Molurus | dinsdag 20 december 2011 @ 21:14 |
Deel twee alweer. Laatste post uit het vorige topic:
| |
Papierversnipperaar | dinsdag 20 december 2011 @ 21:16 |
NDAsilenced | dinsdag 20 december 2011 @ 21:20 |
Gisteren overleed Kim Jong-il. Hitchens heeft indertijd Noord Korea ook bezocht en er over geschreven. Hitchens is een ras-liberaal en anti-totalitaristisch, en daarom ook zo fel in zijn beschrijvingen van Noord Korea. Hij had vast een boeiend stuk kunnen schrijven hierover, alas een clip: Leuk citaat: "Panmunjeom, the so-called de-militarized zone, you've seen the word de-militarized zone haven't you in the press? even quite recently. Why do they call it demilitarized zone? Words lose there meaning so fast. It is the most militarized zone on the planet." [ Bericht 4% gewijzigd door NDAsilenced op 20-12-2011 21:31:21 ] | |
heartz | dinsdag 20 december 2011 @ 21:35 |
| |
Razz_Gul | dinsdag 20 december 2011 @ 23:29 |
Eigen citaat, ik wil het verfijnen dus commentaar is welkom. Hitchens dwingt tot nadenken he ![]() | |
NDAsilenced | woensdag 21 december 2011 @ 00:50 |
Het is niet meteen duidelijk welke conclusie je aan die zin wilt onttrekken. laat ik er toch alvast wat tegenover zetten: Stoel is een idee, een idee bestaat niet fysiek, ontstaat in het bewustzijn, stoelen bestaan fysiek. Kabouter is een idee, een idee bestaat niet fysiek, ontstaat in het bewustzijn, kabouters bestaan niet fysiek. | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 08:20 |
http://www.nkmissions.com(...)a%20is%20No_%201.htm http://www.slate.com/arti(...)worse_than_1984.html http://www.slate.com/arti(...)f_racist_dwarfs.html *tadaaa* [ Bericht 23% gewijzigd door Telecaster op 21-12-2011 08:26:01 ] | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 08:23 |
Sja. Wat dat betreft zijn veel bijgelovigen even kinderlijk als kindertjes die nog in kaboutertjes geloven. "Ze bestaan, kaboutertjes!, heus!, maar.... eh... je kan ze alleen zien als je er *echt* in gelooft! En .. eh... als je ze toch niet ziet, geloof je niet hard genoeg!" vs "God bestaat!, heus!, maar.... eh... je kan Hem alleen ervaren als je *echt* in Hem gelooft! En .. eh... als je Hem niet ervaart, geloof je niet oprecht genoeg!" Zoek de verschillen. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 09:25 |
Zoek de overeenkomsten tussen een gelovige en een atheist. Als je iets niet ervaart of ziet, betekent het niet dat het er niet is? Ik heb nooit een ufo gezien, betekent het dat het er niet is? Ik heb nog nooit een smurf gezien, betekent het dat het er niet is? Waarom zou je ufo en smurf met elkaar gaan vergelijken? De wezentjes (bacterien) in mijn lichaam kan ik niet zien, betekent het dat het er niet is? Zou je een bacterie met een smurf vergelijken? | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 09:31 |
Ik weet niet welk punt je nu wil maken, maar een bacterie kan je anders prima waarnemen. Kom daar maar eens om met een god. En UFO's bestaan natuurlijk aantoonbaar. Immers: je hoeft alleen maar een willekeurig voorwerp in de lucht even niet te kunnen identificeren en presto - een UFO! Dat dat later toch een vlucht ganzen, een weerballon, een vliegtuig of Venus blijkt te zijn doet daar op het moment zelf even niets aan af. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 09:37 |
Als ik naar mijn lichaam kijk zie ik geen bacterien hoor, ik weet niet van jou? ![]() Doordat onderzoek dat vastgesteld heeft, weten we dat. Het is een voorbeeld van iets niet direct kunnen waarnemen/ ervaren, terwijl het toch aanwezig is. | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 09:42 |
't Is misschien nieuw voor jou, maar dankzij de wetenschap hebben we tegenwoordig iets dat "tech-no-lo-gie" heet, jongens en meisjes! Pak een microscoop, en hey - iets waarvan we eeuwen dachten dat het een straf van een bovennatuurlijke entiteit was, ziekte, blijkt gewoon simpel verklaarbaar te zijn door waarneembare natuurlijke fenomenen. God - wetenschap: 0-1. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 09:55 |
![]() Het is toch geen god versus wetenschap? Met wetenschap zou misschien ooit vastgesteld kunnen worden of (het idee van) de aanwezigheid/ afwezigheid van god(en) juist is of niet. Wetenschap is een hulpmiddel werkelijkheid en feiten te bepalen. Een middel (ware) kennis te verwerven. God is geen wetenschap, ook al zou er gesteld worden dat hij alles zou weten. Hij is de wetenschap zelve niet. Wat God wel is laat ik maar in het midden ![]() | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 09:59 |
Sja. En het concept kaboutertjes ook. Maar dat maakt het bestaan van kaboutertjes nog niet aannemelijk. Bovendien: bijgeloof meent zich te moeten bemoeien met wetenschap door lachwekkende fabricaties als ID - two can play that game. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 10:00 |
![]() ![]() | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 10:06 |
Mooi inhoudelijk antwoord. Oh wacht. Waarom zou je geen wetenschappelijke vragen over het verschijnsel god kunnen poneren? Zelfs 't gristelijk sprookjesboekje geeft een voorbeeld van een experiment waarbij hun Magische Tovervriend zijn bestaan aantoonbaar en waarneembaar bewijst. In 1 Koningen 18: 20-40 levert de gristelijke god immers hét fysieke bewijs voor z'n bestaan door een wedstrijdje aan te gaan met Baal - 't grondpersoneel van beide goden offert een stier, dropt beide karkassen op een brandstapel en de god die als eerste de vlammen erin weet te jagen wint. Uiteraard wint de christelijke god in de bijbel, zelfs al had de profeet Elia, sportief als 'ie was, eerst nog zijn brandstapel met water doorweekt. (Uit pure feestvreugde liet Elia vervolgens uiteraard alle priesters van de concurrent afmaken. Men hield wel van een feestje in die tijd, tenslotte!). Welke bijgelovige durft nu exact dezelfde weddenschap met mij aan te gaan? Ik regel de dode koeien. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 10:13 |
Waar heb ik dat gezegd ![]() | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 10:43 |
Je leek het in mijn ogen te suggereren met: Maar als ik je daar verkeerd begrepen heb: excuses. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 10:49 |
Geen probleem hoor. ![]() Ik probeerde aan te tonen dat het geen wedstrijd is tussen 'god(en)' en wetenschap. Wetenschap is wetenschap. En wat god(en) is/ zijn, is voor iedere gelovige individu weer anders dat ik daar geen uitspraken over wil doen, dus het in het midden wil laten. ![]() | |
NDAsilenced | woensdag 21 december 2011 @ 12:33 |
Het gaat weer een beetje de verkeerde kant op, dit is een in memoriam: Hitchens topic he, Hitchens heeft overigens niet alleen over religie geschreven. Laten we niet al te ver verzanden in onduidelijke voorbeelden, dat gebeurt al te vaak in andere topics. Wat is bivoorbeeld je favoriete citaat? Post het. | |
DustPuppy | woensdag 21 december 2011 @ 13:16 |
Hallo "Non-overlapping Magisteria" agrument. Het is alweer even geleden ![]() Ik denk trouwens dat een levendige discussie over God en religie de beste methode is om Hitchens te eren ![]() | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 13:20 |
Waarvoor gebruik ik dat argument dan volgens jou? | |
DustPuppy | woensdag 21 december 2011 @ 13:21 |
"Wat God wel is laat ik maar in het midden maar geen wetenschap in ieder geval. Het concept God in watvoor idee gevormd dan ook valt onder filosofie/ levensbeschouwing." | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 13:23 |
Dat is volgens jou 'de stelling' waartegen ik mijn argument gebruik? | |
DustPuppy | woensdag 21 december 2011 @ 13:25 |
Nee, die stelling is het "non-overlapping magisteria" argument. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 13:27 |
Dus de stelling waartegen ik mijn argument gebruik is volgens jou hetzelfde als het argument? Jij ziet die stelling en mijn argument als hetzelfde? | |
DustPuppy | woensdag 21 december 2011 @ 13:32 |
![]() Non-overlapping magisteria | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 13:34 |
Sorry als ik iets niet begrijp hoor. Maar ik mis je punt. Ik leer graag wat bij. ![]() | |
DustPuppy | woensdag 21 december 2011 @ 13:49 |
NOMA (Non-Overlapping Magisteria) zegt eigenlijk dat de wetenschap niets over God kan zeggen omdat het 2 verschillende 'gebieden' (letterlijk vertaald 'meesterschappen') zijn. Dus eigenlijk jouw argument van Wetenschap vs. Filosofie. Dit is echter een drogredenatie. De verschillende religies doen nameljik wel degelijk beweringen over hoe de natuurlijke wereld zou (moeten) werken. Deze beweringen kunnen wetenschappelijk getoetst worden (en zijn dat ook). | |
Molurus | woensdag 21 december 2011 @ 14:01 |
Ik ben het hier roerend mee eens. Ik denk dat Hitchens dit een geweldig topic gevonden zou hebben. Met dank aan iedereen die deelneemt aan de discussie. ![]() | |
Molurus | woensdag 21 december 2011 @ 14:03 |
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de nu gangbare definities van "god" zoals die bestaan bij de grote religies ons in staat stellen om, hypothetisch, vast te stellen of die god bestaat. | |
Razz_Gul | woensdag 21 december 2011 @ 14:04 |
Thanks ![]() Hitchslap
| |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 14:09 |
Dat ze wetenschappelijk getoetst kunnen worden zegt alleen dat zo feiten achterhaald kunnen worden. Daarmee is het toch geen wedstrijd? De stelling was wetenschap vs god(en) 1-0. Dat was niet mijn argument toch? Of bedoel je dat niet? Beweringen die van religieuze aard zijn vallen toch onder religie en niet onder wetenschap? De wetenschap is een middel de feiten te kunnen achterhalen. Dus ook betreft religie. | |
DustPuppy | woensdag 21 december 2011 @ 14:16 |
Maar als religie zegt dat God ons 6000 jaar geleden heeft geschapen uit klei en meteen in de vorm die we nu hebben, terwijl de wetenschap ons leert dat de aarde een paar miljard jaar oud is en de mens in zijn huidige vorm is ontstaan door evolutie, dan kun je toch niet spreken over NOMA? Religie doet een bewering en de wetenschap ontkracht die vervolgens. Dus ja, sommige beweringen die religies doen vallen ook gewoon onder de wetenschap. Deze beweringen dienen dan echter wel falsifieerbaar te zijn, natuurlijk. | |
heartz | woensdag 21 december 2011 @ 14:28 |
Dat ontken ik toch niet? Het is toch niet zo dat religie de wetenschap gaat ontkrachten. Het is de taak van de wetenschap zaken te onderzoeken, te bevestigen of juist te ontkrachten. [ Bericht 12% gewijzigd door heartz op 21-12-2011 15:06:32 ] | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 14:42 |
Het mijne staat sinds kort in m'n sig: | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 14:44 |
Laten we dan tevens een virtueel glaasje alcohol drinken op 's mans nagedachtenis. De Hitch Zou Het Zo Gewild Hebben! ![]() | |
Molurus | woensdag 21 december 2011 @ 15:00 |
Er is bij ons nog dezelfde dag dat het bekend werd een fles schotse doorheen gegaan. ![]() ![]() | |
Mr.44 | woensdag 21 december 2011 @ 15:08 |
maak er dan op zijn minst een virtuele fles van ![]() | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 15:11 |
Waardevol amendement - dank. Bourbon hier. Nou stond dat toch al op het program... maar toch. ![]() | |
Mr.44 | woensdag 21 december 2011 @ 15:28 |
Dat moet je tegen een bepaald soort gelovigen vertellen, vooral die zien het als wetenschap tegen religie. Als er dan aangetoond wordt de de aarde niet 6000 jaar oud is wordt dat al gezien als een bewuste aanval op hun geloof. | |
Telecaster | woensdag 21 december 2011 @ 15:55 |
Maar ja. Sommige bepaald soort bijgelovigen zien het nu eenmaal al als een opzettelijke belediging van hun diepste religieuze gevoelens als je alleen al niet in hun verhaaltjes gelooft. Je kan, kortom, nu eenmaal niet met iedereen rekening houden. | |
NDAsilenced | woensdag 21 december 2011 @ 16:28 |
Wat ik één van de meest interessante dingen vind is hoe Hitchens getypeerd wordt als apologist voor de neoconservatieven, sommige zeggen daarom ook dat hij verschoven is van de linkerkant naar de rechterkant. Ik denk zelf niet dat zijn idealen zo dramatisch zijn verschoven, al ze al verschoven waren. Ik denk dat eerder gezegd kan worden dat Hitchens een meer sobere blik op de wereld heeft gekregen. De wereld is door zijn journalistiek misschien donkerder geworden, pessimistischer. Het debat met George Galloway in 2005 vond ik daarin pure entertainment. Hitchens was waarsachtig boos en gemotiveerd om in dat moment zijn tegenstander(s) te ontmaskeren. Ook mooi de dynamiek met het publiek, hij doet dat vaker, soms een vraag stellen of zelfs tegen het publiek ingaan. Een citaat uit dat debat:
Andere op-zich staande citaten die ik mooi vind:
![]() Over de claim dat we onze moraliteit verkrijgen uit de bijbel:
| |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 09:52 |
En zo zijn er ook weer mensen die wetenschap als een soort levensbeschouwing gaan beleven in plaats van een methode, waarbij alles wat buiten die wetenschap valt geridiculiseerd kan worden en bestempeld kan worden als naief bijgeloof. En in sommige gevallen kan dat, zoals jouw Hitchens-quote al aangeeft, resulteren in uitspraken waarvan ik persoonlijk alleen kan voorstellen dat deze worden geuit in een waas van woede en emotie, en waarbij elke nuance en redelijkheid wegvalt. Maar dat zal het gebruikelijke "gelijke monnikken, gelijke kappen" wel weer zijn. Of "oog om oog, tand om tand". Nietwaar? ![]() | |
Telecaster | donderdag 22 december 2011 @ 10:08 |
Sja. Noem het mijn persoonlijke diepste levensovertuiging - ik heb begrepen dat je dan automatisch gratis respect verdient. | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 10:21 |
Dan ben je geen haar beter dan die Christenfundamentalisten waar je zoveel afkeer voor voelt. Chapeau. | |
Telecaster | donderdag 22 december 2011 @ 10:28 |
Ach ja. Ik vind het nu eenmaal hilarisch om mensen met hun eigen (drog)redeneringen om de oren te slaan. Maar ik begrijp dat gelovigen bij jou een streepje voor hebben en dat voor hen andere wetten gelden. Dat we anno 2011 nog steeds automatisch diep respect moeten opbrengen voor overtuigingen uit de kleutertijd van de mensheid omdat er ooit het arbitraire labeltje "religie" op geplakt is: daar zijn steeds meer mensen wel klaar mee. Mensen mogen van mij verder alle mogelijke onzin geloven, hoor. Zolang ze niemand maar verplichten dat nog serieus te moeten nemen. Net zoals een relifudamentalist mijn opvattingen mag ridiculiseren. Zoals je zei - gelijke monnikken. [ Bericht 5% gewijzigd door Telecaster op 22-12-2011 10:36:18 ] | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 10:48 |
Dus die quote van Hitchens is bedoeld als drogredenatie? Waar heb ik dat beweerd? Dat ben ik met je eens, hoor. Dat hoeft ook niet "automatisch". Respect moet je verdienen ![]() | |
Telecaster | donderdag 22 december 2011 @ 12:21 |
Ik kan natuurlijk niet voor wijlen de goede man zaliger spreken, maar het lijkt me van niet. Het kwam op mij over dat je dat leek te suggereren. Maar als ik je verkeerd heb geïnterpreteerd: excuses. Right on. ![]() Ach, voor mensen heb ik nog wel een a priori respect. Maar niet voor al hun denkbeelden. Sja. Het vreemde is dat je niet noodzakelijkerwijze respect hoeft op te brengen voor denkbeelden als het communisme, de homeopatische oneindige verdunning, de rassenleer van Steiner, de officiele lezing van de Goddelijke Geboortes van de Noord-Koreaanse Kimmetjes en ga zo maar door. Maar zodra je geen automatisch respect hebt voor een willekeurige overtuiging waar ooit eens het etiketje "religie" op is geplakt ben je ineens als bij toverslag buitengewoon kwetsend, repectloos en onverdraagzaam. Kennelijk. | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 12:30 |
Ik herken dat beeld niet. Ik ben het met je eens dat religieus gedachtengoed, wanneer het om b.v. homoseksualiteit of andere zaken gaat, soms op een voetstuk wordt geplaatst. Hoe jij het hier brengt vind ik sterk overdreven, en zoals ik zei krijg ik sterk de indruk dat het meer emotionele uitingen zijn op basis van frustratie en woede dan weloverwogen uitspraken. | |
deelnemer | donderdag 22 december 2011 @ 12:44 |
Als een religie de ideologie van de samenleven is (het basis idee over hoe het zit en hoe het hoort) dan krijg je te maken met groepsdenken en groepsdwang in een hele sterke vorm. Omdat de monitheistische godsdiensten vaak deze rol hebben gespeeld, is het wel begrijpelijk. Als dat aan de orde is piep je wel anders. Is deze macht gebroken dan kankeren mensen daar nog lang over na. | |
Telecaster | donderdag 22 december 2011 @ 12:49 |
Dat kan natuurlijk. Maar dan heb jij andere discussies op FOk! dan ik. Of kijk naar de aparte opname van smalende godslastering in het strafrecht, de uitzonderingspositie van kerken etc. als het om, bijvoorbeeld, de OZB gaat, het feit dat "levensbeschouwelijke omroepen" zomaar gratis zendtijd en belastinggeld krijgen zonder, zoals "normale" omroepen, een x aantal leden te moeten hebben... De facto is er, kortom, gewoon rechtsongelijheid in dit land tussen bepaalde soorten gelovigen en anderen. En sorry, sommigen, waaronder ik, zijn het daar principieel mee onens. Sja. Dat mag jouw beeld zijn. Ik herken me er zelf niet in, maar jij hebt natuurlijk ook recht op jouw interpretatie. Maar ja, ik chargeer nu eenmaal graag op een discussieforum en amuseer me er ook kostelijk mee een en ander wat sappig te formuleren. Nieuwe kleren van de keizer en zo. En zeker in een topic over Hitchens lijkt me dat wel op z'n plaats. | |
deelnemer | donderdag 22 december 2011 @ 13:33 |
De macht van het Christendom is in Nederland al geruimte tijd gebroken. De uitzonderingsposities zijn restanten uit het verleden. In deze tijd is er eerder het gevaar dat gelovigen een hoekje in gedreven worden door de een smalende meerderheid van ongelovigen. | |
Telecaster | donderdag 22 december 2011 @ 13:39 |
Maar nog wel altijd aanwezig. Zie mijn voorbeelden. En denk aan de hele "ritueel slachten"-discussie - de twee zetels van de middeleeuwse mannenbroeders SGP hebben nog altijd proportioneel onevenredig veel invloed. Ach gossie. Gelovigen hebben in dit land evenveel, en in somige gevallen zelfs meer rechten dat de Goddeloze Heiden. Dus dat zal vooralsnog wel wat meevallen. En dat religie in een steeds seculierder land maatschappelijk steeds irrelevanter wordt: soit. | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 14:10 |
Ik heb het niet alleen over een internetforum. Daar kom je nou eenmaal vaak de gekken tegen. Ik neem actief deel aan allerlei Christelijke events, waarbij verschillende stromingen voorbij komen, zowel erg conservatief als erg vrijzinnig. Ik heb cursussen gegeven, cursussen gevolgd waaronder een alfacursus, etc. Ik heb vrienden uit diverse Christelijke stromingen, waarvan de ene helft nog steeds gelooft en de andere helft heeft gebroken met de traditie en/of geloofsopvattingen. En op basis van die ervaring, niet alleen gebaseerd op Fok!, zeg ik dat jouw beeld erg overdreven is. Ik in de meeste gevallen ook. Ik denk dat dat in de meeste gevallen meer kwaad dan goed doet. Laat mij dan maar naief zijn ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 22-12-2011 14:29:39 ] | |
Razz_Gul | donderdag 22 december 2011 @ 17:53 |
Heilige poep ![]() ![]() Nou, dit is wel het precedent die de laatste jaren wordt geschapen of niet, toon respect voor religie en laster niet, anders ... de politiek heeft het nog niet zo begrepen wat een seculiere maatschappij inhoudt, dus tijd voor intellectueel zwaar geschut z.a Hitchens, Dawkins, Harris, die de emotie ook niet schuwen want een rationele discussie met een relifanaat kun je nu eenmaal niet voeren. | |
RolloGreb | donderdag 22 december 2011 @ 18:02 |
Maar jij gelukkig wel. | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 21:25 |
Ja, ik ben natuurkundige. Maar dat heeft hier toch weinig/niks mee te maken? ![]() Om eerlijk te zijn: zo intellectueel-hoogdravend vind ik persoonlijk het niet. Het is vooral de wetenschappelijke methode toepassen op religieuze ideeën en wetenschappelijke conclusies buitenproportioneel extrapoleren. Het is voor een belangrijk deel provoceren en pikkelen. Maar dat is tegenwoordig hip; mensen als Lamme, Swaab en Hawking maken zich er ook schuldig aan. Overigens hoeft provocatie niet persé verkeerd te zijn; een beetje prikkelen mag best. Zo'n quote als die van Hitchens (je kunt de video op Youtube bekijken) vind ik niet meer prikkelend, interessant of intellectueel eerlijk. Ik vind het vooral dwaas en populistisch. Hoog Wilders-gehalte ![]() | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 21:40 |
En om eerlijk te zijn: vanuit mijn eigen ervaring spreekt het feit dat vooral mensen buiten de wetenschap zo enthousiast zijn over literatuur als dat van Dawkins (maar ook b.v. Swaab of Lamme), en mensen binnen de wetenschap nogal es ronduit afwijzend er tegenover staan of het in elk geval ongenuanceerd en niet bepaald wetenschappelijk vinden, boekdelen ![]() Dat is ook wat me tegenstaat aan dat soort literatuur: het wordt verkocht als bonafide wetenschap of subtiele filosofie, terwijl het dat imho niet is. De zucht naar acceptatie van een breed publiek is vaak nogal groot. En die krijg je kennelijk vooral door de nuance en integriteit eruit te schoppen ![]() En dat maakt de kritiek van deze zelfde mensen op creationisme des te treuriger. [ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 22-12-2011 21:54:00 ] | |
Haushofer | donderdag 22 december 2011 @ 21:47 |
Kortom, wat ik graag es zou willen lezen is een boek over religie en wetenschap, wat zowel integer en genuanceerd is als kritisch en scherp. Tot nu toe heb ik het niet kunnen vinden ![]() | |
NDAsilenced | donderdag 22 december 2011 @ 21:59 |
Hier gaan mijn nekharen toch redelijk van in beweging. Je kan hem dwaas, oneerlijk, oninteressant of niet prikkelend vinden; al zou ik wel zeggen, toon dat aan. Hitchens is een bekend contrarian, nam graag de tegenovergestelde positie in van wat als de algemeen geaccepteerde mening werd beschouwd. Is dat zo? hoe kom je zo aan die conclusie? En waarom zou dat boekdelen spreken? [ Bericht 41% gewijzigd door NDAsilenced op 22-12-2011 22:24:48 ] | |
Molurus | donderdag 22 december 2011 @ 23:36 |
Zonder er nu al te veel op in te gaan... hiermee doe je Hitchens toch echt tekort. Bovendien vind ik dit wel erg naar Godwin neigen, zulke vergelijkingen zijn nergens voor nodig. Ik zou haast zeggen: het is niet prikkelend, niet interessant, en niet intellectueel eerlijk. Ik snap best dat je geen groot fan bent van de nieuwe atheisten zoals Dawkins en Hitchens, maar je moet wel redelijk blijven: er is een enorm niveauverschil tussen Hitchens en Wilders. [ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 22-12-2011 23:51:40 ] | |
Haushofer | vrijdag 23 december 2011 @ 10:42 |
Ik beoordeel het (video)fragment waar die quote uit komt. Dat de man ook subtielere uitspraken heeft gedaan weet ik ook wel. Maar dat deel van die toespraak heeft wat mij betreft een hoog populismegehalte. En ik zie het hier door sommige mensen als zoete koek slikken. Overigens, ik kan een tegengeluid tegen religieus fanatisme en fundamentalisme zoals in de V.S. (denk aan docu's als Jesus Camp) alleen maar toejuichen. Alleen als ik Hitchens dit soort dingen hoor zeggen, daar gaan bij mij dan weer de nekharen van rijzen ![]() Maar zoals ik al zei, ik moet weinig hebben van die "vuur met vuur"-bestrijding. [ Bericht 24% gewijzigd door Haushofer op 23-12-2011 11:10:19 ] | |
Haushofer | vrijdag 23 december 2011 @ 10:46 |
Ik heb het over die specifieke toespraak, niet over de persoon an sich. Is het lastig om dat onderscheid te maken? Door met collega's hierover te praten. Ook kun je b.v. in bladen als de Academische Boekengids lezen wat andere experts van literatuur als die van Swaab en Lamme vinden. Mensen die buiten de wetenschap staan hebben vaak een nogal ander beeld van wat die wetenschappelijke methode inhoudt dan de mensen die er dagelijks mee werken. Ik heb b.v. meerdere neurowetenschappers gesproken die de conclusies van Swaab en Lamme wat betreft de vrije wil onwetenschappelijk vinden; bepaalde onderzoeksresultaten worden geëxtrapoleerd op een manier die statistisch niet te onderbouwen valt. Helaas levert dat ook een boek op wat minder tot de verbeelding zal aanspreken. "De vrije wil bestaat niet" en "ons bewustzijn is slechts een kwebbeldoos" leest al veel vlotter. Nu snap ik dat populaire wetenschap niet de nuance en precisie kan hebben van de wetenschappelijke methode, maar sommige mensen menen nu opeens dat het glashard is aangetoond dat we "geen vrije wil zouden hebben". Die conclusie is wetenschappelijk (nog) lang niet te trekken. Hetzelfde zie je in Hawkings laatste "meesterwerk" "The Grand Design", waarin onredelijk stellige uitspraken over M-theorie worden gedaan en wordt geopperd dat het universum "uit niets kan ontstaan" en we daardoor "geen God nodig hebben om het bestaan te verklaren". Dat soort uitspraken neigt bij mij bijna naar het seniele, en staat mijlenver af van de enorme wetenschappelijke prestaties die de man heeft bewerkstelligd. [ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 23-12-2011 11:02:58 ] | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 11:52 |
Huh? Daar geloof ik niks van. Kun je daar eens een voorbeeld van geven? | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 11:55 |
+1. Sowiesoe, wetenschappers die iets wetenschappelijks over een onwetenschappelijk begrip als God gaan roepen...als God zou bestaan hadden we ook geen evolutietheorie nodig, tenslotte. | |
deelnemer | vrijdag 23 december 2011 @ 12:31 |
De wetenschappelijke methode sluit ook veel uit. Hoe het is, om een deelnemer in de wereld te zijn, valt buiten de wetenschappelijke beschrijving van de wereld. Dat is het gevolg van de objectiviteit die de wetenschap nastreeft. Daardoor is er alleen plaats voor objectief meetbare verbanden. In het alledaagse leven vertrekken mensen vanuit het perspectief, dat je in de wereld zit en iets van je leven wilt maken. Daarvoor gebruiken we het begrip vrije keuze. Dat valt buiten de wetenschappelijke beschrijving. Als iets berust op vrije keuzes, is het per definitie onbegrijpelijk in wetenschappelijke zin. Er zijn geen algemene falsificeerbare uitspraken over te doen. Wetenschappers ervaren het conflict tussen de wetenschappelijke benadering (de wetenschappelijke methode) en de maatschappelijke zienswijze (politieke, economische en ethische keuzes). Deze discussie gaat iedereen aan, maar niemand is daarin vanzelfsprekend de authoriteit. De algemene voorstelling van zaken wordt gedomineerd door de maatschappelijke zienswijze (de huidige vrijheid-blijheid cultuur van vrije burgers, in een vrije markt, die vrije keuzes maken). Ik vermoed dat de boeken van Lamme en Swaab daar een reaktie op zijn, omdat vanuit de wetenschappelijke kennis, daar veel vraagtekens bij te plaatsen zijn. | |
Molurus | vrijdag 23 december 2011 @ 12:35 |
Mensen zoals Dawkins en Hitchens maken zich niet druk over goden maar over religie. Die laatste is helemaal geen onwetenschappelijk begrip. | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 12:55 |
Nog bovenop die voorbeelden die ik een paar posts eerder al genoemd heb, bedoel je? Zeker - zie mensen als El Moumni en Van Dijke die voor de rechtbank wegkomen met uitspraken waar niet-bijgelovigen acuut voor zouden worden veroordeeld. 'De gelovige geniet te veel privileges' | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 13:09 |
Dat snap ik niet. Als een niet-gelovige dezelfde uitspraken zou doen, zou de rechter dan anders oordelen? Lastig voor te stellen, maar jij hebt daar dus voorbeelden van begrijp ik? | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 13:10 |
De uitspraak "geen God nodig hebben om het bestaan te verklaren" laat zien dat je ongelijk hebt. | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 13:20 |
Van Dijke: El Moumni: Bonusrondje: Maar: "Geloof" je het nu? Bijgelovigen mogen, kortom, ongestraft Art. 1 aan hun laars lappen - gewone stervelingen niet. Edit: wellicht ter overvloede maar voor alle duidelijkheid - ik ben een voorstander van vrijheid van meningsuiting, dus van mij mogen deze mensen dit soort uitspraken gewoon doen. Maar: dan mogen niet-bijgelovigen dat natuurlijk ook. Rechtsgelijkheid hoort een rotsvast beginsel van elke fatsoenlijke rechtsstaat te zijn. [ Bericht 8% gewijzigd door Telecaster op 23-12-2011 13:38:25 ] | |
Molurus | vrijdag 23 december 2011 @ 13:35 |
"Een god (met een kleine letter ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 23-12-2011 13:49:08 ] | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 14:52 |
Je snapt het niet. Als jij uit je geloofsovertuiging zou spreken heb je toch dezelfde vrijheden? En het aanhangen van een geloof is toch een vrije keuze? Dan heeft toch iedereen dezelfde rechten? | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 14:52 |
Cirkelredenering | |
Molurus | vrijdag 23 december 2011 @ 14:54 |
Ehh, nee. Althans, dat zul je minstens moeten uitleggen. Als er sprake is van een cirkelredenering is het de volgende: religie bestaat omdat god bestaat, god bestaat omdat religie bestaat. Het zijn juist Dawkins en Hitchens die daar niet in trappen. | |
deelnemer | vrijdag 23 december 2011 @ 15:09 |
De redenering van Dawkins en Hitchens is volgens mij: de wetenschappelijke methode is juist, dus zijn er geen goede aanwijzingen dat god bestaat. | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 15:12 |
Ik heb geen geloofsovertuiging. Dus die vlieger gaat niet op. Ah, dus iedereen moet zich maar bekeren? Een redenatie als "Homo's worden in de meeste staten van de VS helemaal niet achtergesteld, want ze hebben in de VS evenveel recht om te trouwen als hetero's, want ze kunnen immers gewoon met iemand van het andere geslacht trouwen". | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 15:18 |
Pedo's idem | |
deelnemer | vrijdag 23 december 2011 @ 15:22 |
Ach kom op. Het is toch evident dat grondrechten met elkaar kunnen conflicteren, en dat juist godsdienstvrijheid (afhankelijk van de geloofsinhoud) gemakkelijk in conflict kan komen met andere grondrechten. | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 15:32 |
Komkom, een beetje respect voor de roomsen. | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 15:53 |
Dat is evident ja. Maar daarom nog geen probleem lijkt me. Waar hbe je nou eigenlijk moeite mee, het feit dat de vrijheid van godsdienst wordt gewaarborgd of het feit dat mensen dat misbruiken om kwetsende meningen te uiten? Of gaat het je om die meningen zelf? | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 15:54 |
Dat wel natuurlijk ![]() Ik neem aan dat jij ook recht wilt hebben op een AOW-uitkering, hoewel je nog geen 65 bent? | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 15:55 |
Je "redeneringen" worden steeds onnavolgbaarder. | |
deelnemer | vrijdag 23 december 2011 @ 15:58 |
Natuurlijk is het een probleem als het recht niet logisch consistent is. | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 16:07 |
Dat is geen antwoord. | |
TerryStone | vrijdag 23 december 2011 @ 16:07 |
Jij hebt geen probleem met rechtsongelijkheid begrijp ik? | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 16:09 |
Als je je best doet moet het lukken. Jij stelt dat er geen rechtsgelijkheid is omdat gelovigen rechten hebben die niet-gelovigen niet hebben. Ik stel dat dat voor 65-plussers net zo is. Zie je de parallel niet? Natuurlijk maakt de wetgever bijzondere voorzieningen voor bijzondere gevallen. Gelovigen hebben het recht op vrijheid van godsdienst en ouders hebben het recht op kinderbijslag. | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 16:10 |
Er is geen sprake van rechtsongelijkheid: dat wil slechts zegeen dat in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Moet je niet met ongelijke gevallen komen natuurlijk: hoe kan een atheist nou het recht op godsdienstvrijheid gebruiken? | |
TerryStone | vrijdag 23 december 2011 @ 16:24 |
Wellicht weet je niet wat godsdienstvrijheid is. "Godsdienstvrijheid is een van de klassieke grondrechten. Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen. Zij laat ook ruimte voor de mogelijkheid van een vrije keuze voor een godsdienstloze levenshouding. Het is een van de rechten uit de Universele verklaring van de rechten van de mens" http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstvrijheid Oftewel het zijn geen ongelijke gevallen. Ik als ongelovige heb het recht, op basis van godsdienstvrijheid, om ongelovig te zijn, maar ik mag niet de wet op vrijheid van godsdienst gebruiken om kwetsende uitspraken doen, bijvoorbeeld over homoseksuelen, waar religieuzen, die 1 van de mainstream religies aanhangen, dat wel weer mogen... rechtsongelijkheid per definitie. | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 16:27 |
Iedereen wordt, als het goed is, vanzelf 65. Niet iedereen wordt automatisch bijgelovig (sterker nog - de meeste goedgelovige kinderen weten gaandeweg wel beter). Je vergelijking gaat dus mank. | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 16:29 |
Dat. Als bijgelovigen zich nou zouden beroepen op vrijheid van meningsuiting: soit. Die geldt immers voor iedereen. [ Bericht 0% gewijzigd door Telecaster op 23-12-2011 16:35:13 ] | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 16:49 |
Niet iedereen wordt zomaar ouder. De vergelijking loopt weer recht ![]() | |
Telecaster | vrijdag 23 december 2011 @ 17:00 |
Sja. In jouw wereldje wellicht. | |
TerryStone | vrijdag 23 december 2011 @ 17:03 |
We hadden het kunnen verwachten van een realitybashing kastchristen. ![]() | |
SingleCoil | vrijdag 23 december 2011 @ 17:21 |
Ja sorry hoor, zo ben ik nu eenmaal opgevoed. | |
Mr.44 | vrijdag 23 december 2011 @ 17:22 |
het is geen keuze om 65 te zijn maar wel een keuze om een geloof aan te hangen als je in een land als Nederland woont | |
Razz_Gul | vrijdag 23 december 2011 @ 18:39 |
-1 Sowieso voor gelovigen cq intelligent design-adepten die iets wetenschappelijks over een onwetenschappelijk begrip als God gaan roepen, of mag dat soms wel ? De evolutietheorie zegt voor de zoveelste keer (zucht..) niets over een onwetenschappelijk concept als God (jou woorden), dus waarom het een het ander uitsluit ontgaat mij volledig ... of eigenlijk ontgaat jou volledig | |
Mr.44 | vrijdag 23 december 2011 @ 20:35 |
Waarom mag een religieus persoon zich in geval van een misdaad beroepen op godsdienstvrijheid? | |
Telecaster | zaterdag 24 december 2011 @ 09:03 |
Omdat zijn bijgeloof inherent discriminerend is. Kennelijk. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 10:31 |
Je zegt dus dat bij een diefstal, fraude, moord of mishandeling of andere misdaad men zich kan beroepen op godsdienstvrijheid?? Mag ik vragen op welke wet men zich dan kan beroepen volgens jou? Een misdaad plegen is het overtreden van de wet, een onwettige handeling, een strafbaar feit. Dat geldt voor iedere burger, welke godsdienst deze ook aanhangt. [ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 24-12-2011 10:50:02 ] | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 10:35 |
Wat wil je daar verder mee zeggen? Dat christenen in hun kerk baby's offeren ofzo?? | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 10:37 |
Verder wil ik nog even wijzen op de discussie die ik eerder had met Mol. Ik deed toen de stelling dat atheisten rationeel ingesteld zouden zijn. Waarop Mol zei dat dat niet hoeft. Ik dacht dat we toen tot de conclusie waren gekomen dat niet iedere atheist meer rationeel hoeft te zijn en niet iedere gelovige minder rationeel hoeft te zijn. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 10:46 |
En dan nog een goed initiatief van religieuzen in onze samenleving: Stichting MinusPlus (om de minners in de samenleving te ondersteunen met plussers) is in 1999 opgericht door initiatiefnemers Sjaak en Clara Sies. Omdat zij ook actief zijn op zowel kerkelijk als op sociaal terrein zagen zij noodzaak in om actie te ondernemen tegen zowel (de verborgen) armoede als tegen de verspilling in Nederland. In maart 2003 is de naam Stichting MinusPlus veranderd in Stichting Voedselbank Nederland. Onze voedselbank, zoals we die nu kennen.' (bron: Voedselbank) Lijkt me een goed voorbeeld van religieuzen die eerder goed dan kwaad in onze samenleving hebben gebracht. Bij mijn dochter op de basisschool hielden we een kerstmarkt. De kinderen van alle groepen hadden leuke kerstspulletjes gemaakt. De opbrengst van de kerstmarkt ging naar de Voedselbank. ![]() | |
Telecaster | zaterdag 24 december 2011 @ 11:04 |
Sja. Lijkt mij een goed voorbeeld van een activiteit waar geen enkel bijgeloof voor nodig is. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 11:22 |
Dat zeg ik niet. Ik geef een voorbeeld van een goed maatschappelijk initiatief van religieuzen. Gezien jij alleen met negatieve voorbeelden komt. Ik kan ook zeggen, er is geen religie nodig voor moorden. | |
Telecaster | zaterdag 24 december 2011 @ 11:29 |
Klopt. Geen niet-bijgelovige die dat dan ook zal beweren. Maar goed, we hebben 't hier over Hitchens. En je voorbeeld is natuurlijk bepaald geen weerlegging van de Hitchens Challenge. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 11:32 |
Mijn voorbeeld is een tegenspraak op jouw voorbeelden. Het 100 procent overtuigd zijn van het niet bestaan van god/ goden, is zolang het geen feit is, ook een overtuiging. Dus bijgeloof ![]() | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 11:41 |
Ik heb tot ongeveer 13.00 uur vandaag. Dan zie ik jullie waarschijnlijk in het nieuwe jaar terug. ![]() | |
Telecaster | zaterdag 24 december 2011 @ 11:51 |
Sja.Maar geen waarmee je de Hitchens Challenge weerlegt. Uhuh. En in het geheel niet kijken naar voetbal is "ook maar een vorm van naar voetbal kijken" zeker. Evenzogoed - het verheugende feit dat je het geloven in een onzichtbare bovennatuurlijke entiteit eindelijk toch ook gewoon als bijgeloof ziet doet me in elk geval deugd. Chapeau. | |
Mr.44 | zaterdag 24 december 2011 @ 11:53 |
Hitchens, Dawkins en de rest van die kliek zijn er vrij open over dat ze niet 100% overtuigd zijn van het niet bestaan van God. Ze zien alleen niet waarom God, vooral de versie van God waar een willekeurig ander persoon in gelooft wel zou bestaan. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 11:53 |
Waarom vergelijk je kijken met geloven? Als ik zeg dat ik niet in mijn vriend geloof, vergelijk je dat met atheisme? Om je vraag te beantwoorden: waar zeg ik dat religie hetzelfde als atheisme is? Als jij niet naar de wedstrijd kijkt, zal je wel ergens anders naar kijken toch, tenzij je slaapt. [ Bericht 10% gewijzigd door heartz op 24-12-2011 12:03:02 ] | |
Mr.44 | zaterdag 24 december 2011 @ 12:03 |
Theism, in the broadest sense, is the belief that at least one deity exists. http://en.wikipedia.org/wiki/Theism Atheïsme is daardoor de afwezigheid van het geloof in het bestaan van minstens 1 god. Wat een neutrale positie is tenzij je daadwerkelijk gelooft dat God niet bestaat. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 12:03 |
Over wat voor misdaden hebben we het? Ik zie b.v. de visie omtrent homoseksualiteit zoals die in orthodoxe lezing in de Koran staat ondersteunen niet echt als een misdaad, hooguit als een Middeleeuwse opvatting ![]() Het zal vast zo zijn dat "religieuzen" bepaalde priveleges krijgen t.o.v. "niet-religieuzen", maar ik vraag me af hoe dat precies zit en wat de significantie daarvan is. Ik zal het in elk geval es opzoeken ![]() | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:06 |
Als Jan geen kaas lust, zegt dat iets over Jan? | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 12:07 |
Als ik een Philipse hoor zeggen dat "het percentage atheïsten onder hoogleraren 100% zou moeten zijn" (uit een interview uit het programma "God in de lage landen") dan wordt het bij mij al wat minder neutraal ![]() ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:12 |
Een prachtig aktueel voorbeeld hiervan is de weigerambtenaar. Strikt genomen valt dat onder artikel 429quater van het wetboek van strafrecht: En buiten de context van een discussie over religie zou men geen moment twijfelen om een weigerambtenaar te ontslaan, we zouden zo iemand op basis van 429quater kunnen vervolgen. Maar omdat het gaat over een religie verschuift de discussie naar "zouden we zo iemand ander werk aan moeten bieden, of zouden we m gewoon lekker moeten laten zitten?" Er wordt wat mij betreft terecht de vraag gesteld: waar komt dit verschil vandaan? Wat rechtvaardigt dit verschil? | |
Mr.44 | zaterdag 24 december 2011 @ 12:13 |
Dat is ook een stuk minder neutraal Ik zie ook niet waarom dat zo zou moeten zijn omdat de meeste theïstische hoogleraren geen enkel probleem zullen hebben met het scheiden van hun geloof en hun vakgebied. En wat te denken van een hoogleraar theologie ![]() Of de term "Brights" ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:13 |
Alvast fijne feestdagen enzo. ![]() | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:17 |
Persoonlijke voorkeur? Die wet zegt gewoon dat ieder het recht heeft vrij te zijn in de keuze van zijn godsdienst. Een ander mag daar niet op discrimineren. Discriminatie op grond van ras, godsdienst, levensovertuiging, geslacht, of hetero- of homoseksuele gerichtheid is tegen de wet. Het waarborgt deze vrijheden van ieder in de samenleving. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:18 |
Thanx jij ook! ![]() | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:19 |
Jullie allemaal eigenlijk fijne dagen!! ![]() ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:19 |
Het is in elk geval wat je zou verwachten wat betreft de puur irrationele elementen van religies. En je merkt zeker dat zoiets als "young earth creationism" minder voorkomt onder academici. Maar zoals Neil deGrasse Tyson ook constateert: het neemt af, maar er is een asymptoot groter dan 0. (15%?) Als we ons afvragen waar religie vandaan komt dan is het interessant om te weten waarom die 15% gelovig is. Het is in elk geval niet alleen domheid. | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:20 |
Dan is wat weigerambtenaren doen toch regelrecht strafbaar? Lees goed wat er staat: Hoe rechtvaardigt dit de discriminatie van homo's door weigerambtenaren? | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:21 |
Nou zeg!! ![]() Ik dacht dat jij vond dat atheisten niet per se rationeler of slimmer zijn? ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:22 |
Niet per se nee. Sommige van de beste wetenschappers zijn (of waren) gelovig. Het zou dom zijn om dat te ontkennen. Er is echter wel sprake van een statistisch verband lijkt me. PS: ik heb wel eens gezegd dat er geen verschil zit in moraliteit tussen gelovigen en ongelovigen. Dat gelovigen niet moreler of minder moreel zijn dan ongelovigen. Wellicht ben je daar mee in verwarring. | |
Mr.44 | zaterdag 24 december 2011 @ 12:24 |
Hang naar spiritualiteit, opvoeding, de ervaring van ieder zondag met de familie naar de kerk en traditie zullen een aantal redenen kunnen zijn. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:29 |
Niet. Onrechtvaardigheid komt jammergenoeg toch veel voor in de samenleving. Er was een tijdje geleden wat oproer over het slavenbeeld dat de Koningin op haar koets zou hebben. Discriminatie? Zo zijn er veel discriminatievoorbeelden in onze samenleving die lang niet altijd aangetoond kunnen worden of leiden tot een veroordeling. Het 'vrouwendiscriminatiepunt' was daar ook nog weleens onderwerp van. Het onderwerp van corruptie in onze eigen regering: ook zo'n discussie. Is dat rechtvaardig? | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:32 |
Nee, dat is natuurlijk niet rechtvaardig. Ik constateer slechts dat wij door cultuur zijn geprogrammeerd om te meten met twee maten. In het ene geval is het kennelijk religie dat onrechtvaardigheden rechtvaardigt, in het andere geval is het de autoriteit van ons koningshuis. Voor het moment constateer ik slechts dat Mr. 44 correct opmerkt *dat* wij wat dat betreft met twee maten meten, en beide met fluwelen handschoentjes behandelen. Ik pleit ervoor om dat a) te erkennen, en b) daarmee op te houden omdat er geen enkele rationeel argument is voor een dergelijk onderscheid. Het is een rechtsongelijkheid die inherent is aan onze cultuur, en waar we wat mij betreft vanaf moeten. Als een christen homo's mag discrimineren, dan mag een atheist dat ook. | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:33 |
Ik dacht dat we het over beiden hadden gehad. ![]() Ik kan me herinneren dat ik die uitspraak deed: atheisten zijn meer rationeel ingesteld. En dat jij er toen op inging. Volgens mij ![]() | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:36 |
Mee eens. Beter gezegd: als het voor een atheist verboden is, moet het voor een christen ook verboden zijn. ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:36 |
De exacte discussie kan ik me niet meer herinneren, maar om mijn standpunt te verduidelijken: een atheist is niet per definitie rationeler dan een gelovige. Er zijn vast meer dan genoeg atheisten die veel irrationeler zijn dan iemand zoals, noem er s 1, Kenneth Miller. Ik denk echter wel dat academici minder geneigd zijn om religieus te zijn en dat gelovige academici minder extreem en zeker minder irrationeel zijn in hun religieuze opvattingen. | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:39 |
Precies. ![]() | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:44 |
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Sorry daarvoor. ![]() Maar het is nu niet dat alle religieuzen dit zo hebben gemaakt, of het hier mee eens zijn. Er zijn ook religieuzen die zich niet met discriminatie bezighouden. | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:47 |
True. En het lijkt me ook zinvol om hier op te merken dat atheisten hier net zo hard aan meedoen. Er zijn heel veel atheisten die, om onduidelijke redenen, vinden dat religie een speciaal soort respect verdient. Die vinden dat een weigerambtenaar niet vervolgd zou moeten worden maar ander werk aangeboden zou moeten krijgen. Het is een cultureel dogma dat je waarschijnlijk net zoveel terugziet bij atheisten als bij gelovigen. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 12:50 |
Ja. Maar wetenschappers zijn niet "puur rationele" mensen. Het zijn mensen die de wetenschappelijke methode als stuk gereedschap kunnen toepassen. Soms krijg ik wel es het idee dat de buitenwereld denkt dat wetenschappers die methode mee naar huis nemen. Wat in bepaalde mate natuurlijk ook zal gebeuren, maar lang niet altijd. Maar dat zie ik ook als religie-gebaseerde flauwekul wat rechtstreeks indruist tegen elk fatsoenlijk stuk wetenschappelijke kennis wat we de afgelopen eeuw hebben vergaard. Dat is wat mij betreft van een heel andere orde dan persoonlijke spirituele beleving en overtuiging. Hoewel mensen als Dawkins het hier waarschijnlijk niet helemaal mee eens zullen zijn. Een (natuurwetenschappelijke) academicus die jonge-aarde creationist is, daar zou ik moeite mee hebben hem/haar serieus te nemen in zijn/haar wetenschappelijke denken, dat geef ik grif toe. ![]() Het is een type karakter, erkennen dat er wellicht zaken zijn die ondoorgrondelijk of onnoembaar zijn, ook al druist dat misschien in tegen het wetenschappelijke denken wat je elke dag op je werk uitvoert, qua rationaliteit, scepsis of wantrouwen ![]() | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 12:52 |
Niet. Het verschilt imho weinig van de ambtenaar die weigert paspoorten aan mensen met een donkere huidskleur te geven ![]() Wat dat betreft ben ik het volledig met je eens: religie zou geen excuus mogen zijn voor discriminatie. Voor mij persoonlijk is dit vooral een issue omdat ik nogal wat homoseksuele (Christelijke) vrienden heb, en ik de persoonlijke verhalen hieromtrent ken. | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 12:54 |
Ik zou niet weten wat daar onwetenschappelijk aan zou zijn. "Science is about mysteries. Scientists love not knowing." - Lawrence Krauss. Het is pas als je iets als inherent ondoorgrondelijk gaat kwalificeren dat het onwetenschappelijk wordt. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 12:57 |
Ik heb m'n post aan het eind nog wat geëdit ![]() Tijdens je wetenschappelijke werk ben je wantrouwend, sceptisch etc. Geloven is imho voor een belangrijk deel vertrouwen, in het diepe springen, iets omarmen wat je moeilijk tot niet kunt benoemen. En de vraag is: wat is daar mis mee? Wat is er mis mee om te geloven dat wetenschap een geldigheidsdomein heeft? | |
heartz | zaterdag 24 december 2011 @ 12:57 |
Eensch ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 13:00 |
Daar is helemaal niks mis mee, ik zou haast zeggen: Herman Philipse - naast atheist een expert op het gebied van de kennistheorie - zou het hier volledig mee eens zijn. Het probleem zit hem in het hanteren van religieuze kennismethodes. Die hebben helemaal geen geldigheidsdomein. | |
Mr.44 | zaterdag 24 december 2011 @ 13:09 |
zou het er volledig mee een moeten zijn wat niet betekend dat hij dat ook is maar ik ken zijn standpunten verder niet ![]() Zolang iemand zich er goed bij voelt en er geen andere mensen mee kwaad doet is er geen probleem. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 13:12 |
Als je het over "betrouwbare kennis" hebt in de wetenschapsfilosofische zin, dan ben ik het (triviaal) met je eens ![]() Het grappige is dat Dawkins in zijn God Delusion het multiversum aangrijpt. Hij zegt onder andere dat we singulariteiten slecht begrijpen, en het daarom "conceivable" is dat er cycli van universa zijn met in elke cyclus andere natuurwetten en natuurconstanten. Dat komt hem mooi uit, want dan kan hij Smolins idee hierover aangrijpen en natuurlijke selectie uitbreiden naar kosmologische schaal. Mijn vraag is dan: is dit nog wetenschap? Het is imho pure speculatie, gebaseerd op een theorie (snaartheorie) waarvan we nog maar slecht begrijpen wat het ons precies probeert te vertellen. Ja, "het zou kunnen", maar daar is alles mee gezegd. Ik gok dat de meeste snaartheoreten bij Dawkins uitleg hun schouders zouden ophalen. Is het veel anders dan "God heeft het gedaan"? Volgens Dawkins wel, op basis van "het bestaan van God is onwaarschijnlijker", maar ik als natuurkundige zie het grote verschil niet zo eerlijk gezegd. Waarschijnlijk heb ik wat "Darwinian conciousness raising" nodig ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 13:12 |
Echt een heel grote aanrader: http://www.bol.com/nl/p/n(...)002811005/index.html (vast ook ergens te downloaden.... ![]() "Kwaad" is in wetenschappelijke zin natuurlijk tamelijk ongedefinieerd. Wanneer twee verschillende mensen verschillende geloofsovertuigingen hebben en op grond daarvan conflicten hebben hebben beide de verantwoordelijkheid, ik zou het zelfs de plicht noemen, om hun standpunt te onderbouwen. Het ideaal dat geloof een puur persoonlijke feel-good aangelegenheid is is niks meer dan dat: een ideaal. In de praktijk kunnen we niet verder van de waarheid afzitten. | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 13:15 |
Hij beroept zich daar ook op het antropische principe. Dat is welliswaar geen bewijs voor een multiversum, maar het is op zich wel een argument dat voorbij pure speculatie gaat. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 13:19 |
Ik kan je verzekeren dat het antropische principe noemen op een fysicaconferentie meestal de snelste weg naar het publiek verliezen is. ![]() Het antropische principe blijft voor mij speculatie. Ik vind het vooral interessant als het in wetenschappelijke context blijft, zoals Schellekens uiteenzetting (binnen het standaardmodel en snaartheorie). Een vergelijking met "God heeft het universum gemaakt" begrijp ik niet, al helemaal niet in combinatie met statistiek. Ik gok dat de meeste fysici het antropische principe rustig als "pure speculatie" zouden bestempelen. Waarschijnlijk wordt daar het verschil tussen filosofen en fysici ook duidelijk. | |
Telecaster | zaterdag 24 december 2011 @ 13:20 |
Mwoah. Ik zou niet beweren dat dat voor elke gelovige geldt, maar een gelovige die zaken enkel doet of laat omdat hij / zij meent dat dat nu eenmaal moet van zijn bovennatuurlijk opperwezen en verwacht daarvoor later beloond te worden in de hemel zou ik in moreel opzicht toch beduidend lager willen inschatten dan iemand die er eens goed logisch over heeft nagedacht en uiteindelijk tot een rationele conclusie is gekomen. Iemand die niet inbreekt, moordt, verkracht of wat dies meer zij omdat hij / zij er eens goed over heeft nagedacht en tot de eindconclusie is gekomen dat dat geen correcte manier is om met je medemens om te gaan schat ik, bijvoorbeeld, eveneens moreel hoger in dan iemand die dat soort zaken alleen maar niet doet uit angst betrapt en bestraft te worden. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 13:21 |
Rationeel? Wat is er rationeel aan ethisch handelen? Je eigenbelang maximaliseren? ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 13:24 |
Deze redenatie heb ik de laatste tijd al een paar keer van je gezien. Het staat bekend als "argument from authority". Kennis wordt niet democratisch vastgesteld, ook niet door academici. PS: dat doet me er trouwens aan denken dat ik nog eens een lijst wil opstellen van de meest voorkomende fallacies. Lijkt me een leuk topic. ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 13:31 |
Er zijn zeker rationele argumenten denkbaar voor ethisch handelen. Maar om daartoe te komen zul je de waarde in evolutionaire zin volledig moeten doorgronden. Voor 99.9999% van de mensen (en waarschijnlijk 100%) is dat te hoog gegrepen. Over het algemeen gedragen wij ons ethisch op een manier die meer weg heeft van robots. We do what we gotta do. Mensen weten niet waarom ze zich ethisch gedragen, net zo min als een zalm weet waarom hij stroomopwaarts zwemt. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 16:58 |
Ik zeg ook niet dat ik het er altijd mee eens ben, maar het kenmerkt wat mij betreft het verschil tussen filosofie en fysica, en ik probeer slechts een beeld te schetsen van hoe het volgens mij ervaren wordt door de fysica community. Fysica is een pragmatische wetenschap. "Multiversa", "de interpretatie van het snaarlandschap" oid zijn onderwerpen waar veel fysici van zullen erkennen dat er weinig concrete uitspraken over gedaan kunnen worden. Ik zie een Dawkins echter deze ideeën, waarvan hij trouwens wel ruiterlijk aangeeft dat het controversieel is, aangrijpen om zijn eigen ideeën en notie van natuurlijke selectie nog wat kracht bij te zetten. En het tegenover een Godsidee zetten. En ik persoonlijk zie ook niet in waarom hij deze vergelijking wil maken. Appels met peren vergelijken, als je het mij vraagt. Zelf hou ik wel van "gekke ideeën" zoals die van Smolin, maar het mag wat mij betreft duidelijk zijn dat dat soort ideeën eerder aardige filosofische mijmeringen zijn dan harde wetenschap. Ik snap b.v. dit soort artikelen die op arXiv verschijnen (b.v. van Bousso) ook niet echt. Een hoop blabla met uitspraken waarvan ik me ernstig afvraag hoe die onderbouwd moeten worden. Als je het dan toch over "kennis" hebt ![]() Hoe Dawkins bij vergelijkingen als "het idee van een multiversum is simpel, en dat van een specifieke God niet" komt en statistiek inzet is mij een raadsel. Ik kan er geen chocola van bakken. Als dat "kennis" moet voorstellen, dan haak ik af. Ik zou het eerder als borrelpraat classificeren. Dus ja, een argument als "de meeste fysici denken dat..." is an sich een drogreden, maar laten we eerlijk zijn: bij een docu als "what the bleep do we know" pakken we de wetenschappelijke consensus uit de fysica er ook bij, toch? Ik vind ideeën over multiversa niet gek veel minder speculatief dan zo'n docu die de QM op de zweefteeftoer gaat interpreteren. Maar als jij je wellicht weinig wilt aantrekken van hoe snaartheoreten en andere hoge-energie fysici zelf tegenover dit soort ideeën staan, dan ben je daar uiteraard vrij in. Want je hebt gelijk: wetenschap is geen democratie. Maar een consensus is voor mij niet iets onbetekenends. [ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 24-12-2011 17:42:56 ] | |
vaarsuvius | zaterdag 24 december 2011 @ 17:07 |
Vraag aan Haushofer: Hoe ga je om met de lawines van drogredenen die je tegenkomt bij bijvoorbeeld een alpha cursus (Ik ben daar ook geweest) Daar wordt gesteld: We gaan moeilijke , kritische vragen niet uit de weg, vraag maar raak. Ze zeggen er ook eerlijk bij dat ze niet overal een antwoord op hebben. So far so good. Prima. Even goede vrienden. Maar de oppervlakkige schijn van scepticisme wordt heel snel verlaten. Sowieso is de gemiddelde mens bar slecht in het logisch nadenken. (en de spiritueel zoekende mens wellicht nog slechter dan gemiddeld.) En bij alpha cursussen is toch de aantrekkingskracht voor de zoekende mens te vinden bij de dogmatische bijbelse antwoorden. (in alle smaken verkrijgbaar , van vrijzinnig tot evangelisch etc, afhankelijk van de achtergrond van de mensen die de cursus geven) Het komt er op neer dat, jawel, mensen kun een verandering vinden door aan zo'n alphacursus mee te doen. Aan het einde, bij de feestelijke slotmaaltijd, kunnen ze ook vertellen, wat ze die weken hebben gevoeld, geleerd, gedaan. misschien is hun leven wel op een positieve manier veranderd. De leiding verteld ook nog een verhaal. De rode draad in al die verhalen is dat het een grote aaneenschakeling is van circelredenaties, argument van de onwetendheid, non sequiturs, omkering oorzaak en gevolg en valse dilemma's (+ plus nog tig andere soorten, maar deze vormen de hoofdmoot) zijn. Veel mensen vinden dat niet erg. Die knikken en denken, ja mooi verhaal, zo voel ik het ook. Maar ik zit er bij, en krijg blaren op mijn vinger als ik al die denkfouten zou moeten turven. Het ergste is dit bij de evangelische / charismatische takken. Hier is vaak geen echte dominee die 6 tot 8 jaar universitaire studie heeft gevolgd maar bestaat de leiding gewoon uit (de fictieve) Jan-Jaap en Chantal, die in het dagelijks leven schuldhulpverlener en Hema filiaal manager zijn. Ik heb niks tegen Jan-Jaap en Chantal. Het zijn de liefste mensen die ik ken, ik zou ze mijn pasgeboren kind toevertrouwen en mijn pincode. Maar geef me willekeurig welke van hun voordrachten (wat in traditionele kerken de preek zou heten) en een rode pen ik blijf aan het aanstrepen. Ze kunnen gewoon niet zien hoe ze continu zondigen tegen alle logische regels. Ik vraag me dus af hoe iemand als jij Haushofer, hier naar kijkt. Zit je toevallig tussen alleen maar academisch opgeleide christenen? Of negeer je gewoon al hun wollige denken, en zie je wat waardevols in het sociale aspect van die clubs. Overigens vallen de academische goed opgeleide christenen in precies dezelfde valkuilen, maar het is beter verborgen onder hun grotere eruditie. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 17:23 |
Ja, ik kan me goed vinden in dat oordeel ![]() Op die alfacursus heb ik wel wat "wetenschappelijke" discussies gehad, maar die waren vrij vruchtenloos. Er was weinig tot geen wetenschappelijk besef, en dan houdt het gauw op ![]() Ook had ik vaak discussies omtrent de achtergrond van de bijbel, en ook daar ervoer ik dat mensen nogal es propagandistische meuk geloofden ("Farizeeërs waren mensen die met het verstand op 0 de wet naleefden"). Daar ging ik op dat moment dan wel fel tegen in, maar ik heb persoonlijk nu wel zoveel discussie gehad dat ik me er niet meer druk om kan maken. Ik zie ook veel onrecht tgv religieus denken, dus wat dat betreft kan ik een Dawkins goed begrijpen. Molurus noemde de weigerambtenaar al. Zelf bevind ik me onder veel Christenen die hun geloof heel anders beleven, dus daar komt mijn wellicht soms wat "naieve" en rooskleurige kijk ook vandaan. Ook mijn opvoeding zal meegespeeld hebben, denk ik. "Christen-zijn" vertaalt zich daar niet in bepaalde leerstellingen aanhangen, maar vooral in handelen en de bijbel als inspiratie en bron van fascinatie nemen. En dat op een filosofische en intellectuele manier. Dat zijn overigens ook bijna altijd mensen die gruwelen van de alfacursus ![]() Hoop dat ik het zo wat duidelijk onder woorden heb gebracht ![]() | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 17:42 |
Dat ligt er aan wat voor "valkuilen" je bedoelt. | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 17:51 |
Ga trouwens een kerstvakantie vieren, dus voor voorlopig: adios ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 18:14 |
Waar je denk ik de mist in gaat is het idee dat Dawkins hiermee wetenschappelijke uitspraken doet of probeert te doen. "The God Delusion" is, voor zover ik een inschatting kan maken, helemaal niet bedoeld als een wetenschappelijk werk. Zoals je zelf zegt: wetenschappers zijn niet 100% van de tijd wetenschappers, ook Dawkins niet. Hij is geen natuurkundige, en voor zover ik kan ontdekken pretendeert hij dat ook niet. Yep! ![]() Enjoy! ![]() | |
Haushofer | zaterdag 24 december 2011 @ 18:24 |
Maar hoe moet iemand die uitspaken dan wel opvatten? Een theïst kan ook zeggen dat zijn idee van een scheppende God "geen wetenschappelijke uitspraak is", maar daar zal Dawkins het dan waarschijnlijk weer niet mee eens zijn. Die categorisering van Dawkins begrijp ik dan niet. Soms denk ik overigens dat een meet een hoop posts zou schelen ![]() Ja, ik ga nu echt ![]() ![]() | |
Molurus | zaterdag 24 december 2011 @ 18:31 |
Het verschil zit hem denk ik in de mate waarin je een scheppende god uitlegt als een uitspraak over de waarneembare werkelijkheid. Niet alle gelovigen, maar heel wat gelovigen houden er geloofsovertuigingen op na die neerkomen op wetenschappelijke claims. Zoals het onwaar zijn van evolutie of het idee dat de aarde 6000 jaar oud zijn of dat een god de (enige mogelijke) verklaring zou zijn voor het bestaan van moraliteit, enz. enz. Het is met name op deze neiging van religie waar Dawkins zich druk om maakt volgens mij. En kritiek op die neiging zou ik niet willen uitleggen als een wetenschappelijke waarheidsclaim. Het grappige is natuurlijk, Herman Philipse merkt dat ook al op, dat wanneer je alle waarheidsclaims uit een religie verwijdert... dat er eigenlijk niet bijster veel overblijft. Het doet minstens grote afbraak aan de geloofsinhoud. Goed idee! Ik zie een F&L meet eigenlijk wel zitten. We moeten in het nieuwe jaar maar ergens s kijken of en hoe we daar invulling aan kunnen geven. ![]() Fijne kerst! [ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 24-12-2011 18:51:46 ] | |
SpecialK | zaterdag 24 december 2011 @ 21:06 |
Een inspirerende kerst toespraak. Plus wat engelengezang ![]() | |
Molurus | zondag 25 december 2011 @ 13:12 |
Haha, leuk! ![]() | |
SpecialK | woensdag 28 december 2011 @ 22:35 |
Telecaster | zondag 8 januari 2012 @ 11:27 |
't Is alweer even stil in dit topic: | |
Flixxy | zondag 8 januari 2012 @ 21:39 |
Woah.. zijn overlijden is compleet langs mij heen gegaan. Als atheïst nog wel eens wat van hem langs zien komen, een man die zijn gedachten schitterend kon formuleren. Het verlies van een mooi mens. | |
Telecaster | maandag 9 januari 2012 @ 21:46 |
![]() Bonusrondje: ![]() |