Ik snap echt niet hoe XS4ALL en Ziggo die rechtzaak hebben kunnen verliezen overigens. Ik zat net het vonnis door te lezen en voordat ik op de helft was zie je al meerdere banaliteiten opdoemen.
Eerst wordt een feitelijke weergave van het bittorrent protocol gepresenteerd, van leechers, seeders totaan trackers. Een tracker houdt van een torrent de leechers en seeders bij, een torrent bevat metadata en een tracker-locatie, en een indexer biedt torrents aan. Prima. Behalve dat het juist bij TPB niet meer zo werkt; de torrents daar bevatten geen (TPB) trackerlocatie; een lijst van seeders en peers wordt decentraal bijgehouden. Metgevolg dat de seeders waar Brein IP-adressen van zat af te luisteren om hun statistieken te krijgen, niet per sé de torrent van TPB hebben verkregen; het is tenslotte maar een indexer. Ik kan ook via bing en niet via google op websites terechtkomen, als analogie.
Dan verderop in het daadwerkelijke vonnis (4.14): ``...die een aantal abbonees gebruiken om inbreuk te maken... door via The Pirate Bay werken te uploaden''. Wat? Leechers noch seeders sturen illegaal materiaal langs TPB.
4.16: ``Dat de rechthebbenden schade lijden.., zoals Brein gemotiveert heeft..., is naar het oordeel van de rechtbank evident''. Dat is het niet, er is zelfs indicatie van het omgekeerde (TNO, ups & downs, 2009)
4.27: ``De voorbeelden legale torrents... werden op het moment van TNO-onderzoeken... niet uitgewisseld via TPB''. Duh. Er wordt niets uitgewisseld. Met de kanttekening dat het wel een erg zwakke verdediging om je te beroepen op voorbeelden, maar als de mogelijkheid niet genoeg is voor de rechtbank, neem dan populaire torrents, ongeacht of deze exclusief zijn aan TPB.
4.27 nogmaals:``Voorts heeft Brein onweersproken gesteld dat torrents die verwijzen naar legaal materiaal ook op andere websites worden aangeboden''. Irrelevant. Of is het opeens prima dat TPB bestaat louter wanneer het percentage aangeboden materiaal dat legaal is, 'hoog genoeg' wordt? Ja, dat is retorisch, en nee, het alternatief van deze stelling (er is toegang tot illegale materiaal mogelijk dus weg ermee) is nog banaler. Nog leuker is de boel van weer een andere kant te bekijken: alle illegale content wordt ook op andere websites aangeboden.
4.27 nogmaals: Brein voert nu aan dat de legale niet-torrent content van TPB `beperkt' is; ander materiaal te weten, o.a., blogs en links naar Ipredator. Deze blog, m.i. vnml. interessant vanwege het continue verslag over juridisch getouwtrek over wat sommigen vrijheid van meningsuiting noemen, en deze link ter promotie van anoniem internetbezoek, worden door de rechter hier snel weggezet als zijnde `van marginaal belang'. Storend. Om van de andere content, en van de interesses van andere mensen, nog niet eens te spreken.
Rest van het vonnis is hopelijk minder shaky, maar ik vermoed eigenlijk van niet daar het bevolen middel (IP/DNS blocken) technisch gezien 0 kans van slagen heeft en niet te motiveren hoort te zijn.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here