abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 januari 2012 @ 15:14:31 #101
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107030385
Toch leuk om de verschillende meningen te horen hierover.
Ik ben dus inmiddels terug ;) en heb hem toch in de auto laten zitten.
Ik heb de auto in het zicht want de parkeerplaats is direct langs het raam van de apotheek, dus 3 stappen naar de deur.
Haha ik was wel gehaast, jaja die uitleg over die zetpilletjes die weet ik wel :+
Toen ik terug kwam sliep die, niet dat ik nou zo lang ben weg geweest, maar hij slaapt altijd heel snel in de maxi-cosi, ben geloof ik 2 minuten binnen geweest.

Normaal neem ik hem altijd mee, ik ga ook niet effe om "boodschappen" als hij bv. zou slapen.
Maar vuilnis buiten zetten, maar dat is hier ook 1 minuut lopen, dat doe ik wel.

Trouwens hij kreeg zijn inentingen, pffff :'( ik heb hem nog nooit zo hard horen huilen. ;(
Nu slaapt hij weer gelukkig...

KD ben je al terug van de huisarts?
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 15:15:48 #102
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107030447
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 15:06 schreef Vlindur het volgende:
Toen ik met Rienk bij mijn kinderloze zus logeerde een nachtje vond ze het een goed plan om te gaan shoppen terwijl Rienk op bed lag :')

"Hij slaapt toch altijd 3 uur? We zitten op loopafstand!"

:') Dat ging dus mooi niet door :{w
_O- haha nee dat zou bij mij zeker ook niet doorgaan
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 15:17:39 #103
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107030532
Mijn moeder vertelde laatst dat ze ons (tweeling) op bed legde en dan ging shoppen in de naastgelegen stad, 3 km verderop. Tja...ik zou het niet kunnen of willen.
pi_107030696
Ik loop ook rustig naar buiten en ga de post halen aan het begin van de oprit hoor en ik blijf ook rustig even kleppen met de buren, maar ik ga gewoon niet weg. Ik heb geloof ik toen Rienk een echt regelmatig ritme had wel eens een brief gepost, (gauw op de fiets heen en weer) Maar langer dan 5 minuten vind ik doodeng. En in de auto vind ik ook 5 het maximum. Kijk, als ze groter zijn en echt besef hebben is het anders, wij bleven ook wel eens in de auto als mn moeder even een boodschap moest doen. Maar dat is toch anders. Die kleintjes zien je niet meer en raken volledig in paniek.. Dat lijkt me echt vreselijk :{
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_107030698
Oh TJ zo sneu die prikken!! we moeten woensdag en ik heb er nu al buikpijn van :'(
heb je hem de zetpil gegeven? of wacht je of hij koorts zal hebben?
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 15:33:39 #106
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107031237
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 15:20 schreef bitterend het volgende:
Oh TJ zo sneu die prikken!! we moeten woensdag en ik heb er nu al buikpijn van :'(
Is ook heel sneu! Ik heb Anouk 's avonds een zetpil gegeven, maar ook omdat ze een lichte verhoging had (38,4 geloof ik). Als ze geen koorts had gehad, had ik het trouwens niet gedaan.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_107031377
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 15:33 schreef Susie het volgende:

[..]

Is ook heel sneu! Ik heb Anouk 's avonds een zetpil gegeven, maar ook omdat ze een lichte verhoging had (38,4 geloof ik). Als ze geen koorts had gehad, had ik het trouwens niet gedaan.
Het is een PIJNstiller he, daar is niet persee koorts voor nodig :Y
pi_107031386
Och gut :* was ze de volgende dag weer haar zelf Susie?
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_107031648
Bij ons op het cb raden ze aan geen paracetamol te geven tenzij echte pijn maar juist voor de koorts was het niet nodig zei men bij de eerste keer prikjes.
De koorts hoort wel de volgende dag over te zijn.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_107031793
Ik geef Elise er standaard een. Met pcm nergens last van.. Zonder was ze 3 dagen van de kaart.
pi_107031847
Ieder kindje reageert verschillend denk ik ja :Y Puck heeft nooit ergens last van maar 3 dagen van de kaart is niet fijn :N
The way you rock'n'roll
pi_107031927
Ik geef pas als ik zie dat hij last krijgt. Jelte krijgt last van spierpijn, pil er in en 20 minuten later slaapt hij en als hij wakker wordt issie weer kippetjefit ^O^
pi_107032161
Deze J. heeft vorige week ook zijn eerste zetpil gehad na de tweede priksessie. 's Avonds erg kreunen van de pijn denk ik en koorts en dus een gegeven. Dag erna weer koorts, maar oogde fit en toen geen gegeven.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 15:58:42 #114
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107032200
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 15:20 schreef bitterend het volgende:
Ja ik zag er ook tegenop als een berg eigenlijk :@
Hij lag op die tafel heel lief te brabbelen en te lachen, tsja dat was ineens wel over met die prikken natuurlijk. ;(

Ik heb hem nu nog geen zetpil gegeven, ik temperatuur hem vandaag en morgen gewoon regelmatig en indien nodig geef ik hem er 1.
Maar hij wil nu meer aan de borst dat merk ik wel.

Trouwens bij de apotheek zeiden ze dat hij met zijn leeftijd zetpillen van 60mg mocht hebben maar na 3 maanden mag een baby 120 mg.
Dus ze raadde me aan om die van 120 mg te kopen en die dan door midden te snijden voor nu als het nodig is.
En dan kan ik ze daarna ook nog gebruiken.
Rayen 2½ jaar!
pi_107032367
Ja hij zoekt troost bij mama denk ik...ik heb daarom niks gepland rond de prikken volgende week kan met haar aan de borst zitten als ze dat wilt.
Wel goede tip van je apotheek trouwens!

jeetje 3 dagen van kaart...arme Elise! en idd elke kind is anders O+

Puck is een stoere! ^O^
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:07:02 #116
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107032484
De volgende dag was ze weer ok Bitterend. ^O^

Ik heb ook de helf gegeven TJ. Maar het restant weggegooid... leek me niet fijn om in te brengen bij d'r :X Er was maar een kant mooi rond zeg maar... ;)
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:08:01 #117
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107032518
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 15:38 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Het is een PIJNstiller he, daar is niet persee koorts voor nodig :Y
Paracetamol is toch ook koortsverlagend? Of bedoel je dat niet ik lees de zin nu nog eens en bedenk mij dat je het ook anders kan lezen :+
pi_107032825
[rozewolkmoment] Floris ligt nu al bijna drie kwartier op mijn borst te slapen. Ookal heb ik meer te doen, het kan allemaal wachten, nu eerst genieten van mijn mannetje O+ [/rozewolkmoment]
pi_107032872
Ean is helemaal verliefd op de wasmand. Ze ligt er maar tegen te kletsen en mee te spelen O+
pi_107032930
O+ O+ O+ O+

Mijn ukkie vond het geweldig op kantoor vandaag! naar iedereen lachen, kwijlen op mijn collega haha was echt geweldig <3
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:19:04 #121
185640 vrouwtje-theelepel
Vrouwtje-theelepel
pi_107032943
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:07 schreef Susie het volgende:
De volgende dag was ze weer ok Bitterend. ^O^

Ik heb ook de helf gegeven TJ. Maar het restant weggegooid... leek me niet fijn om in te brengen bij d'r :X Er was maar een kant mooi rond zeg maar... ;)
ik sneed ze in de lengte door midden.
pi_107032967
oh dat is een idee!
pi_107033013
Moet ook in de lengte. Anders heeft 1 kant meer mg :)

Liedje heerlijk! Hier ook een slapend meisje op mn borst.. Maar da's een unicum hier. Volgens mij wordt ze ziek.

Ean O+
pi_107033071
Goed om even in huis te halen nog, die paracetamol..
Hier werd trouwens afgeraden om die pil doormidden te snijden, omdat de werkzame stof niet altijd netjes verdeeld is over de pil. Ik gaf het ook bij de spierpijn na het prikken inderdaad. Het werkt ook koortsverlagend, maar koorts is niet perse slecht.

3 dagen last is wel lang trouwens. Dacht dat er 24-36 uur voor stond?
pi_107033130
Ja misschien dat het een combi was hoor, virusje/prikjes..
pi_107033133
zooo. Dok. kon geen uitsluitsel geven maar aangezien de rest van het gezin hrt virus niet heeft, acht hij de kans klein dat het een koortslip is :)
pi_107033153
Mooi zo :Y
pi_107033289
Hoop het ook voor hem KD.. Fijn..
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:33:27 #129
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107033481
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:21 schreef Sannne het volgende:
Moet ook in de lengte. Anders heeft 1 kant meer mg :)

Damn, dat is ook zo }:| Mja, ik heb de kant met het puntje gegeven, dus met de minste... in die zin, ze heeft niet teveel gehad. Maar nog even en ze is 3 maanden, dan heb ik dat niet meer! Overigens ben ik niet zo van de pillen geven (of zelf nemen) enzo, maar ik vond het wel een fijn idee voor de nacht.

Fijn KD! ^O^ Maar wat is het dan wel?
pi_107033611
ik zweer bij viburcol, mag gewoon vanaf de geboorte en is bijna troeploos :)
pi_107034001
Gelukkig maar KD, is linke soep dat virus..

Susie ach een ietsiebietsie teveel maakt echt niet uit hoor..
Viburcol vind ik een goeie tip! Ga eens op zoek!
pi_107034796
Het virus van de koortslip kan bij kleintjes geloof ik hersenvliesontsteking veroorzaken hè?

Ik geef trouwens eerder een zetpilletje bij pijn dan bij koorts. Maar Hannah heeft dan ook echt zelden koorts gehad tnt. Ik hoop ze bij Mia ook niet nodig te hebben voor de 3 maanden...
Ik ben trouwens bij Hannah voor het eerste jaar al overgegaan op 200 mg pillen. Ik zit met pcm toch liever wat aan de hoge kant dan aan de lage kant.

Mijn kleine mupje is verkouden :( kan nauwelijks door haar neus ademen (lekker handig met drinken). Ben net even naar de drogist geweest voor neusspray want uiteraard had ik het niet meer in huis en had ook niet zo veel zin in gekloot met moedermelk of zelf een zoutoplossing maken. Ik baal een beetje want ik zou eigenlijk morgen naar een kraamfeest gaan van vrienden die een drieling hebben gekregen, maar die kleintjes zijn nog te vatbaar om blootgesteld te worden aan ziektes. En ik kan niet zonder Mia gaan...
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:17:47 #133
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107035014
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:37 schreef Kleurdoos het volgende:
ik zweer bij viburcol, mag gewoon vanaf de geboorte en is bijna troeploos :)
Ik ook, bij ongemak na een enting en dergelijke.

Maar ik heb wel nu toch normale paracetemol in huis gehaald. Vorige week had ze 's avonds een keer een gilbui vanwege vreselijke kramp, toen heb ik haar voor het eerst een paracetemol gegeven ipv viburcol. Ze had al bad en borst gehad en was daarna aan het gillen van de buikpijn, zo sneu. Toen wou ik iets wat snel zou werken, want moe en op. (Lientje dan he)
Geen idee of het beter helpt, maar in dit geval wist ik dat het heel snel zou werken en idd, na een kwartier werd ze rustig en even daarna ging ze slapen.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:56:31 #134
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107036262
Oh, dat is balen Octo! En een drieling! Wow...
pi_107036535
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:33 schreef Susie het volgende:

[..]

Damn, dat is ook zo }:| Mja, ik heb de kant met het puntje gegeven, dus met de minste... in die zin, ze heeft niet teveel gehad. Maar nog even en ze is 3 maanden, dan heb ik dat niet meer! Overigens ben ik niet zo van de pillen geven (of zelf nemen) enzo, maar ik vond het wel een fijn idee voor de nacht.

Fijn KD! ^O^ Maar wat is het dan wel?
prolly een puistje of wondje ;)
en idd Octo
pi_107036982
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 17:11 schreef octopussy het volgende:
Ik geef trouwens eerder een zetpilletje bij pijn dan bij koorts. Maar Hannah heeft dan ook echt zelden koorts gehad tnt. Ik hoop ze bij Mia ook niet nodig te hebben voor de 3 maanden...
Ik ben trouwens bij Hannah voor het eerste jaar al overgegaan op 200 mg pillen. Ik zit met pcm toch liever wat aan de hoge kant dan aan de lage kant
Waarom liever hoger? Is dat juist niet gevaarlijker te hoog in plaats van te laag? Ik ben nog een n00b op dit gebied...

Ik ga eens kijken naar wat jij noemde, KD. En fijn het geen koortslip was!
pi_107037239
Fijn dat het niet het herpes virus is kd. mijn moeder en zus hebben het echt erg pijnlijk en besmettelijk.

mijn nichtje is vandaag opgenomen in het z-huis ter observatie vanwege een virus

en ik las over een 3-lng wow dat is wel bijzonder

ean had net poep tot d'r rug alles vies
  vrijdag 20 januari 2012 @ 21:24:27 #138
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_107045054
Kleurdoos fijn dat het geen koortslip is. Hoe is het nou met Elin?

Ean tot d'r nekje vol poep... Arme Ean (en mama ;) )

En Mia verkouden... Beterschap!

Hier vandaag overleg gehad met de huisarts... Draakje gooide vandaag weer elke voeding in golfjes eruit, was niet te troosten, had weer vreselijk last van krampjes en is nog steeds wat verkouden, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en even gebeld. We mochten meteen even langskomen. Huisarts vind de krampjes wel heel ernstig, zeker nu we een dubbele dosis Infacol geven, Draakje blijft het uit gillen van de pijn. Ook wil ze voor de zekerheid laten checken of Draak geen reflux heeft. Dus na het weekend even een afspraak maken bij de kinderarts onder het mom 'better safe than sorry'.
pi_107045213
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 21:24 schreef NotTheSame het volgende:
Kleurdoos fijn dat het geen koortslip is. Hoe is het nou met Elin?

Ean tot d'r nekje vol poep... Arme Ean (en mama ;) )

En Mia verkouden... Beterschap!

Hier vandaag overleg gehad met de huisarts... Draakje gooide vandaag weer elke voeding in golfjes eruit, was niet te troosten, had weer vreselijk last van krampjes en is nog steeds wat verkouden, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en even gebeld. We mochten meteen even langskomen. Huisarts vind de krampjes wel heel ernstig, zeker nu we een dubbele dosis Infacol geven, Draakje blijft het uit gillen van de pijn. Ook wil ze voor de zekerheid laten checken of Draak geen reflux heeft. Dus na het weekend even een afspraak maken bij de kinderarts onder het mom 'better safe than sorry'.
Beterschap voor draakje.

Ik bezorgde mezelf nog extra werk ook. Ik zag dat de hoes van het aankleedkussen vies was dus ik dacht ik doe d'r nieuwe luier wel in haar bedje aan. Voelde ik dat d'r romper vies was dus hup die uit en zag toen dat het bedje ook vies was. -O-

En mijn nichtje heeft het rs-virus en moet 48uur in het z-huis blijven. Wij gaan maar niet op ziekenbezoek i.v.m. ean.
pi_107045221
Arme ean en mama idd!

NTS -O- heftig hoor! ik hoop dat de KA iets voor Draakje kan betekenen!

Na andere half uur gecluster slaapt ze lekker...dus ga ik ook pitten :Z
pi_107045525
F_R, niet een al te ernstig virus? Hopelijk geen anderen besmet.. En zo'n luier lucht lekker op ;)

NTS, goed dat er even verder gekeken wordt. Inderdaad, beter een keer teveel gekeken, dan te weinig..

Daan had ook krampjes en spuugde best wat terug.. Nu aan de flesvoeding en het is zo goed als over. We gokken maar dat de voeding iets te snel in zijn lijfje kwam (idiote tsr, ook bij kolven spuit het eruit). :N
Maar nu dus over, en een heerlijk tevreden ventje met al wat ritme, echt O+
pi_107045679
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 21:31 schreef Deepfreeze het volgende:
F_R, niet een al te ernstig virus? Hopelijk geen anderen besmet.. En zo'n luier lucht lekker op ;)

NTS, goed dat er even verder gekeken wordt. Inderdaad, beter een keer teveel gekeken, dan te weinig..

Daan had ook krampjes en spuugde best wat terug.. Nu aan de flesvoeding en het is zo goed als over. We gokken maar dat de voeding iets te snel in zijn lijfje kwam (idiote tsr, ook bij kolven spuit het eruit). :N
Maar nu dus over, en een heerlijk tevreden ventje met al wat ritme, echt O+
Het is best een heftig virus voor baby's
http://www.babyinfo.nl/ad(...)ziekten_rs-virus.asp
pi_107045778
Oeh, had je reactie pas gelezen nadat ik gepost had.. RS is wel heftig inderdaad, zeker voor die kleintjes. Inderdaad maar niet langs met Ean. Hopelijk knapt je nichtje snel op!
pi_107045988
Vriend wil zelf ook niet gaan bang dat hij het dan ook krijgt en zo aan ean geeft.
Ik neem aan dat ze wel snappen waarom we niet komen.
pi_107047108
NTS hopelijk komt er een oplossing voor Draakje.. Ik weet hoe wanhopig het je kan maken!

F_R snap dat jullie niet gaan!

Hier een hopeloze avond. Elise had vanmiddag koorts, toen was het weer normaal, daarna weer verhoging.. Hele avond krijsen zodra ik de slaapkamer uit loop, 80x borstvoeding gegeven, zetpilletje erin... Krijsen, troosten, voeden, weggaan, krijsen, troosten, voeden, weggaan.. etc etc.
Nu het zetpilletje erin zit is het eindelijk even stil. Wel frustrerend dat ik niet weet waar ze pijn heeft..

Voel me best alleen op zulke avonden
Had nu graag even het leed gedeeld met mijn ex, of iig de zorgen kunnen delen..

Ik hoor dr hoesten dus ik denk dat we weer van voor af aan beginnen..
  vrijdag 20 januari 2012 @ 22:04:07 #146
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107047421
Hier ook een ellende na die prikken zeg.
Een hele avond is hij nu met korte stiltes tussendoor aan het huilen en niet zoals hij normaal huilt maar hartverscheurend ;(
De huisartsenpost al gebeld en ik moest het even aankijken.
Al een zetpilletje gegeven, maar de volgende mag pas rond 12 uur.

Moet hij dit gewoon doorstaan? is dit normaal?
En slapen ho maar, ja even aan de borst, maar hij snikt in zijn slaap soms...
En daarna is het weer huilen
Rayen 2½ jaar!
pi_107047450
OW Sannne wat vervelend en wat snap ik goed dat je dat wilt delen! Ik ben zo blij dat we het samen kunnen doen hier, anders was ik er in de eerste maanden zeker aan onderdoor gegaan! Echt dikke respect voor jou! :*

FR ik snap heel goed dat jullie niet gaan! En zou het raar vinden als hun het niet begrijpen, met een kleintje neem je toch gewoon geen enkel risico.

KD wat een opluchting!! Het is gewoon een puitje of iets dergelijk :)

NTS fijn dat ze meteen verder kijken!! (wij hebben er tot 5,5 maand mee door gelopen en niemand die bedacht dat het wel eens reflux kon zijn.. En das lang hoor kan ik je zeggen! Hopelijk kunnen ze jullie Draakje van de pijn afhelpen!
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_107047666
TJ heeft ie koorts?
Mij is verteld dat dit 24 uur mag duren, met een max van 40 graden koorts. Elise had het de eerste keer precies zo!

Tis zwaar he.. Arm ventje!

MP tnx meis :)
pi_107047832
Weet je over al die prikjes kan ik niet zo meepraten, mijn meiden hebben nooit extreem gereageerd. Ze waren een dag hangerig en dan ging het weer, maar niets met veel huilen enzo. Het enige wat bij Sarah bijzonder was is dat ze plaatstelijk reageerde, dus knalrode dikke bovenbeentjes.. (dat heeft ze van mij, zo reageer ik ook)

De laatste keer dat ik ingeent bent trouwens ben ik er goed ziek van geweest was (mexicaansegriep) als veel kleintjes zich voelen zoals ik me toen voelde dan snap ik heel goed dat ze niets anders doen dan huilen.
:* Voor alle sneue geprikte kindjes!
pi_107048137
Puck reageert dus ook niet op de prikken. Behalve dat hij wel net toevallig gisteren daarna 2,5 uur sliep maar dat is dan ook het enige.

We zijn vandaag gaan zwemmen. Hij heeft werkelijk geschaterd van plezier O+
The way you rock'n'roll
pi_107048207
Sannne, wat een vervelend moment om zo alleen te zijn. Kan me voorstellen dat het moeilijk is, respect en succes!

TJ, die prikken zijn naar. Heeft hij toevallig last van zijn beentjes? Dat kan ook naar pijn doen. Hopelijk trekt het snel bij..
  Moderator vrijdag 20 januari 2012 @ 22:25:21 #152
236264 crew  capricia
pi_107048529
Zijn er ook mensen die geen inentingen laten zetten hier? Kritisch prikken of zo heet dat.
Wij moeten over twee weken voor de eerste.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_107048859
geen inentingen geven is toch niet kritisch prikken???

dat de vereniging kritisch prikken anti inenten is, dat is dan weer wat anders.

Hier wordt wel gewoon gevaccineerd, alleen bij verkoudheid, ziekte of gewoon niet lekker laat ik niet prikken. En aangezien onze jongste zijn verkoudheidjes keurig timed op de prikdagen is hij straks ruim 5 maanden, als hij de 4 maands prikken krijgt.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 20 januari 2012 @ 22:38:09 #154
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107049134
bij koorts mag er niet eens geprikt worden volgens mij, stelregel hier is dat ze tenminste drie dagen koortsvrij moeten zijn willen ze geënt worden. Hoewel ik m'n twijfel heb om al bij twee maanden te gaan enten, (mogen ze zelf geen weerstand meer opbouwen tegenwoordig?) laat ik wel gewoon enten.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_107049181
Ik zie meer voordelen dan nadelen van enten dus ik laat gewoon volgens schema enten.
The way you rock'n'roll
  Moderator vrijdag 20 januari 2012 @ 22:40:50 #156
236264 crew  capricia
pi_107049253
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:38 schreef DJMO het volgende:
bij koorts mag er niet eens geprikt worden volgens mij, stelregel hier is dat ze tenminste drie dagen koortsvrij moeten zijn willen ze geënt worden. Hoewel ik m'n twijfel heb om al bij twee maanden te gaan enten, (mogen ze zelf geen weerstand meer opbouwen tegenwoordig?) laat ik wel gewoon enten.
Dit vraag ik mij dus ook af.
Natuurlijk ga ik na de enting over twee weken. Maar ik vind twee maanden ook erg vroeg. Zeker gezien het lage risico wat er is op de betreffende ziekten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_107049895
:D :D Jullie hebben het over enten, maar das met plantjes en zulks.. :D :D

Wij hebben ook gewoon laten inenten, meer voordelen dan nadelen, maar ook ik vind het wel vroeg.

Ach arme Sannne en dochterlief :* sterkte en ook voor Ean en TJ!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:35:19 #158
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107052059
Sannne nee koorts heeft hij niet, maar hangerig kan je dit ook niet noemen.

Pff ik vind dit al erg, ik moet gelijk aan MeNicole denken, hoe die dat vol heeft kunnen houden, die kleine van haar ging helemaal tekeer.
Dan is die van ons daar zeker niet mee te vergelijken maar ik vind dit al een heftige reactie.
Hij ligt nu te kreunen, maar van slapen is er nog niet veel gekomen, kleine hazeslaapjes aan de borst.
je zou toch zeggen dat hij na 3 uur vvanmiddag eens een paar uur wil slapen,

Als dit de komende keren ook zo gaat :{
Rayen 2½ jaar!
pi_107053451
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit vraag ik mij dus ook af.
Natuurlijk ga ik na de enting over twee weken. Maar ik vind twee maanden ook erg vroeg. Zeker gezien het lage risico wat er is op de betreffende ziekten.
Dat lage risico op de ziekten is er juist doordat zoveel mensen gevaccineerd zijn.
Voor vaccinatie kwamen al die ziekten vele malen vaker voor.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 00:27:18 #160
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107055093
:* voor de zieke kindjes en de mama's.

Heeft ze geen last van d'r beentjes TJ? Ieder kindje reageert natuurlijk weer anders, maar ik heb bij thuiskomst haar beentjes bewogen alsof ze aan het fietsen is. Geen idee of dat wat geholpen heeft hoor, maar kreeg het als tip van mijn schoonzus.

Sannne, kan het mij helemaal voorstellen! :*
  Moderator zaterdag 21 januari 2012 @ 00:37:03 #161
236264 crew  capricia
pi_107055492
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:55 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Dat lage risico op de ziekten is er juist doordat zoveel mensen gevaccineerd zijn.
Voor vaccinatie kwamen al die ziekten vele malen vaker voor.
Dat is me bekend. Op een school waar de vaccinatiegraad 99% is, is vaccinatie niet echt een noodzaak.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 21 januari 2012 @ 00:39:41 #162
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107055601
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is me bekend. Op een school waar de vaccinatiegraad 99% is, is vaccinatie niet echt een noodzaak.
tót dat in jouw generatie 50% van de ouders er zo over denkt...
Dan is die graad ineens 'n stuk lager en 't besmettingsgevaar een stuk hoger. -O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zaterdag 21 januari 2012 @ 01:54:32 #163
348178 NotTheSame
pi_107057540
TimeJumper met een klein zielig manneke na de prikjes :*

Sanne, ik kan me inderdaad voorstellen dat je op zo'n momenten snakt naar een (meewerkende) wederhelft :* !

Hier is het (weer) nachtdienst voor mama... Draakje wil wéér niet slapen in d'r bedje, net heeft ze wéér alles ondergespuugd en ze verrekt wéér van de krampen omdat papa zo stom is geweest haar bij de vorige voeding geen Infacol te geven :( ... Dus mams ligt op de bank, Draakje in de kinderstoel, waar ze dus nu, weliswaar flink kreunend, in ligt te slapen.
En papa? Joh, die ligt gewoon in bed, ronkt zoals gewoonlijk overal doorheen }:| ...
  Moderator zaterdag 21 januari 2012 @ 02:33:17 #164
236264 crew  capricia
pi_107057992
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 00:39 schreef DJMO het volgende:

[..]

tót dat in jouw generatie 50% van de ouders er zo over denkt...
Dan is die graad ineens 'n stuk lager en 't besmettingsgevaar een stuk hoger. -O-
Hélemaal met je eens, maar zo is het hier nu eenmaal niet.
Ik laat mijn meisje heus wel inenten, maar als ik er over nadenk dan loopt ze eigenlijk geen gevaar.
Vandaar mijn vraag: zijn er hier ouders die niet laten inenten?

Ik ben stiekem bang dat zij zich hier niet durfen uitspreken..
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 januari 2012 @ 06:43:00 #165
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107059201
Hier wel gewoon de prikjes hoor.

NTS balen! Arme draak en arme jij :*

Hier ook alweer ruim een uur beneden. Ze lag gewoon te gillen, dat is voor haar het nieuwe geluid.... Heel leuk, maar maakt zo'n herrie! En nu nog niet willen slapen....
Maar was er al op ingesteld, dus vind ik het minder erg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Susie op 21-01-2012 06:51:20 ]
pi_107059217
Dot ligt te zingen/neurien in bed. Klinkt nergens naar, maar O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 06:59:40 #167
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107059233
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 06:53 schreef Vanyel het volgende:
Dot ligt te zingen/neurien in bed. Klinkt nergens naar, maar O+
Kijk, dat heb ik liever O+
pi_107059520
Ahh Vanyel O+

Nts hoe is het nu?
pi_107059571
NTS :*
pi_107060349
Hier ook gewoon laten inenten, Cas heeft er bijna geen last van gehad. Ik laat hem liever inenten dan dat hij mogelijk ziek wordt.

Hier een prima nacht gehad, net wel een ontroostbaar ventje. Even vastgehouden en weer in bed gelegd, slaapt heerlijk nu.
pi_107060701
Op een kdv mag maar één kindje zitten dat niet ingeënt wordt dus dat is voor mij alleen al een reden om het wel te doen. Ik heb de opvang nodig. Verder kan je je alleen veroorloven om het niet te doen omdat de rest het wel doet. Een tripje naar de bible belt en je kind loopt wel gelijk risico. Een risico dat ik niet wil lopen. Er zijn gewoon meer voordelen dan nadelen in mijn ogen aan die vaccinaties.
The way you rock'n'roll
pi_107060839
Sterker nog, misschien maakt de bible belt ook wel tripjes naar jouw omgeving. Net zo eng.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_107060891
Toen ik in Amsterdam werkte kwam ik regelmatig in kraamgezinnen die niet wilden laten inenten.
Heb op een gegeven moment echt gedacht, jemig is dat de nieuwe trend?

Daarom laat ik wél inenten. Omdat er meer kinderen zijn die niet gevaccineerd zijn dan je denkt!
Je hebt dan toch nooit meer die zekerheid..
pi_107061083
En wat betreft de luiers MP ; Gisteren heb ik een pak babydry gekocht, 72 luiers voor ¤14,00. En een pak symply dry 40 stuks voor ¤ 7,00. En nog wat frappante Duitse babyhapjes die bijzonder genoeg in de smaak vallen :')
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:26:33 #175
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107061381
Susie die tip kreeg ik ook mee en heb ik gelijk gedaan toen we terugkwamen, maar er is niks te zien op zijn beentjes.
En vanaf het moment dat hij onbedaarlijk hard ging huilen heb ik het niet meer gedaan, het kind wilde liever dicht geplakt bij een van ons.

Haha NTS en die vaders altijd maar lekker doorronken :z :+

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 02:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Hélemaal met je eens, maar zo is het hier nu eenmaal niet.
Ik laat mijn meisje heus wel inenten, maar als ik er over nadenk dan loopt ze eigenlijk geen gevaar.
Vandaar mijn vraag: zijn er hier ouders die niet laten inenten?

Ik ben stiekem bang dat zij zich hier niet durfen uitspreken..
Nou niet helemaal niet laten inenten, maar "later" inenten.
Daar heb ik serieus over nagedacht. Mijn vriend had daar andere ideeen over.

In sommige landen worden kinderen pas op 1 jarige leeftijd ingeënt. (dat doen ze denk ik toch ook niet voor niks)
Dat spreekt mij eigenlijk meer aan vooral omdat dan het immuunsysteem van een baby zich al een tijd heeft gehad om te ontwikkelen.
Zegt een leek hoor :+ want "technisch" weet ik er niet veel van af.

Het voelt gewoon een beetje raar, een 2 maanden oude baby volspuiten met verzwakte ziektekiemen. (ik weet dat is blabla van gevoel, ik wil ook zeker niet de "aanstichter" van ziektes weer nieuw leven in te blazen omdat mijn kind niet is ingeënt, maar later inenten vind ik eigenlijk een reeële optie!)
En van die DKTP kan ik me nog voorstellen dat je het vaccin teggen Polio zo vroeg mogelijk geeft maar tegen Tetanus? hij speelt toch nog niet buiten?
en je beschermt zo'n baby zo, hoe moet die ook "vuil van wat voor aard dan ook" in wondjes krijgen.

Hier werd hij gellukkig vrolijk wakker, nu begint hij weer wat te jammeren maar dat kan heel goed komen omdat zijn poep dwars zit en omdat hij moe is.
Dus ik neem aan dat "de grote ellende" van de prikken nu voorbij is *O*
Rayen 2½ jaar!
pi_107061725
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 11:07 schreef Cyntiaa het volgende:
En wat betreft de luiers MP ; Gisteren heb ik een pak babydry gekocht, 72 luiers voor ¤14,00. En een pak symply dry 40 stuks voor ¤ 7,00. En nog wat frappante Duitse babyhapjes die bijzonder genoeg in de smaak vallen :')
Jammer dat ik niet bij de Duitse grens woon.

Sarah stapt aan 1 hand!!! Met filmpje, bewijsmateriaal O+

[ Bericht 7% gewijzigd door MamaPurk op 21-01-2012 11:54:10 ]
pi_107061729
TJ wat enorm sneu van je manneke! hoe gaat het nu?

Sanne :* hoe is het met Elise? ging ze uiteindelijk slapen?

NTS dat is echt niet netjes van je vent zeg :N :*
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:46:46 #178
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107061826
helluw ladies ;) ik ben niet bijgelezen hoor, de 1ste dagen werken kwam toch iets harder aan als verwacht.. pffffff moe, maar wel voldaan. Ben wel blij om de deur weer uit te kunnen, voelt wel goed.
En ik vond het ook weer zoooo leuk om mijn meiden na het werk te mogen ophalen, en dan lekker thuis te knuffelen en spelen met ze...
O+
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_107061828
MP wat goed! Ik zie alleen geen filmpje.. Wat een trotse blik heeft ze :)

Bitterend, ze heeft goed geslapen na de zetpil! Nu ook al 2 uur en vanmorgen in mn armen. Ze is snotverkouden en koortsig. Maar het is toch vies weer dus we hebben beide een huispak aan en blijven lekker op de bank :)

Alhoewel ik er best even uit zou willen om wat van die ademvrij-zwitsal te gaan halen om te testen!
pi_107061899
Nts, wat een heftig nachtje dan..
Hier is paps eerder wakker dan ik. Heb vannacht ook wat lawaai gemist. :@

Fijn TJ, dat het nu beter gaat!
Hier volgen we ook braaf het inent programma. Al liepen we bij Chris wel iets achter, omdat de afspraken ook achter lagen..
Naast de bescherming van je eigen kindje, is het ook belangrijk dat gezonde kindjes ingeënt worden, om te zorgen dat zieke kindjes die niet geënt kunnen worden ook beschermd zijn.
En ons kdv nam ook geen ingeprikte kindjes aan..

Hier hielp het om echt direct na het prikken te masseren. En thuis ook beweging erin. En niet koelen, maar warm houden, zodat de entstof snel van die plek kan stromen..

Hier alweer onze eerste vermaanddag *O*
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:51:38 #181
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107061943
Ik vind het aso om je kind niet te laten vaccineren. Dan ga je er dus vanuit dat andere, wel ingeente kinderen, jouw kind wel gaan beschermen tegen kinderziektes. Ondertussen zelf lekker elitair gaan zitten doen over je principes en dat je je kind niet vol laten spuiten etc.
pi_107062029
Ik heb het flimpje staat er nu wel goed, als je erop klikt ga je naar photobucket om het flimpje te kijken. Ze kijkt er elke keer heel trots bij :)
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:57:30 #183
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_107062075
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 11:51 schreef Aventura het volgende:
Ik vind het aso om je kind niet te laten vaccineren. Dan ga je er dus vanuit dat andere, wel ingeente kinderen, jouw kind wel gaan beschermen tegen kinderziektes. Ondertussen zelf lekker elitair gaan zitten doen over je principes en dat je je kind niet vol laten spuiten etc.
ik geloof dat ik het idd met je eens ben...

lekker makkelijk ook; zit iedereen al 10tallen jaren de ziekten te bestrijden door de vaccineren, gaan sommige ouders nu idd lekkere 'profiteren' van zoiets goeds en belangrijks, met de kans dat we straks ineens wel weer bepaalde ziekten gaan krijgen.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_107062089
Wat goed van Sarah zeg! *O*

Net even een sneu ventje gehad, heel erg huilen van moeheid. Misschien een beetje last van zijn extreem goede dag gister en niet willen slapen omdat er veel leuke mensen om hem heen waren.

Zijn slaapje zal zo wel voorbij zijn, jas en schoenen aan. Kunnen we even naar buiten toe. Fruit halen en groenten, heb allemaal leuke recepten gezien om lekker te koken. Heb ik toch wat te doen vanmiddag!
pi_107062095
Ah super dat ze nog heeft geslapen Sanne! heerlijk weer om lekker op de bank met je meisske kroelen!! O+ O+
Zwitsal adem vrij? is dat net als vicks of luuf?

Jeeee Sara!! *O* *O*
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:58:56 #186
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107062107
Hier slaapt paps ook door 's nachts, maar hij ging er wel om 8 uur uit toen ze alweer begon te miepen en ik heb lekker nog ff geslapen tot 10.30 *O* Heb het ook nodig, want vanavond kaarten met 3 meiden en morgen om 10.30 weer paraat zijn, afspraak met de yoga meiden en de beebs, dat wordt een dolle boel! Leuk om ze weer te zien!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 12:17:22 #187
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107062565
Alternatieven
Sinds een aantal jaren gaan er stemmen op om kritisch te kijken naar de vaccinaties bij met name baby's, vanwege hun verminderde weerstand en de invloed van de werkzame stoffen van de inentingen op deze kleine kinderen.
Ook spelen hierin diverse verhalen uit bijvoorbeeld Amerika een rol, waarin aantoonbaar is bewezen dat kinderen een autisme overhielden na ingeent te zijn.
Diverse organisaties in Nederland roepen op om kinderen pas vanaf 1 jaar te gaan vaccineren, zoals bijvoorbeeld de Vereniging voor Kritisch Prikken (www.nvkp.nl).
Inmiddels zijn er een aantal particuliere consultatiebureaus, verspreid over Nederland, die hieraan gehoor hebben gegeven en op latere leeftijd bij kinderen de vaccinaties toedient.
Meestal worden de inentingen dan niet vergoed en moeten ouders deze zelf betalen

Op een latere leeftijd inenten spreekt mij meer aan.

Jammer dat er hier niemand is die hiervoor gekozen heeft, ik zou graag eens van gedachten willen wisselen

Hier meer info over de ziektes en inentingen (misschien enigszins gekleurd)
http://www.post-vaccinaal-syndroom.nl/3911/mazelen.aspx
Rayen 2½ jaar!
pi_107062659
Hier een klein manneke die veel wil drinken bij mama. En ik geniet er met volle teugen van O+ (men, die roze wolk is er nu in full effect). En niet te geloven dat we vandaag alweer een half jaar mogen genieten van onze heerlijke, vrolijke, eigenwijze mannetje.
pi_107062973
Jeej, nog meer vermaanddagen! DF van harte! En LB ook! O+
pi_107063197
Luuf? Is dat goed? Hebben jullie nog andere verkoudheidstips?
pi_107063308
LB, een verhalfjaardag *O*

Sanne, hoofdeinde van het bed iets omhoog wil ook wel helpen..
pi_107063353
luuf wordt afgeraden bij kindjes onder de 2, en bij kindjes met allergische/astmatische aanleg.

TJ de link vaccinaties-autisme is bewezen onjuist! Er is ooit eens 1 onderzoek geweest wat dat aantoonde, die gesponsord of gestart was mede door ouders met een autistisch kind. Geen degelijk onderzoek. Alle goed opgezette onderzoeken kunnen geen verband aantonen.
pi_107063356
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 12:51 schreef Sannne het volgende:
Luuf? Is dat goed? Hebben jullie nog andere verkoudheidstips?
goede verhalen over gehoord ja! http://www.luuf.nl/

Lb O+
pi_107063407
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 12:58 schreef p_iglet het volgende:
luuf wordt afgeraden bij kindjes onder de 2, en bij kindjes met allergische/astmatische aanleg.

ow dat wist ik nie :@ nog niet geprobeerd trouwens ik las er alleen over
pi_107063586
ik zie nu dat er een babyversie van luuf is speciaal voor kinderen onder de 3... zonder menthol...

dus bij kindjes zonder allergische/asmatische aanleg zou je wel diekunnen gebruiken.

Gewone vicks/luuf/mentholpoeder etc niet bij kinderen onder de 2/3 jaar gebruiken.
pi_107064105
Babyluuf gebruik ik ook voor Hannah. Volgens mij werkt het voor geen meter, maar ze vindt het lekker ruiken dus als ze verkouden is dan krijgt ze wat opgesmeerd. :')

Over het inenten: ik geloof niets van die autisme-verhalen na inenting. Uitstellen van inenten zou ik alleen doen als je kleintje verzwakt is (bijvoorbeeld omdat het prematuur is of al een ziekte heeft). Gezonde baby's kunnen volgens mij best de inentingen aan op de voorgeschreven leeftijd. Juist doordat ze nog niet zo veel weerstand hebben kunnen ze in het eerste levensjaar goed ziek worden van bijvoorbeeld kinkhoest. Ik zou dus echt niet wachten tot ze een jaar zijn.

Enige wat ik een beetje mis bij de inentingen is het RS virus. Zo veel kindjes in mijn omgeving die daar al voor in het ziekenhuis hebben gelegen -O-
  zaterdag 21 januari 2012 @ 13:28:49 #197
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_107064167
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 12:58 schreef p_iglet het volgende:

TJ de link vaccinaties-autisme is bewezen onjuist! Er is ooit eens 1 onderzoek geweest wat dat aantoonde, die gesponsord of gestart was mede door ouders met een autistisch kind. Geen degelijk onderzoek. Alle goed opgezette onderzoeken kunnen geen verband aantonen.
Ah op die manier...
Nou gelukkig ga ik nooit op 1 site af of neem snel beslissingen wat dit betreft.
Maar altijd goed dus om eens over dit soort zaken van gedachte te wisselen
Rayen 2½ jaar!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 13:36:41 #198
348178 NotTheSame
pi_107064377
Effe niet bijgelezen, maar het gaat hier ff gewoonweg KwalitatiefUitermateTeleurstellend...
Hele nacht met een ontroostbaar meisje opgezeten, zelf 0,0 geslapen...
Komt O+ beneden, geheel nietsvermoedend, ik helemaal blij want dan kan ik effe slapen... Niet dus, meneer had andere plannen, dus DAAAAGGG, nog niks geslapen...
  zaterdag 21 januari 2012 @ 13:43:53 #199
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107064551
Is je vriend dan doof ofzo :P ? Balen dat je zo moe bet NTS. Ik zou voor komende nacht en de zondag wel afspraken maken over de verdeling zorg/slapen. Anders ga je stuk.
pi_107064879
NTS, ik kan je maar 1 tip geven: slapen zodra je kan. Dus echt meteen gaan liggen zodra je muppie ook ligt. Telefoon eruit, deurbel eruit en slapen. Desnoods je ouders, zussen, broers, vrienden etc inschakelen om even in huis te komen zodat jij kan slapen. Want niet slapen sloopt. En dat moet je je vriend ook echt duidelijk maken.

En dan maandag ook bellen naar of een manueel therapeut of een osteopaat. Hier waren de krampen na 1 behandeling weg. En mijn jochie spuugde, huilde en had enorme krampen, moet je bekend voor komen. Natuurlijk zou ik daarnaast wel gewoon naar de kinderarts gaan, maar bereid je voor op een wachttijd, je kan er meestal niet meteen terecht. En alles wat je dan in de tussentijd kan doen, doen. Succes!

Wij hadden voor de derde keer in 8 weken een nacht waarin Tienus doorsliep. Hoe fijn! Hij is nog wel snipverkouden, heeft nog steeds ontstoken ogen, maar hij slaapt. Wat ons zo langzaam toch doet geloven in de theorie van de huisarts. Die verdenkt em van een leuk cirkeltje: hoesten, maagzuur in de slokdarm, pijn, hoesten etc...We geven nu sinds maandag geen fruit meer en het lijkt beter te gaan.
En hij is echt geen kleine baby meer, meneer ligt niet meer stil en schuift het hele huis door. Zo leuk om te zien!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')