quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Precies maar dat is oa het verschil. Het is een persoonsgebonden waarheid.
Jan vindt kaas lekker betekent niet dat het een feit is dat kaas lekker is. Dat vindt Jan.
Dit is persoonsgebonden.
Neem een ander voorbeeld. Iemand claimt bestolen te zijn.
Die persoon doet aangifte. De persoon geeft aan dat het waarheid is.
Daarmee is het dus nog geen feit. Na onderzoek kan eventueel bepaald worden of het een feit is.
Het wil niet zeggen dat iemand daar verder bewust over liegt (het kan natuurlijk wel), maar uit zijn ervaring kan deze opmaken bestolen te zijn en ervaart het op dat moment dus als waarheid totdat feiten achterhaald zijn.
quote:“To be the father of growing daughters is to understand something of what Yeats evokes with his imperishable phrase 'terrible beauty.' Nothing can make one so happily exhilarated or so frightened: it's a solid lesson in the limitations of self to realize that your heart is running around inside someone else's body. It also makes me quite astonishingly calm at the thought of death: I know whom I would die to protect and I also understand that nobody but a lugubrious serf can possibly wish for a father who never goes away.”
― Christopher Hitchens
http://www.goodreads.com/author/quotes/3956.Christopher_Hitchens
Eigen citaat, ik wil het verfijnen dus commentaar is welkom. Hitchens dwingt tot nadenken hequote:God is een idee, een idee bestaat niet fysiek maar ontstaat in het bewustzijn
Het is niet meteen duidelijk welke conclusie je aan die zin wilt onttrekken. laat ik er toch alvast wat tegenover zetten:quote:Op dinsdag 20 december 2011 23:29 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
Eigen citaat, ik wil het verfijnen dus commentaar is welkom. Hitchens dwingt tot nadenken he
http://www.nkmissions.com(...)a%20is%20No_%201.htmquote:Op dinsdag 20 december 2011 21:20 schreef NDAsilenced het volgende:
Hij had vast een boeiend stuk kunnen schrijven hierover, alas
Sja. Wat dat betreft zijn veel bijgelovigen even kinderlijk als kindertjes die nog in kaboutertjes geloven.quote:Op woensdag 21 december 2011 00:50 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Kabouter is een idee, een idee bestaat niet fysiek, ontstaat in het bewustzijn, kabouters bestaan niet fysiek.
Zoek de overeenkomsten tussen een gelovige en een atheist.quote:Op woensdag 21 december 2011 08:23 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Wat dat betreft zijn veel bijgelovigen even kinderlijk als kindertjes die nog in kaboutertjes geloven.
"Ze bestaan, kaboutertjes!, heus!, maar.... eh... je kan ze alleen zien als je er *echt* in gelooft!
En .. eh... als je ze toch niet ziet, geloof je niet hard genoeg!"
vs
"God bestaat!, heus!, maar.... eh... je kan Hem alleen ervaren als je *echt* in Hem gelooft!
En .. eh... als je Hem niet ervaart, geloof je niet oprecht genoeg!"
Zoek de verschillen.
Ik weet niet welk punt je nu wil maken, maar een bacterie kan je anders prima waarnemen.quote:Op woensdag 21 december 2011 09:25 schreef heartz het volgende:
[..]
Zoek de overeenkomsten tussen een gelovige en een atheist.
Als je iets niet ervaart of ziet, betekent het niet dat het er niet is?
Ik heb nooit een ufo gezien, betekent het dat het er niet is?
Ik heb nog nooit een smurf gezien, betekent het dat het er niet is?
Waarom zou je ufo en smurf met elkaar gaan vergelijken?
De wezentjes (bacterien) in mijn lichaam kan ik niet zien, betekent het dat het er niet is?
Zou je een bacterie met een smurf vergelijken?
Als ik naar mijn lichaam kijk zie ik geen bacterien hoor, ik weet niet van jou?quote:Op woensdag 21 december 2011 09:31 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik weet niet welk punt je nu wil maken, maar een bacterie kan je anders prima waarnemen.
Kom daar maar eens om met een god.
En UFO's bestaan natuurlijk aantoonbaar. Immers: je hoeft alleen maar een willekeurig voorwerp in de lucht even niet te kunnen identificeren en presto - een UFO!
Dat dat later toch een vlucht ganzen, een weerballon, een vliegtuig of Venus blijkt te zijn doet daar op het moment zelf even niets aan af.
't Is misschien nieuw voor jou, maar dankzij de wetenschap hebben we tegenwoordig iets dat "tech-no-lo-gie" heet, jongens en meisjes!quote:Op woensdag 21 december 2011 09:37 schreef heartz het volgende:
[..]
Als ik naar mijn lichaam kijk zie ik geen bacterien hoor, ik weet niet van jou?
Doordat onderzoek dat vastgesteld heeft, weten we dat.
Het is een voorbeeld van iets niet direct kunnen waarnemen/ ervaren, terwijl het toch aanwezig is.
quote:Op woensdag 21 december 2011 09:42 schreef Telecaster het volgende:
[..]
't Is misschien nieuw voor jou, maar dankzij de wetenschap hebben we tegenwoordig iets dat "tech-no-lo-gie" heet, jongens en meisjes!
Pak een microscoop, en hey - iets waarvan we eeuwen dachten dat het een straf van een bovennatuurlijke entiteit was, ziekte, blijkt gewoon simpel verklaarbaar te zijn door waarneembare natuurlijke fenomenen.
God - wetenschap: 0-1.
Sja. En het concept kaboutertjes ook.quote:Op woensdag 21 december 2011 09:55 schreef heartz het volgende:
[..]
Het is toch geen god versus wetenschap?
Met wetenschap zou misschien ooit vastgesteld kunnen worden of (het idee van) de aanwezigheid/ afwezigheid van god(en) juist is of niet.
Wetenschap is een hulpmiddel werkelijkheid en feiten te bepalen.
Een middel (ware) kennis te verwerven.
God is geen wetenschap, ook al zou er gesteld worden dat hij alles zou weten. Hij is de wetenschap zelve niet. Wat God wel is laat ik maar in het middenmaar geen wetenschap in ieder geval. Het concept God in watvoor idee gevormd dan ook valt onder filosofie/ levensbeschouwing.
quote:Op woensdag 21 december 2011 09:59 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. En het concept kaboutertjes ook.
Maar dat maakt het bestaan van kaboutertjes nog niet aannemelijk.
Bovendien: bijgeloof meent zich te moeten bemoeien met wetenschap door lachwekkende fabricaties als ID - two can play that game.
Mooi inhoudelijk antwoord.quote:
Waar heb ik dat gezegdquote:Op woensdag 21 december 2011 10:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom zou je geen wetenschappelijke vragen over het verschijnsel god kunnen poneren?
Je leek het in mijn ogen te suggereren met:quote:
Maar als ik je daar verkeerd begrepen heb: excuses.quote:God is geen wetenschap, ook al zou er gesteld worden dat hij alles zou weten. Hij is de wetenschap zelve niet. Wat God wel is laat ik maar in het midden maar geen wetenschap in ieder geval.
Geen probleem hoor.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Je leek het in mijn ogen te suggereren met:
[..]
Maar als ik je daar verkeerd begrepen heb: excuses.
Hallo "Non-overlapping Magisteria" agrument.quote:Op woensdag 21 december 2011 09:55 schreef heartz het volgende:
[..]
Met wetenschap zou misschien ooit vastgesteld kunnen worden of (het idee van) de aanwezigheid/ afwezigheid van god(en) juist is of niet.
Wetenschap is een hulpmiddel werkelijkheid en feiten te bepalen.
Een middel (ware) kennis te verwerven.
God is geen wetenschap, ook al zou er gesteld worden dat hij alles zou weten. Hij is de wetenschap zelve niet. Wat God wel is laat ik maar in het middenmaar geen wetenschap in ieder geval. Het concept God in watvoor idee gevormd dan ook valt onder filosofie/ levensbeschouwing.
Waarvoor gebruik ik dat argument dan volgens jou?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Hallo "Non-overlapping Magisteria" agrument.
Het is alweer even geleden
Ik denk trouwens dat een levendige discussie over God en religie de beste methode is om Hitchens te eren
"Wat God wel is laat ik maar in het midden maar geen wetenschap in ieder geval. Het concept God in watvoor idee gevormd dan ook valt onder filosofie/ levensbeschouwing."quote:Op woensdag 21 december 2011 13:20 schreef heartz het volgende:
[..]
Waarvoor gebruik ik dat argument dan volgens jou?
Dat is volgens jou 'de stelling' waartegen ik mijn argument gebruik?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
"Wat God wel is laat ik maar in het midden maar geen wetenschap in ieder geval. Het concept God in watvoor idee gevormd dan ook valt onder filosofie/ levensbeschouwing."
Nee, die stelling is het "non-overlapping magisteria" argument.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:23 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat is volgens jou 'de stelling' waartegen ik mijn argument gebruik?
Dus de stelling waartegen ik mijn argument gebruik is volgens jou hetzelfde als het argument?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:25 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, die stelling is het "non-overlapping magisteria" argument.
quote:Op woensdag 21 december 2011 13:27 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus de stelling waartegen ik mijn argument gebruik is volgens jou hetzelfde als het argument?
Jij ziet die stelling en mijn argument als hetzelfde?
Sorry als ik iets niet begrijp hoor.quote:
NOMA (Non-Overlapping Magisteria) zegt eigenlijk dat de wetenschap niets over God kan zeggen omdat het 2 verschillende 'gebieden' (letterlijk vertaald 'meesterschappen') zijn.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:34 schreef heartz het volgende:
[..]
Sorry als ik iets niet begrijp hoor.
Maar ik mis je punt. Ik leer graag wat bij.
Ik ben het hier roerend mee eens. Ik denk dat Hitchens dit een geweldig topic gevonden zou hebben. Met dank aan iedereen die deelneemt aan de discussie.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:16 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk trouwens dat een levendige discussie over God en religie de beste methode is om Hitchens te eren
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de nu gangbare definities van "god" zoals die bestaan bij de grote religies ons in staat stellen om, hypothetisch, vast te stellen of die god bestaat.quote:Op woensdag 21 december 2011 09:55 schreef heartz het volgende:
Thanksquote:Het is niet meteen duidelijk welke conclusie je aan die zin wilt onttrekken. laat ik er toch alvast wat tegenover zetten:
Stoel is een idee, een idee bestaat niet fysiek, ontstaat in het bewustzijn, stoelen bestaan fysiek.
Kabouter is een idee, een idee bestaat niet fysiek, ontstaat in het bewustzijn, kabouters bestaan niet fysiek.
quote:“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”
Dat ze wetenschappelijk getoetst kunnen worden zegt alleen dat zo feiten achterhaald kunnen worden. Daarmee is het toch geen wedstrijd?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:49 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
NOMA (Non-Overlapping Magisteria) zegt eigenlijk dat de wetenschap niets over God kan zeggen omdat het 2 verschillende 'gebieden' (letterlijk vertaald 'meesterschappen') zijn.
Dus eigenlijk jouw argument van Wetenschap vs. Filosofie.
Dit is echter een drogredenatie. De verschillende religies doen nameljik wel degelijk beweringen over hoe de natuurlijke wereld zou (moeten) werken. Deze beweringen kunnen wetenschappelijk getoetst worden (en zijn dat ook).
Maar als religie zegt dat God ons 6000 jaar geleden heeft geschapen uit klei en meteen in de vorm die we nu hebben, terwijl de wetenschap ons leert dat de aarde een paar miljard jaar oud is en de mens in zijn huidige vorm is ontstaan door evolutie, dan kun je toch niet spreken over NOMA?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:09 schreef heartz het volgende:
Dat ze wetenschappelijk getoetst kunnen worden zegt alleen dat zo feiten achterhaald kunnen worden. Daarmee is het toch geen wedstrijd?
De stelling was wetenschap vs god(en) 1-0. Dat was niet mijn argument toch? Of bedoel je dat niet?
Beweringen die van religieuze aard zijn vallen toch onder religie en niet onder wetenschap?
De wetenschap is een middel de feiten te kunnen achterhalen. Dus ook betreft religie.
Dat ontken ik toch niet?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:16 schreef DustPuppy het volgende:
Religie doet een bewering en de wetenschap ontkracht die vervolgens. Dus ja, sommige beweringen die religies doen vallen ook gewoon onder de wetenschap.
Deze beweringen dienen dan echter wel falsifieerbaar te zijn, natuurlijk.
Het mijne staat sinds kort in m'n sig:quote:Op woensdag 21 december 2011 12:33 schreef NDAsilenced het volgende:
Wat is bivoorbeeld je favoriete citaat?
Laten we dan tevens een virtueel glaasje alcohol drinken op 's mans nagedachtenis.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben het hier roerend mee eens. Ik denk dat Hitchens dit een geweldig topic gevonden zou hebben. Met dank aan iedereen die deelneemt aan de discussie.
Er is bij ons nog dezelfde dag dat het bekend werd een fles schotse doorheen gegaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Laten we dan tevens een virtueel glaasje alcohol drinken op 's mans nagedachtenis.
De Hitch Zou Het Zo Gewild Hebben!
maak er dan op zijn minst een virtuele fles vanquote:Op woensdag 21 december 2011 14:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Laten we dan tevens een virtueel glaasje alcohol drinken op 's mans nagedachtenis.
De Hitch Zou Het Zo Gewild Hebben!
Waardevol amendement - dank.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:08 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maak er dan op zijn minst een virtuele fles van
Bourbon hier.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is bij ons nog dezelfde dag dat het bekend werd een fles schotse doorheen gegaan.![]()
Dat moet je tegen een bepaald soort gelovigen vertellen, vooral die zien het als wetenschap tegen religie.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:49 schreef heartz het volgende:
[..]
Geen probleem hoor.
Ik probeerde aan te tonen dat het geen wedstrijd is tussen 'god(en)' en wetenschap.
Wetenschap is wetenschap. En wat god(en) is/ zijn, is voor iedere gelovige individu weer anders dat ik daar geen uitspraken over wil doen, dus het in het midden wil laten.
Maar ja. Sommige bepaald soort bijgelovigen zien het nu eenmaal al als een opzettelijke belediging van hun diepste religieuze gevoelens als je alleen al niet in hun verhaaltjes gelooft.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:28 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dat moet je tegen een bepaald soort gelovigen vertellen, vooral die zien het als wetenschap tegen religie.
Als er dan aangetoond wordt de de aarde niet 6000 jaar oud is wordt dat al gezien als een bewuste aanval op hun geloof.
quote:If you examine the record of the so-called the anti-war movement in this country and imagine what would have happened had its counsel been listened to over the last 15 and more years, you would have a world in which the following would be the case:
Saddam Hussein would be the owner and occupier of Kuwait, he would have succeeded in the annexation, not merely the invasion, but the abolition of an Arab and Muslim state that was a member of the Arab League and of the United Nations. And with these resources as we now know because he lost that war, he was attempting to equip himself with the most terrifying arsenal that it was possible for him to lay his hands on. That's one consequence of anti-war politics, that's what would have happened.
In the meanwhile, Slobodan Milo¨ević would have made Bosnia part of a greater Serbia, and Kosovo would have been ethnically cleansed and also annexed. The Taliban would be still in power in Afghanistan if the anti-war movement had been listened to, and al-Qaeda would still be their guests. And Saddam Hussein, with his crime family, would still be privately holding ownership over a terrorized people in a state that's been most aptly described as a concentration camp above ground and a mass grave underneath it.
Now if I had that record politically, I would be extremely modest, I wouldn't be demanding explanations from those of us who said it's about time that we stop this continual capitulation to dictatorship, to racism, to aggression and to totalitarian ideology. That we will not allow to be appeased in Iraq, the failures in Rwanda, and in Bosnia, and in Afghanistan, and elsewhere. And we take pride in having taken that position, and we take pride in our Iraqi and Kurdish friends who are conducting this struggle, on our behalves I should say.
quote:Europeans think Americans are fat, vulgar, greedy, stupid, ambitious and ignorant and so on. And they've taken as their own, as their representative American, someone (Michael Moore) who actually embodies all of those qualities.
Over de claim dat we onze moraliteit verkrijgen uit de bijbel:quote:Chomsky proceeds on the almost unthinkably subversive assumption that the United States should be judged by the same standards that it preaches (often at gunpoint) to other nations— he is nearly the only person now writing who assumes a single standard of international morality not for rhetorical effect, but as a matter of habitual, practically instinctual conviction.
quote:I don’t happen to believe the story of Moses in Egypt or the exile or the wandering in the Sinai, and, in fact, now even Israeli archaeology has shown that there isn’t a word of truth to that story or really any of the others, but take it to be true. Am I expected to believe that my mother’s ancestors got all the way to Mount Sinai, quite a trek, under the impression until they got there that rape, murder, perjury, and theft were okay, only to be told when they got to the foot of Mount Sinai, bad news, none of these things is kosher at all? They’re all forbidden. I don’t think so. I think, I think we can, actually have a better explanation ever since—superior as well as better—that no one would have been able to get as far as Mount Sinai or in any other mountain or in any other direction unless they had known that human solidarity demands that we look upon each other as brothers and sisters, and that we forbid activities such as murder, rape, perjury, and theft, that this is innate in us.
En zo zijn er ook weer mensen die wetenschap als een soort levensbeschouwing gaan beleven in plaats van een methode, waarbij alles wat buiten die wetenschap valt geridiculiseerd kan worden en bestempeld kan worden als naief bijgeloof.quote:Op woensdag 21 december 2011 09:59 schreef Telecaster het volgende:
Bovendien: bijgeloof meent zich te moeten bemoeien met wetenschap door lachwekkende fabricaties als ID - two can play that game.
Sja. Noem het mijn persoonlijke diepste levensovertuiging - ik heb begrepen dat je dan automatisch gratis respect verdient.quote:
Dan ben je geen haar beter dan die Christenfundamentalisten waar je zoveel afkeer voor voelt. Chapeau.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:08 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Noem het mijn persoonlijke diepste levensovertuiging - ik heb begrepen dat je dan automatisch gratis respect verdient.
Ach ja. Ik vind het nu eenmaal hilarisch om mensen met hun eigen (drog)redeneringen om de oren te slaan. Maar ik begrijp dat gelovigen bij jou een streepje voor hebben en dat voor hen andere wetten gelden.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan ben je geen haar beter dan die Christenfundamentalisten waar je zoveel afkeer voor voelt. Chapeau.
Dus die quote van Hitchens is bedoeld als drogredenatie?quote:Op donderdag 22 december 2011 10:28 schreef Telecaster het volgende:
Ach ja. Ik vind het nu eenmaal hilarisch om mensen met hun eigen (drog)redeneringen om de oren te slaan.
Waar heb ik dat beweerd?quote:Maar ik begrijp dat gelovigen bij jou een streepje voor hebben en dat voor hen andere wetten gelden.
Dat ben ik met je eens, hoor. Dat hoeft ook niet "automatisch". Respect moet je verdienenquote:Dat we anno 2011 nog steeds automatisch diep respect moeten opbrengen voor overtuigingen uit de kleutertijd van de mensheid omdat er ooit het arbitraire labeltje "religie" op geplakt is: daar zijn steeds meer mensen wel klaar mee.
Ik kan natuurlijk niet voor wijlen de goede man zaliger spreken, maar het lijkt me van niet.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus die quote van Hitchens is bedoeld als drogredenatie?
Het kwam op mij over dat je dat leek te suggereren.quote:Waar heb ik dat beweerd?
Right on.quote:Dat ben ik met je eens, hoor. Dat hoeft ook niet "automatisch".
Ach, voor mensen heb ik nog wel een a priori respect. Maar niet voor al hun denkbeelden.quote:Respect moet je verdienen
Ik herken dat beeld niet. Ik ben het met je eens dat religieus gedachtengoed, wanneer het om b.v. homoseksualiteit of andere zaken gaat, soms op een voetstuk wordt geplaatst. Hoe jij het hier brengt vind ik sterk overdreven, en zoals ik zei krijg ik sterk de indruk dat het meer emotionele uitingen zijn op basis van frustratie en woede dan weloverwogen uitspraken.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Het vreemde is dat je niet noodzakelijkerwijze respect hoeft op te brengen voor denkbeelden als het communisme, de homeopatische oneindige verdunning, de rassenleer van Steiner, de officiele lezing van de Goddelijke Geboortes van de Noord-Koreaanse Kimmetjes en ga zo maar door.
Maar zodra je geen automatisch respect hebt voor een willekeurige overtuiging waar ooit eens het etiketje "religie" op is geplakt ben je ineens als bij toverslag buitengewoon kwetsend, repectloos en onverdraagzaam.
Kennelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |