tegen me
'nee man, gewoon de fles'

ik kon wel janken

tevens heb ik even alle voordelen van BV op subtiele wijze zitten spuien en nu gaat ze het iig proberen! zegt ze
pi_107777281
Ik heb trouwens nooit problemen gehad met BV cq tepels. Mazzeltje \O/ wel heeft laks de neiging om zijn nagels pretty damn hard in mijn borst te zetten en te knijpen.. ik heb sinds een week of 3 dus rood gespikkelde borsten :') ik ga dus een BVketting fabriceren
pi_107779531
Ik had me dus wel van tevoren ingelezen en een kennis is lactatiekundige en heeft hier thuis nog een privé voorlichting gegeven maar toch was ik niet voorbereid op de kracht van het zuigen en hoe dit voelt.
Die kennis ging er vanuit dat ik wel contact opnam als het nodig was en ik wilde alleen maar stoppen dus deed dit niet :') maar ik leerde dus pas later dat dit 'nare' gevoel vanzelf beter was geworden. Echter heb ik me wel laten leiden door het gevoel wat Mor omschrijft. Het niet willen en opzien tegen een voeding. Puck vroeg uit zichzelf niet vaak genoeg om een voeding ook en ik wist heel goed dat het dus aan mij was om dit op te krikken maar ik zag op tegen elke voeding en wilde hem dus helemaal niet vaker laten drinken. Juist doordat ik goed geinformeerd was zag ik dus wel in dat dit verstrekkende gevolgen zou hebben voor de blauwdruk van mijn productie zeg maar. Ik kwam vanaf begin af aan op niet meer dan 8 voedingen per dag uit.
Ik heb me geen moment emotioneel gevoeld toen de kunstvoeding er in ging. Ik was alleen maar opgelucht. Wel heb ik me schuldig gevoeld over het feit dat veel mensen veel meer moeite moeten om de productie op gang te krijgen en met kloven e.d. zitten en het hier direct op gang kwam maar dat ik schijnbaar zo'n mietje was dat ik het zuiggevoel niet aan kon. Maar dat schuldig voelen was meer naar de moeders toe die na een week stimuleren en kolven er nog maar 10ml uit kregen bijvoorbeeld.
Het was pas veel later dat ik dus leerde dat het gevoel wat me deed stoppen na een aantal weken vanzelf minder zou zijn geworden.
Ik was van tevoren echt vast van plan tot minimaal een jaar te voeden en dacht echt dat ik me genoeg had ingelezen maar men wat hakt een bevalling, de emoties daar rond om heen, de pijn van het niet kunnen zitten, de moeheid en alles nieuw en onbekend er in en hoe kan je dan toch zo anders tegen dingen aan gaan kijken.

Nou ja ik wilde gewoon even kwijt wat in mij opkwam zo bij het lezen van jullie gedachten over die docu. Ik was voorbereid op allerlei problemen die voor konden komen maar was totaal niet voorbereid op de 'aanslag' die de borstvoeding de eerste weken op je tepels is ook al verloopt alles voorspoedig. Ik vind dit stukje toch behoorlijk onder belicht.

En om de vraag voor te zijn. Nee, ondanks dat een stukje voorlichting me wellicht wel door had doen zetten heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze om te stoppen. Ook wel deels door de nasleep van de bevalling die nu nog steeds gaande is waardoor ik genoeg lichamelijk ongemak ervaar, het gewicht van mijn kind dit ongemak verergert en het heel prettig is geweest om pijn te kunnen verlichten door te kunnen gaan liggen wanneer dit nodig was en dat Mr.DML dan de zorg incl. voeding over kon nemen.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_107779603
DML, prima keuze geweest voor jou als ik het zo lees :) niets mis mee, dus voel je vooral niet schuldig naar "minder bedeelden" ;)
pi_107780162
Dml, dat gevoel herken ik wel van mijn oudste, al is bij mij anders afgelopen. De bv liep toen ook vanaf t begin prima, maar de eerste 6 weken vond ik t emotioneel heel zwaar. Heb ik weet niet hoe vaak op t punt gestaan te stoppen. En opeens was dat gevoel weg, en werd t wel leuk. En toen heb ik uiteindelijk 7 maanden bv gegeven, terwijl ik maar 3 van plan was... Nu bij de 2de voelt t heel anders. Ik maak me meer zorgen over of t wel goed gaat, maar t trekt veel minder een wissel op me.
pi_107780532
Een bv ketting (ook ik heb gespikkelde borsten.. Ook veel krassen...)?? Tell me more!
Gewoon een ketting om voor afleiding begrijp ik?

Ook mijn nichtje wil 'gewoon de fles' geven en heeft daar geen reden voor. Waarom geen bv, vroeg ik. Dat wil ik gewoon niet.
Nouja oke, ieder zn keuze.. Ze weet niet wat ze mist O+

Ik heb trouwens van Elise's allereerste borstvoeding een filmpje en heul veul foto's! Zo bijzonder!
pi_107780559
DML, klinkt alsof je het gewoon goed hebt verwerkt voor je zelf en dat het een goede keus voor jullie twee was om te stoppen. :*

En ik wil ook helemaal niemands verhaal of keus bagitaliseren.
Ik bedacht me vannacht dat ik vaak gelezen heb over minnen die in de middeleeuwen bij de adel de kindjes gingen voeden en verzorgen en dat de moeders zelf druk waren met andere dingen. Ik vind het gewoon interessant merk ik, om erover na te denken hoe de plaats van bv is veranderd in de tijden. En hoe cultureel bepaald het is.
Eigenlijk zoals Cherry doet in haar programma, maar dan over tijden heen ipv de 'kleine' persoonlijke verhalen.
Zoiets. ;)
pi_107780600
Ik wist voor ik Elise ging voeden ook niet hoe het zou voelen DML. En dat viel me ook zó tegen!!
Als daar die geweldige verpleegkundige die me die tepelhoedjes gaf niet geweest was, weet ik ook niet of ik het had volgehouden..

Alle zorgverleners (verloskundigen, kraamverzorgenden, verpleegkundigen..) roepen altijd 'het mag geen pijn doen want dan ligt ze niet goed aan!'.
De praktijk wijst wel anders uit, en daar moet idd meer kennis over komen.

Ik snap dan ook dat je blij was met je keuze DML!
pi_107780793
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 08:42 schreef oeke het volgende:
DML, klinkt alsof je het gewoon goed hebt verwerkt voor je zelf en dat het een goede keus voor jullie twee was om te stoppen. :*

En ik wil ook helemaal niemands verhaal of keus bagitaliseren.
Ik bedacht me vannacht dat ik vaak gelezen heb over minnen die in de middeleeuwen bij de adel de kindjes gingen voeden en verzorgen en dat de moeders zelf druk waren met andere dingen. Ik vind het gewoon interessant merk ik, om erover na te denken hoe de plaats van bv is veranderd in de tijden. En hoe cultureel bepaald het is.
Eigenlijk zoals Cherry doet in haar programma, maar dan over tijden heen ipv de 'kleine' persoonlijke verhalen.
Zoiets. ;)
Niet alleen het geven van borstvoeding maar het moederschap in het algemeen!
Sannne idd, gewoon een kralenketting rijgen oid. ik ga ze straks kopen, want au :D
pi_107780899
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 08:46 schreef Sannne het volgende:
Alle zorgverleners (verloskundigen, kraamverzorgenden, verpleegkundigen..) roepen altijd 'het mag geen pijn doen want dan ligt ze niet goed aan!'.
De praktijk wijst wel anders uit, en daar moet idd meer kennis over komen.
Eigenlijk is het dus goed dat je deze ervaring hebt gehad Sanne, want ik weet nog dat jij ook zei dat het geen pijn mocht doen. En dat het tepelhoedje een laatste optie was.
Of ben je geen kraamverzorgende meer? :@
Wat allemaal rationeel waar is, maar inderdaad gevoelsmatig anders ligt. :Y
Trouwens ik wens niemand zulke pijn toe, als dat je je kind niet kan voeden vanwege de pijn. :N
Tis gewoon te verdrietig!

Ja KD, daarom vond ik die docu over die 4 baby's in verschillende culturen ook erg boeiend. Dat is al een mooi beeld van de verschillen en overeenkomsten rond ouderschap. :Y
pi_107781080
Ik had juist het tegenovergestelde, DML. Ik heb me bewust niet te veel ingelezen over de borstvoeding omdat ik het voor mezelf vrijblijvend wilde houden. Ik wist dat borstvoeding het beste was voor het kind en ook allerlei voordelen met zich meebracht voor de moeder, maar ik kon dat ook prima relativeren. Ik had me voorgenomen om het te proberen en om, als het om welke reden dan ook niet beviel of me tegenstond, ermee te stoppen. Ik had geen zin om een soort borstvoedingsmaffia voor mezelf te worden, als je begrijpt wat ik bedoel.

En toen werd Ivan geboren en man, die emoties. Ik wist niet wat me overkwam. Ondanks de pijn schreeuwde mijn lijf erom om hem bij me te houden en te voeden. Bij elke kik die hij gaf voelde ik mijn lijf reageren. Een wonderlijk gevoel was het, heel primair, en ook een heel gelukzalig gevoel.

Eigenlijk is het niet zo heel tegengesteld aan wat jij hebt meegemaakt. Ik denk dat dit soort anekdotes laten zien dat je voorafgaand aan een bevalling allerlei gedachtes kunt hebben over hoe het erna gaat zijn, maar dat je gevoel (om welke reden dan ook) vervolgens iets heel anders met je kan doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107781140
Ik weet dat mijn moeder 30 jaar geleden ook met veel pijn heeft gevoed. Destijds werd ze met scheve ogen bekeken, want borstvoeding was leuk en fijn en gezellig en vooral niet pijnlijk. Die heeft zich daar erg onbegrepen door gevoeld. Het is zo jammer dat er blijkbaar op dat vlak maar weinig veranderd is.

Dat schuldgevoel om een fles kv herken ik niet zo. Mijn schuldgevoel bestond er meer uit dat ik een vreselijk hongerig en onrustig jongetje zag dat maar gefrustreerd bleef aanhappen en loslaten en niks binnenkreeg. En ik zat maar verkrampt te wensen dat het snel voorbij was. Die paar flessen kv waren een verademing voor ons allebei. Hij eten, ik even rust. Het voeden doet me nog steeds zeer, maar ik heb nu een kindje dat aanhapt en een half uur doordrinkt en dan tevreden loslaat. Dat is de motivatie om door te zetten en daardoor kan ik ervan genieten.
pi_107781193
Dat is iets dat volgens mij ook niet klopt, dat het geen pijn mag doen. De eerste weken bij de oudste moest ik ook telkens op mijn tanden bijten bij het aanleggen. Ik kreeg toen ik te horen dat hij dan waarschijnlijk niet goed lag, maar dat gevoel had ik totaal niet. Verder kwam hij goed bij en ik heb nooit een kloof gehad of zo. Dus denk dat het gewoon mijn tepels zijn die moesten wennen aan die grote zuigkracht.
pi_107781264
Over "het zuiggevoel niet aankunnen": het schijnt dat de hoeveel onderdruk die kindjes creeëren in hun mond enorm verschilt van kind tot kind. Dus het is niet alleen de gevoeligheid van je tepels die een rol speelt, maar ook hoeveel druk je kind uitoefent. Dat maakt situaties moeilijk te vergelijken en het kan dus best zijn dat het een volgend kind veel minder pijnlijk is daardoor, of andersom.

Bass-Miss: dan denk ik ook. De eerste keer kolven schreeuuwde ik het al uit op de laagste stand, maar ik kan elke keer voorzichtig iets hoger. Je huid en weefsel wordt nooit op die manier "bewerkt" tot je een kind krijgt, dus dat het moet wennen is eigenlijk ook logisch. Ik vergelijk het maar met blaren in nieuwe schoenen :+
pi_107781391
Dat pijn doen! Het heeft bij mij de eerste week echt heel veel pijn gedaan. En dan liep het ook nog eens helemaal niet goed. Kolven ging niet, hij viel teveel af. Inderdaad je eigen ongemakken pijntjes en vooral emoties erbij. En ja die fles ging er bij ons dan ook al snel in. Want je wil je kind geen honger zien hebben. Eenmaal thuis toch het voeden weer geprobeerd op te pakken, na inmiddels ik denk ongeveer 2 weken volledige flesvoeding. En met meer rust in mijn lijf, in mijn eigen omgeving ging het wel. Tot nu toe nog steeds niet genoeg voeding om geen flesvoeding meer te geven. Maar ik geef heerlijke voorafjes en toetjes O+ Ik heb een dag of 3 weer volledig gevoed, maar toen kwamen de luiers met uraat weer, dus toch echt te weinig voeding. Ondanks kolven (echt maar een paar druppels) en om de anderhalf uur aanleggen. En toch heb ik wel het gevoel dat er genoeg in me borsten zit. Voor ik aanleg knijp ik namelijk de eerste melk eruit, en dat spuit gewoon. En toen ik die 3 dagen volledig voeding gaf gingen me borsten ook lekken als bv de kleine ging huilen.
en snachts als hij later kwam dan normaal.
Ik neem het nu zoals het komt. Ben al heel blij dat ik hem borstvoeding kan geven. Vooral omdat met mijn 2 meiden echt totaal niet gelukt is.
En ik las ergens over die wegdraaiden oogjes. Iemand deed O+ Ik vind dat juist zo'n griezelig gezicht. Ik vind die gulzige geluidjes die hij soms maakt dan juist weer zo O+

[ Bericht 0% gewijzigd door jessie op 09-02-2012 12:44:12 ]
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_107781767
Elke verpleegkundige in het zh zei wat anders bij mij...van het hoort geen pijn te doen tot ja het kan wel beetje pijn doen en ow je tepels zien er kapot uit hier is een tepelhoedje...
De eerste nacht huilde de kleine zo veel ik dacht dat ik geen melk had en vroeg om een fles, de dienstdoende verpleegster zei dat het tijd nodig had en dat ze kleine genoeg had aan mijn colostrum..ik geloofde haar niet natuurlijk en vroeg weer om een fles. Die uiteindelijk gekregen maar de kleine wou hem niet en bleef het spul eruit spugen..dat stelde me gerust dat het gehuil toch niet van de honger kwam.
Het is voor mijzelf echt een overwinning na dat het zo beroerd ging de eerste weken..ik ben zo trots op mijzelf dat ik gewoon door ben gegaan! ik snap wel dat sommige mensen die geen goede begeleiding hebben ermee stoppen of kiezen voor soms toch een fles..het is niet makkelijk.
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:51:59 #173
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107781857
Ik heb me van te voren wel heel goed ingelezen omdat ik perse bv wou geven en geen kunstvoeding.
En mijn beste vriendinnetje (heeft haar dochter 11 maand gevoed) vertelde heel eerlijk dat het de eerste 4 weken best afzien is zo nu en dan, omdat ze dan vaak komen en het gevoellig kan zijn, dat je borsten moeten wennen.

Dat bleek ook zo te zijn, en hier lag het ook niet aan verkeerd aanleggen of kloven ofzo, dat heb ik nooit gehad. Ik had een kind dat vanaf dag 1 goed kon drinken, maar wat een enorme zuigkracht heeft zo'n kleintje. Ik zag ook wel eens op tegen een voeding, maar vaak was het nare gevoel aan mijn tepel na een slok of 10/15 weg en vervolgens ging het prima.
En de stuwing maakt dan dat je graag wil dat je borst wordt leeggedronken, vond ik.

Ik vind dus dat het wel handig is om te weten wat je kan verwachten, het heeft mij in ieder geval geholpen. Door de hormonen kan je heel onzeker worden en opgeven, terwijl als je weet dat het overgaat en waarom iets zo is, je het wellicht kan accepteren en toch doorgaat.

Inmiddels is het echt iets geworden wat bij mijn dagelijkse routine hoort, zo nu en dan even zitten met dochterlief. Ik geniet er ook nog steeds meer van omdat ze minder vaak rustig op schoot zit (de wereld ontdekken is leuker) dus dat tutten kan ik nog lang volhouden. O+

@KD, ik zou me net zo voelen.... -O-
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:59:12 #174
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107782047
Ja dat geen pijn... dat is de grootste kul die er is! Echt de eerste tijd doet het wél pijn, vooral het aanhappen. Eenmaal eventjes aan de borst dan ging het wel weer. En dan die stekende pijn van de tsr! Die is wel heel erg lang gebleven.
Dáár mogen ze wel wat eerlijker over zijn.
Ik heb het nooit erg gevonden. Het voeden niet, de pijn niet. Heb nergens tegenop gezien. Heb me wel íets ingelezen (foldermateriaal dat ik kreeg aangereikt) maar verder niet echt veel.
Ik wilde gewoon bv gaan geven en ik heb ook nooit bedacht hoe lang ik daarmee door zou willen gaan.

Ik vind het jammer als mensen het niet willen proberen omdat ik het iets unieks vind tussen moeder en kind, maar verder is het mensen hun eigen keus en gaat het er vooral om dat ouders doen wat hun goed dunkt en wat bij hen past en wat gaat natuurlijk. Iedereen heeft zijn eigen grens en bij sommige ligt die dichterbij dan bij anderen maar dat maakt je geen slechtere of betere ouder.
pi_107782099
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 00:03 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik sprak net mijn zusje en vroeg haar of ze borstvoeding wilde gaan geven. zegt ze tegen me
'nee man, gewoon de fles'

ik kon wel janken

tevens heb ik even alle voordelen van BV op subtiele wijze zitten spuien en nu gaat ze het iig proberen! zegt ze
! ik kan me voorstellen dat je dan teleurgesteld bent. Help haar en wie weet houdt ze het vol!!

Ik kreeg op de dag van mijn bevalling (ik werd ingeleid) in het ziekenhuis bezoek van een lactatiekundige. Ik had me namelijk opgegeven voor een info-avond maar die was afgelast omdat de lk ziek was. Ze zei toen tegen me: de grootste factor voor het slagen van de bv is de motivatie van de moeder.

[ Bericht 4% gewijzigd door sverbern op 09-02-2012 10:10:51 (knikkende smiley weggehaald) ]
pi_107782204
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:48 schreef bitterend het volgende:
Elke verpleegkundige in het zh zei wat anders bij mij...van het hoort geen pijn te doen tot ja het kan wel beetje pijn doen en ow je tepels zien er kapot uit hier is een tepelhoedje...
De eerste nacht huilde de kleine zo veel ik dacht dat ik geen melk had en vroeg om een fles, de dienstdoende verpleegster zei dat het tijd nodig had en dat ze kleine genoeg had aan mijn colostrum..ik geloofde haar niet natuurlijk en vroeg weer om een fles. Die uiteindelijk gekregen maar de kleine wou hem niet en bleef het spul eruit spugen..dat stelde me gerust dat het gehuil toch niet van de honger kwam.
Het is voor mijzelf echt een overwinning na dat het zo beroerd ging de eerste weken..ik ben zo trots op mijzelf dat ik gewoon door ben gegaan! ik snap wel dat sommige mensen die geen goede begeleiding hebben ermee stoppen of kiezen voor soms toch een fles..het is niet makkelijk.
Nee het is niet altijd makkelijk. Ik heb geluk gehad denk ik. Nooit pijn (of ik ben het weer vergeten). In het ziekenhuis kreeg ik een potje purelan ter voorkoming van kloven. Joris was wel heel licht bij zijn geboorte, hij werd in de 1e 24 uur vaak aangelegd maar wilde op één moment niet drinken en was toen zo zielig dat ik heb ingestemd met een kuipje kv. Hij viel toen tevreden in slaap (en ik ook). Bij de 2e zou ik misschien aandringen op huid-op-huid-contact en andere oplossingen maar toen vond ik dit de beste oplossing (alternatief was laten huilen in een andere ruimte en dat wilde ik echt niet!)
pi_107782209
Over die motivatie was ook wat de verloskundige tegen mij zei direct na de bevalling. Aan de ene kant geloof ik wel dat het waar is, maar aan de andere kant: je kunt vreselijk gemotiveerd zijn en dan lukt het gewoon toch niet, om welke reden dan ook. Ik, kan me voorstellen dat je je dan tekort gedaan voelt door zo'n opmerking.

Jessie: wat heerlijk dat je, ondanks dat de voeding niet 'perfect' gaat, er toch zo van kunt genieten. Het klinkt als een prachtige oplossing, je geeft 'm zoveel je kunt en voor de rest vul je dat aan. Wat fijn dat je dat ook zo kunt zien en niet als een tekortkoming van jezelf. We voelen ons collectief veel te vaak schuldig vind ik.
pi_107782498
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:24 schreef Clubsoda het volgende:

Bass-Miss: dan denk ik ook. De eerste keer kolven schreeuuwde ik het al uit op de laagste stand, maar ik kan elke keer voorzichtig iets hoger. Je huid en weefsel wordt nooit op die manier "bewerkt" tot je een kind krijgt, dus dat het moet wennen is eigenlijk ook logisch. Ik vergelijk het maar met blaren in nieuwe schoenen :+
Dat zie je ook wel aan de vorm van je tepels vind ik. Na vijf jaar borstvoeding lijken die me toch veel meer in standje 'aangepast aan een babymondje' staan dan eerst. :D
pi_107782698
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:17 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Dat zie je ook wel aan de vorm van je tepels vind ik. Na vijf jaar borstvoeding lijken die me toch veel meer in standje 'aangepast aan een babymondje' staan dan eerst. :D
Hier al na een maand of 4 hoor. En volgens mij nog meer door het kolven dan door de baby :D
pi_107783031
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:26 schreef sverbern het volgende:

[..]

Hier al na een maand of 4 hoor. En volgens mij nog meer door het kolven dan door de baby :D
Hehe, ik weet idd nog hoe vreemd ik daar naar keek bij de eerste keer kolven... :D
pi_107788143
Mijn kraamverzorgster zei trouwens nog, dat zij de ervaring had dat moeders met een lichte huid meer pijn bij de eerste weken voeden hadden dan moeders met meer pigment. Daarnaast is mijn huid ook erg dun (krijg zeer snel blauwe plekken).

Maar idd, dat het aanhappen de eerste weken echt wel goed pijn kan doen, dat hadden ze wel mogen zeggen op de bv-infoavond..
pi_107788978
Morretje, dat zij mijn kraam ook. Zeker als je roodharig bent dan is de huid gevoeliger ofzo. En dan heb je dubbelpech want dan schijnt je pijngrens ook al lager te zijn :')

Enne...als je met een handdoek per ongeluk langs de tepel gaat na het douchen :X :X :X
pi_107789767
Juist, dat deed ik dus net... :X AU!
pi_107790441
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:04 schreef oeke het volgende:

[..]

Eigenlijk is het dus goed dat je deze ervaring hebt gehad Sanne, want ik weet nog dat jij ook zei dat het geen pijn mocht doen. En dat het tepelhoedje een laatste optie was.
Of ben je geen kraamverzorgende meer? :@
Wat allemaal rationeel waar is, maar inderdaad gevoelsmatig anders ligt. :Y
Trouwens ik wens niemand zulke pijn toe, als dat je je kind niet kan voeden vanwege de pijn. :N
Tis gewoon te verdrietig!

Ja KD, daarom vond ik die docu over die 4 baby's in verschillende culturen ook erg boeiend. Dat is al een mooi beeld van de verschillen en overeenkomsten rond ouderschap. :Y
Nee geen kvz meer :)
En dat zijn idd de dingen die in ons protocol staan, zo hebben wij het geleerd. Een tepelhoedje was uit den boze, zo zeggen de verloskundigen dat ook en zo heb ik het ook van mijn nieuwe werkgever moeten voorlichten. Inmiddels denk ik er mss weer wat te makkelijk over, tepelhoedjes :P
Ervaring is de beste leermeester blijkt well weer.
pi_107791231
Bij het lezen van jullie verhalen over pijn moest ik echt even goed terugdenken, deed het pijn? Ja, er was wel iets pijnlijks, wat ook al weer? Oja, eindelijk een korstje op een wondje en dan weer bij het eerste aanzuigen eraf, dat was het! Heerlijk dat ik het alweer ben vergeten, maar ook wel goed om nog in je achterhoofd te houden bij een volgende (hopend dat die ooit komt ;) ). Anders ben ik dan weer heel verbaasd...Volgens mij werd er bij de voorlichting die ik heb gehad wel gezegd dat pijn erbij hoort, maar dat die niet te lang moet blijven.

Vanmorgen weer een CB-bezoekje gedaan, had een vervangende arts. Toen ze hoorde dat ik bijna volledig BV geef (1 flesje kv per werkdag) zei ze: Wauw, dus dit allemaal op borstvoeding, ben je niet trots? Ik glom wel een beetje denk ik :@

Stats: 6 maanden, 9,66 kilo, 70,5 cm

pi_107791607
Wauwwwwwww wat een curve!! En jeeeeej voor lekkere spekkies!!!
pi_107791717
wauw!!! 6 maanden en 9 kg!! zelfs al richting10! das gewoon 2 kg zwaarder als de mijne, misschien zelfs meer.... _O_
  donderdag 9 februari 2012 @ 15:04:13 #188
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_107791995
Oeke, ik vind eigenlijk wat je daar zegt over "de waarheid"over opvoeden en borstvoeding en weet ik wat wel een eigen topic waard :@ ik heb er al de hele ochtend over nagedacht. Ten eerste omdat ik toen ik naar de documantaire keek en dat meisje hoorde zeggen over sex en pronken als functie voor borsten ik me afvroeg hoe dat in landen wordt ervaren waar er geen keuze is voor kunstvoeding.
Maar ook het gevoel dat ik toen mijn jongens nog niet naar school gingen ik nooit een probleem met ze had ervaren. lekker in je eigen cocon, je eigen manier. met dat ze naar school gaan en los van je komen komen ook de problemen, de aanvaringen en soms ook gewoon het gevoel dat het wel héél hard werken is, dat opvoeden. Als er vriendjes om de hoek komen.

De échtheid van opvoeden is me pas later zeg maar op gaan vallen. En dit is trouwens niet bedoeld als een soort van "wacht maar tot" maar meer mijn eigen observatie. over mijzelf. naar aanleiding van jouw stukje. :)

maar niet echt borstvoedingstopic waardig, maar ik vind het wel een erg interessante discussie/opinie
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_107792153
Dank dames! Liene en mijn dame schelen maar een paar daagjes, maar zijn qua postuur idd compleet niet vergelijkbaar. Maar allebei lekkere meiden ;)
En Sanne, ik vind jouw posts en foto's altijd zo fijn om te lezen. Ook zo'n lekkere BV-bollie!
Wilde je pas bijna vragen waar je die leuke kleertjes vandaan had, het zat zo mooi bij een bollie. Want ik kan haar echt niet alles aantrekken, "smalle" merken zijn een crime. Jouw CB deed toch moeilijk over niet rollen bij 6 mnd? Ik was op alles voorbereid (ze rolt sinds gisteren zelf) maar de arts zei: o, dan is ze een snelle! :?
pi_107793638
wauw wat een curve!! _O_

O+ ik hou ervan, 1 hand op je borst de andere houdt je shirt stevig vast O+ wat een genoot O+
pi_107793971
Wat een fijne CB arts Marel!
Ik koop ze vooral bij hema en h&m, die vallen lekker ruim :P Merkkleding valt vaak heel strak haha. Welke maat heeft je kleine nu? Ook 74?
  donderdag 9 februari 2012 @ 16:13:56 #192
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107794476
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 15:50 schreef bitterend het volgende:
wauw wat een curve!! _O_

O+ ik hou ervan, 1 hand op je borst de andere houdt je shirt stevig vast O+ wat een genoot O
+
Inderdaad :Y

Maar bij de "voorlichting" hadden ze ook weleens mogen vermelden dat sommige baby's heel moeilijk overstappen op de fles :Y
Want als ik dat geweten had dan had ik vanaf week 1 al een flesje tussendoor gegeven. :Y
Kijk als je financieel thuis kan blijven geen probleem maar anders is het toch een extra zorg hoor.
Ik zie ze al op dat kinderdagverblijf met een lepeltje aan de gang om die kleine van mij te voeden, het klinkt voor mij als een martelgang
Rayen 2½ jaar!
pi_107796617
Had je kunnen doen, maar het is helemaal niet gezegd dat ze dan wel uit de fles drinken. Emma kreeg dagelijks een fles gekolfde melk en heeft op een bepaald moment toch ook een tijd lang geweigerd.
pi_107796798
In de Viva Mama van vandaag een artikel waarin flesvoeding wordt gepromoot als 'prima alternatief' als bv niet lukt. Er komen wel deskundigen aan het woord (gelukkig) maar daarnaast voedingsdeskundigen die de gezondheidsvoordelen van bv volstrekt ontkennen. :X

Nu ben ik zelf geen bv-die-hard waar het de gezondheidsvoordelen betreft maar wél vanwege de andere voordelen (als het eenmaal goed op gang is)! Ik vind het zo jammer dat daar zo weinig aandacht voor is: je hebt het altijd bij je, je hoeft nooit 's nachts een flesje op te warmen, een kleintje drinkend naast je in bed is veel gezelliger dan jullie samen met een flesje op de bank en je kunt het geven wanneer je kindje behoefte heeft, of het nu vanwege honger is of niet.

Ik ben het wel eens met de stelling dat als de bv veel stress oplevert moeder en kind beter af zijn met fv maar aangezien je bv zelf aanmaakt voor je kind, zou dat toch de standaard moeten zijn?
pi_107799802
Even snel tussendoor:
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 15:04 schreef debuurvrouw het volgende:
Oeke, ik vind eigenlijk wat je daar zegt over "de waarheid"over opvoeden en borstvoeding en weet ik wat wel een eigen topic waard :@ ik heb er al de hele ochtend over nagedacht. Ten eerste omdat ik toen ik naar de documantaire keek en dat meisje hoorde zeggen over sex en pronken als functie voor borsten ik me afvroeg hoe dat in landen wordt ervaren waar er geen keuze is voor kunstvoeding.
Maar ook het gevoel dat ik toen mijn jongens nog niet naar school gingen ik nooit een probleem met ze had ervaren. lekker in je eigen cocon, je eigen manier. met dat ze naar school gaan en los van je komen komen ook de problemen, de aanvaringen en soms ook gewoon het gevoel dat het wel héél hard werken is, dat opvoeden. Als er vriendjes om de hoek komen.

De échtheid van opvoeden is me pas later zeg maar op gaan vallen. En dit is trouwens niet bedoeld als een soort van "wacht maar tot" maar meer mijn eigen observatie. over mijzelf. naar aanleiding van jouw stukje. :)

maar niet echt borstvoedingstopic waardig, maar ik vind het wel een erg interessante discussie/opinie
Het is niet precies wat ik bedoel eigenlijk, maar een topic erover openen wil ik niet. :@
Het past ook niet hier, en nu kan ik er niet uitgebreid op in gaan, want even druk. Ik moet dat artikel er even bij zoeken en dan even kijken of ik tijd heb vanavond ofzo, dan zal ik je even antwoorden.
pi_107801653
Uhh svebern, een flesje kan je ook heel gezellig in bed geven hoor! Daar hoef je niet alleen maar voor op de bank te zitten.. Wat dat betreft sla je de plank volledig mis.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_107802836
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 17:24 schreef sverbern het volgende:
In de Viva Mama van vandaag een artikel waarin flesvoeding wordt gepromoot als 'prima alternatief' als bv niet lukt. Er komen wel deskundigen aan het woord (gelukkig) maar daarnaast voedingsdeskundigen die de gezondheidsvoordelen van bv volstrekt ontkennen. :X

Nu ben ik zelf geen bv-die-hard waar het de gezondheidsvoordelen betreft maar wél vanwege de andere voordelen (als het eenmaal goed op gang is)! Ik vind het zo jammer dat daar zo weinig aandacht voor is: je hebt het altijd bij je, je hoeft nooit 's nachts een flesje op te warmen, een kleintje drinkend naast je in bed is veel gezelliger dan jullie samen met een flesje op de bank en je kunt het geven wanneer je kindje behoefte heeft, of het nu vanwege honger is of niet.

Ik ben het wel eens met de stelling dat als de bv veel stress oplevert moeder en kind beter af zijn met fv maar aangezien je bv zelf aanmaakt voor je kind, zou dat toch de standaard moeten zijn?
Dan heb ik het artikel toch anders geinterpreteerd dan jij. Ik heb namelijk nergens een volstrekte ontkenning van de voordelen van BV gelezen. Ik lees er in dat bepaalde geclaimde gezondheidsvoordelen onvoldoende wetenschappelijk bewezen zijn en onderzoeken over de gebreken van BV totaal genegeerd. Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit.

Misschien dat ik het artikel nog wel even inscan, alleen weet ik niet of ik het hier neer mag zetten.
pi_107803804
Ik word wel nieuwsgierig naar het artikel...
pi_107804113
Ik ben ook wel nieuwsgierig, oeke. Ik heb het artikel even opgezocht, maar het is afgeschermd. Er staat wel een intro op de site: "De moeder die niet in staat is tot onvoorwaardelijke, zichzelf wegcijferende en alles opofferende moederliefde is nog steeds een taboe. Vrouwen moeten niet zo zeuren, is de heersende opvatting. Gewoon kinderen krijgen en doorwerken."

Dat klinkt mij in de oren als een weinig originele insteek, wat vrij ongebruikelijk is voor de Groene (ik heb het blad vrij hoog zitten). Ik heb zelf in ieder geval niet het idee dat "de slechte moeder" een taboe is. Het is behoorlijk "in de mode" om beklag te doen over het ouderschap en af te geven op alles wat met het intuïtieve of lichamelijke van doen heeft. Sla er een willekeurig gratis tijdschrift over het ouderschap tijdens de eerste jaren op na en het staat er bol van. Het thema is steevast "het moet wel een beetje leuk blijven", net alsof het ouderschap inherent afzien is.
pi_107804145
Ik denk dat mijn BO niet nodig was geweest als er iemand meteen goed had geholpen in het z-huis. I.p.v. mij 3dagen aan laten klooien en dat ik zo verging van de pijn en de misselijkheid dat ik echt niet verder wilde.
pi_107804369
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:30 schreef WupWup het volgende:
Ik word wel nieuwsgierig naar het artikel...
Ik ook!

sverbern, ik herken je kritiek grotendeels niet. Ik ken dat soort tijdschriften inmiddels vrij goed en bijna elk artikel over borstvoeding vs. kunstvoeding staat bol van geneuzel over de praktische voordelen van het een of het ander. Wat ik wel herken is dat er weinig aandacht is voor borstvoeding ná de prilste periode.
pi_107804452
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:35 schreef Claudia_x het volgende:
Sla er een willekeurig gratis tijdschrift over ouderschap tijdens de eerste jaren op na en het staat er bol van. Het thema is steevast "het moet wel een beetje leuk blijven", net alsof het ouderschap inherent afzien is.
Niet alleen de gratis tijdschriften. Ik kocht er onlangs een paar voor op de trein. Op weg naar een job. :') En het stond vol met het gekende: ''Ik ben meer dan alleen maar mama, (en dus geef ik de fles en breng mijn kind regelmatig elders heen). Net of je anders geen leven kan hebben...
pi_107804719
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:41 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Niet alleen de gratis tijdschriften. Ik kocht er onlangs een paar voor op de trein. Op weg naar een job. :') En het stond vol met het gekende: ''Ik ben meer dan alleen maar mama, (en dus geef ik de fles en breng mijn kind regelmatig elders heen). Net of je anders geen leven kan hebben...
Ja. En weet je, het kan best zijn dat dat voor veel mensen zo voelt, hoor. Prima. Maar er wordt zo vaak gedaan alsof het noodzakelijkerwijs met het ouderschap samengaat en iedereen dat eigenlijk zo voelt of ooit gaat voelen. Alsof je door het ouderschap eerst iets mist en er daarna iets voor terugkrijgt, alsof het eerst moeilijk is en daarna toch ook wel leuk.
pi_107804917
Wij zeulen ons manneke gewoon mee als wij ergens heen gaan. Hij heeft nu nog de leeftijd dat hij overal kan slapen. Wij hebben dus nog een prima leven :)

Maar over iets meer dan een maand heb ik een overnachting en twee traininsdagen, en dat vind ik wel even lastig.. Hoe ik dat ga doen... Heeft iemand daar hier ervarig mee? En kan ik na 24 uur nog borstvoeding invriezen of moet dat echt binnen 24 uur?
pi_107805047
'mijn borsten zijn niet gemaakt om te voeden'

vond ik toch de allermooiste leus uit een blad
pi_107805068
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:50 schreef Nirak het volgende:

Maar over iets meer dan een maand heb ik een overnachting en twee traininsdagen, en dat vind ik wel even lastig.. Hoe ik dat ga doen... Heeft iemand daar hier ervarig mee? En kan ik na 24 uur nog borstvoeding invriezen of moet dat echt binnen 24 uur?
Heb je een koelkast tot je beschikking? Ik zou denk ik eerder proberen de melk gekoeld te bewaren, naar huis te vervoeren in een koeltas en dan binnen de gestelde dagen te geven. Of wil je het per se invriezen?

In het laatste geval kun je ook overwegen om de melk later in plaats van een gewone voeding te geven, dan nog eens te kolven en die melk in te vriezen. Ik weet dat asyniur zich niet hield aan die 24 uur en Harry leeft nog. :+ Ik heb het zelf ook wel eens per ongeluk na 24 uur ingevroren en heb die melk gewoon gegeven, maar daarna heb ik me er wel altijd aan gehouden.
pi_107805123
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja. En weet je, het kan best zijn dat dat voor veel mensen zo voelt, hoor. Prima. Maar er wordt zo vaak gedaan alsof het noodzakelijkerwijs met het ouderschap samengaat en iedereen dat eigenlijk zo voelt of ooit gaat voelen. Alsof je door het ouderschap eerst iets mist en er daarna iets voor terugkrijgt, alsof het eerst moeilijk is en daarna toch ook wel leuk.
Tja, mensen die het ouderschap zo zien moeten dat zelf weten. Maar ik heb echt het gevoel niet dat ik vanalles moet missen omdat we kinderen hebben, die borstvoeding krijgen. En dat ik ze niet snel elders laat slapen en zoveel mogelijk door één van ons twee laat verzorgen. :)
pi_107805172
trouwens, ik doe al 4 jaar lang alles wat ik voorheen ook deed, op zuipen, roken en veel stappen na.
als ik ga shoppen dan knoop ik mn kind aan mn lichaam vast en hoppa. Heeft ie dorst dan leg ik m gewoon aan, maakt me geen hol uit waar :D laatst zelfs staand bij de bakkersafdeling van de appie. Hij werd wakker van een hele lange slaap en er stonden geen bankjes oid. dus ff een dekentje over zen koppie en mn tet en eh ja drinken. :D

en Elin heeft 1 nachtje bij r opa en oma geslapen en is nog nooit bij een oppas geweest of een oppas bij ons. vind ik 100x niks
pi_107805273
Ik doe door mijn kinderen dingen die ik voorheen niet of weinig deed, zoals onder de mensen komen.
pi_107805372
ik heb opeens verantwoordelijkheidsgevoel enzo :P
pi_107805566
quote:
10s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik doe door mijn kinderen dingen die ik voorheen niet of weinig deed, zoals onder de mensen komen.
SPOILER
pi_107805986
Ik vind mezelf veel leuker nu ik moeder ben. Veel actiever (minder lui..), onderneem veel meer, doe het huishouden beter, slaap efficienter en zorg beter voor mezelf :)
Herkenbaar dus!
pi_107806102
minder lui idd. en minder einzelgangerig aangezien ich nicht mehr einz bint jonguh :D

vroeger zat ik zo urenlang te nerden achter mn PC en ging dan om 00:00 naar de kroeg om er vervolgens om 7:00 weer uit te komen (ook nazit) en dan slapen tot 14:00 en weer verder nerden :')
pi_107806145
Precies dat. Dagenlang passief klikken op internet in mn luie nest :P
(al mis ik dat soms ook best wel..)
pi_107806993
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je een koelkast tot je beschikking? Ik zou denk ik eerder proberen de melk gekoeld te bewaren, naar huis te vervoeren in een koeltas en dan binnen de gestelde dagen te geven. Of wil je het per se invriezen?

In het laatste geval kun je ook overwegen om de melk later in plaats van een gewone voeding te geven, dan nog eens te kolven en die melk in te vriezen. Ik weet dat asyniur zich niet hield aan die 24 uur en Harry leeft nog. :+ Ik heb het zelf ook wel eens per ongeluk na 24 uur ingevroren en heb die melk gewoon gegeven, maar daarna heb ik me er wel altijd aan gehouden.
Ik heb zo'n koeltasje van medela voor 4 flesjes en ik heb nog zo'n blikjeskoeltasje van fanta waar 2 elementen en ook 4 flesjes in passen. Op de hotelkamer heb ik een minibar, dus die gooi ik wel leeg :')
Maarja.. Als ik 36 uur van huis ben heb ik een voeding of 9 (1350 ml) te kolven en mee terug naar huis te nemen... Weet niet of dat lukt, want dat is best veel :') een vijftal daarvan kan ik invriezen, vier moet ik dan denk ik idd maar geven verdeeld over het weekend en dan afkolven.

En proberen om binnen nu en zes weken een voorraad van 10 tot 12 voedingen op te bouwen, heb er nu 7 op voorraad in de vriezer (mede dankzij nakolven na een voeding als meneer een borst niet goed leeg drinkt)
  donderdag 9 februari 2012 @ 21:50:52 #216
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107808205
Wij hebben ook totaal niet de behoefte om samen weg te zijn zonder mupke. We zijn een keer een avond weg geweest in Dec, dat was voorlopig meer dan genoeg. In het najaar ging ze nog vaak met ons mee, ook 's avonds, inmiddels is dat al een maand of 3 geen optie meer, de avonden dan.
Ze slaapt vanaf 19.00 uur echt de hele avond en ik doe het haar niet aan om dan met haar te gaan slepen, ik ken genoeg mensen die dat wel doen, maar ik vind dat sneu.
Dus papa blijft bij haar thuis als ik al eens weg wil de komende maanden, naar een verjaardag ofzo, of we gaan gewoon niet, komt wel weer als ze wat groter is.

Ik ga wel heel graag even op zaterdag zonder man en kind de weekboodschappen doen, dat is al gezeul genoeg, zonder 9 kilo kind. :D
En af en toe even wat winkels langs, als ik een paar dingen moet halen vind ik ook fijn, soms schiet het even net iets meer op.
Voor de rest zit mijn kind aan me vastgeplakt en ik geniet me suf.... O+ het gaat allemaal al zo snel, zonde om er iets van te missen.

Enige die ik laat oppassen is mijn moeder, Lientje kent haar heel goed en is enorm op haar gemak bij mijn mams.

Ik krijg ook jeuk als mensen roepen 'ja maar je hebt toch ook nog een leven naast het moeder zijn' of 'we moeten ook aan ons zelf blijven denken hoor' en 'je moet ook af en toe alleen man en vrouw zijn ipv papa en mama'..... }:| Het mag hoor, maar ik begrijp het niet..

Als we dat willen, dan waren we nog even niet aan kinderen begonnen. Wij zien ons nu als een gezin, met drie mensen, gelijkwaardig aan elkaar.
pi_107808290
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:55 schreef Kleurdoos het volgende:
trouwens, ik doe al 4 jaar lang alles wat ik voorheen ook deed, op zuipen, roken en veel stappen na.
als ik ga shoppen dan knoop ik mn kind aan mn lichaam vast en hoppa. Heeft ie dorst dan leg ik m gewoon aan, maakt me geen hol uit waar :D laatst zelfs staand bij de bakkersafdeling van de appie. Hij werd wakker van een hele lange slaap en er stonden geen bankjes oid. dus ff een dekentje over zen koppie en mn tet en eh ja drinken. :D

en Elin heeft 1 nachtje bij r opa en oma geslapen en is nog nooit bij een oppas geweest of een oppas bij ons. vind ik 100x niks
Oh dat eerste doe ik ook gewoon weer. Parttime mom.
pi_107809588
@Sannne: maat 74 maar heb in de sale ook "alvast" 80 gekocht, past soms al verrassend goed...
@nirak: verse melk kan je binnen 5 dagen nog geven dus misschien zit daar al weer een volgende werkdag tussen? Op je thuis-dagen ook moeten kolven vind ik zelf altijd jammer.

En over leven naast moederschap: ik had gedacht dat ik de dingen die ik niet meer doe (bijv na een werkdag lekker uit eten met vriendinnen) ook niet zou missen maar dat had ik fout gedacht. Viel me vies tegen van mezelf...
Aan de andere kant had ik gedacht dat ik m'n meisje niet zou missen als ik weer ging werken, ook dat was fout gedacht en daarin viel ik mezelf weer mee!
pi_107813122
quote:
Ik ben ook wel nieuwsgierig, oeke. Ik heb het artikel even opgezocht, maar het is afgeschermd. Er staat wel een intro op de site: "De moeder die niet in staat is tot onvoorwaardelijke, zichzelf wegcijferende en alles opofferende moederliefde is nog steeds een taboe. Vrouwen moeten niet zo zeuren, is de heersende opvatting. Gewoon kinderen krijgen en doorwerken."

Dat klinkt mij in de oren als een weinig originele insteek, wat vrij ongebruikelijk is voor de Groene (ik heb het blad vrij hoog zitten). Ik heb zelf in ieder geval niet het idee dat "de slechte moeder" een taboe is. Het is behoorlijk "in de mode" om beklag te doen over het ouderschap en af te geven op alles wat met het intuïtieve of lichamelijke van doen heeft. Sla er een willekeurig gratis tijdschrift over het ouderschap tijdens de eerste jaren op na en het staat er bol van. Het thema is steevast "het moet wel een beetje leuk blijven", net alsof het ouderschap inherent afzien is.
Het was ook een weinig originele insteek en ik heb me het hele artikel zitten ergeren. Maar ik kan het niet vinden en ik ben moe. Dus dat word iets voor het weekend. :)
pi_107814330
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:50 schreef Juud79 het volgende:
Ik krijg ook jeuk als mensen roepen 'ja maar je hebt toch ook nog een leven naast het moeder zijn' of 'we moeten ook aan ons zelf blijven denken hoor' en 'je moet ook af en toe alleen man en vrouw zijn ipv papa en mama'..... }:| Het mag hoor, maar ik begrijp het niet..
Waarom krijg jij daar dan jeuk van? Dat moeten mensen toch lekker zelf weten. Ik begrijp zoveel dingen niet (zoals mensen die altijd bij hun kind willen zijn :P), als ik overal jeuk van moest krijgen had ik het druk.
quote:
Als we dat willen, dan waren we nog even niet aan kinderen begonnen. Wij zien ons nu als een gezin, met drie mensen, gelijkwaardig aan elkaar.
Wil je je partner dan ook dag en nacht om je heen hebben?

Overigens roep ik nooit de dingen die jij noemt. Ik vind het fijn om tijd voor mezelf en/of met mijn partner te hebben. Dat regel ik dus. Geen roepen over andere mensen voor nodig.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_107814344
Ik ga zo alles lezen, maar ff spoedvraag met krijsende kind op schoot:

Wie heeft er een breastflow fles, heb m vandaag binnen, mn melk stroomt vanzelf in die buitenste speen, of moet de melk alleen in de onderste blijven.

Als ik het flesje op zn kop hou gaat de melk al druppelen, is dit normaal. Heb de fase 0(kleinste) speen.

Hij vindt t helemaal niks -O- en is de techniek verleerd, we gaan flink oefenen dus }:|
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 01:49:47 #222
236264 crew  capricia
pi_107815790
Ik breng mn 9 weken oude dochter wel eens te logeren bij opa en oma. Dan geef ik flesjes gekolfde melk mee. Manlief en ik gaan dan uit eten, stappen etc. Of gewoon eens uitgebreid de liefde bedrijven met elkaar.. :)
Ik vind het erg fijn om dat te kunnen doen. Om eens in de zoveel weken samen exclusief een avond/nacht te hebben.
Daarna kan ik er weer helemaal tegen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_107816564
De liefde bedrijven..... Das echt vies!
pi_107816758
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 23:33 schreef oeke het volgende:

[..]

Het was ook een weinig originele insteek en ik heb me het hele artikel zitten ergeren. Maar ik kan het niet vinden en ik ben moe. Dus dat word iets voor het weekend. :)
Die ergernis begrijp ik niet. Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid over wat moederschap inhoudt. Dat doet toch geen afbreuk aan je eigen beleving?

Heb je de film We need to talk about Kevin gezien? Die film was volgens mij een aanleiding voor dit artikel. In de film zie je hoe de relatie tussen een moeder en kind helemaal mis loopt. Die film is weer gebaseerd op een boek waarin de schrijfster onderzoekt hoe zo'n proces kan plaatsvinden. Het gaat niet om 'de waarheid' dat moeder zijn 'niet leuk' zou zijn of eigenlijk strontvervelend of zoiets. Het gaat om het trieste gegeven dat het soms gebeurt dat een moeder nauwelijks een band voelt met een kind, en weinig moedergevoelens krijgt. In We need to talk about Kevin is dat heel extreem uitgewerkt maar op kleinere schaal komt dit ook voor. Moeders die zich niet herkennen in andere moeders, die zich vervreemd voelen van hun lichaam waarin het kind groeit en die niet al die natuurlijke instincten hebben die andere vrouwen wel lijken te hebben.

Het artikel wil volgens mij alleen maar vertellen dat dit wel degelijk ook voorkomt en dat zoiets heel lastig is, vooral lastig om over te praten. De film is trouwens heel heftig. Iedereen die ik ken die de film gezien heeft, moet er over nadenken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 08:22:56 #225
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107817138
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nóg wel, maar misschien is het wel de reden dat hij nog niet praat ;)

Maar inderdaad, ik bewaarde het gewoon onderin achterin de koelkast totdat ik genoeg bij elkaar had voor een diepvrieszakje (zo'n 300ml). Natuurlijk niet over het maximum aantal dagen heen dat je bv mag bewaren in de koelkast (ik hield toen zo'n 5 dagen aan).
in de praktijk kwam het er op neer dat er max 2 tot 3 dagen oude melk de vriezer in verdween want ik kolfde in 1,5 werkdag wel 300ml

Wij doen vaak dingen mét Harry en soms iets zonder. Dan regelen we oppas en dan gaan we even met zijn 2-en uiteten ofzo. Mijn man was altijd van: dit soort dingen moeten we erin houden en ook niet naar huis jagen als het gedaan is. En wat blijkt: hij is de eerste die naar huis wil om te kijken of Harry nog slaapt ;)
Hij wil ook vaker mét Harry uiteten dan zonder :D

[ Bericht 18% gewijzigd door Asyniur op 10-02-2012 08:29:42 ]
pi_107817223
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2012 19:45 schreef Vicky het volgende:
Uhh svebern, een flesje kan je ook heel gezellig in bed geven hoor! Daar hoef je niet alleen maar voor op de bank te zitten..
O ja? Daar had ik geen idee van. Wel een goede tip voor mijn man, voor als ik eind april een paar dagen weg ben :)
pi_107817275
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ook!

sverbern, ik herken je kritiek grotendeels niet. Ik ken dat soort tijdschriften inmiddels vrij goed en bijna elk artikel over borstvoeding vs. kunstvoeding staat bol van geneuzel over de praktische voordelen van het een of het ander. Wat ik wel herken is dat er weinig aandacht is voor borstvoeding ná de prilste periode.
Hmm, misschien heb je wel gelijk. Het is denk ik vooral mijn omgeving waarin er gesproken wordt over de gezondheidsverschillen tussen bv en fv. En ik ben wat dat betreft niet zo'n erge 'bv-gelover'.

Nu ik zelf bv geef heb ik andere belangrijke redenen waarom ik bv zou aanraden, niet zozeer vanwege het gezondheidsvoordeel maar vanwege het gemak en de gezelligheid.

Anderzijds heb ik geen echte fleservaring (behalve die ene keer dat ik Joris een flesje gekolfde melk gaf die anders over de datum zou gaan, en hij steeds naar mijn borst zocht ipv de fles pakte }:| ) dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Ik maak wel van dichtbij een flessenpapa mee (mijn man dus) en hij vindt de fles wel meer gedoe dan ik de borst vind.
pi_107817315
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 08:22 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Nóg wel, maar misschien is het wel de reden dat hij nog niet praat ;)

Maar inderdaad, ik bewaarde het gewoon onderin achterin de koelkast totdat ik genoeg bij elkaar had voor een diepvrieszakje (zo'n 300ml). Natuurlijk niet over het maximum aantal dagen heen dat je bv mag bewaren in de koelkast (ik hield toen zo'n 5 dagen aan).
in de praktijk kwam het er op neer dat er max 2 tot 3 dagen oude melk de vriezer in verdween want ik kolfde in 1,5 werkdag wel 300ml
Goed om te weten, dank :) want de oudste melk gaat 1,5 of net wat ouder zijn..

Gisteren had ik trouwens een hele fijne kolfruimte.
De deur

En de ruimte zelf

Een snel regelbare verwarming, een koelkastje op 4 graden, een wasbak, een set handdoeken, keuze uit diverse soorten verlichting, kortom: fantastisch!

Daar kunnen ze op veel werkplekken een puntje aan zuigen :)
pi_107817645
Whaha die deur vind ik wel een beetje freaky. Binnen prachtig!
  vrijdag 10 februari 2012 @ 09:10:49 #230
348178 NotTheSame
pi_107817761
Wauw Nirak, mooie kamer!

En die eendjes aan de muur _O_ !
* NotTheSame is mega eendjesfreak :@
pi_107818040
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 07:32 schreef mane het volgende:
Die ergernis begrijp ik niet. Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid over wat moederschap inhoudt. Dat doet toch geen afbreuk aan je eigen beleving?
Ach, ergernis is natuurlijk een groot woord, ik vond het artikel alleen nogal oppervlakkig en eendimensionaal.
quote:
Heb je de film We need to talk about Kevin gezien? Die film was volgens mij een aanleiding voor dit artikel. In de film zie je hoe de relatie tussen een moeder en kind helemaal mis loopt. Die film is weer gebaseerd op een boek waarin de schrijfster onderzoekt hoe zo'n proces kan plaatsvinden. Het gaat niet om 'de waarheid' dat moeder zijn 'niet leuk' zou zijn of eigenlijk strontvervelend of zoiets. Het gaat om het trieste gegeven dat het soms gebeurt dat een moeder nauwelijks een band voelt met een kind, en weinig moedergevoelens krijgt. In We need to talk about Kevin is dat heel extreem uitgewerkt maar op kleinere schaal komt dit ook voor. Moeders die zich niet herkennen in andere moeders, die zich vervreemd voelen van hun lichaam waarin het kind groeit en die niet al die natuurlijke instincten hebben die andere vrouwen wel lijken te hebben.

Het artikel wil volgens mij alleen maar vertellen dat dit wel degelijk ook voorkomt en dat zoiets heel lastig is, vooral lastig om over te praten. De film is trouwens heel heftig. Iedereen die ik ken die de film gezien heeft, moet er over nadenken.
Die film was inderdaad aanleiding, en nog een stuk of wat andere films en boeken/artikelen en columns die bij elkaar waren gezet. Daardoor bleef het voor mij oppervlakkig.
Ik vond het teleurstellend en meer een verzameling anekdotes/recensies oid.
Zoals jij het nu vertaalt, had ik het graag willen lezen, en daar had ik ook op gehoopt toen ik het tijdschrift kocht. Ik had ook gehoopt op een sociale en culturele bedding. Of dit iets is van alle tijden of dat de huidige tijd de verwachtingen verscherpt?
Het zat allemaal in potentie wel in de tekst trouwens.
Ik zou het echt nog een keer moeten lezen om mijn gevoel erover duidelijk te krijgen.
pi_107818060
Wauw, Nirak, wat een toffe kamer! Echt met liefde ingericht.
pi_107818117
wauw, die kolfkamer!! :9~
  vrijdag 10 februari 2012 @ 09:38:40 #234
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_107818323
quote:

Daar ben ik het volledig mee eens.

En het is idd wel belangrijk om er ook nog als partners voor elkaar te zijn, maar dat kan je op heel veel manier vorm geven. Zoals alles met het moederschap...

(ik kan op mijn werk de kolfkamer niet zien)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_107819784
Nirak, wat een fantastische kolfkamer _O_ misschien wat hysterisch :D maar er is wel werk van gemaakt zeg...

Hier is het gewoon een saai kantoor wat niet meer gebruikt wordt. Weinig motiverend :P maar het is tenminste wel geregeld!
pi_107819947
We hebben op werk een heerlijke kolfruimte met leren banken en blauw geschilde muren, staan ook tijdschriften en natuurlijk een koelkast en wasbak O+

Ik wil helemaal nergens heen zonder mijn baby! heb geen behoefte aan tijd voor mijzelf ofzo, vind het zo heerlijk om haar altijd bij me te hebben...jammer dat ik 2 dagen naar de universiteit moet, dan mis ik haar echt enorm.
pi_107821889
Bitterend jij had toch de breastflow gekocht
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:05:01 #238
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107824311
Bij mij op het werk ook geen kolfruimte :N
Op de 'hoofdlocatie' gebruik ik een permanent leegstaande kamer en op alle andere locaties net wat voor handen is (lege kamer, kantoortje, achter de receptie).

Bij mijn man op het werk is wel een kolfruimte. Die was wel sjiek met luxe leunstoel, en dan natuurlijk de verplichte koelkast en kraan. Niks overdreven maar wel in een rustig hoek van het gebouw.
Heel prettig :Y
pi_107824766
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 11:49 schreef Sandous het volgende:
Bitterend jij had toch de breastflow gekocht
Ja!
pi_107825462
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 00:10 schreef Sandous het volgende:
Ik ga zo alles lezen, maar ff spoedvraag met krijsende kind op schoot:

Wie heeft er een breastflow fles, heb m vandaag binnen, mn melk stroomt vanzelf in die buitenste speen, of moet de melk alleen in de onderste blijven.

Als ik het flesje op zn kop hou gaat de melk al druppelen, is dit normaal. Heb de fase 0(kleinste) speen.

Hij vindt t helemaal niks -O- en is de techniek verleerd, we gaan flink oefenen dus }:|
Heb jij hier ervaring mee?
pi_107825517
Sorry ik heb het gemist JA het is normaal!
Gebeurt hier ook! en het vacuüm zuigen van de speen is ook normaal!
pi_107825605
Ik heb geen ervaring met de breastflow fles maar wel met wisselen tussen fles en borst en ik merk dat mijn prullie vooral moeite heeft met het feit dat de fles altijd melk geeft. De borst stopt met de flow zodra hij stopt met zuigen maar die fles gaat maar door. Daardoor is het soms moeilijk om zijn ademhaling en slikken te coördineren omdat je met die melkstroom zit. Ik merk dat hij makkelijker drinkt als hij rechtop zit. Ik zit dan op de bank of bed, trek mijn knieën op en zet hem daar tegen aan. Dan heb je de zwaartekracht een beetje meer tegen dan als je voedt om je arm. Als hij echt heel onrustig is, draai ik 'm vanuit die positie op z'n zij, dan loopt het nog wat rustiger.
pi_107825684
Hier heeft E ineens een enorme tepel-fascinatie. Als ze hem ziet MOET er in geknepen worden }:|
pi_107827136
:D Sannne!! :D Herkenbaar.. hier al vanaf juni geen bv meer, maar sinds kort als ze mijn boobs ziet, dan móet ze eraan zitten, of knijpen... of op liggen :') en als ik zeg: waar is je zusje? Dan wordt er afwisselend naar mijn buik óf naar mijn boobs gewezen :P Qua grootte kan ik me helemaal voorstellen dat ze zich vergist, overigens :')
pi_107827789
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 14:30 schreef Gerberaatje het volgende:
:D Sannne!! :D Herkenbaar.. hier al vanaf juni geen bv meer, maar sinds kort als ze mijn boobs ziet, dan móet ze eraan zitten, of knijpen... of op liggen :') en als ik zeg: waar is je zusje? Dan wordt er afwisselend naar mijn buik óf naar mijn boobs gewezen :P Qua grootte kan ik me helemaal voorstellen dat ze zich vergist, overigens :')
hihihihi :D
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_107828330
Ik heb nog een grappige anekdote die ik graag met jullie wil delen:

Joris komt altijd 's nachts tussen 2.30 en 4 uur voor een nachtvoeding. Daarna slaapt hij meestal nog maar tweeënhalf uur. Dus wij hopen altijd op een nachtvoeding om 4 uur zodat hij daarna tot half 7 slaapt. Als Joris zich meldt, haalt mijn man hem uit bed, legt hem bij mij en valt zelf weer in slaap.

Afgelopen nacht om half drie was hij wakkerder dan anders en vroeg hij:
"hé, geef je hem maar één borst?"
ik: "ja, hij is in slaap gevallen dus volgens mij heeft hij genoeg"
hij: "misschien komt hij daarom na tweeënhalf uur alweer"
Dus ik leg Joris neer en bied de andere borst aan, die hij genoeglijk wegklokt, waarna ik hem slapend terug leg. :z
...
En 4 uur later worden we van de wekker wakker :Y)

8)7
pi_107838060
Een echt 'duhhhh' moment :D Beter laat dan nooit!

Haha Gerberaatje cute!
Ik vind het ook zo grappig, als ze de tepel ziet gaan de oogjes op schotelformaat, strekt ze dr handen, maakt ze 'eh eh eh' geluidjes en strekt ze zich zodat ze erbij kan. Dan pakt ze met 2 vingers een tepel vast, onderzoekt hem en vervolgens grijpt ze met de hele hand eromheen.. AUW!
pi_107838703
En 'van zender wisselen' (oftewel draaien :')) ook zo'n fijn gevoel :X
  vrijdag 10 februari 2012 @ 20:17:48 #249
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_107839410
Ik heb een beetje hulp nodig:

Ik heb een borst-bijt-baby ;( Ze doet het ook alleen maar aan de rechterborst (zelfs in rugby-houding). 'S nachts/'s ochtends (als ze slaperig is) drinkt ze wel goed aan de rechterborst. Heeft er iemand tips? Ik heb al dentinox en chamodent gegeven, maar het helpt niet, en ze zit er nog om te lachen ook als ik weer keihard AU! zeg :')
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_107839585
Oh hier hielp hard AU roepen juist averechts... daardoor ging ze daarna nog wel eens weigeren.. enige wat nog wel hielp was direct loskoppelen, duidelijk zeggen dat dat zeer doet en dan even wachten met opnieuw aanleggen...

Doet ze het vlak na het aanhappen? Of na een tijdje?
  vrijdag 10 februari 2012 @ 20:25:13 #251
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_107839803
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 20:20 schreef Gerberaatje het volgende:
Oh hier hielp hard AU roepen juist averechts... daardoor ging ze daarna nog wel eens weigeren.. enige wat nog wel hielp was direct loskoppelen, duidelijk zeggen dat dat zeer doet en dan even wachten met opnieuw aanleggen...

Doet ze het vlak na het aanhappen? Of na een tijdje?
Dat au is dan een reflex he, niet dat ik dat expres doe ;) Soms kan ik mij inhouden, maar soms bijt ze ook pas na een paar slokken (i.p.v. na 1 slok) en dan word ik toch een beetje verrast ;)

Ja, uitleggen heb ik ook al geprobeerd, misschien dat ik nog langer moet wachten na de uitleg.
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_107840141
I know, ik deed het zelf ook heel vaak hoor :D (en dan had ik ook nog wel 'mazzel' dat ze pas tandjes kreeg toen we al gestopt waren, na de 11 maanden :D ik wil niet weten hoe dat mét tanden gevoeld had :X)

Maar als het na een tijdje drinken is, dan kun je eens kijken of je 'signalen' ziet.. Of ze op een bepaald moment al aangeeft dat ze genoeg heeft, of dat er minder uit die borst komt op dat moment...?

Verder heb ik helaas geen tips..
pi_107841096
Ik was deze week ineens benieuwd hoe het zou gaan als ze tanden begon te krijgen? gaan ze bijten? ik heb begrepen dat als er tanden komen dat ukkies behoefte hebben om te bijten waardoor dus die bijtringen/speelgoed...maar wat gebeurt er met mijn tepels dan :X
  vrijdag 10 februari 2012 @ 20:51:55 #254
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107841317
Hier nog geen bijt incidenten en ook nog geen tandjes, gelukkig.......
Mensen roepen dan ook, ow als ze tanden krijgt zal het wel snel afgelopen zijn met de borstvoeding.... -O-

Wel inderdaad ook intresse in de tepel zo nu en dan, sinds kort. Dan kijkt ze ernaar en dan gaat er zo'n vingertje naartoe, pakt ze hem eens beet of doet de tingeling met haar vingertje dr langs. :+
pi_107841508
:D
Ze lacht hier zo lief met de teel in haar mond! nou ik hoop dat het niet snel afgelopen is met de bv door tandjes!
  vrijdag 10 februari 2012 @ 20:57:47 #256
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_107841625
bitterend: dan lacht ze ook, maar dan met je tepel tussen haar tanden >:)
Ik schijn nog geluk te hebben, want toen mijn moeder mij borstvoeding gaf (vroeger he, niet recent :P), beet ik tot bloedens toe :X Dus vandaar dat ik hier mijn probleem voorleg voordat het erger wordt *)
pi_107841660
Auw! stout! :X
Nou dan lees ik met je mee! want nieuwsgierig enzo :*
pi_107842336
Hahaha Juud, idd, tingeling!!

En ach als ze gaan bijten moeten wij gewoon weer op onze tanden bijten :D
Net als in het begin.. No way dat ik daardoor ga stoppen hoor.

Blij dat ik mn purelan nog heb :P
pi_107845566
IS je rechterborst de borst die minder produceert dan de andere? Sommige kinderen geven met bijten aan dat de melkstroom opgehouden is.
pi_107845642
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 20:51 schreef Juud79 het volgende:

Mensen roepen dan ook, ow als ze tanden krijgt zal het wel snel afgelopen zijn met de borstvoeding.... -O-
uh huh. ik heb dan ook een tandenloze peuter natuurlijk ;)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 10 februari 2012 @ 22:25:39 #261
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107845995
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 20:51 schreef Juud79 het volgende:
Hier nog geen bijt incidenten en ook nog geen tandjes, gelukkig.......

Wel inderdaad ook intresse in de tepel zo nu en dan, sinds kort. Dan kijkt ze ernaar en dan gaat er zo'n vingertje naartoe, pakt ze hem eens beet of doet de tingeling met haar vingertje dr langs. :+
Geert heeft inmiddels eerste kies door. acht tanden en 'n kies dus in totaal. Wat Wup zegt, 't lijkt alsof ze pas bijten bij dippen / opgehouden melkstroom. is iig wel mijn ervaring met Geert. Ik voed ook nog gewoon, kwestie van consequent van de borst halen bij bijten, nee zeggen en een bijtring geven als alternatief was hier de truck. en na paar minuten weer aanleggen.

pi_107846081
Dot beet toen ze haar tanden net kreeg te pas en te onpas. Liefst net voor ze met de kaakjes op elkaar haar hoofd achteruit trok :X
Gelukkig hield dat op toen de eerste twee goed door waren..
pi_107846614
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 22:17 schreef WupWup het volgende:

[..]

uh huh. ik heb dan ook een tandenloze peuter natuurlijk ;)
hear hear
  vrijdag 10 februari 2012 @ 22:54:08 #264
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_107847170
Ook zonder tanden ben ik soms bang dat mijn tepels het niet overleven... Simon wil tegenwoordig alles in de gaten houden tijdens het drinken wat er nog wel eens toe leidt dat hij z'n hoofdje met tepel en al omdraait :X
Oude (on)bekende.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 22:58:42 #265
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107847373
Tot nu toe laat Lientje gewoon los als de melkstroom stopt, vaak doet ze doet bbwwrrt met haar mondje langs/tegen mijn borst en dan lachen naar mij, zo van, mam tis op. Ze is nogal van grapjes en gekkigheid.

Bij omkijken laat ze los, ik voed dus ook niet meer overal, want dan zit ik gewoon met mijn tet bloot in de menigte, dat vind ik niet wat. Ze drinkt ook rustiger als we ergens rustig zitten.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 23:03:26 #266
12913 GreatWhiteSilence
pi_107847566
Annicka was vier maanden toen ze haar eerste tandjes kreeg. Maar ze heeft nooit echt gebeten, of ze was het al afgeleerd voordat ze tandjes kreeg. Ik herinner me dat ze wel beet af en toe, maar dat dit zachtjes was en zonder tanden...

(Wel een leuke anekdote trouwens: toen ik haar eerste tandje voelde, maakten we net een ritje met de auto en reden we langs een kanaal, ik weet even niet meer welke. We zagen ineens iets raars en wits boven de bomen uitsteken, het bleek om een cruiseschip te gaan. Hooguit een half uur later voelde ik iets raars en wits boven Annicka's tándvlees uitsteken: het eerste tandje. :P )
pi_107847695
hoi.

ik mis het voeden.

:')

doei.
:)
pi_107847730
Je mag wel een paar voedingen van mij overnemen anders, Lex doet er met liefde een stuk of 12 per dag :P
pi_107847770
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 23:07 schreef Kleurdoos het volgende:
Je mag wel een paar voedingen van mij overnemen anders, Lex doet er met liefde een stuk of 12 per dag :P
mijn mini deed er ook zo'n 12 op een dag. En ik had het eigk wel fijn gevonden als ze dat ngo steeds deed.
pi_107847872
Nou, van mij mogen het er wel iets minder zijn :+ Ben je al lang gestopt dan?
pi_107847912
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 23:11 schreef Kleurdoos het volgende:
Nou, van mij mogen het er wel iets minder zijn :+ Ben je al lang gestopt dan?
2 weken, naar aanleiding van operatie.
pi_107847992
Oooh, ik dacht veel langer i.v.m.studie :) Maar je kan toch gewoon weer voeden dan (relacteren?)of wil Elin niet meer?
pi_107848063
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 23:06 schreef mignonne het volgende:
hoi.

ik mis het voeden.

:')

doei.
Och meissie toch! :*
pi_107848089
ze wil vast wel, maar dan moet ik eerst weer op dieet, het duurt een week of twee voordat ik weer "schoon" ben dus dat is niet handig.
Relacteren doe je volgens mij niet zomaar eventjes, dat kost behoorlijke tijd en inspanning en kolven kolven kolven. Ik heb de tijd niet doordeweek door school om zoveel te kolven en daarnaast had ik al veel opbrengst-en productieproblemen. Ik denk niet dat dat erin zit.
Ik betwijfel ook of dat is wat ik wil eigk.
pi_107848274
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 23:17 schreef mignonne het volgende:
ze wil vast wel, maar dan moet ik eerst weer op dieet, het duurt een week of twee voordat ik weer "schoon" ben dus dat is niet handig.
Relacteren doe je volgens mij niet zomaar eventjes, dat kost behoorlijke tijd en inspanning en kolven kolven kolven. Ik heb de tijd niet doordeweek door school om zoveel te kolven en daarnaast had ik al veel opbrengst-en productieproblemen. Ik denk niet dat dat erin zit.
Ik betwijfel ook of dat is wat ik wil eigk.
ah oke :) kut dan iig. Ik heb ooit een stop van 3 weken gehad en heb haar daarna met 1-2 dagen aanklooien gewoon weer verder kunnen voeden, mocht je twijfelen zou je t wellicht kunnen proberen. Maar aan de andere kant heb je ook maar mooi een jaar volgemaakt :)
pi_107848340
(dat was wel na 18 mnd overigens en toen dronk ze nog sowieso 8x :) ) vervolgens gevoed tot de 20e maand en toen was ik t zat :P
pi_107848378
mja, het zou kunnen maar de extra handicap zit wel in dat dieet. Als ik niet weer terug op dieet had gemoeten dan had ik waarschijnlijk allang zelf weer aangelegd om te proberen.
achja, een jaar is ook mooi. I guess.
pi_107848453
meh dat lijkt me ook verdomd lastig hoor. en een jaar is nu mijn streven. de vorige keer wilde ik t zo bizar goed doen terwijl ik ondertussen opgegeten werd :D ik had veel eerder moeten stoppen. Als mijn gewicht nu weer onder de 55kg komt dan kap ik gelijk
pi_107850777
Even een vraagje over clusteren: leg je een clusterend kind steeds aan dezelfde borst aan, of wissel je af? Mijn oudste heeft t nooit gedaan, maar Pietje is er nogal dol op...
pi_107850883
Ik doe aan blokvoeden als Elise clustert (3 uur lang dezelfde borst en daarna de andere..)
pi_107852989
Dank!

Zijn er ook nog tips om hem (met name 's nachts) beter te laten drinken? Hij valt nu vaak na een paar minuten in slaap, en is dan met geen mogelijkheid wakker te krijgen, tot ik hem wegleg. Dan meldt hij zich na een paar minuten weer... Met een voeding ben ik daardoor zeker 's nacht zo anderhalf uur bezig, en dat is me toch wat gortig.

Oh standaarddingen als onder kinnetjes en voetjes kriebelen helpen niet...
pi_107853066
Tussentijds verschoonen, maar dat heb je zeker ook al geprobeerd.

Toen er net tanden doorkwamen had ik er meer last van, het leek wel alsof hij ook eerst moest wennen. Nu bijt hij soms, ik denk uit verveling of om te spelen, maar eigenlijk valt het nog best mee (4 tanden boven, 2 onder). In het begin voelden de tandjes ook heel scherp aan, maar dat is nu minder, of ik ben eraan gewent geraakt. Wat ik eerder vervelend vind is dat hij nu met 8,5 maanden niet meer altijd keurig wil liggen tijdens het voeden, hij hangt, draait, zit op zijn knietjes, laat los, omdat hij iets anders ziet, neemt weer een paar slokjes. Vooral 's ochtends, als die al goed wakker is en over dag, 's avonds en 's nachts maakt hij wel serieus werk van.

Vraag mij af hoe het verder gaat met de bv, ook in combinatie met bijvoeding, wat steeds meer wordt. Sommige dagen eet hij goed en soms ook weer niet of veel minder. Sta ik met mijn zelfgemaakte hapjes... en zit te twijfelen of ik dan wel nog iets anders moet aanbieden wat hij wel lust of dat hij dan maar tiet moet...
pi_107853082
Ja, na verschonen drinkt hij dan weer een paar minuten, maar dat is nog geen volledige voeding.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 11 februari 2012 @ 08:38:02 #284
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107853260
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 07:14 schreef Bleie het volgende:
Ja, na verschonen drinkt hij dan weer een paar minuten, maar dat is nog geen volledige voeding.
en hem gewoon naast je in bed leggen, en proberen verder te slapen? ik ben 's nachts gewoon doorlopend buffet voor Geert :)

pi_107853587
Bleie, ik herken het wel en ik legde haar altijd even naast me op bed, liet haar wakker worden en legde weer aan. Voedingen van 1,5 u: check!
En tandjes: hier nu 2 ondertanden maar ze bijt gelukkig niet *klopt af*. Wel "schrapen" tijdens loslaten dus beetje geïrriteerde tepels...
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:00:47 #286
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107854030
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 14:30 schreef Gerberaatje het volgende:
Ja!! Precies dit dus!
of neusje-neusje met een tepel of je gezicht erin duwen en dan zo'n gelukzalig 'mmmmmm' laten horen of kusjes erop geven
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:28:25 #287
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_107854335
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 22:16 schreef WupWup het volgende:
IS je rechterborst de borst die minder produceert dan de andere? Sommige kinderen geven met bijten aan dat de melkstroom opgehouden is.
Ja, hij produceert al vanaf bijna het begin altijd minder dan de linker, maar als ik erin knijp spuit de melk er met gemak uit. als ze half slaapt drinkt ze wel prima aan die borst.

En ik kon het als ze goed wakker was nog oplossen door rechts de rugbyhouding te gebruiken. Maar dan accepteert ze dus ook niet meer.

Ik heb echt het idee dat het een soort spelletje is van haar, aangezien ze er ook zo bij lacht. Ik zal idd dan ook ff de bijtring geven, misschien dat ze het dan snapt :)
pi_107879408
deze wilde k nog laten zien, de aller-allerlaatste <3

[ Bericht 67% gewijzigd door mignonne op 12-02-2012 09:21:07 ]
pi_107879522
Heel mooi! Jullie handen. O+ ;( :*
pi_107879715
Oh wat mooi! O+ :*

Ik vrees dat ik geen allerlaatste foto meer kan laten maken. Leen weigert al 2 dagen. ;(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 februari 2012 @ 00:29:32 #291
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107879815
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:16 schreef mignonne het volgende:

[ afbeelding ]
O+
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:26 schreef Claudia_x het volgende:
Oh wat mooi! O+ :*

Ik vrees dat ik geen allerlaatste foto meer kan laten maken. Leen weigert al 2 dagen. ;(
;( enig idee hoe dat komt?

pi_107879966
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:29 schreef DJMO het volgende:

;( enig idee hoe dat komt?
Ze vindt het al een tijdje niet zo interessant meer en drinkt maar een paar slokjes. Waarom ze nu weigert is me een raadsel. Het is niet omdat ze moe is, geen honger heeft of juist te veel honger heeft. Ze heeft wel waterpokken en daarom bied ik toch maar elke keer aan. Misschien weigert ze omdat ze toch niet lekker is (al vind ik dat ook weer niet logisch) of gewoon pijn heeft?
pi_107880197
Mignonne O+ handjesss O+

Breastflow pakt ie hier wel, maar borst toch niet -O- menn was al aan t dromen, de kolf weg te zetten enzo. Ik probeer het nog wel als ie niet echt honger heeft, gaat ie blazen of bijten. Hij is vergeten wat ie ermee moet :')

Claudia balen. Hoop dat het voor korte duur is, drinkt ze ook niet in de nacht ?
pi_107880255
Nope, ze slaapt door en dat houd ik liever zo. :+

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik zal gaan kolven om mijn productie toch in stand te houden. Maar ik vraag me ook af waarom ik dat zou doen. Als zijzelf aangeeft dat het niet meer hoeft, waarom zou ik me dan eraan vastklampen? Ik doe het toch niet voor mezelf maar voor haar?
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 05:43:00 #295
236264 crew  capricia
pi_107883403
Hier zijn het niet de hoeveelheid voedingen die me af en toe de das om doen, maar de lengte, traagheid, van een voeding. Ben doodleuk een uur bezig per voeding (ze is 10 weken oud).
Ze doet het zo op haar gemak dat ik soms denk dat ze klaar is, en dus afkoppel. Maar dan gaat ze huilen, en wil ze toch nog meer drinken.
Ze drink ook niet echt door. Ze neemt haar tijd, ook als ze hongerig is.

Enig idee hoe ik haar 'sneller' krijg? Of is dit normaal voor haar leeftijd?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_107883441
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:16 schreef mignonne het volgende:
Lief.
Je kijkt er ook zo serieus bij. Zo heel bewust.
  zondag 12 februari 2012 @ 08:31:46 #297
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107883740
Mignonne O+ mooi

Claudia Ik denk omdat je gevoel zegt Ze is ziek en Dus wellicht geen bewuste keus van Lena?

Capricia je Heb toch een hoop gedoe gehad? Ik bedoel bevalling Zkh etc. is t niet zo dat je meisje gewoon graag dicht bij je is?

Hier vanochtend wakker door een aan Mijn wang zuigend manneke , en die daarna aanviel op de borst O+ Hij lijkt ineens veel vaker te komen Ik Heb ook ineens weer stuwing.. Ben benieuwd wat eind van de week zijn gewicht doet! Of Hij dan weer goed groeit ipv afbuigen.
Vermoed zelf dat Hij vaker komt omdat Ik Dus Vis en noten en pinda nu ook weglaat en Hij Dus minder pijn heeft?
  zondag 12 februari 2012 @ 08:42:59 #298
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_107883776
Mignonne wat een mooi plaatje! O+ Ik snap best dat je het mist :*

capricia, op zich is een uur niet lang voor zo'n kleintje, maar het is wel lang voor jou. Het zal vanzelf korter worden, maar daar heb je nu niets aan.

Wat is met 7 maanden normaal qua ontlasting? Mijn mannetje eet een ieniemienie beetje fruit (hij wil bijna nooit), een broodkorstje en wat groente. Groenten doen we op de rapleymanier, dus heel wisselend wat hij binnenkrijgt.
Daarnaast nog volledige bv. Op zich maak ik me niet zo'n zorgen over het eten, dat komt wel.
Maar ondanks het weinige dat hij eet, is het poepen enorm veranderd. Hij poept eens in de 4/5 dagen en met enorm veel moeite, waar het eerder vanzelf ging.
De hoeveelheden zijn minimaal, zeker vergeleken met de moeite die hij ervoor doet. Ik heb zelfs het idee dat hij soms niet wil eten omdat hij last van zijn buik heeft.
Is dit normaal in deze overgang?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zondag 12 februari 2012 @ 08:49:21 #299
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107883803
Arwen kreeg ook Verstoppingen Toen Ze vast voedsel mocht.. :) kreeg dan wel geen BV maar goed denk dat de darmen gewoon moeten wennen aan her verwerken van nieuwe structuren, en de een reageert er totaal niet op en de ander heel heftig denk Ik :)
  zondag 12 februari 2012 @ 09:20:48 #300
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107883996
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ze vindt het al een tijdje niet zo interessant meer en drinkt maar een paar slokjes. Waarom ze nu weigert is me een raadsel. Het is niet omdat ze moe is, geen honger heeft of juist te veel honger heeft. Ze heeft wel waterpokken en daarom bied ik toch maar elke keer aan. Misschien weigert ze omdat ze toch niet lekker is (al vind ik dat ook weer niet logisch) of gewoon pijn heeft?
Je zegt dat ze pokjes heeft, heeft ze die dan ook niet in haar mond? Of eet/drinkt ze al het andere wel gewoon?

Ik zou moeten slikken als Lientje zo plotseling zou stoppen. Maar je hebt gelijk als je zegt dat je het niet voor jezelf in stand moet houden, als zij stopt dan is het zo en dan hab je haar toch mooi een jaar kunnen/mogen voeden. ;)
pi_107884514
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 09:20 schreef Juud79 het volgende:

[..]

Je zegt dat ze pokjes heeft, heeft ze die dan ook niet in haar mond? Of eet/drinkt ze al het andere wel gewoon?

Ik zou moeten slikken als Lientje zo plotseling zou stoppen. Maar je hebt gelijk als je zegt dat je het niet voor jezelf in stand moet houden, als zij stopt dan is het zo en dan hab je haar toch mooi een jaar kunnen/mogen voeden. ;)
Het is niet helemaal plotseling, want ze is al langer niet zo geïnteresseerd en leek dan nog een paar slokjes te drinken om mij een plezier te doen.

Vanochtend heb ik het nog maar eens geprobeerd. Ze was heel vrolijk maar wilde gewoon absoluut niet drinken. Ik heb gekolfd en er kwamen maar een paar druppels uit. Ik weet nu dus dat de productie in stand houden of opkrikken door te kolven een behoorlijk karwei zou zijn.

De optelsom maakt het wel duidelijk. Het voortdurend ongesteld zijn vind ik vrij belastend, Lena wil niet meer drinken en drinkt en eet goed op andere manieren, en kolven om voor de zekerheid de productie in stand te houden zou een behoorlijke onderneming worden. Ik leg me er dus maar bij neer.

Jammer dat er geen bewuste laatste keer was, maar het is ook wel heel fijn dat het zo geleidelijk en vanzelf is gegaan. En ik kijk terug op een fijne, grotendeels onbezorgde voedperiode. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')