quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:37 schreef Fredo55 het volgende:
Iemand een kaartje met de actuele sneeuwhoogtes??
De zwaarste sneeuwstorm in Nederland ooit. Winter 1979! Genoeg info over te vinden.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:41 schreef StateOfMind het volgende:
Die laatste foto uit de OP![]()
Waar/wanneer was dat?
A7 in 1979 gok ik.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:41 schreef StateOfMind het volgende:
Waar/wanneer was dat?
De A7 in Duitsland in 1979:quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:41 schreef StateOfMind het volgende:
Waar/wanneer was dat?
Mhaw +10cm is behoorlijk in een paar uur tijd.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:45 schreef Glijdt_licht het volgende:
Werkelijk ongelooflijk dat er met zo weinig sneeuw in de Randstad zulke megaproblemen ontstaan. Ook gewoon lachwekkend
het is net of de mensen daar volledig in paniek raken en niet meer logisch na kunnen denken, waarna er problemen ontstaan.
Iedereen rijdt net iets voorzichtiger, gaat iets sneller op de rem staan en trekt net iets rustiger op...quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:45 schreef Glijdt_licht het volgende:
Werkelijk ongelooflijk dat er met zo weinig sneeuw in de Randstad zulke megaproblemen ontstaan. Ook gewoon lachwekkend
het is net of de mensen daar volledig in paniek raken en niet meer logisch na kunnen denken, waarna er problemen ontstaan.
Zoals ik die webcam vanmiddag zag reed iedereen daar 30 op de snelweg zeer dicht achterelkaar aan..quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Iedereen rijdt net iets voorzichtiger, gaat iets sneller op de rem staan en trekt net iets rustiger op...
Dit. Tel daarbij op dat ons wegennet op een normale vrijdagmiddag al behoorlijk vol zit, dan is die sneeuw net voldoende om alles vast te laten lopen.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Iedereen rijdt net iets voorzichtiger, gaat iets sneller op de rem staan en trekt net iets rustiger op...
Het sneeuwde behoorlijk stevig door, 3 cm/uur is een behoorlijk intensiteit. Bij temperaturen van rond de -6 kan het zou niet optimaal zijn werk doen dus sneeuwt de weg heel snel dicht.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:45 schreef Glijdt_licht het volgende:
Bij lage snelheid kan het bestquote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:48 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zoals ik die webcam vanmiddag zag reed iedereen daar 30 op de snelweg zeer dicht achterelkaar aan..
Niet bepaald veilig.
Je kunt op sneeuw prima 60 rijden zolang er geen scherpe bochten in de weg zitten. Beetje meer volgafstand houden en het rijdt nog redelijk door.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:52 schreef -0- het volgende:
[..]
Het sneeuwde behoorlijk stevig door, 3 cm/uur is een behoorlijk intensiteit. Bij temperaturen van rond de -6 kan het zou niet optimaal zijn werk doen dus sneeuwt de weg heel snel dicht.
Gevolg is dat mensen hun snelheid aanpassen, wat niet onverstandig is. Doordat de wegen echter normaal al behoorlijk vol zitten zorgt een lagere snelheid en een dubbele afstand al snel voor enorme filevormingen.
Niet vreemd dus, maar logisch.
Overigens geven die tomtom kaarten niet perse file. Mijn route gaf vanmiddag 40 km file met 40 minuten vertraging. Het was echter zeer rustig maar de gemiddelde snelheid lag op ong. 70 doordat er een flinke laag sneeuw op de rijbaan lag.
60 rijden met een hoge volgafstand en een hoge intensiteit geeft dus al snel filequote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:01 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Je kunt op sneeuw prima 60 rijden zolang er geen scherpe bochten in de weg zitten. Beetje meer volgafstand houden en het rijdt nog redelijk door.
Zit nu op -12.1, de temp zakt gestaag, ik gok erop dat ik hier de -15 ga aantikken ergens morgenochtend vroeg.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:03 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik meet effe -10.6mijn record was volgens mij -11.6, ben benieuwd of die gehaald gaat worden
In elk geval deels bevroren, zie http://twitpic.com/8eqo2o/full . Meestal hoor je het pas definitief als de eerste sattelietfoto's binnendruppelen, me dunkt?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:09 schreef TakAFCA het volgende:
Weet iemand of er al veel ijs in het ijsselmeer ligt?
Wat... ik dacht gevoelstemperatuur... ik kijk nog een keer goed en zie dat dat dus de gewone temperatuur is.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, fris in die omgeving.![]()
[ afbeelding ]
-13 nu. Wordt waarschijnlijk nog wel -14/-15.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 22:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier (Drachten) ook eindelijk -12 op 2 meter hoogte.
Gisterochtend dacht ik nog, wat lijkt de kaart verrek veel op die januarinacht in 1942! Het absolute record is denk ik wel te hoog gegrepen, maar oh oh, wat zou dat tof zijn!!!quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:18 schreef Van_Poppel het volgende:
bijna -20 voor middernacht...zit het absolute kouderecord er ook in?
Wat is het absolute record dan? -28 was dat ofzo toch?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Gisterochtend dacht ik nog, wat lijkt de kaart verrek veel op die januarinacht in 1942! Het absolute record is denk ik wel te hoog gegrepen, maar oh oh, wat zou dat tof zijn!!!
-27,4quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:20 schreef Norrage het volgende:
[..]
Wat is het absolute record dan? -28 was dat ofzo toch?
-27,4quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:20 schreef Norrage het volgende:
[..]
-27,4 graden gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijkquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:20 schreef Norrage het volgende:
[..]
hahaahahhaah in winterwijk ahahahahahahahahahahquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:22 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
-27,4 graden gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijk
Wat vonden de duitsers daarvan?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:22 schreef INViCTuS het volgende:
Het absolute kouderecord van ons land is -27,4 graden gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijk. KNMI-waarnemer Jaap Langedijk, die indertijd de thermometer aflas werd een landelijke bekendheid.
Dat jaar heeft mijn opa de Elfstedentocht geschaatst, zo tussen het melken door.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:22 schreef INViCTuS het volgende:
Het absolute kouderecord van ons land is -27,4 graden gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijk. KNMI-waarnemer Jaap Langedijk, die indertijd de thermometer aflas werd een landelijke bekendheid.
quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jaar heeft mijn opa de Elfstedentocht geschaatst, zo tussen het melken door.
Op het vliegveld daar. Er is daar zo'n beetje het meeste sneeuw gevallen vandaag.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:22 schreef Bosbeetle het volgende:
staat dat weerstation van lelystad op een rare plek ofzo, heb al vaker gezien dat het voornamelijk daar koud was
Dat is dus wel de gevoelstemperatuur.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:26 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
Eerder deze avond kwam ik deze tegen. Je kunt wel stellen dat er al geruime tijd geen sprake meer is van een hittegolf in Lelystad.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:27 schreef Bosbeetle het volgende:
wie zit er met de snoertjes van het weerstation in lelystad te spelen
Maar idd warm zal het er niet zijn.
Captain Obvious, ook in de bittere kou immer scherp en oplettend.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:28 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat is dus wel de gevoelstemperatuur.
Niet kijken naar dat gevoelstempratuur kaartje hè, en siberisch is eerder ergens rond de -40°Cquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:32 schreef Maver24 het volgende:
Wat een machtige koude temperaturen, echt ik sta te kijken van hoe kan dat nu allemaal, Flevoland is gewoon echt syberisch koud,
Ben echt benieuwd wat er nog gaat komen
Gevoelstemperatuur in Siberië zal wel rond de -50 liggenquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet kijken naar dat gevoelstempratuur kaartje hè, en siberisch is eerder ergens rond de -40°C
-19 in Arnhem nu. -14 in Utrecht.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet kijken naar dat gevoelstempratuur kaartje hè, en siberisch is eerder ergens rond de -40°C
het gaat nu weer hard achteruit in lelystad nogmaar 17
Heb zijn kruisje, krant, stempelkaart en alles hier liggen, zal het morgen eens op de foto zetten. (geen scanner hier)quote:
Ik dacht, ik zeg het er maar even bij voordat het weer op de FP staat.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:29 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
[..]
Captain Obvious, ook in de bittere kou immer scherp en oplettend.
zag al een ijsbeer lopen hier netquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:32 schreef Maver24 het volgende:
Wat een machtige koude temperaturen, echt ik sta te kijken van hoe kan dat nu allemaal, Flevoland is gewoon echt syberisch koud,
Ben echt benieuwd wat er nog gaat komen
quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb zijn kruisje, krant, stempelkaart en alles hier liggen, zal het morgen eens op de foto zetten. (geen scanner hier)
Carnaval is toch pas over een paar wekenquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:37 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
zag al een ijsbeer lopen hier net
wij flevolanders zijn zo gek als een deurquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Carnaval is toch pas over een paar weken
het zal vast ergens de -20 hebben aangetikt....quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:39 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
Recent record: -20,8 in Ell, 6 januari 2009.
Voor deze nacht zitten we voorlopig op -19,2, right?
Prijs je gelukkig, hier in zwolle viert men het wel, waarom eigenlijkquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:39 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
wij flevolanders zijn zo gek als een deur![]()
we vieren geen carnaval hier, heel misschien in in de kleine dorpen
Sublimatiequote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:39 schreef minthy het volgende:
Zeer dichte mist op de A28 tussen Zwolle en de Lichtmis (daar moest ik van de weg, geen idee hoe het er verder naar boven uitzag)
wonen er misschien Katholieken daar?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Prijs je gelukkig, hier in zwolle viert men het wel, waarom eigenlijk
weinig want sneeuwquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:42 schreef Moffol het volgende:
Ik denk dat het ijs deze nacht nog wel een stuk dikker is geworden.
quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:37 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
zag al een ijsbeer lopen hier net
Dat zal, maarja ik kom uit ommen oorspronkelijk en heb niets met carnaval. Ijsberen vind ik wel weer tof!quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:42 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
wonen er misschien Katholieken daar?
Ik moest het Googlenquote:
Die sublimatie is gewoon wishful thinking van mijn kant hoorquote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:43 schreef Moffol het volgende:
In Utrecht is er ook een beetje mist. Een heel klein beetje mist. Sublimatie?
Oh oké,quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:11 schreef superworm het volgende:
[..]
In elk geval deels bevroren, zie http://twitpic.com/8eqo2o/full . Meestal hoor je het pas definitief als de eerste sattelietfoto's binnendruppelen, me dunkt?
ik heb er ook niks mee!quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat zal, maarja ik kom uit ommen oorspronkelijk en heb niets met carnaval. Ijsberen vind ik wel weer tof!
Cool en koel.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:45 schreef Fredo55 het volgende:
Net even de waterkoker aangezet, in een mok gedaan en buiten de inhoud in de lucht gegooid.
Het water verdampte geheel in de lucht.
quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:45 schreef Fredo55 het volgende:
Net even de waterkoker aangezet, in een mok gedaan en buiten de inhoud in de lucht gegooid.
Maar dan in Nederland, neem ik aan?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:45 schreef Fredo55 het volgende:
Om echt sneeuw te krijgen zoals in het filmpje moet je echt flink lager zitten dan -20 denk ik.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar dan in Nederland, neem ik aan?![]()
En dat werkt dus ook bij veel lagere temperaturen (of eigenlijk hogere) dan in het filmpje?
Echt? In Leek -11.8 ?quote:
ongeveer 6 zondequote:
Ja, als het pure ethanol was... -114°C.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:58 schreef Bosbeetle het volgende:
of bier!![]()
Ik heb wel eens een blokje bevroren alcohol vastgehouden ik kan je melden dat is koud!
Bleiswijk -9.5quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:59 schreef Dagoduck het volgende:
Het is nu overal kouder dan -11 op zuidelijke kust na..
het werd amper een blokje in LN2quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:00 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, als het pure ethanol was... -114°C.
Goed voor de Elfstedentochtquote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:11 schreef Tourniquet het volgende:
Stavoren begint nu met -18,3 ook goed mee te doen.
Zomaar via Google:quote:
Toen mannen nog mannen waren!quote:Op vrijdag 3 februari 2012 23:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jaar heeft mijn opa de Elfstedentocht geschaatst, zo tussen het melken door.
waarschijnlijk gaan ze op stukken waar ze zeker zijn dat er geen windwakken warengewoon vegen, zo zijn ze wel die friezen, maar toegeven dat ze graag een elfstedentocht willen ho maarquote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:19 schreef Mercer het volgende:
Als ze nou met een helikopter boven die route gaan hangen, dan is die sneeuw zo weg. Maar dat zal wel te probleemoplossend zijn voor hier in Nederland![]()
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:22 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Toen mannen nog mannen waren!
Nee dan de huidige "sensitive skin cream" generatie. Wat vorst en een handjevol sneeuw en ze dorsen niet eens meer naar buiten.
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:21 schreef baggerbaas het volgende:
Die wind is ook aardig de weg kwijt![]()
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:22 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Toen mannen nog mannen waren!
Nee dan de huidige "sensitive skin cream" generatie. Wat vorst en een handjevol sneeuw en ze dorsen niet eens meer naar buiten.
Afgelopen woensdag hier nog open en zwakke plekken, waarschijnlijk door de harde wind.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:16 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zomaar via Google:
http://www.rbdestreek.nl/(...)view&id=84&Itemid=76
Wat voor invloed heeft sneeuw op het ijs?
Sneeuw op het ijs isoleert de warmte, waardoor onder deze sneeuw het ijs gaat smelten of in ieder geval niet meer aangroeit. Onder sneeuw wordt het ijs dus zwakker. Bovendien zorgt aangevroren sneeuw voor een hobbelig oppervlak, nog een reden waarom ijsbanen altijd sneeuwvrij gemaakt worden. Maar schuif bij het sneeuwvrijmaken dus niet de sneeuw op een hoop op het ijs, maar schep het op de walkant.
Het ijs is hier zo hard dat je er een vrachtwagen op zou kunnen zetten en dan kraakt het nog niet eens... het is al zo'n 3 dagen dik genoeg. Na vannacht moet het al helemaal lukken.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:25 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Afgelopen woensdag hier nog open en zwakke plekken, waarschijnlijk door de harde wind.
Durf me kinderen nog niet te laten schaatsen op natuur ijs. Door de sneeuwval zie je de zwakke plekken niet meer.
Ook na de sneeuwval van vandaag ? Isoleert en de onder laag smelt dan toch.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:26 schreef Infection het volgende:
[..]
Het ijs is hier zo hard dat je er een vrachtwagen op zou kunnen zetten en dan kraakt het nog niet eens... het is al zo'n 3 dagen dik genoeg. Na vannacht moet het al helemaal lukken.
Smelt niet, wordt minder koud dus minder aangroei, maar met -17 zal er vast nog wel wat aangroei zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:30 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Ook na de sneeuwval van vandaag ? Isoleert en de onder laag smelt dan toch.
Blazen die geen warme lucht?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:32 schreef Infection het volgende:
Als ze in Friesland nou eens allemaal met een bladblazer het ijs opgaan dan kan er een elfstedentocht gehouden worden.
Precies dat bedoel ik. Gladde ijslaagquote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Dan verandert de sneeuw in water en dus vriest dat weer op. Geen probleem toch?
Alleen jammer dat dit soort 'geniale' ideeën nooit echt uitgevoerd zullen worden...quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:35 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Precies dat bedoel ik. Gladde ijslaag
Sta ik me vanmiddag in het zweet te werken om me stoep sneeuwvrij te maken en die van me buurtjes.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:32 schreef Infection het volgende:
Als ze in Friesland nou eens allemaal met een bladblazer het ijs opgaan dan kan er een elfstedentocht gehouden worden.
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:36 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Sta ik me vanmiddag in het zweet te werken om me stoep sneeuwvrij te maken en die van me buurtjes.
Zie ik vanavond in het nieuws iemand het doen met een bladblazer.
Heb ook zo'n ding in de schuur staan.
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:36 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Sta ik me vanmiddag in het zweet te werken om me stoep sneeuwvrij te maken en die van me buurtjes.
Zie ik vanavond in het nieuws iemand het doen met een bladblazer.
Heb ook zo'n ding in de schuur staan.
Poolsneeuw wellicht?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:47 schreef DonGorgon het volgende:
[ afbeelding ]
Is dat sneeuw of mist?
De 2 meter temperatuur wordt meestal gebruikt.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 00:52 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Brabant heeft een grondtemperatuur van -21,6. Dat telt toch ook?
quote:
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:04 schreef MaryMouse het volgende:
Op dagen als deze is WKN toch echt mijn favoriete forum![]()
2009 ergens in januari?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:08 schreef Frankz0rz het volgende:
-20,4.. Wanneer is dat voor het laatst voorgekomen zeg?
Zou kunnen, ik herken het iig niet. Schijnt dat -27,5 het laagste ooit gemeten is in NL. Dat halen we niet denk ikquote:
Mijn temp. meter geeft nu -10,4 aan Utrecht!quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Voor de ochtend mensen
[ afbeelding ]
-27,4 in Winterswijk. 1942. Gaan we niet halen, nee.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:09 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik herken het iig niet. Schijnt dat -27,5 het laagste ooit gemeten is in NL. Dat halen we niet denk ik
Ik dacht dat jij rechtstreeks het KNMI plaatje had gepost.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Drie keer geupload.
We willen dit duidelijk voor de geschiedenis bewaren.
hier -11.5quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:10 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Mijn temp. meter geeft nu -10,4 aan Utrecht!
Klopt dus niet met de knmi temp. kaart.quote:
Nee, op dit soort historische dagen spam ik heel mijn Photobucket-account vol.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij rechtstreeks het KNMI plaatje had gepost.
de mijne iets van 5 meterquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:11 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Klopt dus niet met de knmi temp. kaart.
Me metertje hangt twee meter boven de grond.
Zon doet veelquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:09 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Als het echt nog verder gaat dalen vannacht, gaat het dan morgen echt zo makkelijk weer opklimmen tot de verwachte -4 ?
http://www.knmi.nl/actueel/quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:17 schreef MaryMouse het volgende:
Weet iemand waar de temperaturen vandaan komen. Ik zit mij via wunderground suf te klikken op de weerstations in de Flevopolder maar die zitten gemiddeld op een -14.
altijd al een frisse duik willen doenquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Jezus wat warm, ik doe de korte broek vast aan!
Maar waarom geven de weerstations die ik via wunderground aanklik een hogere temperatuur aan dan die het knmi meetquote:
twitter:rachidfinge twitterde op zaterdag 04-02-2012 om 01:00:22Dus @BramMuller vraagt aan Siri of het zondag koud wordt. Nee, zegt Siri, het valt best mee. http://t.co/YGBvbNiB reageer retweet
Geen idee. Mijn weer stationnetje geeft ook zeker 3 graden hoger aan dan wat knmi aangeeft.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:22 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Maar waarom geven de weerstations die ik via wunderground aanklik een hogere temperatuur aan dan die het knmi meet
Wunderground is onder de grond, daar is het altijd warmerquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:22 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Maar waarom geven de weerstations die ik via wunderground aanklik een hogere temperatuur aan dan die het knmi meet
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:24 schreef Mercer het volgende:
[..]
Wunderground is onder de grond, daar is het altijd warmer
die van de KNMI staan in een vrije omgeving, en die van Weatherground in de stad.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:24 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Geen idee. Mijn weer stationnetje geeft ook zeker 3 graden hoger aan dan wat knmi aangeeft.
Vroeg het mij gewoon af. Weerstation in Diemen wat ik volg zit aardig in de buurt van de temp. die ik hier zelf meet. Maar ook die is 'hoger' dan wat het KNMI voor Amsterdam aangeeft.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:24 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Geen idee. Mijn weer stationnetje geeft ook zeker 3 graden hoger aan dan wat knmi aangeeft.
De BBQ kan al bijna naar buiten.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:25 schreef Noelle06 het volgende:
Wordt hier alleen maar warmer -10,1 ondertussen!
Nou heb er zin in. Jacuzzi ernaast dan moet het goed komen ;-Pquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:26 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
De BBQ kan al bijna naar buiten.
Wat een paniekgedoe zeg.quote:
Bomen??quote:
dat hersteld zich welquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:31 schreef Eska het volgende:
[..]
Bomen??![]()
En ik huil al om m'n bolletjes.... (Eindhoven, -16.8 nu), die zien er behoorlijk dood uit inmiddels.
Idd. en komen dan vaak wat later in bloei en vaak nog mooier ook!quote:
denk dat er hier meer vers sneeuw ligtquote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:37 schreef roislecxe het volgende:
Nou wie heeft de verklaring?
In deze omgeving (zuiden) geven de kaarten een grondtemperatuur van rond de -23 aan terwijl de temp op 2 meter rond de -15 ligt.
En in Flevoland ligt de grondtemperatuur rond de -12 terwijl de temp op 2 meter de -20 zelfs doorschiet.
Ik snap het niet?![]()
Dan is het toch nog steeds raar dat de grondtemp 8 graden lager ligt dan de temp op 2 meter...?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:38 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
denk dat er hier meer vers sneeuw ligt
IJsmist schijnt ook een factor te zijn voor die lage temperaturen rond het IJsselmeer.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:37 schreef roislecxe het volgende:
In deze omgeving (zuiden) geven de kaarten een grondtemperatuur van rond de -23 aan terwijl de temp op 2 meter rond de -15 ligt.
En in Flevoland ligt de grondtemperatuur rond de -12 terwijl de temp op 2 meter de -20 zelfs doorschiet.
Ik snap het niet?![]()
quote:
Ja echt?? Ook bolletjes die afgelopen najaar in de grond gezet zijn?? (ze kwamen al in november op, notabene!)quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:36 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Idd. en komen dan vaak wat later in bloei en vaak nog mooier ook!
Hier ook rond de 5 cm. Weerkaart knmi geeft ruim -14 aan.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:39 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Dan is het toch nog steeds raar dat de grondtemp 8 graden lager ligt dan de temp op 2 meter...?
Hier (Breda) ligt een cm of 5 aan sneeuw.
je bollen zitten in de rust nu, alle energie zit nu weer in de bollen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:40 schreef Eska het volgende:
[..]
[..]
Ja echt?? Ook bolletjes die afgelopen najaar in de grond gezet zijn?? (ze kwamen al in november op, notabene!)
Ja, denk dat ze nu wat later in bloei gaan maar overleven dat zeker wel.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:40 schreef Eska het volgende:
[..]
[..]
Ja echt?? Ook bolletjes die afgelopen najaar in de grond gezet zijn?? (ze kwamen al in november op, notabene!)
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:41 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
je bollen zitten in de rust nu, alle energie zit nu weer in de bollen.
als ze het blad houden zit de energie in het blad en gaan ze dood.
dit proces is gewoon een overlevingsdrang van de plant
Ze hadden al >10 cm groen boven de grond, en dat hangt er nu akelig slapjes bij.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:44 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Ja, denk dat ze nu wat later in bloei gaan maar overleven dat zeker wel.
Bonsaibomen..Staan op m'n balkon.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:31 schreef Eska het volgende:
[..]
Bomen??![]()
En ik huil al om m'n bolletjes.... (Eindhoven, -16.8 nu), die zien er behoorlijk dood uit inmiddels.
Ik denk dat dat komt door koude lucht die vanaf het ijsselmeer af komt, er zit al best een groot deel van het ijsselmeer dicht met ijs.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:37 schreef roislecxe het volgende:
Ik snap het niet?![]()
Ah, en die zijn dan wellicht kwetsbaarder dan hun grote broers? En ze mogen/kunnen niet naar binnen dus? Of is het daarvoor gewoon al te laat, nu?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:51 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Bonsaibomen..Staan op m'n balkon.
Volgens KNMI zou het -14 zijn maar stond net eventjes op m'n balkon zonder jas (met gevoerde trui, dat wel) maar om nou te zeggen dat het -14 was.. niet echt volgens mij.
Ik zit ook op 1 hoog.
De weerkast bij de Bilt staat in een weiland naast het hoofdgebouw. kan je vanuit de bus zien staan als je richting UMC/Uithof gaat.
Dit ook gedeeltelijk... maar de manier hoe de media omgaat met dit soort weer is al een dikkequote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat strooitzout zijn werking zou verliezen onder de -7
Ze staan in een kleine pot dus de kou kan veel makkelijker bij de wortels komen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:54 schreef Eska het volgende:
[..]
Ah, en die zijn dan wellicht kwestbaarder dan hun grote broers? En ze mogen/kunnen niet naar binnen dus? Of is het daarvoor gewoon al te laat, nu?
Ik vind het stiekem zo zonde allemaal.
Maar daar zijn ze ook wat meer ingesteld al op dit weertype hè.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:59 schreef Infection het volgende:
[..]
Dit ook gedeeltelijk... maar de manier hoe de media omgaat met dit soort weer is al een dikkewaard. Mensen uit Oost-Europa/Rusland zouden ons hard uitlachen nu.
In rusland laten e gewoon een laag sneeuw op de weg liggen en rijdt iedereen rond met sneeuwkettingen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:59 schreef Infection het volgende:
[..]
Dit ook gedeeltelijk... maar de manier hoe de media omgaat met dit soort weer is al een dikkewaard. Mensen uit Oost-Europa/Rusland zouden ons hard uitlachen nu.
Ah oké, dat verklaart een boel idd. De pot isoleren heb je dan vast al gedaan, denk ik?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze staan in een kleine pot dus de kou kan veel makkelijker bij de wortels komen.
Het zijn gelukkig wel naaldbomen en die kunnen best veel hebben, vorig jaar hebben ze ook gewoon buiten gestaan het hele jaar door.
Ik heb zelf geen groot huis en ik heb ook geen "koude" kamer en als ik ze nu in m'n woonkamer zou zetten krijgen ze te maken met een temperatuurverschil van zo'n 35 graden, inmiddels is het hier -15.
Als ik een kamer had die ik onder de 10 graden zou kunnen houden had ik ze daar wel neergezet.
Misschien voor volgend jaar kijken of ik een klein kasje op m'n balkon kan bouwen voor noodgevallen zoals nu.
Hangt van de concentratie af. Theoretisch is -24 haalbaar. Om al op te geven bij -7 vind ik wel heel kort door de bocht.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:03 schreef SiGNe het volgende:
Zout heeft inderdaad geen zin, het verlaagt het vriespunt van water iets maar inderdaad niet meer dan -7.
Moet je doen. Alles verdampt meteenquote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:16 schreef Steff_meister het volgende:
ga zo een kop met heet water naar buiten gooien, kijken wat er gebeurt
dit maak je niet zo vaak mee hier dusquote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:19 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Moet je doen. Alles verdampt meteen
Thanksquote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
http://www.bonsai4me.com/Basics/Basics_WinterCare.html
Ja precies !!quote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:19 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
dit maak je niet zo vaak mee hier dus
Maak je eigen sneeuw met een plantenspuitquote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:16 schreef Steff_meister het volgende:
ga zo een kop met heet water naar buiten gooien, kijken wat er gebeurt
En maar klagen over die voorspellers van de horrorwinterquote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:22 schreef Eska het volgende:
Bizar toch eigenlijk hè. Hoe kort is het nog maar geleden dat we met z'n allen mopperden dat dit geen echte winter was.![]()
Ik heb nog wel bubbeltjesplastic voor je.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:10 schreef SiGNe het volgende:
Pot isoleren heeft ook geen zin met deze temperaturen, of je moet het héél dik inpakken.
Hopen dat de temperaturen wat meer richting 0 gaan en nog liever eventjes dooi, evt alleen in zeist
En de lente afwachten maar..
ja ik hoorde ook nog wat vallen maar het meeste verdampte inderdaadquote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Een gedeelte van het hete water viel nog wel, maar een groot deel verdampte idd
Ik heb volgens mij tijdens het schaatsen een winterhand opgelopen.. Niet tof
Ja, barkoud!quote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:43 schreef Tourniquet het volgende:
Nog even een kaartje voordat ik ga slapen. Berkhout nu het koudst!
[ afbeelding ]
Uhhr... Lees ik dat nou goed...quote:Op zaterdag 4 februari 2012 05:00 schreef trabant het volgende:
Het begint weer heel voorzichtig te dooien...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-22,4 had ik ook nog gezien bij lelystad, was niet koudste van heel NL, dat was -22,8 , zie plaatje van Prof Barabas.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 06:15 schreef BlaZ het volgende:
-21.6 Flevoland (Lelystad) 6:00 de koudste van de nacht?
Voelde de laatste dagen veel kouder. Net even met de hond buiten geweest.. Koud zeker, maar niet dat snijdende kou.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:02 schreef appelsientje het volgende:
Allemachtig wat is het koud buiten.. niet normaal, wel gaaf
volgens mij is dat geen record, is het een paar jaar geleden niet -27 geweest ergens in de buurt van Weert?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:05 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
-22,8 in Marknesse het voorlopige record van de nacht, en overigens ook van de afgelopen 30 jaar denk ik
[ afbeelding ]
en de windchill
[ afbeelding ]
Absoluut niet. Naar mijn weten -27,4 in Winterswijk 1942, vervolgens -26.8 in Uithuizen 1956 en de afgelopen tientallen jaren hebben we volgens mij nog nooit onder de -22 gezeten. Misschien dat de KNMI in de loop van de dag met een leuk overzichtje ofzo komt, zou nice zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:38 schreef Klonk het volgende:
[..]
volgens mij is dat geen record, is het een paar jaar geleden niet -27 geweest ergens in de buurt van Weert?
In mijn keuken was het net 5 graden. Slaapkamer, toilet, badkamer zal hetzelfde zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:42 schreef fotostarter het volgende:
Maar goed dat ik gisteren de kelder geisoleerd heb,
gistermorgen kwam er geen druppel water meer uit de kraan
In Ell ja, maar durf niet te zeggen wat de temperatuur toen wasquote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:38 schreef Klonk het volgende:
[..]
volgens mij is dat geen record, is het een paar jaar geleden niet -27 geweest ergens in de buurt van Weert?
Hierop een correctie aanbrengende:quote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:36 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
Volgens nu.nl zelfs de laagste temperaturen sinds 1956. (toen op veel plekken -25 en -26 werd aangetikt).
Zo extreem is het hier niet gelukkig. Alleen in de kelder waar de droger staat, lopen de waterleidingen. Als de droger gebruikt wordt, gaat het raampje open. Moet ie savond wel dicht gemaakt wordenquote:Op zaterdag 4 februari 2012 07:51 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
In mijn keuken was het net 5 graden. Slaapkamer, toilet, badkamer zal hetzelfde zijn.
100 jaar oude huisjes.. Maar in juni () wordt deze buurt gerenoveerd. Krijgen we CV.
Ik heb niet veel keus. Moet zometeen werken in een niet geisoleerde ruimte. Zal ook nog wel glad zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 08:18 schreef kawotski het volgende:
-22 graden celsius, 08.17 Steenwijk... Ik blijf nog ff binnen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |