Omdat ik als ik klaar ben met studeren, ook echt klaar wil zijn en niet nog een aantal jaar moet gaan betalen. Op dit moment is dat nog mogelijk, dankzij de studiefinanciering. Mocht de hele studiefinanciering omgezet worden in een lening, dan is dat niet meer mogelijk. Zou toch jammer zijn.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou je principieel tegen lenen zijn? Uitgaven komen meestal eerder dan opbrengsten een lening kan dat overbruggen. Precies zoals dat met een hypothecaire lening het geval is. Het enige verschil is dat je daarin de het huis als onderpand geeft.
Mwoch, vrienden en familie zijn echt de enige reden dat ik hier nog ben.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Overdrijf je niet een beetje?
Ik snap het echt niet, er zit echt geen economisch logica in die gedachte, het is nergens voor nodig om daar zo streng mee om te gaan. En het is ook nog inconsequent want voor een huis wil je wel lenen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:40 schreef ArnosL het volgende:
Omdat ik als ik klaar ben met studeren, ook echt klaar wil zijn en niet nog een aantal jaar moet gaan betalen.
Er zit ook geen logica in, maar ik wil geen lening aangaan als het niet nodig is.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik snap het echt niet, er zit echt geen economisch logica in die gedachte, het is nergens voor nodig om daar zo streng mee om te gaan. En het is ook nog inconsequent want voor een huis wil je wel lenen.
3200? Voor sommige mensen gaat het wel om wat meer geld hoor... Ik krijg maximaal uitwonend en ga een tweejarige master doen. Dat zou dus uitkomen op 12000 euro wat ik hiermee mis loop. En zelfs met die 12000 euro is het niet mogelijk om de vaste kosten te betalen en ook nog te leven.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:12 schreef mymoodfentje het volgende:
Die 3200 heb je toch zo terug na je studietering hey, Leen even 5000¤ en dan spaar je dat in 3 jaar tijd en betaal je in 1 keer terug
zodra je echt geld gaat verdienen. Bijbaantje ernaast want je moet toch wat op je cv hebben staan. Zo moeilijk is het niet.
De Nederlandse economie draait voornamelijk op de financiële en dienstensector, maakindustrie hebben we in tegenstelling tot bijv. onze oosterburen vrijwel totaal niet meer. Zie vervolgens het huidige verschil in economische groei en de prognoses voor dit jaar op dat gebied. Op politiek gebied zijn we de zeggenschap over ons eigen land inmiddels zo goed als compleet kwijt aan de EUSSR, waardoor er eigenlijk al geen sprake meer is van souvereiniteit.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Overdrijf je niet een beetje?
Middels ons sociale stelsel onderscheidden we ons als in we concurreerden met de rest van de wereld middels een sociaal stelsel? Hoe werkt dat precies?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 00:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
Alles waarmee we ons op het wereldtoneel in het (recente) verleden positief wisten te onderscheiden (sociaal stelsel, opleidingsmogelijkheden) is in rap tempo kapot bezuinigd, waardoor we de grauwe, globale middenmoot nog maar amper ontstijgen. Verschil is echter wél dat de belastingdruk in die middenmoot vele malen lager is.
En je vindt het redelijk dat je zou moeten gaan werken naast een studie van 40 of meer uur per week?quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou je niet kunnen werken? [...] ik weet dat er studies zijn waar je 5 dagen per week echt de hele dag bezig bent.
...
Dat maak jij ervan. Ik lees dat mensen direct vallen over de hypocrisie van de huidige en voorgaande regeringen (het CDA in het bijzonder). Dat het studenten onredelijk hard treft is de meeste hier duidelijk.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
...
Overigens, als je kijkt hoeveel studenten dit gaat kosten [..] vind ik wel dat studenten hard getroffen worden in vergelijking met bijvoorbeeld bijstandstrekkers en bejaarden. [..] terwijl men in dit geval niet verder komt dan dat de kenniseconomie er door geraakt wordt
...
Dus je wijt de teloorgang van welvaart aan de gestegen woningprijzen? Oké.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 00:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De Nederlandse economie draait voornamelijk op de financiële en dienstensector, maakindustrie hebben we in tegenstelling tot bijv. onze oosterburen vrijwel totaal niet meer. Zie vervolgens het huidige verschil in economische groei en de prognoses voor dit jaar op dat gebied. Op politiek gebied zijn we de zeggenschap over ons eigen land inmiddels zo goed als compleet kwijt aan de EUSSR, waardoor er eigenlijk al geen sprake meer is van souvereiniteit.
Alles waarmee we ons op het wereldtoneel in het (recente) verleden positief wisten te onderscheiden (sociaal stelsel, opleidingsmogelijkheden) is in rap tempo kapot bezuinigd, waardoor we de grauwe, globale middenmoot nog maar amper ontstijgen. Verschil is echter wél dat de belastingdruk in die middenmoot vele malen lager is.
Last but not least is de welvaart sinds de jaren '80 van de vorige eeuw in mijn optiek gedaald. Welvaart is niet je hele hut vol ipads hebben liggen en naar 'singing with stars on ice' kijken op je 60" LED TV. Welvaart is een gezin kunnen draaien en een hypotheek af kunnen lossen op één loon en niet gedwongen worden om met zijn tweeën krom te moeten liggen en je kinderen iedere dag in de opvang moeten dumpen om dat te bewerkstelligen...
Dat is lekker irrationeel. Zie het als een investering die je moet financieren. Het levert wat op namelijk. 15 uur reistijd vind ik wel veel trouwens...quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:20 schreef ArnosL het volgende:
[..]
30 uur studie, 15 uur reistijd per week + thuis studie. 20 uur per week werken gaat niet, hooguit 10 en dan in het weekend. Wat nu? Lenen, terwijl ik principieel tegen lenen ben tenzij een hypotheek.
Elke dag anderhalf uur op en neer is volgens bij best normaal toch voor veel studenten? Uurtje in de trein en dan een kwartier reistijd van en naar het station.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 00:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat is lekker irrationeel. Zie het als een investering die je moet financieren. Het levert wat op namelijk. 15 uur reistijd vind ik wel veel trouwens...
15 uur is een foutje, het is 12,5 uur. uur fietsen per dag en 1,5 uur trein. Helaas kan ik geen auto betalen, want dan zou de reistijd verkorten naar anderhalf uur per dag.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 00:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat is lekker irrationeel. Zie het als een investering die je moet financieren. Het levert wat op namelijk. 15 uur reistijd vind ik wel veel trouwens...
Dus eigenlijk moeten de belastingbetalers eerst jouw studie betalen en als je dan klaar bent ga je lekker een paar maandjes freewheelen in het buitenland? Niks terugbetalen, niks bijdragen aan de maatschappij zolang je daar geen zin in hebt?quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:47 schreef Buitendam het volgende:
Je bent min of meer ook verplicht om bepaalde dingen die je na je studie zou willen doen uit te stellen. Je gaat minder lekker een paar maanden naar Azie of Australie om een paar duizend euro te spenderen als je nog meer dan 10.000 schuld hebt.
Het is natuurlijk een optie om te gaan werken voor je geld, in plaats van dat anderen werken voor jouw geld.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:42 schreef Waffle het volgende:
[..]
3200? Voor sommige mensen gaat het wel om wat meer geld hoor... Ik krijg maximaal uitwonend en ga een tweejarige master doen. Dat zou dus uitkomen op 12000 euro wat ik hiermee mis loop. En zelfs met die 12000 euro is het niet mogelijk om de vaste kosten te betalen en ook nog te leven.
Volgens mij wordt de belasting dan ook grotendeels betaald door de hogere inkomens, die weer gestudeerd hebben. Of gaan we na deze maatregel ook de belasting van de hoge inkomens verlagen? Lijkt me dan namelijk wel zo eerlijk.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 01:06 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dus eigenlijk moeten de belastingbetalers eerst jouw studie betalen en als je dan klaar bent ga je lekker een paar maandjes freewheelen in het buitenland? Niks terugbetalen, niks bijdragen aan de maatschappij zolang je daar geen zin in hebt?
Fijne mentaliteit. Er kan nog wel wat bezuinigd worden hier en daar.
Weer zo'n loze, loze opmerking die kant noch wal raakt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 01:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een optie om te gaan werken voor je geld, in plaats van dat anderen werken voor jouw geld.
Ik had deze even gemist, maar ik werk niet naast mijn studie? Naast mijn studie werk ik 20 uren in de week en daar leef ik van. En dat geld wat ik nu ontvang voor mijn studie betaal ik later heus wel via de belasting weer terug.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 01:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een optie om te gaan werken voor je geld, in plaats van dat anderen werken voor jouw geld.
Dan moet je een beroep doen op je familieleden. Zo gek is dat niet. Jammer als ze niet willen helpen. Het alternatief is 12000 lenen en dat is ook nog een peuleschil om in 15 jaar af te betalen. Zoveel geld is dat niet als je dalijk echt gaat verdienen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:42 schreef Waffle het volgende:
[..]
3200? Voor sommige mensen gaat het wel om wat meer geld hoor... Ik krijg maximaal uitwonend en ga een tweejarige master doen. Dat zou dus uitkomen op 12000 euro wat ik hiermee mis loop. En zelfs met die 12000 euro is het niet mogelijk om de vaste kosten te betalen en ook nog te leven.
Dat is anders vrij logisch hoor. Men gaat niet na de studie meteen werken als ze zichzelf nog te jong voelen. Dan willen ze reizen en de wereld zien na 20 jaar in de schoolbanken te hebben gezeten. Daarnaast betalen studenten ook gewoon belasting dus zo huilie hoef je nu ook weer niet te doenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 01:06 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dus eigenlijk moeten de belastingbetalers eerst jouw studie betalen en als je dan klaar bent ga je lekker een paar maandjes freewheelen in het buitenland? Niks terugbetalen, niks bijdragen aan de maatschappij zolang je daar geen zin in hebt?
Fijne mentaliteit. Er kan nog wel wat bezuinigd worden hier en daar.
Dat 'peuleschil' gaat je nog vies tegenvallen. Het is ook weer niet echt veel, maar je voelt het wel. Naast dit mag je namelijk ook nog kromliggen voor een huis, sparen voor een pensioen en fors lappen voor kinderopvang. Oja, en de zorgkosten natuurlijk. Met geld dat volgens het 'sterke schouders' idee al eerst flink afgetopt is voor het eindelijk op je rekening komt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 08:39 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Dan moet je een beroep doen op je familieleden. Zo gek is dat niet. Jammer als ze niet willen helpen. Het alternatief is 12000 lenen en dat is ook nog een peuleschil om in 15 jaar af te betalen. Zoveel geld is dat niet als je dalijk echt gaat verdienen.
Wellicht tijd dat de hoger opgeleiden verder moeten kijken dan de grenzen van dit land.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:11 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat 'peuleschil' gaat je nog vies tegenvallen. Het is ook weer niet echt veel, maar je voelt het wel. Naast dit mag je namelijk ook nog kromliggen voor een huis, sparen voor een pensioen en fors lappen voor kinderopvang. Oja, en de zorgkosten natuurlijk. Met geld dat volgens het 'sterke schouders' idee al eerst flink afgetopt is voor het eindelijk op je rekening komt.
De tijd dat je er van uit kon gaan dat je na een hogere opleiding flink ging verdienen ligt alweer een tijdje achter ons. Toch wordt er bij de financieringsplannen wel van uit gegaan dat dit nog steeds realiteit is.
Dat is een andere discussie. Daarnaast is een systeem dat er op gericht is om mensen het land uit te jagen tamelijk ziek en wel zeker een reden tot klagen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:20 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Wellicht tijd dat de hoger opgeleiden verder moeten kijken dan de grenzen van dit land.
Het klopt dat het eerder andersom is en dat heeft een hele geldige reden:quote:Op donderdag 19 januari 2012 16:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat wel van belang is zijn mensen zijn mensen een specifieke opleiding, bijvoorbeeld over de werking van een bepaalde techniek in industriële installaties (denk bijvoorbeeld aan de immersietechniek van ASML). Maar daarvoor moeten bedrijfsleven en onderwijs veel meer interactie met elkaar hebben. De huidige visie van sommigen lijkt juist andersom te zijn, meer subsidie zodat universiteiten en hogescholen onafhankelijker van het bedrijfsleven kunnen opereren.
Toch jammer dat je over 2 jaar niet eens meer een studie van het huidige niveau kan volgen en je diploma een soort tu-light diploma is geworden.quote:'Technische studenten moeten sneller afstuderen'
STUDENTEN IN TU DELFTGIULETTO86/FLICKR/CC-BY-NC
De Technische Universiteit Delft gaat haar Bachelor opleidingen minder zwaar maken. Het vakkenpakket wordt uitgedund of lichter gemaakt waardoor de studielast wordt verminderd. Ook mogen onvoldoendes gecompenseerd worden met hogere cijfers van andere vakken. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat studenten hun studie sneller doorlopen, al vrezen studenten zelf dat de kwaliteit van hun opleiding zal afnemen.
Bredere trend
De TU staat niet alleen in haar zorgen. Technische faculteiten van de Universiteit Twente en Universiteit Eindhoven nemen soortgelijke maatregelen om het afstuderen van hun studenten te bespoedigen. Zij zien een enorme vraag naar ingenieurs op de arbeidsmarkt terwijl er te weinig afgestudeerden zijn om aan de vraag te voldoen. Ze doen er gewoon te lang over. Deze ontwikkeling speelt al langer, maar met de komst van de langstudeerboete neemt de vraag om directe maatregelen toe.
Maatregelen
Woordvoerders van alle bevraagde universiteiten benadrukken dat de kwaliteit van de opleidingen niet ter discussie staat: "Het wordt niet minder moeilijk, wel minder veel", zegt Michel van Baal van de TU. Wel is het zo dat studenten sneller door hun studie heen moeten want "zeven jaar is gewoon te lang". Momenteel wordt er aan de TU kritisch naar de inhoud van studieprogramma's gekeken om te zien of en waar er gesneden kan worden. De hervormingen zouden vanaf 2013 in de praktijk moeten komen.
Universiteit Twente reageert op de langzame studenten door vanaf september 2013 projectonderwijs in te voeren. Een studiejaar wordt opgedeeld in vier kwartielen waarbij theorie en praktijk direct gecombineerd worden, in plaats van aan het einde van de studie. Bij Eindhoven wordt de bachelor hervormd door keuzevrijheid en flexibiliteit voorop te stellen. Studenten kunnen zelf bepalen hoe hun programma eruit ziet waardoor ze de zogenaamde 'struikelvakken' kunnen ontwijken.
Waarde diploma
Voorzitter van de Delftse studentenvakbond VSSD Wouter Verbeek maakt zich zorgen om de ontwikkelingen: "als je minder veel leert, gaat de waarde van je diploma naar beneden. Zo simpel is het", aldus Verbeek. Volgens hem reageert de TU gedwongen op de maatregelen van de overheid om het studierendement te verhogen en de studieduur te verlagen. Vanmiddag is er een overleg tussen de Studentenraad en de universiteit waar de plannen besproken worden.
Ook studentenorganisatie ISO volgen de ontwikkelingen kritisch. Ze vreest dat door het schrappen van vakken en of programma's de kwaliteit van het onderwijs onder druk komt te staan.
Langzaamste studenten
Studenten die aan de TU studeren zijn de langzaamste van alle Nederlandse studenten. Niet meer dan 25 procent van hen rondt een bachelordiploma binnen vier jaar af, hoewel daar drie jaar voor staat. Gemiddeld doen TU-studenten nu zeven tot zeven en een half jaar over hun studie.
En dat is lang. Te lang volgens de plannen van Halbe Zijlstra, staatssecretaris van Onderwijs die wilt dat iedereen die te lang over zijn of haar diploma doet meer gaat betalen. Onder deze langstudeerboete zullen ook de studenten van de TU niet uitkomen en dus zal het programma anders moeten, zodat de vaart er weer een beetje in komt.
Door: Dorien
http://www.vssd.nl/2012/0(...)en-onevenredig-hard/quote:3TU: Bezuinigingen hoger onderwijs treffen technische studenten onevenredig hard
DELFT, 20 januari 2012 – De studentenvertegenwoordiging van de 3 technische universiteiten roept het kabinet op de maatregelen in het hoger onderwijs te heroverwegen. De maatregelen treffen bètastudenten onevenredig hard, terwijl bèta’s essentieel zijn voor de Nederlandse kenniseconomie.
Gisteren is het wetsvoorstel ‘Studeren is investeren’ van staatssecretaris Zijlstra naar de Tweede Kamer verstuurd. De regering zegt hierin per september 2012 de basisbeurs voor masterstudenten af te schaffen en het studentenreisrecht te verkorten. ‘De bèta gemeenschap is teleurgesteld door dit wetsvoorstel’ zegt Mariska Heidema namens de studentenvertegenwoordigers van de technische universiteiten. Deze bezuinigingen komen bovenop de Halbe-heffing die vorig jaar is doorgevoerd en toen werd al geroepen dat technische studenten ontzien moesten worden. Nu blijkt dat er ook met de nieuwe maatregelen geen uitzonderingen komen voor bèta’s, terwijl een technische master twee keer zo lang is als een reguliere master. Bètastudenten worden hierdoor twee keer zo hard geraakt.
De beoogde maatregelen van het kabinet werpen een financiële drempel op voor het volgen van een meerjarige master. De Raad van State heeft in haar advies over het wetsvoorstel al aangegeven dat de effecten in het bijzonder voor studenten die een meerjarige master volgen onevenredig zwaar zijn. Hiervan is niets terug te vinden in het huidige voorstel. Onderzoek toont aan dat minder bètastudenten voor een technische master zullen kiezen. Dit terwijl het behalen van de masterfase essentieel is voor bèta’s bij het uitoefenen van een technisch beroep.
Ook de ambitie van de regering om tot de top 5 van kenniseconomieën te behoren, komt hiermee in de knel. Het kabinet heeft negen sectoren aangedragen als pijlers van de Nederlandse economie. In deze topsectoren zijn volwaardige ingenieurs van fundamenteel belang. Een techniekstudent zonder master is nóg geen volwaardige ingenieur. Wil de overheid haar ambitie waar maken, dan moeten de maatregelen heroverwogen worden en waarnodig uitzonderingen voor bèta’s ingevoerd worden.
De studentenvertegenwoordiging van de drie technische universiteiten
Studentenraad TU Delft
Studentgeleding universiteitsraad TU Eindhoven
Studentenraad UTwente
Studentenvakbond VSSD
Niet als ze in het buitenland vakantie vieren, en dus geen inkomsten hebben in Nederland, of wel?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 02:42 schreef Waffle het volgende:
Volgens mij wordt de belasting dan ook grotendeels betaald door de hogere inkomens, die weer gestudeerd hebben.
Zie je me huilie doen? Kijk in spiegel of naar je jammerende medestudenten.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 08:40 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Dat is anders vrij logisch hoor. Men gaat niet na de studie meteen werken als ze zichzelf nog te jong voelen. Dan willen ze reizen en de wereld zien na 20 jaar in de schoolbanken te hebben gezeten. Daarnaast betalen studenten ook gewoon belasting dus zo huilie hoef je nu ook weer niet te doen
Want daar is nog alles gratis en hoef je geen enkele tegenprestatie te leveren? Dream on.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:20 schreef mymoodfentje het volgende:
Wellicht tijd dat de hoger opgeleiden verder moeten kijken dan de grenzen van dit land.
Je doet inderdaad nogal gefrustreerd en huilie. Erg emotioneel sta jij hiertegenover, ben je soms een verzuurde mbo'er?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:51 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Niet als ze in het buitenland vakantie vieren, en dus geen inkomsten hebben in Nederland, of wel?
[..]
Zie je me huilie doen? Kijk in spiegel of naar je jammerende medestudenten.
Wat is dezequote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:52 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Want daar is nog alles gratis en hoef je geen enkele tegenprestatie te leveren? Dream on.
Noem voor de gein eens twee Europese landen waar de financiële condities voor masterstudenten slechter zijn dan hier als je straks tijdens de masterfase geen stufi meer krijgt. Ben benieuwd of dat lukt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:52 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Want daar is nog alles gratis en hoef je geen enkele tegenprestatie te leveren? Dream on.
Dan is dit inderdaad de beste oplossing, maar dan wel in combinatie met het verlagen van de belastingen van de hoogste inkomens. Iedereen in Nederland evenveel belasting laten betalen, ik ben voor.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:51 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Niet als ze in het buitenland vakantie vieren, en dus geen inkomsten hebben in Nederland, of wel?
Is je google kapot? In landen met vergelijkbare belastingtarieven is studeren over het algemeen gratis.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:52 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Voor NL studenten: Duitsland zweden belgie noorwegen frankrijk oosterijk denemarken finland griekenland ijsland luxemburgquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Noem voor de gein eens twee Europese landen waar de financiële condities voor masterstudenten slechter zijn dan hier als je straks tijdens de masterfase geen stufi meer krijgt. Ben benieuwd of dat lukt.
Ja, kut voor je dat de overheid je reis naar Azië niet indirect betaaltquote:Op donderdag 19 januari 2012 23:47 schreef Buitendam het volgende:
Je bent min of meer ook verplicht om bepaalde dingen die je na je studie zou willen doen uit te stellen. Je gaat minder lekker een paar maanden naar Azie of Australie om een paar duizend euro te spenderen als je nog meer dan 10.000 schuld hebt.
Onder het mom van "investeren in jezelf", diegene die dat zegt kan echt de boom in. Die snapt het echt niet. Investeren in jezelf, daarna profiteren van je loon...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:32 schreef cikolata het volgende:
Sja, deze generatie is gedoemd om de rotzooi van de vorige generaties op te ruimen. Tegen de tijd dat de grijze ratten onder de grond liggen en we niet meer voor hen hoeven krom te liggen zijn wij alweer met pensioen
Het zou leuk zijn als je er ook nog uitleg bij zou geven waarom een masterstudie in die landen duurder is dan in NL. Want zo op het eerste gezicht heb ik zo m'n twijfels.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:00 schreef Zith het volgende:
[..]
Duitsland zweden belgie noorwegen frankrijk
zoiets?
He bah, fout gelezenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Het zou leuk zijn als je er ook nog uitleg bij zou geven waarom een masterstudie in die landen duurder is dan in NL. Want zo op het eerste gezicht heb ik zo m'n twijfels.
Die zijn al zielig genoegquote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:04 schreef esperanza93 het volgende:
Waarom pakken ze de mbo-ers (niveau 1, 2) niet aan.
Hoho, nu heb je het over onderzoek, dat is heel wat anders dan onderwijs, waarbij mensen bestaande kennis wordt bijgebracht. Maar heel weinig studenten komen terecht in het onderzoek, en de meeste studenten komen terecht bij overheid of bedrijfsleven. En daar heeft men meer behoefte aan specifiek opgeleide mensen, die dus de ontwikkelingen uit fundamenteel onderzoek om kan zetten naar een product. Ik ontken nergens het belang van R&D.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:35 schreef Zith het volgende:
Het klopt dat het eerder andersom is en dat heeft een hele geldige reden:
Fundamenteel onderzoek is nodig om economische groei te behouden[1] en bedrijven spenderen maar 0.6% van hun R&D aan fundamenteel onderzoek[2]. Ze zijn hierin terughoudend door risico's op marktfalen, techniekfalen en appropriability issues (ken het Nederlandse woord hier niet voor).
Is het niet vreemd dat er met publieke uitgaven enorme private winsten gegenereerd worden?quote:De overheiden zagen in dat hierdoor minder fundamenteel onderzoek was dan sociaal-economisch wenselijk en had de laatste paar decennia dus als taak om dit gat in fundamenteel onderzoek op te vangen. Voorbeeld: 31% van de pharmaceutische producten die uitgebracht zijn sinds 1986 - 1997 zou niet ontwikkeld zijn (zonder serieuze vertraging ~8-12 jaar afhankeljik van sector) zonder academisch onderzoek (in de VS)[3]. Universiteiten brachten gemiddeld 3.3 patenten per 1 miljoen USD onderzoeksgeld op, terwijl de pharmaceutische industrie op 0.148 zat.[4]
In Nederland is dat dus niet zo, het grootste aantal studenten wordt voor een carrière in het bedrijfsleven of bij de overheid opgeleid. Jouw redenatie aanhangende zouden die mensen dus weg moeten bij de universiteit, en naar het HBO moeten, maar daar is het niveau weer lager. Het Nederlandse onderwijs moet meer gaan voorzien in het opleiden van professionals dan voor het opleiden van wetenschappers, daar is immers veel meer vraag naar. Voor dat handjevol dat de wetenschap in wil kan dan een apart traject gemaakt worden.quote:De publieke taak van universiteiten is niet het klaarstomen van studenten voor ASML, maar om kennis te creeren zodat uiteindelijk ASML daar de vruchten van plukt. Dat zou meer iets zijn voor het hbo. Verder zorgt het aanbieden van fundamenteel onderzoek voor betere studenten dan wanneer je bedrijfsspecifieke dingen zou willen leren, o.a. door verhoogde absorptive capacity, etc.
Bedrijven doen geen onderzoek? Philips, Shell, DSM, Akzo, etc doen allemaal ook fundamenteel onderzoek (om later dat te vertalen naar een product) maar is echt niet minderwaardig (misschien zelfs wel beter) dan academisch onderzoek.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoho, nu heb je het over onderzoek, dat is heel wat anders dan onderwijs, waarbij mensen bestaande kennis wordt bijgebracht. Maar heel weinig studenten komen terecht in het onderzoek, en de meeste studenten komen terecht bij overheid of bedrijfsleven. En daar heeft men meer behoefte aan specifiek opgeleide mensen, die dus de ontwikkelingen uit fundamenteel onderzoek om kan zetten naar een product. Ik ontken nergens het belang van R&D.
Misschien dat dat geldt voor alfa-studies. Ik mag dan geen fundamenteel onderzoek doen, als ik niet wetenschappelijk had leren denken had ik mijn huidige baan niet fatsoenlijk uit kunnen voeren. Hetzelfde geldt voor verreweg de meeste van mijn studiegenoten.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In Nederland is dat dus niet zo, het grootste aantal studenten wordt voor een carrière in het bedrijfsleven of bij de overheid opgeleid. Jouw redenatie aanhangende zouden die mensen dus weg moeten bij de universiteit, en naar het HBO moeten, maar daar is het niveau weer lager. Het Nederlandse onderwijs moet meer gaan voorzien in het opleiden van professionals dan voor het opleiden van wetenschappers, daar is immers veel meer vraag naar. Voor dat handjevol dat de wetenschap in wil kan dan een apart traject gemaakt worden.
Bedrijven doen maar 18% van het fundamentele onderzoek, academische instanties 71%, non-profit 11% (cijfers: National Science Foundation, National Patterns of R&D Resources, 2008).quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:28 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Bedrijven doen geen onderzoek? Philips, Shell, DSM, Akzo, etc doen allemaal ook fundamenteel onderzoek (om later dat te vertalen naar een product) maar is echt niet minderwaardig (misschien zelfs wel beter) dan academisch onderzoek.
Klopt, dit lijkt echter wel het geval te zijn. Zo zijn bijv 31% van de pharmaceutische producten die in 1986-1997 op de markt kwamen direct resultaat van academisch onderzoek in de paar jaar ervoor (2-3 jaar voor het toepasbare patent werd aangevraagd). Nou kan je zeggen, dat is minder dan 1/3de! Klopt, maar de R&D budgetten van de pharmaceutische industry is aardig wat hoger natuurlijk (let op, we zijn met deze cijfers afgedwaald van fundamenteel onderzoek).quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat universiteiten goedkoper patenten/uitvindingen kunnen genereren, hoeft nog niet te betekenen dat daarmee ook een nuttige toepassing in gevonden in producten of diensten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |