abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:31:01 #101
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105994649
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 20:35 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Waarom mag een religieus persoon zich in geval van een misdaad beroepen op godsdienstvrijheid?
Je zegt dus dat bij een diefstal, fraude, moord of mishandeling of andere misdaad men zich kan beroepen op godsdienstvrijheid?? Mag ik vragen op welke wet men zich dan kan beroepen volgens jou? Een misdaad plegen is het overtreden van de wet, een onwettige handeling, een strafbaar feit. Dat geldt voor iedere burger, welke godsdienst deze ook aanhangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 24-12-2011 10:50:02 ]
Volg je hart, gebruik je verstand.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:35:14 #102
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105994734
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 13:39 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Maar nog wel altijd aanwezig. Zie mijn voorbeelden. En denk aan de hele "ritueel slachten"-discussie - de twee zetels van de middeleeuwse mannenbroeders SGP hebben nog altijd proportioneel onevenredig veel invloed.
Wat wil je daar verder mee zeggen?
Dat christenen in hun kerk baby's offeren ofzo??
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:37:11 #103
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105994763
Verder wil ik nog even wijzen op de discussie die ik eerder had met Mol.
Ik deed toen de stelling dat atheisten rationeel ingesteld zouden zijn.
Waarop Mol zei dat dat niet hoeft.
Ik dacht dat we toen tot de conclusie waren gekomen dat niet iedere atheist meer rationeel hoeft te zijn en niet iedere gelovige minder rationeel hoeft te zijn.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:46:09 #104
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105994902
En dan nog een goed initiatief van religieuzen in onze samenleving:

Stichting MinusPlus (om de minners in de samenleving te ondersteunen met plussers) is in 1999
opgericht door initiatiefnemers Sjaak en Clara Sies. Omdat zij ook actief zijn op zowel kerkelijk als op sociaal terrein zagen zij noodzaak in om actie te ondernemen tegen zowel (de verborgen) armoede als tegen de verspilling in Nederland.
In maart 2003 is de naam Stichting MinusPlus veranderd in Stichting Voedselbank Nederland.
Onze voedselbank, zoals we die nu kennen.'
(bron: Voedselbank)

Lijkt me een goed voorbeeld van religieuzen die eerder goed dan kwaad in onze samenleving hebben gebracht.

Bij mijn dochter op de basisschool hielden we een kerstmarkt. De kinderen van alle groepen hadden leuke kerstspulletjes gemaakt. De opbrengst van de kerstmarkt ging naar de Voedselbank. :)
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:04:53 #105
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105995212
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:46 schreef heartz het volgende:
Lijkt me een goed voorbeeld van religieuzen die eerder goed dan kwaad in onze samenleving hebben gebracht.
Sja. Lijkt mij een goed voorbeeld van een activiteit waar geen enkel bijgeloof voor nodig is.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:22:53 #106
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105995530
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:04 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Lijkt mij een goed voorbeeld van een activiteit waar geen enkel bijgeloof voor nodig is.
Dat zeg ik niet.
Ik geef een voorbeeld van een goed maatschappelijk initiatief van religieuzen.
Gezien jij alleen met negatieve voorbeelden komt.
Ik kan ook zeggen, er is geen religie nodig voor moorden.
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:29:43 #107
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105995677
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:22 schreef heartz het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
Ik geef een voorbeeld van een goed maatschappelijk initiatief van religieuzen.
Gezien jij alleen met negatieve voorbeelden komt.
Ik kan ook zeggen, er is geen religie nodig voor moorden.
Klopt. Geen niet-bijgelovige die dat dan ook zal beweren.

Maar goed, we hebben 't hier over Hitchens. En je voorbeeld is natuurlijk bepaald geen weerlegging van de Hitchens Challenge.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:32:25 #108
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105995739
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:29 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Klopt. Geen niet-bijgelovige die dat dan ook zal beweren.

Maar goed, we hebben 't hier over Hitchens. En je voorbeeld is natuurlijk bepaald geen weerlegging van de Hitchens Challenge.
Mijn voorbeeld is een tegenspraak op jouw voorbeelden.
Het 100 procent overtuigd zijn van het niet bestaan van god/ goden, is zolang het geen feit is, ook een overtuiging.

Dus bijgeloof :P
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:41:24 #109
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105995924
Ik heb tot ongeveer 13.00 uur vandaag.
Dan zie ik jullie waarschijnlijk in het nieuwe jaar terug. :D
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:51:34 #110
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105996136
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:32 schreef heartz het volgende:

[..]

Sja.Maar geen waarmee je de Hitchens Challenge weerlegt.
quote:
Het 100 procent overtuigd zijn van het niet bestaan van god/ goden, is zolang het geen feit is, ook een overtuiging.

Uhuh. En in het geheel niet kijken naar voetbal is "ook maar een vorm van naar voetbal kijken" zeker.

Evenzogoed - het verheugende feit dat je het geloven in een onzichtbare bovennatuurlijke entiteit eindelijk toch ook gewoon als bijgeloof ziet doet me in elk geval deugd. Chapeau.
pi_105996181
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:32 schreef heartz het volgende:

[..]

Hitchens, Dawkins en de rest van die kliek zijn er vrij open over dat ze niet 100% overtuigd zijn van het niet bestaan van God.
Ze zien alleen niet waarom God, vooral de versie van God waar een willekeurig ander persoon in gelooft wel zou bestaan.
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:53:36 #112
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105996191
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:51 schreef Telecaster het volgende:

[..]

[..]

Uhuh. En in het geheel niet kijken naar voetbal is "ook maar een vorm van naar voetbal kijken" zeker.

Evenzogoed - het verheugende feit dat je het geloven in een onzichtbare bovennatuurlijke entiteit eindelijk toch ook gewoon als bijgeloof ziet doet me in elk geval deugd. Chapeau.
Waarom vergelijk je kijken met geloven?

Als ik zeg dat ik niet in mijn vriend geloof, vergelijk je dat met atheisme?

Om je vraag te beantwoorden: waar zeg ik dat religie hetzelfde als atheisme is?
Als jij niet naar de wedstrijd kijkt, zal je wel ergens anders naar kijken toch, tenzij je slaapt.

[ Bericht 10% gewijzigd door heartz op 24-12-2011 12:03:02 ]
pi_105996434
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:53 schreef heartz het volgende:

[..]

Waarom vergelijk je kijken met geloven?

Als ik zeg dat ik niet in mijn vriend geloof, vergelijk je dat met atheisme?
Theism, in the broadest sense, is the belief that at least one deity exists.
http://en.wikipedia.org/wiki/Theism
Atheïsme is daardoor de afwezigheid van het geloof in het bestaan van minstens 1 god.
Wat een neutrale positie is tenzij je daadwerkelijk gelooft dat God niet bestaat.
pi_105996442
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 20:35 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Waarom mag een religieus persoon zich in geval van een misdaad beroepen op godsdienstvrijheid?
Over wat voor misdaden hebben we het? Ik zie b.v. de visie omtrent homoseksualiteit zoals die in orthodoxe lezing in de Koran staat ondersteunen niet echt als een misdaad, hooguit als een Middeleeuwse opvatting :)

Het zal vast zo zijn dat "religieuzen" bepaalde priveleges krijgen t.o.v. "niet-religieuzen", maar ik vraag me af hoe dat precies zit en wat de significantie daarvan is. Ik zal het in elk geval es opzoeken :)
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:06:01 #115
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105996498
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:03 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Theism, in the broadest sense, is the belief that at least one deity exists.
http://en.wikipedia.org/wiki/Theism
Atheïsme is daardoor de afwezigheid van het geloof in het bestaan van minstens 1 god.
Wat een neutrale positie is tenzij je daadwerkelijk gelooft dat God niet bestaat.
Als Jan geen kaas lust, zegt dat iets over Jan?
pi_105996532
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:03 schreef Mr.44 het volgende:
Als ik een Philipse hoor zeggen dat "het percentage atheïsten onder hoogleraren 100% zou moeten zijn" (uit een interview uit het programma "God in de lage landen") dan wordt het bij mij al wat minder neutraal :) Hij kan het bedoelen als "als mensen intellectueel eerlijk tegenover zichzelf zouden zijn, dan..." maar dan nog :)
pi_105996652
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:31 schreef heartz het volgende:

[..]

Je zegt dus dat bij een diefstal, fraude, moord of mishandeling of andere misdaad men zich kan beroepen op godsdienstvrijheid?? Mag ik vragen op welke wet men zich dan kan beroepen volgens jou? Een misdaad plegen is het overtreden van de wet, een onwettige handeling, een strafbaar feit. Dat geldt voor iedere burger, welke godsdienst deze ook aanhangt.
Een prachtig aktueel voorbeeld hiervan is de weigerambtenaar. Strikt genomen valt dat onder artikel 429quater van het wetboek van strafrecht:

quote:
1.Hij die in de uitoefening van een beroep of bedrijf personen discrimineert wegens hun ras, hun godsdienst, hun levensovertuiging, hun geslacht, of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.
En buiten de context van een discussie over religie zou men geen moment twijfelen om een weigerambtenaar te ontslaan, we zouden zo iemand op basis van 429quater kunnen vervolgen.

Maar omdat het gaat over een religie verschuift de discussie naar "zouden we zo iemand ander werk aan moeten bieden, of zouden we m gewoon lekker moeten laten zitten?"

Er wordt wat mij betreft terecht de vraag gesteld: waar komt dit verschil vandaan? Wat rechtvaardigt dit verschil?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_105996690
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als ik een Philipse hoor zeggen dat "het percentage atheïsten onder hoogleraren 100% zou moeten zijn" (uit een interview uit het programma "God in de lage landen") dan wordt het bij mij al wat minder neutraal :) Hij kan het bedoelen als "als mensen intellectueel eerlijk tegenover zichzelf zouden zijn, dan..." maar dan nog :)
Dat is ook een stuk minder neutraal
Ik zie ook niet waarom dat zo zou moeten zijn omdat de meeste theïstische hoogleraren geen enkel probleem zullen hebben met het scheiden van hun geloof en hun vakgebied.
En wat te denken van een hoogleraar theologie :P

Of de term "Brights" :') wat schijnbaar een bron van ruzie was tussen Dawkins, Dennett aan de brights kant en Hitchens die tegen het hele idee is
pi_105996695
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:41 schreef heartz het volgende:
Ik heb tot ongeveer 13.00 uur vandaag.
Dan zie ik jullie waarschijnlijk in het nieuwe jaar terug. :D
Alvast fijne feestdagen enzo. ;)
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:17:26 #120
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105996787
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een prachtig aktueel voorbeeld hiervan is de weigerambtenaar. Strikt genomen valt dat onder artikel 429quater van het wetboek van strafrecht:

[..]

En buiten de context van een discussie over religie zou men geen moment twijfelen om een weigerambtenaar te ontslaan, we zouden zo iemand op basis van 429quater kunnen vervolgen.

Maar omdat het gaat over een religie verschuift de discussie naar "zouden we zo iemand ander werk aan moeten bieden, of zouden we m gewoon lekker moeten laten zitten?"

Er wordt wat mij betreft terecht de vraag gesteld: waar komt dit verschil vandaan? Wat rechtvaardigt dit verschil?
Persoonlijke voorkeur?

Die wet zegt gewoon dat ieder het recht heeft vrij te zijn in de keuze van zijn godsdienst. Een ander mag daar niet op discrimineren. Discriminatie op grond van ras, godsdienst, levensovertuiging, geslacht, of hetero- of homoseksuele gerichtheid is tegen de wet.
Het waarborgt deze vrijheden van ieder in de samenleving.
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:18:22 #121
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105996809
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alvast fijne feestdagen enzo. ;)
Thanx jij ook! :D
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:19:08 #122
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105996827
Jullie allemaal eigenlijk fijne dagen!! O+ :D
pi_105996842
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is in elk geval wat je zou verwachten wat betreft de puur irrationele elementen van religies. En je merkt zeker dat zoiets als "young earth creationism" minder voorkomt onder academici. Maar zoals Neil deGrasse Tyson ook constateert: het neemt af, maar er is een asymptoot groter dan 0. (15%?) Als we ons afvragen waar religie vandaan komt dan is het interessant om te weten waarom die 15% gelovig is. Het is in elk geval niet alleen domheid.
pi_105996865
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:17 schreef heartz het volgende:

[..]

Persoonlijke voorkeur?

Die wet zegt gewoon dat ieder het recht heeft vrij te zijn in de keuze van zijn godsdienst. Een ander mag daar niet op discrimineren. Discriminatie op grond van ras, godsdienst, levensovertuiging, geslacht, of hetero- of homoseksuele gerichtheid is tegen de wet.
Het waarborgt deze vrijheden van ieder in de samenleving.
Dan is wat weigerambtenaren doen toch regelrecht strafbaar?

Lees goed wat er staat:

quote:
1.Hij die in de uitoefening van een beroep of bedrijf personen discrimineert wegens hun ras, hun godsdienst, hun levensovertuiging, hun geslacht, of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.
Hoe rechtvaardigt dit de discriminatie van homo's door weigerambtenaren?
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:21:54 #125
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105996897
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is in elk geval niet alleen domheid.
Nou zeg!! :o

Ik dacht dat jij vond dat atheisten niet per se rationeler of slimmer zijn? :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')