abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 17 januari 2012 @ 21:31:21 #101
147316 crew  DJMO
#trut
pi_106928956
stop ik mezelf in een slachtofferrol? Volgens mij niet, ik geef alleen weer hoe mijn omgeving er over denkt. een fles vinden ze normaal, de borst niet. En dát is wat ik jammer vind, nu ik de vrijheid en voordelen van lang(er) voeden heb mogen ervaren.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_106929225
nnou nirak en djmo, t is lief bedoelt, maar ik denk dat jullie daar toch een inschattingsfout maken. Ik heb vrede met mijn beslissing, maar ik ben momenteel alles behalve rustig. :X Ik breng ook niet bepaald rust of veel positiviteit in momenteel. Komt wel weer goed, ooit. Maar ik weet vrijwel zeker dat het niet daar aan ligt.
Als ze al iets aan zou voelen dan zou ik eerder het omgekeerde verwachten momenteel.

Het is echt niet onmogelijk dat ik daadwerkelijk te weinig heb geproduceert deze ronde. De optelsom wijst wel in die richting eigenlijk. Ik kolfde niet meer dan 30/40 cc. Voelde geen toeschietreflex of iets. (en als ik kolfde ging t ook niet ineens stromen en als jongste dronk ging ze ook niet ineens meer klokken); jongste is nu bijna 1 maar heeft haar geboortegewicht nog niet eens verdubbeld. Ze sliep overdag niet, 's nachts heel weinig, huilbaby tot en met.
Neemt niet weg dat er heus ook dagen waren dat het wel goed ging en ook heus dat er bij haar veel meer speelt waar het allemaal aan kan liggen. Maar het is zeker geen onmogelijkheid.

Maar, that having said, wat Oeke ook zegt. Als jongste nu geboren zou moeten worden, en ik zou alles weten wat ik nu weet, dan zou ik haar nog steeds met net zoveel liefde en toewijding aangelegd en gevoed hebben als dat ik het afgelopen jaar gedaan heb. Mijn keuze had niet anders geweest.
:)
pi_106929390
En door die hoerige trage laptop is mijn post spuit 864 :')

en ik heb eergister dus ijs op en daarop gister de hele dag rollend over de grond gelegen van de buikpijn ;( Een paar uur geleden een schaaltje yoghurt en ik voel nu alweer buikpijn opkomen. Boh :X
pi_106929535
Waarom deed je dat dan ook nadat je gister ook al pijn had?
Mutseke!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_106929601
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Want anders?
Want anders verspreid je verkeerde informatie. Ik ben ervan overtuigd dat de meest voorkomende misverstanden omtrent borstvoeding afkomstig zijn van ex-borstvoedsters die zichzelf en anderen voor de gek houden.
pi_106929759
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:43 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Want anders breng je de verkeerde info naar buiten. Ik ben ervan overtuigd dat de meest voorkomende misverstanden omtrent borstvoeding afkomstig zijn van ex-borstvoedsters die zichzelf en anderen voor de gek houden.
So what? Het zijn ook gewoon mensen met gevoelens en onzekerheden. Ik vind die toon zo onnodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_106929982
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:36 schreef mignonne het volgende:
nnou nirak en djmo, t is lief bedoelt, maar ik denk dat jullie daar toch een inschattingsfout maken. Ik heb vrede met mijn beslissing, maar ik ben momenteel alles behalve rustig. :X Ik breng ook niet bepaald rust of veel positiviteit in momenteel. Komt wel weer goed, ooit. Maar ik weet vrijwel zeker dat het niet daar aan ligt.
Als ze al iets aan zou voelen dan zou ik eerder het omgekeerde verwachten momenteel.
Dan is ze nu vast zo'n voorbeeldig kind om je te ontlasten ;)

De lactatiekundige heeft al terug gemaild, conclusie: wat ik doe is goed, vooral nog even doorbijten en als het niet gaat zou ik domperidon kunnen overwegen inderdaad..
Dus ik kijk het nog even aan.
Ben benieuwd of meneer zich vannacht meld voor een voeding net als afgelopen nacht. Hij heeft het wekenlang al zonder gedaan, maar bij de laatste voeding gooi ik er geen flesje kv achteraan, vind het nu niet erg als hij 's nachts een keer komt, stimuleert de boel ook weer een beetje hoop ik.
pi_106930302
quote:
18s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:39 schreef mignonne het volgende:
En door die hoerige trage laptop is mijn post spuit 864 :')

en ik heb eergister dus ijs op en daarop gister de hele dag rollend over de grond gelegen van de buikpijn ;( Een paar uur geleden een schaaltje yoghurt en ik voel nu alweer buikpijn opkomen. Boh :X
Bluh :'( De chocola komt eraan hoor!
En dikke :*

Nirak, hopelijk schiet je productie snel weer omhoog nu je ongesteld geworden bent. Stom he, die hormonen!
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_106930359
Succes Nirak. Goed verhaal over t voeden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_106930386
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:42 schreef Vanyel het volgende:
Waarom deed je dat dan ook nadat je gister ook al pijn had?
Mutseke!
ja ik moet toch zeker weten of t daar aan ligt of niet :D voordat ik straks onnodig dingen ga mijden ofzo. Weet je hoe erg ik mn schaaltjes yoghurt s morgens gemist heb ;(

Hehe Nirak, vast :P t is sowieso een zoeteke O+
Hier duurde het echt een paar dagen trouwens voordat mn productie weer optrok. Ik dipte bij het minste of geringste, om moe van te worden. Succes :*
pi_106930539
Mignonne, waarschijnlijk moeten je darmen heel erg wennen aan ineens weer zuivel. Geef het tijd. Mijn dietiste zei toendertijd dat je het weer rustig moet opbouwen.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_106930618
Sorry, toon was onvriendelijk idd. Ik heb net zelf een kutgesprek met m'n baas gehad, vandaar. Geen excuus, wel een reden. :)

En je 'so what' vind ik niet zo 'so what' eigenlijk. Ik vind het heel erg jammer dat mensen obv verkeerde info van onzekere moeders niet met de juiste voorkennis hun borstvoedingsperiode instappen en daardoor misschien eerder stoppen dan ze hadden gewild wanneer ze wél over betrouwbare info hadden beschikt.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor. Tuurlijk is niet eenvoudig om je keuze voor jezelf te rechtvaardigen. Ik snap zélfs dat vrouwen smoesjes gaan bedenken. Maar ik keur het niet goed.

(Ik snap ook van mezelf dat ik hierboven een erg onplezierige toon bezigde. Ik heb er immers m'n redenen voor. Maar ik keur het niet goed.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 17-01-2012 22:11:41 ]
pi_106930926
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:59 schreef wickie het volgende:
Mignonne, waarschijnlijk moeten je darmen heel erg wennen aan ineens weer zuivel. Geef het tijd. Mijn dietiste zei toendertijd dat je het weer rustig moet opbouwen.
Ja, ik kan me zelfs voorstellen dat het nu lastig zou kunnen zijn om weer lactase aan te maken omdat je het zolang niet hoefde aan te maken?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_106930990
Vind ik ook, hoor, dat het heel slecht is dat er verkeerde informatie wordt verstrekt. Maar ik vind het haast nog rotter als mensen die goed op de hoogte zijn dat erin wrijven zodat moeders die zijn gestopt te voeden zich nog wat waardelozer mogen voelen.

Het lijkt me goed om ervoor te zorgen dat op ziekenhuizen en consultatiebureaus de boel op orde wordt gebracht. Van huisartsen mag ook wel wat meer kennis verwacht worden. En daarnaast zou er voor de kersverse moeders vooral plaats moeten zijn voor steun en medeleven. Die hebben al genoeg onzekerheden om mee te kampen.
pi_106931271
"Oh, je bent gestopt?"
"Ja, ik had te weinig melk."
"Maar dat kan helemaal niet!"
"Niet?"
"Nee, dat is uiterst zeldzaam. Daar kun je echt niet vanuit gaan, hoor!"

Wat verwacht je dan voor reactie?
(a) Maar ik had écht wel te weinig melk!
(b) Verdomd, ik had waarschijnlijk niet te weinig melk. Dus ik had gewoon wel kunnen voeden. Dus ik ben voor niks gestopt! Dus ik had gewoon even door moeten zetten!

Ik denk dat (a) de primaire reactie is, begrijpelijkerwijs. Naarmate er tijd verstrijkt en er meer afstand tot de situatie ontstaat kan er misschien ruimte ontstaan voor (b) zonder het eerste helemaal uit te sluiten.
pi_106931443
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:07 schreef Claudia_x het volgende:
Vind ik ook, hoor, dat het heel slecht is dat er verkeerde informatie wordt verstrekt. Maar ik vind het haast nog rotter als mensen die goed op de hoogte zijn dat erin wrijven zodat moeders die zijn gestopt te voeden zich nog wat waardelozer mogen voelen.

Het lijkt me goed om ervoor te zorgen dat op ziekenhuizen en consultatiebureaus de boel op orde wordt gebracht. Van huisartsen mag ook wel wat meer kennis verwacht worden. En daarnaast zou er voor de kersverse moeders vooral plaats moeten zijn voor steun en medeleven. Die hebben al genoeg onzekerheden om mee te kampen.

Maar welke moeders voelen zich daar waardeloos over dan? De moeders die zijn gestopt omdat ze geen zin (meer) hadden?
pi_106931548
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:14 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Maar welke moeders voelen zich daar waardeloos over dan? De moeders die zijn gestopt omdat ze geen zin (meer) hadden?
Moeders waarvan anderen vinden dat ze 'kutsmoesjes' hebben.
pi_106931564
Ik denk ook dat er heel hard gewerkt moet worden aan bijscholen van zorgverleners. Dat zou zó schelen!

Hoevaak mensen niet thuiskomen uit het zkh met kloven omdat (zo vertellen ze trots) de eerste voeding wel 1,5 uur duurde! Gewoon geen begeleiding dus. Die kreeg ik zelf ook niet in het zkh.

En spijtig om toe te geven maar ook kraamzorg heeft lang niet genoeg kennis. Gelukkig is de drempel kraamzorg/lactatiekunde erg laag maar dat zou niet nodig hoeven zijn.

Pas nu ik zelf bv geef leer ik pas wat het écht inhoudt.
pi_106931637
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Moeders waarvan anderen vinden dat ze 'kutsmoesjes' hebben.
Maar als zij zich er zo rot over voelen, waarom zijn ze dan gestopt?
pi_106931661
Ik heb het erg getroffen met mijn eerste verpleegkundige. Lekker laten drinken, lekker bij me laten liggen, vertrouwen op mijn gevoel, me niet gek laten maken door anderen. En het belangrijkste: het is mijn kind, dus ik bepaal wat er gebeurt.

Ik merk dat het mijn houding erg heeft beïnvloed en daarom gun ik iedereen een voor hem/haar geschikte hulpverlener in het begin. Dat hoeft niet iemand te zijn die ervoor zorgt dat de borstvoeding slaagt, maar het moet iemand zijn die goed aanvoelt waar jij heen wilt en wat je daar allemaal voor over hebt.
pi_106931697
Vooral de verstrekking van verkeerde info van vakmensen. Niet ervaren moeders (zoals ik bij Mette) nemen dat aan en handelen daarna.

Om vervolgens later als het te laat is er spijt van te krijgen als ze ontdekken dat dat advies verkeerd was. Niet leuk.
En nou moet ik zeggen dat ik me over de situatie met Mette niet heel erg schuldig heb gevoeld.

Dat is nu veel erger, misschien juist omdat ik nu veel meer weet.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  dinsdag 17 januari 2012 @ 22:20:27 #122
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_106931766
Ja maar Claudia, de verantwoordelijkheid om informatie in te winnen ligt toch voornamelijk bij moeder zelf? Iedereen heeft toch tegenwoordig toegang tot het internet....

Ik heb me helemaal suf gelezen op bv.com, hier en op nog een anders forum over bv en doekjes. Niet dat daarmee succes gegarandeerd is, maar t helpt vast een heleboel.

( reactie op post 114)
pi_106931776
Maar eerlijk is eerlijk de meeste hebben kutsmoesjes
En ik vind het echt prima als mensen stoppen omdat het niets voor ze is.

Dan zeg je ik vind het niets voor mij, het ging niet meer..
Eigenlijk liep alles goed en BV is misschien beter maar ik wil het niet.

Dan zijn al die smoesjes overbodig..

Net als in het babytopic.
Zeggen dat BVmoeders het denken beter te weten dat kunstvoeding ook heus goed is.
Als jij echt 100% dat zo voelt waarom moet je dan die reactie geven
pi_106931900
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Maar als zij zich er zo rot over voelen, waarom zijn ze dan gestopt?
Moeder is net bevallen, kan er fysiek slecht aan toe zijn, is waarschijnlijk erg moe, is onervaren. In zo'n situatie is het niet raar dat er niet altijd sprake is van volledig beredeneerde keuzes en een afwezigheid van gemengde gevoelens. En eigenlijk geldt dit ook voor veel later nog. Daarom luidt mijn boodschap: een beetje meer empathie mag wel.
pi_106931907
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:14 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Moeders die gestopt zijn omdat ze oververmoeid zijn, waarbij het kind niet goed drinkt, niet goed aankomt en daar gefrusteerd door zijn. Moeders die ongelukkig zijn in hun kraamtijd omdat het te veel vergt en rot gevoelens krijgen rond elke voeding. En dan zit je al onder de kraamvrouwhormonen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')