abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:44:30 #242
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106633993
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:15 schreef Life2.0 het volgende:
Als je de huige overlast (merendeel legaal vuurwerk) niet aan kunt kun je een verbod ook niet handhaven, wat heeft een boete voor nut als er niemand is om die uit te delen?
Een verbod maakt het juist veel makkelijker voor agenten. Mensen mogen geen vuurwerk meer afsteken en dus vallen mensen die dat illegaal doen heel erg op. Je kunt dan gewoon op het geluid afgaan. Nu moet je ongeveer een vuurwerkexpert zijn om te bepalen of een bepaald stuk vuurwerk legaal is of niet.

quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:26 schreef Igen het volgende:
Het komt er dan dus op neer dat we jaarlijks iets van 0,75 doden, 25 à 50 ziekenhuisopnames en iets van 10 gevallen van oogletsel hebben bij onschuldigen.
Jaarlijks? Dat is dus gewoon op 1 dag he! Vermenigvuldig dat met 365 en je ziet wat het op jaarbasis zou zijn als je het dan toch moet vergelijken met 130 rijden. Ik vind 10 gevallen van oogletsel nogal wat voor iets wat puur een lolletje is.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:55 schreef DeRakker. het volgende:
leuke wereld joh, alles wat je niks vindt afschaffen.
Het is geen kwestie van "niks vinden", het is een kwestie van schade. Als mensen zich kennelijk niet kunnen beheersen dan moeten ze maar aangepakt worden. Voetbal is het probleem niet, relschoppers zijn het probleem. Vuurwerk is wel het probleem, want zowel legaal als illegaal vuurwerk levert gewonden op, terwijl er een prima alternatief is: een centraal professioneel vuurwerk.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:53 schreef havanagila het volgende:
Helemaal afschaffen is ook ruk, het gros van de mensen (die alleen om 12 uur wat sierwerk afsteken) veroorzaken geen overlast en knutselen geen bommen in elkaar.
Het gros van die mensen zie je de volgende ochtend toch echt niet met een bezempje op straat. Je eigen zooi opruimen is teveel gevraagd kennelijk.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:11:58 #243
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106634703
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ongelukken worden - correct me if I'm wrong - voornamelijk door onverantwoord gebruik van illegaal vuurwerk veroorzaakt. Niet door onverantwoord gebruik van wat rotjes. :')

[..]

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Het knalvuurwerk waar je op doelt wordt niet in Nederland verkocht.

Edit, dit dus:

[..]

Daar heb je op zich wel gelijk in. Het probleem is dan voornamelijk dat illegaal vuurwerk door burgers niet echt als een probleem wordt gezien. Maar illegaal vuurwerk neemt hier en daar gewoon de vorm aan van een wapen.

Het lijkt wel alsof oud & nieuw steeds meer een feest wordt waarbij mensen die zich eigenlijk altijd al willen misdragen, ineens het idee krijgen alsof het nu kan, net als bij carnaval trouwens. Of wellicht wordt ik gewoon ouder -O-

Als het Nederlands elftal een WK wedstrijd speelt bijvoorbeeld wordt ook het halve land dronken. De schade is dan toch echt beduidend minder volgens mij. Naast het vuurwerk uiteraard is het me een raadsel wat oud & nieuw zo bijzonder maakt.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:12:07 #244
65918 IBAZ
broeinest
pi_106634709
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:44 schreef Catbert het volgende:

[..]

Een verbod maakt het juist veel makkelijker voor agenten. Mensen mogen geen vuurwerk meer afsteken en dus vallen mensen die dat illegaal doen heel erg op. Je kunt dan gewoon op het geluid afgaan. Nu moet je ongeveer een vuurwerkexpert zijn om te bepalen of een bepaald stuk vuurwerk legaal is of niet.

[..]

Jaarlijks? Dat is dus gewoon op 1 dag he! Vermenigvuldig dat met 365 en je ziet wat het op jaarbasis zou zijn als je het dan toch moet vergelijken met 130 rijden. Ik vind 10 gevallen van oogletsel nogal wat voor iets wat puur een lolletje is.

[..]

Het is geen kwestie van "niks vinden", het is een kwestie van schade. Als mensen zich kennelijk niet kunnen beheersen dan moeten ze maar aangepakt worden. Voetbal is het probleem niet, relschoppers zijn het probleem. Vuurwerk is wel het probleem, want zowel legaal als illegaal vuurwerk levert gewonden op, terwijl er een prima alternatief is: een centraal professioneel vuurwerk.

[..]

Het gros van die mensen zie je de volgende ochtend toch echt niet met een bezempje op straat. Je eigen zooi opruimen is teveel gevraagd kennelijk.
Eens
pi_106634777
quote:

[..]

[..]

[..]

[..]

Helemaal met je eens.
pi_106634822
quote:
19s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:11 schreef kingmob het volgende:

[..]

Daar heb je op zich wel gelijk in. Het probleem is dan voornamelijk dat illegaal vuurwerk door burgers niet echt als een probleem wordt gezien. Maar illegaal vuurwerk neemt hier en daar gewoon de vorm aan van een wapen.

Het lijkt wel alsof oud & nieuw steeds meer een feest wordt waarbij mensen die zich eigenlijk altijd al willen misdragen, ineens het idee krijgen alsof het nu kan, net als bij carnaval trouwens. Of wellicht wordt ik gewoon ouder -O-

Als het Nederlands elftal een WK wedstrijd speelt bijvoorbeeld wordt ook het halve land dronken. De schade is dan toch echt beduidend minder volgens mij. Naast het vuurwerk uiteraard is het me een raadsel wat oud & nieuw zo bijzonder maakt.
Apengedrag?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:16:36 #247
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106634833
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:12 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Als daar nu al geen controle is, hoe gaat een verbod dat oplossen?
Ik zou enorm verbaasd zijn als een verbod het probleem neit drastisch zou verminderen. De meeste mensen zullen zich daar echt wel aan houden als ze er een mooie show voor terug krijgen. De overblijvers zijn dan veel makkelijker aan te pakken.
Nee, de enige discussie is de wenselijkheid van zo'n verbod. Wat is het afsteken waard tov de overlast die het veroorzaakt. Bovendien kan de overlast nu zich 'verstoppen' tussen al het legale afsteken, dat kan dan niet meer.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:24:05 #248
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106635030
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:16 schreef nietzeuren het volgende:

[..]

Apengedrag?
Alles is apengedrag, dat is het niet. Waarom lijkt met oud & nieuw de wereld even overgenomen door gekken, dat is de vraag.
Een beetje zoals in Londen of Parijs ineens de tering uitbreekt, ook zoiets raars. Mensen weten dat als ze massaal wat doen men vrij machteloos is zonder geweld te gebruiken. Gelukkig hebben de meesten een excuus nodig (de politie schiet iemand dood oid), hoe debiel ook. Dat zie je ook bij plegers van zinloos geweld e.d. Ik merk dat met oudjaar deze mensen denken dat het simpelweg goedgekeurd gedrag is. Ik denk dat daar al veel winst behaald kan worden.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:50:16 #249
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106635860
quote:
19s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:24 schreef kingmob het volgende:
Alles is apengedrag, dat is het niet. Waarom lijkt met oud & nieuw de wereld even overgenomen door gekken, dat is de vraag.
Tja. Als er ergens een prullebak in de fik staat kan je erg makkelijk zeggen "ja oom agent, dat was ik niet, waarschijnlijk heeft iemand iets dat nog gloeide erin gegooid". Ik denk dat dat een onderdeel van het probleem is. Daarnaast heeft de politie het met O&N gewoon retedruk omdat het niet te zien is of iemand illegaal of legaal bezig is. Een verbod zou hun werk een stuk simpeler maken.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 10 januari 2012 @ 12:03:46 #250
65918 IBAZ
broeinest
pi_106636259
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:50 schreef Catbert het volgende:

[..]

Tja. Als er ergens een prullebak in de fik staat kan je erg makkelijk zeggen "ja oom agent, dat was ik niet, waarschijnlijk heeft iemand iets dat nog gloeide erin gegooid". Ik denk dat dat een onderdeel van het probleem is. Daarnaast heeft de politie het met O&N gewoon retedruk omdat het niet te zien is of iemand illegaal of legaal bezig is. Een verbod zou hun werk een stuk simpeler maken.
Feit is dat (na een verbod) alle vuurwerkhandelingen door onbevoegden laakbaar zijn. Dan hoeven ze niet uit te vogelen of het legaal dan wel illegaal vuurwerk is. De opsporing is dan uiterst simpel.
pi_106638661
Als we nou al het knal vuurwerk verbieden, en al het kinder/sier vuurwerk toestaan :D
Twiddel
  dinsdag 10 januari 2012 @ 13:26:26 #252
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106638976
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:03 schreef IBAZ het volgende:
Feit is dat (na een verbod) alle vuurwerkhandelingen door onbevoegden laakbaar zijn. Dan hoeven ze niet uit te vogelen of het legaal dan wel illegaal vuurwerk is. De opsporing is dan uiterst simpel.
Yup. En het is een minder grote teringzooi op straat dus het geld dat besteed wordt aan het opruimen kunnen ze besteden aan een mooi centraal vuurwerk :)

quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:18 schreef summer2bird het volgende:
Als we nou al het knal vuurwerk verbieden, en al het kinder/sier vuurwerk toestaan :D
Vuurpijlen zijn retegevaarlijk. Die wil je niet in handen laten van dronken mafkezen die niet snappen dat een fles zonder zand of water erin niet blijft staan.
pi_106639230
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:26 schreef Catbert het volgende:

[..]

Yup. En het is een minder grote teringzooi op straat dus het geld dat besteed wordt aan het opruimen kunnen ze besteden aan een mooi centraal vuurwerk :)

[..]

Vuurpijlen zijn retegevaarlijk. Die wil je niet in handen laten van dronken mafkezen die niet snappen dat een fles zonder zand of water erin niet blijft staan.
Jaar heb je wel een punt ja :P
Twiddel
pi_106639379
Ja, laten we vooral alles wat enigzins leuk en mooi is van tafel vegen ! Wat blijft er over een paar jaar over...Arbeid, effe denken.....belasting...nog effe denken....kopen van rotzooi..uuuh..ik vergeet iets, ik weet het zeker,,,ow ja LEVEN *O*
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 13:44:08 #255
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106639662
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja, laten we vooral alles wat enigzins leuk en mooi is van tafel vegen ! Wat blijft er over een paar jaar over...Arbeid, effe denken.....belasting...nog effe denken....kopen van rotzooi..uuuh..ik vergeet iets, ik weet het zeker,,,ow ja LEVEN *O*
Een centraal vuurwerk is mooier dan die meuk die je buurman afsteekt, en bovendien hoef je je geen zorgen te maken dat 'ie met z'n zotte kop een vuurpijl om laat lazeren.
pi_106639935
Zo valt alles recht te praten. Waar is de vrije wil in deze dan ? of keuze vrijheid.
pi_106639945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:44 schreef Catbert het volgende:

[..]

Een centraal vuurwerk is mooier dan die meuk die je buurman afsteekt,
Ongetwijfeld, maar of iets al dan niet jouw smaak is lijkt me vooralsnog geen reden je buurman iets niet te gunnen.

quote:
en bovendien hoef je je geen zorgen te maken dat 'ie met z'n zotte kop een vuurpijl om laat lazeren.
Want hoeveel ongevallen en letsels worden er nu precies veroorzaakt door legaal vuurwerk?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 13:54:35 #258
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106640071
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:51 schreef Xa1pt het volgende:
Ongetwijfeld, maar of iets al dan niet jouw smaak is lijkt me vooralsnog geen reden je buurman iets niet te gunnen.
Ons groepje heeft ook vuurwerk afgestoken dit jaar hoor, mooi spul, uit belgie. Ik zou het alleen niet missen. Ik misgun het mensen absoluut niet, ik vond zelf vooral vroeger het afsteken helemaal geweldig. Maar ik ben tegenwoordig van mening dat dit niet opweegt tegen de schade.

quote:
Want hoeveel ongevallen en letsels worden er nu precies veroorzaakt door legaal vuurwerk?
Hoe ga je dat uberhaupt bepalen? Daarnaast; of je nu een legale of illegale vuurpijl in het oog krijgt, het effect is hetzelfde.
pi_106640283
In een discussie over verdovende middelen komt eigenlijk die zelfde keuze terug, qat wordt verboden (?) en een veel groter maatschappelijk probleem wordt nooit aangepakt. Namelijk alcohol. Als je deze vuurwerk keuze gaat maken op basis van incidenten eenmaal per jaar dan ben je zeer hypocriet bezig.

Als incidenten en maatschappelijke schade de maatstaf zou worden dan moet je die lijn ook consequent doorvoeren en niet selectief.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 14:06:12 #260
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106640571
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:00 schreef Gertje-Plongers het volgende:
In een discussie over verdovende middelen komt eigenlijk die zelfde keuze terug, qat wordt verboden (?) en een veel groter maatschappelijk probleem wordt nooit aangepakt. Namelijk alcohol. Als je deze vuurwerk keuze gaat maken op basis van incidenten eenmaal per jaar dan ben je zeer hypocriet bezig.
We hebben het hier niet over alcohol maar over vuurwerk. Dat er grote problemen zijn betekent niet dat een kleiner probleem geen aandacht verdient. Helemaal als blijkt dat kennelijk een grote meerderheid een verbod wel ziet zitten. Dit gold net zo goed voor roken in cafe's.
pi_106643948
Het gaat er even om om de hypocrisie aan te geven.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:43:29 #262
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106644047
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het gaat er even om om de hypocrisie aan te geven.
Niks hypochriets aan. Vuurwerk heeft rationeel gezien meer nadelen dan voordelen. Of er andere zaken zijn die gevaarlijker zijn is niet relevant, daar gaat het topic niet over.
  † In Memoriam † dinsdag 10 januari 2012 @ 15:44:23 #263
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_106644077
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:43 schreef Catbert het volgende:

[..]

Niks hypochriets aan. Vuurwerk heeft rationeel gezien meer nadelen dan voordelen. Of er andere zaken zijn die gevaarlijker zijn is niet relevant, daar gaat het topic niet over.
Ik denk rationeel en ben met het omgekeerde eens. Wat nu?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:48:04 #264
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106644214
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:44 schreef 3-voud het volgende:
Ik denk rationeel en ben met het omgekeerde eens. Wat nu?
Teveel drugs?

Het enige voordeel is dat het 'leuk' is toch? Maar dat is te ondervangen met een groot professioneel vuurwerk. Daarnaast levert het een teringzooi op, is het slecht voor het milieu en raken er ieder jaar wel een aardig aantal mensen gewond.
  † In Memoriam † dinsdag 10 januari 2012 @ 15:57:53 #265
341203 3-voud
pi_106644576
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:48 schreef Catbert het volgende:

[..]

Teveel drugs?
Slaat nergens op. Jammer dit.

quote:
Het enige voordeel is dat het 'leuk' is toch? Maar dat is te ondervangen met een groot professioneel vuurwerk.
Nee. Het zelf afsteken is een beleving die met groot vuurwerk niet vervangen wordt.

quote:
Daarnaast levert het een teringzooi op, is het slecht voor het milieu
Elke zaterdagmarkt ook.

quote:
en raken er ieder jaar wel een aardig aantal mensen gewond.
Boeit me geen reet.
Ik ben daar niet verantwoordelijk voor, noch vind ik dat daarmee een verbod onderbouwd is.
Er zijn meer zaken die gewonden opleveren. Ook maar in de stress schieten om dat cijfer naar 0 te brengen? Dan komt niemand hun huis meer uit.
pi_106644642
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:48 schreef Catbert het volgende:

[..]

Teveel drugs?

Het enige voordeel is dat het 'leuk' is toch? Maar dat is te ondervangen met een groot professioneel vuurwerk. Daarnaast levert het een teringzooi op, is het slecht voor het milieu en raken er ieder jaar wel een aardig aantal mensen gewond.
Moet je maar net het geluk hebben dat het grote professionele vuurwerk een beetje in de buurt wordt afgestoken. Daarnaast denk ik dat het merendeel van de mensen gewoon lekker thuis op de bank Oud en Nieuw wil vieren met familie en vrienden en dus geen zin heeft om de deur uit te gaan en geconfronteerd te worden met een massa (dronken) mensen.

Particulier vuurwerk hoort gewoon bij Oud en Nieuw, maar het knalvuurwerk mag wel wat minder. Daar kunnen ze best wel iets op verzinnen.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:00:00 #267
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106644657
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:57 schreef 3-voud het volgende:
Slaat nergens op. Jammer dit.
Joh, ik maakte een geintje. Doe niet zo panisch. Ik refereerde aan dat qat topic.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:59 schreef J0kkebr0k het volgende:
Particulier vuurwerk hoort gewoon bij Oud en Nieuw, maar het knalvuurwerk mag wel wat minder. Daar kunnen ze best wel iets op verzinnen.
Ik ben an sich niet voor een verbod op vuurwerk, maar ik vind het jammer dat mensen over het algemeen hun teringzooi niet opruimen en daarnaast er gewoon teveel gekut wordt en er dus ongelukken gebeuren. Alleen zie ik niet hoe je dat laatste op kunt lossen, dronken lui en vuurpijlen gaan niet samen.
  † In Memoriam † dinsdag 10 januari 2012 @ 16:01:44 #268
341203 3-voud
pi_106644713
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:00 schreef Catbert het volgende:

[..]

Joh, ik maakte een geintje. Doe niet zo panisch. Ik refereerde aan dat qat topic.
Ik doe nergens panisch. Zeg enkel dat die nergens op slaat.
Mad much?

En nu de rest van mijn post.
pi_106645835
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:00 schreef Catbert het volgende:

[..]

[..]

Ik ben an sich niet voor een verbod op vuurwerk, maar ik vind het jammer dat mensen over het algemeen hun teringzooi niet opruimen en daarnaast er gewoon teveel gekut wordt en er dus ongelukken gebeuren. Alleen zie ik niet hoe je dat laatste op kunt lossen, dronken lui en vuurpijlen gaan niet samen.
Dronken lui en mensenmassa's gaan ook niet altijd goed samen. Denk dat er altijd wel een probleem blijft, maar het gaat er om dat het aantal ongelukken binnen de perken blijft. Als omstander ben je daar zelf ook wel een beetje bij. Draag bijvoorbeeld een vuurwerkbril of ga vanuit huis staan kijken naar het vuurwerk. Niet dat ik dat doe... maar goed.
pi_106645844
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zo valt alles recht te praten. Waar is de vrije wil in deze dan ? of keuze vrijheid.
Precies, zo wil ik met een pistool op straat kunnen rondlopen!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:31:19 #271
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106645870
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:01 schreef 3-voud het volgende:
En nu de rest van mijn post.
Neuh, als je zo doet :W
pi_106645907
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:30 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Precies, zo wil ik met een pistool op straat kunnen rondlopen!
Solliciteer bij de politie.
pi_106646208
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 00:17 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Goed zo, dat is wat ik hier ook al betoog:
Poll: Vuurwerk moet verboden worden: Ja of nee?
Een verbod op illegaal knalvuurwerk zal ze leren!
pi_106646277
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:31 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Solliciteer bij de politie.
Ik zei toch niet dat ik fietsers wil bekeuren? :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_106668866
quote:

[..]

Flauwekul. Vuurwerk ís namelijk maar 1 dag per jaar. En als dat niet zo was dan waren er misschien juist wel minder slachtoffers op jaarbasis omdat dan niet iedereen massaal gek zou moeten doen op oudejaarsavond. En zeker niet 365 keer zo veel.
  woensdag 11 januari 2012 @ 01:23:41 #276
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_106669536
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:36 schreef raptorix het volgende:
Verbod op vuurwerk is lastig te hanteren, wel pleit ik voor veel striktere handhaving van te vroeg afsteken, iedereen die voor 10 uur s'avonds afsteekt krijgt gewoon een boete van 1500 euro.

Illegaal vuurwerk afsteken? Gewoon onder wet wapens en munitie laten vallen, kan je illegale handelaren nog harder aanpakken.
Al het vuurwerk valt al onder de wet wapens en munitie.

Het is vooral het lichte (goedkope) vuurwerk waar het meest achteloos me omgesprongen wordt en daardoor het gevaarlijkst is. Met het zwaardere carbid schieten zijn nauwelijks incidenten, evenals de (dure) grote cakeboxen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 11 januari 2012 @ 09:54:28 #277
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106672973
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 00:51 schreef Igen het volgende:
Flauwekul. Vuurwerk ís namelijk maar 1 dag per jaar. En als dat niet zo was dan waren er misschien juist wel minder slachtoffers op jaarbasis omdat dan niet iedereen massaal gek zou moeten doen op oudejaarsavond. En zeker niet 365 keer zo veel.
Punt blijft dat voor 1 avondje 'lol' die slachtoffers vallen. Als dat verspreid zou zijn over een jaar 'lol' dan zou de afweging anders zijn.

quote:
3s.gif Op woensdag 11 januari 2012 01:23 schreef ACT-F het volgende:
Het is vooral het lichte (goedkope) vuurwerk waar het meest achteloos me omgesprongen wordt en daardoor het gevaarlijkst is. Met het zwaardere carbid schieten zijn nauwelijks incidenten, evenals de (dure) grote cakeboxen.
Moet voor komend jaar toch eens een melkbus zien te regelen, zullen ze leuk vinden in Utrecht :)
  woensdag 11 januari 2012 @ 10:31:16 #278
111528 Viajero
Who dares wins
pi_106673827
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 16:36 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Typisch Nederlandse reactie weer.

Tuig met illegaal vuurwerk (beter gezegd explosieven) slopen dingen en veroorzaken immense overlast.
Gevolg: Het vuurwerk voor de normale burger willen verbieden.

Wat klopt er niet.
Het klopt prima. Er wordt vaag iets gehoord over dat er ergens een probleem mee is, en dan volgt automatisch de standaard VVD reactie: VERBIEDEN!!!!!!!

Met je VVD avatar zou je toch moeten weten dat alles opgelost kan worden door het simpel te verbieden. Volkspartij voor Verboden en Dwang. Met vrijheid of liberale gedachten hebben die fascisten allang niets meer te maken.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_106676661
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 09:54 schreef Catbert het volgende:

[..]

Punt blijft dat voor 1 avondje 'lol' die slachtoffers vallen. Als dat verspreid zou zijn over een jaar 'lol' dan zou de afweging anders zijn.
"Ja maar om tohoch :'( "

Okee, iets serieuzer: nee, dat was het punt niet en nee, ik denk niet dat de afweging anders zou zijn als je hetzelfde aantal slachtoffers gelijkmatig over het jaar zou verdelen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 12:08:36 ]
  woensdag 11 januari 2012 @ 13:21:07 #280
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_106678827
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 16:29 schreef Tamashii het volgende:
Godnondeju wat zijn ze toch dom daar.

De meeste overlast met vuurwerk is toch echt illegaal, op het momentt dat je dus al het vuurwerk verbied is de kans dus groter dat er nog veeeeeel meer illegaal vuurwerk komt waar gevaarlijke dingen mee worden gedaan.
Nee hoor want dan valt het nogal op als je als 1 van de weinige aan het knallen bent he. Net als dat er morgen ineens een verbod komt op autorijden, dan kan je wel illegaal rijden maar dat valt nogal op over lege snelwegen :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 11 januari 2012 @ 13:37:51 #281
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106679348
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 12:05 schreef Igen het volgende:
Okee, iets serieuzer: nee, dat was het punt niet en nee, ik denk niet dat de afweging anders zou zijn als je hetzelfde aantal slachtoffers gelijkmatig over het jaar zou verdelen.
Als je 365 dagen 'lol' zou hebben en er maar 0.75 doden bij zouden vallen, is dat gewoon een ander verhaal dan dat het allemaal op 1 dag 'lol' is lijkt me? Dat is het hele punt met dat het ene relatief gevaarlijker is dan het andere. Met autorijden vallen in absolute zin meer doden, maar bij een uur autorijden en een uur vuurwerk afsteken is vuurwerk afsteken volgens mij toch gevaarlijker?

En dat "ja maar om tohoch" was gewoon kinderachtig.
pi_106680034
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 13:37 schreef Catbert het volgende:

[..]

Als je 365 dagen 'lol' zou hebben en er maar 0.75 doden bij zouden vallen, is dat gewoon een ander verhaal dan dat het allemaal op 1 dag 'lol' is lijkt me? Dat is het hele punt met dat het ene relatief gevaarlijker is dan het andere. Met autorijden vallen in absolute zin meer doden, maar bij een uur autorijden en een uur vuurwerk afsteken is vuurwerk afsteken volgens mij toch gevaarlijker?
In één dag vallen in het verkeer ongeveer net zo veel slachtoffers als bij vuurwerk in een heel jaar. Als je voor het gemak even uitgaat van één dag per jaar vuurwerk afsteken, dan is het risico per tijdseenheid dus ongeveer hetzelfde.

Aan de andere kant zijn er - blijkbaar - veel meer mensen (erg) bang voor vuurwerk dan voor deelname aan het verkeer. Daar zit dus een discrepantie tussen.

Het is dus ook geen rationele discussie. Je hebt aan de ene kant mensen die een irrationele behoefte hebben om vuurwerk af te steken en aan de andere kant mensen die een irrationele angst voor vuurwerk hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 14:01:27 ]
  woensdag 11 januari 2012 @ 14:39:40 #283
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106681412
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het doel van de overheid zou moeten zijn de kwaliteit van het leven over de gehele linie verbeteren/garanderen. Als een verbod helpt, is dat het waard tegenover een enkeling zijn plezier. Desnoods werken we met vrijwillegers met oud & nieuw onder begeleiding van een professional. Mag je mooier vuurwerk afsteken dan je ooit hebt gedaan, iedereen blij.

We laten een moordenaar ook niet z'n gang gaan omdat hem dat plezier levert om het maar in het extreme te trekken. Of iemand met 100 door een woonwijk racen.
Men doet net of de roep om een verbod an-sich fout is, dat slaat natuurlijk nergens op. Een verbod is gewoon een middel, net als vele anderen. Als je redelijk kan aantonen dat een verbod zou helpen moet je er gewoon over kunnen spreken.

[ Bericht 7% gewijzigd door kingmob op 11-01-2012 14:49:44 ]
  woensdag 11 januari 2012 @ 14:48:15 #284
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106681727
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 14:00 schreef Igen het volgende:
In één dag vallen in het verkeer ongeveer net zo veel slachtoffers als bij vuurwerk in een heel jaar. Als je voor het gemak even uitgaat van één dag per jaar vuurwerk afsteken, dan is het risico per tijdseenheid dus ongeveer hetzelfde.
Je vergeet ff dat er per dag meer mensen langer in de auto zitten.
pi_106683780
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 14:48 schreef Catbert het volgende:

[..]

Je vergeet ff dat er per dag meer mensen langer in de auto zitten.
Langer dan wat? Dan dat mensen tijdens de oud-en-nieuw-periode buiten zijn en dus risico lopen?
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:36:08 #286
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106683882
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:34 schreef Igen het volgende:
Langer dan wat? Dan dat mensen tijdens de oud-en-nieuw-periode buiten zijn en dus risico lopen?
Ik had het over het afsteken van vuurwerk, maar ik denk ook dat meer mensen langer autorijden gemiddeld dat dat ze met oud en nieuw buiten zijn ja.
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:38:23 #287
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106683975
Lijkt wel een topic van opa & oma uit de bejaardenflat.
Paardelul !!!
pi_106684009
quote:
19s.gif Op woensdag 11 januari 2012 14:39 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het doel van de overheid zou moeten zijn de kwaliteit van het leven over de gehele linie verbeteren/garanderen. Als een verbod helpt, is dat het waard tegenover een enkeling zijn plezier. Desnoods werken we met vrijwillegers met oud & nieuw onder begeleiding van een professional. Mag je mooier vuurwerk afsteken dan je ooit hebt gedaan, iedereen blij.

We laten een moordenaar ook niet z'n gang gaan omdat hem dat plezier levert om het maar in het extreme te trekken. Of iemand met 100 door een woonwijk racen.
Men doet net of de roep om een verbod an-sich fout is, dat slaat natuurlijk nergens op. Een verbod is gewoon een middel, net als vele anderen. Als je redelijk kan aantonen dat een verbod zou helpen moet je er gewoon over kunnen spreken.
Je kan alles in elk opzicht tot in het extreme trekken. Je kan bijvoorbeeld met dezelfde argumenten een bezoek aan het strand verbieden:
- Het autoverkeer van en naar het strand is gevaarlijk en zorgt voor letsel bij derden
- Het autoverkeer van en naar het strand veroorzaakt files die de economie schaden
- Strandgangers die in de duinen wandelen richten milieuschade aan en beschadigen de zeewering
- Het zonnen op het strand veroorzaakt huidkanker en daarmee maatschappelijke schade
- Het reinigen van het strand en het leeghalen van de prullenbakken kost gemeenschapsgeld
- Het toezicht, waaronder het ophangen van gekleurde vlaggen, het direct toezicht houden, de inzet van de KNRM als zwemmers in de problemen komen, dat kost ook allemaal geld
enz.

Daar zou je dus net zo goed kunnen redeneren dat de maatschappelijke kosten hoog zijn, het nut afwezig is en een verbod dus rechtvaardig zou zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 15:40:09 ]
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:41:02 #289
111528 Viajero
Who dares wins
pi_106684107
quote:
19s.gif Op woensdag 11 januari 2012 14:39 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het probleem met de huidige regering is dat een verbod niet een middel is, maar het middel. Wat er ook besproken wordt, de oplossing is vrijwel altijd een verbod. Zonder verder naar lastige zaken als bewijzen of gevolgen te kijken.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:42:23 #290
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106684168
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:39 schreef Igen het volgende:
Je kan alles in elk opzicht tot in het extreme trekken.
Tuurlijk, maar in vrijwel alle gevallen is het een kwestie van voors en tegens. Het zal nooit gebeuren dat 2/3 van het land het wil laten verbieden om in de zomer naar het strand te gaan. Maar kennelijk is er voor een vuurwerkverbod wel een maatschappelijk draagvlak.
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:45:02 #291
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106684272
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:42 schreef Catbert het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar in vrijwel alle gevallen is het een kwestie van voors en tegens. Het zal nooit gebeuren dat 2/3 van het land het wil laten verbieden om in de zomer naar het strand te gaan. Maar kennelijk is er voor een vuurwerkverbod wel een maatschappelijk draagvlak.
Dit onderzoek serieus nemen :')
Nota bene van iemand die al jaren anti-vuurwerk is , en groenlinks uiteraard.

Beter veranderd dit topic naar:

''Slechts 10% van de Nederlanders ziet iets in een algemeen vuurwerkverbod. Dat blijkt uit een enquête die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in 2008 heeft laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk..''

http://www.rijksoverheid.(...)-vuurwerkverbod.html

Doei, en slotje.
Paardelul !!!
pi_106684541
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:42 schreef Catbert het volgende:

[..]

Het lijkt me niet wenselijk als per dicatuur van de meerderheid wordt besloten wat je in je vrije tijd moet doen.

En daar draait het nu wel op uit. Dingen zoals paddo's eten kun je lekker makkelijk verbieden omdat je het zelf niet doet, en hetzelfde willen velen nu wbt. vuurwerk. Maar kanker krijgen door zonnen op het strand, jezelf in coma zuipen of door een valpartij een mede-skieër een dwarslaesie bezorgen, dat moet gewoon kunnen omdat dat dingen zijn die een meerderheid leuk vindt.

(Nog afgezien van het feit dat het me heel sterk lijkt dat in 3-4 jaar tijd het aantal tegenstanders van 10% naar tweederde is gestegen. Het lijkt me waarschijnlijker dat we een kleine minderheid hebben die ontzettend zit te zeiken en aandachttrekken, in dit geval met een enquete met vermoedelijk een suggestieve vraagstelling)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 15:55:10 ]
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:56:23 #293
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106684651
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:45 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Dit onderzoek serieus nemen :')
Nota bene van iemand die al jaren anti-vuurwerk is , en groenlinks uiteraard.

Beter veranderd dit topic naar:

''Slechts 10% van de Nederlanders ziet iets in een algemeen vuurwerkverbod. Dat blijkt uit een enquête die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in 2008 heeft laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk..''

http://www.rijksoverheid.(...)-vuurwerkverbod.html
Er zit zo'n 3 jaar tussen die onderzoeken. Ik vind het terecht dat je opmerkt dat het onderzoek gefinancieerd is door voorstanders van een verbod maar het is wel door een onafhankelijk enquetebureau uitgevoerd. Uit het TNS Nipo onderzoek bijvoorbeeld blijkt dat:
- Bijna twee op de drie Nederlanders zeggen afgelopen vijf jaar geen vuurwerk
te hebben afgestoken
- Ruim vier op de tien vinden vuurwerk leuk om naar te kijken, maar steken
het niet af
- Meerderheid Nederlanders vindt dat vuurwerk veel overlast in publieke
ruimte veroorzaakt
- Helft Nederlanders vindt dat vuurwerk persoonlijke veiligheid op straat
bedreigt

Dat dan toch 10% slechts voor een verbod was toen, en nu 66%, kan ook gewoon een kwestie van aan de ene kant toch een taboe op verboden zijn, en aan de andere kant dat door de grote hoeveelheid zwaar en illegaal vuurwerk de publieke opinie doorgeslagen is.

Daarnaast kun je ook zo je kanttekeningen zetten bij het onderzoek van BZ zelf. Ik vind een conclusie als "De helft van de mensen is tegen het verkorten van de afsteektijd. Zij vinden inperking niet realistisch omdat de politie dit toch niet kan handhaven." nogal dubieus bijvoorbeeld. Deze twee zaken staan los van elkaar, je kunt best voor het inkorten zijn maar snappen dat het niet te handhaven is, maar daarom er tegen zijn is gewoon raar. Dan koppel je zaken in een onderzoek die je los zou moeten zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:53 schreef Igen het volgende:
Het lijkt me niet wenselijk als per dicatuur van de meerderheid wordt besloten wat je in je vrije tijd moet doen.
We leven in een democratie en als daarin 51% of meer bepaalt dat jij iets niet mag doen, mag je dat niet doen in Nederland.
  woensdag 11 januari 2012 @ 16:00:30 #294
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106684800
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Je kan alles in elk opzicht tot in het extreme trekken. Je kan bijvoorbeeld met dezelfde argumenten een bezoek aan het strand verbieden:
- Het autoverkeer van en naar het strand is gevaarlijk en zorgt voor letsel bij derden
- Het autoverkeer van en naar het strand veroorzaakt files die de economie schaden
- Strandgangers die in de duinen wandelen richten milieuschade aan en beschadigen de zeewering
- Het zonnen op het strand veroorzaakt huidkanker en daarmee maatschappelijke schade
- Het reinigen van het strand en het leeghalen van de prullenbakken kost gemeenschapsgeld
- Het toezicht, waaronder het ophangen van gekleurde vlaggen, het direct toezicht houden, de inzet van de KNRM als zwemmers in de problemen komen, dat kost ook allemaal geld
enz.

Daar zou je dus net zo goed kunnen redeneren dat de maatschappelijke kosten hoog zijn, het nut afwezig is en een verbod dus rechtvaardig zou zijn.
Ja, dat is het hele punt, gefeliciteerd. Je argumenten zijn namelijk duidelijk niet voldoende voor een verbod, dat weet je duidelijk zelf ook. Maar als je zou kunnen aantonen dat een verbod van naar het strand gaan redelijkerwijs op zou wegen tegen een bepaald nadeel is het gewoon bespreekbaar natuurlijk. Wat als strandbezoek onze duinen zo enorm zou schaden dat de kuststeden in gevaar kwamen? Ik noem maar een dwarsstraat.

Hoezo bestrijd je deze logica überhaupt? Hoe zie jij dan verboden tot stand komen? het is niet alsof we ergens een stenen tablet hebben liggen waarin staat wat allemaal wel en niet mag immers.

Bovendien mis je duidelijk de essentie dat bijvoorbeeld zonnen geen overlast geeft voor anderen. Net zoals drugsgebruik vaak weinig tot geen overlast bezorgd en dat het verbod vaak erger is dan de kwaal. De overheid als schoolmeester is een CDA verzinsel, verboden zijn er niet om aan te geven wat goed en fout is, maar om de samenleving in goede banen te leiden.

[ Bericht 8% gewijzigd door kingmob op 11-01-2012 16:08:52 ]
  woensdag 11 januari 2012 @ 16:06:17 #295
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106685039
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:41 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het probleem met de huidige regering is dat een verbod niet een middel is, maar het middel. Wat er ook besproken wordt, de oplossing is vrijwel altijd een verbod. Zonder verder naar lastige zaken als bewijzen of gevolgen te kijken.
Dit heeft alleen niets met de regering te maken, maar is gewoon een uiting in de media, enigszins onderbouwt door een onderzoekje, dat mensen de overlast zat zijn. Als jij een andere methode hebt om die te bestrijden zonder verbod, staat iedereen te juichen.

Ik zou persoonlijk ook het liefst hebben dat alles mocht, maar erg praktisch is het niet. Is de vrijheid om vuurwerk af te steken belangrijk genoeg dat het opweegt tegen de overlast die anderen er van ondervinden is gewoon een redelijke vraag. Zeker als er een alternatief wordt gegeven via bijvoorbeeld de centrale vuurwerkshows.

Het is niet alsof we het hier over een fundamenteel recht hebben oid toch?
pi_106685172
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:56 schreef Catbert het volgende:
[..]

We leven in een democratie en als daarin 51% of meer bepaalt dat jij iets niet mag doen, mag je dat niet doen in Nederland.
Op die manier is democratie precies zoals Plato het omschreef: de minst slechte van alle ontspoorde regeringsvormen waarbij men alleen rücksichtlos het eigenbelang nastreeft.
  woensdag 11 januari 2012 @ 16:12:29 #297
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_106685303
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 16:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Op die manier is democratie precies zoals Plato het omschreef: de minst slechte van alle ontspoorde regeringsvormen waarbij men alleen rücksichtlos het eigenbelang nastreeft.
Dat is precies zoals het werkt ja. Daarom hebben we ook nieuwe regels nodig. Zoals dat een meerderheid haar mening idd niet zomaar mag opleggen zonder onderbouwing waarom dat beter is voor de gehele samenleving. Een verbod op homohuwelijk zou dan niet kunnen, daar heeft niemand immers last van en een enkeling enorm plezier van. Als jij weet hoe dit te regelen, mijn stem heb je ^O^
  woensdag 11 januari 2012 @ 16:15:28 #298
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106685422
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 16:09 schreef Igen het volgende:
Dat is ook de reden dat dit soort zaken niet via referenda gaan en wij dus niet rechtstreeks wetten kiezen maar dat wij wijze mannen kiezen die de wetten kiezen. Als voor alles rechtstreeks de meerderheidsstem zou gelden zou het inderdaad een teringzooi worden ;)

quote:
19s.gif Op woensdag 11 januari 2012 16:12 schreef kingmob het volgende:
Als jij weet hoe dit te regelen, mijn stem heb je ^O^
Stemrecht intrekken van iedereen die vrouw is of minder dan modaal verdient ;)
  woensdag 11 januari 2012 @ 16:15:51 #299
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_106685434
Nederland heeft ook de regering gekregen die het verdient.

Nederlanders protesteren al een jaar of 25 nergens meer tegen. Men is moe en lui en vindt het allemaal wel best. Als Rutte ze een lepeltje pap geeft elke ochtend, zal hij van z'n volk weinig te vrezen hebben en kan hij verbieden en verplichten wat hij wil.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_106685662
Het protest is er nog wel, maar men maakt er meer een dagje uit van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')