abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107556167
Hoe makkelijk het ook mag klinken ;) ik vind boerenkoolstamppot de moeilijkste stamppot om deze zelf écht lekker te maken...

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie hem maken? Welke verhouding boerenkool/aardappels? Hoe lang koken? Rijst erin :? ? Wel spekjes/geen spekjes? etc

Alvast bedankt :Y
pi_107556362
Ik neem elke dag magenetronmaaltijd
pi_107556416
Ik lust zelf geen boerenkool, maar rijst erin????
Bah? Nog noooit van gehoord..

Ik vind boerenkoolstamppot wel te eten met heel veel jus...
pi_107556451
Ik bak de spekjes ipv met zout en evt peper uit met sambal, dat is wat pittiger en vind ik lekkerder door de boerenkool. Tijdens het koken van de boerenkool gooi ik ook altijd wat mosterd en aromat door het water. Is vooral een kwestie van uitproberen en wat je lekker vindt. Veel mensen gooien ook wat melk erdoor om het wat smeuïger te maken bij het stampen, ikzelf heb dat liever niet want ik gooi er al belachelijk veel jus overheen.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_107556491
qua verhouding hou ik zelf altijd aan dat ik de helft van het gewicht aan aardappelen aan boerenkool erin gooi.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:24:15 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107557042
Mijn methode: focus niet op de boerenkool :)
Boerenkoolstamppot = aardappels + boerenkool, daar kan weinig mis mee.
Spekjes lust ik niet :+
De smaak komt van de jus (vooraf een grote pan gehaktballen maken) en de Unox rookworst. De gehaktballen zijn voor een andere maaltijd bestemd.
censuur :O
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:25:36 #7
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_107557092
lekker met zilveruitjes!
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_107557192
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
De smaak komt van de jus (vooraf een grote pan gehaktballen maken) en de Unox rookworst. De gehaktballen zijn voor een andere maaltijd bestemd.
Die gehaktballen erbij vind ik juist lekkerder dan rookworst. Maar wel groot gelijk dat je de jus van gehaktballen neemt. :9
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:37:44 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_107557600
Aardappelen koken (ca. 20 minuten) en pureren, de helft van de hoeveelheid aardappelen aan boerenkool koken (ook ca. 20 minuten). Scheutje azijn eraan toevoegen.
Spekjes uitbakken, rookworst verwarmen.
Boerenkool met spekjes en wat boter door de aardappelpuree mengen.
Rookworst in stukken snijden.
Klaar.
Simpeler kunnen we het niet maken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:40:51 #10
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_107557737
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:37 schreef golfer het volgende:
Aardappelen koken (ca. 20 minuten) en pureren, de helft van de hoeveelheid aardappelen aan boerenkool koken (ook ca. 20 minuten). Scheutje azijn eraan toevoegen.
Spekjes uitbakken, rookworst verwarmen.
Boerenkool met spekjes en wat boter door de aardappelpuree mengen.
Rookworst in stukken snijden.
Klaar.
Simpeler kunnen we het niet maken.
je gooit toch gewoon de aardappels in de pan en na een tijd flikker je de boerenkool er bovenop, en later de rookworst?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:46:54 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107557980
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:40 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

je gooit toch gewoon de aardappels in de pan en na een tijd flikker je de boerenkool er bovenop, en later de rookworst?
Ik doe de boerenkool erbovenop, net zo lang koken als de aardappelen.

Spekjes eventueel bakken met uien, knoflook en wat pittige kruiden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_107558118
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:40 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

En zo doe je dat, het is zelfs zo simpel dat ik het ook kan.
Je kan er natuurlijk nog wat smaakmakers bij gooien. (maar de rookworst is meestal genoeg)
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_107558200
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:50 schreef imanidiot het volgende:

[..]

En zo doe je dat, het is zelfs zo simpel dat ik het ook kan.
Je kan er natuurlijk nog wat smaakmakers bij gooien. (maar de rookworst is meestal genoeg)
En dat is het probleem met veel hollandse pot, het kan zo makkelijk dat het naar niks smaakt. Ik ben dol op hollandse pot, maar ik gooi er altijd meer kruiden en dergelijke doorheen omdat het anders gewoon een laffe hap is.
  Moderator vrijdag 3 februari 2012 @ 14:54:21 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_107558288
Ik maak het zelden zelf omdat het bij mij altijd zo smakeloos wordt, hoeveel zout of spekjes ik er ook inkwak. Ik heb wel ooit een soort gewokte boerenkool gemaakt, dat werd wel lekker.

Als ik boerenkoolstamppot wil eten, haal ik het meestal bij de groenteboer, die maakt het ook zelf, maar veel lekkerder als ik het kan.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_107558308
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:52 schreef Kluts het volgende:

[..]

En dat is het probleem met veel hollandse pot, het kan zo makkelijk dat het naar niks smaakt. Ik ben dol op hollandse pot, maar ik gooi er altijd meer kruiden en dergelijke doorheen omdat het anders gewoon een laffe hap is.
Ja inderdaad als je er niks aan toe voeg smaakt het naar niks, haha meestal kauw ik er dan op als een schaap ben dan ook klaar na een paar happen. Als ik het maak gooi ik er vaak 2 bouillon blokjes bij daarna de kool en de worst er bovenop.
(het is echt lekker dan en die worst er door heen stampen)
Wel even een rookworst apart opwarmen in een pan daarnaast met wat lekkere jus.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:55:59 #16
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_107558354
Ik doe iets van 60% boerenkool en 40% piepers erin, flink wat zout en iets van 200 gram boter :9
Kaleidoscopiklimax
pi_107558386
speklappen en dan het vet gebruiken als jus over de boerenkool hmmmm.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 15:04:17 #18
299622 WaywardOne
You still live in me.
pi_107558645
Wacht op reactie van Piet.
I feel you in the wind, you guide me constantly.
  Redactie Frontpage vrijdag 3 februari 2012 @ 15:06:48 #19
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_107558745
2kg aardappelen op 500gr boerenkool. Belangrijk dat dit kruimige aardappels zijn. Net aan onder water zetten + tl zout.

(in gewicht wijkt de hoeveelheid aardappels en boerenkool af, in volume is het gelijk - zorg altijd dat de boerenkool eerst bevroren is, voordat je het kookt)

Ondertussen spek uitbakken. Spek uit de pan halen, vet afgieten.

25 minuten koken. Dan afgieten en stampen. 50ml melk toevoegen en 50 mg roomboter in stukjes. Goed door elkaar werken en dan het spek met het vet wat er aan blijft zitten (na het uitscheppen) doorroeren.

Dan doe ik er nog wat grof gemalen zwarte peper over.

Koekenpan waarin je het spek hebt uitgebakken gebruiken voor een lekkere jus. Daarvoor gebruik ik oa Worchester sauce, beetje ketchup, beetje mosterd, snufje foelie, Coleman's mosterd poeder, mosterdzaad en wat kookvocht.

Serveren met rookworst en augurken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_107559467
Ik had het laastst weer eens geprobeerd, en dan om echt smaakvol te krijgen. De stamppot zelf dus, ik heb ooit eens in een restaurant gewerkt en daar hadden ze echt fantastisch boerenkool gemaakt, die ze dan in van die bolletjes van een ijsschep serveerden bij het een of andere fancy vleesgerecht. Naar die smaak zoek ik nog

Dus in runderbouillon de aardappelen gekookt, boerenkool er van begin af aan bovenop, en ik had er wat azijn en creme fraiche aan toegevoegd. Was lekker, maar het zeker niet helemaal. Ik heb nu Franse pureeaardappelen gekocht, vastkokend, die ga ik maar eens proberen in de schil te koken (lastig ivm de jus), daarna schillen en dan met grasboter en de in bouillon apart gekookte boerenkool tot stamppot maken. Zoiets. Of zal ik de aardappelen toch maar eerst schillen?

Hoe lang moet de boerenkool trouwens koken? Ik heb het idee dat als het korter meekookt het een sterkere diepere smaak houdt, klopt dat? Verhouding aardappelen boerenkook ongeveer 1 op 1 lijkt me ook wel lekker.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 17:38:34 #21
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107563734
Zoals ik het meestal doe:
Geperst knoflookje in wat boter laten zweten, plens witte wijn erbij, wat zout en de gesneden boerenkool erop (400g). Dan aardappels (750g) opzetten (apart dus), 25 minuten laten koken (of stomen als het van die kruimige krengen zijn), puree van maken (pureeknijper) met 200ml warme melk.
Alles mengen, op smaak brengen met kippenbouillonpoeder of zout en een scheutje lekkere azijn.

Serveren met rookworst, zilveruitjes, piccalily en sichuanpeperzout.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 02:37:24 #22
299622 WaywardOne
You still live in me.
pi_107585836
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:38 schreef RobinOok het volgende:
Geperst knoflookje in wat boter laten zweten, plens witte wijn erbij, wat zout en de gesneden boerenkool erop (400g). Dan aardappels (750g) opzetten (apart dus), 25 minuten laten koken (of stomen als het van die kruimige krengen zijn), puree van maken (pureeknijper) met 200ml warme melk.
Alles mengen, op smaak brengen met kippenbouillonpoeder of zout en een scheutje lekkere azijn.

Serveren met rookworst, zilveruitjes, piccalily en sichuanpeperzout.
Respect voor datgene wat jij lekker vind.. Maar ik vind dit toch echt verkrachting van een Nederlands gerecht wat prima is op de klassieke wijze. Waarom al die andere meuk erbij? Waarom lopen rotzooien met iets wat prima in orde is?
Ik bedoel... knoflook met boerenkool? Barbaars! Maar goed, als jij dat lekker vind dan heb ik eigenlijk niets te zeggen :)
I feel you in the wind, you guide me constantly.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 02:49:38 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107585944
Waarom al die andere meuk erbij?
Omdat dat lekkerder is en ik echt niet zou weten waarom je dingen niet zou mogen/kunnen veranderen/verbeteren. Met die instelling was er nooit boerenkoolstamppot geweest, want aardappelen waren ook ooit "andere meuk" uit een vreemd werelddeel. De term "al die andere meuk" zegt trouwens veel over jou, pffff, een knoflookje en een scheutje wijn. Nou, nou, wat een meuk. Alsof je geen boerenkool meer zou proeven of zo. :X

Waarom lopen rotzooien met iets wat prima in orde is?
Omdat TS haar boerenkool dus blijkbaar niet prima in orde vindt en vraagt hoe anderen het doen.

Knoflook combineert nu eenmaal heel goed met boerenkool. Ik zal geen knoflook door de andijviestamppot doen of door de hutspot, maar boerenkool zonder knoflook vind ik ondertussen niet eens meer lekker. Ik heb medelijden met mijn oma, dat er in die tijd nog geen knoflook was, anders had ze 'm ook vast door haar boerenkool gedaan.

:6

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 04-02-2012 02:56:39 ]
pi_107586522
Het ligt er ook maar net aan wat je smaak is. Ik eet mijn stamppotten een beetje steviger (dus geen puree maar grof gestampte aardappels) en doe er dus ook geen melk bij.

Wel bak ik meestalwat uien en spek en doe dat er doorheen. En vaak ook een flinke lik mosterd.
Aardappels koop ik iets kruimige aardappels, niet die hele kruimige dingen.
pi_107587040
Ik maak de stamp door aardappels en boerenkool in 1 pan te koken en vervolgens met een stamper tot stamppot te stampen. Met daarbij melk, roomboter en wat peper/zout.

In een koekepan bak ik spekjes uit met een gesnipperde ui. Dit roer ik samen met een handje geraspte oude kaas door de stamp.

Heerlijk !
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_107587085
Bij mij werd boerenkool en aardappels in één pan koken nooit een succes en dus kook ik de aardappels apart en doe ik de boerenkool in een wok. Ik lees hierboven al dat ik daar de enige niet in ben :Y)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_107587120
Aardappels en boerenkool samen in een pan, beetje zout, later de worst erbij, verder niks.

Maar dan wel op m'n bord een flinke klodder picalilly erover :9
pi_107587287
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 09:06 schreef Tezz het volgende:
Ik maak de stamp door aardappels en boerenkool in 1 pan te koken en vervolgens met een stamper tot stamppot te stampen. Met daarbij melk, roomboter en wat peper/zout.

In een koekepan bak ik spekjes uit met een gesnipperde ui. Dit roer ik samen met een handje geraspte oude kaas door de stamp.

Heerlijk !
Dit, zonder de ui en kaas. Worst en jus erbij.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_107614008
Ik gebruik altijd diepvriesboerenkool. Lekkerder dan verse, minstens zo voedzaam en goedkoper. Verhouding aardappels:boerenkool ongeveer 2:1, maar eigenlijk doe ik altijd maar wat. Ik weeg het niet af.

Aardappels 20 minuten koken, ik gebruik zelf altijd iets kruimige (gourmandines, volgens mij, blauwe zak bij de AH). Intussen in een andere pan boerenkool laten ontdooien, en als alles klaar is door elkaar draaien met mixer. Veel zwarte peper en nootmuskaat erbij, en natuurlijk gebakken spekjes. Jus haal ik, oh gruwel, uit een pakje van Croma :P Smeltjus!
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_107617362
Ik lach me af en toe helemaal ziek door het verkeerd interpreteren van feiten.
Boerenkool eerst invriezen omdat het dan lekkerder is......
Nee, de vorst moet er overheen geweest zijn omdat de kool dan vocht onttrekt uit de bladeren en zetmeel in suikers wordt omgezet waardoor de boerenkool krachtiger en minder bitter smaakt.
Dit kun je dus niet in de vriezer nabootsen aangezien de plant dan DOOD is.
  zondag 5 februari 2012 @ 01:49:03 #31
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_107617681
Mijn oma zou zich omdraaien in haar graf, als ze ziet wat er allemaal door de boerenkool heen gegooid wordt. Mijn 2e oma leeft nog, dus kan zich nog gewoon omdraaien in bed.

Nee de lekkerste stampot boerenkool vind ik;
boerenkool en aardappelen natuurlijk.... aardig wat Gort... een verse doorregen worst en voor iedereen een hele speklap (waarbij het vet bij het droogkoken over de boerenkook heendruipt.

Eventeel pas als het op het bord ligt aangevuld met een scheutje melk of (room) boter.

Voordeel van de gort, het maakt de smaak wat milder (waar het anders wat bitter kan smaken).
O en gort is geen overheersende smaak, het recept schijnt iets Gronings te zijn... maar lekker dat het is! :9 :9 :9
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  zondag 5 februari 2012 @ 02:15:13 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107618172
Doorregen worst! Hahahaha, grapjas.
  zondag 5 februari 2012 @ 02:25:56 #33
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_107618335
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
De smaak komt van de jus (vooraf een grote pan gehaktballen maken) en de Unox HEMA rookworst. De gehaktballen zijn voor een andere maaltijd bestemd.
Fixed.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 5 februari 2012 @ 11:26:07 #34
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_107621897
idd. Er gaat niets boven een HEMA rookworst. en dan niet die magere variant.
pi_107739526
De snelle voor luilakken is een maaltijdbakje prik prik in de magnetron en pieeep eten.Moet eerlijk zeggen dat er wel lekkere bijzitten! Maar zelf maken is ook lekker en ik heb toch een snel receptje.

Mijn boerenkool recept:

Twee grote potten boerekool van HAK.
Een goeie hoeveelheid Vastkokende Piepers.
Bacon omdat ik dat heerlijk vind(inplaats van die voorgesneden reepjes spek)
Smaakstoffen: Zout, Peper, Nootmuskaat, Boullionblokje
Melk En Boter liefst Bona uit kuipje :P

Aardappels schillen en koken, Niet te gaar mag best beetje bite hebben.
Boerenkool potten goed leeg laten lopen , Ik knijp de boerekool altijd ff goed uit.
Boerenkool verwarmen.Bacon in fijne stukken snijden en lekker bruinbakken,
ik doe er ook altijd een uitje bij lekker aan fruiten tot ze zacht en zoet zijn.

Aardappels stampen niet volledig , mogen best nog wel wat groterstukjes in zitten.
Boerenkool erbij en het Bacon Zoete Ui mengseltje erbij.Goed door elkaar mengen.
Melk en natuurlijk eerst de smaakstoffen erbij , goed mengen en proeven natuurlijk.

Tot het opsmaak is. Ik doe soms gehaktballen erbij zelf gemaakt ofcourse , of rookworst.
Maar omdat ik rookworst plakjes zo saai vond ben ik ze gaan bakken met een dikke grove
ui in stukken.Goed bakken die handel en dat boven op je boerenkool serveren jam jam give me some!!

Me pa deed ook ooit eeen poging boerenkool temaken (hij is hindoestaan)

dus je raad het al werd een pittige variant best goed te eten ! madam jeanette peper erin
oei oei Fire!!!! Give me the water!!

Goed opsmaak brengen is echt nodig om een lekkere boerenkoolstampot te maken!!
Taste !!!
  woensdag 8 februari 2012 @ 02:16:22 #36
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107739648
Het wordt steeds hilarischer, eerst kregen we doorregen verse worst en nu niet gaar gekookte aardappelen met nog best een bite. Hahahahaha, krijg hier serieus de slappe lach van.
pi_107742091
Ik ben niet zo van de rookworst, dus voor mij een karbonaatje.

Echt lekker vind ik dan nog met uitgebakken spekjes erdoor. Voor de rest simpel houden: piepers aan de kook brengen, boerenkool erbij, koken tot gaar, afgieten, ietje boter en melk, stampen, spek erdoor, rechterarm om het bord heen, vork in de linker hand en schranzen maar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_107742341
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:38 schreef RobinOok het volgende:
Geperst knoflookje in wat boter laten zweten,
Boter? Jij?

Ik lees ook allemaal dingen over je niet druk maken over de stamppot zelf en jus uit pakjes of zonder rundvleessap. Dat inspireert mij ook niet echt tot de beste boerenkoolstamppot. Wel is het typisch zo'n gerecht net als andere stamppotten en snert waarbij mensen vinden dat het moet smaken zoals bij mama of oma thuis.

Maar ik zoek nu naar manieren om de klassieke stamppot heel erg smaakvol te krijgen. Eigenlijk ben ik een beginner, heb misschien 5 keer boerenkoolstamppot gemaakt, waarvan 4 keer zonder echte ambitie.

Mijn bevindingen tot nu toe:

- De aardappelen: Ik had rattes gehaald en in de schil gekookt. Lekkere aardappel maar vrij subtiel. Ik mag wel iets meer aardappel proeven, bovendien is in de schil koken lastig voor de jus. Wat is een goede smaakvolle aardappel? Kruimig, vastkokend of doorkokend maakt me op zich niet uit. Vastkokend iets overgaar koken?

- Verhouding: In de buurt van de 1 op 1, 6 (a) op 4 (b) denk ik. Een flink groene stamppot, wordt het ook vanzelf smeuiiger van.

- Apart koken? Maakt het echt uit? Denk dat je daardoor vooral de boerenkool goed kan timen zodat die niet te snotterig wordt en smaak behoudt.

- Boerenkool in bouillon koken? Ik weet niet precies wat het effect was, ik proefde er niet zo veel van, maar het zou kunnen dat het de smaak van de boerenkool versterkt. Welke bouillon? Ik had alleen runderbouillon geprobeerd. Misschien is kip wel lekkerder. Wel lastig met zoutgehalte.

- Kookvocht van de boerenkool zoveel mogelijk gebruiken? Denk het wel, en dan het aardappelwater voor de jus.

- Nootmuskaat toevoegen? Ik zou zeggen ja. Maar heel voorzichtig, Als het weinig is versterkt het de smaak, als je echt meteen nootmuskaat proeft dan is het een bijsmaak en teveel.

- Mosterd: Idem, fijne mosterd zou ik kiezen.

- Azijn: Ja, een beetje, je kunt ook aan tafel nog toevoegen, ik hou wel van zuur.

- Peper, wit, zwart of groen? Heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt, op groen na, daar heb ik helemaal geen idee van.

- Knoflook en wijn? Ik sta wel open voor de gedachte, maar is het om de smaak naar voren te halen of om echt iets toe te voegen? Of nog andere kruiden?

- Zou het kookvocht van ribbetjes nog veel doen? Ik ken het van thuis met ribbetjes, en die was altijd erg lekker.

- Misschien is reuzel ipv boter een idee? Ik heb niet echt een beeld van wat het gaat doen.

- Melk? Voegt het qua smaak wat toe? Ik neig zelf meer naar boter en kookvocht.
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:21:36 #39
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107750047
Ik vroeg het me de hele tijd al af, als mensen de boerenkool op de aardappels gaar koken, wat ze dan met het water doen. Afgieten gaat niet, lijkt me. Dat stamp je er dan door? Water?
Het kookvocht van de boerenkool gebruik ik ook niet. Dat is de reden waarom ik ze apart kook, ik wil dat kookvocht niet gebruiken.

Ik maak mijn puree altijd met melk, Weltschmerz. Als je goeie aardappels hebt is boter niet nodig. Dus ja, kruimig of vastkokend maakt mij wel uit. Ik zou echt nooit puree maken van vastkokende aardappels. Die krijg je nooit luchtig en smeuïg. Maar goed, mensen willen hier een aardappel met een bite, las ik. Dus tsja, dan zijn vastkokende wel aan te raden. :)

De knoflook doet iets met de boerenkool. Ik heb nooit het idee dat ik boerenkool met knoflooksmaak zit te eten, maar laat ik het weg, dan is het minder lekker. En de wijn, dat is gewoon omdat ik altlijd een fles in de ijskast heb staan en ik op een keer dacht "ik kook de boerenkool eens in plaats van in een bodempje water een bodempje wijn". En dat bevalt. Ik weet niet, voor mijn gevoel wordt het er iets frisser van. Erg veel maakt het niet uit, maar ik verbeeld mij dat het net dat verschil maakt tussen een muffe boerenkoolstamp en een lekkere boerenkoolstamp.
pi_107751737
nee afgieten is nauwelijks nodig. Ik kook de boel maar met een klein beetje water.
Bij het stampen gaat er wat melk en boter bij.
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:28:32 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107752499
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:21 schreef RobinOok het volgende:
Ik vroeg het me de hele tijd al af, als mensen de boerenkool op de aardappels gaar koken, wat ze dan met het water doen. Afgieten gaat niet, lijkt me. Dat stamp je er dan door? Water?
Het kookvocht van de boerenkool gebruik ik ook niet. Dat is de reden waarom ik ze apart kook, ik wil dat kookvocht niet gebruiken.
[...]
Gewoon afgieten, gaat prima.
pi_107790931
Ik maak het ook met gort, doorregen rookspek ,uitgebakken vetspekjes....en hemaworst.
  maandag 13 februari 2012 @ 01:46:46 #43
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_107919208
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 14:32 schreef goudsbloem het volgende:
Ik maak het ook met gort, doorregen rookspek ,uitgebakken vetspekjes....en hemaworst.
Eindelijk iemand die ook gort gebruikt... tot een jaar of 5 geleden dacht ik dat iedereen dit deed...Tot mijn voormalige vriendin het maakte met boerenkool (uit voorverpakking) aardappelen en nog wat gehakt...
Vanaf dat moment wist ik pas hoeveel lekkerder Boerenkool werd door het gebruik van gort. *O*
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_107928866
Snelkookpan. Bam! :7
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_107929572
@EricOscuro hier wordt ook gort gebruikt.
  maandag 13 februari 2012 @ 18:22:07 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_107938109
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 02:00 schreef Terrex het volgende:
Melk En Boter liefst Bona uit kuipje :P
Bona is geen boter :{w
  maandag 13 februari 2012 @ 18:24:58 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107938208
Heeft iemand ook een recept waarin die gort wordt gebruikt, want ik kan me er nog weinig bij voorstellen hoeveel, wanneer en hoe.
pi_107946879
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 18:24 schreef Lienekien het volgende:
Heeft iemand ook een recept waarin die gort wordt gebruikt, want ik kan me er nog weinig bij voorstellen hoeveel, wanneer en hoe.
Dat wilde ik ook net vragen. Wat doet het voor de boerenkool, qua smaak. Ik ken gort alleen van tot haver en gortpap, en toen in ik een zuivelfabriek werkte moest ik bijna kokhalzen als er een fles stuk lag. Dus ik ben niet bij voorbaat enthousiast, maar wel nieuwsgierig.
pi_107947063
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:03 schreef Trusten het volgende:
Hoe makkelijk het ook mag klinken ;) ik vind boerenkoolstamppot de moeilijkste stamppot om deze zelf écht lekker te maken...

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie hem maken? Welke verhouding boerenkool/aardappels? Hoe lang koken? Rijst erin :? ? Wel spekjes/geen spekjes? etc

Alvast bedankt :Y
Eh,

de truc is de boerenkool niet te kort te koken (tenminste, als je verse kool hebt) , ik kook hem minstens een half uur, luever 3 kwartier. En een snelkookpan is handig, maar afgieten kan ook prima...Natuurlijk ook met spekjes en het spekvet. Daarnaast is mosterd erg belangrijk, je hebt het zure en pittige wel nodig vind ik. Klontje boter en/of wat melk bij het stampen en wat zout.

Mijn oma gebruikte azijn ipv de mosterd. Ik neem meestal een verhoudign 4 kool op 6 aardappels.

Daarbij een verse rookworst, dus neit zo'n gevacumeerde grote knakworst...

Verder kan oude kaas erg lekker zijn door de stamppot, maar is super als je het erna opbakt (gebakken boerenkoolstamppot was mijn favo kliekje vroegah).
Whatever...
  maandag 13 februari 2012 @ 21:57:26 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_107949012
De dag erna tijdens de lunch op brood, heerlijk.
pi_107964273
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 02:16 schreef RobinOok het volgende:
Het wordt steeds hilarischer, eerst kregen we doorregen verse worst en nu niet gaar gekookte aardappelen met nog best een bite. Hahahahaha, krijg hier serieus de slappe lach van.
Nee jij houd van slappe waterige of veelste zachte aardappelen, wat ik ermee bedoelde was dat ze niet volledig stuk gekookt hoeven tezijn, niet dat je ongare aardappels erdoor heen flikkert.

En inderdaad Bona is geen boter! Dat beweer ik ook niet toch?? Mijn tekst was Boter of Bona uit kuipje....

Verder vind ik dat iedereen zijn boerekool anders maakt, en ja ik ben een kenner en ik heb vele geproeft! Van oud oma tot buurvrouw en moeder van , ik maak wel eens de langere variant en de korte die ik omschreef!
pi_107964393
verder Robinook doe jij alsof je het zelf hebt uitgevonden betweter!
pi_107968046
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Eh,

de truc is de boerenkool niet te kort te koken (tenminste, als je verse kool hebt) , ik kook hem minstens een half uur, luever 3 kwartier. En een snelkookpan is handig, maar afgieten kan ook prima...Natuurlijk ook met spekjes en het spekvet. Daarnaast is mosterd erg belangrijk, je hebt het zure en pittige wel nodig vind ik. Klontje boter en/of wat melk bij het stampen en wat zout.

Mijn oma gebruikte azijn ipv de mosterd. Ik neem meestal een verhoudign 4 kool op 6 aardappels.

Daarbij een verse rookworst, dus neit zo'n gevacumeerde grote knakworst...

Verder kan oude kaas erg lekker zijn door de stamppot, maar is super als je het erna opbakt (gebakken boerenkoolstamppot was mijn favo kliekje vroegah).
Opbakken, dat klinkt wel redelijk geniaal!
Over gekke dingen gesproken, je kan er ook kroketten van maken :P

Terrex: :D :')
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_108301156
Vandaag de puree voor de boerenkoolstamppot gemaakt van een mengsel van aardappelen en knolselderij met een beetje havermoutvlokken er doorheen voor de binding. Is goed gelukt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_108301582
Voldoende water voor de aardappelen is wel belangrijk... voor de rest niks. de verhouding aardappelen/boerenkool is vooral je eigen smaak. Zelfde geldt voor zout, maar zelf doe ik meestal zout in het water en wat zout over de boerenkool voordat het gekookt gaat worden.

Ik doe er ook altijd uitgebakken spekjes bij, en een rookworst (dat laatste niet erin).

Verder vind ik geen enkele stamppot te vreten, hoewel die met rauwe groenten (spinazie of andijvie) nog wel gaan.
"Peter, Peter Marie"
pi_108317093
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:28 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Opbakken, dat klinkt wel redelijk geniaal!
Over gekke dingen gesproken, je kan er ook kroketten van maken :P

Terrex: :D :')
Dat opbakken meot je zeker eens doen. Als er oude kaas inzit is dat extra lekker, maar sowieso goed te doen!
Whatever...
pi_108319280
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:40 schreef Terrex het volgende:
verder Robinook doe jij alsof je het zelf hebt uitgevonden betweter!
Ach, dat is Robin.
En van mij mag ze best betweterig doen, vaak is het gewoon waar of veel lekkerder. :D Ik ga het eens proberen, boerenkool met knoflook en wijn.
pi_108332040
Aardappelen, boerenkool, spekjes en een rookworst van de slager :9

Jus komt meestal van draadjesvlees of Smoor Djawa.
Daar zit dan ook o.a. de smaak van knoflook in.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')