Dus dat moeten we ook uitbannen?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:28 schreef DeGoeroeloze het volgende:
Dat komt doordat de wereld in vergelijking met vroeger kleiner is geworden door de technologie van radio,tv,internet en op vervoersgebied.
Maar dat waren net weer hierarchisch ingerichte stammen qua structuur,de meerderheid was matriarchaal.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is dus onzin, vroeger als jagers en verzamelaars beukten we ook de andere dorpjes hun hoofd in.
Dat in Somalie orde en gezag ontbreekt,wil nog niet zeggen dat de structuur anders is.Het zijn toch juist de autoritaire verhoudingen die mensen corrumperen.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Psychologie van de kouwe grond. Kijk maar eens hoe solidair en samenwerkend ze zijn in Somalie waar ieder gezag ongeveer ontbreekt.
[..]
Ja die werkt. Onze samenleving is nooit zo veilig geweest en ook veel veiliger wanneer je het vergelijkt met gebieden waar nauwelijks overheidsgezag is.
Als je zo gaat doen dan houdt het snel op, hiërarchisch ingericht zijn we altijd al geweest, met die cirkelredenatie kunnen we hier nog wel tot st. Juttemis zitten.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:30 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Maar dat waren net weer hierarchisch ingerichte stammen qua structuur,de meerderheid was matriarchaal.
Nee,zeker niet,dat was alleen mijn verklaring,uiteraard moet de omgeving veranderd met behoud van deze technologische vooruitgang.quote:
Ok,ik ga nu onderzoeken of het zo is dat samenlevingen altijd hierarchisch ingericht waren.Ik dacht eigenlijk van niet.Maar het zou dan sowieso een mooi experiment zijn om te kijken wat er met de menselijke natuur zou gebeuren wanneer we voor de eerste keer een non hierarchische op gelijkwaardigheid gebaseerde samenleving oprichten.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:32 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als je zo gaat doen dan houdt het snel op, hiërarchisch ingericht zijn we altijd al geweest, met die cirkelredenatie kunnen we hier nog wel tot st. Juttemis zitten.
Kijk naar voorbeelden zoals hierboven zijn aangegeven, de mensen in sloppenwijken, Sierra Leone, Liberia, Somalië en ga zo maar door. Die experimenten van je zijn er al dagelijks, zet een keer het journaal aan en je kan je conclusies trekken of het wenselijk is.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:41 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Ok,ik ga nu onderzoeken of het zo is dat samenlevingen altijd hierarchisch ingericht waren.Ik dacht eigenlijk van niet.Maar het zou dan sowieso een mooi experiment zijn om te kijken wat er met de menselijke natuur zou gebeuren wanneer we voor de eerste keer een non hierarchische op gelijkwaardigheid gebaseerde samenleving oprichten.
Dat is al tig keer geprobeerd. In de jaren 70 richtten idealistische jongeren zogenaamde communes op waar hiërarchie volledig uitgebannen zou worden en waar meningsverschillen middels wekelijkse groepssessies uitgepraat werden. Die groepssessies ontaardden in de meest vreselijke pesterijen omdat sommige deelnemers zich beter konden uitdrukken dan anderen en zo hun zin doordraafden ten koste van de rest. Ik denk dat de documentairereeks All Watched Over by Machines of Loving Grace wel een goede kijktip voor jou zal zijn, dat gaat precies over het utopische geloof in een hierarchieloze samenleving.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:41 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Ok,ik ga nu onderzoeken of het zo is dat samenlevingen altijd hierarchisch ingericht waren.Ik dacht eigenlijk van niet.Maar het zou dan sowieso een mooi experiment zijn om te kijken wat er met de menselijke natuur zou gebeuren wanneer we voor de eerste keer een non hierarchische op gelijkwaardigheid gebaseerde samenleving oprichten.
En hoe ga je zorgen dat die verhoudingen anders worden?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:31 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Dat in Somalie orde en gezag ontbreekt,wil nog niet zeggen dat de structuur anders is.Het zijn toch juist de autoritaire verhoudingen die mensen corrumperen.
Ik heb na kort zoeken al 2 egalitaire samenlevingen in het verleden gevonden: De Mbuti en de Hadza wat het vermoeden doet rijzen dat er meer waren.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:32 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als je zo gaat doen dan houdt het snel op, hiërarchisch ingericht zijn we altijd al geweest, met die cirkelredenatie kunnen we hier nog wel tot st. Juttemis zitten.
Ik vind dat geen goede voorbeelden van non hierarchische samenlevingen,wat toch niet hetzelfde is als door nare omstandigheden wegvallen van het gezag.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:43 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kijk naar voorbeelden zoals hierboven zijn aangegeven, de mensen in sloppenwijken, Sierra Leone, Liberia, Somalië en ga zo maar door. Die experimenten van je zijn er al dagelijks, zet een keer het journaal aan en je kan je conclusies trekken of het wenselijk is.
Djw voor de tip,ga het kijken.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:48 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat is al tig keer geprobeerd. In de jaren 70 richtten idealistische jongeren zogenaamde communes op waar hiërarchie volledig uitgebannen zou worden en waar meningsverschillen middels wekelijkse groepssessies uitgepraat werden. Die groepssessies ontaardden in de meest vreselijke pesterijen omdat sommige deelnemers zich beter konden uitdrukken dan anderen en zo hun zin doordraafden ten koste van de rest. Ik denk dat de documentairereeks All Watched Over by Machines of Loving Grace wel een goede kijktip voor jou zal zijn, dat gaat precies over het utopische geloof in een hierarchieloze samenleving.
Ajb, ook een aanrader voor de hier residerende libertariers trouwens.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:51 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Djw voor de tip,ga het kijken.
Dat gaat niet zonder dat meer mensen dan nu begrip hebben van deze problematiek en dat dan ook willen.Daarom moet men ten eerste informeren denk ik.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En hoe ga je zorgen dat die verhoudingen anders worden?
Uiteraard,produktiemiddelen horen in handen van het collectief.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:52 schreef Hexagon het volgende:
Maarben je dan bijvoorbeeld ook tegen bedrijven met een machtsstructuur? Dus geen bedrijven meer met een directeur en aandeelhouders?
En hoe worden de beslissingen dan genomen? Iedere dag verkiezingen over welke werknemers aangenomen/ontslagen worden en welke leveranciers er gekozen worden?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:54 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Uiteraard,produktiemiddelen horen in handen van het collectief.
Je bent dus eigenlijk een communist?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:54 schreef DeGoeroeloze het volgende:
[..]
Uiteraard,produktiemiddelen horen in handen van het collectief.
Termporary Autononymous Zones/ tijdelijk autonoom gebied is echt een vette naam voor een illegaal tekno partijtjequote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:00 schreef badtripbob het volgende:
Anarchisme
A.C.A.B
En politici mogen ook opkankeren
Je hebt ook Termporary Autononymous Zones, zoals bijvoorbeeld een illegaal feest. Hier heb je geen security nodig, iedereen let op elkaar en niemand staat hoger dan een ander.
Leuk he dromen, nu de praktijk nogquote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:00 schreef badtripbob het volgende:
Anarchisme
A.C.A.B
En politici mogen ook opkankeren
Je hebt ook Termporary Autononymous Zones, zoals bijvoorbeeld een illegaal feest. Hier heb je geen security nodig, iedereen let op elkaar en niemand staat hoger dan een ander.
Maar het zit er wel in. hebbe hebbe hebben...bij de een meer dan de ander maar het is echt niet eits moderns.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hebzucht is ook maar iets dat aangeleerd word.
Vanaf kinds af aan al.
Die feesten zijn toch al een praktijkvoorbeeld?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 16:04 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Leuk he dromen, nu de praktijk nog
Ja want het leven is inderdaad in alle facetten te vergelijken met een avondje feesten.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 16:15 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Die feesten zijn toch al een praktijkvoorbeeld?
Mwah, een teknival bijvoorbeeld duurt een week en dan is het helemaal autonoom geregeld. Dat betekent toch dat mensen geen leiding nodig hebben. Maar het ligt ook aan de mentaliteit van de mensen.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 16:15 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja want het leven is inderdaad in alle facetten te vergelijken met een avondje feesten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |