quote:
Boter? Jij?
Ik lees ook allemaal dingen over je niet druk maken over de stamppot zelf en jus uit pakjes of zonder rundvleessap. Dat inspireert mij ook niet echt tot de beste boerenkoolstamppot. Wel is het typisch zo'n gerecht net als andere stamppotten en snert waarbij mensen vinden dat het moet smaken zoals bij mama of oma thuis.
Maar ik zoek nu naar manieren om de klassieke stamppot heel erg smaakvol te krijgen. Eigenlijk ben ik een beginner, heb misschien 5 keer boerenkoolstamppot gemaakt, waarvan 4 keer zonder echte ambitie.
Mijn bevindingen tot nu toe:
- De aardappelen: Ik had rattes gehaald en in de schil gekookt. Lekkere aardappel maar vrij subtiel. Ik mag wel iets meer aardappel proeven, bovendien is in de schil koken lastig voor de jus. Wat is een goede smaakvolle aardappel? Kruimig, vastkokend of doorkokend maakt me op zich niet uit. Vastkokend iets overgaar koken?
- Verhouding: In de buurt van de 1 op 1, 6 (a) op 4 (b) denk ik. Een flink groene stamppot, wordt het ook vanzelf smeuiiger van.
- Apart koken? Maakt het echt uit? Denk dat je daardoor vooral de boerenkool goed kan timen zodat die niet te snotterig wordt en smaak behoudt.
- Boerenkool in bouillon koken? Ik weet niet precies wat het effect was, ik proefde er niet zo veel van, maar het zou kunnen dat het de smaak van de boerenkool versterkt. Welke bouillon? Ik had alleen runderbouillon geprobeerd. Misschien is kip wel lekkerder. Wel lastig met zoutgehalte.
- Kookvocht van de boerenkool zoveel mogelijk gebruiken? Denk het wel, en dan het aardappelwater voor de jus.
- Nootmuskaat toevoegen? Ik zou zeggen ja. Maar heel voorzichtig, Als het weinig is versterkt het de smaak, als je echt meteen nootmuskaat proeft dan is het een bijsmaak en teveel.
- Mosterd: Idem, fijne mosterd zou ik kiezen.
- Azijn: Ja, een beetje, je kunt ook aan tafel nog toevoegen, ik hou wel van zuur.
- Peper, wit, zwart of groen? Heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt, op groen na, daar heb ik helemaal geen idee van.
- Knoflook en wijn? Ik sta wel open voor de gedachte, maar is het om de smaak naar voren te halen of om echt iets toe te voegen? Of nog andere kruiden?
- Zou het kookvocht van ribbetjes nog veel doen? Ik ken het van thuis met ribbetjes, en die was altijd erg lekker.
- Misschien is reuzel ipv boter een idee? Ik heb niet echt een beeld van wat het gaat doen.
- Melk? Voegt het qua smaak wat toe? Ik neig zelf meer naar boter en kookvocht.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.