abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107010254
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou je principieel tegen lenen zijn? Uitgaven komen meestal eerder dan opbrengsten een lening kan dat overbruggen. Precies zoals dat met een hypothecaire lening het geval is. Het enige verschil is dat je daarin de het huis als onderpand geeft.
Omdat ik als ik klaar ben met studeren, ook echt klaar wil zijn en niet nog een aantal jaar moet gaan betalen. Op dit moment is dat nog mogelijk, dankzij de studiefinanciering. Mocht de hele studiefinanciering omgezet worden in een lening, dan is dat niet meer mogelijk. Zou toch jammer zijn.
  donderdag 19 januari 2012 @ 22:41:18 #202
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107010279
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Overdrijf je niet een beetje?
Mwoch, vrienden en familie zijn echt de enige reden dat ik hier nog ben.
pi_107010494
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:40 schreef ArnosL het volgende:
Omdat ik als ik klaar ben met studeren, ook echt klaar wil zijn en niet nog een aantal jaar moet gaan betalen.
Ik snap het echt niet, er zit echt geen economisch logica in die gedachte, het is nergens voor nodig om daar zo streng mee om te gaan. En het is ook nog inconsequent want voor een huis wil je wel lenen.
  donderdag 19 januari 2012 @ 22:53:26 #204
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_107010884
Er is niks mis met investeren in jezelf. Het zal hopelijk nogal wat studenten ervan weerhouden om voor studies te kiezen waar geen droog brood in te verdienen is, waardoor de diploma's van degenen die er wel in volharden, per saldo meer waard worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:12:02 #205
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107011806
Die 3200 heb je toch zo terug na je studie :') tering hey, Leen even 5000¤ en dan spaar je dat in 3 jaar tijd en betaal je in 1 keer terug :') zodra je echt geld gaat verdienen. Bijbaantje ernaast want je moet toch wat op je cv hebben staan. Zo moeilijk is het niet.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_107012057
quote:
7s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik snap het echt niet, er zit echt geen economisch logica in die gedachte, het is nergens voor nodig om daar zo streng mee om te gaan. En het is ook nog inconsequent want voor een huis wil je wel lenen.
Er zit ook geen logica in, maar ik wil geen lening aangaan als het niet nodig is.
pi_107013276
quote:
15s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:12 schreef mymoodfentje het volgende:
Die 3200 heb je toch zo terug na je studie :') tering hey, Leen even 5000¤ en dan spaar je dat in 3 jaar tijd en betaal je in 1 keer terug :') zodra je echt geld gaat verdienen. Bijbaantje ernaast want je moet toch wat op je cv hebben staan. Zo moeilijk is het niet.
3200? Voor sommige mensen gaat het wel om wat meer geld hoor... Ik krijg maximaal uitwonend en ga een tweejarige master doen. Dat zou dus uitkomen op 12000 euro wat ik hiermee mis loop. En zelfs met die 12000 euro is het niet mogelijk om de vaste kosten te betalen en ook nog te leven.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_107013502
Je bent min of meer ook verplicht om bepaalde dingen die je na je studie zou willen doen uit te stellen. Je gaat minder lekker een paar maanden naar Azie of Australie om een paar duizend euro te spenderen als je nog meer dan 10.000 schuld hebt.
Dit, dus.
pi_107014131
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Overdrijf je niet een beetje?
De Nederlandse economie draait voornamelijk op de financiële en dienstensector, maakindustrie hebben we in tegenstelling tot bijv. onze oosterburen vrijwel totaal niet meer. Zie vervolgens het huidige verschil in economische groei en de prognoses voor dit jaar op dat gebied. Op politiek gebied zijn we de zeggenschap over ons eigen land inmiddels zo goed als compleet kwijt aan de EUSSR, waardoor er eigenlijk al geen sprake meer is van souvereiniteit.

Alles waarmee we ons op het wereldtoneel in het (recente) verleden positief wisten te onderscheiden (sociaal stelsel, opleidingsmogelijkheden) is in rap tempo kapot bezuinigd, waardoor we de grauwe, globale middenmoot nog maar amper ontstijgen. Verschil is echter wél dat de belastingdruk in die middenmoot vele malen lager is.

Last but not least is de welvaart sinds de jaren '80 van de vorige eeuw in mijn optiek gedaald. Welvaart is niet je hele hut vol ipads hebben liggen en naar 'singing with stars on ice' kijken op je 60" LED TV. Welvaart is een gezin kunnen draaien en een hypotheek af kunnen lossen op één loon en niet gedwongen worden om met zijn tweeën krom te moeten liggen en je kinderen iedere dag in de opvang moeten dumpen om dat te bewerkstelligen...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_107014719
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 00:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
Alles waarmee we ons op het wereldtoneel in het (recente) verleden positief wisten te onderscheiden (sociaal stelsel, opleidingsmogelijkheden) is in rap tempo kapot bezuinigd, waardoor we de grauwe, globale middenmoot nog maar amper ontstijgen. Verschil is echter wél dat de belastingdruk in die middenmoot vele malen lager is.
Middels ons sociale stelsel onderscheidden we ons als in we concurreerden met de rest van de wereld middels een sociaal stelsel? Hoe werkt dat precies?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_107015562
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou je niet kunnen werken? [...] ik weet dat er studies zijn waar je 5 dagen per week echt de hele dag bezig bent.
...
En je vindt het redelijk dat je zou moeten gaan werken naast een studie van 40 of meer uur per week?

quote:
7s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
...
Overigens, als je kijkt hoeveel studenten dit gaat kosten [..] vind ik wel dat studenten hard getroffen worden in vergelijking met bijvoorbeeld bijstandstrekkers en bejaarden. [..] terwijl men in dit geval niet verder komt dan dat de kenniseconomie er door geraakt wordt
...
Dat maak jij ervan. Ik lees dat mensen direct vallen over de hypocrisie van de huidige en voorgaande regeringen (het CDA in het bijzonder). Dat het studenten onredelijk hard treft is de meeste hier duidelijk.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  vrijdag 20 januari 2012 @ 00:43:24 #212
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_107015715
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 00:00 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

De Nederlandse economie draait voornamelijk op de financiële en dienstensector, maakindustrie hebben we in tegenstelling tot bijv. onze oosterburen vrijwel totaal niet meer. Zie vervolgens het huidige verschil in economische groei en de prognoses voor dit jaar op dat gebied. Op politiek gebied zijn we de zeggenschap over ons eigen land inmiddels zo goed als compleet kwijt aan de EUSSR, waardoor er eigenlijk al geen sprake meer is van souvereiniteit.

Last but not least is de welvaart sinds de jaren '80 van de vorige eeuw in mijn optiek gedaald. Welvaart is niet je hele hut vol ipads hebben liggen en naar 'singing with stars on ice' kijken op je 60" LED TV. Welvaart is een gezin kunnen draaien en een hypotheek af kunnen lossen op één loon en niet gedwongen worden om met zijn tweeën krom te moeten liggen en je kinderen iedere dag in de opvang moeten dumpen om dat te bewerkstelligen...
Dus je wijt de teloorgang van welvaart aan de gestegen woningprijzen? Oké. :)
Ten percent faster with a sturdier frame
  vrijdag 20 januari 2012 @ 00:44:47 #213
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_107015768
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:20 schreef ArnosL het volgende:

[..]

30 uur studie, 15 uur reistijd per week + thuis studie. 20 uur per week werken gaat niet, hooguit 10 en dan in het weekend. Wat nu? Lenen, terwijl ik principieel tegen lenen ben tenzij een hypotheek.
Dat is lekker irrationeel. Zie het als een investering die je moet financieren. Het levert wat op namelijk. 15 uur reistijd vind ik wel veel trouwens...
Ten percent faster with a sturdier frame
  vrijdag 20 januari 2012 @ 00:51:50 #214
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_107015993
Net een stuk op het NOS over de de werkloosheid onder jongeren aan het stijgen is, en voorlopig ook wel zal blijven stijgen dus dat gaat ook nog leuk worden in combinatie met dit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 00:44 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dat is lekker irrationeel. Zie het als een investering die je moet financieren. Het levert wat op namelijk. 15 uur reistijd vind ik wel veel trouwens...
Elke dag anderhalf uur op en neer is volgens bij best normaal toch voor veel studenten? Uurtje in de trein en dan een kwartier reistijd van en naar het station.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_107016064
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 00:44 schreef TC03 het volgende:

[..]

15 uur is een foutje, het is 12,5 uur. uur fietsen per dag en 1,5 uur trein. Helaas kan ik geen auto betalen, want dan zou de reistijd verkorten naar anderhalf uur per dag.

Dan heb ik nog mazzel dat m'n trein vrijwel nooit vertraging heeft.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 01:06:02 #216
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107016378
quote:
15s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:47 schreef Buitendam het volgende:
Je bent min of meer ook verplicht om bepaalde dingen die je na je studie zou willen doen uit te stellen. Je gaat minder lekker een paar maanden naar Azie of Australie om een paar duizend euro te spenderen als je nog meer dan 10.000 schuld hebt.
Dus eigenlijk moeten de belastingbetalers eerst jouw studie betalen en als je dan klaar bent ga je lekker een paar maandjes freewheelen in het buitenland? Niks terugbetalen, niks bijdragen aan de maatschappij zolang je daar geen zin in hebt?

Fijne mentaliteit. Er kan nog wel wat bezuinigd worden hier en daar.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 01:34:24 #217
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_107017020
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:42 schreef Waffle het volgende:

[..]

3200? Voor sommige mensen gaat het wel om wat meer geld hoor... Ik krijg maximaal uitwonend en ga een tweejarige master doen. Dat zou dus uitkomen op 12000 euro wat ik hiermee mis loop. En zelfs met die 12000 euro is het niet mogelijk om de vaste kosten te betalen en ook nog te leven.
Het is natuurlijk een optie om te gaan werken voor je geld, in plaats van dat anderen werken voor jouw geld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_107018042
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:06 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dus eigenlijk moeten de belastingbetalers eerst jouw studie betalen en als je dan klaar bent ga je lekker een paar maandjes freewheelen in het buitenland? Niks terugbetalen, niks bijdragen aan de maatschappij zolang je daar geen zin in hebt?

Volgens mij wordt de belasting dan ook grotendeels betaald door de hogere inkomens, die weer gestudeerd hebben. Of gaan we na deze maatregel ook de belasting van de hoge inkomens verlagen? Lijkt me dan namelijk wel zo eerlijk.
pi_107018152
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een optie om te gaan werken voor je geld, in plaats van dat anderen werken voor jouw geld.
Weer zo'n loze, loze opmerking die kant noch wal raakt.
pi_107018208
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik had deze even gemist, maar ik werk niet naast mijn studie? Naast mijn studie werk ik 20 uren in de week en daar leef ik van. En dat geld wat ik nu ontvang voor mijn studie betaal ik later heus wel via de belasting weer terug.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 08:39:08 #221
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107019319
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:42 schreef Waffle het volgende:

[..]

Dan moet je een beroep doen op je familieleden. Zo gek is dat niet. Jammer als ze niet willen helpen. Het alternatief is 12000 lenen en dat is ook nog een peuleschil om in 15 jaar af te betalen. Zoveel geld is dat niet als je dalijk echt gaat verdienen.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
  vrijdag 20 januari 2012 @ 08:40:46 #222
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107019341
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:06 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dat is anders vrij logisch hoor. Men gaat niet na de studie meteen werken als ze zichzelf nog te jong voelen. Dan willen ze reizen en de wereld zien na 20 jaar in de schoolbanken te hebben gezeten. Daarnaast betalen studenten ook gewoon belasting dus zo huilie hoef je nu ook weer niet te doen :')
pi_107019713
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 08:39 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Dan moet je een beroep doen op je familieleden. Zo gek is dat niet. Jammer als ze niet willen helpen. Het alternatief is 12000 lenen en dat is ook nog een peuleschil om in 15 jaar af te betalen. Zoveel geld is dat niet als je dalijk echt gaat verdienen.
Dat 'peuleschil' gaat je nog vies tegenvallen. Het is ook weer niet echt veel, maar je voelt het wel. Naast dit mag je namelijk ook nog kromliggen voor een huis, sparen voor een pensioen en fors lappen voor kinderopvang. Oja, en de zorgkosten natuurlijk. Met geld dat volgens het 'sterke schouders' idee al eerst flink afgetopt is voor het eindelijk op je rekening komt.

De tijd dat je er van uit kon gaan dat je na een hogere opleiding flink ging verdienen ligt alweer een tijdje achter ons. Toch wordt er bij de financieringsplannen wel van uit gegaan dat dit nog steeds realiteit is.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 09:20:14 #224
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107019875
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:11 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat 'peuleschil' gaat je nog vies tegenvallen. Het is ook weer niet echt veel, maar je voelt het wel. Naast dit mag je namelijk ook nog kromliggen voor een huis, sparen voor een pensioen en fors lappen voor kinderopvang. Oja, en de zorgkosten natuurlijk. Met geld dat volgens het 'sterke schouders' idee al eerst flink afgetopt is voor het eindelijk op je rekening komt.

De tijd dat je er van uit kon gaan dat je na een hogere opleiding flink ging verdienen ligt alweer een tijdje achter ons. Toch wordt er bij de financieringsplannen wel van uit gegaan dat dit nog steeds realiteit is.
Wellicht tijd dat de hoger opgeleiden verder moeten kijken dan de grenzen van dit land.
pi_107019954
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:20 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Wellicht tijd dat de hoger opgeleiden verder moeten kijken dan de grenzen van dit land.
Dat is een andere discussie. Daarnaast is een systeem dat er op gericht is om mensen het land uit te jagen tamelijk ziek en wel zeker een reden tot klagen.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 09:35:40 #226
230491 Zith
pls tip
pi_107020194
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat wel van belang is zijn mensen zijn mensen een specifieke opleiding, bijvoorbeeld over de werking van een bepaalde techniek in industriële installaties (denk bijvoorbeeld aan de immersietechniek van ASML). Maar daarvoor moeten bedrijfsleven en onderwijs veel meer interactie met elkaar hebben. De huidige visie van sommigen lijkt juist andersom te zijn, meer subsidie zodat universiteiten en hogescholen onafhankelijker van het bedrijfsleven kunnen opereren.
Het klopt dat het eerder andersom is en dat heeft een hele geldige reden:
Fundamenteel onderzoek is nodig om economische groei te behouden[1] en bedrijven spenderen maar 0.6% van hun R&D aan fundamenteel onderzoek[2]. Ze zijn hierin terughoudend door risico's op marktfalen, techniekfalen en appropriability issues (ken het Nederlandse woord hier niet voor).

De overheiden zagen in dat hierdoor minder fundamenteel onderzoek was dan sociaal-economisch wenselijk en had de laatste paar decennia dus als taak om dit gat in fundamenteel onderzoek op te vangen. Voorbeeld: 31% van de pharmaceutische producten die uitgebracht zijn sinds 1986 - 1997 zou niet ontwikkeld zijn (zonder serieuze vertraging ~8-12 jaar afhankeljik van sector) zonder academisch onderzoek (in de VS)[3]. Universiteiten brachten gemiddeld 3.3 patenten per 1 miljoen USD onderzoeksgeld op, terwijl de pharmaceutische industrie op 0.148 zat.[4]

De industrie is afhankelijk van fundamenteel onderzoek op universiteiten, niet andersom (Narin 1997). De publieke taak van universiteiten is niet het klaarstomen van studenten voor ASML, maar om kennis te creeren zodat uiteindelijk ASML daar de vruchten van plukt. Dat zou meer iets zijn voor het hbo. Verder zorgt het aanbieden van fundamenteel onderzoek voor betere studenten dan wanneer je bedrijfsspecifieke dingen zou willen leren, o.a. door verhoogde absorptive capacity, etc.

1. The simple economics of basic research, Nelson, R.
1. What makes basic research economically useful? Pavitt, K.
2. National Science Foundation: National Patterns in R&D. (2008)
3. Academic research and industrial innovation, Mansfield, E.
4. The real effects of academic research, Acs et al.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 20-01-2012 09:43:55 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_107020641
De beta student wordt wederom het hardst genaaid met deze maatregelen.
pi_107025355
quote:
'Technische studenten moeten sneller afstuderen'

STUDENTEN IN TU DELFTGIULETTO86/FLICKR/CC-BY-NC
De Technische Universiteit Delft gaat haar Bachelor opleidingen minder zwaar maken. Het vakkenpakket wordt uitgedund of lichter gemaakt waardoor de studielast wordt verminderd. Ook mogen onvoldoendes gecompenseerd worden met hogere cijfers van andere vakken. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat studenten hun studie sneller doorlopen, al vrezen studenten zelf dat de kwaliteit van hun opleiding zal afnemen.

Bredere trend
De TU staat niet alleen in haar zorgen. Technische faculteiten van de Universiteit Twente en Universiteit Eindhoven nemen soortgelijke maatregelen om het afstuderen van hun studenten te bespoedigen. Zij zien een enorme vraag naar ingenieurs op de arbeidsmarkt terwijl er te weinig afgestudeerden zijn om aan de vraag te voldoen. Ze doen er gewoon te lang over. Deze ontwikkeling speelt al langer, maar met de komst van de langstudeerboete neemt de vraag om directe maatregelen toe.

Maatregelen
Woordvoerders van alle bevraagde universiteiten benadrukken dat de kwaliteit van de opleidingen niet ter discussie staat: "Het wordt niet minder moeilijk, wel minder veel", zegt Michel van Baal van de TU. Wel is het zo dat studenten sneller door hun studie heen moeten want "zeven jaar is gewoon te lang". Momenteel wordt er aan de TU kritisch naar de inhoud van studieprogramma's gekeken om te zien of en waar er gesneden kan worden. De hervormingen zouden vanaf 2013 in de praktijk moeten komen.

Universiteit Twente reageert op de langzame studenten door vanaf september 2013 projectonderwijs in te voeren. Een studiejaar wordt opgedeeld in vier kwartielen waarbij theorie en praktijk direct gecombineerd worden, in plaats van aan het einde van de studie. Bij Eindhoven wordt de bachelor hervormd door keuzevrijheid en flexibiliteit voorop te stellen. Studenten kunnen zelf bepalen hoe hun programma eruit ziet waardoor ze de zogenaamde 'struikelvakken' kunnen ontwijken.

Waarde diploma
Voorzitter van de Delftse studentenvakbond VSSD Wouter Verbeek maakt zich zorgen om de ontwikkelingen: "als je minder veel leert, gaat de waarde van je diploma naar beneden. Zo simpel is het", aldus Verbeek. Volgens hem reageert de TU gedwongen op de maatregelen van de overheid om het studierendement te verhogen en de studieduur te verlagen. Vanmiddag is er een overleg tussen de Studentenraad en de universiteit waar de plannen besproken worden.

Ook studentenorganisatie ISO volgen de ontwikkelingen kritisch. Ze vreest dat door het schrappen van vakken en of programma's de kwaliteit van het onderwijs onder druk komt te staan.

Langzaamste studenten
Studenten die aan de TU studeren zijn de langzaamste van alle Nederlandse studenten. Niet meer dan 25 procent van hen rondt een bachelordiploma binnen vier jaar af, hoewel daar drie jaar voor staat. Gemiddeld doen TU-studenten nu zeven tot zeven en een half jaar over hun studie.

En dat is lang. Te lang volgens de plannen van Halbe Zijlstra, staatssecretaris van Onderwijs die wilt dat iedereen die te lang over zijn of haar diploma doet meer gaat betalen. Onder deze langstudeerboete zullen ook de studenten van de TU niet uitkomen en dus zal het programma anders moeten, zodat de vaart er weer een beetje in komt.

Door: Dorien
Toch jammer dat je over 2 jaar niet eens meer een studie van het huidige niveau kan volgen en je diploma een soort tu-light diploma is geworden.

Verder vind ik het absurd, even 4 tot 5x 3200 euro erbij aan kosten, alle studenten die leuke projectjes doen worden, als het uitkomt, door heel nederland doodgeknuffeld (bv de nuna). En nu zijn dat de mensn die sowieso al extra boetes verdienen en smerige langstudeerders zijn :r

Geen idee hoeveel je kan werken naast een tu studie, maar 4 tot 5 jaar 7 dagen per week school en/of werk, nog 12000 euro extra schuld, 4 jaar minder werkervaring.. wat een verdomt aantrekkelijke investering is dat zeg! Je startsalaris van 3-400 euro p/m meer gaat de eerste 3 jaar op aan de 'extra' schuld en dan moet je nog het deel wat je verder nog geleend heb terugbetalen.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 12:59:07 #229
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_107025486
quote:
3TU: Bezuinigingen hoger onderwijs treffen technische studenten onevenredig hard

DELFT, 20 januari 2012 – De studentenvertegenwoordiging van de 3 technische universiteiten roept het kabinet op de maatregelen in het hoger onderwijs te heroverwegen. De maatregelen treffen bètastudenten onevenredig hard, terwijl bèta’s essentieel zijn voor de Nederlandse kenniseconomie.

Gisteren is het wetsvoorstel ‘Studeren is investeren’ van staatssecretaris Zijlstra naar de Tweede Kamer verstuurd. De regering zegt hierin per september 2012 de basisbeurs voor masterstudenten af te schaffen en het studentenreisrecht te verkorten. ‘De bèta gemeenschap is teleurgesteld door dit wetsvoorstel’ zegt Mariska Heidema namens de studentenvertegenwoordigers van de technische universiteiten. Deze bezuinigingen komen bovenop de Halbe-heffing die vorig jaar is doorgevoerd en toen werd al geroepen dat technische studenten ontzien moesten worden. Nu blijkt dat er ook met de nieuwe maatregelen geen uitzonderingen komen voor bèta’s, terwijl een technische master twee keer zo lang is als een reguliere master. Bètastudenten worden hierdoor twee keer zo hard geraakt.

De beoogde maatregelen van het kabinet werpen een financiële drempel op voor het volgen van een meerjarige master. De Raad van State heeft in haar advies over het wetsvoorstel al aangegeven dat de effecten in het bijzonder voor studenten die een meerjarige master volgen onevenredig zwaar zijn. Hiervan is niets terug te vinden in het huidige voorstel. Onderzoek toont aan dat minder bètastudenten voor een technische master zullen kiezen. Dit terwijl het behalen van de masterfase essentieel is voor bèta’s bij het uitoefenen van een technisch beroep.

Ook de ambitie van de regering om tot de top 5 van kenniseconomieën te behoren, komt hiermee in de knel. Het kabinet heeft negen sectoren aangedragen als pijlers van de Nederlandse economie. In deze topsectoren zijn volwaardige ingenieurs van fundamenteel belang. Een techniekstudent zonder master is nóg geen volwaardige ingenieur. Wil de overheid haar ambitie waar maken, dan moeten de maatregelen heroverwogen worden en waarnodig uitzonderingen voor bèta’s ingevoerd worden.

De studentenvertegenwoordiging van de drie technische universiteiten
Studentenraad TU Delft
Studentgeleding universiteitsraad TU Eindhoven
Studentenraad UTwente
Studentenvakbond VSSD
http://www.vssd.nl/2012/0(...)en-onevenredig-hard/
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_107026504
Sja, deze generatie is gedoemd om de rotzooi van de vorige generaties op te ruimen. Tegen de tijd dat de grijze ratten onder de grond liggen en we niet meer voor hen hoeven krom te liggen zijn wij alweer met pensioen :')
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 16:51:13 #231
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107034147
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 02:42 schreef Waffle het volgende:
Volgens mij wordt de belasting dan ook grotendeels betaald door de hogere inkomens, die weer gestudeerd hebben.
Niet als ze in het buitenland vakantie vieren, en dus geen inkomsten hebben in Nederland, of wel?
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 08:40 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Dat is anders vrij logisch hoor. Men gaat niet na de studie meteen werken als ze zichzelf nog te jong voelen. Dan willen ze reizen en de wereld zien na 20 jaar in de schoolbanken te hebben gezeten. Daarnaast betalen studenten ook gewoon belasting dus zo huilie hoef je nu ook weer niet te doen :')
Zie je me huilie doen? Kijk in spiegel of naar je jammerende medestudenten.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 16:52:36 #232
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107034192
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:20 schreef mymoodfentje het volgende:
Want daar is nog alles gratis en hoef je geen enkele tegenprestatie te leveren? Dream on. :')
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:00:12 #233
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107034439
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:51 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Niet als ze in het buitenland vakantie vieren, en dus geen inkomsten hebben in Nederland, of wel?

[..]

Zie je me huilie doen? Kijk in spiegel of naar je jammerende medestudenten.
Je doet inderdaad nogal gefrustreerd en huilie. Erg emotioneel sta jij hiertegenover, ben je soms een verzuurde mbo'er?

quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:52 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Want daar is nog alles gratis en hoef je geen enkele tegenprestatie te leveren? Dream on. :')
Wat is deze :')
Nee, want daar worden bèta studenten nog wel op waarde geschat en is meer te verdienen. Waarom zou je in NL blijven als dit land er alles aan doet om het zo onaantrekkelijk voor je te maken? Gewoon wat verder kijken dan de grenzen en op avontuur.
pi_107034469
quote:

[..]

Noem voor de gein eens twee Europese landen waar de financiële condities voor masterstudenten slechter zijn dan hier als je straks tijdens de masterfase geen stufi meer krijgt. Ben benieuwd of dat lukt. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2012 17:02:13 ]
pi_107034473
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:51 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dan is dit inderdaad de beste oplossing, maar dan wel in combinatie met het verlagen van de belastingen van de hoogste inkomens. Iedereen in Nederland evenveel belasting laten betalen, ik ben voor.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:51:15 #236
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107036081
quote:

[..]

Is je google kapot? In landen met vergelijkbare belastingtarieven is studeren over het algemeen gratis.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 18:00:53 #237
230491 Zith
pls tip
pi_107036410
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 17:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Noem voor de gein eens twee Europese landen waar de financiële condities voor masterstudenten slechter zijn dan hier als je straks tijdens de masterfase geen stufi meer krijgt. Ben benieuwd of dat lukt. ;)
Voor NL studenten: Duitsland zweden belgie noorwegen frankrijk oosterijk denemarken finland griekenland ijsland luxemburg

zoiets?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 18:03:12 #238
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_107036494
quote:
15s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:47 schreef Buitendam het volgende:
Ja, kut voor je dat de overheid je reis naar Azië niet indirect betaalt :{
pi_107036498
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:32 schreef cikolata het volgende:
Sja, deze generatie is gedoemd om de rotzooi van de vorige generaties op te ruimen. Tegen de tijd dat de grijze ratten onder de grond liggen en we niet meer voor hen hoeven krom te liggen zijn wij alweer met pensioen :')
Onder het mom van "investeren in jezelf", diegene die dat zegt kan echt de boom in. Die snapt het echt niet. Investeren in jezelf, daarna profiteren van je loon...
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_107036499
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:00 schreef Zith het volgende:

[..]

Duitsland zweden belgie noorwegen frankrijk

zoiets?
Het zou leuk zijn als je er ook nog uitleg bij zou geven waarom een masterstudie in die landen duurder is dan in NL. Want zo op het eerste gezicht heb ik zo m'n twijfels. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2012 18:03:35 ]
pi_107036529
In Duitsland en Noorwegen is studeren gratis.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 18:04:39 #242
230491 Zith
pls tip
pi_107036531
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Het zou leuk zijn als je er ook nog uitleg bij zou geven waarom een masterstudie in die landen duurder is dan in NL. Want zo op het eerste gezicht heb ik zo m'n twijfels. ;)
He bah, fout gelezen ;( Dacht aan goedkoper huehuehue. Nou, in al die landen is studeren voor NL studenten gratis of <1000 EUR (zelfs als je niet een exchange student bent). Zat aan

Cynix'post te denken.. nou voor cynix dus :P EU landen waar je als NL student gratis mag studeren zonder tegenprestaties te hoeven geven en zonder dat je eene xchange student hoeft te zijn vind je hier: http://www.studyineurope.eu/tuition-fees
pi_107036534
Waarom pakken ze de mbo-ers (niveau 1, 2) niet aan.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 18:05:53 #244
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107036572
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:04 schreef esperanza93 het volgende:
Waarom pakken ze de mbo-ers (niveau 1, 2) niet aan.
Die zijn al zielig genoeg :')
pi_107037083
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:35 schreef Zith het volgende:
Het klopt dat het eerder andersom is en dat heeft een hele geldige reden:
Fundamenteel onderzoek is nodig om economische groei te behouden[1] en bedrijven spenderen maar 0.6% van hun R&D aan fundamenteel onderzoek[2]. Ze zijn hierin terughoudend door risico's op marktfalen, techniekfalen en appropriability issues (ken het Nederlandse woord hier niet voor).
Hoho, nu heb je het over onderzoek, dat is heel wat anders dan onderwijs, waarbij mensen bestaande kennis wordt bijgebracht. Maar heel weinig studenten komen terecht in het onderzoek, en de meeste studenten komen terecht bij overheid of bedrijfsleven. En daar heeft men meer behoefte aan specifiek opgeleide mensen, die dus de ontwikkelingen uit fundamenteel onderzoek om kan zetten naar een product. Ik ontken nergens het belang van R&D.

quote:
De overheiden zagen in dat hierdoor minder fundamenteel onderzoek was dan sociaal-economisch wenselijk en had de laatste paar decennia dus als taak om dit gat in fundamenteel onderzoek op te vangen. Voorbeeld: 31% van de pharmaceutische producten die uitgebracht zijn sinds 1986 - 1997 zou niet ontwikkeld zijn (zonder serieuze vertraging ~8-12 jaar afhankeljik van sector) zonder academisch onderzoek (in de VS)[3]. Universiteiten brachten gemiddeld 3.3 patenten per 1 miljoen USD onderzoeksgeld op, terwijl de pharmaceutische industrie op 0.148 zat.[4]
Is het niet vreemd dat er met publieke uitgaven enorme private winsten gegenereerd worden?

quote:
De publieke taak van universiteiten is niet het klaarstomen van studenten voor ASML, maar om kennis te creeren zodat uiteindelijk ASML daar de vruchten van plukt. Dat zou meer iets zijn voor het hbo. Verder zorgt het aanbieden van fundamenteel onderzoek voor betere studenten dan wanneer je bedrijfsspecifieke dingen zou willen leren, o.a. door verhoogde absorptive capacity, etc.
In Nederland is dat dus niet zo, het grootste aantal studenten wordt voor een carrière in het bedrijfsleven of bij de overheid opgeleid. Jouw redenatie aanhangende zouden die mensen dus weg moeten bij de universiteit, en naar het HBO moeten, maar daar is het niveau weer lager. Het Nederlandse onderwijs moet meer gaan voorzien in het opleiden van professionals dan voor het opleiden van wetenschappers, daar is immers veel meer vraag naar. Voor dat handjevol dat de wetenschap in wil kan dan een apart traject gemaakt worden.
pi_107037228
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hoho, nu heb je het over onderzoek, dat is heel wat anders dan onderwijs, waarbij mensen bestaande kennis wordt bijgebracht. Maar heel weinig studenten komen terecht in het onderzoek, en de meeste studenten komen terecht bij overheid of bedrijfsleven. En daar heeft men meer behoefte aan specifiek opgeleide mensen, die dus de ontwikkelingen uit fundamenteel onderzoek om kan zetten naar een product. Ik ontken nergens het belang van R&D.
Bedrijven doen geen onderzoek? Philips, Shell, DSM, Akzo, etc doen allemaal ook fundamenteel onderzoek (om later dat te vertalen naar een product) maar is echt niet minderwaardig (misschien zelfs wel beter) dan academisch onderzoek.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  vrijdag 20 januari 2012 @ 18:37:24 #247
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107037520
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

In Nederland is dat dus niet zo, het grootste aantal studenten wordt voor een carrière in het bedrijfsleven of bij de overheid opgeleid. Jouw redenatie aanhangende zouden die mensen dus weg moeten bij de universiteit, en naar het HBO moeten, maar daar is het niveau weer lager. Het Nederlandse onderwijs moet meer gaan voorzien in het opleiden van professionals dan voor het opleiden van wetenschappers, daar is immers veel meer vraag naar. Voor dat handjevol dat de wetenschap in wil kan dan een apart traject gemaakt worden.
Misschien dat dat geldt voor alfa-studies. Ik mag dan geen fundamenteel onderzoek doen, als ik niet wetenschappelijk had leren denken had ik mijn huidige baan niet fatsoenlijk uit kunnen voeren. Hetzelfde geldt voor verreweg de meeste van mijn studiegenoten.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 18:55:43 #248
230491 Zith
pls tip
pi_107038060
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:28 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Bedrijven doen geen onderzoek? Philips, Shell, DSM, Akzo, etc doen allemaal ook fundamenteel onderzoek (om later dat te vertalen naar een product) maar is echt niet minderwaardig (misschien zelfs wel beter) dan academisch onderzoek.
Bedrijven doen maar 18% van het fundamentele onderzoek, academische instanties 71%, non-profit 11% (cijfers: National Science Foundation, National Patterns of R&D Resources, 2008).

Wie is effectiever/efficienter?

Acs, Audretsch and Feldman, The real effects of academic research.

Toegegeven, dit is slechts een onderzoek, er zijn er meer maar had deze op mn USB staan. Er zijn echter veel redenen waarom bedrijven het in theorie minder zouden doen (naast dat een phd'er op een universiteit een stuk goedkoper is :P )

Bedrijven hebben veel minder baat bij fundamenteel onderzoek. Dit komt omdat:
1. Fundamenteel onderzoek is niet gemakkelijk te vertalen naar toegepaste producten (er zitten meerdere grote stappen tussen, zie liniar model of innovation)
2. Ze kunnen nooit zeker zijn dat er een uitkomst komt, en als die er is of deze door de markt geaccepteerd wordt (ja leuk dat je honderden miljoenen hebt uitgegeven en je nu mensen zou kunnen klonen, maar dat willen we niet).
3. Ze kunnen niet alle mogelijkheden van de nieuwe kennis toepassen in hun producten, een groot deel zal hun ontglippen; omdat ze te klein zijn, omdat ze zich richten op een specifieke range producten, en omdat je alleen toepasbare uitvindingen kan patenteren - fundamenteel onderzoek richt zich niet op toegepaste kennis.

Verder nog wat puntjes zoals universiteiten hebben standaard een grotere absorptive capacity, hebben meer toegang tot netwerken en kennisplatformen, hebben een grotere verspreidde wetenschappelijke kennis (een nano-tech professor die elke dag een praatje maakt met een wetenschappers van compleet andere takken; comparative advantage), zijn vaak het centrum van high-tech clusters, wetenschappers hoeven zich geen/minder zorgen te maken over de marketing department, mogen met meer vrijheid onderzoek doen, en zo zou ik nog een tijdje door kunnen gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zith op 20-01-2012 19:21:58 ]
pi_107040792
Is in dat onderzoek ook rekening gehouden met hoeveel patenten omgezet zijn in nuttige toepassingen (waarbij nut bijvoorbeeld afgemeten wordt aan omzet in de markt)? Dat universiteiten goedkoper patenten/uitvindingen kunnen genereren, hoeft nog niet te betekenen dat daarmee ook een nuttige toepassing in gevonden in producten of diensten.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 20:50:33 #250
230491 Zith
pls tip
pi_107043111
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 20:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat universiteiten goedkoper patenten/uitvindingen kunnen genereren, hoeft nog niet te betekenen dat daarmee ook een nuttige toepassing in gevonden in producten of diensten.
Klopt, dit lijkt echter wel het geval te zijn. Zo zijn bijv 31% van de pharmaceutische producten die in 1986-1997 op de markt kwamen direct resultaat van academisch onderzoek in de paar jaar ervoor (2-3 jaar voor het toepasbare patent werd aangevraagd). Nou kan je zeggen, dat is minder dan 1/3de! Klopt, maar de R&D budgetten van de pharmaceutische industry is aardig wat hoger natuurlijk (let op, we zijn met deze cijfers afgedwaald van fundamenteel onderzoek).

Kan me in mn achterhoofd nog een onderzoek herrinneren die de commercializatie van patenten vergeleek, iets van 2/3% van de commerciele patenten werden toegepast/op de markt gebracht tegenover ~10% van de academische patenten. Ken de cijfers niet echt meer, zal er misschien nog een keertje achteraan gaan. Moet dan ook wel weer eerlijk zeggen dat het verschil voornamelijk kwam door de patent race / anticommons / patent thicket. Bedrijven doen meer met patenten dan producten verkopen, ze gebruiken het oa. als signaal aan investeerders, om de competitie in te sluiten, etc. Verder zullen universiteiten minder snel geneigd zijn een patent aan te vragen (wat tienduizenden euros kost) als ze denken dat het niets waard is.

[ Bericht 20% gewijzigd door Zith op 20-01-2012 21:00:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')