abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107412677
Organiek bewapend....dat is mét rookgranaten én handgranaten?
  maandag 30 januari 2012 @ 20:03:46 #102
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107413431
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:49 schreef Coehoorn het volgende:
Organiek bewapend....dat is mét rookgranaten én handgranaten?
Correct. Tevens heeft elke geweergroep de beschikking over 40mm granaten via de onderloopse granaatwerper (UGL).

En voor de eckte eckte heeft iedereen ook nog de beschikking over een buck-knife.

[ Bericht 17% gewijzigd door Rave_NL op 30-01-2012 20:10:12 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  maandag 30 januari 2012 @ 20:33:44 #103
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_107414871
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Zijn die burgers op onze hand?
pi_107415023
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Zijn die burgers op onze hand?
Slimme vragen, hadden we eigenlijk allemaal eerst moeten stellen :P.
pi_107415645
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Zijn die burgers op onze hand?
BVT ( O, T, V, EM ) en daarna een verkenningsplan?
  maandag 30 januari 2012 @ 20:57:07 #106
211797 Esses
Splendide mendax
pi_107416009
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:19 schreef Rave_NL het volgende:
Esses:

1) Wie heeft de beveiliging van de school op het moment dat je twee geweergroepen er naar toe laat sluipen (en dus eigenlijk sitting duck zijn bij compromitatie?)
2) Kun je de veiligheid garanderen van team geel en de marksmansectie als zij plaats nemen naast een gebouw waar niet uit te sluiten valt dat er EN zich bevindt?
3) Waarom maak je geen gebruik van de marksman tot het moment dat het hotel gezuiverd is?
4) Van een schaal van 1 tot 10, hoe hoog vind jij de prio van het zelf uitzenden van boodschappen via het radiostation?
1
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  maandag 30 januari 2012 @ 20:59:56 #107
211797 Esses
Splendide mendax
pi_107416170
@sine, plaatjes plz. Het is nu gibberish op de late avond.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_107416703
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Zijn die burgers op onze hand?
De tunnel verloopt van zuidelijk van het office gebouw naar het politie gebouw en split zich daarna op naar het postkantoor en naar het stadhuis. Er gaat ook een tunnel van het postkantoor naar het stadhuis en een van het stadhuis naar het ziekenhuis. Daarom laat ik in mijn plan ook de TIC en C1 positie nemen in het postkantoor. Buiten dat ze daar de CO met ogen kunnen voorzien kunnen ze een eventuele aanvoer/afvoer door EN voorkomen.

Alhoewel er geen volledige METT-T gegeven is, is uit de briefing op te maken dat het slecht weer is en ondersteuning uit de lucht niet mogelijk is. Ga er dan ook van uit dat er met bewolking te rekenen is, maar sluit en klare lucht boven AO niet uit, net zo min als een volle maan. Daarom ook mijn aannadering tot de school over de zuid oostelijke kant (bosgebied).

Ja er is vanuit te gaan dat er in de gebouwen schijthuizen zitten. Zou slecht zijn als iedereen in het dorp naar een centraal schijtpunt moet.

Het powerstation is voor de operatie in eerste instantie niet van belang, daar de opdracht is het schoolgebouw, de radiostation en de townhouse (oost) ingenomen moeten worden. Daarom probeer ik deze ook te issoleren met de twee MAG teams. Enkel nadat de rest van het dorp gezuivert is en de radio in werking gezet (moet) worden is elektriciteit van belang.

Met patrouilles moet men natuurlijk altijd rekenen. Daarom laat ik TIC en C1 een ruime omtrekking maken en geef ze (voor + 500m ook 5 uur de tijd.

Er vanuit gaande dat de burgers langere tijd met EN tesamen in het dorp hebben verbracht mag men op eventuele steun van de burgerbevolking rekenen.
pi_107416733
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:59 schreef Esses het volgende:
@sine, plaatjes plz. Het is nu gibberish op de late avond.
Sorry maar ik kan op het moment geen plaatje(s) plaatsen.
  maandag 30 januari 2012 @ 21:46:58 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 30 januari 2012 @ 23:12:14 #111
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107423568
Erwin, ik heb je reactie in TDG verwijderd. Dat hoort in de SC variant. Dit topic dus. Let er even op :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 30 januari 2012 @ 23:18:17 #112
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107423923
Allereerst zou ik nog even willen zeggen dat een van de punten van een TDG is dat je beslissingen moet kunnen maken aan de hand van onvolledige informatie. Meestal wordt er bewust informatie weggelaten om de creativiteit te stimuleren.
Als het plan valt of staat met een bewolkte maanloze nacht, je teams op de startlijn liggen en plots de volle maan door de wolken heen komt ben je de pisang.
Het mooie is dat je uit de kleine beetjes informatie die je krijgt je geen grote risico's kan lopen of dingen je niet 100% kan weten, en daarop moet anticiperen.

Toch zal ik je vragen proberen te beantwoorden met de informatie die in het scenario staat, en ja, mijn aannames aan de hand van die informatie.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
1) Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Zoals Sine al zei: De tunnel verloopt van zuidelijk van het office gebouw naar het politie gebouw en split zich daarna op naar het postkantoor en naar het stadhuis. Er gaat ook een tunnel van het postkantoor naar het stadhuis en een van het stadhuis naar het ziekenhuis.

Echter, of ze vrij toegankelijk zijn is onbekend.

quote:
2) Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Mijn fout is dat ik de moonstate niet genoemd heb. Echter, het feit dat er niet gevlogen kan worden zegt genoeg over de staat van het weer zoals Sine al zei.

quote:
Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Er staat niet voor niets een latrine in het dorp. Het zou een aardig zekere aanname zijn om te stellen dat de bevolking niet rijk genoeg is om elk huis op centrale riolering aan te sluiten. Voor de grotere gebouwen, zoals een hotel of een ziekenhuis, zou je dit wel kunnen verwachten.

quote:
Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Onbekend, maar het gebrek aan hoogspanningsmasten doet het vermoeden.

quote:
Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Onbekend.

quote:
Zijn die burgers op onze hand?
Het dorp ligt aan de rand van de invloedssfeer van die factie, en de bevolking is aan het verhongeren. Het feit dat ze al ondergedoken zitten in de kelders van het ziekenhuis doet vermoeden dat ze zich zo veel mogelijk buiten het gevecht willen houden. Desalniettemin wordt er niet uitgesloten dat de bevolking kan worden gedwongen te vechten.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  maandag 30 januari 2012 @ 23:28:03 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:13:19 #114
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107436003
En ik maar denken dat ik superslim was, omdat ik bedacht had om snachts aan te vallen.. en toen kwam ik bij het eind van de casus :p

Edit: Wow, een hele hoop mensen hebben ook tijdsplanningen enzo opgenomen in hun oplossingen! ik zou niet eens weten hoe ik dat in zou moeten schatten!

@Sine: Unieke aanpak, klinkt als iemand met af heel veel fantasie, of heel veel ervaring ;)

@Lightning: Je streeft je doelen wel voorbij, maar misschien komt dat omdat je ervaring hebt met dit soort dingen! Neem je nu geen taken over van de andere eenheden waarmee je samenwerkt tho?

[ Bericht 37% gewijzigd door FeEsTbBt op 31-01-2012 12:34:05 ]
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  dinsdag 31 januari 2012 @ 18:36:58 #115
211797 Esses
Splendide mendax
pi_107449398
Feestbbt, ervaring @sine ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  dinsdag 31 januari 2012 @ 19:18:33 #116
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_107450898
@Feestbbt;
Even snel je plan doorgenomen en ziet er wel goed uit (na mijn mening). Je houdt 't allemaal redelijk compact en safe.
Zoals al een keer door Rave is gezegd is het binnenvallen van de school met één geweergroep niet aan te raden (grote school, meerdere verdiepingen).
Verder heb ik mijn twijfels over de oost-zuide van het hotel. Vanuit die zijde zal het meeste vuur komen richting school/radio/townhouse, ik vraag me af of MAG-team groen dan genoeg zicht heeft op de oost zijde van hotel.
Waarom bijvoorbeeld niet MAG-team blauw iets meer richting noorden laten gaan, en dan tussen school en radiostation door het vuur kunnen openen op oost-zijde hotel.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 19:35:26 #117
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107451629
@esses: Thnx ;)

@Schild: Ja goed punt over de school in ieder geval. Blauw zou best wat hoger mogen gaan, in eerste instantie wilde ik m later omhoog verplaatsen, maar heb ik besloten dat niet te doen.

Ik denk dat ik wapengroep groen in 2 delen zou opsplitsen (1 op de positie waar ze nu zitten en 1 op de positie van wapengroep blauw) en de wapengroep blauw met rood en de smjr mee sturen vanaf het begin :)

@all: Ik heb een paar keer mensen gezien die zichzelf (de peletonsleider) meesturen de school binnen. Ik heb er bewust voor gekozen om de peletonsleider achter te houden zodat deze het overzicht kan bewaren en niet verdrinkt in direct contact terwijl hij belangrijke beslissingen moet nemen. Daarom had ik de smjr mee gestuurd, zodat er toch een (ik ga er vanuit) ervaren leider het aanvalsteam leidt :)
Wat vinden jullie hierover?
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
pi_107454774
Wat mij opvalt is dat de meeste te veel willen doen met te weinig man, en er daardoor zwakte stellingen komen. Ik heb bv. 1C (2 LOAW schutters + 1 LOAW helper) aan mijn TIC (marksman team) toegevoegd, omdat zonder deze de positie of de alternate positie te gemakkelijk door de vijand (EN) zou kunnen worden geneutraliseerd. Verder kan 1C indien positie in het postkantoor (BM1) word ingenomen eventuele aan en/of afvoer van EN stoppen bij de tunnels tussen het politie gebouw (BM9) en het stadhuis (BM2) als wel tussen BM1 en BM2. Verder heb ik mijn MAG groepen (D1 + D2) zo opgesteld dat ik de in te nemen gebouwen kan issoleren (tegen voorstoten en/of uitbraken). Verder kan D1 of D2 indien nodig de technical uitschakelen. Mijn grootste zwakte punt is D1 omdat deze vanuit de bovenste verdieping van het hotel (BM6) eventueel onder vuur genomen zou kunnen worden (huis BM5 bied deels vuurdekking). Hierdoor hou ik alle andere spelers vrij om eerst de school (BW5), en daarna het radio station (BW4) en oostelijke townhouse (BW3) te zuiveren. Na innamen van BW3, BW4 en BW5 kan ik dan indien nodig D1 altijd nog een tactische verplaatsing laten maken, zodat een issolatie verder gegarandeerd is, en de positie gehouden kan worden totdat de rest van het dorp de zusterpeletoons kan worden gezuiverd van EN.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 20:54:06 #119
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_107455716
Is ff doorbijten bij het verhaal van Sine, maar als je hem eenmaal doorhebt een prima plan, waarbij niks aan het toeval wordt overgelaten. :)
pi_107459373
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:13 schreef FeEsTbBt het volgende:

@Lightning: Je streeft je doelen wel voorbij, maar misschien komt dat omdat je ervaring hebt met dit soort dingen! Neem je nu geen taken over van de andere eenheden waarmee je samenwerkt tho?
Schijnbaar heb ik te snel de opdracht doorgelezen, of had de alcohol teveel invloed. Ik dacht dat het de bedoeling was dat heel het dorp vermeesterd werd. Daar is mijn plan dus ook op gemaakt. Blijkt dat zusterpelotons dat gaan doen. Tja, daar heb ik totaal overheen gelezen. Ook over dat oosterlijk huis, totaal overheen gelezen.
Volgende keer beter.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 22:12:11 #121
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107459528
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 20:36 schreef Sine_Pari het volgende:
Wat mij opvalt is dat de meeste te veel willen doen met te weinig man, en er daardoor zwakte stellingen komen. Ik heb bv. 1C (2 LOAW schutters + 1 LOAW helper) aan mijn TIC (marksman team) toegevoegd, omdat zonder deze de positie of de alternate positie te gemakkelijk door de vijand (EN) zou kunnen worden geneutraliseerd. Verder kan 1C indien positie in het postkantoor (BM1) word ingenomen eventuele aan en/of afvoer van EN stoppen bij de tunnels tussen het politie gebouw (BM9) en het stadhuis (BM2) als wel tussen BM1 en BM2. Verder heb ik mijn MAG groepen (D1 + D2) zo opgesteld dat ik de in te nemen gebouwen kan issoleren (tegen voorstoten en/of uitbraken). Verder kan D1 of D2 indien nodig de technical uitschakelen. Mijn grootste zwakte punt is D1 omdat deze vanuit de bovenste verdieping van het hotel (BM6) eventueel onder vuur genomen zou kunnen worden (huis BM5 bied deels vuurdekking). Hierdoor hou ik alle andere spelers vrij om eerst de school (BW5), en daarna het radio station (BW4) en oostelijke townhouse (BW3) te zuiveren. Na innamen van BW3, BW4 en BW5 kan ik dan indien nodig D1 altijd nog een tactische verplaatsing laten maken, zodat een issolatie verder gegarandeerd is, en de positie gehouden kan worden totdat de rest van het dorp de zusterpeletoons kan worden gezuiverd van EN.
Dus wat je eigenlijk zegt Sine, is met je (relatief) statische posities in de vorm van de mags moet je zo veel mogelijk gevaarlijk terrein afdekken om zo je doel te isoleren, om vervolgens deze zo veilig mogelijk in te nemen? mag ik dit zo algemeen maken of is dit niet zo gemakkelijk te generaliseren?
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  dinsdag 31 januari 2012 @ 22:13:19 #122
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107459586
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:09 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Schijnbaar heb ik te snel de opdracht doorgelezen, of had de alcohol teveel invloed. Ik dacht dat het de bedoeling was dat heel het dorp vermeesterd werd. Daar is mijn plan dus ook op gemaakt. Blijkt dat zusterpelotons dat gaan doen. Tja, daar heb ik totaal overheen gelezen. Ook over dat oosterlijk huis, totaal overheen gelezen.
Volgende keer beter.
Haha, ik vond je stuk desalniettemin leuk om te lezen hoor ^^
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
pi_107464351
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:12 schreef FeEsTbBt het volgende:

[..]

Dus wat je eigenlijk zegt Sine, is met je (relatief) statische posities in de vorm van de mags moet je zo veel mogelijk gevaarlijk terrein afdekken om zo je doel te isoleren, om vervolgens deze zo veilig mogelijk in te nemen? mag ik dit zo algemeen maken of is dit niet zo gemakkelijk te generaliseren?
Ja het eerste wat je bij een opdracht als deze wil bereijken is het issoleren van het object/de objecten. Anders kan je niet voorkomen dat vijandelijke troepen voorrukken (blijven), en/of dat vijandelijke troepen die je in het object/de objecten kan neutraliseren zich bij een hoofd troep voegen/zich buiten het object/de objecten reorganizeren en zich tegen je eigen troepen wenden. Als dit eenmaal bereikt is, kan men daarna door gebruik van "surprise, speed, and violence of action" de doelen in Military Operations on Urban Terrain (MOUT) en/of in Close Quarters Combat (CQB) bereiken.
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:25:22 #124
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107469458
@Sine: Thanks voor de info! Tis voor mij nu al een heel leerzaam topic geweest :) Al heb ik geen idee hoe ik een soortgelijk plan als die van jou zou moeten ontwikkelen! Maargoed, daarom wordt jij er ook voor betaald gok ik, en ik niet ;)

Voor iedereen, met het risico dat ik in herhaling val:
Ik heb er bewust voor gekozen om de peletonsleider achter te houden zodat deze het overzicht kan bewaren en niet verdrinkt in direct contact terwijl hij belangrijke beslissingen moet nemen. Daarom had ik de smjr mee gestuurd met mijn aanvalsteam, zodat er toch een (ik ga er vanuit) ervaren leider mee gaat :)
Wat vinden jullie hierover?
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:47:13 #125
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107469874
Bij mijn scenario stuur ik mijn PC met de tweede golf de school in. Hierdoor stel ik hem zo min mogelijk bloot aan gevaar maar blijft hij wel zo dicht mogelijk in de buurt om belangrijke beslissingen te maken met kennis uit eerste hand en zonder enige vertraging. Letterlijk 'on the spot'.

Het duo PC/OPC heeft de leiding binnen het peloton, waarin de OPC zich voornamelijk bezig houdt met 'randzaken' zodat de pc zich volledig op het tactisch plaatje kan richten. Randzaken zoals zorg voor personeel, logistiek, medisch etc. Hem met de eerste golf meesturen heeft dan weinig toegevoegde waarde.

Sterker nog, hiermee passeer je de sgt, die als leidinggevende van zijn geweergroep niets beter kan dan leiding geven aan zijn geweergroep. Als je een team hebt wat goed op elkaar ingespeeld is doe je er beter aan om een extra manschap er bij te plaatsen voor versterking, dan een extra kaderlid.

Tenminste, dat is mijn visie. :)
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:56:06 #126
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107470058
Rave, klinkt logisch als je het zo stelt :) Ik wist ook niet wat voor functie hij precies vervulde, ik nam aan dat hij het zelfde deed als de PC, maar dan als die dood werd geschoten oid ;) Had me niet gerealiseerd dat hij ook andere taken vervult als de PC wel leeft zodat de PC zijn taken nog beter kan doen.
Ik ben ondertussen zoiezo van mening dat ik beter een extra geweergroep naar binnen kan sturen (in totaal dus 2). Daarna zou ik mijn stafgroep in het gebouw plaatsen :)

Ik zag dat ik niet de enige was die de mag groepen los heeft gekoppeld. heeft het nog zin om ze bij elkaar te laten, zodat de mag groepen mee gaan in de aanval bijvoorbeeld? wil je ze uberhaupt mobiel houden?
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  woensdag 1 februari 2012 @ 12:10:03 #127
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_107473824
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is.

Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer)

Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is.

Just a thought.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
  woensdag 1 februari 2012 @ 12:24:35 #128
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107474312
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:56 schreef FeEsTbBt het volgende:
Ik zag dat ik niet de enige was die de mag groepen los heeft gekoppeld. heeft het nog zin om ze bij elkaar te laten, zodat de mag groepen mee gaan in de aanval bijvoorbeeld? wil je ze uberhaupt mobiel houden?
Situatieafhankelijk.

Bij mijn scenario zijn de afstanden tussen dekking en doel klein, en de afstanden van doel tot mogelijk gevaar ook klein. Ik kies er dus voor mijn vuursteun statisch te houden, zodat ze effectiever zijn.

Stel dat de school een dikke driehonderd meter van de rest van het dorp verwijderd was, dan zou ik sowieso 1 magteam met het tweede team meesturen om bovenin een vuurpositie te creëeren.

Maar in een scenario in verstedelijkt gebied zou ik er in de meeste gevallen voor kiezen om ze los te koppelen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 12:39:26 #129
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107474784
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:10 schreef ReNero het volgende:
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is.

Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer)

Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is.

Just a thought.
Correct.


Maar als je kijkt naar de afmetingen van de gebouwen en de tussenruimtes schat ik dat mijn maximale afstand niet meer dan een paar honderd meter is, Daarnaast is line of sight ook betrekkelijk. Grove beweging zou zichtbaar moeten zijn, maar een donker silhouet die vanuit een donkere kamer naar buiten kijkt niet nee. Maar als in het pikkedonker een muzzelflash zichtbaar is vanuit de andere kant van het dorp, dan vertrouw ik erop dat mijn magschutter de complete zijde van het pand met onderdrukkingsvuur kan bestrijken.

Sterker nog, de nacht is de reden waarom ik mijn operatie zo compact mogelijk plan, er is slechts 1 moment dat er een vuursector wordt doorkruist door eigen troepen, en die is gecontroleerd.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_107478617
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:10 schreef ReNero het volgende:
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is.

Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer)

Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is.

Just a thought.
Ook al is er een kilometer zicht 's nachts, dan nog zullen er geen air assets zijn hoor. Of ook al is er 5km zicht, als de bewolking op 100 meter zit ga je waarschijnlijk ook geen air assets krijgen.
pi_107481979
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:25 schreef FeEsTbBt het volgende:
@Sine: Thanks voor de info! Tis voor mij nu al een heel leerzaam topic geweest :) Al heb ik geen idee hoe ik een soortgelijk plan als die van jou zou moeten ontwikkelen! Maargoed, daarom wordt jij er ook voor betaald gok ik, en ik niet ;)
NP. Mijn plan is niet zaligmakend, maar enkel een plan zoals ik denk dat hij uitgevoerd zou kunnen worden, met de voorhanden zijnde info/intell., eigen en vijandelijke sterkte, terrain, etc. En ja je gok is juist, ik baseer mijn plan dan ook op geleerd en ervaring. Maar zoals eerder geschreven, het is enkel een grove planning en behandelt (met opzet) niet wat gedaan moet worden tijdens vuurcontact, voorgang zuivering van gebouwen, etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:25 schreef FeEsTbBt het volgende:Voor iedereen, met het risico dat ik in herhaling val:
Ik heb er bewust voor gekozen om de peletonsleider achter te houden zodat deze het overzicht kan bewaren en niet verdrinkt in direct contact terwijl hij belangrijke beslissingen moet nemen. Daarom had ik de smjr mee gestuurd met mijn aanvalsteam, zodat er toch een (ik ga er vanuit) ervaren leider mee gaat :)
Wat vinden jullie hierover?
Goed aanpak. Net als Rave_NL stuur ik mijn peletonsstaf (PLTC) pas mee (de school (BE5) in) nadat er door geweergroep 3 (G3) de eerste ruimt is gezuivert en zij verder BE5 indringen (tot zuivering). Zodoende is de pelotonscommandant/ELNTMARNS (CO) (en de opvolgend Pelotonscommandant/SMJRMARN (XO), welke indien nodig, de CO met raad en daad kan bijstaan) dicht genoeg bij de line of contact (LC)/area of operation (AO) om overzicht te hebben/behouden. Verder kan de PLTC na zuivering van BE5 in BE5 een command post (CP) inrichten als wel lokalen bestemmen voor eventuelen krijgsgevangenen (EPW), gewonden (eigen en EN), etc. De verantwoording voor dit (en het opzetten van rear guard, etc) zal in handen zijn van de XO, en BE5 zal tot ontzetting van zusterpeletons dan als forward operational base (FOB) functioneren.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:10 schreef ReNero het volgende:
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is.

Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer)

Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is.

Just a thought.
De afstanden zijn niet noemenswaardig, en zelf onder slecht condities (weer, licht (maan, etc)) kan men rekenen met voldoende zicht. Ik heb mijn (2) MAG groepen (D1 + D2) echter dan ook zo opgesteld dat onder slechte bedingen genoeg zicht blijft om een issolatie door te kunnen voeren, en de EN counter attack te ontzeggen. D1 + D2 kunnen hierbij gebruik maken van verschillende classes of fire (grazing fire, enfilade fire, traversing fire, etc).

btw de afstand van D1 tot het ziekenhuis (BN7) ligt onder de 200m en de afastand van D2 tot het hotel (BM6) ligt onder 150m.
  woensdag 1 februari 2012 @ 17:27:33 #132
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107484911
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 16:11 schreef Sine_Pari het volgende:
Goed aanpak. Net als Rave_NL stuur ik mijn peletonsstaf (PLTC) pas mee (de school (BE5) in) nadat er door geweergroep 3 (G3) de eerste ruimt is gezuivert en zij verder BE5 indringen (tot zuivering). Zodoende is de pelotonscommandant/ELNTMARNS (CO) (en de opvolgend Pelotonscommandant/SMJRMARN (XO), welke indien nodig, de CO met raad en daad kan bijstaan) dicht genoeg bij de line of contact (LC)/area of operation (AO) om overzicht te hebben/behouden. Verder kan de PLTC na zuivering van BE5 in BE5 een command post (CP) inrichten als wel lokalen bestemmen voor eventuelen krijgsgevangenen (EPW), gewonden (eigen en EN), etc. De verantwoording voor dit (en het opzetten van rear guard, etc) zal in handen zijn van de XO, en BE5 zal tot ontzetting van zusterpeletons dan als forward operational base (FOB) functioneren.
Wij hebben gebruiken de XO op dezelfde manier, maar ik wacht met zijn inzet tot het gebouw compleet gezuiverd was. Ik probeer de CO en de XO gescheiden te houden tot de situatie veilig wordt verklaard, in geval van het worst case scenario..
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_107488351
quote:
12s.gif Op woensdag 1 februari 2012 17:27 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Wij hebben gebruiken de XO op dezelfde manier, maar ik wacht met zijn inzet tot het gebouw compleet gezuiverd was. Ik probeer de CO en de XO gescheiden te houden tot de situatie veilig wordt verklaard, in geval van het worst case scenario..
Ja de XO zal ook pas daadwerkelijk in actie treden nadat de zuivering van de school (BE5) kompleet is. Maar ik wil de peletonstaf ook niet splitsen aangezien men anders met 2 tweemans teams komt, en 1 viermans team zichzelf beter kan afzekeren. Zeker als je in ogenschouw neemt dat in de begin fase de CO waarschijnlijk de nodige taken heeft, en de Marinier verbindelaar/MARN1ALG (RAD) hoogstwaarschijnlijk de nodige handen vol heeft. Als men dan de PLTC opslits zou het dus CO + RAD en opvolgend pelotonscommandant/SMJRMARN (XO) + CLS'er/MARN1ALG (CLS) zijn, waardoor men een zwak (CO + RAD) en een sterk(er) (XO + CLS) creeerd. En alhoewel de kans dat men in het begin van de actie (H-Hour +) weinig kans op een tegenaanval uit de rear zal hebben, is het onverstandig dit in zijn geheel uit te sluiten.
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:02:20 #134
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107494893
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 18:58 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ja de XO zal ook pas daadwerkelijk in actie treden nadat de zuivering van de school (BE5) kompleet is. Maar ik wil de peletonstaf ook niet splitsen aangezien men anders met 2 tweemans teams komt, en 1 viermans team zichzelf beter kan afzekeren. Zeker als je in ogenschouw neemt dat in de begin fase de CO waarschijnlijk de nodige taken heeft, en de Marinier verbindelaar/MARN1ALG (RAD) hoogstwaarschijnlijk de nodige handen vol heeft. Als men dan de PLTC opslits zou het dus CO + RAD en opvolgend pelotonscommandant/SMJRMARN (XO) + CLS'er/MARN1ALG (CLS) zijn, waardoor men een zwak (CO + RAD) en een sterk(er) (XO + CLS) creeerd. En alhoewel de kans dat men in het begin van de actie (H-Hour +) weinig kans op een tegenaanval uit de rear zal hebben, is het onverstandig dit in zijn geheel uit te sluiten.
True, maar in mijn aanpak zijn ze dan ook nog beschermd door een geweergroep. ;)

Pas als het hele gebouw veilig is verklaard komt hij naar binnen met zijn CLS-er, want in het ergste geval, ik noem een explosief dat naar beneden gegooid wordt, of een rpg vanuit het hotel, dan wordt je complete peloton 'onthoofd'.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:33:24 #135
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107496612
Leerzame discussie zo heren! Ik ben bang dat ik echter weinig toe te voegen heb, ik speel wel spons ;)
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
pi_107496760
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:02 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

True, maar in mijn aanpak zijn ze dan ook nog beschermd door een geweergroep. ;)

Pas als het hele gebouw veilig is verklaard komt hij naar binnen met zijn CLS-er, want in het ergste geval, ik noem een explosief dat naar beneden gegooid wordt, of een rpg vanuit het hotel, dan wordt je complete peloton 'onthoofd'.
Begrijp je, maar waar is je holding area danwel jou (CO's) release point?
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:36:43 #137
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107496763
We kunnen het ook anders doen, ik ga ff douchen, en ga daarna even kijken of ik wat kritische vragen voor je hebt om jou de kans te geven jouw aanpak te verdedigen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:42:32 #138
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107497077
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:36 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Begrijp je, maar waar is je holding area danwel jou (CO's) release point?
Mijn holding area had ik ingericht in de ruimte van het inbraakpunt, als ik het me goed kan herinneren in een van de zuidelijkste kamers aan de O-zijde van de school. Hier werd het gewondennest gecreëerd met de XO en CLS.
Ik weet even niet wat je bedoelt met release point. Maar mijn CO blijft in principe de aanvalsbeweging 'schaduwen' tot aan het radiostation.
Daarna, terug naar de school om vanuit daar de posities te verstevigen voor eventuele counterattacks.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:48:35 #139
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107497389
Vraag 1 voor Feest (de douche loopt al)

Waarom kies jij ervoor om 1 geweergroep minus magteam geen moment in het plan te betrekken, muv als fallbackposition?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:49:06 #140
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_107497421
Jammer dat veel mensen wel een plan presenteren, maar vervolgens hier niet komen om wat vragen te beantwoorden. :{
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:51:30 #141
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107497560
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:49 schreef Schild het volgende:
Jammer dat veel mensen wel een plan presenteren, maar vervolgens hier niet komen om wat vragen te beantwoorden. :{
Of te stellen.
Val mijn plan aan zodat ik kan leren, verdomme.. :(
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_107498433
Niemand heeft al kritiek op mijn plan geleverd. Ook jammer. Behalve dan over het totaal vermeesteren van het dorpje met 1 peloton terwijl dat niet de bedoeling was, mja, effe overheen gelezen.
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:08:27 #143
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_107498514
@Rave waarom laat je MAG team 2 zo lang op positie liggen? Waarom niet direct als de school is ingenomen MAG team 2 de school laten betrekken en hierdoor beter zicht hebben op oost-zijde hotel?
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:08:59 #144
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107498542
Elke keer als ik aan jouw aanpak begin blijf ik haken bij de tekening. Ik zal zo mn best doen om er wat van te maken.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:09:22 #145
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107498575
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:48 schreef Rave_NL het volgende:
Vraag 1 voor Feest (de douche loopt al)

Waarom kies jij ervoor om 1 geweergroep minus magteam geen moment in het plan te betrekken, muv als fallbackposition?
goede vraag :) in principe was het de bedoeling dat ze ervoor zorgen dat de 2 magteams aan de flanken, die relatief alleen zitten en dus redelijk kwetsbaar leek me, beveiligd zijn. Ook wilde ik ze niet 'commiten' aan een taak (bv op de linker flank en vervolgens iets over het hoofd zien, waardoor ik later in de problemen kom (mechanical oid aan de rechter flank).

Ik kon niet echt iets beters verzinnen, ik had ze mee kunnen sturen met mijn aanvalsgroep, maar dan voelde het zo als all your eggs in one basket. als er dan iets mis ging in de school had ik niets meer om op terug te vallen.

Ik weet niet of dit goede redenen zijn hoor, maar dit waren de afwegingen iig :)

En rave, ik heb geprobeerd wat vragen te stellen over jouw plan, al had ik ze wat algemener geformuleerd :)

Maar als je vragen wil ;): vind je je statische mag groepen niet een beetje alleen gelaten? i.e. kwetsbaar van de flanken of achterzijde?

Zeker als de zusterpeletons nog niet in positie zijn (ik weet niet hoe dit in de praktijk uit pakt, maar dat lijkt me)
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:18:48 #146
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107499183
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:06 schreef Lightning_NL het volgende:
Niemand heeft al kritiek op mijn plan geleverd. Ook jammer. Behalve dan over het totaal vermeesteren van het dorpje met 1 peloton terwijl dat niet de bedoeling was, mja, effe overheen gelezen.
Hoe ga je voorkomen dat je groep C veel vuur vangt vanuit het hospitaal, zonder dat ze er veel aan kunnen doen? Het donker beschermt je alleen maar van kogels tot je zelf begint te schieten lijkt me. Ik weet niet of het MM team genoeg is om er voor te zorgen dat ze niet gaan vuren op team C.

Dit zal vast een bad-practice zijn voor militairen, maar zou het niet kunnen dat alle milities zich in de gebouwen bevinden? blind vuren op een gebouw met onschuldige burgers lijkt me misschien niet zo handig?


ps: het is niet dat ik geen vragen wil stellen hoor, maar ik weet gewoon niet wat ik moet vragen ;)
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
pi_107499468
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:48 schreef Rave_NL het volgende:
Vraag 1 voor Feest (de douche loopt al)

Waarom kies jij ervoor om 1 geweergroep minus magteam geen moment in het plan te betrekken, muv als fallbackposition?
Okay ik kan enkel dat gebruiken wat ik heb dat zijn 3 gweergroepen a 8 man (2 MAG schutters, 2 MAG helpers, 2 LOAW schutters, en 2 LOAW helpers) = 24 man. Hier toe komt nog het PLTC van 4 man, is 28 man, aangevuld door het marksman team van 2 man, maakt in totaal 30 man sterkte uit. Right?

Als je naar mijn team indeeling (geweergroep, charlie groep, delta groep, marksman team etc. kijkt zie volgende;

CIT = 2 man
C1 = 4 man
C2 = 4 man
D1 = 3 man (Waarvan 1MAG schutter en helper)
D2 = 3 man (Waarvan 1MAG schutter en helper)
G3 = 8 man (Waarvan 1MAG schutter en helper)
PLTC = 4 man
Totaal is 28 man

En dat komt omdat ik vergeten ben net als bij de Charlie groepen (C1, C2 en (C3)) waar ik de sergeanten van de geweergroepen heb ingedeeld, de korporalen bij de Delta groepen (D1, D2, en (D3)) in te delen.

Dus ik heb OPLAN al mijn troepen ingedeeld, enkel niet vermeld dat de 2 korporaals bij D1 en D2 worden ingedeeld. Maar van een Korporaal der Mariniers, danwel de Sergeant majoor der Mariniers mag men verwachten dat zij deze door de Eerste Lieutenant der Mariniers gemaakte fout in de warning orders er uitstrijken. ;)


Edit

Negeer bericht, dacht dat post aan mij gericht was.

[ Bericht 9% gewijzigd door Sine_Pari op 01-02-2012 22:43:25 ]
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:28:16 #148
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107499735
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:23 schreef Sine_Pari het volgende:

knip
iets beter onderbouwd dan ikzelf, maargoed ;)
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:34:08 #149
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107500051
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:08 schreef Schild het volgende:
@Rave waarom laat je MAG team 2 zo lang op positie liggen? Waarom niet direct als de school is ingenomen MAG team 2 de school laten betrekken en hierdoor beter zicht hebben op oost-zijde hotel?
Hmmm.
Ik zou zeggen omdat de afstand van, laten we zeggen de kantine tot aan het dorpshuis O, niet meer dan pakweg 25/30 meter is. Dit zou betekenen dat een vijand aan een paar secondes genoeg heeft om over te steken.
Als deze weg enkel en alleen door een Marksmanteam gedekt wordt, waarvan de spotter aandachtig de ramen in de gaten houdt met zijn kijker, en de schutter de weg overziet voor gelegenheidsdoelen en wacht op doelen van de spotter (zoals bijvoorbeeld bij Feest het geval is), dan heeft de marksman een splitseconde om te richten op het bewegende doel en met zijn grendelwapen 1 perfect schot te produceren. Op het moment dat twee vijanden zich voordoen, heb je dus een garantie dat minimaal 1 het gaat redden.
Mocht de vijand een complete groep sturen, a la een QRF, dan ben je ketelaar.
Daarom kies ik voor de riedel van een mitrailleur voor het betere zaagwerk, net zolang tot ik de zekerheid heb dat ik genoeg lopen naast de weg heb om de MAG-positie vrij te spelen.

Goede vraag overigens.

Edit: Ook meteen een vraag voor Feest:
Als tijdens de fase van het tweede plaatje je een groep vijandelijke strijders vanuit het stadshuis naar dorpshuis O ziet rennen, hoe ben je dan in staat om deze lui te stoppen voor ze hun doel bereiken en het je zo een stuk lastiger maken?

[ Bericht 8% gewijzigd door Rave_NL op 01-02-2012 22:41:10 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:44:02 #150
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107500602
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:23 schreef Sine_Pari het volgende:
Dus ik heb OPLAN al mijn troepen ingedeeld, enkel niet vermeld dat de 2 korporaals bij D1 en D2 worden ingedeeld. Maar van een Korporaal der Mariniers, danwel de Sergeant majoor der Mariniers mag men verwachten dat zij deze door de Eerste Lieutenant der Mariniers gemaakte fout in de warning orders er uitstrijken. ;)
Ik snapte al niet hoe je telkens zulke kleine clubjes had.. :P

Maar het blijven mariniers he, rupsen wat je rupsen kan, dus verbaas je niet als je na de warning order een paar slaapzakken hoort dichtritsen.. ;)
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')