Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 31 december 2022 16:20 schreef quirina het volgende:
Mijn oma’s recept had er geen anijs in hoor.
Heerlijk! Anijs proef je wel maar overheerst niet als het eenmaal afgekoeld is.quote:Op zaterdag 31 december 2022 15:06 schreef Goitske het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de anijs versie hoe die geworden is! Dus had het de nostalgische smaak of was het een moeder die sneaky het recept anders door gaf zodat die van haar altijd lekkerder
Gewoon makkelijk.quote:
Mediamarkt, Blokker, Expert en dat soort zaken. Cloer 260 en 261 zijn de meest gangbare modellen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:46 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Gewoon makkelijk.
Maar waar kom je aan zo'n apparaat om het zelf te maken? En waarmee doe je het, niet met een wafelijzer lijkt mij?
Ik vind dat soort herinneringen altijd zo mooi! Ik heb helaas niet mijn oma te weinig meegemaakt hoe ze echt was. Ze heeft een aantal hersenbloedingen gehad waardoor haar spraak was aangetast.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
[..]
Heerlijk! Anijs proef je wel maar overheerst niet als het eenmaal afgekoeld is.
Ik heb m’n oma’s handgeschreven recept. En ook serieus golf van herinneringen toen ik het beslag eenmaal proefde. Zelfs radio Gelderland opgezet, luisterde zij altijd naar (wel echt ellendige schiet muziek, toen Belinda Kinnaer voorbij kwam vond ik het wel mooi geweest).
Bedankt. Geloof direct dat zelf maken veel lekkerder is. En je bespaart ook best wat geld denk ik, want zo'n apparaat is niet heel duur. En een pakje Vegters is al 1.70 ofzo.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mediamarkt, Blokker, Expert en dat soort zaken. Cloer 260 en 261 zijn de meest gangbare modellen.
De kniepertjes kosten bij de AH 1.95 en de rolletjes 24stuks 3.95quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:25 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Bedankt. Geloof direct dat zelf maken veel lekkerder is. En je bespaart ook best wat geld denk ik, want zo'n apparaat is niet heel duur. En een pakje Vegters is al 1.70 ofzo.
Ik ben aan de salontafel gaan zitten en heb de tv er bij aan gezetquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:23 schreef Seven. het volgende:
Van kwart over 3 tot half 6 aan het bakken geweest
Deze pollepel heeft mijn man afgezaagd. Cloer 261 ready to go:
[ link | afbeelding ]
1 juslepel beslag per keer:
[ link | afbeelding ]
En ik weet niet of jullie het redden om 3 uur achter elkaar te gaan staan maar dat lukt mij niet, dus ik heb de hele boel op tafel gezet (snijplank als bescherming tegen de hitte):
[ link | afbeelding ]
Afkoelen op bakpapier (ruimte ertussen, anders worden ze zompig volgens m’n moeder, makes sense):
[ link | afbeelding ]
Eindresultaat - volgens mij zijn het er 60![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik heb al minimaal 10 pakken kniepertjes gegeten de afgelopen weken. Was ik al halverwege dat apparaat.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:29 schreef Goitske het volgende:
[..]
De kniepertjes kosten bij de AH 1.95 en de rolletjes 24stuks 3.95
quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:30 schreef Goitske het volgende:
[..]
Ik ben aan de salontafel gaan zitten en heb de tv er bij aan gezet
Nee joh zijn makkelijk te maken. De kniepertjes maak ik van steviger deeg dus draai er balletjes van.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:31 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik heb al minimaal 10 pakken kniepertjes gegeten de afgelopen weken. Was ik al halverwege dat apparaat.
Vond die rolletjes idd bizar duur. Maar vast lastiger om te maken.
Maar misschien machinaal lastiger. Zijn idd meer dan twee keer zo duur. Want zit ook minder gram in.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:34 schreef Goitske het volgende:
[..]
Nee joh zijn makkelijk te maken. De kniepertjes maak ik van steviger deeg dus draai er balletjes van.
De rolletjes is soort pannenkoeken beslag en dat doe ik in een knijpfles. Bakken en direct om een buisje of een stok heen rollen.
Niet lastig hoor, wel vuurvaste vingertoppen nodig als je rolletjes gaat maken (de koek is gloeiend heet dus het rollen voelde ik wel aan de vingertoppenquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:31 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik heb al minimaal 10 pakken kniepertjes gegeten de afgelopen weken. Was ik al halverwege dat apparaat.
Vond die rolletjes idd bizar duur. Maar vast lastiger om te maken.
euh neuj, machinaal gaat nog makkelijker want dan krijg je geen hete tengelsquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:35 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Maar misschien machinaal lastiger. Zijn idd meer dan twee keer zo duur. Want zit ook minder gram in.
Ga morgen wel zo'n Cloer bestellen, kan ik ze het hele jaar door eten.
heb inmiddels geleerd de koek met een mes onder mn roller te drukken en aandrukken op t einde kan aan de zijkanten van de roller zodat je je tengels pas warm krijgt bij het van de roller af halenquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niet lastig hoor, wel vuurvaste vingertoppen nodig als je rolletjes gaat maken (de koek is gloeiend heet dus het rollen voelde ik wel aan de vingertoppen![]()
. Niet wachten met rollen en je kunt het lampje van de Cloer 261 vertrouwen om ze eruit te halen.
Als je Vegters achtige rolletjes wil qua smaak, dan moet je zoeken naar een recept zonder anijs en kaneel, en met citroenrasp. Die van Vegters zijn heel licht en veel frisser (wegens citroenrasp). Ikzelf vind er sowieso weinig smaak aan zitten, maar wel goeie structuur.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:35 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Maar misschien machinaal lastiger. Zijn idd meer dan twee keer zo duur. Want zit ook minder gram in.
Ga morgen wel zo'n Cloer bestellen, kan ik ze het hele jaar door eten.
Een degelijk wafelijzer kost toch al snel ¤ 60,-quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:25 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Bedankt. Geloof direct dat zelf maken veel lekkerder is. En je bespaart ook best wat geld denk ik, want zo'n apparaat is niet heel duur. En een pakje Vegters is al 1.70 ofzo.
afgelopen al 10 pakken vegters gegetenquote:Op zaterdag 31 december 2022 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een degelijk wafelijzer kost toch al snel ¤ 60,-
Wij hebben een Cloer 285 wafelijzer, maar dat is dan ook geloof ik wel met alle toeters en bellen eraan de luxe versie
Maar daar kunnen we voorlopig nog wel even een paar jaar mee vooruit.
Wij hadden ook nog een hele oude die mijn moeder al eens van een oom en tante gekregen had. Vier jaar terug een nieuwe gekocht waar we jaren mee vooruit kunnen. Mijn moeder heeft er helaas maar twee jaar van kunnen genieten, toen kwam ze onverwacht te overlijden na een kort ziekbed.quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
afgelopen al 10 pakken vegters gegeten
waarvan de smaak veel minder lekker is.
10 pakken a 3 euro is al 30 euro, dus in twee jaar is het aankoopbedrag al er uit. Oke dan heb je nog wel kosten van de ingredienten maar ja je Cloer kan echt wel een jaar of 10 mee.
Die van mn oma heeft het nu net begeven, die is al 7 jaar in gebruik door mn oom en daarvoor ook al wel 7 jaar door haarzelf
Dat hebben wij idd ook de laatste 5 jaar... dat ze de twee jaar er voor al niet meer mee hielp maakte niet uit, dat ze nog heerlijk mee at van de rolletjes die we langs brachten maakte alles goedquote:Op zaterdag 31 december 2022 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ieder jaar met koekjes bakken denk ik toch een beetje aan haar..
Ahhh, maakt toch wel wat los, hè?quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wij hadden ook nog een hele oude die mijn moeder al eens van een oom en tante gekregen had. Vier jaar terug een nieuwe gekocht waar we jaren mee vooruit kunnen. Mijn moeder heeft er helaas maar twee jaar van kunnen genieten, toen kwam ze onverwacht te overlijden na een kort ziekbed.
Ieder jaar met koekjes bakken denk ik toch een beetje aan haar..
Ingrediënten zijn ook niet gratis.quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
afgelopen al 10 pakken vegters gegeten
waarvan de smaak veel minder lekker is.
10 pakken a 3 euro is al 30 euro, dus in twee jaar is het aankoopbedrag al er uit. Oke dan heb je nog wel kosten van de ingredienten maar ja je Cloer kan echt wel een jaar of 10 mee.
Die van mn oma heeft het nu net begeven, die is al 7 jaar in gebruik door mn oom en daarvoor ook al wel 7 jaar door haarzelf
Die van mij zitten 2 eieren in, half basterd half kristal, bloem is 79 cent de kg en je hebt een half pak nodig dus 40 centquote:Op zondag 1 januari 2023 01:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ingrediënten zijn ook niet gratis.
4 eieren ¤0,80
Pakje boter ¤2,20
Basterdsuiker ¤1
Bloem ¤1
Ze bakte zelf nog vol op mee, ze is maar 79 geworden. Toch tamelijk wat aan de jonge kant.quote:Op zaterdag 31 december 2022 20:51 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat hebben wij idd ook de laatste 5 jaar... dat ze de twee jaar er voor al niet meer mee hielp maakte niet uit, dat ze nog heerlijk mee at van de rolletjes die we langs brachten maakte alles goed
en niet vergeten dat alle kinderen en kleinkinderen wat extra mee namen van de baksessie om zo tussendoor weer wat aan haar te kunnen geven
Ja, dat doet het. Maar dat doet de december maand zonder meer al met allerlei familie aangelegenheden en tradities. Dat is na een overlijden toch voor altijd anders.quote:
Oh dat wil prima op die leeftijd. Vooral kniepertjes met deegballetjes wil heel goed.quote:Op zondag 1 januari 2023 16:43 schreef Elleska het volgende:
Door die herinneringen kom ik ook in dit topic terecht.
Kwam er zojuist achter dat er dit jaar voor het eerst niemand bij oma knieperties/rolletjes heeft gebakken![]()
Dat was altijd iets wat ze met de kleinkinderen deed en dat stokje werd steeds overgedragen naar de jongere neefjes/nichtjes maar dit jaar dus niemand. Eens zien of ik de traditie kan doorschuiven naar bakken met de achterkleinkinderen. De oudste is 4 dat lukt met wat hulp vast al wel.
Dat hele donkere is echt niet lekkerquote:Op zondag 1 januari 2023 21:21 schreef Isabeau het volgende:
Mooie rolletjes, Yinny!
De knieperties die ik vrijdag kreeg waren donker donker bruin en super dun. Ik vind zelf de kleur van jouw rolletjes het lekkerstKleur kan dus wel een smaak hebben
Nee, Vegter rolletjes zijn niet goed te doen. Net de laatste kniepertjes gegeten. Weer 11,5 wachtenquote:Op maandag 2 januari 2023 20:42 schreef sirdanilot het volgende:
Wij hadden gewoon die vegter rolletjes uit de supermarkt. In Zeeland eten wij dat niet maar er was een Twent vandaar.
Goed te doen
Je kan ze toch bakken wanneer je ze wilquote:Op maandag 2 januari 2023 20:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee, Vegter rolletjes zijn niet goed te doen. Net de laatste kniepertjes gegeten. Weer 11,5 wachten
Ja dat kan. Maar we lopen ook te haten als in augustus de kruidnoten weer in de winkel liggen. Traditiesquote:Op maandag 2 januari 2023 20:55 schreef Yinny het volgende:
[..]
Je kan ze toch bakken wanneer je ze wil
Gewoon een zoet koekje niks mis meequote:Op maandag 2 januari 2023 20:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee, Vegter rolletjes zijn niet goed te doen. Net de laatste kniepertjes gegeten. Weer 11,5 wachten
Geen recept met donkere basterdsuiker kiezen.quote:Op zondag 1 januari 2023 21:21 schreef Isabeau het volgende:
Mooie rolletjes, Yinny!
De knieperties die ik vrijdag kreeg waren donker donker bruin en super dun. Ik vind zelf de kleur van jouw rolletjes het lekkerstKleur kan dus wel een smaak hebben
Ik ben er wel achtergekomen wat té donker is, maar nog nooit heel bewust bij stilgestaan. Zal morgen eens uit de leftovers de lichtste en de donkerste vergelijken in een smaaktest.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:28 schreef Goitske het volgende:
[..]
Dat hele donkere is echt niet lekker
Ik zou gewoon nu nog een grote batch makenquote:Op maandag 2 januari 2023 20:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat is jouw recept met kaneel? Of is dat een staatsgeheim?quote:Op maandag 2 januari 2023 20:17 schreef ieniminimuis het volgende:
Het smaakpanel heeft unaniem besloten: die met kaneel zijn lekkerder dan met anijs.
*Het smaakpanel bestond uit 1 kandidaat.
**Er kunnen geen rechten ontleend worden aan bovenstaande uitspraak.
Uhm gewoon kaneel in het beslag gooien na smaak?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is jouw recept met kaneel? Of is dat een staatsgeheim?
Dat klinkt idd als niet gaar 🤣🤣🤣quote:Op maandag 2 januari 2023 22:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Geen recept met donkere basterdsuiker kiezen.
[..]
Ik ben er wel achtergekomen wat té donker is, maar nog nooit heel bewust bij stilgestaan. Zal morgen eens uit de leftovers de lichtste en de donkerste vergelijken in een smaaktest.
Mijn moeders nieuwjaarsrolletjes zijn totaal mislukt trouwens, precies hetzelfde recept. Ik zag dat ze nog heel licht waren maar dat is wel raar met zo’n donker beslag. Dus mijn theorie: niet gaar. Je kon de rolletjes gewoon buigen.
Bij mij zit er een dikke theelepel in dus is heel subtielquote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:42 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Uhm gewoon kaneel in het beslag gooien na smaak?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |