abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107612476
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
  Miss 200.000.000! zaterdag 4 februari 2012 @ 23:14:03 #2
367000 roos94
pi_107612505
jammer dat ik niets meer weet toen ik borstvoeding kreeg O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 23:15:20 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107612547
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:13 schreef Nirak het volgende:
Welke kaas mag eigenlijk niet dan evenstar als je bv geeft?
kma = vrijwel alle kaas uitgesloten. Hoogiut geitekaas, maar dat heeft zo'n uitgesproken smaak dat je het moet leren eten.

(correct me if i'm wrong evenstar) ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 00:08:10 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107614747
SPOILER: plaatje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_107614806
Zijn al die franse kaasjes dan ook echt van koemelk?
pi_107614830
quote:
12s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:08 schreef DJMO het volgende:
SPOILER: plaatje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een grote kerel alweer O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 00:11:01 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107614854
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:09 schreef Nirak het volgende:
Zijn al die franse kaasjes dan ook echt van koemelk?
franse kaas zou ik niet weten , 'k had 't zelf meer over hollandse kaas enzo :@

pi_107614864
Djmo geweldig O+ O+ en die wangetjes dan hoe lief!

Hier kolf ik me nog steeds suf :')
pi_107614984
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:11 schreef Sandous het volgende:
Djmo geweldig O+ O+ en die wangetjes dan hoe lief!

Hier kolf ik me nog steeds suf :')
Vind het knap van je hoor! Je houdt het zo goed vol! Heb je die andere fles al geprobeerd?
pi_107615680
Nee, site staat nu open. Gam nu bestellen, hopen dat het dan lukt.

Hij begint alles door te hebben, als ie dat stomme flesje ziet, gaat ie trappelen en hijgen.. Is ie blij :') als ie dat nou ook aan de borst deed pfff

Nirak bij mn dochtertje heb ik 11 maanden ft gekolfd (na 6 maanden wel voeding erbij enzo).. Dus ga nu ook weer door
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 00:33:33 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107615724
Sandous: dikke pluim! ik hoop voor je dat het nu wel snel live gaat lukken! :Y

zondag 5 februari 2012 @ 06:33:52 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_107619799
Sandous zo een hulpsetje al geprobeert?

Nirak wat DJMO zegt :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_107619874
quote:
12s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:15 schreef DJMO het volgende:

[..]

kma = vrijwel alle kaas uitgesloten. Hoogiut geitekaas, maar dat heeft zo'n uitgesproken smaak dat je het moet leren eten.

(correct me if i'm wrong evenstar) ;)
Geitenmelk lijkt heel erg op koemelk. Dat werd bij ons ook afgeraden. Door mensen die verder ook niet helemaal in de goeie hoek zaten,dus ik ben wel benieuwd of dat nou klopt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_107620733
Sandous idd je houdt het goed vol! super van je!

DJMO lieve foto O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_107621745
Hai, k heb er ook weer een aan de borst. Grappig hoe anders het is bij een tweede. Hij doet t op zich prima, maar valt nog erg vaak na een paar slokken in slaap. En hij geeft aardig wat terug.

Bij kma mag toch alleen melk van koemelk niet? Vriendin van me heeft lactose-allergie, en die verdraagt wel geiten- en schapenkaas.
  zondag 5 februari 2012 @ 11:37:40 #16
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_107622131
Ik zat net een beetje te Googlen op paardenmelk en KMA, misschien is dit wel interessant:
Samenstelling van paardenmelk/koemelk/schapenmelk/geitenmelk/buffelmelk

Als ik het tabelletje mag geloven zit er in schapen- en geitenmelk bijna net zoveel lactose als koemelk, en in paarden- en buffelmelk zelfs meer.

Maar dan quote ik even van de Veelgestelde Vragen

quote:
Ik ben allergisch voor koemelk, kan ik dan wel paardenmelk verdragen?

In de meeste gevallen zijn de mensen allergisch voor de eiwitten in koemelk. Deze zijn lang en moeilijk verteerbaar en geven op darmniveau een negatieve reactie. Paardenmelk eiwitten zijn erg kort en geven die problemen niet. Men moet alleen opletten wanneer men een lactose-allergie heeft. Mensen kunnen dan vaak niet tegen de paardenmelk. Echter bij een lactose-intolerantie kunnen de gebruikers vaak wel tegen de lactose, omdat deze snel opgenomen of omgezet wordt. Langzaam opbouwen is dan wel verstandig.
Dus misschien is paardenmelk ook een optie om te proberen?

Ik heb zelf een tijdlang paardenmelk gebruikt ivm allergieen en eczeem. Het is werkelijk waar NIET TE ZUIPEN maar het hielp wel! .
Het grote nadeel is wel dat het vreselijk duur is en je het niet overal kan krijgen.
pi_107622886
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:09 schreef WupWup het volgende:
Heb je een infuus gehad tijdens de bevalling?

Welke kleur hebben je tepels na het voeden of kolven?
Nee, helemaal niets. Wat voor effect zou een infuus kunnen hebben? :)

Mijn tepels zijn tja, bruin/rood na het kolven. Hun normale kleur in ieder geval, hoewel de plekken waar mijn huid de kolf raakt soms wat vuriger zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_107623074
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Nee, helemaal niets. Wat voor effect zou een infuus kunnen hebben
Dat vroeg ik me ook af..

Hier was ik de dom aan het afbouwen tot niets, maar dat niets was van korte duur.. Vanmorgen bleek de ochtendborst niet voldoende (kolf ik normaal 200 ml uit), en heeft meneer m'n andere borst ook leeg gedronken (waar dan meestal rond de 100 ml uit komt).. Dus ik ben maar weer begonnen..
Maar het geeft niet, liever met domperidon lang en gelukkig voeden dan zonder domperidon en met een hoop frustraties en kunstvoedig..
pi_107625562
Een infuus kan zorgen voor een 'vals' geboortegewicht. Als moeder flink wordt gevuld, heeft baby ook meer vocht waardoor hij meer afvalt. 200 gram afvallen in de eerste nacht is wel bijzonder veel. Als je geen infuus hebt gehad, is het niet mogelijk dat er een meetfoutje is gemaakt?
pi_107627850
Nirak ik krijg het ook niet afgebouwd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_107628935
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:20 schreef WupWup het volgende:
Een infuus kan zorgen voor een 'vals' geboortegewicht. Als moeder flink wordt gevuld, heeft baby ook meer vocht waardoor hij meer afvalt. 200 gram afvallen in de eerste nacht is wel bijzonder veel. Als je geen infuus hebt gehad, is het niet mogelijk dat er een meetfoutje is gemaakt?
Kan altijd natuurlijk, maar ik heb hem beide keren gewogen zien worden en het gewicht ook gezien. Dus of dat ooit te achterhalen is? Nou was hij wel vrij fors, 3885 gram, maar een dag later toch echt nog maar 3650.
pi_107629381
Hier was het ook een geboorte gewicht van 3835 en gezakt naar 3600...maar ze wou de kunstvoeding niet, hebben het geprobeerd naast de bv maar ze dronk het telkens niet. De eerste weken was het aanleggen slopend..om het half uur soms snachts...
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_107630291
Vergeet ook niet het verschil tussen weegschalen. Als ze de eerste keer wegen in het ziekenhuis en de volgende dag op de weegschaal van de kraamverzorgster dan kan dat al een vertekend beeld geven. Geldt ook voor weegschaal kraam>weegschaal CB.
pi_107639041
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:09 schreef Ticootje het volgende:
Nirak ik krijg het ook niet afgebouwd.
Bummer... Hier net fles kv erin, want hij had niet genoeg meer aan mijn borsten..

Moet ik wat dom terugsturen? Waar had jij deze besteld trouwens?

Morgen weer naar CB voor de 3 maanden check, ben benieuwd hoeveel hij weegt. Ik gok op 6300 gram.
pi_107641724
Nee terugsturen hoeft niet. Gewoon bij thuisapotheek. Ik ga nu weer terug naar 2 per dag. Dat was precies goed. Even hopen dat het weer hersteld. Ik merk gewoon dat het moeilijk is nu leyla gewoon 2 of 3 dagen per week niet bij me is.
pi_107642178
Clubsoda, Hoe is je kleintje eronder?
Daan is begonnen op 3930 en zat op dag 4 op 3480. -11,5% (dacht 3930-3750-3580-3480). Maar verder wel prima alert en goed wakker tijdens de voedingen. We zijn natuurlijk wel gaan bijvoeden op dat moment en hij kwam ook weer gelijk 100 gram bij die eerste dag, en daarna ook rap omhoog. Hij heeft eerst 2 dagen KV heeft gehad als bijvoeding, en daarna kon ik de bijvoeding zelf nakolven.
Daan is de eerste paar dagen ontzettend veel meconium en vocht verloren. Daardoor kon het, denk ik, ook zo snel gaan. Maar zijn gedrag deed ons niet vermoeden dat er veel aan de hand was. Alleen de weegschaal gaf aan dat hij de verkeerde kant opging. Dat hebben zelf nog gecheckt met de weegschaal van de VK, en een gehuurde. Allemaal dezelfde score helaas.
pi_107643345
Aan het einde van de tweede dag werd hij steeds ontroostbaarder en moeilijker in slaap te krijgen. Ik vind het verder moeilijk om in te schatten hoe hij er verder onder was, bij een eerste kindje is alles nog zo onwerkelijk en nieuw. Maar hij ging ook behoorlijk richting de -10%. Toen dus besloten te gaan bijvoeden en na vijf slokken van het flesje viel hij tevreden in slaap. Nirak zei dat ook geloof, een heel ander kind gelijk. Maar inmiddels kolf ik ruim 100cc per keer en hij klokt dat in rap tempo naar binnen. Mijn ene borst liep een beetje achter op de ander, daar kwam echt een stuk minder uit, maar dat is nu ook aardig bijgetrokken. Dat gaat de goede kant op dus :)
pi_107643781
Fijn dat het de goede kant opgaat. Hopelijk lukt het ook om het kolven af te bouwen..
Het is mijn tweede, maar de eerste was bij -10% een stuk suffer dan deze bij 11,5%. Dus dan zie je wel dat het gewicht alleen niet alles zegt..
pi_107650403
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:24 schreef Ticootje het volgende:
Nee terugsturen hoeft niet. Gewoon bij thuisapotheek. Ik ga nu weer terug naar 2 per dag. Dat was precies goed. Even hopen dat het weer hersteld. Ik merk gewoon dat het moeilijk is nu leyla gewoon 2 of 3 dagen per week niet bij me is.
Het gaat me natuurlijk niets aan.. Maar was is Leyla die dagen dan wel? Want dan probeer je ook voor al die dagen voeding te kolven natuurlijk? Kan me voorstellen dat dat niet eenvoudig is zonder je kleine in de buurt..

Clubsoda, fijn dat het goed gaat! Ook alweer aan de borst af en toe?
pi_107658968
Even twee vraagjes:

Als je liggend op je zij voedt, wat doe je dan bij je kind met t onderste armpje?

En groene poep betekent toch dat hij voornamelijk voormelk binnen krijgt, of niet per se? Pietje heeft nl nogal vaak groene poep...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 6 februari 2012 @ 00:48:43 #31
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107659031
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 00:46 schreef Bleie het volgende:
Even twee vraagjes:

Als je liggend op je zij voedt, wat doe je dan bij je kind met t onderste armpje?

En groene poep betekent toch dat hij voornamelijk voormelk binnen krijgt, of niet per se? Pietje heeft nl nogal vaak groene poep...
overproductie kan 'n oorzaak zijn van groene poep, maar ook verkoudheid kan groene poep veroorzaken. Komt hij genoeg aan?

en 't armpje, naast z'n eigen hoofdje opzij omhoog leggen of langs z'n lichaampje naar beneden, of zelfs gewoon onder de borst laten liggen, tegen z'n eigen wangetje aan zeg maar.

pi_107661675
Ik heb niet echt overproductie, geloof ik, maar vraag en aanbod zijn natuurlijk nog niet helemal goed op elkaar afgestemd. Ik heb wel een vrij sterke tsr.

En afgelopen dinsdag (toen hij 7 dagen oud was) zat hij al boven zijn geboortegewicht, daarna nog niet gewogen, maar ik heb wel het idee dat hij aankomt.

[ Bericht 34% gewijzigd door Bleie op 06-02-2012 04:10:26 ]
pi_107662340
Bleie, ik legde Noah altijd op zn rug in bed en duwde hem dan vanaf zn ruggetje op zn zij. Dat stutte ik dan met een voedingskussen in zijn rug. Het armpje ging dan automatisch mee in de beweging, waardoor hij lekker lag :)
Lotte!
Noah!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 6 februari 2012 @ 07:59:52 #34
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107662374
in dat geval kun je kijken of je de ergste tsr kunt opvangen in een hydrofiel. Maar voor de beste tips en om overproductie te voorkomen zou ik even contact zoeken met een ln belei!

pi_107662445
Dank voor de tips!
pi_107664065
quote:
12s.gif Op maandag 6 februari 2012 07:59 schreef DJMO het volgende:
in dat geval kun je kijken of je de ergste tsr kunt opvangen in een hydrofiel. Maar voor de beste tips en om overproductie te voorkomen zou ik even contact zoeken met een ln belei!
Of je maakt nu gebruik van de overproductie door het te veel aan melk af te kolven en in te vriezen. Dat is handig voor als je weer gaat werken of voor als je eens een keer in een dip komt met borstvoeding. Dan kun je borstvoeding bijgeven ipv kunstvoeding.

Ik geef nu ook voor de eerste keer borstvoeding. Maar een volgende keer zou ik veel dingen anders doen weer ik nu. Met de kennis van nu ;) ;) zou ik mijn overproductie niet de kop indrukken maar afkolven als het pijn gaat doen: voor in de vriezer :)
pi_107664328
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2012 09:52 schreef Nirak het volgende:

[..]

Of je maakt nu gebruik van de overproductie door het te veel aan melk af te kolven en in te vriezen. Dat is handig voor als je weer gaat werken of voor als je eens een keer in een dip komt met borstvoeding. Dan kun je borstvoeding bijgeven ipv kunstvoeding.

Ik geef nu ook voor de eerste keer borstvoeding. Maar een volgende keer zou ik veel dingen anders doen weer ik nu. Met de kennis van nu ;) ;) zou ik mijn overproductie niet de kop indrukken maar afkolven als het pijn gaat doen: voor in de vriezer :)
Nou... ja en nee..
Overproductie lijkt een luxeprobleem... Maar dat is het toch niet hoor..

Het is toch echt het beste om die productie afgestemd te krijgen op de vraag...
pi_107664598
Dat is ook wel zo ticootje. Maar ik heb wekenlang met stuwing rondgelopen door overproductie. Dat was pijnlijk (en ongemakkelijk, want extreem lekken, natte kleding etc), maar het andere uiterste bij mij was te weinig productie... Ik weet nu wat ik liever heb ;)
Pijn is fijn zeg ik nu ;)
pi_107669545
En neem je in die berekening dan ook mee dat een baby flink buikpijn kan hebben van een overproductie? En te weinig kan groeien? En zoveel last van die tsr kan hebben dat hij een afkeer krijgt van de borst? Plus je eigen aardig verhoogde kans op verstopte melkkanaaltjes, borstontstekingen, of, zoals bij wickie zelfs een abces?

De eerste 6 weken hebben de meeste vrouwen iets meer aanbod dan de vraag van de baby en na die regeldagen raakt dat beter afgestemd. Een voorraadje in je vriezer is heel fijn, maar een overproductie is echt niet iets om na te streven.

Bleie, groene poep kanop veel dingen wijzen. Oa te veel melk en verkoudheid wat al genoemd werd, maar ook te weinig melk, tandjes, darmvirusje... van alles. Als er verder niks aan de hand is, hoef je er niks mee. Wees gewoon alert op evt andere dingen.
pi_107669964
quote:
De eerste 6 weken hebben de meeste vrouwen iets meer aanbod dan de vraag van de baby en na die regeldagen raakt dat beter afgestemd. Een voorraadje in je vriezer is heel fijn, maar een overproductie is echt niet iets om na te streven.
volledig met je eens, maar als ik alles van te voren geweten had, dan had ik iets minder mijn best gedaan om er vanaf te komen maar het meer op z'n beloop gelaten. Dan had ik andere dingen toegepast, zoals het weg laten vloeien van de eerste melk.

De dingen die jij noemt zijn niet bij me opgekomen, simpelweg omdat ondanks alles onze jongen daar geen last van leek te hebben. Behalve dan van de tsr..
pi_107670020
terug van het CB, meneer slaapt nu, maar hij was zo overstuur van de prikken dat ik hem maar gewoon z'n etenstijd voorbij laat slapen..
pi_107672065
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 13:09 schreef Nirak het volgende:
terug van het CB, meneer slaapt nu, maar hij was zo overstuur van de prikken dat ik hem maar gewoon z'n etenstijd voorbij laat slapen..

Dat haalt hij wel weer in.. Prikken zijn zo zielig.
pi_107673316
Bleie, ik merk dat ex altijd groene poep heeft als ik te snel van borst wissel dus denk dat hij dan teveel voormelk heeft gehad, dus zorg iig dat je 1 borst goed leeg laat drinken
pi_107676979
*O* Mijn knul is vandaag een week oud en hij heeft zojuist voor het eerst echt aan de borst gedronken! Hij hapte keurig aan om pas los te laten nadat hij lekker in slaap was gesukkeld. Fijn!
pi_107677707
Net het cb hier gehad voor de intake, ook even gehad over de groene poep. Steeds 1 borst goed leeg laten drinken, en evt wat van de tsr weg laten lopen, was inderdaad ook haar advies.

Ik wil ook wel een klein voorraadje gaan opbouwen, maar vind t nu nog te vroeg voor structurel kolven. Bovendien, hoeveel voorraad heb je nou echt nodig? Als ik weer ga werken, kolf ik op mijn werkdagen toch wat hij dan op t kdv opdrinkt?

Nirak: arm kereltje, prikken zijn zo naar voor die kleintjes! Mijn oudste was soms echt uren knock-out na prikken.

Clubsoda: wat fijn!
  maandag 6 februari 2012 @ 17:48:39 #46
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107681233
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:37 schreef Kleurdoos het volgende:
Bleie, ik merk dat ex altijd groene poep heeft als ik te snel van borst wissel dus denk dat hij dan teveel voormelk heeft gehad, dus zorg iig dat je 1 borst goed leeg laat drinken
Ohw :o hier ook donkergroene poep, ik wist niet dat dat nou niet zo goed is.
Ik zal er eens op letten dan.
Trouwens dat is al langer dan een week.

Ik was vandaag bij de dokter voor heel iets anders maar R ayen is nu 11 weken en kreeg ik van die doc te horen dat domperidom of hoe het ook mag heten, dat ik dat niet mocht gebruiken.
Nu gebruik ik dat niet en dat was eigenlijk ook het onderwerp niet, maar misschien zei hij dat naar aanleiding van de groene poep die ik meldde.
Maar afijn niet gebruiken want dat kon doordringen in de hersenen van die kleine omdat weet ik veel wat voor vlies dat nog gewoon doorliet :?
Nah ik meld het maar, misschien weet iemand er meer van, hij noemde ook nog een ander merk maar die naam ben ik vergeten
Rayen 2½ jaar!
pi_107682532
Niet helemaal bijgelezen, maar wilde even melden dat evaatje vandaag haar 3e fles helemaal zelf heeft leeggedronken zonder hulp :o
En dit met de breastflow fles :) nu hopen dat ze het blijft doen!
Ik denk, zal t ff melden voor de andere mama's met flessenweigeraars. En dank bitterend voor de tip!! _O_
Tralalalaaa
pi_107683015
TAP!! geweldig *O* *O* *O*
  maandag 6 februari 2012 @ 19:00:44 #49
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107684026
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:25 schreef Take_A_Picture het volgende:
Niet helemaal bijgelezen, maar wilde even melden dat evaatje vandaag haar 3e fles helemaal zelf heeft leeggedronken zonder hulp :o
En dit met de breastflow fles :) nu hopen dat ze het blijft doen!
Ik denk, zal t ff melden voor de andere mama's met flessenweigeraars. En dank bitterend voor de tip!! _O_
Yahooooo *O*
Welk merk heb je gekocht? wil ik natuurlijk ook weten :+
Rayen 2½ jaar!
pi_107684643
breastflow TJ.....
http://breastflowfles.nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')