Die gehaktballen erbij vind ik juist lekkerder dan rookworst. Maar wel groot gelijk dat je de jus van gehaktballen neemt.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Mijn methode: focus niet op de boerenkool
Boerenkoolstamppot = aardappels + boerenkool, daar kan weinig mis mee.
Spekjes lust ik niet![]()
De smaak komt van de jus (vooraf een grote pan gehaktballen maken) en de Unox rookworst. De gehaktballen zijn voor een andere maaltijd bestemd.
je gooit toch gewoon de aardappels in de pan en na een tijd flikker je de boerenkool er bovenop, en later de rookworst?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:37 schreef golfer het volgende:
Aardappelen koken (ca. 20 minuten) en pureren, de helft van de hoeveelheid aardappelen aan boerenkool koken (ook ca. 20 minuten). Scheutje azijn eraan toevoegen.
Spekjes uitbakken, rookworst verwarmen.
Boerenkool met spekjes en wat boter door de aardappelpuree mengen.
Rookworst in stukken snijden.
Klaar.
Simpeler kunnen we het niet maken.
Ik doe de boerenkool erbovenop, net zo lang koken als de aardappelen.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:40 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
je gooit toch gewoon de aardappels in de pan en na een tijd flikker je de boerenkool er bovenop, en later de rookworst?
En zo doe je dat, het is zelfs zo simpel dat ik het ook kan.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:40 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
je gooit toch gewoon de aardappels in de pan en na een tijd flikker je de boerenkool er bovenop, en later de rookworst?
En dat is het probleem met veel hollandse pot, het kan zo makkelijk dat het naar niks smaakt. Ik ben dol op hollandse pot, maar ik gooi er altijd meer kruiden en dergelijke doorheen omdat het anders gewoon een laffe hap is.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:50 schreef imanidiot het volgende:
[..]
En zo doe je dat, het is zelfs zo simpel dat ik het ook kan.
Je kan er natuurlijk nog wat smaakmakers bij gooien. (maar de rookworst is meestal genoeg)
Ja inderdaad als je er niks aan toe voeg smaakt het naar niks, haha meestal kauw ik er dan op als een schaap ben dan ook klaar na een paar happen. Als ik het maak gooi ik er vaak 2 bouillon blokjes bij daarna de kool en de worst er bovenop.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:52 schreef Kluts het volgende:
[..]
En dat is het probleem met veel hollandse pot, het kan zo makkelijk dat het naar niks smaakt. Ik ben dol op hollandse pot, maar ik gooi er altijd meer kruiden en dergelijke doorheen omdat het anders gewoon een laffe hap is.
Respect voor datgene wat jij lekker vind.. Maar ik vind dit toch echt verkrachting van een Nederlands gerecht wat prima is op de klassieke wijze. Waarom al die andere meuk erbij? Waarom lopen rotzooien met iets wat prima in orde is?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 17:38 schreef RobinOok het volgende:
Zoals ik het meestal doe:
Geperst knoflookje in wat boter laten zweten, plens witte wijn erbij, wat zout en de gesneden boerenkool erop (400g). Dan aardappels (750g) opzetten (apart dus), 25 minuten laten koken (of stomen als het van die kruimige krengen zijn), puree van maken (pureeknijper) met 200ml warme melk.
Alles mengen, op smaak brengen met kippenbouillonpoeder of zout en een scheutje lekkere azijn.
Serveren met rookworst, zilveruitjes, piccalily en sichuanpeperzout.
Dit, zonder de ui en kaas. Worst en jus erbij.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 09:06 schreef Tezz het volgende:
Ik maak de stamp door aardappels en boerenkool in 1 pan te koken en vervolgens met een stamper tot stamppot te stampen. Met daarbij melk, roomboter en wat peper/zout.
In een koekepan bak ik spekjes uit met een gesnipperde ui. Dit roer ik samen met een handje geraspte oude kaas door de stamp.
Heerlijk !
Fixed.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Mijn methode: focus niet op de boerenkool
Boerenkoolstamppot = aardappels + boerenkool, daar kan weinig mis mee.
Spekjes lust ik niet![]()
De smaak komt van de jus (vooraf een grote pan gehaktballen maken) en de Unox HEMA rookworst. De gehaktballen zijn voor een andere maaltijd bestemd.
Boter? Jij?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 17:38 schreef RobinOok het volgende:
Zoals ik het meestal doe:
Geperst knoflookje in wat boter laten zweten,
Gewoon afgieten, gaat prima.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:21 schreef RobinOok het volgende:
Ik vroeg het me de hele tijd al af, als mensen de boerenkool op de aardappels gaar koken, wat ze dan met het water doen. Afgieten gaat niet, lijkt me. Dat stamp je er dan door? Water?
Het kookvocht van de boerenkool gebruik ik ook niet. Dat is de reden waarom ik ze apart kook, ik wil dat kookvocht niet gebruiken.
[...]
Eindelijk iemand die ook gort gebruikt... tot een jaar of 5 geleden dacht ik dat iedereen dit deed...Tot mijn voormalige vriendin het maakte met boerenkool (uit voorverpakking) aardappelen en nog wat gehakt...quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:32 schreef goudsbloem het volgende:
Ik maak het ook met gort, doorregen rookspek ,uitgebakken vetspekjes....en hemaworst.
Dat wilde ik ook net vragen. Wat doet het voor de boerenkool, qua smaak. Ik ken gort alleen van tot haver en gortpap, en toen in ik een zuivelfabriek werkte moest ik bijna kokhalzen als er een fles stuk lag. Dus ik ben niet bij voorbaat enthousiast, maar wel nieuwsgierig.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:24 schreef Lienekien het volgende:
Heeft iemand ook een recept waarin die gort wordt gebruikt, want ik kan me er nog weinig bij voorstellen hoeveel, wanneer en hoe.
Eh,quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:03 schreef Trusten het volgende:
Hoe makkelijk het ook mag klinkenik vind boerenkoolstamppot de moeilijkste stamppot om deze zelf écht lekker te maken...
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie hem maken? Welke verhouding boerenkool/aardappels? Hoe lang koken? Rijst erin? Wel spekjes/geen spekjes? etc
Alvast bedankt
Nee jij houd van slappe waterige of veelste zachte aardappelen, wat ik ermee bedoelde was dat ze niet volledig stuk gekookt hoeven tezijn, niet dat je ongare aardappels erdoor heen flikkert.quote:Op woensdag 8 februari 2012 02:16 schreef RobinOok het volgende:
Het wordt steeds hilarischer, eerst kregen we doorregen verse worst en nu niet gaar gekookte aardappelen met nog best een bite. Hahahahaha, krijg hier serieus de slappe lach van.
Opbakken, dat klinkt wel redelijk geniaal!quote:Op maandag 13 februari 2012 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Eh,
de truc is de boerenkool niet te kort te koken (tenminste, als je verse kool hebt) , ik kook hem minstens een half uur, luever 3 kwartier. En een snelkookpan is handig, maar afgieten kan ook prima...Natuurlijk ook met spekjes en het spekvet. Daarnaast is mosterd erg belangrijk, je hebt het zure en pittige wel nodig vind ik. Klontje boter en/of wat melk bij het stampen en wat zout.
Mijn oma gebruikte azijn ipv de mosterd. Ik neem meestal een verhoudign 4 kool op 6 aardappels.
Daarbij een verse rookworst, dus neit zo'n gevacumeerde grote knakworst...
Verder kan oude kaas erg lekker zijn door de stamppot, maar is super als je het erna opbakt (gebakken boerenkoolstamppot was mijn favo kliekje vroegah).
Dat opbakken meot je zeker eens doen. Als er oude kaas inzit is dat extra lekker, maar sowieso goed te doen!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:28 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Opbakken, dat klinkt wel redelijk geniaal!
Over gekke dingen gesproken, je kan er ook kroketten van maken
Terrex:![]()
Ach, dat is Robin.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:40 schreef Terrex het volgende:
verder Robinook doe jij alsof je het zelf hebt uitgevonden betweter!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |