abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 mei 2012 @ 08:54:18 #176
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_111161162
Die stamreeks staat inderdaad in zo'n heel dik wapenboek. Echter is deze stamreeks verre van compleet. Enkele namen en de stad Amsterdam komen overeen, maar tot dusver geen link.
De voorouders Buijs blijven een probleem. Ik zal toch echt een keer naar Amsterdam zelf moeten
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 11:07:08 #177
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_111162540
Ik heb er zelf een gemaakt!

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_111163033
Leuk! :D
Maar moet je geen helmteken? Of ben je daar nog over na aan het denken?
Waarom vissen als je 'Van der Heide' heet? (voorouders waren vissers?)

Waar heb je de blanco wapentekening eigenlijk vandaan? Da's ook wel leuk voor mij om mee te oefenen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Celestien op 05-05-2012 11:52:56 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 5 mei 2012 @ 12:42:07 #179
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_111164382
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 11:38 schreef Natalie het volgende:
Leuk! :D
Maar moet je geen helmteken? Of ben je daar nog over na aan het denken?
Waarom vissen als je 'Van der Heide' heet? (voorouders waren vissers?)

Waar heb je de blanco wapentekening eigenlijk vandaan? Da's ook wel leuk voor mij om mee te oefenen.
Weet je wat het is, ik heb mijn ouders nog niet terug kunnen vinden tot het 'van der Heide' gedeelte :P Waarschijnlijk komen ze uit Friesland maar dat is niet zeker, wat ik wel zeker weet is dat de rest uit Enkhuizen komt, en ze waren voor een groot gedeelte visser:

En de vlag:

Zelf komen mijn vader en ik uit Den Helder:
En de vlag:

Daarnaast heb ik voor het blauwe gekozen omdat de familie veel met water te maken heeft (gehad) Voorouders waren vissers, mijn opa werkte op een scheepswerf, mijn vader heeft bij Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap gewerkt en ik volg een opleiding watermanagement :P

Het groene heb ik gekozen omdat een groot gedeelte van de familie in de landbouw zat, en als iets agrarisch groeit, is het meestal groen :P

Blanco wapentekening heb ik hier vandaan:
http://194.171.109.12/dow(...)%20familiewapens.pdf
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 5 mei 2012 @ 12:45:41 #180
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_111164459
En ligt het aan mij of doet stamboomforum.nl het niet goed meer?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_111166925
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 12:42 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Weet je wat het is, ik heb mijn ouders nog niet terug kunnen vinden tot het 'van der Heide' gedeelte :P Waarschijnlijk komen ze uit Friesland maar dat is niet zeker, wat ik wel zeker weet is dat de rest uit Enkhuizen komt, en ze waren voor een groot gedeelte visser:

[ afbeelding ]En de vlag: [ afbeelding ]

Zelf komen mijn vader en ik uit Den Helder:
[ afbeelding ]En de vlag: [ afbeelding ]

Daarnaast heb ik voor het blauwe gekozen omdat de familie veel met water te maken heeft (gehad) Voorouders waren vissers, mijn opa werkte op een scheepswerf, mijn vader heeft bij Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap gewerkt en ik volg een opleiding watermanagement :P

Het groene heb ik gekozen omdat een groot gedeelte van de familie in de landbouw zat, en als iets agrarisch groeit, is het meestal groen :P

Blanco wapentekening heb ik hier vandaan:
http://194.171.109.12/dow(...)%20familiewapens.pdf
Enkhuizen ligt ook in Friesland :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111167698
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 12:42 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Weet je wat het is, ik heb mijn ouders nog niet terug kunnen vinden tot het 'van der Heide' gedeelte :P Waarschijnlijk komen ze uit Friesland maar dat is niet zeker, wat ik wel zeker weet is dat de rest uit Enkhuizen komt, en ze waren voor een groot gedeelte visser:

[ afbeelding ]En de vlag: [ afbeelding ]

Zelf komen mijn vader en ik uit Den Helder:
[ afbeelding ]En de vlag: [ afbeelding ]

Daarnaast heb ik voor het blauwe gekozen omdat de familie veel met water te maken heeft (gehad) Voorouders waren vissers, mijn opa werkte op een scheepswerf, mijn vader heeft bij Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap gewerkt en ik volg een opleiding watermanagement :P

Het groene heb ik gekozen omdat een groot gedeelte van de familie in de landbouw zat, en als iets agrarisch groeit, is het meestal groen :P

Blanco wapentekening heb ik hier vandaan:
http://194.171.109.12/dow(...)%20familiewapens.pdf
Well done :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_111167769
Wie heeft er goede zoekskills en kan iets meer vinden over mijn voorouders Sierk Hanses?
Al jaren kom ik niet verder met hem.

Het enige wat ik weet is dat hij in 1742 te Dokkum is getrouwd met Sjoerdje Hanses, en dat ze allebei afkomstig uit Dokkum waren. Sjoerdjes doop heb ik kunnen vinden, maar van Sierk weet ik niets. Geen doop, geen overlijden. Helemaal blanco. Bij Sierk stopt dat momenteel ook mijn stamboom in die lijn.

quote:
Dokkum, huwelijken 1742
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 december 1742
Man : Sierk Hansen afkomstig van Dokkum
Vrouw : Sjoerdtje Hansen afkomstig van Dokkum

Gestandaardiseerde namen: SIERK HANSES en SJOERDJE HANSES
Natuurlijk heb ik al meerdere malen Tresoar.nl doorzocht, maar ik kom helaas niet verder. Wie ook oh wie vind wel iets over hem?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 mei 2012 @ 15:34:42 #184
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_111169103
Niet dat ik aan het zoeken ben geslagen Natalie, maar heb je naast tresoar ook op allefriezen.nl gekeken?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_111171112
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Niet dat ik aan het zoeken ben geslagen Natalie, maar heb je naast tresoar ook op allefriezen.nl gekeken?
Dat heeft niet zoveel nut. Die hebben geen DTB-gegevens, en daarnaast is gemeente Dongeradeel (waar Dokkum onder valt) geen deelnemer. Dan valt er al heel wat weg.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 5 mei 2012 @ 23:15:23 #186
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_111186018
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 14:17 schreef Kirov het volgende:

[..]

Enkhuizen ligt ook in Friesland :P
West-Friesland ja :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_111640218
Werkelijk... van alle fora waar je je vragen kunt stellen over genealogie is dit een van de betere. Probeer al dagen het forum van Tresoar aan de gang te krijgen. Maar kennelijk hebben ze een policy dat iedere post (ja, íedere post) eerst gelezen en goedgekeurd moet worden door een admin. Sowieso een redelijk vaag principe, want wie gaat er nu treiteren op een genealogieforum? Alle zielige pesters hebben vast wel iets anders te doen dan hun stamboom uitzoeken...

Als klap op de vuurpijl word ik ook nog eens doorverwezen naar een van mijn eigen posts in dit topic :')
Of ik 'dat al gelezen had'. Dus ik - heel droog - antwoorden dat ik dat inderdaad gelezen had. Niet dat ik ooit de mensen in het topic heb kunnen bedanken voor hun nuttige tips, want sjaaaaaaaaa mijn antwoorden verschijnen niet. Zucht... Grmbl... Prutsers.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:01:53 #188
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_111641032
Stamboomforum werkt bij mij ook niet meer, kan niet meer op alle forums en dan een subforum klikken...
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_111641134
Misschien moeten we alle users van die mislukte genealogiefora maar naar dit topic slepen. Daar kun je tenminste gewoon posten :')
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:05:21 #190
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_111641171
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:04 schreef Natalie het volgende:
Misschien moeten we alle users van die mislukte genealogiefora maar naar dit topic slepen. Daar kun je tenminste gewoon posten :')
En dit forum blijft het ook gewoon goed doen..
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_111641214
quote:
6s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:05 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

En dit forum blijft het ook gewoon goed doen..
Zit hier nu 10 jaar (ja, ja, op de dag. Ben op 16 mei 2002 geregisteerd) en op een paar korte periode na heeft ie het bijna altijd gedaan :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_111660969
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 20:41 schreef Natalie het volgende:
Werkelijk... van alle fora waar je je vragen kunt stellen over genealogie is dit een van de betere. Probeer al dagen het forum van Tresoar aan de gang te krijgen. Maar kennelijk hebben ze een policy dat iedere post (ja, íedere post) eerst gelezen en goedgekeurd moet worden door een admin. Sowieso een redelijk vaag principe, want wie gaat er nu treiteren op een genealogieforum? Alle zielige pesters hebben vast wel iets anders te doen dan hun stamboom uitzoeken...

Als klap op de vuurpijl word ik ook nog eens doorverwezen naar een van mijn eigen posts in dit topic :')
Of ik 'dat al gelezen had'. Dus ik - heel droog - antwoorden dat ik dat inderdaad gelezen had. Niet dat ik ooit de mensen in het topic heb kunnen bedanken voor hun nuttige tips, want sjaaaaaaaaa mijn antwoorden verschijnen niet. Zucht... Grmbl... Prutsers.
Mensen die genealogie als hobby hebben zijn vaak wat oudere mensen ... niets mis mee maar ze hebben over het algemeen niet uitzonderlijk veel gevoel voor internet etc.
  donderdag 17 mei 2012 @ 15:49:02 #193
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_111667107
Aaaaaahhh, even afreageren hoor :D. Ik wilde de familie onderzoeken van de moeder van mijn oma, de Friese tak van de familie. Alleen ze is te laat geboren (als je haar vroeg hoe oud ze was: 'ben van dartien, reken maor oet!') om iets te vinden en ik weet ook niet hoe haar ouders heten (waar ik naar op zoek ben).

Nu heb ik wel de trouwdatum en trouwplek met haar man, maar de gemeente waar ze getrouwd zijn doet niet mee met 'AlleFriezen'. Maar om hier nu mijn oma voor te bellen, dat is ook teveel moeite (voor haar dan, die gaat dat het hele huis door en rust niet totdat ze het antwoord weet, kan ik beter even een keer langs gaan).
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
  maandag 28 mei 2012 @ 18:20:38 #194
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_112133745
quote:
6s.gif Op donderdag 3 mei 2012 12:25 schreef Dagoduck het volgende:
Kan iemand mij vertellen wanneer Willem van Dijk is overleden? :P Hij was nog in leven 10-09-1882 in Krommenie toen hij zijn zoon Gerrit kreeg, maar zijn vrouw Marijtje van der Heide trouwt in november 1892 te Krommenie met Pieter de Roo... Heb alle overlijdensaktes in Krommenie al doorgezocht tussen die 2 data in, maar niets gevonden.. oja zijn ouders zijn Jan van Dijk en Geertje Jonkman
Nou, dat is een "leuke" zoektocht. Misschien eens de bevolkingsregisters door lopen om te kijken waar hij als laatste gewoond heeft? Via de reguliere kanalen kan ik zijn overlijden ook niet terug gevonden krijgen.



Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_112151298
Hoi! :)

Ik loop al heel lang met het idee rond om dit ook te doen, maar er is nooit iets wat van gekomen. Is ook niet zo gek, want naast mij hebben jullie het heel makkelijk. :P Het enige dat ik van mijn familie (wil alleen de ouders van mijn moederskant, vaderskant komt later wel) weet is dat beiden opa's van mijn moeder uit Syrië komen en naar Turkije zijn gegaan. Ik weet dat ik nog veel familie in een andere stad in Turkije en Syrië heb wonen. Ook weet ik de voor- en achternamen van haar opa's en de voornamen van haar oma's. Meer niet. ;(

Nu kan ik wel in de archieven van de geboorteplek van mijn moeder zoeken, maar dan moet ik al gauw door naar Syrië. En omdat ik geen Arabisch spreek, is het een beetje doodlopend voor mij. ;(

Heeft iemand tips of enig idee waar ik kan beginnen? :+

Alvast bedankt!
pi_112322280
Oef, dat is een pittige. Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik je daarin zou moeten adviseren, maar het wel een paar vragen:
- Is je moeder wel in Nederland geboren?
- Zijn haar ouders (of een van de twee) in Nederland geboren?

Ik begrijp dat je moeders beide opa's uit Syrië/Turkij komen. Je zegt echter niets over de twee volgende generaties. Vandaar :)
Mochten de ouders van je moeder in Nederland hebben gewoond of hier zijn geboren, dan vind je in ieder geval daar iets over en zul je ook meer te weten komen over volledige namen en volledige data. Ik begrijp dat je in ieder geval al wat namen hebt.

Heeft je moeder ooit geboorte-, trouw-, en/of overlijdenskaarten bewaard? Plunder die informatie en noteer alles. Vraag haar ook naar alles wat ze heeft over afkomst: verhalen, namen, plaatsen, foto's, beroepen. Ze heeft vast wel eens verhalen gehoord over haar voorouders. Hoe onbelangrijk het ook lijkt: je kunt er iets aan hebben zou je in Turkije gaan zoeken. En daar zal je waarschijnlijk ook makkelijker iets vinden dan in Syrië... Als bij de laatste überhaupt nog iets bewaard is gebleven.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_112322503
Veel gelezen, geschetst en overlegd met pap in de afgelopen periode. We zijn er intussen wel zo ongeveer over uit wat we graag in het wapenschild zien. Net dus contact opgenomen met een heraldicus om met hem een geheel-volgens-de-regeltjes wapen te laten maken.

Pap krijgt hem voor z'n 65e verjaardag later dit jaar :)
En hij wordt voor alle naamdragende nakomelingen van mijn overgrootvader of grootvader.

Hij vindt het zo leuk, mijn vader :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_112343913
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:36 schreef Natalie het volgende:

[..]

Da's vreemd. Ook niet met een alle spelling van de naam?
Nee, ik heb alleen een houtsnijwerk wat half is afgemaakt, het origineel moet ergens bij hele verre familie in het westen zijn.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_112367693
Over wapenschilden gesproken, ik heb daar een gerelateerde vraag over.

Mijn moeders familie (Moerman) komt volgens een stamboom (dit is een onderdeeltje van de desbetreffende stamboom even snel gevonden op het web, ik heb een officiële thuis liggen) oorspronkelijk uit België. Ook beschikken wij over een familliewapen dat al stamt uit begin 17de eeuw.

Ik dacht altijd dat het hebben van een oud wapenschild op enige invloed duidt,maar voor zover ik weet staat deze familie nergens te boek als een adellijke- of patriciërs-familie. Waren mijn verre voorvaderen dan eigenlijk doetjes die zich graag belangrijker wenste voor te doen dan ze in werkelijkheid waren,of was er daadwerkelijk een soort mogelijkheid waardoor men zichzelf toen al een wapenschild kon geven?
pi_112376140
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 23:54 schreef Poespas het volgende:
Over wapenschilden gesproken, ik heb daar een gerelateerde vraag over.

Mijn moeders familie (Moerman) komt volgens een stamboom (dit is een onderdeeltje van de desbetreffende stamboom even snel gevonden op het web, ik heb een officiële thuis liggen) oorspronkelijk uit België. Ook beschikken wij over een familliewapen dat al stamt uit begin 17de eeuw.

Ik dacht altijd dat het hebben van een oud wapenschild op enige invloed duidt,maar voor zover ik weet staat deze familie nergens te boek als een adellijke- of patriciërs-familie. Waren mijn verre voorvaderen dan eigenlijk doetjes die zich graag belangrijker wenste voor te doen dan ze in werkelijkheid waren,of was er daadwerkelijk een soort mogelijkheid waardoor men zichzelf toen al een wapenschild kon geven?
Wapenschilden komen - in tegenstelling tot wat men denkt - niet in die zin uit de adel voort. Men had in de vroegere tijden (1000 - 1300) de behoefte zich te onderscheiden tijdens oorlogen en kruistochten. Herkenningstekens werden op schilden en kleding aanbracht om duidelijk te zien wie wie nu was. De 'betere kringen' die later een wapen gingen voeren konden ook goed bestaan uit bijv. de smit of bakker uit het dorp. Niet rijk, niet van adel, maar wel behoefte aan een vorm van onderscheid en herkenning.

Nog steeds worden er in oude documenten dit soort herkenningstekens/wapens gevonden. En in Nederland heeft iedereen ook het recht om zoiets te laten maken, bijv. om een stamboomonderzoek af te sluiten. Heeft niets te maken met 'zichzelf belangrijker maken dan men was'.
Hier is het trouwens wel zo dat alleen de wapens van de adellijke families + gemeentes etc officieel vastgelegd zijn. Die zijn beschermd.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')