Zijn antiaanbaklaagquote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:15 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat zou er volgens jou dan verslijten aan een stuk metaal wat verhit wordt?
Het metaal, handgreep, niks gaat voor altijd meequote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:15 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat zou er volgens jou dan verslijten aan een stuk metaal wat verhit wordt?
Zo'n pan is of uit één stuk of de handgreep zit er op geklonken. En diep respect als je zo vaak met je spatel in de pan zit dat je er op een gegeven moment doorheen steekt.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:32 schreef Estolan het volgende:
[..]
Het metaal, handgreep, niks gaat voor altijd mee
Staal kan ook moe raken hoor:quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zo'n pan is of uit één stuk of de handgreep zit er op geklonken. En diep respect als je zo vaak met je spatel in de pan zit dat je er op een gegeven moment doorheen steekt.
Die scanpannen van jou zij best mooi, maar nu begin je toch echt onzin uit te kramen. Metaalmoeheid... Een anti-aanbaklaag is gewoon de zwakste plek van een pan. Een pan zonder zo'n laag gaat daarom vele malen langer mee.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
Staal kan ook moe raken hoor:
Vermoeiing is een fenomeen waarbij een materiaal bezwijkt onder een zeer lang aangehouden wisselende belasting. Door de wisselende belasting kan er breuk optreden zelfs als de spanningen overal (ver) onder de maximale vloei- of breukspanning blijven.
Doe is niet zo triestquote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Brekende pannen, een onbekend risico, vanavond bij Knevel en van de Brink....
Het is een pan he, geen vliegtuigvleugel. Heb nog nooit gehoord van pannen die spontaan doormidden breken.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
Staal kan ook moe raken hoor:
Vermoeiing is een fenomeen waarbij een materiaal bezwijkt onder een zeer lang aangehouden wisselende belasting. Door de wisselende belasting kan er breuk optreden zelfs als de spanningen overal (ver) onder de maximale vloei- of breukspanning blijven.
Breuk is niet altijd door het midden breken hequote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:37 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het is een pan he, geen vliegtuigvleugel. Heb nog nooit gehoord van pannen die spontaan doormidden breken.
wat dan? Scheuren ze?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:42 schreef Estolan het volgende:
[..]
Breuk is niet altijd door het midden breken he
Het is en blijft een metaal en gaat niet eeuwig mee
Ik heb zo'n eden quality pan en het is echt hele goede kwaliteit. Een stapje hoger zelfs boven een bekend merk als Hackman.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 20:25 schreef Estolan het volgende:
[..]
Doelde meer op het "garantie" feit bij bedrijven die ergens mee stoppen
Heeft niks met de pan te maken
En gaan pannen 80jaar mee???? Neuh
Dakpannen zekerquote:Op zaterdag 19 mei 2012 22:50 schreef Estolan het volgende:
[..]
Dat komt wel is voor ja
Heeft allemaal met het gebruik te maken
Jij blijft structureel de betweter uithangen. Elke idioot met enige horeca-ervaring weet dat je gietijzeren pannen niet met een sopje moet afwassen.quote:Op zondag 20 mei 2012 13:37 schreef Estolan het volgende:
Lekker ontopic allemaal
Steeds meer trieste figuren op dit forum!
260 graden Maximaal? Dan heb je pannen met een ordinaire PTFE-laag erin. (Teflon is een merknaam van DuPont). PTFE ontbindt bij temperaturen rond de 250 graden, soms iets meer, soms iets minder. De keramische anti-aanbak lagen zijn meer emaille-achtig en kunnen doorgaans tot temperaturen van rond de 400 graden. Maar die bakken gewoon klote in mijn ervaring.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:09 schreef Estolan het volgende:
De pannen mogen ook tot 260c de oven in
Hitte is het probleem niet
Deze wok is juist geschikt voor extreme temperaturen met olie
Wie zegt dat dan???quote:Op zondag 20 mei 2012 13:51 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Jij blijft structureel de betweter uithangen. Elke idioot met enige horeca-ervaring weet dat je gietijzeren pannen niet met een sopje moet afwassen.
Welk gerecht moet dan tot 400° in de oven???quote:Op zondag 20 mei 2012 14:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
260 graden Maximaal? Dan heb je pannen met een ordinaire PTFE-laag erin. (Teflon is een merknaam van DuPont). PTFE ontbindt bij temperaturen rond de 250 graden, soms iets meer, soms iets minder. De keramische anti-aanbak lagen zijn meer emaille-achtig en kunnen doorgaans tot temperaturen van rond de 400 graden. Maar die bakken gewoon klote in mijn ervaring.
Ik ben het op pannen gebied redelijk met Piet eens. Smeedijzer/plaatstaal is in een mensenleven niet te verslijten als je ze goed verzorgd. Verder gebruik ik met veel plezier een roestvrij stalen wok. Nooit last van aanbranden. Makkelijk met afwassen en in een sopje gooien. Die oude BK gaatjes pannen waren ook geweldig, maar massief aluminium. Als je dat nu gebruikt krijg je de anti-alzheimer paniek op je nek.
Voor het koken van aardappels en groenten heb ik het liefste gewoon rvs steelpannen die je in de vaatwasser kan smijten.
Dan was deze post toch wel wat verwarrend.quote:
quote:Op woensdag 11 april 2012 22:58 schreef Estolan het volgende:
[..]
Direct na gebruik heet water. Licht sopje. Goed afspoelen en afdrogen en dan olieen
Lasagne.quote:Op zondag 20 mei 2012 15:09 schreef Estolan het volgende:
[..]
Welk gerecht moet dan tot 400° in de oven???
Dat is niet bepaald iets bijzonders. De meeste pannen kunnen in de oven. Meestal is een kunststof handgreep de beperkende factor.quote:Het gaat er om dat deze pannen de oven in kunnen in vergelijking met andere merk pannen
Eeuwig niet, ik neem wel genoegen met minstens 60+ jaar. De stalen braadpan die ik uit de nalatenschap van mijn oma kreeg doet het nog prima. Dat ding is uit eind jaren '50.quote:En ja pannen gaan lang mee, "mits" je er goed mee om gaat. Anders gaan ze dat niet
Dus een statement maken dat pannen eeuwig mee gaan is gewoon gelul
quote:Ik heb zelf ook pannen die gewoon de vaatwasser in gaan, heb dan nu die Scanpan pannen, en nog wat zware gietijzeren pannen van Bodum
Ja dat ging over de gietijzeren pannen die ik hier heb. Staat in de gebruiksaanwijzingquote:Op zondag 20 mei 2012 15:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan was deze post toch wel wat verwarrend.
[..]
Lasagne op 400°?????quote:Op zondag 20 mei 2012 15:18 schreef Fixers het volgende:
[..]
Lasagne.
[..]
Dat is niet bepaald iets bijzonders. De meeste pannen kunnen in de oven. Meestal is een kunststof handgreep de beperkende factor.
[..]
Eeuwig niet, ik neem wel genoegen met minstens 60+ jaar. De stalen braadpan die ik uit de nalatenschap van mijn oma kreeg doet het nog prima. Dat ding is uit eind jaren '50.
[..]
Dat heeft men dan kennelijk anders begrepen, nietwaar?quote:Op zondag 20 mei 2012 15:44 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ja dat ging over de gietijzeren pannen die ik hier heb. Staat in de gebruiksaanwijzing
Dus dat geld niet voor de totale context
Nee want het ging in dat deel over de Bodum gietijzeren wokquote:Op zondag 20 mei 2012 15:46 schreef Lienekien het volgende:
Dat heeft men dan kennelijk anders begrepen, nietwaar?
Ik lees anders toch dat je er commentaar op krijgt.quote:Op zondag 20 mei 2012 15:47 schreef Estolan het volgende:
[..]
Nee want het ging in dat deel over de Bodum gietijzeren wok
Ja omdat een sopje en gietijzer niet samen gaan volgens de restquote:Op zondag 20 mei 2012 15:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik lees anders toch dat je er commentaar op krijgt.
Top!quote:Op zondag 20 mei 2012 15:53 schreef Lienekien het volgende:
Het was een opmerking, geen punt voor discussie.
Omdat, traditoneel, lasagne wordt gebakken in dezelfde houtovens als pizza. Die halen een temperatuur van 300-400 graden.quote:Op zondag 20 mei 2012 18:39 schreef fotostarter het volgende:
Waarom moet Lasagna gebakken worden bij een temperatuur van 400 graden![]()
Tuuuuurlijk!!!quote:Op zondag 20 mei 2012 18:48 schreef Fixers het volgende:
[..]
Omdat, traditoneel, lasagne wordt gebakken in dezelfde houtovens als pizza. Die halen een temperatuur van 300-400 graden.
Maar daar ging het niet om. Die 400 graden die ik eerder noemde was om vast te stellen om wat voor pannen Estolan heeft. Aangezien fabrikanten altijd de grootste getallen willen noemen en er verder geen kunstof delen aan de pannen van E. zitten kan herleid worden wat het type anti-aanbak laag is die E. heeft.
Oh, maar dan heb je het KitchenAid topic vast nog niet gezien?quote:Op zondag 20 mei 2012 19:03 schreef Jarno het volgende:
Zelfs een pannen topic wordt een lange piemels topic op FOK.
Sjees.
quote:Op zondag 20 mei 2012 19:03 schreef Jarno het volgende:
Zelfs een pannen topic wordt een lange piemels topic op FOK.
Sjees.
Ja daar gaat het over ¤999quote:Op zondag 20 mei 2012 19:09 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Oh, maar dan heb je het KitchenAid topic vast nog niet gezien?![]()
AH had nog wel eens Berndes pannen in de bonus voor half geld, die bevallen ons prima, en hebben ook een behoorlijk dikke bodem.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 18:58 schreef TripleS het volgende:
Heeft iemand een idee waar ik goede pannen kan kopen voor koken op gas?
Ze mogen niet heel prijzig ivm mijn budget.
Ik ben het een beetje zat dat ik niet fatsoenlijk kan koken met deze rot-dingen
Nee hoor, jij wil het veel te graag vertellenquote:Op zondag 20 mei 2012 19:09 schreef Estolan het volgende:
[..]
Blijkbaar moet ik tot op detail uitleggen waarom ik pannen van ¤120 - ¤200 koop
Daar gaat het topic toch over?????quote:Op zondag 20 mei 2012 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor, jij wil het veel te graag vertellen
Dus nee, hier ging het topic niet over...quote:Op vrijdag 13 januari 2012 18:58 schreef TripleS het volgende:
Heeft iemand een idee waar ik [b]goede pannen[/b] kan kopen voor koken op gas?
[b]Ze mogen niet heel prijzig ivm mijn budget.[/b]
TT is: Goede Pannenquote:Op zondag 20 mei 2012 19:16 schreef KillerBee4ever het volgende:
c/p topicstart:
[..]
Dus nee, hier ging het topic niet over...
Ik hoop trouwens dat TS inmiddels een goede pannenset heeft gevonden voor niet al te duur?
Dat heet sponsoring. Masterchef Nederland is alles met Demeyere pannen, Zwilling messen (package deal, zelfde bedrijf) en Smeg.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:12 schreef Estolan het volgende:
[..]
Daar gaat het topic toch over?????
Dat jullie daar gelijk tegen in gaan
Ps. Check MasterChef Australia, ook alles met Scanpan!
Ja, kloptquote:Op zondag 20 mei 2012 19:20 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dat heet sponsoring. Masterchef Nederland is alles met Demeyere pannen, Zwilling messen (package deal, zelfde bedrijf) en Smeg.
Dat schoonschuren moet je niet doen, hij moet zwart worden. Alleen etensresten verwijderen, schoon dus en dan inwrijven met wat oliequote:Op maandag 21 mei 2012 02:57 schreef sijs het volgende:
ik heb een set RVS pannen van Spring, een zwitsers merk, het eerste, een melkpannetje kocht ik in 1986, langzamerhand een hele set opgebouwd, ze worden dagelijks gebruikt, en ik ben er meer dan tevreden over
heb ook een dunne plaatstalen wok, werkt uitstekend, na gebruik goed schoonschuren tot blank ijzer, beetje olijfolie invrijven, doe ik ook al 30 jaar mee
Bij dat soort programma's bepaalt de sponsor waar in gekookt wordt.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:12 schreef Estolan het volgende:
[..]
...
Ps. Check MasterChef Australia, ook alles met Scanpan!
Hoezo "moet" dat?quote:Op maandag 21 mei 2012 06:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat schoonschuren moet je niet doen, hij moet zwart worden. Alleen etensresten verwijderen, schoon dus en dan inwrijven met wat olie
En daarna sloeg het topic over op de TTquote:Op maandag 21 mei 2012 07:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Bij dat soort programma's bepaalt de sponsor waar in gekookt wordt.
Overigens is Scanpan prima, ik heb er ook twee waar ik erg tevreden over ben, maar TS vroeg om pannen voor een klein budget.
Mijn ervaring is dat vooral gietijzer erg verbetert van een gebruikslaagje. Zo een dun plaatstalen pan kan je volgens mij heel goed helemaal schoon poetsen.quote:Op maandag 21 mei 2012 06:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat schoonschuren moet je niet doen, hij moet zwart worden. Alleen etensresten verwijderen, schoon dus en dan inwrijven met wat olie
Vind ik bij mijn gietijzeren wok niet. Dan zitten alle "poriën" vol, en brand juist alles sneller aanquote:Op maandag 21 mei 2012 07:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat vooral gietijzer erg verbetert van een gebruikslaagje. Zo een dun plaatstalen pan kan je volgens mij heel goed helemaal schoon poetsen.
als je de plaatstalen plaat pan eens voor je kop weg haalt en stopt met het wassen en schoon schrobben van gietijzer dan bak je eten ook niet meer aan.quote:Op maandag 21 mei 2012 08:24 schreef Estolan het volgende:
[..]
Vind ik bij mijn gietijzeren wok niet. Dan zitten alle "poriën" vol, en brand juist alles sneller aan
Tuuuuuuuuuurlijkquote:Op maandag 21 mei 2012 20:39 schreef z80 het volgende:
[..]
als je de plaatstalen plaat pan eens voor je kop weg haalt en stopt met het wassen en schoon schrobben van gietijzer dan bak je eten ook niet meer aan.
zou best kunnen, het ziet en voelt in iedergeval anders aan dan "normaal" gietijzerquote:Op maandag 21 mei 2012 21:39 schreef Fixers het volgende:
Rustig met de aannaames. Bodum is geëmailleerd gietijzer. Dat dient gewoon afgewassen met een sopje.
Het probleem met plaatijzer is dat massa laag, waardoor het weinig energie kan opslaan. Als je een grote professionele wokbrander hebt is, dat geen probleem, maar wel als je een normale keuken wokbrander hebt. Daarom 'wok' ik liever in een zware gietijzeren pan die lang op het vuur heb laten staan.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:59 schreef Redcoon het volgende:
Voor een wok zo'n plaatijzer ding uit de Toko. Kost weinig! Even goed inbranden dan heb je meteen een goed anti-aanbaklaagje.
Zo een;
[ afbeelding ]
Ik heb hier nog een Demeyere koekepan, best een leuk pan maar ik ben er niet van ondersteboven, zeker niet voor dat geld.
Vormt er een patina, een laagje, dat zorgt dat er niets aanbaktquote:
Daarom bak ik kleinere porties, ik heb zo'n standaard wokpit bij een gasfornuis (denk 4kw ofzo), te weinig om 'echt' te wokken, maar imho prima toereikend bij kleine porties.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:10 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Het probleem met plaatijzer is dat massa laag, waardoor het weinig energie kan opslaan. Als je een grote professionele wokbrander hebt is, dat geen probleem, maar wel als je een normale keuken wokbrander hebt. Daarom 'wok' ik liever in een zware gietijzeren pan die lang op het vuur heb laten staan.
Wat tjoptjop zei. Ik bak kleinere porties, maar we zijn maar met z'n twee, dat scheelt.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:10 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Het probleem met plaatijzer is dat massa laag, waardoor het weinig energie kan opslaan. Als je een grote professionele wokbrander hebt is, dat geen probleem, maar wel als je een normale keuken wokbrander hebt. Daarom 'wok' ik liever in een zware gietijzeren pan die lang op het vuur heb laten staan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |