Dit gaat het kabinet de kop kostenquote:Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.
De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.
Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.
De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.
Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.
Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.
Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
oh ja, reeksen kan nietquote:Op donderdag 15 december 2011 15:00 schreef Blik het volgende:
[..]
oh ja, huur aftrekbaar makenDan creeer je er nog een HRA-variant bij
Ik heb het vanaf het begin al voorgesteld, kennelijk zit jij ook de hele dag stoned achter je PC, peacequote:Op donderdag 15 december 2011 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus je vind eigenlijk dat alle aftrekposten en subsidies moeten worden afgeschaft en belastingen worden verlaagd,
Ben je dan stoned of zo dat je het niet merkt dat Draaijer en Ik dat al de hele tijd beweren en jij maar verder loopt te jammeren over arme mensen
Het verbaasd me niets, want je kan je eigen draad ook niet verder dan 1 post herinneren.
Ik zie graag de quote tegemoet vanuit het 1ste deel waar je dat beweertquote:Op donderdag 15 december 2011 15:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb het vanaf het begin al voorgesteld, kennelijk zit jij ook de hele dag stoned achter je PC, peace
Het zou wel eerlijker zijn t.o.v. de niet lener.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:00 schreef Blik het volgende:
[..]
oh ja, huur aftrekbaar makenDan creeer je er nog een HRA-variant bij
De eerste paar pagina's moest ik eerst even de scheefleners op de kast jagen maar uiteindelijk kwam het hoge woord er dan toch uit.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik zie graag de quote tegemoet vanuit het 1ste deel waar je dat beweert
Dus uit deze quote moeten we kunnen halen dat je met al je reacties uiteindelijk altijd al het idee had om alle subsidies weg te halen en de belastingen te verlagen:quote:Op donderdag 15 december 2011 15:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De eerste paar pagina's moest ik eerst even de scheefleners op de kast jagen maar uiteindelijk kwam het hoge woord er dan toch uit.
Misschien moet je iets aan je communicatie-skills doen, want dat komt echt nergens (behalve deze post) naar vorenquote:Op dinsdag 13 december 2011 12:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Mee eens, toch kunnen we haar afschaffen als we de belastingen voor iedereen verlagen. De meeste mensen zullen de extra kosten kunnen betalen, het kleine deel dat alsnog failliet gaat is in mijn ogen acceptabel. Deze groep leefde boven hun stand en moet maar op de blaren zitten.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat een grotere boosdoener de bijna 10% aan kosten (overdrachtsbelasting) de grotere boosdoener is.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:38 schreef Chadi het volgende:
Niet mee rdan terecht dat die HRA afgeschaft wordt op den duur. het is de motor achter de onzinnig hoge huizenprijzen.
Klopt denk ik ook. Sommige huizen zijn alleen al 50% duurder geworden omdat ze 5 keer verkocht zijn. De overdrachtsbelasting heeft op een onnatuurlijke wijze gezorgd dat de huizenprijzen gingen stijgenquote:Op donderdag 15 december 2011 15:43 schreef draaijer het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat een grotere boosdoener de bijna 10% aan kosten (overdrachtsbelasting) de grotere boosdoener is.
Niet zo mopperen dat jij het over het hoofd heb gezien hèquote:Op donderdag 15 december 2011 15:37 schreef Blik het volgende:
Misschien moet je iets aan je communicatie-skills doen, want dat komt echt nergens (behalve deze post) naar voren
Ja hoor....quote:Op donderdag 15 december 2011 15:43 schreef draaijer het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat een grotere boosdoener de bijna 10% aan kosten (overdrachtsbelasting) de grotere boosdoener is.
Hoezo? Als ze hun lasten kunnen betalen is er niets aan de hand, het kan natuurlijk wel een grote teleurstelling zijn dat de speculatieve waarde van je woning niet uitvalt zoals je verwacht had. Ongekend in deze tijden waarin de waarde de afgelopen 2 decennia alleen maar omhoog kon.quote:Veel mensen zitten wel in de problemen omdat ze 100% aflossingsvrij een hypotheek afsluiten. Dan kan je wachten op problemen als je huis niet in waarde groeit
Zo werk dat natuurlijk niet.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Klopt denk ik ook. Sommige huizen zijn alleen al 50% duurder geworden omdat ze 5 keer verkocht zijn. De overdrachtsbelasting heeft op een onnatuurlijke wijze gezorgd dat de huizenprijzen gingen stijgen
Die overdrachtsbelasting is vervelend, maar niet de grote boosdoener die was ook altijd al aanwezig bij de koop van een huis. Nee juist die aflossingsvrije en andere vage hypotheek prodcuten hebben bijgedragen een een extreme stijging van de prijzen. Wanneer banken wat terughoudener waren geweest betreffende financiele innovaties zou men zulke producten natuurlijk nooit verkocht hebben. Of in ieder geval nooit een aflossingsvrij proudcten voor 110% van de koopwaarde. Het risicomanagment bij de banken zat natuurlijk geheel fout dat prijzen alleen maar konden stijgen, zolang ze dat beweerden was het enigste wat wel moest stijgen hun exorbitante bonus.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:43 schreef draaijer het volgende:
[..]
Veel mensen zitten wel in de problemen omdat ze 100% aflossingsvrij een hypotheek afsluiten. Dan kan je wachten op problemen als je huis niet in waarde groeit
Dat komt omdat huiseigenaren niet afschrijven op hun woning en van mening zijn dat ze altijd hun kosten terug moesten hebben. De woning werd daardoor duurder maar er kwam niet meer woning bij.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:58 schreef Blik het volgende:
[..]
het heeft een prijsopdrijvend effect
Ja, wel. Omdat de mensen die hun huis willen verkopen, hun huis ook niet voor minder kwijt willen dan ze er aan hypotheek voor hebben afgesloten (en aflossing niet verrekenen).quote:
Niet binnen zo'n korte termijn dat je dat merkt.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:58 schreef Blik het volgende:
[..]
het heeft een prijsopdrijvend effect
Heb je de lezing van Kees de Kort gezien? Die zegt dat exact datgene de oorzaak is van de crisis. Namelijk een laag risicobesef bij de kredietverlening. Nu het risicobesef weer helemaal terug is gaat de hele markt op de rem en vroeg of laat zullen de prijzen zich moeten aanpassen naar dit nieuwe niveau. Niet leuk en fijn (om het in viva termen te houden) maar wel noodzakelijk.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:00 schreef Basp1 het volgende:
Het risicomanagment bij de banken zat natuurlijk geheel fout dat prijzen alleen maar konden stijgen, zolang ze dat beweerden was het enigste wat wel moest stijgen hun exorbitante bonus.
Dus jij bent van mening dat een taxateur die overdrachtsbelasting meeneemt? Onzin natuurlijk.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ja, wel. Omdat de mensen die hun huis willen verkopen, hun huis ook niet voor minder kwijt willen dan ze er aan hypotheek voor hebben afgesloten (en aflossing niet verrekenen).
De ~8% aan extra kosten (6% OB, courtages, provisies) werken daarmee prijsopdrijvend.
De nieuwe kopers hebben blijk gegeven die waardestijging geen probleem te vinden, en aldus ging het balletje omhoog.
Afschaffen van de OB (die ook wel eens 'verhuisstraf' wordt genoemd) zou al maken dat er (1) veel minder natuurlijke prijsopdrijving plaatsvindt en (2) bij verkoop minder restschuld zou ontstaan omdat er veel minder méér aan hypotheek nodig is voor totale financiering.
Edit: ben ik helt zelfs met Complex eens zeg![]()
De meeste mensen kopen een starters woning en dan kopen ze een iets serieuzere stap om vervolgens naar een eind locatie te gaan. Dus de markt moet wel stijgen wil je die ~8% eruit kunnen halen. (dan heb je het nog niet eens over de verbetering van je huis)quote:Op donderdag 15 december 2011 16:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet binnen zo'n korte termijn dat je dat merkt.
De taxateur bepaalt de vraagprijs niet, dat doet de verkoper.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:04 schreef betyar het volgende:
[..]
Dus jij bent van mening dat een taxateur die overdrachtsbelasting meeneemt? Onzin natuurlijk.
Alsof taxateurs daar na kijken? Taxateurs kijken naar wat de markt bereid is te betalen voor een woning.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:04 schreef betyar het volgende:
[..]
Dus jij bent van mening dat een taxateur die overdrachtsbelasting meeneemt? Onzin natuurlijk.
Die haal je er niet uit in een korte periode, daar gaat zo'n 5 jaar overheen wil je quitte komen.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:05 schreef draaijer het volgende:
[..]
De meeste mensen kopen een starters woning en dan kopen ze een iets serieuzere stap om vervolgens naar een eind locatie te gaan. Dus de markt moet wel stijgen wil je die ~8% eruit kunnen halen. (dan heb je het nog niet eens over de verbetering van je huis)
De term starter is achterhaald, in een dalende markt kun je beter meteen de woning 'van je dromen' kopen. Het huizentreintje is een facet van de huizenmarkt zeepbel.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:05 schreef draaijer het volgende:
[..]
De meeste mensen kopen een starters woning en dan kopen ze een iets serieuzere stap om vervolgens naar een eind locatie te gaan. Dus de markt moet wel stijgen wil je die ~8% eruit kunnen halen. (dan heb je het nog niet eens over de verbetering van je huis)
Natuurlijk bepaalt de verkoper de vraagprijs, ik ben van mening dat de taxatie daar een belangrijk aandeel in heeft.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:07 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
De taxateur bepaalt de vraagprijs niet, dat doet de verkoper.
En tijden lang keek de taxateur niet zozeer naar de werkelijke waarde van het onroerend goed, maar enkel of het huis de 'waarde in het economisch verkeer' kon hebben die het moest hebben om de hypotheekaanvraag rond te maken.
Precies, als een taxateur enkel naar de intrinsieke waarde zou kijken kreeg niemand zijn hypotheek meer rondquote:Op donderdag 15 december 2011 16:07 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
De taxateur bepaalt de vraagprijs niet, dat doet de verkoper.
En tijden lang keek de taxateur niet zozeer naar de werkelijke waarde van het onroerend goed, maar enkel of het huis de 'waarde in het economisch verkeer' kon hebben die het moest hebben om de hypotheekaanvraag rond te maken.
De taxateur niet, in ieder geval zou dat niet moeten.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Alsof taxateurs daar na kijken? Taxateurs kijken naar wat de markt bereid is te betalen voor een woning.
Nope.... sterker nog... de meeste woningen op funda staan nu 'te koop' voor een vraagprijs ver boven de marktprijs. Als ze het advies van de taxateur zouden volgen zouden er misschien weer woningen verkocht worden.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Natuurlijk bepaalt de verkoper de vraagprijs, ik ben van mening dat de taxatie daar een belangrijk aandeel in heeft.
Daar heb je vast een bron voor.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nope.... sterker nog... de meeste woningen op funda staan nu 'te koop' voor een vraagprijs ver boven de marktprijs. Als ze het advies van de taxateur zouden volgen zouden er misschien weer woningen verkocht worden.
Common sense... Als een woning na 12 maanden nog te koop staat is je vraagprijs te hoog, lijkt mij niet noodzakelijk dat een oekoenoem daar een hele theorie over gaat spuien toch?quote:
Ach dat geloof je toch zelf niet. De woning van je dromen nu is iets heel anders dan de woning van je dromen over 20 jaar, dat wordt bepaald door hoe je invulling geeft aan je leven (partner/kinderen/werk etc).quote:Op donderdag 15 december 2011 16:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
De term starter is achterhaald, in een dalende markt kun je beter meteen de woning 'van je dromen' kopen. Het huizentreintje is een facet van de huizenmarkt zeepbel.
Helaas is common sense vaak ook de grootste bullshit, net zoals dit.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Common sense... Als een woning na 12 maanden nog te koop staat is je vraagprijs te hoog, lijkt mij niet noodzakelijk dat een oekoenoem daar een hele theorie over gaat spuien toch?
In een dalende markt is het kopen van een starterswoning het domste wat je kan doen, daar kun je niet tegen aflossen. Je kan echt beter even doorsparen voor de woning van je dromen, later kun je altijd weer kleiner gaan wonen.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:15 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ach dat geloof je toch zelf niet. De woning van je dromen nu is iets heel anders dan de woning van je dromen over 20 jaar, dat wordt bepaald door hoe je invulling geeft aan je leven (partner/kinderen/werk etc).
Te makkelijk, eerst wordt er gezegd dat de overdrachtsbelasting de prijs op zou drijven omdat men die 10% terug wil verdienen. Een taxateur gaat daar nooit mee akkoord, daarnaast wordt er gezegd dat de vraagprijs compleet los staat van de taxatiewaarde, dat klopt wel maar in de praktijk zal dat geen wereldverschil maken.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Common sense... Als een woning na 12 maanden nog te koop staat is je vraagprijs te hoog, lijkt mij niet noodzakelijk dat een oekoenoem daar een hele theorie over gaat spuien toch?
Wat heeft een taxateur te maken met het feit of iemand de overdrachtsbelasting wil terug verdienen?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:23 schreef betyar het volgende:
[..]
Te makkelijk, eerst wordt er gezegd dat de overdrachtsbelasting de prijs op zou drijven omdat men die 10% terug wil verdienen. Een taxateur gaat daar nooit mee akkoord, daarnaast wordt er gezegd dat de vraagprijs compleet los staat van de taxatiewaarde, dat klopt wel maar in de praktijk zal dat geen wereldverschil maken.
heb ik toch nog iets goed gedaanquote:Op donderdag 15 december 2011 16:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De term starter is achterhaald, in een dalende markt kun je beter meteen de woning 'van je dromen' kopen. Het huizentreintje is een facet van de huizenmarkt zeepbel.
Dus die mensen die hun woning niet verkocht krijgen hebben gewoon pech? Pech dat niemand hun woning wil kopen? Het ligt dus niet aan de vraagprijs?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Helaas is common sense vaak ook de grootste bullshit, net zoals dit.
Natuurlijk is prijs niet het enige criteria, lijkt mij een open deur intrappen maar het is wel zo dat je vraagprijs voor het grootste deel bepaald hoe groot de groep potentiele kopers is. Dat lijkt mij toch echt common sense.quote:Of mensen een huis kopen hangt van veel meer aspecten af dan de vraagprijs. Er zit uiteraard wel een ondergrens hieraan, want een villa voor 1 euro is zo te verkocht.
Er wordt gezegd dat de overdrachtsbelasting prijsopdrijvend is. Een huis wordt na een verkoop niet ineens 10% meer waard, dat zal een taxateur nooit doen. En als je slim bent laat je het huis wat je voor ogen hebt taxeren om gefundeerd de onderhandelingen in te gaan.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat heeft een taxateur te maken met het feit of iemand de overdrachtsbelasting wil terug verdienen?
De taxatiewaarde is juist sterk gecorreleerd aan de marktprijs. De taxatiewaarde is immers zo goed als gelijk aan de waarde die het huis zou opleveren bij verkoop. Natuurlijk komt er bovenop de taxatiewaarde de OB maar als een paar jaar later een starter bereid is deze te vergoeden aan de vorige eigenaar word ze automatisch onderdeel van de nieuwe taxatiewaarde.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:23 schreef betyar het volgende:
[..]
Te makkelijk, eerst wordt er gezegd dat de overdrachtsbelasting de prijs op zou drijven omdat men die 10% terug wil verdienen. Een taxateur gaat daar nooit mee akkoord, daarnaast wordt er gezegd dat de vraagprijs compleet los staat van de taxatiewaarde, dat klopt wel maar in de praktijk zal dat geen wereldverschil maken.
Ok, stel eventjes he (zeer reeel zelfs): ik kan geen sociale huurwoning krijgen. Dan ben ik dus verplicht om particulier te gaan huren of gewoon wat kopen.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In een dalende markt is het kopen van een starterswoning het domste wat je kan doen, daar kun je niet tegen aflossen. Je kan echt beter even doorsparen voor de woning van je dromen, later kun je altijd weer kleiner gaan wonen.
Een paar jaar als in de zin van een jaar of 5 zou de woning best 10% meer waard kunnen zijn. Trouwens ook gewoon minder.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De taxatiewaarde is juist sterk gecorreleerd aan de marktprijs. De taxatiewaarde is immers zo goed als gelijk aan de waarde die het huis zou opleveren bij verkoop. Natuurlijk komt er bovenop de taxatiewaarde de OB maar als een paar jaar later een starter bereid is deze te vergoeden aan de vorige eigenaar word ze automatisch onderdeel van de nieuwe taxatiewaarde.
Gewoon een goed besluit, niet er vanuit gaan dat je 'starterswoning' automatisch meer waard wordt. Je kan tegenwoordig beter de startersfase overslaan en meteen die woning kopen waar jij jezelf de komende 10...20 jaar ziet wonen. Je werkt jezelf echt in een vervelende situatie door een kippenhok te kopen, wetende dat de waarde daarvan flink gaat dalen. Er zijn momenteel genoeg starters die muurvast zitten in hun starterswoning. Dat was leuk toen ze nog met zijn 2'tjes waren maar nu de kinderwens komt bovendrijven zitten ze krap in hun starterspaleisje.quote:
Vraagprijs staat los van de taxatiewaarde, feit.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:23 schreef betyar het volgende:
Ditoquote:
Hoewel ik al eerder in dit topic heb laten blijken dat ik het op veel punten niet eens ben met ComplexConjugate ben ik ervan overtuigd dat deze 'common sense' correct is.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Helaas is common sense vaak ook de grootste bullshit, net zoals dit.
Of mensen een huis kopen hangt van veel meer aspecten af dan de vraagprijs. Er zit uiteraard wel een ondergrens hieraan, want een villa voor 1 euro is zo te verkocht.
Hebben nu bijna 9 jaar geleden gekocht... woning is eigenlijk te groot, maar ik zou niet meer weg willen.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gewoon een goed besluit, niet er vanuit gaan dat je 'starterswoning' automatisch meer waard wordt. Je kan tegenwoordig beter de startersfase overslaan en meteen die woning kopen waar jij jezelf de komende 10...20 jaar ziet wonen. Je werkt jezelf echt in een vervelende situatie door een kippenhok te kopen, wetende dat de waarde daarvan flink gaat dalen. Er zijn momenteel genoeg starters die muurvast zitten in hun starterswoning. Dat was leuk toen ze nog met zijn 2'tjes waren maar nu de kinderwens komt bovendrijven zitten ze krap in hun starterspaleisje.
Vraagprijs is in de praktijk inherent aan de taxatiewaarde. De kopende partij heeft baat aan een taxatierapport en zal deze dan ook uit laten voeren.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Vraagprijs staat los van de taxatiewaarde, feit.
En zoals gezegd, de taxateur zal het WORST wezen. Misschien dat het tegenwoordig iets netter is dan vroeger, maar nog niet lang geleden vroeg een bank min of meer aan de taxateur of het huis 'bedrag X' waard kan zijn omdat dat nou eenmaal het bedrag van de hypotheekaanvraag van de nieuwe eigenaar was.
De woning die je wilt kopen? Hoe lang zie jij jezelf daar gaan wonen? Als dat 15 jaar is dan kun je die woning met een gerust hart kopen maar als het maar 5 jaar is dan kun je beter gaan huren.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:30 schreef _VoiD_ het volgende:
Ok, stel eventjes he (zeer reeel zelfs): ik kan geen sociale huurwoning krijgen. Dan ben ik dus verplicht om particulier te gaan huren of gewoon wat kopen.
Stel he, dat particulier huren fucking duur is (tadaa, dat is het ook). Dan zeg jij dus dat ik dan maar eventjes voor 800 euro per maand moet gaan huren terwijl ik voor minder geld een grotere woning kan kopen? Of moet ik dan maar gewoon 10 jaar in een studentenkamertje blijven meuren tot m'n 35e voor 350 euro per maand om maar te kunnen sparen?
Een appel en een eiquote:Dat jij in een sociale huurwoning zit voor een appel en een ei maakt niet dat iedereen in dezelfde situatie zit.
Goedkoper nu? Of goedkoper op langere termijn? Het is maar hoe je het bekijkt.quote:Bij mij viel de optie huren heeeeel snel af omdat ik daar a) niet voor in aanmerking kom, want ik verdien blijkbaar te weinig (inkomenseis van minimaal 4, soms zelfs 5 keer huurbedrag) en b) ik goedkoper kan kopen en dus meer te besteden heb om te sparen/af te lossen.
De bank gaat uit van een executiewaarde.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als jij gelijk zou hebben, en de vraagprijs/overeengekomen koopprijs gelijk is aan de marktprijs/taxatiewaarde, zou nooit de KK meegefinancierd kunnen worden.
En het is nou eenmaal een feit dat vrijwel altijd (ook bij mij) de KK meegefinancierd is. En dat kan alleen maar als de taxatiewaarde hoger is dan de betaalde prijs, want een bank neemt geen hypotheek met een hoogte die lager is dan de taxatiewaarde van het onderpand.
Klopt... tenzij je NHG neemt, dan geld het NHG rente tarief. Overigens vraag ik mij af wat men verstaat onder executiewaarde? Weet iemand het percentage van de huidige taxatiewaarde?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:45 schreef betyar het volgende:
[..]
De bank gaat uit van een executiewaarde.
quote:Op donderdag 15 december 2011 16:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Klopt... tenzij je NHG neemt, dan geld het NHG rente tarief. Overigens vraag ik mij af wat men verstaat onder executiewaarde? Weet iemand het percentage van de huidige taxatiewaarde?
quote:Hypotheek executiewaarde
De executiewaarde voor een hypotheek valt op te delen voor nieuwbouw en bestaande woningen. Voor de berekening van de hypotheek van een bestaande woning gaat men doorgaans uit van 80 – 85% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop. Bij nieuwbouw woningen gaat men meest uit van 90% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop.
Ik gok tussen de 5 en 10 jaarquote:Op donderdag 15 december 2011 16:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
De woning die je wilt kopen? Hoe lang zie jij jezelf daar gaan wonen? Als dat 15 jaar is dan kun je die woning met een gerust hart kopen maar als het maar 5 jaar is dan kun je beter gaan huren.
Ik wil natuurlijk wel wonen in een huis waar ik het fijn vind. Geld uitgeven aan een krot waar je het niet naar je zin hebt.... Dat het dan wat meer kost is het mij meer dan waard.quote:Een appel en een ei![]()
Ik betaal ruim 500 euro in de maand voor een woning die de verhuurder voor 130k op de markt zou verkopen. Totaal geen luxe, slecht isolatie en van erbarmelijke bouwkundige kwaliteit.
Ik spaar lekker door voor een betere woning en FYI in deze regio kan jij binnen 1 jaar terecht in precies zo'n zelfde 'betaalbare' huurwoning![]()
Niet klagen over de lage werkgelegenheid en de weinige voorzieningen.... dat heb je nu eenmaal in de buurt van betaalbare woningen.
Uiteraard kijk ik niet naar een termijn van 1 jaar, maar een gemiddelde tijd dat mensen in een huis zitten (7 jaar omtrent). Stel dat ik over 7 jaar het huis zou verkopen en er hetzelfde voor zou krijgen als waarvoor ik het nu gekocht heb (inflatie = verlies dus). Dan heb ik zo'n 10.000 euro verlies (kosten koper). Per jaar zit je dan op circa 1500 euro, ongeveer 120 euro per maand. Samen met mijn netto woonlast van zo'n 560 euro (waarin ook een deel aflossing zit!) is dat afgerond 700 euro.... Zelfs wordt het huis voor 10k minder verkocht, ook dan is het dat in mijn ogen waard.quote:Goedkoper nu? Of goedkoper op langere termijn? Het is maar hoe je het bekijkt.
De absurd hoge Nederlandse huizenprijzen worden zeker niet alleen door de HRA veroorzaakt. Vergeet nl. ook niet het constant handjeklap spelen tussen vastgoedboeren en (lokale) politici; men verkoopt liever bouwgrond om er kantoorpanden op te bouwen die na oplevering leeg blijven staan, als dat men er fatsoenlijke woningen op een fatsoenlijke lap grond ipv een postzegel op bouwt.quote:Op donderdag 15 december 2011 15:38 schreef Chadi het volgende:
Niet mee rdan terecht dat die HRA afgeschaft wordt op den duur. het is de motor achter de onzinnig hoge huizenprijzen.
Echt onbegrijpelijk inderdaad, hoe kantoren wel ruim voldoende gebouwd mogen worden, en woningen niet.quote:Op donderdag 15 december 2011 21:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De absurd hoge Nederlandse huizenprijzen worden zeker niet alleen door de HRA veroorzaakt. Vergeet nl. ook niet het constant handjeklap spelen tussen vastgoedboeren en (lokale) politici; men verkoopt liever bouwgrond om er kantoorpanden op te bouwen die na oplevering leeg blijven staan, als dat men er fatsoenlijke woningen op een fatsoenlijke lap grond ipv een postzegel op bouwt.
Koffiedik kijken! Veel meer valt er niet over te zeggen...quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:18 schreef Sigg het volgende:
Dan nu mijn vraag: wat voor invloed zou het eventueel afschaffen van de hypotheekrente hebben op de hypotheekrentes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |