Dit gaat het kabinet de kop kostenquote:Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.
De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.
Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.
De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.
Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.
Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.
Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
Veel van die gasten helpen hun eigen kroost weer aan een woning door deze deels mee te subsidiëren of anderzijds garant te staan.quote:Op dinsdag 13 december 2011 07:43 schreef Scorpie het volgende:
Dus de volledig aflossingsvrije hypotheken krijgen straks geen aftrek meer? Goed plan, dat zijn namelijk de babyboomers die lang niet hard genoeg worden aangepakt.
Dus.... Beperken tot de NHG.quote:Op dinsdag 13 december 2011 07:45 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Veel van die gasten helpen hun eigen kroost weer aan een woning door deze deels mee te subsidiëren of anderzijds garant te staan.
Kan me voorstellen dat dat ook niet meer mogelijk is of veel moeilijker gaat worden.
Juist, en niet de jongeren die het toch al moeilijk genoeg hebben met woningen die zwaar onder water zitten, overwaarde genoeg in die jongeren-woningen. Babyboomers, die hebben het pas moeilijk!quote:Op dinsdag 13 december 2011 07:43 schreef Scorpie het volgende:
Dus de volledig aflossingsvrije hypotheken krijgen straks geen aftrek meer? Goed plan, dat zijn namelijk de babyboomers die lang niet hard genoeg worden aangepakt.
Jongeren die het moeilijk hebben? Wijs ze eens aan!quote:Op dinsdag 13 december 2011 07:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Juist, en niet de jongeren die het toch al moeilijk genoeg hebben met woningen die zwaar onder water zitten, overwaarde genoeg in die jongeren-woningen. Babyboomers, die hebben het pas moeilijk!
quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Goede zaak, slechte uitvoering timing.
Als je al iets kunt kopen moet je vaak tot je max gaan om iets te bemachtigen. Voorbeelden zijn er genoeg.quote:Op dinsdag 13 december 2011 07:58 schreef betyar het volgende:
[..]
Jongeren die het moeilijk hebben? Wijs ze eens aan!
Dat heeft vrij weinig te maken met jongeren die weinig verdienen hoor. Vraag maar eens aan je ouders wanneer zij hun eerste huis kochten, ik durf te wedden dat ze ouder dan 26 a 27 waren. Tegenwoordig wil elke 23 jarige met MBO opleiding en 1 jaar werkervaring een vrijstaand huis kopen in de Randstad voor 3.5 tonquote:Op dinsdag 13 december 2011 08:06 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als je al iets kunt kopen moet je vaak tot je max gaan om iets te bemachtigen. Voorbeelden zijn er genoeg.
Niet voor niets komen jongeren die relatief weinig verdienen zo moeilijk aan een woning en staan ze vaak jaren op een lijst voor een huurwoning.
Er is zoiets als sparen, jongeren sparen niet, een stelletje verwende snotapen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zich teveel mee laten slepen in het wereldje van het materialisme.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:06 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als je al iets kunt kopen moet je vaak tot je max gaan om iets te bemachtigen. Voorbeelden zijn er genoeg.
Niet voor niets komen jongeren die relatief weinig verdienen zo moeilijk aan een woning en staan ze vaak jaren op een lijst voor een huurwoning.
Toen hadden ze al 3 kinderenquote:Op dinsdag 13 december 2011 08:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat heeft vrij weinig te maken met jongeren die weinig verdienen hoor. Vraag maar eens aan je ouders wanneer zij hun eerste huis kochten, ik durf te wedden dat ze ouder dan 26 a 27 waren. Tegenwoordig wil elke 23 jarige met MBO opleiding en 1 jaar werkervaring een vrijstaand huis kopen in de Randstad voor 3.5 ton
Tja, ik ben op dit moment er ook geen fan van, dit hadden ze of 10 jaar eerder moeten doen of over 5 jaar als de economie weer wat aangetrokken is en mensen het makkelijker kunnen missen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:17 schreef Jarno het volgende:
Nou, de GBL is alvast tegen...
http://www.nu.nl/geldzake(...)oluut-handhaven.html
Goh, verrassend.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:17 schreef Jarno het volgende:
Nou, de GBL is alvast tegen...
http://www.nu.nl/geldzake(...)oluut-handhaven.html
Dat is juist het probleem. Tegenwoordig MOET je een eigen huis met tuin bezitten als Bert & Bianca. Sociale druk om de piramide in stand te houden. Keeping up appearances.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:20 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Goh, verrassend.
Al vraag ik me af of de gemiddelde Henk & Ingrid een eigen woning bezit.
Wat een onzin... Voor dat ik mijn appartement kocht heb ik echt een serieus groot bedrag bij elkaar gespaard, maar met de belachelijke huidige huizenprijzen zetten zelfs bedragen van meer dan 20.000 euro amper zoden aan de dijk.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Er is zoiets als sparen, jongeren sparen niet, een stelletje verwende snotapen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zich teveel mee laten slepen in het wereldje van het materialisme.
^^ Dat dus. En HRA helpt daar niets voor, HRA houdt hooguit de gevestigde belangen in stand.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
M'n ouders kochten hun huis, een mooie twee onder één kap-woning aan de rand van een dorp, overigens toen ze vooraan in de twintig waren. Niks aflossingsvrije hypotheek, maar wel op één MBO-salaris en met twee opgroeiende kinderen.
Ze adverteren nog steeds met 2% rentekosten per jaar!quote:¤ 150.000 hypotheek va ¤ 259,- pm ¤ 300.000 hypotheek va ¤ 518,- pm
Ik, mijn.....kijk eens wat verder dan jezelf, er gaat wereld voor je open.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Wat een onzin... Voor dat ik mijn appartement kocht heb ik echt een serieus groot bedrag bij elkaar gespaard, maar met de belachelijke huidige huizenprijzen zetten zelfs bedragen van meer dan 20.000 euro amper zoden aan de dijk.
M'n ouders kochten hun huis, een mooie twee onder één kap-woning aan de rand van een dorp, overigens toen ze vooraan in de twintig waren. Niks aflossingsvrije hypotheek, maar wel op één MBO-salaris en met twee opgroeiende kinderen. Ik mag blij zijn dat ik me een appartementje kan permiteren op de door en door rotte Nederlandse woningmarkt. Als het mes in de HRA gaat is dat de doodsteek voor de Nederlandse woningmarkt en de doodsteek voor de koopkracht van heel veel Nederlanders. De krimpende Nederlandse economie krijgt op deze manier alleen nog maar een nóg grotere klap.
En dan beschuldig je mij van kortzichtigheid...quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik, mijn.....kijk eens wat verder dan jezelf, er gaat wereld voor je open.
Kijk eens wat "men" vroeger bezat.
Kijk eens waar "men" op vakante ging.
Kijk eens hoeveel uur "men" werkte.
Kijk eens hoeveel rente "men" betaalde.
Schei toch uit. De "jongeren" van tegenwoordig zijn verwende apen die op hun 25ste hun veters nog niet kunnen strikken.
Ach, iedereen kan inzien dat het crisis is. Niemand had dit kunnen voorspellen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 07:42 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dit gaat het kabinet de kop kosten![]()
Verder had de timing stukken beter gekund
Ja, HRA zit al lang in de huizenprijs en heeft vooral babyboomers rijk gemaakt. Over de rug van andere generaties.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:31 schreef Jarno het volgende:
Mijn ouders kochten hun huis toen ze gingen trouwen, direct uit het ouderlijk huis, voor een gulden (!) of 80.000 dacht ik... Is nu een euro of 230.000 (giver or take) waard en allang afbetaald natuurlijk. Zucht.
Jij past in het kamp van de ouderen, die hun huisje voor veel te veel geld straks weer willen slijten aan jongeren.quote:Op dinsdag 13 december 2011 08:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik, mijn.....kijk eens wat verder dan jezelf, er gaat wereld voor je open.
Kijk eens wat "men" vroeger bezat.
Kijk eens waar "men" op vakante ging.
Kijk eens hoeveel uur "men" werkte.
Kijk eens hoeveel rente "men" betaalde.
Schei toch uit. De "jongeren" van tegenwoordig zijn verwende apen die op hun 25ste hun veters nog niet kunnen strikken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |