abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 december 2011 @ 15:01:26 #1
62913 Blik
The one and Only!
pi_105616854
quote:
Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.

De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.

Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.

De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.

Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.

Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.

Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
Dit gaat het kabinet de kop kosten :)
Verder had de timing stukken beter gekund :')

Game on w/

Deel 1

Einde nabij voor aftrek hypotheekrente

Deel 2

Einde nabij voor aftrek hypotheekrente
pi_105616881
Geen reeks! :(
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 15 december 2011 @ 15:02:08 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_105616886
Laatste post:

quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:00 schreef Blik het volgende:

[..]

oh ja, huur aftrekbaar maken :') Dan creeer je er nog een HRA-variant bij :D
oh ja, reeksen kan niet
  donderdag 15 december 2011 @ 15:02:32 #4
62913 Blik
The one and Only!
pi_105616903
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:02 schreef PeeJay1980 het volgende:
Geen reeks! :(
kan niet als de voorgaande ook geen reeks is... vreemd systeem
pi_105616949
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:

Dus je vind eigenlijk dat alle aftrekposten en subsidies moeten worden afgeschaft en belastingen worden verlaagd,
Ben je dan stoned of zo dat je het niet merkt dat Draaijer en Ik dat al de hele tijd beweren en jij maar verder loopt te jammeren over arme mensen

Het verbaasd me niets, want je kan je eigen draad ook niet verder dan 1 post herinneren.
Ik heb het vanaf het begin al voorgesteld, kennelijk zit jij ook de hele dag stoned achter je PC, peace :*
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 15 december 2011 @ 15:04:43 #6
62913 Blik
The one and Only!
pi_105616981
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik heb het vanaf het begin al voorgesteld, kennelijk zit jij ook de hele dag stoned achter je PC, peace :*
Ik zie graag de quote tegemoet vanuit het 1ste deel waar je dat beweert
pi_105617018
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:00 schreef Blik het volgende:

[..]

oh ja, huur aftrekbaar maken :') Dan creeer je er nog een HRA-variant bij :D
Het zou wel eerlijker zijn t.o.v. de niet lener.

Uiteraard kunnen we een beter alternatief bedenken zoals het verlagen van de IB en afschaffen van de subsidies :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105617159
Een van de eerste maatregelen die genomen moeten worden is (bank)spaarhypotheken te verbieden. Als mensen kunnen sparen kunnen ze dat ook gewoon aflossen.

Nu wordt dat gewoon op de bank gezet voor maximale teruggave.
pi_105617173
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:04 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik zie graag de quote tegemoet vanuit het 1ste deel waar je dat beweert
De eerste paar pagina's moest ik eerst even de scheefleners op de kast jagen maar uiteindelijk kwam het hoge woord er dan toch uit.
  donderdag 15 december 2011 @ 15:37:01 #10
62913 Blik
The one and Only!
pi_105618111
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:10 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De eerste paar pagina's moest ik eerst even de scheefleners op de kast jagen maar uiteindelijk kwam het hoge woord er dan toch uit.
Dus uit deze quote moeten we kunnen halen dat je met al je reacties uiteindelijk altijd al het idee had om alle subsidies weg te halen en de belastingen te verlagen:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 12:39 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Mee eens, toch kunnen we haar afschaffen als we de belastingen voor iedereen verlagen. De meeste mensen zullen de extra kosten kunnen betalen, het kleine deel dat alsnog failliet gaat is in mijn ogen acceptabel. Deze groep leefde boven hun stand en moet maar op de blaren zitten.
Misschien moet je iets aan je communicatie-skills doen, want dat komt echt nergens (behalve deze post) naar voren
pi_105618164
Niet mee rdan terecht dat die HRA afgeschaft wordt op den duur. het is de motor achter de onzinnig hoge huizenprijzen.
pi_105618349
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:38 schreef Chadi het volgende:
Niet mee rdan terecht dat die HRA afgeschaft wordt op den duur. het is de motor achter de onzinnig hoge huizenprijzen.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat een grotere boosdoener de bijna 10% aan kosten (overdrachtsbelasting) de grotere boosdoener is.

Veel mensen zitten wel in de problemen omdat ze 100% aflossingsvrij een hypotheek afsluiten. Dan kan je wachten op problemen als je huis niet in waarde groeit :)
  donderdag 15 december 2011 @ 15:51:34 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_105618614
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:43 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat een grotere boosdoener de bijna 10% aan kosten (overdrachtsbelasting) de grotere boosdoener is.

Klopt denk ik ook. Sommige huizen zijn alleen al 50% duurder geworden omdat ze 5 keer verkocht zijn. De overdrachtsbelasting heeft op een onnatuurlijke wijze gezorgd dat de huizenprijzen gingen stijgen
pi_105618644
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:37 schreef Blik het volgende:

Misschien moet je iets aan je communicatie-skills doen, want dat komt echt nergens (behalve deze post) naar voren
Niet zo mopperen dat jij het over het hoofd heb gezien hè :)

quote:

Ja hoor.... :')

De OB was 10%... lekker om te zien hoe jij weer stemming weet te maken _O_

Je vergeet dat de rest in zakken van de notaris, makelaar en het kadaster verdwijnt. Notarissen en makelaars... het soort toppers dat de extra mile loopt (tegenwoordig moeten de meesten inderdaad harder en verder lopen voor minder geld :D )

quote:
Veel mensen zitten wel in de problemen omdat ze 100% aflossingsvrij een hypotheek afsluiten. Dan kan je wachten op problemen als je huis niet in waarde groeit :)
Hoezo? Als ze hun lasten kunnen betalen is er niets aan de hand, het kan natuurlijk wel een grote teleurstelling zijn dat de speculatieve waarde van je woning niet uitvalt zoals je verwacht had. Ongekend in deze tijden waarin de waarde de afgelopen 2 decennia alleen maar omhoog kon.
  donderdag 15 december 2011 @ 15:54:28 #15
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105618691
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:51 schreef Blik het volgende:

[..]

Klopt denk ik ook. Sommige huizen zijn alleen al 50% duurder geworden omdat ze 5 keer verkocht zijn. De overdrachtsbelasting heeft op een onnatuurlijke wijze gezorgd dat de huizenprijzen gingen stijgen
Zo werk dat natuurlijk niet.
  donderdag 15 december 2011 @ 15:58:23 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_105618791
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:54 schreef betyar het volgende:

[..]

het heeft een prijsopdrijvend effect
pi_105618837
quote:

[..]

Die overdrachtsbelasting is vervelend, maar niet de grote boosdoener die was ook altijd al aanwezig bij de koop van een huis. Nee juist die aflossingsvrije en andere vage hypotheek prodcuten hebben bijgedragen een een extreme stijging van de prijzen. Wanneer banken wat terughoudener waren geweest betreffende financiele innovaties zou men zulke producten natuurlijk nooit verkocht hebben. Of in ieder geval nooit een aflossingsvrij proudcten voor 110% van de koopwaarde. Het risicomanagment bij de banken zat natuurlijk geheel fout dat prijzen alleen maar konden stijgen, zolang ze dat beweerden was het enigste wat wel moest stijgen hun exorbitante bonus.
pi_105618851
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat komt omdat huiseigenaren niet afschrijven op hun woning en van mening zijn dat ze altijd hun kosten terug moesten hebben. De woning werd daardoor duurder maar er kwam niet meer woning bij.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:01:50 #19
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105618904
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Ja, wel. Omdat de mensen die hun huis willen verkopen, hun huis ook niet voor minder kwijt willen dan ze er aan hypotheek voor hebben afgesloten (en aflossing niet verrekenen).
De ~8% aan extra kosten (6% OB, courtages, provisies) werken daarmee prijsopdrijvend.
De nieuwe kopers hebben blijk gegeven die waardestijging geen probleem te vinden, en aldus ging het balletje omhoog.

Afschaffen van de OB (die ook wel eens 'verhuisstraf' wordt genoemd) zou al maken dat er (1) veel minder natuurlijke prijsopdrijving plaatsvindt en (2) bij verkoop minder restschuld zou ontstaan omdat er veel minder méér aan hypotheek nodig is voor totale financiering.

Edit: ben ik helt zelfs met Complex eens zeg :+
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:03:21 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105618958
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Niet binnen zo'n korte termijn dat je dat merkt.
pi_105618990
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:00 schreef Basp1 het volgende:
Het risicomanagment bij de banken zat natuurlijk geheel fout dat prijzen alleen maar konden stijgen, zolang ze dat beweerden was het enigste wat wel moest stijgen hun exorbitante bonus.
Heb je de lezing van Kees de Kort gezien? Die zegt dat exact datgene de oorzaak is van de crisis. Namelijk een laag risicobesef bij de kredietverlening. Nu het risicobesef weer helemaal terug is gaat de hele markt op de rem en vroeg of laat zullen de prijzen zich moeten aanpassen naar dit nieuwe niveau. Niet leuk en fijn (om het in viva termen te houden) maar wel noodzakelijk.

"Voorlopig is er maar 1 smaak en dat zijn dalende prijzen" ^O^
  donderdag 15 december 2011 @ 16:04:26 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105618997
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:01 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ja, wel. Omdat de mensen die hun huis willen verkopen, hun huis ook niet voor minder kwijt willen dan ze er aan hypotheek voor hebben afgesloten (en aflossing niet verrekenen).
De ~8% aan extra kosten (6% OB, courtages, provisies) werken daarmee prijsopdrijvend.
De nieuwe kopers hebben blijk gegeven die waardestijging geen probleem te vinden, en aldus ging het balletje omhoog.

Afschaffen van de OB (die ook wel eens 'verhuisstraf' wordt genoemd) zou al maken dat er (1) veel minder natuurlijke prijsopdrijving plaatsvindt en (2) bij verkoop minder restschuld zou ontstaan omdat er veel minder méér aan hypotheek nodig is voor totale financiering.

Edit: ben ik helt zelfs met Complex eens zeg :+
Dus jij bent van mening dat een taxateur die overdrachtsbelasting meeneemt? Onzin natuurlijk.
pi_105619029
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:03 schreef betyar het volgende:

[..]

Niet binnen zo'n korte termijn dat je dat merkt.
De meeste mensen kopen een starters woning en dan kopen ze een iets serieuzere stap om vervolgens naar een eind locatie te gaan. Dus de markt moet wel stijgen wil je die ~8% eruit kunnen halen. (dan heb je het nog niet eens over de verbetering van je huis)
  donderdag 15 december 2011 @ 16:07:23 #24
238326 Worteltjestaart
pi_105619084
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:04 schreef betyar het volgende:

[..]

Dus jij bent van mening dat een taxateur die overdrachtsbelasting meeneemt? Onzin natuurlijk.
De taxateur bepaalt de vraagprijs niet, dat doet de verkoper.
En tijden lang keek de taxateur niet zozeer naar de werkelijke waarde van het onroerend goed, maar enkel of het huis de 'waarde in het economisch verkeer' kon hebben die het moest hebben om de hypotheekaanvraag rond te maken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_105619118
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:04 schreef betyar het volgende:

[..]

Alsof taxateurs daar na kijken? Taxateurs kijken naar wat de markt bereid is te betalen voor een woning.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:08:47 #26
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619129
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:05 schreef draaijer het volgende:

[..]

De meeste mensen kopen een starters woning en dan kopen ze een iets serieuzere stap om vervolgens naar een eind locatie te gaan. Dus de markt moet wel stijgen wil je die ~8% eruit kunnen halen. (dan heb je het nog niet eens over de verbetering van je huis)
Die haal je er niet uit in een korte periode, daar gaat zo'n 5 jaar overheen wil je quitte komen.
pi_105619141
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:05 schreef draaijer het volgende:

[..]

De term starter is achterhaald, in een dalende markt kun je beter meteen de woning 'van je dromen' kopen. Het huizentreintje is een facet van de huizenmarkt zeepbel.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:10:14 #28
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619163
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:07 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

En tijden lang keek de taxateur niet zozeer naar de werkelijke waarde van het onroerend goed, maar enkel of het huis de 'waarde in het economisch verkeer' kon hebben die het moest hebben om de hypotheekaanvraag rond te maken.
Natuurlijk bepaalt de verkoper de vraagprijs, ik ben van mening dat de taxatie daar een belangrijk aandeel in heeft.
pi_105619164
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:07 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Precies, als een taxateur enkel naar de intrinsieke waarde zou kijken kreeg niemand zijn hypotheek meer rond :7
  donderdag 15 december 2011 @ 16:10:44 #30
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619177
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:08 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Alsof taxateurs daar na kijken? Taxateurs kijken naar wat de markt bereid is te betalen voor een woning.
De taxateur niet, in ieder geval zou dat niet moeten.
pi_105619200
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:10 schreef betyar het volgende:

[..]

Natuurlijk bepaalt de verkoper de vraagprijs, ik ben van mening dat de taxatie daar een belangrijk aandeel in heeft.
Nope.... sterker nog... de meeste woningen op funda staan nu 'te koop' voor een vraagprijs ver boven de marktprijs. Als ze het advies van de taxateur zouden volgen zouden er misschien weer woningen verkocht worden.

Met 'te koop' bedoel ik dat die huizen dus niet te koop zijn want de vraagprijs is onrealistisch.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:12:25 #32
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619239
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nope.... sterker nog... de meeste woningen op funda staan nu 'te koop' voor een vraagprijs ver boven de marktprijs. Als ze het advies van de taxateur zouden volgen zouden er misschien weer woningen verkocht worden.
Daar heb je vast een bron voor.
pi_105619295
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:12 schreef betyar het volgende:

[..]

Daar heb je vast een bron voor.
Common sense... Als een woning na 12 maanden nog te koop staat is je vraagprijs te hoog, lijkt mij niet noodzakelijk dat een oekoenoem daar een hele theorie over gaat spuien toch?
pi_105619358
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
De term starter is achterhaald, in een dalende markt kun je beter meteen de woning 'van je dromen' kopen. Het huizentreintje is een facet van de huizenmarkt zeepbel.
Ach dat geloof je toch zelf niet. De woning van je dromen nu is iets heel anders dan de woning van je dromen over 20 jaar, dat wordt bepaald door hoe je invulling geeft aan je leven (partner/kinderen/werk etc).
pi_105619642
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Common sense... Als een woning na 12 maanden nog te koop staat is je vraagprijs te hoog, lijkt mij niet noodzakelijk dat een oekoenoem daar een hele theorie over gaat spuien toch?
Helaas is common sense vaak ook de grootste bullshit, net zoals dit.

Of mensen een huis kopen hangt van veel meer aspecten af dan de vraagprijs. Er zit uiteraard wel een ondergrens hieraan, want een villa voor 1 euro is zo te verkocht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_105619669
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:15 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Ach dat geloof je toch zelf niet. De woning van je dromen nu is iets heel anders dan de woning van je dromen over 20 jaar, dat wordt bepaald door hoe je invulling geeft aan je leven (partner/kinderen/werk etc).
In een dalende markt is het kopen van een starterswoning het domste wat je kan doen, daar kun je niet tegen aflossen. Je kan echt beter even doorsparen voor de woning van je dromen, later kun je altijd weer kleiner gaan wonen.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:23:30 #37
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619676
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Te makkelijk, eerst wordt er gezegd dat de overdrachtsbelasting de prijs op zou drijven omdat men die 10% terug wil verdienen. Een taxateur gaat daar nooit mee akkoord, daarnaast wordt er gezegd dat de vraagprijs compleet los staat van de taxatiewaarde, dat klopt wel maar in de praktijk zal dat geen wereldverschil maken.
pi_105619707
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:23 schreef betyar het volgende:

[..]

Te makkelijk, eerst wordt er gezegd dat de overdrachtsbelasting de prijs op zou drijven omdat men die 10% terug wil verdienen. Een taxateur gaat daar nooit mee akkoord, daarnaast wordt er gezegd dat de vraagprijs compleet los staat van de taxatiewaarde, dat klopt wel maar in de praktijk zal dat geen wereldverschil maken.
Wat heeft een taxateur te maken met het feit of iemand de overdrachtsbelasting wil terug verdienen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Licht Ontvlambaar donderdag 15 december 2011 @ 16:26:10 #39
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_105619750
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:09 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

heb ik toch nog iets goed gedaan :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_105619757
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dus die mensen die hun woning niet verkocht krijgen hebben gewoon pech? Pech dat niemand hun woning wil kopen? Het ligt dus niet aan de vraagprijs?
Ik ben stellig van mening dat je elke woning binnen een maand kan verkopen, de vraag is maar net hoeveel je bereid bent in te leveren.

quote:
Of mensen een huis kopen hangt van veel meer aspecten af dan de vraagprijs. Er zit uiteraard wel een ondergrens hieraan, want een villa voor 1 euro is zo te verkocht.
Natuurlijk is prijs niet het enige criteria, lijkt mij een open deur intrappen maar het is wel zo dat je vraagprijs voor het grootste deel bepaald hoe groot de groep potentiele kopers is. Dat lijkt mij toch echt common sense.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:28:08 #41
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619805
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat heeft een taxateur te maken met het feit of iemand de overdrachtsbelasting wil terug verdienen?
Er wordt gezegd dat de overdrachtsbelasting prijsopdrijvend is. Een huis wordt na een verkoop niet ineens 10% meer waard, dat zal een taxateur nooit doen. En als je slim bent laat je het huis wat je voor ogen hebt taxeren om gefundeerd de onderhandelingen in te gaan.
pi_105619825
quote:

[..]

De taxatiewaarde is juist sterk gecorreleerd aan de marktprijs. De taxatiewaarde is immers zo goed als gelijk aan de waarde die het huis zou opleveren bij verkoop. Natuurlijk komt er bovenop de taxatiewaarde de OB maar als een paar jaar later een starter bereid is deze te vergoeden aan de vorige eigenaar word ze automatisch onderdeel van de nieuwe taxatiewaarde.
pi_105619878
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

In een dalende markt is het kopen van een starterswoning het domste wat je kan doen, daar kun je niet tegen aflossen. Je kan echt beter even doorsparen voor de woning van je dromen, later kun je altijd weer kleiner gaan wonen.
Ok, stel eventjes he (zeer reeel zelfs): ik kan geen sociale huurwoning krijgen. Dan ben ik dus verplicht om particulier te gaan huren of gewoon wat kopen.

Stel he, dat particulier huren fucking duur is (tadaa, dat is het ook). Dan zeg jij dus dat ik dan maar eventjes voor 800 euro per maand moet gaan huren terwijl ik voor minder geld een grotere woning kan kopen? Of moet ik dan maar gewoon 10 jaar in een studentenkamertje blijven meuren tot m'n 35e voor 350 euro per maand om maar te kunnen sparen?

Dat jij in een sociale huurwoning zit voor een appel en een ei maakt niet dat iedereen in dezelfde situatie zit.

Bij mij viel de optie huren heeeeel snel af omdat ik daar a) niet voor in aanmerking kom, want ik verdien blijkbaar te weinig (inkomenseis van minimaal 4, soms zelfs 5 keer huurbedrag) en b) ik goedkoper kan kopen en dus meer te besteden heb om te sparen/af te lossen.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:31:35 #44
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105619926
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De taxatiewaarde is juist sterk gecorreleerd aan de marktprijs. De taxatiewaarde is immers zo goed als gelijk aan de waarde die het huis zou opleveren bij verkoop. Natuurlijk komt er bovenop de taxatiewaarde de OB maar als een paar jaar later een starter bereid is deze te vergoeden aan de vorige eigenaar word ze automatisch onderdeel van de nieuwe taxatiewaarde.
Een paar jaar als in de zin van een jaar of 5 zou de woning best 10% meer waard kunnen zijn. Trouwens ook gewoon minder.
pi_105619930
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:26 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Gewoon een goed besluit, niet er vanuit gaan dat je 'starterswoning' automatisch meer waard wordt. Je kan tegenwoordig beter de startersfase overslaan en meteen die woning kopen waar jij jezelf de komende 10...20 jaar ziet wonen. Je werkt jezelf echt in een vervelende situatie door een kippenhok te kopen, wetende dat de waarde daarvan flink gaat dalen. Er zijn momenteel genoeg starters die muurvast zitten in hun starterswoning. Dat was leuk toen ze nog met zijn 2'tjes waren maar nu de kinderwens komt bovendrijven zitten ze krap in hun starterspaleisje.
pi_105619973
Daar ben ik het wel mee eens CC. Ik heb ook bewust gekozen voor een "starters" appartement met twee fatsoenlijke slaapkamers. En niet een overgewaardeerd appartement met maar 1 slaapkamer.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:33:40 #47
238326 Worteltjestaart
pi_105619993
quote:
Vraagprijs staat los van de taxatiewaarde, feit.
En zoals gezegd, de taxateur zal het WORST wezen. Misschien dat het tegenwoordig iets netter is dan vroeger, maar nog niet lang geleden vroeg een bank min of meer aan de taxateur of het huis 'bedrag X' waard kan zijn omdat dat nou eenmaal het bedrag van de hypotheekaanvraag van de nieuwe eigenaar was.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:26 schreef Sjeen het volgende:
Dito ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoewel ik al eerder in dit topic heb laten blijken dat ik het op veel punten niet eens ben met ComplexConjugate ben ik ervan overtuigd dat deze 'common sense' correct is.
Vraagprijzen zijn momenteel gewoon te hoog, dat is de belangrijkste reden dat de huizenmarkt stil ligt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet logisch is dat mensen hun woning voor een te hoge prijs aanbieden, maar wel dat het niet helpt om de markt vlot te trekken.
  Licht Ontvlambaar donderdag 15 december 2011 @ 16:35:36 #48
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_105620044
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:31 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gewoon een goed besluit, niet er vanuit gaan dat je 'starterswoning' automatisch meer waard wordt. Je kan tegenwoordig beter de startersfase overslaan en meteen die woning kopen waar jij jezelf de komende 10...20 jaar ziet wonen. Je werkt jezelf echt in een vervelende situatie door een kippenhok te kopen, wetende dat de waarde daarvan flink gaat dalen. Er zijn momenteel genoeg starters die muurvast zitten in hun starterswoning. Dat was leuk toen ze nog met zijn 2'tjes waren maar nu de kinderwens komt bovendrijven zitten ze krap in hun starterspaleisje.
Hebben nu bijna 9 jaar geleden gekocht... woning is eigenlijk te groot, maar ik zou niet meer weg willen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 15 december 2011 @ 16:37:38 #49
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105620124
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:33 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Vraagprijs staat los van de taxatiewaarde, feit.
En zoals gezegd, de taxateur zal het WORST wezen. Misschien dat het tegenwoordig iets netter is dan vroeger, maar nog niet lang geleden vroeg een bank min of meer aan de taxateur of het huis 'bedrag X' waard kan zijn omdat dat nou eenmaal het bedrag van de hypotheekaanvraag van de nieuwe eigenaar was.
Vraagprijs is in de praktijk inherent aan de taxatiewaarde. De kopende partij heeft baat aan een taxatierapport en zal deze dan ook uit laten voeren.
je verhaaltje over de bank kan naar het land der fabelen dart snap je zeker zelf toch ook wel. Er is geen taxateur die de prijs opdrijft omdat de bank dat wil.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:41:28 #50
238326 Worteltjestaart
pi_105620239
Als jij gelijk zou hebben, en de vraagprijs/overeengekomen koopprijs gelijk is aan de marktprijs/taxatiewaarde, zou nooit de KK meegefinancierd kunnen worden.

En het is nou eenmaal een feit dat vrijwel altijd (ook bij mij) de KK meegefinancierd is. En dat kan alleen maar als de taxatiewaarde hoger is dan de betaalde prijs, want een bank neemt geen hypotheek met een hoogte die lager is dan de taxatiewaarde van het onderpand.
pi_105620332
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:30 schreef _VoiD_ het volgende:

Ok, stel eventjes he (zeer reeel zelfs): ik kan geen sociale huurwoning krijgen. Dan ben ik dus verplicht om particulier te gaan huren of gewoon wat kopen.

Stel he, dat particulier huren fucking duur is (tadaa, dat is het ook). Dan zeg jij dus dat ik dan maar eventjes voor 800 euro per maand moet gaan huren terwijl ik voor minder geld een grotere woning kan kopen? Of moet ik dan maar gewoon 10 jaar in een studentenkamertje blijven meuren tot m'n 35e voor 350 euro per maand om maar te kunnen sparen?
De woning die je wilt kopen? Hoe lang zie jij jezelf daar gaan wonen? Als dat 15 jaar is dan kun je die woning met een gerust hart kopen maar als het maar 5 jaar is dan kun je beter gaan huren.

quote:
Dat jij in een sociale huurwoning zit voor een appel en een ei maakt niet dat iedereen in dezelfde situatie zit.
Een appel en een ei :')
Ik betaal ruim 500 euro in de maand voor een woning die de verhuurder voor 130k op de markt zou verkopen. Totaal geen luxe, slecht isolatie en van erbarmelijke bouwkundige kwaliteit.
Ik spaar lekker door voor een betere woning en FYI in deze regio kan jij binnen 1 jaar terecht in precies zo'n zelfde 'betaalbare' huurwoning :)
Niet klagen over de lage werkgelegenheid en de weinige voorzieningen.... dat heb je nu eenmaal in de buurt van betaalbare woningen.

quote:
Bij mij viel de optie huren heeeeel snel af omdat ik daar a) niet voor in aanmerking kom, want ik verdien blijkbaar te weinig (inkomenseis van minimaal 4, soms zelfs 5 keer huurbedrag) en b) ik goedkoper kan kopen en dus meer te besteden heb om te sparen/af te lossen.
Goedkoper nu? Of goedkoper op langere termijn? Het is maar hoe je het bekijkt.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:45:44 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105620393
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als jij gelijk zou hebben, en de vraagprijs/overeengekomen koopprijs gelijk is aan de marktprijs/taxatiewaarde, zou nooit de KK meegefinancierd kunnen worden.

En het is nou eenmaal een feit dat vrijwel altijd (ook bij mij) de KK meegefinancierd is. En dat kan alleen maar als de taxatiewaarde hoger is dan de betaalde prijs, want een bank neemt geen hypotheek met een hoogte die lager is dan de taxatiewaarde van het onderpand.
De bank gaat uit van een executiewaarde.
pi_105620436
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:45 schreef betyar het volgende:

[..]

De bank gaat uit van een executiewaarde.
Klopt... tenzij je NHG neemt, dan geld het NHG rente tarief. Overigens vraag ik mij af wat men verstaat onder executiewaarde? Weet iemand het percentage van de huidige taxatiewaarde?
  donderdag 15 december 2011 @ 16:52:54 #54
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105620637
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:46 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Klopt... tenzij je NHG neemt, dan geld het NHG rente tarief. Overigens vraag ik mij af wat men verstaat onder executiewaarde? Weet iemand het percentage van de huidige taxatiewaarde?
quote:
Hypotheek executiewaarde
De executiewaarde voor een hypotheek valt op te delen voor nieuwbouw en bestaande woningen. Voor de berekening van de hypotheek van een bestaande woning gaat men doorgaans uit van 80 – 85% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop. Bij nieuwbouw woningen gaat men meest uit van 90% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop.
pi_105620986
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
De woning die je wilt kopen? Hoe lang zie jij jezelf daar gaan wonen? Als dat 15 jaar is dan kun je die woning met een gerust hart kopen maar als het maar 5 jaar is dan kun je beter gaan huren.
Ik gok tussen de 5 en 10 jaar

quote:
Een appel en een ei :')
Ik betaal ruim 500 euro in de maand voor een woning die de verhuurder voor 130k op de markt zou verkopen. Totaal geen luxe, slecht isolatie en van erbarmelijke bouwkundige kwaliteit.
Ik spaar lekker door voor een betere woning en FYI in deze regio kan jij binnen 1 jaar terecht in precies zo'n zelfde 'betaalbare' huurwoning :)
Niet klagen over de lage werkgelegenheid en de weinige voorzieningen.... dat heb je nu eenmaal in de buurt van betaalbare woningen.
Ik wil natuurlijk wel wonen in een huis waar ik het fijn vind. Geld uitgeven aan een krot waar je het niet naar je zin hebt.... Dat het dan wat meer kost is het mij meer dan waard.

quote:
Goedkoper nu? Of goedkoper op langere termijn? Het is maar hoe je het bekijkt.
Uiteraard kijk ik niet naar een termijn van 1 jaar, maar een gemiddelde tijd dat mensen in een huis zitten (7 jaar omtrent). Stel dat ik over 7 jaar het huis zou verkopen en er hetzelfde voor zou krijgen als waarvoor ik het nu gekocht heb (inflatie = verlies dus). Dan heb ik zo'n 10.000 euro verlies (kosten koper). Per jaar zit je dan op circa 1500 euro, ongeveer 120 euro per maand. Samen met mijn netto woonlast van zo'n 560 euro (waarin ook een deel aflossing zit!) is dat afgerond 700 euro.... Zelfs wordt het huis voor 10k minder verkocht, ook dan is het dat in mijn ogen waard.

Daarbij moet je ook rekening houden dat het wonen voor mij elk jaar goedkoper wordt ivm inflatie, terwijl het voor jou gewoon meestijgt. Als je dat ook meetelt...
pi_105621021
Uiteraard ga ik er hierboven vanuit dat de HRA voor mij wel blijft!

:P
pi_105632571
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:38 schreef Chadi het volgende:
De absurd hoge Nederlandse huizenprijzen worden zeker niet alleen door de HRA veroorzaakt. Vergeet nl. ook niet het constant handjeklap spelen tussen vastgoedboeren en (lokale) politici; men verkoopt liever bouwgrond om er kantoorpanden op te bouwen die na oplevering leeg blijven staan, als dat men er fatsoenlijke woningen op een fatsoenlijke lap grond ipv een postzegel op bouwt.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 16 december 2011 @ 13:13:13 #58
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105653542
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:22 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

De absurd hoge Nederlandse huizenprijzen worden zeker niet alleen door de HRA veroorzaakt. Vergeet nl. ook niet het constant handjeklap spelen tussen vastgoedboeren en (lokale) politici; men verkoopt liever bouwgrond om er kantoorpanden op te bouwen die na oplevering leeg blijven staan, als dat men er fatsoenlijke woningen op een fatsoenlijke lap grond ipv een postzegel op bouwt.
Echt onbegrijpelijk inderdaad, hoe kantoren wel ruim voldoende gebouwd mogen worden, en woningen niet.
censuur :O
  donderdag 5 januari 2012 @ 13:18:12 #59
99338 Sigg
Altijd Siggzelf gebleven...
pi_106435781
Mensen, ik stap wat laat in de discussie en het het topic niet teruggelezen, maar dit lijkt mij het juiste topic voor mijn vraag.

Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een nieuw huis en dus ook met de financiering. Vanmorgen een oriënterend gesprek gehad bij hypotheker. Uiteraard kwam daarbij ook de rentevaste periode ter sprake. We zijn even uitgegaan van de momenteel vaak gehanteerde rentevaste periode van 10 jaar. Dan nu mijn vraag: wat voor invloed zou het eventueel afschaffen van de hypotheekrente hebben op de hypotheekrentes. Gaan die omhoog, omlaag of heeft het geen/nauwelijks invloed?

Ik ga ervanuit dat die hypotheekrenteaftrek binnen nu en 10 jaar wel enigszins zal worden teruggedraaid, vandaar dat ik benieuwd ben naar de invloed op de rente, dan kan ik daar rekening mee houden bij de keuze voor een rentevaste periode.
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:05:27 #60
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106437546
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:18 schreef Sigg het volgende:
Dan nu mijn vraag: wat voor invloed zou het eventueel afschaffen van de hypotheekrente hebben op de hypotheekrentes.
Koffiedik kijken! Veel meer valt er niet over te zeggen...
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')