1.
VVD - Handel, welvaart en innovatie staat bij deze partij centraal, aspecten die ik maar al te graag omarm. Stimuleert mensen tevens om eruit te halen wat erin zit, door de sociale zekerheid te beperken. Complimenten voor de VVD dat deze partij de Europeaantjes - onder andere door verminderde sociale zekerheid - iets minder lui poogt te maken, een mentaliteit wat ze deze eeuw hard nodig zullen hebben om met de rest van de wereld hoogwaardig kunnen te blijven concurreren. In het rapport, opgesteld door de Europese Commissie,
Innnovation Europeanen Union Competitiveness Report 2011 wordt beschreven dat de Europese innovatiemoter achter loopt. Ik
citeer:
"The EU is slowly advancing towards its 3% R&D target - but there is a widening gap between the EU and its world competitors notably due to weaker business R&D investment."en
"European SMEs are innovative but they do not grow sufficiently. The United States has shown a much better capacity to create and grow new companies in research-intensive sectors over the last 35 years"Deze partij wilt een kleinere overheid, wat ik maar al te graag toejuich. Creeer een kleine, efficiente overheid die zich met de kerntaken bezig houdt; laat de rest aan de markt over. Waar dus ook cultuur onder valt.
Een knelpunt voor deze partij blijft de HRA, echter als de IB evenredig verlaagd kan worden, pleit ik voor beperking dan wel geleidelijke afschaffing van de HRA. Het liberale aspect van deze partij vervaagt, gezien ze nogal populistisch voor het burqaverbod hebben gestemd.
Ik zou de VVD wel één advies willen meegeven: U vormt een coalitie, los die eurocrisis eens een keer op. Want het continentje Europa raakt steeds meer haar machtspositie ten opzichte van de rest van de wereld kwijt. Hoe moeilijk moet het zijn om een noodpotje van $1000-$2000 miljard op te stellen, we zijn toch geen Afrika?
2.
PVV - Dat de Europeaantjes niet gewend zijn om met andere culturen en religies in één land samen te leven, zien we wel in de aanpak van de multiculturele samenleving die na de WO2 is ontstaan. Men heeft tótaal geen ervaring met de multiculturele samenleving, wat ook niet zo gek is, gezien de Europeaantjes duizenden jaren lang min of meer in een monoreligieuze samenleving gewoond hebben. Ja, de afgelopen pakweg 700 jaar zijn daar de Joden als significante religieuze minderheid bijgekomen, maar op 4 mei herinneren we onder andere dat dát niet zo goed afgelopen was....
In alle optimistische stemming om nu wél een geslaagde multiculturele cq multireligieuze samenleving op te bouwen, is men vergeten om naar de knelpunten in zo'n samenleving te kijken. De PVV wijst hierop, echter op een soms nogal vervelende manier. De maatregelen die deze partij wilt nemen, keur ik hoofdschuddend af. Dat sommige
stromingen van de islam wellicht toch niet zo vredelievend en tolerant zijn als de Europeaantjes vantevoren dachten, brengt de PVV wél aan het publiek, ondanks dat ik hun maatregelen afwijs. De PVV is natuurlijk alles behalve de Partij voor de
Vrijheid....
Dat de PVV criminaliteit harder wilt aanpakken, is één van de weinige pluspunten. Onbedoeld komt deze partij op de tweede plaats terecht, daar ik van de overige partijen nóg minder op heb. Qua sociaaleconomische politiek kan de PVV zich verder maar beter bij de PvdA en de SP aansluiten. Had ik de bestuurlijke kwaliteiten van de PVV-fractie al genoemd?
3.
D66 - Liberale partij, waar de VVD iets van kan leren, wat meteen het enigste pluspunt is. Zeer naieve partij omtrent lage straffen en sociale zekerheid. Opportunistisch. Het is dat de andere partijen nóg slechter scoren, vandaar dat deze partij de bronzen medaille in ontvangst mag nemen.
4.
CDA - Heb zeer weinig op met deze partij. Het enige voordeel van de huidige situatie van de partij is dat de partij met rechts-economische standpunten instemt, wat ik van harte verwelkom. Een minpunt is dat het een religieuze partij is.
Ook hier geldt het advies: U vormt een coalitie, los die eurocrisis eens een keer op. Want het continentje Europa raakt steeds meer haar machtspositie ten opzichte van de rest van de wereld kwijt. Hoe moeilijk moet het zijn om een noodpotje van $1000-$2000 miljard op te stellen, we zijn toch geen Afrika?
5.
GL - Een sociaaleconomische politiek waar ik van walg. Stimuleer mensen om eruit te halen wat erin zit, in plaats van mensen te pamperen dat ze o zo zielig zijn. Het pacifistische karakter van deze partij juich ik wel toe, alhoewel het soms zo schattig naief is!
6.
PvdD - Vanaf hier en verder komen we toch echt bij de losers aan. One issue partij. Wel schattige partij overigens.
7.
PvdA - Ik houd het kort: Job Cohen. Verder: tenenkrommende sociaaleconomische politiek.
8.
ChristenUnie - Misschien kan U beter in Afrika terecht, daar de mensen daar flink wat religieuzer zijn en door geringe educatie alles maar voor zoete koek aannemen? Voert links sociaaleconomische politiek: afgewezen dus.
9.
SP - Van alle partijen dé partij die het meest links is qua sociaaleconomische politiek. Deze partij snapt niet dat innovatie zó belangrijk is. Je moet mensen stimuleren te presteren, te innoveren, eruit te halen wat erin zit. Het
is geen schande als je werkloos wordt. In plaats van te klagen kan je ook aan jezelf werken om jezelf bij te scholen in een sector waar schaarste is, het onderwijs of de verpleging bijvoorbeeld, óf je pakt het ondernemerschap op om producten en diensten te ontwikkelen voor de snel stijgende wereldvraag (denk aan China, India, Brazilie en de N-11) naar hoogwaardige producten en diensten. Dat creeer hier ook nog eens banen.
Prikkel mensen tot te presteren. Schaf de subsidies op studies waar er een overschot aan studenten is (de arbeidsmarkt kan deze afgestudeerden niet allemaal absorberen), zodat
relatief gezien studies waar een schaarste aan werknemers is, goedkoper worden.
In plaats van mensen in achterstandswijken te vertellen dat ze zielig zijn, creeer daar technologische hubs. Oók de laagopgeleide technicus kan namelijk innoveren en daarmee banen creeeren.
Had ik al verteld dat Zuid-Korea in 2050 naar verwachting
rijker (tabel: GDP per capita) dan Nederland wordt, terwijl dat land 60 jaar geleden nog een
derdewereldland a la de meeste Afrikaanse landen was? Een hint: dat doet Zuid-Korea niet door iedereen een uitkering te geven die men zielig vindt.
9 10.
SGP - Poldertaliban. Ooit van vrouwenrechten gehoord? Er gaan dagelijks vanuit Europa vluchten naar Kabul, interesse?
Edit: was de
SP helemaal vergeten. Ik zou de SP op plaats 9 willen zetten; de SGP schuift dan door naar plaats 10.
[ Bericht 0% gewijzigd door Zienswijze op 21-12-2011 16:46:39 ]