abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105535368
quote:
Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.

De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.

Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.

De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.

Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.

Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.

Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
Dit gaat het kabinet de kop kosten :)
Verder had de timing stukken beter gekund :')

Game on w/
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105535400
Grootschuldbezitters... het is tijd om te gaan dokken })
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105535497
Net nog op Radio1, achtereenvolgens Wilders, Balkenende en Rutte die allen glashard beweerden niks aan de HRA te doen. Mocht het waar zijn, ben ik benieuwd hoe ze deze ommezwaai, want een draai is het niet eens meer, gaan verkopen en hoeveel vingerlikkende rechtse Nederlanders in hun leugens willen blijven geloven.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_105535502
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ah, laat me raden, je zit zelf in een sociale huurwoning?
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:47:23 #5
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_105535650
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ontzettend sneu figuur. Ik mag hopen dat je eens flink in de ellende komt door ontslag oid.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:47:42 #6
3542 Gia
User under construction
pi_105535664
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Net nog op Radio1, achtereenvolgens Wilders, Balkenende en Rutte die allen glashard beweerden niks aan de HRA te doen. Mocht het waar zijn, ben ik benieuwd hoe ze deze ommezwaai, want een draai is het niet eens meer, gaan verkopen en hoeveel vingerlikkende rechtse Nederlanders in hun leugens willen blijven geloven.
Ik ben rechts en wmb wordt de HRA afgebouwd.
pi_105535673
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:44 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Ah, laat me raden, je zit zelf in een sociale huurwoning?
Ik huur zo scheef dat de woonstichting iedere week komt controleren of mijn huis nog niet is omgevallen :D
pi_105535697
Maar goed, ik ben benieuwd hoe de heren dit dan voor zich zien. Jongeren die de afgelopen jaren een nieuwe hypotheek hebben afgesloten zullen waarschijnlijk grotendeels afhankelijk zijn van de HRA. Zojuist zie ik bij RTL Z dat NL in een recessie zou zitten. Is het dan niet zo dat deze recessie alleen maar krachtiger wordt als men de hand op de knip houdt, omdat anders de maandlasten gewoon niet meer betaald kunnen worden?

Ik ben geen econoom, maar ik zou toch denken dat er een andere vorm voor compensatie in werking wordt gesteld voor de doelgroep die ik net noem.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:49:10 #9
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105535731
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
Pfff... drie jaar HRA en je hebt dat bedrag weer op je eigen rekening... dom hè... al dat rondpompen van eigen sigaren 8)7
Nee, dat mag je niet stellen.
De overdrachtsbelasting betaal je namelijk ook als je geen hypotheek afsluit (en dus ook geen HRA kan claimen).
Het is een directe belasting op de transactie zelf, niet op de leenconstructie.

Als de gemiddelde huiseigenaar 10 jaar in zijn huis woont, en de gemiddelde huizenprijs is 2 ton, betaalt de gemiddelde huizenkoper dus 100 euro/maand aan belasting in de vorm van die overdrachtsbelasting.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_105535741
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:47 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Ontzettend sneu figuur. Ik mag hopen dat je eens flink in de ellende komt door ontslag oid.
Andere mensen ellende toewensen goed bezig _O_

Ik wil alleen maar dat grootleners verantwoording gaan nemen voor hun eigen schulden, that's all :7
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:50:13 #11
238326 Worteltjestaart
pi_105535774
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik wil alleen maar dat grootleners verantwoording gaan nemen voor hun eigen schulden, that's all :7
En dat is een heel gezonde instelling... mensen die wel lenen maar niet afbetalen zijn gewoon niet handig bezig.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_105535782
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wat is volgens jou de definitie van een 'grootlener' ?
pi_105535789
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wow.... een politicus die draait... :')
pi_105535816
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:50 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Wat is volgens jou de definitie van een 'grootlener' ?
Iedereen die zonder HRA in ruil voor een IB korting zijn hypotheek niet meer kan betalen.
pi_105535823
quote:

Dat doen ze in feite al.
Je weet wel, door maandelijks hun rente af te tikken.

:')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:51:47 #16
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105535838
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:48 schreef Sm0keZ het volgende:
Maar goed, ik ben benieuwd hoe de heren dit dan voor zich zien. Jongeren die de afgelopen jaren een nieuwe hypotheek hebben afgesloten zullen waarschijnlijk grotendeels afhankelijk zijn van de HRA. Zojuist zie ik bij RTL Z dat NL in een recessie zou zitten. Is het dan niet zo dat deze recessie alleen maar krachtiger wordt als men de hand op de knip houdt, omdat anders de maandlasten gewoon niet meer betaald kunnen worden?

Ik ben geen econoom, maar ik zou toch denken dat er een andere vorm voor compensatie in werking wordt gesteld voor de doelgroep die ik net noem.
Daarom zullen ze het waarschijnlijk vanaf een bepaalde waarde doen. Als starters ook minder kunnen financieren (dat is al het geval) door de HRA komt de woningmarkt nog verder op slot te zitten. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat diegenen die het meeste baat hebben gehad bij de bubbel nu ook de beperking van de HRA het meeste werken. Een starter van nu betaalt het dubbele van zijn maandinkomen vergeleken met de starter in 1985!
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:51:58 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_105535847
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat doen ze in feite al.

Nee, die betaal ik voor ze.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_105535905
Jammer dat ze hier niet 10 jaar geleden al mee waren begonnen. Dan had het veel minder pijnlijk ingevoerd kunnen worden.

Majah, Politiek en vooruit kijken :')
pi_105535907
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

En dat is een heel gezonde instelling... mensen die wel lenen maar niet afbetalen zijn gewoon niet handig bezig.
En daarnaast wil ik dat de macht van de banken teruggedrongen wordt. Veel mensen zijn het slachtoffer geworden van de spelletjes die ze gespeeld hebben. (zie.. ik leg niet alleen maar de schuld neer bij de huizenkopers). Het is echter niet de bedoeling dat mensen die wel verstandig met hun geld omgaan de rekening mogen betalen. Voor de gevallen die failliet gaan is er de WSNP, dat kost al geld genoeg imo.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:53:30 #20
3542 Gia
User under construction
pi_105535922
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik huur zo scheef dat de woonstichting iedere week komt controleren of mijn huis nog niet is omgevallen :D
Ik koop scheef. Levert me iets meer op dan scheefhuren.
pi_105535942
quote:

[..]

Dat doen ze in feite al.

Waarvoor ze een belastingkorting krijgen... ze betalen dus niet alles zelf. Andere mensen die geen HRA krijgen betalen moeten daardoor meer belasting betalen. Oneerlijk imo.
pi_105536007
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik koop scheef. Levert me iets meer op dan scheefhuren.
Maar dit kabinet zegt dat ze het scheefhuren wil aanpakken.. prima... maar dan ook het scheefkopen aanpakken. Ik wil best een marktconforme huur betalen als de woningbezitters hun HRA moeten inleveren. Wedden dat huren alleen maar betaalbaarder gaat worden?
pi_105536044
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Jammer dat ze hier niet 10 jaar geleden al mee waren begonnen. Dan had het veel minder pijnlijk ingevoerd kunnen worden.

Majah, Politiek en vooruit kijken :')
regeren != vooruit zien
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:57:01 #24
238326 Worteltjestaart
pi_105536070
De huurmarkt is ook rot, dus daar mag ook wel wat veranderen...

Ga je nog even in op het argument van de overdrachtsbelasting? :*
pi_105536073
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:51 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee, die betaal ik voor ze.
Ik betaal ook mee... en krijg er alleen maar zure reacties voor terug.... niets geen bedankje of wat dan ook :N
pi_105536135
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
De huurmarkt is ook rot, dus daar mag ook wel wat veranderen...

Ga je nog even in op het argument van de overdrachtsbelasting? :*
Heb ik al beantwoord, zinloos geld rondpompen. Zodra de HRA er aan gaat moeten alle subsidies en belastingen verdwijnen, dus ook de OB, EWF etc.
pi_105536137
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waarvoor ze een belastingkorting krijgen... ze betalen dus niet alles zelf. Andere mensen die geen HRA krijgen betalen moeten daardoor meer belasting betalen. Oneerlijk imo.
Maar wie zijn die andere mensen die benadeeld worden? Dat zijn
- particuliere huurders, wat nou net de bedoeling is van de HRA, want die moeten immers liever kopen
- mensen die hun hypotheek hebben afbetaald, ouderen dus, de babyboomers.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:59:01 #28
3542 Gia
User under construction
pi_105536164
quote:

Ben het helemaal met je eens.

Als de HRA wordt afgeschaft, gaan mensen echt wel weer aflossen.

Maar ik vind wel dat mensen op alle gebieden de verantwoording moeten nemen, dus ook op het gebied van kinderopvang e.d. Schaf dan ook de kinderbijslag af, de kinderopopvangvergoeding etc... en dan de belastingen omlaag. Dan heeft iedereen meer over en kun je het uitgeven waaraan jezelf wilt. Wil je kinderopopvang, dan besteed je het daaraan. Wil je een duurder huis, dan besteed je het daaraan. Iedereen de eigen keuze, de eigen verantwoording.

Dan hoeft niemand meer op te draaien voor de keuze van anderen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:59:12 #29
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105536174
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:09 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Onzin, doe het nog een keer zou ik zeggen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)001/2001-0892-wm.htm
pi_105536190
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar wie zijn die andere mensen die benadeeld worden? Dat zijn
- particuliere huurders, wat nou net de bedoeling is van de HRA, want die moeten immers liever kopen
- mensen die hun hypotheek hebben afbetaald, ouderen dus, de babyboomers.
Boomers die afbetaald hebben? Die hebben reeds 30 jaar kunnen profiteren. Dat noem ik nauwelijks benadeeld zijn.
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:00:51 #31
238326 Worteltjestaart
pi_105536241
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Heb ik al beantwoord, zinloos geld rondpompen. Zodra de HRA er aan gaat moeten alle subsidies en belastingen verdwijnen, dus ook de OB, EWF etc.
Nee. Je zegt dat je de OB toch terugkrijgt via de HRA en dat je dat daarom geen directe belasting op huizenbezit mag noemen.
En dat is niet waar omdat de OB ook geheven wordt als je geen hypotheek afsluit. Het is dus wel een (fikse) belasting die huizenkopers wel moeten ophoesten en huurders niet.

quote:
10s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik betaal ook mee... en krijg er alleen maar zure reacties voor terug.... niets geen bedankje of wat dan ook :N
Mja. En ik betaal belasting omdat al die oudjes die jaren gerookt hebben opeens op hun 75e een nieuwe set longen wil. Mag ik dat dan ook weigeren?
pi_105536278
Ik ben niet voor een hogere belastingdruk, maar de HRA is een oneerlijke aftrekpost, waar alleen kopers voordeel van hebben.

Daarnaast zijn het vooral de banken die er van profiteren, want mensen kopen een duurder huis. Dit is niet een 'groter huis' want doordat iedereen een duurder huis kan kopen zijn de prijzen gestegen.

Afschaffen dus :)
pi_105536286
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens.

Als de HRA wordt afgeschaft, gaan mensen echt wel weer aflossen.

Maar ik vind wel dat mensen op alle gebieden de verantwoording moeten nemen, dus ook op het gebied van kinderopvang e.d. Schaf dan ook de kinderbijslag af, de kinderopopvangvergoeding etc... en dan de belastingen omlaag. Dan heeft iedereen meer over en kun je het uitgeven waaraan jezelf wilt. Wil je kinderopopvang, dan besteed je het daaraan. Wil je een duurder huis, dan besteed je het daaraan. Iedereen de eigen keuze, de eigen verantwoording.

Dan hoeft niemand meer op te draaien voor de keuze van anderen.
Precies mijn punt, nu gaat de overheid voor je bepalen waar je geld naartoe gaat en dat leidt gewoon tot hele rare situaties. Ik wil gewoon zelf mogen beslissen.

Feitelijk worden belastingsmaatregelen gebruikt om het gedrag van de bevolking te sturen, hoezo... we leven in een vrij land?
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:01:55 #34
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105536288
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:53 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Een huis spaar je niet bij elkaar. Zeker niet als je dan óók nog eens een huurwoning moet betalen.
Nee je spaart om een zo laag mogelijke hypotheek te nemen. En als je óók nog eens een huurhuis moet betalen? Dan blijf je toch lekker gehuurd zitten? niks mis mee, waarom moet je een eigen woning hebben?
pi_105536293
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Boomers die afbetaald hebben? Die hebben reeds 30 jaar kunnen profiteren. Dat noem ik nauwelijks benadeeld zijn.
Maar netto uiteindelijk ook niet bevoordeeld.
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:02:59 #36
3542 Gia
User under construction
pi_105536328
quote:

Dat doen ze in feite al.
Het is toch normaal dat je rente moet betalen als je geld leent om iets te kunnen kopen!!
Waarom moet je daar een deel van terug krijgen?
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:04:36 #37
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105536389
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:35 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Je argumenten zijn bijna humoristisch te noemen... Ik heb al zo'n beetje de goedkoopst mogelijke woonruimte. Ik zou idd in één of andere achterstandswijk kunnen gaan wonen, maar dat zou dan in een stad worden waar ik niet werk, waar niemand van mijn familie en vrienden woont en waar ik 0,0 binding mee heb.
Mocht je gehuurd zitten, tja kun je pech hebben dat je geen huurtoeslag krijgt. En daarbij je hebt zelf de keus gemaakt om er te gaan zitten.
pi_105536466
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

Nee. Je zegt dat je de OB toch terugkrijgt via de HRA en dat je dat daarom geen directe belasting op huizenbezit mag noemen.
En dat is niet waar omdat de OB ook geheven wordt als je geen hypotheek afsluit. Het is dus wel een (fikse) belasting die huizenkopers wel moeten ophoesten en huurders niet.

De OB word enkel geheven als je een 'tweedehands woning' koopt. Bij een nieuwbouwwoning betaal je gewoon BTW.
Als je een woning cash aftikt betaal je dus ook gewoon OB, heeft niets met een hypotheek te maken.

Uiteraard heb je gelijk dat de OB een directe belasting is voor de woningbezitter. Wat ik feitelijk bedoelde was dat het geschuif met gelden is. Feitelijk betaal je de ene belasting welke je vervolgens weer terug krijgt. Hoe zinloos is dat wel niet? Een gedrocht wat gewoon veel eenvoudiger gemaakt kan worden.

quote:
Mja. En ik betaal belasting omdat al die oudjes die jaren gerookt hebben opeens op hun 75e een nieuwe set longen wil. Mag ik dat dan ook weigeren?
Vind ik van wel, iemand die opzettelijk zijn lijf vernield heeft niet automatisch recht of een reparatie. Nu zijn er verzachtende omstandigheden, roken is een verslaving en daarmee een ziekte symptoom. De vraag is dus of we elke ziekte wel tegen elke prijs wensen te behandelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door ComplexConjugate op 13-12-2011 15:59:38 ]
pi_105536496
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is toch normaal dat je rente moet betalen als je geld leent om iets te kunnen kopen!!
Het argument dat daarachter zit, is dat je in feite een investering doet.

Maar consequent doorgedacht zou dat natuurlijk ook moeten betekenen dat je over het rendement op die investering belasting zou moeten betalen en dat dus het eigenwoningforfait gigantisch omhoog zou moeten om het een realistische schatting van dat rendement te laten zijn. Qua netto maandlasten kom je dan op bijna precies hetzelfde uit als wanneer je HRA en eigenwoningforfait gewoon helemaal afschaft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2011 15:08:24 ]
pi_105536502
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom word mijn privebezit als inkomsten gerekend?
pi_105536523
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:01 schreef _dirkjan_ het volgende:
Ik ben niet voor een hogere belastingdruk, maar de HRA is een oneerlijke aftrekpost, waar alleen kopers voordeel van hebben.

Daarnaast zijn het vooral de banken die er van profiteren, want mensen kopen een duurder huis. Dit is niet een 'groter huis' want doordat iedereen een duurder huis kan kopen zijn de prijzen gestegen.

Afschaffen dus :)
Hopelijk zullen steeds meer Nederlanders tot dit inzicht komen _O_
pi_105536598
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:01 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee je spaart om een zo laag mogelijke hypotheek te nemen. En als je óók nog eens een huurhuis moet betalen? Dan blijf je toch lekker gehuurd zitten? niks mis mee, waarom moet je een eigen woning hebben?
Precies... een dak boven je hoofd kost linksom of rechtsom gewoon geld. Dat wij de afgelopen jaren de absurde situatie hadden dat een woning je geld kon opleveren is het teken van speculatieve zeepbel. De woning is immers gebouwd en produceert geen extra welvaart, hoe kan zoiets dan voor vermogensgroei zorgen? Dat kan alleen maar als iemand anders meer schulden aangaat, de huizenmarkt zeepbel en de krediet zeepbel zijn zeer sterk gecorreleerd aan elkaar.
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:11:14 #43
3542 Gia
User under construction
pi_105536628
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
Precies mijn punt, nu gaat de overheid voor je bepalen waar je geld naartoe gaat en dat leidt gewoon tot hele rare situaties. Ik wil gewoon zelf mogen beslissen.

Feitelijk worden belastingsmaatregelen gebruikt om het gedrag van de bevolking te sturen, hoezo... we leven in een vrij land?
Inderdaad. Ik wil niet meebetalen aan de kinderopvang van de tweeverdieners, zodat hun wintersportvakantie niet in gevaar komt. Iedereen moet zelf kunnen kiezen, waar te kiezen valt, uiteraard.

Dus, alle subsidies afschaffen (HRA, AKW, kinderopvang), maar ook voor verenigingen, sport en cultuur en alle belastingen evenredig naar beneden, zodat mensen meer overhouden en kunnen kiezen waar ze hun geld aan uit geven. Dan kun je meer contributie betalen voor je club die het dan zonder subsidie moet stellen, dan kun je de opvang van je kind betalen, waar nu heel Nederland aan mee moet betalen. Je zult dan alleen keuzes moeten maken, omdat dan niet alles kan.

Degenen die op meerdere plekken profiteren van subsidies zullen dit het hardst voelen. Diegenen die nu nergens van profiteren gaan geld overhouden. En dat is m.i. eerlijk.

Waar het gaat over gezondheid e.d. hebben we geen keuze, tenzij iemand bewust ongezond leeft. Op dat vlak vind ik dat de overheid dit wel collectief mag aanpakken. Wel vind ik dat al die zorgverzekeringen afgeschaft zouden moeten worden en er één landelijke verzekering zou moeten komen. Dan kan ook dat stukken goedkoper met een betere dekking voor iedereen.

Maar dat terzijde.
pi_105536643
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom word mijn spaargeld belast? Ik heb er reeds IB over betaald? Waarom word de waarde van mijn spaargeld minder omdat de banken geld mogen bijdrukken?
pi_105536734
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waarom word de waarde van mijn spaargeld minder omdat de banken geld mogen bijdrukken?
Omdat ze je willen aansporen om geld uit te geven. Zonder inflatie, en bij deflatie al helemaal, loont het om je geld zo lang mogelijk op de bank te laten staan. Dat is niet goed voor de consumptie en dus niet goed voor de economie.

Allemaal subtiele sturing...
pi_105536737
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar netto uiteindelijk ook niet bevoordeeld.
Natuurlijk zijn ze wel bevoordeeld, ze hebben die korting toch jarenlang mogen opstrijken. Ze zijn daarmee bevoordeeld t.o.v. mensen die geen gebruik hebben gemaakt van de HRA.

De HRA is gewoon geen eerlijk systeem en alleen al op grond daarvan zou het moeten verdwijnen. Ik vind het dan ook stuitend dat een partij die meent liberaal te zijn zoals de VVD een voorstander is van dit gedrocht.
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:15:43 #47
3542 Gia
User under construction
pi_105536792
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waar heb ik het over privébezit als inkomsten?

Je leent geld om een huis te kopen, je leent geld om een auto te kopen, je leent geld om een nieuw bankstel te kopen en over die lening moet je rente betalen. Dat is toch niet meer dan normaal. Sinds wanneer is een lening privébezit, een lening is een schuld, geen bezit. Een huis wat je koopt met geleend geld, kun je ook nauwelijk bezit noemen. En je betaalt geen rente op je huis, maar op je schuld. Daar hoef je dus, m.i., niets voor terug te krijgen.
pi_105536882
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Waar heb ik het over privébezit als inkomsten?

Je leent geld om een huis te kopen, je leent geld om een auto te kopen, je leent geld om een nieuw bankstel te kopen en over die lening moet je rente betalen. Dat is toch niet meer dan normaal. Sinds wanneer is een lening privébezit, een lening is een schuld, geen bezit. Een huis wat je koopt met geleend geld, kun je ook nauwelijk bezit noemen. En je betaalt geen rente op je huis, maar op je schuld. Daar hoef je dus, m.i., niets voor terug te krijgen.
quote:
De hypotheekrenteaftrek dateert uit 1893, toen onder de liberale minister van Financiën Nicolaas Pierson de inkomstenbelasting in Nederland werd ingevoerd. Hierbij gold de eigen woning als een bron van inkomsten, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om zijn inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken.
:*
pi_105536893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn ze wel bevoordeeld, ze hebben die korting toch jarenlang mogen opstrijken. Ze zijn daarmee bevoordeeld t.o.v. mensen die geen gebruik hebben gemaakt van de HRA.

De HRA is gewoon geen eerlijk systeem en alleen al op grond daarvan zou het moeten verdwijnen. Ik vind het dan ook stuitend dat een partij die meent liberaal te zijn zoals de VVD een voorstander is van dit gedrocht.
Dat klopt, de HRA zorgt inderdaad ervoor dat kopers in het algemeen bevoordeeld worden en dat huurders een dief van hun eigen portemonnee zijn. Dat is niet per se oneerlijk, het is een bewuste keuze om het gedrag van mensen te sturen. Maar liberaal is het niet nee.
pi_105536899
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:13 schreef Igen het volgende:

Omdat ze je willen aansporen om geld uit te geven. Zonder inflatie, en bij deflatie al helemaal, loont het om je geld zo lang mogelijk op de bank te laten staan. Dat is niet goed voor de consumptie en dus niet goed voor de economie.

Allemaal subtiele sturing...
Inflatie stimuleert niet om te kopen, dan ga je juist op zoek naar een veilige investering en neem je een vlucht uit het fiat geldsysteem. Daarmee ondermijn je juist het systeem.
Deflatie lijkt leuk maar zorgt voor economische stagnatie, deflatie houd vanzelf op. Op een gegeven moment verlies je je baan en moet je alsnog je spaarcenten aanwenden.
Wat we nodig hebben is prijsstabiliteit, iets wat in een fiatgeldsysteem alleen mogelijk is als de productie en geldhoeveelheid in verhouding blijven en gelijkmatig verdeeld is over de deelnemers binnen de economie.

Subtiele sturing? Echt niet... het is ieder voor zich.
pi_105536932
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

[..]

:*
Dat zei ik ook al. Alleen is die fictieve huur - het eigenwoningforfait - achterlijk onrealistisch laag waardoor het principe wordt ondermijnd. Een realistisch eigenwoningforfait zou al het voordeel van de HRA weer teniet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')