Trouwens nog mensen die in de OP willen of wat aangepast moet worden?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:37 schreef stoeltafel het volgende:
Tijdens mijn vorige project heb ik voor school aardig wat aan SEO gedaan.
Heb een seminar van e-difference gehad, chek de blos voor goede info http://blog.e-difference.nl/
Deze site is handig http://www.seokwakzalvers.com/ Er wordt zoveel onzin geschreven door bedrijven en heel veel onzin beloofd, deze site bestrijd. zulke sites.
Jij bent ondernemend bezig.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:19 schreef teamlead het volgende:
voor het eerst sinds tijden weer eens op FOK en ik vind zowaar een ondernemerstopic. Nice!
Geen ervaring mee, wel veel slechte verhalen over gelezen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:06 schreef Snoepje5 het volgende:
Meer mensen met slechte ervaring met gls?
Klopt, hun doen dan dan weer via ShopsUnited, daar heb ik verder geen ervaring mee maar ze kwamen in ieder geval vriendelijk en klantgericht op mij over.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:13 schreef Snoepje5 het volgende:
Oh Sisow hé?
Laatst een mailtje over ontvangen. Geen verkeerde actie inderdaad.
Zit zelf gewoon bij de Rabobank met iDeal.
DHL kost normaal ¤4,95 incl. BTW, dus ik snap het aantrekkelijke van die aanbieding niet zo?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:12 schreef Teeno het volgende:
[..]
Geen ervaring mee, wel veel slechte verhalen over gelezen.
Ik ga het binnenkort proberen met DHL, via mijn payment provider een mooie deal; ¤ 5,50 ex. btw voor pakketten tot 31,5 kilo incl. gratis iDeal transactie.
Nou dat zijn niet de tarieven waar ik op uit kom op de site van DHL, als ik de afmetingen en gewicht van een standaard pakket doorgeef kom ik al gauw aan de 8 euroquote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:44 schreef Burdie het volgende:
[..]
DHL kost normaal ¤4,95 incl. BTW, dus ik snap het aantrekkelijke van die aanbieding niet zo?
Gewoon je eindejaarsafrekeningen? Een overzicht van alle inkomensten en uitgaven in een jaar?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:36 schreef CherryLips het volgende:
Even een enorme n00b-vraag, maar ik moet voor een aanvraag drie jaar aan jaarcijfers opsturen, maar ik heb geen idee welk overzicht dat precies is. Ik krijg elk jaar een mooi boekje van de accountant maar het lijkt me sterk dat ik die moet opsturen.
Gelijk de reden waarom ik een accountant heb
Kijk je bij dhlforyou?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:47 schreef Teeno het volgende:
[..]
Nou dat zijn niet de tarieven waar ik op uit kom op de site van DHL, als ik de afmetingen en gewicht van een standaard pakket doorgeef kom ik al gauw aan de 8 euro
Verzend je binnen of buiten Nederland? Kijk eens op https://dhlforyou.nlquote:
Dat ligt er een beetje aan, maar over het algemeen komt dat gewoon op je factuur en draag jij daarover 19% btw af. Vervolgens keer jij jezelf een reiskostenvergoeding van 19 cent/km uit.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
Even een domme vraag hoor. Stel je krijgt 30 cent/km reiskostenvergoeding van een opdrachtgever. Moet je die beschouwen als omzet en vervolgens 19 cent/km kosten? Of kan je die 30 cent/km gewoon 'buiten de boeken' houden?
Ben ik ook zeker van plan, alleen zit er nog een kleine lening op de auto waardoor ik deze niet over kan schrijven van mijzelf naar mijn vrouwquote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Vertel mij wat. Voor 40 cent per km haal ik het zelfs ook niet. Maar goed... als je het te weinig vindt zet je je auto gewoon op de zaak
Waarom niet gewoon de klant verzendkosten laten betalen naar gewicht volgens de tarieven van PostNL?quote:
Ik probeer juist transparant en duidelijk te zijn. Als ik drie soorten zou gaan hanteren weet de klant pas bij het afronden van de bestelling of het 0.5¤ of 3¤ is..quote:Op woensdag 1 februari 2012 15:58 schreef Burdie het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon de klant verzendkosten laten betalen naar gewicht volgens de tarieven van PostNL?
Dus één klein dingetje voor ¤0,50, iets zwaarder voor ¤1,00 etc. tot je maximum van ¤2,95?
Ik vind zelf: "onze shopsoftware rekent automatisch uit hoeveel de verzendkosten zullen zijn, het exacte bedrag zie je in het winkelwagentje voordat je je bestelling plaatst" ook heel transparant en duidelijk .quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:01 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik probeer juist transparant en duidelijk te zijn. Als ik drie soorten zou gaan hanteren weet de klant pas bij het afronden van de bestelling of het 0.5¤ of 3¤ is..
Minimaal de helft vd winst (kosten voor hem), hij hoeft alleen maar de spullen te leveren en op te sturen en jij doet het belangrijke werk.quote:Op woensdag 1 februari 2012 18:40 schreef De-Hamster het volgende:
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf uit de buurt die zijn leverancier van relatiegeschenken etc. nu heb ik de aanbieding om een niche website/webshop nieuw leven in te blazen in ruil voor een percentage. Hoeveel zou ik kunnen vragen? De eigenaar heeft er nu totaal geen tijd voor en er is al een website alleen totaal verouderd. Ik kan alles een beetje gaan verbeteren, seo technisch, promotie en inhoud.
Ik doe het niet, heb het wel eerst geprobeerd met de avp ernaast, maar de klant kijkt toch eerder naar de concurrente webshops en niet naar de verhouding avp/jouw verkoop. avp is voor de klant dan ook niet belangrijk omdat die toch zo goedkoop mogelijk wil.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:56 schreef Snoepje5 het volgende:
Interactieve webwinkel
Klant moet kracht zetten met de muis om het product in de winkelwagen te slepen. nee alle gekheid op een stokje; telecom (accessoires).
Even een andere vraag:
Wanneer vermeld je of iets is afgeprijsd of niet?
Vermeld je bijv. 49,95 44,95 wanneer je gewoonweg altijd onder de avp producten verkoopt? Indien dit je doel is, zal bij ieder artikel een afgeprijsde prijs te zien zijn. Klant kan wellicht denken dat het allemaal dumpprijzen zijn? Zou dit een goede manier zijn of zou je in zo'n geval 44,95¤ hanteren en geen 49,95¤ laten zien?
Ik hanteer momenteel namelijk het eerste. Aan de ene kant ziet de klant direct wat de avp is en hoeveel goedkoper het is. Aan de andere kant lijkt het wellicht alsof alles voor dumpprijzen wordt aangeboden..
Niet echt, het merk wat ik verkoop (Valvoline) is op zichzelf vrij duur, en ik geef soms wel 40% korting op de avp om te kunnen concurreren. Wat ik me kan voorstellen is dat het dan voor klanten misschien geen geloofwaardige prijzen zijn, terwijl mijn concurrent prijzen heeft staan van ~30% onder de avp, en als ze daarmee vergelijken het wel kan kloppen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 08:40 schreef Snoepje5 het volgende:
Merk je enig verschil op tussen het koopgedrag wanneer je het wél of juist niet weergeeft, de doorgestreepte avp?
Daar heb je wellicht gelijk in, maar ik wil niet te brutaal overkomen omdat er geen percentage verplicht is naast mijn uurloon.quote:Op woensdag 1 februari 2012 23:09 schreef krimpenrik het volgende:
Probeer zoiezo hoog in te zetten, je kan altijd nog samen lager uitkomen.
En gebruik Magento voor de nieuwe webshop (voornamelijk om de SEO functionaliteiten)
Ik denk omdat de eigenaar er totaal niets mee doet. De eigenaar heeft er totaal geen tijd voor, tevens kost het teveel moeite en aangezien ik iets meer verstand heb van websitebeheer, marketing en seo vond de eigenaar dit een uitstekende taak voor mij.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:58 schreef Snoepje5 het volgende:
Waarom zou je uberhaupt een % krijgen als je al een uurloon krijgt?
Dat is zeker niet mis. Vraag iets waar je je zelf goed bij voelt. Wellicht 15-30% en dan kan je altijd nog onderhandelen. Hoger dan 30% lijkt me wel wat veel als je ook al een uurloon krijgt..
@Teeno. Bij die grote bedragen wellicht een goed idee ja. Bij mij gaat het voornamelijk om 10-20% onder de avp.
Ik dacht dat het z'n dochter was, maar het bleek dus zijn vriendin te zijn :pquote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Huh wat... zijn dochter is zijn vriendin??
Ben weer lekker scherp vandaag.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 17:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Het zou nog leuker zijn als je dan ook direct verteld wat voor onderneming je hebt
Als je inderdaad maar niet boven de 13.362,53 bijverdiengrens komt. Het is wel zo dat de overheid ondernemen nu stimuleert en dus mag je wel over die bijverdiengrens heen als ondernemer in je afstudeerjaar.quote:Op maandag 6 februari 2012 10:38 schreef boem-dikkie het volgende:
Vandaag ook maar ingeschreven bij de KvK. Al 5 jaar aan het bijklussen met web-werk dus dit leek me wel een leuke stap.
Heb zo'n informatiepakket gekregen en moet nog even uitzoeken hoe 't zit met belastingen en zo. En de IB-groep bellen voor informatie omdat ik nog studeer.
Ik gebruik zelf: http://www.freshbooks.com/ echt super makkelijk.. Android/iPhone app voor de uren bij houden, automatische facturen & er is een raportage tool voor taxes (gespecificeerd voor NL).quote:Op maandag 6 februari 2012 12:56 schreef boem-dikkie het volgende:
Moet inderdaad per kwartaal aangifte doen. Echt dure 'pakketten' en dergelijke zijn inderdaad niet echt een optie, vooral omdat ik toch redelijk inconsistent opdrachten doe dus ik ook zo een maand zonder iets kan zitten.
Vanaf het bedrag waar de algemene winstmarge nog steeds noemenswaardig is na aftrek verzenden?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:43 schreef Snoepje5 het volgende:
Inmiddels waarschijnlijk uit dat het 1,95¤ verz kosten gaan worden.
Gemiddelde orderwaarde is rond de 32¤.
Nog alleen aan 't tobben boven welk bedrag we 't gratis zouden maken..
Thanks voor de tip, ga eens kijken. Alhoewel ik het zonde vind om 160 euro per jaar te betalen want ik kom boven 4 klanten uit maar niet veel.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:10 schreef ex het volgende:
[..]
Ik gebruik zelf: http://www.freshbooks.com/ echt super makkelijk.. Android/iPhone app voor de uren bij houden, automatische facturen & er is een raportage tool voor taxes (gespecificeerd voor NL).
Ik kan zo elk kwartaal het bedrag uitpoepen wat ik in moet vullen, en per jaar zien wat ik in euro's moet betalen (heb ook amerikaanse klanten) aan inkomsten belastig.
Erg handig en gratis tot 4 klanten, daarna ongeveer 160,- per jaar. Pas geleden geupgrade en was het voor mij meer dan waard.
Naar is dat ja.. Als IT'r is dat toch wat makkelijker.. Ik heb in me algemene voorwaarden gewoon staan dat ik dan mag overgaan tot het uitschakelen van servers/software etc.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:26 schreef Nerys het volgende:
Ik heb wel een zakelijke rekening, inderdaad gewoon voor het overzicht. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Het jaar begint overigens weer leuk met drie niet betalende klanten. Even chagerijnig vandaag, soms kan ik het moeilijk van me af zetten.
@boem-dikkie: wat maak je zoal voor webdingen?
Werk meestal samen met een ontwerper, hij ontwerp alles, stuurt PSD's op en ik maak vervolgens in CSS/HTML/PHP de website. Opdrachten gaan ook meestal via hem. Werkt erg fijn samen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:26 schreef Nerys het volgende:
Ik heb wel een zakelijke rekening, inderdaad gewoon voor het overzicht. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Het jaar begint overigens weer leuk met drie niet betalende klanten. Even chagerijnig vandaag, soms kan ik het moeilijk van me af zetten.
@boem-dikkie: wat maak je zoal voor webdingen?
Toen ook naar gekeken, maar de goede intergratie met Google Apps van Freshbooks gaf bij mij de doorslag.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:33 schreef vincm het volgende:
Een zakelijke rekening is niet verplicht maar zeer zeker aan te raden. Kost 10-20 euro per kwartaal maar het is wel vele malen duidelijker. En als je freshbooks overweegt: WeFact is Nederlands, heeft snelle en goede support en net zo 'duur' . Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik geen ervaring heb met freshbooks.
Hier ook zo'n constructie... Alleen kan 'mijn' webdesign-partner geen hol van HTML/CSS, dus krijg ik soms de meest inefficiente/omslachtige dingen op tafel. Bedenkt en photoshopt de mooiste dingen maar je merkt dat het inzicht in HTML/CSS belangrijk isquote:Op woensdag 8 februari 2012 10:37 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Werk meestal samen met een ontwerper, hij ontwerp alles, stuurt PSD's op en ik maak vervolgens in CSS/HTML/PHP de website. Opdrachten gaan ook meestal via hem. Werkt erg fijn samen.
Wordpress thema's bv?quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:37 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Werk meestal samen met een ontwerper, hij ontwerp alles, stuurt PSD's op en ik maak vervolgens in CSS/HTML/PHP de website. Opdrachten gaan ook meestal via hem. Werkt erg fijn samen.
Ik krijg gewoon alles opgestuurd, probeer het na te maken en als het niet helemaal lukt gaan we weer om de tafel. Enig inzicht heeft hij wel en hij maakt vaak mooie aparte dingen die best goed in HTML/CSS na te maken zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:39 schreef vincm het volgende:
[..]
Hier ook zo'n constructie... Alleen kan 'mijn' webdesign-partner geen hol van HTML/CSS, dus krijg ik soms de meest inefficiente/omslachtige dingen op tafel. Bedenkt en photoshopt de mooiste dingen maar je merkt dat het inzicht in HTML/CSS belangrijk is
Nop. Alles custom.quote:
Ik heb niet maar één opdrachtgever. Heb op het moment drie opdrachten lopen van verschillende opdrachtgevers.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Je moet je dan wel afvragen of je wel ondernemer bent voor de ob/ib aangezien je maar 1 opdrachtgever hebt. Inkomstenbelasting: http://www.kvk.nl/onderne(...)-inkomstenbelasting/ en omzetbelasting: http://www.mkbservicedesk(...)ernemer-voor-btw.htm
Je kan dat ook een beetje oplossen door je werk direct te factureren naar de eindklant. Natuurlijk in overeenstemming met je ontwerper (misschien dat die er normaal nog wat provisie over ontvangt, moet je dan onderling factureren) én de klant, mits hij weet dat jullie 2 zzp'ers zijn die met elkaar werken. Heb je wat makkelijker meerdere klanten voor in je boekhouding.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:14 schreef boem-dikkie het volgende:
Sorry misschien was ik ook niet duidelijk hoor. Werk vooral voor die ontwerper maar daarnaast ook wel eens wat andere opdrachten. Thanks voor de tips!
Bij die vriend van mij was het dat ze van 2 jaar ervoor kwamen controleren, was ook een beetje laat. Kan me voorstellen dat het urencriterium een hekelpunt is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Toevallig bij een klant van mij morgen een boekenonderzoek. Is wel een vrij grote klant die al lang bestaat. Meestal komen ze niet snel bij starters aankloppen tenzij er hele rare dingen te zien zijn. Het duurt ook altijd wel even. Heb wel van meerdere gehoord dat ze na een aantal jaar weleens langskwamen om het urencriterium te controleren.
Meestal komt de Belastingdienst niet compleet willekeurig, er zijn bepaalde dingen die opvallen. Als alles in je cijfers er eigenlijk normaal uit ziet is er ook niet echt reden toe. Veel starters gaan de mist in met urencriterium en dan een omzet van ¤2000 voor het hele jaar. Het KAN altijd, maar wel erg onlogisch. Heel veel dingen zijn inderdaad een beetje grijs, vooral bij starters. Studies en cursussen bijv. blijft ook een lastig punt, is het zakelijk of prive...
Je urenschatting? Moest je dan aangeven bij de belastingdienst? Volgens mij maakt het niet zoveel uit als je lager zit, het is niet voor niks een schatting..quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:57 schreef boem-dikkie het volgende:
Kun je eigenlijk je urenschatting ook naar beneden doen? Ik heb 'm wellicht wat te hoog geschat bedenk ik me.
Ja, dat is bij websites altijd wat moeilijker. Kan de boel wel terug gaan vorderen maar dat kan ook lang duren. Ik heb er vaker last, en ik probeer ook bij mezelf na te gaan waarom ik vaker dan een ander te maken heb met dit soort klanten.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:27 schreef ex het volgende:
[..]
Naar is dat ja.. Als IT'r is dat toch wat makkelijker.. Ik heb in me algemene voorwaarden gewoon staan dat ik dan mag overgaan tot het uitschakelen van servers/software etc.
Ik moest bij de KvK mijn geschatte omzet per jaar en het geschatte aantal uren per week opgeven.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:02 schreef vincm het volgende:
[..]
Je urenschatting? Moest je dan aangeven bij de belastingdienst? Volgens mij maakt het niet zoveel uit als je lager zit, het is niet voor niks een schatting..
Net als winst schatten, dat moet je gewoon niet doen Ik hoor van mensen dat ze bij voorbaat al een voorlopige aanslag ontvangen ter hoogte van de winst terwijl ze tot dan toe minder omzet hebben gehaald dan ze aan inkomstenbelasting zouden moet afdragen.
Ja, dat kan en soms makkelijker te verklaren dan naar boven toe. Je werkt gewoon erg snel.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:57 schreef boem-dikkie het volgende:
Kun je eigenlijk je urenschatting ook naar beneden doen? Ik heb 'm wellicht wat te hoog geschat bedenk ik me.
Ik overleg altijd netjes of de klant misschien een dag in de maand heeft waarop alle facturen betaald worden. Daar hou ik dan rekening mee als ik de factuur stuur. Verder stuur ik nog twee herinneringen met het vriendelijke verzoek te betalen. Maar sommige mensen vinden het niet nodig hierop te reageren, hoe coulant je ook bent.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn klanten betalen ook vaak erg laat. Ik heb nog nooit een aanmaning gestuurd. Spreek ze er soms wel op aan, meestal zijn ze het gewoon vergeten Ik kan natuurlijk altijd goed zien of er geld aanwezig is of niet
Volgens mij gebruikt de BD die schatting alleen om mee te bekijken of je per maand, kwartaal of per jaar aangifte moet doen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:37 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik had aangegeven 100 klanten in één jaar te krijgen. Zat na 2 maanden al aan de 100 klanten. Die urenschatting en omzet/klanten maakt echt geen bal uit.
Hou je er rekening mee dat je ICP leveringen/diensten moet meetellen als zijnde 19% omzet voor de KOR? Ook al is het 0% op de factuur!!quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:59 schreef ex het volgende:
Ik haal het uren ding ook nooit, daarom maak ik ook geen gebruik van al die kortingen etc.
Enige waar ik gebruik van maak is de kleine ondernemers regeling bij btw maar daar heb ik ook gewoon recht op (vorig jaar maar 900 euro aan btw hoeven betalen, en dus allemaal terug gekregen in Q4).
Dat is wel handig aan Amerikaanse klanten, geen BTW .
Weet je dat zeker? Lijkt me sterk? Er is toch geen BTW gerekend over dat bedrag en dus ook niet betaald?quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hou je er rekening mee dat je ICP leveringen/diensten moet meetellen als zijnde 19% omzet voor de KOR? Ook al is het 0% op de factuur!!
quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hou je er rekening mee dat je ICP leveringen/diensten moet meetellen als zijnde 19% omzet voor de KOR? Ook al is het 0% op de factuur!!
Je haalt hier wel twee dingen door elkaar: buitenlandse klanten en buitenlandse leveranciers.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja, je moet het zien alsof je eigenlijk gewoon omzet binnenland hebt gedraaid. Het feit dat er 0% gerekend wordt betekent dat jij geen btw afdraagt en je klant geen btw kan terugvorderen, per saldo verschilt er dus niets. Maar voor de KOR moet je alsnog in je berekening er vanuit gaan dat die 19% er wel op zit. Uiteraard kan je dat niet terugvorderen.
Voorbeeldje dat ik ooit voor iemand moest berekenen:
Omzet 19% binnenland ¤ 5.637
Prestaties vanuit buitenland (4b) ¤ 2.258
Voorbelasting (2258+2681) ¤ -4.939
Af te dragen 19% ¤ 2.956
Vermindering KOR (5637-4939) ¤ -698
Nog te betalen 19% ¤ 2.258
Het ligt er maar aan hoe groot de investering is waar je naar op zoek bent.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:21 schreef Teeno het volgende:
Misschien niet het goede topic, maar zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het zoeken van investeerders? Ik heb een mooi webproject op de plank liggen, offertes binnen maar mijn budget is niet helemaal toereikend. Heb hier en daar eens rondgevraagd maar de meeste mensen die ik ken (met centen) hebben weer niets met IT en begrijpen dus mijn visie niet.
Als ik het goed begrijp moet ik dus even alles wat ik in NL & US heb verdiend bij elkaar op tellen, en moet 19% daarvan niet meer zijn dan 1300 euro. Toch ?quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:20 schreef ManAtWork het volgende:
Maakt niet uit. Volgens sommigen hoor ik in dit topic niet thuis, maar ik wilde alleen even voorkomen dat het voor een ondernemer te moeilijk gemaakt wordt.
@ex: kijk hier voor de uitzondering waar Yoshi op doelt.
25k voor een jaartje met 12%, mag ook voor een percentage aandelen maar dan moet je in het concept geloven.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan hoe groot de investering is waar je naar op zoek bent.
Met een goed plan en een goed rendement is overleg altijd mogelijk.
Nope. Omzet binnen/buiten de EU kun je gewoon op nul laten staan.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:25 schreef ex het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp moet ik dus even alles wat ik in NL & US heb verdiend bij elkaar op tellen, en moet 19% daarvan niet meer zijn dan 1300 euro. Toch ?
Als je ergens in investeert moet je er altijd in geloven. Anders moet je er niet in investeren, is mijn mening.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:28 schreef Teeno het volgende:
[..]
25k voor een jaartje met 12%, mag ook voor een percentage aandelen maar dan moet je in het concept geloven.
Nu snap ik er NIKS meer van lol. Ik hoef me geld vanuit de USA dus NIET mee te rekenen?quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nope. Omzet binnen/buiten de EU kun je gewoon op nul laten staan.
Het gaat om de inkopen binnen/buiten de EU die gecorrigeerd moeten worden.
Voor de KOR niet, nee.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:32 schreef ex het volgende:
[..]
Nu snap ik er NIKS meer van lol. Ik hoef me geld vanuit de USA dus NIET mee te rekenen?
Ik verkoop niks he, ik lever alleen diensten.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Je moet de omzet uit het buitenland wel degelijk meenemen voor de KOR, alleen je kan daar natuurlijk geen BTW over terugvragen.
Als jij ¤1500 btw hebt op je omzet binnenland en ook nog eens ¤3000 verkocht aan USA, dan reken je ¤570 daarvan bij je overige af te dragen omzet. Je zit dan boven de grens van ¤1883 en je hebt dus geen recht op de KOR.
Onder welk deel van de link in mijn post schaar je die dan?quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Je moet de omzet uit het buitenland wel degelijk meenemen voor de KOR, alleen je kan daar natuurlijk geen BTW over terugvragen.
Als jij ¤1500 btw hebt op je omzet binnenland en ook nog eens ¤3000 verkocht aan USA, dan reken je ¤570 daarvan bij je overige af te dragen omzet. Je zit dan boven de grens van ¤1883 en je hebt dus geen recht op de KOR.
Nope, bij verlegging blijft de BTW in NL. De afnemer draagt de BTW dan af.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Hmm theoretisch is de verlegging in rubriek 1 toch hetzelfde als die van rubriek 3?
Op je omzet factuur staat 0%, maar de ontvanger vordert en draagt af, per saldo 0.
Dan is het toch logisch als je de btw daarop ook meeneemt in de kor, immers de ontvanger neemt het ook (fictief) mee in de voorheffing.
Dat is inderdaad nog een bijkomstigheid. (Diensten staan inderdaad ook niet genoemd in de correcties van het linkje.)quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:47 schreef ex het volgende:
Volgens mij worden diensten & leveringen van producten nu door elkaar gehaald?
Je hoeft het ook niet te invullen op je aangifte:
"Let op!
Leveringen en diensten die onder een vrijstelling vallen of die niet in Nederland plaatsvinden,
hoeft u niet aan te geven. Als u echter goederen monteert of installeert in een ander EU-land,
moet u dat aangeven bij vraag 3c. Dat geldt ook voor goederen die u levert volgens de regeling
van afstandsverkopen."
Nope.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh een dienst buiten de EU inderdaad. Maar ManAtWork, als ik goederen lever binnen de EU, dan geef ik die aan onder 3b. Deze tellen ook niet meer voor de KOR?
Check en check.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:52 schreef ex het volgende:
Okay kan iemand mijn volgende statement dan even bevestigen of ontkrachten (zodat mijn hartslag weer wat omlaag kan):
Ik heb me diensten naar Amerika NIET ingevuld tijdens me omzet belasting.
Ik hoef mijn diensten naar Amerika NIET mee te nemen bij KOR?
Kan geregeld worden. Zeg maar waar ik de factuur naar toe kan sturen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:53 schreef ex het volgende:
Pff bedankt ManAtWork weer, ik krijg bijna de neiging om geld naar je over te maken voor al je tips door de jaren heen.
Daar hou ik je aan.quote:Als ik ooit ergens een pand heb, ben je ere gast op de borrel .
Is goed haha . Uiteraard ga ik straks trouwens bij mijn inkomsten belasting mijn hard verdiende dollars wel invullen maar dan als euro's en daar netjes inkomsten belasting over betalen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kan geregeld worden. Zeg maar waar ik de factuur naar toe kan sturen.
[..]
Daar hou ik je aan.
Hij zei "bijna"quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kan geregeld worden. Zeg maar waar ik de factuur naar toe kan sturen.
Hmm misschien heb je gelijk, het staat er inderdaad niet. Maar als je logisch nadenkt, dan is het toch niet zo vreemd? Als je deze omzet in binnenland had gedaan, zat je bijv. over de grens heen, doordat je klant nu in het buitenland zit reken je geen btw erover, maar kan je wel de KOR toepassen op je binnenlandse omzet. Maar ja het gaat wel erg offtopic, ik ga nog ff snuffelen of er iets over te vinden valt.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nope.
Tenzij je me aan kunt geven waar dit vermeld staat. Ik zie het in ieder geval nergens staan dat dit een correctiepost is voor de KOR.
Yup. Er is een verschil voor de omzet voor de BTW en voor de IB.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:56 schreef ex het volgende:
[..]
Is goed haha . Uiteraard ga ik straks trouwens bij mijn inkomsten belasting mijn hard verdiende dollars wel invullen maar dan als euro's en daar netjes inkomsten belasting over betalen.
En dan heb ik het goed gedaan toch ?
Ik probeer hem over te halen.quote:
Dan wachten we rustig tot je ons gaat overtuigen van je gelijk.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hmm misschien heb je gelijk, het staat er inderdaad niet. Maar als je logisch nadenkt, dan is het toch niet zo vreemd? Als je deze omzet in binnenland had gedaan, zat je bijv. over de grens heen, doordat je klant nu in het buitenland zit reken je geen btw erover, maar kan je wel de KOR toepassen op je binnenlandse omzet. Maar ja het gaat wel erg offtopic, ik ga nog ff snuffelen of er iets over te vinden valt.
Doe je freelance boekhouding? Zo ja dan wek je behoorlijk mijn intresse .quote:
Klinkt bijna als spookfacturen versturenquote:
Zal ik het dan toch maar vragenquote:Op woensdag 8 februari 2012 14:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan wachten we rustig tot je ons gaat overtuigen van je gelijk.
Als ondernemer zijn we nooit te oud om bij te leren.
Ja precies. Ik heb het net even nagerekend maar zou er sowieso nog niet aankomen hoor, blijf onder de KOR vallen. Maar heb het dus ook tijdens me omzet belasting nergens ingevuld & tijdens het toepassen van me KOR niet.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Yup. Er is een verschil voor de omzet voor de BTW en voor de IB.
Voor de IB telt het gewoon mee.
MaW gaat van de Big 4 weer de Big 5 makenquote:
Ah, toch nog wat geleerd, dat heb ik voorgaande jaren niet gedaan . Dus dat moet je tellen als inkomsten?quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Wel het bedrag dat je aan KOR hebt teruggekregen meenemen als WINST in de IB
Dat zou knap zijn vooral als ie dan nog tijd heeft om starters hier te helpen op FOK.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:06 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
MaW gaat van de Big 4 weer de Big 5 maken
Ja in principe hou je namelijk op je btw-rekeningen een bedrag over. Normaliter is de eindstand het laatste kwartaal (tenzij er nog suppleties e.d. komen). Nu krijg je dat bedrag terug van de Belastingdienst, dus die kan je met een boeking meteen corrigeren.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:07 schreef ex het volgende:
[..]
Ah, toch nog wat geleerd, dat heb ik voorgaande jaren niet gedaan . Dus dat moet je tellen als inkomsten?
Mijn advies: Optie 1quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:11 schreef ex het volgende:
Als ik wat geleerd heb vandaag op FOK! is het wel:
Ik ga of een boekhouder zoeken, of stoppen met freelancen.
Maak die keuze dan Voor hooguit een paar honderdjes per jaat heb je niet die stress, scheelt het uren aan inlezen/leren en weet je ook nog zeker dat het goed zit.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:11 schreef ex het volgende:
Als ik wat geleerd heb vandaag op FOK! is het wel:
Ik ga of een boekhouder zoeken, of stoppen met freelancen.
De belastingdienst maakt het echt praktisch onmogelijk om op een fatsoenlijke manier te ondernemen in Nederland als kleine zelfstandig ondernemer.
Je kan mij niet wijsmaken dat gewoon een programma'tje schrijven wat aan het eind van het jaar de volgende 4 vragen stelt niet voldoende is:
- Wat heb je binnen gekregen?
- Wat heb je uit gegeven?
- Hoeveel uur ben je bezig geweest?
- Wat heb je nu nog over?
Echt.. Verschrikkelijk.
Als je alle dagen cijferneuken, freelancen noemt, jij dan freelance ik.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:59 schreef ex het volgende:
[..]
Doe je freelance boekhouding? Zo ja dan wek je behoorlijk mijn intresse .
Weet je wat ik zou moeten hebben gedaan,...?quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:59 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Klinkt bijna als spookfacturen versturen
quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zal ik het dan toch maar vragen
Wat voor onderneming heb je?
Ik doe mijn best.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:06 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
MaW gaat van de Big 4 weer de Big 5 maken
En die kosten zijn fiscaal weer aftrekbaar. Dus de belastingdienst betaalt voor een deel mee aan deze optie.quote:
Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:22 schreef ex het volgende:
Nu heb ik het over het algemeen wel goed gedaan (voornamelijk dankzei Freshbooks wat gewoon heel handig werkt ). Ik ga toch is opzoek naar iemand die in feite vanuit mijn Freshbooks de belasting kan/wil invullen.
Tsja, het is een 'winst' (voordeeltje) wat wel belast is in de IB.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:07 schreef ex het volgende:
[..]
Ah, toch nog wat geleerd, dat heb ik voorgaande jaren niet gedaan . Dus dat moet je tellen als inkomsten?
Ja snap het ook wel , ach vorig jaar ging het om 400 euro, het jaar de voor om 900. Ik heb dus over bij elkaar 1300 geen inkomsten belasting betaald nu.. Maar vind het echt te veel moeite om dat te gaan corrigeren hoor O.oquote:Op woensdag 8 februari 2012 15:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tsja, het is een 'winst' (voordeeltje) wat wel belast is in de IB.
Linksom, rechtsom, belasting betalen zul je!
Ik heb een boekhouder. Is een kennis, dus voor vriendentarief, maar als hij er binnenkort mee stopt (pensioen), dan blijf ik lekker een boekhouder gebruiken. Ik snapte er op een gegeven moment daadwerkelijk geen ene donder meer van, en toen deed ik het nog gewoon naast m'n studie en niet full-time.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:17 schreef vincm het volgende:
[..]
Maak die keuze dan Voor hooguit een paar honderdjes per jaat heb je niet die stress, scheelt het uren aan inlezen/leren en weet je ook nog zeker dat het goed zit.
Probeer eerst eens of je een Audit-file kunt exporteren vanuit Exact online.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:08 schreef Blue_note het volgende:
Ik kan momenteel gratis gebruik maken van Exact online om mijn boekhouding te verwerken. De gratis periode loopt bijna af en daarna gaat dit me ¤30,- peraamd kosten. Dat komt in mijn geval neer op zo'n ¤5,- per boeking die ik doe. Veel te veel dus.
Iemand een gratis oplossing waarbij ik mijn huidige gegevens ook kan importeren?
Verstandig.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:27 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik heb een boekhouder. Is een kennis, dus voor vriendentarief, maar als hij er binnenkort mee stopt (pensioen), dan blijf ik lekker een boekhouder gebruiken. Ik snapte er op een gegeven moment daadwerkelijk geen ene donder meer van, en toen deed ik het nog gewoon naast m'n studie en niet full-time.
Iedereen kan facturen invoeren in een administratiepakket maar dat is meestal niet voldoende voor de fiscus.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:01 schreef CherryLips het volgende:
Ik kan ook wel een taart bakken, maar die komt uit een pakje en is lang niet zo lekker als die van een banketbakker
Brood bakken mag dan wel leuk zijn, boekhouden niet.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:56 schreef ex het volgende:
Mwah, ja en nee.. Eigen brood bakken is ook leuk/leerzaam hoor . Maar ik snap je punt goed. Ik ga maar is opzoek naar iemand .
Dhlforyou duurt gemiddeld 4 werkdagen. De DHL van shopsunited gaat normaal binnen 1 werkdag.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 21:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Verzend je binnen of buiten Nederland? Kijk eens op https://dhlforyou.nl
Oké, als alleen de website uit de lucht was zou je als je zware verliezen maakt door de downtime de aansprakelijkheidsverzekering van de webhoster kunnen aanspreken. Omdat je domein óók te koop staat nu lijkt er wat meer mis te gaan. Ik zou even het mailtje afwachten en als je daar geen antwoord op krijgt het bedrijf waar de ontwikkelaar de hosting van heeft overgenomen aanspreken (ik snap het niet, staat je domein via de ontwikkelaar te koop of via het bedrijf waar de hosting van origine vandaan komt?)quote:Op zondag 12 februari 2012 13:56 schreef Blue_note het volgende:
Hoe het best te handelen:
Een jaar geleden heb ik zelf mijn domeinnaam gekocht bij één van de grote bedrijven die dit mogelijk maakt.
Toen in zee gegaan met een web ontwikkelaar die ook de hosting over zou nemen en waar we ook voor betalen.
Ik kijk vandaag naar mijn site: Domein uit de lucht en staat te koop via het bedrijf waar ik het een jaar geleden kocht.
Ik heb gelijk een boze mail naar de web ontwikkelaar gestuurd. Maar wat zouden jullie hiermee doen? Ze het gewoon laten oplossen, schadevergoeding, niks?
Dat heb ik gedaan, echter nog geen reactie. Omdat het zondag is kan ik dat begrijpen, maar morgen zal ik er uiteraard achteraan gaan.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:05 schreef boem-dikkie het volgende:
Dan zou ik even contact opnemen met dat bedrijf en de situatie voorleggen.
Werkelijk?quote:
Misschien is het voor de kleine/startende onderneming een beetje teveel van het goede. Maar als je wet wat de mogelijkheden zijn, ben ik erg weinig pakketten tegen gekomen die in de buurt komen.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:15 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Werkelijk?
Al moet ik toegeven dat er programma's zijn die nog ongebruiksvriendelijker werken.
Ja Exact Online kan gewoon audit-files exporteren. Ik ben ook niet zo'n fan van exact, sommige dingen zijn echt heel krom. Exact voor DOS werkte wel heeeel erg snel als je het door had moet ik zeggen ik denk dat geen enkel boekhoudpakket nu dat kan evenaren.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Probeer eerst eens of je een Audit-file kunt exporteren vanuit Exact online.
Exact blijft mijn favoriet maar staat er niet echt om bekend dat het flexibel is met het uitwisselen met andere pakketten.
Wow, brings back memories, FBI, FBV, FWW. Those were the daysquote:
Die combinaties werken ook in Exact online. Wat dat betreft is er niks veranderd.quote:Op zondag 12 februari 2012 21:22 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Wow, brings back memories, FBI, FBV, FWW. Those were the days
Hahaha inderdaad. Altijd leuk als mensen dan meekijken en ze zien je op wat knoppen rammen en er komt een printje uit.quote:Op zondag 12 februari 2012 21:22 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Wow, brings back memories, FBI, FBV, FWW. Those were the days
Oh ja? Dat wist ik niet. Ik vind exact online erg traag werken.quote:Op zondag 12 februari 2012 21:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die combinaties werken ook in Exact online. Wat dat betreft is er niks veranderd.
Zal dan wel aan de verbinding liggen. Hoor er hier geen klachten over.quote:Op zondag 12 februari 2012 21:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja? Dat wist ik niet. Ik vind exact online erg traag werken.
Goeie check, ben heel benieuwd !quote:Op maandag 13 februari 2012 12:24 schreef Teeno het volgende:
Van het weekend 208 Liter olie "verkocht" via MP, direct betaald en een bankafschrift in de mail gekregen. Vandaag dus de levering besproken met mijn leverancier en die zouden morgen gaan leveren.
Denk ik; voor de zekerheid eens even een check op google, blijk ik dus met een oplichter te maken te hebben die valse bankafschriften stuurt. Ik heb de bestelling dus geannuleerd bij mijn leverancier (twv 1000 euro).
Deze meneer weet echter nog niks en verwacht morgen gewoon zijn olie, denk dat ik het maar persoonlijk ga brengen met wat collega's van mijn beveiligingsbedrijf
Hou jullie op de hoogte
Paardekooper of Rajapack.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:40 schreef Snoepje5 het volgende:
Haha ben benieuwd.
Iemand ervaring met een goedkope dozenleverancier?
Al uren aan het zoeken maar de ene vraagt weer 25¤ verzendkosten en zit in groningen, waardoor afhalen geen mogelijkheid is. De andere rekent 2¤ per doos terwijl ze elders weer voor maar 1¤ te koop zijn. Op Ebay zijn geen dozen te koop, op marktplaats tevens niet.
Moet de minimale afmeting hebben van lxbxh cm 62 x8.5x 22
Kan eventueel ook 62 x 22 x 8.5 zijn.
Of wellicht iemand ervaring met plakken karton? Dat je de doos '' zelf'' in elkaar zet? Leek me eigenlijk wel een makkelijke oplossing voor allerlei formaten.
Ik bestel mijn dozen altijd hier: http://www.viv.nl/catalog/index.php/cPath/10_41_42quote:Op maandag 13 februari 2012 14:20 schreef Snoepje5 het volgende:
Die twee zijn mijn zicht al gepasseerd.
Raja heeft geen dozen die een lengte hebben van 62cm.
Bij paardekooper zou ik nog eens moeten kijken dan, maar die heeft er ook geen. (max 60cm). En palletdozen, maar die hoef ik niet.
Nog even over nagedacht, uiteindelijk toch geen zin om 400 km te rijden en daarna in de bak te belanden vanwege *insert strafbaar feit hier* ik ken mezelf en mijn collega's.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:07 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Goeie check, ben heel benieuwd !
Nooit 'ja' zeggen tijdens zo'n gesprek. Voor je het weet ga je voor duizenden euro's het schip inquote:Op dinsdag 14 februari 2012 10:48 schreef boem-dikkie het volgende:
Ze gingen me eerst een mooi verhaal vertellen, ik zo uhh oké, nou ja waarom niet. Oké, dan willen we u deze voordelige nieuwkomersprijs aanbieden, normaal 299 euro per jaar, nu maar 199.
Haha precies, stel oplichters. Ik heb nee gezegd inderdaad, maar meneer misschien kan ik u een na overleg met mijn meerdere wel een scherpere prijs aanbieden, houd wel in uw achterhoofd dat we voor dat bedrag sowieso 5 betaalde opdrachten voor u regelen en als dat niet lukt in een jaar krijgt u het tweede jaar gratis.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:08 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Nooit 'ja' zeggen tijdens zo'n gesprek. Voor je het weet ga je voor duizenden euro's het schip in
Of moet ik nog een keer vertellen over telefoongids.com en hoe ElisaB in anderhalve minuut ¤ 12.000 lichter was
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:08 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Nooit 'ja' zeggen tijdens zo'n gesprek. Voor je het weet ga je voor duizenden euro's het schip in
Of moet ik nog een keer vertellen over telefoongids.com en hoe ElisaB in anderhalve minuut ¤ 12.000 lichter was
Mijn vorige baas was daar ook eens ingetrapt. Oplichters .quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:08 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Nooit 'ja' zeggen tijdens zo'n gesprek. Voor je het weet ga je voor duizenden euro's het schip in
Of moet ik nog een keer vertellen over telefoongids.com en hoe ElisaB in anderhalve minuut ¤ 12.000 lichter was
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:03 schreef Snoepje5 het volgende:
Oplichters.. Je kan zelfs op bedrijvenpagina komen voor 160¤. De zogenoemde starterskorting. Waarschijnlijk krijg je die nadat je 2x gebeld bent en niet op het aanbod bent ingegaan
Denk dat ik 40-50% zit. Wat niet erg is. Maar dan zou ik mijn uurtarief moeten verdubbelen. En raak ik al mijn klanten kwijt gok ik!!!quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is ondernemen hé Ik zit ongeveer op 50% van m'n uren die gefactureerde uren zijn zeg maar. Dus eigenlijk zou ik m'n uurtarief door 2 moeten delen met wat ik overhoudt. Ach, rijk word je toch niet in dit land
Privé en zakelijk lopen bij mij ook wel door elkaar, ook omdat veel van de mensen met wie ik werk vrienden zijn geworden en ik ben gaan werken met vrienden; dus op zich beleef ik wel veel plezier aan al die "werkuren". Ik zou ook kiezen voor 60 uur per week werken onder mezelf...wil de vrijheid echt niet kwijt hoor. Ben pas 2 jaar afgestudeerd en ik was hiervoor op zoek naar een baan en vond maar niets; nu ben ik blij dat ik de vrijheid heb om op vakantie te gaan wanneer ik wil en te werken wanneer ik wil. (Houd bijv. intens van werken op zondag)quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Je uurtarief moet wel realistisch blijven natuurlijk, maar los daarvan weet je als zelfstandig ondernemer dat je veel meer uren gaat maken dan in loondienst. Op zich moet je dat ook niet echt zien als werkuren, maar ja. Als ik zou moeten kiezen 40u per week werken voor een baas of 60u per week voor mezelf dan kies ik toch het laatste, ook al hou je uiteindelijk aan de streep hetzelfde over
Ik reken voor elk project dan ook standaard meer uren die het reizen en voorbereiden compenseren. Dat is ook werk of deel van het werk, waarom zou ik daar zelf tijd in steken en er niks mee verdienen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 22:35 schreef JohnDDD het volgende:
Neem aan dat iedereen hier een urentabel bijhoudt. Vraag me het volgende af: hoeveel verdienen jullie nu netto per uur dat jullie in jullie onderneming steken?
Want mijn uurloon is nog wel redelijk als je alleen kijkt naar de echte gewerkte uren, maar als je dan kijkt naar het aantal uren die ik in de onderneming heb gestoken dit jaar (zo'n 1300), dan is mijn inkomen echt dieptriest... zegmaar zo'n 11 euro per uur. Want door alle voorbereidingstijd en reistijd die ik heb houd ik nauwelijks iets over. Daar betaal ik dan geen belasting over door de vele aftrekposten.
Volgens mij moet ik mijn tarieven minimaal verdubbelen
Ik ben privéleraar en factureer per lesuur; maar ik neem voorbereiding te weinig mee in mijn uurtarief.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:48 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik reken voor elk project dan ook standaard meer uren die het reizen en voorbereiden compenseren. Dat is ook werk of deel van het werk, waarom zou ik daar zelf tijd in steken en er niks mee verdienen.
Je kunt toch gewoon uren die je voorbereid ook factureren? Dan hoef je dat ook niet in je uurtarief te verwerken.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:49 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik ben privéleraar en factureer per lesuur; maar ik neem voorbereiding te weinig mee in mijn uurtarief.
Wat is dat hele bedrijfspagina?? Bij googlen kan ik niets vinden!quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:51 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon uren die je voorbereid ook factureren? Dan hoef je dat ook niet in je uurtarief te verwerken.
Kreeg overigens weer post van een bedrijfspagina, of ik ze wel 280 euro wil betalen.
Mwah.. Natuurlijk ben je dom als je zo'n factuur betaald (en je denkt dat je deze moet betalen)quote:Ik vind ook dat je wel mag profiteren van de domheid van de mens.
Waarom heb je daar geen bonnetje van? Je hebt toch je printpapier en cartridges gekocht? En je postzegels heb je toch ook ergens gekocht? Nou, die bonnetjes doe je in je administratie.quote:Op maandag 20 februari 2012 15:39 schreef Hi_flyer het volgende:
Even een noobvraagje. Hoe kan je bijvoorbeeld afdruk/kopieerkosten opvoeren? Daar heb je natuurlijk geen bonnetje of factuur van. Van postzegels heb ik ook geen bonnetje...
Ja, precies.quote:Op maandag 20 februari 2012 15:48 schreef Burdie het volgende:
[..]
Waarom heb je daar geen bonnetje van? Je hebt toch je printpapier en cartridges gekocht? En je postzegels heb je toch ook ergens gekocht? Nou, die bonnetjes doe je in je administratie.
Ja, dat laatste dusquote:Op maandag 20 februari 2012 15:49 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja, precies.
En als je het elders afdrukt/kopieert/verzendt, dan hoor je daar ook een bonnetje van te krijgen. Tenzij je het bij de supermarkt kopieert .
Mijn gevoel zegt dat ook om eerlijk te zijn. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar jouw achterliggende gedachte.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zou zeggen: rentedragende lening.
Hij wil niet ondernemen in het concept maar wel financieel steunen. Dat zou neerkomen op het lenen van geld bij een bank.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Mijn gevoel zegt dat ook om eerlijk te zijn. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar jouw achterliggende gedachte.
Opzich een redelijk idee alleen veel meer aansprekend voor het hogere segment volgens mij. En dat is niet direct waar ik mezelf op richt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 20:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Je kan ook zo'n idee maken wat ik weleens vaker heb gezien bij een restaurant. Dat mensen geld in kunnen leggen en dan een soort aandeel krijgen. Ze mogen dan met korting eten en krijgen rente en klein stukje winstpremie desnoods. Als je dan stuk of 50 man kan regelen die dat willen heb je het geld ook
Een commanditaire vennootschap?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Wat zullen goede constructies voor zoiets zijn? Hij als stille-vennoot? Een rentedragende lening? Verdeling van de winst naar een nader te besluiten ratio (alhoewel dit lijkt op vennoot zijn)?
Dat is waar, je hebt het over 15.000 dat is niet noemenswaardig en lijkt me inderdaad het gemakkelijkste met een lening.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 20:34 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Opzich een redelijk idee alleen veel meer aansprekend voor het hogere segment volgens mij. En dat is niet direct waar ik mezelf op richt.
Ik zit sowieso redelijk in dubio als ik wel moet beginnen aan vreemd kapitaal aangezien ik nu spaar met 800 euro in de maand heb ik zelf ook voldoende kapitaal over 1,5 jaar. Aan de andere kant heb ik NU eens kans en een potentiële locatie op het oog.
Ik vind het anders best veel geldquote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is waar, je hebt het over 15.000 dat is niet noemenswaardig en lijkt me inderdaad het gemakkelijkste met een lening.
Ik weet uiterst goed dat ik ondernemen niet leer door een opleiding (ik had mijn bedrijfje voordat ik aan mijn opleiding begon en ik heb op mijn opleiding meer gehad aan mijn ondernemerschap dan andersom ), maar deze master is vrij specifiek en in het vakgebied waar ik later ook mijn bedrijfje in wil hebben, waar inhoudelijke kennis ook belangrijk is. Het gaat me er ook om dat je de ins- en outs en de connecties leert kennen .quote:Op zondag 26 februari 2012 23:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Ondernemen is niet iets dat je leert door een opleiding en met de instelling "hoe langer ik studeer, hoe meer en hoe makkelijker ik later geld verdien" kom je er ook niet echt
Kijk eventueel of je een herintreder kunt kijken, vaak perfect voor dit soort klusjes, en er zitten vaak leuke voordelen aan, in je plaatselijke gemeente kun je er gerust informatie over krijgen.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:15 schreef stoeltafel het volgende:
Vraagje aan de ondernemers met personeel. Mijn bedrijf exploiteert een bedrijvenparkeerplaats in de weekenden. Nu ben ik bezig om nog een locatie op te starten en hierdoor moet ik personeel aannemen. Als ik mijn medewerker netto ¤ 7 euro per uur uit wil betalen dan kost mij toch factor 1.7 ?
Tweede vraag, ik ben opzoek naar een systeem/oplossing om mijn personeel te controleren. De medewerker in kwestie komt op een parkeerplaats te staan. Via een pasje gaat de slagboom open en ontvangt de medewerker het geld van de klant. Alleen hoe kan ik straks controleren of de daadwerkelijk omzet klopt en de medewerker niet steelt. Heb nog niemand aangenomen maar ik wil een goed systeem inbouwen. De klanten die nu parkeren ontvangen geen kaartje omdat de uitgang open gaat wanneer zij weg gaan.
Op basis van je verhaal, ben ik niet enthousiast. Misschien komt dat door de manier waarop je schrijft, of omdat ik het verkeerd interpreteer, maar ik lees vooral: ik heb een vriend met geld en die heeft er wel erg veel belang bij om met mij in zaken te gaan.quote:
Ik ben het wel met je boekhouder eens. Je moet er beiden echt belang bij hebben om zo'n constructie op te zetten. En dat belang zie ik niet.quote:Mijn accountant is niet zo fan van samen in een bedrijf zitten omdat hij het al een paar keer mis heeft zien gaan. Maar er zijn ook tal van goede scenario's.
Mensen ervaring hier mee?
Hij kan onderbroeken met stront verkopen. Volgens mij is hij in dit geval zelf de onderbroekquote:Op dinsdag 28 februari 2012 11:44 schreef stoeltafel het volgende:
Waarom samen gaan? Je hebt nu toch al een mooie app zelf gemaakt. Verder kwam hij in het begin al met een onrealistisch deel aan, zou het niet doen.
Dat niet alleen, fiscaal is een BV gewoon heel erg ongunstig want ik verwacht niet dat je tonnen gaat verdienen met je apps (in ieder geval niet direct in het eerste jaar). Dan kan je beter een VOF opzetten of anders een CV en dat hij dan een stille vennot is en dus verder niets heeft te zeggen. Maar ook daarmee moet je heel goed en duidelijk contracten opstellen want de kans dat er gelul gaat komen tussen jullie is altijd aanwezig.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 11:30 schreef nils7 het volgende:
Is dat een goede stap om te zetten?
Mijn accountant is niet zo fan van samen in een bedrijf zitten omdat hij het al een paar keer mis heeft zien gaan. Maar er zijn ook tal van goede scenario's.
Mensen ervaring hier mee?
Met een BV alleen ben je niet direct van zijn vrouw af. Ik weet niet wat je precies wilt afdekken, maar laat je goed informeren (door iemand die jouw belangen in het oog houdt en niet zozeer die van jullie samen).quote:Op dinsdag 28 februari 2012 12:52 schreef nils7 het volgende:
Fiscaal gezien kan een BV niet de meest interessante optie zijn maar qua verantwoordelijkheden ligt dat anders (en dan bedoel ik meer de gevolgen bij een VOF als zijn vrouw bij 'm weg gaat bijvoorbeeld, jullie snappen vast wat ik bedoel).
En die blijf je verkopen? Of breng je ze in in de BV? Hoe zie je dat voor je?quote:Meeliften is nu niet echt zo zeer aan de orde op basis van de apps die er nu al zijn.
Die blijven van mij.
Ik heb nul verstand van apps, maar hoe lang doe je erover om een app te bouwen? Gaat hij eerst een toepassing / oplossing verkopen en bouw jij dan de app erbij, of bedenken jullie apps en ga jij ze bouwen en gaat hij ze proberen te slijten?quote:Alleen het verder uit bouwen van een business erin daar gaat het om.
Dus in het binnenhalen van klanten etc. heeft hij best een toegevoegde waarde.
Hij vult mij wel aan op bepaalde dingen waar ik moeite mee heb en vice versa.
Maar die voorbeelden heb je al, dus daar heb je je vriend niet voor nodig.quote:Wat ik nu mis is dat er zat bedrijven zijn die beweren apps te kunnen maken maar dan zie je geen referenties. Als ik een app wil laten bouwen (voor dat geld) wil ik toch wel zien wat er mogelijk is bij een partij.
Kan hij ook apps bouwen, of ben jij de enige techneut?quote:De apps die ik nu al zelf heb + toevoegingen die we gaan ontwikkelen willen we als referentie gebruiken en uiteraard zelf ook aan verdienen (alleen die we samen ontwikkelen).
Ik ben een negatieveling he...quote:We hebben beide een fulltime baan dus dit is voor erbij. Gezien de start-up willen we dat zeker zo laten (in het begin) en het zal ons beide zeker tijd kosten maar ook wel weer wat opleveren.
dat.quote:
Ehm de dingen afdekken die je met een VOF wel als bedreiging kan zien en met een BV niet.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Met een BV alleen ben je niet direct van zijn vrouw af. Ik weet niet wat je precies wilt afdekken, maar laat je goed informeren (door iemand die jouw belangen in het oog houdt en niet zozeer die van jullie samen).
[..]
Die apps blijf ik wel verkopen in mijn eenmanszaak dus die zullen niet naar de BV komen.quote:En die blijf je verkopen? Of breng je ze in in de BV? Hoe zie je dat voor je?
[..]
De apps worden niet doormijzelf gebouwd, daar heb ik mensen voor die dat doen.quote:Ik heb nul verstand van apps, maar hoe lang doe je erover om een app te bouwen? Gaat hij eerst een toepassing / oplossing verkopen en bouw jij dan de app erbij, of bedenken jullie apps en ga jij ze bouwen en gaat hij ze proberen te slijten?
[..]
Mijn apps heb ik nu als voorbeeld maar dat is gewoon 1 app in 3 verschillende versies dus voor de leek: 1 app voor iphone & ipad.quote:Maar die voorbeelden heb je al, dus daar heb je je vriend niet voor nodig.
[..]
Technisch en organisatorisch ben ik veel verder dan hem, echter het programmeren doe ik zelf niet (alles er omheen lukt me wel).quote:Kan hij ook apps bouwen, of ben jij de enige techneut?
[..]
daarom vraag ik ook om meningen ;-)quote:Ik ben een negatieveling he...
Hij is wat vrijer in zn uren indelen maar veel toch wel in de avond.quote:Wanneer gaat hij klanten bezoeken als hij een fulltime baan heeft?
Komt het op neer, ik zie het probleem niet zo (zolang het goed werkt).quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Ah ik begrijp het al. Je laat lui uit Thailand, India enzo je app bouwen en jij communiceert eigenlijk met de klant wat hij precies wil, door naar die Apu's daar. Leuk, maar waar komt die vriend hier nou om de hoek, want als ik het zo lees doe jij dus eigenlijk ook niets. Nou ja, jij de communicatie tussen de partijen en hij de verkoop.
Ik heb ook van die dagen. Alleen maar gezeik en gezeur en opschieten ho maarquote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:46 schreef teamlead het volgende:
Even iets anders tussendoor..
[klb]
Ik ben zó ongelofelijk moe opeens.... de afgelopen 2 jaar (ruim) heb ik me met ongelofelijk veel plezier het schompes gewerkt. Uiteraard tussendoor wel rust gepakt in de vorm van vakanties etc. maar over het algemeen gezien vooral werk werk werk en in m'n vrije tijd nog wat meer werk . Hoe ingewikkelder en uitdagender de klus, hoe meer energie ik had.
Nu zit ik als interim teammanager op een opdracht die alle energie uit me lijkt te zuigen. De opdrachtgever, de inhoud van de klus, de directe collega's.. het sloopt me.
En de dingen die ik voor m'n bedrijf óók moet (nouja: wil) doen, daar komt helemaal niets meer van terecht.
Iemand een dosis energie te leen wellicht?
[/klb]
Ik ook niet. Maar ik zie de toegevoegde waarde van vriend nietquote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:57 schreef nils7 het volgende:
Komt het op neer, ik zie het probleem niet zo (zolang het goed werkt).
Het hangt er heel vanaf op welk gebied je wilt gaan freelancen. In veel gevallen zijn de regels lang zo ingewikkeld niet meer; er is nog maar verdomd weinig 'leuk te boekhouden'.quote:Op donderdag 1 maart 2012 00:03 schreef Coelho het volgende:
Ik begin steeds meer geinteresseerd te raken in een avontuur als freelancer. Nu komen er vanaf dag 1 een hoop keuzes bij kijken, met name in randvoorwaarden (verzekeringen, auto, gevolgen voor privé/hypotheek/leningen). Nu had ik het plan om met een financiëel expert te gaan zitten (accountant, boekhouder - wat hebben jullie?), maar waar moet ik op letten om een goede te treffen? Iemand die verstand heeft van de regels rondom zelfstandigen en daar ook nog de nodige tips en tricks in kan geven.
Hoe zijn jullie aan zo'n mannetje gekomen en belangrijker nog, hoe kun je het kaf van het koren scheiden? Google biedt wel lange lijsten, maar waar selecteer je op?
Gewoon aangeven in de aangifte dat je een fiscaal partner hebt. Dat doet zij dan ook. Zij vult dus gewoon de ondernemersaangifte in en jij een particuliere aangifte.quote:Op donderdag 1 maart 2012 14:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Belastingaangiftevraagje: Mijn vrouw doet aangifte via het aangifteprogramma voor ondernemers en ik moet dat blijkbaar zelf doen. Maar ze is wel mijn fiscale partner. Hoe gaat dat dan in z'n werk?
Omdat het leuk is en bazen zijn stom en domquote:
Maar het leukste aan belastingaangifte is het laatste onderdeel waar je kan schuiven met je verzamelinkomen om een zo gunstig mogelijke verdeling te krijgen. Dat kan dan niet meer?quote:Op donderdag 1 maart 2012 14:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Gewoon aangeven in de aangifte dat je een fiscaal partner hebt. Dat doet zij dan ook. Zij vult dus gewoon de ondernemersaangifte in en jij een particuliere aangifte.
Ik negeer ze stelselmatig, maar dan gaan ze bellenquote:Op donderdag 1 maart 2012 15:51 schreef Burdie het volgende:
Krijgen jullie ook die maandenquetes van het CBS?
Allemaal waar.. en toch zou ik niet meer anders willenquote:Op donderdag 1 maart 2012 14:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom niet:
- Geen sociale voorzieningen zoals zw en ww, maar ook geen pensioen
- Geen ADV dagen, doorbetaalde vakantie etc.
- Je bent altijd meer tijd kwijt dan in loondienst. Als je bijv. 32 uur per week echt bij klanten bezig bent, kan je daar nog wel 50% bij optellen voor zaken die je aan het doen bent voor je onderneming (bijv. de administratie, belastingaangifte )
- Bovendien ben je ook altijd aan het werk. Als een klant in het weekend belt, of 's avonds kan je moeilijk zeggen dat je nu niet werkt. Maar dat is ook een beetje aan jezelf.
En de belangrijkste:
JE LOOPT RISICO. Je zaak kan failliet gaan, je kan langdurig ziek worden. Of klanten kunnen niet betalen, of betalen veel te laat. Dan heb je geen geld, zo simpel is het. Maar de hypotheek moet toch op tijd betaald worden. Afhankelijk van je vakgebied kan het zijn dat je een investering moet doen voordat je je onderneming kan beginnen. Dit vergroot je risico nog meer, want je hebt dan de kans om uiteindelijk met een grote schuld en geen werk te eindigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |