Al het vuurwerk valt al onder de wet wapens en munitie.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:36 schreef raptorix het volgende:
Verbod op vuurwerk is lastig te hanteren, wel pleit ik voor veel striktere handhaving van te vroeg afsteken, iedereen die voor 10 uur s'avonds afsteekt krijgt gewoon een boete van 1500 euro.
Illegaal vuurwerk afsteken? Gewoon onder wet wapens en munitie laten vallen, kan je illegale handelaren nog harder aanpakken.
Punt blijft dat voor 1 avondje 'lol' die slachtoffers vallen. Als dat verspreid zou zijn over een jaar 'lol' dan zou de afweging anders zijn.quote:Op woensdag 11 januari 2012 00:51 schreef Igen het volgende:
Flauwekul. Vuurwerk ís namelijk maar 1 dag per jaar. En als dat niet zo was dan waren er misschien juist wel minder slachtoffers op jaarbasis omdat dan niet iedereen massaal gek zou moeten doen op oudejaarsavond. En zeker niet 365 keer zo veel.
Moet voor komend jaar toch eens een melkbus zien te regelen, zullen ze leuk vinden in Utrechtquote:Op woensdag 11 januari 2012 01:23 schreef ACT-F het volgende:
Het is vooral het lichte (goedkope) vuurwerk waar het meest achteloos me omgesprongen wordt en daardoor het gevaarlijkst is. Met het zwaardere carbid schieten zijn nauwelijks incidenten, evenals de (dure) grote cakeboxen.
Het klopt prima. Er wordt vaag iets gehoord over dat er ergens een probleem mee is, en dan volgt automatisch de standaard VVD reactie: VERBIEDEN!!!!!!!quote:Op zondag 8 januari 2012 16:36 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Typisch Nederlandse reactie weer.
Tuig met illegaal vuurwerk (beter gezegd explosieven) slopen dingen en veroorzaken immense overlast.
Gevolg: Het vuurwerk voor de normale burger willen verbieden.
Wat klopt er niet.
"Ja maar om tohochquote:Op woensdag 11 januari 2012 09:54 schreef Catbert het volgende:
[..]
Punt blijft dat voor 1 avondje 'lol' die slachtoffers vallen. Als dat verspreid zou zijn over een jaar 'lol' dan zou de afweging anders zijn.
Nee hoor want dan valt het nogal op als je als 1 van de weinige aan het knallen bent he. Net als dat er morgen ineens een verbod komt op autorijden, dan kan je wel illegaal rijden maar dat valt nogal op over lege snelwegenquote:Op zondag 8 januari 2012 16:29 schreef Tamashii het volgende:
Godnondeju wat zijn ze toch dom daar.
De meeste overlast met vuurwerk is toch echt illegaal, op het momentt dat je dus al het vuurwerk verbied is de kans dus groter dat er nog veeeeeel meer illegaal vuurwerk komt waar gevaarlijke dingen mee worden gedaan.
Als je 365 dagen 'lol' zou hebben en er maar 0.75 doden bij zouden vallen, is dat gewoon een ander verhaal dan dat het allemaal op 1 dag 'lol' is lijkt me? Dat is het hele punt met dat het ene relatief gevaarlijker is dan het andere. Met autorijden vallen in absolute zin meer doden, maar bij een uur autorijden en een uur vuurwerk afsteken is vuurwerk afsteken volgens mij toch gevaarlijker?quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:05 schreef Igen het volgende:
Okee, iets serieuzer: nee, dat was het punt niet en nee, ik denk niet dat de afweging anders zou zijn als je hetzelfde aantal slachtoffers gelijkmatig over het jaar zou verdelen.
In één dag vallen in het verkeer ongeveer net zo veel slachtoffers als bij vuurwerk in een heel jaar. Als je voor het gemak even uitgaat van één dag per jaar vuurwerk afsteken, dan is het risico per tijdseenheid dus ongeveer hetzelfde.quote:Op woensdag 11 januari 2012 13:37 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als je 365 dagen 'lol' zou hebben en er maar 0.75 doden bij zouden vallen, is dat gewoon een ander verhaal dan dat het allemaal op 1 dag 'lol' is lijkt me? Dat is het hele punt met dat het ene relatief gevaarlijker is dan het andere. Met autorijden vallen in absolute zin meer doden, maar bij een uur autorijden en een uur vuurwerk afsteken is vuurwerk afsteken volgens mij toch gevaarlijker?
Het doel van de overheid zou moeten zijn de kwaliteit van het leven over de gehele linie verbeteren/garanderen. Als een verbod helpt, is dat het waard tegenover een enkeling zijn plezier. Desnoods werken we met vrijwillegers met oud & nieuw onder begeleiding van een professional. Mag je mooier vuurwerk afsteken dan je ooit hebt gedaan, iedereen blij.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja, laten we vooral alles wat enigzins leuk en mooi is van tafel vegen ! Wat blijft er over een paar jaar over...Arbeid, effe denken.....belasting...nog effe denken....kopen van rotzooi..uuuh..ik vergeet iets, ik weet het zeker,,,ow ja LEVEN
Je vergeet ff dat er per dag meer mensen langer in de auto zitten.quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:00 schreef Igen het volgende:
In één dag vallen in het verkeer ongeveer net zo veel slachtoffers als bij vuurwerk in een heel jaar. Als je voor het gemak even uitgaat van één dag per jaar vuurwerk afsteken, dan is het risico per tijdseenheid dus ongeveer hetzelfde.
Langer dan wat? Dan dat mensen tijdens de oud-en-nieuw-periode buiten zijn en dus risico lopen?quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:48 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je vergeet ff dat er per dag meer mensen langer in de auto zitten.
Ik had het over het afsteken van vuurwerk, maar ik denk ook dat meer mensen langer autorijden gemiddeld dat dat ze met oud en nieuw buiten zijn ja.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:34 schreef Igen het volgende:
Langer dan wat? Dan dat mensen tijdens de oud-en-nieuw-periode buiten zijn en dus risico lopen?
Je kan alles in elk opzicht tot in het extreme trekken. Je kan bijvoorbeeld met dezelfde argumenten een bezoek aan het strand verbieden:quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:39 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het doel van de overheid zou moeten zijn de kwaliteit van het leven over de gehele linie verbeteren/garanderen. Als een verbod helpt, is dat het waard tegenover een enkeling zijn plezier. Desnoods werken we met vrijwillegers met oud & nieuw onder begeleiding van een professional. Mag je mooier vuurwerk afsteken dan je ooit hebt gedaan, iedereen blij.
We laten een moordenaar ook niet z'n gang gaan omdat hem dat plezier levert om het maar in het extreme te trekken. Of iemand met 100 door een woonwijk racen.
Men doet net of de roep om een verbod an-sich fout is, dat slaat natuurlijk nergens op. Een verbod is gewoon een middel, net als vele anderen. Als je redelijk kan aantonen dat een verbod zou helpen moet je er gewoon over kunnen spreken.
Het probleem met de huidige regering is dat een verbod niet een middel is, maar het middel. Wat er ook besproken wordt, de oplossing is vrijwel altijd een verbod. Zonder verder naar lastige zaken als bewijzen of gevolgen te kijken.quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:39 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het doel van de overheid zou moeten zijn de kwaliteit van het leven over de gehele linie verbeteren/garanderen. Als een verbod helpt, is dat het waard tegenover een enkeling zijn plezier. Desnoods werken we met vrijwillegers met oud & nieuw onder begeleiding van een professional. Mag je mooier vuurwerk afsteken dan je ooit hebt gedaan, iedereen blij.
We laten een moordenaar ook niet z'n gang gaan omdat hem dat plezier levert om het maar in het extreme te trekken. Of iemand met 100 door een woonwijk racen.
Men doet net of de roep om een verbod an-sich fout is, dat slaat natuurlijk nergens op. Een verbod is gewoon een middel, net als vele anderen. Als je redelijk kan aantonen dat een verbod zou helpen moet je er gewoon over kunnen spreken.
Tuurlijk, maar in vrijwel alle gevallen is het een kwestie van voors en tegens. Het zal nooit gebeuren dat 2/3 van het land het wil laten verbieden om in de zomer naar het strand te gaan. Maar kennelijk is er voor een vuurwerkverbod wel een maatschappelijk draagvlak.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:39 schreef Igen het volgende:
Je kan alles in elk opzicht tot in het extreme trekken.
Dit onderzoek serieus nemenquote:Op woensdag 11 januari 2012 15:42 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar in vrijwel alle gevallen is het een kwestie van voors en tegens. Het zal nooit gebeuren dat 2/3 van het land het wil laten verbieden om in de zomer naar het strand te gaan. Maar kennelijk is er voor een vuurwerkverbod wel een maatschappelijk draagvlak.
Het lijkt me niet wenselijk als per dicatuur van de meerderheid wordt besloten wat je in je vrije tijd moet doen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:42 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar in vrijwel alle gevallen is het een kwestie van voors en tegens. Het zal nooit gebeuren dat 2/3 van het land het wil laten verbieden om in de zomer naar het strand te gaan. Maar kennelijk is er voor een vuurwerkverbod wel een maatschappelijk draagvlak.
Er zit zo'n 3 jaar tussen die onderzoeken. Ik vind het terecht dat je opmerkt dat het onderzoek gefinancieerd is door voorstanders van een verbod maar het is wel door een onafhankelijk enquetebureau uitgevoerd. Uit het TNS Nipo onderzoek bijvoorbeeld blijkt dat:quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:45 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Dit onderzoek serieus nemen![]()
Nota bene van iemand die al jaren anti-vuurwerk is , en groenlinks uiteraard.
Beter veranderd dit topic naar:
''Slechts 10% van de Nederlanders ziet iets in een algemeen vuurwerkverbod. Dat blijkt uit een enquête die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in 2008 heeft laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk..''
http://www.rijksoverheid.(...)-vuurwerkverbod.html
We leven in een democratie en als daarin 51% of meer bepaalt dat jij iets niet mag doen, mag je dat niet doen in Nederland.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:53 schreef Igen het volgende:
Het lijkt me niet wenselijk als per dicatuur van de meerderheid wordt besloten wat je in je vrije tijd moet doen.
Ja, dat is het hele punt, gefeliciteerd. Je argumenten zijn namelijk duidelijk niet voldoende voor een verbod, dat weet je duidelijk zelf ook. Maar als je zou kunnen aantonen dat een verbod van naar het strand gaan redelijkerwijs op zou wegen tegen een bepaald nadeel is het gewoon bespreekbaar natuurlijk. Wat als strandbezoek onze duinen zo enorm zou schaden dat de kuststeden in gevaar kwamen? Ik noem maar een dwarsstraat.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan alles in elk opzicht tot in het extreme trekken. Je kan bijvoorbeeld met dezelfde argumenten een bezoek aan het strand verbieden:
- Het autoverkeer van en naar het strand is gevaarlijk en zorgt voor letsel bij derden
- Het autoverkeer van en naar het strand veroorzaakt files die de economie schaden
- Strandgangers die in de duinen wandelen richten milieuschade aan en beschadigen de zeewering
- Het zonnen op het strand veroorzaakt huidkanker en daarmee maatschappelijke schade
- Het reinigen van het strand en het leeghalen van de prullenbakken kost gemeenschapsgeld
- Het toezicht, waaronder het ophangen van gekleurde vlaggen, het direct toezicht houden, de inzet van de KNRM als zwemmers in de problemen komen, dat kost ook allemaal geld
enz.
Daar zou je dus net zo goed kunnen redeneren dat de maatschappelijke kosten hoog zijn, het nut afwezig is en een verbod dus rechtvaardig zou zijn.
Dit heeft alleen niets met de regering te maken, maar is gewoon een uiting in de media, enigszins onderbouwt door een onderzoekje, dat mensen de overlast zat zijn. Als jij een andere methode hebt om die te bestrijden zonder verbod, staat iedereen te juichen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:41 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het probleem met de huidige regering is dat een verbod niet een middel is, maar het middel. Wat er ook besproken wordt, de oplossing is vrijwel altijd een verbod. Zonder verder naar lastige zaken als bewijzen of gevolgen te kijken.
Op die manier is democratie precies zoals Plato het omschreef: de minst slechte van alle ontspoorde regeringsvormen waarbij men alleen rücksichtlos het eigenbelang nastreeft.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:56 schreef Catbert het volgende:
[..]
We leven in een democratie en als daarin 51% of meer bepaalt dat jij iets niet mag doen, mag je dat niet doen in Nederland.
Dat is precies zoals het werkt ja. Daarom hebben we ook nieuwe regels nodig. Zoals dat een meerderheid haar mening idd niet zomaar mag opleggen zonder onderbouwing waarom dat beter is voor de gehele samenleving. Een verbod op homohuwelijk zou dan niet kunnen, daar heeft niemand immers last van en een enkeling enorm plezier van. Als jij weet hoe dit te regelen, mijn stem heb jequote:Op woensdag 11 januari 2012 16:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Op die manier is democratie precies zoals Plato het omschreef: de minst slechte van alle ontspoorde regeringsvormen waarbij men alleen rücksichtlos het eigenbelang nastreeft.
Dat is ook de reden dat dit soort zaken niet via referenda gaan en wij dus niet rechtstreeks wetten kiezen maar dat wij wijze mannen kiezen die de wetten kiezen. Als voor alles rechtstreeks de meerderheidsstem zou gelden zou het inderdaad een teringzooi wordenquote:Op woensdag 11 januari 2012 16:09 schreef Igen het volgende:
Op die manier is democratie precies zoals Plato het omschreef: de minst slechte van alle ontspoorde regeringsvormen waarbij men alleen rücksichtlos het eigenbelang nastreeft.
Stemrecht intrekken van iedereen die vrouw is of minder dan modaal verdientquote:Op woensdag 11 januari 2012 16:12 schreef kingmob het volgende:
Als jij weet hoe dit te regelen, mijn stem heb je
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |