Voormalig president, erasmusprijswinnaar en meer van dat al Vaclav Havel.quote:
Ok, nooit van gehoord.quote:Op zondag 18 december 2011 12:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Voormalig president, erasmusprijswinnaar en meer van dat al Vaclav Havel.
dat meen je nietquote:Op zondag 18 december 2011 12:28 schreef Twin1983 het volgende:
[..]
Een beetje achtergrond info over de man zou geen kwaad kunnen.
Net als een beetje algemene kennis en zelfredzaamheid ...quote:Op zondag 18 december 2011 12:28 schreef Twin1983 het volgende:
Een beetje achtergrond info over de man zou geen kwaad kunnen.
Vandaar ook de UI van een spin, denk ik zo...quote:Op zondag 18 december 2011 12:30 schreef drijfhout het volgende:
[..]
[..]
[..]
Of je bent 12, of je hebt je hele leven onder een steen doorgebracht.
Ja dit verbaast mij ook wel een beetjequote:Op zondag 18 december 2011 12:52 schreef Q. het volgende:
Wat een enorm gebrek aan algemene ontwikkeling hier.
Opmerkelijk hoe snel Wikipedia isquote:Op zondag 18 december 2011 12:30 schreef Copycat het volgende:
[..]
Net als een beetje algemene kennis en zelfredzaamheid ...
Maar omdat jij het bent ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Havel
Albrightquote:Op zondag 18 december 2011 12:51 schreef Lavenderr het volgende:
'„President Havel heeft het Tsjechische volk trots gemaakt en zeker heeft hij me zeer trots gemaakt om als Tsjech geboren te zijn en ik denk dat hij heel erg gemist zal worden in de internationale scene. Er zal een aanpassing zijn in verschillende opzichten, omdat voor een heleboel mensen het woord "Havel" synoniem is geworden aan "Tsjech". Havel heeft de Tsjechische Republiek en Praag werkelijk op de kaart gebracht in de periode na de Koude Oorlog.“ Voormalig VS staatssecretaris, Madeleine Albright, Praag, november 2002.'
http://www.nzz.ch/nachric(...)nten_1.13697424.htmlquote:Die Bilanz des Dichter-Präsidenten
Vaclav Havels Memoiren 1990-2003
Rudolf Stamm, NZZ vom 1. Juni 2007
Der Titel ist missverständlich. Auf Seite 322 des Memoirenwerks «Fassen Sie sich bitte kurz» nimmt Vaclav Havel einen Fernsehmoderator aufs Korn, der die zu den Diskussionen geladenen Gäste ständig dazu anhält, ihre Gedanken möglichst knapp auszudrücken. Daraufhin sind die mit dem Fernsehen nicht vertrauten Gesprächspartner blockiert, flüchten sich in einen Gemeinplatz. Das Authentische ist dahin, die Aussage wird wertlos, aber der nachfolgende Werbeblock wird gerettet. Die banale Szene erinnert an die frühen Einakter Havels, in denen es um scheinbar unbedeutende Vorgänge im täglichen Leben ging, die jedoch das Leben der Protagonisten konditionierten. Damals unter kommunistischer Unterdrückung, heute in der Freiheit; damals als Dissident, danach als Präsident - Havel geht es um das Unverfälschte. Da kann und muss man sich gegen grosses und kleines Unrecht aufbäumen, und dabei kann man sich nicht immer kurz fassen. Havel braucht dafür 408 Seiten.
Existenzielle Details
Der wegen seines Kampfes für Freiheit und Recht mehrfach eingesperrte tschechische Dramatiker und Dissident hat die Bilanz seiner Präsidentschaft dreischichtig aufgezogen. Das Herzstück bilden seine Gespräche mit dem Journalisten Karel Hvízd'ala, einem Stichwortbringer, der nicht nachhakt und das Havelsche Gedankengebäude nicht erschüttert. Das Vorgehen ist nicht unproblematisch; immerhin kommen so die Erläuterungen des Befragten unverfälscht zum Ausdruck. Notizen zum Tage geben sodann die Zeitumstände der neunziger Jahre und zu Jahrhundertbeginn wieder, und abermals schreckt Havel nicht vor der Anführung scheinbarer Banalitäten wie des Blumenschmucks auf der Prager Burg oder des menschenverachtenden Verhaltens eines Catering-Betriebs zurück. Havels Technik schielt nicht nach Volksnähe, sondern verlangt Einfühlung in die existenzielle Situation. Schliesslich lässt er den Leser an den äusseren Umständen der Entstehung des Werkes teilhaben. Die Schichten sind mit dramaturgischem Geschick verwoben, bald stärker, bald lockerer gefügt. Zufällig ist am Mosaik wenig, und der Schreiber selber setzt sich der Beobachtung von drei Seiten aus.
Enttäuschung eines Bürgerrechtlers
Havels politische Philosophie und Ethik ist unverkennbar in der Atmosphäre der geistigen Unterdrückung, der Entfremdung und der materiellen Not seines Landes nach 1948 gewachsen. Er war einer der grossen Vorkämpfer für die Wiederherstellung der durch zwei aufeinanderfolgende Diktaturen zerstörten materiellen und geistigen Werte. Dass dieser Kampf schon unmittelbar nach dem Fall des Kommunismus in Vergessenheit geriet, dass leicht verdientes Geld und Konsumismus zu den bestimmenden Grössen des Lebens aufrückten, hat ihn während der dreizehn Jahre auf dem Hradschin in wachsendem Masse beschäftigt. Nach seiner grossbürgerlichen Herkunft durchaus kein Gegner des Kapitalismus, verabscheute er doch dessen Auswüchse. Ein Rezept, wie die Entwicklung in eine andere Richtung zu leiten gewesen wäre, hatte er nicht, das persönliche Vorbild allein reichte nicht.
Abrechnung mit Vaclav Klaus
Dass nach der «samtenen Revolution» vom Herbst 1989 in Prag die Dinge anders liefen als erwartet, dass die Bürgerrechtler mehr und mehr ins Abseits gerieten, begleitete Havel als Sorge durch die Zeit seines Präsidentendaseins und, wie zahlreiche Stellen im Buch belegen, darüber hinaus. Nach der Beseitigung des Kommunismus hätten Anpasser, die stumm geblieben waren, das Bedürfnis verspürt, auf kraftmeierische Art ihre frühere Erniedrigung zu kompensieren. Ins Visier hätten sie die Dissidenten genommen, weil sie der lebende Vorwurf ihres schlechten Gewissens waren.
Besonders scharf ins Gericht geht Havel in diesem Zusammenhang mit seinem Nachfolger und Gegenspieler Vaclav Klaus, der die Ansicht vertritt, mehr als die Dissidenten hätten sich jene Bürger um den Sturz des Kommunismus verdient gemacht, die raffiniert Loyalität vortäuschten und still den Staat beklauten. Er bedauert lebhaft die innige Beziehung der Polen zu ihrer «Staatlichkeit», ihre Fähigkeit, Opfer zu bringen, derweil es die Tschechen mit dem Ideal hielten, vom Schicksal Geschenke entgegenzunehmen, ohne Kampf, ohne Gegenleistung. Die Abrechnung mit Klaus erfolgt in mehreren Etappen; er ist in den Augen Havels ein aufgeblähter Opportunist, der einer generischen Westorientierung zum Trotz wichtige Entscheidungen wie den Nato-Beitritt und die Visegrad-Kooperation nicht verstand.
Bliebe die Frage, weshalb er den Widersacher in die Regierung holte. Nach Havel war Klaus einer der wenigen Fachleute auf dem Finanzsektor. Alte Freunde meinten, es sei besser, ihn einzubinden, als ihn im freien Raum wirken zu lassen. Später versuchte Havel, Klaus in die Nationalbank abzuschieben, doch der Betroffene beharrte auf dem Amt des Wirtschaftsministers. Havel übersprang den entsprechenden Parteibeschluss und gab dem Drängen von Klaus nach. Auch grosse Männer haben ihre Schwächen. Havel gehört zu den wenigen, die sie eingestehen. Andere tun solche Schwenker als Notwendigkeit der Realpolitik ab, was es ja in der Tat auch war.
Rückkehr in den Westen
Denn längst war ja eben die Aura des Bürgerrechtlers von einst angekratzt, die Menschen verlangten nach Neuem, ein Boulevardjournalismus der dreisten Sorte zog alles und jedes in Zweifel, was von ferne nach Ethik roch, und machte sich daran, die Autorität des Präsidenten zu untergraben. Für die jahrzehntelange Kritikverweigerung seitens der Kommunisten musste nun Havel büssen. Sein Missmut wegen der Presse ist beträchtlich. Die Journalisten, deren Daseinszweck darin bestand, ihm auf irgendwelche Schliche zu kommen, und die an den wichtigen Dingen vorbeischrieben, bezeichnet er als Säuerlinge. Besonders betroffen machte ihn die Kampagne gegen seine zweite Frau, Dagmar Veskrnova.
Neben privatem Ärger, wie ihn jeder in der Öffentlichkeit wirkende Mensch zu spüren bekommt, neben dem Übermut der (untergeordneten) Ämter und der Schmach, die Unrecht schweigendem Verdienst erweist, hat Havel unbewusst auch festgehalten, weshalb er verdiente, zur Leitfigur seines Landes zu werden. Er zeichnet ohne Überheblichkeit nach, wie er einen westlichen Ansprechpartner suchte und ihn in Richard von Weizsäcker fand, wie er zur Auflösung des Warschaupaktes und zum Nato-Beitritt seines Landes beitrug, wie er sich bemühte, jene historische Nato-Konferenz nach Prag zu bringen.
In seinen Bemerkungen über das Leben in Amerika erweist er sich als Europäer durch und durch, aber als einer, der weiss, was Europa den Vereinigten Staaten zu danken hat. Zu den vielen Fehlern, die er im anregenden, instruktiven und äusserst ehrlichen Band eingesteht, gehört die Fehleinschätzung der Irak-Intervention der Regierung Bush. Er war nicht der einzige Gutgläubige, der meinte, dort könne ohne Schaden in der weiteren Umwelt ein Diktator erledigt werden. Als ehemaliger Untertan einer anderen Diktatur geniesst er dafür mildernde Umstände.
Vaclav Havel: Fassen Sie sich bitte kurz. Gedanken und Erinnerungen zu Fragen von Karel Hvízd'ala. Rowohlt-Verlag
Inderdaad wat mongool is dat, had allang moeten stoppen met leven dat wijfquote:Op zondag 18 december 2011 13:09 schreef Brussel het volgende:
[..]
Albright![]()
![]()
"Er zijn een half miljoen Iraakse kinderen doodgegaan door de Amerikaanse sancties, was dat het waard?" Albright: "Ja"
Madeleine Korbel Albright, geboren Marie Jana Korbelová, Praagquote:Op zondag 18 december 2011 13:09 schreef Brussel het volgende:
[..]
Albright![]()
![]()
"Er zijn een half miljoen Iraakse kinderen doodgegaan door de Amerikaanse sancties, was dat het waard?" Albright: "Ja"
Dankuzeerquote:Op zondag 18 december 2011 13:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Madeleine Korbel Albright, geboren Marie Jana Korbelová, Praag
Om haar opmerking even in de juiste context te plaatsen![]()
Ik woon in Praag, en mijn vriendin kon amper haar tranen bedwingen bij het horen van dit nieuws.quote:Op zondag 18 december 2011 12:41 schreef speknek het volgende:
Tsja hij had er de leeftijd voor. Belangrijk dissident, misschien dat hij achteraf meer had kunnen doen om Tsjechoslowakije bij elkaar te houden, maar toch iemand die waarschijnlijk als held de geschiedenisboeken ingaat.
Jij trolt overal maar een beetje met je moslimfundamentalisme. Een schande dat je durft mijn geliefde Brussel te misbruiken voor jouw propaganda. Wees maar gerust dat de gemiddelde brusselaar spuwt op jouw gedachtengoed. Dit even offtopicquote:Op zondag 18 december 2011 13:09 schreef Brussel het volgende:
[..]
Albright![]()
![]()
Als je Tjech of Slowaak bent misschien. Voor de rest van de wereld is het gewoon de zoveelste gast uit het zoveelste land die iets gedaan heeft voor z'n land.quote:Op zondag 18 december 2011 12:52 schreef Q. het volgende:
Als je de ontwikkeling van de Europese landen eind twintigste begin eenentwintigste eeuw een beetje hebt gevolgd zou je hem toch moeten kennen hoor.quote:Op zondag 18 december 2011 13:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Als je Tjech of Slowaak bent misschien. Voor de rest van de wereld is het gewoon de zoveelste gast uit het zoveelste land die iets gedaan heeft voor z'n land.
Dat is beslist niet waar. Hij heeft zich ruimschoots onderscheiden op het internationale toneel.quote:Op zondag 18 december 2011 13:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Als je Tjech of Slowaak bent misschien. Voor de rest van de wereld is het gewoon de zoveelste gast uit het zoveelste land die iets gedaan heeft voor z'n land.
trouwens heeft hij in eigen land lang genoeg achter de tralies gezeten.Die heeft toch wel zijn leven geschonken aan de idealen waar hij achterstond. Ik zie het onze leiders in het Westen nog niet te snel doen.quote:Op zondag 18 december 2011 14:03 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is beslist niet waar. Hij heeft zich ruimschoots onderscheiden op het internationale toneel.
Offtopic gelul van een gefrustreerde Dewinter-aanhangerquote:Op zondag 18 december 2011 13:35 schreef misteriks het volgende:
[..]
Jij trolt overal maar een beetje met je moslimfundamentalisme. Een schande dat je durft mijn geliefde Brussel te misbruiken voor jouw propaganda. Wees maar gerust dat de gemiddelde brusselaar spuwt op jouw gedachtengoed. Dit even offtopic
Wat een domme opmerking. Hij is één van de grote Europeanen van de moderne tijd. Echt belachelijk dat een fokkertje van achter zijn toetsenbord zulke onzin kan kwezelen. Straks ga je ons vertellen dat Nelson Mandela niet meer is dan de zoveelste neger.quote:Op zondag 18 december 2011 13:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Als in bergen Afrikaanse landen min of meer hetzelfde was gebeurd als in Zuid-Afrika, dan was Mandela ook gewoon een nummer geworden. Analoog aan de uitdrukking: 1 dode is een ramp, 100 doden is een statistiek. Havel zat opgescheept met bergen oostbloklanden om zich heen die allemaal min of meer dezelfde ontwikkeling ondergingen. Zal vast een prima vent zijn, maar verderquote:Op zondag 18 december 2011 14:31 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Wat een domme opmerking. Hij is één van de grote Europeanen van de moderne tijd. Echt belachelijk dat een fokkertje van achter zijn toetsenbord zulke onzin kan kwezelen. Straks ga je ons vertellen dat Nelson Mandela niet meer is dan de zoveelste neger.
Je begrijpt echt niet veel van de geschiedenis en de wereld, hè? Of ben je gewoon echt zo dom als je je voordoet?quote:Op zondag 18 december 2011 15:25 schreef OEM het volgende:
Als in bergen Afrikaanse landen min of meer hetzelfde was gebeurd als in Zuid-Afrika, dan was Mandela ook gewoon een nummer geworden. Analoog aan de uitdrukking: 1 dode is een ramp, 100 doden is een statistiek.
Je begrijpt echt niet veel van statistiek, he? Of ben je gewoon echt zo dom als je je voordoet?quote:Op zondag 18 december 2011 15:27 schreef golfer het volgende:
[..]
Je begrijpt echt niet veel van de geschiedenis en de wereld, hè? Of ben je gewoon echt zo dom als je je voordoet?
Ga ergens anders trollen fuckstickquote:Op zondag 18 december 2011 15:34 schreef OEM het volgende:
...Zal vast een prima vent zijn, maar verder![]()
Tja, als het niet zo dom en triest zou zijn kon je misschien nog lachen om die trollen.quote:Op zondag 18 december 2011 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik weet niet wat ik triester vind, het overlijden van Havel, of sommige reacties hier...
Ik vind de reacties juist begrijpelijk. Het is gewoon een echt niet-boeiend gedeelte van de wereld. Logisch dat velen die naam niks zegt.quote:Op zondag 18 december 2011 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik weet niet wat ik triester vind, het overlijden van Havel, of sommige reacties hier...
Hier is niks logisch aan. Dit is gewoon een stuitend gebrek aan algemene ontwikkeling wat getoond wordt..quote:Op zondag 18 december 2011 16:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik vind de reacties juist begrijpelijk. Het is gewoon een echt niet-boeiend gedeelte van de wereld. Logisch dat velen die naam niks zegt.
En jouw mening is de norm, bedoel je? Ik vind Oost-Europa al jaar en dag fascinerend. Ik vind het onlogisch dat velen hier vol trots hun beperkte algemene kennis komen showen. Blijf dan weg uit dit topic, of leer iets bij. Maar ongevraagd met hun onkunde lopen schreeuwen, daar is niemand mee gediend. Ik vraag me oprecht hun drijfveer af.quote:Op zondag 18 december 2011 16:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik vind de reacties juist begrijpelijk. Het is gewoon een echt niet-boeiend gedeelte van de wereld. Logisch dat velen die naam niks zegt.
Het is een beetje de mode onder een bepaald publiek. Lekker zo onverschillig mogelijk doen...quote:Op zondag 18 december 2011 16:30 schreef misteriks het volgende:
[..]
En jouw mening is de norm, bedoel je? Ik vind Oost-Europa al jaar en dag fascinerend. Ik vind het onlogisch dat velen hier vol trots hun beperkte algemene kennis komen showen. Blijf dan weg uit dit topic, of leer iets bij. Maar ongevraagd met hun onkunde lopen schreeuwen, daar is niemand mee gediend. Ik vraag me oprecht hun drijfveer af.
De Koude Oorlog, Praagse Lente en de Fluwelen Revolutie waren anders heule boeiende gebeurtenissen.quote:Op zondag 18 december 2011 16:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Een goede algemene ontwikkeling behoort iedereen wel te hebben. Maar dat betekent niet dat je van elk onbeduidend landje de interne strijd en geschiedenis moet kennen. Het is misschien een leuk verhaal voor het volk zelf, maar veel verder dan de landsgrenzen reikt het niet. Daarom zei mij de naam ook helemaal niks. Daarbij moet ook wel gezegd worden dat geschiedenis bij mij ver onderaan de ranglijst bungelde van vakken op school. Mijn interesse lag en ligt nog altijd bij het exacte beta terrein.quote:Op zondag 18 december 2011 16:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hier is niks logisch aan. Dit is gewoon een stuitend gebrek aan algemene ontwikkeling wat getoond wordt..
Maar dat deed het dus wel.quote:Op zondag 18 december 2011 16:41 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is misschien een leuk verhaal voor het volk zelf, maar veel verder dan de landsgrenzen reikt het niet.
ja en neen. Ik zag hem hier vorige week (met wandelstok) op TV nog handjes schudden met de Dalai Lama. Ik schrok wel hoe oud hij er onderstussen uitzag. Maar dat hij een week later sterft is hier min of meer wel onverwacht. Op CT1 (de lokale ned1) wordt al uren ononderbroken achtergrondinformatie gegeven. Toont echt wel dat het hier heel groot nieuws is.quote:Op zondag 18 december 2011 16:34 schreef Trommeldaris het volgende:
Is het alleen echt breaking nieuws. 75 is niet heel erg jong ofzo. Dus extreem onverwacht zal het niet geweest zijn?
Als je ook maar een beetje op school had opgelet dan had je echt wel geleerd over de inval in 1956 in Hongarije, de Praagse Lente en de inval van de Russen in Tsjecho-Slowakije in 1968 (Dubçeck) en de fluwelen revolutie met Havel.quote:Op zondag 18 december 2011 16:41 schreef __Saviour__ het volgende:
Maar dat betekent niet dat je van elk onbeduidend landje de interne strijd en geschiedenis moet kennen. Het is misschien een leuk verhaal voor het volk zelf, maar veel verder dan de landsgrenzen reikt het niet. Daarom zei mij de naam ook helemaal niks. Daarbij moet ook wel gezegd worden dat geschiedenis bij mij ver onderaan de ranglijst bungelde van vakken op school.
Ware het niet dat het gros van de mensen op fok onder de 20 is. Je kan het ze niet echt kwalijk nemen denk ik.quote:Op zondag 18 december 2011 16:39 schreef speknek het volgende:
[..]
De Koude Oorlog, Praagse Lente en de Fluwelen Revolutie waren anders heule boeiende gebeurtenissen.
Ik heb zover ik weet bij geschiedenis niets tot extreem weinig over de praagse lente gehad. Het leek bij mij alleen maar over de gouden eeuw te gaan.quote:Op zondag 18 december 2011 16:45 schreef golfer het volgende:
[..]
Als je ook maar een beetje op school had opgelet dan had je echt wel geleerd over de inval in 1956 in Hongarije, de Praagse Lente en de inval van de Russen in Tsjecho-Slowakije in 1968 (Dubçeck) en de fluwelen revolutie met Havel.
Dat jij dat niet weet en die naam jou niets zegt, zegt inderdaad wel wat over jouw gebrek aan algemene ontwikkeling.
Ongetwijfeld is het voorbij gekomen. Maar na het proefwerk blijkbaar gelijk weer vergeten. Om de doodsimpele redenen dat het me werkelijk oprecht helemaal niks interesseert. Het is gewoon niet aan mij besteed. Dat zovelen het hier ook niks zegt, vind ik tekenend voor de vraag of het wel tot de algemene ontwikkeling zou moeten behoren. 'Algemene' impliceert toch dat verwacht wordt dat de meesten er kennis van hebben.quote:Op zondag 18 december 2011 16:45 schreef golfer het volgende:
[..]
Als je ook maar een beetje op school had opgelet dan had je echt wel geleerd over de inval in 1956 in Hongarije, de Praagse Lente en de inval van de Russen in Tsjecho-Slowakije in 1968 (Dubçeck) en de fluwelen revolutie met Havel.
Dat jij dat niet weet en die naam jou niets zegt, zegt inderdaad wel wat over jouw gebrek aan algemene ontwikkeling.
Hij was toch wel een heel belangrijk icoon van de omwentelingen in Oost-Europa na het vallen van het IJzeren gordijn. Net als bijvoorbeeld Lech Walesa in Polen.quote:Op zondag 18 december 2011 16:41 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Een goede algemene ontwikkeling behoort iedereen wel te hebben. Maar dat betekent niet dat je van elk onbeduidend landje de interne strijd en geschiedenis moet kennen. Het is misschien een leuk verhaal voor het volk zelf, maar veel verder dan de landsgrenzen reikt het niet.
Als de geschiedenis en het nieuws je niet boeien, wat doe je dan in een topic als dit?quote:Daarom zei mij de naam ook helemaal niks. Daarbij moet ook wel gezegd worden dat geschiedenis bij mij ver onderaan de ranglijst bungelde van vakken op school. Mijn interesse lag en ligt nog altijd bij het exacte beta terrein.
Zwelgen in eigen domheid en er trots op zijn.quote:Op zondag 18 december 2011 17:03 schreef du_ke het volgende:
Als de geschiedenis en het nieuws je niet boeien, wat doe je dan in een topic als dit?
Misschien speelt leeftijd ook wel mee. Ook ik ken deze man ook niet en weet toch wel het nodige van de rest van de wereld af.quote:Op zondag 18 december 2011 16:45 schreef golfer het volgende:
Maar je hebt het hier dan ook niet bepaald over de één of andere obscure kleinkunstenaar uit Brno-Buiten...quote:Op zondag 18 december 2011 16:34 schreef Trommeldaris het volgende:
Is het alleen echt breaking nieuws. 75 is niet heel erg jong ofzo. Dus extreem onverwacht zal het niet geweest zijn?
En een van de belangrijkste dissidenten van het oostblok, samen met Sacharov, Amalrik en Solzjenitsynquote:Op zondag 18 december 2011 17:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Belangrijk persoon in de nationale politiek van Tsjechie en Slowakije, en later de internationale politiek zo te lezen. Wel wat jong overleden voor tegenwoordige begrippen.
Leeftijd speelt hier dan een grote rol denk ik. Voor jullie is dit blijkbaar allemaal enorm relevant omdat jullie van een compleet andere generatie zijn.quote:Op zondag 18 december 2011 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En een van de belangrijkste dissidenten van het oostblok, samen met Sacharov, Amalrik en Solzjenitsyn
Martin Luther King en Rosa Parks zeggen je ook niets? Zijn ook niet relevant?quote:Op zondag 18 december 2011 17:51 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Leeftijd speelt hier dan een grote rol denk ik. Voor jullie is dit blijkbaar allemaal enorm relevant omdat jullie van een compleet andere generatie zijn.
Voor mij is alles omtrent het communisme en haar zogenaamde dissidenten veel minder interessant, omdat ik ben opgegroeid in een tijd waarin communisme niks meer is dan een term uit de geschiedenisles en niet langer een reële dreiging. Er is niks meer relevant aan.
Heeft er voor gezorgd dat het communisme verdreven werd. En nog geweldloos ook.quote:Op zondag 18 december 2011 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En een van de belangrijkste dissidenten van het oostblok, samen met Sacharov, Amalrik en Solzjenitsyn
Jep, net als Mandela, Martin Luther King, Rosa Parks, Gandi, de Dwaze Moeders behoor je te weten wie dat zijn als je niet een totale Lobrozo bent.quote:Op zondag 18 december 2011 18:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heeft er voor gezorgd dat het communisme verdreven werd. En nog geweldloos ook.
Belangrijk man.
Heb je voor deze Lobrozo een ezelsbruggetje voor al die oostblok-dissidentjes? We hebben er nl. nogal wat.quote:Op zondag 18 december 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, net als Mandela, Martin Luther King, Rosa Parks, Gandi, de Dwaze Moeders behoor je te weten wie dat zijn als je niet een totale Lobrozo bent.
Het viel me op dat hij op die ouwe beelden (waarin hij uitlegt hoe hij gevolgd wordt) vrij goed Engels kan (nochtans geen evidentie in het toenmalige oostblok?):quote:Op zondag 18 december 2011 14:03 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is beslist niet waar. Hij heeft zich ruimschoots onderscheiden op het internationale toneel.
De opstand in 1968 (Praagse lente) is toch wel heel bekend, omdat de Sovjetunie toen echt militair een regimewissel veroorzaakte. Havel was al decennia bekend in het westen voordat hij post-communistisch president werd. De leiders van Hongarije, Roemenië, Bulgarije... na de Koude Oorlog zijn daarentegen nauwelijks bekend, Walesa van Polen maar die was misschien ook niet de beste president...quote:Op zondag 18 december 2011 16:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Mandela, Martin Luther King, Rosa Parks, Gandhi de Dwaze Moeders zijn geen oostblok dissidentenquote:Op zondag 18 december 2011 18:16 schreef OEM het volgende:
[..]
Heb je voor deze Lobrozo een ezelsbruggetje voor al die oostblok-dissidentjes? We hebben er nl. nogal wat.
De achtergrond en verhalen daarvan ken ik wel ja, zonder het op te moeten zoeken.quote:Op zondag 18 december 2011 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Martin Luther King en Rosa Parks zeggen je ook niets? Zijn ook niet relevant?
Voor iemand met zo'n grote mond over algemene ontwikkeling toon je behoorlijk weinig vermogen tot begrijpend lezen. Maar dat geeft niet.quote:Op zondag 18 december 2011 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mandela, Martin Luther King, Rosa Parks, Gandi, de Dwaze Moeders zijn geen oostblok dissidenten
Als trol doe je het ook niet al te best.quote:Op zondag 18 december 2011 18:23 schreef OEM het volgende:
Voor iemand met zo'n grote mond over algemene ontwikkeling toon je behoorlijk weinig vermogen tot begrijpend lezen. Maar dat geeft niet.
De koude oorlog is net als de eerste en tweede wereldoorlog zeer bepalend geweest voor hoe de wereld er nu uit ziet. Tja, als je dat verder niet interesseert, prima, maar ga niet lopen zwelgen erin, ik interesseer me niet voor voetbal, maar ga ook mijn desinteresse daarin posten in VBLquote:Op zondag 18 december 2011 18:20 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De achtergrond en verhalen daarvan ken ik wel ja, zonder het op te moeten zoeken.
Kwestie van de geografische ligging van het gebeuren. Oost-Europa interesseert me gewoon bijzonder weinig.
Pardon? Vertel dat maar eens de gemiddelde Tsjech, die onder dwang 50 jaar onder communistisch juk heeft moeten leven, met als gevolg dat hun bloeiende economie helemaal kapot gemaakt is, en waardoor ze nu nog steeds een achterstand hebben tgo westerse landen. Ik vind het echt verbazingwekkend hoe weinig benul sommigen hebben van een snuifje geopolitiek.quote:Op zondag 18 december 2011 17:51 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Er is niks meer relevant aan.
Ach, als ik eerlijk ben, toen ik meer dan 20 jaar geleden studeerde waren en zat studenten alleen maar de boeken wilde lezen die ze moesten lezen en voor de rest voor Married With Children hingen.quote:Op zondag 18 december 2011 20:51 schreef Maron het volgende:
Toch wel een teken des tijds als de jongeren zich zelfs niet eens meer voor de afgelopen 50 jaar interesseren..
Het valt me eerlijk gezegd nog mee dat hij 75 geworden is. Ten tijde van zijn presidentschap werd hij al geplaagd door gezondheidsproblemen.quote:Op zondag 18 december 2011 17:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Belangrijk persoon in de nationale politiek van Tsjechie en Slowakije, en later de internationale politiek zo te lezen. Wel wat jong overleden voor tegenwoordige begrippen.
"Ontwikkeling" impliceert ook iets, en dus niet dat je alleen dat weet wat iedereen weet. Algemeen slaat uiteraard op het niet-specifieke van de ontwikkeling. Als je alles van Oh Oh Cherso weet dan is dat niet algemeen, als je niks van Havel weet dan is de ontwikkeling waar het fout ging.quote:Het is gewoon niet aan mij besteed. Dat zovelen het hier ook niks zegt, vind ik tekenend voor de vraag of het wel tot de algemene ontwikkeling zou moeten behoren. 'Algemene' impliceert toch dat verwacht wordt dat de meesten er kennis van hebben.
Misteriks, heb jij enig idee hoe men in Slovakije terugblikt? Beschouwt men hem toch maar enkel als "Tsjech" daar?quote:Op zondag 18 december 2011 20:41 schreef misteriks het volgende:
[..]
Pardon? Vertel dat maar eens de gemiddelde Tsjech, die onder dwang 50 jaar onder communistisch juk heeft moeten leven, met als gevolg dat hun bloeiende economie helemaal kapot gemaakt is, en waardoor ze nu nog steeds een achterstand hebben tgo westerse landen. Ik vind het echt verbazingwekkend hoe weinig benul sommigen hebben van een snuifje geopolitiek.
Maar wel tot het vervelende toe hun gelijk moeten krijgen, royal sadness
Arme vávlac..quote:Op zondag 18 december 2011 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach, als ik eerlijk ben, toen ik meer dan 20 jaar geleden studeerde waren en zat studenten alleen maar de boeken wilde lezen die ze moesten lezen en voor de rest voor Married With Children hingen.
Voor mijn Slovaakse vrienden op FB is het een top topic. Mijn vriendin heeft er de slovaakse media even op nagekeken. Ze zien hem ook als hun laatste Tsjechoslowaakse president, en op hun lokale "standaard.be" wordt hij omschreven als "de president waarvoor ze de Tsjechen benijden".quote:Op zondag 18 december 2011 21:05 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Misteriks, heb jij enig idee hoe men in Slovakije terugblikt? Beschouwt men hem toch maar enkel als "Tsjech" daar?
Hij heeft wel gelijk dat dat tot populisme kan leiden of je dat nu goed vindt of slecht!quote:Op zondag 18 december 2011 21:42 schreef misteriks het volgende:
foto die vorige week genomen is :
[ afbeelding ]
Klaus heeft ondertussen al gereageerd ja. Het klassieke verhaal..
Echter heeft hij vandaag nogmaals bevestigd dat hij directe presidentsverkiezingen niet ziet zitten. Dat zou teveel tot populisme leiden volgens hem![]()
Waarschijnlijk heel goed wetende dat hij het nooit zou halen.
Het is hier een zeer actueel en hot topic, ja. Klaus is niet zo populair, maar heeft wel heel veel macht
Inderdaad. Oost-Europa 1989 is eigenlijk de eerste historische gebeurtenis die ik me bewust kan herinneren (ik was 9), en heeft daarom waarschijnlijk een behoorlijke indruk op me gemaakt. Havel, Walesa, maar ook Ceausescu en Honecker, Kohl en Gorbatsjov zijn de gezichten die daar voor mij bij horen. Het blijft een wonder dat die revoluties (muv Roemenië en Joegoslavië) toch met zo weinig geweld zijn verlopen. Het had zo anders af kunnen lopen.quote:Op zondag 18 december 2011 21:30 schreef Joker89 het volgende:
Vaclav Havel is in mijn ogen het gezicht van het verzet tegen de Sovjet-onderdrukking samen met Lech Wałęsa. Ik ben zelf van '89, schokkend dat mensen zich afvragen wie hij of deze mensen zijn, verder RIP en ik wens de nabestaanden veel sterkte toe, hij heeft veel gedaan voor veel mensen en dat zal neem ik ook aan, herinnerd worden,een zeer bijzondere man, zeer bijzonder.
In kleinere steden zijn er regelmatig opstootjes tussen extreem rechts en roma's, maar tot hiertoe vertaalt zich dat niet electoraal. Het zijn de nieuwere partijen zoals VV en vooral TOP 09 die de laatste jaren enorme winsten boeken. Deze partijen komen op tegen de corruptie en voor meer transparantie, en keren zich tegen alle klassieke partijen (vooral socialisten en liberalen).quote:Op zondag 18 december 2011 21:45 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk dat dat tot populisme kan leiden of je dat nu goed vindt of slecht!
Ik weet dat extreem rechts in Hongarije redelijk opkomt, wat is de situatie, in Tsjechië?
quote:„Die Tragik des modernen Menschen ist nicht, daß er immer weniger über den Sinn des eigenen Lebens weiß, sondern daß ihn das immer weniger stört.“
Nu Helmut Schmidt nog; is er geen rokendedenkende politicus meer over in Europa.quote:Op zondag 18 december 2011 22:10 schreef Bonkers. het volgende:
Geweldige man. Altijd rokend, zoals het een beetje dichter betaamt.
Inderdaad wel een beetje ja.. verbaast me eigenlijkquote:Op zondag 18 december 2011 12:52 schreef Q. het volgende:
Het verbaast me heel erg eigenlijkquote:Op zondag 18 december 2011 22:48 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Inderdaad wel een beetje ja.. verbaast me eigenlijk
Een waar woord.quote:Op zondag 18 december 2011 22:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Nu Helmut Schmidt nog; is er geen rokendedenkende politicus meer over in Europa.
Nou beledig je ook nog eens de Golden Retievers.quote:Op zondag 18 december 2011 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Een waar woord.
Thatcher is inmiddels zo dement als een Golden Retriever
Thatcher was echt een feeks die veel Britten net dat zetje heeft gegeven toen ze op de rand van de afgrond stonden. Buiten dat zou ik Havel en Walesa niet echt politici willen noemen maar volksvertegenwoordigers in de zin van het woord inderdaad. De politici van vandaag de dag zijn niet meer dan carrièrejagers die nog niet eens de moeite doen om daadwerkelijk een achterban te vertegenwoordiger maar puur zichzelf en wee je gebeentje als je daar iets over zegt. Technocraten in de ergste zin van het woord als je het mij vraagt. Maar goed, populisme zal wel weer een wederopstanding maken, het was lang een vies woord na de Tweede Wereldoorlog, laten we hopen dat dan dit keer de goede populisten in de zin van Havel en Walesa worden gekozen en niet slechts de radicalen in de zin van nou ja noem ze maar op.quote:Op zondag 18 december 2011 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een waar woord.
Thatcher is inmiddels zo dement als een Golden Retriever
Ga toch weg man.quote:Op maandag 19 december 2011 00:25 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Als je na 1990 bent geboren ken je deze man echt niet.
Ik ken(de) hem dus ook niet
Ook nooit van Hitler, Churchill, Kennedy, Stalin of Mandela gehoord?quote:Op maandag 19 december 2011 00:25 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Als je na 1990 bent geboren ken je deze man echt niet.
Ik ken(de) hem dus ook niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |