Dit gaat het kabinet de kop kostenquote:Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.
De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.
Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.
De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.
Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.
Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.
Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
Ah, laat me raden, je zit zelf in een sociale huurwoning?quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Grootschuldbezitters... het is tijd om te gaan dokken
Ontzettend sneu figuur. Ik mag hopen dat je eens flink in de ellende komt door ontslag oid.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Grootschuldbezitters... het is tijd om te gaan dokken
Ik ben rechts en wmb wordt de HRA afgebouwd.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Net nog op Radio1, achtereenvolgens Wilders, Balkenende en Rutte die allen glashard beweerden niks aan de HRA te doen. Mocht het waar zijn, ben ik benieuwd hoe ze deze ommezwaai, want een draai is het niet eens meer, gaan verkopen en hoeveel vingerlikkende rechtse Nederlanders in hun leugens willen blijven geloven.
Ik huur zo scheef dat de woonstichting iedere week komt controleren of mijn huis nog niet is omgevallenquote:Op dinsdag 13 december 2011 14:44 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Ah, laat me raden, je zit zelf in een sociale huurwoning?
Nee, dat mag je niet stellen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
Pfff... drie jaar HRA en je hebt dat bedrag weer op je eigen rekening... dom hè... al dat rondpompen van eigen sigaren
Andere mensen ellende toewensen goed bezigquote:Op dinsdag 13 december 2011 14:47 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ontzettend sneu figuur. Ik mag hopen dat je eens flink in de ellende komt door ontslag oid.
En dat is een heel gezonde instelling... mensen die wel lenen maar niet afbetalen zijn gewoon niet handig bezig.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik wil alleen maar dat grootleners verantwoording gaan nemen voor hun eigen schulden, that's all
Wat is volgens jou de definitie van een 'grootlener' ?quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Andere mensen ellende toewensen goed bezig![]()
Ik wil alleen maar dat grootleners verantwoording gaan nemen voor hun eigen schulden, that's all
Wow.... een politicus die draait...quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Net nog op Radio1, achtereenvolgens Wilders, Balkenende en Rutte die allen glashard beweerden niks aan de HRA te doen. Mocht het waar zijn, ben ik benieuwd hoe ze deze ommezwaai, want een draai is het niet eens meer, gaan verkopen en hoeveel vingerlikkende rechtse Nederlanders in hun leugens willen blijven geloven.
Iedereen die zonder HRA in ruil voor een IB korting zijn hypotheek niet meer kan betalen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:50 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de definitie van een 'grootlener' ?
Dat doen ze in feite al.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Daarom zullen ze het waarschijnlijk vanaf een bepaalde waarde doen. Als starters ook minder kunnen financieren (dat is al het geval) door de HRA komt de woningmarkt nog verder op slot te zitten. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat diegenen die het meeste baat hebben gehad bij de bubbel nu ook de beperking van de HRA het meeste werken. Een starter van nu betaalt het dubbele van zijn maandinkomen vergeleken met de starter in 1985!quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:48 schreef Sm0keZ het volgende:
Maar goed, ik ben benieuwd hoe de heren dit dan voor zich zien. Jongeren die de afgelopen jaren een nieuwe hypotheek hebben afgesloten zullen waarschijnlijk grotendeels afhankelijk zijn van de HRA. Zojuist zie ik bij RTL Z dat NL in een recessie zou zitten. Is het dan niet zo dat deze recessie alleen maar krachtiger wordt als men de hand op de knip houdt, omdat anders de maandlasten gewoon niet meer betaald kunnen worden?
Ik ben geen econoom, maar ik zou toch denken dat er een andere vorm voor compensatie in werking wordt gesteld voor de doelgroep die ik net noem.
Nee, die betaal ik voor ze.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat doen ze in feite al.
Je weet wel, door maandelijks hun rente af te tikken.
En daarnaast wil ik dat de macht van de banken teruggedrongen wordt. Veel mensen zijn het slachtoffer geworden van de spelletjes die ze gespeeld hebben. (zie.. ik leg niet alleen maar de schuld neer bij de huizenkopers). Het is echter niet de bedoeling dat mensen die wel verstandig met hun geld omgaan de rekening mogen betalen. Voor de gevallen die failliet gaan is er de WSNP, dat kost al geld genoeg imo.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En dat is een heel gezonde instelling... mensen die wel lenen maar niet afbetalen zijn gewoon niet handig bezig.
Ik koop scheef. Levert me iets meer op dan scheefhuren.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik huur zo scheef dat de woonstichting iedere week komt controleren of mijn huis nog niet is omgevallen
Waarvoor ze een belastingkorting krijgen... ze betalen dus niet alles zelf. Andere mensen die geen HRA krijgen betalen moeten daardoor meer belasting betalen. Oneerlijk imo.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat doen ze in feite al.
Je weet wel, door maandelijks hun rente af te tikken.
Maar dit kabinet zegt dat ze het scheefhuren wil aanpakken.. prima... maar dan ook het scheefkopen aanpakken. Ik wil best een marktconforme huur betalen als de woningbezitters hun HRA moeten inleveren. Wedden dat huren alleen maar betaalbaarder gaat worden?quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik koop scheef. Levert me iets meer op dan scheefhuren.
regeren != vooruit zienquote:Op dinsdag 13 december 2011 14:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Jammer dat ze hier niet 10 jaar geleden al mee waren begonnen. Dan had het veel minder pijnlijk ingevoerd kunnen worden.
Majah, Politiek en vooruit kijken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |