Want anders verspreid je verkeerde informatie. Ik ben ervan overtuigd dat de meest voorkomende misverstanden omtrent borstvoeding afkomstig zijn van ex-borstvoedsters die zichzelf en anderen voor de gek houden.quote:
So what? Het zijn ook gewoon mensen met gevoelens en onzekerheden. Ik vind die toon zo onnodig.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:43 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Want anders breng je de verkeerde info naar buiten. Ik ben ervan overtuigd dat de meest voorkomende misverstanden omtrent borstvoeding afkomstig zijn van ex-borstvoedsters die zichzelf en anderen voor de gek houden.
Dan is ze nu vast zo'n voorbeeldig kind om je te ontlastenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:36 schreef mignonne het volgende:
nnou nirak en djmo, t is lief bedoelt, maar ik denk dat jullie daar toch een inschattingsfout maken. Ik heb vrede met mijn beslissing, maar ik ben momenteel alles behalve rustig.Ik breng ook niet bepaald rust of veel positiviteit in momenteel. Komt wel weer goed, ooit. Maar ik weet vrijwel zeker dat het niet daar aan ligt.
Als ze al iets aan zou voelen dan zou ik eerder het omgekeerde verwachten momenteel.
Bluhquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:39 schreef mignonne het volgende:
En door die hoerige trage laptop is mijn post spuit 864![]()
en ik heb eergister dus ijs op en daarop gister de hele dag rollend over de grond gelegen van de buikpijnEen paar uur geleden een schaaltje yoghurt en ik voel nu alweer buikpijn opkomen. Boh
ja ik moet toch zeker weten of t daar aan ligt of nietquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:42 schreef Vanyel het volgende:
Waarom deed je dat dan ook nadat je gister ook al pijn had?
Mutseke!
Ja, ik kan me zelfs voorstellen dat het nu lastig zou kunnen zijn om weer lactase aan te maken omdat je het zolang niet hoefde aan te maken?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:59 schreef wickie het volgende:
Mignonne, waarschijnlijk moeten je darmen heel erg wennen aan ineens weer zuivel. Geef het tijd. Mijn dietiste zei toendertijd dat je het weer rustig moet opbouwen.
Maar welke moeders voelen zich daar waardeloos over dan? De moeders die zijn gestopt omdat ze geen zin (meer) hadden?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:07 schreef Claudia_x het volgende:
Vind ik ook, hoor, dat het heel slecht is dat er verkeerde informatie wordt verstrekt. Maar ik vind het haast nog rotter als mensen die goed op de hoogte zijn dat erin wrijven zodat moeders die zijn gestopt te voeden zich nog wat waardelozer mogen voelen.
Het lijkt me goed om ervoor te zorgen dat op ziekenhuizen en consultatiebureaus de boel op orde wordt gebracht. Van huisartsen mag ook wel wat meer kennis verwacht worden. En daarnaast zou er voor de kersverse moeders vooral plaats moeten zijn voor steun en medeleven. Die hebben al genoeg onzekerheden om mee te kampen.
Moeders waarvan anderen vinden dat ze 'kutsmoesjes' hebben.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:14 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Maar welke moeders voelen zich daar waardeloos over dan? De moeders die zijn gestopt omdat ze geen zin (meer) hadden?
Maar als zij zich er zo rot over voelen, waarom zijn ze dan gestopt?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moeders waarvan anderen vinden dat ze 'kutsmoesjes' hebben.
Moeder is net bevallen, kan er fysiek slecht aan toe zijn, is waarschijnlijk erg moe, is onervaren. In zo'n situatie is het niet raar dat er niet altijd sprake is van volledig beredeneerde keuzes en een afwezigheid van gemengde gevoelens. En eigenlijk geldt dit ook voor veel later nog. Daarom luidt mijn boodschap: een beetje meer empathie mag wel.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Maar als zij zich er zo rot over voelen, waarom zijn ze dan gestopt?
Moeders die gestopt zijn omdat ze oververmoeid zijn, waarbij het kind niet goed drinkt, niet goed aankomt en daar gefrusteerd door zijn. Moeders die ongelukkig zijn in hun kraamtijd omdat het te veel vergt en rot gevoelens krijgen rond elke voeding. En dan zit je al onder de kraamvrouwhormonen...quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:14 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Maar welke moeders voelen zich daar waardeloos over dan? De moeders die zijn gestopt omdat ze geen zin (meer) hadden?
Nou idd, ik had in het ziekenhuis een verpleegkundige die goed hielp, maar ook uit haar eigen erv eraring. Dat was wel fijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:16 schreef Sannne het volgende:
Ik denk ook dat er heel hard gewerkt moet worden aan bijscholen van zorgverleners. Dat zou zó schelen!
Hoevaak mensen niet thuiskomen uit het zkh met kloven omdat (zo vertellen ze trots) de eerste voeding wel 1,5 uur duurde! Gewoon geen begeleiding dus. Die kreeg ik zelf ook niet in het zkh.
En spijtig om toe te geven maar ook kraamzorg heeft lang niet genoeg kennis. Gelukkig is de drempel kraamzorg/lactatiekunde erg laag maar dat zou niet nodig hoeven zijn.
Pas nu ik zelf bv geef leer ik pas wat het écht inhoudt.
Er is een verschil tussen theoretische kennis en kennis die je hebt opgedaan door te beleven. Je kunt weten wat een regeldag is of clusteren, en als je er middenin zit kun je tóch geen flauw benul hebben wat er aan de hand is. Borstvoeden kan ontzettend lastig zijn. Daarom zijn er ook lactatiekundigen.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:20 schreef Juud79 het volgende:
Ja maar Claudia, de verantwoordelijkheid om informatie in te winnen ligt toch voornamelijk bij moeder zelf? Iedereen heeft toch tegenwoordig toegang tot het internet....
Ik heb me helemaal suf gelezen op bv.com, hier en op nog een anders forum over bv en doekjes. Niet dat daarmee succes gegarandeerd is, maar t helpt vast een heleboel.
Precies.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:25 schreef Pvoesss het volgende:
Die zelfde moeder kan dan dat toch zeggen als reden.
Ik denk dat iedereen daar prima respect voor heeft
Ik absoluut.zeker als die vrouw vervolgens BV dus niet gaat afkraken
Welja, maak je zo iemand ook nog even voor fantast uit?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:29 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Precies.Ik heb daar heb ik wél begrip voor. Waarom dan alsnog verzinnen dat je melk niet voedzaam genoeg is?
Lijkt me niet met dat dieet? T was al zoveel wat er niet genomen werd.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:26 schreef _evenstar_ het volgende:
Mignonne kan het niet zijn dat er toch nog een allergeen doorheen geglipt is?
Misschien net een die misschien niet heel duidelijk klachten geeft?
Dat!! Ik hoop dat nooit en never iemand mijn voedingsdrama's hoeft mee te maken. En het waren allebei de keren uitzonderlijke situaties, heb beide keren ook maar kort gevoed (Mette 3 weken, Wies 6,5 week). Maar wat doe woorden pijn hier soms.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen theoretische kennis en kennis die je hebt opgedaan door te beleven. Je kunt weten wat een regeldag is of clusteren, en als je er middenin zit kun je tóch geen flauw benul hebben wat er aan de hand is. Borstvoeden kan ontzettend lastig zijn. Daarom zijn er ook lactatiekundigen.
En zelfs als een moeder zich niet zo ingelezen zou hebben als jij: so what? Ik heb bijvoorbeeld bewust níet heel veel over borstvoeding gelezen. Ik wilde mijn gevoel volgen, niet te veel bij voorbaat van mogelijke problemen uitgaan. Het is aan mij om mijn moederschap in te vullen en niet aan een ander om zich daar veroordelend over uit te laten.
Let wel: ik vind dat een ieder het recht moet hebben haar mening te uiten. Ik vind het alleen vaak ook erg onfatsoenlijk als er maar gewoon wordt gezegd wat er te binnen schiet zonder rekening te houden met andermans gevoelens.
Waarschijnlijk verzinnen ze dat niet, maar is dat hun verteld.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:29 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Precies.Daar heb ik wél begrip voor. Waarom dan alsnog verzinnen dat je melk niet voedzaam genoeg is?
Ik zie jou nooit grapjes maken, alleen keihard uithalen..quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:42 schreef Pvoesss het volgende:
waarom dat nou doen.. zou ik eens moeten proberen in het KV topic..
Maar dat is toch prima, dan zeg je ik had graag beter geweten..quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:43 schreef Grijs het volgende:
[..]
Waarschijnlijk verzinnen ze dat niet, maar is dat hun verteld.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:37 schreef Ssserpente het volgende:
Wat was jouw kutsmoes dan, Reilain?
Waarom zeggen dat iemand zich beter voelt omdat het bv geeft?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:43 schreef Troeta het volgende:
Maar even serieus, waarom iemand afvallen omdat ze flesvoeding geeft? Zolang iemand haar kindje goed verzorgt, niet alleen in de babytijd,maar tot ver daarna is het toch goed?
Waarom moet dit zo?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:44 schreef Troeta het volgende:
[..]
Ik zie jou nooit grapjes maken, alleen keihard uithalen..
Precies. Dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:43 schreef Grijs het volgende:
[..]
Waarschijnlijk verzinnen ze dat niet, maar is dat hun verteld.
Wickie, ik heb zelf borstvoedingspraatjes gehouden, een cursus gevolgd, alles gelezen wat er te lezen valt en het is niet gelukt. En zal ik je wat vertellen? Mijn kind is 12 en nog trek ik me de discussie aan. Hoe dúrft er ook maar iemand te beweren dat ik niet hard genoeg geprobeerd heb? Misschien hebben al die mensen waarbij het lukt met minimaal doorzetten het gewenste resultaat en denken zijvan zichzelf dat ze echt mega doorzetten. Terwijl de mensen waarbij het mislukt méèr tegenslag treffen en dat doorzetten dus niet meer zoden aan de dijk zet?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:36 schreef wickie het volgende:
[..]
Dat!! Ik hoop dat nooit en never iemand mijn voedingsdrama's hoeft mee te maken. En het waren allebei de keren uitzonderlijke situaties, heb beide keren ook maar kort gevoed (Mette 3 weken, Wies 6,5 week). Maar wat doe woorden pijn hier soms.
Ja Juud, misschien had ik de eerste keer bij Mette zelf navraag moeten doen, maar wist ik veel. Ik was overmand door alles wat er gebeurde, ik was al blij dat ik naar huis mocht, naar mn dochter die thuis moest blijven. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nee soms is er geen 'tijd' om navraag te doen nee.
Dat snap ik maar het werkt gewoon beide kanten op.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:21 schreef Troeta het volgende:
Ik vind dat uithalen gewoon niet nodig Pvoess, in een bvdiscussie of over een ander onderwerp.
Iemand een slecht gevoel geven en even vertellen hoe het dan wel moet.
En ik heb het niet over jou hoor, het is geen persoonlijke aanval, maar denk even na voor het klikken op invoeren klikt hieronder en bekijk of de post ook aardiger geschreven kan worden.
En als je mijn post in het babytopic bedoelde, dat was niet over jou, dus daar hoef je je niet rot over te voelen.
Dit.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:29 schreef Reilain het volgende:
Het is ook iets wat 2 kanten opwerkt....
"Voed je nu nog?!"
"Ben je nou al gestopt?!"
Eigenlijk is het nooit goed
Je weet dat Arwen met haar 3 net 6 dingen ofzo kon verdragen ? Dus t kan wel hoor.. Hoop het niet maar dacht breng t toch even onder je aandacht..quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:34 schreef mignonne het volgende:
[..]
Lijkt me niet met dat dieet? T was al zoveel wat er niet genomen werd.
Hooguit gluten of tarwe ofzo, maar ook daar ben ik nog niet van overtuigd. En ze krijgt nu ook gewoon gluten natuurlijk.
+1quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:33 schreef MamaPurk het volgende:
Mijn meiden worden dus groot op kv maar ik heb echt dikke respect voor moeders die bv geven.
+1quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:32 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Dit.
En wat zou het mooi zijn als de trotse bv-posts en aanverwante opmerkingen gewoon naast de kunstvoedingsvragen gepost kunnen worden in het babytopic (babietjestopic dus) zonder dat iemand er aanstoot aan neemt.
ook weer zo.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Je weet dat Arwen met haar 3 net 6 dingen ofzo kon verdragen ? Dus t kan wel hoor.. Hoop het niet maar dacht breng t toch even onder je aandacht..
Dat weet je heel goed te verwoorden. Het was ook wat ik probeerde te benadrukken: je hebt het over mensen, en achter elk persoon schuilt een verhaal. Daar wordt hier (en bijvoorbeeld op Dragen en Voeden) vaak best hard over geoordeeld en gesproken, wat ik lastig te rijmen vind met bijvoorbeeld het respect dat samengaat met methodes als attachment parenting. Ik weet dat niet iedereen hier dat aanhangt, maar er is wel een correlatie tussen het geven van borstvoeding en het aanhangen van zulke methodes.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:54 schreef Cantare het volgende:
Los van wat Claudia zegt - en waar ik het volkomen mee eens ben - vraag ik me af of het "kutsmoesje" waar de vrouw in kwestie mee komt wel altijd de werkelijke reden(en) van stoppen weergeeft. Ik vind het zo makkelijk om over iemands keuze te oordelen op basis van een paar zinnetjes, zonder enige belangstelling te tonen voor wat er wellicht allemaal achter de genoemde reden schuilt.
Als iemand hier verhaal doet en uitlegt waarom zij is gestopt met de borstvoeding, zal niemand zeggen dat ze een smoesje vertelt. Want dan gaat het ineens om een reëel persoon en een invoelbare situatie. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat een groot deel van de moeders zo'n verhaal kan vertellen als zij daar de zin en woorden voor heeft, en dat een ander groot deel heeft gehandeld uit onmacht/onwetendheid.
En misschien had ze ook wel gelijk. Als je het langer had gedaan, als je het intensiever had gedaan, als.. als.. als... Maar het doet er niet toe. Jij hebt je keuze gemaakt en hoe haalt een ander het in zijn of haar hoofd om je daar een rotgevoel over te geven? Jij hebt je redenen gehad en gezien de omstandigheden de beste keuze voor jezelf gemaakt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:29 schreef Reilain het volgende:
Iemand zei tegen mij vlak nadat ik volledig gestopt was (1 week volledig, en uiteindelijk 3.5mnd dat het langzaam uitdoofde zeg maar tot de laatste druppel er echt uit was)
Hele waslijst met dingen.... dit al geprobeerd? Dat al geprobeerd.. ja, ja, ja en ja... allemaal..
Ow.... *Stilte*...... "Dan moest je het toch echt langer proberen"... Aan alle criteria voldaan maar toch had ik het niet goed gedaan zeg maar...
Wat ben je toch heerlijk pragmatisch, Leandra.quote:Op woensdag 18 januari 2012 01:06 schreef Leandra het volgende:
Ik ben blij als hij 's nachts in 2 minuten weer stil is omdat ik hem gewoon kan aanleggen, en voel ik me daar beter door? Nee, maar god wat is het heerlijk makkelijk.
ik zit nogal in dat wereldje....quote:Op woensdag 18 januari 2012 08:51 schreef Vanyel het volgende:
Met wie praat jij dat je dat soort onzin naar je hoofd krijgt?
bv dwang dan een beter woord? ik heb ravi pas mogen zien na de geboorte toen ik akkoord ging met het overwegen van borstvoeding. eerst een dik uur op de ic na de ks, daarna met zich op de couveuses werd er 3 kwartier op me ingepraat.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:39 schreef Zoheetik het volgende:
Weet je wat ik niet snap? Dat bv maffia wordt genoemd.
Ik (zal maar geen "wij" gebruiken daar krijg je zo'n sektegevoelv an...)heb het toch ook niet over kv-maffia...
Wel valt het me op dat mensen die goed over hun keuze nadenken toch het liefst bv (willen) geven. Dus los van hun lichamelijke gesteldheid of omstandigheden. Dan zou je kunnen stellen dat de meest natuurlijke keuze een keuze is van de niet-kuddedieren (ben ik nog te volgen?). En zoogdieren, dat zijn wij mensen, zijn toch echt kuddedieren.
Goed verwoord, Simmu en totaal mee eensquote:Op woensdag 18 januari 2012 10:00 schreef simmu het volgende:
zoveel mensen, zoveel verhalen. en wat voor de een een keuze is, is voor de ander totaal geen optie. tuurlijk moet zo'n keuze gebaseerd zijn op feiten, maar het blijft wel ieders eigen keuze waar een ander feitelijk geen zak mee te maken heeft. ik erger me trouwens ook aan het gebruik van "smoesjes", "je kind tekort doen", "opgeven" enzovoorts, wanneer je geen borstvoeding geeft. lijkt me in beginsel respectvoller wanneer je er vanuit gaat dat iemand een weloverwogen keuze maakt. dus niet dat je het vooraf, zonder iemand verder gesproken te hebben, het hebt over "smoesjes". je hoort mij ook niet zeuren over openbaar voedende vrouwen (erger nog, ik heb de neiging om op zo'n moment vertedert te kijken en/of kindjelief een aai te geven) of langvoedsters. het is toch zeker niet zo dat je tegen bv bent als je kv gegeven hebt? of andersom? het is de toon die de muziek maakt en sommige dingen klinken wel nogal denigrerend en doen echt tekort aan mensen.
In feite kijken we allemaal TV en zegt deze dat je precies 6 maanden volledig bv geeft en je daarna automatisch stopt en op KV overstapt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:33 schreef MamaPurk het volgende:
Blij dat ik hier nog even lees. Pvoess jou kant van het verhaal heb ik idd nooit bekeken. Maar als ik het zo lees dan krijg je als langvoeder dus commentaar, maar als ja geen bv of kort bv geeft krijg je ook commentaar.
quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:15 schreef pessie het volgende:
*knip*
het gaat erom dat we elkaar als moeders helpen. Het moederschap is sowieso een uitdaging [...]
*knip*
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |