quote:BERLIJN (ANP/DPA) - De zanger-acteur Johan Heesters ligt sinds zaterdagavond weer in een Duits ziekenhuis, op de intensive-care. Zijn agentschap heeft hierover maandag een bericht van de Duitse krant Bild bevestigd.
Volgens een woordvoerder van de kliniek in Starnberg is de toestand van Heesters 'acuut verslechterd' en 'kritiek'.
Kort voor zijn 108e verjaardag op 5 december lag Heesters ook bijna een week in het hospitaal. Hij had toen koorts en voelde zich onwel. Wat de reden is van de nieuwe ziekenhuisopname is niet bekend. Over de huidige gezondheidstoestand van Heesters is weinig bekend.
Terugblik
Door zijn eerdere opname moest hij de première van zijn nieuwste film en een verjaardagsconcert afzeggen. Johannes Heesters, de oudste actieve artiest ter wereld, blikte kort voor zijn verjaardag terug op zijn leven. 'Het is zeer mooi geweest', zei de operettester in een interview over zijn 108e verjaardag.
De Nederlander Heesters emigreerde in 1934 naar Duitsland, waar hij een grote ster is geworden. Hij zou woensdag zijn nieuwe film presenteren, waarin hij de apostel Petrus speelt aan de hemelpoort. Hij heeft nog een nieuw project gepland met de verfilming van een verhaal van Tsjechov. Bij zijn 107e verjaardag zong hij nog operetteliederen met een opvallend luide stem. Woensdag zou hij dat opnieuw doen voor ruim 400 gasten.
'Vrolijk'
'Natuurlijk heb ik angst dat het een keer ophoudt. Ik zou alleen willen dat het nog een beetje langer zou duren. Dat zou erg mooi zijn', zei Heesters, die inmiddels wel blind is. Vroeger vertelde Heesters dat hij graag 110 jaar zou willen worden. Zijn verjaardagswens voor zijn 108e verjaardag is dat zijn lichaam gezond blijft en dat zijn stem het goed blijft doen. 'Dan ben ik vrolijk.'
Op de vraag wat men moet doen om zo oud te worden, zei hij: 'Vooraleerst moet men een goed levensgevoel in zich hebben. Je moet altijd iets doen wat je graag doet, dat houdt je jong. Je moet altijd iets te doen hebben, zoals mijn vrouw ook zegt. En een beetje sterke drank op zijn tijd', zei Heesters, luid lachend. 'Zo'n jenever is ook goed voor de stem, maar ik overdrijf daarmee niet.'
Echtgenote Simone
Hij prijst zich ook gelukkig met zijn 45 jaar jongere vrouw Simone Rethel, die zelf ook actrice is. 'We hebben een goede relatie. Dat is erg belangrijk. Als we beiden leuk werk hebben en met een goed programma onderweg kunnen zijn, ben ik erg gelukkig.
Hij was al iets van 36 toen de Duitsers Nederland binnenvielen.quote:Op woensdag 21 december 2011 02:39 schreef DrDentz het volgende:
Kan me haast niet voorstellen hoe oud hij is. Mensen van 60 vind ik vrij oud. Jopie was 60 toen de Beatles doorbraken.
Bizar inderdaad, nu je dat zo schrijft.quote:Op woensdag 21 december 2011 02:39 schreef DrDentz het volgende:
Kan me haast niet voorstellen hoe oud hij is. Mensen van 60 vind ik vrij oud. Jopie was 60 toen de Beatles doorbraken.
Ach, die man is al ruim voor de oorlog naar Duitsland vertrokken. Zolang De Telegraaf nog de grootste krant van Nederland is, hebben we als natie echt geen recht van spreken om individuen als Heesters te veroordelen om hun keuze voor Duitsland, nota bene al ruim voor de oorlog gemaakt.quote:Op woensdag 21 december 2011 02:26 schreef Joker89 het volgende:
Ik walg van zijn daden toentertijd, ook te kritiekloos wat dat betreft van zijn kant, maar zo'n hoge leeftijd en toch doorgaan met wat hij doet is zeer bijzonder. Ik wens hem veel sterkte en zijn familie ik hoop toch dat hij het redt en een nog hogere leeftijd mag halen, moet best kunnen, het lijkt me een taaie vent wat dat betreft.
Gelukkig hebben onzequote:Op woensdag 21 december 2011 09:27 schreef S1nn3rz het volgende:
Deze meneer is een schande voor het land, en dat hij dan nog media aandacht krijgt vind ik te walgelijk voor woorden.
Wat mij betreft nog 1 keer in de krant: als ie dood is.
Rudi Carrell ook, maar dat is een beetje offtopic.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Gelukkig hebben onzeoosterburen
het beter begrepen, voor hen is Jopie een held.
.
Was die ook fout in de oorlog?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:04 schreef Specularium het volgende:
Rudi Carrell ook, maar dat is een beetje offtopic.
Ik vind het jammer dat 'Die Ludolfs' niet meer op VeryDisco is.quote:
niet nog een jaartje of 30?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:31 schreef Braddie het volgende:
Die man red niet lang meer heb ik het idee..
Gaat er niet om dat hij Duitsland woont, hij sympathiseerde met de Nazi's. Tenminste, door optredens te doen voor Nazi's was daar sprake van.quote:Op woensdag 21 december 2011 09:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ach, die man is al ruim voor de oorlog naar Duitsland vertrokken. Zolang De Telegraaf nog de grootste krant van Nederland is, hebben we als natie echt geen recht van spreken om individuen als Heesters te veroordelen om hun keuze voor Duitsland, nota bene al ruim voor de oorlog gemaakt.
Verder komt aan elk leven een keer een eind, dus ook aan dat van Johan Heesters. Waarom dat zo'n opzienbarend nieuwsfeit is, ontgaat mij.
Hoe vrijwillig waren die optredens?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:36 schreef zaans_boefje het volgende:
[..]
Gaat er niet om dat hij Duitsland woont, hij sympathiseerde met de Nazi's. Tenminste, door optredens te doen voor Nazi's was daar sprake van.
Hij was gewoon en artiest die leefde van zn optredens voor een publiek dat hem goed betaalde....quote:Op woensdag 21 december 2011 10:36 schreef zaans_boefje het volgende:
[..]
Gaat er niet om dat hij Duitsland woont, hij sympathiseerde met de Nazi's. Tenminste, door optredens te doen voor Nazi's was daar sprake van.
Volgens mij doet Heesters daar ook zelf niet moeilijk over... hij is nooit gedwongen en trad in duitsland op omdat hij daar erg populair was en goed betaald werd.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:38 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hoe vrijwillig waren die optredens?
Is allemaal de schuld van Arnold 'de jager' Karskens.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:51 schreef Ringo het volgende:
Heesters is ten prooi gevallen aan het ethisch polderfundamentalisme.
en de na 1945 geboren Verzets-helden.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:51 schreef Ringo het volgende:
Heesters is ten prooi gevallen aan het ethisch polderfundamentalisme.
En dat laatste kan wel kloppen omdat Hitler aan alle kanten wordt omschreven als een enorm charismatische man.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:45 schreef RM-rf het volgende:
je kunt hem hooguit aanvallen erop dat hij geen dominee was met een enorm hoge moraal die 'weigerde' op te treden omdat hij het niet eens was met de duitse politiek..
Heesters was gewoon niet bijster geintersseerd in politiek en had geen verdere mening ...
En ja, als iemand Heesters vroeg of Hitler een aardige vent leek te zijn, toen die hem ontmoette beaamt hij dat, omdat dat vermoedelijk zijn ervaring wàs...
IVO is nog niet dood he?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:05 schreef Dagonet het volgende:
De man staat op z'n 108e nog op het podium, dat doet niemand hem na.
Weer een Nederlander met een ruggegraat van slagroom.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat laatste kan wel kloppen omdat Hitler aan alle kanten wordt omschreven als een enorm charismatische man.
Dat enorme gezeur ook, mensen die boeken schrijven of hij wel of niet voor de SS heeft opgetreden, who cares.
Ach jee, de nabestaanden. Operette is voor hen altijd een besmette kunstvorm gebleven.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:45 schreef S1nn3rz het volgende:
Weer een Nederlander met een ruggegraat van slagroom.
Het maakt wel degelijk uit of hij voor de SS heeft opgetreden. Dat maakte toen uit, en dat maakt nu uit. Zeker voor de nabestaanden van slachtoffers van WWII.
En met een goede en krachtige stem (op zn 105e):quote:Op woensdag 21 december 2011 13:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
weiger jij ook in en volkswagen (mee) te rijden?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:45 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Weer een Nederlander met een ruggegraat van slagroom.
Het maakt wel degelijk uit of hij voor de SS heeft opgetreden. Dat maakte toen uit, en dat maakt nu uit. Zeker voor de nabestaanden van slachtoffers van WWII.
Vergeet zijn Hugo Boss pak niet!quote:Op woensdag 21 december 2011 14:05 schreef woid het volgende:
[..]
weiger jij ook in en volkswagen (mee) te rijden?
die klasse heeft ie vast nietquote:Op woensdag 21 december 2011 14:57 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Vergeet zijn Hugo Boss pak niet!
Idd, het is zo makkelijk achteraf, achter je PC, anoniem, naast de centrale verwarming, kritiek te leveren op iemand die de oorlogsjaren heeft meegemaakt.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:05 schreef Dagonet het volgende:
Dat enorme gezeur ook, mensen die boeken schrijven of hij wel of niet voor de SS heeft opgetreden, who cares.
Houd toch op, je kan rustig zeggen dat hij fout was en daarnaast heeft hij evenmin het lef gehad daarvoor duidelijk uit te komen, ik zie liever mensen achter hun computer dit soort wandaden verdedigen dan stellen dat het allemaal niet zo erg was omdat ze er zelf niet bij waren. Deze man was fout, misschien geen oorlogsmisdadiger, maar hij heeft betreurenswaardige dingen gedaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:15 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd, het is zo makkelijk achteraf, achter je PC, anoniem, naast de centrale verwarming, kritiek te leveren op iemand die de oorlogsjaren heeft meegemaakt.
Sommige users hier willen ten koste van deze 108 jarige hun politieke correctheid bewijzen, ik heb hier maar 1 woord voor:![]()
![]()
O ja vertel ?quote:Op woensdag 21 december 2011 16:17 schreef Joker89 het volgende:
Houd toch op, je kan rustig zeggen dat hij fout was en daarnaast heeft hij evenmin het lef gehad daarvoor duidelijk uit te komen, ik zie liever mensen achter hun computer dit soort wandaden verdedigen dan stellen dat het allemaal niet zo erg was omdat ze er zelf niet bij waren. Deze man was fout, misschien geen oorlogsmisdadiger, maar hij heeft betreurenswaardige dingen gedaan.
Ja, hij heeft wellicht (maar dat is niet zeker, nooit bewezen) liedjes gezongen voor de SS. Andere keuze was natuurlijk een kamp in of een kogel.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:17 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Houd toch op, je kan rustig zeggen dat hij fout was en daarnaast heeft hij evenmin het lef gehad daarvoor duidelijk uit te komen, ik zie liever mensen achter hun computer dit soort wandaden verdedigen dan stellen dat het allemaal niet zo erg was omdat ze er zelf niet bij waren. Deze man was fout, misschien geen oorlogsmisdadiger, maar hij heeft betreurenswaardige dingen gedaan.
Precies, nergens zo groot als in Nederland, en als iemand hierboven zegt dat is weer een Nederland met een ruggengraat van slagroom, dan onderstreept hij precies dat probleem. Dan ga je niet zeggen, oh alle Nederlanders deden het dus fout is maar een relatief begrip, nee Nederland was gewoon voor een groot deel fout in de oorlog en dat dient onderstreept te worden, het zijn juist de mensen die het fout-begrip willen bagatelliseren, die proberen onder hun eigen verantwoordelijkheid/collectieve schuld uit te komen en niet andersom zeg.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:23 schreef Oud_student het volgende:
[..]
O ja vertel ?
Nederland heeft een WO2 syndroom dat nog steeds van generatie naar generatie is overgedragen, dit komt omdat vrijwel alle Nederlanders toen "fout" (het woord alleen al) waren, alleen een handjevol communisten en gereformeerden hebben weerstand geboden. De rest heeft meegewerkt.
Nergens zijn de Joden in zulke grote getale en effectief weggevoerd als in Nederland,met hulp van politie, B&W, ambtenaren, en "oplettende" burgers.
Dit is de reden dat men graag op anderen wijst die "fout" waren, omdat hun eigen ge-erfde collectieve schuld zo verschikkelijk is.
Dus jij denkt dat Heesters daar met knikkende knietjes voor de SS'ers stond te zingen of dat hij anders de kogel kreeg. Hij heeft er zelf voor gekozen in Nazi-Duitsland te profiteren. Hij is niet gedwongen door wie dan ook om ergens op te treden. Hij heeft de Duitsers niet geboycot, hij is op geen moment kritisch geweest leek dat zo jegens de Nazi's, dat zegt wel voldoende.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, hij heeft wellicht (maar dat is niet zeker, nooit bewezen) liedjes gezongen voor de SS. Andere keuze was natuurlijk een kamp in of een kogel.
Jij zou natuurlijk voor het kamp hebben gekozen, zo ben jij.
Maar okay, jij bent inderdaad iemand die Duitsland tot in de eeuwigheid WO2 wil nadragen.
Ben jij het 3e of 4e generatie slachtoffer van het syndroom?quote:Op woensdag 21 december 2011 16:29 schreef Joker89 het volgende:
Precies, nergens zo groot als in Nederland, en als iemand hierboven zegt dat is weer een Nederland met een ruggengraat van slagroom, dan onderstreept hij precies dat probleem. Dan ga je niet zeggen, oh alle Nederlanders deden het dus fout is maar een relatief begrip, nee Nederland was gewoon voor een groot deel fout in de oorlog en dat dient onderstreept te worden, het zijn juist de mensen die het fout-begrip willen bagatelliseren, die proberen onder hun eigen verantwoordelijkheid/collectieve schuld uit te komen en niet andersom zeg.
Ben jij verzuurd geraakt in je eigen pessimisme?quote:Op woensdag 21 december 2011 16:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ben jij het 3e of 4e generatie slachtoffer van het syndroom?
(je bent zeker ook slachtoffer van het VOC syndroom:" o wat erg wat Nederland toen allemaal deed")
Ik heb geen verantwoordelijkheid noch draag ik collectieve schuld aan de tweede wereldoorlog, ben jij gek.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:29 schreef Joker89 het volgende:
Precies, nergens zo groot als in Nederland, en als iemand hierboven zegt dat is weer een Nederland met een ruggengraat van slagroom, dan onderstreept hij precies dat probleem. Dan ga je niet zeggen, oh alle Nederlanders deden het dus fout is maar een relatief begrip, nee Nederland was gewoon voor een groot deel fout in de oorlog en dat dient onderstreept te worden, het zijn juist de mensen die het fout-begrip willen bagatelliseren, die proberen onder hun eigen verantwoordelijkheid/collectieve schuld uit te komen en niet andersom zeg.
Niet kritisch zijn staat gelijk aan heulen met?quote:Dus jij denkt dat Heesters daar met knikkende knietjes voor de SS'ers stond te zingen of dat hij anders de kogel kreeg. Hij heeft er zelf voor gekozen in Nazi-Duitsland te profiteren. Hij is niet gedwongen door wie dan ook om ergens op te treden. Hij heeft de Duitsers niet geboycot, hij is op geen moment kritisch geweest leek dat zo jegens de Nazi's, dat zegt wel voldoende.
Je doet anders aardig je best een bijdrage te leveren aan die schuld.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik heb geen verantwoordelijkheid noch draag ik collectieve schuld aan de tweede wereldoorlog, ben jij gek.
Misschien moet jij eens opzoeken wat deze man deed tijdens de oorlog.quote:Niet kritisch zijn staat gelijk aan heulen met?.
Want wat hebben de Nederlanders het na de oorlog slecht gehad wil je zeggen.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:10 schreef raptorix het volgende:
Met de duitsers en oostenrijkers waren we beter af als met de EU, we hadden nu in enorme welvaart kunnen leven als we 1 rijk hadden geweest, neemt niet weg dat ik de Holocaust en het Facisme ten strengste afkeur.
Leg eens uit?quote:Op woensdag 21 december 2011 18:14 schreef Joker89 het volgende:
Je doet anders aardig je best een bijdrage te leveren aan die schuld.
Hij bleef wonen en werken in Duitsland net als in de jaren ervoor. Meer niet. Net als miljoenen en miljoenen andere mensen in Duitsland.quote:Misschien moet jij eens opzoeken wat deze man deed tijdens de oorlog.
Hij heulde letterlijk met de Duitsers ja heel simpel.
Door de 'fout'-kwestie te bagatelliseren.quote:
Dan heul je met Duitsland (op dwangarbeiders na uiteraard).quote:Hij bleef wonen en werken in Duitsland net als in de jaren ervoor. Meer niet. Net als miljoenen en miljoenen andere mensen in Duitsland.
lul nou niet zo dom...quote:Op woensdag 21 december 2011 18:14 schreef Joker89 het volgende:
Misschien moet jij eens opzoeken wat deze man deed tijdens de oorlog.
Hij heulde letterlijk met de Duitsers ja heel simpel.
Want Heesters had geen enkele reden om zoiets te verzwijgen wil je zeggen.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
lul nou niet zo dom...
de man leefde gewoon in duitsland en trad daar op...
dat is niet verboden verder ofzo, hoor..?
Hij heeft in mei 1941 KZ Dachau bezocht, met de theatergroep waar hij toen werkzaam was, en ja dat was gewoon een opdracht. Een uitnodiging door de toenmalige kommandant en dat kon je niet zomaar 'weigeren'.
Dat heeft hijzelf al in de jaren zeventig in zijn eigen biografie beschreven en ook toen heeft hij daar verder eerlijk over bericht, en ook aangegeven dat hij zich daarover schaamde, maar anderszijds verder hem niets opgevallen was, het was een propaganda-bezoek waarbij de 'beste' zijde van dat kant gepresenteerd werden als een 'net gevangenenkamp'.
Hij had zich gedrukt voor het optreden daar.
De latere ophef is gekomen toen recentelijke en historicus beweerde dat Heesters in zijn biografie zou hebben gelogen over de vraag of hijzelf opgetreden had.. die historicus beweerde foto's te hebben die zouden bewijzen dat Heesters loog.
Nu is dat album met foto's ook allang gepubliceerd en daarin staat inderdaad Heesters zelf ook op tijdens de rondleiding én bij die foto's zijn ook beelden van het optreden dat het theatergezelschap gaf...
énkel, die foto's onderschrijven juist eerder Heester's versie; Heesters staat namelijk nergens op de beelden van dat optreden, terwijl volgens de historicus heesters zn hele gastrol gezongen zou hebben van een bepaalde operette.. De beelden tonen echter een àndere operette die daar opgevoerd is, eentje waarin Heesters ook geen rol vervulde...
Volgens mij heeft juist heesters gelijk gehad... zijn bezoek aan Dachau heeft hijzelf altijd eerlijk besproken, was verder geen geheim...
dat hij daar niet opgetreden heeft lijkt volgens mij ook gewoon aanemelijk, de foto's onderschrijven juist eerder zijn versie.
kun je niet lezen?quote:Op woensdag 21 december 2011 18:28 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Want Heesters had geen enkele reden om zoiets te verzwijgen wil je zeggen.
Laat staan dat hij gewoon rustig bleef doorwerken voor de Duitsers.
3x tweede zuigt!quote:Op woensdag 21 december 2011 18:14 schreef Joker89 het volgende:
Want wat hebben de Nederlanders het na de oorlog slecht gehad wil je zeggen.
A) welke foutkwestiequote:Op woensdag 21 december 2011 18:25 schreef Joker89 het volgende:
Door de 'fout'-kwestie te bagatelliseren.
Je bent gek.quote:Dan heul je met Duitsland (op dwangarbeiders na uiteraard).
En het is heel goed mogelijk dat Heesters slechts de kazerne heeft bezocht die niet in het concentratiekamp lag maar ernaast.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:26 schreef RM-rf het volgende:
Hij heeft in mei 1941 KZ Dachau bezocht, met de theatergroep waar hij toen werkzaam was, en ja dat was gewoon een opdracht.
Ik vind het grappig dat jij Heesters gelooft, Heesters die gewoon in Duitsland bleef optreden, zonder kritiek en dan zogenaamd gedwongen voor de SS moest optreden tuurlijk.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
kun je niet lezen?
De historicus die beweerde dat Heesters zou hebben gelogen en zogenaamd foto's had om dat te bewijzen kon, toen die foto's getoond werden dat verhaal niet ophouden.
de gepubliceerde foto's onderschreven juist Heesters' eigen lezing, die hij al zélf in zn biografie in de 70'er jaren gepubliceerd had.
Sukkels met hun 'goed-fout-simplisme weten vaak niet eens zélf waarover ze oordelen, maar hebben natuurlijk hun oordeel en het wijsvingertje wel klaarstaan..
want zij weten hoe men zich moreel juist gedraagt en allemaal zijn ze 'goed na de oorlog'.
Nou nou.quote:
A) Heulen met de Duitsers.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
A) welke foutkwestie
B) daardoor ga ik verantwoordelijkheid dragen en medeschuldig zijn aan de holocaust?
Wat heb jij gesnoven de afgelopen jaren?
Nee jij bent gek.quote:Je bent gek.
Tuurlijk joh. Maak dat jezelf maar wijs als je droomt dat Nederland heldhaftig was tijdens de oorlog lachwekkend zeg oh zo lachwekkend is dit van jouw kant.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En het is heel goed mogelijk dat Heesters slechts de kazerne heeft bezocht die niet in het concentratiekamp lag maar ernaast.
Nou ja, de rechterlijke uitspraken helpen natuurlijk ook he.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:45 schreef Joker89 het volgende:
Ik vind het grappig dat jij Heesters gelooft, Heesters die gewoon in Duitsland bleef optreden, zonder kritiek en dan zogenaamd gedwongen voor de SS moest optreden tuurlijk.
Zeg ik dat Nederland heldhaftig was in WO2? Kan je me dat even aanwijzen?quote:Tuurlijk joh. Maak dat jezelf maar wijs als je droomt dat Nederland heldhaftig was tijdens de oorlog lachwekkend zeg oh zo lachwekkend is dit van jouw kant.
Morele verantwoordelijkheid is ook al heel wat he.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:48 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nou ja, de rechterlijke uitspraken helpen natuurlijk ook he.
Je hoeft het niet te zeggen om te weten dat je het wel impliceert, zo ben jij Dagonet, ja zo ben jij.quote:Zeg ik dat Nederland heldhaftig was in WO2? Kan je me dat even aanwijzen?
Leg me geen woorden in de mond, dat doe je wel vaker in je ijlposts.
Hij is moreel verantwoordelijk voor optredens die hij nooit heeft gegeven?quote:Op woensdag 21 december 2011 19:08 schreef Joker89 het volgende:
Morele verantwoordelijkheid is ook al heel wat he.
Ik impliceer helemaal niets, ga toch weg.quote:Ja hoeft het niet te zeggen om te weten dat je het wel impliceert, zo ben jij Dagonet, ja zo ben jij.
In ieder geval voor heulen met de Duitsers want dat heeft hij gedaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:10 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hij is moreel verantwoordelijk voor optredens die hij nooit heeft gegeven?.
Jij impliceert heel veel.quote:Ik impliceer helemaal niets, ga toch weg.
De man was gewoon aan het werk, wat had je dan van hem verwacht?quote:Op woensdag 21 december 2011 19:13 schreef Joker89 het volgende:
In ieder geval voor heulen met de Duitsers want dat heeft hij gedaan.
Ongeacht in welk kamp hij was en wat hij daar precies te weten kwam en/of/ deed.
Ik impliceer verdomme helemaal niets man, laat staan dat ik zou zeggen dat Nederland heldhaftig was in WO2. Er is amper een land te vinden dat zo verscheurd was.quote:Jij impliceert heel veel.
Niet alleen in dit topic maar op dit hele forum zo'n beetje daar kan jij niet onderuit komen.
Oooooooh, gewoon aan het werk, meneer Heesters had niet in de gaten dat het oorlog was. Aha, meneer Heesters leefde in een compleet andere realiteit, nou nou Dagonet de arme man.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:26 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De man was gewoon aan het werk, wat had je dan van hem verwacht?
Maar goed, jouw definitie van fout is dus duidelijk iedereen die niet actief tegen de Duitsers in stelling kwam en daarmee ook schuldig aan de holocaust. Ook is er volgens jou zoiets als een erfschuld waardoor Nederlanders nu moeten beseffen dat Nederland ook schuld heeft aan de holocaust. Ofzo, in jouw kronkels.
Gewoon laf, simpelweg laf, en ja jij impliceert heel erg veel door telkens dezelfde positie in dit soort discussies in te nemen, dat weet jij net zo goed als ik, ja dat is zo.quote:Ik impliceer verdomme helemaal niets man, laat staan dat ik zou zeggen dat Nederland heldhaftig was in WO2. Er is amper een land te vinden dat zo verscheurd was.
Natuurlijk wist hij dat het oorlog was, maar ook in een oorlog moet je gewoon je geld verdienen om te kunnen overleven. Er is geen enkel bewijs dat hij ook maar iets meer heeft gedaan dan opgetreden in Duitsland, sinds de jaren 30. Er is geen bewijs voor optredens voor de SS, er is geen bewijs voor enige sympathisering met de Nazi's of wat dan ook.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:31 schreef Joker89 het volgende:
Oooooooh, gewoon aan het werk, meneer Heesters had niet in de gaten dat het oorlog was. Aha, meneer Heesters leefde in een compleet andere realiteit, nou nou Dagonet de arme man.
En wat impliceer ik dan volgens jou? Zeg het maar.quote:Gewoon laf, simpelweg laf, en ja jij impliceert heel erg veel door telkens dezelfde positie in dit soort discussies in te nemen, dat weet jij net zo goed als ik, ja dat is zo.
quote:
quote:Op woensdag 21 december 2011 19:31 schreef Joker89 het volgende:
dat weet jij net zo goed als ik, ja dat is zo.
quote:Op woensdag 21 december 2011 19:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Joker, waarom schrijf jij als een ouderwetsch jongensboek?
[..]
[..]
Coco Shanel pijpte een hoge Nazi, zij heulde met de Duitsers, eigen keuze eigen verantwoordelijkheid. Johannes Heesters trad op voor de Duitsers, bleef verdienen in Duitsland, profiteerde van de oorlogssituatie, eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid. Hij had een keuze en daar heeft hij morele verantwoordelijkheid voor. Ik stel niet dat hij een oorlogsmisdadiger is maar wel dat hij fout was in de oorlog, een ruggengraat van slagroom zoals zoveel Nederlanders zoals iemand anders al eerder in dit topic heeft gezegd, schuld dus.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Natuurlijk wist hij dat het oorlog was, maar ook in een oorlog moet je gewoon je geld verdienen om te kunnen overleven. Er is geen enkel bewijs dat hij ook maar iets meer heeft gedaan dan opgetreden in Duitsland, sinds de jaren 30. Er is geen bewijs voor optredens voor de SS, er is geen bewijs voor enige sympathisering met de Nazi's of wat dan ook.
Dat heb ik net al min of meer gezegd anders refereer ik er ook niet naar.quote:En wat impliceer ik dan volgens jou? Zeg het maar.
Doe ik speciaal voor Dagonet.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Joker, waarom schrijf jij als een ouderwetsch jongensboek?
[..]
[..]
Het is vooral de vraag of die beschuldiging van die historicus dan onderbouwt kàn worden....quote:Op woensdag 21 december 2011 18:45 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik vind het grappig dat jij Heesters gelooft, Heesters die gewoon in Duitsland bleef optreden, zonder kritiek en dan zogenaamd gedwongen voor de SS moest optreden tuurlijk.
Inderdaad. Die heb ik alleen van jou in dit topic nog niet gezien, dus hoe weet je dat ze geen zin hebben hier?quote:Op woensdag 21 december 2011 19:41 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Doe ik speciaal voor Dagonet.
Soms hebben zeer zeer goed onderbouwde argumenten geen zin.
Wat weten we over Heesters? Heesters heeft voor en tijdens de oorlog in Duitsland opgetreden! Heesters heeft zich nooit expliciet gedistantieerd van het Nazi-regime. Heesters heeft voor Adolf Hitler zelf opgetreden. Hitler is in Dachau geweest onder wat voor omstandigheden dan ook. Om heel kort te zijn, het maakt me geen drol uit of Heesters dus wel of niet in welk deel dan ook van dat kamp is geweest, Heesters was fout in de oorlog. Jij belicht slechts een aspect van zijn hele 'fout'-zijn kwestie.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het is vooral de vraag of die beschuldiging van die historicus dan onderbouwt kàn worden....
die historicus die beweerde dat Heesters beschrijving in diens biografie uit de jaren 70 'gelogen' zou zijn.
en die beweerde foto's te hebben die dat bewezen.
Feit is gewoon dat toen die historicus toen die uiteindelijk die foto's publiceerde, deze gewoon klopten met Heester's eigen lezing.
Om die reden vind ik het niet vreemd om gewoon te stellen dat er weinig grond is Heester's eigen lezing van dat bezoek, waarover hij nooit verder geheimzinnig deedals 'leugen' te betitelen...
misschien dat jij dat wél graag doet...
betwerigheid, zeker over zaken die heel ver van jouw bed afliggen, maar waarover je toch en simpel goed-fout oordeel wilt hebben... dat is zooo makkelijk en tekend voor een simplistisch wereldbeeld.
Jegens Dagonet, jegens Dagonet hebben ze geen zin, en dat weet ik omdat ik dat weet door ervaringen die ik heb opgedaan in het verleden.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Inderdaad. Die heb ik alleen van jou in dit topic nog niet gezien, dus hoe weet je dat ze geen zin hebben hier?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |